abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132315097
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:18 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat jij je vrijheid hebt om Groene Pieten op te voeren bij een Sinterklaas feest net zoals ik mijn vrijheid hebt om Zwarte Pieten op te voeren.
Ja... gelukkig maar. Dan zijn we het eens.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:23:45 #177
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132315125
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

hiero...
wel meerdere keren meegemaakt
Hey swa, jij niet zo moeten zeuren.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132315128
Hoelang is Sinterklaas in Suriname afgeschaft?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:25:35 #179
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132315182
Maar bij officiële vieringen graag wel een Zwarte Piet die pikzwart is met gouden oorbellen, kroeshaar, vuurrode lippen en een dommig accent.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:25:43 #180
66083 Platina
78th Element
pi_132315186
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?
Als je dat niet ziet dan is je analyse dat Quincy een racist is nogal onbetrouwbaar geworden.
Ik doe niet aan twitter, mijn facebook is vrij van Zwarte Piet onzin en de racistische reacties in dit topic ga ik geen aandacht aan besteden.

Dan vraag ik mij wel af waarom mijn analyse opeens onbetrouwbaar is geworden?
pi_132315189
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:23 schreef Morendo het volgende:

[..]

Hey swa, jij niet zo moeten zeuren.
Jij vroeg toch naar een bron?
Wel... ik kom met die bron.

Niet zo zeuren dan .Jij zeurpiet
pi_132315247
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:25 schreef Platina het volgende:

[..]

Ik doe niet aan twitter, mijn facebook is vrij van Zwarte Piet onzin en de racistische reacties in dit topic ga ik geen aandacht aan besteden.

Dan vraag ik mij wel af waarom mijn analyse opeens onbetrouwbaar is geworden?
Omdat jij die reacties niet ziet in deze hele discussie .
Je negeert dat mensen zich niet prettig voelen bij die imitaties van hunzelf en hun familie en je verdoemt hen tot racist .
wat je schreef:
quote:
Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:35:51 #183
66083 Platina
78th Element
pi_132315399
Welke imitaties? Waarom is de huidige Zwarte Piet een imitatie van een 'zwarte', behalve het simpele feit dat hij zwart is? Wat is daar mis mee? Waarom moet hij per se blank of groen of iets zijn?

Ze zijn inderdaad ook racist als ze zich niet prettig voelen bij het feit dat een zwart iemand de knecht is van een blank iemand.

Overigens vraag ik me af waarom zoveel Surinamers aan het klagen zijn over Zwarte Piet, ze lijken er niet eens op. Wat een ramp trouwens als je door een klein kindje Zwarte Piet genoemd wordt (een positieve associatie!), ieder weldenkend mens zou daar alleen maar om lachen en eventueel het kind corrigeren.
pi_132315481
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Omdat jij die reacties niet ziet in deze hele discussie .
Je negeert dat mensen zich niet prettig voelen bij die imitaties van hunzelf en hun familie en je verdoemt hen tot racist .
wat je schreef:

[..]

Ergens heeft platina wel gelijk. Mijn mening is dat het eerder intolerantie is dan racisme van Quincy.

Qua 'racisme' predicaat zou je kunnen menen dat Quincy de Nederlanders -uitmaakt- voor racisten. En dan is het simpele feit dat hij het stempel 'racisme' toepast op 'De Nederlander' al een racistische uitlating. Niet dat 'De Nederlander' een 'ras' is, maar volgens de VN regels is het bestempelen van 'een volk/natie/groepering' al wel racisme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132315611
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:35 schreef Platina het volgende:
Welke imitaties? Waarom is de huidige Zwarte Piet een imitatie van een 'zwarte', behalve het simpele feit dat hij zwart is? Wat is daar mis mee? Waarom moet hij per se blank of groen of iets zijn?

Ze zijn inderdaad ook racist als ze zich niet prettig voelen bij het feit dat een zwart iemand de knecht is van een blank iemand.

Overigens vraag ik me af waarom zoveel Surinamers aan het klagen zijn over Zwarte Piet, ze lijken er niet eens op. Wat een ramp trouwens als je door een klein kindje Zwarte Piet genoemd wordt (een positieve associatie!), ieder weldenkend mens zou daar alleen maar om lachen en eventueel het kind corrigeren.
Zo zwart als Zwarte Piet is zijn (bij benadering) alleen afrikanen in de regio Nigeria/Kameroen/Ivoorkust etc, (een beetje west/midden Afrika) en dan nog is Zwarte Piet daar een slechte imitatie van. Zwarte Piet zou ook gelijken op de 'Moren'. Maar de 'Moren' waren Noord Afrikanen, en volgens mijn zijn die niet zo zwart...

Maar nogmaals. Al dat soort vergelijkingen met wat voor volk dan ook is onnodig.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:47:26 #186
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132315659
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:39 schreef Montagui het volgende:
maar volgens de VN regels is het bestempelen van 'een volk/natie/groepering' al wel racisme.
Valt ook wat op af te dingen natuurlijk.
pi_132315753
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:47 schreef Morendo het volgende:

[..]

Valt ook wat op af te dingen natuurlijk.
Uiteraard. Het is maar om wat tegemoet te komen he.

De anti Zwarte Pieten Brigade mogen aanhalen wat ze willen. Feit is dat Zwarte Piet geen racisme IS.
pi_132316362
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:35 schreef Platina het volgende:
Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?
Zo was hij ook bedoeld in de eerste tekeningen van Schenkman.
Waarom moet hij perse zwart zijn ?
Waarom niet blank, getint, ?

quote:
Als men die relatie als een verheerlijking ziet van het onderdrukken van zwarte mensen dan is het logisch dat men zich niet prettig voelt. Ik zie het niet als een verheerlijking, maar ik vind wel dat je mensen serieus moet nemen en niet agressief tot in het racistische afzeiken ( wat jij ontkent dat dit in deze discussies vaak gebeurt)
En ik vind ook dat je wel heel gemakkelijk bent in het plakken van het etiketje racisme. Iets wat je een zekere groep verwijt.

quote:
Overigens vraag ik me af waarom zoveel Surinamers aan het klagen zijn over Zwarte Piet, ze lijken er niet eens op.
Goeie vraag.. wat denk je?

quote:
Wat een ramp trouwens als je door een klein kindje Zwarte Piet genoemd wordt (een positieve associatie!), ieder weldenkend mens zou daar alleen maar om lachen en eventueel het kind corrigeren.
Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.
Tuurlijk... probeer ermee te lachen. Het is maar een kind.
Maar leuk is het niet voor velen.
Dat zal je toch niet begrijpen, vrees ik.
pi_132316465
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 20:23 schreef Grouch het volgende:

[..]

Maar ik wil nog steeds Sinterklaas en zijn Hobbits :( En het jaar daarop Sinterklaas en zijn Ewoks.
kan toch, zwarte hobbits en ewoks.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 03:50:18 #190
413830 RockyRocky
Zoek t maar uit...
pi_132317240
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Uiteraard. Het is maar om wat tegemoet te komen he.

De anti Zwarte Pieten Brigade mogen aanhalen wat ze willen. Feit is dat Zwarte Piet geen racisme IS.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn
Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vriend
Want al ben ik zwart >> als << roet, 'k meen het toch goed
Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn
Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vriend
Want al ben ik zwart >> als << roet, 'k meen het toch goed
Zei je iets..?? ;-)
Know it...Shut it...
pi_132317377
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.
Tuurlijk... probeer ermee te lachen. Het is maar een kind.
Maar leuk is het niet voor velen.
Dat zal je toch niet begrijpen, vrees ik.
Na een opmerking van een kleuter? Nee dat begrijp ik inderdaad niet en ik hou m'n hart vast of die mensen het dan in de grote boze mensen wereld gaan redden.

Ik las trouwens dat in de Bijlmer Kenianen door Surinamers voor apen worden uitgemaakt. Is daar al een minstens zo felle actiegroep voor opgericht? Of is dat racisme van het soort dat zó racistisch is dat we ons er maar liever niet mee bezig houden? Of vinden ze dat soort racisme geen probleem omdat ze het zelf bezigen?

Nee, liever eerst wat symboolpolitiek. Omdat in lang vervlogen tijden er racisme was en een symbool daarvan overgebleven is gaan we daar eens goed werk van maken! Sinterklaas is een feest dat in de verste verte niets meer met racisme te maken heeft. Werkelijk NIEMAND die het viert heeft die associatie of bedoeling. Maar goed, zwarte piet lijkt op blackface.. kunnen we niet om heen. En deze mensen hadden een opa wiens opa een opa had en die was slavenhandelaar uhh slaaf. Ja we weten het eigenlijk niet, maar het was vast een slaaf. En omdat dat nog zo vers in het geheugen zit zijn we bijzonder gekwetst, dus dat moet anders. Er zijn vast wel wat blanke slaven uhh zelfkastijders die voor ons karretje te spannen zijn. En zo geschiedde...

Binnenkort krijgen we in aanloop van de Ramadan PVVers die klagen dat Moslims dezelfde profeet vereren als de extremisten die 9/11 pleegden. De hele vastenmaand staat bol van de symbolen en tradities te linken zijn aan extremisme. De moord op Theo van Gogh... pijnlijk.
1) het gekwetste gevoel is real: moslimextremisten hebben bloed vergoten met de duidelijke bedoeling om het westen zoveel mogelijk pijn te doen
2) het gekwetste gevoel is recent
3) Vastenmaand draait om de Islam, Islamextremisme ook

Ja, maar de Ramadan draait helemaal niet om het verheerlijken van extremisme! Het heeft er niets mee te maken. Helaas maakt dat niet uit, want het gaat om het gekwetste gevoel van de gekwetsten.. en dat is echt. Je kan toch wel wat aanpassingen doen? Of wou je zeggen dat het gevoel van de gekwetsten je koud laat? Erken je wel dat de Ramadan een extremistisch feest is? Hoezo wordt je nou boos? Als je dat niet erkent zou je bijna zeggen dat jij sympathie hebt voor terroristen...

In dit voorbeeld wordt Ramadan in een hoek geduwd waar het feest zelf en de mensen die er aan deelnemen niets mee te maken hebben. Bij Sinterklaas gebeurt hetzelfde. Niemand dacht aan racisme, en nu is het plots een beladen feest. Well done! Wees er trots op! Black power! (das geen probleem, want dat gaat om empowerment, trots zijn op je huidskleur. White power mag niet, want dat is trots zijn op je huidskleur.)

Mochten woorden uit mijn post, in deze volgorde of een willekeurige volgorde, u doen denken aan de Bataafse opstand dan bied ik mijn excuses aan en zal me terstond afranselen met een setje brandnetels.

[ Bericht 4% gewijzigd door Poolbal op 19-10-2013 05:27:26 ]
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 05:17:39 #192
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132317384
wel mooi hoe blanken plaatsvervangend ontdaan zijn hierover
dat er aandacht aan besteed wordt :')
pi_132317386
Je leest her en der ook posts van mensen van niet Nederlandse afkomst die niet als een mongool behandeld willen worden, maar als volwaardig mens.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 05:21:49 #194
179075 hugecooll
pi_132317389
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 05:19 schreef Poolbal het volgende:
Je leest her en der ook posts van mensen van niet Nederlandse afkomst die niet als een mongool behandeld willen worden, maar als volwaardig mens.
huhu
pi_132317390
Racisme op de arbeidsmarkt bestrijden = legit
Ieder klein aspect dat misschien (eventueel) ervoor zorgt dat de kans bestaat dat iemand zich gekwetst voelt weghalen = de ander als een soort zwakkeling behandelen

edit: en dat tweede is bijna een soort contradictio in terminis: het is hier voorin de bus zó racistisch dat je beter achterin de bus kan gaan zitten.

[ Bericht 27% gewijzigd door Poolbal op 19-10-2013 05:47:59 ]
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 05:26:13 #196
179075 hugecooll
pi_132317391
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 05:24 schreef Poolbal het volgende:
Ieder klein aspect dat misschien (eventueel) ervoor zorgt dat de kans bestaat dat iemand zich gekwetst voelt weghalen = de ander als een soort zwakkeling behandelen
wat
edit: nvm
pi_132317485
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 05:24 schreef Poolbal het volgende:

edit: en dat tweede is bijna een soort contradictio in terminis: het is hier voorin de bus zó racistisch dat je beter achterin de bus kan gaan zitten.
Man stel je wat aan
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132317599
Ik schrijf graag 17% feller dan ik het eigenlijk bedoel.
pi_132317879
De VN gaat het onderzoeken!
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:38:15 #200
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_132318127
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 09:10 schreef Nielsch het volgende:
De VN gaat het onderzoeken!
Ik weet niet of ze meelezen, maar mijn tip is om ook eens te kijken naar de discriminatie en uitbuiting van buitenlandse arbeiders in het Midden-Oosten. Of fabrieken van Westerse aandeelhouders in Azië, de textielsector bijvoorbeeld. Plantages in zuid- en midden Amerika.

Als men dan toch naar de geur van slavernij op zoek is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')