Het kost Amsterdam inkomsten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:31 schreef Latert het volgende:
[..]
Van mij mogen ze, zolang alles maar gewoon blijft zoals het is.
Nu beginnen slappe zakken zoals vd. Laan en de sinterklaas-organisaties echter toe te geven. Ja dan begin ik mij ook te ergeren.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ja precies. Wat maakt het nou uit dat zo'n Piet zwart is.stel je eens voor Sint zonder blackface! Dat kan niet hoor!! Het is verdomme traditie!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Precies.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:39 schreef Latert het volgende:
[..]
Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?
Dit is juist een uitgelezen kans voor de commercie. Sinterklaas komt ieder jaar met andere knechtjes - dus ieder jaar meer nieuw spul dat je kan verkopen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Het kost Amsterdam inkomsten.
Al die ouders en kindjes moeten/gaan naar een andere stad om Sinterklaas in te halen.
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:39 schreef Latert het volgende:
[..]
Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?
Hoe ironisch . Maar helaas zou dat zomaar kunnen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:43 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Precies.
Straks heb je alleen witte pieten, en dan heb je over een paar jaar mensen die vinden dat 'mensen met donkere huidskleur ook piet mogen zijn!', en 'discriminatie want alleen blanken mogen piet spelen!', etcetera.
Maar het maakt jou nog wel uit . Waarom?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?
Jij maakt ervan dat zwarte pieten slaven zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is. Dat van die witte slaven vind ik dus ook niet zo rullevant.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?
Hobbits!! Hobbits!!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:44 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dit is juist een uitgelezen kans voor de commercie. Sinterklaas komt ieder jaar met andere knechtjes - dus ieder jaar meer nieuw spul dat je kan verkopen.
Dit jaar ? Negerslaafjes die stiekem geen neger zijn maar dan toch weer wel.
Volgend jaar ? Zombies; want we hadden nog over van Halloween
Het jaar daarop ? Hobbits - want 3e film komt uit
Het jaar daarop ? Robots ! Want - ach, er is vast een smoesje te verzinnen.
Voornamelijk om dat dat het personage is, Zwarte Piet, als in Ome Willem, Meneer de Uil. Niet Piet die Zwart is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sinds wanneer?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef Latert het volgende:
[..]
Nee, dan wordt Roel van Velzen boos.
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Voornamelijk om dat dat het personage is, Zwarte Piet, als in Ome Willem, Meneer de Uil. Niet Piet die Zwart is.
Dan nog, de huidige traditie is met "zwartepiet" om het maar even te verduidelijken door het als 1 woord te schrijvenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd.
Yep. Of naar Mordor.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef Grouch het volgende:
[..]
En de stoute kindertjes gaan mee naar Isengard.
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.quote:
Waarom niet idd. Hij heeft al een baard, staf en paard.quote:
Sprekend het Oostenrijkse feestje dan. Wat kinderen fantastisch vinden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:02 schreef Latert het volgende:
[..]
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.
Yup, die schrijver (Schenkman) bedoelde er eigenlijk ook niets racistisch mee, tekende gewoon op wat voor die tijd gebruikelijk was, een 'zwarte' als bediende/knecht van de blanke mens. Daar is onze Piet een overblijfsel van. Ik zie de pijn niet als Piet met de tijd meegaat tis niet dat ie gaat verdwijnen!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.
Inmiddels zijn zwarte mensen onze hulpjes niet meer, en het is raar omdat perse zo te houden. Zeker omdat het om kinderen gaat.
En als de kinderen stout zijn zingen we... "They are taking the children to Isengard!"quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:04 schreef Grouch het volgende:
[..]
Sprekend het Oostenrijkse feestje dan. Wat kinderen fantastisch vinden.
Nee nee. Waar zijn de hobbits dan? En kom niet met van Velzen, die lijkt meer op een dwerg. Nou niet alles verpesten hequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:02 schreef Latert het volgende:
[..]
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef Grouch het volgende:
En omdat 3x scheepsrecht is
[ afbeelding ]
De prijs is dit keer een pop met vlechtjes in het haar. Go !
Veel cooler dan Spanje, tochquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:05 schreef Latert het volgende:
[..]
En als de kinderen stout zijn zingen we... "They are taking the children to Isengard!"
Bovendien, de gedaante van Zwarte Piet is sinds de jaren al aangepast. Toen was er geen gehuil. Wellicht omdat het geen allochtoon was die erom vroeg en je niet kon janken om nare buitenlanders die "onze" cultuur willen vernietigen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:04 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Yup, die schrijver (Schenkman) bedoelde er eigenlijk ook niets racistisch mee, tekende gewoon op wat voor die tijd gebruikelijk was, een 'zwarte' als bediende/knecht van de blanke mens. Daar is onze Piet een overblijfsel van. Ik zie de pijn niet als Piet met de tijd meegaat tis niet dat ie gaat verdwijnen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |