Mên...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:
http://www.volkskrant.nl/(...)-aan-te-passen.dhtml
Niet per se nodig - het was alleen een claim die regelmatig voorbijkwam en ik kon er eigenlijk nauwelijks liedjes bijverzinnen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef poemojn het volgende:
Volgens mij is dat idd vooral bij nieuwere liedjes zo. Er komen elk jaar nieuwe nav die series van Nickelodeon ed. Maar wij kijken die normaal niet, ik ben niet zo thuis in die liedjes.
Als je het ergens voor nodig hebt zou je hier kunnen kijken http://www.songteksten.nl(...)e+piet&Zoeken=Zoeken
In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.quote:
Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:06 schreef Grouch het volgende:
[..]
In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.
Aangezien het een miniem groepje betreft en de groep voorstanders/mensen die het geen pepernoot interesseert tig keer groter is zou het ook geen issue moeten zijn. Zeer zeker omdat de groep die zich beledigd zou moeten voelen vrijwel volledig in de "do not give a fuck" categorie valt. Maar vrijheid van meningsuiting enzo.
Echter, onder de voorstanders bevindt zich een schrikbarend aantal mensen dat vindt dat "die vieze zeurpieten dan maar snel moeten opzouten" - waarbij ik een wat beschaafdere versie heb gekozen van verwensingen die wel degelijk naar racisme neigen.
Daarom zeg ik ook "in beginsel niets". Zwarte Piet is an sich niet racistisch. Wel op meerdere punten beledigend; maar vrijwel alles in het leven is wel beledigend voor iemand.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:12 schreef wuuht het volgende:
[..]
Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.
http://m.youtube.com/watc(...)ch%3Fv%3Dzo49wczTpt0quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:01 schreef Grouch het volgende:
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:
Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.
Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.
Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
Ja.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:
Die tekst erbijquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:34 schreef Iblardi het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.dbnl.org/tekst(...)10vrol01_01_0003.php
Pijlen!!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar peilen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.
ik zal het even peilenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ja leuk ik verspreek me. Kunnen we dat herhalen misschien?
Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ja leuk ik verspreek me. Kunnen we dat herhalen misschien?
Wat dacht je van de Nederlandse taal: zwartmaken, zwartboek, een zwarte dag, een zwarte bladzijde, zwartwerken, Zwarte Zaterdag, etc.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar pijlen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.
Alleen maar omdat ik een foutje maak hoef ik toch niet direct zwart gemaakt te worden?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:14 schreef Latert het volgende:
[..]
Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.
De moslims hebben onlangs het zwarte schaap van de familie geslacht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:18 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Wat dacht je van de Nederlandse taal: zwartmaken, zwartboek, een zwarte dag, een zwarte bladzijde, zwartwerken, Zwarte Zaterdag, etc.
Verkapt racisme.
Je bent aan 't typen! Niet aan het spreken.quote:
Dat oide staat voor 'of iets dergelijks'... dus daar zit je altijd goed mee.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:37 schreef TLC het volgende:
Het woord neger is racistisch, maar zet er -oide erachter en ineens is het wel goed![]()
Het gaat allemaal nergens over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |