abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132300530
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:

http://www.volkskrant.nl/(...)-aan-te-passen.dhtml
Mên...

En wat bereikt die Quinsy Gario hiermee? Dat half Nederland straks negers associeert met drammerige zeurpieten met lange tenen die een kinderfeest verzieken. Is dat het beeld wat hij in de plaats wil zetten van een eventuele Zwarte Piet-associatie? :')

Ik had bijna willen zeggen: mij best. Maar anderen zijn er natuurlijk de dupe van.
pi_132300648
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef poemojn het volgende:
Volgens mij is dat idd vooral bij nieuwere liedjes zo. Er komen elk jaar nieuwe nav die series van Nickelodeon ed. Maar wij kijken die normaal niet, ik ben niet zo thuis in die liedjes.

Als je het ergens voor nodig hebt zou je hier kunnen kijken http://www.songteksten.nl(...)e+piet&Zoeken=Zoeken
Niet per se nodig - het was alleen een claim die regelmatig voorbijkwam en ik kon er eigenlijk nauwelijks liedjes bijverzinnen.
pi_132300911
Maar wat is er nou precies racistisch?
pi_132301134
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:55 schreef wuuht het volgende:
Maar wat is er nou precies racistisch?
In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.

Aangezien het een miniem groepje betreft en de groep voorstanders/mensen die het geen pepernoot interesseert tig keer groter is zou het ook geen issue moeten zijn. Zeer zeker omdat de groep die zich beledigd zou moeten voelen vrijwel volledig in de "do not give a fuck" categorie valt. Maar vrijheid van meningsuiting enzo.

Echter, onder de voorstanders bevindt zich een schrikbarend aantal mensen dat vindt dat "die vieze zeurpieten dan maar snel moeten opzouten" - waarbij ik een wat beschaafdere versie heb gekozen van verwensingen die wel degelijk naar racisme en vreemdelingenhaat neigen.
pi_132301198
Alles wat door mensen racistisch opgevat kan worden. Dat is iig de definitie van de groep Zwarte Piet is Racisme.
In een amerikaans artikel over sinterklaas en zwarte piet las ik dat het niet racism maar wel offending is.
pi_132301266
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 18:06 schreef Grouch het volgende:

[..]

In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.

Aangezien het een miniem groepje betreft en de groep voorstanders/mensen die het geen pepernoot interesseert tig keer groter is zou het ook geen issue moeten zijn. Zeer zeker omdat de groep die zich beledigd zou moeten voelen vrijwel volledig in de "do not give a fuck" categorie valt. Maar vrijheid van meningsuiting enzo.

Echter, onder de voorstanders bevindt zich een schrikbarend aantal mensen dat vindt dat "die vieze zeurpieten dan maar snel moeten opzouten" - waarbij ik een wat beschaafdere versie heb gekozen van verwensingen die wel degelijk naar racisme neigen.
Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.
pi_132301436
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 18:12 schreef wuuht het volgende:

[..]

Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.
Daarom zeg ik ook "in beginsel niets". Zwarte Piet is an sich niet racistisch. Wel op meerdere punten beledigend; maar vrijwel alles in het leven is wel beledigend voor iemand.

De reacties op bezwaren tegen zwarte piet neigen echter wel degelijk steeds meer richting racisme, vreemdelingenhaat en intolerantie. Blijkbaar zaten die dingen dit jaar in de zak.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:55:41 #83
3542 Gia
User under construction
pi_132302417
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:01 schreef Grouch het volgende:
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:

Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.

Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.

Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
http://m.youtube.com/watc(...)ch%3Fv%3Dzo49wczTpt0

En 'ik zag laatst in mijn prenteboekje....'
'Sinterklaas, wie kent hem niet...'

En zo zijn er nog wel meer.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:57:10 #84
3542 Gia
User under construction
pi_132302454
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:

Ja.
pi_132302584
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar pijlen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door johannes_vermeer op 18-10-2013 19:09:58 (Hilarische spelfout) ]
pi_132302616
quote:
Die tekst erbij :D daar hebben we de schoorsteenveger weer:
‘Zie eens, Piet! die zwarte man,
Is dat niet een schoorsteenveger?’....
Vroeg aan Piet de kleine Jan.
‘Neen,’ zei Piet, ‘dat is een Neger.’ -
‘En waar komt die man van daan?’....
‘Ja, wat zal 'k je daarvan zeggen:
'k Weet je dat niet uit te leggen,
Maar het is een Indiaan.’ -
‘Heeft hij heel zijn levensdagen
Zich nog niet gewasschen, Piet?’
‘Jan! dat weet ik zelf haast niet;
Maar ga jij hem dat eens vragen.’

Uit de periode van Schenkman ook, zo te zien.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:08:28 #87
3542 Gia
User under construction
pi_132302714
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar peilen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.
Pijlen!!

Tjonge.
pi_132302743
Ja leuk ik verspreek me. Kunnen we dat herhalen misschien?
  Eindredactie Games vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:13:49 #89
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132302865
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
ik zal het even peilen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_132302875
quote:
Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.
pi_132303044
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar pijlen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.
Wat dacht je van de Nederlandse taal: zwartmaken, zwartboek, een zwarte dag, een zwarte bladzijde, zwartwerken, Zwarte Zaterdag, etc.

Verkapt racisme.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_132303050
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:14 schreef Latert het volgende:

[..]

Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.
Alleen maar omdat ik een foutje maak hoef ik toch niet direct zwart gemaakt te worden?
pi_132303099
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:18 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Wat dacht je van de Nederlandse taal: zwartmaken, zwartboek, een zwarte dag, een zwarte bladzijde, zwartwerken, Zwarte Zaterdag, etc.

Verkapt racisme.
De moslims hebben onlangs het zwarte schaap van de familie geslacht.

Grapje jongens.
  Moderator vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:23:44 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132303199
nu vind ik het ook een idiote klacht maar het gaat niet om de term zwarte in zwarte Piet
zwartboek, zwartwerken, zwarte schapen, zwarte koffie en weet ik veel welke onzin je er nog meer bij kunt bedenken zijn geen racisme, dat beweert ook echt helemaal niemand hier, zelfs die maffe Quincy niet

de klacht is al dom zat, dan hoef je niet te doen alsof je nog dommer bent dan de klager in kwestie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:34:02 #96
3542 Gia
User under construction
pi_132303536
Het Sinterklaascomité krijgt de zwarte piet toegespeeld.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:35:51 #97
3542 Gia
User under construction
pi_132303600
quote:
Ja leuk ik verspreek me.
Je bent aan 't typen! Niet aan het spreken.
Was je aan 't spreken, dan hoor je het verschil niet.
:P
pi_132303642
Het woord neger is racistisch, maar zet er -oide erachter en ineens is het wel goed :')

Het gaat allemaal nergens over.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132303690
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:37 schreef TLC het volgende:
Het woord neger is racistisch, maar zet er -oide erachter en ineens is het wel goed :')

Het gaat allemaal nergens over.
Dat oide staat voor 'of iets dergelijks'... dus daar zit je altijd goed mee.
pi_132303886
Er moeten gele Pieten komen.... gaat heel Azië ons straks boycotten... 8)7 .
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')