abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132570584

Is dit iets om de antipieten tevreden mee te stellen?
pi_132570597
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:32 schreef matthijst het volgende:

Namens het kabinet wil ik in het bijzonder nog even de aandacht vestigen op de moeder van Quinsy. Dat zo'n sterke vrouw zo'n pussy heeft kunnen baren en niet heeft afgestaan ter adoptie verdient een pluim.
:').
pi_132570924
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:32 schreef matthijst het volgende:

Namens het kabinet wil ik in het bijzonder nog even de aandacht vestigen op de moeder van Quinsy. Dat zo'n sterke vrouw zo'n pussy heeft kunnen baren en niet heeft afgestaan ter adoptie verdient een pluim. Mevrouw, we leven allemaal met u mee, het moet niet eenvoudig zijn geweest om 30 jaar lang dagelijks tegen zo'n jankerd aan te kijken. Vanaf heden benoem ik u, ook namens de koning, tot ere-Piet." [ afbeelding ]
Je komt met nul inhoudelijke argumenten en je denkt lollig te zijn met mensen persoonlijk aan te vallen. Ik heb Quinsy gezien op tv en radio en hij is vele malen meer een humaan mens , dan jij kan bevatten.
Laat zijn moeder erbuiten. Dat is weer zo laag
pi_132571146
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:47 schreef KreKkeR het volgende:

En tuurlijk hoeft dit Telegraaf onderzoekje absoluuuut niet te kloppen en de werkelijke ondervraagde etniciteiten worden ook niet gespecificeerd. Maar aan de andere kant vind ik de gedachte dat het niet in elke stad hetzelfde hoeft te zijn helemaal niet zo ver gezocht. En ook de vraagstelling kan natuurlijk grote invloed hebben op de antwoorden.
UIteraard, de ene stad is de andere stad niet.
Maar in deze nationale neurose is het allang duidelijk dat het maatschappelijk debat overal zindert .
Die 2 miljoen likers komen voor 90% en meer niet uit Amsterdam. Lijkt me logisch.
Het onderzoek van de Telegraaf was al gedateerd toen ze het publiceerde de volgende dag en dan nog kun je bedenken waarom ze de trend zo gemist hebben. Was het wel een serieuse opiniepeiling of een journalist belde maar wat lukraak., met de verkeerde vragen ?
Het klopt dat zover ik weet er geen andere procedures in andere steden zijn begonnen tegen een vergunningaangifte voor een sintoptocht. Misschien heeft die journalist dát gecheckt?
pi_132571206
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:06 schreef sp3c het volgende:
toegegeven

chief assistant klinkt al mooier dan knecht
of gewoon vriend. Zo zien de meeste mensen hem toch al.

Bedankt voor je reacties op de schminkkleur. :)
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:15:56 #181
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132571281
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je komt met nul inhoudelijke argumenten en je denkt lollig te zijn met mensen persoonlijk aan te vallen. Ik heb Quinsy gezien op tv en radio en hij is vele malen meer een humaan mens , dan jij kan bevatten.
Laat zijn moeder erbuiten. Dat is weer zo laag
Zijn moeder is de reden van zijn ZPiR movement, of ben je dat vergeten?

En ik heb hem ook gezien op tv, hij kwam over als een kunstenaar die airtime zocht met een onsamenhangend zwamverhaal over allochtoon gesteente en een Bosman-arrest.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132571340
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:15 schreef matthijst het volgende:

[..]

Zijn moeder is de reden van zijn ZPiR movement, of ben je dat vergeten?
Is dat een excuus om haar belachelijk te maken.?
Voer deze discussie op inhoud en niet op zgn grappig wezen.
pi_132571376
GC / Insayno - de grote hypocriet

Zojuist Debat op 2 gekeken over de zwarte piet discussie. Daar zat ook Insayno bij (WIE IS HIER POW!?!?!) en hij had een duidelijke mening over dat zwarte piet discriminatie is en dat het doet denken aan het slavernij verleden van onze zwarte medemens.

Op zich kan ik me daar wel in verplaatsen, maar toen vroeg ik me af wat deze zeer uitgesproken persoon (die onder andere de holocaust erbij haalt) denkt over het gebruik van het woordje "nigga" in de rap-muziek.

Aangezien zwarte piet bij hem herinneringen oproept aan de slavernij, zou het woordje nigga dat ook moeten doen. Daarbij moet worden gezegd dat Insayno het niets interesseert dat zwarte piet geevolueerd is van donkere domme slaaf tot echte kindervriend en held vandaag de dag. Dus we kunnen dan concluderen dat nigga hetzelfde is als nigger of neger, de denigrerende bijnaam van de blanke voor de zwarte slaaf, omdat een eventuele evolutie van dit woord niet meetelt.

Maar blijkbaar heeft Insayno geen moeite met het woordje nigga en lijkt hij het zelfs goed te praten:

https://twitter.com/Insayno/statuses/318486292914647040

Volgens hem is het woordje nigga okay, zolang blanken het maar niet gebruiken:

http://telly.com/18YIM1L

Maar zoals de meesten vast wel weten, binnen de zwarte gemeenschap is lang niet iedereen blij met het gebruik van het woordje nigga:

Dus even resumerend:

Insayno vindt zwarte piet racisme omdat het een deel van de zwarte bevolking doet terugdenken aan de tijd van de slavernij en hij is verder doof voor de argumenten van de voorstanders van zwarte piet, waarbij moet worden opgemerkt dat er ook veel donkere voorstanders zijn van zwarte piet.....

Maar als het aankomt op het gebruik van het woordje nigga, dan staat hij ineens niet op de barricades om ervoor te zorgen dat mensen rekening moeten houden met de gevoelens van zwarte mensen die zich gekwetst voelen door het gebruik van het woord nigga en nu lijkt het opeens wel okay te zijn om een referentie naar de slavernij goed te praten.

Hypocriet.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_132571393
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zij wordt juist niet belachelijk gemaakt, alleen Quinsy.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:22:50 #185
28167 matthijst
pi_132571549
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Met jou discussieren op inhoud is niet mogelijk.
En van een beetje humor is nog nooit iemand dood gegaan.
pi_132571584
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:18 schreef Specularium het volgende:

[..]

Zij wordt juist niet belachelijk gemaakt, alleen Quinsy.
Is het...?
Blijft staan dat het nog steeds inhoudsloos is.
Val iemand aan met zinnige argumenten en niet persoonlijk afzeiken.
pi_132571645
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:22 schreef matthijst het volgende:

[..]

Met jou discussieren op inhoud is niet mogelijk.
En van een beetje humor is nog nooit iemand dood gegaan.
schei uit met die zgn humor.. het is afzeikhumor
Ik discussieer eenmaal beter op inhoudelijke zaken. Ga naar ONZ ... daar mag je onzin uitslaan
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:25:24 #188
28167 matthijst
pi_132571664
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is het...?
Blijft staan dat het nog steeds inhoudsloos is.
Val iemand aan met zinnige argumenten en niet persoonlijk afzeiken.
Jij leest alleen maar wat je wilt lezen. Het stuk waarin ik aangeef het vanaf volgend jaar met andere pieten negeer je compleet, om wederom te komen janken omdat ik Quinsy een jankerd vind.

quote:
schei uit met die zgn humor.. het is afzeikhumor
Ik discussieer eenmaal beter op inhoudelijke zaken. Ga naar ONZ ... daar mag je onzin uitslaan
Haha, gethhefuckouttahere, jij discussieert alleen op inhoud. _O-
Je hebt mij ondertussen al 3 of 4 keer persoonlijk aangevallen en geroepen dat ik een leugenaar ben die een zwarte pa verzint.

Mafkees.
pi_132571679
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 22:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het maakt geen indruk op mij. Ik heb meer discriminerende mensen gezien op het internet die misbruik maken van de anonimiteit en gaan beweren dat zij buitenlandse familie en vrienden hebben.
het is ook wel heel moeilijk om die niet te hebben tegenwoordig :D
pi_132571791
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:24 schreef Bluesdude het volgende:
Ik discussieer eenmaal beter op inhoudelijke zaken.
Dat doe je niet. Je negeert zaken die je niet uitkomen en vragen waarop je geen antwoord hebt ga je consequent uit de weg.
pi_132572264
Hadden jullie gezien dat Schenkman de knecht ook met een paard afbeeldt? Als het in de media gaat over hoe Schenkman de knecht beschreef komt steeds het plaatje dat hij de zak draagt in beeld. Niet de meer gelijkwaardige afbeeldingen. Plaatje van http://sinterklaasmijnhobby.jouwweb.nl/
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:58:41 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132572918
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:40 schreef poemojn het volgende:
Hadden jullie gezien dat Schenkman de knecht ook met een paard afbeeldt? Als het in de media gaat over hoe Schenkman de knecht beschreef komt steeds het plaatje dat hij de zak draagt in beeld. Niet de meer gelijkwaardige afbeeldingen. Plaatje van http://sinterklaasmijnhobby.jouwweb.nl/
[ afbeelding ]
Beetje Django Unchained. ..ook een zwarte slaaf die wordt gered en als 'hulpje' voor zijn 'meester' werkt.
reset
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:00:50 #193
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132572997
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 23:58 schreef Ulx het volgende:
[ afbeelding ]

Is dit iets om de antipieten tevreden mee te stellen?
Uit Live and Let Die! Epische film. _O_
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132573244
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:58 schreef Individual het volgende:

[..]

Beetje Django Unchained. ..ook een zwarte slaaf die wordt gered en als 'hulpje' voor zijn 'meester' werkt.
ja joh, dat is echt je eigen associatie..
Genoeg zwarte dienstbodes in die tijd in amsterdam, om maar iets te noemen. Geen slaven, maar betaalde werknemers.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:10:53 #195
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573356
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:40 schreef poemojn het volgende:
[ afbeelding ]
Klopt, maar in latere uitgaven werd Piet in tegenstelling tot de eerdere edities van het boek, opeens meer afgebeeld als karikatuur van de neger:

En deze Piet komt qua uiterlijk al dichter in de buurt van de versie die we kennen.
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:12:38 #196
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573409
Ook wel een leuk/interessant stuk: http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
Krekker is de bom!
pi_132573494
Maar echt moeilijk is het niet om terug te gaan naar de variant met paard. in de jaren 80 in Zaandam bijv was het normaal dat Sint te paard zat, met enkele Pieten te paard en enkele lopende Pieten.

Hier staat ook veel over de herkomst van Zwarte Piet http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/nieuws2013/ambi.pdf
Het wordt alleen echt te laat voor me nu, maar hier vermoedt de schrijver dat Schenkman de zwarte knecht nodig had om de zwartgeschilderde jongens die toen rammelend met kettingen de huizen langs gingen ook een plek in het verhaal te geven.

quote:
Omstreeks 1850 ligt er een rechte lijn tussen 'de zwarte man' en een nagestreefd positief beeld van echte zwarten
Echt een interessant pdfje..
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:17:36 #198
3542 Gia
User under construction
pi_132573555
We zaten te switchen op tv, komen we op zo'n telefoonseks-zender.

"Meesteres zoekt slaven"

Manlief en ik: 'Hé, kijk, mesteres zoekt zwarte pieten!'

Ik zweer het, tegelijk!!
pi_132573819
Goh.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:31:53 #200
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132573883
Wat ik ook interessant vind. Ik las ergens dat iemand vermoedde dat Schenkman niet bekend was met de Amerikaanse blanken die hun gezicht zwart verfden. Ik wist zelf ook niet zeker of hij er mee bekend was, maar blijkbaar was hij dat wel:

quote:
Er is misschien nog een andere afbeelding die Schenkman meer direct geïnspireerd heeft. In de jaren 1830-1840 ontstaat in Amerika in het variété een nieuw genre, dat van de ‘black minstrels’: witten die zich als zwarten uitmonsterden en een muzikaal programma brachten (Toll 1974, Cockrell 1993). Al in diezelfde tijd doen zij, met veel
succes, Engeland aan (Pickering 1986:74-75, Blair 1996:5-6). Dat zij ook in Nederland te zien waren (al is niet duidelijk wanneer), blijkt uit een fictieve dialoog over de kermis in Schenkmans
posthume publicatie Humoristische voorlezingen in proza en poëzy (1863:210-211; vgl. Schenkman z.j.:134). Een van de sprekers zegt over hen: ‘’t Waren zwart gemaakte kerels, ’t Was bedrog en schelmerij!’. Daarop zegt zijn tegenspreker:

‘Dat een blank gelaat zich zwart maakt, Staat mijns inziens ieder vrij.
Hoeveel hooggeplaatste lieden, In de Kerk en in den Staat, Toonen, bij hun zwarte zielen,
Omgekeerd, een blank gelaat.’

http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
Als we kijken naar de tekeningen in de eerdere edities van Schenkman kun je trouwens wel stellen dat hij in deze eerste edities zelf geen gebruik heeft gemaakt v/d black face en dat hij gewoon een 'normale' neger heeft getekend.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')