Nee, ik zie voornamelijk bij de tegenstanders een "en toch is Zwarte Piet een Slaaf! En ik hoef daar geen bewijs voor te leveren!" houding. En dat maakt het vrijwel onmogelijk een normale normale discussie te voeren.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:19 schreef Grouch het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook "in beginsel niets". Zwarte Piet is an sich niet racistisch. Wel op meerdere punten beledigend; maar vrijwel alles in het leven is wel beledigend voor iemand.
De reacties op bezwaren tegen zwarte piet neigen echter wel degelijk steeds meer richting racisme, vreemdelingenhaat en intolerantie. Blijkbaar zaten die dingen dit jaar in de zak.
Misschien moeten we gewoon wat marsepein sturen naar Afrika in december?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:58 schreef sp3c het volgende:
bovendien is en blijft het een kinderfeestje
zodra er een paar 1000 negerkindertjes van moet huilen vind ik het ook zielig maar ik zie het niet gebeuren tenzij iemand ze over de holocaust begint te vertellen
Waarschijnlijk kunnen ze werkelijk niet bevatten hoe iemand het probleem "niet kan zien". Zoals al eerder gezegd is dat voor hen net zo iets als iemand die hakenkruizen voor een groep Joden heen en weer gaat zwaaien, waarna heel Nederland roept dat daar niets mis mee is en ze er niet over moeten zeuren. Volstrekt surrealistisch...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, ik zie voornamelijk bij de tegenstanders een "en toch is Zwarte Piet een Slaaf! En ik hoef daar geen bewijs voor te leveren!" houding. En dat maakt het vrijwel onmogelijk een normale normale discussie te voeren.
Maar ik wil nog steeds Sinterklaas en zijn Hobbitsquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:15 schreef pokkerdepok het volgende:
gelukkig zeiden zowel dat artikeltje als de minister president vandaag, dat het wegdoen van zwarte piet niet aan de orde is.
maar dus misschine wel zn uiterlijk aanpassen, zodat ie die typische neger kenmerken niet meer heeft.
was all i ever wanted... misschien is er toch nog hoop voor het nederlandse volk.
Denk ook wel dat die Zwarte Pieten als knecht c.q. slaaf bedoeld waren, toch?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:20 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kunnen ze werkelijk niet bevatten hoe iemand het probleem "niet kan zien". Zoals al eerder gezegd is dat voor hen net zo iets als iemand die hakenkruizen voor een groep Joden heen en weer gaat zwaaien, waarna heel Nederland roept dat daar niets mis mee is en ze er niet over moeten zeuren. Volstrekt surrealistisch...
In hun ogen is het simpel: Piet is een blackface, blackface is fout, klaar. En prima vergelijkbaar met swastikas etc.
En die gedachtegang krijg je er niet uit. Nog niet met 100 roedes
Maakt idd het debat wel nogal lastig - maar dat is geen reden om ze verrot te schelden en duidelijk racistische uitlatingen hun kant op te slingeren.
Of een jaarlijkse TV-show maken, "So you want to be a Piet".. En dan mag iedereen ter wereld die denkt dat ie ongeschminkt Piet kan spelen zich opgeven. De beste Piet wint. De beloning is 40 keer een jaarcontract als Piet met Nederlandse arbeidsvoorwaarden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien moeten we gewoon wat marsepein sturen naar Afrika in december?
Het woord zelf is niet racistisch. Maar het kan worden gebruikt in een racistische uiting.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:37 schreef TLC het volgende:
Het woord neger is racistisch, maar zet er -oide erachter en ineens is het wel goed![]()
Dat wordt dan wel een Sinterklaas zonder zwarte pietquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Er is juridisch een mogelijkheid Sinterklaas onaantastbaar te maken:
Het toevoegen van Sinterklaas aan de UNESCO lijst.
(bron)quote:Hoe penibel Zwarte Piet ligt bleek weer eens tijdens een presentatie bij de Unesco in Parijs van belangrijke tradities die als immaterieel erfgoed mondiale bescherming verdienen. Die presentatie vond toevalligerwijs op 5 december 2012 plaats voor het front van de internationale gemeenschap. Sinterklaas was in levenden lijve aanwezig, maar de Nederlandse delegatie had Zwarte Piet nadrukkelijk thuisgelaten, in de verwachting dat zijn verschijning louter onbegrip en ergernis zou opwekken. Dit staaltje hypocrisie illustreert mijn inziens voldoende dat we met deze figuur op het verkeerde spoor zitten.
Dat is niet per se nodig als er genoeg petities zijn om dit te wijzigen, ik ben daarover nog aan het zoekenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat wordt dan wel een Sinterklaas zonder zwarte piet
[..]
(bron)
bij de mensen thuis zal zwarte piet gewoon blijven bestaan. Tradities laten zich niet zomaar onderdrukken of afschaffen. Zoek eens op de Reformatie en Sinterklaas.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:13 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat wordt dan wel een Sinterklaas zonder zwarte piet
[..]
(bron)
Inderdaad. Want wat ook de uitkomst is van deze hele Zwarte Piet discussie, de overgrote meerderheid van de Sinterklaasvierders zal Zwarte Piet nog steeds zwart schminken. En dat is hun goed recht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:16 schreef poemojn het volgende:
[..]
bij de mensen thuis zal zwarte piet gewoon blijven bestaan. Tradities laten zich niet zomaar onderdrukken of afschaffen. Zoek eens op de Reformatie en Sinterklaas.
De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:16 schreef poemojn het volgende:
Tradities laten zich niet zomaar onderdrukken of afschaffen. Zoek eens op de Reformatie en Sinterklaas.
Dus wat nou, traditie?quote:De Sint zelf kregen de kinderen nog steeds niet te zien. Omdat hij als pedagogisch middel buitengewoon effectief kon zijn, verscheen hij eerst in volksprenten, rond 1800. Niet veel later moet het verlangen zijn ontstaan hem ook in levenden lijve op te voeren, het liefst tijdens huisbezoek. Het lijkt erop dat de eerste experimenten daarmee niet gelukkig zijn geweest. Men kende tot dusver slechts de Klazen, en in 1831 beschrijft W.A. van Hengel hoe zo'n Klaas er uitzag: 'een gemeenen kluchtspeler', in beestenhuiden gehuld en met 'oogen van Vuur'. Ook in Sint-Nicolaasavond van De Genestet uit 1849 heeft Sinterklaas nog een weinig mondain voorkomen. Hij draagt zijn kleren binnenstebuiten, en: 'Al grommlend in den baard, die afstroomt van zijn kin, Een masker voor 't gelaat - afschuwelijk van kleuren'. Een dergelijke Sint wilde de nette burgerij niet over de vloer hebben.
ik had hem nog niet gezien iig, maar dat zijn echt leuke pieten! Zwart met schminkfiguurtjes op hun wangen. Zijn daar geen betere foto's van?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef Knarf het volgende:
ik heb niet alle 10 de topics gelezen,maar is deze al gepost?
Met een opvallende afwezige op de Nederlandse paginaquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:29 schreef poemojn het volgende:
Ditis ook een leuke site, over hoe het sinterklaasfeest overal gevierd wordt http://www.stnicholascenter.org/pages/around-the-world/
quote:WIE KOMT ER ALLE JAREN
Wie komt er alle jaren,
Daar heel uit Spanje varen?
Over de grote grote zee,
Sint Nicolaas hoezee!
Wie heeft een zak vol koekjes,
Speelgoed en prentenboekjes?
Wie brengt een zak vol lekkers mee?
Sint Nicolaas hoezee!
quote:NSB
'Hou zee!' was de groetformule die tussen 1933 en 1945 gebruikelijk was binnen de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB).
Volgens de binnen de toenmalige NSB geaccepteerde overlevering werd de groet voor het eerst gebruikt door Cees van Geelkerken aan het einde van een toespraak op 27 mei 1933 te IJmuiden. De geschiedschrijving der NSB zegt hierover:
In een vergadering te IJmuiden besluit van Geelkerken zijn toespraak met gestrekten arm en roept de stampvolle zaal toe: Hou Zee! De IJmuidenaren, die door het wonen aan de zee den band met de roemrijke historie hebben bewaard, begrijpen direct de bedoeling. Den groet van De Ruyter en Tromp kennen zij natuurlijk nog, en als één man veert de zaal recht overeind en beantwoordt den spreker eveneens met 'Hou Zee!' In korten tijd gaat het 'Hou Zee!' door alle kringen en groepen der Beweging.[2]
Binnen de NSB ontstond door de jaren heen een eigen cultus rondom de groetformule, die aangaf dat men grote waarde eraan hechtte, ook al omdat men van mening was dat het (her)introduceren van deze als samenbindend beoogde groet als een typerend succes van de NSB beschouwd mocht worden. In de oorlogsjaren werd 'Hou Zee!' de groet waarmee de eigen identiteit werd gehandhaafd - in het bijzonder tegenover de Nederlandsche SS, die zich meer en meer conformeerde aan de gebruiken van de Duitse bezetter. Zo werd ook iets triviaals als de dagelijkse groet een strijdpunt waarin de tweespalt tussen NSB en Nederlandsche SS tot uiting kwam.
De trots die men voelde voor de eigen groet blijkt ook uit de volgende passage:
Het zeggen van den groet moet onze geestdrift vertolken. Hoe vaak hooren we niet de twee woorden op één toon en als één woord uitspreken; vlak en effen, zonder eenigen overtuigden klank. Zoo moet het niet! Onze groet moet krachtig gezegd worden, zonder te schreeuwen. Het 'Hou' iets lager en rustiger van toon, dan het 'zee', dat iets meer nadruk mag hebben. Zóó wordt ons mooie 'Hou Zee!' tot een fieren klank, die onze nog steeds slapende Volksgenooten telkens weer wakker zal schudden, totdat hun oogen blijvend zijn opengegaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houzeequote:HOU ZEE!
Houzee, houzee, Hou moedig zee!
Gij leus van onze Vadren,
Stort kracht en moed in d adren:
Het loope tegen, t loope meê,
Houzee, houzee!
Houzee, houzee, In krijg en vreê!
Kamp wakker met de golven,
Wel worstlend nooit bedolven:
Het loope tegen, t loope meê,
Houzee, houzee!
Houzee, houzee, hou krachtig zee!
Wat stormen u omgeven,
Tot God de ziel geheven:
Het loope tegen, t loope mee,
Houzee, houzee!
Houzee, houzee, Hou juichend zee!
Wie dan zijn Vlag moogstrijken,
Ons Neerland zal niet wijken.
Het loope ons tegen, t loope ons mee,
t Houdt zee, t houdt zee!
quote:De Zwarte Soldaten
De strijd is ontbrand,
Verdeeldheid moet weg
In ons schoon Nederland.
Nu zijn wij nog geknecht.
De nieuwe geest breekt baan.
Wij zijn dus paraat.
Laat ‘t eenheidsfront maar slaan,
Wij blijven op de straat.
Kom kameraad,
Toon een daad,
Voor ons volk en land waar het om gaat!
Want wij zijn de zwarte soldaten,
Met Anton Mussert zijn wij in ‘t gevecht.
Daarom zijn wij de zwarte soldaten,
Want wij strijden voor vrijheid en voor recht.
Wij strijden tegen ‘t marxisme,
Rood Front-liberalisme.
Want ons volk moet in vrijheid weer leven,
Dat is onze taak en heilig recht.
Daarom zijn wij de zwarte soldaten,
Met Anton Mussert zijn wij in ‘t gevecht. (laatste couplet 2 maal).
men was in de middeleeuwen al gewend het sinterklaasfeest met processies te vieren. Daarbij was gebruikelijk dat er toneelspelers op het plein voor de kerk optraden en de verhalen of mythes naspeelden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:
[..]
Dus wat nou, traditie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |