Ja ik heb dat ook gezegd, dat ik liever wil dat me vragen worden gesteld en dat ik heel zenuwachtig word van die stiltes, maar hij zei dat hij wil dat ik zelf ergens mee kom omdat we het anders gaan hebben over iets dat misschien helemaal niet zo belangrijk is of zo.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zeggen en zeggen...en het is de bedoeling dat hij een gesprekstechniek vindt die werkt bij jou. Ik heb dat aangegeven dat ik feedback nodig heb...ik heb dan veel meer aan een spiegel dan aan een muur.
Als je zo zenuwachtig bent, kan je zeggen dat je er zenuwachtig van wordt...heeft hij gelijk iets om op voort te borduren
[..]
Zelfde geldt ook voor jou btw
Ja ik heb soms ook het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen daar maar het is zo moeilijk, ik blokkeer gewoon.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef minthy het volgende:
Even heel zwart-wit; als je weinig kwijt kan in gesprekken, wat haal je er dan uit voor jezelf?
Ik herken het wel aardig hoor maar ik had het idee ontzettend verkeerd bezig te zijn als ik mooi weer bleef spelen. Daar schoot ik uiteindelijk verdomd weinig mee op en ik verdeed zowel de tijd van m'n psycholoog als m'n eigen tijd
Vetgedrukte is dus eigenlijk wat ik wou zeggen tegen Kuo, bedankt Minthyquote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef minthy het volgende:
Even heel zwart-wit; als je weinig kwijt kan in gesprekken, wat haal je er dan uit voor jezelf?
Ik herken het wel aardig hoor maar ik had het idee ontzettend verkeerd bezig te zijn als ik mooi weer bleef spelen. Daar schoot ik uiteindelijk verdomd weinig mee op en ik verdeed zowel de tijd van m'n psycholoog als m'n eigen tijd
Ehm...nu hebben jullie het dus letterlijk helemaal nergens over maar idd, als je nog maar 1 gesprek te gaan heb...zou ik zeggen "Hup! Door de gehaktmolen en yolo!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja ik heb dat ook gezegd, dat ik liever wil dat me vragen worden gesteld en dat ik heel zenuwachtig word van die stiltes, maar hij zei dat hij wil dat ik zelf ergens mee kom omdat we het anders gaan hebben over iets dat misschien helemaal niet zo belangrijk is of zo.
Maar morgen is het laatste individuele gesprek, ik zal afwachten hoe het gaat in de groep. Waarschijnlijk nog veel moeizamer
[..]
Ja ik heb soms ook het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen daar maar het is zo moeilijk, ik blokkeer gewoon.
Soms is er wel een onderwerp dat goed te bespreken is.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ehm...nu hebben jullie het dus letterlijk helemaal nergens over maar idd, als je nog maar 1 gesprek te gaan heb...zou ik zeggen "Hup! Door de gehaktmolen en yolo!"
Je blokkades en groepstherapie? Daar heb ik goeie ervaringen mee, mijn groepstherapie heeft me grootdeels van dat fort dat ik om me heen had, afgeholpen (dat was dus mn hidden agenda) en het was zoooo moeilijk! ...maar het was wat ik wou en DUS geschiedde het.
Edit: Anders zeg je tegen hem dat je hem een klootzak vindt omdat hij niks tegen je zei, het staat je vrij te doen en te laten wat je wilt (naja, moet wel niet asociaal zijn natuurlijk)
Ja wie hier niet?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:05 schreef Miniem het volgende:
[..]
Niks, ermee stoppen dan? wat moet ik dan?
Het liefst was ik al lang met mijn leven gestopt.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je anders zou moet dan gesprekken voeren met de psycholoog.quote:
Zelfmedicatie en zo hard gaan werken dat je geen tijd meer hebt om ook maar ergens over na te denken!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je anders zou moet dan gesprekken voeren met de psycholoog.
Medicatie voor mij is een no-go. En dat tweede is ook geen optie.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:14 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Zelfmedicatie en zo hard gaan werken dat je geen tijd meer hebt om ook maar ergens over na te denken!
Hoezo da 2e ook nie?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:16 schreef Miniem het volgende:
[..]
Medicatie voor mij is een no-go. En dat tweede is ook geen optie.
The power of now lezen en langzaamaan je eigen ideeen serieuzer nemen, als je geen eigen ideetjes hebt ook niet erg. (maar ik heb bij mezelf altijd een beetje de indruk dat ik weinig ideeen heb omdat ik ze zelf niet zo serieus neem / en dus afstomp)quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je anders zou moet dan gesprekken voeren met de psycholoog.
Dat gevoel heb ik ook vaak. Het is stom omdat ik zelf hulp heb gezocht en van mij ook inzet wordt verwacht, maar soms zie ik het gewoon echt niet meer zitten en blijf ik toch naar die gesprekken gaan want ja, wat moet ik anders?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik ging gewoon aan de AD, psychologen.. Als jij niet met een concreet probleem zit dan lijkt mij praten over je gevoelens tamelijk nutteloos eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook vaak. Het is stom omdat ik zelf hulp heb gezocht en van mij ook inzet wordt verwacht, maar soms zie ik het gewoon echt niet meer zitten en blijf ik toch naar die gesprekken gaan want ja, wat moet ik anders?
Daarom voel ik me vaak schuldig tegenover de hulpverleners omdat ik hun tijd aan het verdoen ben.
Ad werkt bij mij niet (genoeg) en ook als je complexere problemen hebt is therapie effectief. Dat is bewezen. Maar sommigen doen het blijkbaar liever zelf.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:58 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik ging gewoon aan de AD, psychologen.. Als jij niet met een concreet probleem zit dan lijkt mij praten over je gevoelens tamelijk nutteloos eerlijk gezegd.
Waarom zou je jezelf daar schuldig om voelen? Je bent het net zo veel waard als ieder ander om geholpen te worden.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook vaak. Het is stom omdat ik zelf hulp heb gezocht en van mij ook inzet wordt verwacht, maar soms zie ik het gewoon echt niet meer zitten en blijf ik toch naar die gesprekken gaan want ja, wat moet ik anders?
Daarom voel ik me vaak schuldig tegenover de hulpverleners omdat ik hun tijd aan het verdoen ben.
Complex probleem? Zoals?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:00 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ad werkt bij mij niet (genoeg) en ook als je complexere problemen hebt is therapie effectief. Dat is bewezen. Maar sommigen doen het blijkbaar liever zelf.
Ik vind het soms moeilijk om me echt in te zetten omdat ik er weinig vertrouwen in heb, omdat het moeilijk is en omdat ik het gevoel heb dat ik het niet verdien. Terwijl die mensen proberen te helpen. Dus verspil ik hun tijd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:01 schreef Mistico het volgende:
[..]
Waarom zou je jezelf daar schuldig om voelen? Je bent het net zo veel waard als ieder ander om geholpen te worden.
Ik praat niet zo graag over mezelf, en ben meer geïnteresseerd in anderen. Daarom zijn de gesprekken vaak ook moeilijk voor mij omdat ik niets weet over de hulpverleners en ze daardoor moeilijk kan vertrouwen. (Hulpverleners vertellen niet veel over zichzelf he?)
Iets vagers ja, zonder duidelijke oorzaak en met meerdere klachten.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:03 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Complex probleem? Zoals?
Ik bedoel meer concreet als in ''niet vaag'' ik heb het eigenlijk best goed maar had er toch totaal geen zin in.
Dat is niet stom, maar getuigt juist van krachtquote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Oh, nou..quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:22 schreef kuolema het volgende:
durf niet te spreken in het openbaar' maar meer een vaag gevoel van ernstig ongelukkig zijn zonder directe aanleiding.
Ik heb ook twee keer cognitieve gedragstherapie gehad maar dat hielp niet genoeg. Nu ga ik beginnen met iets anders.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh, nou..
Keb niet de indruk dat dat voor mij zou werken in ieder gevalKeb het ook wel geprobeerd desondanks... Beetje wanhoop eigenlijk ergens.
Hoelang heb jij er al last van eigenlijk?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:26 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik heb ook twee keer cognitieve gedragstherapie gehad maar dat hielp niet genoeg. Nu ga ik beginnen met iets anders.
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:24 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat is niet stom, maar getuigt juist van kracht![]()
En je bent hun tijd niet aan het verdoen maar het is voor jezelf zo zonde dat je er niet meer uit kan halen.
Een kort, niet al te diepgaand verhaaltje van mijzelf (voor het slapen gaan of om van in slaap te vallen, mag ook); ik gaf wenselijke antwoorden op vragen die me gesteld werden. "Hoe ging het deze week minthy?" "Nou, best goed!" En dan begon ik alle positieve puntjes op te ratelen, al over m'n tong struikelend. Over het negatieve durfde ik niet te beginnen, want "wat heeft zo'n man eraan dat ik mezelf opsluit in huis omdat ik de straat niet opdurf omdat ik denk dat iedereen me een stomme vetzak vindt en dat ik elke avond en nacht diepongelukkig op de bank lig te snikken! Wat moest hij daarvan wel niet denken? Nee, vooral laten zien dat het best goed gaat, voor iedereen beter!".
Fout gedacht. Hij ergerde zich aan het vrolijke tralala-gedrag van mij en heeft dit uitgesproken. Oeps. Daar kwamen de tranen, na maanden hooguit wat tipjes van de ellende opgelicht te hebben. Ik schaamde me kapot, werkelijk. Ging door de grond, want niemand ziet me ooit janken of zit me dusdanig op de zenuwen dat dat uitgelokt wordt. Kon ook niet meer stoppen met snikken en probeerde in hetzelfde (hoge) tempo door te ratelen
Dat was voor mij een soort breekpunt. Hij deed niet raar, vond het fijn dat ik dat durfde toe te laten tijdens dat gesprek. De week erop zag ik tegen het gesprek op maar ik merkte dat ik niet meer zo geblokkeerd zat te zijn.
Huilen lucht bij mij niet op en zorgt eigenlijk voor meer frustraties. Tijdens dat gesprek heeft het echter wél geholpen! Meer in de zin van "wat ik ook doe of zeg, er wordt geen oordeel aan gehangen". Ik zit er nu zelf ook minder met gedachten over hoe ik overkom of dat ik geen rare dingen zeg.
Probeer je psych duidelijk te maken dat je een scherm opgetrokken hebt waar je niet achter vandaan durft te komen. Lukt het niet om het in zijn gezicht te zeggen, stuur hem dan een mail. Of via dat überhippe cliëntenportaal als ze dat hebben. Je bent niet stom, gun het jezelf dat je hieruit komt.
Ik zat als kind al niet lekker in mijn vel maar toen ik 14 was kwam ik in een depressie. Dus 7 jaar.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:33 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoelang heb jij er al last van eigenlijk?
Het is bij mij ook meer wanhoop dan 'laat ik eens lekker aan mezelf gaan werken'.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh, nou..
Keb niet de indruk dat dat voor mij zou werken in ieder gevalKeb het ook wel geprobeerd desondanks... Beetje wanhoop eigenlijk ergens.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.Tap tap tap
Stuur je hem daarna even door?quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:08 schreef kuolema het volgende:
Ik denk dat ik Bill maar even ga bellen
quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:28 schreef CherryLips het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.
Vervelend dat het nog niet beter gaat
En, wat betreft je beestjes: denk je vooral dat je nu minder goed voor ze zorgt, of ís het ook echt zo? Ik vraag dit, omdat ik zelf, als ik me niet goed voel, ook denk dat ik heel slecht ben voor mijn katten,maar feitelijk doe ik dan niets verkeerd/anders dan normaal. maar die depressie-gevoelens laten me dat dan denken.
Qua voor jezelf zorgen: heel herkenbaar ook dat dat dan lastig is. Probeer een soort van minimumniveau aan te houden op dat vlak (elke dag douchen, elke dag schone kleren, elke dag haar kammen, om de x dagen haar wassen etc en ook wbt koken bijv minstens 3x in de week koken en dan steeds voor 2 dagen zodat je kan opwarmen). En laat de rest dan een beetje gaan. Want anders ga je jezelf daar over lopen beschuldigen en daar wordt het niet beter op.
Sterkte meissie, ik vind het écht heel rot om te horen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
Ik!quote:
Zou ik mee oppassen. Zelfmedicatie is moeilijk, niet denken nog meer. Belangrijker is je gedachtegang te ontwikkelen ipv deze te ontlopen. Niet werken, maar verwerken!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:14 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Zelfmedicatie en zo hard gaan werken dat je geen tijd meer hebt om ook maar ergens over na te denken!
Wellicht geeft wanhoop de hoop om eens lekker aan jezelf te werken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 01:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is bij mij ook meer wanhoop dan 'laat ik eens lekker aan mezelf gaan werken'.
Behalve piekeren, kan je nog andere redenen bedenken? Wat doe je aan het piekeren? Zorg iig goed voor jezelf. Eet goed en met vaste regelmaat, drink en drugs niet, en ga op vaste tijden naar bed, zelfs al slaap je niet of slecht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.
En kijk soms eens in de spiegel en spreek jezelf wat bemoedigende woorden toe alsof je je beste maatje toespreekt.Wanneer je water niet roert, wordt het water helder en kan je het vuil op de bodem beter zien liggen. Oftewel, nu worden weggestopte ervaringen zichtbaar. Pittig voor even, maar heel leerzaam.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:52 schreef duracellkonijntje het volgende:
Kassa, weer een nacht goed geslapen. Ik wil het nog geen wondermiddel noemen, maar dat mediteren heeft mijn piekeren wel aanzienlijk aan banden gelegd en daardoor slaap ik al een hele poos vrij goed. Wel merk ik dat door het openstaan voor al mijn gevoelens en emoties er veel naar boven komt. Veel dromen met angst of gevechten. Het lijken allemaal dingen te zijn die in mij zaten maar die ik, ondanks mijn meer open houding, ik toch altijd nog wat wegmoffelde.
Nouja, ik blijf iedere dag in ieder geval even mediteren. Het is spannend en ergens wat ongemakkelijk om al deze dingen te voelen, maar ik denk dat ik ze nu maar beter kan voelen dan weer wegstoppen.![]()
Heb je hulp hierbij? Want dat kan je vast een stukje op weg helpen. En het is niet zwak om hulp te vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer even luchten hoor.
De belastingaangifte kun je uitstellen, uitstel vragen is niet moeilijk en je hebt 3 maanden extra de tijd. Ook inzicht in je financien door ze op een rijtje te zetten kan heel veel opluchten. Kijken of en hoe je ermee uitkomt of niet en wat er eventueel anders moet/kan. We zijn een vriend van ons die werkloos is geraakt ook aan het helpen hiermee. Sterkte."In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |