Echt he? Ben ik het zeer mee eens.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:08 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Daarom ook vanaf 70 jaar elke twee jaar een verplichte keuring op eigen kosten invoeren.
Elke keer wanneer er weer zo'n geraamte in een Suzuki Alto of een Daihatsu Cuore rare fratsen uithaalt vraag ik me weer af waarom dat nog niet is ingevoerd. Nu is het vanaf 75 jaar elke 5 jaar, en dan ook alleen wat lichamelijke checkjes (ogen, bloeddruk, goed functioneren armen en benen, geestelijke check). Waarom niet vaker, en ook met een stuk daadwerkelijk rijden (soort informeel examen). Want face it, veel van de 75+'ers kunnen gewoon niet meer verantwoord achter het stuur kruipen, ook al lijkt het lichamelijk wel zo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Echt he? Ben ik het zeer mee eens.
lijkt een goed idee hé,quote:Daarom ook vanaf 70 jaar elke twee jaar een verplichte keuring op eigen kosten invoeren.
Wat een onzin. Ik heb een relatief jonge oma nog, die is pas de 75 jaar grens gepasseerd. Heeft geen rijbewijs, doet gewoon alles op de fiets (niet elektrisch) en met het OV. Voelt zich (naar eigen zeggen) tig keer mobieler dan alle "oudjes in mijn flat die alles lui met de auto doen".quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:38 schreef kawa4 het volgende:
[..]
lijkt een goed idee hé,
tot je zelf 70 jaar oud bent, dan vind je het waarschijnlijk een ruk idee.
ik snap wel waarom die oude menschen nog steeds auto willen rijden, pak je dat af zijn ze totaal niet mobiel meer.
om de 2 jaar keuring is op zich niet verkeerd, maar dan niet op eigen kosten.
Je hebt mensen die nog goed ter been zijn omdat ze lopen/fietsen en je hebt mensen die lopen/fietsen omdat ze nog goed ter been zijn. Niet iedereen kan alles lichamelijk nog zelf, zelfs al hebben die mensen hun hele leven gesport. Mijn opa is 89 en sport nu nog steeds, maar boodschappen moet hij echt in de auto doen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:50 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik heb een relatief jonge oma nog, die is pas de 75 jaar grens gepasseerd. Heeft geen rijbewijs, doet gewoon alles op de fiets (niet elektrisch) en met het OV. Voelt zich (naar eigen zeggen) tig keer mobieler dan alle "oudjes in mijn flat die alles lui met de auto doen".
Jij hebt blijkbaar nog geen medische keuring hoeven doen voor het CBRquote:En je moet je rijbewijsverlenging en het halen van je rijbewijs toch ook zelf betalen? Waarom het onderhouden van je rijbewijs boven een bepaalde leeftijd dan niet? Dat hoeft ook echt geen fortuin te kosten.
Maar waar wil je dan op gaan keuren? Ouderdom heeft te maken met fysieke eigenschappen, inclusief het denkvermogen van de hersens. Daar kun je op keuren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:55 schreef dick_laurent het volgende:
Exactly. Ik heb in de relatief korte tijd dat ik zelf een auto heb al best vaak meegemaakt dat er een auto op de linkerbaan voor mij reed met 90 ofzo en als het dan ein-de-lijk eens naar rechts gaat, dat je dan inhaalt en dan zo'n opa glazig kijkend achter het stuur ziet zitten
En dan zit ik weer zo van 'ja hoor... figures'
Je hebt wat dat deel betreft gelijk. Genoeg anderen die dat ook doen. Maar het overduidelijke verschil zit hem in de "intentie" van dit soort acties.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar waar wil je dan op gaan keuren? Ouderdom heeft te maken met fysieke eigenschappen, inclusief het denkvermogen van de hersens. Daar kun je op keuren.
Onnodig links rijden, verkeerde snelheden, gevaarlijk gedrag etc. komt door andere dingen, zoals simpelweg niet kunnen rijden, egoisme in het verkeer en niet op zitten letten. Als je daar op wilt 'keuren' dan zul je toch echt élke bestuurder aan moeten pakken, want dat gedrag is alles behalve toe te schrijven aan alleen de bejaarden.
Eensch. Beter lijkt het me om een verplicht (her)examen in te voeren voor alle bestuurders, zo om de 10 jaar of zo. Dan filter je al heel wat mensen eruit die eigenlijk niet goed in staat zijn om te rijden. Hoef je ook niet te wachten tot ze bejaard zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:21 schreef BigSmurf het volgende:
Waarom niet vaker, en ook met een stuk daadwerkelijk rijden (soort informeel examen).
Dat wordt lachem, want iedereen zakt dan zo'n beetje. Wij zijn te gehaaid, te snel, we hebben dingen te snel in de gaten. Een gaatje waar je vol gas voor moet geven om in te passen? Bij het CBR is dat zakken. Ik merkte het al met mijn BE rijlessen en examen een paar jaar terug: 1 hand, sneller met optrekken en keuzes maken, wat vlotter doorrijden ("Het is hier steeds 30 en niet bijna 50, ook al slaat die 30 nergens op"quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:29 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Eensch. Beter lijkt het me om een verplicht (her)examen in te voeren voor alle bestuurders, zo om de 10 jaar of zo. Dan filter je al heel wat mensen eruit die eigenlijk niet goed in staat zijn om te rijden. Hoef je ook niet te wachten tot ze bejaard zijn.
-edit- wat twiFight dus eigenlijk post.
Hetgeen wat ze nu elke 5 jaar al doen vanaf 75 jaar (lichamelijk en geestelijk), maar ook gewoon een stuk rijden. En dan niet zoals bij het CBR op elke slak zout leggen, maar gewoon een goede indruk krijgen van iemand hoe hij/zij zich houdt in het verkeer. Dat de echte gevaren ertussenuit gefilterd worden.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar waar wil je dan op gaan keuren?
Het CBR examen is dan ook een aanfluiting. Ten eerste lijkt het meer gericht op inkomsten dan op rijvaardigheid. Het examen hangt sterk af van de examinator en waar de een met goed rijgedrag toch zakt, slaagt de ander wel weer.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat wordt lachem, want iedereen zakt dan zo'n beetje.
Chauffeur moet ook de uren makenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:51 schreef Buurpoes het volgende:
Door omstandigheden met het OV onderweg. Gaat een lijndienstbus de snelweg op, wordt ie continu ingehaald door vrachtwagens. De bus is van het type touringcar. Dus ik kijk effe hoe hard hij rijdt - 75 km/uur.
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin inquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:51 schreef Buurpoes het volgende:
Door omstandigheden met het OV onderweg. Gaat een lijndienstbus de snelweg op, wordt ie continu ingehaald door vrachtwagens. De bus is van het type touringcar. Dus ik kijk effe hoe hard hij rijdt - 75 km/uur.
Limiet was 120, een reeks vrachtwagens die 90 rijden en dan zie je het naast en achter de bus stropen. Ik vond t niet kunnen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin in
Dé reden waarom ik de bus haat is dat ze dat dus nooit doen, wachten. Een trein vertrekt óf op tijd óf te laat. Shit, maar voorspelbaar. Een bus komt soms echt 5 minuten te vroeg en rijdt dan lekker door. Leuk als je op een punt staat waar maar 2x of zelfs 1x per uur een bus langskomt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin in
Zoals mij vorige week gebeurde. 6 minuten te vroeg, 2 keer per uur een bus. Ik snap wel waarom ze snel op een eindpunt willen zijn, want veel pauze krijgen die mensen niet en die willen ook wel eens een sigaretje, maar ze vergeten daarbij doodleuk even dat mensen afhankelijk zijn van de bus en het rooster dat die rijdt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:20 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dé reden waarom ik de bus haat is dat ze dat dus nooit doen, wachten. Een trein vertrekt óf op tijd óf te laat. Shit, maar voorspelbaar. Een bus komt soms echt 5 minuten te vroeg en rijdt dan lekker door. Leuk als je op een punt staat waar maar 2x of zelfs 1x per uur een bus langskomt.
Ja, dat zie je ook, in Amersfoort bv. Maar dat is inderdaad structureel. Het stomme van chauffeurs die zich niet aan de tijden houden is dat je er niet op kan anticiperen. Ik kan best wel eens 5 minuten eerder weg van werk om de te vroege bus nog te halen. Maar niet elke dag, om vervolgens ook nog eens 9 van de 10 keer 10 minuten te moeten wachten, omdat de bus meestal 2-3 minuten te laat is. Dat is dus het hele punt van zo'n dienstrooster, daar kunnen mensen op anticiperen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:56 schreef NoBody122 het volgende:
Hangt wel grotendeels van de chauffeur af... Ik heb zelf altijd óf heel rustig aan gedaan, om te tijd mij weer bij te laten halen, of even bij een bushalte gewacht als het echt te gortig werd (meer dan 2 minuten te vroeg).
Dan zijn er ook nog lijnen, die incorrect bemeten zijn; dan ben je bij plaats A 2 minuten te vroeg, en vanaf plaats B loop je ineens 5 minuten achter, de rest van de rit... Als je in zo'n plaats woont, zul je dus zien dat zo'n lijn structureel of te vroeg, of structureel te laat langs komt
Heerlijk ja. Mensen die, als ik achter een vrachtwagen aankom rijden (rechterstrook) lekker linksachter in mn dode hoek blijven hangen.. Dan moet ik dus mn snelheid aanpassen aan 90 en dus remmen, omdat hij me niet gewoon inhaalt. En 'm er nog voor gooien doe ik dan toch liever niet, is me te asociaalquote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:04 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mensen die een paar minuten naast je gaan hangen, voordat ze eindelijk eens in gaan halen.
Maar daar kun je op anticiperen. Ruim van te voren iets gas bijgeven en dan voor die auto invoegen en de vrachtwagen inhalenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:32 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Heerlijk ja. Mensen die, als ik achter een vrachtwagen aankom rijden (rechterstrook) lekker linksachter in mn dode hoek blijven hangen.. Dan moet ik dus mn snelheid aanpassen aan 90 en dus remmen, omdat hij me niet gewoon inhaalt. En 'm er nog voor gooien doe ik dan toch liever niet, is me te asociaal
Dan zijn er ook wel eens figuren die op je bumper gaan hangen omdat je niet met 140 km/uur inhaalt. Het is gewoon nooit goed.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:45 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Maar daar kun je op anticiperen. Ruim van te voren iets gas bijgeven en dan voor die auto invoegen en de vrachtwagen inhalen
Yep, tijdje geleden nog meegemaakt. 120 weg... ik haal ff in met ruim 130 op de linkerbaan, zit er een gast in een Corsa nota bene meteen op mijn bumper omdat het niet snel genoeg gingquote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dan zijn er ook wel eens figuren die op je bumper gaan hangen omdat je niet met 140 km/uur inhaalt. Het is gewoon nooit goed.
dan gaat bij mij meteen het gas los,quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:57 schreef dick_laurent het volgende:
yep, tijdje geleden nog meegemaakt. 120 weg... ik haal ff in met ruim 130 op de linkerbaan, zit er een gast in een Corsa nota bene meteen op mijn bumper omdat het niet snel genoeg ging
Ja ik heb wel ff expres gas losgelaten en toen lekker langzaam naar rechts gegaan. Vervolgens haalde meneer me in en stuurde vrij agressief meteen naar rechts vlak voor me, om even zijn ongenoegen te laten blijkenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef kawa4 het volgende:
[..]
dan gaat bij mij meteen het gas los,
dan blijf ik langs de vrachtwagen rijden, net zo lang tot dat hij meer ruimte er tussenlaat
yup, dat is dan idd een beetje standaard reactie, die ik dan ook krijg ja,quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:05 schreef dick_laurent het volgende:
Vervolgens haalde meneer me in en stuurde vrij agressief meteen naar rechts vlak voor me, om even zijn ongenoegen te laten blijken
Tja.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dan zijn er ook wel eens figuren die op je bumper gaan hangen omdat je niet met 140 km/uur inhaalt. Het is gewoon nooit goed.
Of wielrenners...quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:08 schreef Fer het volgende:
Ik kan me niet zo druk maken over bumperklevers, gewoon door met inhalen en snel naar rechts.
Wel irritant fietser en brommers die vinden dat ik te langzaam over de grachten rijd, ja zodat ik noch kan stoppen als er een andere fiets of brommer van rechts komt uit een nauw straatje.
Wielrenners zijn sowieso een stelletje flikkers, altijd zwaaien dat je langzamer moet rijden ook al houd je je aan de snelheid. Dat soort gevallen is de killswitch voor gemaakt.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:37 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of wielrenners...
Laatst op de bromfiets een wielrenner ingehaald, ging prima. Effe later een onoverzichtelijke bocht, dus ik rem. Gaat die prutser mij rechts (!) proberen in te halen en maar jammeren dat daar niet genoeg ruimte was. Die wilde blijkbaar met 40 km/uur een onoverzichtelijke bocht door zeilen. Met zijweg, en uitmondend in een tunneltje.
Dit.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef kawa4 het volgende:
[..]
dan gaat bij mij meteen het gas los,
dan blijf ik langs de vrachtwagen rijden, net zo lang tot dat hij meer ruimte er tussenlaat
Dat is ook het beste wat je met bumperklevers kan doen. Anders maak je het alleen maar gevaarlijker.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:08 schreef Fer het volgende:
Ik kan me niet zo druk maken over bumperklevers, gewoon door met inhalen en snel naar rechts.
Wel irritant fietser en brommers die vinden dat ik te langzaam over de grachten rijd, ja zodat ik noch kan stoppen als er een andere fiets of brommer van rechts komt uit een nauw straatje.
Heb daar nooit last van gehad bij dat stukje snelweg, iedereen netjes op de rechterbaan. Misschien lag het ook wel aan het tijdstip.. ik kwam daar meestal rond het middaguur.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:28 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is ook het beste wat je met bumperklevers kan doen. Anders maak je het alleen maar gevaarlijker.
Zeer irritant vind ik het trouwens wanneer mensen 110 rijden op de linkerbaan van de a2 tussen Utrecht en Amsterdam, dat stukje waar je 130 mag.
Op de een of andere manier houdt niemand rechts bij bredere snelwegen. Ook niet een klein beetje. Gewoon twee banen rechts niets en dan toch niet opzij gaan.
Dan ga ik ook bumperkleven en knipperen. Links plakken zowiezo een enorm teken van gebrekkig verkeersinzicht. Genoeg reden om opnieuw examen te doen.
idd, A2 is inderdaad erg hinderlijk, maarja 100 rijden op een baan met 5 rijstroken is erg hersendodend.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:28 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is ook het beste wat je met bumperklevers kan doen. Anders maak je het alleen maar gevaarlijker.
Zeer irritant vind ik het trouwens wanneer mensen 110 rijden op de linkerbaan van de a2 tussen Utrecht en Amsterdam, dat stukje waar je 130 mag.
Op de een of andere manier houdt niemand rechts bij bredere snelwegen. Ook niet een klein beetje. Gewoon twee banen rechts niets en dan toch niet opzij gaan.
Dan ga ik ook bumperkleven en knipperen. Links plakken zowiezo een enorm teken van gebrekkig verkeersinzicht. Genoeg reden om opnieuw examen te doen.
dus als er 3 stroken zijn waar je 100 mag en iedereen rijdt 90-110 op de rechter 2 stroken moet ik perse met 130kmh inhalen?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef NieuweNier het volgende:
Zowiezo. Als je niet de maximale snelheid rijdt op de gps -- dus niet je snelheidsmeter -- hoor je niet op de linkerbaan thuis. Gewoon niet.
Ah vandaar. Ik vaak net na 19.00. Dan kan en mag je er 130 rijden, maar zijn er veel auto's op de weg.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:29 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Heb daar nooit last van gehad bij dat stukje snelweg, iedereen netjes op de rechterbaan. Misschien lag het ook wel aan het tijdstip.. ik kwam daar meestal rond het middaguur.
Als alles wat rechts rijdt langzamer rijdt dan de max. snelheid wel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef NieuweNier het volgende:
Zowiezo. Als je niet de maximale snelheid rijdt op de gps -- dus niet je snelheidsmeter -- hoor je niet op de linkerbaan thuis. Gewoon niet.
In nederland gebeurd het volgens mij niet dat er voor verschillende rijbanen andere maximum snelheden gelden. Behalve bij een ongeluk ofzo op de matrixborden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:31 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
dus als er 3 stroken zijn waar je 100 mag en iedereen rijdt 90-110 op de rechter 2 stroken moet ik perse met 130kmh inhalen?
Als ze rechts harder rijden dan de maximum snelheid ook. Anders wordt je rechts ingehaald en das ook niet de bedoeling, dan plak je ook linksquote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:33 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Als alles wat rechts rijdt langzamer rijdt dan de max. snelheid wel.
Dat is de nuance waar ik eigenlijk naar op zoek was.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:35 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
In nederland gebeurd het volgens mij niet dat er voor verschillende rijbanen andere maximum snelheden gelden. Behalve bij een ongeluk ofzo op de matrixborden.
Als je op een 130 weg rijdt vind ik dus inderdaad dat je links 130 moet rijden. Zeker als er een auto achter je rijdt. (Als dat niet het geval is zou je een uitzondering kunnen maken, mits niemand voor je hoeft te remmen).
Als het zoals je schets een 100 weg is moet je 100 rijden op de linkerbaan. Gewoon niet onder de maximumsnelheid als daar geen echte reden toe is.
Nou je wil niet weten hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat men op de linkerbaan 100 ofzo rijdt waar je 120 mag. Vaak is dat dan door een of andere slomo die de boel loopt op te houden, but it happens...a lotquote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef NieuweNier het volgende:
Zowiezo. Als je niet de maximale snelheid rijdt op de gps -- dus niet je snelheidsmeter -- hoor je niet op de linkerbaan thuis. Gewoon niet.
JA! Ik heb ook echt een pestpleurishekel aan de A2. Fucking 100 moeten rijden met z'n allen op een vijfbaans weg =quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:30 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
idd, A2 is inderdaad erg hinderlijk, maarja 100 rijden op een baan met 5 rijstroken is erg hersendodend.
Dit dus, als ik geen CC in mijn auto had dan had ik mijn stuur al 100x kaal gevreten van frustratiequote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou je wil niet weten hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat men op de linkerbaan 100 ofzo rijdt waar je 120 mag. Vaak is dat dan door een of andere slomo die de boel loopt op te houden, but it happens...a lot
[..]
JA! Ik heb ook echt een pestpleurishekel aan de A2. Fucking 100 moeten rijden met z'n allen op een vijfbaans weg =in het kwadraat
Haha ik dacht ook al van "huh" toen je het postte. Jij lijkt me niet het type mensen te hinderen en links te plakkenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:39 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Dat is de nuance waar ik eigenlijk naar op zoek was.
ik hinder nooit iemand als ik inhaal maar als er niemand op de linker strook zit hoef ik niet perse vmax te rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |