abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132613374
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
En verder..
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 12:54:31 #2
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613411
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:52 schreef poemojn het volgende:
Het verschil met de gaypride of halloween oid is natuurlijk dat je je niet persoonlijk aangevallen hoeft te voelen erdoor terwijl een deel van de mensen die tegen zwarte Pieten zijn zich duidelijk wel persoonlijk aangevallen voelen.
Maar die HOEVEN dat ook niet. Dat is een keuze die je zelf maakt.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_132613413
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:52 schreef Danny het volgende:

[..]

Dus als een blanke een zwarte slaat is dat per definitie racisme, maar andersom niet? Grappig.
Als dat onder het schreeuwen van racistische taal gebeurt zou je het bijna denken.
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 12:55:28 #4
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613440
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:54 schreef gelly het volgende:

[..]

Als dat onder het schreeuwen van racistische taal gebeurt zou je het bijna denken.
inderdaad. 'Kankerhollander', 'kankerrassistiesekankerblanke'. En dan klappen geven aan zo'n kankerblanke, maakt het inderdaad racistisch.
pi_132613452
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:55 schreef Danny het volgende:

[..]

inderdaad. 'Kankerhollander', 'kankerrassistiesekankerblanke'. En dan klappen geven aan zo'n kankerblanke, maakt het inderdaad racistisch.
Waar heb je het in godsnaam over ?
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 12:56:26 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132613475
lijkt mij wel racistisch eigenlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132613476
Niet per definitie in beide omstandigheden. Het gaat om deze specifieke hoedanigheid.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132613484
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:55 schreef gelly het volgende:

[..]

pi_132613500
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:55 schreef Danny het volgende:

[..]

Valt me tegen van je Danny, je weet toch dat minderheden niet discrimineren?

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:45 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee.. Ik moet heel eerlijk bekennen dat er erg met die cijfers gesjoemeld werd (wordt?). Wij mochten bijvoorbeeld nauwelijks aandacht besteden aan leeftijdsdiscriminatie of vrouwendiscriminatie omdat dat veel meer voorkomt dan discriminatie op basis van geloof of afkomst en dan zou dat ondergesneeuwd worden. Ook discriminatie door minderheden mochten wij niet opnemen in de cijfers omdat allochtonen dan in een kwaad daglicht gesteld zouden worden en dat zou discriminatie van minderheden bevorderen; ongewenst dus.

Verder moet zo iets natuurlijk wel gemeld worden anders kan je het niet opnemen in de cijfers omdat je het niet weet. Het web en kranten/magazines kan je wel doorspitten maar dat mochten we dus maar heel beperkt.
  zondag 27 oktober 2013 @ 12:57:33 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_132613502
Wat een armoediscussie. En die pauperbanner, gdschrsts. :')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 12:57:42 #11
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613508
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:55 schreef gelly het volgende:

[..]

het voorval waar de blankhater voor het gemak niet naar kijkt. Ik veroordeel geweld, of het nou blank tegen zwart, zwart tegen blank of groen tegen gespikkeld met een rood randje is, maar de mensen die tegen piet zijn lijken dat veelal (niet iedereen, maar veel wel) maar eenzijdig te doen.
  zondag 27 oktober 2013 @ 12:58:27 #12
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_132613530
De mensen die tegen Piet zijn

_O-
pi_132613549
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:57 schreef Danny het volgende:

[..]

het voorval waar de blankhater voor het gemak niet naar kijkt. Ik veroordeel geweld, of het nou blank tegen zwart, zwart tegen blank of groen tegen gespikkeld met een rood randje is, maar de mensen die tegen piet zijn lijken dat veelal (niet iedereen, maar veel wel) maar eenzijdig te doen.
Blankhater?????
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 12:59:11 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132613551
ik ben voor ZWARTE piet en het geenstijl incident ken ik simpelweg niet, bovendien zou ik sowieso niet bij een anti-pieten demo gaan rondhangen

bij een pro-pieten demo wel maar niet als daar donkere mensen aangevallen worden omdat ze donker zijn

dank u vriendelijk, dat je mij er nooit over hoort heb je uit je duim gezogen, ik heb zelfs gepleit voor inzet van het leger (met stokken en schilden) in probleemwijken ffs :')

de discussie is zo al triest genoeg zonder dat we er met rare aannames dingen bij te verzinnen
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:00:31 #15
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613587
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:57 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Valt me tegen van je Danny, je weet toch dat minderheden niet discrimineren?

[..]

als meerderheid KUN je niet gediscrimineerd worden. probeer maar eens een melding in te dienen bij het MDI waarin hollanders worden weggezet als racistische kankerblanken die door de duitsers vergast hadden moeten worden. Krijg je keurig een mailtje terug dat dat niet valt onder hun 'taken' omdat het geen minderheden betreft :')
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:00:47 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_132613603
Ik ben voor piet

_O-
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:01:12 #17
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613614
quote:
5s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:59 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Blankhater?????
jup
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:01:14 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132613615
ja ok Ringo, we zagen hem de eerste keer ook
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:02:16 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_132613648
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:01 schreef sp3c het volgende:
ja ok Ringo, we zagen hem de eerste keer ook
Ik zie al tientallen topics lang schuimbekkende tokkies dezelfde onzin verkopen.
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:02:19 #20
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613649
maar goe, ik ga weer wat nuttigs doen. zwarte pietenpakken bestellen voor 5 december *O*
pi_132613661
De meesten die klagen bij discriminatiebureaus zijn blanke heteroseksuele mannen, is mij eens door een Leidse Hoogleraar verteld. Ik denk dus dat de samenleving er prima van op de hoogte is dat iedereen gediscrimineerd kan worden.

Kunnen we het weer over deze specifieke zaak hebben?
pi_132613671
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:02 schreef Danny het volgende:
maar goe, ik ga weer wat nuttigs doen. zwarte pietenpakken bestellen voor 5 december *O*
Iets zegt mij dat Zwarte Piet dit jaar prominenter aanwezig is als ooit tevoren.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:03:31 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132613698
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:03 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Iets zegt mij dat Zwarte Piet dit jaar prominenter aanwezig is als ooit tevoren.
niets mis mee *O*
pi_132613716
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:01 schreef Danny het volgende:

[..]

jup
Dus jij mag mij wel voor racist uitmaken?

Waarom the fuck zou ik blanken nou weer haten, dan zou ik het grootste deel van mijn sociale kring haten. :')
pi_132613720
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:02 schreef De_Coulance het volgende:
De meesten die klagen bij discriminatiebureaus zijn blanke heteroseksuele mannen, is mij eens door een Leidse Hoogleraar verteld. Ik denk dus dat de samenleving er prima van op de hoogte is dat iedereen gediscrimineerd kan worden.

waarom zou danny liegen?
pi_132613726
quote:

[..]

Dat mag. :)
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:04:28 #27
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613729
quote:

[..]

dat hoop ik wel. iedereen 5 december als zwarte piet. opa's en oma's, vaders en moeders en alle kinderen. Iedereen als piet. En voor elk raam zwarte-pietversieringen *O*
pi_132613766
quote:

Zie mijn reactie hierboven, meldingen van blanken worden niet in de cijfers opgenomen volgens een oud medewerker van Art 1.
pi_132613781
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:04 schreef Danny het volgende:

[..]

dat hoop ik wel. iedereen 5 december als zwarte piet. opa's en oma's, vaders en moeders en alle kinderen. Iedereen als piet. En voor elk raam zwarte-pietversieringen *O*
Als je daar blij van wordt moet je dat vooral doen.
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:05:43 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_132613782
quote:

Lekker negers pesten. Want we zijn niet racistisch, we hebben alleen een teringhekel aan zwarten met een afwijkende mening.
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:06:36 #31
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613811
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:05 schreef Ringo het volgende:

[..]

Lekker negers pesten. Want we zijn niet racistisch, we hebben alleen een teringhekel aan zwarten met een afwijkende mening.
dat is het probleem; denken dat we zwarte piet hebben omdat we daarmee negers pesten. Dan snap je het gewoon echt niet.
pi_132613824
quote:

[..]

Waarom zouden negers zich gepest voelen door Zwarte Piet die snoep en kado's uitdeelt?
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:07:16 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132613833
naja als je denkt dat het de klagers gaat om het feit dat piet zwart is dan snap je het zelf ook niet
pi_132613842
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:06 schreef Ringo het volgende:
-
Meneer H.O. van het EG is trots op uw eerlijkheid denk ik. :P
pi_132613857
quote:

[..]

Over schuimbekkende tokkies gesproken. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_132613863
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:07 schreef sp3c het volgende:
naja als je denkt dat het de klagers gaat om het feit dat piet zwart is dan snap je het zelf ook niet
Als het ze om meer gaat dan helpen kleurenpieten toch ook geen zier?
pi_132613875
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:06 schreef Danny het volgende:

[..]

dat is het probleem; denken dat we zwarte piet hebben omdat we daarmee negers pesten. Dan snap je het gewoon echt niet.
Laten we om het tegendeel te bewijzen allemaal dingen over negers roepen.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:08:33 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132613884
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:07 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als het ze om meer gaat dan helpen kleurenpieten toch ook geen zier?
dat is dan ook het meest idiote idee dat ik ooit gehoord heb _O-
pi_132613921
quote:

[..]

Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:09:43 #40
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132613926
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar een echt ander alternatief is er niet, en gekleurde pieten is natuurlijk ook al geen werkbaar alternatief.
pi_132613963
quote:

[..]

En dan ?
pi_132613971
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

Maar dan zouden we de kunst met slaven, de slavenarmbanden, de oude nagemaakte VOC schepen etc ook maar moeten vernietigen?

Of zouden we het misschien kunnen afkopen, dat die mensen hun gevoelens voor wat kralen in de koelkast zetten?
pi_132613989
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:09 schreef Danny het volgende:

[..]

maar een echt ander alternatief is er niet, en gekleurde pieten is natuurlijk ook al geen werkbaar alternatief.
Ik ben er geen voorstander van, maar waarom niet? Eind negentiende eeuw had Sinterklaas een keer drie Chinezen, een neger, zes apen en een olifant bij zich.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:11:54 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132614004
quote:

[..]

enige werkbare alternatief is de sint zelf zijn pakjes uit te laten delen imo maar ik zie nog steeds niet in waarom we het zouden veranderen
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:12:31 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132614021
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:11 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Maar dan zouden we de kunst met slaven, de slavenarmbanden, de oude nagemaakte VOC schepen etc ook maar moeten vernietigen?

Of zouden we het misschien kunnen afkopen, dat die mensen hun gevoelens voor wat kralen in de koelkast zetten?
we moeten helemaal niets
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:12:51 #46
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132614038
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:11 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik ben er geen voorstander van, maar waarom niet? Eind negentiende eeuw had Sinterklaas een keer drie Chinezen, een neger, zes apen en een olifant bij zich.
Misschien omdat we niet terug willen naar eind-negentiende eeuw? Negers ook niet kan ik me zo voorstellen.
pi_132614083
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

enige werkbare alternatief is de sint zelf zijn pakjes uit te laten delen imo maar ik zie nog steeds niet in waarom we het zouden veranderen
Het hoeft van mij ook niet veranderd te worden maar snap de spastische reacties op mensen die dat wel willen niet zo. Bij de pro-Piet en anti-Piet figuren bespeur ik vooral een gigantisch Calimero complex.
pi_132614094
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:12 schreef Danny het volgende:

[..]

Misschien omdat we niet terug willen naar eind-negentiende eeuw? Negers ook niet kan ik me zo voorstellen.
Ik wil maar aangeven dat tradities aan verandering onderhevig zijn, om welke reden dan ook. Dit gaat ook op voor het Sinterklaasfeest. De gedachte dat je kinderen over twintig jaar met hun kinderen hetzelfde feest vieren als wij nu vieren is naïef en simplistisch.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:15:58 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132614137
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Het hoeft van mij ook niet veranderd te worden maar snap de spastische reacties op mensen die dat wel willen niet zo. Bij de pro-Piet en anti-Piet figuren bespeur ik vooral een gigantisch Calimero complex.
ja mee eens

jammer dat het niet op een normale manier besproken kan worden zonder elkaar woorden in de mond te leggen en/of uit te schelden enzo ... gaat voor beide kampen op

blijft een beetje een rare discussie zo
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:17:50 #50
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132614190
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:14 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik wil maar aangeven dat tradities aan verandering onderhevig zijn, om welke reden dan ook. Dit gaat ook op voor het Sinterklaasfeest. De gedachte dat je kinderen over twintig jaar met hun kinderen hetzelfde feest vieren als wij nu vieren is naïef en simplistisch.
Klopt, maar verandering vanuit een natuurlijk, logisch proces is wat anders dan verandering die wordt opgedrongen door een groep mensen die moeite hebben met relativeren.
pi_132614192
quote:

[..]

Niet als er een initiatief voor wordt genomen en er komen dreigementen binnen nee
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:19:17 #52
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132614244
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:17 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Niet als er een initiatief voor wordt genomen en er komen dreigementen binnen nee
Inderdaad. Raar eigenlijk dat een groepje nationalistische Nederlanders nu opeens het hele Sinterklaasfeest (met geweld en dreigementen) heeft gegijzeld.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132614246
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:17 schreef Danny het volgende:

[..]

Klopt, maar verandering vanuit een natuurlijk, logisch proces is wat anders dan verandering die wordt opgedrongen door een groep mensen die moeite hebben met relativeren.
Volgens mij hebben beide groepen daar een beetje moeite mee.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:19:25 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132614247
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:17 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

tegenwoordig komen er al dreigementen binnen als je een stoplicht wil plaatsen geloof ik

moet je je niet al te veel van aantrekken denk ik
pi_132614290
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:17 schreef Danny het volgende:

[..]

Waarom? Alsof onze Grondwet zonder slag of stoot tot stand is gekomen, of het vrouwenkiesrecht, of dekolonisatie, of de afschaffing van de slavernij. Discussie en weerstand zijn niet meer dan normaal in dergelijke situaties.
pi_132614296
Je mag vinden dat moslims geen moskeeën mogen bouwen.
Je mag vinden dat moskeeën in Nederland verboden moeten worden.
Je mag vinden dat hoofddoekjes verboden moeten worden.
Je mag islam en moslims voor alles en nog wat uitmaken
Allemaal geen probleem en het moet gezegd kunnen worden volgens heel veel mensen.

Maar HOOOOOO als je iets over Zwarte Piet durft te zeggen. Dan is de wereld te klein.

Ik begrijp dat veel autochtone inwoners van Nederland overgevoelig reageren. Het is een hele oude traditie. Ze vinden dat ze iedere keer weer wat moeten inleveren. Ze ervaren het als een bedreiging van hun cultuur. Maar waarom zouden onze gekleurde medemensen zich niet beledigd mogen voelen? Dat is hun goed recht. Ze zien immers een wijze blanke man die 100 domme donkere knechten heeft. In een democratie moet er ruimte zijn voor discussie. We moeten met z'n allen in dit land met elkaar om tafel kunnen gaan. De discussie met elkaar aan gaan en er samen uit komen. Nederland is een prachtig land en dat moeten we met z'n allen zo houden.
pi_132614315
Veel van dat pro-Piet volk heeft zelf geen enkele moeite anderen in hun levenswijze te willen beperken. Maar het argument is dan vaak "maar hunnie benne hier te gast !!11!"
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:22:21 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132614334
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:21 schreef polderturk het volgende:
Allemaal geen probleem en het moet gezegd kunnen worden volgens heel veel mensen.

Maar HOOOOOO als je iets over Zwarte Piet durft te zeggen. Dan is de wereld te klein.

Ik begrijp dat veel autochtone inwoners van Nederland overgevoelig reageren. Het is een hele oude traditie. Ze vinden dat ze iedere keer weer wat moeten inleveren. Ze ervaren het als een bedreiging van hun cultuur. Maar waarom zouden onze gekleurde medemensen zich niet beledigd mogen voelen? Dat is hun goed recht. Ze zien immers een wijze blanke man die 100 domme donkere knechten heeft. In een democratie moet er ruimte zijn voor discussie. We moeten met z'n allen in dit land met elkaar om tafel kunnen gaan. De discussie met elkaar aan gaan en er samen uit komen. Nederland is een prachtig land en dat moeten we met z'n allen zo houden.
maar ze zijn allang niet meer dom en sinterklaas is zo wijs niet meer

in mijn jeugd al niet en dat is al een hele tijd terug
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:22:57 #59
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132614352
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Volgens mij hebben beide groepen daar een beetje moeite mee.
Klopt, maar de groep die zwarte piet wil behouden vanwege traditie, cultuur, kinderen en nostalgie ageert tegen mensen die zwarte piet juist willen afschaffen omdat ze bij het zien van zwarte piet opeens herinnerd worden aan een slavernijverleden die ze nooit zelf hebben meegemaakt, en daarom van anderen eisen dat die dat gevoel voor ze wegnemen.

Relativeren van een zwarte piet die in deze tijd echt voor niemand meer betekent dan 'zwarte piet' zou een mooi begin zijn om tot een oplossing te komen waarbij niemand zich racistisch bejegend vindt en zwarte piet gewoon zwarte piet kan blijven :)
pi_132614378
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

tegenwoordig komen er al dreigementen binnen als je een stoplicht wil plaatsen geloof ik

moet je je niet al te veel van aantrekken denk ik
Ik trek me er niets van aan, het zijn de initiatiefnemers van kleurenpieten die zich er wel iets van aantrekken. Zou het initiatief anders ook terug getrokken zijn?
pi_132614379
quote:

Zo oud is de traditie niet.
  Admin zondag 27 oktober 2013 @ 13:25:26 #62
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132614432
quote:
Klopt.

quote:
Klopt.

quote:
Klopt.

quote:
Klopt.

quote:
Klopt. Dat heet vrije meningsuiting.

quote:
Klopt. Dat is bij bovenstaande voorbeelden die je noemt óók het geval. Ook de reactie erop is een mening (behalve bij gekkies die mensen afslachten natuurlijk).
Alles wat je hier leest is een mening en iedereen mag die mening uiten. Dat is de basis van een vrij land.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 13:25:59 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132614451
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:23 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ik trek me er niets van aan, het zijn de initiatiefnemers van kleurenpieten die zich er wel iets van aantrekken. Zou het initiatief anders ook terug getrokken zijn?
het lijkt me dat die zich er wat van aan hebben getrokken

hadden ze niet moeten doen, als die figuren het met kleurenpieten willen doen dan moeten ze dat gewoon doen, het is niet verboden ofzo

ik zou mijn kindertjes naar het volgende dorp brengen maar voor degenen die wel gaan is het ongetwijfeld een leuke dag
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:34:11 #64
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132614735
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:23 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Hoe leggen ze eigenlijk de kleurenpieten aan de kinderen uit ? Zijn dat Pieten die in de schoorsteen van een chemische fabriek gedoken zijn ofzo ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_132614771
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:22 schreef Danny het volgende:

[..]

Klopt, maar de groep die zwarte piet wil behouden vanwege traditie, cultuur, kinderen en nostalgie ageert tegen mensen die zwarte piet juist willen afschaffen omdat ze bij het zien van zwarte piet opeens herinnerd worden aan een slavernijverleden die ze nooit zelf hebben meegemaakt, en daarom van anderen eisen dat die dat gevoel voor ze wegnemen.

Relativeren van een zwarte piet die in deze tijd echt voor niemand meer betekent dan 'zwarte piet' zou een mooi begin zijn om tot een oplossing te komen waarbij niemand zich racistisch bejegend vindt en zwarte piet gewoon zwarte piet kan blijven :)
Beide 'kampen' kennen uitersten. Wat niet betekent dat beide kampen alleen uit racisten bestaan. Die racisten van beide kanten zijn natuurlijk 1 koek. Welteverstaan bullkoek. Mensen die vinden dat het een racistisch randje heeft gezien het verleden hoeven natuurlijk niet per definitie zelf racistisch te zijn. Net zoals mensen die waarde hechten aan deze traditie geen racisten hoeven te zijn. Iedereen heeft recht op een mening hierover. Het is nergens voor nodig om elkaar in de haren te vliegen. Ik denk dat de oplossing ergens in het midden zit. Maar goed dat is mijn mening.
Misschien missen sommigen aan relativeringsvermogen en misschien missen sommigen aan inlevingsvermogen. Wil niet zeggen dat de ene mening meer waard is dan de andere.
pi_132614826
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hoe leggen ze eigenlijk de kleurenpieten aan de kinderen uit ? Zijn dat Pieten die in de schoorsteen van een chemische fabriek gedoken zijn ofzo ?
De Pieten zijn door een regenboog gevallen toch? Dat was al uitgedacht volgens mij.
pi_132615574
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:36 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

De Pieten zijn door een regenboog gevallen toch? Dat was al uitgedacht volgens mij.
Geváren. :Y
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_132615658
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:34 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Beide 'kampen' kennen uitersten. Wat niet betekent dat beide kampen alleen uit racisten bestaan. Die racisten van beide kanten zijn natuurlijk 1 koek. Welteverstaan bullkoek. Mensen die vinden dat het een racistisch randje heeft gezien het verleden hoeven natuurlijk niet per definitie zelf racistisch te zijn. Net zoals mensen die waarde hechten aan deze traditie geen racisten hoeven te zijn. Iedereen heeft recht op een mening hierover. Het is nergens voor nodig om elkaar in de haren te vliegen. Ik denk dat de oplossing ergens in het midden zit. Maar goed dat is mijn mening.
Misschien missen sommigen aan relativeringsvermogen en misschien missen sommigen aan inlevingsvermogen. Wil niet zeggen dat de ene mening meer waard is dan de andere.
Dit.
Tails tell tales
pi_132615788
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:56 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Geváren. :Y
O ja, dat was het :D
pi_132616376
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:36 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Daarom kan Sinterklaas ook al die cadeautjes betalen. Die heeft die pot met goud gevonden.
pi_132616632
En nog eentje in het kader van "hoe leg ik het mijn kinderen uit zonder argumenten uit het pro- en antipietenkamp":

"Mamma, waarom hebben de Zwarte Pieten allemaal kleurtjes?"
"Ze staan in bloei." :D :D :D

(Echt, je wil niet weten hoelang de Goede Sint dáárop heeft moeten wachten.)
pi_132616776
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:34 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

pi_132616807
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:24 schreef De_Coulance het volgende:
Wil niet zeggen dat de ene mening meer waard is dan de andere.
Alleen de laatste zin klopt natuurlijk niet.

quote:
Wil niet zeggen dat de ene mening meer waard is dan de andere.
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:26:35 #74
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_132616859
Aantal likes op de Pietitie is terug aan het lopen. Drie kwartier geleden kwamen ze met de volgende status update:

quote:
Pietitie distantieert zich volledig van alle racistische gebeurtenissen op het Malieveld.
Nogmaals; wij zijn voor het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm!
Pietitie is tegen racisme, laat dat duidelijk zijn.
Het aanbieden van de Pietities is zonder onze toestemming gebeurd en wij willen duidelijk benadrukken dat wij NIET gelinkt willen worden aan welke politieke partij dan ook.
Nogmaals; Wij zijn voor het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm, dus MET zwarte piet en ZONDER enige vorm van racisme.
Graag zien wij dat dit bericht gedeeld wordt, zodat het voor iedereen duidelijk is waar Pietitie voor staat.
Onder die update veel reacties over de vrouw uit West-Papoea.

Die krijgt er dan juist weer heel veel steun bij, gezien de al twee jaar lopende petitie voor West-Papoea die gisteravond nog op iets van 5.000, en nu op 16.000 handtekeningen staat.

Het artikel van Gerrit de Heus is al meer dan 10.000 keer gedeeld op Facebook, en deze komt ook steeds vaker voor in mijn feed, met daarin onder andere de namen inclusief foto's van bekende extreemrechtse mensen (ik had er zelf nog nooit van gehoord) die aanwezig waren:

Pro zwarte piet manifestatie orgie van racisme.

Dit is blijkbaar Owen Koenekoop. :')

pi_132616960
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:26 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Aantal likes op de Pietitie is terug aan het lopen. Drie kwartier geleden kwamen ze met de volgende status update:

[..]

Onder die update veel reacties over de vrouw uit West-Papoea.

Die krijgt er dan juist weer heel veel steun bij, gezien de al twee jaar lopende petitie voor West-Papoea die gisteravond nog op iets van 5.000, en nu op 16.000 handtekeningen staat.

Het artikel van Gerrit de Heus is al meer dan 10.000 keer gedeeld op Facebook, en deze komt ook steeds vaker voor in mijn feed, met daarin onder andere de namen de foto's van bekende extreemrechtse mensen (ik had er zelf nog nooit van gehoord) die aanwezig waren:

Pro zwarte piet manifestatie orgie van racisme.

Dit is blijkbaar Owen Koenekoop. :')

[ afbeelding ]
Kan beter z'n naam veranderen in Owen Oenekoop.
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:33:57 #76
256363 ZoKanIkHetOok
pi_132617113
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Kan beter z'n naam veranderen in Owen Oenekoop.
Tis een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker.
pi_132617127
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Zo oud is de traditie niet.
daar kan je van mening over verschillen sommige mensen zien sinterklaas als Wodan dus dat is dan al duizenden jaren

Verder waren pieten in de jaren 80 zwart, nu bruin hadden ze grote oorbellen en dikke rode lippen en liepen met de roe te zwaaien.. is best veel veranderd
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 27 oktober 2013 @ 14:34:36 #78
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_132617139
Laten we gewoon Sinterklaas vieren zonder Pieten _O_
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_132617154
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:34 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

daar kan je van mening over verschillen sommige mensen zien sinterklaas als Wodan dus dat is dan al duizenden jaren

Verder waren pieten in de jaren 80 zwart, nu bruin hadden ze grote oorbellen en dikke rode lippen en liepen met de roe te zwaaien.. is best veel veranderd
Ik heb het over Zwarte Piet, die is pas zo'n honderd jaar 'onlosmakelijk' verbonden met Sinterklaas.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2013 14:35:41 ]
pi_132617181
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik heb het over Zwarte Piet, die is pas zo'n honderd jaar onlosmakelijk verbonden met Sinterklaas.
Nee die stamt dan af van de 2 zwarte raven van Wodan
pi_132617221
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Nee die stamt dan af van de 2 zwarte raven van Wodan
Als dat al zo is - en dat is twijfelachtig - dan is dat natuurlijk een andere traditie dan die van Zwarte Piet.
  Overall beste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 14:50:28 #82
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132617786
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:34 schreef Paul het volgende:
Dat is beter dan met die domme kleurenpieten of blanken met een veeg zwarte schmink over hun gezicht.
We vertellen de kinderen wel dat Sinterklaas een feest voor blanken is, en dat daarom de Zwarte Pieten dood moesten.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132617877
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat is beter dan met die domme kleurenpieten of blanken met een veeg zwarte schmink over hun gezicht.
We vertellen de kinderen wel dat Sinterklaas een feest voor blanken is, en dat daarom de Zwarte Pieten dood moesten.
Kom, laten we mensen die Sinterklaas met kleurenpieten organiseren met de dood bedreigen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132618054
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Kom, laten we mensen die Sinterklaas met kleurenpieten organiseren met de dood bedreigen.
Ik heb nog wel wat enveloppen liggen, regel jij de munitie?
  Overall beste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 15:01:33 #85
3928 Ulx
pi_132618214
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is onzin, maar ik ben er onderhand wel een voorstander van om Sinterklaas gewoon slegs vir blankes te maken, Geen Zwarte Pieten meer. Iedereen blij.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132618247
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:01 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat is onzin, maar ik ben er onderhand wel een voorstander van om Sinterklaas gewoon slegs vir blankes te maken, Geen Zwarte Pieten meer. Iedereen blij.
Ik hoor een heel klein viooltje spelen.
pi_132620294
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:34 schreef Paul het volgende:
Dat is net zoiets als kerstmis zonder boom.
pi_132620422
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:04 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat is net zoiets als kerstmis zonder boom.
Mwah, vroeger werd Sinterklaas ook zonder Zwarte Piet gevierd.
pi_132620511
Bij de Guardian zijn ze er inmiddels wel uit, Hollanders zijn gewoon allemaal racisten.

http://www.theguardian.co(...)ete-race-netherlands
pi_132620667
quote:

[..]

Ach dat Sinterklaasverhaal wat aan de kinderen verteld wordt, is al zo vaak aangepast.
  zondag 27 oktober 2013 @ 16:13:33 #91
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132620673
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik heb het over Zwarte Piet, die is pas zo'n honderd jaar 'onlosmakelijk' verbonden met Sinterklaas.
"Pas 100 jaar"
Hahahaaahahahahahhaah, domste argument ooit.
Gebruiken die zwartepiethaters allemaal. Mannetjes van 25-30 die het dan over 'pas 100 jaar' hebben.
Pfffff
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132620747
Ik dacht juist dat in Nederland we helemaal geen ras probleem meer hadden omdat het onderscheid dat mensen maken in kleur juist veel kleiner is dan bijv in de VS. En de mensen die het onderscheid wel vaak nog benadrukken zijn juist de zwarte mensen. Waar bijvoorbeeld hier het woord neger niet direct als negatief wordt opgevat, is het in de VS wel anders.

Het enige verschil wat de meeste mensen maken is het verschil tussen normale mensen en tuig. Tuig waar bontkraagjes onder vallen, maar ook de haagse sjohnnies en de brabantse paupers.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_132620858
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:13 schreef matthijst het volgende:

[..]

"Pas 100 jaar"
Hahahaaahahahahahhaah, domste argument ooit.
Gebruiken die zwartepiethaters allemaal. Mannetjes van 25-30 die het dan over 'pas 100 jaar' hebben.
Pfffff
Wat?
pi_132620901
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:09 schreef Hathor het volgende:
Bij de Guardian zijn ze er inmiddels wel uit, Hollanders zijn gewoon allemaal racisten.

Er staan aardig wat feitelijke onjuistheden in dat artikel.
  zondag 27 oktober 2013 @ 16:19:07 #95
28167 matthijst
pi_132620929
Dat vage argument dat iets nog niet zo lang bestaat. Bij niet zo lang, denk ik aan 10-15 jaar, niet aan meer dan 3 generaties.
pi_132621059
quote:

Bericht van een jaar oud...en vol onzin.
  Eindredactie Games zondag 27 oktober 2013 @ 16:22:46 #97
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132621156
quote:

2012 wil zijn artikel terug
quote:
Siji Jabbar for This is Africa, part of the Guardian Africa Network
theguardian.com, Wednesday 5 December 2012 15.23 GMT
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_132621219
quote:
4s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:22 schreef donald_dick het volgende:

[..]

2012 wil zijn artikel terug

[..]

Kan best wezen, maar het is nu gewoon weer relevant.
  Eindredactie Games zondag 27 oktober 2013 @ 16:24:27 #99
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132621244
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:19 schreef matthijst het volgende:
Dat vage argument dat iets nog niet zo lang bestaat. Bij niet zo lang, denk ik aan 10-15 jaar, niet aan meer dan 3 generaties.
en ik aan 5 minuten, wat is je punt?
pi_132621256
quote:

Auteur van het artikel:

Ook redacteur bij oa This is Africa.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  Eindredactie Games zondag 27 oktober 2013 @ 16:24:50 #101
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132621266
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Kan best wezen, maar het is nu gewoon weer relevant.
artikelen uit 1911 dan ook?
  zondag 27 oktober 2013 @ 16:25:56 #102
117098 Hathor
Effe niet
pi_132621319
quote:
4s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef donald_dick het volgende:

[..]

artikelen uit 1911 dan ook?
Het is een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, en je dacht toch niet dat ze bij die Guardian hun mening inmiddels herzien hadden?
  Eindredactie Games zondag 27 oktober 2013 @ 16:27:14 #103
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132621385
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:25 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het is een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, en je dacht toch niet dat ze bij die Guardian hun mening inmiddels herzien hadden?
gaan we rond 5 december weer achterkomen :)
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 27 oktober 2013 @ 16:29:50 #104
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_132621530
quote:

[..]

:')
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_132621593
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef marcodej het volgende:

[..]

Auteur van het artikel:
[ afbeelding ]

doet zijn huidskleur er toe? Lees dan eens iets van Toby Sterling, buitenlands journalist in Amsterdam, getrouwd met Hollandse vrouw. Die schrijft goede inhoudelijke artikelen over het Sinterklaasfeest voor Associated Press, maar kan ook niet achter onze Zwarte Piet gewoonte staan.
http://www.boston.com/new(...)BYyI45D8M/story.html

[ Bericht 10% gewijzigd door poemojn op 27-10-2013 16:36:19 ]
pi_132621663
Alle Nederlanders zijn gewoon racisten, punt. Tijd dat de negers de boel overnemen.
pi_132621664
Blijkt dat de man die het Papoea vrouwtje duwde op het malieveld misschien wel iets meer was dan een 'normale' demonstrant. Afgaande op zijn uiterlijk zou ik zeggen Indonesisch, dat verklaart wel gelijk zijn houding tegenover die dame.

pi_132621723
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:31 schreef poemojn het volgende:

[..]

doet zijn huidskleur er toe? Lees dan eens iets van Toby Sterling, buitenlands journalist in Amsterdam, getrouwd met Hollandse vrouw. Die schrijft goede inhoudelijke artikelen over het Sinterklaasfeest voor Associated Press, maar kan ook niet achter onze Zwarte Piet gewoonte staan.
Je vraagt aan buitenstaanders zonder inhoudelijke kennis van het Sinterklaasfeest om hun mening. Tsja. Kan mij het verrotten wat anderen van Sinterklaas vinden? Maakt me dat een racist? Prima joh, ik veeg me reet af met de mening van Toby en al die andere Zeurpieten en hun racisme kaart.
pi_132621800
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:31 schreef poemojn het volgende:

[..]

Sterling is wat genuanceerder dan deze auteur. De vooringenomenheid straalt er vanaf in dat artikel. Dezelfde vooringenomenheid die ik ook bespeurde bij Shepherd.
pi_132621802
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:15 schreef MouzurX het volgende:
Ik dacht juist dat in Nederland we helemaal geen ras probleem meer hadden omdat het onderscheid dat mensen maken in kleur juist veel kleiner is dan bijv in de VS. En de mensen die het onderscheid wel vaak nog benadrukken zijn juist de zwarte mensen. Waar bijvoorbeeld hier het woord neger niet direct als negatief wordt opgevat, is het in de VS wel anders.

Het enige verschil wat de meeste mensen maken is het verschil tussen normale mensen en tuig. Tuig waar bontkraagjes onder vallen, maar ook de haagse sjohnnies en de brabantse paupers.
Correct. De enige mensen die onderscheid maken en dus racistisch bezig zijn zijn degenen die zwarten willen weren op het Sinterklaasfeest . Hoe bedoel je hypocriet, racistisch en discriminerend ?
pi_132621831
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:36 schreef marcodej het volgende:

[..]

Sterling is wat genuanceerder dan deze auteur. De vooringenomenheid straalt er vanaf in dat artikel. Dezelfde vooringenomenheid die ik ook bespeurde bij Shepherd.
Shepherd is toch die vrouw die riep dat ZP racisme was en dat afgekocht kon worden door Nederland met 30 miljard per jaar ?
pi_132621842
quote:

[..]

klopt, maar op zijn blog is hij al zeker sinds 2007 ermee bezig. Hij is waarschijnlijk alleen meer gewend geraakt aan het gebeuren hier.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 16:45:02 #113
249559 crew  Lavenderr
pi_132622130
quote:

[..]

Hij gaat al fout in de eerste zin door het over Christmas te hebben.
  zondag 27 oktober 2013 @ 16:53:46 #114
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132622416
Goffertpark niet zwart van de Pieten

quote:
Fotografe Connie van Leen had opgeroepen zaterdag verkleed naar het park te komen, om samen op de foto te gaan. Er kwamen 32 mensen op af, van wie 17 in pietenkleding (of wat daarvoor moest doorgaan).
...
Na nog geen halfuur dropen de fotografe en de Pieten af.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132622481
Ondertussen heeft een actrice zich publiekelijk moeten verontschuldigen nadat zij zich voor Halloween had verkleed als een donker personage uit Orange Is The New Black.

Dit wordt gezien als 'blackface' en absoluut not done.
pi_132622511
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:32 schreef Wokkel het volgende:
Blijkt dat de man die het Papoea vrouwtje duwde op het malieveld misschien wel iets meer was dan een 'normale' demonstrant. Afgaande op zijn uiterlijk zou ik zeggen Indonesisch, dat verklaart wel gelijk zijn houding tegenover die dame.

[ afbeelding ]
Hij heeft het wel voor elkaar gekregen dat ik dus van deze zaak te horen kreeg. Wanneer hij zich als een fatsoenlijk mens had gedragen als ook de rest van de kliek die om de vrouw heen stond (moesten zich kapot schamen) Had dit mijn aandacht niet getrokken.

Ik wist er niets over. Als we het dan toch over iets hebben wat wel de moeite van een demonstratie waard is, is het dit. Voor de rest heb ik hier al tig keer gereageerd met tegenargumenten.Geen zin meer. Dit voorval vind ik erg triest, en ben best pissig dat weer een slachtoffer als dader weggevoerd ging worden i.p.v andersom. bleghh

En coulance? Ja, je hebt net zoveel blankenhaters/generaliserende malloten als dat er blanke haters/ generaliserende malloten zijn op deze aardkloot? Nieuw voor je?Of altijd overheen gelezen?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:00:48 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132622629
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:56 schreef marcodej het volgende:
Ondertussen heeft een actrice zich publiekelijk moeten verontschuldigen nadat zij zich voor Halloween had verkleed als een donker personage uit Orange Is The New Black.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit wordt gezien als 'blackface' en absoluut not done.
Eigenlijk heel erg raar. Volgens sommigen is wetenschappelijk aangetoond dat ras helemaal niet bestaat en als het dan zou bestaan (wat het dus niet doet), dan maakt het absoluut echt he-le-maal niet uit wat voor een ras iemand is.

Maar diezelfde mensen worden dan hysterisch wanneer iemand van het blanke ras (wat trouwens niet bestaat!) zich verkleed als iemand van het zwarte ras (wat net zo min bestaat). Hoe kan er dan een probleem zijn?
The End Times are wild
pi_132622642
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:37 schreef poemojn het volgende:

[..]

klopt, maar op zijn blog is hij al zeker sinds 2007 ermee bezig. Hij is waarschijnlijk alleen meer gewend geraakt aan het gebeuren hier.
Jij denkt dus ook dat de blanken hier zwarte piet met een discriminerende overtuiging tot leven hebben geroepen?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:03:17 #119
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132622720
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Eigenlijk heel erg raar. Volgens sommigen is wetenschappelijk aangetoond dat ras helemaal niet bestaat en als het dan zou bestaan (wat het dus niet doet), dan maakt het absoluut echt he-le-maal niet uit wat voor een ras iemand is.
Klopt, ras bestaat biologisch gezien niet, het is een sociale constructie.

Maar dat betekent niet dat je net kan doen alsof het vervolgens niet bestaat in onze maatschappij. Die sociale constructie heeft veel meer invloed op ons leven dan de biologische werkelijkheid. Door te roepen dat er geen ras is verdwijnt racisme en de scheiding tussen groepen in onze maatschappij niet.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:04:30 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132622774
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:03 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Maar dat betekent niet dat je net kan doen alsof het vervolgens niet bestaat in onze maatschappij. Die sociale constructie heeft veel meer invloed op ons leven dan de biologische werkelijkheid. Door te roepen dat er geen ras is verdwijnt racisme en de scheiding tussen groepen in onze maatschappij niet.
Wat is nu het politiek-correctste? Vinden dat er wel rassen zijn of vinden dat er geen rassen zijn? Of hangt dat van de situatie af?
The End Times are wild
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:05:26 #121
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132622800
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:03 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

En daarom is, in dit land, racisme niet verboden maar discriminatie wel.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:05:53 #122
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132622816
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat is nu het politiek-correctste? Vinden dat er wel rassen zijn of vinden dat er geen rassen zijn? Of hangt dat van de situatie af?
Het is niet in tegenspraak met elkaar. Je kan best vinden dat rassen biologisch gezien niet bestaan maar sociaal gezien wel. Dat is niet strijdig met elkaar.
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:09:06 #123
28167 matthijst
pi_132622930
quote:
4s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef donald_dick het volgende:

[..]

en ik aan 5 minuten, wat is je punt?
Dat het onzin is. Maar dat snap je zelf ook wel :'(
pi_132622938
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef marcodej het volgende:

[..]

Auteur van het artikel:
[ afbeelding ]

Dus omdat het een Afrikaan is , is het niet goed?
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:10:00 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132622961
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:05 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Het is niet in tegenspraak met elkaar. Je kan best vinden dat rassen biologisch gezien niet bestaan maar sociaal gezien wel. Dat is niet strijdig met elkaar.
Ok. Zijn de sociale rassen dan dezelfden dan de (niet-bestaande) biologische rassen? Dus als hoofdrassen de blanken, de aziaten en de negers?
The End Times are wild
pi_132622979
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:09 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Nee? Maar toen ik het stuk las kon ik al raden wat voor huidskleur de schrijver had. En het klopte.
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:10:33 #127
117098 Hathor
Effe niet
pi_132622987
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:09 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ga maar rustig uit van een stukje vooringenomenheid.
pi_132623018
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar diezelfde mensen worden dan hysterisch wanneer iemand van het blanke ras (wat trouwens niet bestaat!) zich verkleed als iemand van het zwarte ras (wat net zo min bestaat). Hoe kan er dan een probleem zijn?
In dat licht is dit wel een aardige column:

https://decorrespondent.n(...)/7422337791-bd308a07
pi_132623034
Het niet bestaan van ras heeft niks met politiek-correct denken te maken maar met keiharde wetenschap.

Echter betekent niet dat de sociale constructie ras niet bestaat in de hoofden van mensen. Integendeel zelfs.
pi_132623118
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ga maar rustig uit van een stukje vooringenomenheid.
Je bewijst zijn gelijk soort van, met deze denkwijze.
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:15:32 #131
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:17:13 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132623207
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:12 schreef De_Coulance het volgende:
Het niet bestaan van ras heeft niks met politiek-correct denken te maken maar met keiharde wetenschap.

Echter betekent niet dat de sociale constructie ras niet bestaat in de hoofden van mensen. Integendeel zelfs.
Maar als ras op zich niet bestaat en er alleen maar mensen zijn, dan vraag ik me af wat het probleem nu is als de ene mens zich verkleed als de andere mens.
Als ik mij verkleed als mexicaan, inclusief sombrero en snor, en dat op het internet zet, dan is dat prima.
Als een Japanner in Volendam met zijn gezin op de foto gaat in klederdracht en met blonde pruiken op zal ook niemand daar aanstoot aan geven.
Waarom is het dan wél een enorm probleem als die actrice verkleed als een andere actrice naar Haloween gaat? En zeker in het licht dat rassen sowieso niet bestaan.
The End Times are wild
pi_132623290
Overigen vind ik het ook overdreven om je te verontschuldigen voor een Halloween-kostuum.
pi_132623444
en de ZZP-er grap, is die al gemaakt? :+
...
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:24:57 #135
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_132623454
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De pieten schminken zich omdat ze vrolijkheid uit willen stralen. Nou die was niet zo heel moeilijk, die heb ik in 10 seconden verzonnen, kan je nagaan wat voor leuks we kunnen verzinnen als we er met ze allen even over nadenken. :)
pi_132623577
Ben ik het enige kind dat zich nooit heeft afgevraagd waarom Piet zwart was? Het was nou eenmaal zo.
pi_132623699
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:04 schreef LXIV het volgende:
Vinden dat er wel rassen zijn of vinden dat er geen rassen zijn? Of hangt dat van de situatie af?
Ik *kan* hier serieus wetenschappelijk antwoord op geven (taxonomie was ooit een stukje van mijn vakgebied), maar ga jij dat dan ook echt lezen, of sla je het over omdat je het er bij voorbaat al niet mee eens bent? >:)
  zondag 27 oktober 2013 @ 17:34:10 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132623783
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:31 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Ik *kan* hier serieus wetenschappelijk antwoord op geven (taxonomie was ooit een stukje van mijn vakgebied), maar ga jij dat dan ook echt lezen, of sla je het over omdat je het er bij voorbaat al niet mee eens bent? >:)
Het zijn semi-retorische vragen natuurlijk.

Maar wat vind je van deze vraag:
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar als ras op zich niet bestaat en er alleen maar mensen zijn, dan vraag ik me af wat het probleem nu is als de ene mens zich verkleed als de andere mens.
Als ik mij verkleed als mexicaan, inclusief sombrero en snor, en dat op het internet zet, dan is dat prima.
Als een Japanner in Volendam met zijn gezin op de foto gaat in klederdracht en met blonde pruiken op zal ook niemand daar aanstoot aan geven.
Waarom is het dan wél een enorm probleem als die actrice verkleed als een andere actrice naar Haloween gaat? En zeker in het licht dat rassen sowieso niet bestaan.
The End Times are wild
pi_132623827
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:28 schreef marcodej het volgende:
Ben ik het enige kind dat zich nooit heeft afgevraagd waarom Piet zwart was? Het was nou eenmaal zo.
nee, dat ben je niet :)

ik heb naar aanleiding van 'de discussie' mijn kind een twee uur durende verhandeling gegeven over de slavernij in de algemene zin...

de enige vraag die naderhand gesteld werd was; 'hmmm, oké maar wat heeft dat met het Sinterklaasfeest te maken?' :+
...
pi_132624189
quote:

Nope, ik heb er een aantal jaren gewerkt en ik ben zelfs niet één blanke heteroseksuele klagende man tegengekomen. Wel veel Marokkanen, Turken, Surinamers en de Antillianen stonden bij ons met stip op één terwijl we die hier nauwelijks hebben.
  Overall beste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 17:54:08 #141
3928 Ulx
pi_132624397
quote:
Ik heb er als kind nooit bij stil gestaan.
  zondag 27 oktober 2013 @ 18:00:16 #142
181126 MouzurX
Misschien?
pi_132624572
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:11 schreef marcodej het volgende:

[..]

Belicht inderdaad heel goed mijn mening over deze hele discussie.
  zondag 27 oktober 2013 @ 18:02:14 #143
181126 MouzurX
Misschien?
pi_132624646
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik heb er als kind nooit bij stil gestaan.
Als kind denk je ook niet in rassen. Dat praat de maatschappij je later aan, waaronder dan voornamelijk de mensen vallen die zogenaamd tegen racisme strijden.
pi_132624725
quote:
Nee hoor, dat schreef ik eerder ook al. :)
Tails tell tales
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 18:05:21 #145
249559 crew  Lavenderr
pi_132624758
quote:

[..]

Spijker op de kop denk ik.
pi_132625265
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:02 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als kind denk je ook niet in rassen. Dat praat de maatschappij je later aan, waaronder dan voornamelijk de mensen vallen die zogenaamd tegen racisme strijden.
pi_132625353
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:01 schreef paddy het volgende:

[..]

Jij denkt dus ook dat de blanken hier zwarte piet met een discriminerende overtuiging tot leven hebben geroepen?
nee. Ik denk dat Schenkman Zwarte Piet gecreëerd heeft uit alle ervaringen in zijn eigen omgeving (van zwarte dienstbodes en de waarschijnlijk al bestaande gewoonte de pakjes door een negerman/jongen binnen te laten dragen tot jongeren die zich de avond voor sinterklaas zwart schilderden) om alles wat hij rondom Sinterklaas zag gebeuren om te vormen tot een verhaal van een burgerlijk, beschaafd Sinterklaasfeest. En waarschijnlijk zelfs met het doel om zwarte mensen in een positief daglicht te zetten. Blijkbaar was dat aanstekelijk genoeg voor veel gezinnen om uiteindelijk vrijwel heel Nederland te veroveren (in Grou schijnt nog alleen Sint Piter gevierd te worden, oorspronkelijk een zwart geschminkte met kettingen en snoepjes behangen man die Sint en Piet ineen was). In de loop der tijd lijkt het wel meer een karikatuur geworden te zijn, zoals toen gebruikelijk was in reclame, strips, etc, maar tegenwoordig niet meer. Omdat vrijwel geen enkele Nederlander de link legde tussen negers en Zwarte Piet, maar Zwarte Piet een categorie op zich is geworden, werd het blijkbaar niet nodig gevonden om Zwarte Piet net zo rigoreus aan te passen als met de "nikkertjes" in die strips en reclamecampagnes wél gebeurd is.
En nu zitten we met een groeiende groep allochtonen die Zwarte Piet wél associeert met die karikatuur, en met een steeds verder internationaliserende samenleving waarvan de bovenlaag blijkbaar ook steeds meer aanstoot neemt aan het hele Zwarte Pietgebeuren. En zonder constructieve oplossing. Ook de actiegroep die roept dat Zwarte Piet racisme is en voorstelt er een Roetveeg piet van te maken, komt niet met concrete ideeën en voorbeelden van hoe je dit in de praktijk kunt oplossen.
pi_132625400
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het zijn semi-retorische vragen natuurlijk.

Maar wat vind je van deze vraag:

[..]

Waarom mag je met carnaval wel verkleed gaan als indiaan maar met Sinterklaas niet als Zwarte Piet? Zolang het enigszins smaakvol gebeurt is daar weinig mis mee denk ik, maar daar zit het probleem: eenieder verstaat onder goede smaak iets anders en is dus op een ander moment beledigd door een uitbeelding.
  zondag 27 oktober 2013 @ 18:24:04 #149
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_132625470
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:02 schreef MouzurX het volgende:

Als kind denk je ook niet in rassen.
And when a child is born into this world
It has no concept of the tone of skin it's living in.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_132625588
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 12:45 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Én Novum, én ANP...

Zullen dus ook wel extreem-rechts zijn, of zo.
http://www.volkskrant.nl/(...)e-Piet-protest.dhtml
pi_132625602
de knecht
zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [knɛxt]
Verbuigingen: knecht|en (meerv.)

1) jongen of man die een baas helpt bij het werk
Voorbeelden: `boerenknecht`, 'slagersknecht', 'bakkersknecht'
`Sinterklaas en zijn knecht Piet`

Spreekwoorden en zegswijzen
 zo heer zo knecht (=de knechten volgen het voorbeeld van de bazen)
 had je me gisteren gehuurd dan was ik vandaag je knecht geweest (=je moet zo niet commanderen - dat doe ik gewoon niet!)
 beter kleine meester dan grote knecht (=liever een bescheiden zelfstandige dan een grote knecht bij een baas)
 altijd de oude knecht blijven (=geen vorderingen maken (ook geen achteruitgang))

Tegenstanders vallen over het woord 'knecht' omdat dat 'slaaf' zou betekenen maar in het Nederlands staat het dus eigenlijk gewoon voor 'werknemer'..
pi_132625646
Zij associeren het met geknecht worden: slaafs, onderworpen.
pi_132625695
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:20 schreef poemojn het volgende:
Ook de actiegroep die roept dat Zwarte Piet racisme is en voorstelt er een Roetveeg piet van te maken, komt niet met concrete ideeën en voorbeelden van hoe je dit in de praktijk kunt oplossen.
Tuurlijk wel, er zijn genoeg alternatieven aangeboden.
pi_132625728
Laat eens plaatjes zien, van een feestelijke roetveegpiet, die door mensen met allerlei huidskleuren gespeeld kan worden zonder dus herkend te worden?
pi_132625733
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:29 schreef poemojn het volgende:
En daar zit hem dus het probleem: Zij zien overal en altijd racisme in.
  Overall beste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 18:32:55 #156
3928 Ulx
pi_132625750
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:29 schreef poemojn het volgende:
Da's dan dom van ze.
  Trouwste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 18:40:23 #157
7889 tong80
Spleenheup
pi_132625978
Dat een vreedzaam protest tegen het verdwijnen van een populair kinderfeest zich razendsnel kan keren tegen een nietsvermoedende demonstrant, en een arrestatie niet altijd is wat het lijkt, ondervond fotograaf Gerrit de Heus. Hij was zaterdag op het Malieveld aanwezig bij de Zwarte Piet-demonstratie en schreef er een blog over.

Betogers richten hun woede zaterdag op een nietsvermoedende vrouw die op enige afstand van het Zwarte Pieten-protest haar eigen demonstratie tegen de Verenigde Naties voerde. Een organisatie die in haar ogen niets doet tegen Indonesië dat West-Papoea annexeerde en daar 400.000 Papoea's vermoordde.

Als een klein groepje Zwarte Piet-sympathisanten de vrouw met de vlag ziet, slaat de stemming om. De groep loopt dreigend op haar af en sluit haar in. Een blonde vrouw met zwart geschminkt gezicht begint meteen te schreeuwen: 'Dus jij bent tegen Zwarte Piet? Rot dan lekker op naar je eigen land!'

De vrouw stamelt dat ze helemaal niet tegen Zwarte Piet is, maar tegen de VN. Ze vindt het belangrijker dat de VN tijd en geld steekt in onderzoek in West-Papoea en dat onderzoek naar Zwarte Piet onzin en geldverspilling is. Maar niemand die het hoort of het wil horen. 'Ze is tegen Zwarte Piet!', zo schrijft De Heus in zijn verslag.

De fotograaf ziet dat de onvrede over de Zwarte Pieten-discussie zich plots op de vrouw richt. Een man probeert haar vlag af te pakken, omstanders lachen haar uit. De vrouw probeert de meute te ontvluchten, maar wordt belaagd door een oudere man. Op het moment dat ze wordt ingesloten, komt er een agent aan. Hij vraagt de vrouw mee te komen. 'Voor uw veiligheid, mevrouw.'

Als de vrouw meeloopt naar het politiebusje, klink gejuich van een klein groepje omstanders. 'Ze is gearresteerd', zegt een vrouw in trainingspak. 'Terecht', merkt haar man op.

Tokkies. _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 27 oktober 2013 @ 18:40:24 #158
241662 Jian
Well, well, well
pi_132625979
quote:

[..]

Wat een scherpe en mooie analyse!
pi_132626118
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:40 schreef tong80 het volgende:
Een organisatie die in haar ogen niets doet tegen Indonesië dat West-Papoea annexeerde en daar 400.000 Papoea's vermoordde.
Is het jou niet opgevallen dat de persoon die door die journalist als 'meest agressief' werd omschreven en die probeerde haar vlag af te pakken een Indonesisch uiterlijk had?

Ik denk dat het conflict met haar niets te maken had met Zwarte Piet maar door deze man werd aan geslingerd vanwege het Indonesië - West-Papoea conflict.
pi_132626319
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Is het jou niet opgevallen dat de persoon die door die journalist als 'meest agressief' werd omschreven en die probeerde haar vlag af te pakken een Indonesisch uiterlijk had?

Ik denk dat het conflict met haar niets te maken had met Zwarte Piet maar door deze man werd aan geslingerd vanwege het Indonesië - West-Papoea conflict.
Hij ziet er niet Indonesisch uit, maar (misschien) Indisch.
pi_132626472
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:48 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hij ziet er niet Indonesisch uit, maar (misschien) Indisch.
Vind jij. Ik blijf bij Indonesisch. Past ook bij dat 'vlag afpakken'.
pi_132626522
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik vind het vergezocht.
pi_132626566
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Fijn dat je een alternatieve werkelijkheid hebt gevonden.
  zondag 27 oktober 2013 @ 18:55:38 #164
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_132626639
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:53 schreef Sloggi het volgende:

Ik vind het vergezocht.
Nee joh, al die 'jij bent tegen zwarte piet' en 'ga terug naar je eigen land'/'lekker terugkankeren!'-roepers deden dat om hun werkelijke agenda te verbloemen. Die Indisch-uitziende man was hun grote menner.
pi_132626645
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:40 schreef tong80 het volgende:
Dat een vreedzaam protest tegen het verdwijnen van een populair kinderfeest zich razendsnel kan keren tegen een nietsvermoedende demonstrant, en een arrestatie niet altijd is wat het lijkt, ondervond fotograaf Gerrit de Heus. Hij was zaterdag op het Malieveld aanwezig bij de Zwarte Piet-demonstratie en schreef er een blog over.

Betogers richten hun woede zaterdag op een nietsvermoedende vrouw die op enige afstand van het Zwarte Pieten-protest haar eigen demonstratie tegen de Verenigde Naties voerde. Een organisatie die in haar ogen niets doet tegen Indonesië dat West-Papoea annexeerde en daar 400.000 Papoea's vermoordde.

Als een klein groepje Zwarte Piet-sympathisanten de vrouw met de vlag ziet, slaat de stemming om. De groep loopt dreigend op haar af en sluit haar in. Een blonde vrouw met zwart geschminkt gezicht begint meteen te schreeuwen: 'Dus jij bent tegen Zwarte Piet? Rot dan lekker op naar je eigen land!'

De vrouw stamelt dat ze helemaal niet tegen Zwarte Piet is, maar tegen de VN. Ze vindt het belangrijker dat de VN tijd en geld steekt in onderzoek in West-Papoea en dat onderzoek naar Zwarte Piet onzin en geldverspilling is. Maar niemand die het hoort of het wil horen. 'Ze is tegen Zwarte Piet!', zo schrijft De Heus in zijn verslag.

De fotograaf ziet dat de onvrede over de Zwarte Pieten-discussie zich plots op de vrouw richt. Een man probeert haar vlag af te pakken, omstanders lachen haar uit. De vrouw probeert de meute te ontvluchten, maar wordt belaagd door een oudere man. Op het moment dat ze wordt ingesloten, komt er een agent aan. Hij vraagt de vrouw mee te komen. 'Voor uw veiligheid, mevrouw.'

Als de vrouw meeloopt naar het politiebusje, klink gejuich van een klein groepje omstanders. 'Ze is gearresteerd', zegt een vrouw in trainingspak. 'Terecht', merkt haar man op.

Tokkies. _O_

Geweldig die tokkies. Ze voegen niets maar ook niets nuttigs aan de samenleving toe.
pi_132626701
quote:

[..]

Ik vind het vergezocht.
Ik vind het vergezocht dat een vrouw die zwaait met die vlag en leuzen tegen de VN roept/zegt uit het niets wordt belaagd door pro-zwarte piet demonstranten.
Lijkt mij eerder dat ze het met hem aan de stok heeft gekregen om Papoea en de pro-zwarte piet demonstranten dachten dat het gekrakeel over zwarte piet ging.
  zondag 27 oktober 2013 @ 18:58:26 #167
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_132626768
En die fotograaf zit ook in het complot. Een beetje een andere voorstelling van zaken geven.
pi_132626801
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik vind het vergezocht dat een vrouw die zwaait met die vlag en leuzen tegen de VN roept/zegt uit het niets wordt belaagd door pro-zwarte piet demonstranten.
Ik niet, maar ik heb dan ook weinig vertrouwen in de mensheid.

quote:
Lijkt mij eerder dat ze het met hem aan de stok heeft gekregen om Papoea en de pro-zwarte piet demonstranten dachten dat het gekrakeel over zwarte piet ging.
Ockhams scheermes.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2013 18:59:53 ]
pi_132626943
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:55 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Geweldig die tokkies. Ze voegen niets maar ook niets nuttigs aan de samenleving toe.
moet er ook niet aan denken, functionele tokkies :|W
...
pi_132627029
quote:
8s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:58 schreef Copycat het volgende:
En die fotograaf zit ook in het complot. Een beetje een andere voorstelling van zaken geven.
Hoe goed zou zijn Indonesisch zijn? Hoeveel heeft hij van het begin meegekregen? Ook observaties kunnen fout zijn.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:04:57 #171
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_132627079
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:03 schreef Ouder1 het volgende:

Hoe goed zou zijn Indonesisch zijn? Hoeveel heeft hij van het begin meegekregen? Ook observaties kunnen fout zijn.
Oh wacht, nu heeft er al een hele discussie in het Indonesisch plaatsgevonden.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:05:04 #172
241662 Jian
Well, well, well
pi_132627088
quote:

[..]

Ik vind het vergezocht.
Het komt je voornamelijk niet uit, dat is wat anders. Ik zeg overigens niet dat het wel zo is, maar ik laat me ook niet zomaar leiden door het uitvergroten van een "incident" door enigszins "gekleurde" journalisten/ophitsers.
pi_132627161
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:59 schreef Sloggi het volgende:
Ockhams scheermes.
Precies. Aangezien fotograaf en demonstranten daar waren voor het Zwarte Piet verhaal is dat de simpelste uitleg. Alle andere mogelijke verklaringen worden van tafel geveegd.
  Trouwste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 19:06:36 #174
7889 tong80
Spleenheup
pi_132627170
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:01 schreef sacha het volgende:

[..]

moet er ook niet aan denken, functionele tokkies :|W
Wel hoge kijkcijfers voor SBS

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_132627188
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:05 schreef Jian het volgende:

[..]

Het komt je voornamelijk niet uit, dat is wat anders. Ik zeg overigens niet dat het wel zo is, maar ik laat me ook niet zomaar leiden door het uitvergroten van een "incident" door enigszins "gekleurde" journalisten/ophitsers.
Je kunt wel allerhande onwaarschijnlijke verklaringen opvoeren, de meest simpele en logische verklaring is vaak de juiste. En dat is in dezen niet de verklaring waarin bovenstaand mannetje opeens een Indonesisch uiterlijk zou hebben.
pi_132627195
Er stond een kudde van 40 doorgedraaide indo's om die vrouw, zoveel is duidelijk.
pi_132627218
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:06 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. Aangezien fotograaf en demonstranten daar waren voor het Zwarte Piet verhaal is dat de simpelste uitleg. Alle andere mogelijke verklaringen worden van tafel geveegd.
Tot jij met bewijs komt dat het tegendeel ondersteunt wel.
  Trouwste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 19:08:08 #178
7889 tong80
Spleenheup
pi_132627247
quote:
9s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:07 schreef gelly het volgende:
Er stond een kudde van 40 doorgedraaide indo's om die vrouw, zoveel is duidelijk.
Kutbeesten. :(

pi_132627250
quote:
9s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:07 schreef gelly het volgende:
1 en dat was de agressieveling. Volgens de fotograaf zelf. De rest waren meelopers.
pi_132627274
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:55 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee joh, al die 'jij bent tegen zwarte piet' en 'ga terug naar je eigen land'/'lekker terugkankeren!'-roepers deden dat om hun werkelijke agenda te verbloemen. Die Indisch-uitziende man was hun grote menner.
_O-
Allah Al Watan Al Malik
pi_132627316
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

1 en dat was de agressieveling. Volgens de fotograaf zelf. De rest waren meelopers.
En die voerde een discussie in het maleis, nee, duidelijk.
pi_132627337
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oh, nu is het opeens een Indo. Is het nu een Indonesiër of een Indo / Indiër?
pi_132627341
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:06 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wel hoge kijkcijfers voor SBS

daar denk ik ook liever niet aan... :{
...
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:10:49 #184
241662 Jian
Well, well, well
pi_132627382
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:59 schreef Sloggi het volgende:

Ockhams scheermes.
Okee, het ligt voor de hand dat ze bewust of onbewust verzeild is geraakt op een plaats waar ze eigenlijk niet had moeten zijn met haar verhaal, een verhaal dat verkeerd is begrepen/geïnterpreteerd door wat demonstranten, die daarop helemaal verkeerd hebben gereageerd.

Daar kun je met een beetje "goede" wil een prachtig drama van maken of het zien voor wat het was, niet zo heel belangwekkend.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:11:17 #185
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_132627409
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:09 schreef Sloggi het volgende:

Oh, nu is het opeens een Indo. Is het nu een Indonesiër of een Indo / Indiër?
Volgens mij is het een Belanda.
pi_132627449
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:07 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Tot jij met bewijs komt dat het tegendeel ondersteunt wel.
Als we nu de media klakkeloos gaan geloven en net meer zelf mogen nadenken..
Dan zijn we wel heel erg diep gezonken.

Het ziet er uit als een karikatuur van een negerslaaf, het praat als een karikatuur van een negerslaaf, het loopt als een karikatuur van een negerslaaf dus het is een karikatuur van een negerslaaf. Dat 97% van de bevolking het tegendeel beweerd is niet van belang.

Dat is dezelfde gedachtegang.
pi_132627455
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:55 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik denk het ook ja, moet wel!
pi_132627498
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:10 schreef Jian het volgende:

[..]

Okee, het ligt voor de hand dat ze bewust of onbewust verzeild is geraakt op een plaats waar ze eigenlijk niet had moeten zijn met haar verhaal, een verhaal dat verkeerd is begrepen/geïnterpreteerd door wat demonstranten, die daarop helemaal verkeerd hebben gereageerd.

Daar kun je met een beetje "goede" wil een prachtig drama van maken of het zien voor wat het was, niet zo heel belangwekkend.

En deze jongen had ook louter jeuk aan z'n neus en zwaaide tegelijkertijd naar de camera. Mensen die overal maar een drama van maken.... vermoeiend hoor.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:16:12 #189
241662 Jian
Well, well, well
pi_132627673
quote:
9s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En deze jongen had ook louter jeuk aan z'n neus en zwaaide tegelijkertijd naar de camera. Mensen die overal maar een drama van maken.... vermoeiend hoor.
Weer een loos kul argument dat weinig tot niets met mijn verhaal te maken heeft, maar dat zijn we van je gewend, liegen, verdraaien en hitsen. :)
pi_132627720
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ik denk het ook ja, moet wel!
Gewoon hypothetisch:

Demonstratie. Vrouw aanwezig, zwaait vlag Papoea en roept leuzen tegen de VN.
Indonesiër ziet en hoort dit en gaat verhaal halen op agressieve wijze. Andere demonstranten zien 'ruzie' en gaan er klakkeloos van uit dat de vrouw anti-zwarte piet is en daarom woorden heeft met die man. Ze geven haar geen kans uit te leggen dat dat niet klopt. Rel geschapen.
Gezien de herkomst van het Papoea-Indonesië conflict is het dan inderdaad niet ondenkbaar dat de eerste woorden in het Indonesisch gevallen zijn.
pi_132627723
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:16 schreef Jian het volgende:

[..]

Weer een loos kul argument dat weinig tot niets met mijn verhaal te maken heeft, maar dat zijn we van je gewend, liegen, verdraaien en hitsen. :)
Klopt, heb ik van Jian geleerd.
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 19:18:03 #192
137949 Disana
pi_132627776
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:16 schreef Jian het volgende:

[..]

maar dat zijn we van je gewend, liegen, verdraaien en hitsen. :)
Niet voor mij spreken, hoor.
pi_132627777
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Gewoon hypothetisch:

Indonesiër ziet en hoort dit en gaat verhaal halen op agressieve wijze. Andere demonstranten zien 'ruzie' en gaan er klakkeloos van uit dat de vrouw anti-zwarte piet is en daarom woorden heeft met die man. Ze geven haar geen kans uit te leggen dat dat niet klopt. Rel geschapen.
Gezien de herkomst van het Papoea-Indonesië conflict is het dan inderdaad niet ondenkbaar dat de eerste woorden in het Indonesisch gevallen zijn.
Dat zijn heel wat aannames in één alinea.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:19:15 #194
241662 Jian
Well, well, well
pi_132627838
quote:
6s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Klopt, heb ik van Jian geleerd.
Auch, sterk :)
pi_132627913
Nou heeft de man niet alleen misschien ergens een beetje indo bloed, nee, hij is een indo die door het dolle ging bij het zien van de vlag. En dat allemaal, toevallig, tijdens een pro-Piet demonstratie.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:20:39 #196
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132627915
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:10 schreef Jian het volgende:

[..]

Waarom precies is het niet zo heel belangwekkend? Waarom zou het minder belangwekkend zijn dan bijvoorbeeld andere ongeregeldheden die bij andere demonstraties plaatsvinden? Of vind je die doorgaans ook niet zo heel belangwekkend?
Krekker is de bom!
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:21:00 #197
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_132627935
Mijn stelling dat 3/4 van die figuren gekkies zijn is iig weer bewezen.
pi_132627968
quote:

[..]

Gewoon hypothetisch:

Jij moet wetenschapper worden. Ik sta versteld van de robuustheid van je aannames.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:21:59 #199
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132627985
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:21 schreef n00b13 het volgende:
Dan moet je natuurlijk eerst weten hoeveel mensen daar in totaal aanwezig waren.
Krekker is de bom!
pi_132628011
maar wat schattig, al die Zwarte Pieten op de voetbal tribune w/
...
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:22:28 #201
256363 ZoKanIkHetOok
pi_132628013
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:32 schreef Wokkel het volgende:

[ afbeelding ]
quote:

[..]

Gewoon hypothetisch:

quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:18 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat zijn heel wat aannames in één alinea.
Sowieso is de man in het groene hesje die op onderstaand filmpje haar vlag wil afpakken allesbehalve Indonesisch.

zondag 27 oktober 2013 @ 19:28:24 #202
241662 Jian
Well, well, well
pi_132628395
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:20 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waarom precies is het niet zo heel belangwekkend? Waarom zou het minder belangwekkend zijn dan bijvoorbeeld andere ongeregeldheden die bij andere demonstraties plaatsvinden? Of vind je die doorgaans ook niet zo heel belangwekkend?
Bij een over het algemeen goed verlopen, georganiseerde demonstratie aangaande een bepaald onderwerp vind ik een klein incident met een paar personen voortkomend uit verwarring/onbegrip niet zo heel belangwekkend nee, zeker niet, het leidt alleen maar af van de werkelijke onderhavige kwestie, zeker als het door mensen alleen maar gebruikt/misbruikt wordt om hun "gelijk" te halen in die betreffende onderhavige kwestie :)
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:29:21 #203
117098 Hathor
Effe niet
pi_132628449
quote:
9s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:14 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Je bewijst zijn gelijk soort van, met deze denkwijze.
Nee, het bewijst alleen zijn eigen tunnelvisie, net zoals die Jamaicaanse muts, helemaal niks van het land en zijn tradities weten, en meteen de rascismekaart op tafel gooien.
pi_132628558
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:28 schreef Jian het volgende:

[..]

Bij een over het algemeen goed verlopen, georganiseerde demonstratie aangaande een bepaald onderwerp vind ik een klein incident met een paar personen voortkomend uit verwarring/onbegrip niet zo heel belangwekkend nee, zeker niet, het leidt alleen maar af van de werkelijke onderhavige kwestie, zeker als het door mensen alleen maar gebruikt/misbruikt wordt om hun "gelijk" te halen in die betreffende onderhavige kwestie :)
Gezien de aard van de demonstratie en het onderwerp, lijkt mij dit geen klein incident. En dat is ook wat ik je probeerde uit te leggen door het plaatsen van de foto van die gozert met z'n hitlergroet. Ik denk dat die onbegrip waar jij het over hebt niet zozeer onbewust is, maar juist zeer bewust. We hebben een grote groep mensen in Nederland die heel hard schreeuwen en vervolgens de vingers in hun oren stoppen als er tegen hen gepraat wordt.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:34:09 #205
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132628718
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom mag je met carnaval wel verkleed gaan als indiaan maar met Sinterklaas niet als Zwarte Piet? Zolang het enigszins smaakvol gebeurt is daar weinig mis mee denk ik, maar daar zit het probleem: eenieder verstaat onder goede smaak iets anders en is dus op een ander moment beledigd door een uitbeelding.
Maar een blanke die als zwarte gaat is blijkbaar nooit 'done'. Niet als zwarte Piet, maar ook niet als actrice
The End Times are wild
pi_132628986
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar een blanke die als zwarte gaat is blijkbaar nooit 'done'. Niet als zwarte Piet, maar ook niet als actrice
In de VS ligt het sowieso wat gevoeliger, maar de wereld is nu eenmaal zo krom als een hoepel. De Hitlergroet brengen is hier ongewenst, om het zacht uit te drukken, maar mensen lopen wel rond met t-shirts van Lenin, Mao en Che Guevara.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:39:48 #207
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132629030
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In de VS ligt het sowieso wat gevoeliger, maar de wereld is nu eenmaal zo krom als een hoepel. De Hitlergroet brengen is hier ongewenst, om het zacht uit te drukken, maar mensen lopen wel rond met t-shirts van Lenin, Mao en Che Guevara.
Hitler verloor de oorlog . Lenin en Mao niet ... Dat is het verschil.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:39:49 #208
117098 Hathor
Effe niet
pi_132629031
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:40:38 #209
241662 Jian
Well, well, well
pi_132629082
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Gezien de aard van de demonstratie en het onderwerp, lijkt mij dit geen klein incident. En dat is ook wat ik je probeerde uit te leggen door het plaatsen van de foto van die gozert met z'n hitlergroet. Ik denk dat die onbegrip waar jij het over hebt niet zozeer onbewust is, maar juist zeer bewust. We hebben een grote groep mensen in Nederland die heel hard schreeuwen en vervolgens de vingers in hun oren stoppen als er tegen hen gepraat wordt.
Dus omdat er een gozert verschijnt op een demonstratie die de Hitlergroet brengt, is de uiting van Zwarte Piet racistisch, want daar gaat/ging het tenslotte over, is Zwarte Piet een vorm van racisme en niet over, zijn er rare fanaten en racisten in Nederland, want die zijn er wel!
pi_132629093
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hitler verloor de oorlog . Lenin en Mao niet ... Dat is het verschil.
Nee, met Hitler hebben 'wij' te maken gehad; met de rest niet of nauwelijks.
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:41:10 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132629107
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat klopt en het is overal wat anders.

Maar toch vind ik het een goed argument tegen iedereen die meteen 'blackface' begint te schreeuwen als welke blanke dan ook zich als wat voor soort zwarte dan ook schminkt.

Wat krijgen we straks? Dat iedereen verplicht is te vinden dat 'ras' helemaal niet bestaat en tegelijkertijd is het voor iedereen ten strengste verboden zich als iemand van een ander ras te schminken. Want dat is waar het naar toe gaat als alles wat geroepen wordt consequent wordt doorgevoerd. Ras is het nieuwe taboe.
The End Times are wild
pi_132629460
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:40 schreef Jian het volgende:
een gozert verschijnt op een demonstratie die de Hitlergroet brengt,
Ik zal wel reuze naief zijn.. maar zonder de tekst erbij dacht ik aan een 'karate-pose'..
  Eindredactie Games zondag 27 oktober 2013 @ 19:49:33 #214
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132629496
quote:
ja trannies zijn racistisch :D
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:50:38 #215
241662 Jian
Well, well, well
pi_132629547
quote:
In elk geval racistischer dan Zwarte Piet en dan hebben ze volgens mij ook nog de gore moed gehad om een deel 2 te maken .....
  zondag 27 oktober 2013 @ 19:54:27 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132629737
Ik vind dat helemaal niet racistisch. Ik voel mij echt niet in het minst gekwetst als 2 negers een film willen maken verkleed als blanke vrouwen. Maakt me echt niks uit.
The End Times are wild
  zondag 27 oktober 2013 @ 20:00:07 #217
241662 Jian
Well, well, well
pi_132629991
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:54 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat helemaal niet racistisch. Ik voel mij echt niet in het minst gekwetst als 2 negers een film willen maken verkleed als blanke vrouwen. Maakt me echt niks uit.
Verene Shepherd schijnt het in dit geval ook door de vingers te zien ...... voor 25% van de opbrengst.
  Overall beste user 2022 zondag 27 oktober 2013 @ 20:03:36 #218
3928 Ulx
pi_132630141
Het doet me helemaal niks dat die twee pijnlijk onleuke antikomedianten zich zo willen uitdossen.
pi_132630498
En opeens stond 'ie weer bovenaan het nieuwsgedeelte op de FP:
Anouk: Nederlanders zijn racisten

zondag 27 oktober 2013 @ 20:13:10 #220
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_132630558
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 20:11 schreef Sloggi het volgende:
En opeens stond 'ie weer bovenaan het nieuwsgedeelte op de FP:
Anouk: Nederlanders zijn racisten

quote:
Net als de voorgaande jaren blijf zelfbenoemde ...
Blijf!
pi_132630674
Morgen maar een CD van Anouk kopen.
pi_132632567
Is deze link al geplaatst in deze serie ?
http://gerritdeheus.wordp(...)-piet-the-day-after/
Zie Hart van Nederland vanavond

Voor de Indonesiërtheorie:
De meeste Indische Nederlanders waren nooit zo dol op het inpikken van Nieuw Guinea door Indonesië. Niet de volwassen van 1962... ook niet de volwassenen van nu.
Wat gebeurde op dat veld gebeurde al 2 weken in de virtuele wereld. Een grote massa die zich veel te druk maakte over vermeende bedreiging van Nederland . Een kleinere agressieve stroming in dat kielzog. Intolerant tot discriminerend tot ronduit racistisch.
Dit asociaal gedrag viel te verwachten . Ik beschreef het nog zaterdagmiddag, 2 uur van te voren in deze serie. Wat zou er gebeuren als iemand witgeschminkt en met pietenpak daar gaat wandelen.
Wel.... nu was er een vrouw , zwarte vrouw, en met verdachte buitenlandse vlag.
Agressieve types hadden hun mening al klaar: zij is de vijand....
pi_132632778
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 20:49 schreef Bluesdude het volgende:

De meeste Indische Nederlanders waren nooit zo dol op het inpikken van Nieuw Guinea door Indonesië. Niet de volwassen van 1962... ook niet de volwassenen van nu.
Het onderscheid Indisch / Indonesisch wordt niet duidelijk gemaakt in deze discussie. Indo's hebben in het algemeen weinig reden tegen het Papoeaprotest te zijn; Indonesiërs in theorie wel.
  zondag 27 oktober 2013 @ 20:55:36 #224
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_132632967
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dan moet je natuurlijk eerst weten hoeveel mensen daar in totaal aanwezig waren.
Hoezo?
Niemand hield die gekkies toch tegen?!
  zondag 27 oktober 2013 @ 20:58:36 #225
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132633192
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 20:55 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Hoezo?
Niemand hield die gekkies toch tegen?!
Misschien hebben de andere mensen het niet eens in de gaten gehad. De demonstrerende vrouw stond op afstand he. Het was de groep gekkies die er op af stapte. Wil niet zeggen dat de rest doorhad wat deze gekkies aan het doen waren.
Krekker is de bom!
  Eindredactie Games zondag 27 oktober 2013 @ 21:20:54 #226
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132634677
  zondag 27 oktober 2013 @ 21:22:38 #227
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_132634823
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:21 schreef n00b13 het volgende:
Dat is altijd zo op demonstraties.
pi_132640916
http://afanl.wordpress.co(...)e-orgie-van-racisme/

Er waren bekende extreemrechtse engerds aanwezig.
Normaal zijn zij tegen zwarte mensen, maar voor die lieve Piet willen ze wel even de schijn ophouden. En toch ook slim om een huisneger te hebben, een knuffelallochtoon om te laten zien hoe weldenkend zij wel niet zijn ?
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:19:49 #229
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132641136
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:13 schreef Bluesdude het volgende:
http://afanl.wordpress.co(...)e-orgie-van-racisme/

Er waren bekende extreemrechtse engerds aanwezig.
Normaal zijn zij tegen zwarte mensen, maar voor die lieve Piet willen ze wel even de schijn ophouden. En toch ook slim om een huisneger te hebben, een knuffelallochtoon om te laten zien hoe weldenkend zij wel niet zijn ?
quote:
Ook de PVV was van de partij. Tweede Kamerlid Joram van Klaveren nam een petitie in ontvangst voor het behoud van zwarte piet. Toen hij het podium betrad gonsde het in het publiek: “goed zo de PVV” en “klote buitenlanders”.
:') :'(
Krekker is de bom!
pi_132641274
van twitter geplukt
quote:
Tilly Kaisiepo is de Nederlandse Rosa Parks......Alles wat ze deed was voorin de ZwartePietenBus gaan zitten. Uiteraard moest ze opkankeren.
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:30:03 #231
241662 Jian
Well, well, well
pi_132641442
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
van twitter geplukt

[..]

Rosa Parks, yeah sure, wann relmongolen 8)7
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:32:26 #232
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132641519
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef Jian het volgende:

[..]

Rosa Parks, yeah sure, wann relmongolen 8)7
Ik vind de vergelijking ook niet geweldig, maar relmongolen slaat toch echt beter op het tuig dat de vrouw lastig viel.

Het komt op mij een beetje over alsof je de boel nu probeert om te draaien door de aandacht op anderen te richten.
Krekker is de bom!
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:35:58 #233
241662 Jian
Well, well, well
pi_132641626
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik vind de vergelijking ook niet geweldig, maar relmongolen slaat toch echt beter op het tuig dat de vrouw lastig viel.

Het komt op mij een beetje over alsof je de boel nu probeert om te draaien door de aandacht op anderen te richten.
Mensen die dit soort idiote en overtrokken vergelijkingen maken zijn hitsers die op stampij uit zijn, simpel, net zo erg als de idioten die, die vrouw onheus bejegenden!
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:41:40 #234
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132641787
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:35 schreef Jian het volgende:

[..]

Mensen die dit soort idiote en overtrokken vergelijkingen maken zijn hitsers die op stampij uit zijn, simpel, net zo erg als de idioten die, die vrouw onheus bejegenden!
Ook jouw vergelijking is redelijk idioot. Hoe die mensen zich misdragen hebben is m.i. absoluut niet te vergelijken met zo'n vergelijking op Twitter. Maar goed, ieder z'n mening.
Krekker is de bom!
pi_132641808
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:35 schreef Jian het volgende:

[..]

De vergelijking is niet overtrokken.
Rosa Parks mocht niet bij de blanken in de bus zitten vonden sommige blanken.
Tilly Kaisiepo mocht niet bij blanken in de demonstratie zitten, vonden sommige blanken.
Het is hetzelfde. De vrouwen werden vijandig bekeken omdat ze niet blank waren .
Het was fucking racisme.
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:45:44 #236
241662 Jian
Well, well, well
pi_132641908
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:41 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ook jouw vergelijking is redelijk idioot. Hoe die mensen zich misdragen hebben is m.i. absoluut niet te vergelijken met zo'n vergelijking op Twitter. Maar goed, ieder z'n mening.
Je vindt dat dit slag bewuste hitsers eigenlijk wel door de beugel kunnen, okee, dat mag, ik hou beslist niet van dat soort mensen, maar wat je zegt, ieder z'n mening!
pi_132642015
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:45 schreef Jian het volgende:

[..]

Je vindt dat dit slag bewuste hitsers eigenlijk wel door de beugel kunnen, okee, dat mag, ik hou beslist niet van dat soort mensen, maar wat je zegt, ieder z'n mening!
Je wilt het onderwerp racisme taboe verklaren.?
Vind je dat de vijandigheid tov van een zwarte vrouw op het Malieveld door sommige zgn zwartepietenfans helemaal niks met racisme te maken heeft ?
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:50:19 #238
241662 Jian
Well, well, well
pi_132642047
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Tilly Kaisiepo mocht niet bij blanken in de demonstratie zitten, vonden sommige blanken.
Het is hetzelfde. De vrouwen werden vijandig bekeken omdat ze niet blank waren .
Het was fucking racisme.
Lul niet zo stom man, ten eerste zat Rosa Parks al in de bus, het ging er om dat ze een plaats naar achter moest omdat er een blanke instapte en er geen plaats meer was in de voorste voor blanken gereserveerde plaatsen, maar dat terzijde. Er waren ook gekleurde vrouwen bij de demonstratie en die zijn niet lastig gevallen. Het lastig vallen ging eerder om haar vermeende mening. Niet terecht naturlijk, ook al zou ze wel een andere mening zijn toegedaan, maar onvergelijkbaar met de Rosa Parks situatie.
pi_132642099
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het was fucking racisme.
Wat een bullshit :') als het een blanke vrouw was geweest met een spandoek, Zwarte Piet moet
weg hadden ze ook zo gereageerd, gewoon omdat het een stel tokkies zijn die te dom zijn om te schijten.

Ik mag hopen dat die vrouw extra aandacht krijgt voor haar zaak.
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:52:46 #240
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132642126
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:45 schreef Jian het volgende:

[..]

Je vindt dat dit slag bewuste hitsers eigenlijk wel door de beugel kunnen,
Dat is in ieder geval niet wat er stond in mijn post die jij citeert.
Krekker is de bom!
pi_132642169
aardappels, sproitjes, sloavink.
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:54:26 #242
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132642190
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:50 schreef Jian het volgende:

[..]

Lul niet zo stom man, ten eerste zat Rosa Parks al in de bus, het ging er om dat ze een plaats naar achter moest omdat er een blanke instapte en er geen plaats meer was in de voorste voor blanken gereserveerde plaatsen, maar dat terzijde. Er waren ook gekleurde vrouwen bij de demonstratie en die zijn niet lastig gevallen. Het lastig vallen ging eerder om haar vermeende mening. Niet terecht naturlijk, ook al zou ze wel een andere mening zijn toegedaan, maar onvergelijkbaar met de Rosa Parks situatie.
Je hebt het nu over de demonstratie in het algemeen, terwijl we 't hier volgens mij hebben over dat groepje dat de vrouw lastigviel.

Even los v/d Rosa Parks vergelijking... jij denkt echt dat er geen sprake was van racistische gedachten bij in ieder geval een deel van de mensen die deze vrouw lastigvielen?
Krekker is de bom!
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:55:53 #243
241662 Jian
Well, well, well
pi_132642238
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je wilt het onderwerp racisme taboe verklaren.?
Vind je dat de vijandigheid tov van een zwarte vrouw op het Malieveld door sommige zgn zwartepietenfans helemaal niks met racisme te maken heeft ?
Ik heb mijn mening over dit incident al eerder gegeven, maar dit topic gaat over of Zwarte Piet wel of niet racistisch van aard is en niet over of er al dan niet racisten en/of fanaten in Nederland rondlopen, want die lopen er wel. Dat sommigen hier met dit incident aan de haal gaan om "hun gelijk" te halen in een discussie over de eventuele racistische aard van Zwarte Piet, ....... tsja :')
pi_132642266
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:50 schreef Jian het volgende:

[..]

Lul niet zo stom man,
ok... je gooit je kaarten al direct op tafel. Je laat je intolerantie zien.

quote:
ten eerste zat Rosa Parks al in de bus, het ging er om dat ze een plaats naar achter moest omdat er een blanke instapte en er geen plaats meer was in de voorste voor blanken gereserveerde plaatsen, maar dat terzijde.
Rosa was ongewenst bij een blanke meeting.. De meeting voorin de bus.
Tilly Kasiepo was ongewenst ( voor sommigen) bij een blanke meeting

quote:
Er waren ook gekleurde vrouwen bij de demonstratie en die zijn niet lastig gevallen.
Ja en ? Ergens anders in Amerika konden zwarte vrouwen wel voorin zitten.

quote:
Het lastig vallen ging eerder om haar vermeende mening. Niet terecht naturlijk, ook al zou ze wel een andere mening zijn toegedaan, maar onvergelijkbaar met de Rosa Parks situatie.
Ze legde nog uit aan die lui vol vooroordelen tov haar zwarte persoon dat ze het verkeerd zagen.
Maar enkele typjes wilden het maar niet geloven.
Zij was zwart, zwaaide met een niet Nederlandse vlag en dat was genoeg reden voor hen om haar een plaatsje voorin de bus niet te gunnen.
een vergelijking 1 op 1 is nooit mogelijk. Maar racisme is wel de gemeenschappelijke factor.
Als ze blank was geweest dan was het nooit zo uit de hand gelopen.
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:56:54 #245
241662 Jian
Well, well, well
pi_132642270
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat is in ieder geval niet wat er stond in mijn post die jij citeert.
Nou laten we zeggen dat daar uit blijkt dat je niet echt een helder idee hebt over wat zulke mensen aanrichten.
pi_132642330
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:55 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik heb mijn mening over dit incident al eerder gegeven, maar dit topic gaat over of Zwarte Piet wel of niet racistisch van aard is en niet over of er al dan niet racisten en/of fanaten in Nederland rondlopen, want die lopen er wel. Dat sommigen hier met dit incident aan de haal gaan om "hun gelijk" te halen in een discussie over de eventuele racistische aard van Zwarte Piet, ....... tsja :')
Het was gewoon racisme. Net zoals dat gigantisch verlangen om Piet perse zwart te maken de gevoelens van zwarte mensen opzij schuiven is.
pi_132642358
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:56 schreef Jian het volgende:

[..]

Nou laten we zeggen dat daar uit blijkt dat je niet echt een helder idee hebt over wat zulke mensen aanrichten.
Jij wel? Aan jouw botte ontkenning te zien ben je net zo "zulke mensen"
pi_132642397
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:54 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Even los v/d Rosa Parks vergelijking... jij denkt echt dat er geen sprake was van racistische gedachten bij in ieder geval een deel van de mensen die deze vrouw lastigvielen?
Bij sommige wel want die riepen dat ze moest oprotten naar ''haar eigen land''
alleen hebben de papua's geen land meer :')

http://www.tanahku.west-p(...)sberichten/1752.html
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:02:08 #249
241662 Jian
Well, well, well
pi_132642439
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:54 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Je hebt het nu over de demonstratie in het algemeen, terwijl we 't hier volgens mij hebben over dat groepje dat de vrouw lastigviel.

Dit topic gaat nogmaals over het eventuele racistische karakter van Zwarte piet. De situatie van deze vrouw is en was een incident tijdens de demonstratie. Het ging in mijn optiek in eerste instantie om haar vermeende mening, maar dat er op de demonstratie racisten rond hebben gelopen daar ben ik wel van overtuigd, die vind je namelijk overal. Maar als ze door de Kalverstraat lopen worden ook niet alle winkeliers daar opeensracistisch, zo ook niet Zwarte Piet of een groot deel van de mensen die daar liepen te demonstreren.
pi_132642478
De Belgische conclusie:
quote:
http://www.rtbf.be/info/c(...)e-raciste?id=8120480
Le débat ne fait donc que commencer. On va encore s’envoyer du racisme et du politiquement correct à la tête. Mais en réalité, c’est très émotionnel. Vous le disiez, le Père Fouettard est venu de loin. Il ne vient pas d’Afrique. Il vient d’un pays idéal où rien ne changera jamais. Le pays de l’enfance.
pi_132642501
Ik had hier helemaal niet willen posten, achterlijk gedoe :')
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:06:07 #252
241662 Jian
Well, well, well
pi_132642529
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok... je gooit je kaarten al direct op tafel. Je laat je intolerantie zien.
Nee hoor, ik heb het gewoon niet zo op bewust hitserige types zoals jij, of ze nu van links of van rechts komen, daar ben ik snel mee klaar, hun motieven zijn namelijk vrijwel altijd verre van zuiver, dus dan kan je maar beter gewoon snel aangeven wat je van ze vindt.

trust :W
pi_132642544
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Wat een bullshit :') als het een blanke vrouw was geweest met een spandoek, Zwarte Piet moet
weg hadden ze ook zo gereageerd, gewoon omdat het een stel tokkies zijn die te dom zijn om te schijten.

Ik mag hopen dat die vrouw extra aandacht krijgt voor haar zaak.
de laatste keer dat ik keek had ze 200 extra pagina's met handtekeningen, door alle aandacht voor haar nu. :)
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:07:08 #254
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132642551
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 23:56 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik moet je teleurstellen, maar mensen zijn toch echt verantwoordelijk voor hun eigen gedrag

De fout ligt toch echt bij de mensen die niks anders kunnen dan in groepen denken; de mensen die tijdens een dergelijke discussie een blinde waas voor de ogen krijgen en niet meer helder kunnen nadenken (of dit nooit gekund hebben). De mensen die niet lezen of luisteren naar wat er werkelijk gezegd wordt, maar die bij mensen die bijv. niet hard genoeg roepen dat Zwarte Piet moet blijven, direct agressief reageren tegen deze mensen.

Zelfde geldt overigens voor eventuele anti-ZP'ers die zich agressief of haatdragend jegens rassen opstellen.
Krekker is de bom!
pi_132642567
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:06 schreef Jian het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb het gewoon niet zo op bewust hitserige types zoals jij, of ze nu van links of van rechts komen, daar ben ik snel mee klaar, hun motieven zijn namelijk vrijwel altijd verre van zuiver, dus dan kan je maar beter gewoon snel aangeven wat je van ze vindt.

trust :W
kijk eens naar jezelf.... je bent net zo hitsig bezig.
Precies.... daarom ben je niet te vertrouwen.
Je doet net alsof racisme niet bestaat en ook niet op het Malieveld zich liet zien.
Dus echt wel.
pi_132642599
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Bij sommige wel want die riepen dat ze moest oprotten naar ''haar eigen land''

dat is eerder een bewijs van wel racisme
pi_132642614
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

de laatste keer dat ik keek had ze 200 extra pagina's met handtekeningen, door alle aandacht voor haar nu. :)
http://petities.nl/petiti(...)93-zet-onrecht-recht
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:11:13 #258
241662 Jian
Well, well, well
pi_132642624
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dat had ik in het begin van de reeks ook, maar bij zoveel idioterie kan ik op een gegeven moment mij kop niet houden, ja ik weet 't, my bad ;)
pi_132642659
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:11 schreef Jian het volgende:

[..]

Dat had ik in het begin van de reeks ook, maar bij zoveel idioterie kan ik op een gegeven moment mij kop niet houden, ja ik weet 't, my bad ;)
:+ same here...
pi_132642770
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:11 schreef Jian het volgende:

[..]

Kom dan met zo sterk mogelijke argumenten..
Spin eens uit waarom de uitsluiting van Tilly Kasiepo geen racisme was .
Zou je het wel discriminatie kunnen noemen ?
pi_132642924
Wow die mevrouw op het Malieveld vandaag. Ik schaam mij diep voor mijn volk. Ik wil naar die mevrouw toegaan en haar zeggen dat we vandaag een nieuw dieptepunt bereikt hebben. Maar volgens mij is ze slim genoeg om dat zelf ook wel door te hebben.
pi_132642942
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
En dit.
pi_132642988
En kan die OP niet gewijzigd worden? Het is inmiddels allang duidelijk dat het niet op waarheid berust.
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:32:40 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132643096
Heeft Sinterklaas al gereageerd?

Darn, als Sinterklaas de Pieten moet ontslaan, is dat dan discriminatie op kleur? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_132643137
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:32 schreef Leandra het volgende:
Dat is een oude man, die snapt er niets van en is al blij wanneer er een piet de schimmel in bedwang houdt met opstijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2013 00:34:46 ]
pi_132643190
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:32 schreef Leandra het volgende:

Darn, als Sinterklaas de Pieten moet ontslaan, is dat dan discriminatie op kleur? :o
D66 zal het toejuichen, modernisering van de arbeidsmarkt...
I´m back.
pi_132643683
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

D66 zal het toejuichen, modernisering van de arbeidsmarkt...
D66 is toch neutraal ten opzichte van sinterklaas en wat betreft die piet weet ik het eigenlijk niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2013 01:18:03 ]
pi_132643884
Ik ga nog wat speculaas eten.
pi_132644582
quote:
10s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:50 schreef Jian het volgende:

[..]

In elk geval racistischer dan Zwarte Piet en dan hebben ze volgens mij ook nog de gore moed gehad om een deel 2 te maken .....
En degenen die dit niet racistisch vinden zijn te dom dus moeten wij het maar racistisch vinden voor hun.
pi_132644588
quote:
9s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En ik maar denken dat je incidenten niet mocht gebruiken om te generaliseren. Nice mutantje.
pi_132644597
quote:
Ik ben een raciaal scepticus. Dat wil zeggen dat ik, net als een hele waslijst aan moderne denkers, het concept ‘ras’ beschouw als een culturele misvatting, die is ontstaan in een tijd dat men nog niet zoveel wist over de biologie van de menselijke soort. Of simpeler gezegd: ik geloof niet dat het woord ‘ras’ verwijst naar iets dat werkelijk bestaat.

Het begrip ‘ras’ is gebaseerd op het idee dat een soort (in dit geval: de menselijke soort) onder te verdelen is in groepen die te onderscheiden zijn door specifieke en essentiële genetische kenmerken die alleen de leden van die groep met elkaar delen. Een idee waarvan gemakkelijk te verklaren is hoe deze is ontstaan: mensen hebben talloze verschillende uiterlijke kenmerken - huidskleur, haartype, vorm van de ogen - die ze met de ‘leden’ van hun groep delen en met exemplaren buiten die groep niet. Op grond hiervan vatte de gedachte post dat er ‘rassen’ zijn: groepen die zich door essentiële (dat wil zeggen: alleen binnen die groep voorkomende) genetische kenmerken onderscheiden van groepen die deze kenmerken niet hebben.

Inmiddels is door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht deze categorisering al lang en breed ontkracht: mensen verschillen genetisch gradueel van elkaar, maar geen enkele ‘sub-soort‘ heeft genetische kenmerken die alleen voor die groep opgaan. Even heel simpel gezegd: er zijn geen ‘blanken' en ‘zwarten’, er zijn alleen tinten. Vandaar ook dat de raciaal scepticus het concept ‘ras’ typeert als een ‘culturele misvatting’: we zijn gewend geraakt verschillen in (uiterlijke) kenmerken die een genetische oorsprong hebben te verwarren met genetische essenties, die we vervolgens toeschrijven aan 'groepen'.

Het grote probleem van deze culturele misvatting is natuurlijk dat sommige mensen op grond van deze niet werkelijk bestaande onderverdeling in ‘soorten‘ een al even ongefundeerde morele hiërarchie zijn gaan toepassen, beter bekend als racisme: de ene groep zou inferieur zijn aan de andere groep. Voor de raciaal scepticus is dit een dubbele zonde: niet alleen verdeel je mensen onder in categorieën die niet bestaan, je zet die categorieën ook nog eens in een volgorde die niet bestaat.

Ik begin hierover omdat hierin precies het probleem schuilt met de discussie over Zwarte Piet. Een probleem dat niet in de laatste plaats is veroorzaakt door Quinsy Gario, de man die deze discussie dit jaar heeft aangezwengeld. Gario maakt bezwaar tegen de morele hiërarchie die de verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet volgens hem uitstraalt (iets waar ik een heel eind in mee kan gaan), maar beroept zich daarbij tegelijkertijd op precies dat essentialistische denken in categorieën die aan deze hiërarchie ten grondslag ligt: hij vindt Zwarte Piet een belediging van ‘zwarten' - een groep die hij ook nog eens aanduidt als ‘wij’. Voor een raciaal scepticus verraadt dit een vervelend soort hypocrisie: van het rassendenken afwillen en je er vervolgens op beroepen.

Nog problematischer wordt het door de slogan die hij heeft gekozen voor deze aanklacht: ‘Zwarte Piet is racisme‘. Die ‘is’ is voor mij het probleem: ‘ras’ is een misvatting in de sfeer van de perceptie, niet in de sfeer van het zijn. Racisten zien groepen die er niet werkelijk zijn en trekken daar moreel verwerpelijke conclusies uit. Maar wie net als ik een raciaal scepticus is (en dat is, durf ik te beweren, een substantieel deel van de Nederlanders), is het nogal een aantijging om te stellen dat Zwarte Piet racisme is: je wrijft velen daarmee aan iets niet te zien waar we - na een eeuwenlang proces van Verlichting - juist bewust blind voor zijn (en blind voor willen zijn).

Begrijp me niet verkeerd: ik kan me goed voorstellen dat Gario gelijk heeft als hij zegt dat Zwarte Piet kan leiden tot racistisch gedrag jegens donkere mensen. En dat er ook nog genoeg zijn die dat gedrag etaleren. Dat hij zich daar tegen keert, juich ik van harte toe: dat zou de kop in moeten worden gedrukt. Maar dat is iets fundamenteel anders dan beweren dat Zwarte Piet 'racisme is'. Zijn streven is nobel, maar zijn beklag precies verkeerd: we moeten blind zijn voor rassen, om ons er vervolgens van te beschuldigen dat ‘wij’ niet zien dat Zwarte Piet een symptoom van is dat denken, omdat het beledigend zou zijn voor ‘zwarte mensen’. Dat noem ik - oh ironie - de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Dat Gario pleit voor meer empathie voor mensen die moeite hebben met Zwarte Piet als fenomeen, vind ik alleszins sympathiek. Jammer alleen dat hij die empathie andersom niet lijkt te kunnen opbrengen: mensen van het ‘andere soort’, uit naam van ‘jouw soort’ racisme aanwrijven die ze op geen enkele manier etaleren, enkel omdat ze een traditie vieren, is evengoed belachelijk. Vind je het gek dat zoveel mensen dan als door een bij gestoken reageren? En ‘moe’ van 'die discussie' worden? Dat VN-onderzoeker Verene Shepherd 'niet kan begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat het Sinterklaasfeest een terugkeer naar de slavernij is en dat dit feest in de eenentwintigste eeuw moet stoppen,' is om dezelfde reden al even bizar. Ze zou er juist verguld mee moeten zijn: dat wij dat niet zien.

Nog maar eventjes een keertje herhalen voor alle haters met oogklepjes op. Discussie is nu wel aardig ten einde met deze grand finale.
pi_132644711
Dat bericht is 4 dagen geleden al 1000x gepost en er zit zeker een kern van waarheid in, Scorpie. Maar een grand finale is het zeker niet. En sinds wanneer ben jij fan van Wijnberg? Hij staat haaks op jouw denkwereld verder. :)
pi_132644744
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 07:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nog maar eventjes een keertje herhalen voor alle haters met oogklepjes op. Discussie is nu wel aardig ten einde met deze grand finale.
Inderdaad, en om maar even 1 quote hieruit te lichten:

quote:
‘Zwarte Piet is racisme‘. Die ‘is’ is voor mij het probleem:
Ik heb dan ook regelmatig in deze topicreeks gepost: Zwarte Piet IS geen racisme. Die IS die de tegenstanders van Zwarte Piet telkenmale gebruikten was voor mij ook elke keer het probleem.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132645022
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:06 schreef Montagui het volgende:
Ik heb dan ook regelmatig in deze topicreeks gepost: Zwarte Piet IS geen racisme. Die IS die de tegenstanders van Zwarte Piet telkenmale gebruikten was voor mij ook elke keer het probleem.
Volgens mij is dat nogal afhankelijk van de context. En wanneer we geen onderscheid meer zouden maken in rassen en/of huidskleur dan snap ik niet waarom jullie zo panisch zwarte piet zwart willen houden
pi_132645299
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:32 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nogal afhankelijk van de context. En wanneer we geen onderscheid meer zouden maken in rassen en/of huidskleur dan snap ik niet waarom jullie zo panisch zwarte piet zwart willen houden
Waarom iets veranderen dat geen racisme is ? Waarom iets veranderen door de onwetendheid van anderen? Waarom iets veranderen omdat anderen racistisch zijn ? Waarom? Warum? Why?
  Overall beste user 2022 maandag 28 oktober 2013 @ 08:58:30 #277
3928 Ulx
pi_132645331
quote:

[..]

Waarom? Omdat een paar mensen denken dat het beledigend bedoeld is, zonder dat ze gewoon even navragen of dat zo is?
pi_132645333
quote:
5s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom iets veranderen dat geen racisme is ? Waarom iets veranderen door de onwetendheid van anderen? Waarom iets veranderen omdat anderen racistisch zijn ? Waarom? Warum? Why?
Omdat we dan in 1 klap van het gezeur af zijn? Hoe moeilijk kan het zijn
pi_132645383
quote:

[..]

Omdat er geen enkele reden is om je als Zwarte Piet niet zwart te mogen schminken behalve het subjectieve* gevoel van sommige mensen. Daarbij is het gewoon raar om als Zwarte Piet bv groen geschminkt te zijn. Dan ben je een groene Zwarte Piet. Zwarte Piet is traditiegewijs een zwart geschminkt persoon. Dus wat is er mis met een zwarte Zwarte Piet? Niets. En omdat het geen racisme IS zie ik dan eigenlijk ook niet in waarom hij niet zwart zou mogen zijn. That's all. Niks panisch aan.

Eigenlijk is het meeste panische aan deze discussie de uitspraken van de anti Zwarte Piet activisten dat alle voorstanders racisten zouden zijn. Absurd overdreven natuurlijk. En omdat niemand zich onterecht laat uitmaken voor racist, krijg je van die vaak felle (tot totaal belachelijk ongenuanceerde) reacties.

*subjectief in de zin van dat hun gevoel terecht is (ze voelen het nou eenmaal zo), maar de redenatie waarom ze zich zo voelen is onterecht. Dat gevoel komt ergens anders vandaan, dat zit dieper en zal mogelijk een historische grondslag hebben. Misschien is het een soort van minderwaardigheidscomplex? Feitelijk wordt Zwarte Piet nu door hen misbruikt doordat ze dat gevoel hebben. Er moet daarom eerder wat gedaan worden aan hún gevoel, dan aan Zwarte Piet. Zij moeten inzien dat zijzelf een probleem hebben, en daar NIET Zwarte Piet voor misbruiken. Zwarte Piet is onschuldig.
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:03:59 #280
241662 Jian
Well, well, well
pi_132645427
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:58 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ja, ja, als de buurman de kleur van mijn schuurdeur niet aanstaat dan verander ik die toch gewoon en als hij vindt dat ik witte rozen in mijn tuin moet plaatsen omdat hij die mooier vindt dan de rode die er nu staan dan verander ik dat toch ook gewoon, je kan immers maar van het gezeur af zijn ...........
  Overall beste user 2022 maandag 28 oktober 2013 @ 09:05:53 #281
3928 Ulx
pi_132645458
quote:

[..]

Dat is echt een hele goede reden.
pi_132645714
quote:

[..]

Hoe simpel moet je zijn om dit als argument aan te dragen?
pi_132645732
quote:

[..]

Als we zo gaan redeneren wil ik dat jij je account nu verwijderd. Zijn we ook van het gezeur af. En als je dan toch bezig bent, wil ik dat je nooit meer een spijkerbroek draagt, daar neem ik aanstoot aan. En als we toch bezig zijn, wil ik dat je nooit meer <insert random onderwerp>

Je snapt vast wel waar we heen gaan.
pi_132645898
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:27 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het zo bedoeld is, het gaat erom of het zo is...
Juist niet, het gaat om de intentie, niet om hoe het wordt opgevat.
pi_132645903
quote:

[..]

Als je aanhanger bent van de theorie dat er rassenonderscheid kan worden gemaakt wel ja. Als je die achterhaalde theorie niet aanhangt is er geen enkel issue.
pi_132645928
Er zijn heul geen verschillende rassen mensen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_132646012
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:01 schreef Montagui het volgende:
Omdat er geen enkele reden is om je als Zwarte Piet niet zwart te mogen schminken behalve het subjectieve* gevoel van sommige mensen. Daarbij is het gewoon raar om als Zwarte Piet bv groen geschminkt te zijn. Dan ben je een groene Zwarte Piet. Zwarte Piet is traditiegewijs een zwart geschminkt persoon. Dus wat is er mis met een zwarte Zwarte Piet? Niets. En omdat het geen racisme IS zie ik dan eigenlijk ook niet in waarom hij niet zwart zou mogen zijn. That's all. Niks panisch aan.
Dan noem je het toch groene piet ipv groene zwarte piet? En traditiegetrouw kregen enkel arme jongetjes van de Sinterklaas, moeten we alles maar laten bij het oude en zijn aanpassingen vanaf vandaag taboe?
quote:
*subjectief in de zin van dat hun gevoel terecht is (ze voelen het nou eenmaal zo), maar de redenatie waarom ze zich zo voelen is onterecht. Dat gevoel komt ergens anders vandaan, dat zit dieper en zal mogelijk een historische grondslag hebben. Misschien is het een soort van minderwaardigheidscomplex? Feitelijk wordt Zwarte Piet nu door hen misbruikt doordat ze dat gevoel hebben. Er moet daarom eerder wat gedaan worden aan hún gevoel, dan aan Zwarte Piet. Zij moeten inzien dat zijzelf een probleem hebben, en daar NIET Zwarte Piet voor misbruiken. Zwarte Piet is onschuldig.
Natuurlijk zit dat gevoel dieper. De zwarten hebben het nooit echt gemakkelijk gehad toch? En of deze zwarte piet nu racistisch is of niet, het zal in elk geval niet positief meehelpen voor de gevoelens van de zwarten

quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:03 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, ja, als de buurman de kleur van mijn schuurdeur niet aanstaat dan verander ik die toch gewoon en als hij vindt dat ik witte rozen in mijn tuin moet plaatsen omdat hij die mooier vindt dan de rode die er nu staan dan verander ik dat toch ook gewoon, je kan immers maar van het gezeur af zijn ...........
Kijk, ik kan me goed voorstellen dat je hier niet zomaar in meewerkt. Je moet er immers dagelijks tegenaan kijken. is naar mijn idee wat anders dan een sprookjesfiguur voor kinderen..
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:20 schreef Specularium het volgende:

Hoe simpel moet je zijn om dit als argument aan te dragen?
Jah, ik ben niet moeilijk vandaag
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:21 schreef Scorpie het volgende:
Als we zo gaan redeneren wil ik dat jij je account nu verwijderd. Zijn we ook van het gezeur af. En als je dan toch bezig bent, wil ik dat je nooit meer een spijkerbroek draagt, daar neem ik aanstoot aan. En als we toch bezig zijn, wil ik dat je nooit meer <insert random onderwerp>

Je snapt vast wel waar we heen gaan.
Je kan je vraagtekens hebben bij het feit of het racistisch is, Ik heb in elk geval m'n bedenkingen bij het feit dat deze sprookjesfiguur zo heilig is voor jullie. Wat kan een stel volwassen mannen (laat staan ruim 90%) van Nederland zich druk maken over de huidskleur van een verzonnen poppetje :')
pi_132646042
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:38 schreef Roellie80 het volgende:
Je kan je vraagtekens hebben bij het feit of het racistisch is, Ik heb in elk geval m'n bedenkingen bij het feit dat deze sprookjesfiguur zo heilig is voor jullie. Wat kan een stel volwassen mannen Quinsy's (laat staan 8%) van Nederland zich druk maken over de huidskleur van een verzonnen poppetje :')
Even gefixed voor je.
pi_132646058
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Even gefixed voor je.
Dank je, dat bedoel ik voor beide kampen uiteraard.
pi_132646221
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:38 schreef Roellie80 het volgende:

Dan noem je het toch groene piet ipv groene zwarte piet? En traditiegetrouw kregen enkel arme jongetjes van de Sinterklaas, moeten we alles maar laten bij het oude en zijn aanpassingen vanaf vandaag taboe?

Nee hoor, tradities zijn uiteraard aan veranderingen onderhevig, maar die veranderingen laten zich ook niet dwingen. En al zeker niet op de manier zoals dat aangezwengeld wordt door de anti Zwarte Pieten activisten. Daar krijg je juist meer weerstand door waardoor het juist averechts gaat werken.
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:49:08 #291
403186 Walder_Frey
Dirty old man
pi_132646234
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:25 schreef Thomas B. het volgende:
Wow die mevrouw op het Malieveld vandaag. Ik schaam mij diep voor mijn volk. Ik wil naar die mevrouw toegaan en haar zeggen dat we vandaag een nieuw dieptepunt bereikt hebben. Maar volgens mij is ze slim genoeg om dat zelf ook wel door te hebben.
Zo, jij zat vast met traantjes in je ogen toen je dat schreef.
  Overall beste user 2022 maandag 28 oktober 2013 @ 09:49:42 #292
3928 Ulx
pi_132646246
quote:

[..]

Nee. Daar gaat het niet om. Ik zag al plaatjes langskomen dat de zak van Sinterklaas een symbool van slavernij is omdat de koffiebonen ook in jute zakken werden getransporteerd. Alsof er plastic tassen bestonden toen Piet werd verzonnen. Toch vatten mensen dit ook al op als een belediging. Het gaat werkelijk nergens over.
pi_132646247
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee hoor, tradities zijn uiteraard aan veranderingen onderhevig, maar die veranderingen laten zich ook niet dwingen. En al zeker niet op de manier zoals dat aangezwengeld wordt door de anti Zwarte Pieten activisten. Daar krijg je juist meer weerstand door waardoor het juist averechts gaat werken.
Bij verandering is altijd weerstand. De kunst is om die groep maar gewoon links te laten liggen.
pi_132646328
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bij verandering is altijd weerstand. De kunst is om die groep maar gewoon links te laten liggen.
Wordt wat lastiger als die groep de overgrote meerderheid is.
pi_132646382
Vond dat incident met dat vrouwtje op het Malieveld wel treurig.
Al die scheldende Henk's.

Dan schaam ik me wel kapot, maar niet voor Zwarte Piet.
pi_132646406
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:52 schreef Specularium het volgende:

[..]

Wordt wat lastiger als die groep de overgrote meerderheid is.
  Overall beste user 2022 maandag 28 oktober 2013 @ 09:56:23 #297
3928 Ulx
pi_132646416
Dat zag er inderdaad wel sneu uit. Maar het heeft niks met de intocht te maken.
pi_132646434
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:54 schreef Specularium het volgende:
Vond dat incident met dat vrouwtje op het Malieveld wel treurig.
Al die scheldende Henk's.

Dan schaam ik me wel kapot, maar niet voor Zwarte Piet.
Die Henk figuren waren diep triest ja :') Tokkies.
pi_132646446
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:56 schreef Ulx het volgende:
Dat zag er inderdaad wel sneu uit. Maar het heeft niks met de intocht te maken.
Inderdaad, gewoon een gevolg van het debat voeren op 'volwassen' niveau.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')