abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132299569
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:03 schreef Grouch het volgende:

[..]

Waarom niet idd. Hij heeft al een baard, staf en paard.

En wanneer de volgende Starcraft uitkomt wil ik Sinterklaas en de Protoss zien :)
:D
pi_132299697
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Het kost Amsterdam inkomsten.
Al die ouders en kindjes moeten/gaan naar een andere stad om Sinterklaas in te halen.
Elburg :Y daar is de eerste tv-intocht dit jaar.
pi_132299741
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:06 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

:D
Mooi, we zijn het eens. Gewoon ieder jaar een andere intocht; met een andere sponsor om de kosten te drukken. Disney wil er vast ook wel een doen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:12:41 #64
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132299776
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:06 schreef gelly het volgende:

[..]

Bovendien, de gedaante van Zwarte Piet is sinds de jaren al aangepast. Toen was er geen gehuil. Wellicht omdat het geen allochtoon was die erom vroeg en je niet kon janken om nare buitenlanders die "onze" cultuur willen vernietigen.
Precies, ook dat speelt een (grote) rol.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132299806
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:58 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met het feit dat de officiele traditie van Sinterklaas helemaal geen Zwarte piet bezat: die is er in 1850 door een kinderboekenschrijver erbij verzonnen. Zo erg is het niet als een traditie met zijn tijd mee veranderd, en dat deze dus in de loop van de tijd qua vorm ook weer anders is.

Inmiddels zijn zwarte mensen onze hulpjes niet meer, en het is raar omdat perse zo te houden. Zeker omdat het om kinderen gaat.
nee, toen hij zijn boek schreef was het in Amsterdam al iig twee decennia niet ongebruikelijk dat er een neger meeliep met de korf cadeautjes. Hij sloot aan bij dat gebruik in die vooruitstrevende stad.
pi_132299952
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2013 14:14 schreef stalybridge het volgende:
Cultuurhistorici gaan er vanuit dat het met het ontmenselijken van de slachtoffers te maken heeft. Gedrag dat je bijvoorbeeld ook ziet bij oorlogen. Het zou in dat kader interessant zijn om te zien of je dat ook kan zien in andere culturen.
Misschien, ik denk alleen dat je dit eerder als een vorm van oorlog kunt zien (wij jullie slaaf dan jullie onze slaven) dan dat zonder enige aanleiding mensen ontmenselijkt werden. Maar is meer iets voor een ander topic.
En ik vind het opvallend dat er nooit met slaven binnen onze grenzen gewerkt is. Zou in Drenthe in de veenkoloniën best gewerkt hebben. Misschien omdat er toen niet echt een democratie was, in Griekenland begonnen ze met slaven toen de democratie ingevoerd werd dacht ik.. Dan kon het nare werk door hen opgeknapt worden.
pi_132299953
Ik vind de karikatuur van Sinterklaas discriminerend voor vrouwen en niet-baarddragers. Alsof zij niet goed leiding kunnen geven ofzo.
Vrouwelijke Sint-Nicolette volgend jaar! ^O^
pi_132299968
weet niet of iemand dit al gepost had, maar:

Sinterklaasorganisaties bereid uiterlijk Zwarte Piet aan te passen

Sinterklaasorganisaties zijn bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen. In NRC Handelsblad zeggen vertegenwoordigers van de oganisaties dat de felheid van het debat door voor- en tegenstanders van Zwarte Piet het feest bedreigt.

In januari wil dominee Henk Leegte, voorzitter van het comité dat de Sinterklaasintocht in Amsterdam organiseert, gaan praten met andere organiserende partijen. In NRC zegt Leegte: 'Ik kan me voorstellen dat we om te beginnen honderd van de vijfhonderd Pieten een ander uiterlijk geven.' Concrete voorbeelden van hoe dat uiterlijk zou kunnen veranderen geeft hij niet, maar hij ziet dat de tegenstanders van de huidige gedaante van Zwarte Piet zich ergeren aan de optelsom: donkere schmink, dikke, rode lippen en gouden oorringen.

Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, stelt in de krant voor om een aanbeveling te maken voor alle Sinterklaasorganisaties om Zwarte Piet 'in stapjes' te transformeren.

Voorzitter Jan van Wijk van het Sint Nicolaasgenootschap: 'Als het Amsterdamse comité ons uitnodigt, schuiven we meteen aan tafel. Het maakt mij niet uit of hij sluik haar of kroeshaar heeft. Maar Zwarte Piet is wel zwart.' De NTR, de omroep die het Sinterklaasjournaal maakt en de intocht van Sinterklaas uitzendt, laat weten dat het niet aan de omroep is om 'zonder maatschappelijke consensus de traditie eenzijdig te wijzigen'. Maar: 'als de traditie verandert, veranderen wij mee.

http://www.volkskrant.nl/(...)-aan-te-passen.dhtml
pi_132300236
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:01 schreef Grouch het volgende:
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:

Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.

Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.

Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
in zie ginds komt de stoomboot ed. Dat fietsliedje wordt wel gezongen, mijn kinderen kennen het iig van school.
Hier zie je veel liedjes http://www.kinderliedjes.overtuin.net/sinterklaasliedjes.html
pi_132300263
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef poemojn het volgende:

[..]

in zie ginds komt de stoomboot ed.
Zoals ik al zei komt zwarte piet daarin niet voor. De tekst is "zijn knecht staat te lachen".
Net als in vrijwel alle andere liedjes die nog altijd gezongen worden op de 2 genoemde na.
pi_132300383
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:28 schreef Grouch het volgende:

[..]

Zoals ik al zei komt zwarte piet daarin niet voor. De tekst is "zijn knecht staat te lachen".
Net als in vrijwel alle andere liedjes die nog altijd gezongen worden op de 2 genoemde na.
in het derde couplet wel, zie die site.

"daar wordt aan de deur geklopt" irriteert hen geloof ik

Wees maar gerust mijn kind
ik ben een goede vrind
want al ben ik zwart als roet
'k meen het toch goed.

Dag Sinterklaasje
dag, dag, dag, dag Zwarte Piet!
Dag Sinterklaasje
dag, dag, luister naar ons welkomstlied!

sinterklaas, wie kent hem niet? sinterklaas, sinterklaas, en natuurlijk zwarte piet.

Deze hoor je ook vaak op cd's enzo
Pieter gluurt door elke schoorsteen
en hij meldt de goede Sint
die geduldig staat te wachten
ieder ongehoorzaam kind.
Alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet,
alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet.

En deze ook
Rommeldebommel, wat een gestommel
hoor ik me daar op de zolder!
Rinkeldekinkel, wat een gerinkel
wat een geholderdebolder!

Ja, dat is Sinterklaas met zijn knecht Pieterbaas
die zijn weer uit Spanje gekomen
en zij hebben een zak en een mand en een pak
vol lekkers en speelgoed meegenomen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:34:02 #72
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132300397
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef poemojn het volgende:

[..]

Misschien, ik denk alleen dat je dit eerder als een vorm van oorlog kunt zien (wij jullie slaaf dan jullie onze slaven) dan dat zonder enige aanleiding mensen ontmenselijkt werden. Maar is meer iets voor een ander topic.
En ik vind het opvallend dat er nooit met slaven binnen onze grenzen gewerkt is. Zou in Drenthe in de veenkoloniën best gewerkt hebben. Misschien omdat er toen niet echt een democratie was, in Griekenland begonnen ze met slaven toen de democratie ingevoerd werd dacht ik.. Dan kon het nare werk door hen opgeknapt worden.
Ja, en die ontmenselijking is iets wat je bij de Amerikaanse blackface-minstrels wél heel duidelijk ziet. Maar Amerika was een ex-kolonie waar de slavernij van zwarten onderdeel was van de maatschappelijke orde. Dat gold niet voor Nederland: hier waren zwarten iets uitheems, exotisch, een zeldzaamheid.

http://www.dbnl.org/tekst(...)10vrol01_01_0003.php
pi_132300433
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:33 schreef poemojn het volgende:

[..]

"daar wordt aan de deur geklopt" irriteert hen geloof ik

Wees maar gerust mijn kind
ik ben een goede vrind
want al ben ik zwart als roet
'k meen het toch goed.
Dat is een goede :) Dank :)

quote:
Dag Sinterklaasje
dag, dag, dag, dag Zwarte Piet!
Dag Sinterklaasje
dag, dag, luister naar ons welkomstlied!
Die hadden we al ;)

quote:
sinterklaas, wie kent hem niet? sinterklaas, sinterklaas, en natuurlijk zwarte piet.
Ook een goede :)

quote:
Deze hoor je ook vaak op cd's enzo
Pieter gluurt door elke schoorsteen
en hij meldt de goede Sint
die geduldig staat te wachten
ieder ongehoorzaam kind.
Alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet,
alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet.

En deze ook
Rommeldebommel, wat een gestommel
hoor ik me daar op de zolder!
Rinkeldekinkel, wat een gerinkel
wat een geholderdebolder!

Ja, dat is Sinterklaas met zijn knecht Pieterbaas
die zijn weer uit Spanje gekomen
en zij hebben een zak en een mand en een pak
vol lekkers en speelgoed meegenomen.
Aaah, maar hier is Piet niet zwart :)
pi_132300485
Er is juridisch een mogelijkheid Sinterklaas onaantastbaar te maken:

Het toevoegen van Sinterklaas aan de UNESCO lijst.
pi_132300497
Volgens mij is dat idd vooral bij nieuwere liedjes zo. Er komen elk jaar nieuwe nav die series van Nickelodeon ed. Maar wij kijken die normaal niet, ik ben niet zo thuis in die liedjes.

Als je het ergens voor nodig hebt zou je hier kunnen kijken http://www.songteksten.nl(...)e+piet&Zoeken=Zoeken
pi_132300530
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:

http://www.volkskrant.nl/(...)-aan-te-passen.dhtml
Mên...

En wat bereikt die Quinsy Gario hiermee? Dat half Nederland straks negers associeert met drammerige zeurpieten met lange tenen die een kinderfeest verzieken. Is dat het beeld wat hij in de plaats wil zetten van een eventuele Zwarte Piet-associatie? :')

Ik had bijna willen zeggen: mij best. Maar anderen zijn er natuurlijk de dupe van.
pi_132300648
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:37 schreef poemojn het volgende:
Volgens mij is dat idd vooral bij nieuwere liedjes zo. Er komen elk jaar nieuwe nav die series van Nickelodeon ed. Maar wij kijken die normaal niet, ik ben niet zo thuis in die liedjes.

Als je het ergens voor nodig hebt zou je hier kunnen kijken http://www.songteksten.nl(...)e+piet&Zoeken=Zoeken
Niet per se nodig - het was alleen een claim die regelmatig voorbijkwam en ik kon er eigenlijk nauwelijks liedjes bijverzinnen.
pi_132300911
Maar wat is er nou precies racistisch?
pi_132301134
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:55 schreef wuuht het volgende:
Maar wat is er nou precies racistisch?
In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.

Aangezien het een miniem groepje betreft en de groep voorstanders/mensen die het geen pepernoot interesseert tig keer groter is zou het ook geen issue moeten zijn. Zeer zeker omdat de groep die zich beledigd zou moeten voelen vrijwel volledig in de "do not give a fuck" categorie valt. Maar vrijheid van meningsuiting enzo.

Echter, onder de voorstanders bevindt zich een schrikbarend aantal mensen dat vindt dat "die vieze zeurpieten dan maar snel moeten opzouten" - waarbij ik een wat beschaafdere versie heb gekozen van verwensingen die wel degelijk naar racisme en vreemdelingenhaat neigen.
pi_132301198
Alles wat door mensen racistisch opgevat kan worden. Dat is iig de definitie van de groep Zwarte Piet is Racisme.
In een amerikaans artikel over sinterklaas en zwarte piet las ik dat het niet racism maar wel offending is.
pi_132301266
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 18:06 schreef Grouch het volgende:

[..]

In beginsel niets. Een groepje mensen vindt de verheerlijking van een karikatuur met blackface make-up getuigen van weinig respect voor bepaalde bevolkingsgroepen; waarbij een aantal doorschieten en het vergelijken met swastikas in het gezicht van Joden duwen e.d.

Aangezien het een miniem groepje betreft en de groep voorstanders/mensen die het geen pepernoot interesseert tig keer groter is zou het ook geen issue moeten zijn. Zeer zeker omdat de groep die zich beledigd zou moeten voelen vrijwel volledig in de "do not give a fuck" categorie valt. Maar vrijheid van meningsuiting enzo.

Echter, onder de voorstanders bevindt zich een schrikbarend aantal mensen dat vindt dat "die vieze zeurpieten dan maar snel moeten opzouten" - waarbij ik een wat beschaafdere versie heb gekozen van verwensingen die wel degelijk naar racisme neigen.
Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.
pi_132301436
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 18:12 schreef wuuht het volgende:

[..]

Maar die kleine groep kan ook niet zeuren dat het racisme is er wordt door of tijdens het sinterklaas feest niemand anders behandeld omdat mensen negers zijn. Dus racisme is het gewoon niet.
Daarom zeg ik ook "in beginsel niets". Zwarte Piet is an sich niet racistisch. Wel op meerdere punten beledigend; maar vrijwel alles in het leven is wel beledigend voor iemand.

De reacties op bezwaren tegen zwarte piet neigen echter wel degelijk steeds meer richting racisme, vreemdelingenhaat en intolerantie. Blijkbaar zaten die dingen dit jaar in de zak.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:55:41 #83
3542 Gia
User under construction
pi_132302417
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:01 schreef Grouch het volgende:
Toch nog even een semi-serieuze bijdrage in dit eeuwige debat:

Een van de argumenten tegen vervanging is "maar al die liedjes dan ?". Staat zelfs op de bingokaart.

Maar in welke veelgezongen liedjes komt Zwarte Piet eigenlijk expliciet voor ? Ik kom niet verder dan "Dag Sinterklaasje" en "Zwarte Piet, wiedewiedewiet". In vrijwel alle andere liedjes noemen ze hem niet eens (bijv. Sinterklaas Kapoentje) of is het "zijn knecht" (staat te lachen etc) - zonder verwijzing naar huid.

Ja, er zijn wel oude liedjes, zoals Zwarte Piet ging uit fietsen - maar worden die uberhaupt nog gezongen ?
http://m.youtube.com/watc(...)ch%3Fv%3Dzo49wczTpt0

En 'ik zag laatst in mijn prenteboekje....'
'Sinterklaas, wie kent hem niet...'

En zo zijn er nog wel meer.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:57:10 #84
3542 Gia
User under construction
pi_132302454
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:18 schreef pokkerdepok het volgende:

Ja.
pi_132302584
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar pijlen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door johannes_vermeer op 18-10-2013 19:09:58 (Hilarische spelfout) ]
pi_132302616
quote:
Die tekst erbij :D daar hebben we de schoorsteenveger weer:
‘Zie eens, Piet! die zwarte man,
Is dat niet een schoorsteenveger?’....
Vroeg aan Piet de kleine Jan.
‘Neen,’ zei Piet, ‘dat is een Neger.’ -
‘En waar komt die man van daan?’....
‘Ja, wat zal 'k je daarvan zeggen:
'k Weet je dat niet uit te leggen,
Maar het is een Indiaan.’ -
‘Heeft hij heel zijn levensdagen
Zich nog niet gewasschen, Piet?’
‘Jan! dat weet ik zelf haast niet;
Maar ga jij hem dat eens vragen.’

Uit de periode van Schenkman ook, zo te zien.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:08:28 #87
3542 Gia
User under construction
pi_132302714
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:03 schreef johannes_vermeer het volgende:
Het schijnt trouwens dat de anti Zwarte Piet lobby nu van plan is haar peilen te richten op de witgoed branche, omdat er wellicht wordt geïnsinueerd dat zwartslecht is.
Pijlen!!

Tjonge.
pi_132302743
Ja leuk ik verspreek me. Kunnen we dat herhalen misschien?
  Eindredactie Games vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:13:49 #89
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132302865
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
ik zal het even peilen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_132302875
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
Nu heeft die edit ook geen zin meer... Gia is een harde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')