Echt he? Ben ik het zeer mee eens.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:08 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Daarom ook vanaf 70 jaar elke twee jaar een verplichte keuring op eigen kosten invoeren.
Elke keer wanneer er weer zo'n geraamte in een Suzuki Alto of een Daihatsu Cuore rare fratsen uithaalt vraag ik me weer af waarom dat nog niet is ingevoerd. Nu is het vanaf 75 jaar elke 5 jaar, en dan ook alleen wat lichamelijke checkjes (ogen, bloeddruk, goed functioneren armen en benen, geestelijke check). Waarom niet vaker, en ook met een stuk daadwerkelijk rijden (soort informeel examen). Want face it, veel van de 75+'ers kunnen gewoon niet meer verantwoord achter het stuur kruipen, ook al lijkt het lichamelijk wel zo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Echt he? Ben ik het zeer mee eens.
lijkt een goed idee hé,quote:Daarom ook vanaf 70 jaar elke twee jaar een verplichte keuring op eigen kosten invoeren.
Wat een onzin. Ik heb een relatief jonge oma nog, die is pas de 75 jaar grens gepasseerd. Heeft geen rijbewijs, doet gewoon alles op de fiets (niet elektrisch) en met het OV. Voelt zich (naar eigen zeggen) tig keer mobieler dan alle "oudjes in mijn flat die alles lui met de auto doen".quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:38 schreef kawa4 het volgende:
[..]
lijkt een goed idee hé,
tot je zelf 70 jaar oud bent, dan vind je het waarschijnlijk een ruk idee.
ik snap wel waarom die oude menschen nog steeds auto willen rijden, pak je dat af zijn ze totaal niet mobiel meer.
om de 2 jaar keuring is op zich niet verkeerd, maar dan niet op eigen kosten.
Je hebt mensen die nog goed ter been zijn omdat ze lopen/fietsen en je hebt mensen die lopen/fietsen omdat ze nog goed ter been zijn. Niet iedereen kan alles lichamelijk nog zelf, zelfs al hebben die mensen hun hele leven gesport. Mijn opa is 89 en sport nu nog steeds, maar boodschappen moet hij echt in de auto doen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:50 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik heb een relatief jonge oma nog, die is pas de 75 jaar grens gepasseerd. Heeft geen rijbewijs, doet gewoon alles op de fiets (niet elektrisch) en met het OV. Voelt zich (naar eigen zeggen) tig keer mobieler dan alle "oudjes in mijn flat die alles lui met de auto doen".
Jij hebt blijkbaar nog geen medische keuring hoeven doen voor het CBRquote:En je moet je rijbewijsverlenging en het halen van je rijbewijs toch ook zelf betalen? Waarom het onderhouden van je rijbewijs boven een bepaalde leeftijd dan niet? Dat hoeft ook echt geen fortuin te kosten.
Maar waar wil je dan op gaan keuren? Ouderdom heeft te maken met fysieke eigenschappen, inclusief het denkvermogen van de hersens. Daar kun je op keuren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:55 schreef dick_laurent het volgende:
Exactly. Ik heb in de relatief korte tijd dat ik zelf een auto heb al best vaak meegemaakt dat er een auto op de linkerbaan voor mij reed met 90 ofzo en als het dan ein-de-lijk eens naar rechts gaat, dat je dan inhaalt en dan zo'n opa glazig kijkend achter het stuur ziet zitten
En dan zit ik weer zo van 'ja hoor... figures'
Je hebt wat dat deel betreft gelijk. Genoeg anderen die dat ook doen. Maar het overduidelijke verschil zit hem in de "intentie" van dit soort acties.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar waar wil je dan op gaan keuren? Ouderdom heeft te maken met fysieke eigenschappen, inclusief het denkvermogen van de hersens. Daar kun je op keuren.
Onnodig links rijden, verkeerde snelheden, gevaarlijk gedrag etc. komt door andere dingen, zoals simpelweg niet kunnen rijden, egoisme in het verkeer en niet op zitten letten. Als je daar op wilt 'keuren' dan zul je toch echt élke bestuurder aan moeten pakken, want dat gedrag is alles behalve toe te schrijven aan alleen de bejaarden.
Eensch. Beter lijkt het me om een verplicht (her)examen in te voeren voor alle bestuurders, zo om de 10 jaar of zo. Dan filter je al heel wat mensen eruit die eigenlijk niet goed in staat zijn om te rijden. Hoef je ook niet te wachten tot ze bejaard zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:21 schreef BigSmurf het volgende:
Waarom niet vaker, en ook met een stuk daadwerkelijk rijden (soort informeel examen).
Dat wordt lachem, want iedereen zakt dan zo'n beetje. Wij zijn te gehaaid, te snel, we hebben dingen te snel in de gaten. Een gaatje waar je vol gas voor moet geven om in te passen? Bij het CBR is dat zakken. Ik merkte het al met mijn BE rijlessen en examen een paar jaar terug: 1 hand, sneller met optrekken en keuzes maken, wat vlotter doorrijden ("Het is hier steeds 30 en niet bijna 50, ook al slaat die 30 nergens op"quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:29 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Eensch. Beter lijkt het me om een verplicht (her)examen in te voeren voor alle bestuurders, zo om de 10 jaar of zo. Dan filter je al heel wat mensen eruit die eigenlijk niet goed in staat zijn om te rijden. Hoef je ook niet te wachten tot ze bejaard zijn.
-edit- wat twiFight dus eigenlijk post.
Hetgeen wat ze nu elke 5 jaar al doen vanaf 75 jaar (lichamelijk en geestelijk), maar ook gewoon een stuk rijden. En dan niet zoals bij het CBR op elke slak zout leggen, maar gewoon een goede indruk krijgen van iemand hoe hij/zij zich houdt in het verkeer. Dat de echte gevaren ertussenuit gefilterd worden.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar waar wil je dan op gaan keuren?
Het CBR examen is dan ook een aanfluiting. Ten eerste lijkt het meer gericht op inkomsten dan op rijvaardigheid. Het examen hangt sterk af van de examinator en waar de een met goed rijgedrag toch zakt, slaagt de ander wel weer.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat wordt lachem, want iedereen zakt dan zo'n beetje.
Chauffeur moet ook de uren makenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:51 schreef Buurpoes het volgende:
Door omstandigheden met het OV onderweg. Gaat een lijndienstbus de snelweg op, wordt ie continu ingehaald door vrachtwagens. De bus is van het type touringcar. Dus ik kijk effe hoe hard hij rijdt - 75 km/uur.
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin inquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:51 schreef Buurpoes het volgende:
Door omstandigheden met het OV onderweg. Gaat een lijndienstbus de snelweg op, wordt ie continu ingehaald door vrachtwagens. De bus is van het type touringcar. Dus ik kijk effe hoe hard hij rijdt - 75 km/uur.
Limiet was 120, een reeks vrachtwagens die 90 rijden en dan zie je het naast en achter de bus stropen. Ik vond t niet kunnen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin in
Dé reden waarom ik de bus haat is dat ze dat dus nooit doen, wachten. Een trein vertrekt óf op tijd óf te laat. Shit, maar voorspelbaar. Een bus komt soms echt 5 minuten te vroeg en rijdt dan lekker door. Leuk als je op een punt staat waar maar 2x of zelfs 1x per uur een bus langskomt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin in
Zoals mij vorige week gebeurde. 6 minuten te vroeg, 2 keer per uur een bus. Ik snap wel waarom ze snel op een eindpunt willen zijn, want veel pauze krijgen die mensen niet en die willen ook wel eens een sigaretje, maar ze vergeten daarbij doodleuk even dat mensen afhankelijk zijn van de bus en het rooster dat die rijdt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:20 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dé reden waarom ik de bus haat is dat ze dat dus nooit doen, wachten. Een trein vertrekt óf op tijd óf te laat. Shit, maar voorspelbaar. Een bus komt soms echt 5 minuten te vroeg en rijdt dan lekker door. Leuk als je op een punt staat waar maar 2x of zelfs 1x per uur een bus langskomt.
Ja, dat zie je ook, in Amersfoort bv. Maar dat is inderdaad structureel. Het stomme van chauffeurs die zich niet aan de tijden houden is dat je er niet op kan anticiperen. Ik kan best wel eens 5 minuten eerder weg van werk om de te vroege bus nog te halen. Maar niet elke dag, om vervolgens ook nog eens 9 van de 10 keer 10 minuten te moeten wachten, omdat de bus meestal 2-3 minuten te laat is. Dat is dus het hele punt van zo'n dienstrooster, daar kunnen mensen op anticiperen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:56 schreef NoBody122 het volgende:
Hangt wel grotendeels van de chauffeur af... Ik heb zelf altijd óf heel rustig aan gedaan, om te tijd mij weer bij te laten halen, of even bij een bushalte gewacht als het echt te gortig werd (meer dan 2 minuten te vroeg).
Dan zijn er ook nog lijnen, die incorrect bemeten zijn; dan ben je bij plaats A 2 minuten te vroeg, en vanaf plaats B loop je ineens 5 minuten achter, de rest van de rit... Als je in zo'n plaats woont, zul je dus zien dat zo'n lijn structureel of te vroeg, of structureel te laat langs komt
Heerlijk ja. Mensen die, als ik achter een vrachtwagen aankom rijden (rechterstrook) lekker linksachter in mn dode hoek blijven hangen.. Dan moet ik dus mn snelheid aanpassen aan 90 en dus remmen, omdat hij me niet gewoon inhaalt. En 'm er nog voor gooien doe ik dan toch liever niet, is me te asociaalquote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:04 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mensen die een paar minuten naast je gaan hangen, voordat ze eindelijk eens in gaan halen.
Maar daar kun je op anticiperen. Ruim van te voren iets gas bijgeven en dan voor die auto invoegen en de vrachtwagen inhalenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:32 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Heerlijk ja. Mensen die, als ik achter een vrachtwagen aankom rijden (rechterstrook) lekker linksachter in mn dode hoek blijven hangen.. Dan moet ik dus mn snelheid aanpassen aan 90 en dus remmen, omdat hij me niet gewoon inhaalt. En 'm er nog voor gooien doe ik dan toch liever niet, is me te asociaal
Dan zijn er ook wel eens figuren die op je bumper gaan hangen omdat je niet met 140 km/uur inhaalt. Het is gewoon nooit goed.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:45 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Maar daar kun je op anticiperen. Ruim van te voren iets gas bijgeven en dan voor die auto invoegen en de vrachtwagen inhalen
Yep, tijdje geleden nog meegemaakt. 120 weg... ik haal ff in met ruim 130 op de linkerbaan, zit er een gast in een Corsa nota bene meteen op mijn bumper omdat het niet snel genoeg gingquote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dan zijn er ook wel eens figuren die op je bumper gaan hangen omdat je niet met 140 km/uur inhaalt. Het is gewoon nooit goed.
dan gaat bij mij meteen het gas los,quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:57 schreef dick_laurent het volgende:
yep, tijdje geleden nog meegemaakt. 120 weg... ik haal ff in met ruim 130 op de linkerbaan, zit er een gast in een Corsa nota bene meteen op mijn bumper omdat het niet snel genoeg ging
Ja ik heb wel ff expres gas losgelaten en toen lekker langzaam naar rechts gegaan. Vervolgens haalde meneer me in en stuurde vrij agressief meteen naar rechts vlak voor me, om even zijn ongenoegen te laten blijkenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef kawa4 het volgende:
[..]
dan gaat bij mij meteen het gas los,
dan blijf ik langs de vrachtwagen rijden, net zo lang tot dat hij meer ruimte er tussenlaat
yup, dat is dan idd een beetje standaard reactie, die ik dan ook krijg ja,quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:05 schreef dick_laurent het volgende:
Vervolgens haalde meneer me in en stuurde vrij agressief meteen naar rechts vlak voor me, om even zijn ongenoegen te laten blijken
Tja.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dan zijn er ook wel eens figuren die op je bumper gaan hangen omdat je niet met 140 km/uur inhaalt. Het is gewoon nooit goed.
Of wielrenners...quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:08 schreef Fer het volgende:
Ik kan me niet zo druk maken over bumperklevers, gewoon door met inhalen en snel naar rechts.
Wel irritant fietser en brommers die vinden dat ik te langzaam over de grachten rijd, ja zodat ik noch kan stoppen als er een andere fiets of brommer van rechts komt uit een nauw straatje.
Wielrenners zijn sowieso een stelletje flikkers, altijd zwaaien dat je langzamer moet rijden ook al houd je je aan de snelheid. Dat soort gevallen is de killswitch voor gemaakt.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:37 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of wielrenners...
Laatst op de bromfiets een wielrenner ingehaald, ging prima. Effe later een onoverzichtelijke bocht, dus ik rem. Gaat die prutser mij rechts (!) proberen in te halen en maar jammeren dat daar niet genoeg ruimte was. Die wilde blijkbaar met 40 km/uur een onoverzichtelijke bocht door zeilen. Met zijweg, en uitmondend in een tunneltje.
Dit.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef kawa4 het volgende:
[..]
dan gaat bij mij meteen het gas los,
dan blijf ik langs de vrachtwagen rijden, net zo lang tot dat hij meer ruimte er tussenlaat
Dat is ook het beste wat je met bumperklevers kan doen. Anders maak je het alleen maar gevaarlijker.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:08 schreef Fer het volgende:
Ik kan me niet zo druk maken over bumperklevers, gewoon door met inhalen en snel naar rechts.
Wel irritant fietser en brommers die vinden dat ik te langzaam over de grachten rijd, ja zodat ik noch kan stoppen als er een andere fiets of brommer van rechts komt uit een nauw straatje.
Heb daar nooit last van gehad bij dat stukje snelweg, iedereen netjes op de rechterbaan. Misschien lag het ook wel aan het tijdstip.. ik kwam daar meestal rond het middaguur.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:28 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is ook het beste wat je met bumperklevers kan doen. Anders maak je het alleen maar gevaarlijker.
Zeer irritant vind ik het trouwens wanneer mensen 110 rijden op de linkerbaan van de a2 tussen Utrecht en Amsterdam, dat stukje waar je 130 mag.
Op de een of andere manier houdt niemand rechts bij bredere snelwegen. Ook niet een klein beetje. Gewoon twee banen rechts niets en dan toch niet opzij gaan.
Dan ga ik ook bumperkleven en knipperen. Links plakken zowiezo een enorm teken van gebrekkig verkeersinzicht. Genoeg reden om opnieuw examen te doen.
idd, A2 is inderdaad erg hinderlijk, maarja 100 rijden op een baan met 5 rijstroken is erg hersendodend.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:28 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is ook het beste wat je met bumperklevers kan doen. Anders maak je het alleen maar gevaarlijker.
Zeer irritant vind ik het trouwens wanneer mensen 110 rijden op de linkerbaan van de a2 tussen Utrecht en Amsterdam, dat stukje waar je 130 mag.
Op de een of andere manier houdt niemand rechts bij bredere snelwegen. Ook niet een klein beetje. Gewoon twee banen rechts niets en dan toch niet opzij gaan.
Dan ga ik ook bumperkleven en knipperen. Links plakken zowiezo een enorm teken van gebrekkig verkeersinzicht. Genoeg reden om opnieuw examen te doen.
dus als er 3 stroken zijn waar je 100 mag en iedereen rijdt 90-110 op de rechter 2 stroken moet ik perse met 130kmh inhalen?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef NieuweNier het volgende:
Zowiezo. Als je niet de maximale snelheid rijdt op de gps -- dus niet je snelheidsmeter -- hoor je niet op de linkerbaan thuis. Gewoon niet.
Ah vandaar. Ik vaak net na 19.00. Dan kan en mag je er 130 rijden, maar zijn er veel auto's op de weg.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:29 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Heb daar nooit last van gehad bij dat stukje snelweg, iedereen netjes op de rechterbaan. Misschien lag het ook wel aan het tijdstip.. ik kwam daar meestal rond het middaguur.
Als alles wat rechts rijdt langzamer rijdt dan de max. snelheid wel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef NieuweNier het volgende:
Zowiezo. Als je niet de maximale snelheid rijdt op de gps -- dus niet je snelheidsmeter -- hoor je niet op de linkerbaan thuis. Gewoon niet.
In nederland gebeurd het volgens mij niet dat er voor verschillende rijbanen andere maximum snelheden gelden. Behalve bij een ongeluk ofzo op de matrixborden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:31 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
dus als er 3 stroken zijn waar je 100 mag en iedereen rijdt 90-110 op de rechter 2 stroken moet ik perse met 130kmh inhalen?
Als ze rechts harder rijden dan de maximum snelheid ook. Anders wordt je rechts ingehaald en das ook niet de bedoeling, dan plak je ook linksquote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:33 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Als alles wat rechts rijdt langzamer rijdt dan de max. snelheid wel.
Dat is de nuance waar ik eigenlijk naar op zoek was.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:35 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
In nederland gebeurd het volgens mij niet dat er voor verschillende rijbanen andere maximum snelheden gelden. Behalve bij een ongeluk ofzo op de matrixborden.
Als je op een 130 weg rijdt vind ik dus inderdaad dat je links 130 moet rijden. Zeker als er een auto achter je rijdt. (Als dat niet het geval is zou je een uitzondering kunnen maken, mits niemand voor je hoeft te remmen).
Als het zoals je schets een 100 weg is moet je 100 rijden op de linkerbaan. Gewoon niet onder de maximumsnelheid als daar geen echte reden toe is.
Nou je wil niet weten hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat men op de linkerbaan 100 ofzo rijdt waar je 120 mag. Vaak is dat dan door een of andere slomo die de boel loopt op te houden, but it happens...a lotquote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef NieuweNier het volgende:
JA! Ik heb ook echt een pestpleurishekel aan de A2. Fucking 100 moeten rijden met z'n allen op een vijfbaans weg =quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
idd, A2 is inderdaad erg hinderlijk, maarja 100 rijden op een baan met 5 rijstroken is erg hersendodend.
Dit dus, als ik geen CC in mijn auto had dan had ik mijn stuur al 100x kaal gevreten van frustratiequote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou je wil niet weten hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat men op de linkerbaan 100 ofzo rijdt waar je 120 mag. Vaak is dat dan door een of andere slomo die de boel loopt op te houden, but it happens...a lot
[..]
JA! Ik heb ook echt een pestpleurishekel aan de A2. Fucking 100 moeten rijden met z'n allen op een vijfbaans weg =in het kwadraat
Haha ik dacht ook al van "huh" toen je het postte. Jij lijkt me niet het type mensen te hinderen en links te plakkenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:39 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Dat is de nuance waar ik eigenlijk naar op zoek was.
ik hinder nooit iemand als ik inhaal maar als er niemand op de linker strook zit hoef ik niet perse vmax te rijden.
Echt he van dat links plakken. Ik was bij mijn oma op visite. Die klaagt altijd over alles wat nieuw is. En de jeugd van tegenwoordig.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou je wil niet weten hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat men op de linkerbaan 100 ofzo rijdt waar je 120 mag. Vaak is dat dan door een of andere slomo die de boel loopt op te houden, but it happens...a lot
[..]
JA! Ik heb ook echt een pestpleurishekel aan de A2. Fucking 100 moeten rijden met z'n allen op een vijfbaans weg =in het kwadraat
hahaha inderdaad, maar ik probeer wat te minderen met planken, laatste keer 1 op 5 gereden, zelfs op lpg is dat een beetje zonde van het geld, ik kan 1 op 9 halen maar dan geniet ik niet meer achter het stuur dus ik ga nu proberen het op 1 op 7 te houden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:42 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Haha ik dacht ook al van "huh" toen je het postte. Jij lijkt me niet het type mensen te hinderen en links te plakken
Daarom zie je iedereen daar met telefoons en ipads. Of ouderen een krant of boek lezen ofzo. En vrouwen natuurlijk makeup en haar doen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:41 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Dit dus, als ik geen CC in mijn auto had dan had ik mijn stuur al 100x kaal gevreten van frustratie
Verkeer is normaal gesproken iets dynamisch, grotere snelheidsverschillen zorgen op de een of andere manier voor meer veiligheid, zeker op een weg als de A2. Echter, door die trajectcontrole met max 100 gaat het dynamische, het vloeiende eraf. Iedereen blijft strak op de streep rijden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
idd, A2 is inderdaad erg hinderlijk, maarja 100 rijden op een baan met 5 rijstroken is erg hersendodend.
Ik vraag me altijd af wat je nou tegen zo iemand moet zeggen om ze te laten inzien dat ze hinderen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:44 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Echt he van dat links plakken. Ik was bij mijn oma op visite. Die klaagt altijd over alles wat nieuw is. En de jeugd van tegenwoordig.
Ze vind iedereen asociaal omdat ze haar rechts inhalen of knipperen wanneer ze even een paar kilometer links rijdt.__! Mensen hebben geen geduld meer enzo. (Nee goh als je werkt enzo)
Als ik een politieagent voor zijn kop sla noem ik hel toch ook niet asociaal dat hij me arresteert
Zoiets?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af wat je nou tegen zo iemand moet zeggen om ze te laten inzien dat ze hinderen.
Als het je oma/broer/vriend(in) is, is het wel handig enige subtiliteit te gebruiken om de band niet te verstoren, maar het rijgedrag wel te verbeteren.quote:
Of zodra je naar rechts kan naar rechts gaan en dan eventjes het gaspedaal gebruiken zodat meneer/mevrouw in de polo bluemotion je niet voorbij komt en vervolgens weer naar links invoegenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:58 schreef delano.888 het volgende:
Ik doe tegenwoordig de ruitensproeier aan als ik een klever heb. vinden de ook niet leuk
Dit ja. Ik moet zeggen dat ik meerdere reacties in dit topic mateloos sneu vind. Expres het verkeer hinderen omdat je het niet met anderen eens bent. Heeft ook niets met rechtvaardigheid te maken, maar met een gekrenkt ego en blijkbaar een te kleine piemel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:05 schreef rumiii het volgende:
de truc is om niet je niet te ergeren aan andermans fouten
blijft lastig
Doe ik alleen als ik mij dreig vast te rijden achter een vrachtwagen. Heb je een klever, ga je naar rechts met 130 en dan komen ze met 131 je voorbij. Sorry, dan ga ik even 2 sec op het gas, kom ik er weer voor en laat ik hem weer terug op de CC zakken. Ik vind het prima om voor iemand naar rechts te gaan, maar weiger mezelf vast te rijden voor diezelfde persoon.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:00 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Of zodra je naar rechts kan naar rechts gaan en dan eventjes het gaspedaal gebruiken zodat meneer/mevrouw in de polo bluemotion je niet voorbij komt en vervolgens weer naar links invoegen
Op zich mee eens, alleen is een bumperklever ook jouw probleem. Bij een noodstop of zelfs aardig door remmen heb je hem in je kofferbak zitten. En dat is jouw probleem, ook al is het zijn schuld.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:19 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit ja. Ik moet zeggen dat ik meerdere reacties in dit topic mateloos sneu vind. Expres het verkeer hinderen omdat je het niet met anderen eens bent. Heeft ook niets met rechtvaardigheid te maken, maar met een gekrenkt ego en blijkbaar een te kleine piemel.
Nou, dan zit er een bumperklever. Big deal. Dat is zijn probleem, niet het jouwe. Haal gewoon in zoals je altijd inhaalt en ga naar rechts zodra dat kan, zoals het hoort. Die 'lollige' acties zorgen er alleen maar voor dat de rest van het verkeer nog meer gehinderd wordt en dan ben je dus net zo sneu als die bumperklever.
@ 4-baanswegen of breder ben ik het eens met de rest. Ik snap ook niet waarom er zoveel mensen op de linker rijstroken gaan rijden. Rechts rijden = rechts rijden, ook als de weg breed is. Als je 20 km/u onder het maximum rijdt dan heb je sowieso niets te zoeken op die banen. Tevens combiklacht met spitsstroken, ook dat is een rijstrook en ja, daar moet je rijden als je niet aan het inhalen bent.
En dat moet je dus oplossen door andere gevaarlijke acties te doen, die niet alleen jou en de bumperklever, maar ook al het andere verkeer op de weg nog meer in gevaar brengen? De weg is geen worstelmat waar je je gelijk kunt afdwingen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:37 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Op zich mee eens, alleen is een bumperklever ook jouw probleem. Bij een noodstop of zelfs aardig door remmen heb je hem in je kofferbak zitten. En dat is jouw probleem, ook al is het zijn schuld.
Natuurlijk niet. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Alleen vind ik wel dat bumperkleven daadwerkelijk gevaar oplevert en dus wel het probleem van de gekleefde is.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:42 schreef twiFight het volgende:
[..]
En dat moet je dus oplossen door andere gevaarlijke acties te doen, die niet alleen jou en de bumperklever, maar ook al het andere verkeer op de weg nog meer in gevaar brengen? De weg is geen worstelmat waar je je gelijk kunt afdwingen.
Alsof afstand een garantie is op op tijd stil staan. Zal niet de eerste keer zijn dat ik een auto de vluchtstrook o.i.d. op stuur omdat ik inschat dat een auto achter me het niet gaan halen. En meer dan eens gehad dat die inderdaad naast me stond.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:37 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Op zich mee eens, alleen is een bumperklever ook jouw probleem. Bij een noodstop of zelfs aardig door remmen heb je hem in je kofferbak zitten. En dat is jouw probleem, ook al is het zijn schuld.
Dat is het inderdaad niet, zeg ik ook niet, maar géén afstand houden is bijna een garantie voor tranen bij een noodstop.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Alsof afstand een garantie is op op tijd stil staan. Zal niet de eerste keer zijn dat ik een auto de vluchtstrook o.i.d. op stuur omdat ik inschat dat een auto achter me het niet gaan halen. En meer dan eens gehad dat die inderdaad naast me stond.
Ruitensproeier aanzetten of gas even loslaten is geen gevaarlijke actiequote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:42 schreef twiFight het volgende:
[..]
En dat moet je dus oplossen door andere gevaarlijke acties te doen, die niet alleen jou en de bumperklever, maar ook al het andere verkeer op de weg nog meer in gevaar brengen? De weg is geen worstelmat waar je je gelijk kunt afdwingen.
Verder vooruit kijken, meestal (dus niet altijd) zie je een noodstop wel aankomen. Ik had er laatst een en zag hem komen, dus eerst de rem aangetikt, zag ik hem al vol zijn ankers in duiken waarop ik hem ook vol in jankte. Paar weken terug een motorrijder die dicht erachter zat en ik zag de noodstopactie niet aankomen, dus vol in de ankers en hem de redresseerstrook (vluchtstrookje links) opgestuurd, motor kwam zo rechts voorbij in zijn remactie.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad niet, zeg ik ook niet, maar géén afstand houden is bijna een garantie voor tranen bij een noodstop.
Ik snap nog steeds niet dat je überhaupt de moeite neemt op hem te reageren. De enige met wie ik rekening houdt als ik mijn ruiten ga sproeien, zijn motorrijders. Verder geldt voor mij: als mijn ruiten vies zijn, sproei ik, of iemand nou 1 meter achter me zit of 100 meter, of ik nou rijd of stilsta. Hem van de CC af halen om gas terug te nemen begin ik niet aan, kost veel te veel moeite. Ook als ik zonder CC rijdt of in een auto die geen CC heeft, ga ik echt geen extra moeite doen voor zo'n geval als het niet nodig is.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ruitensproeier aanzetten of gas even loslaten is geen gevaarlijke actie
Iedereen zijn mening, toch? Ik heb in het verleden wel eens geremd voor ernstige klevers, (zegmaar gevalletje ik kan het nummerbord niet meer zien in de spiegel met 130km,) maar dat doe ik niet meer, besefte me later wel dat dat mijzelf ook in gevaar brengt.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet dat je überhaupt de moeite neemt op hem te reageren. De enige met wie ik rekening houdt als ik mijn ruiten ga sproeien, zijn motorrijders. Verder geldt voor mij: als mijn ruiten vies zijn, sproei ik, of iemand nou 1 meter achter me zit of 100 meter, of ik nou rijd of stilsta. Hem van de CC af halen om gas terug te nemen begin ik niet aan, kost veel te veel moeite. Ook als ik zonder CC rijdt of in een auto die geen CC heeft, ga ik echt geen extra moeite doen voor zo'n geval als het niet nodig is.
50 meter achter iemand heb je ook nog last van zijn sproeiertje, alhoewel dat ook weer af hangt van type auto, snelheid en hoeveelheid.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:58 schreef delano.888 het volgende:
Maar sproeiertje aanzetten is gewoon leukals hij er last van heeft had hij maar niet zo dicht achter me moeten zitten
Ja, maar ik doe het dus ook alleen bij ernstige kleversquote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
50 meter achter iemand heb je ook nog last van zijn sproeiertje, alhoewel dat ook weer af hangt van type auto, snelheid en hoeveelheid.
In dat geval: LUL.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet dat je überhaupt de moeite neemt op hem te reageren. De enige met wie ik rekening houdt als ik mijn ruiten ga sproeien, zijn motorrijders. Verder geldt voor mij: als mijn ruiten vies zijn, sproei ik, of iemand nou 1 meter achter me zit of 100 meter, of ik nou rijd of stilsta. Hem van de CC af halen om gas terug te nemen begin ik niet aan, kost veel te veel moeite. Ook als ik zonder CC rijdt of in een auto die geen CC heeft, ga ik echt geen extra moeite doen voor zo'n geval als het niet nodig is.
Zolang degene waarbij gekleefd wordt zijn ding doet, is er helemaal geen direct gevaar. Het is pas gevaarlijk als degene waarbij gekleefd wordt om wat voor reden dan ook zijn snelheid verlaagt. Het is gewoon jammer dat mensen dat niet in zien.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:44 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Alleen vind ik wel dat bumperkleven daadwerkelijk gevaar oplevert en dus wel het probleem van de gekleefde is.
Is dat echt zo hinderlijk, beetje zeep op je raam?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:16 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
In dat geval: LUL.
Ruiten sproeien doe je maar lekker als niemand er last van heeft. Dit is gewoon zo'n typisch gevalletje 'Geen rekeningen houden met de rest'. Lekker nederlands.
Ik hoef die beestjes en goedkope zeep niet op mijn ruit te hebben, danku. Als je ruiten ZO vies zijn dat je echt MOET sproeien, dan haal je die P/Tankstation ook nog wel. En anders had je het VOOR de snelweg moeten doen.
Goed zicht moet je hebben VOOR je de snelweg op rijd. Ja, het is echt zo hinderlijk. Zeker als ik WEL met een schoon raam de snelweg op rij.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:56 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Is dat echt zo hinderlijk, beetje zeep op je raam?
Ik sproei ook gewoon wanneer dat nodig is (wel effe checken of er geen motorrijder of cabrio achter me zit).Goed zicht redt levens.
Ik rij ook wel eens zo lang op de snelweg dat mijn redelijk schone ruit vies wordt. En nee, ik ga geen 90 rijden. Je wappert zelf maar lekker. Of je laat je auto in de garage staan, blijft ie helemaal schoon.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:06 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Goed zicht moet je hebben VOOR je de snelweg op rijd. Ja, het is echt zo hinderlijk. Zeker als ik WEL met een schoon raam de snelweg op rij.
Rij ik rustig, met prachtig zicht, achter jou aan.. Krijg ik opeens een kwak zeep, water en beestjes op mn ruit.. Zit ik niet op te wachten nee. Zorg gewoon dat er helemaal niemand achter je zit. Ga ff 90 rechts tussen de vrachtwagens rijden ofzo. Hoeft maar 3 seconden te zijn.
Of je houdt dus juist WEL rekening met anderen, wat in nederland veel te weinig gebeurt, en gaat met jouw acties niet vervelend zijn t.o. andere weggebruikers?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:09 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik rij ook wel eens zo lang op de snelweg dat mijn redelijk schone ruit vies wordt. En nee, ik ga geen 90 rijden. Je wappert zelf maar lekker. Of je laat je auto in de garage staan, blijft ie helemaal schoon.
Ik had anders laatst met 85km/u een vrachtauto ongeveer een meter achter me zitten. (provinciale weg)quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zolang degene waarbij gekleefd wordt zijn ding doet, is er helemaal geen direct gevaar. Het is pas gevaarlijk als degene waarbij gekleefd wordt om wat voor reden dan ook zijn snelheid verlaagt. Het is gewoon jammer dat mensen dat niet in zien.
Sommige mensen zijn gewoon totaal niet bezig met autorijden en zitten in hun eigen droomwereldje, levensgevaarlijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:14 schreef Idanue het volgende:
[..]
Ik had anders laatst met 85km/u een vrachtauto ongeveer een meter achter me zitten. (provinciale weg)
Toen ben ik toch echt wel langzamer gaan rijden, als hij graag wil kleven moet hij dat zelf weten maar ik heb liever dat hij met 50km/u achter met kleeft als met 85km/u.
Ik ga dan aan de kant of 360° op een rotonde ofzo.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:14 schreef Idanue het volgende:
[..]
Ik had anders laatst met 85km/u een vrachtauto ongeveer een meter achter me zitten. (provinciale weg)
Toen ben ik toch echt wel langzamer gaan rijden, als hij graag wil kleven moet hij dat zelf weten maar ik heb liever dat hij met 50km/u achter met kleeft als met 85km/u.
Hoewel 85 aardig snel is moet je ook niet vergeten dat een vrachtwagen met gemak over jou heen kijkt. Hij ziet dus net zo duidelijk wat er voor jou gebeurd als jijzelf.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:14 schreef Idanue het volgende:
[..]
Ik kan het me helemaal niet voorstellen want als ik op de rem ga komt hij over me heen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:28 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Hoewel 85 aardig snel is moet je ook niet vergeten dat een vrachtwagen met gemak over jou heen kijkt. Hij ziet dus net zo duidelijk wat er voor jou gebeurd als jijzelf.
Neemt niet weg dat 1 meter en 85kmh niet goed zijn, maar ik kan het me half voorstellen
Absoluut waar, daarom keur ik het ook niet goed. Maar hij ziet ook waar jij voor remt. Bij een overstekend rendier ben je idd de sjaak, maar bij de file voor een stoplicht ofzo ziet hij ook heel goed wanneer te remmen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:30 schreef Idanue het volgende:
[..]
Ik kan het me helemaal niet voorstellen want als ik op de rem ga komt hij over me heen.
En als je afremt van 85 naar 50 dan is die kans er niet of wat?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:30 schreef Idanue het volgende:
[..]
Ik kan het me helemaal niet voorstellen want als ik op de rem ga komt hij over me heen.
Niet remmen, gewoon langzaam gas los laten.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En als je afremt van 85 naar 50 dan is die kans er niet of wat?
Nogmaals, het gevaar zit hem er net in dat de voorganger afremt, ongeacht de reden.
Dat heb ik nog nooit gezien.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:27 schreef tvdleur het volgende:
Ik kan me zo ma-te-loos irriteren aan het langzamer gaan rijden bij het inhalen van vrachtwagens... Echt bij bijna elke vrachtwagen gebeurd dat lijkt het wel, en hang je weer in dat treintje op de linkerbaan. Haal je (als ze al niet zodanig versneld zijn) daarna de bewuste auto in die ervoor zorgde dan rijden ze meestal weer 120 / 130 om bij de volgende vrachtwagen weer gas los te laten naar 90 a 100.
Hoe hebben mensen dat? Net alsof er inhaalvrees is oid.
Ja, dan rem je toch af (afremmen op de motor)? Als die vrachtauto dan gewoon niet remt knalt die ook tegen je aan.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:57 schreef Idanue het volgende:
[..]
Niet remmen, gewoon langzaam gas los laten.
Wat moet je dan doen, sneller gaan rijden?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:13 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ja, dan rem je toch af (afremmen op de motor)? Als die vrachtauto dan gewoon niet remt knalt die ook tegen je aan.
Gewoon je snelheid houden. Je eigen ding blijven doen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:16 schreef Idanue het volgende:
[..]
Wat moet je dan doen, sneller gaan rijden?
Als je langzaam het gas los laat dan ziet hij het echt wel als hij nog dichter bij komt.
Je kan het wel goed proberen te praten maar als je zo dicht achter iemand gaat rijden met een vrachtauto ben je gewoon een asociale klootzak.
quote:Wat moet u niet doen?
Leer hem geen lesje
Ga de spanning van de situatie niet ophogen
Knipper niet met uw remlichten
Ga niet remmen
Ga niet versnellen en vertragen om hem zodanig te irriteren dat hij wel een grotere tussenruimte moet laten
Probeer hem niet te vertragen
Maak het niet moeilijker voor hem om in te halen
Ga niet onregelmatig rijden omdat u denkt dat hij daardoor een grotere afstand gaat houden
En wat nou als ik een klapband krijg of ineens moet remmen voor iets wat oversteekt of er ligt ineens iets op de weg vlak na een bocht?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Gewoon je snelheid houden. Je eigen ding blijven doen.
En het gaat mij er ook niet om dat die ander fout bezig is. Ik wil gewoon duidelijk maken dat je helemaal niks bereikt met remmen (en wat mensen zoal doen tegenwoordig) en het alleen maar gevaarlijk maakt.
Mwah in de auto is dat niet zo boeiend, als iemand dat voor mij doet als ik met de motor onderweg ben dan word ik wel kwaad.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:16 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
In dat geval: LUL.
Ruiten sproeien doe je maar lekker als niemand er last van heeft. Dit is gewoon zo'n typisch gevalletje 'Geen rekeningen houden met de rest'. Lekker nederlands.
Ik hoef die beestjes en goedkope zeep niet op mijn ruit te hebben, danku. Als je ruiten ZO vies zijn dat je echt MOET sproeien, dan haal je die P/Tankstation ook nog wel. En anders had je het VOOR de snelweg moeten doen.
Weet je wat daar allemaal in zit, in zo'n emmertje en sponsje? Kan je net zo goed een zak zand over je voorruit uitgooien en dan gaan soppen. Zeker winterdag, als het goed nattig is en er zout op de weg ligt, ben ik iemand die veel sproeit. Ik heb nou eenmaal een hekel aan vieze ramen en die spray met zout van andere auto's maakt het zicht er niet beter op. Zorgt er echter wel voor dat ik niet bij de eerste de beste 3 spetters en een keer de ruitenwisser aan tikken helemaal niets meer zie omdat mijn raam gewoon vies is.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:14 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Of je houdt dus juist WEL rekening met anderen, wat in nederland veel te weinig gebeurt, en gaat met jouw acties niet vervelend zijn t.o. andere weggebruikers?Dit is dus typisch 'I dont care'-gedoe.
Beetje auto rijd max 900km op een tank. Op 900km heb jij echt wel een aantal P's en Tankstations gezien waar je even kon boenen. Vaak nog zo'n gratis (letten we even op nederlanders?!) emmertje met sop bij de shell oid.
Ik ook zeker, en sproei idd als ik de straat uit rij ofzo al, als het al nodig is.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 11:49 schreef Fer het volgende:
Ik sproei nooit op snelweg, altijd bij de oprit. Scheelt vaak bijvullen. Bij 130 waait het grootste deel over d auto weg.
Vul eigenlijk nooit, doe meestal wel van beurt tot beurt met een tankje.
Ik moet echt elke 6-8 weken wel m'n reservoir bijvullen hoor. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan vieze ramen tijdens het rijden. Auto staat hier ook wel vrijwel altijd onder bomen, dus je ramen zijn dan ook sneller vies. En dan maak ik tussendoor ook nog wel regelmatig de raampjes schoon met een emmertje water en een spons.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 11:49 schreef Fer het volgende:
Ik sproei nooit op snelweg, altijd bij de oprit. Scheelt vaak bijvullen. Bij 130 waait het grootste deel over d auto weg.
Vul eigenlijk nooit, doe meestal wel van beurt tot beurt met een tankje.
Ik rij nu ~2 jaar dezelfde golf. Heb nog nooit zelf mn reservoir bij moeten vullen. Nu hadden we ook geen vieze witte winter, dat scheelt.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 12:20 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik moet echt elke 6-8 weken wel m'n reservoir bijvullen hoor. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan vieze ramen tijdens het rijden. Auto staat hier ook wel vrijwel altijd onder bomen, dus je ramen zijn dan ook sneller vies. En dan maak ik tussendoor ook nog wel regelmatig de raampjes schoon met een emmertje water en een spons.
Ook zeker nog nooit ruitenwissers vervangen?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 12:25 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Ik rij nu ~2 jaar dezelfde golf. Heb nog nooit zelf mn reservoir bij moeten vullen. Nu hadden we ook geen vieze witte winter, dat scheelt.
De Duivenstront krab ik er wel altijd handmatig even af met de ijskrabber, verder voldoet gewoon sproeien perfect. Blijkbaar gebruik je het erg veel/vaak
Mijn ruitenwissers wel vervangen uiteraard. Zicht is gewoon goed hoorquote:Op donderdag 21 augustus 2014 12:37 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Ook zeker nog nooit ruitenwissers vervangen?
Altijd fijn als je zo'n auto meekrijgt van iemand, vooral in het donker met regen.
quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:12 schreef NieuweNier het volgende:
Er zijn een paar best weldiscussies hier.
Dat spuiten op de snelweg heeft normaal gesproken echt niemand last van. Tenzij er een auto gruwelijk zit te kleven, en dan is het gewoon eigen schuld.
Afremmen als je een bumperklever achter je hebt is ook debiel.Ga gewoon aan de kant als het je echt irriteert. Remmen of onrustig rijden maak je de situatie veel erger mee. Bovendien is het asocialer.
En dan ook gaarne vóór je de bocht maakt, niet tijdens de bocht/manoeuvre.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:45 schreef Toekito het volgende:
Oké ik ben nog aan het lessen dus heb wellicht weinig recht van spreken.......maar gebruik verdomme je knipperlichten allemaal eens. Of als je op een fiets zit steek die poot eens uit. /geklaag
Dus op een provinciale weg ga jij even een paar kilometer door de berm om je klever er langs te laten?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:12 schreef NieuweNier het volgende:
Er zijn een paar best weldiscussies hier.
Ga gewoon aan de kant als het je echt irriteert. Remmen of onrustig rijden maak je de situatie veel erger mee. Bovendien is het asocialer.
Of zoals ik vandaag heb meegemaakt, nadat de manoeuvre al voltooid isquote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:48 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
En dan ook gaarne vóór je de bocht maakt, niet tijdens de bocht/manoeuvre.
Maar als je een zijweg zonder verkeerslichten in wilt, moet hij ook je richtingaanwijzer kunnen zien. Da's de eerste aanwijzing dat iemand wil gaan afremmen (met een geldige reden, een haakse bocht met bijna 90 km/u gaat niet werken).quote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:32 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Absoluut waar, daarom keur ik het ook niet goed. Maar hij ziet ook waar jij voor remt. Bij een overstekend rendier ben je idd de sjaak, maar bij de file voor een stoplicht ofzo ziet hij ook heel goed wanneer te remmen.
dat sowiesoquote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:48 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
En dan ook gaarne vóór je de bocht maakt, niet tijdens de bocht/manoeuvre.
De enige echt belangrijke regel in dat opzicht is dat je knippert vóórdat je gaat remmen. Dan heb je iets om op te anticiperen. Andersom is zo schijtirritant, zo van, waarom rem je?! Oh, je gaat afslaan...quote:Op donderdag 21 augustus 2014 18:23 schreef Toekito het volgende:
[..]
dat sowiesoOf ik knipper achterlijk vroeg, op last van instructeur, of de rest rijkelijk laat.
Ach die ga je gewoon rechts voorbij met 120, om vervolgens in je spiegels te zien dat ze voor zich uit staren en totaal niet met autorijden bezig zijn. Sommige mensen zijn echt zombies in de auto.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 18:31 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
De enige echt belangrijke regel in dat opzicht is dat je knippert vóórdat je gaat remmen. Dan heb je iets om op te anticiperen. Andersom is zo schijtirritant, zo van, waarom rem je?! Oh, je gaat afslaan...
Klacht van vandaag: kneuzen die nog stééds het concept spitsstrook niet snappen en met 90 op de middelste strook blijven hangen.
Whehequote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:45 schreef Toekito het volgende:
Oké ik ben nog aan het lessen dus heb wellicht weinig recht van spreken.......maar gebruik verdomme je knipperlichten allemaal eens. Of als je op een fiets zit steek die poot eens uit. /geklaag
Ik deed dat vandaag bij een lesauto, die ging daarna wel heel snel naar rechtsquote:Op donderdag 21 augustus 2014 18:57 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ach die ga je gewoon rechts voorbij met 120, om vervolgens in je spiegels te zien dat ze voor zich uit staren en totaal niet met autorijden bezig zijn. Sommige mensen zijn echt zombies in de auto.
Spitsstrook open en verlaagde snelheid zou je kunnen omschrijven als een file en vaak gaat de spitstrook verderop eraf, dus kun je de mensen die midden blijven rijden zien als voorgesorteerd om links te gaan.quote:Rechts inhalen
In een aantal verkeerssituaties mag u rechts inhalen:
U mag iemand rechts inhalen die links is voorgesorteerd.
Fietsers mogen andere bestuurders rechts inhalen (fietsers onderling moeten elkaar links inhalen).
U mag iemand rechts inhalen die links rijdt van een blokmarkering.
U mag een tram rechts inhalen.
U mag rechts inhalen in een file.
Zelden zoveel onzin in een post gezienquote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:05 schreef Fer het volgende:
spitsstroken open = keep your lane, rechts inhalen toegestaan.
[..]
Spitsstrook open en verlaagde snelheid zou je kunnen omschrijven als een file en vaak gaat de spitstrook verderop eraf, dus kun je de mensen die midden blijven rijden zien als voorgesorteerd om links te gaan.
Als mensen het principe van een spitsstrook al niet snappen dan zal dit al helemaal niet werken.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:05 schreef Fer het volgende:
[..]
Spitsstrook open en verlaagde snelheid zou je kunnen omschrijven als een file en vaak gaat de spitstrook verderop eraf, dus kun je de mensen die midden blijven rijden zien als voorgesorteerd om links te gaan.
Het is een leuke variant, maar ik ben bang dat het in NL niet zo werkt.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:05 schreef Fer het volgende:
[..]
Het laatste deel klopt gewoon hoor. Om een file in te halen hoef jij jezelf niet in de file te bevinden en een file bestaat uit meerdere voertuigen die onder de maximale snelheid rijden (bij geopende spitsstrook dus 100 km/h in de meeste gevallen).quote:Op donderdag 21 augustus 2014 22:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is een leuke variant, maar ik ben bang dat het in NL niet zo werkt.
Hoewel ik het "Keep your lane" principe meer dan prima vind, vooral als de meest rechtse baan leeg is en de linkse banen vol met onnodig linksrijders zitten.
Net weer: Zelfde politieauto, zelfde tijd en plaats. En ook dezelfde mistlichten aan...quote:vrijdag 15 augustus 2014 @ 03:33 • 207
Ridocar
Een politieauto op de A17, richting Roosendaal (A58), volgens mij van team Bovendonk. Mistachterlichten aan, >1km zicht.
Nuff said...
Ik zou een week later toch wel eens een keer seinen naar ze.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 02:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Net weer: Zelfde politieauto, zelfde tijd en plaats. En ook dezelfde mistlichten aan...
Bij mistachterlicht krijg je ook geen dashboard lampje toch? Alleen voor...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 08:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik zou een week later toch wel eens een keer seinen naar ze.
Even ervoor gaan rijden en jouw mistachterlicht aan en uit zetten. Maar sommige dienders (en mensen in het algemeen) kunnen er slecht tegen als ze terecht worden gewezen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 02:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Net weer: Zelfde politieauto, zelfde tijd en plaats. En ook dezelfde mistlichten aan...
Je kan overigens een boete krijgen als je reservoir leeg is.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 12:20 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik moet echt elke 6-8 weken wel m'n reservoir bijvullen hoor. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan vieze ramen tijdens het rijden. Auto staat hier ook wel vrijwel altijd onder bomen, dus je ramen zijn dan ook sneller vies. En dan maak ik tussendoor ook nog wel regelmatig de raampjes schoon met een emmertje water en een spons.
Geen lampje op je dashboard?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:57 schreef AdoraBelle het volgende:
Ik moet het reservoir nog steeds bijvullen. M'n moeder heeft het op gemaakt en daar kwam ik pas achter toen ik het nodig had. Handig...
Alleen met die regen van de afgelopen dagen ga ik ook niet lekker buiten bij de auto staan.
Ik rijd in dit geval, daar zitten niet dat soort lampjes in:quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:59 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Geen lampje op je dashboard?
En tankstations (waar ik het altijd haal) zijn toch vaak wel overdekt?
Gietertje nu vullen dan, zo te zien is het droog!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:08 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik rijd in dit geval, daar zitten niet dat soort lampjes in:
[ afbeelding ]
En ik meng het zelf.
Heb jij hello kitty in je autoquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:08 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En ik meng het zelf.
Handige plek om te parkerenquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:08 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En ik meng het zelf.
Ik zet hem meestal op die parkeervakken naast het grasveldje. Maar die staan geregeld vol vanwege onze buurman, een autogarage. Dus dan zet ik 'm daar neer, omdat in de rest van de straat de auto's ook aan die kant van de weg staan.quote:
Zet hem dan langs de straat aan de andere kant van de parkeervakken, die ziet er een stuk breder uit. En als je dan toch persé voor de deur wil staan, dan een stukje verder van de kruising.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:13 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik zet hem meestal op die parkeervakken naast het grasveldje. Maar die staan geregeld vol vanwege onze buurman, een autogarage. Dus dan zet ik 'm daar neer, omdat in de rest van de straat de auto's ook aan die kant van de weg staan.
Ik heb weleens geprobeerd om hem wat meer naar achteren te rijden zodat 'ie wat uit de weg staat, maar dan krijgen we gezeur met de buurvrouw.
Ik ga nu eerst even douchen. Ik kijk straks wel hoe het weer dan is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:09 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Gietertje nu vullen dan, zo te zien is het droog!
Jaaaaquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:10 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Heb jij hello kitty in je auto![]()
Dat lijkt zo, de straten zijn allebei even breed. Tussen onze auto en de stoeprand aan de andere kant van de weg past nog een vrachtwagen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:15 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Zet hem dan langs de straat aan de andere kant van de parkeervakken, die ziet er een stuk breder uit. En als je dan toch persé voor de deur wil staan, dan een stukje verder van de kruising.
Dan maar op een kruising parkeren, want anders zitten ze tegen je auto aan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:17 schreef AdoraBelle het volgende:
Dat lijkt zo, de straten zijn allebei even breed. Tussen onze auto en de stoeprand aan de andere kant van de weg past nog een vrachtwagen.
En je wilt niet weten hoeveel mensen niet fatsoenlijk achteruit uit een parkeervak kunnen rijden. Dan zitten ze tegen je auto aan.
Het is geen kruising. Het is een bocht waar een uitrit op uitkomt, die bedoeld is voor aanlevering van goederen voor de winkels die verderop staan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:20 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Dan maar op een kruising parkeren, want anders zitten ze tegen je auto aan?
Ik zou 'm dan tenminste nog half op de stoep zetten ofzo.
Ja inderdaad dat doe ik. Meestal zijn er ook uitwijk plekken ofzo om sneller verkeer langs te laten.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:59 schreef Idanue het volgende:
[..]
Dus op een provinciale weg ga jij even een paar kilometer door de berm om je klever er langs te laten?
Ps. op de snelweg heb ik er weinig last van want ik hou de gang er wel in en als ik inhaal ga ik gewoon naar rechts als er ruimte is.
Met 80 rechts inhalen op een max-100 weg mag niet. Het lastige is dat het begrip file niet in de wet is gedefinieerd. Er is wel jurisprudentie over, en RWS hanteert deze definitie;quote:Op donderdag 21 augustus 2014 22:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het laatste deel klopt gewoon hoor. Om een file in te halen hoef jij jezelf niet in de file te bevinden en een file bestaat uit meerdere voertuigen die onder de maximale snelheid rijden (bij geopende spitsstrook dus 100 km/h in de meeste gevallen).
quote:Welke soorten files kennen we?
Voor de verkeersinformatiedienst hanteert Rijkswaterstaat de term ‘file’ als een verzamelbegrip voor drie soorten stagnerend verkeer, namelijk:
• langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over minstens twee kilometer nergens harder rijdt dan 50 kilometer per uur, maar vaak wel sneller gaat dan 25 kilometer per uur
• Stilstaand verkeer: verkeer dat over tenminste twee kilometer bijna overal minder dan 25 kilometer per uur rijdt
• Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over grotere lengte met op sommige stukken stilstaand verkeer
Volgens welke wet niet?quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 07:21 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Met 80 inhalen op een max-100 weg mag niet.
Ik vaak ook, maar als je wordt gespot krijg je met een beetje pech wel de boete voor rechts inhalen. Hoe oneerlijk en ongelofelijk krom dat ook is.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 19:50 schreef Maegrim het volgende:
als de rechterbaan leeg is en iedereen met vmax-20 links aan het plakken is ga ik toch echt rechts erlangs
Idem, omdat ze 5 km verderop een vrachtwagen zienquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 19:50 schreef Maegrim het volgende:
als de rechterbaan leeg is en iedereen met vmax-20 links aan het plakken is ga ik toch echt rechts erlangs
Heerlijk is dat heh, ik ben zelf ook iemand die geen seconde nadenkt en rechts voorbij gaat. Helemaal als 2 vrachtwagens al 10km naast elkaar hangen, pak ik de eerste beste in- of uitvoegstrook om er voorbij te gaan. Vluchtstrook doe ik niet, met al die rotzooi die daar op ligt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:40 schreef Ynske het volgende:
Pff gister weer. Een malloot die op een 130 weg ineens z'n auto de linkerbaan omgooit met amper 80.
Dat deed ik vroeger ook. Tot ik besefte dat t allemaal geen flikker uitmaakt. Tijdwinst is altijd 0.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:45 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Heerlijk is dat heh, ik ben zelf ook iemand die geen seconde nadenkt en rechts voorbij gaat. Helemaal als 2 vrachtwagens al 10km naast elkaar hangen, pak ik de eerste beste in- of uitvoegstrook om er voorbij te gaan. Vluchtstrook doe ik niet, met al die rotzooi die daar op ligt.
Dat vind ik ook zo'n rare. Ik had op mijn allereerste autorit ooit (nadat ik mijn rijbewijs behaald had) zo'n bouwvakkersbusje die iets van 5 km lang achter mij zat te kleven. Er was een doorgetrokken streep, maar hij haalde al die tijd maar niet in, terwijl hij hooguit een halve autolengte achter mij zat. Waarom wel de wet overtreden en gaan kleven maar bij de doorgetrokken streep je netjes aan de wet houden? Als je dan toch een overtreding maakt, rij dan over die doorgetrokken streep heen, dan kan iedereen verder met zijn leven.quote:Op zondag 24 augustus 2014 01:03 schreef silenthill het volgende:
Als je midden in de nacht op een polderweg waar je 80 mag zelf 90 gps rijd, alsnog een bumperklever hebt.
130 nog wel! snelheidsduivel!quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:40 schreef Ynske het volgende:
Pff gister weer. Een malloot die op een 130 weg ineens z'n auto de linkerbaan omgooit met amper 80.
binnen de bebouwde kom is dat wel hard zat.quote:Op zondag 24 augustus 2014 02:06 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
130 nog wel! snelheidsduivel!
Ik rijd altijd 100 maar volgens mij is dit te traag gezien de hoeveelheid klevers die ik steeds krijg![]()
Daar ga ik ook maar 50 of 70 als ik 80 mag. Als ze kleven laat ik gas los zodat ik nog slomer gaquote:Op zondag 24 augustus 2014 02:27 schreef Yreal het volgende:
[..]
binnen de bebouwde kom is dat wel hard zat.
hoezo, er zijn stukken waar je dat gewoon mag rijdenquote:Op zondag 24 augustus 2014 02:06 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ik rijd altijd 100 maar volgens mij is dit te traag gezien de hoeveelheid klevers die ik steeds krijg![]()
Zolang je rechts rijdt is het geen issue, maar ga dan niet links plakken. Dan verdien je bumperklevers.quote:Op zondag 24 augustus 2014 02:06 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Dan rijd je dus wel links als de rechterstrook leeg is. Wat blijkbaar zo was, anders wordt je niet rechts ingehaald.quote:Op zondag 24 augustus 2014 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, over rechts inhalen gesproken, wij werden gister ook van rechts ingehaald (mn vriendin reed) terwijl we op de middelste baan reden en gewoon 100/105 op de gps reden terwijl 100 de vmax was...
Dus ja, dan rijd je niet links, je rijdt niet onder de vmax, en dan nog zijn sommige mensen te beroerd om ff op de linkerbaan je in te halen
Waarom zou iemand 4 stroken moeten schuiven omdat zij te beroerd is om gewoon rechts te houden?quote:Op zondag 24 augustus 2014 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, over rechts inhalen gesproken, wij werden gister ook van rechts ingehaald (mn vriendin reed) terwijl we op de middelste baan reden en gewoon 100/105 op de gps reden terwijl 100 de vmax was...
Dus ja, dan rijd je niet links, je rijdt niet onder de vmax, en dan nog zijn sommige mensen te beroerd om ff op de linkerbaan je in te halen
Eye-opener dit. Volgende keer effe raam open en wuiven, scheelt mij aan de kant gaan...quote:Op zondag 24 augustus 2014 01:51 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat vind ik ook zo'n rare. Ik had op mijn allereerste autorit ooit (nadat ik mijn rijbewijs behaald had) zo'n bouwvakkersbusje die iets van 5 km lang achter mij zat te kleven. Er was een doorgetrokken streep, maar hij haalde al die tijd maar niet in, terwijl hij hooguit een halve autolengte achter mij zat. Waarom wel de wet overtreden en gaan kleven maar bij de doorgetrokken streep je netjes aan de wet houden? Als je dan toch een overtreding maakt, rij dan over die doorgetrokken streep heen, dan kan iedereen verder met zijn leven.
Vorige week tijdens een trajectcontrole een enorme troela die zo een beetje de gehele trajectcontrole met 95 op de linkerbaan bleef hangen in haar dikke Volvo SUV. Ik denk dat ze wel 30 keer rechts is ingehaald. En toen de trajectcontrole voorbij was kwam ze mij met zeker 130km/u inhalen..waar je 100 mag. Dat soort mensen mogen ze echt opnieuw het rijbewijs laten halen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 19:50 schreef Maegrim het volgende:
Het was een driebaans weg, op de rechterstrook ga je niet steeds rijden, want daar rijden continu vrachtwagens met 80, dus middelste baan is dan vrij logisch, en linkerbaan is gewoon vrij voor haastige droeftoeters zoals jijquote:Op zondag 24 augustus 2014 10:14 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Waarom zou iemand 4 stroken moeten schuiven omdat zij te beroerd is om gewoon rechts te houden?
De wetgever denkt daar anders over.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het was een driebaans weg, op de rechterstrook ga je niet steeds rijden, want daar rijden continu vrachtwagens met 80, dus middelste baan is dan vrij logisch, en linkerbaan is gewoon vrij voor haastige droeftoeters zoals jij
Ik heb gisteren wel verschillende auto's rechts ingehaald. Misschien zaten jullie daar ook wel bij?quote:Op zondag 24 augustus 2014 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
Vaak is het gewoon druk en dan heb je om de honderd meter wel een vrachtwagen op de rechterbaan. Zo ook gisteren. Dan kan je wel als een neuroot steeds naar rechts sturen om dan na 5 seconden weer naar het midden te moeten gaan om vrachtwagen nummer zoveel in te halen, maar dat wordt erg snel vermoeiend.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:17 schreef Fer het volgende:
Als er nu daadwerkelijk een vrachtwagen op die rechterbaan rijdt, dan wil ook weleens wat langer op de middelste blijven hangen. Naar rechts gaan resulteert meestal in klemgereden worden door en of andere klungel.
Maar als er verder niks rijdt aan de horizon, ga dan naar rechts. Of blijf op het midden en accepteer dat er ook weleens iemand van rechts voorbij komt.
Echt? Jeetje meid, wat stoer. Respect.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:19 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik heb gisteren wel verschillende auto's rechts ingehaald. Misschien zaten jullie daar ook wel bij?
Gewoon lekker opzouten naar rechts als daar de mogelijkheid toe is. Punt.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het was een driebaans weg, op de rechterstrook ga je niet steeds rijden, want daar rijden continu vrachtwagens met 80, dus middelste baan is dan vrij logisch, en linkerbaan is gewoon vrij voor haastige droeftoeters zoals jij
Om de vijf seconden niet nee, maar als er om de honderd meter een vrachtwagen rijdt, dan word je ook écht niet rechts ingehaald door iemand. Dat gebeurde wel, dus blijkbaar is het gat dan een stuk groter geweest op de rechterstrook, en kon je naar rechts. Je eigen gedrag (of in dit geval dat van je vriendin) goedpraten door mensen die wel gewoon keurig naar rechts gaan neurotisch te noemen vind ik dan ook een zwak verweer.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vaak is het gewoon druk en dan heb je om de honderd meter wel een vrachtwagen op de rechterbaan. Zo ook gisteren. Dan kan je wel als een neuroot steeds naar rechts sturen om dan na 5 seconden weer naar het midden te moeten gaan om vrachtwagen nummer zoveel in te halen, maar dat wordt erg snel vermoeiend.
Paint.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:29 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik zal mijn irritatie van gister even illustreren met een peent, waar ik vervolgens even tekst en uitleg bij zal geven
[ afbeelding ]
Dit is gewoon eerder egoïstisch gedrag dan gebrek aan verstand denk ik.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:29 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik zal mijn irritatie van gister even illustreren met een peent, waar ik vervolgens even tekst en uitleg bij zal geven
[ afbeelding ]
Oké dit is de situatie, het is fucked up druk in het centrum, en ik wil rechtdoor over een kruising.
Aan mijn rechterkant staat al een rij auto's te wachten tot zij in dat straatje verder kunnen rijden.
Aan de andere kant van de kruising staat ook een rij auto's te wachten, en eentje wil de straat rechts van mij inslaan. Maar daar is eigenlijk geen ruimte voor, nu staat hij met zijn auto voor een groot gedeelte nog op de kruising. Waardoor ik er met geen mogelijkheid langs kan, omdat er veel tegenliggers zijn. Als die kerel zijn rijbewijs niet bij een pakje boter had gekregen en gewoon even zijn verstand had gebruikt, had hij even gewacht zodat ik (en de auto's achter mij) gewoon rechtdoor konden rijden.
Ik vind het helemaal niet stoer. Ik vind het gewoon belachelijk dat je in het midden blijft rijden als je ook gewoon rechts kunt en hoort te rijden. Dan ga ik er rechts voorbij als ik de mogelijkheid zie, want ik ga niet helemaal opschuiven om je in te kunnen halen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Echt? Jeetje meid, wat stoer. Respect.
Ik denk het jaquote:Op zondag 24 augustus 2014 11:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit is gewoon eerder egoïstisch gedrag dan gebrek aan verstand denk ik.
Of een combinatie van beiden
Belachelijk als je in het midden rijdt? Rechts "hoort" te rijden? Wie ben jij om te zeggen wat "hoort" en belachelijk isquote:Op zondag 24 augustus 2014 11:42 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet stoer. Ik vind het gewoon belachelijk dat je in het midden blijft rijden als je ook gewoon rechts kunt en hoort te rijden. Dan ga ik er rechts voorbij als ik de mogelijkheid zie, want ik ga niet helemaal opschuiven om je in te kunnen halen.
Maar door de manier waarop je reageert vermoed ik dat je gewoon aan het trollen bent.
Rijbewijs, pakje boter... In nederland (en trouwens een groot deel van de wereld) rij je op de rechterbaan tenzij je aan het inhalen bent. Mag toch hopen dat je dat ergens in je rijlessen wel opgepikt hebt?quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Belachelijk als je in het midden rijdt? Rechts "hoort" te rijden? Wie ben jij om te zeggen wat "hoort" en belachelijk ispffff, het toontje alleen al van je
Behalve dan dat t zwaar irritant is voor degenen die achter je rijden is het ook gewoon wettelijk verplicht om zoveel mogelijk rechts te rijden.quote:Op een drukke weg (wat wel eens gebeurt op een zaterdag!) heeft het echt weinig zin om steeds naar rechts te gaan als daar praktisch continu vrachtwagens en oma's rijden die 80/90 gaan. Als je dan in het midden rijdt en ook nog eens net boven de vmax, WAT is daar zo verkeerd aan?
Als iemand je rechts inhaalt, voor je naar links gaat en weer terug naar rechts, dan is dat nog een vrij fatsoenlijke manier om je aandacht te trekken en duidelijk te maken dat je die rechterbaan moet en kunt gebruiken.quote:Overigens, die auto die ons rechts inhaalde reed ook echt als een mongool, kwam behoorlijk hard voorbij en zoefde daarna meteen naar links, om vervolgens weer naar rechts te gaan en verderop weer iemand van rechts in te halen.
Ok. Weet je, laat maar, ik zal voortaan alleen maar rechts rijden... 80.... achter een vrachtwagen, voor altijd en eeuwig.quote:Op zondag 24 augustus 2014 12:10 schreef JF_ het volgende:
[..]
Rijbewijs, pakje boter... In nederland (en trouwens een groot deel van de wereld) rij je op de rechterbaan tenzij je aan het inhalen bent. Mag toch hopen dat je dat ergens in je rijlessen wel opgepikt hebt?
[..]
Behalve dan dat t zwaar irritant is voor degenen die achter je rijden is het ook gewoon wettelijk verplicht om zoveel mogelijk rechts te rijden.
[..]
Als iemand je rechts inhaalt, voor je naar links gaat en weer terug naar rechts, dan is dat nog een vrij fatsoenlijke manier om je aandacht te trekken en duidelijk te maken dat je die rechterbaan moet en kunt gebruiken.
Goed plan!quote:Op zondag 24 augustus 2014 12:12 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok. Weet je, laat maar, ik zal voortaan alleen maar rechts rijden... 80.... achter een vrachtwagen, voor altijd en eeuwig.
Ik slinger gewoon krampachtig van recht naar links voor elke vrachtwagen. En daarna weer krampachtig naar rechts. Iets boven de limiet.quote:Op zondag 24 augustus 2014 12:27 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is goed. Doen jullie ook allemaal toch? Moraalridders
Yep zolang je mij maar niet lastig valt zal me een worst wezen wat je doetquote:Op zondag 24 augustus 2014 07:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
hoezo, er zijn stukken waar je dat gewoon mag rijden
Ik blijf ook meestal rechts tenzij ik een vrachtwagen inhaal maar dan nog ga ik terug dus doe niks verkeerdquote:Op zondag 24 augustus 2014 08:20 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Zolang je rechts rijdt is het geen issue, maar ga dan niet links plakken. Dan verdien je bumperklevers.
Dit soort mongolenacties resulteert met een peetje pech in een gridlock...quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:29 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[ afbeelding ]
Oké dit is de situatie, het is fucked up druk in het centrum, en ik wil rechtdoor over een kruising.
Aan mijn rechterkant staat al een rij auto's te wachten tot zij in dat straatje verder kunnen rijden.
Aan de andere kant van de kruising staat ook een rij auto's te wachten, en eentje wil de straat rechts van mij inslaan. Maar daar is eigenlijk geen ruimte voor, nu staat hij met zijn auto voor een groot gedeelte nog op de kruising. Waardoor ik er met geen mogelijkheid langs kan, omdat er veel tegenliggers zijn. Als die kerel zijn rijbewijs niet bij een pakje boter had gekregen en gewoon even zijn verstand had gebruikt, had hij even gewacht zodat ik (en de auto's achter mij) gewoon rechtdoor konden rijden.
Dit dus. Ik hoef niet meer te reageren, jij hebt het al gepostquote:Op zondag 24 augustus 2014 12:10 schreef JF_ het volgende:
[..]
Rijbewijs, pakje boter... In nederland (en trouwens een groot deel van de wereld) rij je op de rechterbaan tenzij je aan het inhalen bent. Mag toch hopen dat je dat ergens in je rijlessen wel opgepikt hebt?
[..]
Behalve dan dat t zwaar irritant is voor degenen die achter je rijden is het ook gewoon wettelijk verplicht om zoveel mogelijk rechts te rijden.
[..]
Als iemand je rechts inhaalt, voor je naar links gaat en weer terug naar rechts, dan is dat nog een vrij fatsoenlijke manier om je aandacht te trekken en duidelijk te maken dat je die rechterbaan moet en kunt gebruiken.
Houdt gewoon in dat je onvoldoende rechts rijdt, en die kost je al gauw 130 euro. 220 zelfs als het niet op de autosnelweg isquote:Op zondag 24 augustus 2014 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
Als je rechts wordt ingehaald betekent het per definitie dat je te lang links blijft rijden.quote:Op zondag 24 augustus 2014 16:49 schreef dick_laurent het volgende:
Mijn god wat een stel moraalridders hier bij elkaar zeg
Alsof jullie allemaal altijd braaf rechts blijven en nooit even wat langer op de middelste baan rijden.
En alsof de cops je een boete gaan geven als je wat langer op de middelste baan rijdt omdat rechts gewoon alles te sloom gaat.
Best sneu hoe zelfingenomen sommigen hier doen. Ik zeg niet dat je nooit naar rechts moet... Ik zeg ook niet dat ik nooit fouten maak in het verkeer.
Topic titel hier zou misschien beter veranderd kunnen worden naar "betweters op de weg"
Ligt eraan, als je gewoon het overige verkeer aan het hinderen bent dan verdien je hem dubbel en dwars. En aangezien je je sowieso al afvraagt of je rechts hoort te rijden, denk ik van wel ja.quote:Op zondag 24 augustus 2014 16:49 schreef dick_laurent het volgende:
En alsof de cops je een boete gaan geven als je wat langer op de middelste baan rijdt omdat rechts gewoon alles te sloom gaat.
Het is beter voor de doorstroming om zoveel mogelijk rechts te blijven. Als er verderop een vrachtwagen op de rechterbaan rijdt, is het alsnog de bedoeling op die rijstrook te rijden tot je de vrachtwagen inhaalt.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:42 schreef Cheiron het volgende:
Ik wordt eigenlijk nooit rechts ingehaald, maar moet wel altijd een beetje grinniken om bestuurders die constant aan het wisselen zijn tussen rechts en midden. Als je een beetje vooruit kijkt kun je best wel inschatten of het de moeite is om terug te gaan naar de baan.
quote:Op zondag 24 augustus 2014 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
Hier zeg je het ook: kennelijk was er dus meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan. Want verderop reed nog iemand onnodig links, en kennelijk reed er dus een hele tijd geen vrachtwagen. Maar in plaats van naar jezelf/je vriendin te kijken en kritisch te bedenken dat het misschien niet handig was, demoniseer je nu degene die zich wel aan de regels wil houden en last heeft van het onbenullige gedrag.quote:Op zondag 24 augustus 2014 11:55 schreef dick_laurent het volgende:
Overigens, die auto die ons rechts inhaalde reed ook echt als een mongool, kwam behoorlijk hard voorbij en zoefde daarna meteen naar links, om vervolgens weer naar rechts te gaan en verderop weer iemand van rechts in te halen.
Ben klaar met deze discussie. Jullie waren er niet bij. Die auto die ons inhaalde reed vrij hard, zeker 125/130 waar 100 de max was en reed behoorlijk aso/agressief.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]![]()
Als je eenvoudig rechts ingehaald kan worden, reed je dus onnodig links. En dan hoef je niet zo'n relaas van al die vrachtwagens e.d. erbij te halen en een boehoe-verhaal te houden. Blijkbaar was er meer dan genoeg ruimte.
Die vrachtwagens rijden eerder 90 dan 80, en als jij dan 100 rijdt duurt het echt wel even voordat je bij de volgende bent. Je doet verdomme net alsof er een lint van 80 vrachtwagens reed.
Vaak is het gewoon luiheid en stupiditeit: niet opletten en maar wat karren. En dan is de rechts-inhaler de boosdoener? Die zit zich waarschijnlijk te ergeren aan het feit dat hij wel netjes rechts houdt, maar weer twee banen moet opschuiven én twee banen terug moet (wat impliceert dat er nog stééds voldoende ruimte rechts is).
[..]
Hier zeg je het ook: kennelijk was er dus meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan. Want verderop reed nog iemand onnodig links, en kennelijk reed er dus een hele tijd geen vrachtwagen. Maar in plaats van naar jezelf/je vriendin te kijken en kritisch te bedenken dat het misschien niet handig was, demoniseer je nu degene die zich wel aan de regels wil houden en last heeft van het onbenullige gedrag.
Helemaal idioot word je er soms van. Laatst op de A2 nog een auto of tien rechts voorbij gereden. Gewoon met 105 op de CC. Allemaal van die oogkleprijders, waarbij ik het idee krijg dat je vrienden er ook zo één is.
Jij hoort gewoon op de 'fucking'quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:21 schreef dick_laurent het volgende:
Als dat is omdat wij naar zijn mening te lang in het midden reden dan was er nog ALTIJD een fucking linkerbaan die vrij was om ons op in te halen.
had je de discussie niet aan moeten gaan of gewoon links gaan rijden, een van de eerste dingen die je leert tijdens het halen van je rijbewijsquote:Op zondag 24 augustus 2014 19:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ben klaar met deze discussie. Jullie waren er niet bij. Die auto die ons inhaalde reed vrij hard, zeker 125/130 waar 100 de max was en reed behoorlijk aso/agressief.
Als dat is omdat wij naar zijn mening te lang in het midden reden dan was er nog ALTIJD een fucking linkerbaan die vrij was om ons op in te halen. Klaar. Ik vind zo hard iemand rechts inhalen, die gewoon zelfs iets boven de vmax rijdt gewoon aso en link.
Dat is mijn mening, punt. Jullie gehuil en vingertje wijzen ben ik nu wel klaar mee
Ja. Ok. Whatever blabla doeiquote:Op zondag 24 augustus 2014 19:58 schreef starla het volgende:
[..]
Jij hoort gewoon op de 'fucking'rechter baan te rijden met je 100 km/u als je niemand inhaalt.
Ik had je ook ws rechts ingehaald als daar ruimte was, gewoon keeping my lane. Anders moet ik door jouw onzekerheid 2 rijbanen naar links en dan weer 2 naar rechts wat onveiliger is dan gewoon je rechts passeren, want spiegels kijken doe je ws ook maar 1 keer per kwartier, dus je had niets in de gaten.
En dan hier huilie huilie doen als mensen je hierop aanspreken
Simpel; je wordt geacht zoveel mogelijk rechts te houden indien mogelijk.quote:
De middelste baan van een 6 baansweg, dat is knap.quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:55 schreef ErkendFokker het volgende:
Gvd mensen, bij een 6baansweg is het gewoon niet de bedoeling dat je elke keer tussen de vrachtwagens gaat hangen als je toch de vmax rijdt. Blijf dan gewoon op de middelste. Iedereen die boven vmax wil rijden gaat dan links.
Dit zorgt voor een rustiger verkeersbeeld en vermindert ongelukken.
quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:57 schreef starla het volgende:
[..]
De middelste baan van een 6 baansweg, dat is knap.
Ja 6 baansweg heet dat. 3 heen en 3 terug banen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:57 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is de middenberm, dan snap je toch wel...quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:57 schreef starla het volgende:
[..]
Dus je rijdt in de berm?quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:59 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ja 6 baansweg heet dat. 3 heen en 3 terug banen.
En al zouden het er 6 (of 12) zijn dan geldt de theorie nog steeds.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/864/vierbaansweg/quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:59 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Dat is de middenberm, dan snap je toch wel...
quote:Op zondag 24 augustus 2014 22:03 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Zo af en toe, zie het probleem niet
[ afbeelding ]
Best lekker hoor, vizier omhoog en meezingen met de muziek en kijken wat er allemaal langs komt vliegenquote:Op zondag 24 augustus 2014 12:12 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok. Weet je, laat maar, ik zal voortaan alleen maar rechts rijden... 80.... achter een vrachtwagen, voor altijd en eeuwig.
Dit. Op het stukje a1 tussen Baarn en Bussum rijdt er echt bijna niemand, zelfs niet in de spits. Zeker als de vluchtstrook dan kort wordt onderbroken door een afslag wordt het demense teveel.quote:Op zondag 24 augustus 2014 23:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
1. Mensen die spitsstroken niet snappen en dan maar op de 'middelste' rijstrook blijven rijden.. Je moet die figuren soms ongewild rechts inhalen omdat ze vaak ook niet gewoon 100 kunnen rijden.
Lekker 15-20 man rechts inhalen inderdaad. Nadeel is wel, gok ik, dat het nog altijd rechts inhalen is en de gendarmerie niet blij met je is.quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:59 schreef Ciora het volgende:
[..]
Dit. Op het stukje a1 tussen Baarn en Bussum rijdt echt bijna niemand, zelfs niet in de spits. Zeker als de vluchtstrook dan kort wordt onderbroken door een afslag wordt het demense teveel.
Gevolg is dat de middenbaan bezet wordt door 1 lange sliert auto's die bumper aan bumper 95 rijden, de linkerbaan een grote, roodgloeiende remlicht-clusterfuck is en de spitsstrook een oase van rust
Zeg dat je de doorstroming optimaliseert, en zo van A naar Beter gaat. De gendarmerie zal aan je lippen hangen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:45 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Lekker 15-20 man rechts inhalen inderdaad. Nadeel is wel, gok ik, dat het nog altijd rechts inhalen is en de gendarmerie niet blij met je is.
Dat zal wel inderdaad. Maar ik denk dat, als het met een gering snelheidsverschil gebeurt en je daarna niet meteen een baan opschuift, het nog wel te verdedigen is. Ik bedoel, een overijverige agent zal je er ongetwijfeld voor kunnen beboeten, maar een EMG of zulks zal wel niet actueel worden.quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:45 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Lekker 15-20 man rechts inhalen inderdaad. Nadeel is wel, gok ik, dat het nog altijd rechts inhalen is en de gendarmerie niet blij met je is.
Dit ja.quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:55 schreef twiFight het volgende:
Het doet mij pijn in het hart als op zo'n moment de rechts inhaler beboet wordt en de linksrijder vrijuit gaat
Net zo suf als mensen die harder gaan rijden als er meer stroken bijkomen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:12 schreef terrorsjaak het volgende:
(Hier erger ik mij niet aan maar dit vind ik grappig/dom)
Van die mensen die ik dan op een 120 stuk inhaal waar zij dan 90 of 100 rijden, en als het dan weer 100km/u wordt komen ze je met 120 voorbij
Sommigen rijden ook alleen maar op standje 110. Bij wegwerkzaamheden gewoon doordenderen maar als je 130 mag rustig die vrachtauto op je gemakje inhalen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:12 schreef terrorsjaak het volgende:
(Hier erger ik mij niet aan maar dit vind ik grappig/dom)
Van die mensen die ik dan op een 120 stuk inhaal waar zij dan 90 of 100 rijden, en als het dan weer 100km/u wordt komen ze je met 120 voorbij
Dat blijkt, BODW is er 1,5 jaar geleden al definitief mee gestopt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:08 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dit ja.
Gelukkig heb ik geen tv, dus zie ik blik op de weg niet.
Aparte kijk op de wereld heb je; omdat iemand netjes 100 rijdt op de rechter rijstrook maakt diegene volgens jou een statement? Zegt meer over jou dan over die persoon.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:02 schreef Fer het volgende:
Grappig is wel dat als je op zo;n baan als de A2 Breukelen (5 stroken, 100, trajectcontrole) het soms wel lachwekkend is hoe er altijd een paar menen een punt te moeten maken en zoveel mogelijk rechts proberen te rijden, terwijl dit overduidelijk geen zin heeft. En dan steeds agressiever van links naar rechts zwalken.
Deal with it, deze weg is gemaakt om 5 rijen breed 100 te karren, allemaal naast elkaar. Tuf tuf..
Zegt meer iets over jouw leeskundigheid, ik heb het niet over netjes 100 en rechts rijden. Maar figuren die 108 willen rijden, net tegen de bekeuringsmarge aan en dan nog steeds rechts willen houden. Die moeten dan telkens weer 2 of 3 stroken naar links om iemand in te halen en zodra ze er voorbij zijn snoeihard weer naar rechts sturen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 19:35 schreef starla het volgende:
[..]
Aparte kijk op de wereld heb je; omdat iemand netjes 100 rijdt op de rechter rijstrook maakt diegene volgens jou een statement? Zegt meer over jou dan over die persoon.
Toevallig reed ik daar net, 100 op de rechter rijstrook. Wilde helemaal geen punt maken, maar de overige banen vrijhouden voor diegenen die 105, 110, 115 en 120 rijden.
Dat heeft ook te maken met de debilisering van Nederlands wegbeheer. Overal staan bij zulke bochten adviessnelheden die nergens op slaan en die bochten kun je vaak met het dubbele ook nog nemen. Maar de automobilist-nitwit heeft dat niet door en houdt zich er dus netjes aan.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:44 schreef Eix het volgende:
Bestuurders die niet in verbindingslussen van snelwegen kunnen rijden.![]()
![]()
Als ik met mijn personenauto met 90 km/u door die bocht kan rijden met droog weer, waarom gaat zon droplul met zijn personenauto al 400m voor de bocht remmen tot 70 km/u om vervolgens met 50 die bocht door te gaan. Sjeez. En niet vergeten de helft van de vluchtstrook mee te pakken in de bocht.Er zou maar iemand met pech staan...
Mijn leeskundigheid is afhankelijk van jouw formulering en aangezien je nergens aangeeft dat je het over 108km/u hebt, maar wel twee keer 100km/u in je mond neemt ging ik daar vanuit. Het ontstaan van ruis is niet noodzakelijkerwijs de schuld van de ontvanger, doch vaak van de verzender.quote:Op maandag 25 augustus 2014 19:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Zegt meer iets over jouw leeskundigheid, ik heb het niet over netjes 100 en rechts rijden. Maar figuren die 108 willen rijden, net tegen de bekeuringsmarge aan en dan nog steeds rechts willen houden. Die moeten dan telkens weer 2 of 3 stroken naar links om iemand in te halen en zodra ze er voorbij zijn snoeihard weer naar rechts sturen.
Pak gewoon met 108 die 4e strook, kan die enkele die niet weet wat een trajectcontrole is 120 erlangs en kun je rustig doorrijden.
Ja, kom je ergens waar je nooit komt, staat er 50, dan rij ik 50. Blijkt heel vaak ook prima met 70 te kunnen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 19:43 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat heeft ook te maken met de debilisering van Nederlands wegbeheer. Overal staan bij zulke bochten adviessnelheden die nergens op slaan en die bochten kun je vaak met het dubbele ook nog nemen. Maar de automobilist-nitwit heeft dat niet door en houdt zich er dus netjes aan.
Overigens wel leuk als je dan eens in Duitsland komt, waar je vervolgens merkt dat in 90% van de gevallen (niet op de snelweg, wel daarbuiten) die adviessnelheid voor een bocht vaak echt meer dan hard genoeg is. Daar kun je je aardig in vergissen als je dat niet weet.
Is dat in NL, dat laatste? Dat ken ik namelijk bijna niet in Nederlandquote:Op maandag 25 augustus 2014 21:23 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ja, kom je ergens waar je nooit komt, staat er 50, dan rij ik 50. Blijkt heel vaak ook prima met 70 te kunnen.
Daar staat tegenover dat er hier bij de afrit 50 staat en daar waarschuw ik altijd voor als mensen voor t eerst op visite komen. Da's geen grapje, dat bord.
Ja, dat is het verrassende, in Nederland!quote:Op maandag 25 augustus 2014 21:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Is dat in NL, dat laatste? Dat ken ik namelijk bijna niet in Nederland
Ik ben meer bekend met bochten met een adviessnelheid van 90, waar je dan vervolgens ook nog met 190 doorheen kan
Inderdaad. Die zijn vaak zo vastgesteld dat zelfs een blinde, bellende 70+'er in een Daihatsu Move er nog in slaap sukkelend doorheen kan.quote:Op maandag 25 augustus 2014 21:44 schreef rumiii het volgende:
Vooral de grenzen opzoeken in zo een bocht. Nederland doet het prima zo met de huidige adviessnelheden.
quote:Op maandag 25 augustus 2014 21:46 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ja, dat is het verrassende, in Nederland!
Ik stikte in m'n koffie. Je maakt een grapje? Zo'n 90% van de bochten is de adviessnelheid + 20 km/h nog traag. Okee prima. Maar mensen wennen daaraan. Dus tellen ze die 20 al gauw erbij op. En dan komen ze ineens bij de afslag Naarden Bussum richting Amsterdam, of de afslag A27 - A15 vanaf Breda. En dan blijkt die 50 ineens toch wel heel logisch te zijn, omdat je daar met een Porsche niet eens met 60 doorheen kan bij wijze van. Laat staan met een bestelbus met 70.quote:Op maandag 25 augustus 2014 21:44 schreef rumiii het volgende:
Vooral de grenzen opzoeken in zo een bocht. Nederland doet het prima zo met de huidige adviessnelheden.
Hulde. De spijker op de kop.quote:Op maandag 25 augustus 2014 22:10 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik stikte in m'n koffie. Je maakt een grapje? Zo'n 90% van de bochten is de adviessnelheid + 20 km/h nog traag. Okee prima. Maar mensen wennen daaraan. Dus tellen ze die 20 al gauw erbij op. En dan komen ze ineens bij de afslag Naarden Bussum richting Amsterdam, of de afslag A27 - A15 vanaf Breda. En dan blijkt die 50 ineens toch wel heel logisch te zijn, omdat je daar met een Porsche niet eens met 60 doorheen kan bij wijze van. Laat staan met een bestelbus met 70.
Adviessnelheden zoals in Nederland maken mensen lui en ontwijkend in hun eigen verantwoordelijkheid. De adviessnelheid moet passen bij de bocht, of ze moeten hem weglaten. Anders zorgt het alleen maar voor meer in plaats van minder gevaar.
Je hebt daar ook te maken met invoegend verkeer dat van rijstrook 3 (invoegstrook wordt meteen rijstrook) naar rijstrook 1 (A28 richting Hoogeveen/Assen) wil. Als je al op de A32 zit en je wilt richting Zwolle, dan lijkt het idd nogal zinloos. Overigens geldt de bocht van de A32 naar de A28 richting Hoogeveen/Assen Vmax 50.quote:Op maandag 25 augustus 2014 22:08 schreef Glijdt_licht het volgende:
Vmax 90 bij knp Lankhorst als je vanaf de A32 naar de A28 wil.
Dan hadden ze de spitsstrook breder moeten maken.quote:Vmax 80 bij open spitsstrook op de A28 bij Zwolle
Dit ja. Adviessnelheid bij Terbregseplein is lachwekkend, terwijl knooppunt Zoomland wel een zaadbocht is. Eerste keer toen ik daar doorheen ging stond het zweet aardig in mn bilnaadquote:Op maandag 25 augustus 2014 22:10 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik stikte in m'n koffie. Je maakt een grapje? Zo'n 90% van de bochten is de adviessnelheid + 20 km/h nog traag. Okee prima. Maar mensen wennen daaraan. Dus tellen ze die 20 al gauw erbij op. En dan komen ze ineens bij de afslag Naarden Bussum richting Amsterdam, of de afslag A27 - A15 vanaf Breda. En dan blijkt die 50 ineens toch wel heel logisch te zijn, omdat je daar met een Porsche niet eens met 60 doorheen kan bij wijze van. Laat staan met een bestelbus met 70.
Adviessnelheden zoals in Nederland maken mensen lui en ontwijkend in hun eigen verantwoordelijkheid. De adviessnelheid moet passen bij de bocht, of ze moeten hem weglaten. Anders zorgt het alleen maar voor meer in plaats van minder gevaar.
Verkeerd bezig dus. Het belangrijkste is toch dat je veilig de bocht door komt? Waarom zou je dan niet naar het advies van deskundigen luisteren en de adviessnelheid aanhouden? Breken je ballen als je wordt ingehaald?quote:Op maandag 25 augustus 2014 22:10 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Omdat die deskundigen blijkbaar belachelijke adviezen instellen. Wat er gebeurt is dat mensen veel afremmen en daarna weer optrekken waardoor er veel energie verspild wordt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 23:38 schreef rumiii het volgende:
[..]
Verkeerd bezig dus. Het belangrijkste is toch dat je veilig de bocht door komt? Waarom zou je dan niet naar het advies van deskundigen luisteren en de adviessnelheid aanhouden? Breken je ballen als je wordt ingehaald?
Ja, en hoe komt dat? Omdat we geen eigen verantwoording meer hebben. Fabrikanten doen voorkomen alsof winterbanden en ABS allesvoorkomend zijn. Overal staan borden. Overal staan aanwijzingen. Overal zijn dingen verboden uit voorzorg. Als dat niet zo was, dan zouden we niet zo murf gemaakt zijn, en nog zelf kunnen inschatten en verstandige beslissingen kunnen maken.quote:Op maandag 25 augustus 2014 23:33 schreef twiFight het volgende:
Een Nederlander zelf in laten schatten wat veilig is? Ben je gestoord? Het gaat vaak goed omdat we in Nederland goed onderhouden, vlakke en meestal redelijk brede wegen hebben. Maar het is echt niet te danken aan 'onze' stuurmanskunsten hoor. Moet je de volgende keer dat er sneeuw of ijzel is eens opletten. Bosjes autos achterstevoren.
Correct. Dat is het belangrijkste. Maar om in het scholierenvoorbeeld te blijven: wil je scholieren die zelfstandig leren en goede cijfers halen, of scholieren die aan hun handje vast worden gehouden en goede cijfers halen? Die adviessnelheid is niet voor niets advies. De automobilist moet zelf kunnen inschatten welke snelheid hij zij moet rijden. Op basis van een logische (niet te lage) adviessnelheid. Het moet geen blindelings bordjes opvolgen worden. Dat is juist gevaarlijk. Maar dat creëren we wel op deze manier.quote:Op maandag 25 augustus 2014 23:38 schreef rumiii het volgende:
[..]
Verkeerd bezig dus. Het belangrijkste is toch dat je veilig de bocht door komt? Waarom zou je dan niet naar het advies van deskundigen luisteren en de adviessnelheid aanhouden? Breken je ballen als je wordt ingehaald?
Het is populair om Nederlandse dingen af te kraken. Dit lijkt een beetje op het nationale geklaag op de NS, dat qua punctualiteit bij het vervoer van veel mensen in de top 3 wereldwijd hoort, terwijl we er relatief weinig voor betalen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 23:33 schreef twiFight het volgende:
Een Nederlander zelf in laten schatten wat veilig is? Ben je gestoord? Het gaat vaak goed omdat we in Nederland goed onderhouden, vlakke en meestal redelijk brede wegen hebben. Maar het is echt niet te danken aan 'onze' stuurmanskunsten hoor. Moet je de volgende keer dat er sneeuw of ijzel is eens opletten. Bosjes autos achterstevoren.
Abs en winterbanden zijn nooit verkocht als maatregelen voor onbeperkte grip en directe stilstand.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 01:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ja, en hoe komt dat? Omdat we geen eigen verantwoording meer hebben. Fabrikanten doen voorkomen alsof winterbanden en ABS allesvoorkomend zijn. Overal staan borden. Overal staan aanwijzingen. Overal zijn dingen verboden uit voorzorg. Als dat niet zo was, dan zouden we niet zo murf gemaakt zijn, en nog zelf kunnen inschatten en verstandige beslissingen kunnen maken.
Je kan een scholier nog zo helpen en ondersteunen en aan z'n handje vasthouden, hij leert pas dat ie moet leren als ie een keer een 1 haalt. Of als ie een keer blijft zitten. Of in verkeer, wanneer het een keer bijna fout gaat en er niemand is om te helpen. Met al dat gepemper van de overheid creëer je geen zelfstandige automobilisten, maar slaaprijders. En ja, dat is nu >50% van de automobilisten, dus moet je wel pemperen om chaos te voorkomen. Een cirkel waar je heel lastig meer uitkomt.
[..]
Correct. Dat is het belangrijkste. Maar om in het scholierenvoorbeeld te blijven: wil je scholieren die zelfstandig leren en goede cijfers halen, of scholieren die aan hun handje vast worden gehouden en goede cijfers halen? Die adviessnelheid is niet voor niets advies. De automobilist moet zelf kunnen inschatten welke snelheid hij zij moet rijden. Op basis van een logische (niet te lage) adviessnelheid. Het moet geen blindelings bordjes opvolgen worden. Dat is juist gevaarlijk. Maar dat creëren we wel op deze manier.
Dat is het dus. Er is een claimcultuur ontstaan, ook in verkeersland. Als iemand uit de bocht vliegt wordt er niet gekeken naar de overmoed en de verkeerde inschatting van de bestuurder, maar naar degene die bebording voor infantielen had moeten regelen, want daar zal vást iets mis mee zijn. Het zal nooit aan de bestuurder zelf gelegen hebben... De eigen verantwoordelijkheid en het stimuleren van het eigen denkproces is ondergeschikt geworden aan de mogelijkheid om met de vinger te kunnen wijzen en iemand anders te kunnen offeren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 01:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ja, en hoe komt dat? Omdat we geen eigen verantwoording meer hebben.
Ditquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 08:06 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat is het dus. Er is een claimcultuur ontstaan, ook in verkeersland. Als iemand uit de bocht vliegt wordt er niet gekeken naar de overmoed en de verkeerde inschatting van de bestuurder, maar naar degene die bebording voor infantielen had moeten regelen, want daar zal vást iets mis mee zijn. Het zal nooit aan de bestuurder zelf gelegen hebben... De eigen verantwoordelijkheid en het stimuleren van het eigen denkproces is ondergeschikt geworden aan de mogelijkheid om met de vinger te kunnen wijzen en iemand anders te kunnen offeren.
Ik ben het simpelweg geheel niet eens met wat jij zegt. Dus het ligt weer aan de overheid dat 'we' slaaprijders zijn geworden? We moeten godverdomme uit onze doppen kijken. Je zit met honderden andere automobilisten in een dodelijk object dat met (vaak) 120 km/u gaat. Dan moet je gewoon weten dat je zelf verantwoordelijk bent en niet de overheid en autofabrikanten de schuld gaan geven.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 01:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ja, en hoe komt dat? Omdat we geen eigen verantwoording meer hebben.
Dat mag.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 08:54 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik ben het simpelweg geheel niet eens met wat jij zegt.
Gang is alles. Remmen is angst.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 13:46 schreef Fer het volgende:
En ik rem alleen als er een kans bestaat dat ze flitsen. Noem het de flitscultuur.
Als je ramen steeds beslaan met deze temperaturen, ondanks de regen, dan is er ergens een lekkage denk ik. Check even of je vloermatjes ergens nat zijn of raamrubbers gescheurd zijn? En of je airco 100% functioneert.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 13:57 schreef Jiang153 het volgende:
GVD echt vervelend dat de ramen achterin steeds beslaan en of dat de regendruppels steeds buiten op het raam blijven
Airco doet het maar heb het niet aanquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:48 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Als je ramen steeds beslaan met deze temperaturen, ondanks de regen, dan is er ergens een lekkage denk ik. Check even of je vloermatjes ergens nat zijn of raamrubbers gescheurd zijn? En of je airco 100% functioneert.
Wat BS zegt; en kijk eens naar je interieurfilter indien aanwezig; bij 7/10 auto's is dat ding te ranzig om beet te pakken, want garagebedrijven vergeten dat ding standaard te vervangen tijdens een beurt. Sommige fabrikanten bouwen dat ding ook lekker ver weg, of construeren de boel zodanig dat de kans groot is dat er water op lekt als het regent, en dan kun je op dit soort ellende wachten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 13:57 schreef Jiang153 het volgende:
GVD echt vervelend dat de ramen achterin steeds beslaan en of dat de regendruppels steeds buiten op het raam blijven
Eens. Ik denk nog steeds dat die vent zo stoned als een garnaal is, zoals hij beweegt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 22:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
Snelheidsweterreclame = m.i. de gevaarlijkste en belachelijkste reclame sinds ik besta..
Zet 'm eens aan. Airco is een geweldige ontvochtiger..quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:00 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Airco doet het maar heb het niet aan
En ja komt alleen wanneer het regent
echt? Hoe weet ik eigenlijk of die werkt want als ik het naar koude lucht draai dan tja krijg ik koude lucht, maar als ik airco knop indruk dat hoor je de motor wel iets doen maar lucht wordt niet echt kouder naar mijn gevoel.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:55 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Zet 'm eens aan. Airco is een geweldige ontvochtiger..
Dan werkt ie wellicht niet goed (niet koud) maar als het lampje op die knop brand staat ie aan. Bij mij zit er wel eens vocht op mn voorruit (binnen). Met airco aan duurt het nog geen 5 seconden voor dat weg is....quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:58 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
echt? Hoe weet ik eigenlijk of die werkt want als ik het naar koude lucht draai dan tja krijg ik koude lucht, maar als ik airco knop indruk dat hoor je de motor wel iets doen maar lucht wordt niet echt kouder naar mijn gevoel.
Is letterlijk 2 weken geleden bijgevuld. Ik zal ff testen als ze weer beslaan.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:07 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Dan werkt ie wellicht niet goed (niet koud) maar als het lampje op die knop brand staat ie aan. Bij mijn zit er wel eens vocht op mn voorruit (binnen). Met airco aan duurt het nog geen 5 seconden...
Zolang de airco lucht daar ook komt wel jaquote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:07 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Is letterlijk 2 weken geleden bijgevuld. Ik zal ff testen als ze weer beslaan.
Helpt dit ook bij de ramen achter?
Kan wel bijgevuld zijn, maar kan ook lek zijn en nu dus weer leeg, je zou echt wel verschil moeten voelen tussen uit/aan. En als je hem op de raam stand hebt staan en je zet hem aan met airco, moet het binnen 5 seconden echt weg zijn, zo niet, doet je airco waarschijnlijk niks.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:07 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Is letterlijk 2 weken geleden bijgevuld. Ik zal ff testen als ze weer beslaan.
Helpt dit ook bij de ramen achter?
Zitten wel gaatjes onder de bestuurdersstoel dus wie weet.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:08 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Zolang de airco lucht daar ook komt wel ja
De turk bij wie ik het gedaan heeft zei dat het niet lek was. Deed eerst zo'n controle en daarna vulde die hetquote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:09 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Kan wel bijgevuld zijn, maar kan ook lek zijn en nu dus weer leeg, je zou echt wel verschil moeten voelen tussen uit/aan. En als je hem op de raam stand hebt staan en je zet hem aan met airco, moet het binnen 5 seconden echt weg zijn, zo niet, doet je airco waarschijnlijk niks.
Als hij dus weer beslaat van de regen, zet hem op raamstand met airco aan, en als hij het doet, dan is je raam binnen 5 sec ontwasemd.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:10 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Zitten wel gaatjes onder de bestuurdersstoel dus wie weet.
[..]
De turk bij wie ik het gedaan heeft zei dat het niet lek was. Deed eerst zo'n controle en daarna vulde die het
Raamstand heeft alleen zin op de voorruit toch? Ik heb het namelijk nu over de achterpassagiersruiten. Ik kan dus moeilijk over mijn schouder kijken als ik niks ziequote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als hij dus weer beslaat van de regen, zet hem op raamstand met airco aan, en als hij het doet, dan is je raam binnen 5 sec ontwasemd.
Bij mij pakt ie automatisch de achterruit, zal wel per auto verschillen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:22 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Raamstand heeft alleen zin op de voorruit toch? Ik heb het namelijk nu over de achterpassagiersruiten. Ik kan dus moeilijk over mijn schouder kijken als ik niks zie
Heb je het over de airco of over de ruitverwarming?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:45 schreef starla het volgende:
[..]
Bij mij pakt ie automatisch de achterruit, zal wel per auto verschillen.
Gisteren m'n interieurfilter vervangen. (zwart met vliegjes)quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 18:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat BS zegt; en kijk eens naar je interieurfilter indien aanwezig; bij 7/10 auto's is dat ding te ranzig om beet te pakken, want garagebedrijven vergeten dat ding standaard te vervangen tijdens een beurt. Sommige fabrikanten bouwen dat ding ook lekker ver weg, of construeren de boel zodanig dat de kans groot is dat er water op lekt als het regent, en dan kun je op dit soort ellende wachten.
Zorgen dat je roosters in je dashboard ongeveer die kant op staan, moet wel helpen lijkt me.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:22 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Raamstand heeft alleen zin op de voorruit toch? Ik heb het namelijk nu over de achterpassagiersruiten. Ik kan dus moeilijk over mijn schouder kijken als ik niks zie
Ja die staan gericht op zijruiten aan de voorkant, maar echt die van achter hequote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:11 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Zorgen dat je roosters in je dashboard ongeveer die kant op staan, moet wel helpen lijkt me.
De meeste auto's hebben ook blazers op de zijruiten voor. Luxere auto's op de ramen achterin en on de achterbank.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 18:31 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ja die staan gericht op zijruiten aan de voorkant, maar echt die van achter he
Gebeurt niks op de achter zijruiten want daar zijn geen blazersquote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:31 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
De meeste auto's hebben ook blazers op de zijruiten voor. Luxere auto's op de ramen achterin en on de achterbank.
Ik zou even kijken wat er gebeurd als je de blazer aanzet.
Gewoon stukje naar voren leunen en door het bestuurdersraam kijken. Voldoet prima om de dode hoek te checken. In een busje kun je niet anders.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:22 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Zo heb ik het geleerd bij het van rijstrook verwisselen etc..quote:Op donderdag 28 augustus 2014 20:32 schreef Fer het volgende:
Als mijn ramen in de ochtend droogmaak doe ik ook alleen de voorste zijramen, waarom door de achterruiten kijken, dat is toch voor de kinderen om koeien te tellen enzo?
Maar van de week s'nachts raam op een kier laten staan en alles nat binnen. Echter geen beslagen ramen, dus of je ventilatie werkt niet goed of er ligt ergens een bak water te dampen.
Als het aan de buitenkant zit, heb je toch een ruitenwisser?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 21:01 schreef KeesBromfiets het volgende:
Ook irritant, vanmorgen buitenkant van de auto beslagen en zo'n recht in de snufferd. Dus of ik zag vooruit niets, of met zonnebril op zijwaarts niets
Tenzij de situatie daar in de afgelopen 12 maanden is veranderd: idioot.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:07 schreef Tunafish het volgende:
De stomme doos die besloot haar autootje in een bocht stil te zetten om even te bellen, terwijl in diezelfde bocht ook een afslag naar rechts is en er van achter en voor haar bussen aankomen. En maar schaapachtig om zich heen kijken als er wordt getoeterd door een van die bussen omdat 'ie er niet langs kan.
Dit alles overigens met drie meter verderop een parkeerplaats.
Hierzo: https://goo.gl/maps/G0QEx
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:06 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Tenzij de situatie daar in de afgelopen 12 maanden is veranderd: idioot.Die bocht is niet bepaald overzichtelijk.
Quizvraag voor de mensen in dit goede topic. Ik rijd over een brug met links van me een lege busbaan. Dit is binnen de stadsgrenzen, dus je mag er 50, maar ik ga iets harder omdat ik de brug af ga. Wat doet de licht bumperklevende Citroën achter mij?
A) Blijft lekker achter mij.
B) Haalt mij in over de busbaan.
C) Toetert als een malle.
D) Een combinatie.Nauwelijks. Als je het in Streetview bekijkt zie je een hegje achter die fietser, daar ligt nu wat asfalt waardoor je daar met minstens 2 auto's kunt staan en ze dus prima daar had kunnen bellen, en een meter of tien die weg in zit een slagboom. Toch stond mevrouw precies op de rijbaan stil, precies voor de inrit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:06 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Tenzij de situatie daar in de afgelopen 12 maanden is veranderd: idioot.Die bocht is niet bepaald overzichtelijk.
Quizvraag voor de mensen in dit goede topic. Ik rijd over een brug met links van me een lege busbaan. Dit is binnen de stadsgrenzen, dus je mag er 50, maar ik ga iets harder omdat ik de brug af ga. Wat doet de licht bumperklevende Citroën achter mij?
A) Blijft lekker achter mij.
B) Haalt mij in over de busbaan.
C) Toetert als een malle.
D) Een combinatie.Beter toch dan dat hij blijft kleven of toeteren? Ik haal ook wel eens in over de busbaan of over een doorgetrokken streep wanneer ik haast heb.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De idioot was dan ook de stilstaande vrouw.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:35 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Nauwelijks. Als je het in Streetview bekijkt zie je een hegje achter die fietser, daar ligt nu wat asfalt waardoor je daar met minstens 2 auto's kunt staan en ze dus prima daar had kunnen bellen, en een meter of tien die weg in zit een slagboom. Toch stond mevrouw precies op de rijbaan stil, precies voor de inrit.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:48 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Beter toch dan dat hij blijft kleven of toeteren? Ik haal ook wel eens in over de busbaan of over een doorgetrokken streep wanneer ik haast heb.
Prima dat jij het gevaarlijk vindt, ik vind het niet. Dus dan doe jij het niet en ik wel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:48 schreef Omentuva het volgende:
[..]
De idioot was dan ook de stilstaande vrouw.(En ik dacht dat er iets meer bomen stonden in de bocht, vandaar ook de 'onoverzichtelijk' opmerking).
[..]
[ afbeelding ]
Anyway, hij heeft er welgeteld 3 seconden tijd mee gewonnen. Is 3 seconden het waard om een gevaarlijke situatie (wat het inhalen waar het niet mag en dus niet verwacht is wel is) te creëren?
En als je daarmee een ongeluk veroorzaakt, ga je dan ook een bloemetje brengen in het ziekenhuis?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Prima dat jij het gevaarlijk vindt, ik vind het niet. Dus dan doe jij het niet en ik wel.
Als ik vervolgens een boete krijg zeik ik daar ook niet over en neem ik hem gewoon in ontvangst.
Ja, die bedoel ik ookquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:48 schreef Omentuva het volgende:
[..]
De idioot was dan ook de stilstaande vrouw.(En ik dacht dat er iets meer bomen stonden in de bocht, vandaar ook de 'onoverzichtelijk' opmerking).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |