damnquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef Grouch het volgende:
En omdat 3x scheepsrecht is
[ afbeelding ]
De prijs is dit keer een pop met vlechtjes in het haar. Go !
Het door jou over de kam scheren van Nederlanders in vorige topics maakt je totaal ongeloofwaardig mijn beste.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:22 schreef Jellereppe het volgende:
Wat een onzin, mensen. Echt NL. Ze hebben het hier zo goed dat ze zich druk gaan maken om de kleur van de pieten.
Ach, in andere landen maken ze zich druk om de naam van een teddybeer.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:22 schreef Jellereppe het volgende:
Wat een onzin, mensen. Echt NL. Ze hebben het hier zo goed dat ze zich druk gaan maken om de kleur van de pieten.
Lekker geslapen mijn vriend?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
damn
in deel 3 had iedereen al bingo
op de volle kaart
Welke landen? Noorwegen?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:24 schreef Grouch het volgende:
Ach, in andere landen maken ze zich druk om de naam van een teddybeer.
Dat is nog triester. Je zou denken dat ze in zo'n arm land betere dingen hebben te doen. NL is nog tot daar aan toe, wel onzinnig, maar Sudan is het andere uiterste.quote:
Volgens mij is dit het 50jarig jubileum idd.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:26 schreef Ryan3 het volgende:
Vind dat de discussie over Zwarte Piet, die de laatste jaren als de dagen weer korter worden, steevast opduikt over Zwarte Piet, op zich wel een lollige traditie is geworden...
Heel het land moet keihard bezuinigen en onze steuntrekkende negerts maken zich druk om de kleur van Zwarte Piet. Ben je dan simpel of ben je dan simpel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:22 schreef Jellereppe het volgende:
Wat een onzin, mensen. Echt NL. Ze hebben het hier zo goed dat ze zich druk gaan maken om de kleur van de pieten. Ik kan een grijns niet onderdrukken en wens jullie nog een fijne dag met deze non-discussie en reeks. Wat een tijdverspilling.
Misschien moet ik ook gaan klagen omdat Zwarte Piet geen goede weergave is van mijn voorouders. Ze moeten ergens hun tijd in steken. Wel triest. Ik moet zeggen dat ik als kind ook dol was op 5 december.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heel het land moet keihard bezuinigen en onze steuntrekkende negerts maken zich druk om de kleur van Zwarte Piet. Ben je dan simpel of ben je dan simpel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:28 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Misschien moet ik ook gaan klagen omdat Zwarte Piet geen goede weergave is van mijn voorouders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.kijk maar uit, de moraliserende linksmensch ligt alweer op de loer om met zijn vingertje te wijzen dat het toch echt om negerslaven gaat.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:28 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Misschien moet ik ook gaan klagen omdat Zwarte Piet geen goede weergave is van mijn voorouders.Marokkanen die klagen dat ze als zwarthuidige dienaren van een christen met mogelijk pedofiele neigingen worden afgebeeld kunnen an sich wel op mijn sympathie rekenenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wollah enzo.
Van mij mogen ze, zolang alles maar gewoon blijft zoals het is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heel het land moet keihard bezuinigen en onze steuntrekkende negerts maken zich druk om de kleur van Zwarte Piet. Ben je dan simpel of ben je dan simpel.
Het is maar waar je je druk om maakt. Nooit echt bij stil gestaan tot ik dit topic voorbij zag komen. Het is een jaarlijks terugkerende feest en meer moet je er niet achter zoeken.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:30 schreef Grouch het volgende:
[..]
Marokkanen die klagen dat ze als zwarthuidige dienaren van een christen met mogelijk pedofiele neigingen worden afgebeeld kunnen an sich wel op mijn sympathie rekenenWollah enzo.
Die mutsen moeten ook wat te doen hebben.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:18 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
hoppa!
that's right
Ik waan me altijd een beetje Dr. Livingstone als ik in Amsterdam ben.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:32 schreef GroningseGast het volgende:
Er wonen ook niet echt Nederlanders meer in Amsterdam heb ik het idee, een jaar of 7 geleden niet iig toen ik er woonde en ik kan me niet voorstellen dat het nu anders is.
Ja precies. Wat maakt het nou uit dat zo'n Piet zwart is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:22 schreef Jellereppe het volgende:
Wat een onzin, mensen. Echt NL. Ze hebben het hier zo goed dat ze zich druk gaan maken om de kleur van de pieten. Ik kan een grijns niet onderdrukken en wens jullie nog een fijne dag met deze non-discussie en reeks. Wat een tijdverspilling.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon niet aan toegeven. Wel netjes horen, maar echt niet aan toegeven. Maar ja, dat is mijn mentaliteit die is wat onbeschofter dan de Nederlandse, maar ik had ze echt hard voor hun gezicht uitgelachen met een groep kleerkasten als ik die macht had.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:34 schreef Grumpey het volgende:
Ja precies. Wat maakt het nou uit dat zo'n Piet zwart is.
Nog onbeschofter?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:35 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Gewoon niet aan toegeven. Wel netjes horen, maar echt niet aan toegeven. Maar ja, dat is mijn mentaliteit die is wat onbeschofter dan de Nederlandse, maar ik had ze echt hard voor hun gezicht uitgelachen met een groep kleerkasten als ik die macht had.
Ik hoor alleen maar begrip vanuit die Nederlandse organisaties, maar niet waarom ze begrip hebben voor 20 zielepieten. Nooit gedacht dat 20 mensen zoveel macht konden uitoefenen over een jaarlijks terugkerende traditie. Leefde altijd in de veronderstelling dat je op zijn minst een paar honderd zielen nodig had om een stevig tegengeluid te laten horen, maar dit slaat alles.quote:
Aw, maar kom op - het is zo leukquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:32 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het is maar waar je je druk om maakt. Nooit echt bij stil gestaan tot ik dit topic voorbij zag komen. Het is een jaarlijks terugkerende feest en meer moet je er niet achter zoeken.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ja precies. Wat maakt het nou uit dat zo'n Piet zwart is.Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het kost Amsterdam inkomsten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:31 schreef Latert het volgende:
[..]
Van mij mogen ze, zolang alles maar gewoon blijft zoals het is.
Nu beginnen slappe zakken zoals vd. Laan en de sinterklaas-organisaties echter toe te geven. Ja dan begin ik mij ook te ergeren.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ja precies. Wat maakt het nou uit dat zo'n Piet zwart is.stel je eens voor Sint zonder blackface! Dat kan niet hoor!! Het is verdomme traditie!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Precies.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:39 schreef Latert het volgende:
[..]
Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?
Dit is juist een uitgelezen kans voor de commercie. Sinterklaas komt ieder jaar met andere knechtjes - dus ieder jaar meer nieuw spul dat je kan verkopen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Het kost Amsterdam inkomsten.
Al die ouders en kindjes moeten/gaan naar een andere stad om Sinterklaas in te halen.
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:39 schreef Latert het volgende:
[..]
Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?
Hoe ironisch . Maar helaas zou dat zomaar kunnen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:43 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Precies.
Straks heb je alleen witte pieten, en dan heb je over een paar jaar mensen die vinden dat 'mensen met donkere huidskleur ook piet mogen zijn!', en 'discriminatie want alleen blanken mogen piet spelen!', etcetera.
Maar het maakt jou nog wel uit . Waarom?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?
Jij maakt ervan dat zwarte pieten slaven zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is. Dat van die witte slaven vind ik dus ook niet zo rullevant.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?
Hobbits!! Hobbits!!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:44 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dit is juist een uitgelezen kans voor de commercie. Sinterklaas komt ieder jaar met andere knechtjes - dus ieder jaar meer nieuw spul dat je kan verkopen.
Dit jaar ? Negerslaafjes die stiekem geen neger zijn maar dan toch weer wel.
Volgend jaar ? Zombies; want we hadden nog over van Halloween
Het jaar daarop ? Hobbits - want 3e film komt uit
Het jaar daarop ? Robots ! Want - ach, er is vast een smoesje te verzinnen.
Voornamelijk om dat dat het personage is, Zwarte Piet, als in Ome Willem, Meneer de Uil. Niet Piet die Zwart is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sinds wanneer?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef Latert het volgende:
[..]
Nee, dan wordt Roel van Velzen boos.
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Voornamelijk om dat dat het personage is, Zwarte Piet, als in Ome Willem, Meneer de Uil. Niet Piet die Zwart is.
Dan nog, de huidige traditie is met "zwartepiet" om het maar even te verduidelijken door het als 1 woord te schrijvenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd.
Yep. Of naar Mordor.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef Grouch het volgende:
[..]
En de stoute kindertjes gaan mee naar Isengard.
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.quote:
Waarom niet idd. Hij heeft al een baard, staf en paard.quote:
Sprekend het Oostenrijkse feestje dan. Wat kinderen fantastisch vinden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:02 schreef Latert het volgende:
[..]
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.
Yup, die schrijver (Schenkman) bedoelde er eigenlijk ook niets racistisch mee, tekende gewoon op wat voor die tijd gebruikelijk was, een 'zwarte' als bediende/knecht van de blanke mens. Daar is onze Piet een overblijfsel van. Ik zie de pijn niet als Piet met de tijd meegaat tis niet dat ie gaat verdwijnen!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.
Inmiddels zijn zwarte mensen onze hulpjes niet meer, en het is raar omdat perse zo te houden. Zeker omdat het om kinderen gaat.
En als de kinderen stout zijn zingen we... "They are taking the children to Isengard!"quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:04 schreef Grouch het volgende:
[..]
Sprekend het Oostenrijkse feestje dan. Wat kinderen fantastisch vinden.
Nee nee. Waar zijn de hobbits dan? En kom niet met van Velzen, die lijkt meer op een dwerg. Nou niet alles verpesten hequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:02 schreef Latert het volgende:
[..]
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef Grouch het volgende:
[ afbeelding ]
Veel cooler dan Spanje, tochquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:05 schreef Latert het volgende:
[..]
En als de kinderen stout zijn zingen we... "They are taking the children to Isengard!"
Bovendien, de gedaante van Zwarte Piet is sinds de jaren al aangepast. Toen was er geen gehuil. Wellicht omdat het geen allochtoon was die erom vroeg en je niet kon janken om nare buitenlanders die "onze" cultuur willen vernietigen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:04 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Yup, die schrijver (Schenkman) bedoelde er eigenlijk ook niets racistisch mee, tekende gewoon op wat voor die tijd gebruikelijk was, een 'zwarte' als bediende/knecht van de blanke mens. Daar is onze Piet een overblijfsel van. Ik zie de pijn niet als Piet met de tijd meegaat tis niet dat ie gaat verdwijnen!
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:03 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom niet idd. Hij heeft al een baard, staf en paard.
En wanneer de volgende Starcraft uitkomt wil ik Sinterklaas en de Protoss zien
Elburgquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Het kost Amsterdam inkomsten.
Al die ouders en kindjes moeten/gaan naar een andere stad om Sinterklaas in te halen.
Mooi, we zijn het eens. Gewoon ieder jaar een andere intocht; met een andere sponsor om de kosten te drukken. Disney wil er vast ook wel een doen.quote:
Precies, ook dat speelt een (grote) rol.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:06 schreef gelly het volgende:
[..]
Bovendien, de gedaante van Zwarte Piet is sinds de jaren al aangepast. Toen was er geen gehuil. Wellicht omdat het geen allochtoon was die erom vroeg en je niet kon janken om nare buitenlanders die "onze" cultuur willen vernietigen.
nee, toen hij zijn boek schreef was het in Amsterdam al iig twee decennia niet ongebruikelijk dat er een neger meeliep met de korf cadeautjes. Hij sloot aan bij dat gebruik in die vooruitstrevende stad.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.
Inmiddels zijn zwarte mensen onze hulpjes niet meer, en het is raar omdat perse zo te houden. Zeker omdat het om kinderen gaat.
Misschien, ik denk alleen dat je dit eerder als een vorm van oorlog kunt zien (wij jullie slaaf dan jullie onze slaven) dan dat zonder enige aanleiding mensen ontmenselijkt werden. Maar is meer iets voor een ander topic.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:14 schreef stalybridge het volgende:
Cultuurhistorici gaan er vanuit dat het met het ontmenselijken van de slachtoffers te maken heeft. Gedrag dat je bijvoorbeeld ook ziet bij oorlogen. Het zou in dat kader interessant zijn om te zien of je dat ook kan zien in andere culturen.
in zie ginds komt de stoomboot ed. Dat fietsliedje wordt wel gezongen, mijn kinderen kennen het iig van school.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:01 schreef Grouch het volgende:
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:
Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.
Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.
Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
Zoals ik al zei komt zwarte piet daarin niet voor. De tekst is "zijn knecht staat te lachen".quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef poemojn het volgende:
[..]
in zie ginds komt de stoomboot ed.
in het derde couplet wel, zie die site.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:28 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zoals ik al zei komt zwarte piet daarin niet voor. De tekst is "zijn knecht staat te lachen".
Net als in vrijwel alle andere liedjes die nog altijd gezongen worden op de 2 genoemde na.
Ja, en die ontmenselijking is iets wat je bij de Amerikaanse blackface-minstrels wél heel duidelijk ziet. Maar Amerika was een ex-kolonie waar de slavernij van zwarten onderdeel was van de maatschappelijke orde. Dat gold niet voor Nederland: hier waren zwarten iets uitheems, exotisch, een zeldzaamheid.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef poemojn het volgende:
[..]
Misschien, ik denk alleen dat je dit eerder als een vorm van oorlog kunt zien (wij jullie slaaf dan jullie onze slaven) dan dat zonder enige aanleiding mensen ontmenselijkt werden. Maar is meer iets voor een ander topic.
En ik vind het opvallend dat er nooit met slaven binnen onze grenzen gewerkt is. Zou in Drenthe in de veenkoloniėn best gewerkt hebben. Misschien omdat er toen niet echt een democratie was, in Griekenland begonnen ze met slaven toen de democratie ingevoerd werd dacht ik.. Dan kon het nare werk door hen opgeknapt worden.
Dat is een goedequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:33 schreef poemojn het volgende:
[..]
"daar wordt aan de deur geklopt" irriteert hen geloof ik
Wees maar gerust mijn kind
ik ben een goede vrind
want al ben ik zwart als roet
'k meen het toch goed.
Die hadden we alquote:Dag Sinterklaasje
dag, dag, dag, dag Zwarte Piet!
Dag Sinterklaasje
dag, dag, luister naar ons welkomstlied!
Ook een goedequote:sinterklaas, wie kent hem niet? sinterklaas, sinterklaas, en natuurlijk zwarte piet.
Aaah, maar hier is Piet niet zwartquote:Deze hoor je ook vaak op cd's enzo
Pieter gluurt door elke schoorsteen
en hij meldt de goede Sint
die geduldig staat te wachten
ieder ongehoorzaam kind.
Alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet,
alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet.
En deze ook
Rommeldebommel, wat een gestommel
hoor ik me daar op de zolder!
Rinkeldekinkel, wat een gerinkel
wat een geholderdebolder!
Ja, dat is Sinterklaas met zijn knecht Pieterbaas
die zijn weer uit Spanje gekomen
en zij hebben een zak en een mand en een pak
vol lekkers en speelgoed meegenomen.
Mźn...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:
http://www.volkskrant.nl/(...)-aan-te-passen.dhtml
Niet per se nodig - het was alleen een claim die regelmatig voorbijkwam en ik kon er eigenlijk nauwelijks liedjes bijverzinnen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef poemojn het volgende:
Volgens mij is dat idd vooral bij nieuwere liedjes zo. Er komen elk jaar nieuwe nav die series van Nickelodeon ed. Maar wij kijken die normaal niet, ik ben niet zo thuis in die liedjes.
Als je het ergens voor nodig hebt zou je hier kunnen kijken http://www.songteksten.nl(...)e+piet&Zoeken=Zoeken
In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.quote:
Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:06 schreef Grouch het volgende:
[..]
In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.
Aangezien het een miniem groepje betreft en de groep voorstanders/mensen die het geen pepernoot interesseert tig keer groter is zou het ook geen issue moeten zijn. Zeer zeker omdat de groep die zich beledigd zou moeten voelen vrijwel volledig in de "do not give a fuck" categorie valt. Maar vrijheid van meningsuiting enzo.
Echter, onder de voorstanders bevindt zich een schrikbarend aantal mensen dat vindt dat "die vieze zeurpieten dan maar snel moeten opzouten" - waarbij ik een wat beschaafdere versie heb gekozen van verwensingen die wel degelijk naar racisme neigen.
Daarom zeg ik ook "in beginsel niets". Zwarte Piet is an sich niet racistisch. Wel op meerdere punten beledigend; maar vrijwel alles in het leven is wel beledigend voor iemand.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:12 schreef wuuht het volgende:
[..]
Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.
http://m.youtube.com/watc(...)ch%3Fv%3Dzo49wczTpt0quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:01 schreef Grouch het volgende:
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:
Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.
Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.
Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
Ja.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:
Die tekst erbijquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:34 schreef Iblardi het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.dbnl.org/tekst(...)10vrol01_01_0003.php
Pijlen!!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar peilen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geļnsinueerd dat zwartslecht is.
ik zal het even peilenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ja leuk ik verspreek me. Kunnen we dat herhalen misschien?
Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ja leuk ik verspreek me. Kunnen we dat herhalen misschien?
Wat dacht je van de Nederlandse taal: zwartmaken, zwartboek, een zwarte dag, een zwarte bladzijde, zwartwerken, Zwarte Zaterdag, etc.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar pijlen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geļnsinueerd dat zwartslecht is.
Alleen maar omdat ik een foutje maak hoef ik toch niet direct zwart gemaakt te worden?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:14 schreef Latert het volgende:
[..]
Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.
De moslims hebben onlangs het zwarte schaap van de familie geslacht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:18 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Wat dacht je van de Nederlandse taal: zwartmaken, zwartboek, een zwarte dag, een zwarte bladzijde, zwartwerken, Zwarte Zaterdag, etc.
Verkapt racisme.
Je bent aan 't typen! Niet aan het spreken.quote:
Dat oide staat voor 'of iets dergelijks'... dus daar zit je altijd goed mee.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:37 schreef TLC het volgende:
Het woord neger is racistisch, maar zet er -oide erachter en ineens is het wel goed![]()
Het gaat allemaal nergens over.
Nee, ik zie voornamelijk bij de tegenstanders een "en toch is Zwarte Piet een Slaaf! En ik hoef daar geen bewijs voor te leveren!" houding. En dat maakt het vrijwel onmogelijk een normale normale discussie te voeren.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:19 schreef Grouch het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook "in beginsel niets". Zwarte Piet is an sich niet racistisch. Wel op meerdere punten beledigend; maar vrijwel alles in het leven is wel beledigend voor iemand.
De reacties op bezwaren tegen zwarte piet neigen echter wel degelijk steeds meer richting racisme, vreemdelingenhaat en intolerantie. Blijkbaar zaten die dingen dit jaar in de zak.
Misschien moeten we gewoon wat marsepein sturen naar Afrika in december?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:58 schreef sp3c het volgende:
bovendien is en blijft het een kinderfeestje
zodra er een paar 1000 negerkindertjes van moet huilen vind ik het ook zielig maar ik zie het niet gebeuren tenzij iemand ze over de holocaust begint te vertellen
Waarschijnlijk kunnen ze werkelijk niet bevatten hoe iemand het probleem "niet kan zien". Zoals al eerder gezegd is dat voor hen net zo iets als iemand die hakenkruizen voor een groep Joden heen en weer gaat zwaaien, waarna heel Nederland roept dat daar niets mis mee is en ze er niet over moeten zeuren. Volstrekt surrealistisch...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, ik zie voornamelijk bij de tegenstanders een "en toch is Zwarte Piet een Slaaf! En ik hoef daar geen bewijs voor te leveren!" houding. En dat maakt het vrijwel onmogelijk een normale normale discussie te voeren.
Maar ik wil nog steeds Sinterklaas en zijn Hobbitsquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:15 schreef pokkerdepok het volgende:
gelukkig zeiden zowel dat artikeltje als de minister president vandaag, dat het wegdoen van zwarte piet niet aan de orde is.
maar dus misschine wel zn uiterlijk aanpassen, zodat ie die typische neger kenmerken niet meer heeft.
was all i ever wanted... misschien is er toch nog hoop voor het nederlandse volk.
Denk ook wel dat die Zwarte Pieten als knecht c.q. slaaf bedoeld waren, toch?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:20 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kunnen ze werkelijk niet bevatten hoe iemand het probleem "niet kan zien". Zoals al eerder gezegd is dat voor hen net zo iets als iemand die hakenkruizen voor een groep Joden heen en weer gaat zwaaien, waarna heel Nederland roept dat daar niets mis mee is en ze er niet over moeten zeuren. Volstrekt surrealistisch...
In hun ogen is het simpel: Piet is een blackface, blackface is fout, klaar. En prima vergelijkbaar met swastikas etc.
En die gedachtegang krijg je er niet uit. Nog niet met 100 roedes
Maakt idd het debat wel nogal lastig - maar dat is geen reden om ze verrot te schelden en duidelijk racistische uitlatingen hun kant op te slingeren.
Of een jaarlijkse TV-show maken, "So you want to be a Piet".. En dan mag iedereen ter wereld die denkt dat ie ongeschminkt Piet kan spelen zich opgeven. De beste Piet wint. De beloning is 40 keer een jaarcontract als Piet met Nederlandse arbeidsvoorwaarden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien moeten we gewoon wat marsepein sturen naar Afrika in december?
Het woord zelf is niet racistisch. Maar het kan worden gebruikt in een racistische uiting.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:37 schreef TLC het volgende:
Het woord neger is racistisch, maar zet er -oide erachter en ineens is het wel goed![]()
Dat wordt dan wel een Sinterklaas zonder zwarte pietquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Er is juridisch een mogelijkheid Sinterklaas onaantastbaar te maken:
Het toevoegen van Sinterklaas aan de UNESCO lijst.
(bron)quote:Hoe penibel Zwarte Piet ligt bleek weer eens tijdens een presentatie bij de Unesco in Parijs van belangrijke tradities die als immaterieel erfgoed mondiale bescherming verdienen. Die presentatie vond toevalligerwijs op 5 december 2012 plaats voor het front van de internationale gemeenschap. Sinterklaas was in levenden lijve aanwezig, maar de Nederlandse delegatie had Zwarte Piet nadrukkelijk thuisgelaten, in de verwachting dat zijn verschijning louter onbegrip en ergernis zou opwekken. Dit staaltje hypocrisie illustreert mijn inziens voldoende dat we met deze figuur op het verkeerde spoor zitten.
Dat is niet per se nodig als er genoeg petities zijn om dit te wijzigen, ik ben daarover nog aan het zoekenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat wordt dan wel een Sinterklaas zonder zwarte piet
[..]
(bron)
bij de mensen thuis zal zwarte piet gewoon blijven bestaan. Tradities laten zich niet zomaar onderdrukken of afschaffen. Zoek eens op de Reformatie en Sinterklaas.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat wordt dan wel een Sinterklaas zonder zwarte piet
[..]
(bron)
Inderdaad. Want wat ook de uitkomst is van deze hele Zwarte Piet discussie, de overgrote meerderheid van de Sinterklaasvierders zal Zwarte Piet nog steeds zwart schminken. En dat is hun goed recht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:16 schreef poemojn het volgende:
[..]
bij de mensen thuis zal zwarte piet gewoon blijven bestaan. Tradities laten zich niet zomaar onderdrukken of afschaffen. Zoek eens op de Reformatie en Sinterklaas.
De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:16 schreef poemojn het volgende:
Tradities laten zich niet zomaar onderdrukken of afschaffen. Zoek eens op de Reformatie en Sinterklaas.
Dus wat nou, traditie?quote:De Sint zelf kregen de kinderen nog steeds niet te zien. Omdat hij als pedagogisch middel buitengewoon effectief kon zijn, verscheen hij eerst in volksprenten, rond 1800. Niet veel later moet het verlangen zijn ontstaan hem ook in levenden lijve op te voeren, het liefst tijdens huisbezoek. Het lijkt erop dat de eerste experimenten daarmee niet gelukkig zijn geweest. Men kende tot dusver slechts de Klazen, en in 1831 beschrijft W.A. van Hengel hoe zo'n Klaas er uitzag: 'een gemeenen kluchtspeler', in beestenhuiden gehuld en met 'oogen van Vuur'. Ook in Sint-Nicolaasavond van De Genestet uit 1849 heeft Sinterklaas nog een weinig mondain voorkomen. Hij draagt zijn kleren binnenstebuiten, en: 'Al grommlend in den baard, die afstroomt van zijn kin, Een masker voor 't gelaat - afschuwelijk van kleuren'. Een dergelijke Sint wilde de nette burgerij niet over de vloer hebben.
ik had hem nog niet gezien iig, maar dat zijn echt leuke pieten! Zwart met schminkfiguurtjes op hun wangen. Zijn daar geen betere foto's van?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef Knarf het volgende:
ik heb niet alle 10 de topics gelezen,maar is deze al gepost?
Met een opvallende afwezige op de Nederlandse paginaquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:29 schreef poemojn het volgende:
Ditis ook een leuke site, over hoe het sinterklaasfeest overal gevierd wordt http://www.stnicholascenter.org/pages/around-the-world/
quote:WIE KOMT ER ALLE JAREN
Wie komt er alle jaren,
Daar heel uit Spanje varen?
Over de grote grote zee,
Sint Nicolaas hoezee!
Wie heeft een zak vol koekjes,
Speelgoed en prentenboekjes?
Wie brengt een zak vol lekkers mee?
Sint Nicolaas hoezee!
quote:NSB
'Hou zee!' was de groetformule die tussen 1933 en 1945 gebruikelijk was binnen de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB).
Volgens de binnen de toenmalige NSB geaccepteerde overlevering werd de groet voor het eerst gebruikt door Cees van Geelkerken aan het einde van een toespraak op 27 mei 1933 te IJmuiden. De geschiedschrijving der NSB zegt hierover:
In een vergadering te IJmuiden besluit van Geelkerken zijn toespraak met gestrekten arm en roept de stampvolle zaal toe: Hou Zee! De IJmuidenaren, die door het wonen aan de zee den band met de roemrijke historie hebben bewaard, begrijpen direct de bedoeling. Den groet van De Ruyter en Tromp kennen zij natuurlijk nog, en als één man veert de zaal recht overeind en beantwoordt den spreker eveneens met 'Hou Zee!' In korten tijd gaat het 'Hou Zee!' door alle kringen en groepen der Beweging.[2]
Binnen de NSB ontstond door de jaren heen een eigen cultus rondom de groetformule, die aangaf dat men grote waarde eraan hechtte, ook al omdat men van mening was dat het (her)introduceren van deze als samenbindend beoogde groet als een typerend succes van de NSB beschouwd mocht worden. In de oorlogsjaren werd 'Hou Zee!' de groet waarmee de eigen identiteit werd gehandhaafd - in het bijzonder tegenover de Nederlandsche SS, die zich meer en meer conformeerde aan de gebruiken van de Duitse bezetter. Zo werd ook iets triviaals als de dagelijkse groet een strijdpunt waarin de tweespalt tussen NSB en Nederlandsche SS tot uiting kwam.
De trots die men voelde voor de eigen groet blijkt ook uit de volgende passage:
Het zeggen van den groet moet onze geestdrift vertolken. Hoe vaak hooren we niet de twee woorden op één toon en als één woord uitspreken; vlak en effen, zonder eenigen overtuigden klank. Zoo moet het niet! Onze groet moet krachtig gezegd worden, zonder te schreeuwen. Het 'Hou' iets lager en rustiger van toon, dan het 'zee', dat iets meer nadruk mag hebben. Zóó wordt ons mooie 'Hou Zee!' tot een fieren klank, die onze nog steeds slapende Volksgenooten telkens weer wakker zal schudden, totdat hun oogen blijvend zijn opengegaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houzeequote:HOU ZEE!
Houzee, houzee, Hou moedig zee!
Gij leus van onze Vadren,
Stort kracht en moed in d adren:
Het loope tegen, t loope meź,
Houzee, houzee!
Houzee, houzee, In krijg en vreź!
Kamp wakker met de golven,
Wel worstlend nooit bedolven:
Het loope tegen, t loope meź,
Houzee, houzee!
Houzee, houzee, hou krachtig zee!
Wat stormen u omgeven,
Tot God de ziel geheven:
Het loope tegen, t loope mee,
Houzee, houzee!
Houzee, houzee, Hou juichend zee!
Wie dan zijn Vlag moogstrijken,
Ons Neerland zal niet wijken.
Het loope ons tegen, t loope ons mee,
t Houdt zee, t houdt zee!
quote:De Zwarte Soldaten
De strijd is ontbrand,
Verdeeldheid moet weg
In ons schoon Nederland.
Nu zijn wij nog geknecht.
De nieuwe geest breekt baan.
Wij zijn dus paraat.
Laat ‘t eenheidsfront maar slaan,
Wij blijven op de straat.
Kom kameraad,
Toon een daad,
Voor ons volk en land waar het om gaat!
Want wij zijn de zwarte soldaten,
Met Anton Mussert zijn wij in ‘t gevecht.
Daarom zijn wij de zwarte soldaten,
Want wij strijden voor vrijheid en voor recht.
Wij strijden tegen ‘t marxisme,
Rood Front-liberalisme.
Want ons volk moet in vrijheid weer leven,
Dat is onze taak en heilig recht.
Daarom zijn wij de zwarte soldaten,
Met Anton Mussert zijn wij in ‘t gevecht. (laatste couplet 2 maal).
men was in de middeleeuwen al gewend het sinterklaasfeest met processies te vieren. Daarbij was gebruikelijk dat er toneelspelers op het plein voor de kerk optraden en de verhalen of mythes naspeelden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:
[..]
Dus wat nou, traditie?
Dan wordt het de Iraanse Hadji Firoez, dat moeten we toch ook niet willen met ons allen!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:
Of Sint zwart haar geven en zwart schminken. En dan met gouden kettingen ipv een staf.
Citaat uit jouw citaat: Dit staaltje hypocrisie illustreert mijn inziens voldoende dat we met deze figuur op het verkeerde spoor zitten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef Joanne35 het volgende:
Dit staaltje hypocrisie illustreert mijn inziens voldoende dat we met deze figuur op het verkeerde spoor zitten.
Nee, alleen dat men dondersgoed beseft dat Piet internationaal omstreden is en niet op de UNESCO lijst zal belanden. Zeker niet als men enige research naar de herkomst doet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Citaat uit jouw citaat: Dit staaltje hypocrisie illustreert mijn inziens voldoende dat we met deze figuur op het verkeerde spoor zitten.
Dus hypocriet over iets liegen bevestigt dat de leugen waar is?
Onaantastbaar ? In welke zin?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Onaantastbaar als het op de UNECO lijst staat als het goed is, ( je kan dan niet zomaar iets wijzigen )quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Onaantastbaar ? In welke zin?
Het wordt strafbaar om de rol in een groen pak te doen?
Het wordt strafbaar om hem na te spelen of te tekenen zonder baard en met jarretels ?
Dat is een aanslag op Nederlandse tradities, bijv vrije meningsuiting.
Doe maar niet.
Wat houdt dat in? Die onaantastbaarheid?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:12 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Onaantastbaar als het op de UNECO lijst staat als het goed is, ( je kan dan niet zomaar iets wijzigen )
die edit van jou:![]()
![]()
![]()
dat je niet zomaar drastische wijzigingen mag doorvoeren. Bekijk het als de pyramide's die op de wereld erfgoedlijst staan. Die mag je ook niet zomaar verbouwen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat houdt dat in? Die onaantastbaarheid?
Dus vanuit het buitenland gaat men dicteren hoe wij de sint moeten spelen of afbeelden ?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:15 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
dat je niet zomaar drastische wijzigingen mag doorvoeren. Bekijk het als de pyramide's die op de wereld erfgoedlijst staan. Die mag je ook niet zomaar verbouwen.
Eehm nee. Nederland heeft een verdrag omtrent immaterieel erfgoed getekend. Vanuit het OCW wordt dat centraal geregeld, niet internationaal oidquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus vanuit het buitenland gaat men dicteren hoe wij de sint moeten spelen of afbeelden ?
da fingerrrrrrr
Dat bepalen we zelf wel. De vrije meningsuiting laten we niet zo inperken vanuit het buitenland
Ik snap dat ook niet hoe men mij wilt verbieden om de sint op een heel ongewone manier uit te beelden. Bijv in een groen pak, met jarretels en zonder baard.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:19 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Eehm nee. Nederland heeft een verdrag omtrent immaterieel erfgoed getekend. Vanuit het OCW wordt dat centraal geregeld, niet internationaal oidEn ik snap niet waarom jouw meningsuiting aangetast zou worden?
Sinterklaas intocht is nationaal geregeld en is ook als dusdanig als evenement juridisch geregeld lijkt me? DAT zal dan dus niet gewijzigd worden. Wat jij wilt zal het systeem een rotzorg zijnquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet hoe men mij wilt verbieden om de sint op een heel ongewone manier uit te beelden. Bijv in een groen pak, met jarretels en zonder baard.
Is dat een drastische wijziging. ? Lijkt mij wel.
Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij dat kunnen verbieden.
Mooi dat men zich niet bemoeit met mijn opvattingen van de sint uitbeelden. Zo hoort het ook.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:27 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Sinterklaas intocht is nationaal geregeld en is ook als dusdanig als evenement juridisch geregeld lijkt me? DAT zal dan dus niet gewijzigd worden. Wat jij wilt zal het systeem een rotzorg zijn
Ik beschouw t als erfgoed wat beschermd moet worden..quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mooi dat men zich niet bemoeit met mijn opvattingen van de sint uitbeelden. Zo hoort het ook.
Maar nog steeds hartstikke fout dat of van het buitenland of door een Nederlandse wet bepaald wordt dat de sint gespeeld moet worden volgens een zeker concept.
Dat is blotsinnn...
Hoe wil je beschermen?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:33 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Ik beschouw t als erfgoed wat beschermd moet worden..
Er zijn genoeg sinterklaasvieringen, het zal heus niet illegaal zijn om als rode piet rond te lopen oid!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe wil je beschermen?
Met een geldpot sintvieringen financieren? Prima.
De staat moet bepaalde veranderingen in de sintviering verbieden? Dat is waanzin.
Oh nee? Hij was anders al bijna verdwenen hoor. Nog een quote van diezelfde pagina:quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:06 schreef poemojn het volgende:
Onze huidige sint en piet zijn dus ontworpen om bestaande wilde feesten in beschaafde burgerlijke kaders te gieten. Dat de oeroude traditie om het gezicht zwart te maken nu mss niet meer zo burgerlijk of beschaafd is als toen betekent niet dat je van bovenaf opgelegd die tradities gemakkelijk kunt wegnemen.
quote:Bij deze ideologische dreiging voegde zich een praktische. Het was al opgemerkt dat de generatie van tweeverdieners geen zin meer had in bewerkelijke sinterklaassurprises en elkaar liever designspulletjes gaf met Kerstmis, dat in Nederland toch al een 'geeffeest' was geworden sinds werkgevers na de oorlog met kerstgratificaties en kerstpakketten begonnen. De media speelden hierop in door steeds intensiever met Santa Claus op de proppen te komen, die ook een gewenste internationale uitstraling bezat. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen schreef NRC-Handelsblad op Sinterklaasavond 1980: 'Het hoge woord moet er maar eens uit: Sinterklaas loopt op zijn laatste benen'. De krant gaf hem nog een jaar of drie, vier. De tekenen wezen inderdaad in die richting. Grootwinkelbedrijven begonnen al met kerstversieringen terwijl Sinterklaas nog in het land was en restaurants en tuincentra sloegen zijn feest zelfs helemaal over.
Een tegenbeweging liet niet lang op zich wachten. De achtergrond hiervan was een groeiend chauvinisme, want Nederland was ongemerkt van een emigratieland in een immigratieland veranderd en het proces van Europese eenwording scheen de nationale identiteit weg te willen poetsen.
wat moet dan wel verboden worden door de overheid ?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:43 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg sinterklaasvieringen, het zal heus niet illegaal zijn om als rode piet rond te lopen oid!
Niks wordt verboden. Het aantasten wordt moeilijker! Voor de preciezere regels moet je het verdrag even nalezenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat moet dan wel verboden worden door de overheid ?
Lieve Joannequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Oh nee? Hij was anders al bijna verdwenen hoor. Nog een quote van diezelfde pagina:
[..]
Prachtig als er niks verboden wordt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:46 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Niks wordt verboden. Het aantasten wordt moeilijker! Voor de preciezere regels moet je het verdrag even nalezen
ik ben geboren in 1980 en heb het feest altijd gevierd. Echt, het verdwijnt niet zomaar. Heel veel mensen hebben meer gevoel bij Sinterklaas dan bij de Coca Cola kerstman.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Oh nee? Hij was anders al bijna verdwenen hoor. Nog een quote van diezelfde pagina:
[..]
We kunnen hem ook tot Russisch ambassadeur benoemen ofzo.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef Sunshineboy91 het volgende:
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We kunnen hem ook tot Russisch ambassadeur benoemen ofzo.
Ik denk niet dat je een traditie moet zien in een tijdspanne, maar meer als een gewoonte die generatie op generatie wordt doorgegeven.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:
[..]
Dus wat nou, traditie?
En in aansluiting tot mijn post hiervoor.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet hoe men mij wilt verbieden om de sint op een heel ongewone manier uit te beelden. Bijv in een groen pak, met jarretels en zonder baard.
Is dat een drastische wijziging. ? Lijkt mij wel.
Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij dat kunnen verbieden.
Kijk, zoveel liefs moet ik natuurlijk beantwoorden met een interessant artikel uit 2001 over die UNESCO bescherming dat ik net tegenkwamquote:
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.quote:In de jaren tachtig van de afgelopen eeuw is volgens sommige enquźtes de deelname weer met 5 a 10 procent teruggelopen. De indruk werd toen gewekt dat het, vanwege een sterk groeiende concurrentie met de kerstman, om een snel aflopende zaak zou gaan. In 1980 kondigde NRC Handelsblad in een hoofdartikel aan dat de goedheiligman nog maar een paar jaar zou hebben te leven. Maar al jaren ligt het aantal ('cadeaugevende') sinterklaasvierders weer stabiel op zo'n 60 a 65 procent.
En daarmee vat de schrijver van dit stuk samen wat al zovelen ook geroepen hebben. Sinterklaas is geen statisch feest, het is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest. Laten we die veranderingen omarmenquote:'Redding' of 'bescherming', in wat voor vorm dan ook, zou in dit geval een ontkenning van de dynamiek van het vitale sinterklaasfeest betekenen en zou een proces van verstening en musealisering in gang zetten. Het heeft geen zin dit feest, dat voortdurend aan veranderingen in vormgeving, omvang en verspreiding onderhevig is, simpelweg als een freeze-frame anno 2001 te conserveren. Een dergelijk cultuurpolitiek UNESCO-project zou contraproductief zijn. In plaats van het sinterklaasfeest te beschermen zal het er eerder een bedreiging voor vormen.
Heerlijk dat antwoord met een cynische knipoog, nog plannen dit weekend?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:13 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Kijk, zoveel liefs moet ik natuurlijk beantwoorden met een interessant artikel uit 2001 over die UNESCO bescherming dat ik net tegenkwam![]()
UNESCO bedreigt sinterklaasfeest
[..]
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.
Kan je het nog wel een volksfeest noemen als bijna de helft van het volk het niet eens viert?
Maar nu waar het me echt om ging:
[..]
En daarmee vat de schrijver van dit stuk samen wat al zovelen ook geroepen hebben. Sinterklaas is geen statisch feest, het is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest. Laten we die veranderingen omarmen
je zet mij aan de kant die de figuur zwarte piet wilt verbieden ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
En in aansluiting tot mijn post hiervoor.
Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij (en de meerderheid van de Nederlandse bevolking) verbieden dat onze Zwarte Piet zwart geschminkt wordt. De tolerantie die jij bedoelt werkt wel 2 kanten op.
Ik wens je veel succes met je Groene (of wat voor kleur dan ook) Pieten.
Jaquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Heerlijk dat antwoord met een cynische knipoog, nog plannen dit weekend?
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?
Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen.
Echt waar, je hoeft er niet zo diep op in te gaan. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet. Net zoals Sneeuwwitje Sneeuwwitje is. Je zou je je eens in haar 'geschiedenis' moeten verdiepen....hint: er komen ook slaven in voor.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?
Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen. Over de lippen en het haar denken we niet eens na, we benoemen dat niet eens als een karikatuur omdat de 'blackface' ons niks zegt, dat leeft in Amerika maar hier zeker niet (meer).
Een knecht is gewoon een benaming voor werkgever. Misschien heeft het vroeger een negatieve klank gehad maar die is nu verdwenen. Dus we hebben een blanke man met een baard die geholpen wordt door goedlachse zwart gekleurde knechten.
Wat is daar nu racistisch aan? Is het racistisch als een zwarte man met een baard geholpen wordt door goedlachse witte knechten?
Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen. Zij manoeuvreren zichzelf in deze rol. Omdat zwarte mensen een witte mens ondersteunen is het zogenaamd racistisch. En zolang zij racisme zien in deze normale gang van zaken zal er ook racisme blijven bestaan, zolang zij zichzelf niet als gelijk zien aan 'witte' mensen zal er racisme bestaan.
Denk er maar eens over na, als een blanke een blanke baas helpt is er niks aan de hand. Als een zwarte een blanke baas helpt is het opeens racistisch, simpelweg omdat de racisme roepers zelf racistisch zijn omdat ze niet accepteren dat zwarten en blanken gelijk zijn aan elkaar.
Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
Maar waarom? En welk Surinaams accent?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef gelly het volgende:
[..]
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat jij je vrijheid hebt om Groene Pieten op te voeren bij een Sinterklaas feest net zoals ik mijn vrijheid hebt om Zwarte Pieten op te voeren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
je zet mij aan de kant die de figuur zwarte piet wilt verbieden ?
daar weet ik niks van hoor...
het is een kinderfeest. Het zou interessanter zijn om te weten hoeveel % vd gezinnen het viert, al dan niet in familieverband. Mijn opa's en oma's zijn begin 80 en vieren het ook niet meer. Maar mijn broers/zussen wel (en ook elk jaar met al onze gezinnen samen).quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:13 schreef Joanne35 het volgende:
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.
Kan je het nog wel een volksfeest noemen als bijna de helft van het volk het niet eens viert?
Dat bedoel ik, je weet niet eens dat Zwarte Piet vroeger vaak een Surinaams accent had.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:17 schreef Morendo het volgende:
[..]
Maar waarom? En welk Surinaams accent?
Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
Bron graag.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, je weet niet eens dat Zwarte Piet vroeger vaak een Surinaams accent had.
volwassenen doen het voor de kinderen. Velen doen het niet meer voor en met andere volwassenen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:18 schreef poemojn het volgende:
[..]
het is een kinderfeest. Het zou interessanter zijn om te weten hoeveel % vd gezinnen het viert, al dan niet in familieverband. Mijn opa's en oma's zijn begin 80 en vieren het ook niet meer. Maar mijn broers/zussen wel (en ook elk jaar met al onze gezinnen samen).
Wat is er dan mis mee dat Zwarte Piet zwart is? Waarom mag dat nietquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef gelly het volgende:
[..]
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,
Ik heb geen enkel probleem om je gelijk te geven m.b.t. racistische reacties. Die heb je nou eenmaal en die hebben op zich initieel GEEN relatie tot Zwarte Piet maar zijn meer een onderdeel van het gedachtegoed van de persoon die zo reageert.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?
Als je dat niet ziet dan is je analyse dat Quincy een racist is nogal onbetrouwbaar geworden.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen. Over de lippen en het haar denken we niet eens na, we benoemen dat niet eens als een karikatuur omdat de 'blackface' ons niks zegt, dat leeft in Amerika maar hier zeker niet (meer).
Een knecht is gewoon een benaming voor werkgever. Misschien heeft het vroeger een negatieve klank gehad maar die is nu verdwenen. Dus we hebben een blanke man met een baard die geholpen wordt door goedlachse zwart gekleurde knechten.
Wat is daar nu racistisch aan? Is het racistisch als een zwarte man met een baard geholpen wordt door goedlachse witte knechten?
Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen. Zij manoeuvreren zichzelf in deze rol. Omdat zwarte mensen een witte mens ondersteunen is het zogenaamd racistisch. En zolang zij racisme zien in deze normale gang van zaken zal er ook racisme blijven bestaan, zolang zij zichzelf niet als gelijk zien aan 'witte' mensen zal er racisme bestaan.
Denk er maar eens over na, als een blanke een blanke baas helpt is er niks aan de hand. Als een zwarte een blanke baas helpt is het opeens racistisch, simpelweg omdat de racisme roepers zelf racistisch zijn omdat ze niet accepteren dat zwarten en blanken gelijk zijn aan elkaar.
Ja... gelukkig maar. Dan zijn we het eens.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat jij je vrijheid hebt om Groene Pieten op te voeren bij een Sinterklaas feest net zoals ik mijn vrijheid hebt om Zwarte Pieten op te voeren.
Hey swa, jij niet zo moeten zeuren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
hiero...
wel meerdere keren meegemaakt
Ik doe niet aan twitter, mijn facebook is vrij van Zwarte Piet onzin en de racistische reacties in dit topic ga ik geen aandacht aan besteden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?
Als je dat niet ziet dan is je analyse dat Quincy een racist is nogal onbetrouwbaar geworden.
Jij vroeg toch naar een bron?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:23 schreef Morendo het volgende:
[..]
Hey swa, jij niet zo moeten zeuren.
Omdat jij die reacties niet ziet in deze hele discussie .quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:25 schreef Platina het volgende:
[..]
Ik doe niet aan twitter, mijn facebook is vrij van Zwarte Piet onzin en de racistische reacties in dit topic ga ik geen aandacht aan besteden.
Dan vraag ik mij wel af waarom mijn analyse opeens onbetrouwbaar is geworden?
quote:Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen.
Ergens heeft platina wel gelijk. Mijn mening is dat het eerder intolerantie is dan racisme van Quincy.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Omdat jij die reacties niet ziet in deze hele discussie .
Je negeert dat mensen zich niet prettig voelen bij die imitaties van hunzelf en hun familie en je verdoemt hen tot racist .
wat je schreef:
[..]
Zo zwart als Zwarte Piet is zijn (bij benadering) alleen afrikanen in de regio Nigeria/Kameroen/Ivoorkust etc, (een beetje west/midden Afrika) en dan nog is Zwarte Piet daar een slechte imitatie van. Zwarte Piet zou ook gelijken op de 'Moren'. Maar de 'Moren' waren Noord Afrikanen, en volgens mijn zijn die niet zo zwart...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:35 schreef Platina het volgende:
Welke imitaties? Waarom is de huidige Zwarte Piet een imitatie van een 'zwarte', behalve het simpele feit dat hij zwart is? Wat is daar mis mee? Waarom moet hij per se blank of groen of iets zijn?
Ze zijn inderdaad ook racist als ze zich niet prettig voelen bij het feit dat een zwart iemand de knecht is van een blank iemand.
Overigens vraag ik me af waarom zoveel Surinamers aan het klagen zijn over Zwarte Piet, ze lijken er niet eens op. Wat een ramp trouwens als je door een klein kindje Zwarte Piet genoemd wordt (een positieve associatie!), ieder weldenkend mens zou daar alleen maar om lachen en eventueel het kind corrigeren.
Valt ook wat op af te dingen natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:39 schreef Montagui het volgende:
maar volgens de VN regels is het bestempelen van 'een volk/natie/groepering' al wel racisme.
Uiteraard. Het is maar om wat tegemoet te komen he.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:47 schreef Morendo het volgende:
[..]
Valt ook wat op af te dingen natuurlijk.
Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:35 schreef Platina het volgende:
Welke imitaties? Waarom is de huidige Zwarte Piet een imitatie van een 'zwarte', behalve het simpele feit dat hij zwart is? Wat is daar mis mee? Waarom moet hij per se blank of groen of iets zijn?
Als men die relatie als een verheerlijking ziet van het onderdrukken van zwarte mensen dan is het logisch dat men zich niet prettig voelt. Ik zie het niet als een verheerlijking, maar ik vind wel dat je mensen serieus moet nemen en niet agressief tot in het racistische afzeiken ( wat jij ontkent dat dit in deze discussies vaak gebeurt)quote:Ze zijn inderdaad ook racist als ze zich niet prettig voelen bij het feit dat een zwart iemand de knecht is van een blank iemand.
Goeie vraag.. wat denk je?quote:Overigens vraag ik me af waarom zoveel Surinamers aan het klagen zijn over Zwarte Piet, ze lijken er niet eens op.
Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.quote:Wat een ramp trouwens als je door een klein kindje Zwarte Piet genoemd wordt (een positieve associatie!), ieder weldenkend mens zou daar alleen maar om lachen en eventueel het kind corrigeren.
kan toch, zwarte hobbits en ewoks.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:23 schreef Grouch het volgende:
[..]
Maar ik wil nog steeds Sinterklaas en zijn HobbitsEn het jaar daarop Sinterklaas en zijn Ewoks.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:51 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard. Het is maar om wat tegemoet te komen he.
De anti Zwarte Pieten Brigade mogen aanhalen wat ze willen. Feit is dat Zwarte Piet geen racisme IS.
Zei je iets..?? ;-)quote:Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn
Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vriend
Want al ben ik zwart >> als << roet, 'k meen het toch goed
Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn
Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vriend
Want al ben ik zwart >> als << roet, 'k meen het toch goed
Na een opmerking van een kleuter? Nee dat begrijp ik inderdaad niet en ik hou m'n hart vast of die mensen het dan in de grote boze mensen wereld gaan redden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.
Tuurlijk... probeer ermee te lachen. Het is maar een kind.
Maar leuk is het niet voor velen.
Dat zal je toch niet begrijpen, vrees ik.
huhuquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 05:19 schreef Poolbal het volgende:
Je leest her en der ook posts van mensen van niet Nederlandse afkomst die niet als een mongool behandeld willen worden, maar als volwaardig mens.
watquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 05:24 schreef Poolbal het volgende:
Racisme op de arbeidsmarkt bestrijden = legit
Ieder klein aspect dat misschien (eventueel) ervoor zorgt dat de kans bestaat dat iemand zich gekwetst voelt weghalen = de ander als een soort zwakkeling behandelen
Man stel je wat aanquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 05:24 schreef Poolbal het volgende:
Racisme op de arbeidsmarkt bestrijden = legit
Ieder klein aspect dat misschien (eventueel) ervoor zorgt dat de kans bestaat dat iemand zich gekwetst voelt weghalen = de ander als een soort zwakkeling behandelen
edit: en dat tweede is bijna een soort contradictio in terminis: het is hier voorin de bus zó racistisch dat je beter achterin de bus kan gaan zitten.
Ik weet niet of ze meelezen, maar mijn tip is om ook eens te kijken naar de discriminatie en uitbuiting van buitenlandse arbeiders in het Midden-Oosten. Of fabrieken van Westerse aandeelhouders in Aziė, de textielsector bijvoorbeeld. Plantages in zuid- en midden Amerika.quote:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 05:07 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik las trouwens dat in de Bijlmer Kenianen door Surinamers voor apen worden uitgemaakt. Is daar al een minstens zo felle actiegroep voor opgericht? Of is dat racisme van het soort dat zó racistisch is dat we ons er maar liever niet mee bezig houden? Of vinden ze dat soort racisme geen probleem omdat ze het zelf bezigen?
Wat maakt het uit of hij zwart is, hij moet nou eenmaal een kleur hebben en er is voor zwart gekozen. Gaan we straks ook klagen dat de kerstman blank is?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?
Zo was hij ook bedoeld in de eerste tekeningen van Schenkman.
Waarom moet hij perse zwart zijn ?
Waarom niet blank, getint, ?
Ik ontken nergens dat mensen andere tot in het racistische afzeiken, dus hoe je daar aan komt.quote:[..]
Als men die relatie als een verheerlijking ziet van het onderdrukken van zwarte mensen dan is het logisch dat men zich niet prettig voelt. Ik zie het niet als een verheerlijking, maar ik vind wel dat je mensen serieus moet nemen en niet agressief tot in het racistische afzeiken ( wat jij ontkent dat dit in deze discussies vaak gebeurt)
En ik vind ook dat je wel heel gemakkelijk bent in het plakken van het etiketje racisme. Iets wat je een zekere groep verwijt.
Omdat ze in het verleden leven en niet het heden?quote:[..]
Goeie vraag.. wat denk je?
Niet erkend als normaal mens? Kom op zeg, alleen omdat een folkslore figuur 'dezelfde' huidskleur heeft? En waarom zijn ze apart gezet, omdat zij niet op een paard met staf rondrijden maar moeten lopen?quote:[..]
Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.
Tuurlijk... probeer ermee te lachen. Het is maar een kind.
Maar leuk is het niet voor velen.
Dat zal je toch niet begrijpen, vrees ik.
Het politiseren van een nationale traditie heeft maar een doel, macht. Want door Sinterklaas en/of Zwarte Piet aan te vallen gaan miljoenen (vooral blanken) er emotioneel op reageren, zich ertegen verzetten (dit zorgt voor die miljoenen hun organisatie) en als de politiek het ook nog op de agenda gaat zetten kan die er een politieke slag uit slaan (veel uit die mljoenen op de hand krijgen) Er zit niets anders achter dan macht, want er zijn hier al meer dan vijftig jaar mensen van Afrikaanse afkomst. Het is puur deze tijd met opkomst 'nationalisme' (sp en pvv zijn beide anti EU dus nationalistisch) in de politiek dat dit onderwerp wordt aangehaald (deel #10) Racisme is collectivisme, en ook nog eens selectief, want het gaat altijd om blank en zwart, altijd het stekste contrast wat naar voren komt als het om racisme draait. Geel en mocca bestaat niet in de politiek, alleen blank en zwart, want het draait om organisatie en macht (het gaat de laatste dertien jaar telkens om de grootste groepen, christendom, islam, zwart en/of blank, dit zijn de vier grootste religieuze en etnische groepen)quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:18 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.
het sinterklaasfeest dat jij wil bevriezen is in essentie alleen maar uit sinterklaas en pakjesavond. Zwarte piet is er door een schrijver en de media van de 19e en begin 20e eeuw bij bedacht, en zo 'vastgelegd' zijn die dus niet. Unesco gaat om de erkenning en voortbestaan van folklore, niet om deze traditie te bevriezen in een versie anno 2013. Zo veel effect van een unesco erkenning zou ik dus maar niet verwachten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:15 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
dat je niet zomaar drastische wijzigingen mag doorvoeren. Bekijk het als de pyramide's die op de wereld erfgoedlijst staan. Die mag je ook niet zomaar verbouwen.
quote:...the Dutch celebration of Black Pete, also known as 'Swarte Piet', which … precedes and accompanies the celebration of Santa Claus.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-knecht-zwarte-piet/
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiėle genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriėle schade.
Persoon A: "We stelen van die tata's."quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:34 schreef Bombshell het volgende:
Ik werd weleens tata (kaaskop) genoemd door surinamers. Dus eerst even naar jezelf kijken voordat er met het vingertje wordt gewezen.
Oké, ik heb er best begrip voor dat je je gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, en vind het niet geheel onlogisch dat het hele gebeuren ter discussie staat maar het is toch jammer dat er weer zo nodig geld bij moet komen kijkenquote:De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiėle genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriėle schade.
Dus het gaat om geld. Dat is nog eens een surprise.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:25 schreef yvonne het volgende:
Dit heb ik van de week ook al een paar keer op Radio 1 gehoord en nu zie het weer, gaat het niet gewoon om het laatste ( dikgedrukte)?
[..]
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.
Nee, het is al voordat er geld bijkomt jammer.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:40 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Oké, ik heb er best begrip voor dat je je gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, en vind het niet geheel onlogisch dat het hele gebeuren ter discussie staat maar het is toch jammer dat er weer zo nodig geld bij moet komen kijken
Mja goed, ik heb niet echt de behoefte om daar verder over in discussie te gaan maar dat geld schiet me wel even in het verkeerde keelgat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:42 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nee, het is al voordat er geld bijkomt jammer.
Die mensen horen hier niet thuis, dit zijn mensen die keer op keer op keer op keer iedere mogelijkheid aangrijpen om hun normen en waarden door te drijven. Omdat wij "multiculti" willen zijn houden we zoveel mogelijk rekening met ze, maar worden we uiteindelijk omver gelopen.
Iedereen heeft de vrijheid om thuis te doen wat hij/zij wil. Maar een minderheid die huilie huilie doet over iets wat echt dikke onzin is moet gewoon hun zin niet krijgen.
Dit soort reacties vind ik trouwens tekenend. Op de inhoud kan men het niet winnen dus wordt er maar een grap gemaakt over de heel valide reacties van het gros van de mensen. Men heeft duidelijk geen argumenten in handen om te kunnen bewijzen dat sinterklaas echt een racistisch feest is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef Grouch het volgende:
[ afbeelding ]
Ah joh dat hoeft toch niet. Het is een blanke vent die geholpen wordt door zwarte mensen, dus dan moet het wel racistisch zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:54 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dit soort reacties vind ik trouwens tekenend. Op de inhoud kan men het niet winnen dus wordt er maar een grap gemaakt over de heel valide reacties van het gros van de mensen. Men heeft duidelijk geen argumenten in handen om te kunnen bewijzen dat sinterklaas echt een racistisch feest is.
Noot: volgens het artikel van Jef de Jager wat hier al een paar keer gepost is is "Pieter-me-knecht" minstens een paar decennia ouder dan Schenkman; en stelt het idd een neger voor.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?
Zo was hij ook bedoeld in de eerste tekeningen van Schenkman.
http://nos.nl/artikel/564253-vn-onderzoekt-zwarte-piet.htmlquote:VN onderzoekt Zwarte Piet
De Verenigde Naties doen onderzoek naar Zwarte Piet. Een commissie onder verantwoordelijkheid van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten bekijkt of de knecht van Sinterklaas een racistisch stereotype is, meldt NRC Handelsblad.
Het dagblad heeft een brief (pdf) van vier VN-rapporteurs gepubliceerd die zich bezighouden met mensenrechten, culturele rechten, minderhedenrechten en racisme. De brief is gericht aan de Nederlandse regering en is gedateerd op 17 januari.
UNESCO
In de brief staat dat de rapporteurs informatie hadden gekregen dat de traditie van Sinterklaas in de kern racistisch is en dat het beeld van Afrikanen als tweederangs burgers wordt bevestigd door de "domkop en knecht" Zwarte Piet.
Verder stellen de VN-rapporteurs dat het sinterklaasfeest niet op de UNESCO-lijst van immaterieel erfgoed mag, als de "betrokken gemeenschappen" er niet mee instemmen.
In een antwoord aan de rapporteurs schrijft de Nederlandse VN-ambassadeur in Genčve Roderick van Schreven op 10 juli dat Nederland geen plannen heeft om het sinterklaasfeest voor te dragen voor de UNESCO-lijst. Ook dit stuk is gepubliceerd door NRC Handelsblad.
Publieke discussie
Verder staat in het antwoord dat de Nederlandse regering Sinterklaas beschouwt als "traditioneel kinderfeest" en ervan op de hoogte is dat "Zwarte Piet soms onderwerp van publieke discussie is".
Eind volgende maand bespreken de VN-rapporteurs het Nederlandse antwoord, meldt NRC.
Zo en nu is het klaar.twitter:BaukeMollema twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 10:31:19Wat een belachelijk onderzoek van de VN naar Zwarte Piet! Sint en Zwarte Piet horen gewoon bij Nederland. ZeurPieten zijn het! reageer retweet
Tering zegquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:04 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/564253-vn-onderzoekt-zwarte-piet.html
Mag ik dan ook een lijst inleveren met bepaalde mensen en groeperingen in dit land waar IK mij al jarenlang aan irriteer en aanstoot aan neem?
Debiel gedoe.
De kerstman mag dan ook geen KLEINE hulpjes meer hebben? Is een belediging voor lilliputters?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:25 schreef yvonne het volgende:
Dit heb ik van de week ook al een paar keer op Radio 1 gehoord en nu zie het weer, gaat het niet gewoon om het laatste ( dikgedrukte)?
[..]
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.
Wat een kolder dit. Net alsof dit de Nederlanders zal beletten om het feest thuis gewoon op de normale manier te vieren, dus gewoon met Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:04 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/564253-vn-onderzoekt-zwarte-piet.html
Mag ik dan ook een lijst inleveren met bepaalde mensen en groeperingen in dit land waar IK mij al jarenlang aan irriteer en aanstoot aan neem?
Debiel gedoe.
Ach, niks nieuws toch. Zķj komen hier wonen, dus wķj moeten ons maar aanpassen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:07 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik blijf het apart vinden dat mensen die hier als Immigrant naartoe zijn gekomen nu lopen te klagen en dingen willen veranderen.
ach, toen wij daar gingen wonen, moesten zij zich ook een beetje aanpassen aan ons.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ach, niks nieuws toch. Zķj komen hier wonen, dus wķj moeten ons maar aanpassen.
Nee, dat soort opmerkingen helpen. Tering, zeg.quote:
Praktisch iedereen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:23 schreef kurk_droog het volgende:
Kan de regering niet gewoon even 1x zeggen dat dit nooit zal veranderen. Zwarte piet hoort bij het feest. Als klein kind vond ik de zwarte pieten juist nog gaver dan de Sint zelf altijd
En wat dan nog? Wie zeg dat ik dat wel goedkeur?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ach, toen wij daar gingen wonen, moesten zij zich ook een beetje aanpassen aan ons.
Jij bent niet bekend met wat voor mensen er in de VN zitten, kennelijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Het zal uiteindelijk erop uitkomen dat het GEEN racisme is en ik wil daar best een kratje hertog-jan op zetten
Mwah misschien, ben wel vrij zeker van mn zaakquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Jij bent niet bekend met wat voor mensen er in de VN zitten, kennelijk.
"Blackface is niet racistisch".quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Het zal uiteindelijk erop uitkomen dat het GEEN racisme is en ik wil daar best een kratje hertog-jan op zetten
Ik ben 99,99% zekerquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
"Blackface is niet racistisch".
Yeah. Succes. De VS alleen al gaat iedere conclusie in die richting veto-en.
En met z'n duizenden lilliputter-slaven die in een embarmelijke kou speelgoed moeten makenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:35 schreef kawotski het volgende:
Als dit negatief uitpakt voor Black Pete dan klaag ik Santa Clause aan.. de dierenbeul..
Blackface is pas racistisch als het met iets negatiefs wordt gecombineerd, zoals dom gedrag van de figuur die een blackface heeft. Anders is het ook racisme als iemand zich als bv Chinees verkleedt met carnaval.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
"Blackface is niet racistisch".
Yeah. Succes. De VS alleen al gaat iedere conclusie in die richting veto-en.
Dat zwarte Piet niet racistisch is ? Oh zeker.quote:
Is het racistisch ja? Waarom is het niet als dusdanig door de rechter opgemerkt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:40 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dat zwarte Piet niet racistisch is ? Oh zeker.
Dat de VN het politiek gezien kan maken dat te zeggen ? Ietwat twijfelachtig. Blackface ligt gevoelig.
Ik weet vrij zeker dat ze met een uitspraak zullen komen in de trant van: "Het is begrijpelijk dat mensen die beledigend vinden en het heeft racistische trekken. We raden het aan dit te veranderen."quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:32 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Mwah misschien, ben wel vrij zeker van mn zaak
Het erge is dat je dan burgemeester en die flut organisatie niet gewoon hard hoort zeggen dat het een Nederlandse traditie is wat nooit zal veranderen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:46 schreef Sunshineboy91 het volgende:
ie 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiėle genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriėle schade.
Er waren ook blanke slaven mag ik nu ook geld eisen bij iemand?Fucking triest dit. Echt het lijkt wel surrealistisch.
Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:40 schreef Fascination het volgende:
[..]
Blackface is pas racistisch als het met iets negatiefs wordt gecombineerd, zoals dom gedrag van de figuur die een blackface heeft. Anders is het ook racisme als iemand zich als bv Chinees verkleedt met carnaval.
Gaan ze nog om geld schooien ook nogquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Het erge is dat je dan burgemeester en die flut organisatie niet gewoon hard hoort zeggen dat het een Nederlandse traditie is wat nooit zal veranderen.
Nee, want blanken hebben niet het monopolie op verdriet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:46 schreef Sunshineboy91 het volgende:
ie 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiėle genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriėle schade.
Er waren ook blanke slaven mag ik nu ook geld eisen bij iemand?Fucking triest dit. Echt het lijkt wel surrealistisch.
Uit nrc:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:32 schreef Hathor het volgende:
De VN bemoeit zich er ook al mee......
Typische blakkoe's. Altijd naar geld vissen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiėle genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'
Het maakt wel duidelijk hoe populair Sinterklaas en zwarte Piet zijn. Iedereen valt over elkaar om dat duo te verdedigen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Jezus, deeltje 10 ondertussen al?
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiėle genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'
Dit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het maakt wel duidelijk hoe populair Sinterklaas en zwarte Piet zijn. Iedereen valt over elkaar om dat duo te verdedigen.![]()
Kunnen we nu eindelijk ook eens paal en perk stellen aan het vieren van dat achterlijke verAmerikaniseerde kerstfeest? Dat is on-Nederlands!
Ja, precies, dat is dus inmiddels niet meer het geval. De claim dat zwarte piet racistisch is, is dus achterhaald.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef Grouch het volgende:
[..]
Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.
Inmiddels is hij echter idd een intelligent figuur met vele positieve kwaliteiten die voor de bijna seniele sint zorgt. Maarja. De klagers zijn allemaal niet van de huidige kindergeneratie.
Krijgen wij dan ook een financiėle genoegdoening voor het telkens moeten aanhoren van dit gejank?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
Klopt. Maar in de rest van de wereld is blackface net zo'n beladen symbool als de swastika - zeker in de VS en in mindere mate in het Verenigd Koninkrijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:52 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja, precies, dat is dus inmiddels niet meer het geval. De claim dat zwarte piet racistisch is, is dus achterhaald.
Dat kleine beetje cultuur wat nog overblijft moeten we koesteren....quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het maakt wel duidelijk hoe populair Sinterklaas en zwarte Piet zijn. Iedereen valt over elkaar om dat duo te verdedigen.![]()
Nederlandse cultuur is white guilt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:54 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Dat kleine beetje cultuur wat nog overblijft moeten we koesteren....
Krijgen we witte chocolade pieten zeker?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:53 schreef DrMabuse het volgende:
RACISTISCHE PROPAGANDA!!!!
Maskers , kleding , kleurboeken , kleurplaten, schmink , poppen , posters , kaarten , films , winkel versiering etc, etc.
Zal dus ook allemaal moeten verdwijnen....allemaal duidelijk racistisch...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Money, money, money.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
Mag hopen dat de VN haar besluit niet louter baseert op sentiment.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:54 schreef Grouch het volgende:
[..]
Klopt. Maar in de rest van de wereld is blackface net zo'n beladen symbool als de swastika - zeker in de VS en in mindere mate in het Verenigd Koninkrijk.
Die subtiele nuance gaat daar dus waarschijnlijk geen gehoor vinden bij de VN.
Dom ook. Geld vragen aan een land dat miljarden moet bezuinigen per jaar.quote:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En met z'n duizenden lilliputter-slaven die in een embarmelijke kou speelgoed moeten maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |