Hij is blijkbaar ziek; waarom mag je hem daar niet op aanspreken?quote:Op woensdag 9 september 2015 11:06 schreef Vox_Populi het volgende:
[..]
Wie ben ik om een ander mijn denkbeelden aan te praten? Als hij zich daar goed bij voelt, of voldoening uithaalt? Wat is daar mis mee? Heb jij daar last van? Er zijn genoeg dingen die andere mensen interessant o.i.d. vinden en waar ik me geen voorstelling bij kan maken, moet ik dan maar overal commentaar op hebben? Ik zou er een dagtaak aan hebben
Bron: haar facebook-paginaquote:"Lieve Joost,
Ze zeggen dat je dood bent. Het nieuws komt van alle kanten binnen. Een alert van NU.nl, talloze Whatsapp-berichten. Iedereen zegt hetzelfde: Joost Zwagerman heeft zelfmoord gepleegd. Ik geloof ze niet. De seconden tikken door, het is nog niet te laat. Als ik je nú bel en zeg dat het geen goed idee is, kunnen we misschien nog terug. Het is nog steeds vandaag. Het is nog nu. Heel even de klok een stukje terugdraaien, dat lijkt me het beste voor iedereen. Want Joost, ik wil niet dat je dood bent. En ik ben zeker niet de enige. We moeten nog praten samen, glazen heffen, het leven doornemen, lachen. Je bent me zo dierbaar. Ik weet hoe zwaar het aardse bestaan je soms valt. Daar hebben we het over gehad. Ik weet dat ik tegen je hebt gezegd dat je geen gekkigheid moet uithalen. Dat je me altijd eerst zou moeten bellen. Dat ik het je dan uit je hoofd zou praten. En dat zou me lukken. Maar je hebt niet gebeld vandaag. Ik heb geen oproep gemist. Je bent er niet meer, zeggen ze, het ging al lang niet goed. Ik wil het nog steeds niet geloven. Het onherroepelijke is zo onaangenaam, Joost. We moesten nog praten. Omdat dat niet meer schijnt te kunnen, schrijf ik je deze brief. Schrijven mag altijd. Ik ga hem aan je mailen. Je bent een goede vriend, een lieverd. Ik hoop je nog een keer te zien."
Uh maar heb bij iemand als zij meteen de gedachte dat ze indirect toch weer aandacht wil voor zichzelf, maar goed dat zal wel te cynisch zijnquote:Op woensdag 9 september 2015 11:07 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben geen fan van Heleen van Royen maar dit is mooi:
[..]
Bron: haar facebook-pagina
Tja; gister ook die pedo gezien; spreekt me niet aan maar ik weet wel dat er iets niet goeds zit.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het juist interssant is te horen wat iemand in iets ziet dat je niet direct aanspreekt.
Denk je dat niemand hem daar op aangesproken heeft? En dan nog, denk je dat hij dat zelf niet al wist? Wat win je er mee om het nog een keer te benadrukken? Alsof hij zou zeggen 'Shit man, je hebt gelijk!'quote:Op woensdag 9 september 2015 11:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
Hij is blijkbaar ziek; waarom mag je hem daar niet op aanspreken?
Om hem weer in de realiteit te brengen; op deze manier hou je hem er alleen in. Maar goed; alles voor de kijkcijfers.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:09 schreef Vox_Populi het volgende:
[..]
Denk je dat niemand hem daar op aangesproken heeft? En dan nog, denk je dat hij dat zelf niet al wist? Wat win je er mee om het nog een keer te benadrukken? Alsof hij zou zeggen 'Shit man, je hebt gelijk!'
Nee hoor, niet cynisch. Ik denk dat ook meteen. Hoe goed ze hem kent, dat zíj hem wél snapt en hem zou kunnen 'ompraten'.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Uh maar heb bij iemand als zij meteen de gedachte dat ze indirect toch weer aandacht wil voor zichzelf, maar goed dat zal wel te cynisch zijn
Je bent gewoon aan het trollen. Anders kan ik je bekrompen gedachtegang niet verklaren.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet; waarom zegt niemand aan tafel daar; 'gast, luister je bent een toffe peer enzo, maar 6 minuten lullen over een blauw vlak heeft niks meer met kunst te maken, voel je je wel lekker?'
Ach, alsof dat hem had kunnen redden? Misschien wel, misschien niet. We zullen het nooit weten.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Om hem weer in de realiteit te brengen; op deze manier hou je hem er alleen in. Maar goed; alles voor de kijkcijfers.
Vooral ook dat "daar hebben we het over gehad". Om even iedereen te laten weten wat voor innige band ze had met hem.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nee hoor, niet cynisch. Ik denk dat ook meteen. Hoe goed ze hem kent, dat zíj hem wél snapt en hem zou kunnen 'ompraten'.
As if.
Ja, items over abstracte kunst zijn altijd echt kijkcijferkanonnen, ja.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Om hem weer in de realiteit te brengen; op deze manier hou je hem er alleen in. Maar goed; alles voor de kijkcijfers.
Het is gewoon ehtzelfde gedrag als Bart Chabot die jaren teerde op de dood van Herman Brood.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vooral ook dat "daar hebben we het over gehad". Om even iedereen te laten weten wat voor innige band ze had met hem.
Verschrikkelijk
Scherpquote:Op woensdag 9 september 2015 11:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, items over abstracte kunst zijn altijd echt kijkcijferkanonnen, ja.
Babette van Veen wel, die vond het extra schokkend omdat hij vorige week nog zo actief was op FBquote:Op woensdag 9 september 2015 11:18 schreef TUFKAL het volgende:
Heeft Miss Montreal al geschokt gereageerd via Twitter?
"Heb niet veel respect voor mensen die geen boerenkool lusten want dat is lekker."quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
heb niet veel respect voor mensen die zichzelf van kant maken, daar is het leven mij te dierbaar voor
quote:Op woensdag 9 september 2015 11:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
"Heb niet veel respect voor mensen die geen boerenkool lusten want dat is lekker."
Zag het jaquote:Op woensdag 9 september 2015 11:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Babette van Veen wel, die vond het extra schokkend omdat hij vorige week nog zo actief was op FB
quote:Ook Fabienne de Vries is geschokt. "Joost! Wat doe je nou?! :-( Wat zonde... #geschrokken #Joostzwagerman."
Met deze post heb ik meteen de gedachte dat je aandacht wil voor jezelf .quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Uh maar heb bij iemand als zij meteen de gedachte dat ze indirect toch weer aandacht wil voor zichzelf, maar goed dat zal wel te cynisch zijn
Dat kan toch? Je kan iemand toch ''kennen'' maar niet door en door...quote:
Hoezo alleen 'de gedachte', ze heeft die aandacht letterlijk. Er zijn waarschijnlijk talloze mensen in zijn omgeving die met soortgelijke emoties rondlopen, alleen zij wil weer zo nodig de eerste zijn die het publiekelijk maakt. Redelijk stuitend.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 9 september 2015 11:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Met deze post heb ik meteen de gedachte dat je aandacht wil voor jezelf .
Waarom moet Fabienne de Vries daar iets over tweeten?quote:Op woensdag 9 september 2015 11:47 schreef FANN het volgende:
[..]
Dat kan toch? Je kan iemand toch ''kennen'' maar niet door en door...
dus als je ''die'' kant van iemand niet kent dan schrik je wel jah...
Tja, weet ik veel, dat doen BNérs nou eenmaalquote:Op woensdag 9 september 2015 11:58 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Waarom moet Fabienne de Vries daar iets over tweeten?
Nah... je snapt best wat ik bedoel..quote:Op woensdag 9 september 2015 12:15 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het ver gaan om Fabienne de Vries te bestempelen als BN'er, hoor.
Toch is ze dat, schijnbaar.quote:Op woensdag 9 september 2015 12:15 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het ver gaan om Fabienne de Vries te bestempelen als BN'er, hoor.
Als ik wel eens in SHOW kijk dan ken ik ook de meeste mensen niet, maar daar gaat het nietquote:Op woensdag 9 september 2015 12:40 schreef Vox_Populi het volgende:
Het begrip BN'er is natuurlijk al een behoorlijke tijd aan inflatie onderhevig.
Neuh. Volgens mij heeft zij ook nog wel eens last van zwarte periodes.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vooral ook dat "daar hebben we het over gehad". Om even iedereen te laten weten wat voor innige band ze had met hem.
Verschrikkelijk
De gelukkige huisvrouw is toch op haar eigen ervaring gebaseerd?quote:Op woensdag 9 september 2015 13:45 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Neuh. Volgens mij heeft zij ook nog wel eens last van zwarte periodes.
O vandaar dat de jongens in Spijkernisse de man op het dak stonden toe te roepen, ze vonden hem moedig...quote:Op woensdag 9 september 2015 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoe is het dan niet moedig om over je eigen angsten en onzekerheden te stappen en een onomkeerbare beslissing te nemen?
Los van het standpunt of je zelfmoord nu wel of geen goede oplossing voor problemen vindt.
Wat is dit nu weer voor een uit z'n verband gerukte troll opmerking?quote:Op woensdag 9 september 2015 14:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O vandaar dat de jongens in Spijkernisse de man op het dak stonden toe te roepen, ze vonden hem moedig...
Hou toch op, zelfmoord aan moedig te koppelen.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een uit z'n verband gerukte troll opmerking?
Slaat nergens op wat je zegt. Probeer het nog eens.
Ik kan echt niet begrijpen dat mensen dat niet zien.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hou toch op, zelfmoord aan moedig te koppelen.
En je hoeft niet nog eens dat betoog te doen, ik begrijp wat je probeert te zeggen, ik vind dat grote onzin.
Bord voor de kop?quote:Op woensdag 9 september 2015 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik kan echt niet begrijpen dat mensen dat niet zien.
Hoe is dat in hemelsnaam niet moedig?
Een brandend huis in rennen om iets of iemand te redden is wel moedig, en je bijvoorbeeld over je hoogtevrees heenzetten is eveneens moedig. In die zin is zelfmoord ook gewoon enorm moedig aangezien je je over existentiële angsten heen moet zetten en het volkomen tegen de menselijke instincten ingaat en er bovendien geen weg terug meer is.
inderdaad, als ze het dan ook nog doen zonder anderen schade te berokkenen.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:17 schreef agter het volgende:
Wel fijn, Beetje zelfbeschikkingsrecht.
Ik verheerlijk helemaal niets.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Bord voor de kop?
Het lijkt wel alsof je het verheerlijkt.
Wat er nu gebeurt is een persoonsverheerlijking en deze daad als moedig bestempelen zal anderen juist kunnen motiveren om hetzelfde te gaan doen.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik verheerlijk helemaal niets.
Waarom hier zo bekrompen over denken? Dat ik het een moedige beslissing vind zegt niet dat ik het een goede beslissing vind. Iets kan op zichzelf heel moedig zijn, maar ook dom, of sterk af te raden, vul zelf maar in.
Natuurlijk moet alles in het werk gesteld worden - naar mijn mening - om mensen op andere gedachten te brengen - zover mogelijk.
Het gespreksonderwerp taboe verklaren of het blijven veroordelen / wegzetten helpt daar naar mijn mening niet bij.
quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
heb niet veel respect voor mensen die zichzelf van kant maken, daar is het leven mij te dierbaar voor
Persoonsverheerlijking gebeurd altijd nadat iemand is overleden. Het spreekwoord luidt niet voor niets 'over de doden niets dan goeds'.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat er nu gebeurt is een persoonsverheerlijking en deze daad als moedig bestempelen zal anderen juist kunnen motiveren om hetzelfde te gaan doen.
Is de programmering op de publieke omroepen al aangepast?
Alles uit de kast trekken, soms is het trekken aan een dood paard. En hoe lang moet men trekken?quote:Op woensdag 9 september 2015 14:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Persoonsverheerlijking gebeurd altijd nadat iemand is overleden. Het spreekwoord luidt niet voor niets 'over de doden niets dan goeds'.
Vanavond zal het bij De Wereld Draait Door wel over Joost Zwagerman gaan, en wellicht worden er nog wel wat programma's herhaald inderdaad.
Ik denk niet dat mijn bescheiden mening anderen zal aanzetten tot zelfmoord overigens. Die invloed dicht ik mezelf niet toe. Wel is het volgens mij zo dat zelfmoord soms aanzet tot ideeën bij anderen die al depressief zijn.
Mijn kwalificatie 'moedig' vind ik overigens waardevrij. Moed is niet persé goed of slecht. Net als dat het moed vereist om een brandend huis binnen te rennen en dat niet verstandig kan zijn, vereist het moed om tot zo'n gruwelijke daad als zelfdoding te komen, ik vind dat persoonlijk niet te ontkennen, maar daarmee kan je zelfdoding nog wel een afkeurenswaardige daad vinden. Al vind ik wel dat die beslissing over het algemeen bij de persoon zelf ligt overigens, maar ik ben van mening dat alles uit de kast getrokken moet worden om mensen met dergelijke gedachten te helpen om hun geluk te (her)vinden. Ik juich zelfmoord dus allerminst toe, en zou zelf alles in het werk stellen om zelfmoord bij iemand uit mijn omgeving te voorkomen (maar dat lijkt me logisch).
Ben ik deels mee eens. Kamp je zelf met depressie of iemand uit je omgeving?quote:Op woensdag 9 september 2015 15:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alles uit de kast trekken, soms is het trekken aan een dood paard. En hoe lang moet men trekken?
Zoals hier al meerdere malen naar voren is gekomen, is depressie vaak een diep en donker iets.
Ik sta er vrij nuchter in omdat ik zelf al 4 jaar trek aan zo'n dood paard. Tegen die stemmen is niet te vechten.
Inderdaad, bizar vind ik dat, hoe mensen dat zo uitgebreid, nauwkeurig en rationeel kunnen uitwerken voor zichzelf. Moet akelig zijn lijkt mij.quote:Joost had alles goed geregeld zelfs de muziek op de radio, ik hoop ook goede nazorg voor zijn kinderen. Ik mag toch hopen dat hij dat niet gedaan heeft toen de kinderen thuis waren.
maar natuurlijkquote:Op woensdag 9 september 2015 15:38 schreef kkdhd het volgende:
Vriendje van Hirsi Ali, Van Gogh en die hele anti-islam-kneuzenbende pleegt zelfmoord. Zal hem niet missen. Laat ook gelijk zien wat God met een persoon doet als diegene constant God's religie belachelijk maakt. Dan leef je alleen maar in duisternis en depressie.
Was ook een keer iemand op tv die zelfmoordpogingen had ondernomen en zei dat hij daar liever niet over vertelde, omdat hij wist dat die aandacht ervoor anderen (met een depressie) weer zou aanzetten.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:33 schreef Idisrom het volgende:
Dubbele bezetting nu op telefoonnummer 113.
Doordat een bekende Nederlander nu zelfmoord gepleegd heeft, neemt gelijk het aantal noodkreten van anderen toe.
Doordat een bekende Nederlander zelfmoord durft te plegen, lijkt het voor anderen dit ook meer gewoon.
Ik ben zelf verre van depressief, gewoon heel gelukkig.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben ik deels mee eens. Kamp je zelf met depressie of iemand uit je omgeving?
Ik heb in mijn omgeving ook 1 zelfmoord en in mijn directe omgeving diverse zelfmoordpogingen meegemaakt en zelf heb ik last van chronische depressiviteit (dysthyme stoornis), dus ik weet hoe hardnekkig een depressie kan zijn, maar ik ben - wellicht naief - van mening dat zelfmoord logischerwijs een laatste uitweg is en dat ik daar geen vrede mee kan hebben, niet als waardige 'oplossing' kan zien zolang er niet alles in het werk is gesteld in de meest brede zin, van therapieën tot medicatie, van opnames tot aan afleiding enz.
Aangezien die opties nooit uitgeput raken zal ik me dus niet snel neerleggen bij een doodswens van een naaste met een zelfmoordwens, maar ik respecteer wel zijn keuze als deze uiteindelijk echt geen andere uitweg meer ziet. Ik kan niet zijn of haar draagkracht, energie en hoop voor de toekomst bepalen. Ik kan me ook prima voorstellen dat mensen op een gegeven moment er wel klaar mee zijn als geen enkele therapie lijkt aan te slaan, kan me voorstellen dat het rust kan geven om 'op te geven' als je weet dat alle verdere pogingen om normaal te functioneren en/of gelukkig te worden toch tevergeefs zullen zijn. Dus in die zin respecteer ik de doodswens van een naaste, en kan het het beste zijn om te stoppen met de persoon te vermoeien met goed bedoelde hulp.
Maar ik zelf zit zo in elkaar dat ik ieder sprankje hoop aangrijp om niet op te geven en me op slechte dagen er doorheen te slepen (niet dat ik ooit zelfmoord heb overwogen overigens), maar dat maakt het wellicht lastig om voor te stellen hoe het moet zijn om de toekomst echt hopeloos in te zien en genoegen te nemen met een zelfverkozen einde.
[..]
Inderdaad, bizar vind ik dat, hoe mensen dat zo uitgebreid, nauwkeurig en rationeel kunnen uitwerken voor zichzelf. Moet akelig zijn lijkt mij.
Stonden er de afgelopen weken meerdere in de kranten. Najaar voor de deur en alle regen helpen vaak ook niet mee.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:33 schreef Idisrom het volgende:
Dubbele bezetting nu op telefoonnummer 113.
Doordat een bekende Nederlander nu zelfmoord gepleegd heeft, neemt gelijk het aantal noodkreten van anderen toe.
Doordat een bekende Nederlander zelfmoord durft te plegen, lijkt het voor anderen dit ook meer gewoon.
Ik ben een kind van. En ik kan je vertellen dat je hier onzin uitkraamt. Net als in de rest van je posts.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik vind het stuitend dat deze man zijn vrouw en kinderen achterlaat in al hun verdriet, die niet hebben gevraagd om zijn zelfmoord. Het woord zegt al heel veel zelfmoord, doe je puur voor jezelf waarbij je geen rekening houdt met anderen. Als de man alleen was, niemand achterlaat, dan had ik er veel minder problemen mee, maar het idee dat zijn kinderen zonder vader mag gaan opgroeien, daar kan ik mij kwaad om maken.
totdat je 7 dagen zonder eten zitquote:Op woensdag 9 september 2015 11:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
"Heb niet veel respect voor mensen die geen boerenkool lusten want dat is lekker."
Idem hier.quote:Op woensdag 9 september 2015 16:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik ben een kind van. En ik kan je vertellen dat je hier onzin uitkraamt. Net als in de rest van je posts.
Als dit een poging is om je mijn situatie in te beelden, dan faal je. Natuurlijk is het klote. Maar je kunt jouw hele redenatie ook omdraaien:
Is het zoveel beter voor de kinderen om nog jaren door te moeten met een depressieve vader?
Is het niet egoïstisch om als kind te eisen dat iemand die dood wil voor jou perse moet doorleven?
Dat zijn vragen waar niemand je een antwoord op kan geven. Ook ik niet. Ik heb het meegemaakt. Ik kan prima verder met mijn leven. Ik kan vrede hebben met de keuze die genomen is, net als de rest van het gezin. Een dierbare die overleden is blijf je missen. Maar of het een zelfmoord, een ongeluk of een ziekte is geweest dat maakt echt nul verschil.
Eens.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Persoonlijk ben ik voor een versoepeling in de euthanasiewetgeving. Geestelijk lijden moet veel serieuzer genomen worden, nu staat de optie zelfmoord nog teveel gelinkt aan treinspringers, flatspringers, verhangingen en overdosissen. Dan moet veel humaner kunnen, ook voor nabestaanden en getuigen van zelfmoord.
Mja dit is altijd een lastig onderwerp.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Persoonlijk ben ik voor een versoepeling in de euthanasiewetgeving.
De aanname dat je met een geestelijke ziekte per definitie niet helder kan nadenken is complete onzin.quote:Op woensdag 9 september 2015 17:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mja dit is altijd een lastig onderwerp.
Ik vind zelf dat als iemand geestelijk ziek is en niet helder kan nadenken, dat wij nooit euthanasie moeten overwegen voor die persoon.
Dit is wel zo'n beetje de essentie geloof ik.quote:Op woensdag 9 september 2015 13:31 schreef FANN het volgende:
Waarom je dat doet?
Joost mag het weten...
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?quote:Op woensdag 9 september 2015 17:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mja dit is altijd een lastig onderwerp.
Ik vind zelf dat als iemand geestelijk ziek is en niet helder kan nadenken, dat wij nooit euthanasie moeten overwegen voor die persoon.
Ja precies!quote:Op woensdag 9 september 2015 18:03 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dit is wel zo'n beetje de essentie geloof ik.
was joost al aan het eind van zijn leven dan? is depressie voor eeuwig?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:06 schreef FANN het volgende:
[..]
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?
mag het dan wel?
want nu mag nog niet... tenminste... mijn ouders mochten het niet die hebben járen aan lopen
sukkelen, totdat ze, ja klinkt raar, eindelijk zelf dood gingen.
Is ook niet écht nodig vind ik. niet dat ik graag mijn ouders dood wilde hebben, maar om dat
aan te moeten zien, dat verdriet en die wanhoop, plus pijn, was verre van leuk....
Mijn antwoord was op deze reactie...quote:Op woensdag 9 september 2015 18:08 schreef Re het volgende:
[..]
was joost al aan het eind van zijn leven dan? is depressie voor eeuwig?
Mijn vader was ook dementerend en op het laatst zelf volkomen dement dus ''niet helemaal helder''.quote:Op woensdag 9 september 2015 17:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het mens een einde vaan zijn leven zou maken als hij niet van oordeel was dat zijn lijden uitzichtloos was. Als je om gelukkig te zijn alleen maar hoeft te volharden dan...quote:Op woensdag 9 september 2015 18:08 schreef Re het volgende:
[..]
het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken. Dementie is een degeneratieve ziekte zonder herstel en wordt steeds erger, tot op heden is daar geen enkel middel tegen opgewassen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:12 schreef FANN het volgende:
[..]
Mijn antwoord was op deze reactie...
[..]
Mijn vader was ook dementerend en op het laatst zelf volkomen dement dus ''niet helemaal helder''.
Misschien vond Joost zelf wél dat dat het genoeg was, misschien was het ''over'' gegaan
dat kan ook, maar zoals ik het begrepen heb weet ik dat zo net nog niet.
dat is nou juist het rottige van depressie, dat je dat dus niet meer ziet. En ja er zijn ook de zwaardere klinische depressies in 10-15% van de gevallen, niet behandelbaar dus in principe redelijk uitzichtloos binnen de kaders van de ziektequote:Op woensdag 9 september 2015 18:13 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het mens een einde vaan zijn leven zou maken als hij niet van oordeel was dat zijn lijden uitzichtloos was. Als je om gelukkig te zijn alleen maar hoeft te volharden dan...
Ja, dus iemand wil niet meer... en dan vind jij dat je mag zeggen dat hij moet?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:15 schreef Re het volgende:
[..]
[quote]het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken.
klopt...quote:Dementie is een degeneratieve ziekte zonder herstel en wordt steeds erger, tot op heden is daar geen enkel middel tegen opgewassen.
ja als als als... mij moeder was zo helder als wat, maar die wilde ook niet meer.quote:Maar als er nou een medicijn geweest was die de dementie had kunnen doen verdwijnen, had het dan nog steeds een goede oplossing geweest om zelfmoord te mogen plegen?
Het antwoord op je eerste vraag lijkt me beantwoord.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:08 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat zelfmoord een symptoom is van de ziekte niet een uitweg van de ziektequote:Op woensdag 9 september 2015 18:18 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja, dus iemand wil niet meer... en dan vind jij dat je mag zeggen dat hij moet?
[..]
klopt...
[..]
ja als als als... mij moeder was zo helder als wat, maar die wilde ook niet meer.
Onzin.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:15 schreef Re het volgende:
[..]
het is gewoon aangetoond wetenschappelijk dat depressie in veel gevallen gewoon over kan gaan maar dat men vaak de tijd niet heeft of wil hebben om daar naartoe te werken.
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?quote:Op woensdag 9 september 2015 18:19 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat zelfmoord een symptoom is van de ziekte niet een uitweg van de ziekte
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig welquote:Op woensdag 9 september 2015 18:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ook weer een generieke uitspraak. Vaak is inderdaad het een hersentwist die je een doodswens geeft. Ook vaak is het gewoon een uitweg om van ondragelijk lijden af te komen. Is dat tweede een symptoom?
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Onzin.
Die varianten zijn er. Bij vele andere vormen gaat het juist helemaal niet op. Het is net als bij kanker. Het is een verzamelnaam voor vele varianten van een ziekte. Die bij elk individu ook allemaal weer anders uitpakken. Dit soort generiek geneuzel is leuk voor de statistieken. Maar heeft nul waarde voor uitspraken over een individueel geval.
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:33 schreef Re het volgende:
[..]
yup, is gewoon wetenschappelijk aangetoond, genoeg studies naar gedaan. En ik speek over zijn algemeenheid natuurlijk niet alle zelfmoordwensen zijn symptomatisch maar die door depressie toevallig wel
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:36 schreef Re het volgende:
[..]
niemand is uniek natuurlijk maar idd, het zegt niet iets over een individu maar over de ziekte, en welke facetten dan ook, een zware depressie is behandelbaar, meestal, in de meerderheid, over het algemeen, of hoe je het wil noemen.
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)quote:Op woensdag 9 september 2015 18:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Een hoop quatsch-studies en een hoop veel beter uitgevoerde studies die aantonen dat het een heel stuk genuanceerder ligt. Ik ken ze. Het gaat op voor een hoop gevallen. Maar ook voor veel gevallen niet.
En dat een doodswens een symptoom is, dat betekend nog niet per definitie dat elke zelfdoding bij depressie ook naar aanleiding van (alleen) dat is.
Het generalistisch zo benoemen is juist 1 van de grootste bronnen van het onbegrip wat mensen met een depressie ervaren in de maatschappij. Het is niet zo zwart-wit. Het is niet dat doorvechten uiteindelijk per definitie helpt. En "je er even over heen zetten" helpt al helemaal niet, het werkt zelfs averechts.
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegdquote:Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Vaak wel. Maar juist bij zware depressies is het maar de vraag of de vechtlust en doorzettingskracht lang genoeg op te brengen is bij een ziekte die juist je complete levenslust uitput.
En die net zo makkelijk weer in volle hevigheid kan terugkomen nadat je het overwonnen hebt. Wat dat betreft net als bij kanker: je kan genezen, maar je loopt altijd een enorm risico dat het elk moment in je leven weer net zo heftig de kop op steekt. Als je weet wat je voor een ellende te wachten staat: Kun je het dan een tweede, derde, vierde, etc keer aan?
Dat is voor iedereen anders. Maar ik zie het niet als een zwakte als het antwoord op een gegeven moment nee is.
Sorry als ik je woorden in de mond leg. Het is ook een reactie op de vele kortzichtige reacties elders in het topic.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:49 schreef Re het volgende:
[..]
je legt me nu woorden in de mond die ik in ieder geval nooit gezegd hebt, ik snap dat het je allemaal persoonlijk raakt. Van mij mag iedereen die zelfmoord wil plegen dat vooral ook doen. Ik snap dat termen als vechten, doorzetten, je eroverheen zetten nogal nutteloze termen zijn want dat is een depressie niet. Maar het aantal mensen dat zo uit het niets zelfmoord pleegt zonder enige pathologie is op een hand te tellen (nee niet letterlijk)
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou nietquote:Op woensdag 9 september 2015 18:50 schreef Re het volgende:
[..]
ik vind het dan ook niet zwak en heb dat ook nooit gezegd
er zit een flink taboe op iig, en ja veel onbegrip on onwetendheidquote:Op woensdag 9 september 2015 18:57 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Sorry, dat is wederom algemeen bedoelt. Dat verwijd ik jou niet
quote:Joost Zwagerman leed aan ziekte van Bechterew
Foto: ANP
Gepubliceerd: 09 september 2015 18:59
Laatste update: 09 september 2015 18:59
De dinsdag overleden schrijver Joost Zwagerman leed aan de ziekte van Bechterew. Dat vertelde hij in een interview met HP/De Tijd dat hij gaf voordat hij zichzelf van het leven beroofde.
Oma (85) hier juist goed geholpen bij haar eigen dood, woonde nog zelfstandig en chronisch ziek maar had heel veel hulp nodig. Wilde absoluut zo niet verder, stond ervan te kijken hoe snel het juist geregeld werd. Binnen no time, van familie afscheid genomen, begrafenis en kaart zelf uitgezocht en tijdstip gepland. Dochter erbij op bed en ze is heel rustig ingeslapen.quote:Op woensdag 9 september 2015 18:06 schreef FANN het volgende:
[..]
en als je nou oud en ziek bent en je weet dat het niet beter gaat worden alleen maar slechter?
mag het dan wel?
want nu mag nog niet... tenminste... mijn ouders mochten het niet die hebben járen aan lopen
sukkelen, totdat ze, ja klinkt raar, eindelijk zelf dood gingen.
Is ook niet écht nodig vind ik. niet dat ik graag mijn ouders dood wilde hebben, maar om dat
aan te moeten zien, dat verdriet en die wanhoop, plus pijn, was verre van leuk....
Je beeld van schapen klopt niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 20:02 schreef Begripvol het volgende:
Hij is zoals jij, gewoon een mens met een geweten en bewustzijn.
En geen schaap die verder graast, nadat haar kind net door een wild dier verslonden is.
dus dan was het toch... alleen Joost kan het weten, want dat wisten wij nog niet.quote:Op woensdag 9 september 2015 19:04 schreef Cynix ® het volgende:
http://www.nu.nl/cultuur-(...)e-van-bechterew.html
[..]
Yep, zal ook wel onderdeel van de optelsom zijn geweest.quote:Op donderdag 10 september 2015 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of dat dan op prettige wijze is, is een tweede...
Nee, maar het speelde wel mee.quote:Op woensdag 9 september 2015 23:57 schreef APK het volgende:
Bechterew kun je ook heel oud mee worden, zal uiteraard niet geholpen hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |