abonnement Unibet Coolblue
  maandag 7 oktober 2013 @ 10:57:45 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131930239


Uit OP #1:
quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen:
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #1
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #2
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #3
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #4
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #5
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #6
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #7
POL / Het Grote Libertarisme Topic #8

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme, als een soort libertarische hardcore en light varianten:
quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Hieronder een FAQ mbt libertarisme:
http://www.libertarischepartij.nl/veel-gestelde-vragen/


Tip van de dag: overigens kan ik iedere deelnemer aan dit topic, met name de libertariërs onder ons, aanraden eerst eens Palmers A history of the modern world te lezen.... daarnaast strekt Fukuyama's The end of history and the last man tot aanbeveling... zodat je een beetje in perspectief over dit soort zaken kunt meepraten. Als jullie andere titels kennen? :P.

Tip van de dag #2: het libertarisch experiment kan van start gaan per 1 oktober as., check this: BNW / 1 Oktober grote ramp?

Game on! w/ .
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131930521
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 10:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als het voornaamste behaalde resultaat een eigen apartheidsstaatje is dan zegt dat wel wat lijkt me toch?

[..]

Voglens mij is onze moderne, westerse democratie een beter punt om mee te vergelijken. Ten opzichte daarvan is apartheid gewoon een achteruitgang en is het vreemd om dat te steunen.
Tja, er zijn nou eenmaal meer voorbeelden van overheden dan van private samenlevingen op vrijwillige basis.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:14:01 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930589
Het grappige is dat liertariers blijven redeneren vanuit een samenleving zoals de onze terwijl daarvoor in hun wereld ieder kader is weggeslagen.
pi_131930610
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:11 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Tja, er zijn nou eenmaal meer voorbeelden van overheden dan van private samenlevingen op vrijwillige basis.
Dat klopt en komt er een keer zo'n beweging boven borrelen dan is het vaak een vrij enge club. Enger dan onze Nederlandse overheid hoor :).
pi_131930613
Effe wat Gouden Dageraad-politici uitnodigen om hen te laten vertellen over hun visie op infrastructuur.

Niks aan de hand, toch? We hebben het niet over hun nazistische denkbeelden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131930646
Overigens gaan die Zuid-Afrikanen blijkbaar uit de doeken doen hij je een (racistische) vrijstaat op poten zet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131930656
Welke verschrikkelijke dingen ondersteunt die Orania club dan?
pi_131930673
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat klopt en komt er een keer zo'n beweging boven borrelen dan is het vaak een vrij enge club. Enger dan onze Nederlandse overheid hoor :).
Hoho, belasting heffen is een stuk enger dan keihard racisme.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:19:40 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930714
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:15 schreef KoosVogels het volgende:
Effe wat Gouden Dageraad-politici uitnodigen om hen te laten vertellen over hun visie op infrastructuur.

Niks aan de hand, toch? We hebben het niet over hun nazistische denkbeelden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de visie van de Grijze wolven op het ontslagrecht :+

Voor degenen die het vorige topic gemist hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 09:19 schreef Hexagon het volgende:
Kunnen libertariers eens uitleggen wat hun partij te zoeken heeft op bijeenkomsten van de neo apartheidsbeweging?

https://www.facebook.com/events/297186560413877/
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:21:10 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930748
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
Welke verschrikkelijke dingen ondersteunt die Orania club dan?
Ze zijn pro apartheid. Iets dat me toch helemaal niet te rijmen lijkt met libertarisme.
pi_131930797
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ze zijn pro apartheid. Iets dat me toch helemaal niet te rijmen lijkt met libertarisme.
Juist wel. Je kunt iemand immers niet dwingen mensen met een ander kleurtje te accepteren, nietwaar?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131930821
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef Hexagon het volgende:
Ze zijn pro apartheid. Iets dat me toch helemaal niet te rijmen lijkt met libertarisme.
Apartheid in welke zin? Het is nogal een beladen term.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:25:13 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930842
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Juist wel. Je kunt iemand immers niet dwingen mensen met een ander kleurtje te accepteren, nietwaar?
Nee maar voor een overheid zijn die een actief scheidingsbeleid voert is natuurlijk het andere uiterste.

Niet dat ik er van opkijk. Het toont immers ware aard.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:26:00 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930865
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Apartheid in welke zin? Het is nogal een beladen term.
Een staat die een actief segregatiebeleid voert.
pi_131930887
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Apartheid in welke zin? Het is nogal een beladen term.
Apartheid in de zin van gescheiden kleedhokjes voor jongens en meisjes.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131930944
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een staat die een actief segregatiebeleid voert.
Ik dacht dat ze zich juist hadden afgescheiden van de staat door met z'n allen in een klein dorpje te gaan wonen.
pi_131930949
De PVV, een club die ook wel eens flirt met het libertarisme, was ook al dol op die Orania-beweging.

http://www.spitsnieuws.nl(...)o-apartheidsbeweging
pi_131930989
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ze zijn pro apartheid. Iets dat me toch helemaal niet te rijmen lijkt met libertarisme.
Of juist wel. Het is niet alsof de link met (keiharde) racisten niet vaker voorkomt binnen de libertarische beweging.
pi_131930991
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze zich juist hadden afgescheiden van de staat door met z'n allen in een klein dorpje te gaan wonen.
Ja, omdat Apartheid is afgeschaft.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:30:04 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931006
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze zich juist hadden afgescheiden van de staat door met z'n allen in een klein dorpje te gaan wonen.
Ja omdat ze een staat die dit doet missen



Daar wil je als libertarier echt wat mee te maken hebben ja
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:30:57 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931024
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Juist wel. Je kunt iemand immers niet dwingen mensen met een ander kleurtje te accepteren, nietwaar?
Volgens mij is dat inderdaad de gedachte. Doordat de staat een gemengde samenleving afdwingt gaat men als rechtgeaarde negerhater maar op de anti-overheidstoer.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131931063
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef 99.999 het volgende:
De PVV, een club die ook wel eens flirt met het libertarisme, was ook al dol op die Orania-beweging.

http://www.spitsnieuws.nl(...)o-apartheidsbeweging
:') Kan het hier nog verder afzakken en dan mogen we ook nog een mod hiervoor bedanken.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:33:34 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931095
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

:') Kan het hier nog verder afzakken en dan mogen we ook nog een mod hiervoor bedanken.
Waarom mogen we de libertarische partij niet aanspreken op de contacten die ze er op nahouden?
pi_131931126
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

:') Kan het hier nog verder afzakken en dan mogen we ook nog een mod hiervoor bedanken.
de Libertarische partij kiest er zelf bewust voor de verbinding met zo'n apartheidsclub te zoeken. Net als eerder de PVV gedaan heeft.
Leuk om daar proberen mij de schuld van te geven maar wel erg gezocht...
pi_131931189
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja omdat ze een staat die dit doet missen

[ afbeelding ]

Daar wil je als libertarier echt wat mee te maken hebben ja
Beter dat ze op deze manier hun racisme laten blijken dan proberen een meerderheid in de zuid-afrikaans politiek te behalen toch?
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:38:07 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931224
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Beter dat ze op deze manier hun racisme laten blijken dan proberen een meerderheid in de zuid-afrikaans politiek te behalen toch?
Ja, maar waarom moet de libertarische partij nou uitgerekend vriendjes met hen worden?
pi_131931253
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Beter dat ze op deze manier hun racisme laten blijken dan proberen een meerderheid in de zuid-afrikaans politiek te behalen toch?
Is dat niet omdat ze dat niet meer kunnen nu ook niet-blanken rechten hebben in Zuid-Afrika? immers dat is wat ze het liefste zouden realiseren, terug naar de jaren voor de opheffing van de apartheid.
pi_131931258
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, maar waarom moet de libertarische partij nou uitgerekend vriendjes met hen worden?
Omdat ze een private samenleving hebben op basis van vrijwillige samenwerking. Nogmaals: het gaat om het fundament, niet om de verdere uitwerking.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:38:58 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931259
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

de Libertarische partij kiest er zelf bewust voor de verbinding met zo'n apartheidsclub te zoeken. Net als eerder de PVV gedaan heeft.
Leuk om daar proberen mij de schuld van te geven maar wel erg gezocht...
Van de FAQ van de LP:
quote:
Is het libertarisme (extreem) rechts?
Veel libertariërs hebben niet zo veel op met de termen ‘links’ en ‘rechts’. Zowel voorstanders van een sterke staat als tegenstanders van een sterke staat worden wel ‘rechts’ genoemd. Het libertarisme wordt gekenmerkt door het belang dat zij hecht aan zowel economische vrijheid als persoonlijke vrijheid. Hierdoor laat zij zich niet makkelijk plaatsen op het traditionele ‘links-rechts’-schema. Extreem rechts kan het libertarisme al helemaal niet genoemd worden vanwege het feit dat het libertarisme voor legalisering van drugs en tegen het bedrijven van een rassen- of gezinspolitiek is. Waar extreem rechts vaak voor maximale dwang van de staat is, is libertarisme tegen elke vorm van staatsdwang. Helaas scheppen (anti-kapitalistische) critici er soms een genoegen in om het libertarisme als extreem rechts af te schilderen. De reden hierachter is niet in de laatste plaats dat men blijkbaar een gedachtegoed wil diskwalificeren door gebruik te maken van termen met een nogal negatieve bijklank en het daarmee naar de marge van de samenleving wil verdringen.
Je bent bezig de volledige LP naar de marge van de samenleving te verdringen met deze associaties.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131931308
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

:') Kan het hier nog verder afzakken en dan mogen we ook nog een mod hiervoor bedanken.
:')

Bedank de LP maar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131931341
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

Van de FAQ van de LP:

[..]

Je bent bezig de volledige LP naar de marge van de samenleving te verdringen met deze associaties.
Maar waarom zoeken ze dan vol enthousiasme contact met een club die zowel die rassen- als gezinspolitiek met volle overgave bedrijft ;(?
pi_131931362
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

:')

Bedank de LP maar.
Bedenk goed Koos, het is altijd en overal de schuld van een ander. De libertariërs zullen nooit en te nimmer de schuld zoeken bij de eigen beweging of ideologie.
pi_131931386
Uit de OP: "Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'"
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:45:10 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931435
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Omdat ze een private samenleving hebben op basis van vrijwillige samenwerking. Nogmaals: het gaat om het fundament, niet om de verdere uitwerking.
Dus eigenlijk is racisme in liberopia wel prima?

Het is m.i. een van de voorbeelden waarom libertarisme vooral schijnvrijheid is. En het is lang niet de enige.
pi_131931437
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:43 schreef Pokkelmans het volgende:
Uit de OP: "Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'"
Gandhi preekte vrede en vrijheid. Maar die zal niet snel een bijeenkomst van die Orania-lui op poten hebben gezet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131931443
Wel een beetje goedkoop proberen te scoren dit. Hoe zit het met de contacten van andere partijen met de US? Die heeft ervoor gezorgd dat bijna 10% van de zwarte bevolking in de gevangenis zit.
pi_131931450
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:43 schreef Pokkelmans het volgende:
Uit de OP: "Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'"
Uit het bericht van Hexagon, de libertarische partij papt aan met een club die de apartheid in Zuid-Afrika bejubelt en die eerder al vriendjes werd met de PVV.

Leuk al die tegeltjeswijsheden maar de praktijk blijkt wat weerbarstiger. En het is nu niet bepaald de eerste keer dat extreem-rechts en de libertariërs dicht tegen elkaar aanschurken. De link tussen beide bewegingen komt wel ergens vandaan...
pi_131931467
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:30 schreef Hexagon het volgende:

Daar wil je als libertarier echt wat mee te maken hebben ja
Ik niet nee maar als die mensen een gemeenschap vormen op hun eigen stukje grond dan heb ik daar minder moeite mee, liever een eigen gemeenschap dan zulke mensen als buur. Ook zie ik liever dat zulke mensen geen politieke invloed hebben en dat hebben ze in het huidige systeem, zie het voorbeeld van du_ke over de pvv.

Wat mij betreft hetzelfde voor het homo-huwelijk, wil je dat als (kerk)gemeenschap niet dan doe je het niet maar dat is niet hetzelfde als het homo-huwelijk verbieden. Het is eigenlijk al absurd dat het huidige systeem wetten nodig heeft om te bepalen wie met elkaar mag trouwen. De (arbitraire) leeftijdsgrens is dan nog enigszins te verdedigen maar dat er een wet nodig is dat stelt dat partners van hetzelfde geslacht mogen trouwen is natuurlijk absurd, de enige die daar wat over te zeggen heeft zijn de betrokken personen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:46:38 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931484
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:43 schreef Pokkelmans het volgende:
Uit de OP: "Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'"
Precies omdat jullie schijnvrijheid voorstaan
pi_131931500
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel een beetje goedkoop proberen te scoren dit.
Klopt, boze 'Boeren' doen het vanouds gewoon goed in rechts/ conservatief Nederland. Niet voor niets ook dat een PVV daar ook mee probeert te scoren.
pi_131931511
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:34 schreef 99.999 het volgende:

Leuk om daar proberen mij de schuld van te geven maar wel erg gezocht...
Had het meer over de absurdistische opmerking over de PVV en je achterlijke poging om die ook maar in het libertarische kampt e plaatsen
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:47:39 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931516
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel een beetje goedkoop proberen te scoren dit. Hoe zit het met de contacten van andere partijen met de US? Die heeft ervoor gezorgd dat bijna 10% van de zwarte bevolking in de gevangenis zit.
Nee, niet naar anderen wijzen!
pi_131931593
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is racisme in liberopia wel prima?

Ben jij nu zo naïef om te denken dat je racisme uit kunt bannen door een overheid en wetgeving?

waarom wil je zo nodig een waardeoordeel? Omdat racisme in de huidige samenleving bestaat word er toch ook net gesteld dat racisme dan maar prima is?
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:50:50 #44
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931594
De FAQ van de LP is als een soort van bijbel. Het geeft een antwoord op alle vragen alleen valt er soms geen touw aan vast te knopen:
quote:
Is het libertarisme tegen anti-discriminatie wetgeving?
Het libertarisme is voor contractvrijheid tussen partijen. Dit betekent dat het aan een overheid niet is toegestaan om deze contractvrijheid te doorkruisen door middel van anti-discriminatie wetgeving. Voor zover anti-discriminatie wetgeving in het private domein wordt toegepast heeft dit in de praktijk tot gevolg dat mensen een door de overheid gegarandeerd recht krijgen tot de diensten en eigendommen van iemand anders. Libertariërs wijzen een dergelijke uitholling van de privaatrechtelijke contractsvrijheid en het eigendomsrecht ten zeerste af. Dit geldt in nog sterkere mate voor positieve discriminatie waar personen op basis van ras of sekse voorkeur krijgen ten opzichte van andere personenen. De enige situatie waar volgens sommige libertariërs anti-discrminatie wetgeving legitiem is, is bij de overheid. Maar ook hier kan volgens libertariërs worden volstaan met alleen het handhaven van gelijke rechten.
Oké. De LP is tegen het bedrijven van rassenpolitiek en dergelijke (dat is nobel) maar als burgers willen discrimineren dan moet dat dus wel kunnen. Als je geen negers in jouw bus wil hebben dan moeten de negers maar gaan lopen.

Artikel 1 van de Grondwet is om een reden het eerste artikel van onze Grondwet en ook min of meer de grondslag voor een moderne democratische rechtsstaat. De LP is dus oprecht van plan om een hele (al dan niet nieuwe) samenleving 300 jaar terug in de tijd te schieten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:52:11 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931623
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ben jij nu zo naïef om te denken dat je racisme uit kunt bannen door een overheid en wetgeving?

waarom wil je zo nodig een waardeoordeel? Omdat racisme in de huidige samenleving bestaat word er toch ook net gesteld dat racisme dan maar prima is?
Wat heeft dit nu weer te maken met het feit dat de libertarische partij dat racisme actief opzoekt?
pi_131931635
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Had het meer over de absurdistische opmerking over de PVV en je achterlijke poging om die ook maar in het libertarische kampt e plaatsen
Kan ik er wat aan doen dat de PVV met dezelfde club probeert te vrijen als de LP? En het is natuurlijk niet de eerste keer dat beide clubs dezelfde vijver proberen te bevissen...
pi_131931683
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, niet naar anderen wijzen!
Waarom niet? Wil je niet toegeven dat het nogal hypocriet is?
pi_131931719
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is racisme in liberopia wel prima?

Het is m.i. een van de voorbeelden waarom libertarisme vooral schijnvrijheid is. En het is lang niet de enige.
Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang. Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:56:59 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931729
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:54 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarom niet? Wil je niet toegeven dat het nogal hypocriet is?
Het feit dat andere partijen zich wellicht inlaten met dubieuze clubjes betekent niet dat het dan minder fout is van de libertarische partij.

En daar hebben we het hier over. Dus uitvluchten van "maar zullie doen het ook" zijn dus niet sterk.
pi_131931772
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kan ik er wat aan doen dat de PVV met dezelfde club probeert te vrijen als de LP? En het is natuurlijk niet de eerste keer dat beide clubs dezelfde vijver proberen te bevissen...
En hoe maakt dat de PVV libertarisch?
pi_131931774
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het feit dat andere partijen zich wellicht inlaten met dubieuze clubjes betekent niet dat het dan minder fout is van de libertarische partij.

En daar hebben we het hier over. Dus uitvluchten van "maar zullie doen het ook" zijn dus niet sterk.
Hierom heb ik ook een hekel aan politiek en dat gezeik over partijen en poppetjes uit die partijen. Ik praat liever over het gedachtegoed zelf. Ik geloof dat dit topic ook hiervoor bedoeld was.
pi_131931775
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik niet nee maar als die mensen een gemeenschap vormen op hun eigen stukje grond dan heb ik daar minder moeite mee, liever een eigen gemeenschap dan zulke mensen als buur. Ook zie ik liever dat zulke mensen geen politieke invloed hebben en dat hebben ze in het huidige systeem, zie het voorbeeld van du_ke over de pvv.
Binnen de gemeenschap weert men gewoon zwarten en homo's. Dat is gewoon een stevige invloed en aangezien het ook vooral dat soort bewegingen zijn die zich op deze wijze willen organiseren pleit je daarmee dus voor uitbreiding van racisme en homohaat, dat is nogal wat...
quote:
Wat mij betreft hetzelfde voor het homo-huwelijk, wil je dat als (kerk)gemeenschap niet dan doe je het niet maar dat is niet hetzelfde als het homo-huwelijk verbieden. Het is eigenlijk al absurd dat het huidige systeem wetten nodig heeft om te bepalen wie met elkaar mag trouwen. De (arbitraire) leeftijdsgrens is dan nog enigszins te verdedigen maar dat er een wet nodig is dat stelt dat partners van hetzelfde geslacht mogen trouwen is natuurlijk absurd, de enige die daar wat over te zeggen heeft zijn de betrokken personen.
In de Amerikaanse praktijk (want daar gaat het in het geval Ron Paul even over) is het wel het praktische gevolg van het huwelijk exclusief bij de kerken neerleggen. Die kunnen (en moeten) inderdaad niet gedwongen worden, overheden kunnen wel gedwongen worden die huwelijken te respecteren. En of je het nu leuk vindt of niet, dat is wel verdomde praktisch als het bijvoorbeeld over erfrecht gaat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:59:21 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931795
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang.
Dat is dus wat ik bedoel met schijnvrijheid.

quote:
Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
En dat is precies wat de apartheid is
pi_131931801
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ben jij nu zo naïef om te denken dat je racisme uit kunt bannen door een overheid en wetgeving?

waarom wil je zo nodig een waardeoordeel? Omdat racisme in de huidige samenleving bestaat word er toch ook net gesteld dat racisme dan maar prima is?
je bent pleitbezorger van een ideologie waar vooral die racisten baat bij lijken te hebben. Dan is een waardeoordeel toch niet teveel gevraagd?
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:00:39 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931831
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Hierom heb ik ook een hekel aan politiek en dat gezeik over partijen en poppetjes uit die partijen. Ik praat liever over het gedachtegoed zelf. Ik geloof dat dit topic ook hiervoor bedoeld was.
De contacten tussen Orania en de LP doen suggereren dat er de nodige overlap in hun gedachtegoed zit. En het is wel eens mooi boven tafel te krijgen welke.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:00:39 #56
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931832
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang. Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
Wat nou als ik als baas van het openbaar vervoer (volledig geprivatiseerd natuurlijk) in Amsterdam besluit dat ik alleen nog maar witte mensen in mijn bus en mijn trams wil hebben? Dit omdat witte mensen minder overlast veroorzaken dan mensen met een kleurtje, waarvan algemeen bekend is dat zij arm en crimineel zijn en stinken.

De busbanen en tramsporen zijn ook van mij (allemaal geprivatiseerd), dus 'kleurlingen' kunnen geen eigen openbaar vervoer oprichten. Dat sta ik niet toe en daar is simpelweg ook geen plek voor, aangezien er maar een tramspoor door de Leidsestraat past.

Hebben niet blanke mensen dan pech en moeten die allemaal lopen of is er in de libertarische heilstaat toch nog een mogelijkheid dat zij zich kunnen verplaatsen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131931882
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang. Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
Maar hoort een flinke toename van discriminatie op basis van geloof, seksualteit, sekse of huidskleur dan wel bij het libertarisme? Immers dat is het directe gevolg van waar je voor pleit.
pi_131931920
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:00 schreef Hexagon het volgende:
De contacten tussen Orania en de LP doen suggereren dat er de nodige overlap in hun gedachtegoed zit. En het is wel eens mooi boven tafel te krijgen welke.
Wat heeft dat met het libertarisme zelf te maken wat die lui er nog meer voor ideeën op nahouden?
pi_131931939
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang. Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
Fijn is dat. Winkel en kroegen kunnen dus mensen met een kleutje weigeren als ze dat willen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:05:06 #60
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931955
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar hoort een flinke toename van discriminatie op basis van geloof, seksualteit, sekse of huidskleur dan wel bij het libertarisme? Immers dat is het directe gevolg van waar je voor pleit.
Dat geloof ik dus ook. Het libertarisme kent natuurlijk veel zwakke plekken, maar dit is misschien wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131931968
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Binnen de gemeenschap weert men gewoon zwarten en homo's. Dat is gewoon een stevige invloed en aangezien het ook vooral dat soort bewegingen zijn die zich op deze wijze willen organiseren pleit je daarmee dus voor uitbreiding van racisme en homohaat, dat is nogal wat...
Maar dat doen die gemeenschappen nu ook en ze kunnen ook nog eens de politiek zodanig beïnvloeden dat hun gedrag opeens wettelijk als normaal gezien kan worden

[..]

quote:
In de Amerikaanse praktijk (want daar gaat het in het geval Ron Paul even over) is het wel het praktische gevolg van het huwelijk exclusief bij de kerken neerleggen. Die kunnen (en moeten) inderdaad niet gedwongen worden, overheden kunnen wel gedwongen worden die huwelijken te respecteren.
Overheden zouden al niet eens horen te kijken naar het geslacht en hoort zich volledig neutraal op te stellen omtrent het huwelijk.

In een libertarische samenleving is het overigens ook vrij simpel om zelf een religie te starten.

quote:
En of je het nu leuk vindt of niet, dat is wel verdomde praktisch als het bijvoorbeeld over erfrecht gaat.
En waarom zou de overheid zich moeten bemoeien met erfrecht en dat de overheid al onderscheid maakt in erfrecht of je getrouwd bent of niet is trouwens racisme en bovendien ziekelijke bemoeizucht.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:06:28 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131932006
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat heeft dat met het libertarisme zelf te maken wat die lui er nog meer voor ideeën op nahouden?
Dat de uitdragers van libertarisme het blijkbaar prima vinden om met Orania geassocieerd te worden.

Het is zoiets als een SP'er die komt spreken op een congres van de Gouden dageraad omdat ze ook eurosceptisch zijn.
pi_131932020
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

je bent pleitbezorger van een ideologie waar vooral die racisten baat bij lijken te hebben. Dan is een waardeoordeel toch niet teveel gevraagd?
Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben, ze bestaan immers in het huidige systeem ook en in het huidige systeem hebben ze meer kans om hun ideologie op te dringen.
pi_131932079
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat de uitdragers van libertarisme het blijkbaar prima vinden om met Orania geassocieerd te worden.

Het is zoiets als een SP'er die komt spreken op een congres van de Gouden dageraad omdat ze ook eurosceptisch zijn.
Ja daarom zei ik ook, ik praat liever over het gedachtegoed zelf in plaats van over het dagelijks leven van mensen die ik niet ken.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:09:14 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131932088
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:06 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben, ze bestaan immers in het huidige systeem ook en in het huidige systeem hebben ze meer kans om hun ideologie op te dringen.
Dat laatste mag je uitleggen. De meest machtige entiteit in de samenleving (de Staat) is door tal van regelingen en wetten er aangebonden om racistische ideologieën tegen te gaan. Een bescherming die in een libertarische samenleving volledig ontbreekt en waar iedereen zijn discriminerende gang kan gaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131932093
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

En hoe maakt dat de PVV libertarisch?
Ik heb slechts gezegd dat de PVV ook wel eens flirt met het libertarisme, dat is niet zo vreemd toch?

En ook andersom, de LP steunt blijkbaar niet alleen de apartheid maar ze steunt ook onze eigen extreem-rechtse club de PVV, zie:
http://www.libertarischep(...)ibertarische-partij/

quote:
Stap in de goede richting
„Afschaffen” is het dus nog niet helemaal wat de PVV voorstelt, en ‘Europa’ moet natuurlijk ‘EU’ zijn, maar toch zijn dit duidelijke stappen in de goede richting. Daarom steunt de LP dit initiatief, ook al gaat de PVV hiermee uiteraard nog niet ver genoeg.

En dit is ook wel een leuke voor de link tussen de LP en diverse extreme clubs waaronder de PVV
http://kafka.antenna.nl/?p=4374
pi_131932141
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat heeft dat met het libertarisme zelf te maken wat die lui er nog meer voor ideeën op nahouden?
Aangezien dat de hoofdactiviteit van die club is lijkt me dat niet van ondergeschikt belang als je een dergelijke club opzoekt...
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:11:04 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131932151
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:06 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben
Ik wel. Er is namelijk geen autoriteit die het kan bestrijden of racistisch handelen moeilijk kan maken.
pi_131932177
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:10 schreef 99.999 het volgende:
Aangezien dat de hoofdactiviteit van die club is lijkt me dat niet van ondergeschikt belang als je een dergelijke club opzoekt...
ik doelde op de lui binnen de LP
pi_131932219
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

Maar dat doen die gemeenschappen nu ook en ze kunnen ook nog eens de politiek zodanig beïnvloeden dat hun gedrag opeens wettelijk als normaal gezien kan worden

[..]
Oh, hoe werkt dat dan nu binnen bijvoorbeeld Nederland?

[..]
quote:
Overheden zouden al niet eens horen te kijken naar het geslacht en hoort zich volledig neutraal op te stellen omtrent het huwelijk.

In een libertarische samenleving is het overigens ook vrij simpel om zelf een religie te starten.

[..]
Leuk maar daar heeft dat homostel wat in een zuidelijke VS-staat wil trouwen natuurlijk geen bal aan als Ron Paul zijn zin krijgt...
quote:
En waarom zou de overheid zich moeten bemoeien met erfrecht en dat de overheid al onderscheid maakt in erfrecht of je getrouwd bent of niet is trouwens racisme en bovendien ziekelijke bemoeizucht.
Heel leuk maar conflicten over erfrecht zijn er al millennia en zijn niet spontaan verdwenen als de overheid verdwijnt. Daarom is erkenning van bijvoorbeeld een huwelijksband gewoon verdomde praktisch...

Of denk je werkelijk dat alle conflicten over erfenissen plots zijn verdwenen in libertopia?
pi_131932269
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat geloof ik dus ook. Het libertarisme kent natuurlijk veel zwakke plekken, maar dit is misschien wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.
Ach, er zijn hier al tientallen van dergelijke zaken aangedragen waar de theorie faalt in het aanleveren van een redelijke uitleg. De een wat beter voor te stellen dan de ander maar er is eigenlijk geen praktisch punt wat echt goed uitgelegd lijkt te kunnen worden.
pi_131932302
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:06 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben,
Zie bijvoorbeeld het Orania voorbeeld. Of de standpunten van een Ron Paul.
quote:
ze bestaan immers in het huidige systeem ook en in het huidige systeem hebben ze meer kans om hun ideologie op te dringen.
Hoeveel kans hebben ze binnen onze moderne westerse democratie dan precies?
Volgens mij aanzienlijk minder dan in een libertopia...
pi_131932312
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:11 schreef Hexagon het volgende:
Ik wel. Er is namelijk geen autoriteit die het kan bestrijden of racistisch handelen moeilijk kan maken.
Wat bedoel je eigenlijk precies met racisme als jij het erover hebt? Ik heb van drie verschillende definities gehoord: rassenhaat, het erkennen van rassenverschillen, of het anders (positief of negatief) behandelen van mensen puur op basis van ras.
pi_131932332
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat laatste mag je uitleggen. De meest machtige entiteit in de samenleving (de Staat) is door tal van regelingen en wetten er aangebonden om racistische ideologieën tegen te gaan.
De staat is juist in het verleden en heden de enige die racisme geïnstitutionaliseerd heeft en is bovendien weinig succesvol tegen individuele racisten.

quote:
Een bescherming die in een libertarische samenleving volledig ontbreekt en waar iedereen zijn discriminerende gang kan gaan.
Welke bescherming heb je nu dan? Als je gediscrimineerd word kun je de andere partij aanklagen/aangifte doen dat kan in een libertarische samenleving ook zeker als je in je vrijheid aangetast word en je kunt van de huidige situatie ook niet echt stellen dat het werkt maar je neemt in ieder geval de eventuele politieke invloed weg

Het word wel steeds meer duidelijker dat aanhangers van een (sterke) overheid een veel somberder beeld hebben van de mensheid.
pi_131932349
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat nou als ik als baas van het openbaar vervoer (volledig geprivatiseerd natuurlijk) in Amsterdam besluit dat ik alleen nog maar witte mensen in mijn bus en mijn trams wil hebben? Dit omdat witte mensen minder overlast veroorzaken dan mensen met een kleurtje, waarvan algemeen bekend is dat zij arm en crimineel zijn en stinken.

De busbanen en tramsporen zijn ook van mij (allemaal geprivatiseerd), dus 'kleurlingen' kunnen geen eigen openbaar vervoer oprichten. Dat sta ik niet toe en daar is simpelweg ook geen plek voor, aangezien er maar een tramspoor door de Leidsestraat past.

Hebben niet blanke mensen dan pech en moeten die allemaal lopen of is er in de libertarische heilstaat toch nog een mogelijkheid dat zij zich kunnen verplaatsen.
Dat is afhankelijk van de vorm libertarisme. In een minarchistisch systeem is er een minimale overheid die de grondrechten van de burgers en (de nakoming van) hun privaatrechtelijke verbintenissen moet waarborgen.

In een anarcho-kapitalistisch systeem is het mogelijk dat dat bedrijf is gebonden aan door de markt gegenereerd recht. Maar nog sterker is het feit dat het voeren van racistisch beleid slecht is voor de klandizie en dus de concurrentiepositie van het bedrijf. Niet alleen sluit je de gekleurde medemens uit, maar ook het verlichte deel van de niet-gediscrimineerde bevolking.

Daarbij vind ik het vreemd om over schijnvrijheid te spreken. Als ik als particulier weiger om een TV op marktplaats aan aan geïnteresseerde te verkopen, puur en alleen vanwege zijn huidskleur, dan kan ik dat nu ook doen.

quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar hoort een flinke toename van discriminatie op basis van geloof, seksualteit, sekse of huidskleur dan wel bij het libertarisme? Immers dat is het directe gevolg van waar je voor pleit.
Waarom zou dat toenemen?
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En dat is precies wat de apartheid is
Daarom snap ik de link die men probeert te leggen tussen het libertarisme en apartheid niet.
pi_131932370
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik wel. Er is namelijk geen autoriteit die het kan bestrijden of racistisch handelen moeilijk kan maken.
De wederkerigheid van betrekkingen in een samenleving werken denk ik sterker dan een "foei"-campagne van Sire.
pi_131932384
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik wel. Er is namelijk geen autoriteit die het kan bestrijden of racistisch handelen moeilijk kan maken.
Kom op hexagon ik had inmiddels wel beter van je verwacht, wij zijn libertariers geen anarchisten.

Verdiep je nu eerst eens een beetje.
pi_131932393
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:11 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

ik doelde op de lui binnen de LP
ja ik ook. Blijkbaar is er een deel van de LP die graag met een dergelijke club in de slag gaat. Dat mag hoor en het zal ook niemand hier echt verbazen maar dan is het ook niet vreemd wanneer je er op wordt aangesproken... Immers de apartheidscomponent is het belangrijkste kenmerk van Orania.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:19:56 #79
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131932397
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, er zijn hier al tientallen van dergelijke zaken aangedragen waar de theorie faalt in het aanleveren van een redelijke uitleg. De een wat beter voor te stellen dan de ander maar er is eigenlijk geen praktisch punt wat echt goed uitgelegd lijkt te kunnen worden.
Ik denk dat het eerder een uitdaging is om één punt te noemen waar een libertarische aanpak in de praktijk daadwerkelijk tot een verbetering leidt. Er valt gewoon te veel op aan te merken.

Ook als je de website van de LP doorscrolt kom je dan ook niets tegen. Het blijft toch wel een beetje een intellectuele kneuzenkermis. Allemaal halfbakken theorieën en begrippen die door elkaar heen worden gebruikt, zonder dat de auteurs echt weten aan te tonen dat ze er enig begrip van hebben. Keukentafel filosofie van de ergste soort.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131932466
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:19 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De wederkerigheid van betrekkingen in een samenleving werken denk ik sterker dan een "foei"-campagne van Sire.
:')
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131932474
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

De staat is juist in het verleden en heden de enige die racisme geïnstitutionaliseerd heeft en is bovendien weinig succesvol tegen individuele racisten.

[..]
In hoeverre komt dit nu binnen Nederland voor?
quote:
Welke bescherming heb je nu dan? Als je gediscrimineerd word kun je de andere partij aanklagen/aangifte doen dat kan in een libertarische samenleving ook zeker als je in je vrijheid aangetast word en je kunt van de huidige situatie ook niet echt stellen dat het werkt maar je neemt in ieder geval de eventuele politieke invloed weg
Want, als je in de lijnbus of op straat geweigerd wordt in libertopia vanwege je huidskleur op basis waarvan moet je dan iemand aanklagen? men mag in zijn of haar eigendom toch eigen regels verzinnen?

quote:
Het word wel steeds meer duidelijker dat aanhangers van een (sterke) overheid een veel somberder beeld hebben van de mensheid.
Dat valt best mee. Maar ons vertrouwen in racisten en wapengekkies is gewoon niet zo groot dat we ze alle vrijheid willen geven. Dat jij denkt dat die figuren zonder overheid plots wel verstandig worden lijkt mij vrij naief...
pi_131932520
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:18 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]Waarom zou dat toenemen?
Omdat het nu vaak verboden is en dat ook gehandhaafd wordt. Dat valt weg in libertopia. Dus zal racisme en discriminatie weer toenemen. Ook al aangezien een redelijk deel van de aanhang van het libertarisme dat o.a. is juist omdat ze dan weer openlijk kunnen discrimineren op bv ras of seksualiteit.


quote:
Daarom snap ik de link die men probeert te leggen tussen het libertarisme en apartheid niet.
Tja, de LP zal toch, net als de PVV een gedachte hebben bij het opzoeken van zo'n apartheidsclub?

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 12:25:01 ]
pi_131932547
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En dit is ook wel een leuke voor de link tussen de LP en diverse extreme clubs waaronder de PVV
http://kafka.antenna.nl/?p=4374
Haha, Martijn Uittenboogaard.
pi_131932550
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, hoe werkt dat dan nu binnen bijvoorbeeld Nederland?
bijvoorbeeld het fiscaal belonen van bepaald gedrag.

[..]

[..]

quote:
Leuk maar daar heeft dat homostel wat in een zuidelijke VS-staat wil trouwen natuurlijk geen bal aan als Ron Paul zijn zin krijgt...
Hoezo niet? Als de overheid geen onderscheid meer maakt tussen geslacht kan dat homostel gewoon trouwen alleen niet in de kerk van Ron Paul

[..]

quote:
Heel leuk maar conflicten over erfrecht zijn er al millennia en zijn niet spontaan verdwenen als de overheid verdwijnt. Daarom is erkenning van bijvoorbeeld een huwelijksband gewoon verdomde praktisch...

Of denk je werkelijk dat alle conflicten over erfenissen plots zijn verdwenen in libertopia?
Nee die zullen ongetwijfeld niet verdwijnen maar erfrecht zou los moeten staan van getrouwd of niet en zoals ik al zei zou de overheid niet moeten kijken naar geslacht, jij vind blijkbaar dat geslacht er wel degelijk toe doet.
pi_131932570
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik denk dat het eerder een uitdaging is om één punt te noemen waar een libertarische aanpak in de praktijk daadwerkelijk tot een verbetering leidt. Er valt gewoon te veel op aan te merken.

Ook als je de website van de LP doorscrolt kom je dan ook niets tegen. Het blijft toch wel een beetje een intellectuele kneuzenkermis. Allemaal halfbakken theorieën en begrippen die door elkaar heen worden gebruikt, zonder dat de auteurs echt weten aan te tonen dat ze er enig begrip van hebben. Keukentafel filosofie van de ergste soort.
klopt, maar dit zal men nooit toegeven :).
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:26:22 #86
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131932588
Mag je in Libertopia kleine kinderen lastig vallen?
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:27:11 #87
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131932609
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:18 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van de vorm libertarisme. In een minarchistisch systeem is er een minimale overheid die de grondrechten van de burgers en (de nakoming van) hun privaatrechtelijke verbintenissen moet waarborgen.

In een anarcho-kapitalistisch systeem is het mogelijk dat dat bedrijf is gebonden aan door de markt gegenereerd recht. Maar nog sterker is het feit dat het voeren van racistisch beleid slecht is voor de klandizie en dus de concurrentiepositie van het bedrijf. Niet alleen sluit je de gekleurde medemens uit, maar ook het verlichte deel van de niet-gediscrimineerde bevolking.

Daarbij vind ik het vreemd om over schijnvrijheid te spreken. Als ik als particulier weiger om een TV op marktplaats aan aan geïnteresseerde te verkopen, puur en alleen vanwege zijn huidskleur, dan kan ik dat nu ook doen.
Ik heb het nu over vervoer. Ik zit in een machtspositie aangezien ik de middelen bezit waar anderen voor hun vervoer van afhankelijk zijn. Voor een concurrentiepositie hoef ik niet te vrezen aangezien ik een monopoly heb. Er is in de stad (letterlijk) maar ruimte voor een vervoerder. Er is geen autoriteit die mijn positie kan aantasten aangezien dat onwenselijke overheidsinmenging zou zijn.

Of mij bussen vol zitten met blanken mensen of met een mengelmoes maakt voor de omzet weinig uit. Vervoer is een goed waar een constante en blijvende vraag naar is, waarin ik in kan voorzien. Ik heb gewoon geen zin om kleurlingen te vervoeren aangezien dat te veel gezeik oplevert. Klaar. Die gaan maar lopen, of fietsen en als dat te ver is blijven ze gewoon thuis. Als zij daardoor niet naar school kunnen of kunnen werken dan is dat in beginsel niet mijn probleem.

Voor de nakoming van grondrechten heb je trouwens wel veel meer nodig dan een minimale overheid ;) Daar zet je dus direct een deur mee open om een uitgebreide overheid te doen ontstaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131932610
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:19 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kom op hexagon ik had inmiddels wel beter van je verwacht, wij zijn libertariers geen anarchisten.

Verdiep je nu eerst eens een beetje.
Dit wisselt nogal per zogenaamde libertariër Chewie. Dat weet je zelf ook wel. Dat er meer varianten libertarisme zijn dan protestantse stromingen en dat ze stuk voor stuk zelf weer nieuwe definities verzinnen kunnen wij ook niks aan doen. Dan maar de grote gemene deler nemen.
pi_131932640
Maar goed, de nadelen blijven zich maar opstapelen. En toch blijven mensen volhouden. Koddig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131932668
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:25 schreef Chewie het volgende:

[..]

bijvoorbeeld het fiscaal belonen van bepaald gedrag.

[..]

[..]

[..]

Hoezo niet? Als de overheid geen onderscheid meer maakt tussen geslacht kan dat homostel gewoon trouwen alleen niet in de kerk van Ron Paul
En in de praktijk betekent dat dus dat het niet meer kan in grote gebieden. Het is gewoon een manier om vrouwen, homo's en zwarten rechten te ontzeggen die ze nu wel hebben. De conservatieve, christelijke, witte man is spekkoper bij het libertarisme want die mag lekker blijven onderdrukken...

quote:
Nee die zullen ongetwijfeld niet verdwijnen maar erfrecht zou los moeten staan van getrouwd of niet
helemaal geweldig hoor maar niet het geval in de praktijk en de wereld om je heen verdwijnt ook niet als lolbertarië tot stand komt...
quote:
en zoals ik al zei zou de overheid niet moeten kijken naar geslacht, jij vind blijkbaar dat geslacht er wel degelijk toe doet.
Waarom?
pi_131932670
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef 99.999 het volgende:
nieuwe definities verzinnen
zoals?
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:30:29 #92
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131932686
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb het nu over vervoer. Ik zit in een machtspositie aangezien ik de middelen bezit waar anderen voor hun vervoer van afhankelijk zijn. Voor een concurrentiepositie hoef ik niet te vrezen aangezien ik een monopoly heb. Er is in de stad (letterlijk) maar ruimte voor een vervoerder. Er is geen autoriteit die mijn positie kan aantasten aangezien dat onwenselijke overheidsinmenging zou zijn.

Of mij bussen vol zitten met blanken mensen of met een mengelmoes maakt voor de omzet weinig uit. Vervoer is een goed waar een constante en blijvende vraag naar is, waarin ik in kan voorzien. Ik heb gewoon geen zin om kleurlingen te vervoeren aangezien dat te veel gezeik oplevert. Klaar. Die gaan maar lopen, of fietsen en als dat te ver is blijven ze gewoon thuis. Als zij daardoor niet naar school kunnen of kunnen werken dan is dat in beginsel niet mijn probleem.

Voor de nakoming van grondrechten heb je trouwens wel veel meer nodig dan een minimale overheid ;) Daar zet je dus direct een deur mee open om een uitgebreide overheid te doen ontstaan.
Ja maar dan ga je met contracten werken waarin is vastgelegd wat je wel en niet mag......
pi_131932691
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit wisselt nogal per zogenaamde libertariër Chewie. Dat weet je zelf ook wel. Dat er meer varianten libertarisme zijn dan protestantse stromingen en dat ze stuk voor stuk zelf weer nieuwe definities verzinnen kunnen wij ook niks aan doen. Dan maar de grote gemene deler nemen.
Uiteraard verschilt dat maar dit is zo'n beetje in elk topic over libertarisme ter sprake gekomen dus het is buitengewoon flauw om daar maar over door te blijven gaan.

Ik snap dat het lastig voor je is met een ideologie wat zoveel vrijheid geeft en dat je daarom het idee hebt dat er zoveel stromingen zijn.
pi_131932698
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:28 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, de nadelen blijven zich maar opstapelen. En toch blijven mensen volhouden. Koddig.
Gelovigen Koos, in de jaren 70 waren de meeste aanhangers hier vermoedelijk fanatieke communisten geweest.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:31:58 #95
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131932718
Ik mis TS met zijn gelul.
pi_131932721
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

zoals?
Ach waar niet over eigenlijk? Maar eigenlijk alles wat een beetje politiek relevant is valt wel op. Bijvoorbeeld met verzonnen definities voor socialisten en dergelijke.
pi_131932739
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach waar niet over eigenlijk? Maar eigenlijk alles wat een beetje politiek relevant is valt wel op. Bijvoorbeeld met verzonnen definities voor socialisten en dergelijke.
Ik let altijd goed op gebruik van definities want dat is heel belangrijk voor een discussie dus vandaar dat ik het vraag. Jammer dat je geen voorbeelden geeft.
pi_131932746
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:30 schreef Chewie het volgende:

[..]

Uiteraard verschilt dat maar dit is zo'n beetje in elk topic over libertarisme ter sprake gekomen dus het is buitengewoon flauw om daar maar over door te blijven gaan.
De verhouding tussen wel of geen (minimale) overheid is pakweg 50-50 bij de libertariers hier en daarnaast nog weer heel wat tussenstromingen.
quote:
Ik snap dat het lastig voor je is met een ideologie wat zoveel vrijheid geeft en dat je daarom het idee hebt dat er zoveel stromingen zijn.
:'), daar heeft het natuurlijk weer geen zak mee te maken.
pi_131932760
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En in de praktijk betekent dat dus dat het niet meer kan in grote gebieden. Het is gewoon een manier om vrouwen, homo's en zwarten rechten te ontzeggen die ze nu wel hebben. De conservatieve, christelijke, witte man is spekkoper bij het libertarisme want die mag lekker blijven onderdrukken...

[..]

helemaal geweldig hoor maar niet het geval in de praktijk en de wereld om je heen verdwijnt ook niet als lolbertarië tot stand komt...

[..]

Waarom?
Jezus christus op een paard hoe kom je toch bij zoveel onzin. Leer je dat bij de introductie cursus ambtenaren voor dummies?

De conservatief christelijke witte man is nog niet eens 1% van de wereldbevolking.
pi_131932767
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik let altijd goed op gebruik van definities want dat is heel belangrijk voor een discussie dus vandaar dat ik het vraag. Jammer dat je geen voorbeelden geeft.
Bijvoorbeeld het roepen dat alle huidige politieke partijen in Nederland socialistisch zijn. Dat is iets wat je regelmatig ziet.
pi_131932818
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat laatste mag je uitleggen. De meest machtige entiteit in de samenleving (de Staat) is door tal van regelingen en wetten er aangebonden om racistische ideologieën tegen te gaan. Een bescherming die in een libertarische samenleving volledig ontbreekt en waar iedereen zijn discriminerende gang kan gaan.
Jij ziet fiscale voordelen voor mensen die leven zoals de overheid het liefst ziet, blijkbaar getrouwd met 2 kinderen, niet als discriminatie?
pi_131932941
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:34 schreef 99.999 het volgende:
Bijvoorbeeld het roepen dat alle huidige politieke partijen in Nederland socialistisch zijn. Dat is iets wat je regelmatig ziet.
Ze zijn in ieder geval allemaal socialistisch in dat ze allemaal een behoorlijk grote verzorgingsstaat, sociale zekerheid, onderwijs, gezondheidszorg voor de armen, minimumloon en daarmee gepaarde hoge belastingen willen.

Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
pi_131933056
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb het nu over vervoer. Ik zit in een machtspositie aangezien ik de middelen bezit waar anderen voor hun vervoer van afhankelijk zijn. Voor een concurrentiepositie hoef ik niet te vrezen aangezien ik een monopoly heb. Er is in de stad (letterlijk) maar ruimte voor een vervoerder. Er is geen autoriteit die mijn positie kan aantasten aangezien dat onwenselijke overheidsinmenging zou zijn.

Of mij bussen vol zitten met blanken mensen of met een mengelmoes maakt voor de omzet weinig uit. Vervoer is een goed waar een constante en blijvende vraag naar is, waarin ik in kan voorzien. Ik heb gewoon geen zin om kleurlingen te vervoeren aangezien dat te veel gezeik oplevert. Klaar. Die gaan maar lopen, of fietsen en als dat te ver is blijven ze gewoon thuis. Als zij daardoor niet naar school kunnen of kunnen werken dan is dat in beginsel niet mijn probleem.
Allereerst is het zeer onwaarschijnlijk dat je een monopoliepositie weet te bemachtigen, maar goed. Laten we stellen dát het je lukt om als enige vervoerder in een bepaalde regio actief te zijn. En dan bedoel ik ook echt álle vormen waarbij jij iemand anders een rit aan kan bieden. Bussen, treinen, trams, (fiets)taxi's en tuk-tuk's. En het liefst dan ook nog dat jij de straten, trambanen en rails
in prive-bezit hebt, zodat je nieuwe toetreders (die in het gat zullen springen van alle kleurlingen die jij weigert te bedienen) direct uit kan sluiten.

Dan laat je buiten beschouwing dat concurrentie zich niet tot één markt beperkt. Wordt het openbaar vervoer, om wat voor reden dan ook, niet meer toegankelijk voor een bepaalde groep: dan zal de vraag naar andere vormen van vervoer (auto's, fietsen) stijgen.

Bovendien creëer je met het uitsluiten van een groep een onbevredigde vraag. Slimme investeerders zullen daar in springen, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van alternatieve vormen van vervoer, of de aanleg van nieuwe wegen, die níet in jouw bezit zijn.

Uiteindelijk zullen die elementen jouw monopoliepositie aanvreten. De enige manier om duurzaam zo'n uitsluitend beleid te voeren is door 100% controle, over alle grond, en alle markten te hebben. En dan heb je dus een overheid.

quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit wisselt nogal per zogenaamde libertariër Chewie. Dat weet je zelf ook wel. Dat er meer varianten libertarisme zijn dan protestantse stromingen en dat ze stuk voor stuk zelf weer nieuwe definities verzinnen kunnen wij ook niks aan doen. Dan maar de grote gemene deler nemen.
Dit vind ik zo'n kinderachtig argument. Het is complete onzin dat er binnen welke politieke stroming dan ook meer eenduidigheid zou bestaan dan in het libetarisme. Binnen elke stroming heb je verschillende partijen, binnen die partijen weer verschillende scholen, binnen die scholen nog interne strubbelingen.

Het is juist prijzenswaardig dat de libertaristen hier vrij kunnen denken, en niet discussiëren aan de hand van een programmaboekje.
pi_131933219
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:40 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ze zijn in ieder geval allemaal socialistisch in dat ze allemaal een behoorlijk grote verzorgingsstaat, sociale zekerheid, onderwijs, gezondheidszorg voor de armen, minimumloon en daarmee gepaarde hoge belastingen willen.

Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
Je noemt allemaal ook niet-socialistische punten op. Heel normaal voor rechtse partijen.
De vergissing is te denken dat niet-socialistische stromingen vreselijk a-sociaal zijn .
Libertairisme is een uitzondering daarop.
pi_131933237
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gelovigen Koos, in de jaren 70 waren de meeste aanhangers hier vermoedelijk fanatieke communisten geweest.
Tsja, een christen of moslim valt ook niet zomaar van z'n geloof.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131933281
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Jij ziet fiscale voordelen voor mensen die leven zoals de overheid het liefst ziet, blijkbaar getrouwd met 2 kinderen, niet als discriminatie?
Niet als problematische discriminatie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:57:37 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131933282
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je eigenlijk precies met racisme als jij het erover hebt? Ik heb van drie verschillende definities gehoord: rassenhaat, het erkennen van rassenverschillen, of het anders (positief of negatief) behandelen van mensen puur op basis van ras.
Het uitsluiten van mensen op basis van ras is hier er meest kwalijke vorm. Iets dat Orania uitdraagt en wat de libertarische partij zelfs met een vriendschap ondersteunt.
pi_131933348
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

klopt, maar dit zal men nooit toegeven :).
Lekker gefundeerde kritiek ook.
pi_131933364
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het uitsluiten van mensen op basis van ras is hier er meest kwalijke vorm. Iets dat Orania uitdraagt en wat de libertarische partij zelfs met een vriendschap ondersteunt.
De libertarische partij ondersteunt de private samenleving op basis van vrijwillige samenwerking, niet de mogelijk racistische elementen hiervan.
pi_131933414
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De libertarische partij ondersteunt de private samenleving op basis van vrijwillige samenwerking, niet de mogelijk racistische elementen hiervan.
Lekker makkelijk :')
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131933417
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De libertarische partij ondersteunt de private samenleving op basis van vrijwillige samenwerking, niet de mogelijk racistische elementen hiervan.
Er is in dezen nooit afgesproken met de benadeelden dat ze benadeeld worden. Er is dus helemaal geen sprake van vrijwilligheid.
pi_131933450
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:33 schreef Chewie het volgende:

De conservatief christelijke witte man is nog niet eens 1% van de wereldbevolking.
Lijkt me nonsens.
Wat denk je van 20% van de Nederlandse bevolking ?
4 miljoen mannen ofzo ?
pi_131933541
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker makkelijk :')
Iets waaruit het tegendeel blijkt?
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is in dezen nooit afgesproken met de benadeelden dat ze benadeeld worden. Er is dus helemaal geen sprake van vrijwilligheid.
Je draait het nu ook om. Het is een private samenleving ter behoud van een cultuur. Enkel aanhangers van die cultuur kunnen lid worden. Met anderen wordt geen overeenkomst aangegaan. Dat is contractsvrijheid.
pi_131933598
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:33 schreef Chewie het volgende:

De conservatief christelijke witte man is nog niet eens 1% van de wereldbevolking.
En ze voelen zich bedreigd in hun machtspositie. Een kat in het nauw maakt nu eenmaal vreemde sprongen.

p.s. dat persoonlijke geneuzel mag je achterwege laten.
pi_131933619
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:40 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ze zijn in ieder geval allemaal socialistisch in dat ze allemaal een behoorlijk grote verzorgingsstaat, sociale zekerheid, onderwijs, gezondheidszorg voor de armen, minimumloon en daarmee gepaarde hoge belastingen willen.

Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
Wanneer je je zelf verzonnen definities hanteert mogelijk wel inderdaad ;)
pi_131933642
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:57 schreef Hexagon het volgende:
Het uitsluiten van mensen op basis van ras is hier er meest kwalijke vorm. Iets dat Orania uitdraagt en wat de libertarische partij zelfs met een vriendschap ondersteunt.
Kernpunt van het libertarisme is individuele vrijheid (dus ook de vrijheid om te gaan met wie en uit te sluiten wie je wil). Dit mag niet verboden of verplicht worden door een overheid.

Maar precies zoals Pokkelmans zegt, je kan het wel of niet eens zijn met de gevolgen hiervan. Niet alles wat mensen in vrijheid doen wordt automatisch toegejuicht door alle libertariers. Zo ook in deze casus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wegenbouwer op 07-10-2013 15:38:18 ]
pi_131933675
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:45 schreef Pokkelmans het volgende:

Het is juist prijzenswaardig dat de libertaristen hier vrij kunnen denken, en niet discussiëren aan de hand van een programmaboekje.
Vrij kunnen denken? Maar dat vind ik wel een heel bijzonder argument. Het zijn allemaal argumenten uit de boekjes en weblogjes die aangedragen worden hier. Dat heeft toch niets met vrij kunnen denken te maken? Dat is gewoon ideologisch anderen napraten. Of zijn pakweg communisten wat jou betreft ook van die echte vrijdenkers? Of mensen die de bijbel letterlijk nemen?
pi_131933689
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:10 schreef 99.999 het volgende:
Wanneer je je zelf verzonnen definities hanteert mogelijk wel inderdaad
Die zaken die ik noem vind je geen socialistische elementen? Allemaal op basis van gelijkheid, gelijke kansen en 'eerlijk' delen.
pi_131933704
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Lekker gefundeerde kritiek ook.
Je neemt een club als de LP wel serieus?
pi_131933713
quote:
11s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vrij kunnen denken? Maar dat vind ik wel een heel bijzonder argument. Het zijn allemaal argumenten uit de boekjes en weblogjes die aangedragen worden hier. Dat heeft toch niets met vrij kunnen denken te maken? Dat is gewoon ideologisch anderen napraten. Of zijn pakweg communisten wat jou betreft ook van die echte vrijdenkers? Of mensen die de bijbel letterlijk nemen?
Ik heb één flimpje gelinkt. De rest van mijn argumenten heb ik allemaal in eigen bewoording, en indien benodigd op een concreet geval toegesneden, gepost.
pi_131933719
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De libertarische partij ondersteunt de private samenleving op basis van vrijwillige samenwerking, niet de mogelijk racistische elementen hiervan.
Die zijn er integraal onderdeel van (en eigenlijk zelfs de reden om het op te zetten). Nogal een mager argument dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 13:16:15 ]
pi_131933740
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:07 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Iets waaruit het tegendeel blijkt?
Lekker makkelijk om je in woord te distantiëren van die racistische elementen terwijl je diezelfde elementen tegelijkertijd vrij baan geeft.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131933750
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je neemt een club als de LP wel serieus?
Serieuzer dan loze kritiek waarover je vervolgens met gelijkgestemden gaat staan jubelen dat je de spijker op zijn kop hebt geraakt.
pi_131933770
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Die zaken die ik noem vind je geen socialistische elementen? Allemaal op basis van gelijkheid, gelijke kansen en 'eerlijk' delen.
Nee, niet echt eigenlijk. maar dat is dus ook mijn probleem met het zelf verzinnen van definities om het eigen straatje schoon te vegen, het zorgt vooral voor veel verwarring.
pi_131933787
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik heb één flimpje gelinkt. De rest van mijn argumenten heb ik allemaal in eigen bewoording, en indien benodigd op een concreet geval toegesneden, gepost.
Jij doet wel je best inderdaad. Maar er lopen hier nog een aantal exemplaren rond. Een flink deel daarvan citeert bijna letterlijk van allerlei dubieuze weblogjes.
pi_131933788
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker makkelijk om je in woord te distantiëren van die racistische elementen terwijl je diezelfde elementen tegelijkertijd vrij baan geeft.
Dat is het idee van tolerantie.

quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die zijn er integraal onderdeel van (en eigenlijk zelfs de reden om het op te zetten). Nogal en mager argument dus.
quote:
In tegenstelling tot wat er vaak gesteld wordt behoort tot de uitdrukkelijke eisen om Oraniër te worden, niet die van blanke te zijn. Er wonen dan ook niet-blanken.
pi_131933799
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij doet wel je best inderdaad. Maar er lopen hier nog een aantal exemplaren rond. Een flink deel daarvan citeert bijna letterlijk van allerlei dubieuze weblogjes.
En recht daaronder een citaat van mij :P
pi_131933809
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:14 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Serieuzer dan loze kritiek waarover je vervolgens met gelijkgestemden gaat staan jubelen dat je de spijker op zijn kop hebt geraakt.
ok, ik kan me bij zo'n partij namelijk maar moeilijk voorstellen dat je ze serieus neemt. Maar alles kan natuurlijk.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:17:54 #129
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_131933836
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 00:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe enige vorm van samenwerking afbreuk kan doen aan een vrije markt.

[..]

Nu wel, wat mij betreft niet in een libertarische samenleving. Niet verboden, wel ongewenst voor de consument uiteraard.

[..]

Klopt, maar ik verwacht dat ze dit kartel nooit lang kunnen volhouden. Ten eerste zijn er (de dreiging van) nieuwe toetreders tot die markt, die nog eens extra geïnspireerd worden door de kunstmatig hoge prijzen van het kartel. Dat betekent immers dat er meer winst te behalen is.

Ten tweede heb je binnen het kartel ook spelers die gebaat zijn om de prijs stiekem iets te verlagen om daarmee meer klanten binnen te halen. Ook dit leidt tot instabiliteit van het kartel.
Volgens het marktmodel is het prijsmechanisme informatief en coordineert het als een onzichtbare hand de economische bedrijvigheid. Dit is het paradepaardje van het marktmodel.

Prijsafspraken tussen 'concurrenten' doorkruist dat. Je zou verwachten dat libertariers, die zwaar leunen op het prijsmechanisme, dit erkennen als een probleem. Maar nee.

Een ander sterk punt van het marktmodel is dat het informatie probleem van de centrale planner omzeilt wordt. Volgens marktfundamentalisten is dit informatie probleem voor een centrale planner onoplosbaar, maar de prijsmechanisme lost het automatisch op. Vervolgens wil Pokkelmans de consument verantwoord laten kopen. En ineens is het informatie probleem (dat je moeilijk kunt achterhalen wat er allemaal gebeurd en hoe je daar het beste op inspeelt) een simpel klusje voor iedere individu.

quote:
De klant is niet het kind, maar de ouders (of wie ook het kind wil laten besnijden). Die markt vind jij (ik ook trouwens) ongewenst omdat we dit een vorm van kindermishandeling vinden. Maar die markt is voor sommige culturen schijnbaar wel gewenst.

[..]

Ik zie nog steeds het verschil niet tussen die twee begrippen (objectiviteit en intersubjectiviteit) zoals jij ze gebruikt. Wat maakt de toetsbaarheid binnen de wetenschappelijke methode objectief? Dat deze werkt is toch ook 'slechts' een breed gedragen intersubjectieve mening?

[..]

Definieer je nu objectiviteit als "een uitspraak over de werkelijkheid"? Als ik zeg spruitjes zijn niet te vreten, dan is dat toch ook een uitspraak over de werkelijkheid. Toch zal niemand dit een objectief oordeel noemen.
Een typisch voorbeeld van een objectieve uitspraak is:

Het aarde heeft de vorm van een bol ipv een platte schijf.

quote:
Klopt, dit hoeft niet zo te zijn. Maar ik heb argumenten aangedragen om te denken dat dit wel zo is. De ene subjectieve voorstelling kan natuurlijk meer waarde hebben dan de andere.
Waarom kan de ene subjectieve voorstelling meer waarde hebben dan de andere? Dat kan alleen als er voldoende grond is voor objectiviteit.

De marktideologie zet zwaar in op subjectiviteit. De meeste mensen begrijpen wel dat oordelen afhankelijk zijn van degene die het oordeel velt.

Maar men gaat uit de weg wat de consequentie is van de stelling dat objectiviteit onmogelijk is. Als iedere objectiviteit onmogelijk is, dan is het marktmodel of het libertarisme ook niet te verdedigen als objectief beter, maar slechts te begrijpen als iemands voorkeur. Dan kun je dit hele topic wel stoppen. Over smaken valt niet te twisten.

quote:
Er zijn regels nodig die een vrije markt mogelijk maken, zoals het respecteren van andermans eigendom en het niet oplichten, als je dat bedoelt. Maar dit is geen ingrijpen in de vrije markt, zoals ik stelde.
Je gaat ervan uit dat een vrije markt een natuurlijke situatie is, maar dat is onaannemelijk.

quote:
Hoe ziet een planner beter dan de marktspelers dat een goed overgewaardeerd is? Waarom zou zijn mening beter zijn dan die van de markt? Toch niet omdat hij democratisch is gekozen mag ik hopen?
Omdat een marktspeler geen andere criterium van waarde kent dan de marktwaarde en zijn eigen subjectieve oordeel. En van die twee is de marktwaarde het superieure waardeoordeel, omdat daar vraag en aanbod van alle marktspelers in verwerkt is.

Maar objectief gezien zijn er nog andere criteria te bedenken. Bijvoorbeeld, of er veel voldoende woningen zijn voor alle woningzoekende. Of er veel mensen zijn die alleen woningen kopen als investering, in reactie op de jarenlange stijgende prijzen. Zo zijn er mensen die de ineenstorting van de onroerend goed bubble, waarmee de kredietcrisis begon, hebben voorspelt. Een centrale planner kan afstand nemen van een hype en de markt overgewaardeerd vinden. Terwijl volgens een echte marktgelover de markt per definitie altijd gelijk heeft.

quote:
Je kan het toch oneens zijn over andermans subjectieve oordeel en dit afkeuren. Daar is geen objectiviteit voor nodig.
Dat kan. Maar daarmee laat je buiten beschouwing dat objectieve feiten en logica ook een rol kunnen spelen. Als ik met mijn hamer op mijn duim sla, is dat heel wat anders dan als jij met jouw hamer op jouw duim slaat. Objectief gezien, is het niet zo duidelijk waarom het een beter is dan het ander.

Zo kun je geen probleem hebben met kinderarbeid, zolang het niet je eigen kinderen zijn. Geen probleem hebben met uitbuiting, als jij niet degene bent die wordt uitgebuit. Een subjectief oordeel dat verandert als je alleen de rollen van mensen verandert, terwijl de situatie gelijk blijft, is vreemd.

quote:
Ik verwacht dat als consumenten massaal tegen kinderarbeid zullen zijn en per se geen producten willen hebben die door kinderen zijn gemaakt, ze veel geld voor informatie over zullen hebben die daarmee te maken heeft. Ze willen dan dus meer betalen voor een product waarvan ze betrouwbare info hebben dat dit niet met kinderarbeid is gemaakt.

Ik denk dat het de meeste mensen gewoon weinig kan schelen en dat het daarom lijkt dat die info niet in de prijs zit. Maar mensen willen over het algemeen gewoon liever een goedkoop product.
Als mensen dit wel verantwoord willen doen, dan hebben ze een groot informatie probleem. Een etiketje dat zegt dat het product niet door kinderen is gemaakt, is onvoldoende. Want
- niet alle kinderarbeid is slecht
- kinderen zouden ook een zinnig alternatief moeten hebben, zoals onderwijs. Als het alternatief bestaat uit verhongeren, hebben ze er niets aan.
- de informatie op het label moet wel betrouwbaar zijn, en hoe controleer je dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 07-10-2013 16:47:12 ]
The view from nowhere.
pi_131933846
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:16 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

En recht daaronder een citaat van mij :P
:D.
pi_131933865
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:16 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is het idee van tolerantie.

[..]


[..]

Misschien moet je eens wat meer artikelen lezen over dat stadje in plaats van blindelings te vertrouwen op de woorden van die lui.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131933901
Maar goed.

Beste libertariers, ik mag negers en Marokkanen weren uit mijn kroeg in Libertopia?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131933941
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:15 schreef 99.999 het volgende:
Nee, niet echt eigenlijk. maar dat is dus ook mijn probleem met het zelf verzinnen van definities om het eigen straatje schoon te vegen, het zorgt vooral voor veel verwarring.
Volgens mij ben jij juist degene die voor verwarring zorgt door zelf een afwijkende definitie te willen gebruiken. Maar vertel, wat is de definitie van socialisme volgens jou?
pi_131933977
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:20 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij juist degene die voor verwarring zorgt door zelf een afwijkende definitie te willen gebruiken. Maar vertel, wat is de definitie van socialisme volgens jou?
In elk geval past binnen die definitie het idee dat alle Nederlandse partijen socialistisch zijn. Dat gaat hooguit (en zelfs dan niet helemaal) op voor de SP.
pi_131934005
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien moet je eens wat meer artikelen lezen over dat stadje in plaats van blindelings te vertrouwen op de woorden van die lui.
Ze zijn er in andere artikelen inderdaad vrij open over dat zwarten en homo's gewoon geweerd worden. Wonen mag als je je aansluit bij hun levensstijl.
pi_131934017
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:20 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij juist degene die voor verwarring zorgt door zelf een afwijkende definitie te willen gebruiken. Maar vertel, wat is de definitie van socialisme volgens jou?
In jullie optiek ben je al socialistisch als je de brandweer via de staat laat regelen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934052
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed.

Beste libertariers, ik mag negers en Marokkanen weren uit mijn kroeg in Libertopia?
Ben je al eens met een groepje allochtonen op stap geweest in de hoofdstraat en een willekeurige stad in Nederland?
pi_131934053
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze zijn er in andere artikelen inderdaad vrij open over dat zwarten en homo's gewoon geweerd worden. Wonen mag als je je aansluit bij hun levensstijl.
Ze houden zelf vol dat ze niet racistisch zijn, maar in praktijk pakt dat toch heel anders uit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934071
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed.

Beste libertariers, ik mag negers en Marokkanen weren uit mijn kroeg in Libertopia?
Ja... dat mag.... dat is jouw vrijheid.
Je mag ook de kelders volstouwen met slaven.
Af en toe eentje martelen en vermoorden.
Dat is niet strafbaar.

Boze burgers mogen de kroeg boycotten, dat is hun vrijheid.
Ze mogen jou veel geld bieden, de slaven opkopen. Slavenhandel mag ook
Met geweld de slaven bevrijden is ook niet verboden, maar dat is dwang dus en iemands vrijheid ontnemen dus de echte libertariër kan dat niet ondersteunen, volgens de theorie
pi_131934085
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ze houden zelf vol dat ze niet racistisch zijn, maar in praktijk pakt dat toch heel anders uit.
Met als geweldig argument wat ik ergens las dat er soms wel eens een zwarte monteur wordt gestuurd door het telecombedrijf en dat ze die dan niet tegenhouden bij de grens van het dorp.
pi_131934089
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ben je al eens met een groepje allochtonen op stap geweest in de hoofdstraat en een willekeurige stad in Nederland?
Dat is dus een ja. Ik mag selecteren op huidskleur. Mag ik homo's ook weren?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934137
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is dus een ja. Ik mag selecteren op huidskleur. Mag ik homo's ook weren?
In beginsel geldt: jouw huis, jouw regels. Dat is de uitgangspositie in een anarcho-kapitalistisch systeem, tot je je bindt een een LEA of een ander regelstellend orgaan. In een minarchistisch systeem zullen er gewoon overheidsregels zijn.
pi_131934181
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ben je al eens met een groepje allochtonen op stap geweest in de hoofdstraat en een willekeurige stad in Nederland?
Ja hoor.... Was oergezellig.
pi_131934185
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:27 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

In beginsel geldt: jouw huis, jouw regels. Dat is de uitgangspositie in een anarcho-kapitalistisch systeem, tot je je bindt een een LEA of een ander regelstellend orgaan. In een minarchistisch systeem zullen er gewoon overheidsregels zijn.
Je beseft dat je dubieuze uitwassen daarmee in de hand werkt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934228
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je beseft dat je dubieuze uitwassen daarmee in de hand werkt?
Zoals?
pi_131934242
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:27 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

In beginsel geldt: jouw huis, jouw regels. Dat is de uitgangspositie in een anarcho-kapitalistisch systeem, tot je je bindt een een LEA of een ander regelstellend orgaan.
"regelstellend orgaan"
Zeg dan gewoon rechtuit dat dit een overheid is.
Doe niet zo schijnheilig. Liberalen hebben geen moeite met die erkenning.
pi_131934339
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

"regelstellend orgaan"
Zeg dan gewoon rechtuit dat dit een overheid is.
Doe niet zo schijnheilig. Liberalen hebben geen moeite met die erkenning.
het kan natuurlijk ook een kerkgenootschap zijn of een feodale heer die deze taak op zich neemt :+
pi_131934392
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:30 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Zoals?
Van racisten die openlijk haat preken en oproepen tot geweld tot een breed scala aan winkels en attracties die mensen met een kleurtje weigeren.

Iets wat de sociale samenhang niet bepaald bevordert.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934426
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
Je beseft dat je dubieuze uitwassen daarmee in de hand werkt?
Je doet net of het hebben van een overheid die bijna alles regelt niet leidt tot dubieuze uitwassen.
pi_131934500
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Van racisten die openlijk haat preken en oproepen tot geweld tot een breed scala aan winkels en attracties die mensen met een kleurtje weigeren.

Iets wat de sociale samenhang niet bepaald bevordert.
Dus je denkt dat de enige reden dat die negers hier überhaupt niet omkomen van de honger is dat supermarkten worden gedwongen hen binnen te laten :'D?
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:40:12 #151
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131934517
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Allereerst is het zeer onwaarschijnlijk dat je een monopoliepositie weet te bemachtigen, maar goed. Laten we stellen dát het je lukt om als enige vervoerder in een bepaalde regio actief te zijn. En dan bedoel ik ook echt álle vormen waarbij jij iemand anders een rit aan kan bieden. Bussen, treinen, trams, (fiets)taxi's en tuk-tuk's. En het liefst dan ook nog dat jij de straten, trambanen en rails
in prive-bezit hebt, zodat je nieuwe toetreders (die in het gat zullen springen van alle kleurlingen die jij weigert te bedienen) direct uit kan sluiten.

Dan laat je buiten beschouwing dat concurrentie zich niet tot één markt beperkt. Wordt het openbaar vervoer, om wat voor reden dan ook, niet meer toegankelijk voor een bepaalde groep: dan zal de vraag naar andere vormen van vervoer (auto's, fietsen) stijgen.
Nee, het is zelfs zeer waarschijnlijk dat ik een monopoly positie verwerf. Dit omdat de infrastructuur (rails en busbanen) een natuurlijke monopoly behelzen. Als er geen splitsing hoeft te zijn dus vervoerder en beheerder (zoals in Nederland door de staat wel wordt afgedwongen) dan is de beheerder direct ook monopolist op het vervoer.

Hiervoor hoef ik niet eens alle vormen van vervoer in bezit te hebben. Alleen het openbaar vervoer is al voldoende. Als je bekend bent met de verkeerssituatie in Amsterdam dan weet je dat de ruimte voor alternatieven vormen van vervoer zeer beperkt tot niet bestaand is. Een stijging in autoverkeer maakt mij weinig uit. Het verkeer zit dan muur en muurvast, alleen mijn busbanen (Waarmee ik trouwens ook een belangrijke positie verwerf met betrekking tot de tunnels) zijn vrij van verkeer.

Daarnaast is de vraagprijs van een taxi per KM aanzienlijk hoger dan wat een metro per KM vraagt. De kans is klein dat de meeste burgers over de financiële middelen beschikken om hun OV verkeer te vervangen door alternatief vervoer. Er is dus geen andere markt.
quote:
Bovendien creëer je met het uitsluiten van een groep een onbevredigde vraag. Slimme investeerders zullen daar in springen, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van alternatieve vormen van vervoer, of de aanleg van nieuwe wegen, die níet in jouw bezit zijn.

Uiteindelijk zullen die elementen jouw monopoliepositie aanvreten. De enige manier om duurzaam zo'n uitsluitend beleid te voeren is door 100% controle, over alle grond, en alle markten te hebben. En dan heb je dus een overheid.
Waar willen zij die wegen dan gaan aanleggen? Er is geen ruimte ;) Investeerders kunnen willen wat zij willen, niet in Amsterdam.

Ik hoef geen 100% controle te hebben. Als ik alleen al de beheerder ben is dat meer dan voldoende. De burger heeft geen enkele mogelijkheid om inspraak te hebben op mijn beleid. Mijn beleid kan gevormd zijn op basis van verschillende uitgangspunten. Het belangrijkste wapen dat de consument heeft (exit strategie, dus niet kopen) is geen optie omdat ik een dienst aanbied (betaalbaar vervoer) die de burger wel moet aannemen. Mensen gaan niet voor hun plezier met de metro, maar omdat het de goedkoopste en snelste manier is naar hun eindbestemming.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:40:13 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131934518
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je beseft dat je dubieuze uitwassen daarmee in de hand werkt?
Grappig dat jij daarmee komt, die vind dat eigen boeren eerst moeten, die de EU markt gesloten wilt houden voor boeren uit Afrika hun producten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131934533
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:37 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je doet net of het hebben van een overheid die bijna alles regelt niet leidt tot dubieuze uitwassen.
Altijd weer dat wijzen naar anderen.

Zeg gewoon in duidelijke bewoordingen dat racisme geen probleem is in Libertopia.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934569
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Grappig dat jij daarmee komt, die vind dat eigen boeren eerst moeten, die de EU markt gesloten wilt houden voor boeren uit Afrika hun producten.
Altijd weer dat jij-bakken. Hoe verandert dat ook maar iets aan mijn punt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:44:12 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131934620
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Altijd weer dat jij-bakken. Hoe verandert dat ook maar iets aan mijn punt?
Iets met potten en ketels
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131934641
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iets met potten en ketels
Zou je voor de verandering ook eens inhoudelijk op de vraag van Koos in willen gaan?
pi_131934679
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
Altijd weer dat wijzen naar anderen.

Zeg gewoon in duidelijke bewoordingen dat racisme geen probleem is in Libertopia.
Dat is niet wijzen naar anderen, dat is de plus- en minpunten van twee situaties tegen elkaar afwegen.

Beide systemen zullen problemen en uitwassen kennen. De vraag is in welke zullen deze erger zijn.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:46:16 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131934680
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zou je voor de verandering ook eens inhoudelijk op de vraag van Koos in willen gaan?
Ik constateer slechts dat Koos hier gilt over het beperken van vrijheden van anderen en dit als verwijt ziet maar daar zelf absoluut niet vies van is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131934703
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iets met potten en ketels
Bescherming van de eigen markt is niet gedreven door racisme.

Overigens las ik onlangs dat de EU wel te porren is voor het afbreken van handelsbarrieres, maar dat men daar in Afrika niet zo voor is te porren. Voor wat, hoort wat immers.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934738
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik constateer slechts dat Koos hier gilt over het beperken van vrijheden van anderen en dit als verwijt ziet maar daar zelf absoluut niet vies van is.
Maar jij vindt het prima dat jij wordt geweigerd in een kroeg in Libertopia omdat je een rugridder bent?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934739
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik constateer slechts dat Koos hier gilt over het beperken van vrijheden van anderen en dit als verwijt ziet maar daar zelf absoluut niet vies van is.
Ja, je probeert er weer andere zaken bij te halen in plaats van gewoon in te gaan op de discussie. Probeer dat eens niet te doen aub.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:48:25 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131934742
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bescherming van de eigen markt is niet gedreven door racisme.

Buitensluiten is buitensluiten, racisme of bescherming van markt is slechts een excuus om anderen in eigen belang buiten te sluiten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131934822
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
Maar jij vindt het prima dat jij wordt geweigerd in een kroeg in Libertopia omdat je een rugridder bent?
Bij jou zit er schijnbaar niets tussen een actie van een ander prima vinden en iemand opsluiten vanwege een actie.
Je kan het toch ook oneens zijn met iemand en hem toch met rust laten.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:51:52 #164
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131934836
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Buitensluiten is buitensluiten, racisme of bescherming van markt is slechts een excuus om anderen in eigen belang buiten te sluiten.
Het eigenbelang lijkt me nou juist een hoeksteen van het libertarisme.
pi_131934858
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bescherming van de eigen markt is niet gedreven door racisme.

Overigens las ik onlangs dat de EU wel te porren is voor het afbreken van handelsbarrieres, maar dat men daar in Afrika niet zo voor is te porren. Voor wat, hoort wat immers.
De problematiek is in de praktijk ook redelijk beperkt. De supermarkten liggen vol met producten die een link hebben met bijvoorbeeld Afrika. Het gaat bij beperkingen nog om een redelijk beperkt aantal producten (bijvoorbeeld bananen en suiker om wat voormalige koloniën te helpen) en die beperkingen liggen gelukkig ook flink onder vuur.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:53:11 #166
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131934879
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:51 schreef Reya het volgende:

[..]

Het eigenbelang lijkt me nou juist een hoeksteen van het libertarisme.
Vrijheid is de hoeksteen van het libertarisme
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131934893
Oh god mensen, Piet heeft weer iets gevonden waar hij zich in vast kan bijten. Negeren maar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:54:26 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131934916
Ga je nog wat doen aan dat gescheld van Koos, duke?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:55:19 #169
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131934939
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 07:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ok, je geeft dus gewoon toe dat ik gelijk heb. Dank daarvoor en de volgende keer hoef je dus ook niet zo moeilijk te doen :).
Je hebt natuurlijk helemaal geen gelijk. Gedwongen collectiviteit staat hoog in het vaandel bij je merk ik. De groenteboer die naast de AH zit kan je zo ook omschrijven als freerider omdat hij meeprofiteert van de aanzuigende werking van de grootgrutter.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131934948
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga je nog wat doen aan dat gescheld van Koos, duke?
:')
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131934974
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk helemaal geen gelijk. Gedwongen collectiviteit staat hoog in het vaandel bij je merk ik. De groenteboer die naast de AH zit kan je zo ook omschrijven als freerider omdat hij meeprofiteert van de aanzuigende werking van de grootgrutter.
Hoezo? De kans is groot dat hij meer huur betaalt voor die gunstige locatie?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:56:49 #172
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131934975
Maar goed, met het libertarisme zoals dat veelal op internetfora wordt gepropageerd, zie ik twee voorname problemen. Het eerste is dat het zeer absolutistisch van karakter is, en dat het te theoretisch van karakter is, terwijl te weinig pragmatische argumenten worden toegepast. het tweede is dat veel types die zich met het libertarisme associëren ofwel snel overgaan op samenzweringsdenken, ofwel er nog andere ideeën met een wat onfris karakter op nahouden.

Voor beide geldt dat het niet noodzakelijk het geval hoeft te zijn. Californië heeft bijvoorbeeld jarenlang een Libertarische partij gehad die vrij pragmatisch van karakter was en probeerde op deelonderwerpen overwinningen te halen, ook al was dat binnen een étatistisch bestel.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:57:36 #173
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935006
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vrijheid is de hoeksteen van het libertarisme
De vrijheid om anderen te molesteren, bijvoorbeeld? Ik noem het "zelfverdediging".
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:58:33 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131935041
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:57 schreef Reya het volgende:

[..]

De vrijheid om anderen te molesteren, bijvoorbeeld? Ik noem het "zelfverdediging".
Nee
Jouw vrijheid eindigt waar hij die van anderen beperkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:59:10 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935062
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vrijheid is de hoeksteen van het libertarisme
Schijnvrijheid is de hoeksteen an het libertarisme

  maandag 7 oktober 2013 @ 13:59:47 #176
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935073
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee
Jouw vrijheid eindigt waar hij die van anderen beperkt.
Ik voel me beperkt door jouw vrijheid van meningsuiting.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:00:22 #177
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131935084
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Altijd weer dat wijzen naar anderen.

Zeg gewoon in duidelijke bewoordingen dat racisme geen probleem is in Libertopia.
Je bepaalt zelf met wie je omgaat in een vrije samenleving. De reden daarvan kies je zelf.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131935086
Je hebt in ieder geval de vrijheid om anderen te discrimineren. Dat is wel zo prettig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:01:21 #179
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131935110
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:00 schreef KoosVogels het volgende:
Je hebt in ieder geval de vrijheid om anderen te discrimineren. Dat is wel zo prettig.
Zolang je maar geen geweld initieert.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131935120
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je bepaalt zelf met wie je omgaat in een vrije samenleving. De reden daarvan kies je zelf.
We hebben het niet over een vriendengroepje, maar over bijvoorbeeld kroegeigenaren die mensen weren vanwege hun huidskleur. Dat moet dus kunnen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:03:12 #181
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935164
Grappig hoe sommigen pretenderen dat Libertariërs pro-apartheid zijn. Mensen als Thomas Sowell liggen op dit moment dubbel van het lachen, juist om dit soort ridicule uitspraken.

Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving :')

Ieder mag zijn eigen regels maken op zijn eigen grondgebied wat mij betreft, mits men zich houdt aan het NAP. (Non-Agressie Principe).
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het huwelijk, ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat homo's niet kunnen & mogen trouwen, (Ja dit gebeurt in overheidstopia :') :') ) Maar, ik het ook niet eens met mensen die zeggen dat homo's overal moeten kunnen trouwen.
Wij nemen de 3e positie in, de staat heeft niks in het huwelijk te zoeken, dwing instituties niet om homo's wel of niet te trouwen, dat kunnen ze prima zelf uitmaken. :)
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131935182
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:40 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, het is zelfs zeer waarschijnlijk dat ik een monopoly positie verwerf. Dit omdat de infrastructuur (rails en busbanen) een natuurlijke monopoly behelzen. Als er geen splitsing hoeft te zijn dus vervoerder en beheerder (zoals in Nederland door de staat wel wordt afgedwongen) dan is de beheerder direct ook monopolist op het vervoer.

Hiervoor hoef ik niet eens alle vormen van vervoer in bezit te hebben. Alleen het openbaar vervoer is al voldoende. Als je bekend bent met de verkeerssituatie in Amsterdam dan weet je dat de ruimte voor alternatieven vormen van vervoer zeer beperkt tot niet bestaand is. Een stijging in autoverkeer maakt mij weinig uit. Het verkeer zit dan muur en muurvast, alleen mijn busbanen (Waarmee ik trouwens ook een belangrijke positie verwerf met betrekking tot de tunnels) zijn vrij van verkeer.

Daarnaast is de vraagprijs van een taxi per KM aanzienlijk hoger dan wat een metro per KM vraagt. De kans is klein dat de meeste burgers over de financiële middelen beschikken om hun OV verkeer te vervangen door alternatief vervoer. Er is dus geen andere markt.

[..]

Waar willen zij die wegen dan gaan aanleggen? Er is geen ruimte ;) Investeerders kunnen willen wat zij willen, niet in Amsterdam.

Ik hoef geen 100% controle te hebben. Als ik alleen al de beheerder ben is dat meer dan voldoende. De burger heeft geen enkele mogelijkheid om inspraak te hebben op mijn beleid. Mijn beleid kan gevormd zijn op basis van verschillende uitgangspunten. Het belangrijkste wapen dat de consument heeft (exit strategie, dus niet kopen) is geen optie omdat ik een dienst aanbied (betaalbaar vervoer) die de burger wel moet aannemen. Mensen gaan niet voor hun plezier met de metro, maar omdat het de goedkoopste en snelste manier is naar hun eindbestemming.
Ja maar als die goedkoopste en snelste manier wegvalt blijft hun vraag onbevredigd. Die zullen hun heil zoeken in alternatieven, die buiten "jouw" markt vallen, of een nieuwe aanbieder weten te overtuigen toe te treden tot "jouw" markt.

De openbaar-vervoersmarkt is niet afgebakend. Wordt het openbaar vervoer ontoegankelijk, dan worden fietsen, auto's, teleconferentiemiddelen en bezorgdiensten relatief aantrekkelijker.

Binnen die markt creëer je de mogelijkheid voor een nieuwe toetreder om plots zo'n 50% van de markt in handen te krijgen (de gekleurde medemens in Amsterdam). Dat maakt een aantrekkelijke vooruitzicht voor het graven van een nieuw metrotunneltje, desnoods het aanleggen van een kabelbaantje.

Een monopoliepositie kan je zonder overheid alleen handhaven door effectief aan de vraag van de markt te voldoen. Racistische elementen horen daar niet bij.
pi_131935242
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Myph. het volgende:
Grappig hoe sommigen pretenderen dat Libertariërs pro-apartheid zijn. Mensen als Thomas Sowell liggen op dit moment dubbel van het lachen, juist om dit soort ridicule uitspraken.

Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving :')

Ieder mag zijn eigen regels maken op zijn eigen grondgebied wat mij betreft, mits men zich houdt aan het NAP. (Non-Agressie Principe).
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het huwelijk, ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat homo's niet kunnen & mogen trouwen, (Ja dit gebeurt in overheidstopia :') :') ) Maar, ik het ook niet eens met mensen die zeggen dat homo's overal moeten kunnen trouwen.

Wij nemen de 3e positie in, de staat heeft niks in het huwelijk te zoeken, dwing instituties niet om homo's wel of niet te trouwen, dat kunnen ze prima zelf uitmaken. :)
We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131935275
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Apartheid suggereert al een geïnstitutionaliseerd karakter. Dat past sowieso niet in een libertarische samenleving.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:06:45 #185
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935284
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Hoezo? zijn wij verantwoordelijk voor andermans intuïtie en gedrag? Nee. Iemand die dus zoiets wil zal zich bij veel mensen niet populair maken, bij een enkele wel. Nou, who cares?
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:07:06 #186
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935289
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:06 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Apartheid suggereert al een geïnstitutionaliseerd karakter. Dat past sowieso niet in een libertarische samenleving.
Ook dat.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:07:20 #187
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935297
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Dat lijkt me toch niet juist; Apartheid impliceert dwingend optreden van overheidswege, en libertariërs zijn nou juist tegen elke vorm van overheid gekant.
pi_131935322
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:07 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch niet juist; Apartheid impliceert dwingend optreden van overheidswege, en libertariërs zijn nou juist tegen elke vorm van overheid gekant.
Laat ik het anders stellen: ze gedogen segregatie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:08:43 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935338
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Myph. het volgende:
Grappig hoe sommigen pretenderen dat Libertariërs pro-apartheid zijn. Mensen als Thomas Sowell liggen op dit moment dubbel van het lachen, juist om dit soort ridicule uitspraken.
Leg dan eens uit waarom prominente libertariers op bezoek gaan bij een pro apartheids beweging?

quote:
Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving :')

Ieder mag zijn eigen regels maken op zijn eigen grondgebied wat mij betreft, mits men zich houdt aan het NAP. (Non-Agressie Principe).
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het huwelijk, ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat homo's niet kunnen & mogen trouwen, (Ja dit gebeurt in overheidstopia :') :') ) Maar, ik het ook niet eens met mensen die zeggen dat homo's overal moeten kunnen trouwen.
Wij nemen de 3e positie in, de staat heeft niks in het huwelijk te zoeken, dwing instituties niet om homo's wel of niet te trouwen, dat kunnen ze prima zelf uitmaken. :)
Oftewel libertariers vinden discriminatie gewoon prima. Ze zijn immers zelf het slachtoffer niet dus laat het ze onverschillig.
pi_131935365
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:06 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Apartheid suggereert al een geïnstitutionaliseerd karakter. Dat past sowieso niet in een libertarische samenleving.
Prima.

Maar je mag dus wel homo's en zwarten weren uit jouw restaurant of kroeg.

Op die vraag wordt telkens omslachtig gereageerd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:10:15 #191
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935382
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Laat ik het anders stellen: ze gedogen segregatie.
Ik zou eerder zeggen dat ze discriminatie an sich niet als geweld beschouwen, en om die reden tolereren.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:10:22 #192
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935387
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leg dan eens uit waarom prominente libertariers op bezoek gaan bij een pro apartheids beweging?

[..]

Oftewel libertariers vinden discriminatie gewoon prima. Ze zijn immers zelf het slachtoffer niet dus laat het ze onverschillig.
Wat heb ik met de LP te maken? Helemaal niets. Vraag het ze zelf maar.

Tuurlijk vind ik discriminatie prima, zolang je anderen maar niet dwingt jou levensovertuiging of leefwijze op te leggen. Dat gebeurt nu uiteraard wel via verworven meerderheden, dus je punt gaat mank.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:10:25 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131935389
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leg dan eens uit waarom prominente libertariers op bezoek gaan bij een pro apartheids beweging?

[..]

Oftewel libertariers vinden discriminatie gewoon prima. Ze zijn immers zelf het slachtoffer niet dus laat het ze onverschillig.
Leg eens uit waarom jij niet optreed tegen discriminerende uitingen hier?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131935412
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:10 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik zou eerder zeggen dat ze discriminatie an sich niet als geweld beschouwen, en om die reden tolereren.
Juist. En dat lijkt mij wat twijfelachtig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:12:14 #195
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935433
Laat ik wel zeggen dat ik discriminatie niet propageer, maar het hebben van zulke ideen lijkt me niet strafbaar. Zolang ze maar niet op andere mensen worden opgedrongen d.m.v. geweld. Lijkt me helder.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:13:45 #196
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935470
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Juist. En dat lijkt mij wat twijfelachtig.
Even afgezien van dat ik onderscheid op irrelevante eigenschappen belachelijk en contraproductief acht, zou ik daar nog niet het zwaarst aan tillen. In een perfect libertarische samenleving zou zoiets toch nooit institutionaliseren, en geïsoleerd racisme bestaat nu ook al wel.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:13:50 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935472
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:12 schreef Myph. het volgende:
Laat ik wel zeggen dat ik discriminatie niet propageer, maar het hebben van zulke ideen lijkt me niet strafbaar. Zolang ze maar niet op andere mensen worden opgedrongen d.m.v. geweld. Lijkt me helder.
Waarmee je het dus gewoon toestaat.

Fijn die "vrijheid"
pi_131935481
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:12 schreef Myph. het volgende:
Laat ik wel zeggen dat ik discriminatie niet propageer, maar het hebben van zulke ideen lijkt me niet strafbaar. Zolang ze maar niet op andere mensen worden opgedrongen d.m.v. geweld. Lijkt me helder.
Het hebben van ideeën is niet strafbaar, dat begrijp. Het gaat mij om de implementatie van die ideeën.

Anders gezegd; je mag als ondernemer selecteren op discriminatoire gronden?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131935492
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Prima.

Maar je mag dus wel homo's en zwarten weren uit jouw restaurant of kroeg.

Op die vraag wordt telkens omslachtig gereageerd.
Ja hoor. Succes met de klandizie verder.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:14:40 #200
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935493
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarmee je het dus gewoon toestaat.

Fijn die "vrijheid"
Ja, negatieve vrijheid is ook vrijheid, punt.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:15:01 #201
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935502
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het hebben van ideeën is niet strafbaar, dat begrijp. Het gaat mij om de implementatie van die ideeën.

Anders gezegd; je mag als ondernemer selecteren op discriminatoire gronden?
Dat gebeurt nu ook al wel, natuurlijk. Probeer jij maar eens aan te tonen dat je een baan niet hebt gekregen vanwege je huidskleur.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:16:10 #202
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935524
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het hebben van ideeën is niet strafbaar, dat begrijp. Het gaat mij om de implementatie van die ideeën.

Anders gezegd; je mag als ondernemer selecteren op discriminatoire gronden?
Wat mij betreft wel, de vraag is of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren. Echter, mocht het zo zijn, dan accepteert de ondernemer dus ook slechte publicatie en minder inkomsten. We leven wel in de 21e eeuw hé. ;)

Die vrijheid moet hij wat mij betreft wel hebben ja.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:16:31 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935538
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:14 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ja, negatieve vrijheid is ook vrijheid, punt.
Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid is
pi_131935543
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:13 schreef Reya het volgende:

[..]

Even afgezien van dat ik onderscheid op irrelevante eigenschappen belachelijk en contraproductief acht, zou ik daar nog niet het zwaarst aan tillen. In een perfect libertarische samenleving zou zoiets toch nooit institutionaliseren, en geïsoleerd racisme bestaat nu ook al wel.
Uiteraard, maar slechts in beperkte mate, omdat er wetgeving bestaat die discriminatie moet verbieden.

Verder til ik er ook niet het zwaarst aan. Het is gewoon weer een van de vele dubieuze aspecten van het libertarisme die de revue passeren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131935573
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:
Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid is
Wat is volgens jou dan 'echte' vrijheid? Vrijheid om gebruik te maken van andermans spullen? Vrijheid om iemand in elkaar te rossen als je daar zin in hebt?
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:18:01 #206
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935581
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid is
Ieders vrijheid eindigt wanneer andermans in het geding komt, dat gebaseerd op het NAP.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131935583
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid is
Als er iets "schijn" is, zijn het wel al die politici die menen met Sirespotjes en symboolwetgeving discriminatie uit te kunnen bannen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:19:08 #208
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131935611
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Myph. het volgende:
Grappig hoe sommigen pretenderen dat Libertariërs pro-apartheid zijn. Mensen als Thomas Sowell liggen op dit moment dubbel van het lachen, juist om dit soort ridicule uitspraken.

Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving :')

Ieder mag zijn eigen regels maken op zijn eigen grondgebied wat mij betreft, mits men zich houdt aan het NAP. (Non-Agressie Principe).
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het huwelijk, ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat homo's niet kunnen & mogen trouwen, (Ja dit gebeurt in overheidstopia :') :') ) Maar, ik het ook niet eens met mensen die zeggen dat homo's overal moeten kunnen trouwen.
Wij nemen de 3e positie in, de staat heeft niks in het huwelijk te zoeken, dwing instituties niet om homo's wel of niet te trouwen, dat kunnen ze prima zelf uitmaken. :)
Als de staat niets in het huwelijk te zoeken heeft, ben ik erg benieuwd naar wat jij onder het huwelijk verstaat? Bij welke institutie moet ik dan trouwen mocht ik dat willen? Hoe is dat geregeld? Welke bescherming krijg ik? Wat als mijn vrouw wil scheiden maar ik niet?
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja maar als die goedkoopste en snelste manier wegvalt blijft hun vraag onbevredigd. Die zullen hun heil zoeken in alternatieven, die buiten "jouw" markt vallen, of een nieuwe aanbieder weten te overtuigen toe te treden tot "jouw" markt.

De openbaar-vervoersmarkt is niet afgebakend. Wordt het openbaar vervoer ontoegankelijk, dan worden fietsen, auto's, teleconferentiemiddelen en bezorgdiensten relatief aantrekkelijker.

Binnen die markt creëer je de mogelijkheid voor een nieuwe toetreder om plots zo'n 50% van de markt in handen te krijgen (de gekleurde medemens in Amsterdam). Dat maakt een aantrekkelijke vooruitzicht voor het graven van een nieuw metrotunneltje, desnoods het aanleggen van een kabelbaantje.
Enig idee hoe duur een metrotunnel graven is? ;) Juist, zo aantrekkelijk is dat niet. Zeker als daar geen cent uit de collectieve middelen aan mee betaald wordt. Daarnaast zit je dan ook nog eens met dat je daarvoor meewerking nodig hebt van de gehele stad Amsterdam. De grond waar je doorheen wil graven is in handen van maar liefst 700.000 verschillende mensen, met wie je vervolgens individueel moet gaan onderhandelen. :') Lekker geregeld. Mijn medewerking (als grootste ov bedrijf) krijg je in ieder geval niet, wat in de praktijk jouw metrotunnel al een praktische onmogelijkheid maakt.
quote:
Een monopoliepositie kan je zonder overheid alleen handhaven door effectief aan de vraag van de markt te voldoen. Racistische elementen horen daar niet bij.
Euh.. dit gaat lijnrecht tegen de volledige economische wetenschap in. Als jij deze stelling kan verdedigen heb je denk ik een nobelprijs te pakken. Dit is wel middelbare school economie waar wij het nu over hebben.

Als ik beheerder en eigenaar ben van de infrastructuur waar alle vervoerders gebruik van moet maken. Hoe kan ik dan niet mijn monopoliepostie behouden? Ik weiger alle andere vervoerders de toegang tot mijn netwerk behalve mijn eigen. Deze komt met allerlei eisen aanzetten waar de klant wel aan moet voldoen want zij hebben vervoer nodig.

De alternatieve middelen van vervoer zijn in hun aard niet zo concurrerend als de het type vervoer dat ik aanbied. In Amsterdam is er geen ruimte op de wegen waardoor men niet met de auto kan (wat trouwens ook aanzienlijk duurder is dan het ov) en de benenwagen/fiets/brommer blijft over. Vormen van vervoer die ook hun beperkingen kennen in tijd en geld. Als ov aanbieder heb ik geen maatschappelijke doelstelling maar een commerciële. Wat betekent dat ik het minimum aan rendabel vervoer aanbiedt (een bus gaat eens in het uur i.p.v elke 10 minuten, tegen de hoofdprijs en alleen blanken mogen mee).
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131935621
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:15 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat gebeurt nu ook al wel, natuurlijk. Probeer jij maar eens aan te tonen dat je een baan niet hebt gekregen vanwege je huidskleur.
Ja, dat snap ik. Maar door dergelijke discriminatie dan maar vrij spel te geven, lijkt mij geen stap in de goede richting.

Maar goed, ik ben dat libertarische gezanik echt meer dan zat. Ik ga het vliegtuig pakken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:20:17 #210
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935652
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid is
Het is onhaalbaar: net als het communisme, de oudere broer, gaat het uit van onwaarschijnlijke premissen.
pi_131935669
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:20 schreef Reya het volgende:
Het is onhaalbaar: net als het communisme, de oudere broer, gaat het uit van onwaarschijnlijke premissen.
Wat is onhaalbaar?
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:21:28 #212
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131935681
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat is onhaalbaar?
Waar gaat dit topic over?
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:21:38 #213
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935684
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat is volgens jou dan 'echte' vrijheid? Vrijheid om gebruik te maken van andermans spullen? Vrijheid om iemand in elkaar te rossen als je daar zin in hebt?
Vrijheid is in mijn ogen het leven in een stabiele en gestructureerde samenleving waarbij men beschermd wordt tegen machtsmisbruik, willekeur, racisme en armoede.

Dat alles heeft het libertarisme niet. Dat vind alles wel best. Zolang men geen belasting hoeft te betalen en men denkt daar meer van te kunnen consumeren.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:21:42 #214
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935685
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als de staat niets in het huwelijk te zoeken heeft, ben ik erg benieuwd naar wat jij onder het huwelijk verstaat? Bij welke institutie moet ik dan trouwen mocht ik dat willen? Hoe is dat geregeld? Welke bescherming krijg ik? Wat als mijn vrouw wil scheiden maar ik niet?

[..]

Lijkt me helder dat je huwelijkse voorwaarden opstelt met z'n 2'n. Ja welke institutie? Welke je maar wil zou ik zeggen. Laat dat even over aan de mensen die daar verstand van hebben. Wat mij betreft mag je met z'n 10'n trouwen, who cares. Zolang je het contract maar nakomt. ;)
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:22:30 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935715
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:18 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ieders vrijheid eindigt wanneer andermans in het geding komt, dat gebaseerd op het NAP.
De vrijheid van negers komt aardig in het geding bij jouw libertarische idealen. Mogen ze zomaar uit de kroeg geweigerd worden.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:22:43 #216
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935723
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Vrijheid is in mijn ogen het leven in een stabiele en gestructureerde samenleving waarbij men beschermd wordt tegen machtsmisbruik, willekeur, racisme en armoede.

Dat alles heeft het libertarisme niet. Dat vind alles wel best. Zolang men geen belasting hoeft te betalen en men denkt daar meer van te kunnen consumeren.
Vrijheid is het tegenovergestelde van dwang. En daarmee is het hoofdstuk uit wat mij betreft.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:24:56 #217
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935780
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De vrijheid van negers komt aardig in het geding bij jouw libertarische idealen. Mogen ze zomaar uit de kroeg geweigerd worden.
Ja dus? Gebeurt nu ook al hoor. Wake up! Wat denk je van al die leeftijdsinstanties?
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:25:47 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935798
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Myph. het volgende:

[..]

Lijkt me helder dat je huwelijkse voorwaarden opstelt met z'n 2'n. Ja welke institutie? Welke je maar wil zou ik zeggen. Laat dat even over aan de mensen die daar verstand van hebben. Wat mij betreft mag je met z'n 10'n trouwen, who cares. Zolang je het contract maar nakomt. ;)
Ah, de vrijheid van een zorgeloze kindertijd hoort ook al niet tot die van de llibertariers. Ouders die ze met 10 willen uithuwelijken hebben vrij spel gekregen.
pi_131935821
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Hexagon het volgende:
Vrijheid is in mijn ogen het leven in een stabiele en gestructureerde samenleving waarbij men beschermd wordt tegen machtsmisbruik, willekeur, racisme en armoede.
Mooi zo, de beste manier om machtsmisbruik en willekeur van de overheid en armoede veroorzaakt door de overheid tegen te gaan is het libertarisme.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:26:46 #220
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935823
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ah, de vrijheid van een zorgeloze kindertijd hoort ook al niet tot die van de llibertariers. Ouders die ze met 10 willen uithuwelijken hebben vrij spel gekregen.
:') Jij denkt teveel in rechten, beetje triest.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:26:50 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935825
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:24 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ja dus? Gebeurt nu ook al hoor. Wake up! Wat denk je van al die leeftijdsinstanties?
Dat wil zeggen dat het goed is volgens jou?
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:27:33 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935847
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Mooi zo, de beste manier om machtsmisbruik en willekeur van de overheid en armoede veroorzaakt door de overheid tegen te gaan is het libertarisme.
Ja, dit soort oneliners daar komen we dus nergens mee. :')
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:27:53 #223
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935853
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat wil zeggen dat het goed is volgens jou?
Waarom niet? Ik snap alle heisa niet zo. Waarom zou een ondernemer dat doen, als hij kapot gepubliceerd gaat worden en veel inkomsten mis zal lopen. Rationeel denken in 3 2 1..
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131935880
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:27 schreef Hexagon het volgende:
Ja, dit soort oneliners daar komen we dus nergens mee. :')
Mooi, dan negeer ik voortaan ook jouw oneliners.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:29:37 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131935895
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef Myph. het volgende:

[..]

:') Jij denkt teveel in rechten, beetje triest.
Je bent inmiddels wel aardig door de mand gevallen. Vrijheid is bij jou gereduceerd tot jouw eigen belangen. De rest kan wat jou betreft blijkbaar doodvallen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:30:35 #226
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131935918
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Myph. het volgende:

[..]

Lijkt me helder dat je huwelijkse voorwaarden opstelt met z'n 2'n. Ja welke institutie? Welke je maar wil zou ik zeggen. Laat dat even over aan de mensen die daar verstand van hebben. Wat mij betreft mag je met z'n 10'n trouwen, who cares. Zolang je het contract maar nakomt. ;)
En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.

En nog leuker, wat als ik contracten die andere mensen gesloten heb ik niet erken? Wat als twee homo's beweren met elkaar getrouwd te zijn en ik hun huwelijk niet als rechtsgeldig erken?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:31:15 #227
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935936
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je bent inmiddels wel aardig door de mand gevallen. Vrijheid is bij jou gereduceerd tot jouw eigen belangen. De rest kan wat jou betreft blijkbaar doodvallen.
Tuurlijk eigenbelangen, duh. Je kunt enkel hopen op compassie met anderen, maar een zorg is het zeker niet. Je hebt weer een blinddoek op. Libertariërs zijn vaak hele behulpzame mensen.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131935943
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Reya het volgende:
Waar gaat dit topic over?
een kleinere overheid is onhaalbaar?
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:32:53 #229
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131935979
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:31 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

een kleinere overheid is onhaalbaar?
Voor velen hier lijkt me wel. Die denken zoveel in rechten en structuren. :') Ze zullen dan ook wel gebaat zijn bij een grote overheid.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:33:07 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131935994
quote:
11s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.

En nog leuker, wat als ik contracten die andere mensen gesloten heb ik niet erken? Wat als twee homo's beweren met elkaar getrouwd te zijn en ik hun huwelijk niet als rechtsgeldig erken?
Contracten zijn tussen twee partijen, daar heb jij als derde partij niet veel tot niets mee te maken.
Een huwelijk is een contract tussen twee personen en een derde partij, de overheid.
Ergo, wat heb jij te oordelen over deze contracten, waar ben jij gevraagd deze te erkennen of niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:33:48 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131936005
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:27 schreef Myph. het volgende:

[..]

Waarom niet? Ik snap alle heisa niet zo. Waarom zou een ondernemer dat doen, als hij kapot gepubliceerd gaat worden en veel inkomsten mis zal lopen. Rationeel denken in 3 2 1..
Kapot gepubliceerd. Ook al zo'n typisch fabeltje. :')

Bedrijven als Ryanair, Exxonmobil, BP en Monsanto zijn na een lawine negatieve berichtgeving nog steeds niet kapot.

Maar dat is ook niet vreemd aangezien het jou werkelijk een worst zal zijn wat ze doen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:34:14 #232
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936019
quote:
11s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.

En nog leuker, wat als ik contracten die andere mensen gesloten heb ik niet erken? Wat als twee homo's beweren met elkaar getrouwd te zijn en ik hun huwelijk niet als rechtsgeldig erken?
Ja, da's jouw probleem als je zo'n contract tekent lijkt me. Dat 2e ligt er inderdaad aan wat rechtsgeldigheid is, en tot hoever die reikt, per regio.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:34:49 #233
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936039
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kapot gepubliceerd. Ook al zo'n typisch fabeltje. :')

Bedrijven als Ryanair, Exxonmobil, BP en Monsanto zijn na een lawine negatieve berichtgeving nog steeds niet kapot.

Maar dat is ook niet vreemd aangezien het jou werkelijk een worst zal zijn wat ze doen.
Dus, nobody gives a fuck. Dus waar hebben we het nog over dan? :')
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:35:32 #234
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131936053
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kapot gepubliceerd. Ook al zo'n typisch fabeltje. :')

Bedrijven als Ryanair, Exxonmobil, BP en Monsanto zijn na een lawine negatieve berichtgeving nog steeds niet kapot.

Maar dat is ook niet vreemd aangezien het jou werkelijk een worst zal zijn wat ze doen.
Moeten ze kapot of is een verandering van hun manier van ondernemen ook goed?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:36:01 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131936066
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:32 schreef Myph. het volgende:

[..]

Voor velen hier lijkt me wel. Die denken zoveel in rechten en structuren. :') Ze zullen dan ook wel gebaat zijn bij een grote overheid.
Preies die denken in rehten en structuren die er voor zijn ingericht om machtsmisbruik en willekeur te voorkomen. Iets wat jij inderdaad vast niet leuk vind.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:36:26 #236
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936079
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Preies die denken in rehten en structuren die er voor zijn ingericht om machtsmisbruik en willekeur te voorkomen. Iets wat jij inderdaad vast niet leuk vind.
Jaja.. :')
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:36:56 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131936094
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeten ze kapot of is een verandering van hun manier van ondernemen ook goed?
Veranderen is prima maar er is blijkbaar niet echt een noodzaak toe.
  Redactie Sport maandag 7 oktober 2013 @ 14:37:17 #238
274204 crew  Mexicanobakker
pi_131936102
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:34 schreef Myph. het volgende:

[..]

Dus, nobody gives a fuck. Dus waar hebben we het nog over dan? :')
Als niemand nog ergens naar omkijkt doet iedereen wat ie wil. En een anarchie creëren is niet iets wat werkt, het speelt machtsmisbruik in de hand.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:37:32 #239
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131936109
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Contracten zijn tussen twee partijen, daar heb jij als derde partij niet veel tot niets mee te maken.
Een huwelijk is een contract tussen twee personen en een derde partij, de overheid.
Ergo, wat heb jij te oordelen over deze contracten, waar ben jij gevraagd deze te erkennen of niet?
Euh.. de overheid als derde partij? Hier snap ik nu even helemaal niets meer van. De overheid had toch niets te maken met het huwelijk?

En natuurlijk is het belangrijk. Als je een huwelijk aangaat vindt er een verandering plaats in je rechtspositie. Een van de redenen dat mensen zoveel heisa maken om dat hele trouwen ;) Op het moment dat die verandering door partijen niet erkend wordt kan dit tot een veelvoud van problemen leiden. Daarom zie bijvoorbeeld ook dat homoseksuelen het belangrijk vinden om met elkaar te kunnen trouwen. Een samenlevingscontract tekenen kan elke aap wel.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:38:06 #240
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131936122
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:34 schreef Myph. het volgende:

[..]

Dus, nobody gives a fuck. Dus waar hebben we het nog over dan? :')
Helemaal duidelijk nu. Zolang jij er persoonlijk geen last van hebt doet iedereen maar waar die zin in heeft. Tot je zelf natuurlijk een keer de pineut bent. :')
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:38:13 #241
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936127
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Veranderen is prima maar er is blijkbaar niet echt een noodzaak toe.
Hoe vind je dan dat vliegtuigen handelen, is dat ook discriminerend? (Ieder voor gewicht een verschillende prijs), En wat denk je van inkomensafhankelijke politiek, ook discriminerend of niet?
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:38:46 #242
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131936144
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:34 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ja, da's jouw probleem als je zo'n contract tekent lijkt me. Dat 2e ligt er inderdaad aan wat rechtsgeldigheid is, en tot hoever die reikt, per regio.
Nou, ik denk dat je geen afgestudeerd jurist hoef te zijn om enig kennis te hebben van wat het belang van rechtsgeldigheid en rechtszekerheid is. Maar daar denken libertariers niet heel erg over na of wel?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:39:12 #243
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131936160
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Veranderen is prima maar er is blijkbaar niet echt een noodzaak toe.
Shell heeft zijn bedrijfsvoering flink veranderd na de Brent Spar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:40:01 #244
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936182
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Helemaal duidelijk nu. Zolang jij er persoonlijk geen last van hebt doet iedereen maar waar die zin in heeft. Tot je zelf natuurlijk een keer de pineut bent. :')
Je moet per individu kijken. Die heeft simpele grondrechten, het NAP lijkt me een prima factor om de vrijheidsgrens aan te tonen.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:40:17 #245
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131936192
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. de overheid als derde partij? Hier snap ik nu even helemaal niets meer van. De overheid had toch niets te maken met het huwelijk?

En natuurlijk is het belangrijk. Als je een huwelijk aangaat vindt er een verandering plaats in je rechtspositie. Een van de redenen dat mensen zoveel heisa maken om dat hele trouwen ;) Op het moment dat die verandering door partijen niet erkend wordt kan dit tot een veelvoud van problemen leiden. Daarom zie bijvoorbeeld ook dat homoseksuelen het belangrijk vinden om met elkaar te kunnen trouwen. Een samenlevingscontract tekenen kan elke aap wel.
Wat snap je er niet aan dat een huwelijk een contract met 3 partijen is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:41:08 #246
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936214
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat je geen afgestudeerd jurist hoef te zijn om enig kennis te hebben van wat het belang van rechtsgeldigheid en rechtszekerheid is. Maar daar denken libertariers niet heel erg over na of wel?
Ligt er een beetje aan wat voor Libertariër. Minarchist of Voluntarist is nog wel een verschil betreft de rechtsorde.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:41:20 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131936222
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:38 schreef Myph. het volgende:

[..]

Hoe vind je dan dat vliegtuigen handelen, is dat ook discriminerend? (Ieder voor gewicht een verschillende prijs), En wat denk je van inkomensafhankelijke politiek, ook discriminerend of niet?
Het wegkijken bij schelden op homo's
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131936335
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Enig idee hoe duur een metrotunnel graven is? ;) Juist, zo aantrekkelijk is dat niet. Zeker als daar geen cent uit de collectieve middelen aan mee betaald wordt. Daarnaast zit je dan ook nog eens met dat je daarvoor meewerking nodig hebt van de gehele stad Amsterdam. De grond waar je doorheen wil graven is in handen van maar liefst 700.000 verschillende mensen, met wie je vervolgens individueel moet gaan onderhandelen. :') Lekker geregeld. Mijn medewerking (als grootste ov bedrijf) krijg je in ieder geval niet, wat in de praktijk jouw metrotunnel al een praktische onmogelijkheid maakt.
Waarom zou ik jouw samenwerking nodig hebben? Aangezien jij de helft van de klanten uitsluit, kan ik die tot mijn toekomstige klantenkring rekenen. Ik kan een hogere prijs rekenen want bij jou kunnen ze toch niet terecht. Met dat in het vooruitzicht kan ik vast wat investeerders verleiden om een tunneltje voor te schieten en wat burgers af te kopen. Zeker als die burgers vervolgens ook nog eens de, voor hun voorheen afwezige, mogelijkheid tot snel, goedkoop openbaar vervoer in het vooruitzicht kan stellen.

quote:
[..]

Euh.. dit gaat lijnrecht tegen de volledige economische wetenschap in. Als jij deze stelling kan verdedigen heb je denk ik een nobelprijs te pakken. Dit is wel middelbare school economie waar wij het nu over hebben.

Als ik beheerder en eigenaar ben van de infrastructuur waar alle vervoerders gebruik van moet maken. Hoe kan ik dan niet mijn monopoliepostie behouden? Ik weiger alle andere vervoerders de toegang tot mijn netwerk behalve mijn eigen. Deze komt met allerlei eisen aanzetten waar de klant wel aan moet voldoen want zij hebben vervoer nodig.

De alternatieve middelen van vervoer zijn in hun aard niet zo concurrerend als de het type vervoer dat ik aanbied. In Amsterdam is er geen ruimte op de wegen waardoor men niet met de auto kan (wat trouwens ook aanzienlijk duurder is dan het ov) en de benenwagen/fiets/brommer blijft over. Vormen van vervoer die ook hun beperkingen kennen in tijd en geld. Als ov aanbieder heb ik geen maatschappelijke doelstelling maar een commerciële. Wat betekent dat ik het minimum aan rendabel vervoer aanbiedt (een bus gaat eens in het uur i.p.v elke 10 minuten, tegen de hoofdprijs en alleen blanken mogen mee).
Je kan een natuurlijk monopolie hebben,
Als je werkelijk enkel commerciële belangen hebt zou je 100% van de vraag willen bedienen. Onbevredigde vraag is verleidelijk voor potentiële nieuwe toetreders doordat je winst laat liggen.
pi_131936437
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ah, de vrijheid van een zorgeloze kindertijd hoort ook al niet tot die van de llibertariers. Ouders die ze met 10 willen uithuwelijken hebben vrij spel gekregen.
Nee wat mij betreft moet er wel iets geregeld worden betreffende de rechtssubjectiviteit van personen. Dat vond ik een interessant punt omdat daarover nogal verschillende opvattingen bestaan binnen het libertarisme. Ouders kunnen hun kinderen niet binden, kinderen tot een bepaalde leeftijd zichzelf niet. Daar komt een minimale overheid voor van pas.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:50:41 #250
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131936499
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131936504
quote:
11s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.

En nog leuker, wat als ik contracten die andere mensen gesloten heb ik niet erken? Wat als twee homo's beweren met elkaar getrouwd te zijn en ik hun huwelijk niet als rechtsgeldig erken?
Minarchisten pleiten voor een minimale overheid die de een rechtsprekende functie heeft bij tekortkoming in de nakoming. Anarcho-kapitalisten rekenen op "right enforcement agencies" (die we in dit topic structureel "law" enforcement agencies hebben genoemd) voor het behartigen van de belangen van klanten, en bij ongebonden individuen op het principe van wederkerigheid.

Waarom zou jij iemand anders' huwelijk moeten erkennen?
pi_131936558
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:32 schreef Myph. het volgende:
Voor velen hier lijkt me wel. Die denken zoveel in rechten en structuren. :') Ze zullen dan ook wel gebaat zijn bij een grote overheid.
Inderdaad, men kan moeilijk meer outside the box denken. Op school en in de media is het natuurlijk ook nooit ter sprake gekomen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:57:10 #253
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131936714
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Waarom zou ik jouw samenwerking nodig hebben? Aangezien jij de helft van de klanten uitsluit, kan ik die tot mijn toekomstige klantenkring rekenen. Ik kan een hogere prijs rekenen want bij jou kunnen ze toch niet terecht. Met dat in het vooruitzicht kan ik vast wat investeerders verleiden om een tunneltje voor te schieten en wat burgers af te kopen. Zeker als die burgers vervolgens ook nog eens de, voor hun voorheen afwezige, mogelijkheid tot snel, goedkoop openbaar vervoer in het vooruitzicht kan stellen.
Nogmaals: enig idee hoe duur zo'n tunneltje is ;) Wellicht interessant om eens te gaan kijken naar de NZ-lijn. Je hebt meer kapitaal nodig dan de meeste mensen hebben en het betaalt zich pas in de loop van een eeuw terug. Geen rationeel mens die daar geld in zou willen steken als zij het tegen mijn goedlopende doch zwaar racistische onderneming op moeten nemen.

quote:
Je kan een natuurlijk monopolie hebben,
Als je werkelijk enkel commerciële belangen hebt zou je 100% van de vraag willen bedienen. Onbevredigde vraag is verleidelijk voor potentiële nieuwe toetreders doordat je winst laat liggen.
Waarom zou ik enkel commerciële belangen hebben? Dat is irrationeel. Ik heb alleen een commerciële doelstelling. Uit economisch oogpunt wil ik winst maken, uit mijn afkeer tegen kleurlingen en ander tuig wil ik graag alleen witte mensen bedienen, daarnaast wil ik geen enkele moeite meer doen dan strikt noodzakelijk is om een dienst te leveren die men afneemt. Aangezien ik toch een monopolie heb en daarom nauwelijks tot geen last heb van concurrenten die een gelijkwaardige dienst kunnen leveren binnen mijn regio hoef ik bijster weinig moeite te doen.
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
Klinkt als een Nozickiaanse verwijzing. Solidariteit is trouwens niet het begrip waar je opzoek naar bent in dit voorbeeld. Met het begrip sociale rechtvaardigheid kom je wellicht al een heel eind verder als je de 'overheid' in dit voorbeeld als de dief beschouwd ;)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:59:11 #254
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131936768
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Minarchisten pleiten voor een minimale overheid die de een rechtsprekende functie heeft bij tekortkoming in de nakoming. Anarcho-kapitalisten rekenen op "right enforcement agencies" (die we in dit topic structureel "law" enforcement agencies hebben genoemd) voor het behartigen van de belangen van klanten, en bij ongebonden individuen op het principe van wederkerigheid.
Ja, en hoe verhoudt zich dat tot de rechtsorde?
quote:
Waarom zou jij iemand anders' huwelijk moeten erkennen?
Zoals ik al zei: een huwelijk brengt een verandering in iemand zijn rechtspositie mee die meer gevolgen heeft dan alleen tussen de twee die het huwelijk is aangegaan. Daarom vinden mensen het zo belangrijk dat een huwelijk een samenleving erkend wordt. In tal van situaties maakt het uit of iemand wel of niet gehuwd is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131937155
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:52 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Inderdaad, men kan moeilijk meer outside the box denken. Op school en in de media is het natuurlijk ook nooit ter sprake gekomen.
outside the box denken is leuk enzo...... maar teveel outside is niet meer praktisch en dan is het nutteloos.
outside the box denken is geen vrijbrief om te beweren dat je weet hoe de ideale samenleving te maken en dan niet de vragen rond concrete situaties beantwoorden, bijv... criminaliteit
niet antwoorden en erom heen draaien is echt niet outside the box.... dat is gewoon praktisch je ass redden.
pi_131937261
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:59 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en hoe verhoudt zich dat tot de rechtsorde?

[..]

Zoals ik al zei: een huwelijk brengt een verandering in iemand zijn rechtspositie mee die meer gevolgen heeft dan alleen tussen de twee die het huwelijk is aangegaan. Daarom vinden mensen het zo belangrijk dat een huwelijk een samenleving erkend wordt. In tal van situaties maakt het uit of iemand wel of niet gehuwd is.
Voor libertaire theorie is
a rechtspositie afgeschaft
b of geprivatiseerd en iedereen mag een dwangorganisatie oprichten die "recht" moet uitvoeren. Zeg maar wetgever, rechter, beul, cipier en smeris in een persoon. De eigenaar van een dergelijk syndicaat die het geweldsmonopolie opeist.
Niks te democratische controle op deze staatsvorm.
pi_131937529
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nogmaals: enig idee hoe duur zo'n tunneltje is ;) Wellicht interessant om eens te gaan kijken naar de NZ-lijn. Je hebt meer kapitaal nodig dan de meeste mensen hebben en het betaalt zich pas in de loop van een eeuw terug. Geen rationeel mens die daar geld in zou willen steken als zij het tegen mijn goedlopende doch zwaar racistische onderneming op moeten nemen.
Het hoeft ook niet perse een metrotunnel te zijn. Zoals ik zei kan het net zo goed aan kabelbaan zijn. Als er geld te verdienen valt is er wel iemand die iets verzint.

quote:
[..]

Waarom zou ik enkel commerciële belangen hebben? Dat is irrationeel. Ik heb alleen een commerciële doelstelling. Uit economisch oogpunt wil ik winst maken, uit mijn afkeer tegen kleurlingen en ander tuig wil ik graag alleen witte mensen bedienen, daarnaast wil ik geen enkele moeite meer doen dan strikt noodzakelijk is om een dienst te leveren die men afneemt. Aangezien ik toch een monopolie heb en daarom nauwelijks tot geen last heb van concurrenten die een gelijkwaardige dienst kunnen leveren binnen mijn regio hoef ik bijster weinig moeite te doen.
Omdat ik aanneem dat jij je monopolie in stand wil houden. Stel je voor dat er aanvankelijk een kabelbaantje loopt dat wél kleurlingen accepteert. Die kunnen lekker verdienen en op den duur van jouw monopoliepositie gaan snoepen. Het uitsluiten van betalende klanten maakt dat je een hele hoop gederfde winst hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:59 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en hoe verhoudt zich dat tot de rechtsorde?
Dat ís de rechtsorde. Hier heb ik ontstaan van materieel en formeel recht, zoals Friedman het voor zich ziet (op een vrije markt), uitgelegd. In dit geval toegespitst op het strafrecht, maar voor privaatrecht zal het ook ongeveer zo gaan.

quote:
[..]

Zoals ik al zei: een huwelijk brengt een verandering in iemand zijn rechtspositie mee die meer gevolgen heeft dan alleen tussen de twee die het huwelijk is aangegaan. Daarom vinden mensen het zo belangrijk dat een huwelijk een samenleving erkend wordt. In tal van situaties maakt het uit of iemand wel of niet gehuwd is.
In een libertarische samenleving niet. Privaatrechtelijke overeenkomsten vormen de basis van alle betrekkingen, en die worden op persoonlijke titel aangegaan. Als je, om wat voor reden dan ook, de partner van iemand wenst te betrekken in de rechtsgevolgen daarvan, dan zul je die met naam moeten noemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 15:26:06 ]
  maandag 7 oktober 2013 @ 15:25:06 #258
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131937537
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We hebben het niet over een vriendengroepje, maar over bijvoorbeeld kroegeigenaren die mensen weren vanwege hun huidskleur. Dat moet dus kunnen?
Het is die man zijn kroeg. Als hij alleen blanke SGP stemmers in zijn kroeg wil dan is dat zijn zaak. Ik persoonlijk zal daar dan niet komen omdat ik ook vrienden heb met een andere huidskleur en we gaan stappen met zijn allen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 oktober 2013 @ 15:28:13 #259
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131937629
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kapot gepubliceerd. Ook al zo'n typisch fabeltje. :')

Bedrijven als Ryanair, Exxonmobil, BP en Monsanto zijn na een lawine negatieve berichtgeving nog steeds niet kapot.

Maar dat is ook niet vreemd aangezien het jou werkelijk een worst zal zijn wat ze doen.
Ryanair zal dan ondanks alle gemopper nog zo slecht niet zijn Exxon en BP zijn oliebedrijven daar zeikt iedereen over maar iedereen wil dan ook weer een volle tank en het bestuur van de laatste is gewoon de Amerikaanse overheid.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 oktober 2013 @ 15:31:44 #260
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131937743
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Ik dacht dat alleen struisvogels hun kop in de grond staken. Ga eens naar buiten man. Multiculti = apartheid. Hele bevolkingsgroepen gaan alleen maar met de eigen "soort" om.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 oktober 2013 @ 15:37:02 #261
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131937916
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De vrijheid van negers komt aardig in het geding bij jouw libertarische idealen. Mogen ze zomaar uit de kroeg geweigerd worden.
Je mag ook blanken weigeren. Waarom ga je ervan uit dat het de negers zouden zijn die ergens niet in mogen? Wat snap je niet aan vrije associatie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 oktober 2013 @ 15:40:53 #262
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131938042
Zo. De cursus libertarisme http://www.hoevrijdenkjij.nl/index.php
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131938657
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 07:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je roept zelf meerdere malen niet bij te willen dragen. Komt daar commentaar op dan krijg ik dit lulverhaal..

Maar goed maak het eens concreet, wat draag je bij? En wat maakt dat meer dan genoeg?
Ik roep meerdere malen niet bij te willen dragen aan dingen waar ik zelf niet voor kies. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld?

Dus doe nog een poging zonder mijn woorden te verdraaien.
  maandag 7 oktober 2013 @ 16:21:27 #264
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_131939294
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat geloof ik dus ook. Het libertarisme kent natuurlijk veel zwakke plekken, maar dit is misschien wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.
Klopt. Het libertarisme ziet uitsluiting niet als een vorm van geweld of dwang.
The view from nowhere.
  maandag 7 oktober 2013 @ 16:25:26 #265
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131939428
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Klopt. Het libertarisme ziet uitsluiting niet als een vorm van geweld of dwang.
Wat is uitsluiting? Uitsluiting van wat?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131939446
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 15:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
Zo. De cursus libertarisme http://www.hoevrijdenkjij.nl/index.php
Gefeliciteerd, je bent geslaagd voor je libertarische examen! Je hebt een 9 gehaald. Je hebt van de 50 vragen 42 goed en 8 verkeerd beantwoord.

Of bij 8 vragen klopt de toets niet, dat kan natuurlijk ook :-)
  maandag 7 oktober 2013 @ 16:32:16 #267
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_131939706
quote:
11s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:26 schreef betyar het volgende:
Mag je in Libertopia kleine kinderen lastig vallen?
Nee. Kinderen zijn het privé bezit van hun ouders, want zij hebben het kind namelijk gemaakt.
The view from nowhere.
pi_131939739
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee. Kinderen zijn het privé bezit van hun ouders, want zij hebben het kind namelijk gemaakt.
Een mens kan geen bezit zijn
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:24:28 #269
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131941425
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
Dat geld wordt niet gestolen. Het brutobedrag is ook maar gebaseerd op het systeem waar we in leven. In feite wordt een belangrijk deel van je salaris door de samenleving verdiend en daar is de belasting de contributie aan.
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:27:37 #270
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131941535
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ryanair zal dan ondanks alle gemopper nog zo slecht niet zijn Exxon en BP zijn oliebedrijven daar zeikt iedereen over maar iedereen wil dan ook weer een volle tank en het bestuur van de laatste is gewoon de Amerikaanse overheid.
BP een Amerikaans staatsbedrijf :?
pi_131941565
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
Diefstal.

Uitleg: De dief heeft geen legitimiteit bij het slachtoffer voor zijn daden, deze geeft geen directe of indirecte toestemming voor de verplaatsing van het geld van de portemonnee naar het goede doel/onderwijs/zorg.

Wat een idiote vraag trouwens, het is net of je hier discussieert met 12 jarigen. Al zijn er aan de overheids-kant meest waarschijnlijk ook zwakke discussieerders.
Alles moet ROOD.
pi_131941574
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:32 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Een mens kan geen bezit zijn
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:33:08 #273
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131941704
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je mag ook blanken weigeren. Waarom ga je ervan uit dat het de negers zouden zijn die ergens niet in mogen? Wat snap je niet aan vrije associatie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijne "vrijheid" allemaal

Maar in feite keuren liberariers racisme dus gewoon goed. Alleen dat al maakt het een immoreel gedachtegoed.
pi_131941819
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Fijne "vrijheid" allemaal

Maar in feite keuren liberariers racisme dus gewoon goed. Alleen dat al maakt het een immoreel gedachtegoed.
Als je daar tegen ageert zou je ook tegen contractsvrijheid en vrijheid van vereniging moeten ageren. Ik mag kiezen met wie ik een overeenkomst aanga, en met wie niet. Ik mag een vereniging oprichten met discriminerende principes, en mensen uitsluiten van lidmaatschap van die vereniging.
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:41:45 #275
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131941966
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:37 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Als je daar tegen ageert zou je ook tegen contractsvrijheid en vrijheid van vereniging moeten ageren. Ik mag kiezen met wie ik een overeenkomst aanga, en met wie niet. Ik mag een vereniging oprichten met discriminerende principes, en mensen uitsluiten van lidmaatschap van die vereniging.
Daar zijn in Nederland duidelijke regels over. Kunnen wellicht niet waterdicht gehandhaaft worden maar toch wel redelijk.

En dat is een stuk beter dan jullie ideaal waarbij je straffeloos mag zeggen "omdat je een nikker bent mag je de bus niet in"
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:44:45 #276
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131942073
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daar zijn in Nederland duidelijke regels over. Kunnen wellicht niet waterdicht gehandhaaft worden maar toch wel redelijk.

En dat is een stuk beter dan jullie ideaal waarbij je straffeloos mag zeggen "omdat je een nikker bent mag je de bus niet in"
Ach, als koos mij uitmaakt voor een rugridder kijken jij en duke ook de andere kant op
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131942082
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daar zijn in Nederland duidelijke regels over. Kunnen wellicht niet waterdicht gehandhaaft worden maar toch wel redelijk.

En dat is een stuk beter dan jullie ideaal waarbij je straffeloos mag zeggen "omdat je een nikker bent mag je de bus niet in"
Dat is allemaal symboolpolitiek en verandert feitelijk niets aan de situatie. De contractsvrijheid blijft, dus je kan nog steeds niet worden gedwongen om zaken te doen met iemand, maar je mag het alleen niet op een bepaalde manier zeggen omdat we dat allemaal niet netjes vinden.
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:57:35 #278
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131942405
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach, als koos mij uitmaakt voor een rugridder kijken jij en duke ook de andere kant op
Opmerkingen over het modbeleid graag in andere topics
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:58:15 #279
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131942427
Mooi stukje
http://www.n-tv.de/wirtsc(...)article11499471.html
Volkswagen wil in haar fabriek in Tennessee de medewerkers meer medezeggenschap geven. De politiek bemoeit zich ermee, en is daar tegen. De politiek wil dat VW daar vanaf ziet.
Waar de neuk bemoeien ze zich mee!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:59:04 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131942451
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Opmerkingen over het modbeleid graag in andere topics
Gaat niet om het modbeleid, is een illustratie dat discriminerende opmerkingen waar jij je zegt over op te winden gewoon kunnen als het vriendje koos is.
Jij wrijft dit al te graag libertariers aan in deze discussie, het gedogen van apartheid, etc. Maar zelf doe je het
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:59:19 #281
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131942457
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is allemaal symboolpolitiek en verandert feitelijk niets aan de situatie. De contractsvrijheid blijft, dus je kan nog steeds niet worden gedwongen om zaken te doen met iemand, maar je mag het alleen niet op een bepaalde manier zeggen omdat we dat allemaal niet netjes vinden.
Het is niet waterdicht maar voor veel zaken werkt het. Je mag geen "Turken mogen er niet in" bord op je winkel hangen bijvoorbeeld.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:06:12 #282
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131942686
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet perse een metrotunnel te zijn. Zoals ik zei kan het net zo goed aan kabelbaan zijn. Als er geld te verdienen valt is er wel iemand die iets verzint.
Een kabelbaan speciaal voor de negers.. Jaja.. Als het niet zo droevig was, was het eigenlijk lachwekkend geweest.

quote:
Omdat ik aanneem dat jij je monopolie in stand wil houden. Stel je voor dat er aanvankelijk een kabelbaantje loopt dat wél kleurlingen accepteert. Die kunnen lekker verdienen en op den duur van jouw monopoliepositie gaan snoepen. Het uitsluiten van betalende klanten maakt dat je een hele hoop gederfde winst hebt.
Monopolievorming is ook momenteel een probleem. Het uitsluiten van klanten kan om een veelvoud van redenen gebeuren. Niet elke betalende klant is een klant die je ook wenst te hebben. Marokkanen kunnen best wel een paar honderd euro uitgeven op een stapavond, dat neemt niet weg dat horeca bazen zij in hun tent willen hebben.

Het verleden (maar ook zeker het heden!) laat zien dat de beginselen die wij in de Westerse wereld huldigen (vrijheid en gelijkheid) niet vanzelfsprekend zijn. Een libertarische staat ondermijnt deze fundamentele normen eerder dan deze er een bijdrage aanlevert.
quote:
Dat ís de rechtsorde. Hier heb ik ontstaan van materieel en formeel recht, zoals Friedman het voor zich ziet (op een vrije markt), uitgelegd. In dit geval toegespitst op het strafrecht, maar voor privaatrecht zal het ook ongeveer zo gaan.
Ergens staat mij vaag bij dat ik al eens gereageerd heb op de visie van Friedman op dit gebied. Laat ik het zo zeggen: het rammelt aan alle kanten. Een middelbare schoolleerling komt waarschijnlijk met een beter uitgewerkt idee op te proppen als deze wat mag bedenken.

Je miskent het belang en de werking van het recht als je denkt dat het een commodity is. Niet alleen is dat hopeloos naief (op het aandoenlijke af) het tekent ook dat je een essentieel aspect van de werking van onze huidige maatschappij niet goed begrepen hebt. Hoeft aan de ene kant geen ramp te zijn, maar aan de andere kant zegt dat wel weer wat.

quote:
In een libertarische samenleving niet. Privaatrechtelijke overeenkomsten vormen de basis van alle betrekkingen, en die worden op persoonlijke titel aangegaan. Als je, om wat voor reden dan ook, de partner van iemand wenst te betrekken in de rechtsgevolgen daarvan, dan zul je die met naam moeten noemen.
Ja, en hoe snel denk je dat je tegen grenzen aanloopt? Het privaatrecht is om een reden maar een relatief klein rechtsgebied als je het vergelijkt met het publiekrecht. Zonder het publiekrecht ben je als samenleving nergens, privaatrecht kan zelfs als het zou willen het niet vervangen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:11:10 #283
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131942864
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is allemaal symboolpolitiek en verandert feitelijk niets aan de situatie. De contractsvrijheid blijft, dus je kan nog steeds niet worden gedwongen om zaken te doen met iemand, maar je mag het alleen niet op een bepaalde manier zeggen omdat we dat allemaal niet netjes vinden.
Ja, maar 'zaken doen' heeft verder er weinig mee te maken. Als jij geen brood wil verkopen aan mensen met rood haar of een kleurtje mag je er best van proberen af te maken met een smoesje. Als het structureel gebeurt loop je al vrij snel tegen de lamp.

Belangrijkste is dat je als burger rechten hebt (fundamentele, grond- en burgerrechten). Dankzij deze rechten krijg je de vrijheid en mogelijkheid om je leven te leiden op de wijze zoals jij dat wilt in een samenleving die een hoge vorm van onwikkeling kent. Groot goed en mensen riskeren letterlijk hun leven om daar deel van uit te mogen maken.

Een libertarische samenleving miskent het belang van deze rechten en legt gelijktijdig een bom onder alle ontwikkeling en organisatie die in een samenleving (zoals die van ons) te vinden is. Het enige nut dat de libertarische utopie in dat opzicht heeft is om aan te tonen hoe goed wij het momenteel hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131942939
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is niet waterdicht maar voor veel zaken werkt het. Je mag geen "Turken mogen er niet in" bord op je winkel hangen bijvoorbeeld.
In hoeverre dat jou een beter gevoel geeft als je ziet dat de ondernemer om een of andere flutreden alsnog weigert zaken met hen te doen,

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:06 schreef Ryon het volgende:

[..]

Een kabelbaan speciaal voor de negers.. Jaja.. Als het niet zo droevig was, was het eigenlijk lachwekkend geweest.
In jouw uiterst onwaarschijnlijke situatie waarin een monopolist in al het openbaar vervoer weigert de gekleurde mede mens een dienst te leveren.
quote:
[..]

Monopolievorming is ook momenteel een probleem. Het uitsluiten van klanten kan om een veelvoud van redenen gebeuren. Niet elke betalende klant is een klant die je ook wenst te hebben. Marokkanen kunnen best wel een paar honderd euro uitgeven op een stapavond, dat neemt niet weg dat horeca bazen zij in hun tent willen hebben.
En als jij niet de enige aanbieder bent jaag je potentiële klanten in de armen van de concurrent. Je schiet als ondernemer in je eigen voet, en daarom zal het geen groot probleem vormen.

quote:
Het verleden (maar ook zeker het heden!) laat zien dat de beginselen die wij in de Westerse wereld huldigen (vrijheid en gelijkheid) niet vanzelfsprekend zijn. Een libertarische staat ondermijnt deze fundamentele normen eerder dan deze er een bijdrage aanlevert.
Nou, probeer dat eens te onderbouwen.

[..]

quote:
Ergens staat mij vaag bij dat ik al eens gereageerd heb op de visie van Friedman op dit gebied. Laat ik het zo zeggen: het rammelt aan alle kanten. Een middelbare schoolleerling komt waarschijnlijk met een beter uitgewerkt idee op te proppen als deze wat mag bedenken.
Holle frase, geen onderbouwing.

quote:
Je miskent het belang en de werking van het recht als je denkt dat het een commodity is. Niet alleen is dat hopeloos naief (op het aandoenlijke af) het tekent ook dat je een essentieel aspect van de werking van onze huidige maatschappij niet goed begrepen hebt. Hoeft aan de ene kant geen ramp te zijn, maar aan de andere kant zegt dat wel weer wat.
Holle frase, geen onderbouwing.

quote:
[..]

Ja, en hoe snel denk je dat je tegen grenzen aanloopt? Het privaatrecht is om een reden maar een relatief klein rechtsgebied als je het vergelijkt met het publiekrecht. Zonder het publiekrecht ben je als samenleving nergens, privaatrecht kan zelfs als het zou willen het niet vervangen.
Ja, kasten vol bestuursrecht om het logge geheel dat zich tot in de nauwste krochten het dagelijks leven heeft gewrongen enigszins te laten functioneren ja. In een anarcho-kapitalistische samenleving is er geen overheid, en dus geen publiekrecht nodig.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:17:33 #285
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131943038
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gaat niet om het modbeleid, is een illustratie dat discriminerende opmerkingen waar jij je zegt over op te winden gewoon kunnen als het vriendje koos is.
Jij wrijft dit al te graag libertariers aan in deze discussie, het gedogen van apartheid, etc. Maar zelf doe je het
Maak maar een topicnote aan als het gebeurt of ga in de feedback klagen als we het niet goed doen. Maar in dit topic is het gewoonweg niet relevant.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:18:47 #286
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131943078
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:13 schreef Pokkelmans het volgende:
In jouw uiterst onwaarschijnlijke situatie waarin een monopolist in al het openbaar vervoer weigert de gekleurde mede mens een dienst te leveren.
Je weet dat dit jarenlang in veel landen praktijk is geweest of niet? Maar goed, inderdaad een zeer onwaarschijnlijke situatie. Wat jij wil.

quote:
En als jij niet de enige aanbieder bent jaag je potentiële klanten in de armen van de concurrent. Je schiet als ondernemer in je eigen voet, en daarom zal het geen groot probleem vormen.
Nogmaals. Welke concurrenten? De nadelen van een monopolie is echt middelbare schoolstof economie,
quote:
Ja, kasten vol bestuursrecht om het logge geheel dat zich tot in de nauwste krochten het dagelijks leven heeft gewrongen enigszins te laten functioneren ja. In een anarcho-kapitalistische samenleving is er geen overheid, en dus geen publiekrecht nodig.
Jij hebt echt geen idee wat het publiekrecht nog meer doet of wel?

Kijk, ik wil best reageren op dat gebabbel van Friedman en zijn visie op het recht. Maar dat is dusdanig slecht uitgewerkt dat er gewoon nog niet op te reageren valt. Wellicht als je een link hebt waar het duidelijker staat kunnen wij er wat mee.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131943135
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
Waarom proberen veel van de zogenaamde libertariers toch elke keer van die volstrekt stupide vergelijkingen op te dringen? Dat is bijna nog irritanter dan elke keer die zelfverzonnen definities gebruiken ;(.
pi_131943150
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:52 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Inderdaad, men kan moeilijk meer outside the box denken. Op school en in de media is het natuurlijk ook nooit ter sprake gekomen.
Oh, het complotdenken, dat kan er ook nog wel bij.
pi_131943213
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 15:59 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik roep meerdere malen niet bij te willen dragen aan dingen waar ik zelf niet voor kies. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld?

Dus doe nog een poging zonder mijn woorden te verdraaien.
Wat draag jij bij en wat maakt dat meer dan genoeg?
pi_131943270
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Je weet dat dit jarenlang in veel landen praktijk is geweest of niet? Maar goed, inderdaad een zeer onwaarschijnlijke situatie. Wat jij wil.
Ja, geïnstitutionaliseerd. Door een overheid...

quote:
[..]

Nogmaals. Welke concurrenten? De nadelen van een monopolie is echt middelbare schoolstof economie,
Ah, ik meende dat je zei dat een monopoliepositie "geen" probleem was in je voorbeeld. Misschien moet ik minder vooringenomen lezen.

In een vrije markt is een monopoliepositie enkel te handhaven door efficiënt aan de vraag van de markt te voldoen, zolang deze geen misbruik van haar positie maakt. Daarom heb ik ook eerder in deze reeks al eens gesteld dat kartels bijvoorbeeld in principe geen probleem zouden zijn. Misschien moet je eerst wat meer terug lezen, anders wordt het voor mij waarschijnlijk weer een herhaling van zetten.

quote:
[..]

Jij hebt echt geen idee wat het publiekrecht nog meer doet of wel?
Jawel hoor. Ruwweg 5% staatsrecht, 10% strafrecht, en de rest kan je vullen met oeverloos bestuursrecht.

quote:
Kijk, ik wil best reageren op dat gebabbel van Friedman en zijn visie op het recht. Maar dat is dusdanig slecht uitgewerkt dat er gewoon nog niet op te reageren valt. Wellicht als je een link hebt waar het duidelijker staat kunnen wij er wat mee.
http://www.daviddfriedman.com/The_Machinery_of_Freedom_.pdf

Vanaf pagina 60.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:38:11 #291
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131943588
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:27 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja, geïnstitutionaliseerd. Door een overheid...
Nee, door entiteiten binnen een samenleving. Er is geen reden om aan te nemen dat deze entiteiten verdwijnen wanneer een overheid niet meer zou bestaan. Het wordt voor deze groeperingen enkel gemakkelijker gemaakt om hun wil door te voeren. In plaats van de staat heb je dan enkel nog goederen nodig.

Daarom ook het voorbeeld van het vervoer. Ik hoef alleen de infrastructuur te bezitten (dus de busbanen en de tramrails) en ik verkeer in een machtspositie die zijn weerga niet kent. Er is dan nog heel weinig wat mij kan stoppen. De veronderstelling dat ik geen betalende klanten zou weigeren is.. euh.. wel heel naief. Ik weiger wie ik wil en om de reden die ik wil. Dat is macht in zijn zuiverste vorm.

Mijn concurrenten zullen wellicht het ov netwerk van andere steden in hun bezit krijgen. Dat vind ik prima, Daar heb ik verder geen last van.

quote:
Ah, ik meende dat je zei dat een monopoliepositie "geen" probleem was in je voorbeeld. Misschien moet ik minder vooringenomen lezen.

In een vrije markt is een monopoliepositie enkel te handhaven door efficiënt aan de vraag van de markt te voldoen, zolang deze geen misbruik van haar positie maakt. Daarom heb ik ook eerder in deze reeks al eens gesteld dat kartels bijvoorbeeld in principe geen probleem zouden zijn. Misschien moet je eerst wat meer terug lezen, anders wordt het voor mij waarschijnlijk weer een herhaling van zetten.
Een monopoliepositie is altijd een probleem, maar niet altijd te voorkomen. Dat noemen wij dus een zogenaamde 'natuurlijke monopolie'. Als er maar (fysiek) ruimte is voor 1 aanbieder of 1 beheerder dan ontkom je niet aan een monopolie.

Dan wordt er gekeken naar de staat. Deze legt de monopolist aan banden. door bijvoorbeeld de beheerder (van de rails) te splitsen van de vervoerder die actief is op de rails. En om vervolgens eisen te stellen aan de kwaliteit en werkzaamheden van de beheerder.

Zou de overheid dat niet doen, dan zou een beheerder de mogelijkheid krijgen om ook bijv op het gebied van vervoer een monopolie te verkrijgen door slechts 1 vervoerder toe te staan. Aangezien dat de enige mogelijkheid is kan de vervoerder vervolgens alle meest bizarre eisen stellen en een zo laag mogelijke dienstverlening geven. Mensen hebben simpelweg geen keus.

Mocht jezelf een herhaling van zetten willen besparen dan staat het je natuurlijk vrij om te linken naar een eerdere post. Ik ben echt bang dat je dit aspect niet met een paar alinea's hebt weggewerkt.

quote:
Top ^O^
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:41:44 #292
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131943706
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maak maar een topicnote aan als het gebeurt of ga in de feedback klagen als we het niet goed doen. Maar in dit topic is het gewoonweg niet relevant.
Het is zeer relevant, en volkomen ontopic.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131943895
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat draag jij bij en wat maakt dat meer dan genoeg?
Moreel gezien acht ik een bijdrage van 0% aan de maatschappij genoeg. Zolang je maar voor jezelf zorg draagt en/of de producten/diensten die je afneemt vergoed.

Voor de rest.
-50% van mijn loon? Misschien nog wel meer
-60 euro in de maand aan goede doelen
-4-5 avonden per maand jeugdtrainer op onze club.
-Regelmatig help met grotere evenementen in de buurt betreft sport en muziek.

Voor de rest vind ik het vrij irrelevante info.
pi_131944012
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is zeer relevant, en volkomen ontopic.
Het zou voor de balans inderdaad geen kwaad kunnen als hier ook een mod zou zijn die geen bloedhekel heeft aan het libertarisme.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:58:26 #295
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131944307
Edit

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 18:59:35 (Kappen met je getroll) ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131944318
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het zou voor de balans inderdaad geen kwaad kunnen als hier ook een mod zou zijn die geen bloedhekel heeft aan het libertarisme.
Er is helemaal geen sprake van een bloedhekel aan het libertarisme... Er is wel sprake van een kritische houding en dat is gezien de aard van de ideologie niet meer dan logisch. De agressie komt eigenlijk exclusief van de zogenaamde libertariers...
  maandag 7 oktober 2013 @ 19:04:24 #297
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131944539
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

BP een Amerikaans staatsbedrijf :?
De laatste die jij noemde. Monsanto

a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 oktober 2013 @ 19:05:54 #298
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131944595
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is helemaal geen sprake van een bloedhekel aan het libertarisme... Er is wel sprake van een kritische houding en dat is gezien de aard van de ideologie niet meer dan logisch. De agressie komt eigenlijk exclusief van de zogenaamde libertariers...
Nu zo'n beetje elke user je hiervan beticht heeft is het wellicht een idee eens de hand in eigen boezem te steken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 oktober 2013 @ 19:07:47 #299
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131944673
Hekking en dorreknoper maken geen fouten, Papieren tijger
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')