abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:40:14 #31
3542 Gia
User under construction
pi_132298883
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:31 schreef Latert het volgende:

[..]

Van mij mogen ze, zolang alles maar gewoon blijft zoals het is.
Nu beginnen slappe zakken zoals vd. Laan en de sinterklaas-organisaties echter toe te geven. Ja dan begin ik mij ook te ergeren.
Het kost Amsterdam inkomsten.
Al die ouders en kindjes moeten/gaan naar een andere stad om Sinterklaas in te halen.
pi_132298965
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:34 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ja precies. Wat maakt het nou uit dat zo'n Piet zwart is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
stel je eens voor Sint zonder blackface! Dat kan niet hoor!! Het is verdomme traditie!! :(
pi_132298979
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:39 schreef Latert het volgende:

[..]

Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?
Precies.

Straks heb je alleen witte pieten, en dan heb je over een paar jaar mensen die vinden dat 'mensen met donkere huidskleur ook piet mogen zijn!', en 'discriminatie want alleen blanken mogen piet spelen!', etcetera.
pi_132298993
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Het kost Amsterdam inkomsten.
Al die ouders en kindjes moeten/gaan naar een andere stad om Sinterklaas in te halen.
Dit is juist een uitgelezen kans voor de commercie. Sinterklaas komt ieder jaar met andere knechtjes - dus ieder jaar meer nieuw spul dat je kan verkopen.

Dit jaar ? Negerslaafjes die stiekem geen neger zijn maar dan toch weer wel.
Volgend jaar ? Zombies; want we hadden nog over van Halloween
Het jaar daarop ? Hobbits - want 3e film komt uit
Het jaar daarop ? Robots ! Want - ach, er is vast een smoesje te verzinnen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:45:45 #35
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132299024
Ik denk dat de intocht van Sint & zijn Pieten hoge kijkcijfers gaat scoren :)
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:45:45 #36
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_132299025
Als zwarte piet niet zou bestaan en iemand zou morgen voorstellen om voortaan 100 zwarte pieten achter de Sint aan te laten lopen dan zouden we diegene keihard afbranden. Maar bijna niemand ziet zwarte piet als een neger en de tegenstanders zijn zo fucking zuur en gebruiken zulke over de top bewoordingen en beledigingen dat iedereen lekker de hakken in het zand zet. En terecht.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:46:00 #37
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132299031
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:39 schreef Latert het volgende:

[..]

Ben je een racist ofzo? Waarom zouden pieten niet zwart mogen zijn?
Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?
pi_132299064
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:43 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Precies.

Straks heb je alleen witte pieten, en dan heb je over een paar jaar mensen die vinden dat 'mensen met donkere huidskleur ook piet mogen zijn!', en 'discriminatie want alleen blanken mogen piet spelen!', etcetera.
Hoe ironisch . Maar helaas zou dat zomaar kunnen.
Het gezeik gaat hoe dan ook door.
pi_132299092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:46 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Maakt mij niet uit. Waarom moeten alleen ALLE Pieten Zwart zijn? We hebben al enkele keren geconcludeerd dat niemand het uitmaakt dat ze zwart zijn, we hebben zelfs geconcludeerd dat er ook witte slaven waren, wat is dan nog het probleem?
Maar het maakt jou nog wel uit . Waarom?
pi_132299097
quote:

[..]

Jij maakt ervan dat zwarte pieten slaven zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is. Dat van die witte slaven vind ik dus ook niet zo rullevant.
pi_132299166
Die rapaap bij PowNews ook, stond gelijk klaar om te rammen.

Met zijn betrokkenheid.
pi_132299221
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:44 schreef Grouch het volgende:

[..]

Dit is juist een uitgelezen kans voor de commercie. Sinterklaas komt ieder jaar met andere knechtjes - dus ieder jaar meer nieuw spul dat je kan verkopen.

Dit jaar ? Negerslaafjes die stiekem geen neger zijn maar dan toch weer wel.
Volgend jaar ? Zombies; want we hadden nog over van Halloween
Het jaar daarop ? Hobbits - want 3e film komt uit
Het jaar daarop ? Robots ! Want - ach, er is vast een smoesje te verzinnen.
Hobbits!! Hobbits!!
pi_132299286
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:53 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Hobbits!! Hobbits!!
En de stoute kindertjes gaan mee naar Isengard.
pi_132299289
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:53 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Hobbits!! Hobbits!!
Nee, dan wordt Roel van Velzen boos.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:55:59 #45
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132299296
quote:

[..]

Voornamelijk om dat dat het personage is, Zwarte Piet, als in Ome Willem, Meneer de Uil. Niet Piet die Zwart is.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_132299345
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef Latert het volgende:

[..]

Nee, dan wordt Roel van Velzen boos.
Sinds wanneer?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:58:09 #47
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_132299353
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Voornamelijk om dat dat het personage is, Zwarte Piet, als in Ome Willem, Meneer de Uil. Niet Piet die Zwart is.
Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.

Inmiddels zijn zwarte mensen onze hulpjes niet meer, en het is raar omdat perse zo te houden. Zeker omdat het om kinderen gaat.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:59:26 #48
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132299389
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd.
Dan nog, de huidige traditie is met "zwartepiet" om het maar even te verduidelijken door het als 1 woord te schrijven ;).

Het is alleen de uitleg waarom alle pieten zwart zijn ;).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_132299394
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:55 schreef Grouch het volgende:

[..]

En de stoute kindertjes gaan mee naar Isengard.
Yep. Of naar Mordor.
pi_132299408
En dan kan Gandalf mee als Sint!
pi_132299427
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:

Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.

Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.

Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
pi_132299467
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:00 schreef anonymoussie het volgende:
Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.
pi_132299491
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:00 schreef anonymoussie het volgende:
Waarom niet idd. Hij heeft al een baard, staf en paard.

En wanneer de volgende Starcraft uitkomt wil ik Sinterklaas en de Protoss zien :)
pi_132299505
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:02 schreef Latert het volgende:

[..]

Nee, Saruman is de sint en de pieten zijn Uruk-hai. Kijken hoe leuk het feestje dan nog is voor de kids.
Sprekend het Oostenrijkse feestje dan. Wat kinderen fantastisch vinden.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:04:31 #55
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132299511
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.

Inmiddels zijn zwarte mensen onze hulpjes niet meer, en het is raar omdat perse zo te houden. Zeker omdat het om kinderen gaat.
Yup, die schrijver (Schenkman) bedoelde er eigenlijk ook niets racistisch mee, tekende gewoon op wat voor die tijd gebruikelijk was, een 'zwarte' als bediende/knecht van de blanke mens. Daar is onze Piet een overblijfsel van. Ik zie de pijn niet als Piet met de tijd meegaat tis niet dat ie gaat verdwijnen!
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132299523
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:04 schreef Grouch het volgende:

[..]

Sprekend het Oostenrijkse feestje dan. Wat kinderen fantastisch vinden.
En als de kinderen stout zijn zingen we... "They are taking the children to Isengard!"
pi_132299535
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:02 schreef Latert het volgende:

[..]

Nee nee. Waar zijn de hobbits dan? En kom niet met van Velzen, die lijkt meer op een dwerg. Nou niet alles verpesten he :(
pi_132299542
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef Grouch het volgende:
En omdat 3x scheepsrecht is :)

[ afbeelding ]

De prijs is dit keer een pop met vlechtjes in het haar. Go !
_O-
pi_132299549
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:05 schreef Latert het volgende:

[..]

En als de kinderen stout zijn zingen we... "They are taking the children to Isengard!"
Veel cooler dan Spanje, toch :)
pi_132299567
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:04 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Yup, die schrijver (Schenkman) bedoelde er eigenlijk ook niets racistisch mee, tekende gewoon op wat voor die tijd gebruikelijk was, een 'zwarte' als bediende/knecht van de blanke mens. Daar is onze Piet een overblijfsel van. Ik zie de pijn niet als Piet met de tijd meegaat tis niet dat ie gaat verdwijnen!
Bovendien, de gedaante van Zwarte Piet is sinds de jaren al aangepast. Toen was er geen gehuil. Wellicht omdat het geen allochtoon was die erom vroeg en je niet kon janken om nare buitenlanders die "onze" cultuur willen vernietigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')