quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We kunnen hem ook tot Russisch ambassadeur benoemen ofzo.
Ik denk niet dat je een traditie moet zien in een tijdspanne, maar meer als een gewoonte die generatie op generatie wordt doorgegeven.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
De link van mij die je quote bevat voldoende info daarover. Zoals je weet bestond zwarte piet nog niet tijdens de reformatie. Sterker nog, de fysieke figuur Sinterklaas bestond toen ook nog niet, men vierde het alleen met kadootjes en het zetten van de schoen. Pas rond 1800 verscheen de figuur Sinterklaas ten tonele:
[..]
Dus wat nou, traditie?
En in aansluiting tot mijn post hiervoor.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet hoe men mij wilt verbieden om de sint op een heel ongewone manier uit te beelden. Bijv in een groen pak, met jarretels en zonder baard.
Is dat een drastische wijziging. ? Lijkt mij wel.
Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij dat kunnen verbieden.
Kijk, zoveel liefs moet ik natuurlijk beantwoorden met een interessant artikel uit 2001 over die UNESCO bescherming dat ik net tegenkwamquote:
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.quote:In de jaren tachtig van de afgelopen eeuw is volgens sommige enquêtes de deelname weer met 5 a 10 procent teruggelopen. De indruk werd toen gewekt dat het, vanwege een sterk groeiende concurrentie met de kerstman, om een snel aflopende zaak zou gaan. In 1980 kondigde NRC Handelsblad in een hoofdartikel aan dat de goedheiligman nog maar een paar jaar zou hebben te leven. Maar al jaren ligt het aantal ('cadeaugevende') sinterklaasvierders weer stabiel op zo'n 60 a 65 procent.
En daarmee vat de schrijver van dit stuk samen wat al zovelen ook geroepen hebben. Sinterklaas is geen statisch feest, het is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest. Laten we die veranderingen omarmenquote:'Redding' of 'bescherming', in wat voor vorm dan ook, zou in dit geval een ontkenning van de dynamiek van het vitale sinterklaasfeest betekenen en zou een proces van verstening en musealisering in gang zetten. Het heeft geen zin dit feest, dat voortdurend aan veranderingen in vormgeving, omvang en verspreiding onderhevig is, simpelweg als een freeze-frame anno 2001 te conserveren. Een dergelijk cultuurpolitiek UNESCO-project zou contraproductief zijn. In plaats van het sinterklaasfeest te beschermen zal het er eerder een bedreiging voor vormen.
Heerlijk dat antwoord met een cynische knipoog, nog plannen dit weekend?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:13 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Kijk, zoveel liefs moet ik natuurlijk beantwoorden met een interessant artikel uit 2001 over die UNESCO bescherming dat ik net tegenkwam![]()
UNESCO bedreigt sinterklaasfeest
[..]
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.
Kan je het nog wel een volksfeest noemen als bijna de helft van het volk het niet eens viert?
Maar nu waar het me echt om ging:
[..]
En daarmee vat de schrijver van dit stuk samen wat al zovelen ook geroepen hebben. Sinterklaas is geen statisch feest, het is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest. Laten we die veranderingen omarmen
je zet mij aan de kant die de figuur zwarte piet wilt verbieden ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
En in aansluiting tot mijn post hiervoor.
Geen weldenkende Nederlandse regering zal mij (en de meerderheid van de Nederlandse bevolking) verbieden dat onze Zwarte Piet zwart geschminkt wordt. De tolerantie die jij bedoelt werkt wel 2 kanten op.
Ik wens je veel succes met je Groene (of wat voor kleur dan ook) Pieten.
Jaquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Heerlijk dat antwoord met een cynische knipoog, nog plannen dit weekend?
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?
Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen.
Echt waar, je hoeft er niet zo diep op in te gaan. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet. Net zoals Sneeuwwitje Sneeuwwitje is. Je zou je je eens in haar 'geschiedenis' moeten verdiepen....hint: er komen ook slaven in voor.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?
Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen. Over de lippen en het haar denken we niet eens na, we benoemen dat niet eens als een karikatuur omdat de 'blackface' ons niks zegt, dat leeft in Amerika maar hier zeker niet (meer).
Een knecht is gewoon een benaming voor werkgever. Misschien heeft het vroeger een negatieve klank gehad maar die is nu verdwenen. Dus we hebben een blanke man met een baard die geholpen wordt door goedlachse zwart gekleurde knechten.
Wat is daar nu racistisch aan? Is het racistisch als een zwarte man met een baard geholpen wordt door goedlachse witte knechten?
Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen. Zij manoeuvreren zichzelf in deze rol. Omdat zwarte mensen een witte mens ondersteunen is het zogenaamd racistisch. En zolang zij racisme zien in deze normale gang van zaken zal er ook racisme blijven bestaan, zolang zij zichzelf niet als gelijk zien aan 'witte' mensen zal er racisme bestaan.
Denk er maar eens over na, als een blanke een blanke baas helpt is er niks aan de hand. Als een zwarte een blanke baas helpt is het opeens racistisch, simpelweg omdat de racisme roepers zelf racistisch zijn omdat ze niet accepteren dat zwarten en blanken gelijk zijn aan elkaar.
Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
Maar waarom? En welk Surinaams accent?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef gelly het volgende:
[..]
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat jij je vrijheid hebt om Groene Pieten op te voeren bij een Sinterklaas feest net zoals ik mijn vrijheid hebt om Zwarte Pieten op te voeren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
je zet mij aan de kant die de figuur zwarte piet wilt verbieden ?
daar weet ik niks van hoor...
het is een kinderfeest. Het zou interessanter zijn om te weten hoeveel % vd gezinnen het viert, al dan niet in familieverband. Mijn opa's en oma's zijn begin 80 en vieren het ook niet meer. Maar mijn broers/zussen wel (en ook elk jaar met al onze gezinnen samen).quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:13 schreef Joanne35 het volgende:
Opvallend feitje: Slechts 60 a 65 procent vierde Sinterklaas in 2001? Dat is niet eens zo'n hele dikke meerderheid van de bevolking. Heb er ook even een TNS Nipo onderzoek uit 2009 bijgehaald, en in 2006 bleek dat aantal weer gezakt te zijn tot 50%. Daarna is het weer licht gestegen tot 55%.
Kan je het nog wel een volksfeest noemen als bijna de helft van het volk het niet eens viert?
Dat bedoel ik, je weet niet eens dat Zwarte Piet vroeger vaak een Surinaams accent had.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:17 schreef Morendo het volgende:
[..]
Maar waarom? En welk Surinaams accent?
Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
Bron graag.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, je weet niet eens dat Zwarte Piet vroeger vaak een Surinaams accent had.
volwassenen doen het voor de kinderen. Velen doen het niet meer voor en met andere volwassenen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:18 schreef poemojn het volgende:
[..]
het is een kinderfeest. Het zou interessanter zijn om te weten hoeveel % vd gezinnen het viert, al dan niet in familieverband. Mijn opa's en oma's zijn begin 80 en vieren het ook niet meer. Maar mijn broers/zussen wel (en ook elk jaar met al onze gezinnen samen).
Wat is er dan mis mee dat Zwarte Piet zwart is? Waarom mag dat nietquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:15 schreef gelly het volgende:
[..]
En dat is ook een kwestie van aanpassing geweest. Om het racistische element van een negerknecht weg te poetsen. De volgende stap is simpelweg om Zwarte Piet zwart te laten zijn door een paar vegen op het gezicht. Iedereen blij. Weg met het kroeshaar, de roden lippen en het Surinaamse accent. Zoals eerder al gedaan werd,
Ik heb geen enkel probleem om je gelijk te geven m.b.t. racistische reacties. Die heb je nou eenmaal en die hebben op zich initieel GEEN relatie tot Zwarte Piet maar zijn meer een onderdeel van het gedachtegoed van de persoon die zo reageert.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je ziet niet de stapels racistische reacties in dit soort topics, tweets, fbposts etc ?
Als je dat niet ziet dan is je analyse dat Quincy een racist is nogal onbetrouwbaar geworden.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:09 schreef Platina het volgende:
Waarom wordt Zwarte Piet nou eigenlijk als racistisch beschouwd? Omdat hij zwart is, met dikke rode lippen en kroeshaar? Omdat hij als knecht benoemd wordt?
Maar als je aan 100 Nederlanders vraagt waarom Zwarte Piet zwart is dan zeggen ze dat hij zwart is vanwege het roet van de schoorsteen. Over de lippen en het haar denken we niet eens na, we benoemen dat niet eens als een karikatuur omdat de 'blackface' ons niks zegt, dat leeft in Amerika maar hier zeker niet (meer).
Een knecht is gewoon een benaming voor werkgever. Misschien heeft het vroeger een negatieve klank gehad maar die is nu verdwenen. Dus we hebben een blanke man met een baard die geholpen wordt door goedlachse zwart gekleurde knechten.
Wat is daar nu racistisch aan? Is het racistisch als een zwarte man met een baard geholpen wordt door goedlachse witte knechten?
Het enige racistische in deze hele discussie is de slachtofferrol van 'gekleurde' mensen. Zij manoeuvreren zichzelf in deze rol. Omdat zwarte mensen een witte mens ondersteunen is het zogenaamd racistisch. En zolang zij racisme zien in deze normale gang van zaken zal er ook racisme blijven bestaan, zolang zij zichzelf niet als gelijk zien aan 'witte' mensen zal er racisme bestaan.
Denk er maar eens over na, als een blanke een blanke baas helpt is er niks aan de hand. Als een zwarte een blanke baas helpt is het opeens racistisch, simpelweg omdat de racisme roepers zelf racistisch zijn omdat ze niet accepteren dat zwarten en blanken gelijk zijn aan elkaar.
Dus Quincy Gario, mocht je mee lezen, stap eens uit die slachtofferrol en stop eens met de racist uit te hangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |