Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Sjaggo van hardlopen?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:26 schreef Murmeli het volgende:
Oh jum!
En hardlopen. Al ben ik er vandaag sjaggo van.
Wut? Hoe kan dat?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:48 schreef kvd het volgende:
Ik weet sinds vandaag hoe een aardbeving klinkt...
Zelfs als je je meh voelt gaat et hardquote:Op zondag 23 maart 2014 16:47 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Wut? Hoe kan dat?
@D: ik ben gewoon luiiiii vandaag ofzo. Hardlopen ging mehhh al ging ik best hard
Er waren weer eens 2 aardbevinkjes in Groningen. En na ze tijden niet tot nauwelijks te hebben meegekregen (vorige week pas de eerste trillingen gevoeld en 2 jaar geleden op het werk eens wat horen vallen wat door een aardbeving kwam waar ik later achter kwam) vandaag de aarde tot 2 keer toe horen brulderen en grommen. Dacht eerst dat het onweer was, maar achteraf was het op precies hetzelfde moment als er op zo'n 15 km afstand aardbevinkjes waren.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:47 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Wut? Hoe kan dat?
@D: ik ben gewoon luiiiii vandaag ofzo. Hardlopen ging mehhh al ging ik best hard
Oh das ook lekker dan.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:27 schreef kvd het volgende:
[..]
Er waren weer eens 2 aardbevinkjes in Groningen. En na ze tijden niet tot nauwelijks te hebben meegekregen (vorige week pas de eerste trillingen gevoeld en 2 jaar geleden op het werk eens wat horen vallen wat door een aardbeving kwam waar ik later achter kwam) vandaag de aarde tot 2 keer toe horen brulderen en grommen. Dacht eerst dat het onweer was, maar achteraf was het op precies hetzelfde moment als er op zo'n 15 km afstand aardbevinkjes waren.
Kwam er een paar weken geleden achter dat de grens van de gasbel op nog geen 500 meter van mijn huis zit. Vreemde gedachte...
Soort snelle grumpy cat hihihihi.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Zelfs als je je meh voelt gaat et hard
Ja dat vind ik snel, toen ik ooit conditie had deed ik dat in 25 minuten en werd ik voorbij gerend door meisjes. (wedstrijd wel)quote:Op zondag 23 maart 2014 19:39 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Soort snelle grumpy cat hihihihi.
Nah niet echt snel hoor, vooral voor mijn doen snel. 5 km in net geen 30 min
Ja man ik voelde ze ook. Ik dacht eerst ook dat het onweer was en hoorde pas later dat het aardbevingen waren. Was best heftige shit.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:27 schreef kvd het volgende:
[..]
Er waren weer eens 2 aardbevinkjes in Groningen. En na ze tijden niet tot nauwelijks te hebben meegekregen (vorige week pas de eerste trillingen gevoeld en 2 jaar geleden op het werk eens wat horen vallen wat door een aardbeving kwam waar ik later achter kwam) vandaag de aarde tot 2 keer toe horen brulderen en grommen. Dacht eerst dat het onweer was, maar achteraf was het op precies hetzelfde moment als er op zo'n 15 km afstand aardbevinkjes waren.
Kwam er een paar weken geleden achter dat de grens van de gasbel op nog geen 500 meter van mijn huis zit. Vreemde gedachte...
quote:Op zondag 23 maart 2014 22:18 schreef Cue_ het volgende:
Ik moet het er effe uitgooien.. ondanks dat ik hier niet vaak meer kom.. Maar bleghHad even zo'n Pretty Woman moment (negatief) .. Maar morgen weer werkdag, dan gaan we er weer tegenaan
Wel beter.. maar momenteel beetje wisselvallig.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:25 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Gaat ie verder een beetje goed nu met cuetje?
Dank je!!quote:duracellkonijntje
Klinkt inderdaad als stress. Het nare aan zo'n lagere stressgrens is dat je niet alleen zorgvuldiger moet zijn in je professionele activiteiten, maar ook in je vrije tijd. Je energie is immers sneller op en vult zich langzamer weer aan, het duurt dus helaas een tijd voor dit weer rond normaal zit en dus zijn er ook offers op het 'leuke activiteiten vlak' vereist.
Ik snap helemaal hoe vervelend het is om zo gestresst te zijn. Probeer de balans te houden tussen je enthousiasme, hoe moeilijk ook. Ik leer ook pas heel langzaam om mijn verstand meer te gebruiken en niet bij het eerste beste zonnestraaltje mijn hele week vol te plannen. De zon moet immers weer helemaal gaan schijnen, niet slechts enkele straaltjes afgeven. Het is moeilijk en het geeft soms echt een gevoel dat je een kluizenaar bent, wanneer je 'langzamer' dan de rest leeft, maar weet waar je het voor doet!
Zet hem op! :)
Minthy, je klinkt als een heel enthousiast persoon.. Waar komt die enthousiasme vandaan?quote:Op zondag 23 maart 2014 23:40 schreef minthy het volgende:
Maar even zo, kan met mobiel niet quoten uit een gesloten topic
[..]
Dank je!!
Dat is eigenlijk ook het meest frustrerend op het moment; ik wil graag overal aan meedoen, ik dúrf gewoon veel meer dan een half jaar terug en dan lukt het gewoon niet omdat ik halverwege de dag al met m'n tong over de grond sleur wegens vermoeidheid en spierpijn. Datzelfde geldt voor hobby's; die had ik een half jaar geleden niet eens. Nu kan ik me ontzettend vermaken met haken en het opknappen van van alles maar nu heb ik het fut er niet voor.
Zal vast nog wel opknappen
Dat klinkt tof, dank je!quote:Op zondag 23 maart 2014 23:41 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Minthy, je klinkt als een heel enthousiast persoon.. Waar komt die enthousiasme vandaan?
*wants to meet*quote:Op zondag 23 maart 2014 23:58 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat klinkt tof, dank je!
Dat hoor ik wel vaker, als ik enthousiast ergens over ben dan kan ik ook helemaal leeglopen over dat onderwerp en zeggen anderen dat ik straal. Geen idee of dat klopt trouwens![]()
Hoe vervelend ik me soms ook kan voelen, ik zie altijd ergens het zilveren randje aan de horizon
Dat mag niet i.c.m. antidepressiva zeker? Weet alleen dat je daarmee geen antipsychotica mag innemen.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:23 schreef Mistico het volgende:
Ik kom er net achter dat in mijn favoriete drankje grapefruit extract zit.
Het staat inderdaad op de bijsluiter. Maar het geen grapefruit sap dus misschien mag het wel.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:25 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat mag niet i.c.m. antidepressiva zeker? Weet alleen dat je daarmee geen antipsychotica mag innemen.
Nooit van gehoord? Wat gebeurt er anders?quote:Op maandag 24 maart 2014 00:25 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat mag niet i.c.m. antidepressiva zeker? Weet alleen dat je daarmee geen antipsychotica mag innemen.
Heequote:Op zondag 23 maart 2014 22:31 schreef Raggingbull het volgende:
Tijd dat ik weer eens wat schrijf geloof ik. Et leven gaat hier inmiddels zijn gangetje. Werken werken werken en standaard op donderdag avond ben ik in de club te vinden. En optioneel ook op de vrijdag. Alles weg feesten wat er in die week gebeurd is en kan vervolgens weer fris de volgende week tegemoet zien. Verder gewoon geen tijd om na te denken of wat dan ook. Zojuist ook deze week weer 60 uur gewerkt(school/stage/werk) dus ben gewoon bizar druk. Enige waar ik nog steeds moeite mee heb ik het allemaal alleen te doen. Al begin ik inmiddels aardig wat mensen te ontmoeten en ook leuke contacten op te bouwen met mensen die ik tegenkom tijdens het uitgaan wat ik als bijzonder positief ervaar.
Ha, ik bespeur optimismequote:Op zondag 23 maart 2014 23:40 schreef minthy het volgende:
Maar even zo, kan met mobiel niet quoten uit een gesloten topic
[..]
Dank je!!
Dat is eigenlijk ook het meest frustrerend op het moment; ik wil graag overal aan meedoen, ik dúrf gewoon veel meer dan een half jaar terug en dan lukt het gewoon niet omdat ik halverwege de dag al met m'n tong over de grond sleur wegens vermoeidheid en spierpijn. Datzelfde geldt voor hobby's; die had ik een half jaar geleden niet eens. Nu kan ik me ontzettend vermaken met haken en het opknappen van van alles maar nu heb ik het fut er niet voor.
Zal vast nog wel opknappen
Wat voor soort drinken is het? Waarschijnlijk is de hoeveelheid die erin zit zo klein dat het niet uitmaakt.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:31 schreef Mistico het volgende:
[..]
Het staat inderdaad op de bijsluiter. Maar het geen grapefruit sap dus misschien mag het wel.
Waarom het is wist ik ook niet, dus heb het even opgezocht. Citrusvruchten beïnvloeden blijkbaar de enzymen die betrokken zijn bij de afbraak van medicatie. Ze remmen de afbraak waardoor het effect van het medicijn wordt versterkt.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:31 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nooit van gehoord? Wat gebeurt er anders?
Klinkt eng he? Zo'n diep rommelend geluid. Dat geluid vergeet ik nooit van m'n leven meer.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:27 schreef kvd het volgende:
[..]
Ja da ik het zo druk heb vind ik wel prima. Ja het is stressvol en gigantisch druk en ik loop mezelf veel en regelmatig voorbij. Maar ik heb geen tijd om te denken en heb niet de tijd om weer te gaan malen en overal maar over te blijven denken. Wat ik wel zou doen als ik minder tijd zou hebben.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Hee
Wat vind je er nou van dat je het zo druk hebt? Is het stressvol, voelt het goed, ben je bang voor een moment dat je vrije tijd hebt? Wat zou er gebeuren als je niet zoveel te doen hebt?
Thanksquote:Op maandag 24 maart 2014 09:55 schreef Mistico het volgende:
Vervelend kuolema. Succes met je huiswerk
Nu de derde dag met AD. Het slapen gaat veel beter en ben niet misselijk meer. Merk alleen dat mijn bloedruk erg laag is. Normaal werd ik rond 14:00 wakker en nu zit ik al aan de koffie. Geen idee wat ik nu moet gaan doen.
Dat is dus wel een gevaar, je ontwijkt je gevoelens maar op een gegeven moment wordt al die drukte misschien te veel. Het is ook belangrijk om af en toe je rust te nemen, ook al is dat eng.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:15 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja da ik het zo druk heb vind ik wel prima. Ja het is stressvol en gigantisch druk en ik loop mezelf veel en regelmatig voorbij. Maar ik heb geen tijd om te denken en heb niet de tijd om weer te gaan malen en overal maar over te blijven denken. Wat ik wel zou doen als ik minder tijd zou hebben.
Oeh leuk, baby'squote:Op maandag 24 maart 2014 10:55 schreef Elvi het volgende:
Ik werd net gebeld door mn beste vriendin op mn huistelefoon. Of ik om 11 uur langs wilde komen. Heel apart want normaal appt ze me en spreken we ver van te voren af op dr vrije dagen.
Maar... ik had dus vorige week op haar kalender in dr wc gezien dat ze vanochtend naar de huisarts ging. En ze probeert zwanger te worden. Dus ik denk dat ze me vandaag wil vertellen dat ze inderdaad zwanger is
We hebben nu om 12 uur afgesproken dus ik ga zo nog even snel naar de DA om een klein kadootje voor dr te kopen
Ik zou echt heel verbaasd zijn als ze me dat niet zou vertellenquote:Op maandag 24 maart 2014 10:59 schreef kuolema het volgende:
[..]
Oeh leuk, baby'sHopelijk is dat inderdaad wat ze wil vertellen.
Ik kan echt niet wachten tot mijn zus een keer wat gaat kweken of zo want babyspulletjes kopen is zo leuk
Naar man, ik weet hoe het voelt. Vloog alles je even aan? Het is altijd moeilijker om dat soort dingen 'gewoon' te laten varen na een drukke sociale periode hè. Misschien de komende tijd sociaal het iets rustiger aan doen?quote:Op maandag 24 maart 2014 09:14 schreef kuolema het volgende:
Beeeehh ... wat een lange nacht zeg. Voel me echt verlept. De psycholoog is ziek, dat komt eigenlijk wel goed uitIk ga nu maar wat huiswerk maken en duik later mijn bed weer in.
Hoe gaat het met jullie?
Veel sociaal gedoe + studiestress is een beetje te veel. Ik kan gewoon niks hebbenquote:Op maandag 24 maart 2014 11:24 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Naar man, ik weet hoe het voelt. Vloog alles je even aan? Het is altijd moeilijker om dat soort dingen 'gewoon' te laten varen na een drukke sociale periode hè. Misschien de komende tijd sociaal het iets rustiger aan doen?
Ik ben momenteel ook heel druk, maar niet stressvol. Ik zie werk ook niet langer als iets dat ik moet doen om te leven, maar als onderdeel van het leven. Elke activiteit is een beleving, letterlijk. Ik kan tijdens de grootste drukte rust ervaren.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:15 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja da ik het zo druk heb vind ik wel prima. Ja het is stressvol en gigantisch druk en ik loop mezelf veel en regelmatig voorbij. Maar ik heb geen tijd om te denken en heb niet de tijd om weer te gaan malen en overal maar over te blijven denken. Wat ik wel zou doen als ik minder tijd zou hebben.
Vind je het moeilijk om je grenzen aan te geven in dit soort gevallen?quote:Op maandag 24 maart 2014 13:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Veel sociaal gedoe + studiestress is een beetje te veel. Ik kan gewoon niks hebben![]()
Ik ga donderdag tot maandag met familie weg, dus ook weer de hele tijd met mensen, dus ik hoop dat ik dat een beetje ga trekken ...
Jepquote:Op maandag 24 maart 2014 13:37 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Vind je het moeilijk om je grenzen aan te geven in dit soort gevallen?
Waar ben je bang voor als je dit wel gaat doen?quote:Op maandag 24 maart 2014 13:41 schreef kuolema het volgende:
[..]
JepDat is een van de problemen. Maar ik vind het ook moeilijk om te bepalen waar mijn grenzen liggen.
Dat probleem heb ik ook wel. Als ik erachter kom dat ik eroverheen ben gegaan is het vaak al veel te laat.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:41 schreef kuolema het volgende:
[..]
JepDat is een van de problemen. Maar ik vind het ook moeilijk om te bepalen waar mijn grenzen liggen.
Heerlijk man, emotues, gedachten en gevoelens.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:44 schreef duracellkonijntje het volgende:
De laatste 5 dagen ben ik bezig geweest met mediteren, met gemixte gevolgen. Aan de ene kant is het compulsief denken al iets minder erg geworden, iets waar ik zeer, maar dan ook ZEER blij mee ben. Elke dag mediteer ik nu ergens van tien minuten tot drie kwartier en vooral die lange sessies zijn heerlijk ontspannend. Ik merk dat het makkelijker wordt om gedachten en emoties gewoon te erkennen en langs me heen te laten gaan. Ze voelen is nou eenmaal een onderdeel van het verwerken.
Anderzijds merk ik ook dat doordat deze gevoelens meer ruimte krijgen, ze prominenter worden. De laatste dagen droom ik heel intens en onrustig. Vooral veel over mijn familie en met name mijn moeder. Ik ben dan bang dat ze in gevaar zijn en bij mijn moeder helemaal, omdat zij immers nog enorm overspannen en daarmee enigszins depressief is. Dat deze gevoelens me (logischerwijs) nog wel dwars zitten is nu wel duidelijk, maar ergens ben ik ook blij dat het zo naar voren komt nu. Vanmiddag maar weer even lekker lang mediteren, want het ontspant toch ook wel heel erg.
Even heel anders gerelateerd verder, ik ben volgens mij verdomme gewoon verliefd geworden. Vrijdag had ik een feestje bij een paar Duitse vrienden van me en de hele nacht tijdens het stappen goed vermaakt met een mooie Duitse dame. Normaal blijft het hier gewoon bij, maar ik krijg haar om een reden maar niet uit mijn hoofd. Brain, whatcha doin'?
Het lijkt me ook wel dat het makkelijker wordt om te ontspannen naarmate je het vaker doet. Misschien is het juist goed dat die gevoelens meer naar boven komen, dat je ze op deze manier kunt verwerken waarna het weer rustiger wordt.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:44 schreef duracellkonijntje het volgende:
De laatste 5 dagen ben ik bezig geweest met mediteren, met gemixte gevolgen. Aan de ene kant is het compulsief denken al iets minder erg geworden, iets waar ik zeer, maar dan ook ZEER blij mee ben. Elke dag mediteer ik nu ergens van tien minuten tot drie kwartier en vooral die lange sessies zijn heerlijk ontspannend. Ik merk dat het makkelijker wordt om gedachten en emoties gewoon te erkennen en langs me heen te laten gaan. Ze voelen is nou eenmaal een onderdeel van het verwerken.
Anderzijds merk ik ook dat doordat deze gevoelens meer ruimte krijgen, ze prominenter worden. De laatste dagen droom ik heel intens en onrustig. Vooral veel over mijn familie en met name mijn moeder. Ik ben dan bang dat ze in gevaar zijn en bij mijn moeder helemaal, omdat zij immers nog enorm overspannen en daarmee enigszins depressief is. Dat deze gevoelens me (logischerwijs) nog wel dwars zitten is nu wel duidelijk, maar ergens ben ik ook blij dat het zo naar voren komt nu. Vanmiddag maar weer even lekker lang mediteren, want het ontspant toch ook wel heel erg.
Contactgegevens uitgewisseld?quote:Even heel anders gerelateerd verder, ik ben volgens mij verdomme gewoon verliefd geworden. Vrijdag had ik een feestje bij een paar Duitse vrienden van me en de hele nacht tijdens het stappen goed vermaakt met een mooie Duitse dame. Normaal blijft het hier gewoon bij, maar ik krijg haar om een reden maar niet uit mijn hoofd. Brain, whatcha doin'?
Dat ja.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Mistico het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook wel. Als ik erachter kom dat ik eroverheen ben gegaan is het vaak al veel te laat.
Meerdere dingen spelen een rol. Ik heb dus soms niet echt door dat ik over mijn grenzen ga, maar op zich is me het afgelopen jaar opgevallen welke situaties me veel energie kosten en een negatieve stemming tot gevolg hebben.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:44 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Waar ben je bang voor als je dit wel gaat doen?
Eng? Man doodeng juist omdat ik weet wat er komen gaat. Life is scary.. Weet nie voelt wel goed zo.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Thanks
Fijn dat de bijwerkingen minder zijn. In d&a #77 staat een lijst met leuke dingen om te doen, misschien heb je daar wat aan.
[..]
Dat is dus wel een gevaar, je ontwijkt je gevoelens maar op een gegeven moment wordt al die drukte misschien te veel. Het is ook belangrijk om af en toe je rust te nemen, ook al is dat eng.
Ja naja.. ik haal er juist wel rust uit, uit dat werken. En als sous chef weet je dat het werk stressvol kan zijn is gewoon nadeel van het vak haha.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ben momenteel ook heel druk, maar niet stressvol. Ik zie werk ook niet langer als iets dat ik moet doen om te leven, maar als onderdeel van het leven. Elke activiteit is een beleving, letterlijk. Ik kan tijdens de grootste drukte rust ervaren.
Misschien een idee voor jou om te kijken hoe je dat kan bereiken?
Genieten haha.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Heerlijk man, emotues, gedachten en gevoelens.
Precies. Ik kan het je van harte aanraden. Eentje die ik gebruik is de gratis 10-daagse tutorial van www.getsomeheadspace.com!quote:Op maandag 24 maart 2014 15:29 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het lijkt me ook wel dat het makkelijker wordt om te ontspannen naarmate je het vaker doet. Misschien is het juist goed dat die gevoelens meer naar boven komen, dat je ze op deze manier kunt verwerken waarna het weer rustiger wordt.
Oui. Ook al een beetje contact gehad, maar dat was niet echt veel. Ga nu ook niet als een of ander 16-jarig kind constant berichtjes sturen. Pff, ik dacht dat ik deze fase nou wel eens gehad heb maar ik voel me net weer een jochie van 13 dat voor het eerst een kusje heeft gekregen.quote:[..]
Contactgegevens uitgewisseld?
Ik zal overwegen om het te proberen.quote:Op maandag 24 maart 2014 17:50 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Genieten haha.Ze zijn je beste vriend en grootste vijand!
[..]
Precies. Ik kan het je van harte aanraden. Eentje die ik gebruik is de gratis 10-daagse tutorial van www.getsomeheadspace.com!Ik zou hem eens uitproberen als ik jou was, het is maar tien minuten per dag en als het je bevalt kun je het gewoon langer doen.
[..]
Oui. Ook al een beetje contact gehad, maar dat was niet echt veel. Ga nu ook niet als een of ander 16-jarig kind constant berichtjes sturen. Pff, ik dacht dat ik deze fase nou wel eens gehad heb maar ik voel me net weer een jochie van 13 dat voor het eerst een kusje heeft gekregen.
Tofquote:Op maandag 24 maart 2014 18:16 schreef Elvi het volgende:
Jaaa ik had gelijk!
Ik ging zitten bij dr op de bank, zij: "Ik heb nieuws!", ik: "Ik weet het! Hier is een kadootje!"
Ik vind het echt heel leuk maar het begint bij mij nu ook wel te rammelen hoor
Ik was op aanraden van mijn psych ook weer eens bezig met een soort van meditatie, de bodyscan. Maar, ondanks dat ik weet dat het mij kan helpen, werd ik er he-le-maal kriegel van. Ik bleef maar met mijn gedachten van links naar rechts gaan, werd boos op mezelf als de gedachte afdwaalde (niet echt open en zonder oordeel dus), werd 'boos' op de stem omdat ze me stoorde. Dus ik ben maar weer gestopt zodat ik er geen negatief labeltje aan ga plakken en zodra het iets rustiger is, ik het wel weer kan oppakken. Vond de psych wel goed van mequote:Op maandag 24 maart 2014 17:50 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Genieten haha.Ze zijn je beste vriend en grootste vijand!
[..]
Precies. Ik kan het je van harte aanraden. Eentje die ik gebruik is de gratis 10-daagse tutorial van www.getsomeheadspace.com!Ik zou hem eens uitproberen als ik jou was, het is maar tien minuten per dag en als het je bevalt kun je het gewoon langer doen.
[..]
Oui. Ook al een beetje contact gehad, maar dat was niet echt veel. Ga nu ook niet als een of ander 16-jarig kind constant berichtjes sturen. Pff, ik dacht dat ik deze fase nou wel eens gehad heb maar ik voel me net weer een jochie van 13 dat voor het eerst een kusje heeft gekregen.
Hahaha, je kan dus goed puzzelenquote:Op maandag 24 maart 2014 18:16 schreef Elvi het volgende:
Jaaa ik had gelijk!
Ik ging zitten bij dr op de bank, zij: "Ik heb nieuws!", ik: "Ik weet het! Hier is een kadootje!"
Ik heb iets gemist zie ik...quote:Op maandag 24 maart 2014 18:16 schreef Elvi het volgende:
Jaaa ik had gelijk!
Op mannenjacht en ze praat over een zij? en "dr".quote:
Als je nou gewoon een stukje terugleest ....quote:Op maandag 24 maart 2014 19:56 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Op mannenjacht en ze praat over een zij? en "dr".
Jaja snapte ik.... maar verwerk helemaal niks meer momenteel zoveel enorme wijzigingen vandaag. Hoofd vol stampens vol.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:07 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als je nou gewoon een stukje terugleest ....
Elvi is lesbisch, haar vriendin is zwanger maar nu wil ze eigenlijk toch zelf een kind van een man dus gaat ze daten maar dat mag haar vriendinnetje niet weten.
Methotrexaatquote:Op maandag 24 maart 2014 20:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Welke medicatie is dat kvd?
S_E garanties zijn er nooit he, ik ben gelukkig getrouwd en 19 weken zwanger maar ik heb geen garantie dat mijn man blijft... Ik ga er wel vanuit
De zwangerschap zelf heeft mij heel goed gedaan, weinig klachten meer, en dat schijnt vaker voor te komen... Ik ben er blij mee!
Ik heb een vriendin op het moment die nooit kinderen wil. En die niks moet hebben van kinderen en die babyshowers, en die issues van de kids naar de basisschool, middelbare school, het puberen etc. Misschien ooit in de toekomst iets adopteren. Dat is wel een ander perspectief, want ik wil best iemand een toekomst geven die dat anders niet had kunnen hebben.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:06 schreef kvd het volgende:
Een gezin schrikt mij op dit moment ook af. Maar nu mijn vriend aan de medicijnen zit waarbij een zwangerschap wordt afgeraden (of eigenlijk wordt verboden), baal ik er wel van dat verbod. Vooral omdat het waarschijnlijk minimaal een jaar duurt voordat het wel zou mogen en ik dan toch te oud aan het worden ben (ik wilde altijd een groot gezin...)
Tja ze woont in Duitsland, heb haar al uitgenodigd haar rond te leiden wanneer ze hier weer is. Wil een avondje lol ook niet te veel opblazen, vond ik vroeger ook altijd zo raar als een meisje dat bij me deed. Pff, ik ben altijd zo zeker met vrouwen en here I am, mindfuck. :/ Ik laat het gewoon wel even zakken en dan neem ik wel een beslissing zonder emotie.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:41 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik zal overwegen om het te proberen.
Leuk toch, ik ben ook net een hysterische puber als ik iemand echt leuk vindVind het wel grappig altijd.
Ook niet niks sturen he.
[..]
Tof
Ga eens daten dan!
Eens hoor, ik ben oprecht bang dat wanneer mijn vriendin zwanger zou zijn, ze zo'n smerige PTSS of andere depressie zou ontwikkelen. Ik ben er zeker van dat mijn vriendin nooit kinderen wil. Daar twijfel ik oprecht niet aan. Als we naar iets toegaan met kids, strand, feestje of iets dan staat ze trillen van ergenis van het gejank en gebler.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Welke medicatie is dat kvd?
S_E garanties zijn er nooit he, ik ben gelukkig getrouwd en 19 weken zwanger maar ik heb geen garantie dat mijn man blijft... Ik ga er wel vanuit
De zwangerschap zelf heeft mij heel goed gedaan, weinig klachten meer, en dat schijnt vaker voor te komen... Ik ben er blij mee!
Die frustratie is logisch. Komt bij mij ook enorm snel als iets niet lukt. Probeer dat programma echt maar eens uit, super laagdrempelig. De truc is om wat er ook opkomt, je er niet tegen te verzetten. Laat alles komen, hoe erg je er door verkrampt of wat dan ook, hoe pijnlijk de emotie ook is.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:53 schreef kvd het volgende:
[..]
Ik was op aanraden van mijn psych ook weer eens bezig met een soort van meditatie, de bodyscan. Maar, ondanks dat ik weet dat het mij kan helpen, werd ik er he-le-maal kriegel van. Ik bleef maar met mijn gedachten van links naar rechts gaan, werd boos op mezelf als de gedachte afdwaalde (niet echt open en zonder oordeel dus), werd 'boos' op de stem omdat ze me stoorde. Dus ik ben maar weer gestopt zodat ik er geen negatief labeltje aan ga plakken en zodra het iets rustiger is, ik het wel weer kan oppakken. Vond de psych wel goed van me![]()
En toch yeah voor de kriebels bij je. Vliefd zijn kan best leuk zijn.
En ook uit het noorden? Stad of ommeland?
[..]
Hahaha, je kan dus goed puzzelen
En wat kuo zegt....dat wordt daten![]()
Verder weer veel gelezen, weinig onthouden.
Ik zag een sous chef voorbij komen![]()
En hier ook iemand die grenzen slecht herkent, bewaakt en er meer overheen gaat dan niet. Haat aan het niet herkennen van grenzen.
Ik was niet serieusquote:Op maandag 24 maart 2014 20:10 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Jaja snapte ik.... maar verwerk helemaal niks meer momenteel zoveel enorme wijzigingen vandaag. Hoofd vol stampens vol.
Like I said ik neem niks op. Ben echt super hard aan het deconcentreren op het moment ik moet afdrogen zelfs dat is teveel gevraagdquote:Op maandag 24 maart 2014 20:25 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik was niet serieus![]()
Ik ben moe, dan word ik een beetje vervelend.
Ik ken het principe, ik heb een cursus mindfulness gevolgd. En het heeft mij ontzettend geholpen toen. Maar het werkt nu totaal dus niet. Ik kan gewoon echt niet zonder oordeel bemerken dat ik afdwaal. Word echt gewoon pissig 'dat kan je dus ook al niet'. Gelukkig snapte de psych dat het me niet lukte toen ik vertelde wat er op dit moment allemaal speelt hier en gaf me groot gelijk dat ik er op dit moment mee stop en het oppik zodra de rust hier een beetje is wedergekeerd.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:24 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Die frustratie is logisch. Komt bij mij ook enorm snel als iets niet lukt. Probeer dat programma echt maar eens uit, super laagdrempelig. De truc is om wat er ook opkomt, je er niet tegen te verzetten. Laat alles komen, hoe erg je er door verkrampt of wat dan ook, hoe pijnlijk de emotie ook is.
Zodra je merkt dat je gaat denken, geen punt, dat is normaal. Keer wanneer je het door hebt rustig weer terug naar je ademhaling en tel deze. Je hoeft ook niet 'niet te labelen', want doordat je alles al gewoon laat komen doe je dat al. 'Niet labelen' is ook weer een mentaal proces en de ergernis aan dat je dat niet lukt kun je ook gewoon voelen. Verzet je nergens tegen, blijf bij je ademhalingen tellen en dwaal je af, is normaal, keer gewoon rustig terug naar je adem en keep on going!
Ik ben een stadjer! En jij?
Zo maar op bed dus. Beste wat je kunt doen op zo'n moment.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:27 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Like I said ik neem niks op. Ben echt super hard aan het deconcentreren op het moment ik moet afdrogen zelfs dat is teveel gevraagd
Yup marja verplichtingen richting stage/school/thuis marja... ik ga me begeleider ff hale want ik ga zo overlopen haha... neej eigenlijks nie grappig maar mot er wel om lachen..quote:Op maandag 24 maart 2014 20:30 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Zo maar op bed dus. Beste wat je kunt doen op zo'n moment.
Dan is het logisch. Zo lang het lekker voelt, doen, anders niet!quote:Op maandag 24 maart 2014 20:30 schreef kvd het volgende:
[..]
Ik ken het principe, ik heb een cursus mindfulness gevolgd. En het heeft mij ontzettend geholpen toen. Maar het werkt nu totaal dus niet. Ik kan gewoon echt niet zonder oordeel bemerken dat ik afdwaal. Word echt gewoon pissig 'dat kan je dus ook al niet'. Gelukkig snapte de psych dat het me niet lukte toen ik vertelde wat er op dit moment allemaal speelt hier en gaf me groot gelijk dat ik er op dit moment mee stop en het oppik zodra de rust hier een beetje is wedergekeerd.
Maar ik heb je link opgeslagen en als ik eraan toe ben, da ik eens kijken/luisteren/er mee bezig.
En hier ook een stadjer. Voormalig lijn 6, nu lijn 4
De vaat wordt vanzelf droog weet ik uit ervaring. Lekker laten staan, morgen is er weer een dag. Nu even de tijd voor jezelf nemen/bijkomen/lekker slapen.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:27 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Like I said ik neem niks op. Ben echt super hard aan het deconcentreren op het moment ik moet afdrogen zelfs dat is teveel gevraagd
Oeh...'eind' lijn 11? Daar vlakbij staat mijn droomhuis (of eigenlijk huis met droomkeukenquote:Op maandag 24 maart 2014 20:32 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dan is het logisch. Zo lang het lekker voelt, doen, anders niet!
Hier lijn 11 (helaas geen ov meer maar afijn..)!
Goed idee. De rest kan echt wel even wachten. Als ik lees wat je allemaal doet in een week, heb je die tijd nu ook wel even nodig.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:38 schreef Raggingbull het volgende:
Never mind die is naar huis... zucht... die moest eerder weg vandaag is waar ook naja... uhmm... filmpje erbij opzetten dan maar..
Haha geloof me juist niet me leven loopt het beste als ik non-stop gewoon kan blijven gaan. Maar vandaag echt bizarre ontdekkingen gedaan dus begin echt over te stromen momenteel... tranen met tuiten om niks eigenlijks maar moet gewoon janken maar voel me nie verdrietig. Raar vandaag me eerste avond rust in 3 weken dus dunno...quote:Op maandag 24 maart 2014 20:47 schreef kvd het volgende:
[..]
Goed idee. De rest kan echt wel even wachten. Als ik lees wat je allemaal doet in een week, heb je die tijd nu ook wel even nodig.
Haha nee in het midden!quote:Op maandag 24 maart 2014 20:35 schreef kvd het volgende:
[..]
Oeh...'eind' lijn 11? Daar vlakbij staat mijn droomhuis (of eigenlijk huis met droomkeuken)
Verplichtingen om 9 uur 's avonds? Jij bent nu je nr.1 verplichting, slapen!quote:Op maandag 24 maart 2014 20:32 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Yup marja verplichtingen richting stage/school/thuis marja... ik ga me begeleider ff hale want ik ga zo overlopen haha... neej eigenlijks nie grappig maar mot er wel om lachen..
Zie ik toch anders.....quote:Op maandag 24 maart 2014 20:52 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Verplichtingen om 9 uur 's avonds? Jij bent nu je nr.1 verplichting, slapen!
Hup, aan de studie danquote:Op maandag 24 maart 2014 20:49 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Haha geloof me juist niet me leven loopt het beste als ik non-stop gewoon kan blijven gaan. Maar vandaag echt bizarre ontdekkingen gedaan dus begin echt over te stromen momenteel... tranen met tuiten om niks eigenlijks maar moet gewoon janken maar voel me nie verdrietig. Raar vandaag me eerste avond rust in 3 weken dus dunno...
quote:
Nog eerder. Boterdiep!quote:Op maandag 24 maart 2014 20:59 schreef kvd het volgende:
[..]
Hup, aan de studie dan
Tranen misschien maar gewoon lekker laten komen, of een film opzetten die afleiding kan geven. En als je van je af wilt schrijven....
[..]![]()
Daar heb ik jaaaaaaren gewoond, aan het spoor...
Mwa... eerst maar weer eens een biertje drinken. Zo ff wat eten alweer en dan verder zien denk ik...quote:Op maandag 24 maart 2014 20:59 schreef kvd het volgende:
[..]
Hup, aan de studie dan
Tranen misschien maar gewoon lekker laten komen, of een film opzetten die afleiding kan geven. En als je van je af wilt schrijven....
[..]![]()
Daar heb ik jaaaaaaren gewoond, aan het spoor...
eh.. 24/7 maar hoe snel ze reageren hangt van de tijd dat ik ze probeer te bereiken af hahaquote:Op maandag 24 maart 2014 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe intens is het contact met jullie en de therapeut? Ik kan die van mij 24/7 bellen, emailen etc.
Gotverquote:Op maandag 24 maart 2014 20:07 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als je nou gewoon een stukje terugleest ....
Elvi is lesbisch, haar vriendin is zwanger maar nu wil ze eigenlijk toch zelf een kind van een man dus gaat ze daten maar dat mag haar vriendinnetje niet weten.
Een week of 2-3.. Eerst alle negatieve bijwerkingen doorstaan en toen merkte ik dat ik mij beter voelde.quote:Op maandag 24 maart 2014 22:16 schreef Mistico het volgende:
Hoe snel werkte de AD bij jullie? En dan bedoel ik dat je echte merkte dat je positiver werd? En voel je je dan echt gelukkig of is het een ander gevoel? Ik vind het allemaal best eng eigenlijk en denk erover om ermee te stoppen.
Ik heb nooit gemerkt dat het me positiever maakte. Wel dat het me qua emoties meer reguleerbaar maakte. Ik kan me ook niet voorstellen dat AD je 'gelukkig' maakt, maar ik denk eerder dat het je emotionele systeem beter kan reguleren.quote:Op maandag 24 maart 2014 22:16 schreef Mistico het volgende:
Hoe snel werkte de AD bij jullie? En dan bedoel ik dat je echte merkte dat je positiver werd? En voel je je dan echt gelukkig of is het een ander gevoel? Ik vind het allemaal best eng eigenlijk en denk erover om ermee te stoppen.
Haha mocht je nog een donor nodig hebben^^ hahahaquote:
Soms vind ik mezelf heel grappig, weet je datquote:
Ik maak zelf te weinig seretonine aan, Dus ik wordt zeer zeker gelukkiger met AD! De kans dat ik er ooit vanaf kom is ook erg kleinquote:Op maandag 24 maart 2014 22:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb nooit gemerkt dat het me positiever maakte. Wel dat het me qua emoties meer reguleerbaar maakte. Ik kan me ook niet voorstellen dat AD je 'gelukkig' maakt, maar ik denk eerder dat het je emotionele systeem beter kan reguleren.
Wat ik medisch tot dusverre weet is dat men nog niet direct kan meten "hoeveel" serotonine je hebt/maakt. Klopt dat? Men kan medisch helemaal serotonine nog niet meten? Maar moet dat via/via methodes doen?quote:Op maandag 24 maart 2014 23:24 schreef kuolema het volgende:
Grappig dat mensen dat serotonineverhaal als ultieme medische verklaring zien ...
Het kan wel gemeten worden, maar indirect, in het bloed, wat niet overeen hoeft te komen met het niveau in je hersenen, waar het om gaat. Maar het gaat niet alleen daarom. Het is vooral een theorie en serotonine heeft er sowieso wat mee te maken maar wat mensen wordt verteld is dat het zo simpel werkt als 'je maakt niet genoeg serotonine aan waardoor je depressief wordt en dit pilletje zorgt ervoor dat dat wordt hersteld en dan voel je je beter'. Het is fijn om die info in je hoofd te hebben maar het is niet de waarheid. De waarheid is dat er meer processen in de hersenen of elders in het lichaam bij betrokken zijn en dat we eigenlijk gewoon heel weinig weten.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 00:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat ik medisch tot dusverre weet is dat men nog niet direct kan meten "hoeveel" serotonine je hebt/maakt. Klopt dat? Men kan medisch helemaal serotonine nog niet meten? Maar moet dat via/via methodes doen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:29 schreef Elvi het volgende:
Knallende ruzie met mn moeder over hoe lui ik wel niet benIedere keer als dat gebeurt besef ik me weer wat een kleine kans ik heb om een leuk leven te krijgen als ik hier blijf wonen.
goed zo dus!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kan je niet anti-kraak gaan wonen oid? En daar blijven zou ik sowieso niet te lang doen inderdaad. ouders kunnen nog zo leuk zijn, op een zeker moment werkt het gewoon niet om nog samen in een huis te wonen. (en laat staan als je ouders niet zo leuk zijn)Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
Halveer de dosis eens en begin dan opnieuw.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:41 schreef Mistico het volgende:
Ik heb besloten om voorlopig te stoppen met AD. Ik heb last van vrijwel alle bijwerkingen na 4 dagen. Als ik opsta zie ik sterretjes en mijn hartslag is zeer onregelmatig. Wel een tegenvaller dit.
Ik gebruik Clomipramine (25mg). Ik denk niet dat ik dit kleine pilletje door tweeën kan delen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:43 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Halveer de dosis eens en begin dan opnieuw.
Of probeer andere.
Welke heb je ook alweer?
Ik neem aan dat je er weloverwogen aan bent begonnen, en dan vind ik het een beetje onverstandig om het na 4 dagen al op te geven.
Ik ga zo de arts maar even bellen. Geen idee eigenlijk waarom ik dit middel heb gekregen. Volgens de arts zou dit middel moeten werken. Ik weet verder eigenlijk ook niet wat voor andere AD er zijn op de markt.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:59 schreef Murmeli het volgende:
daar zijn pillensnijders voor.
maar overleg ff met je arts. sommige pillen kan je niet delen omdat daar een afgiftesysteem in zit ofzo (bijv bij concerta is dat, dat is geen AD trrouwens, maar er zijn ook AD die dat hebben)
Waarom heb jij trouwens clomipramine gekregen? Dat is helemaal geen voor de hand liggend middel om mee te beginnen.
Hmmm. Een pijnstiller heb ik absoluut niet nodig. Heb ik soms een paardenmiddel gekregen? En dat heeft de arts mij inderdaad niet verteld, maar ik snap best dat medicijnen niet altijd werken.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:13 schreef Murmeli het volgende:
Maar het is geloof ik ook een pijnstiller in sommige gevallen dus dat soort overwegingen kunnen meespelen.
Maar vraag het ff na.
AD werken nooit met 100% zekerheid dus is altijd ff zoeken.
Je arts had je daarover moeten informeren.
Maar er zijn dus vele soorten. De meest voorgeschreven ad's zij ssri's, die hebben gemiddeld de minste bijwerkingen. Maar ze zijn er wel. Ik was ook doodziek de eerste dagen. Gaat vanzelf over. En overleg evt om met de helft van de normale startdosering te beginnen. Ik vond dat erg prettig.
Nee zo erg zal het niet zijn. Elke arts heeft zo zijn voorkeuren. Maar heb je al gebeld?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:18 schreef Mistico het volgende:
[..]
Hmmm. Een pijnstiller heb ik absoluut niet nodig. Heb ik soms een paardenmiddel gekregen? En dat heeft de arts mij inderdaad niet verteld, maar ik snap best dat medicijnen niet altijd werken.
Lekker dan ...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:54 schreef Raggingbull het volgende:
Heerlijk vandaag dagje stage.. komt plotseling meneer inspecteur voor de deur staan. Zegt me begeleider oja das waar ook die komt vandaag. Raggingbull kun jij misschien eventjes alle validaties die nog geldig zijn uitzoeken uit de mappen hier een een lijstje(3 A4tjes vol) met alle validaties die ik hebben moet. Alvast bedankt.. zucht cijfertjes dwarrelen voor me ogen hoofdpijn en bijzonder geirriteerd had dit graag van tevoren eventjes geweten.
Balen joh dat je jezelf er niet heen hebt kunnen sleuren.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:06 schreef kuolema het volgende:
Ai ... ik ben vandaag niet naar het tentamen gegaan. Dus vak nummer zoveel verkloot.
Mijn vader wist dat ik vandaag weg moest dus vroeg vanochtend waarom ik nog in bed lag. Hij dacht dat ik college had (dat had ik gezegd) en of ik niet in de problemen kwam door niet te gaan. 'Nee hoor', zei ik
Ik wil mezelf er niet mee confronteren. Zojuist belde de psych en we hebben morgenochtend een afspraak. Ik zie er zo tegenop, ik wil gewoon alles ontlopen en niet denken aan stomme dingen maar afleiding zoeken en doen alsof er niks aan de hand is.
En je bent niet kut. Je hebt er wel een denk ik maar je bent het nietquote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:08 schreef kuolema het volgende:
Kutik. Hoe krijg ik het toch elke keer weer voor elkaar.
Ik was wel naar alle colleges geweest de afgelopen 8 weken, dat was twee keer per week. Heb heel wat artikelen gelezen, een deel van het boek, samenvattingen gemaakt. Het is niet zo dat ik niks heb gedaan. Maar toen het einde in zicht kwam, kwam de spanning en dan kan ik me er niet meer toe zetten om iets te doen. Bovendien is er ook nog een paper die ik moet schrijven voor dit vak, waarvan ik verwachtte dat het toch wel fout zou gaan dus dat is dan ook niet motiverend voor het leren voor de toets. Ik heb het idee dat ik het gewoon echt niet meer kan. Ik ben zo gewend dat dingen fout gaan, dat ik daar in blijf hangen. Terwijl ik vorig jaar geen problemen had met tentamens.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:14 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Balen joh dat je jezelf er niet heen hebt kunnen sleuren.
Is het voor jou ook niet een idee om deze periode gewoon even te latem voor wat hij is en dan de volgende ronde braaf colleges te volgen etc? Gewoon een verplicht ritme opleggen, vaste tijd op, naar de uni, college volgen of studeren op de uni, naar huis etc...?
Het heeft mij onwijs geholpen toen ik helemaal was vastgelopen tijdens mijn studie.
Ik ging toen echt in een paar weken tijd van ik wil dood naar braaf studeren en het best weer zien zitten op de meeste vlakken. En meteen een enorme berg studiepunten gehaald haha. Zoveel heb ik er nooit meer in een trimester gehaald haha!
*checkt even* Ja, aanwezig!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:15 schreef Murmeli het volgende:
[..]
En je bent niet kut. Je hebt er wel een denk ik maar je bent het niet
De arts vertelde me dat uit onderzoek en haar ervaring blijkt dat dit middel goed werkt voor mensen met de specifieke klachten die ik heb (BDD). Een ander middel is ook mogelijk mochten de bijwerkingen te erg zijn maar deze zijn wel minder effectief, en ze wil het liefst het probleem zo efficient mogelijk aanpakken zonder dat ik allemaal verschillende medicijnen moet gaan uitproberen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:57 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Nee zo erg zal het niet zijn. Elke arts heeft zo zijn voorkeuren. Maar heb je al gebeld?
Even volhouden dusquote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:26 schreef Mistico het volgende:
[..]
De arts vertelde me dat uit onderzoek en haar ervaring blijkt dat dit middel goed werkt voor mensen met de specifieke klachten die ik heb (BDD). Een ander middel is ook mogelijk mochten de bijwerkingen te erg zijn maar deze zijn wel minder effectief, en ze wil het liefst het probleem zo efficient mogelijk aanpakken zonder dat ik allemaal verschillende medicijnen moet gaan uitproberen.
Niet om het een of ander maar wat voor werk doe je? Ik kan me nog wel van dat soort momenten herinneren. Als ik ook maar de referentie;" had je dat niet ff eerder kunnen zeggen" hoorde ik al "je kunt ook naar huis!"quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:54 schreef Raggingbull het volgende:
Heerlijk vandaag dagje stage.. komt plotseling meneer inspecteur voor de deur staan. Zegt me begeleider oja das waar ook die komt vandaag. Raggingbull kun jij misschien eventjes alle validaties die nog geldig zijn uitzoeken uit de mappen hier een een lijstje(3 A4tjes vol) met alle validaties die ik hebben moet. Alvast bedankt.. zucht cijfertjes dwarrelen voor me ogen hoofdpijn en bijzonder geirriteerd had dit graag van tevoren eventjes geweten.
ach joh?? Zo kan ik niet denken hoor ... Nee mijn wereld vergaat elke keer en mijn hele toekomst valt weg als iets niet luktquote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:55 schreef Raggingbull het volgende:
Ja aangegeven lukt dus niet er komen allemaal spoedjes binnen die buiten de boekjes om gedaan moeten worden. Inspecteur die hier 4 dagen gaat rondlopen tis 1 grote chaos hier niks komt af alles half werk dan inspecteur weer mot je weer wat anders gaan doen. En kan nu eventjes niet gaan zitten praten met die kerel in de buurt zegmaar gaat nie echt volgens boekje allemaal momenteel...
@kuolema ach joh binnenkort de herkansing in we weten allemaal dat je het kunt komt goed meissie!
Waarom ging je niet?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:06 schreef kuolema het volgende:
Ai ... ik ben vandaag niet naar het tentamen gegaan. Dus vak nummer zoveel verkloot.
.
Dat had geen zin, ik zou toch een onvoldoende hebben gehaald want ik had te weinig gedaan. Ik maak het tentamen dan liever helemaal niet dan dat ik domme antwoorden geef.quote:
Stage in een laboratorium... en het probleem wat jij beschrijft heb ik geen last van. Maar heb vorige week halve week gewoon staan schoonmaken uit eigen initiatief omdat er niks beters te doen was. En nu vandaag krijg ik te horen ja eh de inspecteur komt zo ik heb dit en dit en dit nodig nu! Dus heb echt van de 8 uur 4 uur lang mappen door zitten spitten en snel. Want ik moest mijn overige 8 uur werk in de andere 4 proppen. Ware hel vandaag me stem is nu helemaal kapot. Ben helemaal kapot en morgen nog zo een dag..quote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Niet om het een of ander maar wat voor werk doe je? Ik kan me nog wel van dat soort momenten herinneren. Als ik ook maar de referentie;" had je dat niet ff eerder kunnen zeggen" hoorde ik al "je kunt ook naar huis!".
Nou eh... momenteel eventjes chille tot 18:00 dan eten koken/was draaien/douchen/kamer schoonmaken dus neej denk het niet...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:53 schreef kuolema het volgende:
Sjongejonge. Kun je vanavond wel rustig aan doen?
Oh wassen/opruimen/schoonmaken moet ik ook nog doen ... ik ga gauw beginnen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:54 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Nou eh... momenteel eventjes chille tot 18:00 dan eten koken/was draaien/douchen/kamer schoonmaken dus neej denk het niet...
Owja en voor ik het vergeet vandaag dus me afspraak met indigo gemist he... in alle drukte helemaal vergeten... Zal ik ook nog wel weer een preek over krijgen..
Ik deed altijd exact het tegen over gestelde. Wel heen gaan, keihard falen om dan in de her een 9 aan te tikken. Care wat een professor daar over zou denken. Anders krijg je dat continu uitstel gedrag, want wanneer weet je of je voldoende zou weten om flink te scoren?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:47 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat had geen zin, ik zou toch een onvoldoende hebben gehaald want ik had te weinig gedaan. Ik maak het tentamen dan liever helemaal niet dan dat ik domme antwoorden geef.
Dat maakt mij dus wel heel veel uit. Ik weet dat het stom klinkt.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik deed altijd exact het tegen over gestelde. Wel heen gaan, keihard falen om dan in de her een 9 aan te tikken. Care wat een professor daar over zou denken. Anders krijg je dat continu uitstel gedrag, want wanneer weet je of je voldoende zou weten om flink te scoren?
Oprecht, wat is het probleem van domme antwoorden geven?
Oef, stage in een lab. Respect! Laatste keer dat ik in een lab zat was in Durham, bij JET. Godver, de sfeer die er daar hing en wat ik van andere had vernomen (bij CERN) was gruwelijk droog. Moet je wel net liggen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:48 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Stage in een laboratorium... en het probleem wat jij beschrijft heb ik geen last van. Maar heb vorige week halve week gewoon staan schoonmaken uit eigen initiatief omdat er niks beters te doen was. En nu vandaag krijg ik te horen ja eh de inspecteur komt zo ik heb dit en dit en dit nodig nu! Dus heb echt van de 8 uur 4 uur lang mappen door zitten spitten en snel. Want ik moest mijn overige 8 uur werk in de andere 4 proppen. Ware hel vandaag me stem is nu helemaal kapot. Ben helemaal kapot en morgen nog zo een dag..
@kuo neej niet geuit inspecteur ging weg met mijn collega's ik bleef alleen achter het laatste half uur achterstallig werk van vandaag inhalen... was nog ff rennen en vliegen om voor het avond eten thuis te kunnen zijn...
Maar waarom? En wie maakt dat wat uit? Ik weet dat ik loop te zeiken, maar toch, wie maakt het wat uit of je domme antwoorden geeft? De reden waarom ik dit noem is omdat onze familie uit elkaar ligt ivm een erfenis waar er een aantal dus over vielen met hoeveel mensen je naar een makelaar zou kunnen, wat voor kleding je aan moet hebben. Ik snap dat niet, dus vraag me dat echt af. Wie of wat maakt het nu uit of je domme antwoorden geeft?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat maakt mij dus wel heel veel uit. Ik weet dat het stom klinkt.
Ik wil niet dom overkomen en schaam me voor mezelf. Misschien maakt het de docent niet uit (hoewel hij misschien denkt van 'haha, wat een dom wicht is dat dat ze zoiets opschrijft' - wat ik erg zou vinden) maar het maakt mijzelf sowieso uit. Geen fouten mogen maken en zo.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar waarom? En wie maakt dat wat uit? Ik weet dat ik loop te zeiken, maar toch, wie maakt het wat uit of je domme antwoorden geeft? De reden waarom ik dit noem is omdat onze familie uit elkaar ligt ivm een erfenis waar er een aantal dus over vielen met hoeveel mensen je naar een makelaar zou kunnen, wat voor kleding je aan moet hebben. Ik snap dat niet, dus vraag me dat echt af. Wie of wat maakt het nu uit of je domme antwoorden geeft?
Nee natuurlijk niet ...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb je het de professor wel eens gevraagd of hij het een issue vind dat je onzin zou opschrijven?
Als je hetzelfde doet als mij wil je er simpel weg niet over nadenken. Nadenken over iets vervelends is beroerd en ik zeg dan altijd weet ik niet zodat ik er niet over na hoef te denken.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef kuolema het volgende:
Even iets anders: ik ben altijd erg gespannen als ik een gesprek heb met de psycholoog, waardoor ik niet goed kan nadenken. Als me dan iets wordt gevraagd waarover ik moet nadenken zeg ik 'weet ik niet' of iets dat eigenlijk niet helemaal klopt. En dan voel ik me achteraf altijd heel stom.
Heeft iemand enig idee hoe ik hiermee om kan gaan? Ik kan niet zomaar niet meer gespannen zijn want dat is altijd al zo geweest. Maar hoe kan ik toch nadenken terwijl ik onder spanning sta?
Dat is makkelijker maar dan kom je ook niet verder. De behandeling is er juist voor bedoeld om je te helpen nadenken over dingen zodat je verder kunt.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:59 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Als je hetzelfde doet als mij wil je er simpel weg niet over nadenken. Nadenken over iets vervelends is beroerd en ik zeg dan altijd weet ik niet zodat ik er niet over na hoef te denken.
Ja hehe da snap ik haha. Maar doe jij niet onbewust hetzelfde. Trouwens jij studeert psychologie jij moet het weten joh.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:03 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is makkelijker maar dan kom je ook niet verder. De behandeling is er juist voor bedoeld om je te helpen nadenken over dingen zodat je verder kunt.
Ja maar ik faal wel dus dan krijg je dat hequote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:10 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja hehe da snap ik haha. Maar doe jij niet onbewust hetzelfde. Trouwens jij studeert psychologie jij moet het weten joh.
Van tevoren dingen opschrijven en de keer daarop de antwoorden op papier meenemen waar je de keer daarop geen antwoord op kon krijgen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef kuolema het volgende:
Even iets anders: ik ben altijd erg gespannen als ik een gesprek heb met de psycholoog, waardoor ik niet goed kan nadenken. Als me dan iets wordt gevraagd waarover ik moet nadenken zeg ik 'weet ik niet' of iets dat eigenlijk niet helemaal klopt. En dan voel ik me achteraf altijd heel stom.
Heeft iemand enig idee hoe ik hiermee om kan gaan? Ik kan niet zomaar niet meer gespannen zijn want dat is altijd al zo geweest. Maar hoe kan ik toch nadenken terwijl ik onder spanning sta?
Dat heb ik wel eens overwogen maar ik vind dat heel moeilijk. Over iets beginnen vind ik lastig, ik heb liever dat mij vragen worden gesteld.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Van tevoren dingen opschrijven en de keer daarop de antwoorden op papier meenemen waar je de keer daarop geen antwoord op kon krijgen.
En meld even dat je dit probleem hebt, straks denkt hij nog dat er verder geen probleem is.
Wel maf eigenlijk dat je psych dit probleem zelf niet oppakt.
Ik zeg ook altijd weet ik nietquote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef kuolema het volgende:
Het is mijn meest gebruikte antwoord en verder vallen er heel veel en vooral lange stiltes ... dat schiet niet echt op haha.quote:
Ook mijn beste antwoord hoorquote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:21 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is mijn meest gebruikte antwoord en verder vallen er heel veel en vooral lange stiltes ... dat schiet niet echt op haha.
Zeggen en zeggen...en het is de bedoeling dat hij een gesprekstechniek vindt die werkt bij jou. Ik heb dat aangegeven dat ik feedback nodig heb...ik heb dan veel meer aan een spiegel dan aan een muur.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat heb ik wel eens overwogen maar ik vind dat heel moeilijk. Over iets beginnen vind ik lastig, ik heb liever dat mij vragen worden gesteld.
De psych laat juist hele lange stiltes vallen in de hoop dat ik zelf ergens over begin maar dan word ik nog zenuwachtiger en blokkeer ik helemaal ... zo awkward![]()
Maar dat heeft hij wel door en ik heb ook aangegeven dat ik daar heel zenuwachtig van word. Maar goed, dat is dus eigenlijk juist de bedoeling zodat je ineens dingen eruit gaat flappen.
Zelfde geldt ook voor jou btwquote:
Ja ik heb dat ook gezegd, dat ik liever wil dat me vragen worden gesteld en dat ik heel zenuwachtig word van die stiltes, maar hij zei dat hij wil dat ik zelf ergens mee kom omdat we het anders gaan hebben over iets dat misschien helemaal niet zo belangrijk is of zo.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zeggen en zeggen...en het is de bedoeling dat hij een gesprekstechniek vindt die werkt bij jou. Ik heb dat aangegeven dat ik feedback nodig heb...ik heb dan veel meer aan een spiegel dan aan een muur.
Als je zo zenuwachtig bent, kan je zeggen dat je er zenuwachtig van wordt...heeft hij gelijk iets om op voort te borduren
[..]
Zelfde geldt ook voor jou btw
Ja ik heb soms ook het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen daar maar het is zo moeilijk, ik blokkeer gewoon.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef minthy het volgende:
Even heel zwart-wit; als je weinig kwijt kan in gesprekken, wat haal je er dan uit voor jezelf?
Ik herken het wel aardig hoor maar ik had het idee ontzettend verkeerd bezig te zijn als ik mooi weer bleef spelen. Daar schoot ik uiteindelijk verdomd weinig mee op en ik verdeed zowel de tijd van m'n psycholoog als m'n eigen tijd
Vetgedrukte is dus eigenlijk wat ik wou zeggen tegen Kuo, bedankt Minthyquote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef minthy het volgende:
Even heel zwart-wit; als je weinig kwijt kan in gesprekken, wat haal je er dan uit voor jezelf?
Ik herken het wel aardig hoor maar ik had het idee ontzettend verkeerd bezig te zijn als ik mooi weer bleef spelen. Daar schoot ik uiteindelijk verdomd weinig mee op en ik verdeed zowel de tijd van m'n psycholoog als m'n eigen tijd
Ehm...nu hebben jullie het dus letterlijk helemaal nergens over maar idd, als je nog maar 1 gesprek te gaan heb...zou ik zeggen "Hup! Door de gehaktmolen en yolo!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja ik heb dat ook gezegd, dat ik liever wil dat me vragen worden gesteld en dat ik heel zenuwachtig word van die stiltes, maar hij zei dat hij wil dat ik zelf ergens mee kom omdat we het anders gaan hebben over iets dat misschien helemaal niet zo belangrijk is of zo.
Maar morgen is het laatste individuele gesprek, ik zal afwachten hoe het gaat in de groep. Waarschijnlijk nog veel moeizamer
[..]
Ja ik heb soms ook het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen daar maar het is zo moeilijk, ik blokkeer gewoon.
Soms is er wel een onderwerp dat goed te bespreken is.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ehm...nu hebben jullie het dus letterlijk helemaal nergens over maar idd, als je nog maar 1 gesprek te gaan heb...zou ik zeggen "Hup! Door de gehaktmolen en yolo!"
Je blokkades en groepstherapie? Daar heb ik goeie ervaringen mee, mijn groepstherapie heeft me grootdeels van dat fort dat ik om me heen had, afgeholpen (dat was dus mn hidden agenda) en het was zoooo moeilijk! ...maar het was wat ik wou en DUS geschiedde het.
Edit: Anders zeg je tegen hem dat je hem een klootzak vindt omdat hij niks tegen je zei, het staat je vrij te doen en te laten wat je wilt (naja, moet wel niet asociaal zijn natuurlijk)
Ja wie hier niet?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:05 schreef Miniem het volgende:
[..]
Niks, ermee stoppen dan? wat moet ik dan?
Het liefst was ik al lang met mijn leven gestopt.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je anders zou moet dan gesprekken voeren met de psycholoog.quote:
Zelfmedicatie en zo hard gaan werken dat je geen tijd meer hebt om ook maar ergens over na te denken!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je anders zou moet dan gesprekken voeren met de psycholoog.
Medicatie voor mij is een no-go. En dat tweede is ook geen optie.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:14 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Zelfmedicatie en zo hard gaan werken dat je geen tijd meer hebt om ook maar ergens over na te denken!
Hoezo da 2e ook nie?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:16 schreef Miniem het volgende:
[..]
Medicatie voor mij is een no-go. En dat tweede is ook geen optie.
The power of now lezen en langzaamaan je eigen ideeen serieuzer nemen, als je geen eigen ideetjes hebt ook niet erg. (maar ik heb bij mezelf altijd een beetje de indruk dat ik weinig ideeen heb omdat ik ze zelf niet zo serieus neem / en dus afstomp)quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je anders zou moet dan gesprekken voeren met de psycholoog.
Dat gevoel heb ik ook vaak. Het is stom omdat ik zelf hulp heb gezocht en van mij ook inzet wordt verwacht, maar soms zie ik het gewoon echt niet meer zitten en blijf ik toch naar die gesprekken gaan want ja, wat moet ik anders?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik ging gewoon aan de AD, psychologen.. Als jij niet met een concreet probleem zit dan lijkt mij praten over je gevoelens tamelijk nutteloos eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook vaak. Het is stom omdat ik zelf hulp heb gezocht en van mij ook inzet wordt verwacht, maar soms zie ik het gewoon echt niet meer zitten en blijf ik toch naar die gesprekken gaan want ja, wat moet ik anders?
Daarom voel ik me vaak schuldig tegenover de hulpverleners omdat ik hun tijd aan het verdoen ben.
Ad werkt bij mij niet (genoeg) en ook als je complexere problemen hebt is therapie effectief. Dat is bewezen. Maar sommigen doen het blijkbaar liever zelf.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:58 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik ging gewoon aan de AD, psychologen.. Als jij niet met een concreet probleem zit dan lijkt mij praten over je gevoelens tamelijk nutteloos eerlijk gezegd.
Waarom zou je jezelf daar schuldig om voelen? Je bent het net zo veel waard als ieder ander om geholpen te worden.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook vaak. Het is stom omdat ik zelf hulp heb gezocht en van mij ook inzet wordt verwacht, maar soms zie ik het gewoon echt niet meer zitten en blijf ik toch naar die gesprekken gaan want ja, wat moet ik anders?
Daarom voel ik me vaak schuldig tegenover de hulpverleners omdat ik hun tijd aan het verdoen ben.
Complex probleem? Zoals?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:00 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ad werkt bij mij niet (genoeg) en ook als je complexere problemen hebt is therapie effectief. Dat is bewezen. Maar sommigen doen het blijkbaar liever zelf.
Ik vind het soms moeilijk om me echt in te zetten omdat ik er weinig vertrouwen in heb, omdat het moeilijk is en omdat ik het gevoel heb dat ik het niet verdien. Terwijl die mensen proberen te helpen. Dus verspil ik hun tijd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:01 schreef Mistico het volgende:
[..]
Waarom zou je jezelf daar schuldig om voelen? Je bent het net zo veel waard als ieder ander om geholpen te worden.
Ik praat niet zo graag over mezelf, en ben meer geïnteresseerd in anderen. Daarom zijn de gesprekken vaak ook moeilijk voor mij omdat ik niets weet over de hulpverleners en ze daardoor moeilijk kan vertrouwen. (Hulpverleners vertellen niet veel over zichzelf he?)
Iets vagers ja, zonder duidelijke oorzaak en met meerdere klachten.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:03 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Complex probleem? Zoals?
Ik bedoel meer concreet als in ''niet vaag'' ik heb het eigenlijk best goed maar had er toch totaal geen zin in.
Dat is niet stom, maar getuigt juist van krachtquote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Oh, nou..quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:22 schreef kuolema het volgende:
durf niet te spreken in het openbaar' maar meer een vaag gevoel van ernstig ongelukkig zijn zonder directe aanleiding.
Ik heb ook twee keer cognitieve gedragstherapie gehad maar dat hielp niet genoeg. Nu ga ik beginnen met iets anders.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh, nou..
Keb niet de indruk dat dat voor mij zou werken in ieder gevalKeb het ook wel geprobeerd desondanks... Beetje wanhoop eigenlijk ergens.
Hoelang heb jij er al last van eigenlijk?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:26 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik heb ook twee keer cognitieve gedragstherapie gehad maar dat hielp niet genoeg. Nu ga ik beginnen met iets anders.
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:24 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat is niet stom, maar getuigt juist van kracht![]()
En je bent hun tijd niet aan het verdoen maar het is voor jezelf zo zonde dat je er niet meer uit kan halen.
Een kort, niet al te diepgaand verhaaltje van mijzelf (voor het slapen gaan of om van in slaap te vallen, mag ook); ik gaf wenselijke antwoorden op vragen die me gesteld werden. "Hoe ging het deze week minthy?" "Nou, best goed!" En dan begon ik alle positieve puntjes op te ratelen, al over m'n tong struikelend. Over het negatieve durfde ik niet te beginnen, want "wat heeft zo'n man eraan dat ik mezelf opsluit in huis omdat ik de straat niet opdurf omdat ik denk dat iedereen me een stomme vetzak vindt en dat ik elke avond en nacht diepongelukkig op de bank lig te snikken! Wat moest hij daarvan wel niet denken? Nee, vooral laten zien dat het best goed gaat, voor iedereen beter!".
Fout gedacht. Hij ergerde zich aan het vrolijke tralala-gedrag van mij en heeft dit uitgesproken. Oeps. Daar kwamen de tranen, na maanden hooguit wat tipjes van de ellende opgelicht te hebben. Ik schaamde me kapot, werkelijk. Ging door de grond, want niemand ziet me ooit janken of zit me dusdanig op de zenuwen dat dat uitgelokt wordt. Kon ook niet meer stoppen met snikken en probeerde in hetzelfde (hoge) tempo door te ratelen
Dat was voor mij een soort breekpunt. Hij deed niet raar, vond het fijn dat ik dat durfde toe te laten tijdens dat gesprek. De week erop zag ik tegen het gesprek op maar ik merkte dat ik niet meer zo geblokkeerd zat te zijn.
Huilen lucht bij mij niet op en zorgt eigenlijk voor meer frustraties. Tijdens dat gesprek heeft het echter wél geholpen! Meer in de zin van "wat ik ook doe of zeg, er wordt geen oordeel aan gehangen". Ik zit er nu zelf ook minder met gedachten over hoe ik overkom of dat ik geen rare dingen zeg.
Probeer je psych duidelijk te maken dat je een scherm opgetrokken hebt waar je niet achter vandaan durft te komen. Lukt het niet om het in zijn gezicht te zeggen, stuur hem dan een mail. Of via dat überhippe cliëntenportaal als ze dat hebben. Je bent niet stom, gun het jezelf dat je hieruit komt.
Ik zat als kind al niet lekker in mijn vel maar toen ik 14 was kwam ik in een depressie. Dus 7 jaar.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:33 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoelang heb jij er al last van eigenlijk?
Het is bij mij ook meer wanhoop dan 'laat ik eens lekker aan mezelf gaan werken'.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh, nou..
Keb niet de indruk dat dat voor mij zou werken in ieder gevalKeb het ook wel geprobeerd desondanks... Beetje wanhoop eigenlijk ergens.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.Tap tap tap
Stuur je hem daarna even door?quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:08 schreef kuolema het volgende:
Ik denk dat ik Bill maar even ga bellen
quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:28 schreef CherryLips het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.
Vervelend dat het nog niet beter gaat
En, wat betreft je beestjes: denk je vooral dat je nu minder goed voor ze zorgt, of ís het ook echt zo? Ik vraag dit, omdat ik zelf, als ik me niet goed voel, ook denk dat ik heel slecht ben voor mijn katten,maar feitelijk doe ik dan niets verkeerd/anders dan normaal. maar die depressie-gevoelens laten me dat dan denken.
Qua voor jezelf zorgen: heel herkenbaar ook dat dat dan lastig is. Probeer een soort van minimumniveau aan te houden op dat vlak (elke dag douchen, elke dag schone kleren, elke dag haar kammen, om de x dagen haar wassen etc en ook wbt koken bijv minstens 3x in de week koken en dan steeds voor 2 dagen zodat je kan opwarmen). En laat de rest dan een beetje gaan. Want anders ga je jezelf daar over lopen beschuldigen en daar wordt het niet beter op.
Sterkte meissie, ik vind het écht heel rot om te horen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
Ik!quote:
Zou ik mee oppassen. Zelfmedicatie is moeilijk, niet denken nog meer. Belangrijker is je gedachtegang te ontwikkelen ipv deze te ontlopen. Niet werken, maar verwerken!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:14 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Zelfmedicatie en zo hard gaan werken dat je geen tijd meer hebt om ook maar ergens over na te denken!
Wellicht geeft wanhoop de hoop om eens lekker aan jezelf te werken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 01:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is bij mij ook meer wanhoop dan 'laat ik eens lekker aan mezelf gaan werken'.
Behalve piekeren, kan je nog andere redenen bedenken? Wat doe je aan het piekeren? Zorg iig goed voor jezelf. Eet goed en met vaste regelmaat, drink en drugs niet, en ga op vaste tijden naar bed, zelfs al slaap je niet of slecht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.
En kijk soms eens in de spiegel en spreek jezelf wat bemoedigende woorden toe alsof je je beste maatje toespreekt.Wanneer je water niet roert, wordt het water helder en kan je het vuil op de bodem beter zien liggen. Oftewel, nu worden weggestopte ervaringen zichtbaar. Pittig voor even, maar heel leerzaam.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:52 schreef duracellkonijntje het volgende:
Kassa, weer een nacht goed geslapen. Ik wil het nog geen wondermiddel noemen, maar dat mediteren heeft mijn piekeren wel aanzienlijk aan banden gelegd en daardoor slaap ik al een hele poos vrij goed. Wel merk ik dat door het openstaan voor al mijn gevoelens en emoties er veel naar boven komt. Veel dromen met angst of gevechten. Het lijken allemaal dingen te zijn die in mij zaten maar die ik, ondanks mijn meer open houding, ik toch altijd nog wat wegmoffelde.
Nouja, ik blijf iedere dag in ieder geval even mediteren. Het is spannend en ergens wat ongemakkelijk om al deze dingen te voelen, maar ik denk dat ik ze nu maar beter kan voelen dan weer wegstoppen.![]()
Heb je hulp hierbij? Want dat kan je vast een stukje op weg helpen. En het is niet zwak om hulp te vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.
De belastingaangifte kun je uitstellen, uitstel vragen is niet moeilijk en je hebt 3 maanden extra de tijd. Ook inzicht in je financien door ze op een rijtje te zetten kan heel veel opluchten. Kijken of en hoe je ermee uitkomt of niet en wat er eventueel anders moet/kan. We zijn een vriend van ons die werkloos is geraakt ook aan het helpen hiermee. Sterkte."In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
Als je het rationeel bekijkt is het leven ook niet zo leuk hoor, of je nu depressief bent of niet.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik!![]()
Het leven is veel te leuk, zeker zonder die sluier voor de ogen die we depressie noemen.
Ja dat klopt, dat is dus die inzet. Maar juist door die wanhoop is het moeilijk om erin te geloven en je best te doen om je beter te voelen. Mijn stemming en ideeën over mezelf en de toekomst kunnen erg wisselen, waardoor er ook momenten zijn waarop ik wel de moed en het vertrouwen heb om aan de slag te gaan. Het is dan ook de bedoeling dat die momenten steeds vaker voorkomen zodat je echt vooruit kunt komen. Dat is ook een kwestie van tijd en ervaring denk ik.quote:[..]
Zou ik mee oppassen. Zelfmedicatie is moeilijk, niet denken nog meer. Belangrijker is je gedachtegang te ontwikkelen ipv deze te ontlopen. Niet werken, maar verwerken!
[..]
Wellicht geeft wanhoop de hoop om eens lekker aan jezelf te werken.
Mijns inziens is het wel iets dat je 24/7 moet doen, omdat je ook 24/7 leeft. Alleen aan jezelf werken tijdens die enkele minuten per week met de psych en een pilletje her en der, dat getuigt niet van inzet.
Overigens stel ik niet dat jij dit doet, maar dat sommige mensen nog wel eens zo met hun psychische problemen omgaan. Die zien een bezoek aan de psych als een bezoek aan de kerkminister; eens per week zonden opbiechten, de rest van de week zondigen. Of nog erger: "Tja, zo ben ik nu eenmaal...", alsof hun geest in graniet gekerfd is.
NouSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.Klinkt niet fijn allemaal.
Als je ouders je mee uit nemen, hoe voel je je dan? Vind je dat prettig, kan je ervan genieten? Als er momenten of dagen zijn dat je je beter voelt, waar komt dat dan door?
SterkteHij heeft het er druk mee, constant in gesprekquote:
Yay, goed bezigquote:Op woensdag 26 maart 2014 09:52 schreef duracellkonijntje het volgende:
Kassa, weer een nacht goed geslapen. Ik wil het nog geen wondermiddel noemen, maar dat mediteren heeft mijn piekeren wel aanzienlijk aan banden gelegd en daardoor slaap ik al een hele poos vrij goed. Wel merk ik dat door het openstaan voor al mijn gevoelens en emoties er veel naar boven komt. Veel dromen met angst of gevechten. Het lijken allemaal dingen te zijn die in mij zaten maar die ik, ondanks mijn meer open houding, ik toch altijd nog wat wegmoffelde.
Nouja, ik blijf iedere dag in ieder geval even mediteren. Het is spannend en ergens wat ongemakkelijk om al deze dingen te voelen, maar ik denk dat ik ze nu maar beter kan voelen dan weer wegstoppen.
Why are you wearing that stupid man suit?
Rationaliteit bezigt zich niet met leuk, dat doet emotie, of ervaring. Die laatste twee zijn (meer) subjectief én veranderlijk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:10 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als je het rationeel bekijkt is het leven ook niet zo leuk hoor, of je nu depressief bent of niet.
Maar het kan best mooi zijn soms.
Waarom proberen je beter te voelen en niet toestaan dat je slechter mag voelen? Veel mensen willen zich altijd maar goed voelen en investeren daar zoveel in dat ze zich er slecht door voelen. Gedrag en perceptie is deels te trainen, dus probeer voor jezelf lessen te vinden in je omgeving. En dan bedoel ik niet per se via een boek of deskundige, maar zelfs al zoiets simpels als een bloem in je vensterbank. Die zit daar gewoon lekker bloem te zijn, ongeacht z'n omgeving.quote:[..]
Ja dat klopt, dat is dus die inzet. Maar juist door die wanhoop is het moeilijk om erin te geloven en je best te doen om je beter te voelen. Mijn stemming en ideeën over mezelf en de toekomst kunnen erg wisselen, waardoor er ook momenten zijn waarop ik wel de moed en het vertrouwen heb om aan de slag te gaan. Het is dan ook de bedoeling dat die momenten steeds vaker voorkomen zodat je echt vooruit kunt komen. Dat is ook een kwestie van tijd en ervaring denk ik.
quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:10 schreef kuolema het volgende:
[..]
Hij heeft het er druk mee, constant in gesprek
Ik haal de beestjes minder op schoot, laat ze niet meer loslopen. Ik koop geen lekkers meer voor ze behalve de gebruikelijke groente, ze krijgen goedkoper voer en goedkopere bodembedekking en goedkoper hooi. Ze waren al schuw maar ik heb het idee dat ze kunnen voelen dat ik 'anders' ben, en nu moeten ze niets meer van me weten. Ik ging eerst naar beurzen en kocht lekkers en mandjes voor ze, maar nu dus niet meer. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ze het bij een ander beter hebben, maar ik weet dat ik geen overhaaste beslissingen moet maken en dat het misschien gewoon tussen de oren zit.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:16 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Vervelend dat het nog niet beter gaat
En, wat betreft je beestjes: denk je vooral dat je nu minder goed voor ze zorgt, of ís het ook echt zo? Ik vraag dit, omdat ik zelf, als ik me niet goed voel, ook denk dat ik heel slecht ben voor mijn katten,maar feitelijk doe ik dan niets verkeerd/anders dan normaal. maar die depressie-gevoelens laten me dat dan denken.
Qua voor jezelf zorgen: heel herkenbaar ook dat dat dan lastig is. Probeer een soort van minimumniveau aan te houden op dat vlak (elke dag douchen, elke dag schone kleren, elke dag haar kammen, om de x dagen haar wassen etc en ook wbt koken bijv minstens 3x in de week koken en dan steeds voor 2 dagen zodat je kan opwarmen). En laat de rest dan een beetje gaan. Want anders ga je jezelf daar over lopen beschuldigen en daar wordt het niet beter op.
Sterkte meissie, ik vind het écht heel rot om te horen
Ik probeer m'n hoofd te legen, ik probeer te denken 'het komt allemaal wel weer goed', 'wat stel je je aan', 'over een jaar kun je erom lachen' en 'duizenden anderen hebben ergere problemen' en 'er is niemand dood, hou toch op'. M'n zelfvertrouwen heeft een behoorlijke knauw gehad, alles wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd, is naar de klote. Dus ik heb er even moeite mee om positief te blijven over mezelf.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Behalve piekeren, kan je nog andere redenen bedenken? Wat doe je aan het piekeren? Zorg iig goed voor jezelf. Eet goed en met vaste regelmaat, drink en drugs niet, en ga op vaste tijden naar bed, zelfs al slaap je niet of slecht.
En kijk soms eens in de spiegel en spreek jezelf wat bemoedigende woorden toe alsof je je beste maatje toespreekt.
Ik had een accountant, een financieel adviseur, maar die is in november overleden, net toen het gesodemieter begon. Dat was ook een vriend van de familie, hij heeft me enorm geholpen, dus dat hakte er ook nog in, en z'n opvolger ken ik verder niet en moet ik zelf achter de broek aan zittenquote:Op woensdag 26 maart 2014 10:29 schreef zomertje het volgende:
[..]
Heb je hulp hierbij? Want dat kan je vast een stukje op weg helpen. En het is niet zwak om hulp te vragen.
De belastingaangifte kun je uitstellen, uitstel vragen is niet moeilijk en je hebt 3 maanden extra de tijd. Ook inzicht in je financien door ze op een rijtje te zetten kan heel veel opluchten. Kijken of en hoe je ermee uitkomt of niet en wat er eventueel anders moet/kan. We zijn een vriend van ons die werkloos is geraakt ook aan het helpen hiermee. Sterkte.
Dat negatieve tegenover jezelf levert niks op is mijn ervaring. Beter uitvinden waar t fout is gegaan en kijken of je daar iets mee kan. Alles maar aan jezelf wijten maakt t niet beter.quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:06 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik probeer m'n hoofd te legen, ik probeer te denken 'het komt allemaal wel weer goed', 'wat stel je je aan', 'over een jaar kun je erom lachen' en 'duizenden anderen hebben ergere problemen' en 'er is niemand dood, hou toch op'. M'n zelfvertrouwen heeft een behoorlijke knauw gehad, alles wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd, is naar de klote. Dus ik heb er even moeite mee om positief te blijven over mezelf.
Kan je niet positief zijn tegen jezelf, wees dan positief tegen anderen. Als je jezelf niet helpen kan, help dan anderen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:06 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik probeer m'n hoofd te legen, ik probeer te denken 'het komt allemaal wel weer goed', 'wat stel je je aan', 'over een jaar kun je erom lachen' en 'duizenden anderen hebben ergere problemen' en 'er is niemand dood, hou toch op'. M'n zelfvertrouwen heeft een behoorlijke knauw gehad, alles wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd, is naar de klote. Dus ik heb er even moeite mee om positief te blijven over mezelf.
Like je signature.quote:
I know maar zoals alles moet ik het buiten mezelf zoeken omdat ik zo ver met mezelf in de knoop zit dat ik het allemaal wel weet maar niks kan/(durf) op te lossen bang voor wat er allemaal achter zit.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik!![]()
Het leven is veel te leuk, zeker zonder die sluier voor de ogen die we depressie noemen.
[..]
Zou ik mee oppassen. Zelfmedicatie is moeilijk, niet denken nog meer. Belangrijker is je gedachtegang te ontwikkelen ipv deze te ontlopen. Niet werken, maar verwerken!
[..]
Wellicht geeft wanhoop de hoop om eens lekker aan jezelf te werken.
Mijns inziens is het wel iets dat je 24/7 moet doen, omdat je ook 24/7 leeft. Alleen aan jezelf werken tijdens die enkele minuten per week met de psych en een pilletje her en der, dat getuigt niet van inzet.
Overigens stel ik niet dat jij dit doet, maar dat sommige mensen nog wel eens zo met hun psychische problemen omgaan. Die zien een bezoek aan de psych als een bezoek aan de kerkminister; eens per week zonden opbiechten, de rest van de week zondigen. Of nog erger: "Tja, zo ben ik nu eenmaal...", alsof hun geest in graniet gekerfd is.
[..]
Behalve piekeren, kan je nog andere redenen bedenken? Wat doe je aan het piekeren? Zorg iig goed voor jezelf. Eet goed en met vaste regelmaat, drink en drugs niet, en ga op vaste tijden naar bed, zelfs al slaap je niet of slecht.
En kijk soms eens in de spiegel en spreek jezelf wat bemoedigende woorden toe alsof je je beste maatje toespreekt.
[..]
Wanneer je water niet roert, wordt het water helder en kan je het vuil op de bodem beter zien liggen. Oftewel, nu worden weggestopte ervaringen zichtbaar. Pittig voor even, maar heel leerzaam.
Dan is het kiezen voor het leed dat je wegstopt, of voor het leed van het wegstoppen zelf, zoals wat je nu ondervindt. Dat kan je zelf doen, of met een deskundige. Stapje voor stapje zou ik het wel doen, zeker als je angstig bent voor wat je vindt.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:05 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
I know maar zoals alles moet ik het buiten mezelf zoeken omdat ik zo ver met mezelf in de knoop zit dat ik het allemaal wel weet maar niks kan/(durf) op te lossen bang voor wat er allemaal achter zit.
Tjah.. Ik weet wat ik ga vinden ik weet het allemaal.. en ken mezelf echt door en door. En dat maakt het allemaal zo verschrikkelijk moeilijk voor mij dan. Want ik weet wat er achter al die onverschilligheid en wegloperij schuil hangt en die dingen kan ik niet onder ogen zien.quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan is het kiezen voor het leed dat je wegstopt, of voor het leed van het wegstoppen zelf, zoals wat je nu ondervindt. Dat kan je zelf doen, of met een deskundige. Stapje voor stapje zou ik het wel doen, zeker als je angstig bent voor wat je vindt.
Fuck it wil ik ook marja... ik moet nog half uurtje stage dan mag ik naar huis.. pfff....quote:
Nooit echt therapieren, meer psychiater + een of andere praktische psycholoog waar we eigenlijk nooit zo praktisch waren... En toen later nog een psycho therapeut maar daar had ik helemaal 3x niks aan die legde alleen uit hoe een depressie werktquote:Op woensdag 26 maart 2014 01:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is bij mij ook meer wanhoop dan 'laat ik eens lekker aan mezelf gaan werken'.
Wat heb je voor therapie gehad en hoe lang? Nooit overwogen het nog eens te proberen?
Men zegt wel eens: als je een probleem 100% kent, wordt het antwoord zichtbaar en is het geen probleem meer.quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:57 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Tjah.. Ik weet wat ik ga vinden ik weet het allemaal.. en ken mezelf echt door en door. En dat maakt het allemaal zo verschrikkelijk moeilijk voor mij dan. Want ik weet wat er achter al die onverschilligheid en wegloperij schuil hangt en die dingen kan ik niet onder ogen zien.
Et blijft een probleem als je in de greep bent van je eigen angst.quote:Op woensdag 26 maart 2014 15:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Men zegt wel eens: als je een probleem 100% kent, wordt het antwoord zichtbaar en is het geen probleem meer.
Maar dan kies je voor bewust blijven lijden, omdat het makkelijker lijkt? Als je de minst hete van twee vuren moet kiezen, dan kan dat, maar ik zou ze allebei willen doven.
Om een probleem op te lossen moet je het kennen het weten het begrijpen en boven alles het probleem snappen. Ik ken het en ik weet het. Alleen ik kan er helemaal niks mee.quote:Op woensdag 26 maart 2014 15:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Men zegt wel eens: als je een probleem 100% kent, wordt het antwoord zichtbaar en is het geen probleem meer.
Maar dan kies je voor bewust blijven lijden, omdat het makkelijker lijkt? Als je de minst hete van twee vuren moet kiezen, dan kan dat, maar ik zou ze allebei willen doven.
Mezelf bloot geven... Die shit is moeilijk voor iemand met vertrouwens problemen..quote:Op woensdag 26 maart 2014 15:28 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Et blijft een probleem als je in de greep bent van je eigen angst.
En dat is een ego probleem... Lekker jezelf bloot geven, fuck die shit![]()
Heb je zelf een idee van wat je kan doen om je situatie te verbeteren?quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:07 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Om een probleem op te lossen moet je het kennen het weten het begrijpen en boven alles het probleem snappen. Ik ken het en ik weet het. Alleen ik kan er helemaal niks mee.
Hulp vragen roep je dan. Ja doe ik psychologisch traject, begeleid wonen al die shit. En het helpt alleen niet de problemen waar ik echt mee zit. Die al jaren spelen..
[..]
Mezelf bloot geven... Die shit is moeilijk voor iemand met vertrouwens problemen..
Nope anders was het probleem al geen probleem meer. Als ik de situatie kon verbeteren had ik al een gedeelte van de oplossing toch of nie?quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Heb je zelf een idee van wat je kan doen om je situatie te verbeteren?
Je hoeft niemand te vertrouwen om je bloot te geven.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:07 schreef Raggingbull het volgende:
Mezelf bloot geven... Die shit is moeilijk voor iemand met vertrouwens problemen..
Ja dat zie ik echt anders... als ik iemand niet vertrouw geef ik mezelf niet bloot... ook omdat ik da nie durf main reason..quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:20 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je hoeft niemand te vertrouwen om je bloot te geven.
Gewoon schijt hebben.
Kijk, angst, je laat je leven er door beinvloeden, concreet probleem dat eenvoudig op te lossen is. (voor mensen zonder angst stoornis)quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:26 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja dat zie ik echt anders... als ik iemand niet vertrouw geef ik mezelf niet bloot... ook omdat ik da nie durf main reason..
Yup.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:16 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Nope anders was het probleem al geen probleem meer. Als ik de situatie kon verbeteren had ik al een gedeelte van de oplossing toch of nie?
Dunno man tis hier een behoorlijk groot probleem..quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:29 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Kijk, angst, je laat je leven er door beinvloeden, concreet probleem dat eenvoudig op te lossen is. (voor mensen zonder angst stoornis)
Wat? Je angst?quote:Op woensdag 26 maart 2014 18:02 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Dunno man tis hier een behoorlijk groot probleem..
Ja zo te zeggen maar verder vooral ook gewoon mijn eigen ik. Bang zijn voor wie ik ben. Ja beetje vaag klinkt het maar tis moeilijk..quote:
Spot on dit filmpje denk ik, kijk hem even afquote:Op woensdag 26 maart 2014 18:10 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja zo te zeggen maar verder vooral ook gewoon mijn eigen ik. Bang zijn voor wie ik ben. Ja beetje vaag klinkt het maar tis moeilijk..
Hij verteld over dat mensen zich enorm identificeren met hun gedachten en enorm opgesloten zitten in hun hoofd.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:12 schreef Raggingbull het volgende:
Ja kingtoppie echt heb net 15 minute gekeken. Maar ik word er echt niet wijs uit ik kan het ook absoluut niet volgen gewoon... uhmm... is het een optie als je het eventjes kort en krachtig samenvat?
Het zijn van hoog sensitief maakt het mogelijk om beide te hebben zonder er 1 te laten gaan. Dat maakt het hoog sensitief ik ben in het nu kan denken en toch alles mee krijgen. Details opnemen die een ander niet eens ziet. En toch denken. Maar ik geloof dat ik nu echt totaal ernaast zit haha.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hij verteld over dat mensen zich enorm identificeren met hun gedachten en enorm opgesloten zitten in hun hoofd.
Jij bent bang voor wie je bent, maar wie jij denkt te zijn heb je zelf verzonnen, als je gewoon ''bent'' heb je daar geen last van.
Hmm, kan je er iets mee? Kan mij voorstellen dat mensen het wazig vinden.
http://www.dailymail.co.u(...)an-Goslings-fan.htmlquote:Want to shift your end-of-winter blues? Studies show that KNITTING can cure depression - and even Ryan Gosling's a fan!
Klinkt gek, maar haken heeft mij aardig geholpen!quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:34 schreef kvd het volgende:
Als de depressie in de winter erger is, is de remedie gevonden...we moeten met z'n allen aan het breien
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)an-Goslings-fan.html
Ik ben met breien begonnen in oktober en haak inderdaad nu ook.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:37 schreef minthy het volgende:
[..]
Klinkt gek, maar haken heeft mij aardig geholpen!
Keej keej fair enough hij heeft een soort van punt. Al geloof ik er geen bal van en spreekt hij zichzelf naar mijn mening een beetje tegen. Heeft het steeds over boedha maar en nooit over god maar boedha is DE god van het boedhisme wat ik dan weer niet snap. Verder tolt mijn hoofd nu ik begrijp wat hij bedoeld maar merk zelf een vaak een soort van zijn versie maar dat dan onbewust/bewust terwijl ik bewust/onbewust in die ban zit. Tis lastig uit te leggen maar de beste man maakt een punt.quote:Op woensdag 26 maart 2014 18:19 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Spot on dit filmpje denk ik, kijk hem even afEn vertel me wat je ervan vond, oke?
![]()
Als je het nou toch eens zou proberen, je blootgeven aan iemand. Je gaat je wellicht vreselijk kut, gespannen, depri of wat dan ook voelen, maar doe het. Accepteer elke gevoel dat over je heen komt, ervaar het gewoon. Is het immers niet veel lekkerder om je NIET constant tegen iets te hoeven verzetten?quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:16 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Nope anders was het probleem al geen probleem meer. Als ik de situatie kon verbeteren had ik al een gedeelte van de oplossing toch of nie?
Eh... ja dat kan ik wel eens gaan proberen.. ben wel n direct al gestrest word de eerste keer sinds jaren dan.. mu hopen dat het de moeite waard is. Zucht.... serieus ik zie nu al allerlei leeuwen en beren op de wegquote:Op woensdag 26 maart 2014 20:10 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Als je het nou toch eens zou proberen, je blootgeven aan iemand. Je gaat je wellicht vreselijk kut, gespannen, depri of wat dan ook voelen, maar doe het. Accepteer elke gevoel dat over je heen komt, ervaar het gewoon. Is het immers niet veel lekkerder om je NIET constant tegen iets te hoeven verzetten?
Wat vind jij beter aan Eckhart Tolle tov andere guru's zoals Krishnamurti? Tolle neemt zich zelf imho veel te serieus. Hij is me te "zwaar"quote:Op woensdag 26 maart 2014 18:19 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Spot on dit filmpje denk ik, kijk hem even afEn vertel me wat je ervan vond, oke?
![]()
Kijk je hoeft je echt niet nu aan zomaar iemand je diepste geheimen te vertellen, maar wellicht iemand die wel enigszins vertrouwd voelt benaderen en een stukje van je ziel met deze persoon delen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:10 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Eh... ja dat kan ik wel eens gaan proberen.. ben wel n direct al gestrest word de eerste keer sinds jaren dan.. mu hopen dat het de moeite waard is. Zucht.... serieus ik zie nu al allerlei leeuwen en beren op de weg![]()
No offence I am trying. Ik bedoel neem hier bijvoorbeeld ik probeer het. Pretty much niemand behalve jullie weet dit. En ja het geeft rust en voelt geweldig om ergens begrepen te voelen. Waar mensen je proberen te helpen etc. maar tegelijkertijd is het zo vreselijk moeilijk. Nu probeer ik het allemaal wel aan de psycholoog te vertellen en mijn begeleider. Maar me begeleider weet veel maar de helft nog nie van wat jullie weten. Het in real life vertellen zit zon grote drempel voor bij mij. Dat ik gewoon dichtsla en niks meer kan zeggen ookal wil ik het zo graag.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:20 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Kijk je hoeft je echt niet nu aan zomaar iemand je diepste geheimen te vertellen, maar wellicht iemand die wel enigszins vertrouwd voelt benaderen en een stukje van je ziel met deze persoon delen.
Ik weet hoe het is om angst te hebben. Het is super hardnekkig en enorm vervelend, maar de eerste stap tot loslaten is je niet langer verzetten. Het is net als een zeurend kind, zo lang je het aandacht geeft gaat het altijd door. Laat je het kind gewoon zeuren, dan zal je het gezeur nog wel horen, alleen er geen energie meer aan besteden en langzamerhand wordt het kind dan gewoon moe en stopt het.
Vertel dat eens aan je begeleider. Dat is al een stap vooruit.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:24 schreef Raggingbull het volgende:
Het in real life vertellen zit zon grote drempel voor bij mij. Dat ik gewoon dichtsla en niks meer kan zeggen ookal wil ik het zo graag.
Haha die maakt het live mee daar hoef ik dat niet meer aan te vertellen.. die wist gewoon niet wat ze doen moest en ikke maar janken en me echt klote voelen want ik was so close om het gewoon te vertellen. En op het laatste moment sloeg ik helemaal dicht. Sindsdien kan ik zelfs daar nie meer in de buurt komen. En daar baal ik zo hard van want het voelde zo goed...quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Vertel dat eens aan je begeleider. Dat is al een stap vooruit.
En als je nou alleen maar gaat de volgende keer om dit te vertellen; dat je het moeilijk vond? Dat je moeite hebt te vertellen wat je het zwaarst weegt? Ook dat is weer een stapje vooruit.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Haha die maakt het live mee daar hoef ik dat niet meer aan te vertellen.. die wist gewoon niet wat ze doen moest en ikke maar janken en me echt klote voelen want ik was so close om het gewoon te vertellen. En op het laatste moment sloeg ik helemaal dicht. Sindsdien kan ik zelfs daar nie meer in de buurt komen. En daar baal ik zo hard van want het voelde zo goed...
Ik sta met haar echt op de alles of niets positie alle shit er omheen kent ze al. Alleen de echte problemen die ik hier wel kan beschrijven krijg ik me strot niet uit en dat weet ze. Heb er zoveel gesprekken over gehad en inmiddels alles aangegeven en ben het dan ook volledig met je eens. Maar door dringen tot de problemen in de kern komt het niet omdat ik dicht sla en de woorden me strot gewoon onmogelijk uit kan krijgen. Behalve wat vage kreten..quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:35 schreef Gray het volgende:
[..]
En als je nou alleen maar gaat de volgende keer om dit te vertellen; dat je het moeilijk vond? Dat je moeite hebt te vertellen wat je het zwaarst weegt? Ook dat is weer een stapje vooruit.
Kleine stapjes helpen je ook vooruit, weetje.
Top dat je het hier inderdaad al doet. Ik was ook nooit een prater dus ik snap hoe moeilijk dit is om dit in het echt te doen, helemaal als je vertrouwensproblemen hebt.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:24 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
No offence I am trying. Ik bedoel neem hier bijvoorbeeld ik probeer het. Pretty much niemand behalve jullie weet dit. En ja het geeft rust en voelt geweldig om ergens begrepen te voelen. Waar mensen je proberen te helpen etc. maar tegelijkertijd is het zo vreselijk moeilijk. Nu probeer ik het allemaal wel aan de psycholoog te vertellen en mijn begeleider. Maar me begeleider weet veel maar de helft nog nie van wat jullie weten. Het in real life vertellen zit zon grote drempel voor bij mij. Dat ik gewoon dichtsla en niks meer kan zeggen ookal wil ik het zo graag.
Doe dan nog even wat je nu doet, wellicht heeft het gewoon even tijd nodig. Wanneer je er klaar voor bent, ben je er klaar voor.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:38 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ik sta met haar echt op de alles of niets positie alle shit er omheen kent ze al. Alleen de echte problemen die ik hier wel kan beschrijven krijg ik me strot niet uit en dat weet ze. Heb er zoveel gesprekken over gehad en inmiddels alles aangegeven en ben het dan ook volledig met je eens. Maar door dringen tot de problemen in de kern komt het niet omdat ik dicht sla en de woorden me strot gewoon onmogelijk uit kan krijgen. Behalve wat vage kreten..
Ja breng mij dat eens aan het verstand zou waarschijnlijk al een hoop schelen..quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:38 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Top dat je het hier inderdaad al doet. Ik was ook nooit een prater dus ik snap hoe moeilijk dit is om dit in het echt te doen, helemaal als je vertrouwensproblemen hebt.
Sla jezelf niet dood als je nog een paar keer stilvalt, het is immers niet niks wat je doet. Vecht in ieder geval niet tegen je gevoelens, maar probeer ze gewoon maar enigszins te laten komen, hoef je daar in ieder geval geen energie aan te besteden.
Zodra je eenmaal succesvol je verhaal met iemand gedeeld hebt zal het makkelijker gaan. Een beetje, maar makkelijker. Zoiets vergt tijd en oefening.
Alleen jij kan dat aan je verstand brengen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:48 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja breng mij dat eens aan het verstand zou waarschijnlijk al een hoop schelen..
I know mar doe het maar evenquote:Op woensdag 26 maart 2014 22:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Alleen jij kan dat aan je verstand brengen.
Ja inderdaad ja!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jeeeeeeeeej stage evaluatie van mijn stage begeleider die van na 8 weken is binnen. Keej toch stiekem wel eventjes een vreugde momentje momenteel.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
quote:Op woensdag 26 maart 2014 22:35 schreef Raggingbull het volgende:
Nice!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jeeeeeeeeej stage evaluatie van mijn stage begeleider die van na 8 weken is binnen. Keej toch stiekem wel eventjes een vreugde momentje momenteel.![]()
![]()
Misschien een tip voor concentratieproblemen: breek grote klussen af in kleine taken, zodat je met korte concentratiebogen volle aandacht kan leveren. Het helpt voor mij.![]()
Ja naja het zijn meer de grote routine matige klussen waarbij je constant hetzelfde doet waar ik mijn aandacht niet bij kan houden.quote:Op woensdag 26 maart 2014 22:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Nice!![]()
Misschien een tip voor concentratieproblemen: breek grote klussen af in kleine taken, zodat je met korte concentratiebogen volle aandacht kan leveren. Het helpt voor mij.
quote:Op woensdag 26 maart 2014 22:35 schreef Raggingbull het volgende:
Top!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jeeeeeeeeej stage evaluatie van mijn stage begeleider die van na 8 weken is binnen. Keej toch stiekem wel eventjes een vreugde momentje momenteel.![]()
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
Ah, ja dat vergt oefening. Goed fit zijn helpt overigens veel. De 'truc' is het beste uit elke actie willen halen. Lukt het niet, no worries, try again; dus laat het je niet naar beneden halen als het niet lukt. Blijf desondanks alles als de eerste keer zien, als een meesterwerk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 22:43 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja naja het zijn meer de grote routine matige klussen waarbij je constant hetzelfde doet waar ik mijn aandacht niet bij kan houden.
Boedha is geen god van het boedhisme, tis meer een jezus van het christendom.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:53 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Keej keej fair enough hij heeft een soort van punt. Al geloof ik er geen bal van en spreekt hij zichzelf naar mijn mening een beetje tegen. Heeft het steeds over boedha maar en nooit over god maar boedha is DE god van het boedhisme wat ik dan weer niet snap. Verder tolt mijn hoofd nu ik begrijp wat hij bedoeld maar merk zelf een vaak een soort van zijn versie maar dat dan onbewust/bewust terwijl ik bewust/onbewust in die ban zit. Tis lastig uit te leggen maar de beste man maakt een punt.
Ik heb dat boek van hem gelezen en verder niet heel erg mee bezig geweest, stuur eens een filmpje door?quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vind jij beter aan Eckhart Tolle tov andere guru's zoals Krishnamurti? Tolle neemt zich zelf imho veel te serieus. Hij is me te "zwaar"
Ik ken het probleem, om de brij heendraaien en blokkeren bij t echte verhaal. Maar toch kom ik elke keer een stapje verder. Totdat iemand het herkende en even t verhaal voor me afmaakte. Hoefde t zelf niet eens te doen. Maar het was er wel uit en voelde goed. Stapje voor stapje dus. En misschien aangeven dat er nog dingen zijn waar je moeilijk over kan praten, dan weten ze in ieder geval dat er nog wat is.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Doe dan nog even wat je nu doet, wellicht heeft het gewoon even tijd nodig. Wanneer je er klaar voor bent, ben je er klaar voor.
Minthy! Assertief! W00t!quote:Op woensdag 26 maart 2014 22:57 schreef minthy het volgende:
Hier vanmiddag een tegenslag gehad. Ik had een gesprek met een onafhankelijk persoon die adviseert bij langdurige uitval. Het gesprek liep eigenlijk heel goed maar na een tijdje draaide die man bij. Hij ging heel erg zitten op wat ik niet kan en wist het dusdanig te draaien dat het beter was dat ik ander werk ging zoeken. Volgens hem zit de kans er dik in dat ik m'n huidige werk nooit meer kan uitvoeren.
Hij drukte hiermee op een hele gevoelige plek en ik ben erg kwaad geworden. Dit gebeurt dus echt nooit, ik word altijd kwaad op mezelf en geef de ander normaal gesproken gelijk. Wat voelde dát goed zeg!!
Er is mij geleerd om altijd te kijken naar mogelijkheden en niet naar beperkingen, daar drijft mijn werk op en zo wens ik ook benaderd te worden. Niet met een "je moet nu tegen jezelf in bescherming genomen worden". Ik weet donders goed dat ik een aantal essentiële zaken niet aankan op het moment maar om nu al te denken dat dit nooit meer lukt? Dat wou er bij mij niet in. Hij heeft me een aantal beperkende maatregelen opgelegd waarmee ik me aangetast voel in het zelf nemen en in de hand houden van m'n regie. Dat heb ik hem ook voor de neus gegooid.
Ondanks dat het hele gesodemieter me een nare bijsmaak gaf ben ik best trots op mezelf! Geen last gehad van angst of paniek, gewoon voor mezelf en waar ik voor sta opgekomen![]()
/liefdagboek
Soms moet je ook eens tegen zo'n kind zeggen; "en nou is het klaar met dat gezeikquote:Op woensdag 26 maart 2014 21:20 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
.
Ik weet hoe het is om angst te hebben. Het is super hardnekkig en enorm vervelend, maar de eerste stap tot loslaten is je niet langer verzetten. Het is net als een zeurend kind, zo lang je het aandacht geeft gaat het altijd door. Laat je het kind gewoon zeuren, dan zal je het gezeur nog wel horen, alleen er geen energie meer aan besteden en langzamerhand wordt het kind dan gewoon moe en stopt het.
Ik ben typisch zo'n geval. Grote bek met; "Kappen nu", als het om een angst gaat, operatie of wat dan ook, ben ik muisstil.quote:Op donderdag 27 maart 2014 08:39 schreef seasushi het volgende:
[..]
Soms moet je ook eens tegen zo'n kind zeggen; "en nou is het klaar met dat gezeik!" Uit ervaring, (zowel met mijn kind als met mijn angsten of onzekerheden) Wil dat best eens werken.
Ach, van die grote menigte zijn er misschien 3 die het door hebben. Als het nodig is om even je rug ter rechten, dan is dat maar zo, en een sukkel? Ik denk dat er veel meer mensen dat doen, even diep adem te halen. Even terug naar jezelf.quote:Op donderdag 27 maart 2014 08:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Al voel je je wel een ontzettende sukkel om in een grote menigte diep adem te halen en plots stil te staan.
Mja, je hebt ook gelijk hoor. Het is ook mijn eigen schuld dat ik me zo'n ontzettende sukkel voel. Het zijn wel ontzettende "angst" momenten. Echt ontzettende angst van die soort dat je even voor een aantal minuten het gevoel hebt dat je geen controle over je lichaam hebt. En dan realiseer je je ook pas weer hoe goed het voelt om je 'goed te voelen'.quote:Op donderdag 27 maart 2014 08:58 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ach, van die grote menigte zijn er misschien 3 die het door hebben. Als het nodig is om even je rug ter rechten, dan is dat maar zo, en een sukkel? Ik denk dat er veel meer mensen dat doen, even diep adem te halen. Even terug naar jezelf.
Wat lijkt je minder vermoeiend? Balen van iets, of balen dat je baalt van iets en daarbij ook nog van dat 'iets' balen? Teleurstelling voelen is al een stuk zachter dan ook nog eens het balen van de teleurstelling.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:48 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja breng mij dat eens aan het verstand zou waarschijnlijk al een hoop schelen..
Herkenbaar ditquote:Op woensdag 26 maart 2014 19:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hij verteld over dat mensen zich enorm identificeren met hun gedachten en enorm opgesloten zitten in hun hoofd.
Jij bent bang voor wie je bent, maar wie jij denkt te zijn heb je zelf verzonnen, als je gewoon ''bent'' heb je daar geen last van.
Hi meisjequote:
Sowieso ben ik de mening dat je jezelf moet accepteren voor wie je bent, daar ben ik een groot voorstander van. Ik heb ondertussen ook de minder leuke eigenschappen van mezelf geaccepteerd en idd, ik heb tegenwoordig geen (of veel minder) last meer van dingen zoals zenuwachtigheid enzo merk ik.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Konnichiwa en wees welkomquote:Op donderdag 27 maart 2014 11:40 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Herkenbaar dit
en lurker meldt
Gewoon schijt hebben aan wat anderen van je vinden, het gaat om het vinden van een balans, beetje lastig uit te leggen (ben zelf nog maar net wakker en dan werkt die grijze massa daarboven nog niet zo soepelquote:Op donderdag 27 maart 2014 09:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, je hebt ook gelijk hoor. Het is ook mijn eigen schuld dat ik me zo'n ontzettende sukkel voel. Het zijn wel ontzettende "angst" momenten. Echt ontzettende angst van die soort dat je even voor een aantal minuten het gevoel hebt dat je geen controle over je lichaam hebt. En dan realiseer je je ook pas weer hoe goed het voelt om je 'goed te voelen'.
Dankjewel!quote:
Laat ik het zo zeggen...ik ben tegenwoordig niet meer kwaad op mezelf omdat ik bepaalde dingen niet kan door m'n beperkingen (daar hoorde depressiviteit ook bij) en ik ben ook niet meer verbitterd (was ik heel lang wel), want je hebt toch niks aan die "jezelf willen afstraffen"-gevoelens, ze houden je alleen maar tegen en je voelt je dan kut door niks.quote:Op donderdag 27 maart 2014 13:22 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Dankjewel!
En dat accepteren van jezelf... als dat nou ooit eens zou lukken...
Mijn waarde Magnetronkoffie, dan ben je een stuk verder op weg dan ikquote:Op donderdag 27 maart 2014 13:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen...ik ben tegenwoordig niet meer kwaad op mezelf omdat ik bepaalde dingen niet kan door m'n beperkingen (daar hoorde depressiviteit ook bij) en ik ben ook niet meer verbitterd (was ik heel lang wel), want je hebt toch niks aan die "jezelf willen afstraffen"-gevoelens, ze houden je alleen maar tegen en je voelt je dan kut door niks.
Als ik me kut zou moeten voelen elke keer wanneer ik faal, dan was ik allang weer in een depressie beland. Ik faal namelijk best wel geregeld, maar omdat ik niet meer bang ben om te falen en niet meer bang ben voor de reactie van anderen op mijn soms rare gedrag, durf ik veel meer tegenwoordig en kan ik veel meer mezelf zijn.
Het is juist goed dat je verwachtingen hebt van jezelfquote:Op donderdag 27 maart 2014 13:32 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Mijn waarde Magnetronkoffie, dan ben je een stuk verder op weg dan ik
Ik kan de verwachtingen die ik van mezelf heb niet loslaten, wat ik voel = zoals het is, en wat een ander ook zegt verandert daar niks aan.
Zeer herkenbaar ja.. succes er mee ga je nodig hebben weet ik uit ervaring!quote:Op donderdag 27 maart 2014 13:32 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Mijn waarde Magnetronkoffie, dan ben je een stuk verder op weg dan ik
Ik kan de te hoge verwachtingen die ik van mezelf heb niet loslaten, wat ik voel = zoals het is, en wat een ander ook zegt verandert daar niks aan.
Hoe gaat het eigenlijk met jou nu?quote:Op donderdag 27 maart 2014 14:35 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Zeer herkenbaar ja.. succes er mee ga je nodig hebben weet ik uit ervaring!
Het probleem ligt bij mij niet zozeer in sociale interactie.quote:Op donderdag 27 maart 2014 13:47 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is juist goed dat je verwachtingen hebt van jezelfHet gaat dan ook meer op de manier waarop je met jezelf omgaat wanneer je met sociale interactie bezig bent.
Een simpel voorbeeldje: Als ik iets heel doms doe en de situatie awkward aanvoelt, dan zet ik middelen in zoals "zelfspot" en "humor" om de situatie te ontladen. Ik vind het namelijk helemaal niet erg om een part-time megool te zijn of om soms iets tactloos te doen, het kan de besten overkomen, dus mij ook.
Ik begon met kleine dingetjes (zoals tegen katten terugpraten dat wat ik deed, gewoon best wel -dom- was). Je hoeft niet gelijk van jezelf te gaan houden, dat zou juist weer als moeten ervaart worden en je moet juist het tegenovergestelde doen (je moet juist ont-moeten).
Als anderen een bepaalde mening over mij krijgen door mijn soms tactloze domme acties of dingen die ik zeg, nou jammer dan, voor jou 100 anderen. Ik ben wie ik ben, dan komt de zelf-liefde vanzelf.
Ik vind het een beetje moeilijk om uit te leggen, ik kom er wel op terug zodra ik een helderder antwoord weet (heb op moment een beetje teveel bewolking in mn hoofd om het beter uit te kunnen leggen).
Wat speelt er bij jou dan specifiek?quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:05 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Het probleem ligt bij mij niet zozeer in sociale interactie.
Naar omstandigheden redelijk goed. Had dinsdagavond een redelijke terugval weer flink gedronken etc. gisteren me kamer opgeruimd waar ik al 3,5 uur voor nodig had. Vandaag is stage erg gestrest de inspecteur is weg en we hebben nu stapels achterstallig werk liggen. Dus ik ren als een kip zonder kop heen en weer niet wetend waar de fuck ik mee bezig ben. Overzicht totaal kwijt ga zo eventjes alles op een rijtje zetten met me collega's die exact hetzelfde hebben. Kortom tis chaos hier niet prettig... Zorgt tevens voor chaos in me kop maar daar weet ook jij alles van!quote:Op donderdag 27 maart 2014 14:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hoe gaat het eigenlijk met jou nu?
Hmm, nie zo bestquote:Op donderdag 27 maart 2014 15:11 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Naar omstandigheden redelijk goed. Had dinsdagavond een redelijke terugval weer flink gedronken etc. gisteren me kamer opgeruimd waar ik al 3,5 uur voor nodig had. Vandaag is stage erg gestrest de inspecteur is weg en we hebben nu stapels achterstallig werk liggen. Dus ik ren als een kip zonder kop heen en weer niet wetend waar de fuck ik mee bezig ben. Overzicht totaal kwijt ga zo eventjes alles op een rijtje zetten met me collega's die exact hetzelfde hebben. Kortom tis chaos hier niet prettig... Zorgt tevens voor chaos in me kop maar daar weet ook jij alles van!
Neej ik ben hier aan gewend. Ik blijf door gaan maar geef ik mezelf rust dan komt wel alle vermoeidheid naar boven en moet ik echt plat gaan. Anders ben ik direct oververmoeid. Doe dit denk ik inmiddels bijna 2/3 jaar en het gaat super. Al moet ik 1x per jaar een week vrij nemen van alles en druk zijn met vakantie vieren en feesten 1 week lang non-stop haha. Marja door druk te zijn loop ik eigenlijks weg van alles omdat ik er niet over na hoef te denken etc. maar dan op een redelijke manier.quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hmm, nie zo best
Het ding is dat je ook zo druk bent de hele tijd, je hebt niet echt veel rustmomenten.
Ben je niet bang dat dit je op den duur gaat opbreken btw?
Nu ben ik nieuwschierig? Wat is herkenbaar? Zit je ook enorm opgesloten in je kop?quote:Op donderdag 27 maart 2014 11:40 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Herkenbaar dit
en lurker meldt
Vetgedrukte is een copingmechanisme. In jouw geval lijkt het wel werkbaar om het op die manier te doen en het is uiteraard een inkopper als ik zeg dat je vroeger of later toch naar jezelf zou moeten gaan kijken ipv het uit te gaan stellen. Dat hoef ik jou niet te vertellenquote:Op donderdag 27 maart 2014 15:58 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Neej ik ben hier aan gewend. Ik blijf door gaan maar geef ik mezelf rust dan komt wel alle vermoeidheid naar boven en moet ik echt plat gaan. Anders ben ik direct oververmoeid. Doe dit denk ik inmiddels bijna 2/3 jaar en het gaat super. Al moet ik 1x per jaar een week vrij nemen van alles en druk zijn met vakantie vieren en feesten 1 week lang non-stop haha. Marja door druk te zijn loop ik eigenlijks weg van alles omdat ik er niet over na hoef te denken etc. maar dan op een redelijke manier.
Ja, en dan vooral in de zin van hoe ik naar mezelf kijk. Kan ontzettend malen en vind het moeilijk om gevoelens niet als feiten te zien.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:16 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nu ben ik nieuwschierig? Wat is herkenbaar? Zit je ook enorm opgesloten in je kop?
Als dit -echt- door jouw klachten is, dan is er natuurlijk niks aan te doen...maar is dit door de gevolgen van jouw (stotter)klachten, dan is er zeker wat aan te doenquote:Op donderdag 27 maart 2014 18:32 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik lurk al een tijdje in dit topic en heb ook maar besloten eens wat te posten. Veel van jullie verhalen zijn voor mij heel herkenbaar. Zelf kamp ik met een lage eigenwaarde, sociale angst en heb depressieve buien.
De oorzaak van dit is mijn zware stotteren. Het lukt mij maar niet dat te accepteren en bij stottertherapie lijk ik ook geen baat te hebben. Ik volg ruim 20 jaar stottertherapie en ben eigenlijk op het punt bereikt dat ik uitbehandeld ben. Nu is het dus aan mijzelf om er het beste van te maken.
Door mijn klachten zit ik nogal in een sociaal isolement. Ik werk 32 uur per week en sport drie keer per week in de sportschool. Verder kom ik nauwelijks de deur uit.. Het uit mijn comfortzone stappen is voor mij zo lastig.
Hebben jullie nog tips of adviezen om mijn beperkingen te accepteren en het uit mijn comfortzone stappen makkelijker te maken? De enige manier om mijn situatie te veranderen is om dingen te gaan ondernemen. Dit is echter zo lastig voor mij...
Kort samengevat een laag zelfbeeld, slechte coping mechanisms van vroeger en beroerde emotieregulering overgoten met een sausje van depressie.quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat speelt er bij jou dan specifiek?
Wat ik vertelde was ook meer als voorbeeld bedoeld
Coping mechanismen uit het verleden zijn te verleren of om te buigen tot iets nuttigers, beroerde emotieregulatie is heel lastig omdat dit je vermogen om op situaties te reageren, negatief beinvloedt. Laag zelfbeeld is nergens voor nodigquote:Op donderdag 27 maart 2014 19:52 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Kort samengevat een laag zelfbeeld, slechte coping mechanisms van vroeger en beroerde emotieregulering overgoten met een sausje van depressie.
Wat is het precies het verschil? Zou je dat kunnen uitleggen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Als dit -echt- door jouw klachten is, dan is er natuurlijk niks aan te doen...maar is dit door de [b]gevolgen van jouw (stotter)klachten, dan is er zeker wat aan te doen[/b]
Wat maakt dat je klachten krijgt als je door je stotteren belemmerd voelt? Goed, je stottert...wie heeft daar meer last van? Diegene die jou aan moet horen, of jijzelf?
Daar ben ik ook mee bezig, elke week therapie en net met meds begonnen (oh the joy..quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Coping mechanismen uit het verleden zijn te verleren of om te buigen tot iets nuttigers, beroerde emotieregulatie is heel lastig omdat dit je vermogen om op situaties te reageren, negatief beinvloedt. Laag zelfbeeld is nergens voor nodigMaar om daar vanaf te komen, zijn wel aardig wat stappen nodig en depressie is heel vervelend omdat het als het ware een filter over je hele leven gooit, zeker in combinatie met de lastige emotieregulering.
De laatste 3 zijn lastig, maar het lage zelfbeeld..enig idee waardoor dat veroorzaakt wordt? In hoeverre heb je dat zelf in de hand?
Dan vergt het maar meer geduld van de luisteraar en als ie dat geduld niet kan opbrengen, dan is ie voor jou sowieso niet de moeite waardquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat is het precies het verschil? Zou je dat kunnen uitleggen.
De manier waarop ik tegen mijn stotteren aankijk zorgt voor die belemmering, Ik voel dat ik door mijn stotteren niet spontaan kan zijn en mijn ware ik niet kan laten zien aan mensen. Dus om je laatste vraag te beantwoorden, ik heb er meer last van hoewel ik ook veel geduld verg van mijn luisteraar.
Door je verleden? Weet je zeker dat het niets te maken heeft met hoe je in het heden tegen jezelf aankijkt?quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:05 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Daar ben ik ook mee bezig, elke week therapie en net met meds begonnen (oh the joy..) Maar het is moeilijk, de omstandigheden werken niet mee. En dat zelfbeeld, tja, zal wel door het verleden komen.. Voor mijn gevoel wordt dat nooit beter, maar ja..
Jezelf opvoeden dus, daar waar je opvoeders vroeger gefaald hebben...je bewoordingen lezen vind ik wel leuk, omdat ik dat altijd over mezelf zei, maar nooit een ander heb horen zeggenquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:07 schreef zomertje het volgende:
Ik wil nog even aanvullen nav Magnetronkoffie een stukje hierboven: Ik ben ook bezig met mezelf minder kwalijk te nemen. Meer accepteren dat bepaalde dingen er zijn (stomme acties, weinig zelfvertrouwen enz) en in plaats van mezelf op mn kop geven bij iets stoms probeer ik mezelf te beschermen en verzorgen. Dat stukje wat ik vroeger gemist heb. Het werkt niet altijd, maar het is wel een stuk verbeterd de afgelopen tijd.
Eigenlijk het patroon wat je hebt aangeleerd (je deugt niet, doet toch stomme dingen enz) doorbreken met het wat het eigenlijk zal moeten zijn (je deugt wel, iedereen maakt fouten enz)
Maar hoe je in het heden tegen jezelf aankijkt, bepaal je dus ook zelf en dat impliceert dat je er wat aan kunt doenquote:
Mjah het zit er nogal ingebakken ben ik bangquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar hoe je in het heden tegen jezelf aankijkt, bepaal je dus ook zelf en dat impliceert dat je er wat aan kunt doen
Als ik het kan afleren als rasechte autist, dan kan jij dat helemaalquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:19 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Mjah het zit er nogal ingebakken ben ik bang
quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Als ik het kan afleren als rasechte autist, dan kan jij dat helemaal
(maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik daar zeker een jaartje of 7 a 8 voor nodig heb gehad...)
Tsja, ik weet dat het moeilijk is, maar ik kan je alleen maar vertellen hoe ikzelf het gedaan heb en dat hoeft voor jou natuurlijk niet ook te werkenquote:
Dus als ik jou een "domme muts" zou noemen, dan krimp je in elkaar op de grond in foetushouding?quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:28 schreef missbehavin het volgende:
Dat is dus totaal niet makkelijk voor mij, dat schijt hebben
Hahaha zo erg is het gelukkig niet neequote:Op donderdag 27 maart 2014 20:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dus als ik jou een "domme muts" zou noemen, dan krimp je in elkaar op de grond in foetushouding?
Niet toch? In dat geval kun je toch wel degelijk wel schijt hebben aan?
Maar je kunt dus wel degelijk schijt hebben aanquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:31 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Hahaha zo erg is het gelukkig niet nee
Voor mij werkt het, en voor jou lijkt t ook te werken.quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
Jezelf opvoeden dus, daar waar je opvoeders vroeger gefaald hebben...je bewoordingen lezen vind ik wel leuk, omdat ik dat altijd over mezelf zei, maar nooit een ander heb horen zeggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
Ik ben er nu pas een jaar goed mee bezig, en ben inmiddels 44...quote:
Aangeleerde stem? (is t echt je eigen stem?)quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:37 schreef missbehavin het volgende:
Je onderschat de koppigheid van mijn interne stem
Ja same here. Doodeng en moeilijk, maar hopelijk niet voor nietsquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:49 schreef zomertje het volgende:
[..]
Ik ben er nu pas een jaar goed mee bezig, en ben inmiddels 44...
Ja dat is de vraag he... Hij is iig hardnekkigquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:50 schreef zomertje het volgende:
[..]
Aangeleerde stem? (is t echt je eigen stem?)
Dat begin ik ook net door te krijgen..quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:50 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is belachelijk hoe groot de invloed van je ouders is op je 'verdere leven'.
quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:48 schreef zomertje het volgende:
[..]
Voor mij werkt het, en voor jou lijkt t ook te werken.Ja, klopt! Ik ben door mn ouders voor vanalles uitgemaakt terwijl dat dingen waren waar ik niks aan kon doen (ten slotte was ik nog maar een kind).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook wel logisch toch? Als ik zie naar mijn vader en moeder, dan zie ik duidelijk dat ik een product van die 2 ben.quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:53 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Dat begin ik ook net door te krijgen..
Het is ms heel raar, maar ik begin echt net de verbanden te zien, dingen waar ik eerder niet zo bij stil stond.quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ook wel logisch toch? Als ik zie naar mijn vader en moeder, dan zie ik duidelijk dat ik een product van die 2 ben.
Plaatje doet het niet.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:12 schreef Raggingbull het volgende:
Ah ouders heb ik nooit dat soort problemen mee gehad godzijdank... maar hoe moet ik me zoiets voorstellen? Je ouders schelden je de huid vol als je iets fout doet ofzo?
Ik weet trouwens niet voor wie het geld maar ik heb hier zelf wel wat aan:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |