abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132318270
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 05:07 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Ik las trouwens dat in de Bijlmer Kenianen door Surinamers voor apen worden uitgemaakt. Is daar al een minstens zo felle actiegroep voor opgericht? Of is dat racisme van het soort dat zó racistisch is dat we ons er maar liever niet mee bezig houden? Of vinden ze dat soort racisme geen probleem omdat ze het zelf bezigen?

:') Waar heb je dit gelezen?:D
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:49:54 #202
66083 Platina
78th Element
pi_132318295
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 01:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je gaat toch niet ontkennen dat men al 160 jaar zwarte piet ziet als een neger?
Zo was hij ook bedoeld in de eerste tekeningen van Schenkman.
Waarom moet hij perse zwart zijn ?
Waarom niet blank, getint, ?
Wat maakt het uit of hij zwart is, hij moet nou eenmaal een kleur hebben en er is voor zwart gekozen. Gaan we straks ook klagen dat de kerstman blank is?

quote:
[..]

Als men die relatie als een verheerlijking ziet van het onderdrukken van zwarte mensen dan is het logisch dat men zich niet prettig voelt. Ik zie het niet als een verheerlijking, maar ik vind wel dat je mensen serieus moet nemen en niet agressief tot in het racistische afzeiken ( wat jij ontkent dat dit in deze discussies vaak gebeurt)
En ik vind ook dat je wel heel gemakkelijk bent in het plakken van het etiketje racisme. Iets wat je een zekere groep verwijt.
Ik ontken nergens dat mensen andere tot in het racistische afzeiken, dus hoe je daar aan komt.

Verder, niemand ziet de relatie van Zwarte Piet als verheerlijking van het onderdrukken van zwarte mensen, slechts een handjevol neonazi's en zwarten zelf zien dit zo. Iedereen is er inmiddels over heen dat de slavernij heeft plaatsgevonden, de Duitsers wordt toch ook niet meer kwalijk genomen dat Hitler aan de macht is gekomen, De Fransen en Spanjaarden wordt toch ook niet meer kwalijk genomen dat ze Nederland zijn binnengevallen? Enkel Surinamers en enkele blanke Nederlanders blijven dit thema als een open wond behandelen, en wanneer je aan open wonden peutert zullen deze nooit goed genezen.

Ik ben misschien wat snel in het opplakken van het etiket racisme, maar het begint er toch wel op te lijken.

quote:
[..]

Goeie vraag.. wat denk je?
Omdat ze in het verleden leven en niet het heden?

quote:
[..]

Mensen voelen zich apart gezet, niet erkend als normaal mens. Belachelijk gemaakt door een kind.
Tuurlijk... probeer ermee te lachen. Het is maar een kind.
Maar leuk is het niet voor velen.
Dat zal je toch niet begrijpen, vrees ik.
Niet erkend als normaal mens? Kom op zeg, alleen omdat een folkslore figuur 'dezelfde' huidskleur heeft? En waarom zijn ze apart gezet, omdat zij niet op een paard met staf rondrijden maar moeten lopen?
Dat laatste zal ik inderdaad niet begrijpen.

Ik stel bij deze trouwens ook voor om een club op te richten voor dikke blanke mannen met witte baarden tegen de racistische propaganda van Sinterklaas en de Kerstman. Het is belachelijk om te denken dat mannen met deze uiterlijke kenmerken altijd goedlachs en grote kindervrienden zijn. Dat laatste zou zelfs door kwaadwillenden als pedofiel beschouwd kunnen worden en dat moeten we zien voor te zijn.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:52:07 #203
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132318335
Het zal wel niet in goede aarde vallen bij een hoop mensen maar uit Het gesprek met de burgemeester bleek dat wellicht Piet roetvegen gaat krijgen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132318415
VN stelt een onderzoek in of zwarte piet discriminatie is voordat het sinterklaas feest op een lijst van immaterieel cultuurgoed komt te staan

wheehe
pi_132318420
quote:
het opnemen van de Sinterklaasviering op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed
pi_132318435
UNESCO lijst voor immaterieel erfgoed, ....over zinloze conservatieve hobbies gesproken.
pi_132318441
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:18 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.
Het politiseren van een nationale traditie heeft maar een doel, macht. Want door Sinterklaas en/of Zwarte Piet aan te vallen gaan miljoenen (vooral blanken) er emotioneel op reageren, zich ertegen verzetten (dit zorgt voor die miljoenen hun organisatie) en als de politiek het ook nog op de agenda gaat zetten kan die er een politieke slag uit slaan (veel uit die mljoenen op de hand krijgen) Er zit niets anders achter dan macht, want er zijn hier al meer dan vijftig jaar mensen van Afrikaanse afkomst. Het is puur deze tijd met opkomst 'nationalisme' (sp en pvv zijn beide anti EU dus nationalistisch) in de politiek dat dit onderwerp wordt aangehaald (deel #10) Racisme is collectivisme, en ook nog eens selectief, want het gaat altijd om blank en zwart, altijd het stekste contrast wat naar voren komt als het om racisme draait. Geel en mocca bestaat niet in de politiek, alleen blank en zwart, want het draait om organisatie en macht (het gaat de laatste dertien jaar telkens om de grootste groepen, christendom, islam, zwart en/of blank, dit zijn de vier grootste religieuze en etnische groepen)
pi_132318497
Bedoel je nu dat als je macht over een volk wilt hebben je hun culturele tradities moet beheersen, zoals christenen deden bij heidense feesten, of bedoel je het anders?
Zwarte Piet is niet door de Sinterklaasfeestvierders op de agenda gezet.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:11:28 #209
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132318557
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 23:15 schreef Sunshineboy91 het volgende:

[..]

dat je niet zomaar drastische wijzigingen mag doorvoeren. Bekijk het als de pyramide's die op de wereld erfgoedlijst staan. Die mag je ook niet zomaar verbouwen.
het sinterklaasfeest dat jij wil bevriezen is in essentie alleen maar uit sinterklaas en pakjesavond. Zwarte piet is er door een schrijver en de media van de 19e en begin 20e eeuw bij bedacht, en zo 'vastgelegd' zijn die dus niet. Unesco gaat om de erkenning en voortbestaan van folklore, niet om deze traditie te bevriezen in een versie anno 2013. Zo veel effect van een unesco erkenning zou ik dus maar niet verwachten.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:16:18 #210
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132318623
Nou, ik hoop dan maar dat die commissie zich een beetje gaat inlezen op het onderwerp. Ik ben tenminste niet bekend met een Swarte Piet-viering als onderdeel van een Kerstmanfeest.
quote:
...the Dutch celebration of Black Pete, also known as 'Swarte Piet', which … precedes and accompanies the celebration of Santa Claus.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-knecht-zwarte-piet/

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 19-10-2013 10:26:34 ]
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:18:56 #211
208890 June.
Seriously?
pi_132318662
En dat terwijl de kerstman eigenlijk is afgeleid van Sinterklaas..
Shine bright like a diamond.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:20:47 #212
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132318689
WILD GERAAS is een documentaire in wording die de waarheid over Sinterklaas en zijn begeleiders vertelt. Interessante docu.

Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  Admin zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:25:56 #213
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132318751
Dit heb ik van de week ook al een paar keer op Radio 1 gehoord en nu zie het weer, gaat het niet gewoon om het laatste ( dikgedrukte)?

quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.

}:|
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132318862
Ik werd weleens tata (kaaskop) genoemd door surinamers. Dus eerst even naar jezelf kijken voordat er met het vingertje wordt gewezen.
pi_132318880
Was Nederland eigenlijk heel religieus toen zwarte Piet erbij kwam?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:38:15 #216
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_132318896
Ik word langzaam rechts van deze discussie.. is dat wat men hiermee probeert te bereiken? Dat zelfs de meest openminded personen een bepaalde afkeer gaan creeëren tegen een groepje mensen dat zo huilie huilie doet dat ze beter een nekschot kunnen krijgen.

DAMN!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_132318921
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 10:34 schreef Bombshell het volgende:
Ik werd weleens tata (kaaskop) genoemd door surinamers. Dus eerst even naar jezelf kijken voordat er met het vingertje wordt gewezen.
Persoon A: "We stelen van die tata's."

Persoon B: "We worden bestolen door die negers."

Wie van de twee is racistisch? Wie van de twee moet in de cel? Policor-Nederland weet 't al wel.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132318927
quote:
De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Oké, ik heb er best begrip voor dat je je gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, en vind het niet geheel onlogisch dat het hele gebeuren ter discussie staat maar het is toch jammer dat er weer zo nodig geld bij moet komen kijken :{ Het draait allemaal om principes maar ter genoegdoening moet schijnbaar toch weer de portemonnee worden getrokken.
ze zijn fucking nice.
pi_132318949
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 10:25 schreef yvonne het volgende:
Dit heb ik van de week ook al een paar keer op Radio 1 gehoord en nu zie het weer, gaat het niet gewoon om het laatste ( dikgedrukte)?

[..]

Volgende stap is herstelbetaling voor Suriname en daarna moet de Sint een vrouw worden.

}:|
Dus het gaat om geld. Dat is nog eens een surprise.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:42:56 #220
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_132318967
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 10:40 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Oké, ik heb er best begrip voor dat je je gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, en vind het niet geheel onlogisch dat het hele gebeuren ter discussie staat maar het is toch jammer dat er weer zo nodig geld bij moet komen kijken :{
Nee, het is al voordat er geld bijkomt jammer.

Die mensen horen hier niet thuis, dit zijn mensen die keer op keer op keer op keer iedere mogelijkheid aangrijpen om hun normen en waarden door te drijven. Omdat wij "multiculti" willen zijn houden we zoveel mogelijk rekening met ze, maar worden we uiteindelijk omver gelopen.

Iedereen heeft de vrijheid om thuis te doen wat hij/zij wil. Maar een minderheid die huilie huilie doet over iets wat echt dikke onzin is moet gewoon hun zin niet krijgen.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_132318976
VN gaat ook mee doen_O-
pi_132318990
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 10:42 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Nee, het is al voordat er geld bijkomt jammer.

Die mensen horen hier niet thuis, dit zijn mensen die keer op keer op keer op keer iedere mogelijkheid aangrijpen om hun normen en waarden door te drijven. Omdat wij "multiculti" willen zijn houden we zoveel mogelijk rekening met ze, maar worden we uiteindelijk omver gelopen.

Iedereen heeft de vrijheid om thuis te doen wat hij/zij wil. Maar een minderheid die huilie huilie doet over iets wat echt dikke onzin is moet gewoon hun zin niet krijgen.
Mja goed, ik heb niet echt de behoefte om daar verder over in discussie te gaan maar dat geld schiet me wel even in het verkeerde keelgat.
ze zijn fucking nice.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:46:30 #223
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_132319006
Janknegers die alles maar aanpakken om over racisme te huilen :r :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:47:10 #224
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132319018
Het sinterklaasfeest heeft gewoon geen racistische context. Iedereen die het wel eens gevierd heeft weet dat. Mensen die daarover klagen zijn bij voorbaat kansloos. Dat wil zeggen: tenzij er allerlei kunstmatige en onrealistische argumenten bij getrokken worden.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:47:32 #225
312477 tostitomaatkaas
Op pain de madeleine.
pi_132319024
Om te janken deze discussie.
Op zondag 28 april 2013 22:57 schreef Schaamlipposaurus het volgende:
Dit is een serieuze vraag.
Graag serieuze reacties graag, waar ik op kan masturberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')