Niet "DE islam", maar uitwassen daarvan..quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:30 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Omdat ik de islam niet wil veroordelen. Dus overtuig mij maar dat het niks met de islam te maken heeft.
dat is niet zoiets als, "bewijs maar dat de bali bombings of de vrouwen onderdrukking in afghanisten of weet ik veel wat niets met de islam te maken heeft"quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:30 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Omdat ik de islam niet wil veroordelen. Dus overtuig mij maar dat het niks met de islam te maken heeft.
Bedoel je niet "net" ipv "niet"?quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:40 schreef Slayage het volgende:
[..]
dat is niet zoiets als, "bewijs maar dat de bali bombings of de vrouwen onderdrukking in afghanisten of weet ik veel wat niets met de islam te maken heeft"
jipquote:Op vrijdag 29 november 2013 02:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bedoel je niet "net" ipv "niet"?
Wat is precies juist IPA?quote:
Langdradige discussies...quote:
En dat zeg je op het moment dat bijna iedereen (terecht) slaapt?quote:
De uitwassen in Syri (zgn. ontopic) doen je gruwelen, begrijpelijk. Maar ik wil graag weten of hun praktijken met de islam te maken hebben, of niet. Als blijkt dat zij hun inspiratie uit de Koran halen, dan kun je hen wel als uitwassen bestempelen, maar zij baseren zich tenminste op bepaalde Koran-verzen en ahadith om hun gedrag goed te praten. Daarom wil ik islamitisch beargumenteerd zien waarom zij het niet bij het juiste eind hebben.quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Niet "DE islam", maar uitwassen daarvan..
Ik heb zelf niets tegen "de islam" in het algemeen en al helemaal niet tegen individuele islamieten. Maar de extremistische uitwassen doen me gruwelen... Net als alle andere extremistische uitwassen...
Dit is wel de enige manier waarmee je de Taliban en co kunt overtuigen van hun ongelijk, door met islamitische argumenten te komen, gebaseerd op de Koran en Soennah.quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:40 schreef Slayage het volgende:
dat is net zoiets als, "bewijs maar dat de bali bombings of de vrouwen onderdrukking in afghanisten of weet ik veel wat niets met de islam te maken heeft"
Ja ik moest nog wat doen. Een stuk schrijven over juridische nonsens. Gelukkig heb ik het nu zo goed als af. Dat laatste paragraafje doe ik morgen welquote:Op vrijdag 29 november 2013 02:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dat zeg je op het moment dat bijna iedereen (terecht) slaapt?
Je kan de Koran, zowel als de Bijbel (OT en NT) als de heilige boeken van de Joden interpreteren zoals je wil... Totaal NIET moeilijk om er anti-"mijn geloofsstroming wat die ook is" van te maken en me te vermoorden uit naam van JAHWEH, God, of Allah.. Die overigens 1 god zijn..quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:51 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De uitwassen in Syri (zgn. ontopic) doen je gruwelen, begrijpelijk. Maar ik wil graag weten of hun praktijken met de islam te maken hebben, of niet. Als blijkt dat zij hun inspiratie uit de Koran halen, dan kun je hen wel als uitwassen bestempelen, maar zij baseren zich tenminste op bepaalde Koran-verzen en ahadith om hun gedrag goed te praten. Daarom wil ik islamitisch beargumenteerd zien waarom zij het niet bij het juiste eind hebben.
[..]
Dit is wel de enige manier waarmee je de Taliban en co kunt overtuigen van hun ongelijk, door met islamitische argumenten te komen, gebaseerd op de Koran en Soennah.
je hoeft helemaal niemand te overtuigen van je gelijk, je doet wat goed is, simple as that!quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:51 schreef Charismatisch het volgende:
Dit is wel de enige manier waarmee je de Taliban en co kunt overtuigen van hun ongelijk, door met islamitische argumenten te komen, gebaseerd op de Koran en Soennah.
Klopt, er zijn verschillende interpretaties mogelijk, daarom zijn er ook verschillende islamitische stromingen. Maar in het vorige topic hadden we het dus over onthoofdingen in Syri. Ik denk dat ik al weet hoe de onthoofders hun onthoofding goedpraten, door te zeggen: de profeet deed het. Daarom ben ik ook benieuwd naar wat de tegenargumenten zijn. Als een moslim zegt: ik veroordeel onthoofdingen. Veroordeelt hij dan ook de profeet? Of zegt deze moslim: de profeet deed het niet, en degenen die zeggen dat hij het deed liegen. In dat laatste geval is er geen sprake van verschillende interpretaties van dezelfde islamitische bron, maar verwerp je eerder bepaalde islamitische bronnen, net zoals sjiieten hun eigen ahadith hebben die verschillen van de soennieten.quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
Je kan de Koran, zowel als de Bijbel (OT en NT) als de heilige boeken van de Joden interpreteren zoals je wil...
Maar wat is goed, wie bepaalt de definitie van wat goed of slecht is. Wat volgens jou goed is, is misschien slecht voor mij.quote:Op vrijdag 29 november 2013 03:21 schreef Slayage het volgende:
je hoeft helemaal niemand te overtuigen van je gelijk, je doet wat goed is, simple as that!
Ben je moslim? Hoe zie jij Allah? En mag ik dat vragen als niet-moslim?quote:Op vrijdag 29 november 2013 03:26 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Klopt, er zijn verschillende interpretaties mogelijk, daarom zijn er ook verschillende islamitische stromingen. Maar in het vorige topic hadden we het dus over onthoofdingen in Syri. Ik denk dat ik al weet hoe de onthoofders hun onthoofding goedpraten, door te zeggen: de profeet deed het. Daarom ben ik ook benieuwd naar wat de tegenargumenten zijn. Als een moslim zegt: ik veroordeel onthoofdingen. Veroordeelt hij dan ook de profeet? Of zegt deze moslim: de profeet deed het niet, en degenen die zeggen dat hij het deed liegen. In dat laatste geval is er geen sprake van verschillende interpretaties van dezelfde islamitische bron, maar verwerp je eerder bepaalde islamitische bronnen, net zoals sjiieten hun eigen ahadith hebben die verschillen van de soennieten.
[..]
Maar wat is goed, wie bepaalt de definitie van wat goed of slecht is. Wat volgens jou goed is, is misschien slecht voor mij.
Ja, als de Schepper, de Barmhartige, de Genadevolle, niets en niemand is zoals Allah, de Alhorende, de Alziende. Sluimer, noch de slaap overmannen hem. Allah is niet als ons, Hij behoeft geen slaap, eten noch drinken.quote:Op vrijdag 29 november 2013 03:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ben je moslim? Hoe zie jij Allah? En mag ik dat vragen als niet-moslim?
Dat bedoel ik niet, maar slaap lekkerquote:Op vrijdag 29 november 2013 03:35 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ja, als de Schepper, de Barmhartige, de Genadevolle, niets en niemand is zoals Allah, de Alhorende, de Alziende. Sluimer, noch de slaap overmannen hem. Allah is niet als ons, Hij behoeft geen slaap, eten noch drinken.
Ik wel, daarom: welterusten!
wie de defintie van wat dan ook bepaalt is niet relevant, wat belangrijk is wat jij ermee doetquote:Op vrijdag 29 november 2013 03:26 schreef Charismatisch het volgende:
Maar wat is goed, wie bepaalt de definitie van wat goed of slecht is. Wat volgens jou goed is, is misschien slecht voor mij.
waarom zou je dat niet mogen vragen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 03:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben je moslim? Hoe zie jij Allah? En mag ik dat vragen als niet-moslim?
Ik doe het gewoon, maar ik ken de gebruiken nietquote:Op vrijdag 29 november 2013 03:42 schreef Slayage het volgende:
[..]
waarom zou je dat niet mogen vragen?
lekker belangrijk wat de gebruiken zijnquote:Op vrijdag 29 november 2013 03:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik doe het gewoon, maar ik ken de gebruiken niet
Lief, dankquote:Op vrijdag 29 november 2013 03:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
lekker belangrijk wat de gebruiken zijn
Vooralsnog heeft niemand het over de Islam veroordelen. We hebben het over een praktijk die wij vandaag de dag zien, en ik vraag naar jouw gevoelens daarbij, en of je die van mij deelt wat walging betreft. Waarom je niet antwoord geeft en niet het achterste van je tong laat zien is apart. Je hebt betreffende verzen al gegeven dus zo onbekend met je in ieder geval niet met wat de Koran erover zegt. Noch met "geschiedenis" zoals jij zelf aanhaalt zoals "honderden joden in de 7e eeuw", en meer.quote:Op vrijdag 29 november 2013 02:30 schreef Charismatisch het volgende: [..] Omdat ik de islam niet wil veroordelen. Dus overtuig mij maar dat het niks met de islam te maken heeft.
Lekker boeiend dat jij het veroordeelt. Gaat deze praktijk nu stoppen omdat Aloulou het veroordeelt. Nee. Dus zo makkelijk kom jij er niet weg mee. Als het deel uitmaakt van de islam, dan blijft deze praktijk doorgaan. En dan kun je roepen dat het niks met de islam te maken heeft tot je een ons weegt, verandert niks aan de realiteit.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:22 schreef Aloulou het volgende:
Vooralsnog heeft niemand het over de Islam veroordelen. We hebben het over een praktijk die wij vandaag de dag zien, en ik vraag naar jouw gevoelens daarbij, en of je die van mij deelt wat walging betreft. Waarom je niet antwoord geeft en niet het achterste van je tong laat zien is apart. Je hebt betreffende verzen al gegeven dus zo onbekend met je in ieder geval niet met wat de Koran erover zegt. Noch met "geschiedenis" zoals jij zelf aanhaalt zoals "honderden joden in de 7e eeuw", en meer.
Dus nogmaals; ; "Ik heb grotere problemen heb met misstanden die in naam van (mijn) religie worden gedaan.Vooral ziekelijke onthoofdingen. Heb jij als Moslim daar dan ook problemen mee dat die expliciet in naam van de Islam gebeuren?"
Het zou natuurlijk ook kunnen dat jij daar geen problemen mee hebt omdat je meent dat het juist wel Islamitisch is. In dat geval zou het je sieren dat gewoon uit te spreken. Met de kennis die je nu hebt, geen expertise. Daar vraag ik niet naar namelijk.
De religieuze discussie erover wil ik graag voeren maar eerst wil ik je standpunt weten in deze. En dat kost nogal moeite blijkbaar om dat eruit te krijgen. Religieuze discussie kunnen we houden in ander topic wanneer ik weet met wie ik praat. Verwijs je er graag naar.
Zover ik weet staat er nergens in de Koran dat je mensen mag gaan onthoofden is het wel?quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:36 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat jij het veroordeelt. Gaat deze praktijk nu stoppen omdat Aloulou het veroordeelt. Nee. Dus zo makkelijk kom jij er niet weg mee. Als het deel uitmaakt van de islam, dan blijft deze praktijk doorgaan. En dan kun je roepen dat het niks met de islam te maken heeft tot je een ons weegt, verandert niks aan de realiteit.
Hoezo is dit een misstand die in de naam van jouw religie wordt begaan, als het onderdeel uitmaakt van de geschiedenis van jouw religie. Zolang je niet met bewijzen komt dat het niks met de islam te maken heeft, dan lijkt het eerder alsof jij in een staat van ontkenning bent.
Ja, ik ken bepaalde verzen en een deel van de geschiedenis. Maar jouw kant van het verhaal ken ik niet. Ik ben niet hier om een religieuze discussie met jou te voeren, maar om eventueel iets nieuws te leren.
onthoofding/ophanging/verbranding zijn manieren van het uitvoeren van een doodsvonnis onthoofding was idd iets wat werd toegepast door de eerste generatie moslims, maakt dit dan iets "typisch" islamitisch? het is maar hoe je het bekijkt denk ik, mijns inziens dient bv een krijgsgevangene onthoofden niet de islamitische/revolutionaire belang, sterker nog het wordt geschaad, de islam als de opstandquote:Op vrijdag 29 november 2013 10:36 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat jij het veroordeelt. Gaat deze praktijk nu stoppen omdat Aloulou het veroordeelt. Nee. Dus zo makkelijk kom jij er niet weg mee. Als het deel uitmaakt van de islam, dan blijft deze praktijk doorgaan. En dan kun je roepen dat het niks met de islam te maken heeft tot je een ons weegt, verandert niks aan de realiteit.
Hoezo is dit een misstand die in de naam van jouw religie wordt begaan, als het onderdeel uitmaakt van de geschiedenis van jouw religie. Zolang je niet met bewijzen komt dat het niks met de islam te maken heeft, dan lijkt het eerder alsof jij in een staat van ontkenning bent.
Ja, ik ken bepaalde verzen en een deel van de geschiedenis. Maar jouw kant van het verhaal ken ik niet. Ik ben niet hier om een religieuze discussie met jou te voeren, maar om eventueel iets nieuws te leren.
En waarom??!!quote:Op vrijdag 29 november 2013 01:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat je bijna net zo jong bent als Baklava en DUS niets mag zeggen ofzo?
Mijn persoonlijke mening: Baklava wordt soms niet meewarig aangekeken o.g.v. zijn leeftijd, maar o.g.v. zijn uitlatingen.
Ga nu eens in op Dr. Tawfiq al Bouti, zoon van de door de zelfmoordbomaanslag gedode Dr. en geleerde al Bouti, wiens eigen zoon op de video verscheen.quote:Op donderdag 28 november 2013 23:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Weet jij het verschil tussen een zelfmoordaanslag waarbij 50 doden vallen en een knalletje waar de tafelpoten breken maar al Bouti vervolgens gewoon weer omhoog komt om aan zijn hoofddeksel te voelen?
50 doden volgens Syrische staatsmedia Veldkampie...dan had die toeschouwer die het "spektakel" vast heeft gelegd echt niet kunnen doorfilmen zoals je nu in het filmpje ziet. Die had in 50 stukjes over de hele Moskee verspreid gelegen.
[..]
Ik ken al-Yaqoubi en Bouti al wat langer dan vanaf het begin van de Syrische revolutie gelukkig.
[..]
Yaqoubi staat kritisch tegenover de Moslimbroeders etc. En dan beginnen we nog niet eens over salafisten die politieke macht nastreven. Het is immers ook een wijs man. Anderzijds is hij ook dapper omdat hij het woord van waarheid ook tegen Assad durfde op te nemen in Damascus...dit terwijl hij daar woonde en wist dat hij waarschijnlijk moest vluchten. Maar hij komt niet voor niets uit een grote familie van imam's en geleerden. Jij als Assad-homeboy vindt het natuurlijk jammer dat je hem niet in de Moslimbroederschap of salafi-hoek kan stoppen.
Je kan verwijzen naar sexy namen als "Geleerden van de Levant". Maar zolang die onder Assad vallen en zelfs door hem worden aangesteld kunnen ze niet in vrijheid predikken. En daarmee moet je hun politieke meningen met een korrel zout nemen. Hetzelfde als je dat doet als Qaradawi weer wat predikt wat politieke raakvlakken heeft, of die mongolen in Saudie Arabie. Allemaal op de loonstrook van hun meesters...vuistdiep in Assad's billetjes, die van de Saud's of de nieuwe zoon die nu over Qatar regeert. Niet voor niets kent de Islam tradities waarin wordt gewaarschuwd ver weg te blijven als geleerden van de paleizen van koningen. Dat tast je onafhankelijkheid aan namelijk, of gaat je op een dag je kop kosten omdat je een mening deelt die hen niet bevalt.
Omdat wij (en vooral de VS) dan weer meer Olie heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik snap, als buitenstaander, sowieso niet waarom ''wij'' als ''het westen'' de ''oppositie'' zouden moeten steunen. Of eigenlijk snap ik het wel, maar het is bijzonder kansloos.
Waarom zouden wij in vredesnaam een stel jihadisten willen helpen.
De samenstelling van de huidige oppositie is niet meer te vergelijken met de samenstelling van de originele oppositie. Ik vermoed dan ook dat het 'westen' er nu danig mee in de maag zit.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik snap, als buitenstaander, sowieso niet waarom ''wij'' als ''het westen'' de ''oppositie'' zouden moeten steunen. Of eigenlijk snap ik het wel, maar het is bijzonder kansloos.
Zoals Theunderdog al zegt, het draait al about the money en macht.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Gewoon, wat ik zei: om de dingen die je zegt af en toe..quote:
Ik persoonlijk ben het daar dan ook allerminst mee eens.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Welnee, ze doen alleen alsof zodat het lijkt alsof ze helemaal niet gaan voor het geld, maar dat echt begaan zijn met de Syrische bevolking.quote:Op vrijdag 29 november 2013 16:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
De samenstelling van de huidige oppositie is niet meer te vergelijken met de samenstelling van de originele oppositie. Ik vermoed dan ook dat het 'westen' er nu danig mee in de maag zit.
Jawel, want ze hebben een hoop mensen nu eens niet wijs kunnen maken dat ze gelijk hebben (denk aan militair willen ingrijpen). Dat was nieuw voor ze.. Daarbij helpt het niet echt (voor de geloofwaardigheid) dat ze ineens de kant gingen steunen die ze jarenlang bestreden hebbenquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welnee, ze doen alleen alsof zodat het lijkt alsof ze helemaal niet gaan voor het geld, maar dat echt begaan zijn met de Syrische bevolking.
Het westen steunt Assad en zijn troepen niet hoor.quote:Op vrijdag 29 november 2013 22:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jawel, want ze hebben een hoop mensen nu eens niet wijs kunnen maken dat ze gelijk hebben (denk aan militair willen ingrijpen). Dat was nieuw voor ze.. Daarbij helpt het niet echt (voor de geloofwaardigheid) dat ze ineens de kant gingen steunen die ze jarenlang bestreden hebben
Kun je een voorbeeld geven. En ik probeer die gasten (namen ga ik niet noemen) gewoon iets wijs te maken.quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gewoon, wat ik zei: om de dingen die je zegt af en toe..
Volgens mij snap je het niet helemaal.quote:Op vrijdag 29 november 2013 22:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jawel, want ze hebben een hoop mensen nu eens niet wijs kunnen maken dat ze gelijk hebben (denk aan militair willen ingrijpen). Dat was nieuw voor ze.. Daarbij helpt het niet echt (voor de geloofwaardigheid) dat ze ineens de kant gingen steunen die ze jarenlang bestreden hebben
Zeker niet! Maar ze willen ook niet geassocieerd worden met Al Qaeda.quote:Op vrijdag 29 november 2013 22:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het westen steunt Assad en zijn troepen niet hoor.
Je probeert ons wijs te maken dat Hezbollah de backbone van Isral is, weet je nog?quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:01 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld geven. En ik probeer die gasten (namen ga ik niet noemen) gewoon iets wijs te maken.
Mwah, zo naief ben ik niet. Geld/Olie/Etc speelt uiteraard een (hoofd)rol. Maar ja, voor welke andere NIET Syrische mogendheid die zich bemoeit met Syri speelt dat niet?quote:Op vrijdag 29 november 2013 22:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welnee, ze doen alleen alsof zodat het lijkt alsof ze helemaal niet gaan voor het geld, maar dat echt begaan zijn met de Syrische bevolking.
Het westen (en vooral de VS) weet dat mensen hen daar ook niet mee gaan associren.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker niet! Maar ze willen ook niet geassocieerd worden met Al Qaeda.
Dat is waar natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, zo naief ben ik niet. Geld/Olie/Etc speelt uiteraard een (hoofd)rol. Maar ja, voor welke andere NIET Syrische mogendheid die zich bemoeit met Syri speelt dat niet?
Niet alleen de VS.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:15 schreef Peunage het volgende:
'Het westen' is trouwens een te breed begrip. Ik denk dat een land als Duitsland een andere kijk op Syri heeft dan de VS. De VS heeft nogal een dubieus verleden in het steunen van allerlei terroristische groeperingen en dictaturen.
"de" oppositie bestaat niet. Die is verdeeld, en lang niet alle spelers zijn jihadisten. In het begin speelden jihadisten nog niet zo'n prominente rol als dat ze dat nu doen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is slechts semantiek h.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:15 schreef Peunage het volgende:
'Het westen' is trouwens een te breed begrip. Ik denk dat een land als Duitsland een andere kijk op Syri heeft dan de VS. De VS heeft nogal een dubieus verleden in het steunen van allerlei terroristische groeperingen en dictaturen.
De meeste spelers zijn wel Jihadisten.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
"de" oppositie bestaat niet. Die is verdeeld, en lang niet alle spelers zijn jihadisten. In het begin speelden jihadisten nog niet zo'n prominente rol als dat ze dat nu doen.
En het afzetten van Assad betekent ook het einde van een belangrijke sponsor van terrorisme. Dus dat gaat niet alleen om de Syrirs, of de redenen waar jij aan denkt, geloof ik. Maar dat brengt wel risico's met zich mee inderdaad.
Inderdaad, daar hoor je de media niet over. Ik zou haar graag eens zien bij P&W.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:41 schreef Veldkamp het volgende:
Goed stuk in Elsevier eergisteren over de gruwelijkheden tegen onschuldige Syrische Christelijke burgers door het Vrije Syrisch-Saoedisch-Pakistaans-Tsjetsjeens-Iraaks-Afghaans-Jordaans-Libisch-Tunesisch-Marokkaans-Algerijns-Emiraats Leger (VSL-JAN-ISIS-ALS)
http://mediawerkgroepsyri(...)token-media-zwijgen/
Dat weet ik hoorquote:Op vrijdag 29 november 2013 22:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het westen steunt Assad en zijn troepen niet hoor.
Nee, geen concreet en letterlijk voorbeeld.. Maar meer je (bijna) salafistische posts of je ber-koerdenposts of je "aangebrandheid"..quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:01 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld geven. En ik probeer die gasten (namen ga ik niet noemen) gewoon iets wijs te maken.
quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker niet! Maar ze willen ook niet geassocieerd worden met Al Qaeda.
Dat doen ze dus WELquote:Op vrijdag 29 november 2013 23:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het westen (en vooral de VS) weet dat mensen hen daar ook niet mee gaan associren.
Het gemiddelde IQ is immers maar 100. Wij (Nederland) loopt achter de VS aan als een hondje, de bevolking blijft apathisch en Fred Teeven lacht in zijn vuistje.
Het westen !![]()
In Irak bedoel je, of wat?quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
"de" oppositie bestaat niet. Die is verdeeld, en lang niet alle spelers zijn jihadisten. In het begin speelden jihadisten nog niet zo'n prominente rol als dat ze dat nu doen.
En het afzetten van Assad betekent ook het einde van een belangrijke sponsor van terrorisme. Dus dat gaat niet alleen om de Syrirs, of de redenen waar jij aan denkt, geloof ik. Maar dat brengt wel risico's met zich mee inderdaad.
Elseviesquote:Op vrijdag 29 november 2013 23:24 schreef kawotski het volgende:
[..]
Inderdaad, daar hoor je de media niet over. Ik zou haar graag eens zien bij P&W.
Dat men de beweegredenen van "het westen"/De NAVO/de VS voor het eerst ernstig NIET meer geloofd.. Te vaak bedonderd..quote:
De BEVOLKING niet meer (zo massaal als eerder)..quote:
Wie heeft het geloof in de NAVO/VS verloren dan?quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat men de beweegredenen van "het westen"/De NAVO/de VS voor het eerst ernstig NIET meer geloofd.. Te vaak bedonderd..
De meerderheid van de westerse bevolking houdt zich hier totaal niet mee bezig.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De BEVOLKING niet meer (zo massaal als eerder)..
De beweegredenen? Ik en heel veel anderen... Ja, dat klinkt "stom", maar ik zie een GROOT verschil met bijv, de (2e) Irak-oorlog..quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wie heeft het geloof in de NAVO/VS verloren dan?
Dat verschil is er nauwelijks, ook toen was de VS heftig bezig met zijn eigenbelangen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De beweegredenen? Ik en heel veel anderen... Ja, dat klinkt "stom", maar ik zie een GROOT verschil met bijv, de (2e) Irak-oorlog..
Ik zie (online, dat wl) echt een grote verschuiving van 100% achter de VS/NAVO/VN/NL staan, naar kritisch nadenken en je geen rad meer voor ogen laten draaien.. Topics te over (heb het niet over hier), waar men massaal de "versie"/"opinie"/"blik" op het conflict in Syri dat het eigen land of bondgenoten schetsen niet meer klakkeloos wordt aanvaard..quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De meerderheid van de westerse bevolking houdt zich hier totaal niet mee bezig.
Wij zijn apathisch en vinden alles best.
Klopt, maar toen zag "de massa" het niet, en nu lijken ze wijzer/sceptischer geworden.. En niet in kleine aantallen naar massaal.. Men slikt het niet meer zo maar..quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat verschil is er nauwelijks, ook toen was de VS heftig bezig met zijn eigenbelangen.
Mensen die discussiren op een forum hebben meestal ook wel een bovengemiddeld IQ.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zie (online, dat wl) echt een grote verschuiving van 100% achter de VS/NAVO/VN/NL staan, naar kritisch nadenken en je geen rad meer voor ogen laten draaien.. Topics te over (heb het niet over hier), waar men massaal de "versie"/"opinie"/"blik" op het conflict in Syri dat het eigen land of bondgenoten schetsen niet meer klakkeloos wordt aanvaard..
Aww, ik vind dit oprecht schattig.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt, maar toen zag "de massa" het niet, en nu lijken ze wijzer/sceptischer geworden.. En niet in kleine aantallen naar massaal.. Men slikt het niet meer zo maar..
Hoezo naef positivisme? Ik signaleer gewoon een verandering in de algemene opiniequote:Op vrijdag 29 november 2013 23:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Aww, ik vind dit oprecht schattig.
Dat naeve positivisme, heerlijk !
Dank jequote:Op vrijdag 29 november 2013 23:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen die discussiren op een forum hebben meestal ook wel een bovengemiddeld IQ.
Maja, het is goed dat die verschuiving inderdaad te zien is. Alleen zal dit nooit in praktijk omgezet worden, de NAVO blijft de VS steunen en andersom hetzelfde.
Je ziet verschuivingen bij relatief intelligente personen die dit soort conflicten altijd al boeiend vonden.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo naef positivisme? Ik signaleer gewoon een verandering in de algemene opinie
Het geeft wl iets aan.. Zelfs als het slechts om "relatief intelligente personen" zou gaan. Ze slikten eerst wel en slikken nu niet meer. dat is en blijft een verandering ..quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je ziet verschuivingen bij relatief intelligente personen die dit soort conflicten altijd al boeiend vonden.
Dat heeft niets met de massa te maken. Het gemiddelde IQ is altijd nog 100 (ongeveer) en dat soort mensen praten liever over voetbal (mannen) of shoppen (vrouwen).
Niets mis mee hoor, daar niet van.
Jij bent wel een doorzetter h?quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het geeft wl iets aan.. Zelfs als het slechts om "relatief intelligente personen" zou gaan. Ze slikten eerst wel en slikken nu niet meer. dat is en blijft een verandering ..
Dat ben ik idd jaquote:Op vrijdag 29 november 2013 23:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij bent wel een doorzetter h?![]()
![]()
Maja, in die zin heb je gelijk inderdaad.
Dieptriest.. Maar wat doe je er aan?quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:02 schreef theunderdog het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)rische-kinderen.html
Wel treurig voor die Syrische kinderen.
Ze opvangen h.quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dieptriest.. Maar wat doe je er aan?
Ik ben daar vr hoor, maar ja.. De rest van NL niet want "alle asielzoekers zijn gelukszoekers die komen profiteren"quote:
De mening van de bekrompen burger telt niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben daar vr hoor, maar ja.. De rest van NL niet want "alle asielzoekers zijn gelukszoekers die komen profiteren"
Telde die maar niet..quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De mening van de bekrompen burger telt niet.
Die moet gewoon zorgen dat zijn auto op de oprit schoon blijft.
Nog wel..quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Doen ze ook niet. Mensenrechten staan boven de mening van de bekrompen kleinburger.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:37 schreef Montagui het volgende:
Whiskers2009...je snapt er geen ene reet van.
In welk opzicht niet volgens jou?quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:37 schreef Montagui het volgende:
Whiskers2009...je snapt er geen ene reet van.
Zijn het ook want anders gingen ze wel 1 deurtje verderop ipv 5000 km.quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben daar vr hoor, maar ja.. De rest van NL niet want "alle asielzoekers zijn gelukszoekers die komen profiteren"
Hoor dit recente radiofragment maar van Sheikh al-Yaqoubi waarin hij naast flinke kritiek op de Moslimbroederschap (ze verdelen de samenleving en willen slechts politieke macht) ook vertelt dat hij en vele andere Syrische geleerden (ulama) bij de geheime dienst moesten komen om een papier te tekenen dat ze nooit met een woord over enige politiek zouden reppen. Ze bedoelen zoals al die andere regime's: "spreek niet over misstanden van het regime".quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:38 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Ga nu eens in op Dr. Tawfiq al Bouti, zoon van de door de zelfmoordbomaanslag gedode Dr. en geleerde al Bouti, wiens eigen zoon op de video verscheen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:19 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Hoor dit recente radiofragment maar van Sheikh al-Yaqoubi waarin hij naast flinke kritiek op de Moslimbroederschap (ze verdelen de samenleving en willen slechts politieke macht) ook vertelt dat hij en vele andere Syrische geleerden (ulama) bij de geheime dienst moesten komen om een papier te tekenen dat ze nooit met een woord over enige politiek zouden reppen. Ze bedoelen zoals al die andere regime's: "spreek niet over misstanden van het regime".
Op het einde komt al-Buti eraan te pas, en geeft hij ook aan dat al-Buti o.a. bij zijn vader Islam heeft gestudeerd en dichtbij zijn familie stond. Yaqoubi komt uit een respectabele soennitische familie van geleerden.
Wat een onzin. Dus Dr. Tawfiq al Bouti zit volgens jou ook in het complot, evenals de gestorven kleinzoon (in beeld) die zwaargewond op zijn zwaargetroffen grootvader dr. al Bouti toeliep?quote:
Kijk die zoon van al-Buti kan zoals al die anderen in Syrie niet vrijuit praten.
Zowel grootvader dr. Al Bouti als kleinzoon Ahmed al Bouti (die in beeld nog even op zijn grootvader toeliep en diens tulband rechtop zette) stierven binnen twee minuten. Zij werden getroffen door granaatscherven en de kracht van de explosie, die enorme bloedingen veroorzaakten. De oude Bouti werd o.a. in zijn borststreek getroffen. Als je de video bekijkt, zie je dat de zelfmoordbomaanslag hem daar trof, en hij bloed overgeeft. Daarna is hij ook dood. De kleinzoon stierf een meter buiten de camera links naast de preekstoel van de oude Dr. Al Bouti.quote:Wat we wel zien op het amateurfilmpje is dat de "klap" wat "50 doden" zou hebben veroorzaakt nog niets een Buti zelf deed sterven. En de knal was vlak bij hem als je het filmpje bekijkt. Ik snap dat het pijn doet als Bashar-aanhanger maar regimepropaganda is compleet onbetrouwbaar.
Hoe het verhaal in elkaar steekt, weten wij wel. En niet zoals jouw absurde leugentheorie verkondigt.quote:Hoe het echte verhaal precies in elkaar steekt zullen we nooit weten. Wel kan je stellen gezien het uitgelekte filmpje dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een "zelfmoordaanslag 50 doden veroorzaakte", waaronder Buti's dood zelf. Dit is het verhaal wat regimekanalen naar buiten slingerde. Het filmpje laat zien dat hij leefde, totdat een man in zwart leren jack zijn hoofd beetpakte en bij het loslaten ervan bloed snel uit zijn mond naar buiten stroomt.
Een goede Elsevier-journaliste, in een anders zo neoconservatief, pro-Isralisch en pro-Amerikaans magazine. Nu heel kritiek op de NAVO, VS-, UK-, Franse en Isralische oorlogspolitiek by proxy tegen Syri (langs Turkije en wahabieten)....quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:24 schreef kawotski het volgende:
[..]
Inderdaad, daar hoor je de media niet over. Ik zou haar graag eens zien bij P&W.
Dus Peunage en Aloulou mogen van jou pro-Sjiitische en pro-Hezbollat posts plaatsen en ook mogen zij van jou Arabische nationalistische posts plaatsen zonder dat je iets zegt en ik mag geen pro-Soennitische posts plaatsen en ook geen pro-Koerdische posts.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, geen concreet en letterlijk voorbeeld.. Maar meer je (bijna) salafistische posts of je ber-koerdenposts of je "aangebrandheid"..
take a chill pill, dudequote:Op zaterdag 30 november 2013 16:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Dus Peunage en Aloulou mogen van jou pro-Sjiitische en pro-Hezbollat posts plaatsen en ook mogen zij van jou Arabische nationalistische posts plaatsen zonder dat je iets zegt en ik mag geen pro-Soennitische posts plaatsen en ook geen pro-Koerdische posts.
Dat jij zo hypocriet was wist ik niet. Je leek me zo'n aardige meid.
Ik denk dat jullie me gewoon afkraken om mijn leeftijd. Want met mijn posts is er niets mis mee.
We leven toch in een vrij!!!!!!!!!!!!!!! land.
Waarom zou Aloulou pro-sjitische en Arabisch Nationalistische posts maken?quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Dus Peunage en Aloulou mogen van jou pro-Sjiitische en pro-Hezbollat posts plaatsen en ook mogen zij van jou Arabische nationalistische posts plaatsen zonder dat je iets zegt en ik mag geen pro-Soennitische posts plaatsen en ook geen pro-Koerdische posts.
Dat jij zo hypocriet was wist ik niet. Je leek me zo'n aardige meid.
Ik denk dat jullie me gewoon afkraken om mijn leeftijd. Want met mijn posts is er niets mis mee.
We leven toch in een vrij!!!!!!!!!!!!!!! land.
Met pro-sjiitische posts bedoel ik posts waarin jullie Hezbollah en andere sjiitische milities prijzen. Dus ik heb het dan niet over de mensen (sjiieten) zelf.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:17 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom zou Aloulou pro-sjitische en Arabisch Nationalistische posts maken?
Dat je mij er van beschuldigt snap ik nog wel, al klopt het gewoon niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
doe we het samen!?quote:
Oke is goed man.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:39 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Met pro-sjiitische posts bedoel ik posts waarin jullie Hezbollah en andere sjiitische milities prijzen. Dus ik heb het dan niet over de mensen (sjiieten) zelf.
Aloulou en jij zijn gewoon zo. En ik vind jullie ook behoorlijke Arabisch nationalistisch.
Ik heb Aloulou al eerder verteld dat hij nooit kritiek heft op de Shabiha en Hezbollah. En hij claimt ook nog dat hij neutraal.Hoe kun je nou tegen Hezbollah zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
Omdat ze Soennieten afslachten in Syri.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:13 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Hoe kun je nou tegen Hezbollah zijn?
In welk opzicht?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:14 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Omdat ze Soennieten afslachten in Syri.
Ze slachten gewoon iedereen af die anti-Assad is. Ze vermoorden alle familieleden van jongens die bij de rebellen zitten.quote:
Hezbollah of anderen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:15 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ze slachten gewoon iedereen af die anti-Assad is. Ze vermoorden alle familieleden van jongens die bij de rebellen zitten.
En daarna eten ze hun slachtoffers op, toch?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:15 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ze slachten gewoon iedereen af die anti-Assad is. Ze vermoorden alle familieleden van jongens die bij de rebellen zitten.
Als Yabroud valt (daar lijkt het op), dan gaat het echt zeer snel....quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:24 schreef IPA35 het volgende:
[ afbeelding ]
En Veldkamp, je hebt dat liedje nu al 100000 keer geplaatst. Is wel duidelijk nu dat je het een leuke vrouw vindt hoor.
Maar de rebellen (terroristen) zelf laten ze leven en worden bij tienduizenden in dure gevangenissen in Homs, Damascus, Lattakia, Tartous, Aleppo, Palmyra, Hama, As-Suqaylabiya, Sadnaya enz. onderhouden, gevoed, gekleed en genterneerd (waar ook buitenlandse parlementarirs mochten kijken)......quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:15 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kijk ik geloof niet in mythes, maar Assad's troepen vermoordden wel dergelijk oppositieleden en vaak ook nog hun hele familie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:35 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Maar de rebellen (terroristen) zelf laten ze leven en worden bij tienduizenden in dure gevangenissen in Homs, Damascus, Lattakia, Tartous, Aleppo, Palmyra, Hama, As-Suqaylabiya, Sadnaya enz. onderhouden, gevoed, gekleed en genterneerd (waar ook buitenlandse parlementarirs mochten kijken)......![]()
De Syrische politie en regering laten dus de terroristen leven, maar de families, gezinnen en zelfs ''alle" familieleden worden wel eventjes "vermoord", hoor....
Wat een onzinnige propaganda van jou. En president Assad eet zeker ook dagelijks soennitische baby's bij zijn ontbijt. Scrambled, met ei en haram-bacon... Tch? Stond toch echt op Al Arabiya en Ansar al Isla'amiya-Facebookpagina. "Dus dan is het waar...." Ga jij nu lekker in Gaziantep of Diyarbakir namaak-T-shirts verkopen en bemoei je niet met Syrische politiek.
Inchallah een Islamitische staat in Shaam! En die communistische klaplopers van de baath gaan we eruit trappen. Alleen dat Britse poppetje van Assad laten we in leven...omdat ze zich goed weet te kledenquote:Op zaterdag 30 november 2013 13:37 schreef Veldkamp het volgende:
Zolang jouw pro-oppositionele wereldbeeld maar in stand blijft en jij koppensnellers en zelfmoordterroristen (allemaal door "regime" in scne gezet volgens jou zeker) kunt blijven steunen tegen de Ba'ath-gedomineerde Assad-regering in Damascus.![]()
Dat heb ik ook nooit gezegd. Jij bent vanaf minuut 1 in deze discussie zelf met de theorie aangekomen, om mij ervan te beschuldigen lolquote:Wat we k weten, is dat jij geen enkel bewijs hebt getoond dat Al Bouti "naar de oppositie wilde overlopen".
Religieus is de man zeer gerespecteerd, ook door mij. Alleen jammer van zijn politieke keuze voor een tiran als Assad en dat er geen enkel kritisch geluidje vanaf kon komen tegen zijn moord op weerloze demonstranten. Gelukkig is de Heer barmhartig en insjallah wordt hem deze eenzijdigheid ook vergeven.quote:Al Bouti heeft de terroristen en opstandelingen tot zijn laatste snik veroordeeld, ook in deze laatste koranles nog.
Waar haal jij het dan vandaan dat Hezbollah soennitische families vermoorden?quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kijk ik geloof niet in mythes, maar Assad's troepen vermoordden wel dergelijk oppositieleden en vaak ook nog hun hele familie.
En ik lees en kijk geen Al-Arabiya alleen Al-Jazeera en Rudaw (Koerdische nieuwssite, die neutraal is over Syrische conflict.
Hoe ken je de stad Gaziantep. Daar komen mijn ouders vandaan en ga ik ook echt elke zomervakantie naartoe. Wij Koerden noemen die stad echter Dilok.
En in Dilok en Amed (Koerdische naam voor Diyarbakir) worden er geen namaak-shirts gemaakt. Wel PKK-Vlaggen en APO-posters.![]()
![]()
En hoe ken je Noord-Koerdistan (Oost-Turkije) zo goed, ben je er ooit geweest.
whut?quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:09 schreef Veldkamp het volgende:
Door de defensieve operaties in Libanon en in West-Syri heeft Hezbollah ook bij andere politieke partijen, stromingen en religieuze groepen in Libanon aanhang en aanzien gewonnen.
Al Jazeera is propaganda. Leugens. Zeker als je de Arabisch versie kijkt, wat ik betwijfel gezien je kennis van Arabisch hier.quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kijk ik geloof niet in mythes, maar Assad's troepen vermoordden wel dergelijk oppositieleden en vaak ook nog hun hele familie.
En ik lees en kijk geen Al-Arabiya alleen Al-Jazeera en Rudaw (Koerdische nieuwssite, die neutraal is over Syrische conflict.
Dat weet ik. Gaziantep ligt niet in Syri dus moet je je ook niet met Syri bemoeien. Gaziantep ligt in Turkije en jij bent een Turks onderdaan.quote:Hoe ken je de stad Gaziantep. Daar komen mijn ouders vandaan en ga ik ook echt elke zomervakantie naartoe. Wij Koerden noemen die stad echter Dilok.
Mag allemaal. Er komt ook namaakkleding vandaan.quote:En in Dilok en Amed (Koerdische naam voor Diyarbakir) worden er geen namaak-shirts gemaakt. Wel PKK-Vlaggen en APO-posters.![]()
![]()
Ik reis en kom nog wel eens ergens.quote:En hoe ken je Noord-Koerdistan (Oost-Turkije) zo goed, ben je er ooit geweest.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:06 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Inchallah een Islamitische staat in Shaam! En die communistische klaplopers van de baath gaan we eruit trappen. Alleen dat Britse poppetje van Assad laten we in leven...omdat ze zich goed weet te kledenMaar Assad zelf gaat met zijn platte hoofd wel het loodje leggen, daar sturen we een Tsjetsjeen op af. Die weten wel raad daarmee
Dat heb je wel gempliceerd, want anders zou je niet gemeld hebben dat Al Bouti "heel close" (zonder bronnen) met Al Yaqoubi zou zijn geweest.quote:Dat heb ik ook nooit gezegd. Jij bent vanaf minuut 1 in deze discussie zelf met de theorie aangekomen, om mij ervan te beschuldigen lolEn nu haal je weer een andere theorie met de haren erbij....die ik niet heb genoemd. Om die in mijn schoenen te schuiven. Je bent een grappig figuurtje
Misschien weet Dr. Tawfiq Al Bouti en wist de oude Al Bouti beter dan jij wat de realiteit binnen die demonstraties was. Overigens heeft Al Bouti de reacties van de veiligheidsdiensten in Dara'a veroordeeld en heeft Assad de gouverneur daar ook ontslagen (o.a. derhalve).quote:Religieus is de man zeer gerespecteerd, ook door mij. Alleen jammer van zijn politieke keuze voor een tiran als Assad en dat er geen enkel kritisch geluidje vanaf kon komen tegen zijn moord op weerloze demonstranten. Gelukkig is de Heer barmhartig en insjallah wordt hem deze eenzijdigheid ook vergeven.
Nee, hij en zijn zoon (kleinzoon van de oude geleerde imam) zitten allemaal met honderden mensen in een complot en samenzwering....quote:En je kan dwepen met zijn zoon wat jij wilt....het feit is dat die arme drommel niet vrijuit kan praten.
quote:
Nee, jij sleepte die theorie met de haren erbij. Ik stel slechts dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het verhaal wat de Syrische staatspropaganda verkondigde ook klopt. Dat bij de "zelfmoordaanslag" in de Moskee ook nog eens 50 doden waren omgekomen. En het bewijs daarvoor is het filmpje.quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:36 schreef Veldkamp het volgende:
Bovendien kom jij hier met samenzweringstheorien..aoals dat de Syrische regering haar belangrijke oude steunpilaar Al-Bouti zelf door een zelfmoordterrorist zou hebben uitgeschakeld....
Op het filmpje zijn kleinzoon en grootvader al Bouti te zien, die kort daarna beide bezweken aan de granaatsplinters.quote:Op zondag 1 december 2013 00:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nee, jij sleepte die theorie met de haren erbij. Ik stel slechts dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het verhaal wat de Syrische staatspropaganda verkondigde ook klopt. Dat bij de "zelfmoordaanslag" in de Moskee ook nog eens 50 doden waren omgekomen. En het bewijs daarvoor is het filmpje.
Al Yaqoubi is ook de man die in augustus 2013 opriep om met de legers van Saoedi-Arabi, Turkije, Marokko, Tunesi, Libi, V.A.E., Koeweit, Jordani het soevereine land Syri aan te vallen en de regering-Assad af te zetten.quote:Hoe de zaken precies wel in elkaar zitten heb ik mij niet over uitgelaten. Juist aangegeven dat we wat nooit zullen weten. En de theorie via al-Yaqoubi haalde jij erbij...om mij daarvan te beschuldigen.
Maar nu genoeg erover, hoewel het je nogal prikkelt blijkbaar. Al Yaqoubi is een goed voorbeeld van een Syrisch-soennitische geleerde die ballen heeft, zijn poot stijf houdt en ondanks dat geen Moslimbroeder is noch een salafist. En hen juist beiden bekritiseerd, maar daarnaast ook misdadiger Bashar. Dat is juist zo lastig, omdat hij door deze combinatie door regimeaanhangers als jij niet in als "Moslimbroeder" of "salafist" weg kan worden gezet. Helaas
Buiten het feit dat er mogelijk geen 'onpartijdige' zenders zijn:quote:
En?quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:55 schreef Peunage het volgende:
Voor de Arabisch sprekenden onder ons. Koning Abdullah van Saoedi-Arabi;
![]()
![]()
Hij kan niet eens 3 woorden achter elkaar juist uitspreken. Ze hadden beter iemand van de basisschool kunnen halen om alles voor te lezen
http://www.joshualandis.c(...)ed-nikolaos-van-dam/quote:The Work of Fabrice Balanche on Alawites and Syrian Communitarianism reviewed by Nikolaos van Dam
Fabrice Balanche is a well-known French scholar who wrote a lot about Syria, mostly in French. His best-known books are La rgion alaouite et le pouvoir syrien [The Alawi Region and Power in Syria] (Paris 2006) and Atlas du Proche-Orient Arabe [Atlas of the Arab Near East] (Paris 2012), which is to be published also in Arabic and English. Balanche is presently the Director of the Research and Study Group dealing with the Meditteranean and Middle East at the University of Lyon 2.
On 29 November 2013 Balanche obtained his “habilitation diriger des recherches” (a kind of super PhD) at the University of Lyon 2, France. His theme was Le facteur communautaire dans l’analyse des espaces syriens et libanais [The factor of communitarianism in the analysis of Syrian and Lebanese spaces]. As a member of the jury during the “habilitation” session, I made the following comments on his academic work.
Fabrice Balanche deserves to be complimented for his two decennia long studies on the Middle East and Syria in particular.
Balanche did not originally intend to write specifically about communitarianism (communautarisme), but the issue, more or less unavoidably, crossed his path, due to the social realities with which he was confronted during his field studies in Syria. Officially the existence of communitarianism in Syria was denied by the Syrian regime, and in practice it was (and is) a subject surrounded by taboos. According to the official ideology of the ruling Ba’th Party, communitarianism was not supposed to exist; and as far as it did exist, the phenomenon was considered to be no more than a negative residue of obsolete old traditions (rawasib taqlidiyah), which needed to be banned and disposed of. The reality was, however, completely different, as is clearly demonstrated in Balanche’s studies.
Whereas communitarianism is officially a part of the Lebanese political system, its existence is officially denied in Syria’s contemporary political system. Nevertheless, social realities are rather similar in both countries, as explained by Balanche.
Studying “the factor of communitarianism in the analysis of Syrian and Lebanese spaces” was considered a very sensitive issue in Syria. It is not surprising, therefore, that Balanche did not get the required cooperation in this respect from the Syrian authorities, or the requested support from French academic institutions inside Syria. The latter, according to Balanche, even worked against him, because the French institutions concerned were afraid that supporting Balanche’s work could negatively affect their own positions vis--vis the Syrian authorities.
One could say that Balanche had a somewhat rough academic landing in Syria because of these sensitive circumstances, but he persevered and finally managed to achieve his aim through intensive and painstaking fieldwork. Balanche succeeded in penetrating deeply into Syrian society, at first mainly in Alawi circles. By becoming very close with their community he noticed how all kinds of doors within Alawi society were opened, providing him with an intimate look into its inner workings. Being close to one community had, however, as a side effect that his contacts with other communities, such as parts of Sunni society, were made more difficult, if not blocked altogether. Later on, Balanche made up for this by widening his Syrian social circuits outside the Alawi community, and entering into Sunni circles. When entering the “Sunni world” it appeared as if he stepped into “another Syria”. Through informal channels Balanche was able to obtain a lot of essential information and insights. Having obtained a working knowledge of Syrian colloquial Arabic, Balanche had the necessary tools to get to the bottom of what was happening. Without this immersion into several different communities, he would not have come half as close to achieving the same high academic level. His fieldwork, not always appreciated by others, has turned out to be indispensible.
Whereas Volume 1 La facteur communautaire dans l’analyse des espaces syriens et libanais (140 pp.) constitutes the central part of Balanche’s studies discussed here, Volume 2 Parcours personnel (or large Curriculum Vitae) (139 pp.) should not be considered as less important, as it provides many highly valuable and detailed insights into the inner workings of Syrian society and into the many obstacles with which one may be confronted when doing field work there. Volumes 3 (536 pp.) and 4 (550 pp.) are an enormously rich and impressive collection of Balanche’s numerous earlier publications, which he refers to wherever necessary, in the two first volumes. Next to these four volumes one should also consult Balanche’s splendid Atlas du Proche-Orient arabe (Paris: Sorbonne, 2012, 135 pp.), and take note of his earlier book La rgion alaouite et le pouvoir syrien (Paris: Karthala, 2006, 315 pp.), which provides many highly interesting details not included in Volumes 1 and 2. (All these works together comprise some 1800 pages).
Although I do agree with many, if not most of the points Balanche makes in his analysis of communitarianism, I think it is necessary to pose some questions and add some marginalia where parts of his conclusions and predictions for the future are concerned. Before I come to that, however, I want to note that certain predictions or observations made by Balanche in the past have turned out to be fully correct. The present-day bloody conflict in Syria is often judged on the basis of wishful thinking, by the general public, as well as among politicians and academics, and realism is not always appreciated if it does not fit into the wishful thought of those concerned. After the start of the Syrian Revolution in March 2011, many observers and politicians expected the regime of Bashar al-Asad to fall quickly. They were, apparently, not aware of the inner strength and coherence of the regime, as they were not burdened by any deep knowledge of it. Had they read Balanche’s works, they might have known better. When Balanche during an interview in France in 2011 commented on the situation in Syria by saying that the regime was not “ripe” to fall and that the country was going straight into the direction of a civil war, he was categorized as a “defender of the Asad regime”. When in mid-2012 he continued to declare that the regime should not be expected to fall soon, his interview was published under the title of “L’interview qui fche” [The interview which makes you angry] (Volume 2, p. 78). His “realism” was clearly not appreciated. In an interview with L’Hebdo Magazine of 15 November 2013, Balanche predicted that the al-Asad regime is not going to fall. And during a symposium on 4 November 2013 Balanche said that he expected Bashar al-Asad to win the war, leaving open the question, however, “who will win the peace.”
Since the Asad regime relies so heavily on people from its own Alawi community, its strength can be attributed, to a great extent, to the issue of communitarianism. As described by Balanche, however, the importance of communitarianism has been ignored or even denied in various academic circles because of prevailing ideological or idealistic motivations, on the basis of which, for instance, class, rural-urban and economic factors are considered much more important than communitarian ones. This phenomenon of denial has, according to Balanche, been stronger in France than in the Anglo-Saxon academic world, although it may have changed more recently.
Fifteen years ago (1998) Balanche already hinted that, if the Alawi-dominated Ba’th regime fell, the Alawi region might break away or separate from Syria proper (Volume 2, p. 33). In his Thse de Doctorat, L’intgration de la region ctire dans l’espace syrien: une intgration nationale ambige [The integration of the coastal region in Syrian space: an ambiguous national integration] (Tours, 2000, 800 pp.), Balanche has argued that the potential for a separation of the Alawi region from Syria is well-founded, a view he repeated in his book (2006), as well as in the volumes which are being considered in this evaluation. Balanche even sees evidence of such a potential development in both the transport infrastructure and the presence of certain military bases in the Alawi region. He interprets these as having strategic importance for the defense of the Alawi territories within the Syrian internal context (Volume 1, p. 79).
Balanche compares the case of Syria with that of post-Tito Yugoslavia, which fell apart into several states. One should be careful, however, in making such a comparison. In the first place, the population of Yugoslavia was made up of various ethnic groups with different languages. The Syrian population is much more homogeneous in the ethnic context, and the Alawis should, in principle, be considered as Arabs, like the majority of the Syrian population. Moreover, the Alawis would in general not at all want to separate from Syria. The only reason why they would wish to establish their own state, or autonomous region, is that the Alawis might feel threatened by the Sunni majority to such an extent, that they would, purely for security reasons, want to escape from radical Sunni anti-Alawi revanchism, which could explode after an eventual toppling of the regime of Bashar al-Asad. In such a scenario the Alawi population from Damascus and other cities might wish to flee to their original homeland, or that of their ancestors. But the Alawi community fleeing from Damascus sounds simpler than it is, because many Alawis have lived there (and in other Syrian cities) for several generations, including Bashar al-Asad himself, who, from that perspective, should be considered a Damascene (although it is clear that the local Sunni population considers him as an Alawi originating from the Alawi mountains). I could not really imagine the Alawi community being prepared to leave Damascus and its Alawi neighborhoods before losing their very last defensive lines and witnessing a major part of the city turned into ruins. This may be due, however, to my lack of imagination to see greater part of Damascus changed into rubble (as already happened in Aleppo).
One should, moreover, not underestimate the durability of colonial boundaries, however much these may have been rejected in the past. Additionally, if Alawi-dominated rule were to be replaced by Sunni-dominated rule, the successor regime in Damascus would, in my view, certainly try to regain control over the whole area of Syria, including the Alawi coastal region. When dealing with international boundaries, every inch of territory acquires an almost holy importance, because national sovereignty is at stake. Loss of even an inch of territory can lead to further claims, political instability, tensions in international relations, and sometimes to further wars.
Balanche notes that territorial partition may not bring peace at first, but that, in the long term, the bringing into practice of former US President Wilson’s principle of “national self-determination” to the ethnic-confessional communities of the Middle East could bring stability and democracy. Some areas are, according to Balanche, already going through a phase of federalism (like in Lebanon), or semi-independence (like in Iraqi Kurdistan) (Volume 1, p. 126).
Where Syria is concerned, one should, however, not underestimate the force of Arabism and Arab identity. Balanche has correctly noted that Arab nationalism has not at all been a success, and that primordial loyalties have turned out to be stronger. He even cynically comments that “Les indices de la supercherie baathiste taient pourtant clairs depuis des dcennies pour celui qui connaissait rellement la socit syrienne.” [The indications of Ba'thist deception were clear for decades to those who really knew Syrian society] (Volume 1, p. 145). Regardless, that does not mean that the Syrian Alawis, after generations of Arab nationalist indoctrination, would not also feel they have a Syrian Arab identity, irrespective of the extremely negative Sunni anti-Alawi feelings which have increased during the many years of Alawi-dominated Ba’th rule and repression. In the past, many Alawis themselves already rejected the Alawi state that was created during the French Mandate.
The Ba’th regime in Syria has achieved exactly the dramatic opposite of the ideals it originally wanted to achieve. Half a century ago, it still declared that it wanted to abolish sectarianism and communitarianism, but by making communal loyalties the central key to their power, the Ba’thist rulers became prisoners of their own system and achieved the anti-thesis of their Ba’thist Arab nationalist ideology and ideals. They have thereby even endangered the very existence of Syria, with sectarianism stronger than ever before, as is demonstrated through the ongoing civil war.
Balanche has concluded in this respect that national integration in Syria constituted a danger for the power position of the regime, and has appropriately questioned whether durable territorial integration is possible without social integration (Volume 2, p. 35). Personally, I would have liked Balanche to give some additional insights into the opposition within the Alawi community against the Alawi dominated Ba’th regime. After all, many Alawi villages have their political prisoners, and the Syrian Ba’thist dictatorship applies to all Syrians. Balanche makes clear that the Alawis in general have taken the side of the regime, not out of positive conviction, but rather out of fear for the future, and what would happen if the regime of Bashar al-Asad were to fall. When reading Volume 1, I wondered whether one could really say, as Balanche does, that Hafiz al-Asad “a fait un monolithe d’une communaut alaouite divise en multiples clans” [Hafiz al-Asad has made a monolith of the Alawite community that used to be divided into multiple clans] (Volume 1, p. 114), except in the sense that they seem to be united in their common fear for radical Sunni revanchism. A more detailed explanation can be found, however, outside Volume 1 and 2, in his book (2006, pp. 159-172).
Balanche presents a possible future break-up of Syria as an almost inevitable development (Volume 1, 146) when he concludes that: “Un divorce l’amiable est alors prfrable une guerre civile communautaire qui aboutira au meme rsultat. Cela implique que les acteurs locaux et internationaux soient rationnels et raisonnables en privilgiant un scnario tchcoslovaque plutt de yougoslave.” [An amicable divorce is preferable to a communitarian civil war that leads to the same result. This would imply that local and international actors would be rational and reasonable by favoring a Czechoslovakian scenario rather a Yugoslav one]. I am afraid that the civil war has already progressed much too far to make a scenario similar to that of Czechoslovakia possible, and doubt whether this would ever have been a realistic option in the first place. After all, the Czechoslovakia case does not fit into the Syrian model since, like in former Yugoslavia, substantial different ethnic-linguistic groups were involved. Syria is much more homogeneous in this respect.
Balanche convincingly explains why the often-suggested existence of a Shi’i alliance or “Shi’i crescent” (consisting of Iran, Iraq, Syria and Lebanon) is a wrong (albeit increasingly popular) concept, as alliances are strategic and not ideological or religious (Volume 1, pp. 107, 124). Moreover, the areas inhabited by Shi’is do not constitute an uninterrupted geographical area.
Balanche uses the term “Syrian Arab nation” throughout his work. According to the ruling Ba’th Party’s ideology there is, however, only an “Arab nation”, of which the Syrian Arabs are one part. They don’t say: “We are all Syrian Arabs”, but rather “We are all Arabs”. Only at a later stage of Ba’thist rule did the “Syrian identity” become a more accepted concept, even though it contradicts the Ba’thist ideology. Stressing the wider pan-Arab identity at the cost of the more restricted Syrian Arab identity did, in practice, not positively contribute to “nation building” in Syria, but rather achieved the opposite: a strengthening of communitarianism for lack of tangible results in the field of pan-Arabism and because of the discouragement, earlier on, of the Syrian identity.
Balanche describes Jordan as a “paradox” in the region. Jordan does not suffer from fragmentation on the basis of communitarianism like Syria and Lebanon, as it has a quasi ethnic-confessional population with a 95% Sunni Arab majority (Volume 1, p. 125). Elsewhere in his study, Balanche interestingly defines the Palestinians as a “quasi-ethnic group” (Volume 1, p. 26), which has developed as a result of their political circumstances. He does not, however, hint at the potential consequences of the large Palestinian presence in Jordan for its supposed homogeneity. Balanche concludes that Jordan is paradoxically one of the most stable Middle Eastern countries because of its ethnic homogeneity, being, however, at the same time, the most artificial state in the region.
I want to end by pointing out some minor details.
Balanche notices that the isolated villages of the Alawi sect of the Murshidiyin in the remote Alawi Mountains were only given accessible asphalted roads in the early 1990s once they had clearly entered into the clientele of the Asad clan (Volume 1, p. 81). This is correct, except for the fact that the Murshidiyin had already shown their allegiance to the Asads much earlier on, as can be concluded from the fact that already in the first part of the 1980s the Murshidiyin constituted the backbone of Rif’at al-Asad’s elite troops, the Defence Platoons (Saraya al-Difa’). When in 1984 Rif’at intended to take over power by force from his brother President Hafiz al-Asad, the Murshidiyin turned out to be completely unreliable towards Rif’at, as they all choose the side of the president, as a result of which Rif’at’s revolt became toothless and failed completely.
The Murshidiyin, therefore, could already be considered loyal to President Hafiz al-Asad from 1984 onwards, and from that perspective might have been given their asphalted roads much earlier. On the other hand, it may have taken some years before the president really trusted the Murshidiyin, because they had switched sides so easily.
In conclusion I wish to stress that Fabrice Balanche has produced excellent and impressive academic work. On that basis he strongly deserves to be supported for his Habilitation Diriger des Recherches.
Nikolaos van Dam
Former Ambassador of the Netherlands to Iraq, Egypt, Turkey, Germany and Indonesia (1988-2010). Also served as a diplomat in Lebanon, Jordan, Palestinian occupied territories and Libya. Author of The Struggle for Power in Syria. Politics and Society under Asad and the Ba’th Party, 4th edition, London: I.B. Tauris 2011 (5th printing 2013). www.nikolaosvandam.com
Interessant materiaal. Jammer dat die volumes van die Fransman niet online (in het Engels) te vinden zijn.quote:Op zondag 1 december 2013 02:19 schreef IPA35 het volgende:
[..]
http://www.joshualandis.c(...)ed-nikolaos-van-dam/
Inderdaad. Ik denk ik plaats het hier voor hen die genteresseerd zijn.quote:Op zondag 1 december 2013 10:08 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Interessant materiaal. Jammer dat die volumes van die Fransman niet online (in het Engels) te vinden zijn.
Waar haal jij dan vandaan dat JAN, ISIS en bepaalde brigades in de FSA onschuldige sjiieten vermoordden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:06 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waar haal jij het dan vandaan dat Hezbollah soennitische families vermoorden?
Ik kijk naar Al-Jazeera English en niet naar die Arabische versie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:30 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Al Jazeera is propaganda. Leugens. Zeker als je de Arabisch versie kijkt, wat ik betwijfel gezien je kennis van Arabisch hier.
[..]
Dat weet ik. Gaziantep ligt niet in Syri dus moet je je ook niet met Syri bemoeien. Gaziantep ligt in Turkije en jij bent een Turks onderdaan.
[..]
Mag allemaal. Er komt ook namaakkleding vandaan.
[..]
Ik reis en kom nog wel eens ergens.
quote:Op zondag 1 december 2013 13:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waar haal jij dan vandaan dat JAN, ISIS en bepaalde brigades in de FSA onschuldige sjiieten vermoordden.
Dan moet die Peunage ook niet roep-toeteren dat Hezbollah 100% onschuldig is en dat alleen de rebellen oorlogsmisdaden plegen.quote:
Heeft hij ook nooit gedaan.quote:Op zondag 1 december 2013 14:02 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Dan moet die Peunage ook niet roep-toeteren dat Hezbollah 100% onschuldig is en dat alleen de rebellen oorlogsmisdaden plegen.
Interessant, maar het 'Gefaalde Arabisme' van Balanche Nikolaos van Dam klopt van geen kant.quote:Op zondag 1 december 2013 02:19 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Juist, deze afscheiding binnen de Alawieten is onder de (foutieve) noemer 'Nusayri's' (een term die in Turkije algemener alle alawieten omvat) in het Alawitisch Gebergte op deze kaart.quote:the Alawi sect of the Murshidiyin
Ik lees zijn posts en zie niet waar hij Hezbollah verheerlijkt. Jij hebt meerdere malen Muhajideens hier verheerlijkt.quote:Op zondag 1 december 2013 14:10 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Lees je zijn posts weleens. Hij verheerlijkt daar Hezbollah. Ik doe dat niet met de rebellen.
Ja maar alleen gematigde mujahideen. Ik heb echt nog nooit ISIS verheerlijkt.quote:Op zondag 1 december 2013 14:11 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik lees zijn posts en zie niet waar hij Hezbollah verheerlijkt. Jij hebt meerdere malen Muhajideens hier verheerlijkt.
Inderdaad. Ik ga het boek van Van Dam van een bol-cheque kopen, honderd euro van een oude tante....quote:Op zondag 1 december 2013 10:08 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Interessant materiaal. Jammer dat die volumes van die Fransman niet online (in het Engels) te vinden zijn.
Ok, prima.quote:Op zondag 1 december 2013 14:14 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja maar alleen gematigde mujahideen. Ik heb echt nog nooit ISIS verheerlijkt.![]()
untermenschen roei je uit toch niets mis mee...quote:Op zondag 1 december 2013 13:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waar haal jij dan vandaan dat JAN, ISIS en bepaalde brigades in de FSA onschuldige sjiieten vermoordden.
iedereen mag toeteren wat hij wil, echter weet iedereen dat dat uiteraard onzin is, ook de mensen die het toeterenquote:Op zondag 1 december 2013 14:02 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Dan moet die Peunage ook niet roep-toeteren dat Hezbollah 100% onschuldig is en dat alleen de rebellen oorlogsmisdaden plegen.
Dat hebben ze onder andere zelf gefilmd, en gezegd dat ze het nog meer gingen doen. En ISIS staat er best wel om bekend dat ze dat bijvoorbeeld in Irak doen.quote:Op zondag 1 december 2013 13:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
wel met je eens, maar dit duidt nogmaals op de interne afsplitsingen (sects).quote:Op zondag 1 december 2013 16:38 schreef IPA35 het volgende:
Veldkamp...
Er zijn geen Alawitische afsplitsingen. Er zijn een paar verschillende subgroepen met zeer minimale verschillen, dat wel. Leer het nou eens.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulayman_al-Murshidquote:Balanche notices that the isolated villages of the Alawi sect of the Murshidiyin in the remote Alawi Mountains were only given accessible asphalted roads in the early 1990s once they had clearly entered into the clientele of the Asad clan (Volume 1, p. 81).
Zou kunnen dat ze dit daarmee bedoelen...quote:Op zondag 1 december 2013 17:21 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
wel met je eens, maar dit duidt nogmaals op de interne afsplitsingen (sects).
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulayman_al-Murshid
En dat verklaart de (op zich foutieve) aparte benaming voor de lichter gekleurde alawitische hooggebergtegebiedjes in de Columbia-kaart...
"De schuld van Assad"... Tch?quote:Op zondag 1 december 2013 17:27 schreef Aloulou het volgende:
In Irak (bij gebrek aan een eigen topic):
Deadly bombings strike funeral in Iraq
Suicide attacker targets funeral of son of Sunni Awakening movement leader in Baquba, killing at least 12 people.
http://www.aljazeera.com/(...)131218116556584.html
Suicide bomber op een begrafenis
Dit is al vanaf het begin af aan het geval. Herinner je de tanks in de straten van Tripoli niet meer anderhalf jaar geleden, toen Soennitische en Sjiitische wijken elkaar beschoten? Het leger kwam toen meteen tussen beide. Er is toen ook een topicreeks over geweest.quote:Op zondag 1 december 2013 17:17 schreef Veldkamp het volgende:
Religeweld eist weer levens
De boel slaat over naar Tripoli en andere delen van Libanon, lijkt het.
Nu de terroristen binnen Syri worden verslagen, gaan de grootmachten en hun takfiri-huurlingen buurlanden destabiliseren....
NWS / [Centraal] Irak na de oorlog - deel 38quote:Op zondag 1 december 2013 17:27 schreef Aloulou het volgende:
Suicide attacker targets funeral of son of Sunni Awakening movement leader in Baquba, killing at least 12 people.
Er wonen geen echte sjiieten in Tripoli, of nauwelijks. Alawieten wel.quote:Op zondag 1 december 2013 17:30 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dit is al vanaf het begin af aan het geval. Herinner je de tanks in de straten van Tripoli niet meer anderhalf jaar geleden, toen Soennitische en Sjiitische wijken elkaar beschoten? Het leger kwam toen meteen tussen beide. Er is toen ook een topicreeks over geweest.
De ware kennis van de zgn. wijzen der gnosis mag dus weer iets kosten....quote:Op zondag 1 december 2013 17:28 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Zou kunnen dat ze dit daarmee bedoelen...
Ik heb iets over hem gevonden maar dat artikel kost $41 om te mogen lezen.
Ik denk dat zijn volgelingen vooral politiek onderscheidend waren, niet echt qua theologie. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op zondag 1 december 2013 17:38 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
De ware kennis van de zgn. wijzen der gnosis mag dus weer iets kosten....
Al-Qaeda./ISIS.quote:Op zondag 1 december 2013 17:30 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
"De schuld van Assad"... Tch?Kom op je kunt toch beter spinnen
Ook religieus. Een subgroep, zoals ik al eerder schreef toen je "mijn" Columbia University-kaart aanviel als "onnauwkeurig" (was zeer gedetailleerd en ook Turkmeense Syrische alevieten bestonden dus!)....quote:Op zondag 1 december 2013 17:40 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik denk dat zijn volgelingen vooral politiek onderscheidend waren, niet echt qua theologie. Maar dat weet ik niet zeker.
quote:In den 1950er Jahren haben zwei Shne Murschids, Mudschīb und Sādschī, die von ihrem Vater begrndete religise Bewegung unter dem Namen Murschidīya neu belebt. Als religise Untergruppierung der Alawiten mit 100.000 bis 200.000 Anhngern besteht diese Gemeinschaft bis heute fort.
http://de.wikipedia.org/wiki/Sulaiman_Murschid
Is allemaal de schuld van het Syrische regime....quote:
Klinkt in ieder geval niet als Aloulou. Zie;quote:Op zondag 1 december 2013 18:01 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Is allemaal de schuld van het Syrische regime....
Aldus Aloulou.
En dat regime van Syri koopt zelfs stervende kleinzoons om om hun grootvader een geheim gifmiddeltje na een in scne gezette, nooit gebeurde door hondernden mensen gelijktijdig samengezworen bomaanslag te geven... Echt waar, hoor. Zag ik op Al Jazeera duidelijk!![]()
Maar verder over Syri. Al-Mayadeen meldt dat de snelweg tussen Homs en Damascus weer veilig is en in handen van het Syrische leger.quote:
Waar?quote:Op zondag 1 december 2013 18:09 schreef Veldkamp het volgende:
Op de snelweg tussen Ariha en Idlib en in het westelijk gelegen gebied heeft het Syrische leger de snelweggebieden gezuiverd van terroristen.
Tot aan de grens met Turkije werden zij verjaagd en opgejaagd door o.a. tankdivisies van het SAA.![]()
Het toont de vooruitgang aan!
Ze helpen de christenen niet.quote:Op zondag 1 december 2013 18:09 schreef Veldkamp het volgende:
Op de snelweg tussen Ariha en Idlib en in het westelijk gelegen gebied heeft het Syrische leger de snelweggebieden gezuiverd van terroristen.
Tot aan de grens met Turkije werden zij verjaagd en opgejaagd door o.a. tankdivisies van het SAA.![]()
Het toont de vooruitgang aan!
Eindelijk is onze counter-Veldkamp weer terug.quote:Op zondag 1 december 2013 21:40 schreef firefly3 het volgende:
Christenen en Moslims die samenwerken in de FSA
Superieure moraal. Dat is alles. En ook haat tegen takfiri's en angst om de hals te verliezen. Het is een halszaak...quote:Op zondag 1 december 2013 20:10 schreef UpsideDown het volgende:
Tijd voor wat mooie actiebeelden: Een BMP van de regeringstroepen stuit tijdens een operatie op een IED (gemproviseerde bom), raakt zwaar beschadigd maar kan op eigen kracht wegkomen. De inzittenden zijn ongedeerd terwijl het voertuig aan 1 kant letterlijk geperforeerd is. Er wordt tijdelijk teruggetrokken voor inspectie.
De operatie wordt hervat en T-72's trekken een rookgordijn op terwijl de BMP's beschietingen uitvoeren.
http://www.volkskrant.nl/(...)-jihadisten-op.dhtmlquote:Turkije heeft dit jaar al 1100 Europeanen opgepakt die naar Syri wilden gaan om zich aan te sluiten bij extremistische strijdgroepen, vooral Belgen, Duitsers, Fransen en Nederlanders. Turkse media meldden maandag dat er dit jaar meer dan 40 speciale acties zijn geweest waarbij aspirant-leden van islamitische 'internationale brigades' werden gearresteerd en gedeporteerd.
De krant Habertrk berichtte dat er volgens de geheime dienst nog naar schatting 1500 Europeanen in Turkije rondhangen, die mogelijk van plan zijn zich in de burgeroorlog in Syri te storten.
Verscheidene extremistische soennitische groepen domineren mede dankzij steun uit Qatar en Saudi-Arabi de gewapende strijd tegen de regering van president Bashar al-Assad.
Een deel zal Turkije wel oppakken op verzoek van EU-sponsorstaten en de VS, voor onze Europese binnenlandse veiligheid straks. Om gevechtservaring te voorkomen.quote:Op maandag 2 december 2013 12:43 schreef expans het volgende:
Definitieve omslag in het Syri beleid van Turkije; worden ze eindelijk wakker?
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-jihadisten-op.dhtml
Ik kan alleen het Turkse artikel niet vinden.
Waarom laten jullie ze gewoon niet gaan naar Syri. Kunnen ze daar aanslagen gaan plegen i.p.v. in Europa, Turkije en/of Koerdistan.quote:Op maandag 2 december 2013 12:43 schreef expans het volgende:
Definitieve omslag in het Syri beleid van Turkije; worden ze eindelijk wakker?
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-jihadisten-op.dhtml
Ik kan alleen het Turkse artikel niet vinden.
Omdat ze terugkomen, getraind en getraumatiseerd en wel. Plus, omdat ze vreten daar dingen uit die niet door de beugel kunnen.quote:Op maandag 2 december 2013 19:23 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waarom laten jullie ze gewoon niet gaan naar Syri. Kunnen ze daar aanslagen gaan plegen i.p.v. in Europa, Turkije en/of Koerdistan.
Integendeel, die lui doen niks goeds voor de revolutie. Ze vallen juist voornamelijk andere rebellen en Koerden aan, terwijl ze ook nog eens de lokale bevolking terroriseren. ISIS, Nusra etc., doe ontvoeren, martelen en executeren de activisten die juist de demo's tegen Assad organiseerden.quote:En dan was Assad allang al gevallen als je die 1100 opgepakte + die 1500 niet opgepakte gewoon liet gaan naar Syri.![]()
![]()
![]()
Je hebt gelijk.quote:Op maandag 2 december 2013 19:47 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Omdat ze terugkomen, getraind en getraumatiseerd en wel. Plus, omdat ze vreten daar dingen uit die niet door de beugel kunnen.
[..]
Integendeel, die lui doen niks goeds voor de revolutie. Ze vallen juist voornamelijk andere rebellen en Koerden aan, terwijl ze ook nog eens de lokale bevolking terroriseren. ISIS, Nusra etc., doe ontvoeren, martelen en executeren de activisten die juist de demo's tegen Assad organiseerden.
Waarom wil jij dat ze aanslagen gaan plegen in Syri? Weet je wel wat aanslagen zijn?quote:Op maandag 2 december 2013 19:23 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waarom laten jullie ze gewoon niet gaan naar Syri. Kunnen ze daar aanslagen gaan plegen i.p.v. in Europa, Turkije en/of Koerdistan.
Interessant. Joshua Landis is een prima site trouwensquote:Op zondag 1 december 2013 02:19 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Het is een puinzooi, maar ik denk dat het best wel verstandig is om het probleem bij de bron(nen) aan te pakken.quote:Op maandag 2 december 2013 20:25 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Hoe kan het conflict dan volgens jou opgelost worden.
Laat maar ik bedoelde het niet zo, maar ach ja jij begrijpt me toch altijd verkeerd.quote:Op maandag 2 december 2013 20:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom wil jij dat ze aanslagen gaan plegen in Syri? Weet je wel wat aanslagen zijn?
Dan kunnen ze vanuit Syri ook meteen verspreid worden over Irak en Libanon, daar ook lekker aanslagen plegen. Als ze dat maar niet in Turkije of Europa doen. Wtf
Jij zegt dingen ook altijd verkeerd!quote:Op maandag 2 december 2013 22:18 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Laat maar ik bedoelde het niet zo, maar ach ja jij begrijpt me toch altijd verkeerd.
Laat maar zei ik toch.quote:Op maandag 2 december 2013 22:21 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jij zegt dingen ook altijd verkeerd!
Inderdaad.quote:Op dinsdag 3 december 2013 08:52 schreef IPA35 het volgende:
Wat daar als gecontesteerd aangegeven wordt is in handen van de regering.
Haha, de wanhoop is nabij.quote:Op dinsdag 3 december 2013 08:35 schreef firefly3 het volgende:
De mediastilte begint te werken. Hoogmoed komt voor de val.
Weinig verandering sindsdien.quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:31 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Achterhaalde en onjuiste kaart.
Zeker in juli gemaakt?
quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:42 schreef drheisenberg het volgende:
[..]
Weinig verandering sindsdien.
Anyway, Assad is duidelijk terrein aan het verliezen.
Nu zijn het wel weer terroristen, zodra het tegen jouw Koerdistan gaat?quote:Gelukkig heeft de Koerdische regering luchtafweergeschut aangeschaft voor het geval de smerige terroristen straaljagers in handen krijgen.
De Koerden en Joden zijn lang genoeg onderdrukt. Het is tijd dat de misdadigers, zoals ASSAD en de Islamitische terroristen, boeten voor hun misdaden. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Assad is en blijft een smerige dictator. Zijn kop moet eraf, zoals de Koerdische Intelligence Agency Saddam vond en zoals een Koerdische rechter (een goede kennis van de familie trouwens) de hond ter dood veroordeelde. Assad is next, daarna komt Khamenei aan de beurt. Koerdische-Israelische bondgenootschap in de toekomst.quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:55 schreef Veldkamp het volgende:
[..]![]()
De oorlog en terrein verliezen?![]()
Overal stoomt het Syrische Leger op, maar het opereert zeer zorgvuldig in het gebied Qalamoun, waar de terroristen omsingeld en wanhopig zijn. Dus met bombanden en brandende autobanden het toeristische Mar Takla-klooster in Maaloula aan gingen vallen vanaf het hoogland Qalamoun...
Dat heeft met wanhopige uitbraakpogingen, wanhoop en angstzaaien te maken. Niets met een militaire blijvende afweer of enig militair succes van de opstandelingen en terroristen.
[..]
Nu zijn het wel weer terroristen, zodra het tegen jouw Koerdistan gaat?
Alsof Arabische takfiri-salafisten en wahabitische huurlingen en andere terroristen nu opeens Iraaks Noord-Koerdistan zouden gaan aanvallen.
Verder mag de KRG geen eigen luchtmacht opbouwen, dus dit is puur defensief. Rusland houdt zich wel in en aan de regels.
Hoezo is Rusland, dat de seculiere Syrische Arabische regering van Dr. Assad steunt, weer goed nu bij jou? Was eerst toch fout wegens Assad?
Jij bent echt een Koerdisch-Isralisch vat vol tegenstrijdigheden.....
Koerden kennen een geschiedenis van genocide, maar dan wel als uitvoerders. Vraag het de Armenen of Assyriers maar.quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:08 schreef drheisenberg het volgende:
De Koerden en Joden zijn lang genoeg onderdrukt. Het is tijd dat de misdadigers, zoals ASSAD en de Islamitische terroristen, boeten voor hun misdaden. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Assad is en blijft een smerige dictator. Zijn kop moet eraf, zoals de Koerdische Intelligence Agency Saddam vond en zoals een Koerdische rechter (een goede kennis van de familie trouwens) de hond ter dood veroordeelde. Assad is next, daarna komt Khamenei aan de beurt. Koerdische-Israelische bondgenootschap in de toekomst.
En de KRG mag ook geen olie exporteren, doen wij toch. Een luchtmacht is ook in aanbouw. Er zijn een aantal jaar geleden 23 Koerdische piloten naar Israel gestuurd voor een opleiding, waarvan bekend dan. Waarschijnlijk veel meer.
al qaidaquote:Op zondag 1 december 2013 17:27 schreef Aloulou het volgende:
quote:Russia & Syria Spotlight: “Jihad for Export”
Amid ongoing reports that fighters from the North Caucasus — particularly Chechnya — are involved in the Syria conflict, Russian newspaper Komsomolskaya Pravda (KP) is writing a several-part series, “Jihad for Export”, examining how Russian-speakers are traveling to Syria and how they are getting involved with fighting there.
KP sent two of its reporters, Aleksandr Kots and Dmitry Steshin, on a “jihad trail” to Syria.
The reports, while offering interesting information about Russian-speaking fighters heading to Syria, also offers insights into some Russian attitudes and viewpoints regarding these issues, and in particular how Russia projects the concept of the “jihadist threat”, in the light of its own struggle with radical Islam and insurgency in the North Caucasus.
Part 1 is translated below; we will post Part 2 later this week.
(The opinions of KP are not necessarily those of EA.)
Jihad for Export
The northern part of Syria, at one time the country’s industrial center, is rapidly emerging as the capital of world terrorism. An endless flood here from neighboring Turkey is supplying cannon fodder obsessed with jihadi ideas. Islamic recruits from all over the world are not interested in the political dissent in Syria. For them, the situation is incredibly simple — they are coming for dar al-harb (“the house of war”) — the land of war, to turn it into dar al-islam — the land of Islam.
Having gone through a practical course of this sort of “Islamism”, many of them go home. And the civilized world really doesn’t like that. In Belgium and Germany, they are tightening legislation on mercenaries, France has warned that it will not allow those who wish to fight in the Middle East to have a peaceful life, and in Australia, they just don’t allow their citizen jihadists to return home.
Russia, too, has also reacted to this disturbing trend. In November, Article 208 of the Penal Code added a phrase, “in foreign countries”. But the possibility of a six year prison term is not deterring homegrown Islamists.
From the interrogation of S.S. Ahmedov, upon his return from Syria to Russia:
“I discussed the events in Syria with brother Tamerlan. We gathered at the brothers house, in the meetings, Khalikov Timur, Muslim name Khalid, also took part. In May 2013, we got interested in the possibility of waging “military” jihad in Syria.
The story of Ahmedov, who was detained on his return from Syria, is typical of all those Russian citizens who travel to the war. In video footage from Syria, field commanders from Chechnya or Dagestan talk about the wonders of jihad and agitate for traveling to the “Land of Sham” (as the Arabs call Syria, Lebanon, Palestine and Jordan). In Russia, those recruiting people to go to the hotspot speak carefully — it’s not to fight but to provide humanitarian aid. Money and macaroni and meal for co-religionists, for example, is what the Dagestani Salafist preacher Israil Ahmednabayev, or Abu Umar Sasitlinsky, calls it. And in passing he gives a lecture about the usefulness of “spilling the blood of the martyrs”.
Young recruits understand: it is these calls from Sasitlinsky that played a major role in their decision to leave (for Syria). To apply for the position of “martyr”, they only have to fly to Istanbul. Luckily there are direct flights from Makhachkala to the Bosphorous.
KP’s special correspondents got tickets for a “jihad trip” from one of these guys.
THE WAR ARRIVES IN TURKEY WITHOUT DEMAND
We fly on a half-empty airplane from the Caspian to the Marmara. Istanbul. Here the epic congress of the National Coalition of Syrian revolutionaries and opposition forces has just ended. Serious men in expensive suits spent several days in a luxury hotel deciding the fate of Syria and perspectives for participation in Geneva-II. But, without having decided neither one thing or the other, they left for Qatar and Saudi Arabia.
We asked opposition leaders about their further plans, but they did not have time for Russian journalists. But the Turkish politicians were very talkative. They were, to put it mildly, frustrated that almost-European Turkey had suddenly turned into the rear-guard of jihad.
Or if you prefer, the front lines of the undeclared Islamic war.
Local journalist Aydemir Gulesh compares the invasion of Syrians to a natural disaster. The refugees did not bring capital – only working hands, which Turkey already has enough of. But there are other issues that officials tend not to talk about. This is the partial loss of sovereignty.
” Right now Turkey cannot control its territory near the border with Syria, in fact, we have lost this territory, having placed hundreds of thousands of Syrians in refugee camps,” said plain-talking Aydemir. “The de facto border of Turkey has moved.”
Those refugees who are richer rushed to buy property in Turkey. And not near the border. In the same Istanbul there are whole neighborhoods that are 95 percent Syrian. However, our source did not make far-reaching conclusions from the above. Perhaps out of a sense of patriotism. But all the same, we understood. Turkey, floating in the wake of Western policy, has been forced to sacrifice part of its sovereignty to become a springboard for a full-fledged “anti-Assad” opposition. Of the consequences of this, Turkey ‘s Western partners did not warn…
How can Russia put up with us?
In recent months, Prime Minister Recep Tayyip Erdogan, to make up for the electoral failure caused by the effects of support for the Syrian opposition, began handing out citizenship to Syrian refugees. Next year, there will be a presidential election here.
“Erdogan’s policy change came too late,” said the author of “The Syrian equation ” Mustafa Erzhemol. “I’m amazed at how Russia still puts up with us. You can simply shut off gas to Erdogan. Now global terrorist routes are passing through Turkey. Once I was riding the bus to Hatay, a town near the border with Syria. Nearby sat a Chechen, we got to talking. He said he was going for religious studies. Hatay is actually not the best place for this. In the end, he confessed: “I came to become a martyr.” There are loads of these from Dagestan, Azerbaijan, Chechnya. These are the people that blew up the subway in Moscow. And they are ready to blow up and kill all over the world.”
From the testimony of S. S. Ahmedov
In Istanbul, a member of the armed Syrian opposition came to stay with us. He asked whether we had money for weapons. We said that we hadn’t got any money, and he said that, you know, they give you weapons in Syria. He gave instructions, and talked about the ban on mobility in places where opposition forces were permanently deployed. He put us on a bus that was going to Hatay, and gave the number of a taxi driver who we should definitely call when when arrived.”
Hatay is a little town in the southeast of Turkey. At one time it was a small tourist center. The narrow little streets wind around the modern, lit avenues, Christian churches stand alongside mosques. Hatay is very reminiscent of Beirut. Or Damascus. Recently, the town has been in the news for reasons far from tourism. A trailer with smuggled weapons to Syrian rebels is detained, there are suspicious types with components of chemical weapons in their trunk…
It was here that the best known in narrow circles, the Russian terrorist Abu Banat, was arrested (his secular name is Magomed Abdurakhmanov).
….
There, where you shouldn’t talk in Russian
The Turkish province of Hatay is geographically recessed into Syrian territory. The distances by Russian standards are tiny. A few hundred meters from the highway, and there is Syria . Signposts say that it’s only 65 kilometers to Aleppo. In reality there is no border. What we took for barbed wire fences were actually olive plantations. There are a few borderguards on watchtowers, and a bit further away is the battle. Pillars of gray and black smoke rising to the sky, they crawl, enveloping the horizon.
That’s the front-line city of Aleppo. And we’re going to the village of Reyhanlı — a transit town before future martyrs are sent for an internship.
From the interrogation of S.S. Akhmedov:
“Arriving in a small village Reyhanlı we boarded the bus. Two uniformed officers came and demanded that we show documents and hand luggage. Then there were two other men in civilian clothes, and after collecting our passports, went into the police station. After 20 minutes, they came back and gave the passports, wishing us a pleasant journey.”
Reyhanlı is the usual faceless eastern city that without regret exchanged its old buildings for concrete boxes with shops on the ground floors.
We were warned many times: don’t talk in Russian. We presented ourselves as Poles and lisped as much as possible. The familiar Turks were replaced with angry Syrians fleeing the war, resting after the war, getting ready to go to war …
Local people treat the influx with pity mixed with disgust. But they give up their homes. However, at a price that is unnecessarily above the market rate. For such a small town there are too many hostels, guest houses, inns. But virtually no free rooms.
Without even knowing it, we settled in a guest house considered a major transit point for “soldiers of Allah” from the North Caucasus and the CIS. The GPS in our smartphone shows the geographical point of our location as a “Caucasian cultural center”. However, we found no signage on the building, or other signs of cultural expansion.
A young man who looked like a journalist asks the receptionist in English: “Where is Sergei the Dagestani?” There are lots of Dagestanis here. In the pension there are even working language courses where volunteers teach colloquial Arabic.
Next to us at a table there is a very young Caucasian boy in national dress — a tracksuit, FBI cap and slippers — reading a book, “What You Need to Know about the Hajj. A Russian-Arabic phrase book”.
We know where he bought it – in a newspaper kiosk at Makhachkala airport.
“An informative book?” we start the conversation.
“I can’t make head or tail of it!” Our conversation partner, it seems, found an excuse to stop his study of colloquial Arabic. “And who are you?”
Aslan (as was his name) suddenly looks stressed out, but we show him our international journalist cards and the green color fades out of his cheeks.
“I’m going to help my brothers in the Holy War. If you’re a believer then you can’t stand on the sidelines. They’ve got tanks and airplanes, but we’ve got faith and only those who believe will win.”
“You’re not scared?”
“Everything’s up to the will of Allah. Death in jihad is the highest service before the Almighty.”
The next morning, a cheap jeep with Syrian numberplates turns up at the hotel. Aslan throws his sports bag into the car and shakes our hand. Clearly he hasn’t slept all night, he’s got circles under his eyes, and the paleness is obvious even on his pasty skin. Whether he comes back or not is up to the will of Allah.
From the interrogation of SS Akhmedov:
“They put me in a car and drove me to the border with a group of about 50 people, where we got out. We crossed the border at night, under fire from the border patrol, and crawled about 600 meters.
In Atma, members of the Syrian armed opposition were already waiting for us with cars. They were mostly citizens of Kyrgyzstan. They took us into the town of Anadan, in which people were divided into Jamaats. All of us wound up in the Jamaat named the Caucasus Emirate, led by a Chechen, Umar Shishani. It includes about 7 groups of around 25 – 30 people. In this Jamaat there were Chechens, Azeris, Lezgins, Avars, two Germans, one Turk, and two Russian citizens of Kazakhstan … “
Zelfs in Deir Ezzour wisten de terroristen niet de overhand te krijgen.quote:
Interessantquote:Op dinsdag 3 december 2013 20:24 schreef Slayage het volgende:
interessant stuk over kaukasische jihadis bron http://eaworldview.com/20(...)tlight-jihad-export/
Net zoals toen Assad dat deed met Irak.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Interessant![]()
Tsjetsjenen/Dagestanen zitten harde mensen tussen. Maar de Turkse regering neemt met hun houding wat de Turks-Syrische grens betreft echt een heel groot risico...zo makkelijk duizenden jihadi's laten oversteken kan Turkije zelf ook later problemen geven,
Straks gaan ze nog tegen het seculiere taghout leger van Turkije vechten en dan een burgeroorlog veroorzaken tussen Islamisten (AKP, Erbakan-aanhangers en Al-Qaida) en de secularisten in Turkije.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Interessant![]()
Tsjetsjenen/Dagestanen zitten harde mensen tussen. Maar de Turkse regering neemt met hun houding wat de Turks-Syrische grens betreft echt een heel groot risico...zo makkelijk duizenden jihadi's laten oversteken kan Turkije zelf ook later problemen geven,
Wat naef. Een burgeroorlog in Turkije is totaal onaannemelijk. Men kan de AKP een hoop verwijten, maar het is geen militante partij, noch staan ze ideologisch dicht bij Al Qaeda en consorten.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:36 schreef Baklava95 het volgende:
Straks gaan ze nog tegen het seculiere taghout leger van Turkije vechten en dan een burgeroorlog veroorzaken tussen Islamisten (AKP, Erbakan-aanhangers en Al-Qaida) en de secularisten in Turkije.
Dan pakken wij Koerden in Oost-Turkije onze kans en gaan dan onze eigen milities vormen en het hele Oosten overnemen om zo autonomie te vestigen en voor de rest neutraal blijven in het conflict.
Die autonomie kan eventueel leiden tot onafhankelijk.
Qatar en Turkije verminderen hun steun aan opstandelingen, maar Saoedi Arabi, Frankrijk en Isral doen het tegendeel.....quote:Op woensdag 4 december 2013 09:54 schreef Intellectueel het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)bollah-vermoord.html
Ja maar er zijn wel aanhangers van Erdogan die wel best wel radicaal-Islamitisch zijn . Die zijn zeker in staat om tegen de in hun ogen "seculiere ketterse leger" van Turkije te vechten.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:59 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Wat naef. Een burgeroorlog in Turkije is totaal onaannemelijk. Men kan de AKP een hoop verwijten, maar het is geen militante partij, noch staan ze ideologisch dicht bij Al Qaeda en consorten.
quote:Op woensdag 4 december 2013 13:16 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja maar er zijn wel aanhangers van Erdogan die wel best wel radicaal-Islamitisch zijn . Die zijn zeker in staat om tegen de in hun ogen "seculiere ketterse leger" van Turkije te vechten.
Voor hun is Erdogan de kalfief (amir al mumineen) en is de rest van de Trukse politiek kafir.
Ik denk dat als Erdogan als gevolg van demonstraties aftreedt dat dan Turkije gaat destabiliseren en tot clashes gat komen tussen voorstanders en tegenstanders van Erdogan.
Nee, dat is veels te overdreven.quote:
ow?quote:Op woensdag 4 december 2013 14:29 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Wat er zijn echt mensen die hem als kalief beschouwen. (niet ik).
theoretisch is dat mogelijk, maar ik denk dat veel mensen met uitzondering van de hardcore fethullahisten toch gewoon op erdogan/akp zullen stemmen, omdat er voor geen alternatief is om op de stemmenquote:Op woensdag 4 december 2013 13:45 schreef expans het volgende:
[..]
Nee, dat is veels te overdreven.
Er zijn al langer berichten dat er wat frictie is in de partij zelf tussen Erdogan en Gul, maar nog niks concreets. Erdogan moet sowieso aftreden over een jaar oid, regel binnen de partij zelf.
Gulen beweging is machtig maar ik (we) weet niet wat de achterliggende redenen zijn, de afgelopen maanden zijn ze al langer bezig om mannetjes met hoge functies te vervangen voor hun eigen keuze. Komt erop neer dat de CHP wat meer mainstream word om in bepaalde plekken stemmen te winnen (Istanbul bv), van ''gelovigen'' en de grijze massa zonder duidelijke keuze.
Dit gecombineerd met de dreiging van Gulen waarbij een aantal percentage stemmen kwijtgeraakt kan worden kan er voor zorgen dat de AKP wat minder machtig word. Dat is alles.
die risico is er wel als erdogan vertrekt, immers is er geen sterke opvolger voor erdoganquote:
Wat is het verschil tussen Fethullah Gulen en AKP in huidige vorm? Gulen-beweging vindt de AKP te pragmatisch? Gulen-beweging liggen dichter bij Erbakan's idealen dan de huidige AKP?quote:Op woensdag 4 december 2013 14:32 schreef Slayage het volgende:
[..]
theoretisch is dat mogelijk, maar ik denk dat veel mensen met uitzondering van de hardcore fethullahisten toch gewoon op erdogan/akp zullen stemmen, omdat er voor geen alternatief is om op de stemmen
Nee hoor, Gulen-beweging is juist veel progressiever dan de AKP had ik begrepen.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:03 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen Fethullah Gulen en AKP in huidige vorm? Gulen-beweging vindt de AKP te pragmatisch? Gulen-beweging liggen dichter bij Erbakan's idealen dan de huidige AKP?
Gulen zit in zelf verkozen ballingschap in Virginia, USA. Z'n scholen zijn verboden in bepaalde landen omdat CIA agenten ze gebruikten als dekmantel.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:03 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen Fethullah Gulen en AKP in huidige vorm? Gulen-beweging vindt de AKP te pragmatisch? Gulen-beweging liggen dichter bij Erbakan's idealen dan de huidige AKP?
ik denk dat je het meer moet plaatsen in de invloed sfeer, gulen is al decennia lang een invloedrijke persoon geweest in de turkse samenleving en zo heeft hij ook met zijn achterban veel invloed gehad in de opkomst van de akp, waardoor hij ook binnen de akp veel invloed heeft, echter zijn er altijd wel spanningen geweest tussen erdogan en gulen, waar dit precies vandaan komt en wat het precies inhoudt weet ik ook niet, maar het is meer een politieke/invloed strijd dan een ideologische strijd denk ikquote:Op woensdag 4 december 2013 15:03 schreef Aloulou het volgende:
[..]
quote:Syria Analysis: Why “Islamic Front” is Bad For ISIS & Good For Smaller Brigades
Hours after seven leading factions in Syria’s insurgency created the “Islamic Front” on November 23, an EA analyst concluded: “This is pretty good news for the Syrian insurgency, and very bad news for those who do not care about Syria, as well as for its enemies.”
Writing in The National on Tuesday, Hassan Hassan offers a similar reading of the Front’s significance.
Hassan starts from the premise the nexus of the new Front is Jaish al-Islam, launched this autumn after the merger of 51 groups in Damascus Province. One of its leading figures is Zahran Alloush, now the head of military of operations for the Islamic Front.
The journalist notes how Jaish al-Islam soon tried to build links with the Islamist faction Jabhat al-Nusra:
Alloush’s alliance was seen by extremists as a Saudi scheme in lieu of the US-backed Military Councils. When Jaish Al Islam was formed in September, it started to face hostile criticism by supporters of radical groups, especially as the group lost ground in several areas around Damascus to the regime’s Iranian-backed militias. Alloush, according to sources, met senior members of Jabhat Al Nusra to contain the situation. He also recorded a video in which he praised Jabhat Al Nusra and its ideological proximity to Jaish Al Islam.
Why did Alloush praise Jabhat Al Nusra?
Maintaining ties with Jabhat Al Nusra has been practically unavoidable for rebel groups. Jabhat Al Nusra has successfully won hearts and minds of local communities through its efficiency not only on the battlefield but also in the delivery of aid to people. Fighters from other groups recognise its popularity and avoid confrontation with it.
And thus Hassan gets to a vital point: the Islamic Front is not just the union of seven leading factions, including Liwa al-Tawhid and Ahrar al-Sham.
The Front is also working with other key groups in the insurgency — and it is opposed not only to the regime but to the Islamic State of Iraq and as-Sham:
The Islamic Front succeeded where Zahran Alloush failed: it convinced Jabhat Al Nusra that the alliance would work closely with it, but only quietly. The attacks against Salafi groups died down noticeably after the formation of the Front.
The closer relationship between the Islamic Front and Jabhat Al Nusra is a marriage of convenience, as the two groups increasingly view the Al Qaeda-affiliated Islamic State of Iraq and Syria as a menace.
For Hassan, the Front’s creation is a marker that insurgents, after months of in-fighting, have embraced the pragmatism of the battle against their shared enemy of the Assad regime. They have done so in the name of the Syrian people:
The formation of this alliance has significantly halted the drifting of Syrian fighters by virtue of its Islamic rhetoric and pragmatism. These groups have already drawn Ahrar Ash-Sham, a long-time ally of Jabhat Al Nusra, towards them while avoiding a confrontation with the latter.
In conclusion, the Islamic Front and like-minded Salafi groups should be seen as an opportunity to counter Al Qaeda rather than a threat to Syria’s future. Additionally, it is worth mentioning that rank-and-file fighters are not completely in sync with their leaders in terms of ideology, including members of Jabhat Al Nusra.
While curbing the political and military advance of ISIS, the formation of the Islamic Front is also likely to be a positive development for those fighters in smaller brigades, who have found themselves swallowed up by ISIS or other jihadist groups. As EA wrote on November 23:
The unification will have another effect. Now small brigades can and must chose between the Free Syrian Army and the Islamic Front, or get eaten one by one by the greedy ISIS Pac-Men. I guess most small/local brigades will join one of the bigger forces/alliances soon, leaving lots of plain criminal gangs as ISIS prey.
When you look closely at ISIS participation in battles with the regime, you will notice that they usually operate outside the command structure. Too often they have joined battles with rather small units, just to claim victory afterwards. Now they mourn their casualties and blame the major brigades for not telling them of tactical movements. With their escapades they have managed to move themselves into the role of cannon fodder. Sadly, that will lead to them having more time and resources to oppress the liberated hinterlands, and it will be a major effort to remove them if Assad is overthrown. But one problem at a time, say the pragmatic leaders of the major Islamic forces.
Assad is straks ook aan de beurt. Wat ga je dan doen? Huilen naast je mariabeeldje? HahahAquote:Op woensdag 4 december 2013 10:37 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Qatar en Turkije verminderen hun steun aan opstandelingen, maar Saoedi Arabi, Frankrijk en Isral doen het tegendeel.....
Deze laffe aanslag was een Saoedi-Isralisch werkje....
Dat roepen jullie al 3 jaar...quote:Op woensdag 4 december 2013 18:23 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Assad is straks ook aan de beurt. Wat ga je dan doen? Huilen naast je mariabeeldje? HahahA
Omgedraaid ook toch?quote:
Maar 'onze kant' is ook gewoon aan het winnen.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:59 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Omgedraaid ook toch?Dus een argument van niets.
De mediaoorlog tijdens de mediastilte aan "onze kant" ja.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:00 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Maar 'onze kant' is ook gewoon aan het winnen.
De mensen die ook daadwerkelijk het front volgen weten dit...quote:Op woensdag 4 december 2013 20:01 schreef firefly3 het volgende:
[..]
De mediaoorlog tijdens de mediastilte aan "onze kant" ja.
Jij zit er niet middenin en je "krijgt alleen info" van iemand die daar woont. Het land is groot en de berichten divers. Zelfs de westerse nieuwsverslaggevers weten meer dan jij kunt weten.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:03 schreef IPA35 het volgende:
[..]
De mensen die ook daadwerkelijk het front volgen weten dit...
Jij bent grappig.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:06 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Jij zit er niet middenin en je "krijgt alleen info" van iemand die daar woont. Het land is groot en de berichten divers. Zelfs de westerse nieuwsverslaggevers weten meer dan jij kunt weten.
Wat snap je niet aan "mediastilte"quote:Op woensdag 4 december 2013 20:10 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Jij bent grappig.
Het front is gewoon bekend. Die kaart op wikipedia is het meest accuraat omdat die constant aangepast wordt aan de hand van nieuwsberichten.
Interessant.quote:
Wat een bullshit. Waar er gevochten wordt en waar de grenzen ongeveer lopen is bekend. De rebellen zijn ernstig verzwakt en hun laatste poging om een offensief te beginnen is uitgelopen op in flop. Dit is de realiteit.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:14 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan "mediastilte"Er wordt zo min mogelijk verteld aan de kant van de rebellen groep. Het meeste nieuws komt van assad vandaan.
En ondertussen wordt de commandant van Hezbollah vermoord en twee weken terug was een belangrijk gebouw van n van de grootste basissen rondom Damascus met de grond gelijk gemaaktquote:Op woensdag 4 december 2013 20:16 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Waar er gevochten wordt en waar de grenzen ongeveer lopen is bekend. De rebellen zijn ernstig verzwakt en hun laatste poging om een offensief te beginnen is uitgelopen op in flop. Dit is de realiteit.
quote:Het onbesliste lot van een christelijk dorp (en 12 nonnen) in Syri
Lange tijd bleef het Syrische dorp Maaloula gevrijwaard van de gewelddadigheden in het land. Het rustte in vrede tussen de steile rotswanden. Totdat het afgelopen september afwisselend in handen viel van rebellen en regeringstroepen. Sinds maandag regeren de rebellen weer over het dorp en zijn plotseling 12 nonnen spoorloos verdwenen.
Zo'n 55 kilometer ten noorden van Damascus ligt een pittoresk dorp, Maaloula genaamd. Het staat symbool voor de lange aanwezigheid van christenen in Syri. Sommige gebouwen zijn meer dan 5000 jaar oud en prijken op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ze liggen tegen een rotsachtige bergwand aan, die als een soort fabelachtige beschermwand om het dorp heen ligt. Maaloula is, samen met twee naburige dorpen, de enige plek op aarde waar nog Aramees - de (vermoedelijke) taal van Jezus Christus - gesproken wordt.
Nog geen drie jaar geleden was Maaloula een trekpleister voor toeristen. Die brachten een bezoek aan de twee eeuwenoude kloosters met hun kleurrijke kapellen, om vervolgens een biertje of muntthee te drinken in het caf even verderop. Toen de burgeroorlog in Syri 13 maanden geleden uitbrak bleef Maaloula lange tijd gevrijwaard van de gewelddadigheden die zich langzaam over het land verspreidden. Het enige verschil met het recente verleden was dat de toeristen wegbleven. Tot september van dit jaar. Rebellen van het Vrije Syrische Leger namen met behulp van strijders van het aan al-Qaida gelieerde al-Nusra front het christelijke dorp (waar overigens ook een klein percentage moslims woont) in beslag.
Meer dan 3.000 inwoners - bijna de gehele populatie van het dorp - vluchtte naar de hoofdstad Damascus, om daar onderdak te zoeken in de christelijke wijk Bab Touma. Anderen konden terecht bij familie in Libanon of bij lokale kloosters. Alleen moslims bleven achter in Maaloula, plus nog veertig nonnen van het Mar Taqla klooster. Dit Grieks-orthodoxe heiligdom, dat is uitgehakt in de rotsen, huisvest de overblijfselen van Taqla, dochter van een Seleucidische prins en volgelinge van de apostel Paulus. Tegelijkertijd met de nonnen verbleven er tijdens de burgeroorlog een onbeduidend aantal weeskinderen. Die zijn naar verluidt het dorp ontvlucht. De nonnen bleven.
De verdwijning van 12 nonnen
Ondertussen gingen de gevechten tussen rebellen en regeringstroepen gewoon door. Maaloula fungeerde als speelbal. Troepen van Assad veroverden het dorp op de rebellen, maar afgelopen maandag kregen de rebellen - na drie dagen van hevige strijd - weer de overhand. Die dag gebeurde er nog iets: 12 nonnen van het klooster Mar Taqla verdwenen uit het dorp. 'Gewapende mannen drongen het klooster binnen', vertelde Mario Zenari, de ambassadeur van de Heilige Stoel in Syri tegen persbureau Reuters. 'Ze (de rebellen, red.) dwongen de zusters om te evacueren en met hen mee te gaan naar Yabrud. Op dit moment kunnen we niet zeggen of het om een kidnapping of een evacuatie gaat.'
Yabrud ligt tachtig kilometer ten noorden van Damascus. Volgens de moeder overste van Maaloula, Pelagia Sayyaf, zijn de nonnen 'comfortabel genstalleerd in een huis in Yabrud' en 'valt niemand hen lastig'.
Politiek handelswaar
Hun lot lijkt tot nu toe echter onbeslecht. Syrische staatsmedia beschuldigen 'de terroristen' (hun gebruikelijke beschrijving van de oppositie) van het kidnappen van de nonnen. De vrouwen zouden nu in gijzeling gehouden worden en bovendien als politiek handelswaar fungeren.
Hassan Taqi al-Din, een activist van het Sham News Network, beweert daarentegen dat regeringstroepen achter de verdwijning van de nonnen zitten. Het Vrije Syrische Leger zou volgens hem verklaard hebben dat het niet uit is op sektarisch geweld in het dorp.
Het Syrische regime heeft hier geen boodschap aan. Voor hen is het een uitgemaakte zaak: Maaloula zou niet alleen door islamitische rebellen bestookt worden vanwege zijn strategische ligging - op de weg tussen Homs en Damascus - maar omdat de rebellen willen afrekenen met christenen. De minderheidsgroepering (10 procent van de bevolking) wordt doorgaans onder de aanhangers van president Assad geschaard. Hij voert immers een seculier bewind en is zelf afkomstig uit de minderheidsgroepering van de alawieten. Het toekomstscenario van een islamitisch regime boezemt christenen angst in.
'Ik geloof dat dit (de aanval op de nonnen, red.) systematisch en gepland is', zegt Sami Housni, een christelijke priester in Damascus tegen Russia Today. 'We maken ons zorgen en hopen dat we kunnen vasthouden aan ons land - Syri is de bakermat van het christendom. We hopen dat de paus en andere christelijke leiders oproepen om het geweld af te zweren en in dialoog te gaan.'
De paus liet vandaag van zich horen. Hij riep zijn volgelingen op het Sint Pietersplein op om te bidden voor de nonnen 'die twee dagen geleden met geweld zijn meegenomen'.
Bron: Volkskrant
quote:Op woensdag 4 december 2013 20:26 schreef firefly3 het volgende:
Assad's tanks die chemische wapens gebruiken
Normaal zou dit grappig zijn, maar jou kennende meen je dit gewoon.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:26 schreef firefly3 het volgende:
Assad's tanks die chemische wapens gebruikenDe videobeelden zeggen genoeg
Geloof je dat nu cht?quote:Op woensdag 4 december 2013 20:26 schreef firefly3 het volgende:
Je staat in dit topic bekend om je uitstekende kennis van militaire zaken. Dus leg eens uit, waar kun je aan zien dat dit geen normaal rookgordijn is?quote:Op woensdag 4 december 2013 21:07 schreef firefly3 het volgende:
Ik geloof echt dat het geen normale rookgordijnen zijn ja
Wat kunnen die 12 nonnen mij boeien?quote:
1. Was de post speciaal aan jou gericht?quote:Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Wat kunnen die 12 nonnen mij boeien?
Dat is dus ook hoe de rebellen er over denken.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Wat kunnen die 12 nonnen mij boeien?
Het Syrische leger is wel geniaal. Gifrook in je rookgordijn apparaten, pure innovatie hiero.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:08 schreef Peunage het volgende:
[..]
Je staat in dit topic bekend om je uitstekende kennis van militaire zaken. Dus leg eens uit, waar kun je aan zien dat dit geen normaal rookgordijn is?
Ze hebben alleen niet nagedacht over het feit dat die gifrook rond de tank blijft hangenquote:Op woensdag 4 december 2013 21:12 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Het Syrische leger is wel geniaal. Gifrook in je rookgordijn apparaten, pure innovatie hiero.
NBC bescherming is wel standaard op de meeste tanks. Geeft niks. Ik bedoel normaal stop je gifgas in raketten of artillerie munitie, nee zij spuiten het gewoon uit de rookblazer joh. Ze maken het gifgas ook zichtbaar puur om te trollen.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ze hebben alleen niet nagedacht over het feit dat die gifrook rond de tank blijft hangen
Deze mensen zijn gewoon trieste Assad-aanhangers hoor. Dus laat ze maar. Sommige mensen moet je gewoon negeren leerde ik altijd o de middelbare school.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:15 schreef firefly3 het volgende:
Sorry, ik nam even jullie manier van discussieren aan (veldkamp), met mijn eigen conclusies eraan. Als er nog extra bewijs was had Amerika al lang de boel platgebombardeerd. Grappig hoe jullie kinders over elkaar heen vallen als een stel frustries
Ook grappig hoe jullie elkaar quoten over gifgas en nonnen, hilarisch!!
Ooooooh, het was een grapje. Jij grapjas!quote:Op woensdag 4 december 2013 21:15 schreef firefly3 het volgende:
Sorry, ik nam even jullie manier van discussieren aan (veldkamp), met mijn eigen conclusies eraan. Als er nog extra bewijs was had Amerika al lang de boel platgebombardeerd. Grappig hoe jullie kinders over elkaar heen vallen als een stel frustries
Ook grappig hoe jullie elkaar quoten over gifgas en nonnen, hilarisch!!
Jij bent zelf een Assad-aanhanger.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:19 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Deze mensen zijn gewoon trieste Assad-aanhangers hoor. Dus laat ze maar. Sommige mensen moet je gewoon negeren leerde ik altijd o de middelbare school.
quote:
Interessant artikel dit, er wordt beweerd dat Westerse landen al gesprekken hadden met de leiders van de belangrijkste Islamistische en Salafistische organisaties van het Islamic Front. Die gesprekken zouden vorige maand hebben plaatsgevonden. Dit was echter vrdat de samenwerking tussen deze groepen officieel bekend werd.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:14 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Interessant.
Ik ben er zelf nog niet uit of de oprichting van het Islamic Front een goede ontwikkeling is, maar Hassan Hassan - een prima columnist trouwens - lijkt gematigd positief. Goede zaak is toch wel dat ze fel tegen ISIS zijn, de Koerdische rechten erkennen en minderheden met rust laten. Zit me alleen tegen dat de laatstgenoemden misschien wel verlaagd worden tot tweederangsburger, plus hun conservatieve ideologie en niet te vergeten het afwijzen van democratie. Ook zijn ze niet tegen Jabhat al-Nusra, hoewel Hassan Hassan wel meld dat er door hen is geprobeerd Al-Nusra te overtuigen zich af te keren van Al-Qaeda.
artikel gaat verderquote:U.S., Allies Reach Out to Syria's Islamist Rebels
Islamist fighters march during a graduation ceremony at a training camp near Damascus last month. They were to join the Ahrar al-Sham Brigade. Reuters
The U.S. and its allies have held direct talks with key Islamist militias in Syria, Western officials say, aiming to undercut al Qaeda while acknowledging that religious fighters long shunned by Washington have gained on the battlefield.
At the same time, Saudi Arabia is taking its own outreach further, moving to directly arm and fund one of the Islamist groups, the Army of Islam, despite U.S. qualms.
Both the Western and Saudi shifts aim to weaken al Qaeda-linked groups, which Western officials now concede are as great a danger in Syria as President Bashar al-Assad's regime.
Some officials in Western capitals remain wary about courting these groups, whose ultimate goal is to establish a state ruled by Islamic law, or Shariah, in Syria. Throughout the conflict, the U.S. and its allies have balked at sending powerful arms to any Islamists, fearing such shipments could end up in the hands of al Qaeda-backed forces.
Die plaatje.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:22 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ooooooh, het was een grapje. Jij grapjas!
[ afbeelding ]
[..]
Jij bent zelf een Assad-aanhanger.
Dit zijn rebellen in tanks die doen alsof ze bij de troepen van Assad horen...quote:Op woensdag 4 december 2013 20:26 schreef firefly3 het volgende:
In principe is dit gewoon een doorsnee salafi partij dus, zoals de salafisten van de Nour partij ook in Egypte waren tot voor de "revolutie". Anti-democratie (democratie is "shirk"), pro theocratie. Hoewel zeker niet ideaal is het ook geen jihadi-salafi benadering die alles verwoesten (letterlijk) wat los en vast zit en niet aan het eigen ideaal voldoet (dus ook mede-Moslims).quote:Op woensdag 4 december 2013 20:14 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Interessant.
Ik ben er zelf nog niet uit of de oprichting van het Islamic Front een goede ontwikkeling is, maar Hassan Hassan - een prima columnist trouwens - lijkt gematigd positief. Goede zaak is toch wel dat ze fel tegen ISIS zijn, de Koerdische rechten erkennen en minderheden met rust laten. Zit me alleen tegen dat de laatstgenoemden misschien wel verlaagd worden tot tweederangsburger, plus hun conservatieve ideologie en niet te vergeten het afwijzen van democratie. Ook zijn ze niet tegen Jabhat al-Nusra, hoewel Hassan Hassan wel meld dat er door hen is geprobeerd Al-Nusra te overtuigen zich af te keren van Al-Qaeda.
Nee, het zijn assads troepen die doen of ze rebellen zijn die doen of ze bij de troepen van Assad horenquote:Op woensdag 4 december 2013 22:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit zijn rebellen in tanks die doen alsof ze bij de troepen van Assad horen...
Het is allemaal een grote hollywood show !!quote:Op woensdag 4 december 2013 22:03 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Nee, het zijn assads troepen die doen of ze rebellen zijn die doen of ze bij de troepen van Assad horen
Ik ben net zoveel een Assad-aanhanger als jij.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:53 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Die plaatje.![]()
![]()
![]()
Hoezo ben ik een Assad-aanhanger.
Nu spreek je je zelf tegen.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:03 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Nee, het zijn assads troepen die doen of ze rebellen zijn die doen of ze bij de troepen van Assad horen
quote:Op woensdag 4 december 2013 22:06 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik ben net zoveel een Assad-aanhanger als jij.
quote:
Oke nu snap ik je ook niet meer.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:15 schreef firefly3 het volgende:
[..]Hoe kan ik dit verwoorden zonder mezelf tegen te spreken
het zijn assads troepen die doen of ze: (rebellen zijn die doen of ze bij de troepen van Assad horen )quote:Op woensdag 4 december 2013 22:17 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Oke nu snap ik je ook niet meer.![]()
![]()
Euhh ok.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:18 schreef firefly3 het volgende:
[..]
het zijn assads troepen die doen of ze: (rebellen zijn die doen of ze bij de troepen van Assad horen )
Noch Peunage, noch jij zijn Assad-aanhanger.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:14 schreef Baklava95 het volgende:
[..]![]()
English please!! I don't understand you.
Ja, nu heb je het nog moeilijker gemaaktquote:Op woensdag 4 december 2013 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Noch Peunage, noch jij zijn Assad-aanhanger.
Meid ik had het niet specifiek tegen mijn broeder Peunage maar ik bedoelde het mer algemeen. (Dus ook jij, IPA35 en alle anderen die anti-rebel zijn).quote:Op woensdag 4 december 2013 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Noch Peunage, noch jij zijn Assad-aanhanger.
Jij vraagt wat Peunage zegt. Ik "vertaal" het voor je. That's all..quote:Op woensdag 4 december 2013 22:20 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Meid ik had het niet specifiek tegen mijn broeder Peunage maar ik bedoelde het mer algemeen. (Dus ook jij, IPA35 en alle anderen die anti-rebel zijn).
Ik denk niet dat ze de democratische weg gaan betreden hoor. Ze zijn eigenlijk ook jihadistisch maar ze hebben geen internationale agenda zoals JAN en ISIS.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:01 schreef Aloulou het volgende:
[..]
In principe is dit gewoon een doorsnee salafi partij dus, zoals de salafisten van de Nour partij ook in Egypte waren tot voor de "revolutie". Anti-democratie (democratie is "shirk"), pro theocratie. Hoewel zeker niet ideaal is het ook geen jihadi-salafi benadering die alles verwoesten (letterlijk) wat los en vast zit en niet aan het eigen ideaal voldoet (dus ook mede-Moslims).
In een Arabisch land waar vrijheid van religieuze beleving is (dus je ook salafi mag zijn) is het enigzins een logisch gevolg dat een salafi partij zich met politiek gaat bemoeien. Want salafi's zijn in elk Arabisch land te vinden, alleen per land verschilt het qua hoeveelheid en de invloed die ze hebben in de politiek. De vraag is belangrijker hoe het "Islamitische Front" hun politieke idealen wil verwezelijken...met wapengeklatter een staat afdwingen zoals Nusra en ISIS en andersdenkenden dus onderwerpen.. of dan toch uiteindelijk via een stemming. Dit laatste zou uiteindelijk toch betekenen dat men de weg zou kunnen kiezen van Hizb An-Nour in Egypte (salafi partij) en hoewel met tegenzin via stembussen bijv.
Oke broeder.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:20 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Meid ik had het niet specifiek tegen mijn broeder Peunage maar ik bedoelde het mer algemeen. (Dus ook jij, IPA35 en alle anderen die anti-rebel zijn).
Ze zijn natuurlijk wel jihadistisch omdat ze tegen Assad strijden vanuit religieuze motieven. Maar ik bedoelde mee dat ze geen nekkensnijders van weerloze minderheden zijn zoals ISIS of Nusra.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:22 schreef Baklava95 het volgende:
Ik denk niet dat ze de democratische weg gaan betreden hoor. Ze zijn eigenlijk ook jihadistisch maar ze hebben geen internationale agenda zoals JAN en ISIS.
Ik heb begrepen dat dit front zo'n 1000 man groot is. Stelt niet zo heel veel voor bij grotere milities.quote:The Kurdish Islamic Front zit ook bij de Islamic Front.
Aloulou, totaal niet Syri gerelateerd, maar ik weet niet waar het anders past. Misschien vind je deze nog interessant;quote:
Check het later effe....heb nu al hele avond iemand naast me zitten die Turkse soaps kijktquote:Op woensdag 4 december 2013 22:40 schreef Peunage het volgende:
[..]
Aloulou, totaal niet Syri gerelateerd, maar ik weet niet waar het anders past. Misschien vind je deze nog interessant;
Gedicht van Amal Donqol
Turkse Soapsquote:Op woensdag 4 december 2013 22:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Check het later effe....heb nu al hele avond iemand naast me zitten die Turkse soaps kijkt![]()
![]()
Aflevering na aflevering
![]()
![]()
![]()
Zijn dei ook in het Engels vertaald of hebben ze minstens Engelse ondertiteling erbij gevoegd.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:43 schreef Peunage het volgende:
Wel Syri gerelateerd; Syri maakte vroeger echt EPISCHE soaps.
Nee natuurlijk niet. Maar dat is ook niet nodig. Ik heb het dan over 15 jaar geleden of zo. Echt epische historische series. Over Arabieren pre-Islam.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:44 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Zijn dei ook in het Engels vertaald of hebben ze minstens Engelse ondertiteling erbij gevoegd.
Waarom vind je Turkse sopas slecht.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Check het later effe....heb nu al hele avond iemand naast me zitten die Turkse soaps kijkt![]()
![]()
Aflevering na aflevering
![]()
![]()
![]()
O ik dacht sopas over liefde en dagelijkse leven, net als Turkse sopas.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:45 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Maar dat is ook niet nodig. Ik heb het dan over 15 jaar geleden of zo. Echt epische historische series. Over Arabieren pre-Islam.
Aap - mouwquote:Op woensdag 4 december 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waarom vind je Turkse sopas slecht.
Ken je trouwens Murad Alemdar (in het Turks is het Polat Alemdar en hij is trouwens Turks-Koerdisch).
quote:
Sowieso soapsquote:Op woensdag 4 december 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ken je trouwens Murad Alemdar (in het Turks is het Polat Alemdar en hij is trouwens Turks-Koerdisch).
Nee, als je 1 Turkse sopa over liefde ziet heb je ze allemaal wel gezien. Altijd in elke Turkse serie weer diezelfde freaking BRUG. Die ene in Istanbul. In 1 van die series speelde alles zich rond die brug afquote:Op woensdag 4 december 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
O ik dacht sopas over liefde en dagelijkse leven, net als Turkse sopas.
quote:Op woensdag 4 december 2013 22:51 schreef Baklava95 het volgende:
[..]In een spoiler is het ook schelden, en ik ben geen "mannen" ("men")SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Weet welke je bedoelt.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:52 schreef Peunage het volgende:
Nee, als je 1 Turkse sopa over liefde ziet heb je ze allemaal wel gezien. Altijd in elke Turkse serie weer diezelfde freaking BRUG. Die ene in Istanbul. In 1 van die series speelde alles zich rond die brug af
Een democratisch Syri of ander Arabisch land gaat met vroeg of laat met salafisten te maken krijgen ja, dat is logisch. Het gaat mij er dus inderdaad om hoe ze dat gaan uitvoeren mochten ze de macht eenmaal hebben. Verkiezingen proberen te dwarsbomen zie ik wel gebeuren. Dat vraagt natuurlijk ook wat van de gewone Syrir om druk te gaan leggen op het Islamic Front om verkiezingen te houden. Zoals via massale demonstraties, zoals aan het begin van deze revolutie. Ik denk trouwens wel dat Syrirs dat kunnenquote:Op woensdag 4 december 2013 22:01 schreef Aloulou het volgende:
[..]
In principe is dit gewoon een doorsnee salafi partij dus, zoals de salafisten van de Nour partij ook in Egypte waren tot voor de "revolutie". Anti-democratie (democratie is "shirk"), pro theocratie. Hoewel zeker niet ideaal is het ook geen jihadi-salafi benadering die alles verwoesten (letterlijk) wat los en vast zit en niet aan het eigen ideaal voldoet (dus ook mede-Moslims).
In een Arabisch land waar vrijheid van religieuze beleving is (dus je ook salafi mag zijn) is het enigzins een logisch gevolg dat een salafi partij zich met politiek gaat bemoeien. Want salafi's zijn in elk Arabisch land te vinden, alleen per land verschilt het qua hoeveelheid en de invloed die ze hebben in de politiek. De vraag is belangrijker hoe het "Islamitische Front" hun politieke idealen wil verwezelijken...met wapengeklatter een staat afdwingen zoals Nusra en ISIS en andersdenkenden dus onderwerpen.. of dan toch uiteindelijk via een stemming. Dit laatste zou uiteindelijk toch betekenen dat men de weg zou kunnen kiezen van Hizb An-Nour in Egypte (salafi partij) en hoewel met tegenzin via stembussen bijv.
Jammer man. Je moet echt die oudere Syrische soaps/series gaan kijken. 1 gaat over 7arb al basous bijvoorbeeld. Topserie.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Sowieso soapsMaar ze zijn toevallig Turks...als ze Mexicaans of Koreaans zijn zelfde verhaal hoor. Nee ken hem niet. Turkse/Arabische soaps of acteurs moet je me niet vragen, ken ik vrijwel niet bij naam en gezicht. Als we over Denzel Washington of Morgen Freeman gaan praten is dat een ander verhaal
Hij schiet op Joden en shit.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Weet je de titel van die soap. Misschien kennen ik en me moeder dat ook.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee, als je 1 Turkse sopa over liefde ziet heb je ze allemaal wel gezien. Altijd in elke Turkse serie weer diezelfde freaking BRUG. Die ene in Istanbul. In 1 van die series speelde alles zich rond die brug af
quote:Op woensdag 4 december 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jammer man. Je moet echt die oudere Syrische soaps/series gaan kijken. 1 gaat over 7arb al basous bijvoorbeeld. Topserie.Als ze met die jaren 70 pakjes en atmosfeer aankomen haak ik af man. Serieus. Over die Egyptische series uit de jaren 80...weleens geprobeerd mee te kijken maar lukt me gewoon niet. Alleen die stoffen pakjes al. Gaat hem niet worden kan ik uit ervaring zeggen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
Goed toch.quote:
Welke bedoel je?quote:Op woensdag 4 december 2013 22:57 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ze met die jaren 70 pakjes en atmosfeer aankomen haak ik af man. Serieus. Over die Egyptische series uit de jaren 80...weleens geprobeerd mee te kijken maar lukt me gewoon niet. Alleen die stoffen pakjes al. Gaat hem niet worden kan ik uit ervaring zeggen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |