abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132314316
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 23:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

We kunnen hem ook tot Russisch ambassadeur benoemen ofzo.
:') _O-
pi_132314458
Sinterklaas op de UNESCO erfgoedlijst....ehm....voor mij hoeft het niet. Het Sinterklaas feest 'an sich' misschien wel, maar omdat Sinterklaas en Zwarte Piet zelf voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn kan je via UNESCO geen Sinterklaas en Zwarte Piet precies definiëren.

Sinterklaas en Zwarte Piet moeten uitlegbaar blijven zoals 'men' dat zelf wil.

Als de één Sinterklaas als bv een slavendrijver wil zien, en de ander Zwarte Piet als een slaaf moeten ze dat zelf weten. Maar diezelfde mensen dienen dan wel te accepteren dat ik (en de meerderheid van de Nederlandse bevolking) Zwarte Piet zwart schmink. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132314695
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:23 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:

[..]

Dus wat nou, traditie? :')
Ik denk niet dat je een traditie moet zien in een tijdspanne, maar meer als een gewoonte die generatie op generatie wordt doorgegeven.
Sinterklaas is niet minder traditie dat het 'pas' 200 jaar oud is. Dodenherdenking, bevrijdingsdag en de koninginnendag zijn inmiddels ook gewoon traditie geworden.
Dat jij 200 jaar niet veel vindt zegt natuurlijk helemaal niks.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:09:30 #154
66083 Platina
78th Element
pi_132314722
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?

Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen. Over de lippen en het haar denken we niet eens na, we benoemen dat niet eens als een karikatuur omdat de 'blackface' ons niks zegt, dat leeft in Amerika maar hier zeker niet (meer).

Een knecht is gewoon een benaming voor werkgever. Misschien heeft het vroeger een negatieve klank gehad maar die is nu verdwenen. Dus we hebben een blanke man met een baard die geholpen wordt door goedlachse zwart gekleurde knechten.

Wat is daar nu racistisch aan? Is het racistisch als een zwarte man met een baard geholpen wordt door goedlachse witte knechten?

Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen. Zij manoeuvreren zichzelf in deze rol. Omdat zwarte mensen een witte mens ondersteunen is het zogenaamd racistisch. En zolang zij racisme zien in deze normale gang van zaken zal er ook racisme blijven bestaan, zolang zij zichzelf niet als gelijk zien aan 'witte' mensen zal er racisme bestaan.

Denk er maar eens over na, als een blanke een blanke baas helpt is er niks aan de hand. Als een zwarte een blanke baas helpt is het opeens racistisch, simpelweg omdat de racisme roepers zelf racistisch zijn omdat ze niet accepteren dat zwarten en blanken gelijk zijn aan elkaar.

Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
pi_132314790
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 23:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik snap dat ook niet hoe men mij wilt verbieden om de sint op een heel ongewone manier uit te beelden. Bijv in een groen pak, met jarretels en zonder baard.
Is dat een drastische wijziging. ? Lijkt mij wel.
Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij dat kunnen verbieden.
En in aansluiting tot mijn post hiervoor.

Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij (en de meerderheid van de Nederlandse bevolking) verbieden dat onze Zwarte Piet zwart geschminkt wordt. De tolerantie die jij bedoelt werkt wel 2 kanten op.

Ik wens je veel succes met je Groene (of wat voor kleur dan ook) Pieten. :)
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:13:38 #156
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132314835
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 23:46 schreef Sunshineboy91 het volgende:

[..]

Lieve Joanne O+
Kijk, zoveel liefs moet ik natuurlijk beantwoorden met een interessant artikel uit 2001 over die UNESCO bescherming dat ik net tegenkwam :*

UNESCO bedreigt sinterklaasfeest

quote:
In de jaren tachtig van de afgelopen eeuw is volgens sommige enquêtes de deelname weer met 5 a 10 procent teruggelopen. De indruk werd toen gewekt dat het, vanwege een sterk groeiende concurrentie met de kerstman, om een snel aflopende zaak zou gaan. In 1980 kondigde NRC Handelsblad in een hoofdartikel aan dat de goedheiligman nog maar een paar jaar zou hebben te leven. Maar al jaren ligt het aantal ('cadeaugevende') sinterklaasvierders weer stabiel op zo'n 60 a 65 procent.
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.

Kan je het nog wel een volksfeest noemen als bijna de helft van het volk het niet eens viert?

Maar nu waar het me echt om ging:

quote:
'Redding' of 'bescherming', in wat voor vorm dan ook, zou in dit geval een ontkenning van de dynamiek van het vitale sinterklaasfeest betekenen en zou een proces van verstening en musealisering in gang zetten. Het heeft geen zin dit feest, dat voortdurend aan veranderingen in vormgeving, omvang en verspreiding onderhevig is, simpelweg als een freeze-frame anno 2001 te conserveren. Een dergelijk cultuurpolitiek UNESCO-project zou contraproductief zijn. In plaats van het sinterklaasfeest te beschermen zal het er eerder een bedreiging voor vormen.
En daarmee vat de schrijver van dit stuk samen wat al zovelen ook geroepen hebben. Sinterklaas is geen statisch feest, het is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest. Laten we die veranderingen omarmen :)

ik ga trouwens maffen dus verwacht geen snelle respons :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132314861
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:13 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Kijk, zoveel liefs moet ik natuurlijk beantwoorden met een interessant artikel uit 2001 over die UNESCO bescherming dat ik net tegenkwam :*

UNESCO bedreigt sinterklaasfeest

[..]

Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.

Kan je het nog wel een volksfeest noemen als bijna de helft van het volk het niet eens viert?

Maar nu waar het me echt om ging:

[..]

En daarmee vat de schrijver van dit stuk samen wat al zovelen ook geroepen hebben. Sinterklaas is geen statisch feest, het is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest. Laten we die veranderingen omarmen :)
Heerlijk dat antwoord met een cynische knipoog, nog plannen dit weekend?
pi_132314863
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

En in aansluiting tot mijn post hiervoor.

Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij (en de meerderheid van de Nederlandse bevolking) verbieden dat onze Zwarte Piet zwart geschminkt wordt. De tolerantie die jij bedoelt werkt wel 2 kanten op.

Ik wens je veel succes met je Groene (of wat voor kleur dan ook) Pieten. :)
je zet mij aan de kant die de figuur zwarte piet wilt verbieden ?
daar weet ik niks van hoor...
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:15:40 #159
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132314887
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Sunshineboy91 het volgende:

[..]

Heerlijk dat antwoord met een cynische knipoog, nog plannen dit weekend?
Ja :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132314888
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?

Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen.
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,
pi_132314936
quote:

Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen. Over de lippen en het haar denken we niet eens na, we benoemen dat niet eens als een karikatuur omdat de 'blackface' ons niks zegt, dat leeft in Amerika maar hier zeker niet (meer).

Een knecht is gewoon een benaming voor werkgever. Misschien heeft het vroeger een negatieve klank gehad maar die is nu verdwenen. Dus we hebben een blanke man met een baard die geholpen wordt door goedlachse zwart gekleurde knechten.

Wat is daar nu racistisch aan? Is het racistisch als een zwarte man met een baard geholpen wordt door goedlachse witte knechten?

Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen. Zij manoeuvreren zichzelf in deze rol. Omdat zwarte mensen een witte mens ondersteunen is het zogenaamd racistisch. En zolang zij racisme zien in deze normale gang van zaken zal er ook racisme blijven bestaan, zolang zij zichzelf niet als gelijk zien aan 'witte' mensen zal er racisme bestaan.

Denk er maar eens over na, als een blanke een blanke baas helpt is er niks aan de hand. Als een zwarte een blanke baas helpt is het opeens racistisch, simpelweg omdat de racisme roepers zelf racistisch zijn omdat ze niet accepteren dat zwarten en blanken gelijk zijn aan elkaar.

Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
Echt waar, je hoeft er niet zo diep op in te gaan. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet. Net zoals Sneeuwwitje Sneeuwwitje is. Je zou je je eens in haar 'geschiedenis' moeten verdiepen....hint: er komen ook slaven in voor.

Ik bedoel maar. Als je per sé wil kan je aan alles aanstoot nemen. Vooralsnog IS (VETTE IS) Zwarte Piet GEEN racisme. En ik wens iedereen die dat wel meent veel succes om dat aan te tonen.

(disclaimer: Sorry dat ik jouw post gebruik om het met je eens te zijn maar tegelijkertijd het niet eens te zijn met de Anti Zwarte Pieten brigade).
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:17:31 #162
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132314940
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef gelly het volgende:

[..]

En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,
Maar waarom? En welk Surinaams accent?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132314981
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je zet mij aan de kant die de figuur zwarte piet wilt verbieden ?
daar weet ik niks van hoor...
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat jij je vrijheid hebt om Groene Pieten op te voeren bij een Sinterklaas feest net zoals ik mijn vrijheid hebt om Zwarte Pieten op te voeren.
pi_132314986
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:13 schreef Joanne35 het volgende:

het is een kinderfeest. Het zou interessanter zijn om te weten hoeveel % vd gezinnen het viert, al dan niet in familieverband. Mijn opa's en oma's zijn begin 80 en vieren het ook niet meer. Maar mijn broers/zussen wel (en ook elk jaar met al onze gezinnen samen).
pi_132314989
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:17 schreef Morendo het volgende:

[..]

Maar waarom? En welk Surinaams accent?
Dat bedoel ik, je weet niet eens dat Zwarte Piet vroeger vaak een Surinaams accent had.

Als je je echt zorgen maakt om de Sinterklaasviering kun je beter de Kerstman terug proberen te dringen uit onze maatschappij.
pi_132314996
quote:

Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?
Als je dat niet ziet dan is je analyse dat Quincy een racist is nogal onbetrouwbaar geworden.
pi_132314998
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ga je naar 'Hoe duur was de suiker'? :P
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:19:41 #168
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132315016
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, je weet niet eens dat Zwarte Piet vroeger vaak een Surinaams accent had.
Bron graag.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132315042
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Mooi zo, keer discussiëren onder het genot van een goeie scotch?
pi_132315045
Hoelang is Goedoe man in Suriname eigenlijk afgeschaft?
pi_132315049
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:18 schreef poemojn het volgende:

[..]

het is een kinderfeest. Het zou interessanter zijn om te weten hoeveel % vd gezinnen het viert, al dan niet in familieverband. Mijn opa's en oma's zijn begin 80 en vieren het ook niet meer. Maar mijn broers/zussen wel (en ook elk jaar met al onze gezinnen samen).
volwassenen doen het voor de kinderen. Velen doen het niet meer voor en met andere volwassenen.
Het is ook een oubollig gedoe
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:21:22 #172
66083 Platina
78th Element
pi_132315058
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Wat is er dan mis mee dat Zwarte Piet zwart is? Waarom mag dat niet :? Is het racistisch als een knecht zwart is of hoe moet ik dat zien....
pi_132315061
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef Morendo het volgende:

[..]

Bron graag.
hiero...
wel meerdere keren meegemaakt
pi_132315074
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?
Als je dat niet ziet dan is je analyse dat Quincy een racist is nogal onbetrouwbaar geworden.
Ik heb geen enkel probleem om je gelijk te geven m.b.t. racistische reacties. Die heb je nou eenmaal en die hebben op zich initieel GEEN relatie tot Zwarte Piet maar zijn meer een onderdeel van het gedachtegoed van de persoon die zo reageert.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:22:39 #175
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132315094
quote:

Geen slechte score voor 1 post :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')