abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132645299
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:32 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nogal afhankelijk van de context. En wanneer we geen onderscheid meer zouden maken in rassen en/of huidskleur dan snap ik niet waarom jullie zo panisch zwarte piet zwart willen houden
Waarom iets veranderen dat geen racisme is ? Waarom iets veranderen door de onwetendheid van anderen? Waarom iets veranderen omdat anderen racistisch zijn ? Waarom? Warum? Why?
pi_132645331
quote:

[..]

Volgens mij is dat nogal afhankelijk van de context. En wanneer we geen onderscheid meer zouden maken in rassen en/of huidskleur dan snap ik niet waarom jullie zo panisch zwarte piet zwart willen houden
Waarom? Omdat een paar mensen denken dat het beledigend bedoeld is, zonder dat ze gewoon even navragen of dat zo is?
pi_132645333
quote:
5s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom iets veranderen dat geen racisme is ? Waarom iets veranderen door de onwetendheid van anderen? Waarom iets veranderen omdat anderen racistisch zijn ? Waarom? Warum? Why?
Omdat we dan in 1 klap van het gezeur af zijn? Hoe moeilijk kan het zijn
pi_132645383
quote:

[..]

Omdat er geen enkele reden is om je als Zwarte Piet niet zwart te mogen schminken behalve het subjectieve* gevoel van sommige mensen. Daarbij is het gewoon raar om als Zwarte Piet bv groen geschminkt te zijn. Dan ben je een groene Zwarte Piet. Zwarte Piet is traditiegewijs een zwart geschminkt persoon. Dus wat is er mis met een zwarte Zwarte Piet? Niets. En omdat het geen racisme IS zie ik dan eigenlijk ook niet in waarom hij niet zwart zou mogen zijn. That's all. Niks panisch aan.

Eigenlijk is het meeste panische aan deze discussie de uitspraken van de anti Zwarte Piet activisten dat alle voorstanders racisten zouden zijn. Absurd overdreven natuurlijk. En omdat niemand zich onterecht laat uitmaken voor racist, krijg je van die vaak felle (tot totaal belachelijk ongenuanceerde) reacties.

*subjectief in de zin van dat hun gevoel terecht is (ze voelen het nou eenmaal zo), maar de redenatie waarom ze zich zo voelen is onterecht. Dat gevoel komt ergens anders vandaan, dat zit dieper en zal mogelijk een historische grondslag hebben. Misschien is het een soort van minderwaardigheidscomplex? Feitelijk wordt Zwarte Piet nu door hen misbruikt doordat ze dat gevoel hebben. Er moet daarom eerder wat gedaan worden aan hún gevoel, dan aan Zwarte Piet. Zij moeten inzien dat zijzelf een probleem hebben, en daar NIET Zwarte Piet voor misbruiken. Zwarte Piet is onschuldig.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:03:59 #280
241662 Jian
Well, well, well
pi_132645427
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:58 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ja, ja, als de buurman de kleur van mijn schuurdeur niet aanstaat dan verander ik die toch gewoon en als hij vindt dat ik witte rozen in mijn tuin moet plaatsen omdat hij die mooier vindt dan de rode die er nu staan dan verander ik dat toch ook gewoon, je kan immers maar van het gezeur af zijn ...........
pi_132645458
quote:

[..]

Dat is echt een hele goede reden.
pi_132645714
quote:

[..]

Hoe simpel moet je zijn om dit als argument aan te dragen?
pi_132645732
quote:

[..]

Als we zo gaan redeneren wil ik dat jij je account nu verwijderd. Zijn we ook van het gezeur af. En als je dan toch bezig bent, wil ik dat je nooit meer een spijkerbroek draagt, daar neem ik aanstoot aan. En als we toch bezig zijn, wil ik dat je nooit meer <insert random onderwerp>

Je snapt vast wel waar we heen gaan.
pi_132645898
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:27 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het zo bedoeld is, het gaat erom of het zo is...
Juist niet, het gaat om de intentie, niet om hoe het wordt opgevat.
pi_132645903
quote:

[..]

Als je aanhanger bent van de theorie dat er rassenonderscheid kan worden gemaakt wel ja. Als je die achterhaalde theorie niet aanhangt is er geen enkel issue.
pi_132645928
Er zijn heul geen verschillende rassen mensen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_132646012
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:01 schreef Montagui het volgende:
Omdat er geen enkele reden is om je als Zwarte Piet niet zwart te mogen schminken behalve het subjectieve* gevoel van sommige mensen. Daarbij is het gewoon raar om als Zwarte Piet bv groen geschminkt te zijn. Dan ben je een groene Zwarte Piet. Zwarte Piet is traditiegewijs een zwart geschminkt persoon. Dus wat is er mis met een zwarte Zwarte Piet? Niets. En omdat het geen racisme IS zie ik dan eigenlijk ook niet in waarom hij niet zwart zou mogen zijn. That's all. Niks panisch aan.
Dan noem je het toch groene piet ipv groene zwarte piet? En traditiegetrouw kregen enkel arme jongetjes van de Sinterklaas, moeten we alles maar laten bij het oude en zijn aanpassingen vanaf vandaag taboe?
quote:
*subjectief in de zin van dat hun gevoel terecht is (ze voelen het nou eenmaal zo), maar de redenatie waarom ze zich zo voelen is onterecht. Dat gevoel komt ergens anders vandaan, dat zit dieper en zal mogelijk een historische grondslag hebben. Misschien is het een soort van minderwaardigheidscomplex? Feitelijk wordt Zwarte Piet nu door hen misbruikt doordat ze dat gevoel hebben. Er moet daarom eerder wat gedaan worden aan hún gevoel, dan aan Zwarte Piet. Zij moeten inzien dat zijzelf een probleem hebben, en daar NIET Zwarte Piet voor misbruiken. Zwarte Piet is onschuldig.
Natuurlijk zit dat gevoel dieper. De zwarten hebben het nooit echt gemakkelijk gehad toch? En of deze zwarte piet nu racistisch is of niet, het zal in elk geval niet positief meehelpen voor de gevoelens van de zwarten

quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:03 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, ja, als de buurman de kleur van mijn schuurdeur niet aanstaat dan verander ik die toch gewoon en als hij vindt dat ik witte rozen in mijn tuin moet plaatsen omdat hij die mooier vindt dan de rode die er nu staan dan verander ik dat toch ook gewoon, je kan immers maar van het gezeur af zijn ...........
Kijk, ik kan me goed voorstellen dat je hier niet zomaar in meewerkt. Je moet er immers dagelijks tegenaan kijken. is naar mijn idee wat anders dan een sprookjesfiguur voor kinderen..
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:20 schreef Specularium het volgende:

Hoe simpel moet je zijn om dit als argument aan te dragen?
Jah, ik ben niet moeilijk vandaag
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:21 schreef Scorpie het volgende:
Als we zo gaan redeneren wil ik dat jij je account nu verwijderd. Zijn we ook van het gezeur af. En als je dan toch bezig bent, wil ik dat je nooit meer een spijkerbroek draagt, daar neem ik aanstoot aan. En als we toch bezig zijn, wil ik dat je nooit meer <insert random onderwerp>

Je snapt vast wel waar we heen gaan.
Je kan je vraagtekens hebben bij het feit of het racistisch is, Ik heb in elk geval m'n bedenkingen bij het feit dat deze sprookjesfiguur zo heilig is voor jullie. Wat kan een stel volwassen mannen (laat staan ruim 90%) van Nederland zich druk maken over de huidskleur van een verzonnen poppetje :')
pi_132646042
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:38 schreef Roellie80 het volgende:
Je kan je vraagtekens hebben bij het feit of het racistisch is, Ik heb in elk geval m'n bedenkingen bij het feit dat deze sprookjesfiguur zo heilig is voor jullie. Wat kan een stel volwassen mannen Quinsy's (laat staan 8%) van Nederland zich druk maken over de huidskleur van een verzonnen poppetje :')
Even gefixed voor je.
pi_132646058
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Even gefixed voor je.
Dank je, dat bedoel ik voor beide kampen uiteraard.
pi_132646221
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:38 schreef Roellie80 het volgende:

Dan noem je het toch groene piet ipv groene zwarte piet? En traditiegetrouw kregen enkel arme jongetjes van de Sinterklaas, moeten we alles maar laten bij het oude en zijn aanpassingen vanaf vandaag taboe?

Nee hoor, tradities zijn uiteraard aan veranderingen onderhevig, maar die veranderingen laten zich ook niet dwingen. En al zeker niet op de manier zoals dat aangezwengeld wordt door de anti Zwarte Pieten activisten. Daar krijg je juist meer weerstand door waardoor het juist averechts gaat werken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:49:08 #291
403186 Walder_Frey
Dirty old man
pi_132646234
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:25 schreef Thomas B. het volgende:
Wow die mevrouw op het Malieveld vandaag. Ik schaam mij diep voor mijn volk. Ik wil naar die mevrouw toegaan en haar zeggen dat we vandaag een nieuw dieptepunt bereikt hebben. Maar volgens mij is ze slim genoeg om dat zelf ook wel door te hebben.
Zo, jij zat vast met traantjes in je ogen toen je dat schreef.
pi_132646246
quote:

[..]

Nee. Daar gaat het niet om. Ik zag al plaatjes langskomen dat de zak van Sinterklaas een symbool van slavernij is omdat de koffiebonen ook in jute zakken werden getransporteerd. Alsof er plastic tassen bestonden toen Piet werd verzonnen. Toch vatten mensen dit ook al op als een belediging. Het gaat werkelijk nergens over.
pi_132646247
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee hoor, tradities zijn uiteraard aan veranderingen onderhevig, maar die veranderingen laten zich ook niet dwingen. En al zeker niet op de manier zoals dat aangezwengeld wordt door de anti Zwarte Pieten activisten. Daar krijg je juist meer weerstand door waardoor het juist averechts gaat werken.
Bij verandering is altijd weerstand. De kunst is om die groep maar gewoon links te laten liggen.
pi_132646328
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bij verandering is altijd weerstand. De kunst is om die groep maar gewoon links te laten liggen.
Wordt wat lastiger als die groep de overgrote meerderheid is.
pi_132646382
Vond dat incident met dat vrouwtje op het Malieveld wel treurig.
Al die scheldende Henk's.

Dan schaam ik me wel kapot, maar niet voor Zwarte Piet.
pi_132646406
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:52 schreef Specularium het volgende:

[..]

Wordt wat lastiger als die groep de overgrote meerderheid is.
pi_132646416
Dat zag er inderdaad wel sneu uit. Maar het heeft niks met de intocht te maken.
pi_132646434
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:54 schreef Specularium het volgende:
Vond dat incident met dat vrouwtje op het Malieveld wel treurig.
Al die scheldende Henk's.

Dan schaam ik me wel kapot, maar niet voor Zwarte Piet.
Die Henk figuren waren diep triest ja :') Tokkies.
pi_132646446
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:56 schreef Ulx het volgende:
Dat zag er inderdaad wel sneu uit. Maar het heeft niks met de intocht te maken.
Inderdaad, gewoon een gevolg van het debat voeren op 'volwassen' niveau.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')