Zojuist Debat op 2 gekeken over de zwarte piet discussie. Daar zat ook Insayno bij (WIE IS HIER POW!?!?!) en hij had een duidelijke mening over dat zwarte piet discriminatie is en dat het doet denken aan het slavernij verleden van onze zwarte medemens.
Op zich kan ik me daar wel in verplaatsen, maar toen vroeg ik me af wat deze zeer uitgesproken persoon (die onder andere de holocaust erbij haalt) denkt over het gebruik van het woordje "nigga" in de rap-muziek.
Aangezien zwarte piet bij hem herinneringen oproept aan de slavernij, zou het woordje nigga dat ook moeten doen. Daarbij moet worden gezegd dat Insayno het niets interesseert dat zwarte piet geevolueerd is van donkere domme slaaf tot echte kindervriend en held vandaag de dag. Dus we kunnen dan concluderen dat nigga hetzelfde is als nigger of neger, de denigrerende bijnaam van de blanke voor de zwarte slaaf, omdat een eventuele evolutie van dit woord niet meetelt.
Maar blijkbaar heeft Insayno geen moeite met het woordje nigga en lijkt hij het zelfs goed te praten:
https://twitter.com/Insayno/statuses/318486292914647040Volgens hem is het woordje nigga okay, zolang blanken het maar niet gebruiken:
http://telly.com/18YIM1LMaar zoals de meesten vast wel weten, binnen de zwarte gemeenschap is lang niet iedereen blij met het gebruik van het woordje nigga:
Dus even resumerend:
Insayno vindt zwarte piet racisme omdat het een deel van de zwarte bevolking doet terugdenken aan de tijd van de slavernij en hij is verder doof voor de argumenten van de voorstanders van zwarte piet,
waarbij moet worden opgemerkt dat er ook veel donkere voorstanders zijn van zwarte piet.....Maar als het aankomt op het gebruik van het woordje nigga, dan staat hij ineens niet op de barricades om ervoor te zorgen dat mensen rekening moeten houden met de gevoelens van zwarte mensen die zich gekwetst voelen door het gebruik van het woord nigga en nu lijkt het opeens wel okay te zijn om een referentie naar de slavernij goed te praten.
Hypocriet.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."