quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 05:07 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik las trouwens dat in de Bijlmer Kenianen door Surinamers voor apen worden uitgemaakt. Is daar al een minstens zo felle actiegroep voor opgericht? Of is dat racisme van het soort dat zó racistisch is dat we ons er maar liever niet mee bezig houden? Of vinden ze dat soort racisme geen probleem omdat ze het zelf bezigen?
Wat maakt het uit of hij zwart is, hij moet nou eenmaal een kleur hebben en er is voor zwart gekozen. Gaan we straks ook klagen dat de kerstman blank is?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?
Zo was hij ook bedoeld in de eerste tekeningen van Schenkman.
Waarom moet hij perse zwart zijn ?
Waarom niet blank, getint, ?
Ik ontken nergens dat mensen andere tot in het racistische afzeiken, dus hoe je daar aan komt.quote:[..]
Als men die relatie als een verheerlijking ziet van het onderdrukken van zwarte mensen dan is het logisch dat men zich niet prettig voelt. Ik zie het niet als een verheerlijking, maar ik vind wel dat je mensen serieus moet nemen en niet agressief tot in het racistische afzeiken ( wat jij ontkent dat dit in deze discussies vaak gebeurt)
En ik vind ook dat je wel heel gemakkelijk bent in het plakken van het etiketje racisme. Iets wat je een zekere groep verwijt.
Omdat ze in het verleden leven en niet het heden?quote:[..]
Goeie vraag.. wat denk je?
Niet erkend als normaal mens? Kom op zeg, alleen omdat een folkslore figuur 'dezelfde' huidskleur heeft? En waarom zijn ze apart gezet, omdat zij niet op een paard met staf rondrijden maar moeten lopen?quote:[..]
Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.
Tuurlijk... probeer ermee te lachen. Het is maar een kind.
Maar leuk is het niet voor velen.
Dat zal je toch niet begrijpen, vrees ik.
Het politiseren van een nationale traditie heeft maar een doel, macht. Want door Sinterklaas en/of Zwarte Piet aan te vallen gaan miljoenen (vooral blanken) er emotioneel op reageren, zich ertegen verzetten (dit zorgt voor die miljoenen hun organisatie) en als de politiek het ook nog op de agenda gaat zetten kan die er een politieke slag uit slaan (veel uit die mljoenen op de hand krijgen) Er zit niets anders achter dan macht, want er zijn hier al meer dan vijftig jaar mensen van Afrikaanse afkomst. Het is puur deze tijd met opkomst 'nationalisme' (sp en pvv zijn beide anti EU dus nationalistisch) in de politiek dat dit onderwerp wordt aangehaald (deel #10) Racisme is collectivisme, en ook nog eens selectief, want het gaat altijd om blank en zwart, altijd het stekste contrast wat naar voren komt als het om racisme draait. Geel en mocca bestaat niet in de politiek, alleen blank en zwart, want het draait om organisatie en macht (het gaat de laatste dertien jaar telkens om de grootste groepen, christendom, islam, zwart en/of blank, dit zijn de vier grootste religieuze en etnische groepen)quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:18 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.
het sinterklaasfeest dat jij wil bevriezen is in essentie alleen maar uit sinterklaas en pakjesavond. Zwarte piet is er door een schrijver en de media van de 19e en begin 20e eeuw bij bedacht, en zo 'vastgelegd' zijn die dus niet. Unesco gaat om de erkenning en voortbestaan van folklore, niet om deze traditie te bevriezen in een versie anno 2013. Zo veel effect van een unesco erkenning zou ik dus maar niet verwachten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:15 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
dat je niet zomaar drastische wijzigingen mag doorvoeren. Bekijk het als de pyramide's die op de wereld erfgoedlijst staan. Die mag je ook niet zomaar verbouwen.
quote:...the Dutch celebration of Black Pete, also known as 'Swarte Piet', which … precedes and accompanies the celebration of Santa Claus.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-knecht-zwarte-piet/
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Persoon A: "We stelen van die tata's."quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:34 schreef Bombshell het volgende:
Ik werd weleens tata (kaaskop) genoemd door surinamers. Dus eerst even naar jezelf kijken voordat er met het vingertje wordt gewezen.
Oké, ik heb er best begrip voor dat je je gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, en vind het niet geheel onlogisch dat het hele gebeuren ter discussie staat maar het is toch jammer dat er weer zo nodig geld bij moet komen kijkenquote:De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Dus het gaat om geld. Dat is nog eens een surprise.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:25 schreef yvonne het volgende:
Dit heb ik van de week ook al een paar keer op Radio 1 gehoord en nu zie het weer, gaat het niet gewoon om het laatste ( dikgedrukte)?
[..]
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.
Nee, het is al voordat er geld bijkomt jammer.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:40 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Oké, ik heb er best begrip voor dat je je gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, en vind het niet geheel onlogisch dat het hele gebeuren ter discussie staat maar het is toch jammer dat er weer zo nodig geld bij moet komen kijken
Mja goed, ik heb niet echt de behoefte om daar verder over in discussie te gaan maar dat geld schiet me wel even in het verkeerde keelgat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:42 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nee, het is al voordat er geld bijkomt jammer.
Die mensen horen hier niet thuis, dit zijn mensen die keer op keer op keer op keer iedere mogelijkheid aangrijpen om hun normen en waarden door te drijven. Omdat wij "multiculti" willen zijn houden we zoveel mogelijk rekening met ze, maar worden we uiteindelijk omver gelopen.
Iedereen heeft de vrijheid om thuis te doen wat hij/zij wil. Maar een minderheid die huilie huilie doet over iets wat echt dikke onzin is moet gewoon hun zin niet krijgen.
Dit soort reacties vind ik trouwens tekenend. Op de inhoud kan men het niet winnen dus wordt er maar een grap gemaakt over de heel valide reacties van het gros van de mensen. Men heeft duidelijk geen argumenten in handen om te kunnen bewijzen dat sinterklaas echt een racistisch feest is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef Grouch het volgende:
En omdat 3x scheepsrecht is
[ afbeelding ]
De prijs is dit keer een pop met vlechtjes in het haar. Go !
Ah joh dat hoeft toch niet. Het is een blanke vent die geholpen wordt door zwarte mensen, dus dan moet het wel racistisch zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:54 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dit soort reacties vind ik trouwens tekenend. Op de inhoud kan men het niet winnen dus wordt er maar een grap gemaakt over de heel valide reacties van het gros van de mensen. Men heeft duidelijk geen argumenten in handen om te kunnen bewijzen dat sinterklaas echt een racistisch feest is.
Noot: volgens het artikel van Jef de Jager wat hier al een paar keer gepost is is "Pieter-me-knecht" minstens een paar decennia ouder dan Schenkman; en stelt het idd een neger voor.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?
Zo was hij ook bedoeld in de eerste tekeningen van Schenkman.
http://nos.nl/artikel/564253-vn-onderzoekt-zwarte-piet.htmlquote:VN onderzoekt Zwarte Piet
De Verenigde Naties doen onderzoek naar Zwarte Piet. Een commissie onder verantwoordelijkheid van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten bekijkt of de knecht van Sinterklaas een racistisch stereotype is, meldt NRC Handelsblad.
Het dagblad heeft een brief (pdf) van vier VN-rapporteurs gepubliceerd die zich bezighouden met mensenrechten, culturele rechten, minderhedenrechten en racisme. De brief is gericht aan de Nederlandse regering en is gedateerd op 17 januari.
UNESCO
In de brief staat dat de rapporteurs informatie hadden gekregen dat de traditie van Sinterklaas in de kern racistisch is en dat het beeld van Afrikanen als tweederangs burgers wordt bevestigd door de "domkop en knecht" Zwarte Piet.
Verder stellen de VN-rapporteurs dat het sinterklaasfeest niet op de UNESCO-lijst van immaterieel erfgoed mag, als de "betrokken gemeenschappen" er niet mee instemmen.
In een antwoord aan de rapporteurs schrijft de Nederlandse VN-ambassadeur in Genève Roderick van Schreven op 10 juli dat Nederland geen plannen heeft om het sinterklaasfeest voor te dragen voor de UNESCO-lijst. Ook dit stuk is gepubliceerd door NRC Handelsblad.
Publieke discussie
Verder staat in het antwoord dat de Nederlandse regering Sinterklaas beschouwt als "traditioneel kinderfeest" en ervan op de hoogte is dat "Zwarte Piet soms onderwerp van publieke discussie is".
Eind volgende maand bespreken de VN-rapporteurs het Nederlandse antwoord, meldt NRC.
Zo en nu is het klaar.twitter:BaukeMollema twitterde op zaterdag 19-10-2013 om 10:31:19Wat een belachelijk onderzoek van de VN naar Zwarte Piet! Sint en Zwarte Piet horen gewoon bij Nederland. ZeurPieten zijn het! reageer retweet
Tering zegquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:04 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/564253-vn-onderzoekt-zwarte-piet.html
Mag ik dan ook een lijst inleveren met bepaalde mensen en groeperingen in dit land waar IK mij al jarenlang aan irriteer en aanstoot aan neem?
Debiel gedoe.
De kerstman mag dan ook geen KLEINE hulpjes meer hebben? Is een belediging voor lilliputters?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 10:25 schreef yvonne het volgende:
Dit heb ik van de week ook al een paar keer op Radio 1 gehoord en nu zie het weer, gaat het niet gewoon om het laatste ( dikgedrukte)?
[..]
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.
Wat een kolder dit. Net alsof dit de Nederlanders zal beletten om het feest thuis gewoon op de normale manier te vieren, dus gewoon met Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:04 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/564253-vn-onderzoekt-zwarte-piet.html
Mag ik dan ook een lijst inleveren met bepaalde mensen en groeperingen in dit land waar IK mij al jarenlang aan irriteer en aanstoot aan neem?
Debiel gedoe.
Ach, niks nieuws toch. Zíj komen hier wonen, dus wíj moeten ons maar aanpassen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:07 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik blijf het apart vinden dat mensen die hier als Immigrant naartoe zijn gekomen nu lopen te klagen en dingen willen veranderen.
ach, toen wij daar gingen wonen, moesten zij zich ook een beetje aanpassen aan ons.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ach, niks nieuws toch. Zíj komen hier wonen, dus wíj moeten ons maar aanpassen.
Nee, dat soort opmerkingen helpen. Tering, zeg.quote:
Praktisch iedereen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:23 schreef kurk_droog het volgende:
Kan de regering niet gewoon even 1x zeggen dat dit nooit zal veranderen. Zwarte piet hoort bij het feest. Als klein kind vond ik de zwarte pieten juist nog gaver dan de Sint zelf altijd
En wat dan nog? Wie zeg dat ik dat wel goedkeur?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ach, toen wij daar gingen wonen, moesten zij zich ook een beetje aanpassen aan ons.
Jij bent niet bekend met wat voor mensen er in de VN zitten, kennelijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Het zal uiteindelijk erop uitkomen dat het GEEN racisme is en ik wil daar best een kratje hertog-jan op zetten
Mwah misschien, ben wel vrij zeker van mn zaakquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Jij bent niet bekend met wat voor mensen er in de VN zitten, kennelijk.
"Blackface is niet racistisch".quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Het zal uiteindelijk erop uitkomen dat het GEEN racisme is en ik wil daar best een kratje hertog-jan op zetten
Ik ben 99,99% zekerquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
"Blackface is niet racistisch".
Yeah. Succes. De VS alleen al gaat iedere conclusie in die richting veto-en.
En met z'n duizenden lilliputter-slaven die in een embarmelijke kou speelgoed moeten makenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:35 schreef kawotski het volgende:
Als dit negatief uitpakt voor Black Pete dan klaag ik Santa Clause aan.. de dierenbeul..
Blackface is pas racistisch als het met iets negatiefs wordt gecombineerd, zoals dom gedrag van de figuur die een blackface heeft. Anders is het ook racisme als iemand zich als bv Chinees verkleedt met carnaval.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
"Blackface is niet racistisch".
Yeah. Succes. De VS alleen al gaat iedere conclusie in die richting veto-en.
Dat zwarte Piet niet racistisch is ? Oh zeker.quote:
Is het racistisch ja? Waarom is het niet als dusdanig door de rechter opgemerkt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:40 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dat zwarte Piet niet racistisch is ? Oh zeker.
Dat de VN het politiek gezien kan maken dat te zeggen ? Ietwat twijfelachtig. Blackface ligt gevoelig.
Ik weet vrij zeker dat ze met een uitspraak zullen komen in de trant van: "Het is begrijpelijk dat mensen die beledigend vinden en het heeft racistische trekken. We raden het aan dit te veranderen."quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:32 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Mwah misschien, ben wel vrij zeker van mn zaak
Het erge is dat je dan burgemeester en die flut organisatie niet gewoon hard hoort zeggen dat het een Nederlandse traditie is wat nooit zal veranderen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:46 schreef Sunshineboy91 het volgende:
ie 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Er waren ook blanke slaven mag ik nu ook geld eisen bij iemand?Fucking triest dit. Echt het lijkt wel surrealistisch.
Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:40 schreef Fascination het volgende:
[..]
Blackface is pas racistisch als het met iets negatiefs wordt gecombineerd, zoals dom gedrag van de figuur die een blackface heeft. Anders is het ook racisme als iemand zich als bv Chinees verkleedt met carnaval.
Gaan ze nog om geld schooien ook nogquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Het erge is dat je dan burgemeester en die flut organisatie niet gewoon hard hoort zeggen dat het een Nederlandse traditie is wat nooit zal veranderen.
Nee, want blanken hebben niet het monopolie op verdriet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:46 schreef Sunshineboy91 het volgende:
ie 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Er waren ook blanke slaven mag ik nu ook geld eisen bij iemand?Fucking triest dit. Echt het lijkt wel surrealistisch.
Uit nrc:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:32 schreef Hathor het volgende:
De VN bemoeit zich er ook al mee......
Typische blakkoe's. Altijd naar geld vissen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'
Het maakt wel duidelijk hoe populair Sinterklaas en zwarte Piet zijn. Iedereen valt over elkaar om dat duo te verdedigen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Jezus, deeltje 10 ondertussen al?
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'
Dit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het maakt wel duidelijk hoe populair Sinterklaas en zwarte Piet zijn. Iedereen valt over elkaar om dat duo te verdedigen.![]()
Kunnen we nu eindelijk ook eens paal en perk stellen aan het vieren van dat achterlijke verAmerikaniseerde kerstfeest? Dat is on-Nederlands!
Ja, precies, dat is dus inmiddels niet meer het geval. De claim dat zwarte piet racistisch is, is dus achterhaald.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef Grouch het volgende:
[..]
Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.
Inmiddels is hij echter idd een intelligent figuur met vele positieve kwaliteiten die voor de bijna seniele sint zorgt. Maarja. De klagers zijn allemaal niet van de huidige kindergeneratie.
Krijgen wij dan ook een financiële genoegdoening voor het telkens moeten aanhoren van dit gejank?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
Klopt. Maar in de rest van de wereld is blackface net zo'n beladen symbool als de swastika - zeker in de VS en in mindere mate in het Verenigd Koninkrijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:52 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja, precies, dat is dus inmiddels niet meer het geval. De claim dat zwarte piet racistisch is, is dus achterhaald.
Dat kleine beetje cultuur wat nog overblijft moeten we koesteren....quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het maakt wel duidelijk hoe populair Sinterklaas en zwarte Piet zijn. Iedereen valt over elkaar om dat duo te verdedigen.![]()
Nederlandse cultuur is white guilt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:54 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Dat kleine beetje cultuur wat nog overblijft moeten we koesteren....
Krijgen we witte chocolade pieten zeker?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:53 schreef DrMabuse het volgende:
RACISTISCHE PROPAGANDA!!!!
Maskers , kleding , kleurboeken , kleurplaten, schmink , poppen , posters , kaarten , films , winkel versiering etc, etc.
Zal dus ook allemaal moeten verdwijnen....allemaal duidelijk racistisch...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Money, money, money.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Uit nrc:
Mag hopen dat de VN haar besluit niet louter baseert op sentiment.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:54 schreef Grouch het volgende:
[..]
Klopt. Maar in de rest van de wereld is blackface net zo'n beladen symbool als de swastika - zeker in de VS en in mindere mate in het Verenigd Koninkrijk.
Die subtiele nuance gaat daar dus waarschijnlijk geen gehoor vinden bij de VN.
Dom ook. Geld vragen aan een land dat miljarden moet bezuinigen per jaar.quote:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En met z'n duizenden lilliputter-slaven die in een embarmelijke kou speelgoed moeten maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |