abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132563745
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
En verder..
pi_132563775
Deel 20 en het is nog niet eens november.

*O*.
pi_132563816
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niet op ingaan, gewoon weghonen.
Eerst door die trol voor leugenaar en racist uitgemaakt worden. Dan sla je 'm om de oren met z'n eigen cijfers. Die worden tot viermaal toe genegeerd. Vervolgens beweert 'ie dat het nog steeds om een meerderheid gaat. Dan kauw je het helemaal voor en weer is 'ie weg. Wedden dat 'ie verderop in de reeks weer opnieuw begint.

Serieus, dit soort naarlingen zorgen ervoor dat deze onzin zo uit de klauwen loopt. Je zou 'm toch bitchslappen als je kon...
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:27:49 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132563838
Dwars door het slotje... Sorry!

Gelly, in huize Sjeen bestaat de Kerstman niet, ik refereerde aan de Coca Cola reclame...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:28:02 #5
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132563849
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:19 schreef KreKkeR het volgende: [..] Waarom zou het normaal zijn als je als zwarte voor je medezwarten kiest? Ik vind het gewoon een rare insinuatie omdat je daarmee de suggestie wekt dat iemand niet naar de feiten heeft gekeken maar alleen een standpunt inneemt om zijn 'soortgenoten' te steunen.
Newsflash: mensen in het algemeen kiezen vaker een kant die dichter bij ze staat. Zouden negers anders zijn? Maar misschien heb je gelijk en hebben ze toevallig een rijtje hele domme gasten gefilmd en bij elkaar geplakt. Die allemaal vage dingen aan de haren erbij trollen om toch vooral een punt te kunnen maken dat zwarte piet raistisch is. Dat het helemaal niet meespeelt dat er ondertussen in elk journaal genoemd wordt dat er 2 miljoen mensen zijn die vinden dat zwarte piet niet racistisch is, terwijl een clubje met dezelfde voorouders als je zelf hebt claimt van wel. Neu, da's inderdaad wel logisch, dat dat niet meespeelt.

Dit soort logica:
"Waarom vragen mensen niet aan de Surinaamse buurman of hij zwarte piet wil spelen, omdat hij al zwart is".
Nou! Dan weet je toch dat zwarte piet niet klopt?
Haters everywhere but I don't really care.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:30:02 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132563982
denk je dat die 2 miljoen mensen allemaal blank zijn?

lijkt me nogal stug, ik gok zomaar dat het een vrij normale afspiegeling is van de bevolking hier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132564020
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:27 schreef Sjeen het volgende:
Dwars door het slotje... Sorry!

Gelly, in huize Sjeen bestaat de Kerstman niet, ik refereerde aan de Coca Cola reclame...
Ik weet niet of je wel eens een schoorsteenveger hebt gezien, maar die zijn niet pikzwart.

Kennelijk vertel je je kinderen een andere geschiedenis van Zwarte Piet, waarom doe je dat ?
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:31:12 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564041
waarom niet?
pi_132564077
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:30 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik weet niet of je wel eens een schoorsteenveger hebt gezien, maar die zijn niet pikzwart.

Kennelijk vertel je je kinderen een andere geschiedenis van Zwarte Piet, waarom doe je dat ?
Mensen zijn jou geen verantwoording schuldig hoor.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:32:12 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564097
zo heb ik het verhaal van mijn ouders meegekregen, ik zie geen reden om dat te gaan veranderen omdat sommigen vinden dat het op blackface lijkt ofzo
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:32:34 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564114
moet ik straks ook de holocaust gaan uit lopen leggen zeker, gezellige pakjesavond zal dat worden
pi_132564121
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:30 schreef sp3c het volgende:

lijkt me nogal stug, ik gok zomaar dat het een vrij normale afspiegeling is van de bevolking hier
Ook iets dat stelselmatig wordt genegeerd: als bij mijn vrienden met een kleurtje ga rondvragen hoor ik geen enkele wanklank. Maar goed, die negertjes weten natuurlijk zelluf helemaal geeneens hoe erg ze gediscrimineerd worden he...
pi_132564145
quote:

De discussie gaat toch niet over wie Zwarte Piet wel normaal en acceptabel vinden ? Volgens mij is dat het punt juist, dat de meerderheid voor een feest een figuur gebruikt die een minderheid kennelijk kwetst.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:33:34 #14
28167 matthijst
pi_132564163
quote:

Dat zou inderdaad wel het geval zijn, maar het wordt op TV gebracht als een grote NL tegen racisme show waar "zelfs de VN zich mee bemoeit".

Overigens claimen Bluesdude en die andere aanhangers dat het om honderdduizenden zwarten gaat, gebaseerd op een telling in Amsterdam.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:34:08 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132564197
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:30 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik vertel helemaal niks... Nooit gedaan ook eerlijk gezegd. Sinterklaasjournaal doet de truc :)
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:34:40 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564225
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:33 schreef gelly het volgende:

[..]

De discussie gaat toch niet over wie Zwarte Piet wel normaal en acceptabel vinden ? Volgens mij is dat het punt juist, dat de meerderheid voor een feest een figuur gebruikt die een minderheid kennelijk kwetst.
nou het lijkt mij belangrijk om te weten of die minderheid zich daadwerkelijk gekwetst voelt
pi_132564251
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:34 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik vertel helemaal niks... Nooit gedaan ook eerlijk gezegd. Sinterklaasjournaal doet de truc :)
Dat kan. Maar er is een reden voor het "zwart door de schoorsteen" verhaal. Waarom denk je dat dat verhaal er is ?
pi_132564287
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou het lijkt mij belangrijk om te weten of die minderheid zich daadwerkelijk gekwetst voelt
Dat blijkt toch ? Wellicht niet allemaal en iedereen evenveel.
pi_132564299
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:33 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad wel het geval zijn, maar het wordt op TV gebracht als een grote NL tegen racisme show waar "zelfs de VN zich mee bemoeit".

Overigens claimen Bluesdude en die andere aanhangers dat het om honderdduizenden zwarten gaat, gebaseerd op een telling in Amsterdam.
19.6% van 297 ondervraagde Amsterdamse Antillianen, Surinamers en Ghanezen is er niet helemaal gelukkig mee. Onderzoek i.o.v. van de goedste goedmens in Amsterdam (en dat wil wat zeggen, geloof me) Andrée van Es
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:35:53 #20
28167 matthijst
pi_132564306
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:32 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Ook iets dat stelselmatig wordt genegeerd: als bij mijn vrienden met een kleurtje ga rondvragen hoor ik geen enkele wanklank. Maar goed, die negertjes weten natuurlijk zelluf helemaal geeneens hoe erg ze gediscrimineerd worden he...
Dat zeggen ze dan wel inderdaad :)
Die negertjes die snappen het niet, net als wij trouwens, want wij zijn geen racisten, nee want we waren ons er niet van bewust dat het racistisch was. Dat dat implicieert dat we dan nu wel racisten zijn dat boeit niet.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:36:23 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132564340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:35 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat kan. Maar er is een reden voor het "zwart door de schoorsteen" verhaal. Waarom denk je dat dat verhaal er is ?
Omdat in die tijd nog heel veel huizen een open haard hadden en men een verhaal moest hebben hoe die kadootjes in de schoenen terecht kwamen...
pi_132564344
quote:

[..]

De vraag is of we minderheden tegemoet moeten komen en waar we de grens trekken. Zo is maandag het offerfeest en ik kan me voorstellen dat een PvdD minderheid dat ook niet leuk vind voor de dieren. Zullen we dat dan ook maar afschaffen, of gaan we daar ook over discussiëren?
pi_132564391
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De vraag is of we minderheden tegemoet moeten komen en waar we de grens trekken. Zo is maandag het offerfeest en ik kan me voorstellen dat een PvdD minderheid dat ook niet leuk vind voor de dieren. Zullen we dat dan ook maar afschaffen, of gaan we daar ook over discussiëren?
Offerfeest afschaffen? Racist! PVV'er!
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:37:40 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564418
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:35 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat blijkt toch ? Wellicht niet allemaal en iedereen evenveel.
ja naja er zijn ook mensen die zich gekwetst voelen door South Park, die ene dikke rooie van Youtube bv ... so what?
pi_132564463
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:36 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Omdat in die tijd nog heel veel huizen een open haard hadden en men een verhaal moest hebben hoe die kadootjes in de schoenen terecht kwamen...
Het heeft niks te maken met het feit(!) dat Zwarte Piet eigenlijk een neger is, een zwarte knecht, en dat op een gegeven moment het niet echt maatschappelijk verantwoord meer was om hem als dusdanig te portretteren ?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:38:25 #26
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132564469
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja naja er zijn ook mensen die zich gekwetst voelen door South Park, die ene dikke rooie van Youtube bv ... so what?
Ik woon in Limburg... Hoe moet ik me wel niet voelen?
pi_132564507
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Beschaamd natuurlijk :D
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:39:10 #28
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132564520
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:28 schreef matthijst het volgende:

Dit soort logica:
"Waarom vragen mensen niet aan de Surinaamse buurman of hij zwarte piet wil spelen, omdat hij al zwart is".
Omdat zwarte piet een zwart gemaakt gezicht heeft en een pruik op, anders is het geen échte zwarte piet. Het vel onder de schmink kan elke kleur hebben - dat maakt niet uit - dus waarom zou je speciaal iemand vragen die een gekleurde huid heeft ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:39:14 #29
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_132564525
Ja dat offerfeest moet inderdaad afgeschaft worden. Dat kan wel kwaad, in tegenstelling tot Zwarte Piet, die doet geen vlieg kwaad, behalve Shepherd natuurlijk. Die gaat in de zak.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:39:34 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564553
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

kut
pi_132564569
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:37 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Offerfeest afschaffen? Racist! PVV'er!
Ik wil alleen maar dat er geen dieren meer worden geslacht. Vegetarisch een optie?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:39:52 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132564573
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Het heeft niks te maken met het feit(!) dat Zwarte Piet eigenlijk een neger is, een zwarte knecht, en dat op een gegeven moment het niet echt maatschappelijk verantwoord meer was om hem als dusdanig te portretteren ?
Daarom is het inmiddels ook geen domme knecht meer, sterker nog, als die doortastende pieten er niet waren, zou die ouwe seniele Klaas nooit van zijn leven op tijd hier zijn.
pi_132564587
quote:

[..]

Als je uit overheidswege een offerfeest gaat organiseren dan mag je best wel naar klachten van de PvdD luisteren lijkt me. Want dat is het punt he, de gemeente Amsterdam organiseert de intocht.

Die overigens bijna niet was doorgegaan door gebrek aan sponsors. Dus zo enorm belangrijk is die intocht kennelijk ook weer niet.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:40:20 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564592
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:39 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Daarom is het inmiddels ook geen domme knecht meer, sterker nog, als die doortastende pieten er niet waren, zou die ouwe seniele Klaas nooit van zijn leven op tijd hier zijn.
zeker in Limburg niet -O-
pi_132564599
quote:

[..]

Precies, dat was ook mijn punt. Het illegaal slachten van dieren is ook mishandeling. Dan moeten we dat ook afschaffen omdat het niet "normaal" is, maar dat doen we ook niet want dat regelt de wet verder.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:40:41 #36
28167 matthijst
pi_132564612
Dat is het hele punt inderdaad: om hoeveel mensen moet je iets aanpassen? Zelfs met al die heisa de laatste tijd hebben ze na twee jaar een keer 10.000 volgers op Facebook, waarvan het gros ze waarschijnlijk volgt om te zien wat ze nu weer voor zwetsverhalen hebben.

Ik denk dat er in Nederland wel 10.000 homo's zijn die zich ergeren aan blije homo's in strings op de grachten, omdat dat een "karikatuur" van een homo is. Toch schaffen we de gay parade niet af.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:41:00 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564630
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:40 schreef gelly het volgende:

[..]

Als je uit overheidswege een offerfeest gaat organiseren dan mag je best wel naar klachten van de PvdD luisteren lijkt me. Want dat is het punt he, de gemeente Amsterdam organiseert de intocht.

Die overigens bijna niet was doorgegaan door gebrek aan sponsors. Dus zo enorm belangrijk is die intocht kennelijk ook weer niet.
dat zal nu wel goedzitten gok ik

bedankt Quincy ^O^
pi_132564683
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:39 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dus kennelijk is het toch aanvaardbaar als het verhaal aangepast wordt, met een leugentje om bestwil. En als je niet beter weet is het feest even leuk. Daar komt het toch op neer ?
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:42:06 #39
28167 matthijst
pi_132564686
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:39 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Omdat zwarte piet een zwart gemaakt gezicht heeft en een pruik op, anders is het geen échte zwarte piet. Het vel onder de schmink kan elke kleur hebben - dat maakt niet uit - dus waarom zou je speciaal iemand vragen die een gekleurde huid heeft ?
Dat snap ik. Dat was de uitspraak van een achterlijke uit de Bijlmer, waarmee ze wilde bewijzen dat het allemaal een heel fout feestje is.
pi_132564739
Als ik in herhaling mag :) hoe zit het met de kleur schmink als je zelf donker gekleurd bent? Ben je dan niet meer onherkenbaar voor kinderen als je je wit schminkt dan als je je zwart schminkt?
pi_132564749
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

Die reageerde ook al zo overdreven agressief.
pi_132564751
Maar goed, we hebben het dus over 19.6% van 297 ondervraagde Antillianen, Surinamers en Ghanezen die in Amsterdam wonen.

Nu weet ik toevallig dat er zo'n 250.000 Surinamers in NL zijn. Ghanezen en Antillianen zullen samen ongeveer eenzelfde aantal zijn (gokje). Maakt pakweg een half miljoen mensen. Dan vind ik een kerngroep van nog geen 300 man, uitsluitend Amsterdammers ook nog, geen representatieve hoeveelheid.
pi_132564772
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:40 schreef matthijst het volgende:

Ik denk dat er in Nederland wel 10.000 homo's zijn die zich ergeren aan blije homo's in strings op de grachten, omdat dat een "karikatuur" van een homo is. Toch schaffen we de gay parade niet af.
Je zou een punt hebben als 10.000 hetero's zich als uitbundige homo's gingen uitdossen.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:43:46 #44
28167 matthijst
pi_132564791
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Dus kennelijk is het toch aanvaardbaar als het verhaal aangepast wordt, met een leugentje om bestwil. En als je niet beter weet is het feest even leuk. Daar komt het toch op neer ?
Een roe minder, een iets slimmere piet. En nu mag zwarte piet niet zwarte meer zijn. Waar stopt het?
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:44:14 #45
28167 matthijst
pi_132564827
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:43 schreef gelly het volgende:

[..]

Je zou een punt hebben als 10.000 hetero's zich als uitbundige homo's gingen uitdossen.
Misschien staan die er ook wel bij?
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:44:16 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564830
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:42 schreef poemojn het volgende:
Als ik in herhaling mag :) hoe zit het met de kleur schmink als je zelf donker gekleurd bent? Ben je dan niet meer onherkenbaar voor kinderen als je je wit schminkt dan als je je zwart schminkt?
bij ons (Surinaamse familie) schilderden de Pieten zich ook gewoon zwart

kwam van de schoorsteen volgens oma
pi_132564842
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:43 schreef matthijst het volgende:

[..]

Een roe minder, een iets slimmere piet. En nu mag zwarte piet niet zwarte meer zijn. Waar stopt het?
Het stopt nooit, omdat tijden veranderen.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:45:06 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132564874
quote:

[..]

je zou een punt hebben als alleen blanken zich vermommen als zwarte Piet
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:45:12 #49
28167 matthijst
pi_132564886
quote:

[..]

Want een neger ziet eruit als zwarte piet?
pi_132564931
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

bij ons (Surinaamse familie) schilderden de Pieten zich ook gewoon zwart

kwam van de schoorsteen volgens oma
en dat werkte goed genoeg dus? Dan hoeft dat ook geen reden zijn om de kleur aan te passen. Ik kon me alleen voorstellen dat het beter zou gaan met wit. :)
pi_132564938
quote:

[..]

Die zouden we serieus nemen denk je?
pi_132564942
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:34 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Neen, dan heb je niet goed gelezen. Hooguit een kwart van de mensen met een kleurtje in Amsterdam voelde zich er niet helemaal happy bij. De rest kon zich voorstellen dat ánderen een probleem mee zouden kunnen hebben.
Nee.
quote:
Van de Surinaamse Amsterdammers voelt 27 procent zich wel achtergesteld door Zwarte Piet, 50 procent vindt dat voor anderen zo is en slechts 19 procent ervaart het hulpje helemaal niet als discriminerend. Bij Antilliaanse Amsterdammers betrekt 18 procent de discriminatie op zichzelf, 55 procent vindt dat dit voor anderen het geval is en bijna een kwart (24 procent) meent dat er van discriminatie geen sprake is.
Als je het voor anderen discriminerend vindt voel je je er niet helemaal happy bij en dat is bij 77% van de Surinamers en 73% van de Antillianen. En als je racisme niet op jezelf betrekt, maar wel op anderen vind je het nog steeds racistisch.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:47:08 #53
339669 JerryWesterby
pi_132564991
Ik wil het offerfeest laten verbieden door de VN, omdat dieren de marteldood sterven. Dat is nog eens iets anders dan geschminkt worden. Waar moet ik dan wezen?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:47:16 #54
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132564997
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:28 schreef matthijst het volgende:

[..]

Newsflash: mensen in het algemeen kiezen vaker een kant die dichter bij ze staat. Zouden negers anders zijn? Maar misschien heb je gelijk en hebben ze toevallig een rijtje hele domme gasten gefilmd en bij elkaar geplakt. Die allemaal vage dingen aan de haren erbij trollen om toch vooral een punt te kunnen maken dat zwarte piet raistisch is. Dat het helemaal niet meespeelt dat er ondertussen in elk journaal genoemd wordt dat er 2 miljoen mensen zijn die vinden dat zwarte piet niet racistisch is, terwijl een clubje met dezelfde voorouders als je zelf hebt claimt van wel. Neu, da's inderdaad wel logisch, dat dat niet meespeelt.

Dit soort logica:
Goh eerst ben ik net zo paranoïde als die Quincy, maar later geef je (in de post waar ik nu op reageer) zelf aan dat mijn post, waarin ik het vermoedden uitte dat jij aannam dat Sp3c iemand steunde op basis van zijn afkomst, wel degelijk klopte.

Of sloeg dat paranoïde op die insinuatie van jou? Waarin je al meteen even voor het gemak aannam dat ik jou uitmaakte voor pvv'er/arier/whatever? Terwijl ik dit overduidelijk NIET deed. Want in dat geval ben jij degene die paranoïde is matthijst.

Maar goed... is het wel eens bij je opgekomen dat 'dicht bij iemand staan' kan zijn gebaseerd op een tig aantal diverse criteria, waarbij niet altijd of meestal huidskleur of land waar de voorouders vandaan komen' criterium nummer 1 hoeft te zijn.

En is het wel eens bij je opgekomen dat iemand zijn mening ook kan hebben, niet omdat hij een band voelt met een persoon, maar puur op basis van standpunten/argumenten in de discussie?

En is het wel eens bij je opgekomen dat sommige mensen wat makkelijker de situatie van een afstand / minder emotioneel kunnen aanschouwen? Waardoor ze beter in staat zijn de diverse standpunten te begrijpen?

Ik heb trouwens niet alle posts van sp3c gelezen, maar volgens mij steunt hij dit groepje niet eens (maar ik kan er naast zitten). Ik steun dit groepje in ieder geval niet. Ik krijg echter het idee dat jij een beetje de 'als je niet met ons bent, ben je tegen ons' redenatie begint te hanteren, of vergis ik me daarin?

En wat weet jij überhaupt over de voorouders van die 2 miljoen mensen?

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 25-10-2013 21:53:52 ]
Krekker is de bom!
pi_132565037
pi_132565048
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:46 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Als je het voor anderen discriminerend vindt voel je je er niet helemaal happy bij en dat is bij 77% van de Surinamers en 73% van de Antillianen. En als je racisme niet op jezelf betrekt, maar wel op anderen vind je het nog steeds racistisch.
Ge-lul! Jij kunt niet voor een ander bepalen hoe die zich eventueel voelt. En dat is precies wat er aan 'jullie' mankeert.

Je moet sec kijken naar hoe men het op zichzelf betrekt. Punt uit.
pi_132565078
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:27 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Eerst door die trol voor leugenaar en racist uitgemaakt worden.
Sorry... maar waar heb ik je een leugenaar en racist genoemd?
geef quotes en linkjes.
Ik kan het me niet herinneren.
Jij scheldt mij dus wel uit ..Svp niet meer doen.... je weet.... die lui uit Spanje komen weer .. nemen je mee enzo.

Die 19,6 procent in het amsterdams onderzoek ... bedoel je het aantal zwarte deelnemers in % die zeggen dat zwarte piet discriminerend is?
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf tabel pagina 3.
Anders volg ik je niet zo.
Ik bedoel dat een meerderheid van zwarte mensen (surinaams, antilliaans, ghanees) zwarte piet discriminerend vinden voor zichzelf of voor anderen , Dat is een meerderheid van ongeveer 70%.
Lees de tabel op pagina 3
Ik vat dat samen als 'ze zijn niet happy met het zwartepietenspel'
Dat onderzoek van eenvandaag bevestigt mijn conclusie .
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156 op 7.30 minuten
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:48:36 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565081
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:45 schreef poemojn het volgende:

[..]

en dat werkte goed genoeg dus? Dan hoeft dat ook geen reden zijn om de kleur aan te passen. Ik kon me alleen voorstellen dat het beter zou gaan met wit. :)
ik zie geen reden om het aan te passen nee

wil mezelf best wit schilderen tegen die tijd voor de neefjes/nichtjes mij om het even maar ik zie simpelweg niet in waarom het niet gewoon zwarte piet mag blijven zoals het inmijn jeugd was
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:48:40 #59
28167 matthijst
pi_132565086
Haha, dat zijn toch lachwekkende cijfers man. Een zwarte die zegt: ik vind het niet racistisch voor mezelf, maar ik denk dat er vast wel een andere zwarte is voor wie het wel racistisch is.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:49:32 #60
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132565125
Waar ik nu echt met mijn verstand niet bij kan is het volgende :
Hoe kan een kleine minderheid die zelf al deel uit maakt van een minderheid, nu van een overgrote meerderheid verwachten dat die zich laten kwetsen, omdat anders de voornoemde kleine minderheid van een minderheid ( kun je t nog volgen ? ) zich gekwetst voelt ?

Sinterklaasfeest verpesten is voor heel veel mensen ( de overgrote meerderheid ) errug kwetsend. -O-
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132565146
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:48 schreef matthijst het volgende:
Haha, dat zijn toch lachwekkende cijfers man. Een zwarte die zegt: ik vind het niet racistisch voor mezelf, maar ik denk dat er vast wel een andere zwarte is voor wie het wel racistisch is.
Ja, apart man. Net zoals ik kan begrijpen dat een blanke geen probleem heeft met Zwarte Piet maar ik wel. Al die negers lijken ook op elkaar natuurlijk, dat zal het zijn.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:50:08 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565148
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:47 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik wil het offerfeest laten verbieden door de VN, omdat dieren de marteldood sterven. Dat is nog eens iets anders dan geschminkt worden. Waar moet ik dan wezen?
bij de VN denk ik?

zal ook heus wel een topic lopen ergens op fok! waar dat daadwerkelijk ontopic is
pi_132565196
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:49 schreef deedeetee het volgende:
Waar ik nu echt met mijn verstand niet bij kan is het volgende :
Hoe kan een kleine minderheid die zelf al deel uit maakt van een minderheid, nu van een overgrote meerderheid verwachten dat die zich laten kwetsen, omdat anders de voornoemde kleine minderheid van een minderheid ( kun je t nog volgen ? ) zich gekwetst voelt ?

Sinterklaasfeest verpesten is voor heel veel mensen ( de overgrote meerderheid ) errug kwetsend. -O-
Een minderheid die intolerant is tegen de meerderheid.
pi_132565197
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sorry... maar waar heb ik je een leugenaar en racist genoemd?
geef quotes en linkjes.
Ik kan het me niet herinneren.
Jij scheldt mij dus wel uit ..Svp niet meer doen.... je weet.... die lui uit Spanje komen weer .. nemen je mee enzo.

Die 19,6 procent in het amsterdams onderzoek ... bedoel je het aantal zwarte deelnemers in % die zeggen dat zwarte piet discriminerend is?
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf tabel pagina 3.
Anders volg ik je niet zo.
Ik bedoel dat een meerderheid van zwarte mensen (surinaams, antilliaans, ghanees) zwarte piet discriminerend vinden voor zichzelf of voor anderen , Dat is een meerderheid van ongeveer 70%.
Lees de tabel op pagina 3
Ik vat dat samen als 'ze zijn niet happy met het zwartepietenspel'
Dat onderzoek van eenvandaag bevestigt mijn conclusie .
Je beweert dat de resultaten van dit onderzoek niet eerder zijn besproken. Dus noem je me een leugenaar. Dat je de voorstanders racistisch vindt mag inmiddels genoegzaam bekend zijn, dus noem je me een racist.

De cijfers uit je eigen onderzoek liegen niet. Je kunt lullen tot je een ons weegt, maar je hebt geen gelijk. Punt.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:51:43 #65
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132565229
quote:
Wat is daar precies zo lachwekkend aan?

Er wordt een vraag gesteld en zowel blanken als zwarten geven daar antwoord op. Maar waarom is het zo verschrikkelijk raar dat een zwarte iets voor zichzelf niet racistisch vindt, maar ALS men hem om zijn mening vraagt, het vermoeden heeft dat het voor een ander wel racistisch zou kunnen zijn?
Krekker is de bom!
pi_132565232
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zie geen reden om het aan te passen nee

wil mezelf best wit schilderen tegen die tijd voor de neefjes/nichtjes mij om het even maar ik zie simpelweg niet in waarom het niet gewoon zwarte piet mag blijven zoals het inmijn jeugd was
De Zwarte Piet uit jouw jeugd is al een andere dan de huidige.
pi_132565241
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:48 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Ge-lul! Jij kunt niet voor een ander bepalen hoe die zich eventueel voelt. En dat is precies wat er aan 'jullie' mankeert.

Je moet sec kijken naar hoe men het op zichzelf betrekt. Punt uit.
En als ik nu zeg dat ik het niet vindt kunnen dat wij in Nederland een racistisch 'feest' in stand houden? Dan betrek ik het toch op mijzelf en mijn gevoel daarbij, of niet dan?
Het lijkt me trouwens zo dat niemand zich fijn voelt bij een in zijn ogen racistisch feest, dus dan kom je wel degelijk op 77% en 73% uit.
pi_132565260
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:48 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Die onderzoeken wijzen zeer zeker in de richting van dat een meerderheid van de zwarte deelnemers niet happy is met de zwartepietenshow.
Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar als jij daar zo agressief op reageert dan breek je zelf je geloofwaardigheid af als integer denkend mens.
En jij kan ook niet bepalen dat een meerderheid er niet niet-happy mee is.
Hooguit kun je dat naar voren schuiven als jouw mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 25-10-2013 21:57:39 ]
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:52:18 #69
339669 JerryWesterby
pi_132565266
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

bij de VN denk ik?

zal ook heus wel een topic lopen ergens op fok! waar dat daadwerkelijk ontopic is
Ja inderdaad, ze zullen me wel weer voor zijn.
pi_132565268
quote:
Dat heet empathie. Je verplaatsen in een ander.

Nog nooit van gehoord?
pi_132565275
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:47 schreef JerryWesterby het volgende:
Niet in dit topic.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:52:33 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565281
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:47 schreef KreKkeR het volgende:
Ik heb trouwens niet alle posts van sp3c gelezen, maar volgens mij steunt hij dit groepje niet eens (maar ik kan er naast zitten). Ik steun dit groepje in ieder geval niet. Ik krijg echter het idee dat jij een beetje de 'als je niet met ons bent, ben je tegen ons' redenatie begint te hanteren, of vergis ik me daarin?
ik ben geen fan nee, ik ben pro Zwarte Piet

maar ik vind een groot deel van (de argumenten van) mijn medestanders een beetje jammer -O-
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:53:30 #73
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132565330
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Tuurlijk... Geleidelijk kan dat prima, lijkt mij. Niet geforceerd, omdat je het feestje dan flink verknald. Wat nu dus al gebeurt en dat vind ik zonde.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:53:57 #74
28167 matthijst
pi_132565360
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:47 schreef KreKkeR het volgende:
Waarin je al meteen even voor het gemak aannam dat ik jou uitmaakte voor pvv'er/arier/whatever? Terwijl ik dit overduidelijk NIET deed. Want in dat geval ben jij degene die paranoïde is matthijst.
Dat ging niet specifiek over jou, maar is wel het beeld dat je hier krijgt. Voor zwartie Piet = laag IQ + PVV.

quote:
Maar goed... is het wel eens bij je opgekomen...
En is het wel eens bij je opgekomen dat iemand zijn mening...
En is het wel eens bij je opgekomen ...
Allemaal leuk in andere situaties, maar we hebben het hier over een specifiek punt, waarbij o.a. Surinamers, Antillianen en Ghanezen gevraagd wordt naar hun mening over het al dan niet racistisch zijn van zwarte piet. Als jij dan niet kunt toegeven dat de kans groot is dan hun mening dan ook bepaald wordt door hun afkomst en de mening van anderen met dezelfde afkomst.... Tsja, dan ben je gewoon lachwekkend.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:53:57 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565363
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:51 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De Zwarte Piet uit jouw jeugd is al een andere dan de huidige.
niet bij mij thuis :{w

spaceshuttleboordschutter Piet komt er hier niet in
pi_132565417
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ben geen fan nee, ik ben pro Zwarte Piet

maar ik vind een groot deel van (de argumenten van) mijn medestanders een beetje jammer -O-
Het was je nog niet eerder opgevallen dat minderheden vaak enkel welkom zijn als ze niet van mening verschillen met de blanke autochtoon ?

Dezelfde figuren vinden de brabo neger ook zo geweldig. Een neger met een brabants accent, hilarisch ! En hij lult nog in "ons" straatje ook. Die mag wel blijven.
pi_132565496
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:53 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Tuurlijk... Geleidelijk kan dat prima, lijkt mij. Niet geforceerd, omdat je het feestje dan flink verknald. Wat nu dus al gebeurt en dat vind ik zonde.
Ik heb nu niet bepaald het idee dat Quinsy aan die hectiek schuldig is. De discussie is er namelijk elk jaar, alleen dit jaar voor het eerst zo heftig.
pi_132565506
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:51 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Je beweert dat de resultaten van dit onderzoek niet eerder zijn besproken. Dus noem je me een leugenaar.
Welja..... je zit mij jouw standpunt op te dringen. Ik heb je geen leugenaar genoemd.
Maar ik wil je wel tegemoet komen hoor: je bent niet zo erg integer met cijfers en waarheidsvinding

quote:
Dat je de voorstanders racistisch vindt mag inmiddels genoegzaam bekend zijn, dus noem je me een racist.
Je doet het toch weer !!
2x ..... zit jij mij een standpunt door jou verzonnen in de schoenen te schuiven.
Houd eens op met dat niet integer gedoe.
Ik heb jou geen racist genoemd en ook niet "de voorstanders" .

quote:
Je kunt lullen tot je een ons weegt, maar je hebt geen gelijk. Punt.
ahhhhhh ... je herhaalt weer dat jij gelijk hebt, maar je onderbouwt al weer niks.
Je hebt geen Punt
pi_132565538
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

niet bij mij thuis :{w

spaceshuttleboordschutter Piet komt er hier niet in
Ik weet niet hoe oud je bent, maar tot 1980 droegen alle Pieten een roe. Tot een paar jaar geleden droegen Pieten meestal grote gouden oorringen, dat doen de 'officiële' Pieten niet meer. Zo zijn er nog wat zaken veranderd, waaronder de specialisatie van Pieten die jij al noemt.

Tradities zijn veranderlijk.
pi_132565545
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:56 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik heb nu niet bepaald het idee dat Quinsy aan die hectiek schuldig is. De discussie is er namelijk elk jaar, alleen dit jaar voor het eerst zo heftig.
Tuurlijk is quinsy schuldig, net zoals die malloten die voor en tegen zijn.
pi_132565568
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die onderzoeken wijzen zeer zeker in de richting van dat een meerderheid van de zwarte deelnemers niet happy is met de zwartepietenshow.
Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar als jij daar zo agressief op reageert dan breek je zelf als je geloofwaardigheid af als integer denkend mens.
En jij kan ook niet bepalen dat een meerderheid er niet niet-happy mee is.
Hooguit kun je dat naar voren schuiven als jouw mening.
Dat doen de cijfers niet. Dit zijn de enige cijfers die er toe doen:

19.6% van 297 ondervraagde Antillianen, Surinamers en Ghanezen die in Amsterdam wonen.

Nu weet ik toevallig dat er zo'n 250.000 Surinamers in NL zijn. Ghanezen en Antillianen zullen samen ongeveer eenzelfde aantal zijn (gokje). Maakt pakweg een half miljoen mensen. Dan vind ik een kerngroep van nog geen 300 man, uitsluitend Amsterdammers ook nog, geen representatieve hoeveelheid.

Er wordt gevraagd: "Zwarte piet racistisch?" 80.4% van de Amsterdamse bevolking zegt dan(onthoud, je eigen onderzoek!!!): "Meh, nee."
Dan wordt er gevraagd:
"Denk je dat iemand anders dat wel vindt? "Meh, zou kunnen"

That's it. Als je het mij vraagt krijg je hetzelfde antwoord...
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:58:00 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565617
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:54 schreef gelly het volgende:

[..]

Het was je nog niet eerder opgevallen dat minderheden vaak enkel welkom zijn als ze niet van mening verschillen met de blanke autochtoon ?
bij sommige figuren wel ja, ik kom niet uit een ei ofzo

stel niet van die rare vragen

quote:
Dezelfde figuren vinden de brabo neger ook zo geweldig. Een neger met een brabants accent, hilarisch ! En hij lult nog in "ons" straatje ook. Die mag wel blijven.
geen flauw idee waar je het over hebt

zal wel nergens wat mee te maken hebben ...
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:58:32 #83
28167 matthijst
pi_132565648
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:50 schreef gelly het volgende:
Ja, apart man. Net zoals ik kan begrijpen dat een blanke geen probleem heeft met Zwarte Piet maar ik wel. Al die negers lijken ook op elkaar natuurlijk, dat zal het zijn.
Ach ach, daar issieweer. De Calimerokaart. Kritiek op negers? Gooi de zielige "ze lijken allemaal op elkaar" er maar in.

Kerel, statistisch gezien ie de kans dat alle Surinamers in die groep van 300 man toevallig allemaal blank waren wel erg klein, lijkt me. Het lijkt me aannemelijker dat men 300 mensen heeft gezocht die op zijn minst getint waren, want ze zullen wel aangesproken zijn op straat. Dus dan vraag je aan 4 zwarten wat ze ervan vinden, waarvan er 1 zegt dat hij het voor zichzelf racistisch vindt en 2 andere dat ze het voor iemand anders racistisch vinden. Dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat die twee die eerste kennen. Dat In die hele groep 1 Quinsy ziet en 2 Quinsy kenners...

Dan nog is er maar 1 jankerd: Quinsy.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:58:38 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565655
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:56 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe oud je bent, maar tot 1980 droegen alle Pieten een roe. Tot een paar jaar geleden droegen Pieten meestal grote gouden oorringen, dat doen de 'officiële' Pieten niet meer. Zo zijn er nog wat zaken veranderd, waaronder de specialisatie van Pieten die jij al noemt.

Tradities zijn veranderlijk.
34 met kerst *O*

ook de kerstman is hier niet welkom
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:58:41 #85
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132565658
quote:

[..]

Ik heb geen idee wie 'schuldig' is. En ik doe niet mee aan Facebookpietities of idiote uitspraken... Ik vind het gewoon jammer dat het dit jaar zo vreselijk publiek uitgevochten wordt. En dat ik dus thuis serieus moet luisteren naar verhalen over Diewertje Blok die gearresteerd is.
pi_132565713
Onbegrijpelijk dat slavenarmbanden nog wel door iedereen gedragen mogen worden.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:00:10 #87
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132565740
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:53 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat ging niet specifiek over jou, maar is wel het beeld dat je hier krijgt. Voor zwartie Piet = laag IQ + PVV.

[..]

Allemaal leuk in andere situaties, maar we hebben het hier over een specifiek punt, waarbij o.a. Surinamers, Antillianen en Ghanezen gevraagd wordt naar hun mening over het al dan niet racistisch zijn van zwarte piet. Als jij dan niet kunt toegeven dat de kans groot is dan hun mening dan ook bepaald wordt door hun afkomst en de mening van anderen met dezelfde afkomst.... Tsja, dan ben je gewoon lachwekkend.
Is het je opgevallen dat een hoop Turken en Marokkanen EN een hoop blanke buitenlanders, zelfs diegenen die wel goed zijn ingelicht, ook iets minder moeite hebben de link tussen de Zwarte Piet en de neger te zien en enkele bezwaren van de tegenstanders te begrijpen, dan veel autochtonen?

En voor je me woorden in de mond gaat leggen: bezwaren van de tegenstanders begrijpen staat niet gelijk aan: het er mee eens zijn, of Zwarte Piet gelijkstellen aan racisme.

Is het bij je opgekomen dat dit wellicht zou kunnen komen doordat men de zaak iets meer van afstand kan bekijken en niet doordat 'ze dezelfde afkomst hebben'?

Zie je zelf niet hoe bekrompen je in jouw posts bezig bent de hele tijd? ==> "Het moet wel hierdoor komen!" terwijl er ook gewoon andere verklaringen zijn. Ditzelfde lijk ik terug te zien in het begrijpen van de argumenten. Iets wat mogelijk te wijten is aan een emotionele kijk op de situatie. Maar goed, laatste punten zijn aannames van mij.
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:01:20 #88
28167 matthijst
pi_132565822
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat is daar precies zo lachwekkend aan?

Er wordt een vraag gesteld en zowel blanken als zwarten geven daar antwoord op. Maar waarom is het zo verschrikkelijk raar dat een zwarte iets voor zichzelf niet racistisch vindt, maar ALS men hem om zijn mening vraagt, het vermoeden heeft dat het voor een ander wel racistisch zou kunnen zijn?
Ik vind het apart dat een zwarte (toch de doelgroep van de Zwarte Piet is Racisme actie lijkt me). Het voor zichzelf niet racistisch vind, maar dat de helft zegt dat het wel voor anderen racisitisch zal zijn. Wie zijn dan die anderen, vraag ik me af. En waarom dan wel racistisch voor hen? Het zal toch niet zo zijn dat zwarten ook racistisch zijn?

"Hell no, ik ben wel zwart, maar lijk niet op zwart Piet, dus voor mij is het niet racistisch, maar die 2 negers op de hoek swa, met hun kroeskop en gouden kettingen, ja voor hen misschien wel" *O*
pi_132565826
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:53 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Wat ik me nou afvroeg, zijn er nu ook mensen die juist weer terug willen naar de fundamenten van Zwarte Piet?
Blijkbaar zijn er toch al heel wat liberalere opvattingen ingeslopen...
I´m back.
pi_132565832
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:42 schreef poemojn het volgende:
het lijkt me dat als donker gekleurde je onherkenbaarder bent als je je wit schminkt. Tenslotte kent je omgeving je als donkere, dusja als je je zwart schminkt ben je alleen wat donkerder. Denk ik.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:02:22 #91
28167 matthijst
pi_132565878
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:52 schreef Sloggi het volgende:
Dat heet empathie. Je verplaatsen in een ander.
Nog nooit van gehoord?
Zeker wel. Vind het alleen apart als het om zwarten gaat icm racisme.
pi_132565882
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welja..... je zit mij jouw standpunt op te dringen. Ik heb je geen leugenaar genoemd.
Maar ik wil je wel tegemoet komen hoor: je bent niet zo erg integer met cijfers en waarheidsvinding

Leugenaar. Je zegt net dat volgens jou de resultaten niet eerder waren besproken. Volgens die redenering lieg ik dus. Nu maak je het nog bonter door te beweren dat ik niet integer met cijfers en waarheidsvinding omga. Het zijn verdomme je eigen gegevens. Je liegt, je draait, ontkent de waarheid en schuift met gegevens. Heb je al eens overwogen de politiek in te gaan? Je zou het geweldig doen!

quote:
Je doet het toch weer !!
2x ..... zit jij mij een standpunt door jou verzonnen in de schoenen te schuiven.
Houd eens op met dat niet integer gedoe.
Ik heb jou geen racist genoemd en ook niet "de voorstanders" .
Nog schijnheilig ook. Volgens mij ben je rijp voor 't Kabinet.
quote:
ahhhhhh ... je herhaalt weer dat jij gelijk hebt, maar je onderbouwt al weer niks.
Je hebt geen Punt
Wow, gewoon wow. Vooral blijven herhalen. Misschien ga je het zelf geloven
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:02:59 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132565912
als je mij een camera op mijn neus zet dan roep ik dat zwarte piet zwart is van de gaskamers en de naziverbrandingsovens in de hoop dat ze het uitzenden

en lachen joh s'avonds met mijn moeder _O-
pi_132565960
quote:

[..]

Heb je Quinsy gemist? Dat vind ik knap.
pi_132565977
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:02 schreef sp3c het volgende:
als je mij een camera op mijn neus zet dan roep ik dat zwarte piet zwart is van de gaskamers en de naziverbrandingsovens in de hoop dat ze het uitzenden

Zwarte Pieten werden gewoon keihard naar de gaskamers gebracht in nazi-Duitsland. Hebben ze het hier nog goed.
I´m back.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:04:13 #96
28167 matthijst
pi_132565993
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:54 schreef gelly het volgende:
De braboneger disst juist die "oprotten naar je eigen land" gasten. Alleen hebben ze dat zelf niet door. Net als Pim Fortuyn uitkeringstrekkers en WW-misbruikers disste, alleen dachten die dombo's zelf dat het over allochtonen ging.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:04:30 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132566007
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:01 schreef kalinhos het volgende:

[..]

het lijkt me dat als donker gekleurde je onherkenbaarder bent als je je wit schminkt. Tenslotte kent je omgeving je als donkere, dusja als je je zwart schminkt ben je alleen wat donkerder. Denk ik.
nah probeer het maar

weet niet wat voor huidskleur je hebt maar schmink jezelf maar in de uiterste variant daarvan en zet een rare hoed op

dikke kans dat je moeder je niet eens meer herkent
pi_132566012
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:02 schreef sp3c het volgende:

_O-
pi_132566025
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:02 schreef matthijst het volgende:

[..]

Zeker wel. Vind het alleen apart als het om zwarten gaat icm racisme.
Zwarten hebben geen empathisch vermogen?

Racist!
pi_132566047
Even relativeren:

quote:
And an intense debate has sprung up about the racism of Sinterklaas because his chief assistant, known as Zwarte Piet, or Black Pete, is supposed to be Moorish and traditionally stains his face black.

An anti-discrimination group has tried launching alternative Pete characters whose faces are painted blue or green, but the change has not caught on.
NYT, 1996.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:06:20 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132566105
toegegeven

chief assistant klinkt al mooier dan knecht
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:08:12 #102
28167 matthijst
pi_132566215
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:00 schreef KreKkeR het volgende:
Is het je opgevallen dat een hoop Turken en Marokkanen EN een hoop blanke buitenlanders, zelfs diegenen die wel goed zijn ingelicht, ook iets minder moeite hebben de link tussen de Zwarte Piet en de neger te zien en enkele bezwaren van de tegenstanders te begrijpen, dan veel autochtonen?
Uiteraard, maar die vallen dan onder de grotere groep; die hebben met racisme te maken gehad en zijn ook niet-blank; oftwel: een ander clubje.
Je doet net alsof ik iets schokkends roep. Soort zoekt soort staat nog net niet in de van Dale.
pi_132566220
Ongeveer een gelijk aantal mensen als de gepikeerden (als je de cijfers uit het Amsterdamse onderzoek extrapoleert naar heel NL) heeft tegen het graven van de Noord-Zuidlijn gestemd. We weten allemaal hoe dat afgelopen is :D
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:09:15 #104
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132566280
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:58 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ach ach, daar issieweer. De Calimerokaart. Kritiek op negers? Gooi de zielige "ze lijken allemaal op elkaar" er maar in.

Mwoa, hij brengt het erg chargerend. Maar ik snap zijn punt. Er is namelijk een hele wereld tussen blank en zwart. Sterker nog, grappig is dat als je kijkt naar de VS en natuurlijk een hoop diversiteit is tussen de zwarten (aangezien hun voorouders uit verschillende Afrikaanse landen kwamen), maar de meesten hebben wel een donkere huidskleur.

Dit terwijl creolen in Suriname, net zoals in Brazilië, veel vaker gemixt zijn. Je hebt hierdoor dus nog veel meer diversiteit. Ik kan me dus goed voorstellen dat een vrij lichte Surinamer, net zoals sommige blanken, (terecht of onterecht, maar dat is mijn punt niet) denkt dat donkerdere negers voor Zwarte Piet kunnen worden aangezien, terwijl hij dit zelf niet heeft ervaren.

quote:
Kerel, statistisch gezien ie de kans dat alle Surinamers in die groep van 300 man toevallig allemaal blank waren wel erg klein, lijkt me. Het lijkt me aannemelijker dat men 300 mensen heeft gezocht die op zijn minst getint waren, want ze zullen wel aangesproken zijn op straat. Dus dan vraag je aan 4 zwarten wat ze ervan vinden, waarvan er 1 zegt dat hij het voor zichzelf racistisch vindt en 2 andere dat ze het voor iemand anders racistisch vinden. Dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat die twee die eerste kennen. Dat In die hele groep 1 Quinsy ziet en 2 Quinsy kenners...

Dan nog is er maar 1 jankerd: Quinsy.
Deze redenatie gaat even mijn petje te boven. Ik snap even niet wat je bedoelt. Hoezo zou het natuurlijk kunnen zijn dat die twee die eerste kennen? DAt kan toch ook bij blanken het geval zijn?

Of bedoel je nu dat mensen (zowel zwart als blank) die het voor zichzelf niet racistisch vinden en dachten dat het voor een ander wel racistisch was, een zwarte kennen die het voor zichzelf wel racistisch vindt?

Zou kunnen, maar wat is daar dan zo verschrikkelijk lachwekkend aan? Want dat is hoe jij begon in jouw eerdere post.

PS Hoe kom je erbij dat de respondenten vast wel zullen zijn aangesproken op straat?
Krekker is de bom!
pi_132566350
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:05 schreef Sloggi het volgende:
Even relativeren:

[..]

NYT, 1996.
quote:
According to the Amsterdam Sinterklaas foundation, a kind of rent-a-saint center, it is the white Dutch who are self-conscious about the color issue. An employee at the center said that immigrants from Suriname, a former Dutch colony where many of the people are descended from African slaves, often try to get a Black Pete job and ask to have their faces painted even blacker.
Dus.
pi_132566394
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:10 schreef Wokkel het volgende:

[..]

[..]

Dus.
Ja, dus?
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:11:28 #107
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132566403
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:08 schreef matthijst het volgende:

[..]

Uiteraard, maar die vallen dan onder de grotere groep; die hebben met racisme te maken gehad en zijn ook niet-blank; oftwel: een ander clubje.
Je doet net alsof ik iets schokkends roep. Soort zoekt soort staat nog net niet in de van Dale.
Misschien heb je over het volgende heen gelezen:

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[...]

Is het bij je opgekomen dat dit wellicht zou kunnen komen doordat men de zaak iets meer van afstand kan bekijken en niet doordat 'ze dezelfde afkomst hebben'?
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:11:56 #108
28167 matthijst
pi_132566420
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:05 schreef Sloggi het volgende:
Even relativeren:

[..]

NYT, 1996.
According to the Amsterdam Sinterklaas foundation, a kind of rent-a-saint center, it is the white Dutch who are self-conscious about the color issue. An employee at the center said that immigrants from Suriname, a former Dutch colony where many of the people are descended from African slaves, often try to get a Black Pete job and ask to have their faces painted even blacker.

Benieuwd wat er in 17 jaar veranderd is. Het zal toch niet zo zijn dat Quinsy een wikipedia-neger is die daar over blackface heeft gelezen en nu zijn wiki-kennis op Nederland projecteert :{
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:11:57 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132566422
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:10 schreef Wokkel het volgende:

[..]

[..]

Dus.
dat zeg ik al de hele tijd :P

alleen wordt er dit jaar veel meer nadruk gelegd op Prem en consorten om er een soort online rassenoorlogje van te maken ofzo
pi_132566444
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:11 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ja, dus?
Dus extra grappig, 17 jaar geleden wilden donkere mensen in Nederland maar wat graag Zwarte Piet spelen en nu zijn ze er ineens massaal op tegen.

Terwijl Piet de laatste 17 jaar alleen maar sympathieker is geworden.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:12:58 #111
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132566470
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:12 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dus extra grappig, 17 jaar geleden wilden donkere mensen in Nederland maar wat graag Zwarte Piet spelen en nu zijn ze er ineens massaal op tegen.

Terwijl Piet de laatste 17 jaar alleen maar sympathieker is geworden.
Waar haal je vandaan dat donkere mensen allemaal massaal tegen de Zwarte Piet zijn?
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:13:41 #112
28167 matthijst
pi_132566501
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:09 schreef KreKkeR het volgende:
Sterker nog, grappig is dat als je kijkt naar de VS en natuurlijk een hoop diversiteit is tussen de zwarten (aangezien hun voorouders uit verschillende Afrikaanse landen kwamen), maar de meesten hebben wel een donkere huidskleur.
Dus volgens die 'jullie' redenatie zou je verwachten dat een random neger in de VS zou kunnen zeggen dat het woord "nigger" voor hem niet racistisch is, maar voor iemand anders misschien wel?
pi_132566594
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:12 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat donkere mensen allemaal massaal tegen de Zwarte Piet zijn?
Dat wordt in dit topic continu geroeptoeterd, nav een of ander onderzoek.
pi_132566601
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zeg ik al de hele tijd :P

alleen wordt er dit jaar veel meer nadruk gelegd op Prem en consorten om er een soort online rassenoorlogje van te maken ofzo
Volgens mij komt dat alleen doordat de Prem's van deze wereld zich ineens sterker voelen met de VN in hun rug.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:15:51 #115
3542 Gia
User under construction
pi_132566619
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En als ik nu zeg dat ik het niet vindt kunnen dat wij in Nederland een racistisch 'feest' in stand houden? Dan betrek ik het toch op mijzelf en mijn gevoel daarbij, of niet dan?
Het lijkt me trouwens zo dat niemand zich fijn voelt bij een in zijn ogen racistisch feest, dus dan kom je wel degelijk op 77% en 73% uit.
Wat mij betreft komt er een referendum over zwarte pieten, of alle kleuren pieten, waarbij wit en zwart ook als kleur moeten kunnen.
pi_132566620
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:57 schreef IntensiveGary het volgende:

19.6% van 297 ondervraagde Antillianen, Surinamers en Ghanezen die in Amsterdam wonen.

Hoe bereken jij die 19,6 % in dit Amsterdams onderzoek?
welke tabel, welke pagina?

Tabel 4 pagina 11, Amsterdams onderzoek: http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Surinamers vinden zwarte piet discriminerend voor zichzelf of voor anderen resp 27% en 50% (= toch 77%)
Antillianen vinden zp discriminerend voor zichzelf of voor anderen resp 18% en 50% (= 68%)
Ghanezen vinden zp discriminerend voor zichzelf of voor anderen resp 14% en 56% (=70%)
Conclusie: een meerderheid van de zwarte Amsterdammers is niet happy met zp-gedoe

Het onderzoek van eenvandaag is landelijk gehouden en wijst ook in de richting van dat een meerderheid van zwarte Nederlanders niet happy is met zp.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:17:34 #117
28167 matthijst
pi_132566671
quote:
Of bedoel je nu dat mensen (zowel zwart als blank) die het voor zichzelf niet racistisch vinden en dachten dat het voor een ander wel racistisch was, een zwarte kennen die het voor zichzelf wel racistisch vindt?
Dit inderdaad; naja, twee dingen:
- dat twee van de vier zwarte personen (ik ga er vanuit dat het 'zwarte' Surinamers, Antillianen en Ghanezen betrof) het voor zichzelf niet racistisch vinden, maar voor een andere zwarte wel (wie is dan die andere zwarte, is die donkerder, lichter, ander land?).
- en vooral: lachwekkend dat Bluesdude die 25% die het wel racitisch vindt optelt bij die 50% die het voor iemand anders racistisch vindt en dus claimt dat 75% het als racistisch ziet.

In theorie zouden 2 van de 4 kunnen denken dat die eerste de Quinsy uit de groep is, dus uit een groep van 4 'zwarten' is er maar 1 eckte Quinsy. Dus sowieso nooit 75%.

[ Bericht 0% gewijzigd door matthijst op 25-10-2013 22:23:50 (typo's) ]
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:17:43 #118
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132566676
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:13 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dus volgens die 'jullie' redenatie zou je verwachten dat een random neger in de VS zou kunnen zeggen dat het woord "nigger" voor hem niet racistisch is, maar voor iemand anders misschien wel?
Ik snap je post niet helemaal. Wat bedoel je met 'jullie-redenatie'? En nigger slaat niet op een huidskleur, maar op het negroïde ras.

Maar even los daarvan zijn er in de VS een hoop negers die een hekel hebben aan het woord nigger/nigga, ook wanneer gebruikt door rappers (zijn zelfs protesten tegen geweest waarbij ze cd's van rappers gingen vernietigen) en er zijn een hoop (m.i. vooral uit de lagere sociale klasse, maar dat is een aanname) die het als geuzenterm gebruiken.

Maar ik snap even niet wat jouw vraag precies is en wat de relevantie is t.o.v. mijn eerdere posts of t.o.v. deze discussie.
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:18:55 #119
28167 matthijst
pi_132566716
quote:
PS Hoe kom je erbij dat de respondenten vast wel zullen zijn aangesproken op straat?
Ik neem aan dat je bij de gemeente geen gegevens kunt krijgen van iemands nationaliteit. Random opbellen zou kunnen, maar wat is het kengetal van de Bijlmer :+
Dus dan neem ik aan dat ze mensen hebben aangesproken; lijkt me een eenvoudige manier als je op zoek bent naar verschillende donkere nationaliteiten?
  Eindredactie Games vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:20:18 #120
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132566789
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:18 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je bij de gemeente geen gegevens kunt krijgen van iemands nationaliteit. Random opbellen zou kunnen, maar wat is het kengetal van de Bijlmer :+

020 laat ff weten hoe het ging
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_132566867
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoe bereken jij die 19,6 % in dit Amsterdams onderzoek?
welke tabel, welke pagina?

Tabel 4 pagina 11, Amsterdams onderzoek: http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Surinamers vinden zwarte piet discriminerend voor zichzelf of voor anderen resp 27% en 50% (= toch 77%)
Antillianen vinden zp discriminerend voor zichzelf of voor anderen resp 18% en 50% (= 68%)
Ghanezen vinden zp discriminerend voor zichzelf of voor anderen resp 14% en 56% (=70%)
Conclusie: een meerderheid van de zwarte Amsterdammers is niet happy met zp-gedoe

Het onderzoek van eenvandaag is landelijk gehouden en wijst ook in de richting van dat een meerderheid van zwarte Nederlanders niet happy is met zp.
Niet te geloven dit. Ik hoop dat je nu hard zit te lachen, stinktrol die je d'r bent.

Maar vooruit, ik hap nog wel een keertje. Ik reken met de personen die zich aangesproken voelen. Die doen er namelijk toe. Niet met de mensen die voor iemand anders menen te moeten denken. Dat laat ik voor jouw rekening.

Surinamers: 27%
Antillianen: 18%
Ghanezen: 14%

Het gemiddelde daarvan bedraagt 19.6%. Vooruit, 19.7%.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:22:21 #122
28167 matthijst
pi_132566897
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:11 schreef KreKkeR het volgende:
Misschien heb je over het volgende heen gelezen:
Inderdaad :)

Het is overigens niet zo dat ik niet kan zien dat het voor sommigen racistisch opgevat zou kunnen worden. Maar persoonlijk vind ik dat mensen als Quinsy:
a - niet zo moeten janken
b - niet moeten roepen dat het racistisch is
c - niet moeten roepen dat wij domme Hollandertjes voorheen niet beter wisten en dus niet bewust racistisch waren (en daarmee impliceren dat nu je het wel weet je wel bewust racistisch bent).
d - een andere woordvoerder en leus hadden moeten kiezen, in plaats van heel Nederland uit te maken voor racisten (zie de sneaky mailtjes aan de VN) en punt c.
pi_132566923
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat mij betreft komt er een referendum over zwarte pieten, of alle kleuren pieten, waarbij wit en zwart ook als kleur moeten kunnen.
De mening van de meerderheid maakt in een racisme-discussie niet uit, omdat racisme verboden is.
Veel reacties op Zwarte Piet zijn ook wel kenmerkend voor de fase van internationalisering waar wij nu in zitten: we worden als individu steeds minder waard in het steeds groter wordende geheel. We zijn op zoek naar een eigen identiteit, met de jeugdherinneringen en cultuuraspecten die daarbij horen. Fries komt nu ook weer op in Friesland en het Limburgs heeft gevochten voor erkenning (en deze ook gekregen).
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:23:48 #124
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132566985
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:17 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dit inderdaad; naja, twee dingen:
- dat twee van de vier zwarte personen (ik ga er vanuit dat het 'zwarte' Surinamers, Antillianen en Ghanezen betrof) het voor zichzelf niet racistisch vinden, maar voor een andere zwarte wel (wie is dan die andere zwarte, is die donkerder, lichter, ander land?).
- en vooral: lachwekken dat Bluesdude die 25% die het wel racitisch vindt optelt bij die 50% die het voor iemand anders racitisch vindt en dus claimt dat 75% het als racistisch ziet.

In theorie zouden 2 van de 4 kunnen denken dat die eerste de Quinsy uit de groep is, dus uit een groep van 4 'zwarten' is er maar 1 eckte Quinsy. Dus sowieso nooit 75%.
Het onderzoek zegt helemaal niks over ras, laat staan de over exacte huidskleur. De vragenlijst werd online ingevuld.

We kunnen hooguit aannames doen over het ras op basis van de bevolkingsgroep. Iets wat niet heel accuraat is aangezien de Surinaamse bevolking vrij divers is qua rassen. Antilliaanse heeft een iets andere verdeling, maar is ook niet echt homogeen te noemen.

De redenatie van Bluesdude snap ik verder helemaal niet, zeker niet wat betreft het optellen, maar ik ga ook niet proberen dat te snappen. Maar volgens mij zijn er al genoeg mensen die daar tegenin gaan.
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:26:10 #125
28167 matthijst
pi_132567112
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het onderzoek zegt helemaal niks over ras, laat staan de over exacte huidskleur. De vragenlijst werd online ingevuld.
We hebben het over een ander onderzoek dan? Ik reageerde met: lachwekkend, op deze rekenkunsten, waar afkomst bij staat?

pi_132567221
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:22 schreef matthijst het volgende:

[..]

Het is overigens niet zo dat ik niet kan zien dat het voor sommigen racistisch opgevat zou kunnen worden. Maar persoonlijk vind ik dat mensen als Quinsy:

c - niet moeten roepen dat wij domme Hollandertjes voorheen niet beter wisten en dus niet bewust racistisch waren (en daarmee impliceren dat nu je het wel weet je wel bewust racistisch bent)
Heeft Quinsy ergens gezegd dat Nederlanders in meerderheid domme Hollandertjes zijn ?
welke quote, geef link. Heb ik een uitspraak van hem gemist?
Of is het jouw fantasie ?
Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die zoiets zei. Net zoals jij te vinden bent als racist.

quote:
[quote]d - een andere woordvoerder en leus hadden moeten kiezen, in plaats van heel Nederland uit te maken voor racisten (zie de sneaky mailtjes aan de VN) en punt c.
Heeft Quinsy dat gezegd? Daar weet ik niks van.
Er zal wel iemand te vinden zijn die zoiets zei...
Tjaaa.. zal ik een staatje maken van jouw haatzaaien ?

Maar dat is nog geen excuus om alle zwarte Nederlanders te negeren of af te zeiken
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:29:36 #127
28167 matthijst
pi_132567278
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:17 schreef KreKkeR het volgende:
Ik snap je post niet helemaal. Wat bedoel je met 'jullie-redenatie'? En nigger slaat niet op een huidskleur, maar op het negroïde ras.
Ah sorry, dat was een reactie op dit:
quote:
Waarbij ik dus het onderzoek van Bluesdude in m'n acherhood had; 100% Surinamers, 1 vindt het racistisch voor zichzelf, 2 voor een ander, dus 75% claimt racisme, volgens Bluesdude. Daarop jouw reactie over VS negers die meer op elkaar lijken qua kleur, waarbij ik me afvroeg of volgens Bluesdudes rekenkunsten 1 van de 4 negers het woord nigger voor hem racistisch zou vinden, en 2 van de 4 negers het niet voor zichzelf, maar wel voor iemand anders (die dus op hem lijkt).

Maar goed... Afdwalen. Bluesdude kan beter geen statistieken berekenen.
pi_132567310
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:26 schreef matthijst het volgende:

[..]

We hebben het over een ander onderzoek dan? Ik reageerde met: lachwekkend, op deze rekenkunsten, waar afkomst bij staat?

Wat is daar mis mee . Waarom lach je ?
Die cijfers komen uit dat onderzoek. Betwist je deze cijfers op zich ?
Of betwist je dat ik ze optel en samenvat onder een noemer 'niet happy' ?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:32:09 #129
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132567398
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je begrijpt dat je ze niet zonder meer kunt optellen?
pi_132567444
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:32 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je begrijpt dat je ze niet zonder meer kunt optellen?
Waarom niet...?
De gemeenschappelijke noemer is de term 'niet happy'
Ik kan ze ook zo presenteren zonder ze op te tellen..... dan zeg ik toch hetzelfde
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:33:46 #131
28167 matthijst
pi_132567460
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:28 schreef Bluesdude het volgende:
Heeft Quinsy ergens gezegd dat Nederlanders in meerderheid domme Hollandertjes zijn ?
welke quote, geef link. Heb ik een uitspraak van hem gemist?
Of is het jouw fantasie ?
Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die zoiets zei. Net zoals jij te vinden bent als racist.
Op de ZPiR pagina is meerdere malen terug te vinden dat men "niet zegt dat iedereen die Sinterklaas vierde racistisch was. Omdat men het niet wist. Maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is." Waarmee men dus impliceert dat je, nu je wel weet dat zwarte piet een slaaf is en je nog steeds Sinterklaas met zwarte zwarte pieten wilt, je een racist bent.
Maar goed, gezien je rekenkunsten zal je begrijpend leesvermogen ook niet al te best zijn, dus die implicatie zul je wel gemist hebben.

quote:
Heeft Quinsy dat gezegd? Daar weet ik niks van.
Er zal wel iemand te vinden zijn die zoiets zei...
Zie punt c. stond erbij. En punt c heb ik hierboven uitgelegd.

quote:
Maar dat is nog geen excuus om alle zwarte Nederlanders te negeren of af te zeiken
Ik zeik alleen de zwarte jankerds af. Morgen ga ik weer bij mijn favoriete zwarte Nederlander langs namelijk; m'n pa :{w
pi_132567479
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom niet...?
Wow, gewoon wow... tegen zoveel stupiditeit kan ik niet op..

*schakelt in lurkmode*
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:34:22 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132567488
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom niet...?
omdat iemand die het zelf racistisch vind het waarschijnlijk ook wel zal begrijpen dat het voor anderen niet zo leuk is
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:35:05 #134
28167 matthijst
pi_132567505
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zie mijn andere replies. Je kunt ze niet optellen.
Die 50% kunnen wel gasten zijn die 1 grote jankerd kennen en dus denken: voor mijn jankende vriend kan het weleens racistisch zijn.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:35:30 #135
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132567517
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:26 schreef matthijst het volgende:

[..]

Oké. Want het was namelijk al een paar posts eerder en het leek alsof je iets anders bedoelde aangezien je niet specifiek naar die cijfers verwees, zie:

quote:
En het gaat om het volgende onderzoek: http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
quote:
Het onderzoek werd vlak na Sinterklaas uitgevoerd, in de week van 10 tot en met 13
december 2012. De vragenlijst werd ingevuld door 823 leden van ons digitale panel, 91
Internationals vulden de vragenlijst eveneens online in en daarnaast werden 474 mensen
op straat geïnterviewd. Deze laatste groep bestond uit mensen met een Surinaamse,
Antilliaanse, Turkse, Marokkaanse en Ghanese achtergrond.
Correctie: ong. helft online, helft op straat. Maar aangezien men ras er niet bij vermeldt heeft weten we hier nog steeds niks over. En aannemen dat men vast hele donkere Surinamers/Antillianen eruit heeft gepikt kunnen we natuurlijk ook niet doen, want dat zou nergens op slaan zo'n redenatie.
Krekker is de bom!
pi_132567535
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:33 schreef matthijst het volgende:

Ik zeik alleen de zwarte jankerds af. Morgen ga ik weer bij mijn favoriete zwarte Nederlander langs namelijk; m'n pa :{w
Je liegt hierover om indruk te maken op je tegenstanders.?
Je wilt benadrukken dat je niet-blank bent en komt uit een niet-blank gezin, zodat mensen je meer credit en recht van spreken geven?
Je weet niet dat indo's niet zwart zijn en zichzelf ook niet zo noemen. ?
pi_132567604
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:35 schreef matthijst het volgende:

[..]

Zie mijn andere replies. Je kunt ze niet optellen.
Die 50% kunnen wel gasten zijn die 1 grote jankerd kennen en dus denken: voor mijn jankende vriend kan het weleens racistisch zijn.
ahhhhh je gaat suggereren dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd. Allemaal bedrog enzo.
Ok..... gewoon van tafel vegen en met modder gooien.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:38:41 #138
28167 matthijst
pi_132567642
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:35 schreef Bluesdude het volgende:
1. Je liegt hierover om indruk te maken op je tegenstanders.?
2. Je wilt benadrukken dat je niet-blank bent en komt uit een niet-blank gezin, zodat mensen je meer credit en recht van spreken geven?
3. Je weet niet dat indo's niet zwart zijn en zichzelf ook niet zo noemen. ?
1. Nee
2. Nee, ik geef aan dat ik niks tegen "zwarten" heb, alleen wat tegen jankerd (ik vind dit een hoop gejank, iets van deze internetttijd, waarbij elke gek op Wikipedia blackface onzin kan zoeken, betrekt op zwarte piet en dan als kunstenaar de media opzoekt.
3. Ik heb er geen pantonewaaier bij, maar qua kleur is het behoorlijk donkerbruin.
pi_132567651
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:34 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Wow, gewoon wow... tegen zoveel stupiditeit kan ik niet op..

*schakelt in lurkmode*
lurkze .... mee eens.
Je kunt toch niks argumenteren.
pi_132567703
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:38 schreef matthijst het volgende:

3. Ik heb er geen pantonewaaier bij, maar qua kleur is het behoorlijk donkerbruin.
Het maakt geen indruk op mij. Ik heb meer discriminerende mensen gezien op het internet die misbruik maken van de anonimiteit en gaan beweren dat zij buitenlandse familie en vrienden hebben.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:40:50 #141
28167 matthijst
pi_132567719
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ahhhhh je gaat suggereren dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd. Allemaal bedrog enzo.
Ok..... gewoon van tafel vegen en met modder gooien.
Ken je die quote van Louis van Gaal?

Maar goed, daar gaan we:
Surinamers vinden zwarte piet discriminerend voor zichzelf 27% of voor anderen resp 50%.

Als Jantje 4 appels heeft en er is 1 rotte appel bij. Dan zijn er twee appels die zien dat de eerste appel een rotte appel is, de vierde appel ligt met zijn ogen de andere kant op.
Heeft Jantje dan 1 of 3 rotte appels?

I rest my case.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:42:28 #142
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132567777
naja ik zou ook ingevuld hebben dat ik snap dat anderen het minder leuk vinden denk ik

stukje empathie is dat, wil niet zeggen dat ik last heb van dat 'zwarte pietengedoe'
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:43:36 #143
28167 matthijst
pi_132567815
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:40 schreef Bluesdude het volgende:
Het maakt geen indruk op mij. Ik heb meer discriminerende mensen gezien op het internet die misbruik maken van de anonimiteit en gaan beweren dat zij buitenlandse familie en vrienden hebben.
Goed, je hebt me!
Ik heb geen zwarte pa en ik haat negers. Vooral rappers. En NBA-negers, dat zijn de allerergste!

Zo, nu blij, klopt je plaatje weer? Kan je nu lekker slapen? :O :z
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:45:11 #144
28167 matthijst
pi_132567882
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:35 schreef KreKkeR het volgende:
En het gaat om het volgende onderzoek: http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
OK, zal m 's lezen. Spraakverwarring, ik had het non stop over de rekenkunsten van Bluesdude.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:46:47 #145
28167 matthijst
pi_132567938
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:35 schreef KreKkeR het volgende:
Correctie: ong. helft online, helft op straat. M[b]aar aangezien men ras er niet bij vermeldt heeft[/b] weten we hier nog steeds niks over. En aannemen dat men vast hele donkere Surinamers/Antillianen eruit heeft gepikt kunnen we natuurlijk ook niet doen, want dat zou nergens op slaan zo'n redenatie.
Ben pas op blz 1 van die pdf, maar daar staat toch?
Surinaams 27 50 19 4 140
Antilliaans 18 55 24 3 71
Ghanees 14 56 28 2 86

Sterker nog, er staat nota bene:
Aan het onderzoek deden mensen met een verschillende achtergrond mee, die in te delen is in vier groepen, te weten: donker gekleurd (bestaande uit 140 Surinamers, 71 Antillianen en 86 Ghanezen),

Dus ze waren allemaal donker gekleurd?
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:50:03 #146
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132568082
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:22 schreef matthijst het volgende:

[..]

a - niet zo moeten janken
b - niet moeten roepen dat het racistisch is
c - niet moeten roepen dat wij domme Hollandertjes voorheen niet beter wisten en dus niet bewust racistisch waren (en daarmee impliceren dat nu je het wel weet je wel bewust racistisch bent).
d - een andere woordvoerder en leus hadden moeten kiezen, in plaats van heel Nederland uit te maken voor racisten (zie de sneaky mailtjes aan de VN) en punt c.
Met a en b ben ik het gewoon eens. C is volgens mij meer jouw interpretatie van wat er gezegd wordt, en niet wat er werkelijk gezegd is, dus daar kan ik even weinig over zeggen. Wat betreft d, tsja ik denk niet dat er op democratische wijze een woordvoerder is gekozen voor alle mensen die in mindere tot sterke mate kritiek hebben op ZP.

Waar ik me gewoon heel erg aan stoor tijdens deze discussie, en volgens mij was dat waar Sp3c op doelde toen ik me aanvankelijk mengde in jullie discussie,dat is een groepje harde kern intolerante pro-ZP'ers. Ik stoor me net zo hard aan de harde kern intolerante anti-ZP'ers, maar daar valt heel NL al over en ik heb soms het vermoeden dat de meerderheid wat betreft de intolerante pro ZP'ers de oogjes beetje dichtknijpt omdat het doel (pro ZP) hetzelfde is.

Met de harde kern intolerante pro-ZP'ers doel ik op de mensen die vooral wanneer ze het idee krijgen dat iemand allochtoon is meteen begint met: "rot dan op naar waar je vandaan komt", zodra de vermeende allochtoon niet hard genoeg roept dat ZP moet blijven. bijvoorbeeld omdat de vermeende allochtoon aangeeft dat hij probeert toe te lichten waarom mensen zich gekwetst kunnen voelen door ZP,
Krekker is de bom!
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:56:50 #147
249559 crew  Lavenderr
pi_132568345
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:43 schreef matthijst het volgende:

[..]

Goed, je hebt me!
Ik heb geen zwarte pa en ik haat negers. Vooral rappers. En NBA-negers, dat zijn de allerergste!

Zo, nu blij, klopt je plaatje weer? Kan je nu lekker slapen? :O :z
Blijkbaar is het de bedoeling dat men dat gaat zeggen.
Beetjeboel sneu.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:58:09 #148
249559 crew  Lavenderr
pi_132568399
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:50 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Met a en b ben ik het gewoon eens. C is volgens mij meer jouw interpretatie van wat er gezegd wordt, en niet wat er werkelijk gezegd is, dus daar kan ik even weinig over zeggen. Wat betreft d, tsja ik denk niet dat er op democratische wijze een woordvoerder is gekozen voor alle mensen die in mindere tot sterke mate kritiek hebben op ZP.

Waar ik me gewoon heel erg aan stoor tijdens deze discussie, en volgens mij was dat waar Sp3c op doelde toen ik me aanvankelijk mengde in jullie discussie,dat is een groepje harde kern intolerante pro-ZP'ers. Ik stoor me net zo hard aan de harde kern intolerante anti-ZP'ers, maar daar valt heel NL al over en ik heb soms het vermoeden dat de meerderheid wat betreft de intolerante pro ZP'ers de oogjes beetje dichtknijpt omdat het doel (pro ZP) hetzelfde is.

Met de harde kern intolerante pro-ZP'ers doel ik op de mensen die vooral wanneer ze het idee krijgen dat iemand allochtoon is meteen begint met: "rot dan op naar waar je vandaan komt", zodra de vermeende allochtoon niet hard genoeg roept dat ZP moet blijven. bijvoorbeeld omdat de vermeende allochtoon aangeeft dat hij probeert toe te lichten waarom mensen zich gekwetst kunnen voelen door ZP,
Waar ik me bij jou over verbaas is dat je enerzijds zegt dat voor jou Zwarte Piet niet hoeft te veranderen, maar anderzijds toch met allerlei argumenten komt waaruit blijkt dat je dat juist wel wil.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:59:31 #149
28167 matthijst
pi_132568456
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:50 schreef KreKkeR het volgende:
Met a en b ben ik het gewoon eens. C is volgens mij meer jouw interpretatie van wat er gezegd wordt, en niet wat er werkelijk gezegd is, dus daar kan ik even weinig over zeggen.
c is inderdaad mijn interpretatie. Maar goed; dat kan je natuurlijk ook verwachten als je komt met een slogan: Zwarte Piet is Racisme. Dan vind ik dat je eigenlijk doet alsof Nederlanders al jaren een heerlijk kkk-feestje vieren om lekker de zwarten te kunnen schofferen als slaafje van de grote blanke Sint. Terwijl volgens mij heel veel mensen zwarte piet ueberhaupt niet als negerpersoon zien, of iig niet die link leggen met een zwart persoon op straat. Lompe grappenmakers misschien (de collega van Quinsy's mama, bedankt) of kleine kinderen in hun onschuld.

Maar als je dus zo'n pagina opzet en met je hoofd op TV gaat verkondigen dat Zwarte Piet gebaseerd is op een slaaf en dat het echt allemaal niet meer kan tegenwoordig, dan moet je denk ik een communicatiedeskundige laten reageren op je Facebook, in plaats van zelf reacties te geven als: "Nee, jullie waren niet allemaal racistisch, want je wist niet beter".

Of zoals die rapper op TV (die dezelfde quote gebruikte die ook op ZPiR te vinden was): "Als ik met een vrachtauto over je voer rijdt, dan is dat ook niet zo bedoeld, maar het doet wel pijn". Oftewel: nu je weet dat het ons pijn doet en je er bewust mee doorgaat blijf je racisme ondersteunen.

En wat is er gebeurd met die andere opties: dat ik (en anderen) het nog steeds niet als iets racitisch zien omdat 'we' dat nooit zo beleefd hebben. Tolerantie hoeft niet van 1 kant te komen. Schreeuw wat minder hard van de daken dat het allemaal een racistisch gebeuren is.

Quinsy had dit heel anders aan moeten pakken, dan hadden die pieten allang een ander uiterlijk kunnen hebben. Maar goed. Geen 15 minutes of fame, geen pakkende teksten op t-shirts, etc, etc...
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:59:35 #150
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132568461
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:46 schreef matthijst het volgende:

[..]

Sterker nog, er staat nota bene:
Aan het onderzoek deden mensen met een verschillende achtergrond mee, die in te delen is in vier groepen, te weten: donker gekleurd (bestaande uit 140 Surinamers, 71 Antillianen en 86 Ghanezen),
Je hebt gelijk.

quote:
Dus ze waren allemaal donker gekleurd?

Blijkbaar. Weet alleen niet of men specifiek doelt op negroïde of op alles wat donker is (zoals Hindoestaans).
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:06:03 #151
28167 matthijst
pi_132568689
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:42 schreef sp3c het volgende:
naja ik zou ook ingevuld hebben dat ik snap dat anderen het minder leuk vinden denk ik
Bluesdude noemt het nu "minder happy", maar de vraag was:
discriminerend voor mezelf
discriminerend voor anderen.

En dan gesplitst naar huidskleur (donker) en nationaliteit (Surinaams).
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:07:25 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132568734
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:06 schreef matthijst het volgende:

[..]

Bluesdude noemt het nu "minder happy", maar de vraag was:
discriminerend voor mezelf
discriminerend voor anderen.

En dan gesplitst naar huidskleur (donker) en nationaliteit (Surinaams).
naja kan ik me op zich wel voorstellen

een zwarte Amerikaan zal zich er niet lekker bij voelen
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:08:46 #153
28167 matthijst
pi_132568781
Ja, OK, maar dan is de vraag of een Surinamer uit Amsterdam (en dan dus 50% van de Surinamers in Amsterdam) bij het beantwoorden van zo'n vraag denkt aan een zwarte Amerikaan. Het zou kunnen natuurlijk, maar heel logisch is het niet.

Ze hadden ff door moeten vragen :D
Als een donker persoon het niet discriminerend voor zichzelf vindt, maar wel voor een ander, voor wie dan wel?
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:09:55 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132568822
ik zeg alleen wat ik zelf zou antwoorden he, niet een random amsterdammer
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:11:14 #155
28167 matthijst
pi_132568858
Ah, sorry, dacht dat je reactie sloeg op het rekenwonder |:(

Zelf zou ik ook antwoorden dat het mogelijk discriminerend voor een ander is (nu helemaal) en voorheen denk ik ook, omdat er altijd wel iemand wat te janken heeft, om wat dan ook.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:11:36 #156
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132568872
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:58 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waar ik me bij jou over verbaas is dat je enerzijds zegt dat voor jou Zwarte Piet niet hoeft te veranderen, maar anderzijds toch met allerlei argumenten komt waaruit blijkt dat je dat juist wel wil.
Een hoop mensen in deze discussie die kunnen in de verste verte niet begrijpen dat mensen zich gekwetst voelen door de Zwarte Piet. Ik begrijp dit echter wel, en probeer dit op normale neutrale manier te verwoorden i.p.v. door middel van beledigende opmerkingen die ook nog eens veel te kort door de bocht zijn.

Dat ik echter goed begrijp dat mensen zich gekwetst voelen door de Zwarte Piet, wil niet zeggen dat ik de Zwarte Piet zou willen veranderen. Ik kan namelijk ook goed begrijpen dat mensen de Zwarte Piet willen behouden, bijv. omdat ze alleen aspecten willen veranderen wanneer dit op natuurlijke wijze en uit eigen wil gaat. En niet onder dwang. Of bijv. omdat ze het prima vinden zoals het is.

Ik ben van mening dat er in een samenleving zoveel zaken zijn waar iemand terecht door gekwetst kan worden. Ik ben echter ook van mening dat dit niet per se een reden is dan maar die zaken per direct aan te passen. En al helemaal niet wanneer mensen niet eens de intentie hebben de ander te kwetsen.

Zwarte Piet IS GEEN racisme. Maar ik zie wel een historisch verband met een koloniaal verleden. M.i. is Zwarte Piet qua uiterlijk wel degelijk gebaseerd op een karikatuur v/d neger. In de eerste bekende tekening, het boekje van Schenkman uit 1850, was het nog een normale uitziende neger. In veel tekeningen daarna en ook toen men hem ging naspelen, werd het uiterlijk echter gebaseerd op de karikatuur (niet specifiek de Amerikaanse blackface). Kijk ook maar hoe men toen negers tekende in Kuifjeboeken, in Sjors en Sjimmie met overdreven rode lippen en oorbellen.

Zelfs toen hoeft dit niet per se slecht bedoeld te zijn. Ik bedoel, de meeste mensen hadden nog nooit een neger gezien. Je zag de ZP ook enigszins meeveranderen met het beeld. Eerst was het de karikatuur die een brabbeltaaltje sprak en was hij een domme knecht. Toen men beter bekend raakte met Surinaamse negers, begon hij met Surinaams accent te praten, kwamen er ook slimme Pieten. En gaandeweg de rit krijg ZP een steeds gelijkwaardigere rol en verdween ook het Surinaamse accent en zelfs de oorbellen zie je steeds minder.

M.i. kun je dit zelfs positief interpreteren. Ik bedoel, je ziet hieraan dat het beeld v/d neger in de loop van de jaren steeds positiever werd. Ik kan me echter ook voorstellen, dat er mensen zijn die helemaal v/d karikatuur af willen, bijv. omdat ze van mening zijn dat het in stand houden betekend dat je niet expliciet afstand neemt van de denkbeelden uit de tijd dat de karikatuur werd geïntroduceerd (de domme neger). Ik deel deze mening niet, maar snap hem wel. En dat probeer ik herhaaldelijk uit te leggen aan de mensen die doen alsof IEDEREEN die kritisch naar ZP kijkt een domme landverrader is (om even te chargeren op basis van wat extreme reacties die ik toch regelmatig ben tegengekomen). en ik probeer dit niet uit te leggen om aan te geven dat je dan maar van de ZP af moet.

Nee ik probeer puur enkele van de argumenten van de tegenstanders te verduidelijken. Dit omdat, zoals ik al aangaf er soms wordt gesuggereerd dat de tegenstanders spoken zien, etc.
Krekker is de bom!
pi_132568961
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:11 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Een hoop mensen in deze discussie die kunnen in de verste verte niet begrijpen dat mensen zich gekwetst voelen door de Zwarte Piet. Ik begrijp dit echter wel, en probeer dit op normale neutrale manier te verwoorden i.p.v. door middel van beledigende opmerkingen die ook nog eens veel te kort door de bocht zijn.

Dat ik echter goed begrijp dat mensen zich gekwetst voelen door de Zwarte Piet, wil niet zeggen dat ik de Zwarte Piet zou willen veranderen. Ik kan namelijk ook goed begrijpen dat mensen de Zwarte Piet willen behouden, bijv. omdat ze alleen aspecten willen veranderen wanneer dit op natuurlijke wijze en uit eigen wil gaat. En niet onder dwang. Of bijv. omdat ze het prima vinden zoals het is.

Ik ben van mening dat er in een samenleving zoveel zaken zijn waar iemand terecht door gekwetst kan worden. Ik ben echter ook van mening dat dit niet per se een reden is dan maar die zaken per direct aan te passen. En al helemaal niet wanneer mensen niet eens de intentie hebben de ander te kwetsen.

Zwarte Piet IS GEEN racisme. Maar ik zie wel een historisch verband met een koloniaal verleden. M.i. is Zwarte Piet qua uiterlijk wel degelijk gebaseerd op een karikatuur v/d neger. In de eerste bekende tekening, het boekje van Schenkman uit 1850, was het nog een normale uitziende neger. In veel tekeningen daarna en ook toen men hem ging naspelen, werd het uiterlijk echter gebaseerd op de karikatuur (niet specifiek de Amerikaanse blackface). Kijk ook maar hoe men toen negers tekende in Kuifjeboeken, in Sjors en Sjimmie met overdreven rode lippen en oorbellen.

Zelfs toen hoeft dit niet per se slecht bedoeld te zijn. Ik bedoel, de meeste mensen hadden nog nooit een neger gezien. Je zag de ZP ook enigszins meeveranderen met het beeld. Eerst was het de karikatuur die een brabbeltaaltje sprak en was hij een domme knecht. Toen men beter bekend raakte met Surinaamse negers, begon hij met Surinaams accent te praten, kwamen er ook slimme Pieten. En gaandeweg de rit krijg ZP een steeds gelijkwaardigere rol en verdween ook het Surinaamse accent en zelfs de oorbellen zie je steeds minder.

M.i. kun je dit zelfs positief interpreteren. Ik bedoel, je ziet hieraan dat het beeld v/d neger in de loop van de jaren steeds positiever werd. Ik kan me echter ook voorstellen, dat er mensen zijn die helemaal v/d karikatuur af willen, bijv. omdat ze van mening zijn dat het in stand houden betekend dat je niet expliciet afstand neemt van de denkbeelden uit de tijd dat de karikatuur werd geïntroduceerd (de domme neger). Ik deel deze mening niet, maar snap hem wel. En dat probeer ik herhaaldelijk uit te leggen aan de mensen die doen alsof IEDEREEN die kritisch naar ZP kijkt een domme landverrader is (om even te chargeren op basis van wat extreme reacties die ik toch regelmatig ben tegengekomen).
Hear, hear!!!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:17:47 #158
28167 matthijst
pi_132569045
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:11 schreef KreKkeR het volgende:
M.i. kun je dit zelfs positief interpreteren. Ik bedoel, je ziet hieraan dat het beeld v/d neger in de loop van de jaren steeds positiever werd.
Jammer dat ZPiR dit niet wil aannemen; ja, zwarte piet is gebaseerd op een neger. Ja, het was een zwarte (en werd hooguit nog zwarter van roet). Ja, hij was wat dom vroeger, maar helaas dacht men toen zo over zwarten, want ze woonden niet naast je maar een paar duizend kilometer weg en ArkeFly bestond nog niet.
Maar tegenwoordig is het gewoon de hulp van Sinterklaas. Wat is er mis met een hulp? Dat is gewoon een medewerker, kan een zwart persoon niet werken voor een blank persoon? En dan die oufit; tsja, dat is nou eenmaal de traditie. Waarom hebben clowns een wit gezicht, grote schoenen en een rode neus?

Als ik aan een slaaf denk, dan zie ik geen net geklede neger met een mooie kleurrijke outfit en gouden oorbellen. En ik vrees dat Quinsy dat ook niet vond, voordat hij Wikipedia en Blackface had gevonden.
  Overall beste user 2022 vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:18:14 #159
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132569057
Als ik naar de schilderijen van oude meesters kijk die te pas en te onpas worden gebruikt om aan te tonen dat Piet een slavenpakje draagt, zie ik weer geen dikke rode lippen of hele grote oorbellen. Die zie je inderdaad alleen in stripverhalen. Maar goed, de blanken worden daarin ook niet bepaald realistisch getekend.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:19:02 #160
28167 matthijst
pi_132569082
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:14 schreef Bluesdude het volgende:
Hear, hear!!!
Dat is een heel ander verhaal dan jij vertelt chefke (en volgens mij een verhaal waar het gros hier zich wel in kan vinden).

Of je hebt een wel heel belabberde manier van overbrengen.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:19:06 #161
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132569084
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hear, hear!!!
Ik vind het fijn dat je het zo met mijn post eens bent. Ik heb verder niet op jouw reacties gereageerd omdat al genoeg mensen dit deden, maar ik moet wel zeggen dat ik het ook niet met jou en jouw manier van discussiëren eens ben.

Ik bedoel dit niet lullig, maar 1 van de dingen waar ik me bij jou (en ook een hoop anti-ZP'ers) het meest aan stoor is dat je continu die focus legt op hoeveel mensen er problemen mee hebben. Dit op basis van sterk te betwisten rekensommetjes, maar belangrijker... het is helemaal niet super belangrijk hoeveel mensen er problemen met ZP hebben, weet je wel niet hoeveel mensen voor zijn?

Relevant is WAAROM mensen problemen met ZP hebben. Op basis daarvan kunnen de mensen die voor ZP zijn wellicht begrijpen waar het knelt. Maar als je dan meteen gaat chargeren met kort door de bocht redenaties als 'ZP IS RACISME', ja dan begin je geen goed dialoog.

Ik vind het zo jammer, hoe deze discussie door velen wordt gevoerd, echt.
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:20:38 #162
28167 matthijst
pi_132569131
Gvd.
Amen.

En ja; ik kom ook nogal eens lomp uit de bocht, maar ben ook nogal van de botte humor.
En lompe posts krijgen lompere antwoorden O-)
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:20:53 #163
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132569144
eens met Krekker
pi_132569168
Vroeg aan een neger of ie er problemen mee had. Nee zei hij
  Overall beste user 2022 vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:22:51 #165
3928 Ulx
pi_132569206
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:21 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Vroeg aan een neger of ie er problemen mee had. Nee zei hij
Dus d'r is helemaal niks aan de hand Move along!
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132569212
Ik ben overigens ook helemaal niet anti-Zwarte Piet maar zou het ook niet erg vinden zijn uiterlijk aan te passen als je daar meer mensen een plezier mee doet. Het is tenslotte een kinderfeest en het hoort een feest te zijn voor alle Nederlanders.
  Overall beste user 2022 vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:29:37 #167
3928 Ulx
pi_132569456
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:23 schreef gelly het volgende:
het hoort een feest te zijn voor alle Nederlanders.
Het staat mensen die het niet leuk vinden dat Zwarte Piet er zwart uitziet en zo'n pak draagt vrij om zich anders uit te dossen.
Maar kaap het feestje niet door iedereen die dat niet doet uit te maken voor racist.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:32:30 #168
28167 matthijst
pi_132569567
quote:
Ik ben overigens ook helemaal niet anti-Zwarte Piet maar zou het ook niet erg vinden zijn uiterlijk aan te passen als je daar meer mensen een plezier mee doet. Het is tenslotte een kinderfeest en het hoort een feest te zijn voor alle Nederlanders.
Ik stel voor dat Mark Rutte het zo introduceert: "We hebben de afgelopen dagen de discussie op Fok gevolgd en zijn tot de conclusie gekomen dat de hardste schreeuwers het uiteindelijk wel met elkaar eens lijken te worden. Als het op Fok kan, kan het in Nederland ook. Vanaf volgend jaar zullen er meer witte pieten met roetvegen bij de nationale intocht aanwezig zijn. De gouden oorbellen worden vervangen door zilver, het is per slot van rekening ook een recessie.

Namens het kabinet wil ik in het bijzonder nog even de aandacht vestigen op de moeder van Quinsy. Dat zo'n sterke vrouw zo'n pussy heeft kunnen baren en niet heeft afgestaan ter adoptie verdient een pluim. Mevrouw, we leven allemaal met u mee, het moet niet eenvoudig zijn geweest om 30 jaar lang dagelijks tegen zo'n jankerd aan te kijken. Vanaf heden benoem ik u, ook namens de koning, tot ere-Piet."
pi_132569698
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:19 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik vind het fijn dat je het zo met mijn post eens bent. Ik heb verder niet op jouw reacties gereageerd omdat al genoeg mensen dit deden, maar ik moet wel zeggen dat ik het ook niet met jou en jouw manier van discussiëren eens ben.

Ik bedoel dit niet lullig, maar 1 van de dingen waar ik me bij jou (en ook een hoop anti-ZP'ers) het meest aan stoor is dat je continu die focus legt op hoeveel mensen er problemen mee hebben. Dit op basis van sterk te betwisten rekensommetjes, maar belangrijker... het is helemaal niet super belangrijk hoeveel mensen er problemen met ZP hebben, weet je wel niet hoeveel mensen voor zijn?

Relevant is WAAROM mensen problemen met ZP hebben. Op basis daarvan kunnen de mensen die voor ZP zijn wellicht begrijpen waar het knelt. Maar als je dan meteen gaat chargeren met kort door de bocht redenaties als 'ZP IS RACISME', ja dan begin je geen goed dialoog.

Ik vind het zo jammer, hoe deze discussie door velen wordt gevoerd, echt.
de laatste weken heb ik dus meest Niet de focus gezet op aantallen zwarte mensen die niet happy zijn met zp. Nu wel . En het is ook hardstkke relevant, omdat het beeld geschept wordt dat slechts een paar slechterikken zeuren Dat klopt niet .
De natie zit in een zp-neurose en moet weten dat niet slechts 21 amsterdammers er moeite mee hebben.
Nederland weet niet dat er honderdduizenden mensen niet happy zijn met zpshow
En daarnaast wijst die neurose op een sterke neiging het niet te willen weten,
Reden genoeg om eens met deze insteek de diskussie in te gaan.

Klopt ook dat ik scherp de diskussie ingaat.
Daar kun je het prima niet mee eens zijn.
Op rustigere fora ben ik gewoon mezelf hoor, best wel rustig. Maar dit is Fok
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:37:38 #170
249559 crew  Lavenderr
pi_132569737
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:29 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het staat mensen die het niet leuk vinden dat Zwarte Piet er zwart uitziet en zo'n pak draagt vrij om zich anders uit te dossen.
Maar kaap het feestje niet door iedereen die dat niet doet uit te maken voor racist.
Hier sluit ik me bij aan.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:38:40 #171
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132569775
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:32 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik stel voor dat Mark Rutte het zo introduceert: "We hebben de afgelopen dagen de discussie op Fok gevolgd en zijn tot de conclusie gekomen dat de hardste schreeuwers het uiteindelijk wel met elkaar eens lijken te worden. Als het op Fok kan, kan het in Nederland ook.
Was dat maar waar :D

Probleem is dat het doel van veel schreeuwlelijkerds is: de zin te krijgen en dus geen wederzijds begrip. Terwijl mijn doel al bereikt is wanneer iemand mijn standpunten begrijpt. En wanneer de persoon dan zegt "ik begrijp het, maar verder er niks aan omdat <insert reden>" dan vind ik het jammer, maar accepteer ik dat (dit in het algemeen, want m.b.t. ZP hoeft het van mij dus niet te veranderen).

Quincy lijkt me daarentegen iemand die moeite heeft zoiets te accepteren helaas.

Persoonlijk vind ik het meestal het zelfs vervelender wanneer iemand doet wat ik zou willen terwijl hij mijn standpunten niet begrijpt, puur om van de discussie af te zijn. Nee hou het dan zoals het is en neem de tijd om verder met mij in gesprek te gaan :P (Maar goed, kan soms ook een irritante eigenschap zijn en eigenlijk moet ik ook open staan voor het feit dat niet iedereen houdt van een lange discussie :P)
Krekker is de bom!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:43:13 #172
28167 matthijst
pi_132569947
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:36 schreef Bluesdude het volgende:
Nederland weet niet dat er honderdduizenden mensen niet happy zijn met zpshow
Dat weet jij helemaal niet. Dat baseer je op een onderzoek onder 300 zwarte Amsterdammers. Dat kan je niet maar zo even doorrekenen naar de rest van Nederland. Een Bijlmerneger is geen Braboneger, om maar wat te noemen. Een Amsterdammer is geen Tukker.
pi_132570096
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:29 schreef Ulx het volgende:

[..]

Niet voor iedereen. Het is een feestje georganiseerd door de gemeente Amsterdam en Quinsy is een Amsterdammer. En als Amsterdammer heeft hij bezwaar tegen het Amserdamse feest. Als mensen zich willen uitdossen als Zwarte Piet dan kan dat, maar niet uit hoofde van de Amsterdamse gemeente.

Niet gelijk in een hoekje kruipen.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:47:22 #174
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132570111
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:43 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat weet jij helemaal niet. Dat baseer je op een onderzoek onder 300 zwarte Amsterdammers. Dat kan je niet maar zo even doorrekenen naar de rest van Nederland. Een Bijlmerneger is geen Braboneger, om maar wat te noemen. Een Amsterdammer is geen Tukker.
quote:
Zwarte Piet-heisa alleen in Amsterdam

[...]

Uit een rondgang van De Telegraaf langs gemeenten in Nederland blijkt bovendien dat buiten Amsterdam eigenlijk vrijwel niemand zich druk maakt om Zwarte Piet. Ook niet in plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht of in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.

Volgens een peiling associeert 4 procent van de Nederlanders Zwarte Piet met slavernij. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van Peil.nl. onder bijna 1700 mensen. Van de ondervraagden ziet 92 procent Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas en meer dan 91 procent is tegen het aanpassen van zijn uiterlijk.

http://www.telegraaf.nl/b(...)e_sinterklaas__.html
En tuurlijk hoeft dit Telegraaf onderzoekje absoluuuut niet te kloppen en de werkelijke ondervraagde etniciteiten worden ook niet gespecificeerd. Maar aan de andere kant vind ik de gedachte dat het niet in elke stad hetzelfde hoeft te zijn helemaal niet zo ver gezocht. En ook de vraagstelling kan natuurlijk grote invloed hebben op de antwoorden.
Krekker is de bom!
  Overall beste user 2022 vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:52:06 #175
3928 Ulx
pi_132570317
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:47 schreef gelly het volgende:

[..]

Niet voor iedereen. Het is een feestje georganiseerd door de gemeente Amsterdam en Quinsy is een Amsterdammer. En als Amsterdammer heeft hij bezwaar tegen het Amserdamse feest. Als mensen zich willen uitdossen als Zwarte Piet dan kan dat, maar niet uit hoofde van de Amsterdamse gemeente.

Niet gelijk in een hoekje kruipen.
De gemeente geeft de vergunning af en werkt mee. Het sinterklaascomite organiseert de boel.
  Overall beste user 2022 vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:58:27 #176
3928 Ulx
pi_132570584

Is dit iets om de antipieten tevreden mee te stellen?
pi_132570597
quote:

Namens het kabinet wil ik in het bijzonder nog even de aandacht vestigen op de moeder van Quinsy. Dat zo'n sterke vrouw zo'n pussy heeft kunnen baren en niet heeft afgestaan ter adoptie verdient een pluim.
:').
pi_132570924
quote:

Namens het kabinet wil ik in het bijzonder nog even de aandacht vestigen op de moeder van Quinsy. Dat zo'n sterke vrouw zo'n pussy heeft kunnen baren en niet heeft afgestaan ter adoptie verdient een pluim. Mevrouw, we leven allemaal met u mee, het moet niet eenvoudig zijn geweest om 30 jaar lang dagelijks tegen zo'n jankerd aan te kijken. Vanaf heden benoem ik u, ook namens de koning, tot ere-Piet." [ afbeelding ]
Je komt met nul inhoudelijke argumenten en je denkt lollig te zijn met mensen persoonlijk aan te vallen. Ik heb Quinsy gezien op tv en radio en hij is vele malen meer een humaan mens , dan jij kan bevatten.
Laat zijn moeder erbuiten. Dat is weer zo laag
pi_132571146
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:47 schreef KreKkeR het volgende:

En tuurlijk hoeft dit Telegraaf onderzoekje absoluuuut niet te kloppen en de werkelijke ondervraagde etniciteiten worden ook niet gespecificeerd. Maar aan de andere kant vind ik de gedachte dat het niet in elke stad hetzelfde hoeft te zijn helemaal niet zo ver gezocht. En ook de vraagstelling kan natuurlijk grote invloed hebben op de antwoorden.
UIteraard, de ene stad is de andere stad niet.
Maar in deze nationale neurose is het allang duidelijk dat het maatschappelijk debat overal zindert .
Die 2 miljoen likers komen voor 90% en meer niet uit Amsterdam. Lijkt me logisch.
Het onderzoek van de Telegraaf was al gedateerd toen ze het publiceerde de volgende dag en dan nog kun je bedenken waarom ze de trend zo gemist hebben. Was het wel een serieuse opiniepeiling of een journalist belde maar wat lukraak., met de verkeerde vragen ?
Het klopt dat zover ik weet er geen andere procedures in andere steden zijn begonnen tegen een vergunningaangifte voor een sintoptocht. Misschien heeft die journalist dát gecheckt?
pi_132571206
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:06 schreef sp3c het volgende:
toegegeven

chief assistant klinkt al mooier dan knecht
of gewoon vriend. Zo zien de meeste mensen hem toch al.

Bedankt voor je reacties op de schminkkleur. :)
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:15:56 #181
28167 matthijst
pi_132571281
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je komt met nul inhoudelijke argumenten en je denkt lollig te zijn met mensen persoonlijk aan te vallen. Ik heb Quinsy gezien op tv en radio en hij is vele malen meer een humaan mens , dan jij kan bevatten.
Laat zijn moeder erbuiten. Dat is weer zo laag
Zijn moeder is de reden van zijn ZPiR movement, of ben je dat vergeten?

En ik heb hem ook gezien op tv, hij kwam over als een kunstenaar die airtime zocht met een onsamenhangend zwamverhaal over allochtoon gesteente en een Bosman-arrest.
pi_132571340
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:15 schreef matthijst het volgende:

[..]

Zijn moeder is de reden van zijn ZPiR movement, of ben je dat vergeten?
Is dat een excuus om haar belachelijk te maken.?
Voer deze discussie op inhoud en niet op zgn grappig wezen.
pi_132571376
GC / Insayno - de grote hypocriet

Zojuist Debat op 2 gekeken over de zwarte piet discussie. Daar zat ook Insayno bij (WIE IS HIER POW!?!?!) en hij had een duidelijke mening over dat zwarte piet discriminatie is en dat het doet denken aan het slavernij verleden van onze zwarte medemens.

Op zich kan ik me daar wel in verplaatsen, maar toen vroeg ik me af wat deze zeer uitgesproken persoon (die onder andere de holocaust erbij haalt) denkt over het gebruik van het woordje "nigga" in de rap-muziek.

Aangezien zwarte piet bij hem herinneringen oproept aan de slavernij, zou het woordje nigga dat ook moeten doen. Daarbij moet worden gezegd dat Insayno het niets interesseert dat zwarte piet geevolueerd is van donkere domme slaaf tot echte kindervriend en held vandaag de dag. Dus we kunnen dan concluderen dat nigga hetzelfde is als nigger of neger, de denigrerende bijnaam van de blanke voor de zwarte slaaf, omdat een eventuele evolutie van dit woord niet meetelt.

Maar blijkbaar heeft Insayno geen moeite met het woordje nigga en lijkt hij het zelfs goed te praten:

https://twitter.com/Insayno/statuses/318486292914647040

Volgens hem is het woordje nigga okay, zolang blanken het maar niet gebruiken:

http://telly.com/18YIM1L

Maar zoals de meesten vast wel weten, binnen de zwarte gemeenschap is lang niet iedereen blij met het gebruik van het woordje nigga:

Dus even resumerend:

Insayno vindt zwarte piet racisme omdat het een deel van de zwarte bevolking doet terugdenken aan de tijd van de slavernij en hij is verder doof voor de argumenten van de voorstanders van zwarte piet, waarbij moet worden opgemerkt dat er ook veel donkere voorstanders zijn van zwarte piet.....

Maar als het aankomt op het gebruik van het woordje nigga, dan staat hij ineens niet op de barricades om ervoor te zorgen dat mensen rekening moeten houden met de gevoelens van zwarte mensen die zich gekwetst voelen door het gebruik van het woord nigga en nu lijkt het opeens wel okay te zijn om een referentie naar de slavernij goed te praten.

Hypocriet.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_132571393
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zij wordt juist niet belachelijk gemaakt, alleen Quinsy.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:22:50 #185
28167 matthijst
pi_132571549
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Met jou discussieren op inhoud is niet mogelijk.
En van een beetje humor is nog nooit iemand dood gegaan.
pi_132571584
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:18 schreef Specularium het volgende:

[..]

Zij wordt juist niet belachelijk gemaakt, alleen Quinsy.
Is het...?
Blijft staan dat het nog steeds inhoudsloos is.
Val iemand aan met zinnige argumenten en niet persoonlijk afzeiken.
pi_132571645
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:22 schreef matthijst het volgende:

[..]

Met jou discussieren op inhoud is niet mogelijk.
En van een beetje humor is nog nooit iemand dood gegaan.
schei uit met die zgn humor.. het is afzeikhumor
Ik discussieer eenmaal beter op inhoudelijke zaken. Ga naar ONZ ... daar mag je onzin uitslaan
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:25:24 #188
28167 matthijst
pi_132571664
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is het...?
Blijft staan dat het nog steeds inhoudsloos is.
Val iemand aan met zinnige argumenten en niet persoonlijk afzeiken.
Jij leest alleen maar wat je wilt lezen. Het stuk waarin ik aangeef het vanaf volgend jaar met andere pieten negeer je compleet, om wederom te komen janken omdat ik Quinsy een jankerd vind.

quote:
schei uit met die zgn humor.. het is afzeikhumor
Ik discussieer eenmaal beter op inhoudelijke zaken. Ga naar ONZ ... daar mag je onzin uitslaan
Haha, gethhefuckouttahere, jij discussieert alleen op inhoud. _O-
Je hebt mij ondertussen al 3 of 4 keer persoonlijk aangevallen en geroepen dat ik een leugenaar ben die een zwarte pa verzint.

Mafkees.
pi_132571679
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

het is ook wel heel moeilijk om die niet te hebben tegenwoordig :D
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:28:23 #190
3928 Ulx
pi_132571791
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:24 schreef Bluesdude het volgende:
Ik discussieer eenmaal beter op inhoudelijke zaken.
Dat doe je niet. Je negeert zaken die je niet uitkomen en vragen waarop je geen antwoord hebt ga je consequent uit de weg.
pi_132572264
Hadden jullie gezien dat Schenkman de knecht ook met een paard afbeeldt? Als het in de media gaat over hoe Schenkman de knecht beschreef komt steeds het plaatje dat hij de zak draagt in beeld. Niet de meer gelijkwaardige afbeeldingen. Plaatje van http://sinterklaasmijnhobby.jouwweb.nl/
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:58:41 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132572918
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:40 schreef poemojn het volgende:
Hadden jullie gezien dat Schenkman de knecht ook met een paard afbeeldt? Als het in de media gaat over hoe Schenkman de knecht beschreef komt steeds het plaatje dat hij de zak draagt in beeld. Niet de meer gelijkwaardige afbeeldingen. Plaatje van http://sinterklaasmijnhobby.jouwweb.nl/
[ afbeelding ]
Beetje Django Unchained. ..ook een zwarte slaaf die wordt gered en als 'hulpje' voor zijn 'meester' werkt.
reset
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:00:50 #193
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132572997
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:58 schreef Ulx het volgende:
[ afbeelding ]

Is dit iets om de antipieten tevreden mee te stellen?
Uit Live and Let Die! Epische film. _O_
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132573244
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:58 schreef Individual het volgende:

[..]

Beetje Django Unchained. ..ook een zwarte slaaf die wordt gered en als 'hulpje' voor zijn 'meester' werkt.
ja joh, dat is echt je eigen associatie..
Genoeg zwarte dienstbodes in die tijd in amsterdam, om maar iets te noemen. Geen slaven, maar betaalde werknemers.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:10:53 #195
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573356
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:40 schreef poemojn het volgende:
[ afbeelding ]
Klopt, maar in latere uitgaven werd Piet in tegenstelling tot de eerdere edities van het boek, opeens meer afgebeeld als karikatuur van de neger:

En deze Piet komt qua uiterlijk al dichter in de buurt van de versie die we kennen.
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:12:38 #196
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573409
Ook wel een leuk/interessant stuk: http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
Krekker is de bom!
pi_132573494
Maar echt moeilijk is het niet om terug te gaan naar de variant met paard. in de jaren 80 in Zaandam bijv was het normaal dat Sint te paard zat, met enkele Pieten te paard en enkele lopende Pieten.

Hier staat ook veel over de herkomst van Zwarte Piet http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/nieuws2013/ambi.pdf
Het wordt alleen echt te laat voor me nu, maar hier vermoedt de schrijver dat Schenkman de zwarte knecht nodig had om de zwartgeschilderde jongens die toen rammelend met kettingen de huizen langs gingen ook een plek in het verhaal te geven.

quote:
Omstreeks 1850 ligt er een rechte lijn tussen 'de zwarte man' en een nagestreefd positief beeld van echte zwarten
Echt een interessant pdfje..
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:17:36 #198
3542 Gia
User under construction
pi_132573555
We zaten te switchen op tv, komen we op zo'n telefoonseks-zender.

"Meesteres zoekt slaven"

Manlief en ik: 'Hé, kijk, mesteres zoekt zwarte pieten!'

Ik zweer het, tegelijk!!
pi_132573819
Goh.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:31:53 #200
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573883
Wat ik ook interessant vind. Ik las ergens dat iemand vermoedde dat Schenkman niet bekend was met de Amerikaanse blanken die hun gezicht zwart verfden. Ik wist zelf ook niet zeker of hij er mee bekend was, maar blijkbaar was hij dat wel:

quote:
Er is misschien nog een andere afbeelding die Schenkman meer direct geïnspireerd heeft. In de jaren 1830-1840 ontstaat in Amerika in het variété een nieuw genre, dat van de ‘black minstrels’: witten die zich als zwarten uitmonsterden en een muzikaal programma brachten (Toll 1974, Cockrell 1993). Al in diezelfde tijd doen zij, met veel
succes, Engeland aan (Pickering 1986:74-75, Blair 1996:5-6). Dat zij ook in Nederland te zien waren (al is niet duidelijk wanneer), blijkt uit een fictieve dialoog over de kermis in Schenkmans
posthume publicatie Humoristische voorlezingen in proza en poëzy (1863:210-211; vgl. Schenkman z.j.:134). Een van de sprekers zegt over hen: ‘’t Waren zwart gemaakte kerels, ’t Was bedrog en schelmerij!’. Daarop zegt zijn tegenspreker:

‘Dat een blank gelaat zich zwart maakt, Staat mijns inziens ieder vrij.
Hoeveel hooggeplaatste lieden, In de Kerk en in den Staat, Toonen, bij hun zwarte zielen,
Omgekeerd, een blank gelaat.’

http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
Als we kijken naar de tekeningen in de eerdere edities van Schenkman kun je trouwens wel stellen dat hij in deze eerste edities zelf geen gebruik heeft gemaakt v/d black face en dat hij gewoon een 'normale' neger heeft getekend.
Krekker is de bom!
pi_132573897
quote:
Ah, kijk. Je kan 'dingen' nóóit goed doen voor alles en iedereen. Iedereen is anders. Er zullen er altijd zijn die het ergens niet mee eens zijn. Dat geldt uiteraard ook voor het Sinterklaasfeest. En dat kan voor die personen verschillende oorzaken hebben. En aangezien degenen voor wie je het bij dit feest toch niet goed kunt doen dat vooral 'voelen' vanuit een door hen, of voor hen, geïndoctrineerde historische obsessie lijkt me dat sowieso al geen reden om het Sinterklaasfeest aan te passen aan hun wensen. Dat ze eerst maar in het reine komen met hun eigen probleem, en daar niet het Sinterklaasfeest voor gebruiken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:33:30 #202
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573916
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 01:32 schreef Montagui het volgende:

[..]

vanuit een door hen, of voor hen, geïndoctrineerde historische obsessie
Wat bedoel je hier precies mee?
Krekker is de bom!
pi_132574271
quote:

[..]

Een minderheid van een minderheid. En als ik het goed begrepen heb: een minderheid van een minderheid van een minderheid.
Vraag is dan: moeten we de samenleving inrichten naar de gevoeligheden van de zwaksten in die samenleving?
Ik debiteerde ooit een limerick over een stotteraar, waarna een toehoorder gekwetst was: hij had vroeger gestotterd. Op dat moment niet meer, dus ik had er geen idee van.
Genoeg bruine of zwarte mensen trekken het zich niet aan en vrijwel geen enkele volgeling van Sinterklaas of Zwarte Piet denkt aan racisme.

Moeten we alle pleinen dichtbouwen om tegemoet te komen aan mensen met pleinvrees?
Moeten we de hemel verduisteren om tegemoet te komen aan albino´s?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:55:38 #204
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132574350
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 01:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Een minderheid van een minderheid. En als ik het goed begrepen heb: een minderheid van een minderheid van een minderheid.
Vraag is dan: moeten we de samenleving inrichten naar de gevoeligheden van de zwaksten in die samenleving?
Ik debiteerde ooit een limerick over een stotteraar, waarna een toehoorder gekwetst was: hij had vroeger gestotterd. Op dat moment niet meer, dus ik had er geen idee van.
Genoeg bruine of zwarte mensen trekken het zich niet aan en vrijwel geen enkele volgeling van Sinterklaas of Zwarte Piet denkt aan racisme.

Moeten we alle pleinen dichtbouwen om tegemoet te komen aan mensen met pleinvrees?
Moeten we de hemel verduisteren om tegemoet te komen aan albino´s?
Volgens gelly wel, want hij wil ook gezichtsbedekking bij vrouwen en besnijdenis op religieuze grond verbieden. En het verbod op godslastering moet vanzelfsprekend weer streng gehandhaafd worden. Alles om de tere ziel te beschermen van kleingeestige mensen tegen de lukrake uitoefening van de door hem zo verfoeide mensenrechten, door nare schobbejakken.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132574495
Van Octopus Paul, Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten, mag ik net zo hard vloeken als ik wil. Hij hoort het toch niet want Hij heeft geen gehoororgaan.
En zwarte mensen zijn Zijn uitverkoren volk: Hij heeft hen immers overgoten met Zijn heilige inkt. Hoe zwarter, des te uitverkorener.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132574503
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 01:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee?
Akkoord. Jij bent in ieder geval iemand die probeert genuanceerd er tegenaan te kijken ook al neig je naar het anti Zwarte Pieten kamp.

Maar goed. Het betreft het feit dat -een- redenatie tegen 'Zwarte Piet' de slavernij is. En ik kan me voorstellen dat dat hele slavernijgebeuren binnen de desbetreffende gemeenschap van generatie op generatie zodanig ingesleten is dat sommigen niet meer openstaan voor de werkelijkheid van de huidige over het algemeen tolerante maatschappij. Omdat diegenen dat niet inzien houden zij vast aan wat 'overgedragen' is door eerdere generaties. Daardoor schopt men ook veel sneller tegen dingen aan waarvan men 'denkt', of 'voelt', dat het met die slavernij te maken heeft......terwijl dat dus totaal zo niet beleeft wordt door degenen die wél in de huidige realiteit leven.

Daarom zeg ik dat 'diegenen' die nu tegen Zwarte Piet ageren eerst maar eens dat probleem van die 'slavernij' voor zichzelf moeten oplossen en niet Zwarte Piet als excuus moeten gebruiken om hun probleem te negeren....

Met 'diegenen' bedoel in principe de gasten van de gekleurde gemeenschap die tegen Zwarte Piet zijn. Maar wat zouden dan de beweegredenen kunnen zijn van de 'blanke' medenederlander om tegen Zwarte Piet te zijn? Die hebben in principe niets als slaaf met slavernij te maken gehad. Is het misschien misplaatst schaamtegevoel in de zin van 'oh, wat hebben mij voorouders hun aangedaan?'. of zo?
pi_132574576
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 02:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Akkoord. Jij bent in ieder geval iemand die probeert genuanceerd er tegenaan te kijken ook al neig je naar het anti Zwarte Pieten kamp.

Maar goed. Het betreft het feit dat -een- redenatie tegen 'Zwarte Piet' de slavernij is. En ik kan me voorstellen dat dat hele slavernijgebeuren binnen de desbetreffende gemeenschap van generatie op generatie zodanig ingesleten is dat sommigen niet meer openstaan voor de werkelijkheid van de huidige over het algemeen tolerante maatschappij. Omdat diegenen dat niet inzien houden zij vast aan wat 'overgedragen' is door eerdere generaties. Daardoor schopt men ook veel sneller tegen dingen aan waarvan men 'denkt', of 'voelt', dat het met die slavernij te maken heeft......terwijl dat dus totaal zo niet beleeft wordt door degenen die wél in de huidige realiteit leven.

Daarom zeg ik dat 'diegenen' die nu tegen Zwarte Piet ageren eerst maar eens dat probleem van die 'slavernij' voor zichzelf moeten oplossen en niet Zwarte Piet als excuus moeten gebruiken om hun probleem te negeren....

Met 'diegenen' bedoel in principe de gasten van de gekleurde gemeenschap die tegen Zwarte Piet zijn. Maar wat zouden dan de beweegredenen kunnen zijn van de 'blanke' medenederlander om tegen Zwarte Piet te zijn? Die hebben in principe niets als slaaf met slavernij te maken gehad. Is het misschien misplaatst schaamtegevoel in de zin van 'oh, wat hebben mij voorouders hun aangedaan?'. of zo?
Ben jij zo'n flapdrol die ook regelmatig met zijn handen de aanhalingstekens maakt waar dat nergens op slaat?
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 02:34:06 #208
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_132574777
quote:
quote:
“Deze individuen moeten niet het onderwerp worden van haat of aanvallen tegen hun persoonlijke integriteit, of welke vorm van intimidatie dan ook in hun verdediging van de mensenrechten”, staat te lezen op de weblog. Dat zou in deze zaak wel gebeurd zijn.
Smerige kuthoer.

https://www.facebook.com/pietitie
quote:
Peter Udo Berichtje voor de VN: Is er niet ergens een oorlog, hongersnood of genocide gaande waar jullie je beter druk om kunnen maken??

[ Bericht 21% gewijzigd door Papierversnipperaar op 26-10-2013 02:43:01 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 oktober 2013 @ 02:47:48 #209
3928 Ulx
pi_132574895
Die vrouw vraagt er uiteraard om om ontzettend te worden afgezeken door gewoon glashard te beweren dat ze haar conclusie al heeft getrokken voor d'r onderzoek klaar is. Als je dat met droge oogjes weet te doen dan ben je volgens mij ook hooguit geschikt als hoogleraar Flauwekulkunde.

Wat een ontzettende koekenbakster.
pi_132574906
Dus als ze er wel voor betaald zou worden mag er wel kritiek zijn?

Of lees ik verkeerd?
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 02:57:30 #211
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_132574984
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 02:49 schreef Specularium het volgende:
Dus als ze er wel voor betaald zou worden mag er wel kritiek zijn?

Of lees ik verkeerd?
Nee, je leest niet verkeerd. De VN doet nu gewoon aan damage control.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 06:23:46 #212
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_132575584
Net op een feest aan wat Australiërs geprobeerd uit te leggen hoe Sinterklaas in elkaar zit. Met de Nederlandse term voor zwarte man: neger.

Het is dat mijn vrienden het soort van hebben weten te ontmantelen, maar anders was het me toch een vechtpartij geweest.

Even voor de duidelijkheid, gozer werd boos omdat ik het idee van zwarte piet aan het uitleggen was en het niet als rasistisch zag. En ik ben een fucking buitenlander ffs. :')

Wat is het met mensen en rasisme? Is Nederland echt het enige land waar men er met een nuchtere blik naar kijkt?
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  Eindredactie Games zaterdag 26 oktober 2013 @ 09:16:07 #213
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132576041
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 06:23 schreef Drinky het volgende:

Even voor de duidelijkheid, gozer werd boos omdat ik het idee van zwarte piet aan het uitleggen was en het niet als rasistisch zag. En ik ben een fucking buitenlander ffs. :')

Wat is het met mensen en rasisme? Is Nederland echt het enige land waar men er met een nuchtere blik naar kijkt?
of wij proberen het vanuit ons jeugdsentiment het steeds goed te praten. Net zoals Japanners de walvisvangst, Spanjaarden stierenvechten en Chinezen Mao. :P
pi_132576072
quote:
Net op een feest aan wat Australiërs geprobeerd uit te leggen hoe Sinterklaas in elkaar zit. Met de Nederlandse term voor zwarte man: neger.

Het is dat mijn vrienden het soort van hebben weten te ontmantelen, maar anders was het me toch een vechtpartij geweest.

Stiekem zijn er maar vrij weinig tolerante mensen in de hele wereld te vinden.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 09:29:54 #215
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_132576154
http://nos.nl/artikel/567(...)iet-bij-intocht.html

quote:
Andere rol

In Utrecht wil de Stichting Stadsontspanning Utrecht in januari om de tafel om te praten over een mogelijke andere rol voor Zwarte Piet. "Als je al iets aanpast moet dat in kleine stapjes gaan", zegt voorzitter Luc Dietz. "Je kunt bijvoorbeeld andere mensen toevoegen aan de optocht, zoals Spaanse edelen, zodat Zwarte Piet een minder belangrijke rol krijgt.
Spaanse edelen :')
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 09:33:30 #216
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132576171
quote:
Dan krijg je weer van die 80-jarige oorlog taferelen. :D

Lijkt me wel goed voor de werkverschaffing in Spanje, maar ze hebben geen geld voor cadeautjes. :P
reset
pi_132576229
Zwarte piet mag niet, want slavernijverleden. Maar Spaanse edelen wel? Ik meen me te herinneren dat er ook wat akkefietjes met die rakkers zijn geweest in het verleden? Of is dat weer anders? :D
pi_132576400
quote:

In Nederland beschouwen we het niet als racistisch vanwege de inhoud van het Sinterklaasfeest. In het buitenland kennen ze die niet, daar zien ze alleen het uiterlijk en dat deze als knechten gebruikt worden. Zwarte Piet moet blijven vanwege de inhoud, cultuur en traditie, maar we moeten ook accepteren dat het als beledigend of zelfs racistisch kan worden ervaren.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:14:50 #219
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132576482
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 01:31 schreef KreKkeR het volgende:
Dat zij ook in Nederland te zien waren (al is niet duidelijk wanneer), blijkt uit een fictieve dialoog over de kermis in Schenkmans posthume publicatie Humoristische voorlezingen in proza en poëzy (1863:210-211; vgl. Schenkman z.j.:134). Een van de sprekers zegt over hen: ‘’t Waren zwart gemaakte kerels, ’t Was bedrog en schelmerij!’. Daarop zegt zijn tegenspreker:
Jammer dat er zo weinig context wordt gegeven. Op basis van de geciteerde tekst zijn er immers ook andere interpretaties mogelijk. De spreker kan ook naar een gevalletje van echt "bedrog en schelmerij" verwijzen in plaats van naar een toneelvoorstelling:
quote:
NIJMEGEN , 17 Sept. In eene kleine linnen tent op de, nu bijna afgeloopene, Nijmeegsche Kermis, werd aan het publiek ten toon gesteld een wildeman, zwart- of koperkleurig, met eenen grooten ring door den neus, die al de manieren der wilden voorsteld, hunne onverstaanbare taal sprak , levende konijnen at en eene slang als zijnen afgod aanbad. Dit alles moet hij zoo natuurlijk hebben voorgesteld, dat men aan de echtheid niet twijfelde; sommige evenwel meenden met redenden wildeman te mogen mistrouwen , en werden dien ten gevolge weddingschappen aangegaan, die zekerlijk gewonnen noch verloren zouden zijn geworden, had niet het volgende voorval daartoe aanleiding gegeven : Terwijl hij , voor eenige dagen, weder ijverig in het vertoonen van zijne kunsten werkzaam was, en als altijd zijne slang aanbad , hield hij dezelve , welligt te sterk, in beide handen gekneld, en zoo digt bij zijn aangezigt, dat de slang, (slechts eene gewone hei-slang) hem eenig vocht in den mond spoot. De wildeman, het gevaar kennende, waarin hij daardoor verkeerde, maakte dadelijk een groot misbaar, en liet ijlings heelkundige hulp inroepen, terwijl zijne wang van binnen en van buiten en vervolgens zijn geheele aangezigt, hals en borst, verschrikkelijk opzwollen. Inmiddels trachtte men door wrijven en wasschen het gevaar af te wenden, tot dat de heelmeester verscheen, die door eene bloedontlasting, door snijding vooral van binnen, hem eenige verligling aanbragt. Deze gaf zijne verwondering te kennen over het verschil in kleur der beide wangen, en nu verklaarde het zich, dat de wildeman niels anders was, dan een zwart gemaakte matroos, die zich verontschuldigde, met te zeggen: "dat men toch wel iets moet aanvatten, om op eene eerlijke wijze aan den kosf te komen." Hij is thans hersteld en gaat voort bezoeken af te wachten; of hij zijnen Afgod nog even vurig aanbidt, is ons niet bekend, doch wij hebben reden dit te betwijfelen.

Algemeen Handelsblad, 19-09-1844

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 26-10-2013 10:33:05 ]
  FOK!fotograaf zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:29:16 #220
13368 NiGeLaToR
pi_132576632
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 09:16 schreef donald_dick het volgende:

[..]

of wij proberen het vanuit ons jeugdsentiment het steeds goed te praten. Net zoals Japanners de walvisvangst, Spanjaarden stierenvechten en Chinezen Mao. :P
Dat is ook het hele punt; context is alles. Wij zien een mythisch jeugdfiguur met een stukje poppenkast er om heen. Dat piet zwart is heeft vooral te maken met zijn naam 'zwarte piet'. En waarom die zwart is, tjah, ik weet niet beter of het komt door het roet in de schoorsteen. Dat we geen schoorsteen hadden kwam niet in me op.

De buitenwereld ziet een blank iemand zich schminken als zwart iemand en vervolgens raar doen op een kinderfeestje. Wat anders kan dat zijn als demonisering van de zwarte mens?

Vraag is alleen of we het verschil tussen de 40.000km lange tenen van mensen die refereren aan het slavernij verleden of mensen die het in de huidige tijdsgeest plaatsen nog kunnen maken. Dat slavernij verleden heeft er m.i. niets mee te maken - net als dat ik Chorizo eet ondanks de Spaanse bezetting van Nederland in dezelfde tijd.
pi_132576667
quote:

Maar dan noem je ook een hyper politiek correct land, bijvoorbeeld:

quote:
Santa was banned from saying "Ho ho ho", for fear of offending women.
En dan ga jij Sinterklaas uitleggen :D
pi_132577009
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 10:29 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dat is ook het hele punt; context is alles. Wij zien een mythisch jeugdfiguur met een stukje poppenkast er om heen. Dat piet zwart is heeft vooral te maken met zijn naam 'zwarte piet'.
Piet is zwart omdat hij Zwarte Piet heet? Goh, ik dacht altijd dat het andersom was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2013 10:57:26 ]
pi_132577110
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 10:32 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

[..]

:')

Als er al vrouwen zijn die aanstoot nemen aan "ho ho ho", dan zullen ze daar ongetwijfeld een verdomd goeie reden voor hebben, iets met zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten en zo.

En verder...Australiers :r
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_132577146
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:04 schreef Hathor het volgende:

[..]

:')

Als er al vrouwen zijn die aanstoot nemen aan "ho ho ho", dan zullen ze daar ongetwijfeld een verdomd goeie reden voor hebben, iets met zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten en zo.

En verder...Australiers :r
Je bedoelt wie de schoen past...
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:09:01 #225
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132577197
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 01:55 schreef Morendo het volgende:

[..]

Volgens gelly wel, want hij wil ook gezichtsbedekking bij vrouwen en besnijdenis op religieuze grond verbieden. En het verbod op godslastering moet vanzelfsprekend weer streng gehandhaafd worden. Alles om de tere ziel te beschermen van kleingeestige mensen tegen de lukrake uitoefening van de door hem zo verfoeide mensenrechten, door nare schobbejakken.
ik denk dat Gelly wel in staat is voor zichzelf te spreken

lijkt me beter als jij je gewoon bij je eigen mening houd ipv anderen woorden in de mond te gaan lopen leggen
pi_132577254
Inderdaad, laten we blanke edelen gaan toevoegen, dat zal wel helpen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_132577304
quote:

[..]

Urban legend.
  Eindredactie Games zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:16:22 #228
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132577345
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 10:29 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dat slavernij verleden heeft er m.i. niets mee te maken - net als dat ik Chorizo eet ondanks de Spaanse bezetting van Nederland in dezelfde tijd.
behalve dat 1 witte man een heleboel zwarte knechtjes heeft, dan moet je dat ook weer uitleggen.
stomme buitenlanders ;(
pi_132577377
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:12 schreef marcodej het volgende:
Inderdaad, laten we blanke edelen gaan toevoegen, dat zal wel helpen.
Misschien kunnen we Zwarte Pieten in plaats van pepernoten katoen uit laten delen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132577402
Gewoon zwarte pieten vervangen door butlers, want daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.

"Ik heb nog met hem gekoerst"
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:19:54 #231
241662 Jian
Well, well, well
pi_132577412
quote:

[..]

Tsja, maar wellicht dienen Aussies zich vooralsnog maar te beperken tot hun eigen verleden en zelfs de huidige positie en leefomstandigheden van de Aboriginals i.p.v. te wijzen naar een geschminkt karakter die een rol speelt bij een kinderfeest. Hypocriete hufters!
pi_132577424
Alle zwarte pieten meteen vervangen door witte pieten.

Dan komen er vanzelf weer verontruste vragen en verhitte debatten waarom er geen bruine / zwarte pieten meer bij mogen zijn.

En dan weer terug naar de oude situatie.
pi_132577473
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:19 schreef Jian het volgende:

[..]

Tsja, maar wellicht dienen Aussies zich vooralsnog maar te beperken tot hun eigen verleden en zelfs de huidige positie en leefomstandigheden van de Aboriginals i.p.v. te wijzen naar een geschminkt karakter die een rol speelt bij een kinderfeest. Hypocriete hufters!
Ik weet niet waar die Australië is zo policor'-hoax opeens vandaan komt hoor..

† In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:27:14 #234
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_132577527
Mooi stukje op Geenstijl vandaag:

Hans Jansen - Slavernij en rassisme

Het is nu officieel vastgesteld door een juffrouw van de Volkenbond: Nederland is rassistisch. Ach. En, is Nederland meer of minder rassistisch dan de andere leden van de Volkenbond? Laten we eens kijken naar het Midden-Oosten, waar de godsdienst van de vrede het op straat voor het zeggen heeft. Begin met under cover in een universiteitskantine de gesprekken van de vrome jonkvrouwen daar af te luisteren. ‘Omhoog trouwen’. ‘Omlaag trouwen’. ‘Omhoog trouwen’ is code voor het sluiten van een huwelijk met een jongeheer die lichter van kleur is dan zijn bruid. ‘Omlaag trouwen’ is de code voor het sluiten van een huwelijk met jongeheer die donkerder is dan zijn bruid. Hoe komen die giechelende jonkvrouwen aan dit idee? Wel, er is een aantal gezaghebbende beroepsmoslims dat van oordeel is dat partijen in een huwelijk elkaars gelijken moeten zijn, behalve dan dat de bruid per definitie altijd de mindere is van de bruidegom want bruidegommen zijn mannen en een bruid is een vrouw. Je mag als vader je dochter dus niet uithuwelijken aan een man die donkerder is, want dat verstoort de natuurlijke orde: de ondergeschikte partij, de vrouw, is dan, qua blanker, superieur aan haar man.
Ook in het Midden-Oosten bestaat er een verband tussen huidskleur en slavernij. Hoe donkerder iemand is, hoe groter de kans wordt ingeschat dat er slavenbloed door zijn aderen vloeit. Slavenbloed maakt zijn status laag. De Egyptische president Sadat (vermoord in 1981) was nogal donker van huid, en werd door zijn heel-niet-rassistische bevolking aangeduid als ‘de [zwarte] poedel’ van zijn voorganger en vroegere baas Nasser. Maar helaas. Het is een misverstand dat in het Midden-Oosten een blanke huid er op wijst dat er geen slaven-DNA in de stamboom van de gelukkige zit.
Arabieren en Turken hebben langs de kusten van Europa, tot aan IJsland toe, raids gehouden om slaven te vangen. Het is vernederend om tot slaaf gemaakt te worden, het collectieve Europese geheugen wil het liever vergeten. Dat mag, maar er zijn boeken over geschreven – wat het vergeten bemoeilijkt. Vermoedelijk is de angst voor de Moor die kindertjes in de zak ‘naar Spanje’ zal meevoeren een vage herinnering aan de angst dat kinderen ontvoerd zouden kunnen worden ten behoeve van de slavenhandel. Kinderen zijn kneedbaar en kunnen uitgroeien tot prima slaven, terwijl volwassenen die al een half leven lang vrij zijn geweest, en thuis kinderen hebben achtergelaten, soms iets knorrigs houden als je ze tot slaaf maakt.
De Turken wisten lang geleden hoe je die knorrigheid het beste kon bestrijden. Je veroverde een afgelegen eiland, bijvoorbeeld Gozo bij Malta, maakte daar iedereen tot slaaf die daarvoor geschikt was, en doodde de rest. Niet omdat je iets tegen die rest had, maar om de verse slaven het gevoel te geven dat het niet loonde te proberen terug te keren naar het vader- en moederland. Dat maakte de nieuwe slaven inschikkelijker, en voorkwam knorrig gedrag.
Moslimse slavenhalers noemden hun werk ‘Jihad’. Een slaaf kreeg immers de kans om met de islam in contact te komen en eventueel zich te bekeren? De Arabische slavenhalers die in Afrika actief geweest zijn, hebben ongeveer even veel slaven verkocht aan het Westen, via Ghana, als aan de islamitische wereld, via Zanzibar. Die handel via Ghana, dat is de slavenhandel waaraan Europeanen enige tijd hebben deelgenomen. Maar nu een raadsel. Waarom zijn er wel Afro-Amerikanen, en geen Afro-Arabieren? Want uit de berekeningen van historici blijkt steeds weer dat er ongeveer even veel zwarte slaven naar het Westen als naar het Oosten zijn gegaan. Was er misschien een verschil in behandeling? Wie in onze multiculturele politiek-correcte wereld nog carrière wil maken, moet hier GEEN scriptie over gaan schrijven.
Wat rassisme en slavernij aangaat, Mohammed (570-632) zelf was een succesvol slavenhaler en -handelaar. Aan deze kenner wordt de uitspraak toegeschreven dat onderdanen gehoorzaamheid verschuldigd zijn aan hun heerser, zelfs al is deze een lelijke Ethiopische zwarte slaaf. Dat betekent niet dat zelfs een zwarte slaaf met, zoals Mohammed het zegt, ‘een hoofd als een rozijn’, sultan kan worden maar het betekent dat zelfs wezens die even laag staan als een zwarte slaaf gehoorzaamd moeten worden als ze eenmaal de baas zijn. De beroepsmoslims gebruiken die uitspraak om moslims er toe over te halen heersers die ze verachtelijk vinden, niet voor de voeten te lopen.
Rassisme, dat is niet mooi. Goed dat de Volkenbond het onvermoeibaar bestrijdt. Wij vieren ondertussen Sinterklaas, en denken nog even terug aan de kindertjes die in de zak zijn gegaan en de rest van hun leven in slavernij in de islamitische wereld hebben doorgebracht. Moge het ons niet overkomen.

Makes you think, hmm? Beetje gezond perspectief... voor sommige schreeuwers hier.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_132577592
Zij doen het ook!
pi_132577594
Lekker ontopic weer van Hansie.
pi_132577596
Anders schrijft hij 'racisme' even goed.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_132577615
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:31 schreef waht het volgende:
Anders schrijft hij 'racisme' even goed.
En wie vertelt hem even dat de Volkenbond al bijna zeventig jaar niet meer bestaat?
pi_132577633
De VN heeft evenveel daadkacht als de Volkenbond hoor :')
pi_132577669
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:32 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En wie vertelt hem even dat de Volkenbond al bijna zeventig jaar niet meer bestaat?
Waarschijnlijk is dat een matige poging om belezen over te komen.
pi_132577673
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:33 schreef Serieus_Persoon het volgende:
De VN heeft evenveel daadkacht als de Volkenbond hoor :')
Beide organisaties zijn onvergelijkbaar op vrijwel ieder vlak.
pi_132577678
Juist nu, nu Suriname 30 miljard euro eist wegens slavernij,
is het toch niet meer dan redelijk dat Sinterklaas gewoon doorgaat
met cadeautjes geven? Richting 30 miljard?

@ van Muiswinkel [de HoofdPiet]:
Hoe leg je dat uit aan de kleuters dat de Pieten zich blauw en groen moeten schminken tegenwoordig?
Moeten de zwarte klasgenootjes dat dan ook voortaan?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_132577681
Ik begin te vrezen voor een hersentumor bij Hans Jansen.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132577682
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:36 schreef waht het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is dat een matige poging om belezen over te komen.
Oh, ik dacht dat de gehele column een dergelijke poging was.
pi_132577690
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk, hij is meer belezen dan z'n volgelingen.
pi_132577708
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:37 schreef waht het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk, hij is meer belezen dan z'n volgelingen.
Klopt, maar zelfs zanger Rinus is meer belezen dan de discipelen van Jansen.
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:38:30 #247
341203 3-voud
pi_132577719
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:31 schreef Sloggi het volgende:
Zij doen het ook!
Correctie: nog steeds

Ga maar even nadenken...
pi_132577724
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat hij alleen nog maar welkom is bij Geenstijl zegt eigenlijk wel genoeg.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132577746
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:38 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Correctie: nog steeds

Ga maar even nadenken...
Omdat zij het heel erg doen mogen wij het ook wel een klein beetje doen is de strekking van de column. Prima uitgangspunt lijkt me.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:40:04 #250
241662 Jian
Well, well, well
pi_132577751
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Beide organisaties zijn onvergelijkbaar op vrijwel ieder vlak.
De Volkenbond wordt in het algemeen gezien als de voorloper van de VN, dus de "verwijzing" van Jansen is echt niet zo raar.
pi_132577753
Is heel deze hype nou nog steeds niet voorbij. :{

Mensen vinden het gewoon leuk om zo massaal met ze alleen te zeiken over iets kleins. Toevallig is het dit keer zwarte piet geworden....
-géén blogabet, bvd-
pi_132577765
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:40 schreef Jian het volgende:

[..]

De Volkenbond wordt in het algemeen gezien als de voorloper van de VN, dus de "verwijzing" van Jansen is echt niet zo raar.
Wel als je het voor doet komen dat de organisatie nog steeds bestaat en je door het leven gaat als 'historicus'.
pi_132577768
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:39 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Omdat zij het heel erg doen mogen wij het ook wel een klein beetje doen is de strekking van de column. Prima uitgangspunt lijkt me.
Drie kwart klopt weer niet hoor, zoals altijd, laten we Hans niet teveel eer geven.
pi_132577769
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:40 schreef MagicIsland1 het volgende:
Het is pas oktober, :{w.
pi_132577781
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:40 schreef MagicIsland1 het volgende:

Mensen vinden het gewoon leuk om zo massaal met ze alleen te zeiken over iets kleins. Toevallig is het dit keer zwarte piet geworden....
Nu gaan we weer op moslims kankeren.
pi_132577803
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:41 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Nu gaan we weer op moslims kankeren.
Niet in dit topic.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:43:08 #257
241662 Jian
Well, well, well
pi_132577806
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:40 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wel als je het voor doet komen dat de organisatie nog steeds bestaat en je door het leven gaat als 'historicus'.
Ja, hij zal ook vast niet de VN bedoelen, maar in de veronderstelling zijn dat de Volkenbond als zodanig nog bestaat .....
pi_132577817
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:43 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, hij zal ook vast niet de VN bedoelen, maar in de veronderstelling zijn dat de Volkenbond als zodanig nog bestaat .....
Natuurlijk niet, het is gewoon een infantiel grapje van drs. Jansen. Veel meer dan dat zijn we niet van hem gewend.
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:43:58 #259
341203 3-voud
pi_132577819
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:41 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Drie kwart klopt weer niet hoor, zoals altijd, laten we Hans niet teveel eer geven.
Pak hem eens op de inhoud. Iets wat je nog nooit gelukt is.
Nu is je kans.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:44:34 #260
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132577830
nou, het heeft heel wat losgemaakt zo in deze maatschappij en de discussie is gekidnapt door een veelvoud aan trollen en onwetenden of politieke profiteurs.

Hoe de overlevering ook in van deze diepgewortelde traditie ook is, deze is aan vele interpretaties onderhevig, niets mis met wat modernisatie maar ga mij niet vertellen dat kinderen die zwarte piet leren kennen deze hulpjes als minderwaardige kutnegers ziet of dat het hun ook zo is bijgebracht. Er wordt geheel niet de draak gestoken met het verleden van de slaaf, als zwarte piet al een slaaf was.

Het gevoel van racistisch motief komt door de interpretatie van het karikatuur van de overlevering, die karikatuur van rode lippen gouden oorbellen en een gezonde bos zwart kroeshaar doet misschien pijn bij sommige overlevenden van de slavernij. Dat de piet zwart is en daardoor onderdrukt en gedwongen tot zwaar onbetaald slavenwerk lijkt me iets wat in deze huidige traditievorm niet voorkomt.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_132577854
En met 'rassisme' wil hij het verhaal een nazi-achtig tintje geven.
pi_132577874
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:45 schreef waht het volgende:
En met 'rassisme' wil hij het verhaal een nazi-achtig tintje geven.
Past allemaal prima in de nieuwe koers van Geenstijl.
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:48:27 #263
341203 3-voud
pi_132577905
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:46 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Past allemaal prima in de nieuwe koers van Geenstijl.
Pak hem eens op de inhoud. Iets wat je nog nooit gelukt is.
Nu is je kans.
pi_132577907
En die snol bleek niet direct te werken voor de VN, hetgeen Hans kennelijk niet heeft meegekregen.
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:29:50 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578716
ja een snol is het verdorie!

ze zegt domme dingen, en erger nog het zijn domme dingen over ons!

waar wij het niet mee eens zijn!!!!!

een sloerie is het!
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:30:07 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578721
niveautje weer hoor :')
pi_132578769
Bommen op de VN! Koningin in de kut neuken! Of nee, wacht we hebben geen koningin meer...koning in de...ach laat maar zitten.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:32:37 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578788
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:30 schreef sp3c het volgende:
niveautje weer hoor :')
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:33:14 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578798
anyways, is er nog nieuws?
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:33:28 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578806
we moeten wel de 100 halen voor 1 december
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:33:54 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578813
als iedereen een ABO neemt net als mij dan kunnen we lekker snel posten achter elkaar *O*

ahum

ontopic pls
pi_132578830
Ik hoop dat het lukt, vanavond verloopt mijn abo maar ga ik gelijk verlengen.
pi_132578876
Ontopic: dit moeten we gewoon niet willen met zijn allen.
Geen argumenten, wel een plaatje.

Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:37:21 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132578910
mooi dat je die mensen gewoon herkent :')

doe dan nix _O-
pi_132578952
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:35 schreef Specularium het volgende:

[ afbeelding ]
Hoog 'kort en pittig'gehalte :r
pi_132579018
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:33 schreef sp3c het volgende:
als iedereen een ABO neemt net als mij dan kunnen we lekker snel posten achter elkaar *O*

ahum

ontopic pls
Net als ik, allochtoon.
pi_132579020
quote:

[ afbeelding ]
Waarom moeten we dat niet willen met zijn allen?
Ieder zijn eigen mening toch?
Ieder zijn eigen mening hoe het pietenspel te spelen.
Als ik Piet zou moeten spelen, dan wil ik dat ongeschminkt doen ( denk ik ook pas sinds kort als reactie op deze piethype)
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:44:00 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132579040
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:42 schreef waht het volgende:

[..]

Net als ik, allochtoon.
nee in NWS maak ik de regels

net als mij
pi_132579057
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als ik Piet zou moeten spelen, dan wil ik dat ongeschminkt doen ( denk ik ook pas sinds kort als reactie op deze piethype)
Dan word jij niet aangenomen.
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:45:44 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132579078
quote:

[..]

omdat het lelijk is
pi_132579106
Ik zou me gewoon zwart willen schminken, vooral al omdat je met die kleur schmink je het minst herkenbaar bent.
pi_132579119
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

omdat het lelijk is
it is all in the eye of the beholder..
Prima hoor.. als iemand er niet voor kiest.
No spang
pi_132579133
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dan word jij niet aangenomen.
Dan organiseer ik zelf een sinttheater?
Kom ik als sint en zwart geschminkt.
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:48:45 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132579144
zolang de gemeente het maar niet doet zal het mij verder idd een zorg wezen hoe jij je pieten inkleurt maar ik zou mijn kindertjes niet naar sint en blauwe smurfpiet brengen
pi_132579158
Ik denk wel dat dat ook komt doordat ze waterschmink gebruikt hebben ipv goed dekkende gekleurde schmink (op olie/vetbasis zou het beter moeten dekken).
Of misschien hadden ze eerst een soort grondlaag moeten aanbrengen. Net als wanneer je een witte muur roze wilt verven, dan is een grijze grondverf ook best handig. ;)
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:49:32 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132579163
zwarte sint is niets nieuws, ben ik jaren geleden al tegengekomen, kijkt niemand van op

maar blauwe zwarte Pieten slaan nergens op
pi_132579180
Een zwarte sint mag van mij wel, een gele met van die spleetogen en een slechte adem kan daartegen echt niet!
pi_132579186
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:48 schreef sp3c het volgende:
zolang de gemeente het maar niet doet zal het mij verder idd een zorg wezen hoe jij je pieten inkleurt maar ik zou mijn kindertjes niet naar sint en blauwe smurfpiet brengen
waarom niet? het is weer eens wat anders als kijkspel.
en ze moeten natuurlijk ook snoepjes strooien enzo... anders vinden de kinderen het helemaal flauwekul.
pi_132579187
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan organiseer ik zelf een sinttheater?
Kom ik als sint en zwart geschminkt.
Waarom? Wat voor doel dient dat?
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:51:05 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132579188
die was niet geschminked overigens, dat was gewoon een zwarte kerel die toevallig voor (hulp)sinterklaas mocht spelen

je zelf zwart schminken om een zwarte sint te spelen vind ik wat raar
pi_132579189
quote:

[ afbeelding ]
Oogt als een poging tot een kunstproject. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:51:58 #292
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132579205
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Een zwarte sint mag van mij wel, een gele met van die spleetogen en een slechte adem kan daartegen echt niet!
is ook geen porem als gele sint even groot is als de kindertjes zelf -O-
pi_132579209
quote:

[ afbeelding ]
Ook zwart zouden dit ook wel de meest armoedige pieten ooit zijn.
pi_132579219
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Jaja.. slecht adem is niet leuk voor omstanders. Gebruik tictac !
Maar heb je zo'n hekel dan aan zuidoostaziatische ogen ?
Heel normaal hoor voor 2 miljard mensen.
pi_132579240
quote:

[..]
Jij hebt niks te willen, want jij bent een slaaf.
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:53:35 #296
3928 Ulx
pi_132579248
quote:

[ afbeelding ]
Dit zijn geen Pieten. Dit zijn gewone mensen met een laag schmink op die ze er erg ziek uit laat zien.Het is toch de bedoeling dat de kinderen je niet herkennen?
pi_132579263
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:53 schreef marcodej het volgende:

[..]

Jij hebt niks te willen, want jij bent een slaaf.
kom eens met een andere grap.. deze heeft een lange baard... langer dan sintzijnbaard
pi_132579304
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:53 schreef Ulx het volgende:

Het is toch de bedoeling dat de kinderen je niet herkennen?
Is dat altijd zo?
Soms wel.... maar wat maakt het uit.
Dat kinderen voorliegen is toch zo oubollige flauwekul.
Dat is niet grappig...
pi_132579326
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jaja.. slecht adem is niet leuk voor omstanders. Gebruik tictac !
Maar heb je zo'n hekel dan aan zuidoostaziatische ogen ?
Heel normaal hoor voor 2 miljard mensen.
Als ik mensen niet in de ogen kan kijken danwel spugen vertrouw ik ze niet.
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:56:45 #300
3928 Ulx
pi_132579332
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat altijd zo?

Dat is wel de bedoeling.
pi_132579345
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:56 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Als ik mensen niet in de ogen kan kijken danwel spugen vertrouw ik ze niet.
it is all in the eye of the beholder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')