SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne en Kris - update 4-12SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort) - bron: EenVandaag - Fotoverslag
Foto's van de wandelingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto's
• Lijst met fototijden van alle foto's (EenVandaag)
• Interpretaties verscheidene FOK!kers nachtfoto van hoofd van KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht en analyses van de telefoongegevens
Geruisloos - 22-10SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NieuwslinksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten Lisanne en KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ZoekactiesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Interviews / getuigenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video
TVN-2-video met het achtergelaten gele briefjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve postsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reisverslagen, Criminaliteit en Overige Informatie (o.a. Facebookbeschrijving El Pianista)![]()
Ja, verdwalen of misdaad. De meiden moeten gewoon naar huis. Het duurt al veel te lang, en na al die maanden zijn we ook hier geen steek verder gekomen.quote:Op woensdag 31 december 2014 01:35 schreef agter het volgende:
Het is wel positief dat beiden ouderparen achter deze laatste zoektocht staan.
Ik vind het een mooi team, goede combinatie tussen alle expertises. Hoop dat ze duidelijkheid gaan krijgen en in ieder geval de onzekerheden kunnen weghalen.
Weet iemand of ze deze reis (de ouders) zelf moeten betalen of dat deze vanuit Panama betaald gaat worden? En of ze voldoende budget hebben? Ik vraag dit omdat ik voor zulke teams zeker een flinke bijdrage zou willen leveren en ook een eventuele media-actie hiervoor wil opstarten.
Indien Panama deze reis financiert dan maak ik pas op de plaats, omdat ik er niet van overtuigd ben dat zij dezelfde belangen hebben als de ouders. En dat mijn inziens op dit moment geld pompen is in een voor mij oninteressante bodemloze put?
Daarnaast ben ik benieuwd of F ook meegaat of dat de ouders kiezen voor objectieve gidsen (indien mogelijk daar), enfin zonder iemand te willen beledigen of schofferen, ben ik benieuwd naar deze afweging van de ouders.![]()
Ik had ergens gelezen, geen bron meer, dat F niet meedoet. Dat wil niet zeggen dat hij op de achtergrond geen touwtjes heeft ( de gemeenschap is nu eenmaal kennelijk beperkt).Make my day!![]()
Dank je jackie.quote:Op woensdag 31 december 2014 01:34 schreef jackie12 het volgende:
Waar we mee eindigden:
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1275063
Er zijn aan deze zoektocht wel veel deskundige aan het werk.
Ik hoop echt dat hier iets uitkomt.
[ Bericht 2% gewijzigd door vronie op 31-12-2014 02:06:20 ]![]()
Fijn, dat maakt de zaak wat objectiever. En hopelijk een einde aan alle speculaties na half januari.
Hoop zo dat F niet meegaat, prima vent, ik geloof het meteen! Maar ik vind de argumentaties en het scenario van Jackie steeds sterker worden. Het is allemaal wel heel geknutseld gegaan. Fout op fout op fout....
Kunnen we daar niet een lijst van maken? Alle fouten in deze zaak tot nu toe, maakt dan ook niet uit van wie, zodat toekomstige jonge reizigers uiteindelijk niet dezelfde fouten begaan. En dan denk ik aan verdwalen/het niet achterlaten van je reisplanning/zonder goede uitrusting op pad gaan/geen vuur nemen en voorzorgsmaatregelen treffen. Soort van internationale app voor jonge reizigers.![]()
Heb een creatief bedrijf en probeer in RL iedereen gelukkig te maken/houden. Bruis van de ideeën en mijn man zet dit om in leuke/zinvolle dingen. We hebben een zeer gelukkig leven.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:04 schreef ootjekatootje het volgende:
Fijn, dat maakt de zaak wat objectiever. En hopelijk een einde aan alle speculaties na half januari.
Hoop zo dat F niet meegaat, prima vent, ik geloof het meteen! Maar ik vind de argumentaties en het scenario van Jackie steeds sterker worden. Het is allemaal wel heel geknutseld gegaan. Fout op fout op fout....
Kunnen we daar niet een lijst van maken? Alle fouten in deze zaak tot nu toe, maakt dan ook niet uit van wie, zodat toekomstige jonge reizigers uiteindelijk niet dezelfde fouten begaan. En dan denk ik aan verdwalen/het niet achterlaten van je reisplanning/zonder goede uitrusting op pad gaan/geen vuur nemen en voorzorgsmaatregelen treffen. Soort van internationale app voor jonge reizigers.
Kunnen we hier samen niet een soort van app ontwikkelen voor jonge reizigers zoals Kris en Lisanne? Proberen dit soort verdwijnzaken, ook voor Alex Humphrey en alle anderen ook in Nederland te voorkomen. De noor die momenteel vermist is in Amsterdam, ja waarschijnlijk de zoveelste toerist die is verdronken in een van de grachten, maar nog niet gevonden.
Gewoon na al die maanden denken en meeleven hier een soort van cadeau geven aan/namens (moeilijke woordkeus) de meiden?
In al die maanden meegelezen te hebben en in de laatste maand actief gepost te hebben, kan ik wel opmaken dat er hier veel verschillende experts/karakters zitten. Samen een preventief middel maken zodat dit nooit meer gebeurt!
Per regio/reisland de bekende de gevaren openbaar maken. Achteraf is alles goed te verklaren. Hadden ze maar geweten dat ze nooit alleen zonder kennisgeving aan thuis deze wandeling hadden moeten maken, even via de app laten weten waar je naar toe gaat/wat je doet en met wie.
Ben hier niet in thuis, maar hoe veilig is dat, een soort van app wanneer je gaat stappen even laten weten waar je zit en met wie/ pas na 4 uur doorsturen/ geen nood, klik = niet verzonden/ wel nood = verzenden, zoiets. Is het niet naar ouders dan wel naar een vriend of vriendin. Scheelt een hoop leed per jaar in meerdere scenario's/misdaadzaken.
Sorry voor deze post, denk even hardop. Misschien kan iemand hier wat mee
edit: voor Boquete- toeristen; een reminder op de tel, hou je er rekening mee dan je telefoon in bepaalde gebieden geen bereik heeft?
[ Bericht 2% gewijzigd door ootjekatootje op 31-12-2014 02:44:37 ]![]()
Wat ik heb begrepen is dat de ouders van Kris dan gaan samen met de genoemde mensen in het artikel.(en ik denk bekostigd door de stichting)quote:Op woensdag 31 december 2014 02:04 schreef ootjekatootje het volgende:
Kunnen we daar niet een lijst van maken? Alle fouten in deze zaak tot nu toe, maakt dan ook niet uit van wie, zodat toekomstige jonge reizigers uiteindelijk niet dezelfde fouten begaan. En dan denk ik aan verdwalen/het niet achterlaten van je reisplanning/zonder goede uitrusting op pad gaan/geen vuur nemen en voorzorgsmaatregelen treffen. Soort van internationale app voor jonge reizigers.
Wie dat zijn weet ik niet maar ik hoop dat het vaklui zijn die wel een objectieve kijk hebben.
Ik zou ze wel een lijst mee willen geven waar ze extra aandacht voor zouden moeten hebben.
Van de steep-area op de mirador tot aan of je de quebrada kunt volgen.
En van de plek van het broekje tot aan alle getuigen nog eens langs gaan en de 1001 dingen daar tussen in waar we t al 9 maanden met zn allen over hebben![]()
Misschien ze gewoon een mail sturen met onze gezamenlijke bevindingen hier tot op heden? Je kan me niet wijsmaken dat ze hier niet af en toe meekijken. Via google kom je hier al heel snel terecht.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:33 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen is dat de ouders van Kris dan gaan samen met de genoemde mensen in het artikel.(en ik denk bekostigd door de stichting)
Wie dat zijn weet ik niet maar ik hoop dat het vaklui zijn die wel een objectieve kijk hebben.
Ik zou ze wel een lijst mee willen geven waar ze extra aandacht voor zouden moeten hebben.
Van de steep-area op de mirador tot aan of je de quebrada kunt volgen.
En van de plek van het broekje tot aan alle getuigen nog eens langs gaan en de 1001 dingen daar tussen in waar we t al 9 maanden met zn allen over hebben
Maar dan wel namens iedereen hier, ik denk ondanks alle verschillen hier dat iedereen toch graag antwoorden ziet op bepaalde vragen.
Iets op in de OP te verzamelen? en daarna door te sturen naar de contactpersoon, namens iedereen hier?
En anders doen we het samen![]()
![]()
Aub geen mail sturen met mijn naam, of uit naam van iedereen hier, dus niet vanuit fok.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Misschien ze gewoon een mail sturen met onze gezamenlijke bevindingen hier tot op heden? Je kan me niet wijsmaken dat ze hier niet af en toe meekijken. Via google kom je hier al heel snel terecht.
Maar dan wel namens iedereen hier, ik denk ondanks alle verschillen hier dat iedereen toch graag antwoorden ziet op bepaalde vragen.
Iets op in de OP te verzamelen? en daarna door te sturen naar de contactpersoon, namens iedereen hier?
En anders doen we het samen
Ik vind het walgelijk om die mensen lastig te vallen met ongefundeerd gezwets.Make my day!![]()
prima dat mag,quote:Op woensdag 31 december 2014 02:43 schreef agter het volgende:
[..]
Aub geen mail sturen met mijn naam, of uit naam van iedereen hier, dus niet vanuit fok.
Ik vind het walgelijk om die mensen lastig te vallen met ongefundeerd gezwets.
Naast de familie/betrokkenen zijn er niet veel personen meer die tot midden in de nacht na zoveel maanden nog bezig zijn met deze zaak. Ik denk persoonlijk dat een keurig opgestelde en oprechte brief met gegronde vragen wel kan. Maar daarin verschillen we van mening en dat mag.
Gelukkig wordt een eventuele brief gefilterd door een contactpersoon van de familie en die weet ook echt wel de waarde/inhoud in te schatten van een brief. Bedankt voor je input!
Zoals je uit de eerdere posts misschien wel hebt kunnen opmaken, probeer ik hier een positieve bijdrage te leveren, doe jij dat dan ook?
Walgelijk? Hier maanden lang gaan zitten posten en commentaar geven op iedereen die een andere visie heeft, prima. maar walgelijk?? Bijzondere woordkeus voor een voorstel, niet meer en niet minder....
[ Bericht 41% gewijzigd door ootjekatootje op 31-12-2014 02:57:55 ]![]()
Weet ik niet Agter. Jij bent iemand die denkt dat er meerdere paden zijn achter de mirador.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:43 schreef agter het volgende:
[..]
Aub geen mail sturen namens mijn naam, of uit naam van iedereen hier.
Ik vind het walgelijk om die mensen lastig te vallen met ongefundeerd gezwets.
En ik denk dat je gelijk hebt. Maar stel eens dat vanaf de mirador tot aan de 1e quebrada nul komma nul paden zijn die je kunt volgen? Zou je dat niet willen weten? Ik wel.
En zo heeft iedereen die hier zit, of je nou aan verdwalen of een misdrijf denkt, zn eigen vragen. En waarschijnlijk meerdere.
Ik ben heel eerlijk maar ik zou heel graag op alle vragen die ik heb indien mogelijk een antwoord hebben.
Moet je ze dat vragen/mailen en meegeven naar Panama?
Ik weet t niet maar na 18 januari is het voorbij en is het boek waarschijnlijk dicht als er niks uit komt.
Ben echt waar heel terughoudend maar ben wel nieuwsgierig hoe andere users hier over denken![]()
walgelijk bizar... Nee lees ff terug, ben het helemaal met Jackie eens dat dit een hele nette bijdrage kan zijn.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:47 schreef agter het volgende:
[..]
Dus uit eigen naam? Ik vind het bizar dat mensen dat doen...
En anders, op 18 januari horen dat ze weer bij de vulkaan gezocht hebben? en niets gevonden?![]()
Ok, mijn beweegredenen voor deze zaak:
Ik ben in 1991 op het strand van Oostende (België) geconfronteerd met een lichaampje van een klein jongetje, precies de plek waarop ik de avond ervoor zelf gespeeld had met andere kinderen, ik was toen 11 jaar oud. Daar werd op een zondagochtend in juni 1991 een lijkje gevonden, een vader en zijn zoontje struikelde over zijn lichaampje. 10 centimeter onder het zand werd het lichaam gevonden van ene Nicky. Precies voor huisje 112.
Dat is nu meer dan 20 jaar geleden. De hele stad hing de hele week al vol met vermissingsposters Nicky, toen 8 jaar. Mijn ouders gingen meteen naar huis en nog steeds vraag ik me af wat er in godsnaam gebeurt was met Nicky. Via internet later nooit meer wat gevonden over deze zaak.
Snap je nu waarom ik graag wil uitzoeken waarom en hoe? Ik ken het hele jongetje Nicky niet. Walgelijk en bizar? Nieuwsgierig? Nee, dit moet opgelost worden.
[ Bericht 2% gewijzigd door ootjekatootje op 31-12-2014 03:29:27 ]![]()
Je hoeft je niet te verontschuldigen of verklaren hoor.quote:Op woensdag 31 december 2014 03:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Ok, mijn beweegredenen voor deze zaak:
Ik ben in 1991 op het strand van Oostende (België) geconfronteerd met een lichaampje van een klein jongetje, precies de plek waarop ik de avond ervoor zelf gespeeld had met andere kinderen, ik was toen 11 jaar oud. Daar werd op een zondagochtend in juni 1991 een lijkje gevonden, een vader en zijn zoontje struikelde over zijn lichaampje. 10 centimeter onder het zand werd het lichaam gevonden van ene Nicky. Precies voor huisje 112.
Dat is nu meer dan 20 jaar geleden. De hele stad hing de hele week al vol met vermissingsposters Nicky, toen 8 jaar. Mijn ouders gingen meteen naar huis en nog steeds vraag ik me af wat er in godsnaam gebeurt was met Nicky. Via internet later nooit meer wat gevonden over deze zaak.
Snap je nu waarom ik graag wil uitzoeken waarom en hoe? Ik ken het hele jongetje Nicky niet. Walgelijk en bizar? Nieuwsgierig? Nee, dit moet opgelost worden.
Er is een woordvoerder, daar kun je prima naartoe mailen lijkt mij.![]()
ik zie het probleem ook totaal niet. Je kunt je eigen bevindingen gewoon indienen onder je eigen naam als je dat wilt. De woordvoerster / het onderzoeksteam K stelt dat zelfs zeer op prijs.quote:Op woensdag 31 december 2014 05:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
Je hoeft je niet te verontschuldigen of verklaren hoor.
Er is een woordvoerder, daar kun je prima naartoe mailen lijkt mij.![]()
Ootjekatootje schreef:
"De noor die momenteel vermist is in Amsterdam, ja waarschijnlijk de zoveelste toerist die is verdronken in een van de grachten, maar nog niet gevonden."
Ik weet echt zeker dat hij niet alleen een stadswandeling ging maken, maar met een gids die hem vervolgens in de gracht duwde. Of er is een seriemoordenaar bezig
Geen aanval op iemand hoor, maar ik vond het een leuke vergelijking.
Hier aan de kust verdrinken elk seizoen toeristen, ondanks alle waarschuwingen.
Maar als mensen niet bekend zijn met de zee onderschatten ze de gevaren toch vaak.
[ Bericht 4% gewijzigd door Grijzemassa op 31-12-2014 10:54:49 ]![]()
De expat gemeenschap in Boquete heeft enkele maanden geleden een plan samengesteld met tips en waarschuwingen voor toeristen in dat gebied. Dat wordt nu bij elk hotel en pension uitgereikt aan de nieuwe gasten.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Per regio/reisland de bekende de gevaren openbaar maken. Achteraf is alles goed te verklaren. Hadden ze maar geweten dat ze nooit alleen zonder kennisgeving aan thuis deze wandeling hadden moeten maken, even via de app laten weten waar je naar toe gaat/wat je doet en met wie.
Ben hier niet in thuis, maar hoe veilig is dat, een soort van app wanneer je gaat stappen even laten weten waar je zit en met wie/ pas na 4 uur doorsturen/ geen nood, klik = niet verzonden/ wel nood = verzenden, zoiets. Is het niet naar ouders dan wel naar een vriend of vriendin. Scheelt een hoop leed per jaar in meerdere scenario's/misdaadzaken.
edit: voor Boquete- toeristen; een reminder op de tel, hou je er rekening mee dan je telefoon in bepaalde gebieden geen bereik heeft?
Informatie hierover kun je vinden op boquete.ning
[ Bericht 9% gewijzigd door Grijzemassa op 31-12-2014 11:37:08 ]![]()
No way! niet uit naam van alle users.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Misschien ze gewoon een mail sturen met onze gezamenlijke bevindingen hier tot op heden? Je kan me niet wijsmaken dat ze hier niet af en toe meekijken. Via google kom je hier al heel snel terecht.
En anders doen we het samen
Doe dat maar op persoonlijke titel.
Als ik zelf iets gevonden had of hier iets gelezen had dat ik interessant genoeg vond om de familie te laten weten, had ik dat al gedaan.
Maar dat is niet het geval.![]()
Dit wil ik dus ook niet. Of kan je hier zomaar iedereen bij betrekken? Dan ben ik weg.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En anders doen we het samen![]()
Dus betere maatregelen treffen, moet je alleen al kijken wat dat onnozele gedrag kost en wat de impact is van het onwetende gedrag in een onbekende omgeving. Tja ik nam de Noor als voorbeeld, omdat dit een actuele zaak is. Maar hetzelfde geldt voor de toeristen die dood zijn door de drugs.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:42 schreef Grijzemassa het volgende:
Ootjekatootje schreef:
"De noor die momenteel vermist is in Amsterdam, ja waarschijnlijk de zoveelste toerist die is verdronken in een van de grachten, maar nog niet gevonden."
Ik weet echt zeker dat hij niet alleen een stadswandeling ging maken, maar met een gids die hem vervolgens in de gracht duwde. Of er is een seriemoordenaar bezig
Geen aanval op iemand hoor, maar ik vond het een leuke vergelijking.
Hier aan de kust verdrinken elk seizoen toeristen, ondanks alle waarschuwingen.
Maar als mensen niet bekend zijn met de zee onderschatten ze de gevaren toch vaak.![]()
Rustig aan, het was maar een idee en blijkbaar niet gewenst. Prima toch. En inderdaad volgens de huisregels mag dit helemaal niet.quote:Op woensdag 31 december 2014 11:35 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Dit wil ik dus ook niet. Of kan je hier zomaar iedereen bij betrekken? Dan ben ik weg.
Idee verworpen!![]()
Misschien een idee voor je zelf om wat rustiger aan te doen?quote:Op woensdag 31 december 2014 11:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Rustig aan, het was maar een idee en blijkbaar niet gewenst. Prima toch. En inderdaad volgens de huisregels mag dit helemaal niet.
Idee verworpen!
Als je goed nagedacht had voor je zoiets hier lanceert, had je kunnen weten dat niemand hier de inzichten van alle users kan verwoorden. Daarvoor liggen de meningen te ver uiteen en zijn de inzichten te verschillend. Je bent ook niet de 1e die met het idee komt en zoiets geeft begrijpelijk heftige reacties![]()
![]()
Goed nieuws! en laten we hopen dat deze laatste zoektocht meer duidelijkheid zal scheppen over de tragische gebeurtenis.quote:Op woensdag 31 december 2014 01:34 schreef jackie12 het volgende:
Waar we mee eindigden:
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1275063![]()
Mijn punt is dat je nooit genoeg maatregelen kan treffen om ongelukken uit te sluiten.quote:Op woensdag 31 december 2014 11:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus betere maatregelen treffen, moet je alleen al kijken wat dat onnozele gedrag kost en wat de impact is van het onwetende gedrag in een onbekende omgeving. Tja ik nam de Noor als voorbeeld, omdat dit een actuele zaak is. Maar hetzelfde geldt voor de toeristen die dood zijn door de drugs.
Je kan niet elke toerist aan het handje of aan een lijntje houden dus zullen er altijd ongelukken gebeuren als gevolg van onderschatting van gevaren in een onbekende omgeving.![]()
We mogen en kunnen niet zomaar uitgaan van nonchalance, dat K&L te weinig maatregelen getroffen zouden hebben om ongelukken te voorkomen.
Volgens de beschrijvingen waren K&L geen meiden die maar eens even op eigen houtje, na pas in Boquete te zijn aangekomen, samen een bergtocht gingen maken.
We weten gewoon niet in welke context de vrouwen b.v. vertrouwen hebben gesteld in een dagje uit met anderen. Dat zou je natuurlijk ook naïef kunnen noemen. Daar kan ik niet over oordelen.
Ik ga er alsnog vanuit dat derden erbij betrokken waren.![]()
Hun 'strandkleding' was al een teken van grote nonchalance, je gaat de jungle niet in gekleed alsof je naar het strand gaat. Dat soort onervarenheid kan je vrij snel de kop kosten.![]()
Onderschatting en nonchalance is niet het zelfde.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:18 schreef gynaika het volgende:
We mogen en kunnen niet zomaar uitgaan van nonchalance, dat K&L te weinig maatregelen getroffen zouden hebben om ongelukken te voorkomen.
Volgens de beschrijvingen waren K&L geen meiden die maar eens even op eigen houtje, na pas in Boquete te zijn aangekomen, samen een bergtocht gingen maken.
We weten gewoon niet in welke context de vrouwen b.v. vertrouwen hebben gesteld in een dagje uit met anderen. Dat zou je natuurlijk ook naïef kunnen noemen. Daar kan ik niet over oordelen.
Ik ga er alsnog vanuit dat derden erbij betrokken waren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Grijzemassa op 31-12-2014 16:42:39 ]![]()
Dat doen er wel meer, zo gekleed gaan. En wie weet wat ze in de rugtas hadden meegenomen.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:26 schreef Ericr het volgende:
Hun 'strandkleding' was al een teken van grote nonchalance, je gaat de jungle niet in gekleed alsof je naar het strand gaat. Dat soort onervarenheid kan je vrij snel de kop kosten.
Voor een relatief makkelijke wandeling van 4/5 uur heb je ook niet een complete hike uitrusting nodig.![]()
Dat ben ik geheel met je eens. In de tweede alinea van mijn reactie zeg ik dan ook, we weten niet in welke context, als er derden bij betrokken zijn geweest, dit tripje Pianista is voorgesteld.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:26 schreef Ericr het volgende:
Hun 'strandkleding' was al een teken van grote nonchalance, je gaat de jungle niet in gekleed alsof je naar het strand gaat. Dat soort onervarenheid kan je vrij snel de kop kosten.![]()
Inderdaad. Ik vraag me ook nog steeds af wat die man in de telemetro video uit de bosjes hengelde.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:39 schreef ToniB het volgende:
[..]
Dat doen er wel meer, zo gekleed gaan. En wie weet wat ze in de rugtas hadden meegenomen.![]()
Bedoel je deze op 1.35 http://www.telemetro.com/(...)35.html#.VKQBCmfwuM8quote:Op woensdag 31 december 2014 14:25 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vraag me ook nog steeds af wat die man in de telemetro video uit de bosjes hengelde.![]()
niemand op die taalschool heeft ook maar enig verstand en benul over:quote:Op woensdag 31 december 2014 13:39 schreef ToniB het volgende:
[..]
Dat doen er wel meer, zo gekleed gaan. En wie weet wat ze in de rugtas hadden meegenomen.
Voor een relatief makkelijke wandeling van 4/5 uur heb je ook niet een complete hike uitrusting nodig.
- wat je wel zou moeten aantrekken
- mee zou moeten nemen (nooduitrusting, eten, GPS apparaat, satelliettelefoon, flares enz)
- schoeisel (laarzen achter de mirador)
- procedures met invulformulieren (waar ga je naar toe, met wie, wanneer weg en terug enz)
de gidsen nemen al 40 jaar lang iedereen mee in korte broek en gympen (zie talloze video's en blogs)
Geen wonder dus dat de meiden bij het bekijken van internet en infomap, daarover niets vonden.
Dat kan je de meiden alleen wel kwalijk nemen, maar dat vind ik wel erg makkelijk gedacht.
Wat dacht je van de verantwoordijkheden van de taalschool annex adventure coordinatiecentrum??
En de gidsen en lokale overheid?
Misschien dat er nu na 3 doden (incl A.H.) door iedereen beter wordt nagedacht om herhaling te voorkomen. In ieder geval staat er nu na 40 jaar een bord op de mirador.![]()
in dit interview 10 april zegt Martijn dat er mensen hebben overnacht in de bossen.
( dat zou zo maar van 7 op 8 april geweest kunnen zijn.)
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)77-a77e-49b1e31062d5![]()
Dat dacht ik ook. Nooit iets gehoord over wat het was en of het onderzocht is.quote:Op woensdag 31 december 2014 15:16 schreef ToniB het volgende:
dat is na de Quebrada's en de paddock volgens mij. Vlakbij de kabelbrug?![]()
Mensen, ik wens jullie allemaal alvast een heel goede jaarwisseling en een fijn 2015.
Laten we hopen dat er in 2015 meer duidelijkheid komt over wat er met de dames gebeurd is!Make my day!![]()
Ik vind dat als je zaken commercieel exploiteert en coordineert, je jezelf een verantwoordelijkheid aanmeet.quote:Op woensdag 31 december 2014 15:43 schreef 11en30 het volgende:
Beetje raar om anderen verantwoordelijk te houden voor de eigen verkeerde beslissingen.
Want in je groep zitten altijd mensen die bepaalde verantwoordelijkheden niet volgens jouw eigen normen uitvoeren of tot zich nemen. Denk aan brandpreventie, vrijhouden van nooduitgangen. Branddeuren niet afsluiten. Niet roken op de hotelkamer of in een hotelbed. Geen natte kat in een magnetron stoppen om te drogen enz. Daar hebben we in de moderne westerse wereld oa. bv ISO en NEN normen voor ontwikkeld.
Ter bescherming van consument en producent.
Dat soort informatieve zaken moet je als moderne horeca ondernemer gewoon goed regelen, hoort er bij.
Maar goed, je kan natuurlijk ook in plaats hiervan op je FB website zetten
"bad decisions make good stories".
[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 01-01-2015 20:28:17 ]![]()
Nieuwsbericht over de zoektocht in januari:
http://www.crhoy.com/hara(...)s-en-selva-panamena/
En een nieuwe video:
Iedereen een fijne jaarwisseling![]()
![]()
Ook hier fijne jaarwisseling en goed nieuwjaar gewenst en hopen dat er ooit uitkomt wat er werkelijk gebeurd is in Panama.![]()
Niet zo goede vertalingquote:Op woensdag 31 december 2014 16:37 schreef Domnivoor het volgende:
Nieuwsbericht over de zoektocht in januari:
http://www.crhoy.com/hara(...)s-en-selva-panamena/
En een nieuwe video:
Iedereen een fijne jaarwisseling![]()
http://translate.google.n(...)anamena/&prev=search
Iedereen hier een heel gelukkig 2015![]()
Dit waren geen kinderen op ponykamp. Het gaat om volwassen vrouwen die in hun eigen vrije tijd door hun eigen beslissingen in de problemen zijn gekomen. Even uitgaande van het noodlottige verdwaalscenario dan. Als ze zich in coma hadden gezopen op een feestje in Groningen, verkeerde pillen van een vreemde hadden gebruikt in Amsterdam of zwanger thuis waren gekomen uit Salou was dat ook niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie geweest. Maar wie weet kan een advocaat nog proberen om de taalschool verantwoordelijk te stellen en een vette schadevergoeding eisen.quote:Op woensdag 31 december 2014 16:19 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ik vind dat als je zaken commercieel exploiteert en coordineert, je jezelf een verantwoordelijkheid aanmeet.
[ Bericht 2% gewijzigd door 11en30 op 31-12-2014 17:20:47 ]![]()
Dit eerste stuk lijkt op een oude lap stof, daarna hangt een soort bever/rat aan, het heeft ogen en poten.quote:
[ Bericht 1% gewijzigd door ootjekatootje op 31-12-2014 20:22:53 ]![]()
mee eens, maar dan regelt de organisatie ook niet:quote:Op woensdag 31 december 2014 17:10 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dit waren geen kinderen op ponykamp. Het gaat om volwassen vrouwen die in hun eigen vrije tijd door hun eigen beslissingen in de problemen zijn gekomen. Even uitgaande van het noodlottige verdwaalscenario dan. Als ze zich in coma hadden gezopen op een feestje in Groningen, verkeerde pillen van een vreemde hadden gebruikt in Amsterdam of zwanger thuis waren gekomen uit Salou was dat ook niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie geweest. Maar wie weet kan een advocaat nog proberen om de taalschool verantwoordelijk te stellen en een vette schadevergoeding eisen.
- de alcohol
- de pillen
- de infomap
- de contacten
- de vrijers en de condooms
- het vervoer
dus mijn punt is, wat heeft de organisatie geregeld, en wat niet. Als Spanish by the river bemiddeld heeft bij een onofficiele gids, hebben we m.i. in een keer een hele andere situatie. Maar goed, die uitleg is hier natuurlijk overbodig.
Ik wens iedereen ook een gelukkig en gezond 2015!
[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 01-01-2015 10:27:04 ]![]()
Ok. Ik ging even uit van de officiële lezing dat ze alleen opties gegeven hebben en verder niets. Maar zelfs als iemand van de school gezegd zou hebben dat de Pianista goed zonder gids te doen is, gewoon eerst omhoog en daarna weer naar beneden lopen, en dat je gewoon in je top en short kunt gaan en verder niets hoeft mee te nemen vraag ik me af of ze aansprakelijk zijn. Als de receptioniste in een hotel zegt dat je best in de sloot kan springen hoef je dat natuurlijk niet te doen. Ja als er een gids mee was via de school dan wordt alles anders.quote:Op donderdag 1 januari 2015 10:06 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
dus mijn punt is, wat heeft de organisatie geregeld, en wat niet.![]()
Op grond waarvan? Ze hebben daar geen compleet verzorgd dagprogramma afgenomen, zijn volwassen en in hun vrije tijd de keuze gemaakt om te gaan wandelen.quote:Op woensdag 31 december 2014 17:10 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dit waren geen kinderen op ponykamp. Het gaat om volwassen vrouwen die in hun eigen vrije tijd door hun eigen beslissingen in de problemen zijn gekomen. Even uitgaande van het noodlottige verdwaalscenario dan. Als ze zich in coma hadden gezopen op een feestje in Groningen, verkeerde pillen van een vreemde hadden gebruikt in Amsterdam of zwanger thuis waren gekomen uit Salou was dat ook niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie geweest. Maar wie weet kan een advocaat nog proberen om de taalschool verantwoordelijk te stellen en een vette schadevergoeding eisen.
Uit gegevens op de pc blijkt, dat ze zelf ook onderzoek naar de wandeling hebben gedaan. Hoe kun je ooit vaststellen hoe zwaar het advies van de taalschool meegewogen heeft voor de meiden?
Het advies voor de wandeling van de receptie van de taalschool kan de taalschool niet aansprakelijk maken. Misschien voor het geven van foutieve en ook nog gratis informatie maar niet voor het maken/doordrukken van de verkeerde keuzes.![]()
Als ze minderjarige scholieren waren geweest misschien? Weet niet wie er verantwoordelijk is als er bijvoorbeeld lessen op school uitvallen en de leerlingen gaan in de tussenuren op eigen houtje iets ondernemen waarbij ze in de problemen komen. Een school is geen creche of dagopvang maar toch.![]()
Wat ik vreemd vind is dat Kris en Lisanne weg zijn gestuurd bij het kinderdagverblijf en de taalschool van Ingrid daar klaarblijkelijk niks aan heeft gedaan.
In de uitzending van Umberto begin mei vertelden de ouders dat Kris en Lisanne alles tot in de puntjes hadden geregeld en precies wisten wat ze wilden gaan doen.
Ook hadden ze een bevestigingsmail gekregen over het vrijwilligerswerk.
De eerste 2 weken zaten ze in Bocas (ook van Ingrid) om daarna aan het vrijwilligerswerk te kunnen gaan beginnen in Boquete.
Als Kris en Lisanne dan "gewoon weggestuurd worden" zoals Lisanne dat naar haar moeder appte dan moet de taalschool toch ingrijpen en er voor zorgen dat de meiden direct ergens anders aan de slag kunnen. Dat was ook de reden dat ze naar Panama zijn gegaan.
Dat is volgens mij niet gebeurd op 31 maart en zijn ze NB op aanraden van Myriam van het hostel naar Casa Esperanza gegaan om daar te vragen of ze daar aan de slag konden.
Door het feit dat Kris en Lisanne niet aan hun vrijwilligerswerk konden beginnen op 31 maart zijn ze de Pianista gaan doen op 1 april.
Dat Kris en Lisanne nooit meer thuis komen is niet de schuld van Ingrid maar ze is wel verantwoordelijk dat ze niet aan hun vrijwilligerswerk konden beginnen en dat ze niet direct iets anders heeft geregeld.
Ik zou, even reagerend als vader, niet blij zijn met de leuke vrolijke fotootjes van haar op haar FB een paar weken na de verdwijning terwijl mijn dochter nog vermist is.![]()
Ik ben het geheel met je eens dat de taalschool/Ingrid Lommers inderdaad had moeten ingrijpen toen K&L weggestuurd werden bij het kinderdagverblijf waar zij vrijwilligerswerk zouden gaan verrichten.quote:Op donderdag 1 januari 2015 17:04 schreef jackie12 het volgende:
Wat ik vreemd vind is dat Kris en Lisanne weg zijn gestuurd bij het kinderdagverblijf en de taalschool van Ingrid daar klaarblijkelijk niks aan heeft gedaan.
In de uitzending van Umberto begin mei vertelden de ouders dat Kris en Lisanne alles tot in de puntjes hadden geregeld en precies wisten wat ze wilden gaan doen.
De eerste 2 weken zaten ze in Bocas (ook van Ingrid) om daarna aan het vrijwilligerswerk te kunnen gaan beginnen in Boquete.
Als Kris en Lisanne dan "gewoon weggestuurd worden" zoals Lisanne dat naar haar moeder appte dan moet de taalschool toch ingrijpen en er voor zorgen dat de meiden direct ergens anders aan de slag kunnen. Dat was ook de reden dat ze naar Panama zijn gegaan.
Dat is volgens mij niet gebeurd op 31 maart en zijn ze NB op aanraden van Myriam van het hostel naar Casa Esperanza gegaan om daar te vragen of ze daar aan de slag konden.
Door het feit dat Kris en Lisanne niet aan hun vrijwilligerswerk konden beginnen op 31 maart zijn ze de Pianista gaan doen op 1 april.
Dat Kris en Lisanne nooit meer thuis komen is niet de schuld van Ingrid maar ze is wel verantwoordelijk dat ze niet aan hun vrijwilligerswerk konden beginnen en dat ze niet direct iets anders heeft geregeld.
Ik zou, even reagerend als vader, niet blij zijn met de leuke vrolijke fotootjes van haar op haar FB een paar weken na de verdwijning terwijl mijn dochter nog vermist is.
De combinatie om Spaans te leren en vrijwilligerswerk te verrichten was de doelstelling van hun verblijf in Panama. Een gangbare aangelegenheid waarvoor IL en haar medewerkers/medewerksters zorg voor moeten dragen.![]()
serieus?quote:Op donderdag 1 januari 2015 20:33 schreef agter het volgende:
Tja, ze hadden geen pakketreis geboekt hè.
mmm.... dacht toch dat dat even anders in elkaar stak:
http://www.spanishatlocations.com/volunteer/volunteer-in-boquete/
alles verliep vlgns mij toch echt via Spanish at locations/Spanish by the river ...en er waren / zijn nog minstens 8 andere mogelijke vrijwillgers locaties... geen vervangend adres voor ze te regelen...?
SAL biedt dat pakket toch aan? ..? ze hebben het zelf nb op de website over: een internship.
Stagelopen dus. En dat regel je als SAL dan met organisaties die stageplaatsen voor jouw
taalstudenten beschikbaar stellen. Zo lees en begrijp ik het. Als een stage partner het dan opeens a la minute laat afweten, vind ik dat studenten van SAL een andere plek mogen verwachten..en SAL wat te regelen heeft!
daarom gingen ze daar ook kijken op de pc voor de andere dienstverlening en services, zoals adventure trips, wandelingen enz
[ Bericht 5% gewijzigd door Poekje01 op 02-01-2015 16:44:53 ]![]()
Kijk deze video nog eens terug en begin bv na 6.30 min.
Ze zijn naar Panama gegaan met name voor het vrijwilligerswerk in combinatie met ontspanning.
Dus het was wel een soort "pakketreis" : Spaans leren, vrijwillgirswerk en ontspanning
Kris en Lisanne zijn letterlijk weggestuurd bij het kinderdagverblijf.
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)1f-0b4e-c6c48f645c80
Deze uitzending van 1 mei hoort in de OP thuis maar kan m nergens meer vinden![]()
Het vrijwilligerswerk ging hoe dan ook dus niet door en daar hebben zij heel begrijpelijk met anderen buiten de school om over gesproken. Verteld dat zij een week vrij hadden vanwege het niet kunnen beginnen met het vrijwilligerswerk op 31 maart. En naar aanleiding daarvan kunnen zij een uitnodiging hebben gekregen om de Pianista te gaan doen. En om zich nog even op de hoogte te stellen van hoe of wat, op die bewuste 1 april gebruik gemaakt hebben van de pc voor wat informatie daarover. En hoe het verder is verlopen, weten we dus niet...
Laten we hopen dat de “laatste zoekactie” deze maand wat duidelijkheid gaat verschaffen.![]()
Dat van die pc is helemaal niet zeker. Hebben we nooit meer wat van gehoord van NFI. Die hebben de pc grondig onderzocht. Het verhaal van de pc kwam van 1 bron en dat was I.L.![]()
Het fijne weten wij er niet van. De fout kan bij het kinderdagverblijf hebben gelegen, maar ook bij de taalschool. En je kunt geen ijzer met handen breken. Dus als er nergens plaats is, dan gaat het niet lukken.quote:Op donderdag 1 januari 2015 18:31 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik ben het geheel met je eens dat de taalschool/Ingrid Lommers inderdaad had moeten ingrijpen toen K&L weggestuurd werden bij het kinderdagverblijf waar zij vrijwilligerswerk zouden gaan verrichten.
De combinatie om Spaans te leren en vrijwilligerswerk te verrichten was de doelstelling van hun verblijf in Panama. Een gangbare aangelegenheid waarvoor IL en haar medewerkers/medewerksters zorg voor moeten dragen.
Ik vind die combinatie van taalcursus, vakantie en vrijwilligerswerk trouwens nogal schimmig. Hoe ziet die connectie tussen taalschool en projecten er precies uit? Zijn er b.v. financiële transacties mee gemoeid?Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Heb je een goed punt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 11:08 schreef ToniB het volgende:
Dat van die pc is helemaal niet zeker. Hebben we nooit meer wat van gehoord van NFI. Die hebben de pc grondig onderzocht. Het verhaal van de pc kwam van 1 bron en dat was I.L.
Ik begreep ook dat Ingrid degene was die vertelde over dat ze op de pc hadden gezocht naar de Pianista en ik denk dat vervolgens alle media het hebben overgenomen.
Ik vraag mij ook ernstig af of er ooit een grondig onderzoek op de pc is geweest door het NFI of de Panamesen.
Op de FB van Ingrid heeft ze het echter over dat ze gezocht hadden op de pc naar Il Pianista het restaurant en niet naar de trail de Pianiasta![]()
quote:Op vrijdag 2 januari 2015 11:08 schreef ToniB het volgende:
Dat van die pc is helemaal niet zeker. Hebben we nooit meer wat van gehoord van NFI. Die hebben de pc grondig onderzocht. Het verhaal van de pc kwam van 1 bron en dat was I.L.Dat van die pc is dus weer een vage boel, zoals zovele dingen...maar ik blijf hopen op een ontknoping.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:51 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Heb je een goed punt.
Ik begreep ook dat Ingrid degene was die vertelde over dat ze op de pc hadden gezocht naar de Pianista en ik denk dat vervolgens alle media het hebben overgenomen.
Ik vraag mij ook ernstig af of er ooit een grondig onderzoek op de pc is geweest door het NFI of de Panamesen.
Op de FB van Ingrid heeft ze het echter over dat ze gezocht hadden op de pc naar Il Pianista het restaurant en niet naar de trail de Pianiasta![]()
Helaas weten we van vele dingen niet het fijne. Vaag, vaag, vaag. Het blijft me allemaal bezighouden en hoop echt, zeker uiteraard voor de ouders en familie van K&L, dat er deze maand veel meer duidelijkheid komt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:41 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Het fijne weten wij er niet van. De fout kan bij het kinderdagverblijf hebben gelegen, maar ook bij de taalschool. En je kunt geen ijzer met handen breken. Dus als er nergens plaats is, dan gaat het niet lukken.
Ik vind die combinatie van taalcursus, vakantie en vrijwilligerswerk trouwens nogal schimmig. Hoe ziet die connectie tussen taalschool en projecten er precies uit? Zijn er b.v. financiële transacties mee gemoeid?![]()
Een beetje malle, overigens typisch Nederlandse, manier van denken. Iemand anders moet altijd voor je zorgen, liefst de overheid natuurlijk. Ook als er iets fout gaat, dan zijn altijd andere daaraan schuldig. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer.quote:Op donderdag 1 januari 2015 17:04 schreef jackie12 het volgende:
Ik zou, even reagerend als vader, niet blij zijn met de leuke vrolijke fotootjes van haar op haar FB een paar weken na de verdwijning terwijl mijn dochter nog vermist is.![]()
Qua communicatie heeft Panama het slim aangepakt. Eerst wordt maandenlang volgehouden dat ze "natuurlijk" verder gaan met zoeken, zodra de weersomstandigheden dat toe zouden laten. Daarna volgt er een lange periode van zwijgen. Nu zeggen ze dan dat ze nog één keer gaan zoeken, een paar daagjes, met grote tegenzin, en daarna moet het gezeur dan ook maar afgelopen zijn.![]()
Wat een flauwekul wat je zegt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:23 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Een beetje malle, overigens typisch Nederlandse, manier van denken. Iemand anders moet altijd voor je zorgen, liefst de overheid natuurlijk. Ook als er iets fout gaat, dan zijn altijd andere daaraan schuldig. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer.
Kris en Lisanne boeken in Nederland hun trip die bestaat uit Spaans leren, vrijwilligerswerk en een stukje ontspanning.
Als ze dan aankomen in Boquete en bij het vrijwilligerswerk worden ze weggestuurd dan is het een malle manier van denken en hun eigen verantwoordelijkheid?
De taalschool had gewoon moeten leveren waar Kris en Lisanne waarschijnlijk duizenden euro's voor hebben betaald.![]()
Is dat zeker? Dat ze alles in 1x geboekt hebben? Geen losse onderdelen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:47 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul wat je zegt.
Kris en Lisanne boeken in Nederland hun trip die bestaat uit Spaans leren, vrijwilligerswerk en een stukje ontspanning.
Als ze dan aankomen in Boquete en bij het vrijwilligerswerk worden ze weggestuurd dan is het een malle manier van denken en hun eigen verantwoordelijkheid?
De taalschool had gewoon moeten leveren waar Kris en Lisanne waarschijnlijk duizenden euro's voor hebben betaald.Make my day!![]()
De school levert onderdak,(kun je kiezen voor een hostel, slaapzaal enz)quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:50 schreef agter het volgende:
[..]
Is dat zeker? Dat ze alles in 1x geboekt hebben? Geen losse onderdelen.
Spaanse les (kun je kiezen uit verschillende pakketten)
regelt het vrijwilligerswerk ( kun je ook kiezen uit verschillende locaties)
en excursies kun je ook bij hun boeken.
Of dat dan een totaalpakket heet weet ik niet maar zo ziet het er voor mij wel uit
Hij is veel vaker gepost maar alles is te vinden op hun website:
http://www.spanishatlocations.com/
Maar om beter antwoord te geven op je vraag: Ja, afgezien van de excursies hadden ze alles in Nederland al geboekt
[ Bericht 7% gewijzigd door jackie12 op 02-01-2015 15:12:30 ]![]()
Tja, kennelijk niet goed genoeg.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:57 schreef jackie12 het volgende:
Ja, afgezien van de excursies hadden ze alles in Nederland al geboekt![]()
Als dat zo is, dan zou er een contract moeten zijn. En dan zou vader K. daarmee wel gezwaaid hebben op de televisie.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:47 schreef jackie12 het volgende:
De taalschool had gewoon moeten leveren waar Kris en Lisanne waarschijnlijk duizenden euro's voor hebben betaald.![]()
Er was een bevestigingsmail? Meende zoiets te horen in een uitzending.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:26 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zou er een contract moeten zijn. En dan zou vader K. daarmee wel gezwaaid hebben op de televisie.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Bevestigingsmail ook goed Kloothommel?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:26 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zou er een contract moeten zijn. En dan zou vader K. daarmee wel gezwaaid hebben op de televisie.![]()
Ja, hoor. Laat maar zien die mail.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Bevestigingsmail ook goed Kloothommel?![]()
Maar hoe dan ook, zelfs als er een overeenkomst was, dan nog is het de eigen verantwoordelijkheid van de jongvolwassen dames om ermee om te gaan als er onverhoopt iets mis gaat bij de feitelijke uitvoering van de overeenkomst. Zoiets kan altijd gebeuren. Zeker in landen als Panama.![]()
Of en hoe ze dat aan de taalschool hebben laten weten, is me niet bekend.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Maar hoe dan ook, zelfs als er een overeenkomst was, dan nog is het de eigen verantwoordelijkheid van de jongvolwassen dames om ermee om te gaan als er onverhoopt iets mis gaat bij de feitelijke uitvoering van de overeenkomst. Zoiets kan altijd gebeuren. Zeker in landen als Panama.
Wel is bekend dat ze een tip voor een andere dagverblijf van de hostelmoeder hebben gekregen.
Dus mogelijk was de taalschool niet op de hoogte?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Toen ik begin twintig was, was ik ook zo naïef om te denken dat een afspraak altijd wordt nagekomen. In de loop van mijn leven heb ik geleerd dat dit in de praktijk niet altijd precies zo gebeurt als je vooraf hebt gedacht of afgesproken.
In dit geval gaat het om de "afspraak" dat twee meisjes uit Europa ergens rond 1 april wellicht wat zouden helpen bij een kinderdagverblijf. Het is logisch dat men in Panama hierbij een slag om de arm houdt en niet hun gehele planning (voor zover aanwezig) laten afhangen van het wel en wee van twee onbekende meisjes uit een ver land. Voor hetzelfde geld waren K en L in Bocas blijven hangen bij twee lekkere boys.
Toen de meisjes zich inderdaad meldden eind maart, hebben ze op redelijk korte termijn toch wat geregeld voor ze. Lijkt mij prima. En een paar daagjes rondstruinen in Boquete is toch ook niet verkeerd.![]()
Altijd fijn om te lezen dat er iemand is die precies weet hoe het in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:44 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Toen ik begin twintig was, was ik ook zo naïef om te denken dat een afspraak altijd wordt nagekomen. In de loop van mijn leven heb ik geleerd dat dit in de praktijk niet altijd precies zo gebeurt als je vooraf hebt gedacht of afgesproken.
In dit geval gaat het om de "afspraak" dat twee meisjes uit Europa ergens rond 1 april wellicht wat zouden helpen bij een kinderdagverblijf. Het is logisch dat men in Panama hierbij een slag om de arm houdt en niet hun gehele planning (voor zover aanwezig) laten afhangen van het wel en wee van twee onbekende meisjes uit een ver land. Voor hetzelfde geld waren K en L in Bocas blijven hangen bij twee lekkere boys.
Toen de meisjes zich inderdaad meldden eind maart, hebben ze op redelijk korte termijn toch wat geregeld voor ze. Lijkt mij prima. En een paar daagjes rondstruinen in Boquete is toch ook niet verkeerd.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
een boeking gaat m.i. toch verder dan 'een afspraak'.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:44 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Toen de meisjes zich inderdaad meldden eind maart, hebben ze op redelijk korte termijn toch wat geregeld voor ze. Lijkt mij prima. En een paar daagjes rondstruinen in Boquete is toch ook niet verkeerd.
Je hebt het over "2 onbekende meisjes", volgens mij bedoel je "vrouwen". En als organisatie hoor je gewoon op de hoogte te zijn wie er bij je boekt, dus niks "onbekend".
... en... toch wat geregeld voor ze ....?? wat bedoel je daar precies mee?
kan je dat nader duiden?
[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 02-01-2015 23:46:00 ]![]()
Horen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:30 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, hoor. Laat maar zien die mail.
Je kunt 1 en ander, als je zou willen natuurlijk, beluisteren.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik ben mijn medemens graag tot dienstquote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:52 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Altijd fijn om te lezen dat er iemand is die precies weet hoe het in elkaar steekt.![]()
![]()
Voor zover ik me herinner, was er in de volgende week wel wat werk voor de meisjes.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:52 schreef Poekje01 het volgende:
... en... toch wat geregeld voor ze ....?? wat bedoel je daar daar precies mee?
kan je dat nader duiden?![]()
Neenee, jezelf.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:27 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ik ben mijn medemens graag tot dienst
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Even gekeken op die site, maar ik zie geen ANVR of SGR keurmerk.. Dus garantie tot aan de deur.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:57 schreef jackie12 het volgende:
[..]
De school levert onderdak,(kun je kiezen voor een hostel, slaapzaal enz)
Spaanse les (kun je kiezen uit verschillende pakketten)
regelt het vrijwilligerswerk ( kun je ook kiezen uit verschillende locaties)
en excursies kun je ook bij hun boeken.
Of dat dan een totaalpakket heet weet ik niet maar zo ziet het er voor mij wel uit
Hij is veel vaker gepost maar alles is te vinden op hun website:
http://www.spanishatlocations.com/
Maar om beter antwoord te geven op je vraag: Ja, afgezien van de excursies hadden ze alles in Nederland al geboektMake my day!![]()
Of in dit geval: garantie tot aan het uitlogscherm.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:34 schreef agter het volgende:
[..]
Even gekeken op die site, maar ik zie geen ANVR of SGR keurmerk.. Dus garantie tot aan de deur.![]()
Ja, de accommodatie had bij aankomst ook overboekt kunnen zijn. Sta je daar, moederziel alleen..no hablo espanol.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:40 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Of in dit geval: garantie tot aan het uitlogscherm.Make my day!![]()
Vrouwen vind ik wat te formeel voor deze twee deernes.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:52 schreef Poekje01 het volgende:
Je hebt het over "2 onbekende meisjes", volgens mij bedoel je "vrouwen".![]()
Ingrid Lommers zelf was niet precies op de hoogte van de plannen, omdat zij de reserveringen niet (meer) afhandelt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:52 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
een boeking gaat m.i. toch verder dan 'een afspraak'.
Je hebt het over "2 onbekende meisjes", volgens mij bedoel je "vrouwen". En als organisatie hoor je gewoon op de hoogte te zijn wie er bij je boekt, dus niks "onbekend" gezever.
... en... toch wat geregeld voor ze ....?? wat bedoel je daar daar precies mee?
kan je dat nader duiden?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
pfff...quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:45 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Vrouwen vind ik wat te formeel voor deze twee deernes.![]()
nee, dat kan natuurlijk. Zij doet iets anders nu, ze begeleid zg. Travelling Classrooms. Zie FB en YouTube.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:53 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Ingrid Lommers zelf was niet precies op de hoogte van de plannen, omdat zij de reserveringen niet (meer) afhandelt.
Maar ik mag toch aannemen dat iemand van SAL in Panama en meer precies in dit geval in Boquete de werkstages regelt bij die 9 op de website vermeld staande clubs? En dat iemand bij SAL bijhoudt in een lijst wie waar zit.
In de YouTube video van Travelling Classroom March - 2012 een interessante gele taxi trouwens achter de geinterviewde jongelui, aan het begin van het filmpje.![]()
Iemand zal het zeker geweten hebben, zo ik Hans Kremers begrijp is er vrijdags (nog 's ?) een bevestigingsmail betreffende de stage ontvangen. En toch ging het 3 dagen later niet door.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:04 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
nee, dat kan natuurlijk. Zij doet iets anders nu, ze begeleid zg. Travelling Classrooms. Zie FB en YouTube.
Maar ik mag toch aannemen dat iemand van SAL in Panama en meer precies in dit geval in Boquete de werkstages regelt bij die 9 op de website vermeld staande clubs? En dat iemand bij SAL bijhoudt in een lijst wie waar zit.
In de YouTube video van Classroom 2012 een interessante gele taxi trouwens achter de geinterviewde jongelui, aan het begin van het filmpje.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Een beetje heel erg vreemd...quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:10 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Iemand zal het zeker geweten hebben, zo ik Hans Kremers begrijp is er vrijdags (nog 's ?) een bevestigingsmail betreffende de stage ontvangen. En toch ging het 3 dagen later niet door.![]()
Grijzemassa diepte in oktober de regels van Casa Hogar Boquete op. De conclusie was toen dat het in theorie mogelijk was dat ze waren weggestuurd vanwege hun kleding (of misschien maakten ze anderszins een slechte indruk). Niet erg waarschijnlijk, maar het moet toch ergens door komen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:10 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Iemand zal het zeker geweten hebben, zo ik Hans Kremers begrijp is er vrijdags (nog 's ?) een bevestigingsmail betreffende de stage ontvangen. En toch ging het 3 dagen later niet door.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Misschien niet zo heel erg onwaarschijnlijk als ze daar ook in badkleding hebben gesolliciteerd.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:23 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Grijzemassa diepte in oktober de regels van Casa Hogar Boquete op. De conclusie was toen dat het in theorie mogelijk was dat ze waren weggestuurd vanwege hun kleding (of misschien maakten ze anderszins een slechte indruk). Niet erg waarschijnlijk, maar het moet toch ergens door komen.![]()
De meiden waren goed voorbereid en zullen zeker op de hoogte zijn geweest van de regels. Er is zoals gezegd vanuit Bocas nog gecheckt of de stage doorging en toen was alles oké. Maar eenmaal aangekomen op de stage plek werden zij weg gestuurd omdat ze een week later werden verwacht. Een mis communicatie?![]()
Ook? Waar nog meer dan?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:48 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Misschien niet zo heel erg onwaarschijnlijk als ze daar ook in badkleding hebben gesolliciteerd.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
De reden zal hen niet verteld zijn/hebben ze niet kunnen verstaan?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:23 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Grijzemassa diepte in oktober de regels van Casa Hogar Boquete op. De conclusie was toen dat het in theorie mogelijk was dat ze waren weggestuurd vanwege hun kleding (of misschien maakten ze anderszins een slechte indruk). Niet erg waarschijnlijk, maar het moet toch ergens door komen.
Het meest voor de hand liggend lijkt me dan dat Casa HB en de taalschool hierover communiceren.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
:-):-):-) Oh ja die obsessie van je was ik even vergeten.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:10 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ook - met betrekking tot het in badkleding door de rimboe trekken.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik was vanaf het begin geobsedeerd door twee boerenmeiden die in nauwelijks verhullende badkleding door de wildernis trokken. Die combinatie van stupiditeit en erotiek kom je niet vaak tegen in het oerwoud.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:22 schreef Lutalo het volgende:
[..]
:-):-):-) Oh ja die obsessie van je was ik even vergeten.![]()
Zien latino's daar ook erotiek in denk je? En op welke manier?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:26 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Die combinatie van stupiditeit en erotiek kom je niet vaak tegen in het oerwoud.![]()
Ik vermoed dat het voor Latino's nog erotischer is, omdat een halfnaakte blanke vrouw voor hen bijzonderder is dan voor ons.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:31 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Zien latino's daar ook erotiek in denk je? En op welke manier?![]()
quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:26 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik was vanaf het begin geobsedeerd door twee boerenmeiden die in nauwelijks verhullende badkleding door de wildernis trokken. Die combinatie van stupiditeit en erotiek kom je niet vaak tegen in het oerwoud.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Net zoals een in short en top geklede negerin voor jou erotisch is?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het voor Latino's nog erotischer is, omdat een halfnaakte blanke vrouw voor hen bijzonderder is dan voor ons.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ja, zoiets. Zeker als die negerin hier dan bij mij door het bos gaat huppelen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:38 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Net zoals een in short en top geklede negerin voor jou erotisch is?![]()
Misschien vindt ze jou ook erotisch in je boswachtersoutfit mmmmmquote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:39 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, zoiets. Zeker als die negerin hier dan bij mij door het bos gaat huppelen.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Tja, het gaat nu een kant op die ik iig niet bedoelde met mijn onderzoekje naar de regels bij Casa Hogar Trisker.
Daar wonen kinderen die op last van een rechter uit huis geplaatst zijn en ook weeskinderen.
Veel kinderen daar hebben een getraumatiseerd verleden met mishandeling en misbruik.
Daarom zijn er strikte kledingvoorschriften voor medewerkers en vrijwilligers, blote armen en benen zijn verboden.
Ook mogen vrijwilligers de kinderen niet knuffelen of optillen.
Dat schijnt bij bv. Casa Esperanza niet zo streng te zijn.
Het is mogelijk dat e.e.a. niet goed doorgegeven is (stagaire?)![]()
Bij dat volunteer werk op http://www.spanishatlocations.com/volunteer/volunteer-in-boquete/ zie ik dat er vnl gevorderd Spaans gevraagd wordt. Lijkt mij niet dat ze dat niveau hadden. Een goede reden om afgewezen te worden.
Casa Hogar Boquete zie ik er overigens niet zo snel bijstaan...bijzonder.
Wel hadden ze vrijwilligerswerk bij Sinaproc kunnen doen. Hoe toevallig!Make my day!![]()
De taalschool is toch bekend met de regels voor het vrijwilligerswerk en het taalniveau van de cursisten?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 21:00 schreef agter het volgende:
Bij dat volenteer werk op http://www.spanishatlocations.com/volunteer/volunteer-in-boquete/ zie ik dat er vnl gevorderd Spaans gevraagd wordt. Lijkt mij niet dat ze dat niveau hadden. Een goede reden om ze af te wijzen.
Casa Hogar Boquete zie ik er overigens niet zo snel bijstaan...bijzonder.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ze hebben toch van te voren alles in 1 keer geboekt, als pakketreis vanuit NL, lees ik hier. Dan waren ze bij het boeken dus nog geen cursist, laat staan dat ze een taalniveau hadden.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 21:04 schreef Lutalo het volgende:
[..]
De taalschool is toch bekend met de regels voor het vrijwilligerswerk en het taalniveau van de cursisten?
Overigens kan ik Casa Hogar Boquete niet vinden als vrijwilligerswerk via die taalschool. Casa Hogar Trisker Orphanage wel. Gevorderd Spaans, en minimaal een maand vrijwilliger moet je zijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door agter op 02-01-2015 21:14:01 ]Make my day!![]()
Ik weet niks zeker, maar geloof niet dat ze een pakkereis geboekt hebben, inhoudend een paar weken Spaanse les voor beginners en vrijwilligerswerk voor gevorderden. Maar zoals je al schreef ' garantie tot de deur' dus het was de taalschool allemaal worst misschien. Ook na de 2 weken Spaanse les dachten ze bij de taalschool misschien wel " we sturen ze er gewoon heen, net doen of we gek zijn".quote:Op vrijdag 2 januari 2015 21:08 schreef agter het volgende:
[..]
Ze hebben toch van te voren alles in 1 keer geboekt, als pakketreis vanuit NL, lees ik hier. Dan waren ze bij het boeken dus nog geen cursist.
Overigens kan ik Casa Hogar Boquete niet vinden als vrijwilligerswerk via die taalschool. Casa Hogar Trisker Orphanage wel. Gevorderd Spaans, en minimaal een maand vrijwilliger moet je zijn.
Alles is mogelijk, je kunt denken alles nog zo goed voorbereid te hebben, maar ja t is Panama hè? En dan ook nog een organisatie zonder garantie...Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Er zijn dus dingen verkeerd gegaan met het vrijwilligerswerk maar daar kom je toch niet van te overlijden?![]()
Bedoelde je dit artikel maar dat is hier al bekendquote:![]()
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ten-kris-en-lisanne/
[ Bericht 0% gewijzigd door vronie op 03-01-2015 00:19:14 ]![]()
Ja wordt besproken hier en staat in de OP.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:13 schreef vronie het volgende:
[..]
Bedoelde dit artikel maar dat is hier al bekend![]()
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ten-kris-en-lisanne/Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
IK weet dat het in OP staat maar in het Spaansquote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:19 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Ja wordt besproken hier en staat in de OP.![]()
![]()
Nee zeker niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:05 schreef gynaika het volgende:
Er zijn dus dingen verkeerd gegaan met het vrijwilligerswerk maar daar kom je toch niet van te overlijden?
Van een wandelingetje op de Pianista is ook nog nooit iemand overleden.![]()
Jammer dat sommige gasten hier niet aanwezig mogen zijn door dat ze een ban krijgen.
Ik blijf het overdreven vinden![]()
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 02:47 schreef vronie het volgende:
Jammer dat sommige gasten hier niet aanwezig mogen zijn door dat ze een ban krijgen.
Ik blijf het overdreven vinden
-edit, geen bans bespreken-
[ Bericht 5% gewijzigd door Lavenderr op 03-01-2015 10:32:57 ]![]()
na 3 maanden jungle is het volgens het gerechtelijk lab in Panama moeilijk/onmogelijk om nog bruikbaar DNA aan te treffen. Hoe handig, die wachttijd die Betzaida P. al die tijd in acht heeft genomen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:44 schreef vronie het volgende:
[..]
Ja en die zijn nooit allemaal meer terug te vinden na bijna 9 maanden.
Terwijl op de FB pagina van P.M. duidelijk is te zien dat het in oktober al geregeld mooi weer was daar!
Het skelet van de reisgenoot annex vriend van Goedbloed werd een jaar na dato op honderd meter van waar zij na een aantal dagen door haar broer werd aangetroffen, geheel intact terggevonden. Dit was in een jungle gebied in Costa Rica. Hemelsbreed 80 km van de vindplaats van de restanten van L en K.
[ Bericht 10% gewijzigd door Poekje01 op 03-01-2015 09:00:46 ]![]()
?? badkleding? Het zou mijn kledingkeuze niet zijn, maar de dames hadden m.i. geen afwijkende kledingkeuze gemaakt, anders, dan dat wat alle andere jongeren daar die je in blogs, filmpjes en video's voorbij ziet komen in dat gebied ook dragen. En in de voorbereidingen zullen K en L dat ook gezien hebben. Het is juist deze kledingkeuze die voor mij bevestigt dat ze die dag helemaal geen lange jungle tocht gepland hadden.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 20:10 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ook - met betrekking tot het in badkleding door de rimboe trekken.
Aangezien de gidsen daar al 40 jaar lang aantoonbaar geen kledingadvies geven, noch hun klanten wijzen op wat wel en niet kan, versterkt het mijn idee dat er iemand bij ze was.
Jij vindt dat 'eigen verantwoordelijkheid' en de meiden duidelijk 'naief en dom'. Ik zie dat jongeren daar dit overal nog steeds dragen, ook nu. Ik noem het 'onervaren'. Inmiddels hebben ze ervaring opgedaan.![]()
Veel jongeren zijn ook naïef en vaak overmoedig. Dat wekt toch geen verbazing?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 08:56 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
?? badkleding? Het zou mijn kledingkeuze niet zijn, maar de dames hadden m.i. geen afwijkende kledingkeuze gemaakt, anders, dan dat wat alle andere jongeren daar die je in blogs, filmpjes en video's voorbij ziet komen in dat gebied ook dragen. En in de voorbereidingen zullen K en L dat ook gezien hebben. Het is juist deze kledingkeuze die voor mij bevestigt dat ze die dag helemaal geen lange jungle tocht gepland hadden.
Aangezien de gidsen daar al 40 jaar lang aantoonbaar geen kledingadvies geven, noch hun klanten wijzen op wat wel en niet kan, versterkt het mijn idee dat er iemand bij ze was.
Jij vindt dat 'eigen verantwoordelijkheid' en de meiden duidelijk 'naief en dom'. Ik zie dat jongeren daar dit overal nog steeds dragen, ook nu.
Overigens is het in al die filmpjes duidelijk dat de gidsen wel degelijk gepast gekleed gaan: lange broek, laarzen. Dat hadden ze dan toch ook moeten zien?Make my day!![]()
ik blijf erbij dat je als adventure organisatie of gidsenclub, de norm stelt. Dat is overal op de wereld zo.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 08:59 schreef agter het volgende:
[..]
Veel jongeren zijn ook naïef en vaak overmoedig. Dat wekt toch geen verbazing?
Overigens is het in al die filmpjes duidelijk dat de gidsen wel degelijk gepast gekleed gaan: lange broek, laarzen. Dat hadden ze dan toch ook moeten zien?
Er worden overal aanwijzingen gegeven. Door gidsen, rangers, op borden enz. Als wij willen afdalen in een grot in Frankrijk, Duitsland, Joegoslavie of de V.S., krijg je instructies. Ook over te dragen kleding en schoeisel. Als gids heb je een verantwoordelijkheid voor je gasten en de groep. Het staat je altijd vrij om te zeggen 'ik neem u zo niet mee'.
Als je daarentegen een amateur gidsje bent... of gewoon naief en onervaren ...![]()
zover wij weten hebben ze nog helemaal geen wandeling met een gids gemaakt. dus ook geen briefing gehad over de juiste kleding.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:05 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik blijf erbij dat je als adventure organisatie of gidsenclub, de norm stelt. Dat is overal op de wereld zo.
Er worden overal aanwijzingen gegeven. Door gidsen, rangers, op borden enz. Als wij willen afdalen in een grot in Frankrijk, Duitsland, Joegoslavie of de V.S., krijg je instructies. Ook over te dragen kleding.
Als gids heb je een verantwoordelijkheid voor je gasten en de groep. Het staat je altijd vrij om te zeggen 'ik neem u zo niet mee'.
Als je daarentegen een amateur gidsje bent...
Overigens verbaasde het mij ook dat sommige jonge mensen er kennelijk trots op zijn dat ze (zoals in een of ander artikel stond) Vulcan Baru zonder gids op slippers beklommen hadden.
Dan ben je toch naïef?Make my day!![]()
voor zover wij weten niet, idd. Maar de Kremers waren eerder in Zuid-Amerika geweest. Ik dacht Porto Rico.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:08 schreef agter het volgende:
[..]
zover wij weten hebben ze nog helemaal geen wandeling met een gids gemaakt. dus ook geen briefing gehad over de juiste kleding.![]()
dan ben je stom. En wat meer is, je komt zo'n mensen verbazingwekkend heel vaak tegen overal!!!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:08 schreef agter het volgende:
[..]
zover wij weten hebben ze nog helemaal geen wandeling met een gids gemaakt. dus ook geen briefing gehad over de juiste kleding.
Overigens verbaasde het mij ook dat sommige jonge mensen er kennelijk trots op zijn dat ze (zoals in een of ander artikel stond) Vulcan Baru zonder gids op slippers beklommen hadden.
Dan ben je toch naïef?
Ook vaak volwassenen en mensen op leeftijd, leeftijd zegt niet veel. Als je geen respect hebt voor de natuur, kan dat je leven kosten.![]()
En daar is Kris ook de jungle in geweest?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:13 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
voor zover wij weten niet, idd.
Maar de Kremers waren eerder in Zuid-Amerika geweest. Ik dacht Porto Rico.
Het is overigens wel herkenbaar:
Wandelingen in de Thaise jungle zag ik ook mensen op teva-sandalen, en mensen die stevige schoenen met witte sokken aanhadden zodat ze wat beschermd waren tegen de bloedzuigers. Tja, jonge mensen...Make my day!![]()
Ja, precies.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:15 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
dan ben je stom. En wat meer is, je komt zo'n mensen verbazingwekkend heel vaak tegen overal!!!
Ook vaak volwassenen en mensen op leeftijd, leeftijd zegt niet veel. Als je geen respect hebt voor de natuur, kan dat je leven kosten.
Ik begrijp niet dat K&L niet omgekeerd zijn nadat ze de top bereikt hadden. Waarom zijn ze doorgelopen in onbekend gebied? Als ze dat uit vrije wil, op eigen gelegenheid, gedaan hebben, dan zegt dat toch ook wel wat over hun inschatting.Make my day!![]()
Ja, het bekende vraagstuk: dachten ze dat ze in een cirkel konden lopen, en beneden terugkeren naar het beginpunt? Zoals veel hikes in buitengebieden in de 'beschaafde' wereld opgetuigd worden,quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:20 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, precies.
Ik begrijp niet dat K&L niet omgekeerd zijn nadat ze de top bereikt hadden. Waarom zijn ze doorgelopen in onbekend gebied? Als ze dat uit vrije wil, op eigen gelegenheid, gedaan hebben, dan zegt dat toch ook wel wat over hun inschatting.
"volg de gele paaltjes..." niemand kan het ze meer vragen hoe het precies ging...
Nog meer experts gaan vast zoeken in Panama:
http://www.nu.nl/buitenla(...)kris-en-lisanne.html![]()
Top!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:29 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ja, het bekende vraagstuk: dachten ze dat ze in een cirkel konden lopen, en beneden terugkeren naar het beginpunt? Zoals veel hikes in buitengebieden in de 'beschaafde' wereld opgetuigd worden,
"volg de gele paaltjes..." niemand kan het ze meer vragen hoe het precies ging...
http://www.nu.nl/buitenla(...)kris-en-lisanne.html
Er gaan dus al 3 NLse experts beginnen, en de echte laatste zoektocht zal van 12 tot 16 jan plaatsvinden.
Klinkt wel wat kort, max 4 dagen.Make my day!![]()
Ze heeft ook mij aan het denken gezet. Onrealistisch is het niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 03:03 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Als dat zo is dan vind ik het helemaal belachelijk.
Ik denk niet aan orgaanhandel maar heel eerlijk, ik denk eerder aan orgaanhandel dan aan puur alleen verdwalen.
Ik denk dat het probleem met haar meer is de manier waarop ze schrijft (al die hoofdletters enzo kunnen wel eens irriteren bij sommigen)
Het lullige is dat dit waarschijnlijk ge-edit wordt omdat je niet mag praten over gebande mensen.
Maar ook heel eerlijk, ik dacht bij het begin op de kans aan orgaanhandel 0%
Na haar posts is dat wel iets meer geworden dus wat dat betreft voegde ze voor mij wel iets toe![]()
Geeft te denken...quote:Op zaterdag 3 januari 2015 08:49 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
na 3 maanden jungle is het volgens het gerechtelijk lab in Panama moeilijk/onmogelijk om nog bruikbaar DNA aan te treffen. Hoe handig, die wachttijd die Betzaida P. al die tijd in acht heeft genomen.
Terwijl op de FB pagina van P.M. duidelijk is te zien dat het in oktober al geregeld mooi weer was daar!
Het skelet van de reisgenoot annex vriend van Goedbloed werd een jaar na dato op honderd meter van waar zij na een aantal dagen door haar broer werd aangetroffen, geheel intact terggevonden. Dit was in een jungle gebied in Costa Rica. Hemelsbreed 80 km van de vindplaats van de restanten van L en K.![]()
ja, en gelukkig niet zo maar even iemand:quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:33 schreef agter het volgende:
[..]
Top!
Er gaan dus al 3 NLse experts beginnen, en de echte laatste zoektocht zal van 12 tot 16 jan plaatsvinden.
Klinkt wel wat kort, max 4 dagen.
http://www.labcareerevent.nl/page/123![]()
Leuk om te lezen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:39 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ja, en gelukkig niet zo maar even iemand:
http://www.labcareerevent.nl/page/123
Ik vraag me af of Panama dit betaalt?Make my day!![]()
Persoonlijk zou ik voor beschermende kleding kiezen, maar je hebt gelijk, in de video's die voorbijkomen dragen al die jongeren "badkleding". Schijnt dus wel door de gidsen geaccepteerd te worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 08:56 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
?? badkleding? Het zou mijn kledingkeuze niet zijn, maar de dames hadden m.i. geen afwijkende kledingkeuze gemaakt, anders, dan dat wat alle andere jongeren daar die je in blogs, filmpjes en video's voorbij ziet komen in dat gebied ook dragen. En in de voorbereidingen zullen K en L dat ook gezien hebben. Het is juist deze kledingkeuze die voor mij bevestigt dat ze die dag helemaal geen lange jungle tocht gepland hadden.
Jij vindt dat 'eigen verantwoordelijkheid' en de meiden duidelijk 'naief en dom'. Ik zie dat jongeren daar dit overal nog steeds dragen, ook nu. Ik noem het 'onervaren'. Inmiddels hebben ze ervaring opgedaan.![]()
Mja, daar kan ik nog bij bedenken dat het dan net kan omdat er een gids bij is die vaak voorop loopt en weet hoe hij naar de natuur (insecten, reptielen) moet kijken. En dan ben je na een paar uur ook gewoon weer thuis. Dus dan gaat het nog.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:48 schreef gynaika het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik voor beschermende kleding kiezen, maar je hebt gelijk, in de video's die voorbijkomen dragen al die jongeren "badkleding". Schijnt dus wel door de gidsen geaccepteerd te worden.![]()
Dat is voor mij nu juist het punt, ik geloof niet dat ze uit eigen beweging verder de jungle zijn ingetrokken. Dus met anderen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:20 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, precies.
Ik begrijp niet dat K&L niet omgekeerd zijn nadat ze de top bereikt hadden. Waarom zijn ze doorgelopen in onbekend gebied? Als ze dat uit vrije wil, op eigen gelegenheid, gedaan hebben, dan zegt dat toch ook wel wat over hun inschatting.![]()
Hmm, dan is de kans dat er iets van Alex wordt teruggevonden ook nihiel. Ik had nog de hoop dat bij zo'n afzetplek van botten iets van Alex gevonden zou worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 08:49 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
na 3 maanden jungle is het volgens het gerechtelijk lab in Panama moeilijk/onmogelijk om nog bruikbaar DNA aan te treffen. Hoe handig, die wachttijd die Betzaida P. al die tijd in acht heeft genomen.
Maar ik dacht eigenlijk dat in botten dna nog wel wat langer te traceren was.![]()
Bedankt voor het nieuwe bericht!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:29 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ja, het bekende vraagstuk: dachten ze dat ze in een cirkel konden lopen, en beneden terugkeren naar het beginpunt? Zoals veel hikes in buitengebieden in de 'beschaafde' wereld opgetuigd worden,
http://www.nu.nl/buitenla(...)kris-en-lisanne.html![]()
Hopelijk vinden ze iets. Hopelijk hebben de zoekende mensen ook hier meegelezen en hopelijk huren ze ook locals in die helpen het gebied uit te kammen...![]()
op internet kan je best wat erover vinden:quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:54 schreef Marrije het volgende:
[..]
Hmm, dan is de kans dat er iets van Alex wordt teruggevonden ook nihiel. Ik had nog de hoop dat bij zo'n afzetplek van botten iets van Alex gevonden zou worden.
Maar ik dacht eigenlijk dat in botten dna nog wel wat langer te traceren was.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)en-uit-een-bot.dhtml
http://www.vakkenweb.nl/vak/nlt/html/opdr_nlt_h4forenscs06dna.htm![]()
Forensische experts zijn van nut als er iets gevonden wordt. De focus lijkt te liggen op het vinden van stoffelijke resten.
Alsof het vinden daarvan een antwoord is op alle vragen.
Maar misschien zijn er voor de families geen vragen meer of is besloten zich daar niet -meer- mee bezig te houden.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ja, en ik vraag me op mijn beurt af of de organisatie Spanish by the river het geld terugbetaald heeft aan de families van K en L, wat de dames voor het uitvoeren van vrijwilligerswerk aan SAL betaald hebben?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 09:46 schreef agter het volgende:
[..]
Leuk om te lezen.
Ik vraag me af of Panama dit betaalt?
De organisatie laat heel laf al die tijd niks van zich horen.![]()
Allereerst bedankt Poekje voor alle links die je net posste.
Zijn geen koekebakkers die mee gaan.
Verder wil ik jullie nog even meenemen naar de ochtend van 2 april.
Het is 8.00 uur en Feliciano en Eileen staan te wachten op Kris en Lisanne voor de aardbeientoer.
Om 8.30 gaan ze naar het hostel en wacht Feliciano, omdat ie zo ongerust is, tot 10.00 uur totdat ie het hostel in kan.
De discussie daarover is al uitvoerig besproken dus dat wil ik niet nog eens herhalen.
Wat ik wel wil benoemen is waarom zijn Kris en Lisanne niet gebeld door Feliciano, Eileen of iemand anders van de taalschool?
Een logische reactie zou namelijk zijn, als je ongerust bent waar ze zijn, om om 8.30 uur het nummer te achterhalen en dan direct proberen te gaan bellen.
Is niet gebeurd.
Het nummer zal toch wel bekend zijn bij de taalschool (bv op het aanmeldingsformulier) of misschien zelfs bij Feliciano (op bv het aanmeldingsformulier voor de geboekte excursies).
Anderhalf uur voor de katse viool staan wachten levert niks op, bellen misschien wel.
Oh en dat er geprobeerd is naar Kris en Lisanne te bellen kun je zien in deze reportage van Umberto
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)1f-0b4e-c6c48f645c80
(na 11.52 min) als de ouders van Lisanne gebeld worden aan het begin van de nacht in Nederland van 2 op 3 april (Panamese tijd ergens tussen 18 en 19) als Eileen denkt dat ze Lisanne belt.
Mijn punt is waarom anderhalf uur wachten voor een dichte deur maar dan daarna maar liefst 10 uur wachten met bellen?![]()
Ingrid had toch een beloning beloofd (paar duizend dollar ofzo), voor de gouden tip in het begin?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 12:09 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ja, en ik vraag me op mijn beurt af of de organisatie Spanish by the river het geld terugbetaald heeft aan de families van K en L, wat de dames voor het uitvoeren van vrijwilligerswerk aan SAL betaald hebben?
De organisatie laat heel laf al die tijd niks van zich horen.Make my day!![]()
quote:Fok!ers zoeken resten Kris en Lisanne
Ook drie Nederlandse amateurspeurneuzen gaan in Panama op zoek naar meer stoffelijke resten van de omgekomen meisjes Lisanne Froon en Kris Kremers.
Fok! user El_Matador zei zaterdag bij de NOS dat hij en twee van zijn mede-forumgenoten zich aansluiten bij het Panamese zoekteam dat later deze maand eveneens weer op zoektocht gaat. "Al maanden zijn we vanuit onze zolderkamers bezig om deze zaak op te lossen, we hebben alle speculaties uitgeprint en gaan ze nu stuk voor stuk uitsluiten. We zijn vooral benieuwd naar de weerkaatsing in een van de pupillen van de meisjes zoals duidelijk te zien is op een van de foto's, we hopen deze plek te kunnen vinden en gaan er vanuit daarmee de openstaande vragen te kunnen beantwoorden"
Het Nederlandse drietal gaat begin komende week speuren in omgeving van Boquete, waar de meisjes verdwenen. Ze nemen lokale gidsen mee de jungle in waar eerder onder meer spullen en botresten van de meisjes werden gevonden. Wat hen is overkomen, is nooit duidelijk geworden.
Volgens El_Matador gaan de drie er niet naar toe sensatie te zoeken. "Als we wat vinden dat zou kunnen wijzen op een misdrijf, dan dragen we dat over aan de autoriteiten."Even a broken clock is right twice a day.![]()
Dan hoop ik dat de 2 medefokkers en de plaatselijke gidsen goed naar hem luisteren.quote:
Tegelijk zal het zelfs voor de gidsen een leerzame expeditie zijn want zal er door hem een pad bekend worden gemaakt die zij nog niet kenden.![]()
quote:
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.![]()
*FOK!kersquote:Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(![]()
Die zullen wel bepalen of vondsten van K en L kunnen zijn. Beetje lullig als je er thuis pas achter komt dat je een halve indiaan, een konijn en een stukje mammoet hebt meegenomen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:03 schreef agter het volgende:
Ik zie persoonlijk ook het nut niet van NLse forensische experts daar bij het zoeken.![]()
Aan ons bedoel je?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 12:09 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
De organisatie laat heel laf al die tijd niks van zich horen.![]()
Welke vondsten?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 14:13 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Die zullen wel bepalen of vondsten van K en L kunnen zijn. Beetje lullig als je er thuis pas achter komt dat je een halve indiaan, een konijn en een stukje mammoet hebt meegenomen.
En jij denkt dat ze ter plekke in de jungle gaan bepalen of het een indiaan of een Europeaan is?
Laat ze eerst maar eens wat gaan vinden, en neem daar experts voor mee...
[ Bericht 10% gewijzigd door agter op 03-01-2015 14:29:33 ]Make my day!![]()
staat me iets bij van $ 2.500,- , maar I.L. is niet de organisatie.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 12:17 schreef agter het volgende:
[..]
Ingrid had toch een beloning beloofd (paar duizend dollar ofzo), voor de gouden tip in het begin?
Waar het om gaat is dat veel organisaties tegenwoordig omzet draaien mbv. vrijwilligers/stagiaires en er niet van op- of omkijken als die vrijwillgers/stagiaires daar (hoge) kosten voor (moeten) maken die niet vergoed worden. Nou en, kan je denken, het zijn toch vrijwilligers? Jawel, maar die zijn dan wel voor jouw organisatie en jouw klanten aan het werk. En worden op hun werk beoordeeld.
Als ze dan niet goed genoeg geschoold zouden zijn, of niet goed genoeg gekleed, ga je dan als organisatie daarin je verantwoordelijkheid nemen, of laat je iedereen maar wat aanrotzooien? Met alle kans op ongelukken enz. van dien? Klopt het verhaal dan wel wat je vrijwilligers/stagiaires voorhoudt? Daar gaat het m.i. om.
[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 03-01-2015 18:25:17 ]![]()
Uh..nee?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 14:19 schreef 11en30 het volgende:
Oh cool we kunnen dus wel over gebande users posten.![]()
We lezen helemaal niks over een persverklaring. Lijkt me toch normaal als 2 van je studenten opeens verdwenen zijn. Of naderhand, als er restanten van ze gevonden worden. Bv. iets in de trant vanquote:Op zaterdag 3 januari 2015 14:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dan zouden ze de ouders passeren. Lijkt me niet netjes.
"de organisatie SAL betreurt het verlies van 2 van haar internationale studenten" ...![]()
Op 4 april hebben ze wel de foto's en de 'gezocht' flyer op hun Facebook gedeeld.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 14:43 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
We lezen helemaal niks over een persverklaring. Lijkt me toch normaal als 2 van je studenten opeens verdwenen zijn. Of naderhand, als er restanten van ze gevonden worden. Bv. iets in de trant van
"de organisatie SAL betreurt het verlies van 2 van haar internationale studenten" ...
Hoe lang waren ze er eigenlijk al? 1 of 2 dagen?
Ik heb sws de indruk dat iedereen daar gewoon snel weer overgaat tot de orde van de dag.Make my day!![]()
op bladzijde 14 van de Telegraaf editie van vandaag een heel artikel getiteld "Experts zoeken resten meisjes" van Jolande van der Graaf. Ben het aan het downloaden om de text naar hier over te zetten, duurt ff...bron: " Experts zoeken resten meisjes".
http://bit.ly/14iUS0Q
Enkele interessante nieuwe scenario's en info over de voorgenomen manieren van werken.
[ Bericht 17% gewijzigd door Poekje01 op 03-01-2015 17:07:39 ]![]()
Experts zoeken resten meisjes
Laatste expeditie voor familie Kris en Lisanne
Jolande van der Graaf
Amsterdam
In een allerlaatste poging om meer stoffelijke resten op te sporen van de in Panama omgekomen meisjes Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) reizen patholoog Frank van de Goot en twee van zijn collega’s vandaag voor onderzoek naar het Midden-Amerikaanse land af.
Van de Goot, zijn collega-patholoog Judith Fronczek en fysisch antropoloog Tristan Krap beginnen maandag – een week voordat ook de laatste speurtocht door de Panamese autoriteiten van start gaat – met het zoeken naar skeletdelen in het berggebied bij Boquete. Daar verdwenen de meisjes vorig voorjaar tijdens een wandeling en werden later onder meer een rugzak, een schoen en een aantal lichamelijke resten aangetroffen.
„Onze reis is op initiatief van de familie Kremers en heeft primair als doel om meer stoffelijke resten van de meisjes te vinden”, zegt Van de Goot. „Mochten we onverhoopt stuiten op lichaamsdelen die sporen van een misdrijf vertonen, dan zullen wij daar zelf geen verder onderzoek naar doen. Alles wat we aan menselijke resten of spullen van de meisjes vinden wordt gedocumenteerd, met gps-apparatuur per vindplaats geregistreerd en vervolgens overgedragen aan de Panamese autoriteiten.”
Rugzak
De forensisch experts gaan op pad met twee locale gidsen en richten zich vooral op de rivieren in de bergjungle. Van de Goot: „De rugzak van de meisjes dreef in de rivier en ook de schoen en menselijke resten lagen in of bij het water. Het doet ons vermoeden dat Lisanne en Kris zijn verdwaald, op een van de steile berghellingen zijn uitgegleden en een val van grote hoogte in de rivier hebben gemaakt. Het is aannemelijk dat meer lichaamsdelen stroomopwaarts in de rivier liggen. We zullen daar beginnen en ook echt fysiek in het water zoeken.”
Ultraviolet licht
Hulpmiddelen zijn plastic buizen waarmee dicht op de rivierbodem kan worden gekeken en apparatuur met ultraviolet licht. „Dat kleurt in het donker alles paars, behalve beenderen, omdat die in ultraviolet licht juist groen oplichten. Hoewel er stroming staat, valt te verwachten dat beenderen en mogelijk zelfs een heel skelet achter stenen of takken zijn blijven haken en nog steeds op de bodem liggen.”
De zoektocht is niet geheel zonder risico, beaamt Van de Goot. „We zijn goed voorbereid, gewend om ook in onherbergzaam gebied te opereren en hebben allerlei materialen en medicamenten bij ons. De grootste bedreiging vormt een bepaalde spinnensoort die veel in die regio voorkomt en giftig is. Maar het is uiteraard ook uitkijken op de glibberige paden en stenen in de rivier.”
De Nederlanders beginnen enkele dagen voor de Panamezen met het uitkammen van het gebied omdat hun reis al lang geleden werd gepland. Een week later krijgen de drie forensische experts versterking van Panamese deskundigen en een hondenteam van de brandweer Amersfoort.
Het drama rond Lisanne Froon en Kris Kremers voert terug naar 1 april vorig jaar. De Amersfoortse meiden – die in Panama verbleven om Spaans te leren – maakten toen een tocht door de bergen, maar keerden nooit terug en waren lange tijd vermist. Hoewel rekening wordt gehouden met een misdrijf, is het volgens de Panamese autoriteiten evenmin uitgesloten dat de twee verdwaalden en door verhongering of een ongeval om het leven kwamen.
[ Bericht 23% gewijzigd door Poekje01 op 03-01-2015 17:12:59 ]![]()
De rugzak van de meisjes dreef in de rivier en ook de schoen en menselijke resten lagen in of bij het water.
Huh????? Dat wisten we niet.![]()
Toch een ongeluk?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:33 schreef schuschuho het volgende:
De rugzak van de meisjes dreef in de rivier en ook de schoen en menselijke resten lagen in of bij het water.
Huh????? Dat wisten we niet.![]()
Wat betreft de vindplaats van de rugzak, uit de OP:
http://nos.nl/artikel/667461-vondst-rugzak-was-groot-geluk.html
http://www.nu.nl/algemeen(...)ren-wandelroute.html
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)anama-gevonden.dhtmlHoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Tja waar is de rugzak nu gevonden? In de rivier, nabij een rivier of in de struiken?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:48 schreef Lutalo het volgende:
Wat betreft de vindplaats van de rugzak, uit de OP:
http://nos.nl/artikel/667461-vondst-rugzak-was-groot-geluk.html
http://www.nu.nl/algemeen(...)ren-wandelroute.html
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)anama-gevonden.dhtml![]()
Geen enkel bericht in de media is volledig betrouwbaar, op welk gebied dan ook.
En dat geldt dus nu weer voor de vindplaats van de rugzak.![]()
Ik heb m niet gevonden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:11 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Tja waar is de rugzak nu gevonden? In de rivier, nabij een rivier of in de struiken?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Nou, ik ga er toch wel vanuit dat K&L in Panama waren...quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:11 schreef gynaika het volgende:
Geen enkel bericht in de media is volledig betrouwbaar, op welk gebied dan ook.
En dat geldt dus nu weer voor de vindplaats van de rugzak.Make my day!![]()
Poekje01, bedankt voor het posten. Ik lees dat men ervaring heeft in onherbergzame gebieden. Dus hopelijk gaat dit wat opleveren.Make my day!![]()
Dit nog even ter herinnering aan de mensen die hier maandenlang hebben volgehouden dat K en L wel slachtoffer geweest moeten zijn van een misdrijf, omdat het immers onmogelijk zou zijn om daar op natuurlijke wijze aan je eind te komen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 schreef Poekje01 het volgende:
De zoektocht is niet geheel zonder risico, beaamt Van de Goot. „We zijn goed voorbereid, gewend om ook in onherbergzaam gebied te opereren en hebben allerlei materialen en medicamenten bij ons. De grootste bedreiging vormt een bepaalde spinnensoort die veel in die regio voorkomt en giftig is. Maar het is uiteraard ook uitkijken op de glibberige paden en stenen in de rivier.”![]()
Maar die mensen hadden/hebben een bepaald uitgangspunt, namelijk dat K en L de Pianista-trail bewandelden onder begeleiding van anderen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dit nog even ter herinnering aan de mensen die hier maandenlang hebben volgehouden dat K en L wel slachtoffer geweest moeten zijn van een misdrijf, omdat het immers onmogelijk zou zijn om daar op natuurlijke wijze aan je eind te komen.![]()
Ja, maar als ze onder begeleiding van anderen geweest zouden zijn, dan zouden ze toch niet verdwaald zijn?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:19 schreef gynaika het volgende:
[..]
Maar die mensen hadden/hebben een bepaald uitgangspunt, namelijk dat K en L de Pianista-trail bewandelden onder begeleiding van anderen.![]()
Waarom wordt de grootste bedreiging voor de forensisch experts niet ook als grootste bedreiging voor K en L gezien?quote:Het doet ons vermoeden dat Lisanne en Kris zijn verdwaald, op een van de steile berghellingen zijn uitgegleden en een val van grote hoogte in de rivier hebben gemaakt.
[...]
De grootste bedreiging vormt een bepaalde spinnensoort die veel in die regio voorkomt en giftig is. Maar het is uiteraard ook uitkijken op de glibberige paden en stenen in de rivier.
[ Bericht 6% gewijzigd door 11en30 op 03-01-2015 20:12:16 ]![]()
Ik denk dat je best wel begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:25 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, maar als ze onder begeleiding van anderen geweest zouden zijn, dan zouden ze toch niet verdwaald zijn?![]()
Ik heb hem al eerder genoemd: de vioolspin. Klein, onopvallend, en levensgevaarlijk. Je kan beter door een tarantula gebeten worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 citeerde Poekje01 het volgende uit een krant:
De grootste bedreiging vormt een bepaalde spinnensoort die veel in die regio voorkomt en giftig is.
Hier een paar foto's van vioolspinbeten die behandeld zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder behandeling ga je hieraan dood. Zo simpel is het.Goed punt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:29 schreef 11en30 het volgende:
Waarom wordt de grootste bedreiging voor de forensisch experts niet ook als grootste bedreiging voor K en L gezien?
[ Bericht 0% gewijzigd door Domnivoor op 03-01-2015 20:11:32 ]![]()
Dat doet me denken aan mijn eerste vrouw. Heeel vermoeiend.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:32 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik denk dat je best wel begrijpt wat ik bedoel.![]()
Benieuwd welke rivieren (meervoud).quote:De forensisch experts gaan op pad met twee locale gidsen en richten zich vooral op de rivieren in de bergjungle.
[...]
Het is aannemelijk dat meer lichaamsdelen stroomopwaarts in de rivier liggen. We zullen daar beginnen en ook echt fysiek in het water zoeken.
[ Bericht 25% gewijzigd door 11en30 op 03-01-2015 20:12:01 ]![]()
zijrivierenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:37 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Benieuwd welke rivieren (meervoud)."A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Ik vind dit zo'n ongeloofwaardig scenario. En hoe gaan de deskundigen vaststellen dat ze zijn uitgegleden en niet geduwd of gesprongen?quote:Het doet ons vermoeden dat Lisanne en Kris zijn verdwaald, op een van de steile berghellingen zijn uitgegleden en een val van grote hoogte in de rivier hebben gemaakt.
[ Bericht 28% gewijzigd door 11en30 op 03-01-2015 20:11:43 ]![]()
Vaag verhaal. doet mij vooral vermoeden dat ze een ander spoor gaan volgen maar dat niet aan de grote klok willen hangen om geen slapende honden wakker te maken daar.![]()
Die uitspraak heb je al eerder gedaan...ook heel vermoeiend.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:36 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat doet me denken aan mijn eerste vrouw. Heeel vermoeiend.![]()
Mooi dom dat je daarmee getrouwd ben dan.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:36 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat doet me denken aan mijn eerste vrouw. Heeel vermoeiend.Kon je niks beters krijgen?
![]()
tijd gezocht op internet, maar dat van die giftige (als in dodelijk voor mensen) spinnen valt blijkbaar wel weer mee daar: ca. 1.000 spinnensoorten, een enkele gifitg, maar zelden dodelijk voor mensen:quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dit nog even ter herinnering aan de mensen die hier maandenlang hebben volgehouden dat K en L wel slachtoffer geweest moeten zijn van een misdrijf, omdat het immers onmogelijk zou zijn om daar op natuurlijke wijze aan je eind te komen.
bron: Sarah Humphreys, The rough guide to Panama
https://books.google.nl/b(...)ers%20panama&f=false![]()
Ik ben door niemand daar gewaarschuwd voor giftige beestjes oid, ook niet door locals.. Alleen dat het niet handig is zomaar alle vruchten van de bomen te plukken en te eten, omdat je maag en darmen daar niet blij van worden. Maar dat waren over het algemeen vruchten hoog in de bomen (te paard kon je er al nauwelijks bij)![]()
wacht even, ik heb text uit een krantenartikel hier gepost als kopie, dat is iets anders als "Poekje01 schreef".quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:37 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Benieuwd welke rivieren (meervoud).
Maar goed.![]()
En het zou wel heel toevallig zijn dat beide dames hieraan ten prooi zijn gevallen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:03 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
tijd gezocht op internet, maar dat van die giftige (als in dodelijk voor mensen) spinnen valt blijkbaar wel weer mee daar: ca. 1.000 spinnensoorten, een enkele gifitg, maar zelden dodelijk voor mensen:
bron: Sarah Humphreys, The rough guide to Panama
https://books.google.nl/b(...)ers%20panama&f=false![]()
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:33 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ik heb hem al eerder genoemd: de vioolspin. Klein, onopvallend, en levensgevaarlijk. Je kan beter door een tarantula gebeten worden.
Hier een paar foto's van vioolspinbeten die behandeld zijn:had ik nog niet gezien Domnivoor: gruwelijk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder behandeling ga je hieraan dood. Zo simpel is het.
[..]
Goed punt.
staat ie hier nou ook tussen??
https://sites.google.com/(...)ost-venomous-spiders![]()
Fixed.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:09 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
wacht even, ik heb text uit een krantenartikel hier gepost als kopie, dat is iets anders als "Poekje01 schreef".
Maar goed.![]()
"In Brazil human deaths are intermittently reported, and there even is case documentation where two children were killed by the same spider."quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:10 schreef schuschuho het volgende:
[..]
En het zou wel heel toevallig zijn dat beide dames hieraan ten prooi zijn gevallen.
http://panamaprattle.blog(...)andering-spider.html![]()
Nummer 3.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:12 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
had ik nog niet gezien Domnivoor: gruwelijk!
staat ie hier nou ook tussen??
https://sites.google.com/(...)ost-venomous-spiders![]()
Het zijn gruwelijke beten en die kun je maar beter niet krijgen!
Maar: Kan een beet door een vioolspin verklaren waarom K&L plotseling geen foto's meer namen en na 8 dagen weer wel?![]()
Dat zou een verklaring kunnen zijn ja. Als je gebeten wordt denk je 'au een rotmug'. Het doet pijn maar je loopt door. Er gaan een aantal dagen overheen voordat het er zo gruwelijk uitziet als op die foto's.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:26 schreef RapaNui het volgende:
Het zijn gruwelijke beten en die kun je maar beter niet krijgen!
Maar: Kan een beet door een vioolspin verklaren waarom K&L plotseling geen foto's meer namen en na 8 dagen weer wel?![]()
Wel een beetje vreemd:quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:42 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat zou een verklaring kunnen zijn ja. Als je gebeten wordt denk je 'au een rotmug'. Het doet pijn maar je loopt door. Er gaan een aantal dagen overheen voordat het er zo gruwelijk uitziet als op die foto's.
Je wordt gebeten, au rot mug, doet pijn, je loopt door en.....je maakt geen foto’s meer?
Na een aantal dagen gaat het er gruwelijk uitzien en.....dan ga je na 8 dagen weer foto’s maken?![]()
Het tijdelijk niet gebruiken van de camera of telefoons kan ook te maken hebben met de toestand van de apparaten zelf i.p.v. met de toestand van K en L.
Zoals vocht, stof, zand. Daardoor kan een apparaat tijdelijk niet bruikbaar zijn geweest.![]()
Nee. Na 8 dagen zonder medische behandeling ben je dood, en de achterblijver gaat foto's maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:17 schreef gynaika het volgende:
Wel een beetje vreemd:
Je wordt gebeten, au rot mug, doet pijn, je loopt door en.....je maakt geen foto’s meer?
Na een aantal dagen gaat het er gruwelijk uitzien en.....dan ga je na 8 dagen weer foto’s maken?![]()
Iets anders, ik heb nu een wat ouder model smartphone, een Samsung Galaxy SII GT-I9100.
Wat me is opgevallen is dat je helemaal niet hoeft in te loggen om, mits het toestel aan staat, toch al:
- veel aan de weet te komen over het netwerkbereik
- te kunnen bellen
Aan de zijkant zit een knopje waarmee je je scherm op standby (uit) zet om energie uit te sparen, scherm wordt zwart. Wil je inloggen? druk je op de menuknop. Je komt bij het standby schermblok PIN inlogscherm.
Zonder PIN in te toetsen zie je nu al:
- de netwerkbereik streepjes (en kun je al direct weten of een belpoging zin heeft of niet)
- de batterij rest vulling waarde
- tijd
- netwerkverbindingtype (3G connectiviteit of niet)
ook in het donker, want het is standaard verlicht aangegeven. Echter, er is ook een aparte knop "Noodoproep" voor je op het scherm. Je kunt nu, zonder PIN in te toetsen, toch daar op drukken en daarna op een toetsenblok nummers als 112 of 911 intoetsen, en een noodoproep doen.
Als het tst uit staat, en je zet het aan, kom je, mits zo ingesteld, eerst bij een PIN inlogscherm, maar daarna ook bij het standby schermblok PIN inlogscherm, waar je idemdito zonder 2e PIN een noodoproep kan plaatsen.
Mijn punt is dat vlgns. mij iedereen wel minimaal de standaard PIN toestelcode actief heeft, en je bij dit toestel dus:
a) GEEN noodoproep kunt plaatsen, als het tst echt helemaal uit is gezet, en dan weer aan, en je weet
de toestel PIN code niet. Na 3 valse PIN's moet je een PUK code weten
b) WEL een noodoproep kunt plaatsen, als het tst nog aan staat, en je het tst scherm uit standby stand
activeert, maar NIET de tst PIN code weet
(nb. dit, ervanuit gaande dat er niet ook nog eens een tweede SIM PIN code apart actief is aangezet)
[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 03-01-2015 23:00:44 ]![]()
hoe gruwelijk ook, maak je daar toch een foto van lijkt mij. Kan me voorstellen dat je die niet in de krant hoeft.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:39 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Nee. Na 8 dagen zonder medische behandeling ben je dood, en de achterblijver gaat foto's maken.![]()
Ik ben overigens wel blij dat er nu experts stroomopwaarts IN de rivier(en) gaan zoeken.
Heel goed mogelijk dat er van alles vastgeklemd zit onderwater.Make my day!![]()
Je maakt een foto van je overleden vriendin (foto 509), die je iets te confronterend vindt en weer verwijdert. En later maak je een minder schokkende foto: de 'haarfoto'. Zomaar een idee.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:48 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
hoe gruwelijk ook, maak je daar toch een foto van lijkt mij. Kan me voorstellen dat je die niet in de krant hoeft.![]()
M.i. verklaart een spinnenbeet veel niet: bh's in de rugzak, broekje netjes aan de kant, een week lang geen foto's maken, daarna wel foto's maar dan in de nacht, raar belpatroon, blauwgekleurde schoen, nee....quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:26 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je maakt een foto van je overleden vriendin (foto 509), die je iets te confronterend vindt en weer verwijdert. En later maak je een minder schokkende foto: de 'haarfoto'. Zomaar een idee.![]()
Er is gewoon meer gebeurd dan één enkel ding. Je bent niet zomaar dood. En twee al helemaal niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef RapaNui het volgende:
[..]
M.i. verklaart een spinnenbeet veel niet: bh's in de rugzak, broekje netjes aan de kant, een week lang geen foto's maken, daarna wel foto's maar dan in de nacht, raar belpatroon, blauwgekleurde schoen, nee....
Een spinnebeet is helemaal zo'n gek idee nog niet. Maar er moet meer gebeurd zijn, verkeerde beslissingen genomen (dat lijkt mij overigens wel duidelijk).Make my day!![]()
Zoek jij één enkele verklaring voor alle feiten in deze zaak?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef RapaNui het volgende:
[..]
M.i. verklaart een spinnenbeet veel niet: bh's in de rugzak, broekje netjes aan de kant, een week lang geen foto's maken, daarna wel foto's maar dan in de nacht, raar belpatroon, blauwgekleurde schoen, nee....
Ik denk dat het ingewikkelder in elkaar zit. Er kan zo veel gebeurd zijn tussen 1 en 8 april.![]()
We hebben er al twee.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:05 schreef RapaNui het volgende:
Menselijke interventie zou een hoop kunnen verklaren.
En een derde valt niet uit te sluiten, maar op dit moment ook niet te bewijzen.Make my day!![]()
Dat klopt. Daarom is onderzoek zo belangrijk.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:08 schreef agter het volgende:
[..]
We hebben er al twee.
En een derde valt niet uit te sluiten, maar op dit moment ook niet te bewijzen.![]()
Dan heeft Lisanne waarschijnlijk ook de foto's 542 en 550 gemaakt en is zij de laatste die op 11 april haar telefoon gebruikt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:26 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je maakt een foto van je overleden vriendin (foto 509), die je iets te confronterend vindt en weer verwijdert. En later maak je een minder schokkende foto: de 'haarfoto'. Zomaar een idee.![]()
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:56 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Mooi dom dat je daarmee getrouwd ben dan.Kon je niks beters krijgen?
![]()
![]()
Bedankt voor dit bericht.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:50 schreef gynaika het volgende:
"We gaan stroomopwaarts in de rivier zoeken":
http://nos.nl/artikel/201(...)kris-en-lisanne.html![]()
Liefde is blind.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:56 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Mooi dom dat je daarmee getrouwd ben dan.Kon je niks beters krijgen?
![]()
Integendeel. De hypothese van menselijke interventie verplaatst slechts het probleem. Want wat zijn de de beweegredenen geweest van deze mens en waarom heeft hij geen enkel spoor achtergelaten?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:05 schreef RapaNui het volgende:
Menselijke interventie zou een hoop kunnen verklaren.![]()
1 april: verdwijning/vermissing/verdwaling na ca. 16:30u, ca. 15 uur, ..unaccounted for...ca 4 uur slaap, 11 uurquote:Op zaterdag 3 januari 2015 12:14 schreef jackie12 het volgende:
Allereerst bedankt Poekje voor alle links die je net posste.
Zijn geen koekebakkers die mee gaan.
Verder wil ik jullie nog even meenemen naar de ochtend van 2 april.
Het is 8.00 uur en Feliciano en Eileen staan te wachten op Kris en Lisanne voor de aardbeientoer.
Om 8.30 gaan ze naar het hostel en wacht Feliciano, omdat ie zo ongerust is, tot 10.00 uur totdat ie het hostel in kan.
...............
.......
Mijn punt is waarom anderhalf uur wachten voor een dichte deur maar dan daarna maar liefst 10 uur wachten met bellen?
2 april: als je "1,5 wachten en 10 uur wachten met bellen" bij elkaar optelt, kom je uit op 11,5 uur
op 2 april kom ik zo s' avonds al uit op een gat van ruim 22,5 uur waarvan niet bekend is wat er precies is gebeurd, en er niet naar de meiden is gebeld door iemand in Panama (blijkbaar).
Vraag: de excursies met F. waren al geboekt. Zijn er toen geen mobiele nummers uitgewisseld met F.?
Hoe zeggen toeristen / zijn klanten dan normaliter bij hem af als ze bv. 's avonds ziek zijn geworden, en onverhoopts niet mee kunnen op een tocht die 's ochtends begint?
[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 04-01-2015 10:10:57 ]![]()
Hoe gaat dat met bijvoorbeeld skileraren? Hebben die van al hun klanten de mobiele nummers? En krijg jij hun nummer?
Als er via de school of andere tussenpersoon geboekt is zullen er ook geen nummers uitgewisseld zijn met F. Dan gaan de zaken via de organisatie.![]()
Wij hebben een excursie door het hotel af laten zeggen toen we ziek waren. Zij hadden de excursie ook geregeld. Geen telefoonnummers uitgewisseld oid![]()
Hadden we dit video interview al? Nou ja, voor de zekerheid;
http://nos.nl/video/20115(...)kris-en-lisanne.html![]()
Beter twee keer dan geen keer.quote:Op zondag 4 januari 2015 12:33 schreef Grijzemassa het volgende:
Hadden we dit video interview al? Nou ja, voor de zekerheid;
http://nos.nl/video/20115(...)kris-en-lisanne.html![]()
De zoekacties van de Panamesen en Nederlanders, krantenartikelen enz daarover staan in de OP.
Nu sloegen de Panamese honden op 4 plaatsen aan:
- Bajo Mono
- The Pianist
- Piedra Filio
- Sitio Lazaro
bron:
http://www.panamaamerica.(...)-en-primer-recorrido
Waar zijn eigenlijk die laatste 2 plekken? Ik kan ze op internet nergens vinden?
[ Bericht 5% gewijzigd door Poekje01 op 04-01-2015 18:27:06 ]![]()
Hier hebben ze het over Piedra Filoquote:
http://www.prensa.com/get(...)te_0_3944605502.html
En hier Filo Pianista
http://aroundguides.com/19751664/Map
Misschien een andere benaming voor El Pianista, hoewel The Pianist wordt ook genoemd![]()
![]()
Piedra Filio, en Sitio Lazaro. Zij worden apart vermeld naast Pianista.quote:Op zondag 4 januari 2015 18:31 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Hier hebben ze het over Piedra Filo
http://www.prensa.com/get(...)te_0_3944605502.html
En hier Filo Pianista
http://aroundguides.com/19751664/Map
Misschien een andere benaming voor El Pianista
Sitio Lazaro gevonden:
http://aroundguides.com/19747522/Map
vreemd, is richting David? Zuid-west van Boquete? Wat deden de honden daar?
[ Bericht 2% gewijzigd door Poekje01 op 04-01-2015 22:03:58 ]![]()
Vreemd is dat de site http://www.answersforkris.com/ als sinds oktober geen nieuwe berichten meer bevat. Destijds met veel bombarie in de lucht gebracht, maar naar nu blijkt alleen om wat geld binnen te harken. Als de aanstaande zoektocht in januari geen nieuws is, wat is dan nog wel nieuws?![]()
Op de oudere site http://www.findlisannekris.com/ is sinds juli geen nieuw bericht meer geplaatst. De stichting bestaat nog wel. Nu beide families deze zoektocht steunen zou je verwachten dat daar ook weer iets mee gebeurt.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Vreemd is dat de site http://www.answersforkris.com/ als sinds oktober geen nieuwe berichten meer bevat. Destijds met veel bombarie in de lucht gebracht, maar naar nu blijkt alleen om wat geld binnen te harken. Als de aanstaande zoektocht in januari geen nieuws is, wat is dan nog wel nieuws?![]()
Ik vind het jammer dat ze niets meer schrijven.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Vreemd is dat de site http://www.answersforkris.com/ als sinds oktober geen nieuwe berichten meer bevat. Destijds met veel bombarie in de lucht gebracht, maar naar nu blijkt alleen om wat geld binnen te harken. Als de aanstaande zoektocht in januari geen nieuws is, wat is dan nog wel nieuws?Make my day!![]()
Beweegredenen zijn soms niet te doorgronden:quote:Op zondag 4 januari 2015 09:56 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Integendeel. De hypothese van menselijke interventie verplaatst slechts het probleem. Want wat zijn de de beweegredenen geweest van deze mens en waarom heeft hij geen enkel spoor achtergelaten?
Een Indiase jongeman ontmoette in zijn land een Europese toeriste, waar hij helemaal verliefd op werd. Hij wilde haar niet kwijt maar zij had haar leven in Europa. Hij wist dat hij haar niet bij zich kon houden. Wat deed hij: hij benam haar van het leven en begroef haar in de nabijheid van zijn huis. Voor altijd bij hem, dacht hij...Zulk soort gedachten kunnen van iemand bezit nemen. Niet te begrijpen maar wel realiteit.
Kan helaas hierover geen link meer terugvinden.![]()
Mooi voorbeeld, maar....blijkbaar heeft deze man toch sporen achtergelaten, anders zouden we dit verhaal niet kennen.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:44 schreef gynaika het volgende:
[..]
Beweegredenen zijn soms niet te doorgronden:
Een Indiase jongeman ontmoette in zijn land een Europese toeriste, waar hij helemaal verliefd op werd. Hij wilde haar niet kwijt maar zij had haar leven in Europa. Hij wist dat hij haar niet bij zich kon houden. Wat deed hij: hij benam haar van het leven en begroef haar in de nabijheid van zijn huis. Voor altijd bij hem, dacht hij...Zulk soort gedachten kunnen van iemand bezit nemen. Niet te begrijpen maar wel realiteit.
Kan helaas hierover geen link meer terugvinden.
En, in het geval van K. en L. zijn er geen sporen.![]()
Inderdaad is de waarheid gelukkig boven water gekomen doordat er aanwijzingen waren richting hem.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:48 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, maar....blijkbaar heeft deze man toch sporen achtergelaten, anders zouden we dit verhaal niet kennen.
En, in het geval van K. en L. zijn er geen sporen.![]()
Wat ik raar vind is dat niemand van de taalschool naar Kris en Lisanne hebben geprobeerd te bellen gelijk om 8.30 toen ze niet bij hun hostel waren.quote:Op zondag 4 januari 2015 10:00 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
1 april: verdwijning/vermissing/verdwaling na ca. 16:30u, ca. 15 uur, ..unaccounted for...ca 4 uur slaap, 11 uur
2 april: als je "1,5 wachten en 10 uur wachten met bellen" bij elkaar optelt, kom je uit op 11,5 uur
op 2 april kom ik zo s' avonds al uit op een gat van ruim 22,5 uur waarvan niet bekend is wat er precies is gebeurd, en er niet naar de meiden is gebeld door iemand in Panama (blijkbaar).
Vraag: de excursies met F. waren al geboekt. Zijn er toen geen mobiele nummers uitgewisseld met F.?
Hoe zeggen toeristen / zijn klanten dan normaliter bij hem af als ze bv. 's avonds ziek zijn geworden, en onverhoopts niet mee kunnen op een tocht die 's ochtends begint?
Aan de ene kant dus een verontruste Feliciano die anderhalf uur voor de deur blijft wachten om hun hostel binnen te kunnen maar anderzijds dan om 10.00 uur als hij zeker weet dat ze dus niet door het geklop heen sliepen, dan niet direct actie ondernemen door direct hun telefoonnummers op te zoeken.
Er zijn genoeg excursies die ik heb gedaan waarbij ik mn nummer moest geven maar ook meer dan genoeg waar niet.
De taalschool had de nummers wel dus vraag ik mij af wat de actie na 10.00 uur was van zowel Feliciano als Eileen.
Het is toch raar dat pas rond 18/19 uur pas geprobeerd wordt naar K en L te bellen?
Hoe groot is de taalschool? Wie was op dat moment de leidinggevende?
Lijkt me toch niet dat Eileen dit was.
Als de berichtgeving klopt dan vind ik t een vreemde manier van doen in de ochtend van 2 april.![]()
Eens met Jackie, het handelen/tijdslijn van de betrokkenen die de vermissing aangaven is en blijft vreemd.
Wel ongerust voor de kamer wachten en kamer vrij snel binnengaan maar dan niet eerst telefonisch proberen contact te zoeken.
En dan rond 18:00 uur pas bellen en denken dat je op dat moment Lisanne belt, en vervolgens de ouders aan de telefoon krijgen, vreemd.
Anderzijds:
Dit geeft indirect wel aan dat F hun nummer niet had. Pas na het betreden van de kamer zoeken ze telefonisch contact. Ik kan ook hierin de tijdslijn hierin niet volgen, want waarom dan meer als 6 uur wachten?
Ik was er niet bij en achteraf makkelijk praten maar vreemd blijft het.![]()
Ik denk dat de ouders niet hadden kunnen inschatten wat de impact van de site geweest is.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Vreemd is dat de site http://www.answersforkris.com/ als sinds oktober geen nieuwe berichten meer bevat. Destijds met veel bombarie in de lucht gebracht, maar naar nu blijkt alleen om wat geld binnen te harken. Als de aanstaande zoektocht in januari geen nieuws is, wat is dan nog wel nieuws?
Elk nieuw bericht staat voor aanvragen van interviews en andere media aandacht, derden die hun mening geven. Moet je ook wel aankunnen als persoon in deze intens verdrietige en heftige tijd. In de zomer zaten ze nog vol adrenaline, energie, strijdlust en emotie.
Wij hoeven: geen geld in te zamelen voor nog een zoektocht en onze kinderen niet te begraven, financiële zaken te regelen, zelf te rouwen en je partner en kinderen troosten en door te zoeken naar antwoorden, internationale rechtszaken aan te gaan,ook nog aandacht geven aan alle andere rouwenden, uit te leggen hoe je je voelt elke dag, te praten met de onderzoeksteams, zorgen dat er brood op de plank komt en de huisarts overtuigen dat het heus wel gaat en de buurvrouw/vriendinnen/kennissen/onbekenden die je aanspreken vertellen dat ze...
wat kost dit die ouders energie.., ik hoop dat ze ook een beetje aan zichzelf toekomen en het intense verdriet ook zelf mogen verwerken.
In de zomer volop strijdlust maar denk nu dat dit echt teveel is.![]()
Ik probeer me er in te verplaatsen: Je bent gids, meisjes komen niet opdagen je gaat samen Eileen die ook mee zou gaan op excursie naar het hostel. Je merkt dat ze er niet zijn en dan?
Anderhalf uur wachten, de kamer kunnen ingaan en dan niks?
Klopt niet.
Je bent Eileen, werkt voor de taalschool en zou meegaan op excursie.
2 meisjes komen niet opdagen, gaat samen met de gids naar het hostel en merkt dat ze er niet zijn. En dan?
Samen anderhalf uur wachten of terug naar de taalschool en alarm slaan? Telefoonnummer opzoeken? Ingrid bellen of een andere leidinggevende informeren?
Klaarblijkelijk niet gedaan als het NB Eileen zelf is die pas 8 uur later naar Lisanne denkt te bellen.
Het klopt niet.
Of de berichtgeving niet of het handelen van zowel Feliciano als Eileen
[ Bericht 0% gewijzigd door jackie12 op 05-01-2015 02:05:26 ]![]()
Is dit van de recente zoektocht met honden? Kon geen datum vinden in artikel.quote:Op zondag 4 januari 2015 18:15 schreef Poekje01 het volgende:
De zoekacties van de Panamesen en Nederlanders, krantenartikelen enz daarover staan in de OP.
Nu sloegen de Panamese honden op 4 plaatsen aan:
- Bajo Mono
- The Pianist
- Piedra Filio
- Sitio Lazaro
bron:
http://www.panamaamerica.(...)-en-primer-recorrido
Waar zijn eigenlijk die laatste 2 plekken? Ik kan ze op internet nergens vinden?
Anyway, als de journalisten gelijk hebben en de honden inderdaad nu op die paden aansloegen (zelfs richting David), gaan mijn nekharen overeind staan.![]()
Hoe bedoel je?quote:Op maandag 5 januari 2015 02:14 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Is dit van de recente zoektocht met honden? Kon geen datum vinden in artikel.
Anyway, als de journalisten gelijk hebben en de honden inderdaad nu op die paden aansloegen (zelfs richting David), gaan mijn nekharen overeind staan.![]()
Nou ik kan niet achterhalen of het nou om een oud artikel gaat of een artikel a.d.v. huidige zoektocht.quote:
In ieder geval was ik nog niet op de hoogte dat de honden (eerder?) aan hadden geslagen op een route die mogelijk richting David zou gaan.
Kan er dan geen touw meer aan vast knopen.
EDIT: er gingen met de laatste zoektocht ook nog 4 honden mee, maar die worden weer niet genoemd in laatste artikel van NOS dat hier is gepost.
[ Bericht 4% gewijzigd door MidnightB00m op 05-01-2015 02:45:25 ]![]()
De zoektochten gedaan met de honden zijn een van slechtste dingen die ik weet van deze zaak.quote:Op maandag 5 januari 2015 02:30 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Nou ik kan niet achterhalen of het nou om een oud artikel gaat of een artikel a.d.v. huidige zoektocht.
In ieder geval was ik nog niet op de hoogte dat de honden (eerder?) aan hadden geslagen op een route die mogelijk richting David zou gaan.
Kan er dan geen touw meer aan vast knopen.
EDIT: zal wel om oude artikelen gaan, aangezien ik niet heb vernomen dat er nu niet met honden gezocht gaat worden?
Kan me wel herinneren dat een hond aansloeg achter in een truck.
Kan trouwens iemand hostel Vearon vinden, de hostel waar Alex voor het laatst is gezien in 2009?![]()
Had mijn post ge-edit. In eerder artikel van nu.nl over laatste - en nu huidige- zoektocht staat dat er ook vier honden mee gaan.quote:Op maandag 5 januari 2015 02:47 schreef jackie12 het volgende:
[..]
De zoektochten gedaan met de honden zijn een van slechtste dingen die ik weet van deze zaak.
Kan trouwens iemand hostel Vearon vinden, de hostel waar Alex voor het laatst is gezien in 2009?
Sorry, zit mobiel.![]()
Alex is voor het laatst gezien door een parkwachter in het gebied van de warmwaterbronnen.quote:Op maandag 5 januari 2015 02:47 schreef jackie12 het volgende:
[..]
De zoektochten gedaan met de honden zijn een van slechtste dingen die ik weet van deze zaak.
Kan trouwens iemand hostel Vearon vinden, de hostel waar Alex voor het laatst is gezien in 2009?
Dat is tussen Boquete en David. Hij had aan die parkwachter gevraagd hoe hij het beste weer terug naar Boquete kon reizen. De parkwachter adviseerde hem om naar de busterminal in David te gaan en daar de bus naar Boquete te nemen.
Ik heb die link al een keer of 3 geplaatst en heb heb nu niet bij de hand.
Het natuurgebied waar Alex doorheen wandelde is erg gevaarlijk met veel diepe ravijnen.
Als hij van het pad afgegaan is was dat heel gevaarlijk. En anders is hij op weg tussen David en Boquete verdwenen.
Link gevonden van mijn eerdere post hierover BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #110 - wij gaan door
[ Bericht 2% gewijzigd door Grijzemassa op 05-01-2015 10:50:10 ]![]()
artikel was van 28/5, ging over de Panamese honden/zoekacties..quote:Op maandag 5 januari 2015 02:14 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Is dit van de recente zoektocht met honden? Kon geen datum vinden in artikel.
nou, "geen sporen".... niet dat wij weten.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:48 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, maar....blijkbaar heeft deze man toch sporen achtergelaten, anders zouden we dit verhaal niet kennen.
En, in het geval van K. en L. zijn er geen sporen.
Maar niet alles wordt (altijd) compleet in de pers vermeld. Zo zijn er bv. na de eerste vondsten 2 NL rechercheurs meegevlogen met Betzaida P. naar de site waar de botten van de vrouwen zijn gevonden.
Las ik van de week pas in een artikel. De resultaten / bevindingen van iig. de NL. hondenzoektems niet allemaal met de pers gedeeld (wel door de NRWH met de familie, NFI en OM/PM). En bv. (nog) niet alle telefoongegevens zijn vlgns. mij vrijgegeven aan de MSM.
Laten we die kalk/fosfaat resten op die schoen niet vergeten, hier goed te zien:
http://www.tvn-2.com/Noti(...)s-de-holandesas.aspx
[ Bericht 3% gewijzigd door Poekje01 op 05-01-2015 12:16:10 ]![]()
dit artikel van 27/05 kende ik nog niet
http://www.tvn-2.com/Noti(...)tos-de-busqueda.aspx
Julio Lasso, jefe de la zona policial de Chiriquí que participa en la operación, dijo que las unidades caninas estarán en el rastreo en los puntos marcados de:
- El Pianista,
- Lázaro,
- Bajo Mono y Bizarra.![]()
Dank je.quote:Op maandag 5 januari 2015 10:35 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Alex is voor het laatst gezien door een parkwachter in het gebied van de warmwaterbronnen.
Dat is tussen Boquete en David. Hij had aan die parkwachter gevraagd hoe hij het beste weer terug naar Boquete kon reizen. De parkwachter adviseerde hem om naar de busterminal in David te gaan en daar de bus naar Boquete te nemen.
Ik heb die link al een keer of 3 geplaatst en heb heb nu niet bij de hand.
Het natuurgebied waar Alex doorheen wandelde is erg gevaarlijk met veel diepe ravijnen.
Als hij van het pad afgegaan is was dat heel gevaarlijk. En anders is hij op weg tussen David en Boquete verdwenen.
Link gevonden van mijn eerdere post hierover BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #110 - wij gaan door
Dat is dus in een heel ander gebied.![]()
De honden sloegen ook aan op een plek die binnen een cirkel van ca 500 van hun hostel lag.
Toch is daar niets gevonden.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
ik dacht dat daar een dode hond oid. lag in een diepe geul/ravijn, zie verslag van NRWH.quote:Op maandag 5 januari 2015 13:59 schreef Lutalo het volgende:
De honden sloegen ook aan op een plek die binnen een cirkel van ca 500 van hun hostel lag.
Toch is daar niets gevonden.![]()
Men heeft nog steeds niet achterhaald wie de twee jongemannen waren waarmee K en L geluncht hebben voordat ze verdwenen. Maar een aantal mensen beweerden dat dit niet het geval is geweest en men heeft daar naar mijn weten verder geen aandacht meer aan geschonken. Vreemd.![]()
Dank je Poekje! Wist ik helemaal nog niet dat er op zulke routes door de honden ook was aangeslagen. Hmm...quote:Op maandag 5 januari 2015 11:43 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
artikel was van 28/5, ging over de Panamese honden/zoekacties..![]()
Ik ben in het verslag dit niet tegen gekomen,wel dat zij op dag 5 een vieze lucht roken op weg na het restaurant.quote:Op maandag 5 januari 2015 18:25 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik dacht dat daar een dode hond oid. lag in een diepe geul/ravijn, zie verslag van NRWH.
Was van een dood dier dat nader onderzocht zou worden.![]()
Wat kan dit betekenen?quote:Op maandag 5 januari 2015 11:52 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Laten we die kalk/fosfaat resten op die schoen niet vergeten, hier goed te zien:
http://www.tvn-2.com/Noti(...)s-de-holandesas.aspx![]()
Nieuws uit de toekomst, 31 december 2015 (?)
http://www.headlines.nl/7(...)aar-Kris-en-Lisanne/
Niets nieuws maar die foto vind ik interessant.![]()
Zat er kalk op de schoen dan? Als je naar de foto kijkt zie je de zelfde witte kleur op de vegetatie rondom de schoen. Het lijkt mij gewoon de reflexie van de flitser. Tenzij iemand daar ter plekke er een zak kalk over heen gegooid heeft.quote:Op maandag 5 januari 2015 11:52 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ik heb trouwens alleen gelezen over een verhoogde concentratie fosfaten op het rib van K.![]()
mmm... mij lijkt dat onwaarschijnlijk omdat de reflectie van het flitslicht m.i. dan de hele oppervlakte van de zijkant van de schoen zou 'treffen', en niet in van die rare hoekige halve onwillekeurige vormen ...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:15 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
.........
Het lijkt mij gewoon de reflexie van de flitser......
......
Misschien kan Perico hier zijn mening eens over geven?![]()
Hoe verklaar je dezelfde witte kleur dan op de bladeren en takken op de foto?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:42 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
mmm... mij lijkt dat onwaarschijnlijk omdat de reflectie van het flitslicht m.i. dan de hele oppervlakte van de zijkant van de schoen zou 'treffen', en niet in van die rare hoekige halve onwillekeurige vormen ...
Misschien kan Perico hier zijn mening eens over geven?
En hoe weet je dat de hele oppervlakte van de schoen dan wit moest zijn?
Is maar net in welke hoek de foto gemaakt is lijkt me.
Maar nogmaals, ik heb niets gelezen over kalk of fosfaten op de schoen, alleen op het rib van K.
Of heb ik wat gemist?![]()
Iedereen hier weet dat ik de kans het grootst acht dat ze door een misdrijf om het leven zijn gekomen (of door een ongeluk die weggemoffeld wordt)
Een hele eerlijke vraag aan de mensen die denken aan verdwalen: Waaraan zouden ze dan na 8 of 11 dagen beiden aan zijn moeten overleden?
Ik lees overal dat een mens tot 2 maanden zonder eten kan als je maar water hebt en dat hadden ze.
De foto van de achterkant van waarschijnlijk Kris na 8 dagen bewijst voor velen dat ze dus beiden nog leefden.
Als je dat denkt dan moet er nog wel een doodsoorzaak gevonden worden want doodgaan aan niet eten al na 11 dagen lijkt me uitgesloten.
Dan moet er naar mijn mening een andere factor bij gezocht worden: ongeluk, insecten of slangenbeet, infectie.
Maar dan moeten ze dat beiden zijn overkomen en dat vind ik persoonlijk wat te toevallig.
Dus ik ben echt benieuwd wat dan de doodsoorzaak zou kunnen zijn?![]()
Ze hadden niet voor 2 maanden water bij zich. Je verbruikt in die omgeving, waar je ontzettend veel zweet, twee en een halve liter vocht per dag. Uitdroging is dus een heel groot gevaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:02 schreef jackie12 het volgende:
Iedereen hier weet dat ik de kans het grootst acht dat ze door een misdrijf om het leven zijn gekomen (of door een ongeluk die weggemoffeld wordt)
Een hele eerlijke vraag aan de mensen die denken aan verdwalen: Waaraan zouden ze dan na 8 of 11 dagen beiden aan zijn moeten overleden?
Ik lees overal dat een mens tot 2 maanden zonder eten kan als je maar water hebt en dat hadden ze.
De foto van de achterkant van waarschijnlijk Kris na 8 dagen bewijst voor velen dat ze dus beiden nog leefden.
Als je dat denkt dan moet er nog wel een doodsoorzaak gevonden worden want doodgaan aan niet eten al na 11 dagen lijkt me uitgesloten.
Dan moet er naar mijn mening een andere factor bij gezocht worden: ongeluk, insecten of slangenbeet, infectie.
Maar dan moeten ze dat beiden zijn overkomen en dat vind ik persoonlijk wat te toevallig.
Dus ik ben echt benieuwd wat dan de doodsoorzaak zou kunnen zijn?
Als ze water uit beekjes en rivieren hebben gedronken zullen ze daar flink ziek van zijn geworden, diarree wat de kans op uitdrogen nog vergroot. Ze hadden voor zover we weten geen waterzuiveringstablettten bij zich.Dat is zo maar 1 reden, dan is er nog de kans op een val in een ravijn, insectenbeten die gaan ontsteken en andere wondinfecties, gebrek aan voedsel en er zijn er vast nog wel meer![]()
Ik zie in verschillende filmpjes mensen uit de beekjes en rivieren drinken.quote:Ze hadden niet voor 2 maanden water bij zich. Je verbruikt in die omgeving, waar je ontzettend veel zweet, twee en een halve liter vocht per dag. Uitdroging is dus een heel groot gevaar.
Als ze water uit beekjes en rivieren hebben gedronken zullen ze daar flink ziek van zijn geworden, diarree wat de kans op uitdrogen nog vergroot. Ze hadden voor zover we weten geen waterzuiveringstablettten bij zich.
Je stelling dat ze daar dan wel flink ziek van zijn geworden is dus naar mening lang niet zeker.Dan moet ze dat dus beiden zijn overkomen en dat vind ik naast alle andere dingen persoonlijk wat te toevallig om daaraan beiden zo snel te overlijdenquote:Dat is zo maar 1 reden, dan is er nog de kans op een val in een ravijn, insectenbeten die gaan ontsteken en andere wondinfecties, gebrek aan voedsel en er zijn er vast nog wel meer![]()
Nog een gevaar in de nacht in de bossen rondom Boquete.;
"Despite our plans, it was quite dark by the time we got down. You should bring flashlights. Our guide also came equipped with pepper spray, since there are tapirs in the woods that can be nasty. Fortunately, we didn't encounter any, though I think I heard one!"
http://www.tripadvisor.co(...)iriqui_Province.html![]()
Er zit verschil in een slokje, of noodgedwongen liters per dag.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:18 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik zie in verschillende filmpjes mensen uit de beekjes en rivieren drinken.
Je stelling dat ze daar dan wel flink ziek van zijn geworden is dus naar mening lang niet zeker.
[..]
Dan moet ze dat dus beiden zijn overkomen en dat vind ik naast alle andere dingen persoonlijk wat te toevallig om daaraan beiden zo snel te overlijden
Aangezien ze beiden in dezelfde situatie verkeerden kunnen ze ook best beiden aan een van die gevaren bezweken zijn. Niet persee beiden aan het zelfde, maar wel aan 1 van die gevaren of een combinatie van verwondingen, infecties en uitputting.![]()
Dat zou in theorie kunnen, maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat er wel sporen zouden zijn, die dan nog geheim worden gehouden.quote:Op maandag 5 januari 2015 11:52 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
nou, "geen sporen".... niet dat wij weten.
Maar niet alles wordt (altijd) compleet in de pers vermeld. Zo zijn er bv. na de eerste vondsten 2 NL rechercheurs meegevlogen met Betzaida P. naar de site waar de botten van de vrouwen zijn gevonden.
Las ik van de week pas in een artikel. De resultaten / bevindingen van iig. de NL. hondenzoektems niet allemaal met de pers gedeeld (wel door de NRWH met de familie, NFI en OM/PM). En bv. (nog) niet alle telefoongegevens zijn vlgns. mij vrijgegeven aan de MSM.
Als de familie hiervan zou weten, dan zouden ze dat zeker hebben gedeeld met de pers, lijkt me. Dat zou dan namelijk een sterk drukmiddel zijn om de door hun gewenste zoektocht door te zetten.
Echter, tot dusver heeft de familie K. alleen het (zwakke) argument gebruikt van "we begrijpen niet wat er gebeurd is, dus moet er wel sprake zijn van een misdrijf". Overigens heeft de familie F. een ander standpunt, meen ik begrepen te hebben, namelijk: "ze zijn verdwaald en vervolgens door de natuurlijke ontberingen om het leven gekomen".
Als er Nederlandse onderzoekers op de hoogte zouden zijn van de "geheime sporen", dan zie ik ook het belang niet om deze voor het publiek verborgen te houden.
Blijft over de mogelijkheid dat alleen ingewijden in Panama op de hoogte zouden zijn van geheime sporen en die om wellicht opportunistische redenen niet openbaar maken. Dan komen we op het terrein van de complottheorieën.![]()
Ben het niet met je eens wat betreft de informatie die de familie deelt. Zo hebben ze maanden de foto van de rode haren niet gemeld. Er was sprake van 3 nachtfoto's waarop iets staat maar dat blijken er nu toch minimaal 4 te zijn. Ook foto 509 of beter gezegd het ontbreken ervan is maandenlang verzwegen. Het zou in theorie goed mogelijk zijn dat er meer informatie is die nog niet naar buiten is gebracht.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:42 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat zou in theorie kunnen, maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat er wel sporen zouden zijn, die dan nog geheim worden gehouden.
Als de familie hiervan zou weten, dan zouden ze dat zeker hebben gedeeld met de pers, lijkt me. Dat zou dan namelijk een sterk drukmiddel zijn om de door hun gewenste zoektocht door te zetten.
Echter, tot dusver heeft de familie K. alleen het (zwakke) argument gebruikt van "we begrijpen niet wat er gebeurd is, dus moet er wel sprake zijn van een misdrijf". Overigens heeft de familie F. een ander standpunt, meen ik begrepen te hebben, namelijk: "ze zijn verdwaald en vervolgens door de natuurlijke ontberingen om het leven gekomen".
Als er Nederlandse onderzoekers op de hoogte zouden zijn van de "geheime sporen", dan zie ik ook het belang niet om deze voor het publiek verborgen te houden.
Blijft over de mogelijkheid dat alleen ingewijden in Panama op de hoogte zouden zijn van geheime sporen en die om wellicht opportunistische redenen niet openbaar maken. Dan komen we op het terrein van de complottheorieën.![]()
Dat is nou juist de informatie die meer wijst op verdwalen. Die hebben ze achter gehouden, zoals de foto met het haar. Daaruit bleek dat tenminste 1 van beiden waarschijnlijk nog leefde na ruim een week. Dat maakt een misdrijf juist onwaarschijnlijker.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:51 schreef ToniB het volgende:
[..]
Ben het niet met je eens wat betreft de informatie die de familie deelt. Zo hebben ze maanden de foto van de rode haren niet gemeld. Er was sprake van 3 nachtfoto's waarop iets staat maar dat blijken er nu toch minimaal 4 te zijn. Ook foto 509 of beter gezegd het ontbreken ervan is maandenlang verzwegen. Het zou in theorie goed mogelijk zijn dat er meer informatie is die nog niet naar buiten is gebracht.![]()
Ik denk dat ze vlak na elkaar zijn overleden omdat ik denk dat ze begin april vermoord zijn maar dat is vast niet wat je bedoelt!
Op 6 april voor de laatste keer de telefoon aan. Daarna tot 11 april niet.
Op 8 april plots midden in de nacht foto's maken en dan op 11 april de telefoon aandoen en dan een uur later zelf weer uitdoen voor de allerlaatste keer.
Als je denkt aan verdwalen dan denk ik dat je denkt dat ze ergens tussen 9 april en 12 april zijn overleden ook gezien de resten die relatief dicht bij elkaar zijn gevonden.
Mocht een van hen (of beiden) het nog een maand langer hebben volgehouden dan is het niet vinden van hen/haar voor mij nog ongeloofwaardiger.![]()
Maar... dit zijn toch geen sporen die wijzen op een misdrijf?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:51 schreef ToniB het volgende:
[..]
Ben het niet met je eens wat betreft de informatie die de familie deelt. Zo hebben ze maanden de foto van de rode haren niet gemeld. Er was sprake van 3 nachtfoto's waarop iets staat maar dat blijken er nu toch minimaal 4 te zijn. Ook foto 509 of beter gezegd het ontbreken ervan is maandenlang verzwegen. Het zou in theorie goed mogelijk zijn dat er meer informatie is die nog niet naar buiten is gebracht.![]()
Wel een beetje vreemd. Maar er komen daar veel toeristen, dus wellicht was het gewoon niet te achterhalen.quote:Op maandag 5 januari 2015 20:31 schreef gynaika het volgende:
Men heeft nog steeds niet achterhaald wie de twee jongemannen waren waarmee K en L geluncht hebben voordat ze verdwenen. Maar een aantal mensen beweerden dat dit niet het geval is geweest en men heeft daar naar mijn weten verder geen aandacht meer aan geschonken. Vreemd.![]()
Beste Jackie, die zelfde vragen heb ik in het afgelopen jaar al een keer zeven beantwoord.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:02 schreef jackie12 het volgende:
Dus ik ben echt benieuwd wat dan de doodsoorzaak zou kunnen zijn?![]()
We draaien hier al een half jaar rond in gedachtencirkels.
Hopelijk levert de zoektocht deze maand wat op, dan kunnen we misschien weer verder.![]()
Ik zit overigens wel te wachten op het eerste boek c.q. film over deze tragedie. Hier valt toch een mooie roman, thriller of drama van te maken? Problems In Panama. Jungle Nights. The Hiking Girls. etc.![]()
Inderdaad. Een misdrijf is mogelijk maar de argumenten die er steeds voor aangevoerd worden kunnen ook uitgelegd worden in geval van verdwalen. Het zijn geen echte duidelijke aanwijzingen, alleen speculaties. Hetzelfde geld voor verdwalen, maar m.i. is beide mogelijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
We draaien hier al een half jaar rond in gedachtencirkels.
Hopelijk levert de zoektocht deze maand wat op, dan kunnen we misschien weer verder.![]()
Fosfor en ongebluste kalk werden aangetipt in het volgende artikel:quote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:42 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
mmm... mij lijkt dat onwaarschijnlijk omdat de reflectie van het flitslicht m.i. dan de hele oppervlakte van de zijkant van de schoen zou 'treffen', en niet in van die rare hoekige halve onwillekeurige vormen ...
http://laestrella.com.pa/(...)ros-fosforo/23807431
Fosfor, niet in de vorm van fosfaten, werd veelvuldig gebruikt voor het ombrengen van mensen. Fosfor-Wikipedia. Vervolgens werd ongebluste kalk gebruikt voor het laten verdwijnen van de lijken.
Er verdwijnen in die regio regelmatig mensen en dat wordt snel in de doofpot gedaan. In het geval van Kris en Lisanne liggen de zaken extra opvallend, twee tegelijk en de enorme media-aandacht daartoe.![]()
Het kan wat mij betreft ook beide kanten op al neig ik meer naar misdrijf. Er is niet 1 ding dat aantoonbaar is in die richting maar alles bij elkaar opgeteld stinkt het m.i.
Indien verdwalen:
Hoeveel "pech" moeten de meisjes wel niet hebben gehad? Eerst verdwalen, dan ongeluk (of andersom) niet een uitweg kunnen vinden naar Bocas (2/3 dagen) of terug naar Boquete , niet gevonden worden door de zoekteams of helikopters, geen Ngobe tegen gekomen....geen bereik......ziek geworden.....etc.![]()
Elkaar vast houden om balans te houden en dan alle twee een verschrikkelijke val maken. Zwaar gewond en niet in staat om nog verder te kunnen. (beklemming bijv.)quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:29 schreef ToniB het volgende:
Het kan wat mij betreft ook beide kanten op al neig ik meer naar misdrijf. Er is niet 1 ding dat aantoonbaar is in die richting maar alles bij elkaar opgeteld stinkt het m.i.
Indien verdwalen:
Hoeveel "pech" moeten de meisjes wel niet hebben gehad? Eerst verdwalen, dan ongeluk (of andersom) niet een uitweg kunnen vinden naar Bocas (2/3 dagen) of terug naar Boquete , niet gevonden worden door de zoekteams of helikopters, geen Ngobe tegen gekomen....geen bereik......ziek geworden.....etc.![]()
Of I Spit On Your Grave 2. Met 4x4's scheurend door rivierbeddingen, kabelbruggen die het begeven, een achtervolging op de kabels van de Tree Trek, een lanspuntslang die komt buurten en een stampede op de Pianista. Met gewetenloze en corrupte tronies.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ik zit overigens wel te wachten op het eerste boek c.q. film over deze tragedie. Hier valt toch een mooie roman, thriller of drama van te maken? Problems In Panama. Jungle Nights. The Hiking Girls. etc.![]()
Wanneer zou dit dan gebeurd moeten zijn?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:54 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Elkaar vast houden om balans te houden en dan alle twee een verschrikkelijke val maken. Zwaar gewond en niet in staat om nog verder te kunnen. (beklemming bijv.)
De resten zijn veel verder gevonden dan waar het verste punt van waar ze de eerste noodoproep hebben gedaan.
Dan zouden ze dus op 1 april moeten verdwalen, dagenlang geleefd en tot 6 april op gezette tijden bellen. Daarna even niks, dan op 8 april foto's. Dan weer niks en dan op 11 april de telefoon aandoen en dan na ruim een uur zelf weer aandoen.
Ik begrijp niet zo goed waar en wanneer ze dan beiden tegelijk het ongeluk gehad moeten hebben
(wat wordt het opeens raar gepost!!)![]()
Dan hebben we nog een goed verhaal en een paar bizarre plottwists nodig. En van de twee kan een organensmokkelaar zijn en de andere een under-cover CIA agent.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:05 schreef Perico het volgende:
[..]
Of I Spit On Your Grave 2. Met 4x4's scheurend door rivierbeddingen, kabelbruggen die het begeven, een achtervolging op de kabels van de Tree Trek, een lanspuntslang die komt buurten en een stampede op de Pianista. Met gewetenloze en corrupte tronies.![]()
Nieuwe aanwijzingen zijn natuurlijk altijd van harte welkom.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:09 schreef ToniB het volgende:
We hebben nieuwe aanwijzingen nodig. Hoop dat de bevindingen worden doorgespeeld.
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat ik zoveel vragen heb waar waarschijnlijk al wel een antwoord op is maar voor mij/ons als buitenstaander iets is waar we nog niet aan kunnen komen![]()
Vandaag een nieuw artikel in La Estrella:
http://laestrella.com.pa/(...)-holandesas/23833769
Advocaat Arrocha beklaagt zich (nog steeds) over het functioneren van Pittí en dhr. Van Passel wordt verwacht in Chiriquí, alwaar hij een verzoek gaat indienen om Pittí van deze zaak af te halen.![]()
Een goed verhaal:quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:25 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dan hebben we nog een goed verhaal en een paar bizarre plottwists nodig. En van de twee kan een organensmokkelaar zijn en de andere een under-cover CIA agent.
2 meisjes gaan naar Panama, gaan een stukje wandelen met lokale jongeren die ze leren kennen in een cafe.
Maar wat een "pleasant hike" moet worden verandert, nadat ze terecht komen in het gebied waar geen bereik is, in een dagenlange klopjacht op de twee door de lokale jongeren.
Just for fun (of als onderdeel van ontgroening van de coolste gang van Boquete)
Passen we daar de Tree Trek kabels en de 4x4 van Perico in en de slangenbeten, puma's en vervuild water van anderen.
Uiteindelijk schuilen voor de achtervolgers in wat zij denken een veilige finca diep in de jungle,maar wat blijkt de finca is nou net van de vader van een van de achtervolgers
Tja, hoeveel pech kun je hebben
Leuk scenario voor een film!
Alhoewel, ik denk dat het dan plagiaat is van de film "Indigenous" waarin een monster ook dagenlang op jacht gaat op toeristen in de Panamese jungle.
Hier is ie nog een keer:
(hij laat wel een boodschap achter!)![]()
In dit geval gaat het om fosfatenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:17 schreef gynaika het volgende:
[..]
Fosfor en ongebluste kalk werden aangetipt in het volgende artikel:
http://laestrella.com.pa/(...)ros-fosforo/23807431
Fosfor, niet in de vorm van fosfaten, werd veelvuldig gebruikt voor het ombrengen van mensen. Fosfor-Wikipedia. Vervolgens werd ongebluste kalk gebruikt voor het laten verdwijnen van de lijken.
Er verdwijnen in die regio regelmatig mensen en dat wordt snel in de doofpot gedaan. In het geval van Kris en Lisanne liggen de zaken extra opvallend, twee tegelijk en de enorme media-aandacht daartoe.
Dentro del expediente, apuntó, el protocolo habla de que los restos de Kris estuvieron sometidos a un proceso químico de fosfato, pero no se ha determinado si este proceso es obra de la naturaleza o de la mano del hombre, afirmó Arrocha.
In the record, he said, the protocol speaks of Kris's remains were subjected to a chemical process phosphate, but has not been determined whether this process is the work of nature or man-said Arrocha.![]()
Van Passel nog steeds? Verbaasd me. Dacht dat de ouders allemaal andere mensen wilden inschakelenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:32 schreef RapaNui het volgende:
Vandaag een nieuw artikel in La Estrella:
http://laestrella.com.pa/(...)-holandesas/23833769
Advocaat Arrocha beklaagt zich (nog steeds) over het functioneren van Pittí en dhr. Van Passel wordt verwacht in Chiriquí, alwaar hij een verzoek gaat indienen om Pittí van deze zaak af te halen.![]()
Alleen gaat het dan niet over Kris en Lisanne. Want dat waren geen cafe bezoekers.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:43 schreef jackie12 het volgende:
Een goed verhaal:
2 meisjes gaan naar Panama, gaan een stukje wandelen met lokale jongeren die ze leren kennen in een cafe.
Volgens de mensen die ze kenden van de cursus in Bocas brachten ze hun tijd alleen door in hun kamer, de taalschool en met exursies. Ze waren erg op zichzelf en geen uitgaans types.
Ik acht de kans dat ze zomaar een cafe binnengelopen zijn erg klein.![]()
Veranderen we dat cafe in restaurant Nelvis.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:57 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Alleen gaat het dan niet over Kris en Lisanne. Want dat waren geen cafe bezoekers.
Volgens de mensen die ze kenden van de cursus in Bocas brachten ze hun tijd alleen door in hun kamer, de taalschool en met exursies. Ze waren erg op zichzelf en geen uitgaans types.
Ik acht de kans dat ze zomaar een cafe binnengelopen zijn erg klein.
Deden Kris en Lisanne trouwens excursies in Bocas en zo ja weet je ook welke?![]()
Overal gezocht en niet kunnen vinden.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:02 schreef ToniB het volgende:
wanneer is die film eigenlijk gemaakt? En is die daar in de buurt gemaakt?
Kwam uit in april 2014.
IMDB-site, Wikipedia, nergens de exacte opname locatie kunnen vinden wel dat het in Panama is opgenomen maar dat zou ook richting Colombia kunnen zijn![]()
Dat kan ja, restaurant Nelvis!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:00 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Veranderen we dat cafe in restaurant Nelvis.
Deden Kris en Lisanne trouwens excursies in Bocas en zo ja weet je ook welke?
Ik denk dat die foto van K met de zeester tijdens een exursie is gemaakt.
Dat is een populaire exursie op Bocas, naar Playa La Estrella
Forum Opties Forumhop: Hop naar: