abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 oktober 2013 @ 10:57:45 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131930239

Uit OP #1:
quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen:
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #1
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #2
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #3
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #4
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #5
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #6
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #7
POL / Het Grote Libertarisme Topic #8

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme, als een soort libertarische hardcore en light varianten:
quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Hieronder een FAQ mbt libertarisme:
http://www.libertarischepartij.nl/veel-gestelde-vragen/

Tip van de dag: overigens kan ik iedere deelnemer aan dit topic, met name de libertariërs onder ons, aanraden eerst eens Palmers A history of the modern world te lezen.... daarnaast strekt Fukuyama's The end of history and the last man tot aanbeveling... zodat je een beetje in perspectief over dit soort zaken kunt meepraten. Als jullie andere titels kennen? :P.

Tip van de dag #2: het libertarisch experiment kan van start gaan per 1 oktober as., check this: BNW / 1 Oktober grote ramp?

Game on! w/ .
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131930521
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 10:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als het voornaamste behaalde resultaat een eigen apartheidsstaatje is dan zegt dat wel wat lijkt me toch?

[..]

Voglens mij is onze moderne, westerse democratie een beter punt om mee te vergelijken. Ten opzichte daarvan is apartheid gewoon een achteruitgang en is het vreemd om dat te steunen.
Tja, er zijn nou eenmaal meer voorbeelden van overheden dan van private samenlevingen op vrijwillige basis.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:14:01 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930589
Het grappige is dat liertariers blijven redeneren vanuit een samenleving zoals de onze terwijl daarvoor in hun wereld ieder kader is weggeslagen.
pi_131930610
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:11 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Tja, er zijn nou eenmaal meer voorbeelden van overheden dan van private samenlevingen op vrijwillige basis.
Dat klopt en komt er een keer zo'n beweging boven borrelen dan is het vaak een vrij enge club. Enger dan onze Nederlandse overheid hoor :).
pi_131930613
Effe wat Gouden Dageraad-politici uitnodigen om hen te laten vertellen over hun visie op infrastructuur.

Niks aan de hand, toch? We hebben het niet over hun nazistische denkbeelden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131930646
Overigens gaan die Zuid-Afrikanen blijkbaar uit de doeken doen hij je een (racistische) vrijstaat op poten zet.
pi_131930656
Welke verschrikkelijke dingen ondersteunt die Orania club dan?
pi_131930673
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat klopt en komt er een keer zo'n beweging boven borrelen dan is het vaak een vrij enge club. Enger dan onze Nederlandse overheid hoor :).
Hoho, belasting heffen is een stuk enger dan keihard racisme.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:19:40 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930714
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:15 schreef KoosVogels het volgende:
Effe wat Gouden Dageraad-politici uitnodigen om hen te laten vertellen over hun visie op infrastructuur.

Niks aan de hand, toch? We hebben het niet over hun nazistische denkbeelden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de visie van de Grijze wolven op het ontslagrecht :+

Voor degenen die het vorige topic gemist hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 09:19 schreef Hexagon het volgende:
Kunnen libertariers eens uitleggen wat hun partij te zoeken heeft op bijeenkomsten van de neo apartheidsbeweging?

https://www.facebook.com/events/297186560413877/
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:21:10 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930748
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
Welke verschrikkelijke dingen ondersteunt die Orania club dan?
Ze zijn pro apartheid. Iets dat me toch helemaal niet te rijmen lijkt met libertarisme.
pi_131930797
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ze zijn pro apartheid. Iets dat me toch helemaal niet te rijmen lijkt met libertarisme.
Juist wel. Je kunt iemand immers niet dwingen mensen met een ander kleurtje te accepteren, nietwaar?
pi_131930821
quote:
Apartheid in welke zin? Het is nogal een beladen term.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:25:13 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930842
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Juist wel. Je kunt iemand immers niet dwingen mensen met een ander kleurtje te accepteren, nietwaar?
Nee maar voor een overheid zijn die een actief scheidingsbeleid voert is natuurlijk het andere uiterste.

Niet dat ik er van opkijk. Het toont immers ware aard.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:26:00 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131930865
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Een staat die een actief segregatiebeleid voert.
pi_131930887
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Apartheid in de zin van gescheiden kleedhokjes voor jongens en meisjes.
pi_131930944
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een staat die een actief segregatiebeleid voert.
Ik dacht dat ze zich juist hadden afgescheiden van de staat door met z'n allen in een klein dorpje te gaan wonen.
pi_131930949
De PVV, een club die ook wel eens flirt met het libertarisme, was ook al dol op die Orania-beweging.

http://www.spitsnieuws.nl(...)o-apartheidsbeweging
pi_131930989
quote:

[..]

Of juist wel. Het is niet alsof de link met (keiharde) racisten niet vaker voorkomt binnen de libertarische beweging.
pi_131930991
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze zich juist hadden afgescheiden van de staat door met z'n allen in een klein dorpje te gaan wonen.
Ja, omdat Apartheid is afgeschaft.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:30:04 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931006
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ja omdat ze een staat die dit doet missen

Daar wil je als libertarier echt wat mee te maken hebben ja
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:30:57 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931024
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Volgens mij is dat inderdaad de gedachte. Doordat de staat een gemengde samenleving afdwingt gaat men als rechtgeaarde negerhater maar op de anti-overheidstoer.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131931063
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef 99.999 het volgende:
De PVV, een club die ook wel eens flirt met het libertarisme, was ook al dol op die Orania-beweging.

http://www.spitsnieuws.nl(...)o-apartheidsbeweging
:') Kan het hier nog verder afzakken en dan mogen we ook nog een mod hiervoor bedanken.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:33:34 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931095
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

:') Kan het hier nog verder afzakken en dan mogen we ook nog een mod hiervoor bedanken.
Waarom mogen we de libertarische partij niet aanspreken op de contacten die ze er op nahouden?
pi_131931126
quote:

[..]

de Libertarische partij kiest er zelf bewust voor de verbinding met zo'n apartheidsclub te zoeken. Net als eerder de PVV gedaan heeft.
Leuk om daar proberen mij de schuld van te geven maar wel erg gezocht...
pi_131931189
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja omdat ze een staat die dit doet missen

[ afbeelding ]

Beter dat ze op deze manier hun racisme laten blijken dan proberen een meerderheid in de zuid-afrikaans politiek te behalen toch?
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:38:07 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931224
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Beter dat ze op deze manier hun racisme laten blijken dan proberen een meerderheid in de zuid-afrikaans politiek te behalen toch?
Ja, maar waarom moet de libertarische partij nou uitgerekend vriendjes met hen worden?
pi_131931253
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Is dat niet omdat ze dat niet meer kunnen nu ook niet-blanken rechten hebben in Zuid-Afrika? immers dat is wat ze het liefste zouden realiseren, terug naar de jaren voor de opheffing van de apartheid.
pi_131931258
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, maar waarom moet de libertarische partij nou uitgerekend vriendjes met hen worden?
Omdat ze een private samenleving hebben op basis van vrijwillige samenwerking. Nogmaals: het gaat om het fundament, niet om de verdere uitwerking.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:38:58 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931259
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

de Libertarische partij kiest er zelf bewust voor de verbinding met zo'n apartheidsclub te zoeken. Net als eerder de PVV gedaan heeft.
Van de FAQ van de LP:
quote:
Is het libertarisme (extreem) rechts?
Veel libertariërs hebben niet zo veel op met de termen ‘links’ en ‘rechts’. Zowel voorstanders van een sterke staat als tegenstanders van een sterke staat worden wel ‘rechts’ genoemd. Het libertarisme wordt gekenmerkt door het belang dat zij hecht aan zowel economische vrijheid als persoonlijke vrijheid. Hierdoor laat zij zich niet makkelijk plaatsen op het traditionele ‘links-rechts’-schema. Extreem rechts kan het libertarisme al helemaal niet genoemd worden vanwege het feit dat het libertarisme voor legalisering van drugs en tegen het bedrijven van een rassen- of gezinspolitiek is. Waar extreem rechts vaak voor maximale dwang van de staat is, is libertarisme tegen elke vorm van staatsdwang. Helaas scheppen (anti-kapitalistische) critici er soms een genoegen in om het libertarisme als extreem rechts af te schilderen. De reden hierachter is niet in de laatste plaats dat men blijkbaar een gedachtegoed wil diskwalificeren door gebruik te maken van termen met een nogal negatieve bijklank en het daarmee naar de marge van de samenleving wil verdringen.
Je bent bezig de volledige LP naar de marge van de samenleving te verdringen met deze associaties.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131931308
quote:

[..]

:')

Bedank de LP maar.
pi_131931341
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

Van de FAQ van de LP:

[..]

Je bent bezig de volledige LP naar de marge van de samenleving te verdringen met deze associaties.
Maar waarom zoeken ze dan vol enthousiasme contact met een club die zowel die rassen- als gezinspolitiek met volle overgave bedrijft ;(?
pi_131931362
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bedank de LP maar.
Bedenk goed Koos, het is altijd en overal de schuld van een ander. De libertariërs zullen nooit en te nimmer de schuld zoeken bij de eigen beweging of ideologie.
pi_131931386
Uit de OP: "Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'"
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:45:10 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931435
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Omdat ze een private samenleving hebben op basis van vrijwillige samenwerking. Nogmaals: het gaat om het fundament, niet om de verdere uitwerking.
Dus eigenlijk is racisme in liberopia wel prima?

Het is m.i. een van de voorbeelden waarom libertarisme vooral schijnvrijheid is. En het is lang niet de enige.
pi_131931437
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:43 schreef Pokkelmans het volgende:
Uit de OP: "Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'"
Gandhi preekte vrede en vrijheid. Maar die zal niet snel een bijeenkomst van die Orania-lui op poten hebben gezet.
pi_131931443
Wel een beetje goedkoop proberen te scoren dit. Hoe zit het met de contacten van andere partijen met de US? Die heeft ervoor gezorgd dat bijna 10% van de zwarte bevolking in de gevangenis zit.
pi_131931450
quote:
Uit het bericht van Hexagon, de libertarische partij papt aan met een club die de apartheid in Zuid-Afrika bejubelt en die eerder al vriendjes werd met de PVV.

Leuk al die tegeltjeswijsheden maar de praktijk blijkt wat weerbarstiger. En het is nu niet bepaald de eerste keer dat extreem-rechts en de libertariërs dicht tegen elkaar aanschurken. De link tussen beide bewegingen komt wel ergens vandaan...
pi_131931467
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:30 schreef Hexagon het volgende:

Ik niet nee maar als die mensen een gemeenschap vormen op hun eigen stukje grond dan heb ik daar minder moeite mee, liever een eigen gemeenschap dan zulke mensen als buur. Ook zie ik liever dat zulke mensen geen politieke invloed hebben en dat hebben ze in het huidige systeem, zie het voorbeeld van du_ke over de pvv.

Wat mij betreft hetzelfde voor het homo-huwelijk, wil je dat als (kerk)gemeenschap niet dan doe je het niet maar dat is niet hetzelfde als het homo-huwelijk verbieden. Het is eigenlijk al absurd dat het huidige systeem wetten nodig heeft om te bepalen wie met elkaar mag trouwen. De (arbitraire) leeftijdsgrens is dan nog enigszins te verdedigen maar dat er een wet nodig is dat stelt dat partners van hetzelfde geslacht mogen trouwen is natuurlijk absurd, de enige die daar wat over te zeggen heeft zijn de betrokken personen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:46:38 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931484
quote:
Precies omdat jullie schijnvrijheid voorstaan
pi_131931500
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel een beetje goedkoop proberen te scoren dit.
Klopt, boze 'Boeren' doen het vanouds gewoon goed in rechts/ conservatief Nederland. Niet voor niets ook dat een PVV daar ook mee probeert te scoren.
pi_131931511
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:34 schreef 99.999 het volgende:

Had het meer over de absurdistische opmerking over de PVV en je achterlijke poging om die ook maar in het libertarische kampt e plaatsen
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:47:39 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931516
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel een beetje goedkoop proberen te scoren dit. Hoe zit het met de contacten van andere partijen met de US? Die heeft ervoor gezorgd dat bijna 10% van de zwarte bevolking in de gevangenis zit.
Nee, niet naar anderen wijzen!
pi_131931593
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ben jij nu zo naïef om te denken dat je racisme uit kunt bannen door een overheid en wetgeving?

waarom wil je zo nodig een waardeoordeel? Omdat racisme in de huidige samenleving bestaat word er toch ook net gesteld dat racisme dan maar prima is?
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:50:50 #44
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931594
De FAQ van de LP is als een soort van bijbel. Het geeft een antwoord op alle vragen alleen valt er soms geen touw aan vast te knopen:
quote:
Is het libertarisme tegen anti-discriminatie wetgeving?
Het libertarisme is voor contractvrijheid tussen partijen. Dit betekent dat het aan een overheid niet is toegestaan om deze contractvrijheid te doorkruisen door middel van anti-discriminatie wetgeving. Voor zover anti-discriminatie wetgeving in het private domein wordt toegepast heeft dit in de praktijk tot gevolg dat mensen een door de overheid gegarandeerd recht krijgen tot de diensten en eigendommen van iemand anders. Libertariërs wijzen een dergelijke uitholling van de privaatrechtelijke contractsvrijheid en het eigendomsrecht ten zeerste af. Dit geldt in nog sterkere mate voor positieve discriminatie waar personen op basis van ras of sekse voorkeur krijgen ten opzichte van andere personenen. De enige situatie waar volgens sommige libertariërs anti-discrminatie wetgeving legitiem is, is bij de overheid. Maar ook hier kan volgens libertariërs worden volstaan met alleen het handhaven van gelijke rechten.
Oké. De LP is tegen het bedrijven van rassenpolitiek en dergelijke (dat is nobel) maar als burgers willen discrimineren dan moet dat dus wel kunnen. Als je geen negers in jouw bus wil hebben dan moeten de negers maar gaan lopen.

Artikel 1 van de Grondwet is om een reden het eerste artikel van onze Grondwet en ook min of meer de grondslag voor een moderne democratische rechtsstaat. De LP is dus oprecht van plan om een hele (al dan niet nieuwe) samenleving 300 jaar terug in de tijd te schieten.
--
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:52:11 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931623
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ben jij nu zo naïef om te denken dat je racisme uit kunt bannen door een overheid en wetgeving?

waarom wil je zo nodig een waardeoordeel? Omdat racisme in de huidige samenleving bestaat word er toch ook net gesteld dat racisme dan maar prima is?
Wat heeft dit nu weer te maken met het feit dat de libertarische partij dat racisme actief opzoekt?
pi_131931635
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Had het meer over de absurdistische opmerking over de PVV en je achterlijke poging om die ook maar in het libertarische kampt e plaatsen
Kan ik er wat aan doen dat de PVV met dezelfde club probeert te vrijen als de LP? En het is natuurlijk niet de eerste keer dat beide clubs dezelfde vijver proberen te bevissen...
pi_131931683
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, niet naar anderen wijzen!
Waarom niet? Wil je niet toegeven dat het nogal hypocriet is?
pi_131931719
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is m.i. een van de voorbeelden waarom libertarisme vooral schijnvrijheid is. En het is lang niet de enige.
Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang. Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:56:59 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931729
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:54 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarom niet? Wil je niet toegeven dat het nogal hypocriet is?
Het feit dat andere partijen zich wellicht inlaten met dubieuze clubjes betekent niet dat het dan minder fout is van de libertarische partij.

En daar hebben we het hier over. Dus uitvluchten van "maar zullie doen het ook" zijn dus niet sterk.
pi_131931772
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kan ik er wat aan doen dat de PVV met dezelfde club probeert te vrijen als de LP? En het is natuurlijk niet de eerste keer dat beide clubs dezelfde vijver proberen te bevissen...
En hoe maakt dat de PVV libertarisch?
pi_131931774
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het feit dat andere partijen zich wellicht inlaten met dubieuze clubjes betekent niet dat het dan minder fout is van de libertarische partij.

En daar hebben we het hier over. Dus uitvluchten van "maar zullie doen het ook" zijn dus niet sterk.
Hierom heb ik ook een hekel aan politiek en dat gezeik over partijen en poppetjes uit die partijen. Ik praat liever over het gedachtegoed zelf. Ik geloof dat dit topic ook hiervoor bedoeld was.
pi_131931775
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik niet nee maar als die mensen een gemeenschap vormen op hun eigen stukje grond dan heb ik daar minder moeite mee, liever een eigen gemeenschap dan zulke mensen als buur. Ook zie ik liever dat zulke mensen geen politieke invloed hebben en dat hebben ze in het huidige systeem, zie het voorbeeld van du_ke over de pvv.
Binnen de gemeenschap weert men gewoon zwarten en homo's. Dat is gewoon een stevige invloed en aangezien het ook vooral dat soort bewegingen zijn die zich op deze wijze willen organiseren pleit je daarmee dus voor uitbreiding van racisme en homohaat, dat is nogal wat...
quote:
Wat mij betreft hetzelfde voor het homo-huwelijk, wil je dat als (kerk)gemeenschap niet dan doe je het niet maar dat is niet hetzelfde als het homo-huwelijk verbieden. Het is eigenlijk al absurd dat het huidige systeem wetten nodig heeft om te bepalen wie met elkaar mag trouwen. De (arbitraire) leeftijdsgrens is dan nog enigszins te verdedigen maar dat er een wet nodig is dat stelt dat partners van hetzelfde geslacht mogen trouwen is natuurlijk absurd, de enige die daar wat over te zeggen heeft zijn de betrokken personen.
In de Amerikaanse praktijk (want daar gaat het in het geval Ron Paul even over) is het wel het praktische gevolg van het huwelijk exclusief bij de kerken neerleggen. Die kunnen (en moeten) inderdaad niet gedwongen worden, overheden kunnen wel gedwongen worden die huwelijken te respecteren. En of je het nu leuk vindt of niet, dat is wel verdomde praktisch als het bijvoorbeeld over erfrecht gaat.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:59:21 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931795
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang.
Dat is dus wat ik bedoel met schijnvrijheid.

quote:
Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
En dat is precies wat de apartheid is
pi_131931801
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

je bent pleitbezorger van een ideologie waar vooral die racisten baat bij lijken te hebben. Dan is een waardeoordeel toch niet teveel gevraagd?
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:00:39 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131931831
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Hierom heb ik ook een hekel aan politiek en dat gezeik over partijen en poppetjes uit die partijen. Ik praat liever over het gedachtegoed zelf. Ik geloof dat dit topic ook hiervoor bedoeld was.
De contacten tussen Orania en de LP doen suggereren dat er de nodige overlap in hun gedachtegoed zit. En het is wel eens mooi boven tafel te krijgen welke.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:00:39 #56
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931832
quote:

[..]

Op persoonlijk niveau is dat in beginsel prima ja. Jij mag kiezen met wie je zaken doet en wie niet. Als je iemand daarbij op zijn huidskleur meent te moeten beoordelen, ga je gang. Maar het libertarisme staat een minimale tot afwezige overheid voor. Geïnstitutionaliseerd racisme hoort daar niet bij.
Wat nou als ik als baas van het openbaar vervoer (volledig geprivatiseerd natuurlijk) in Amsterdam besluit dat ik alleen nog maar witte mensen in mijn bus en mijn trams wil hebben? Dit omdat witte mensen minder overlast veroorzaken dan mensen met een kleurtje, waarvan algemeen bekend is dat zij arm en crimineel zijn en stinken.

De busbanen en tramsporen zijn ook van mij (allemaal geprivatiseerd), dus 'kleurlingen' kunnen geen eigen openbaar vervoer oprichten. Dat sta ik niet toe en daar is simpelweg ook geen plek voor, aangezien er maar een tramspoor door de Leidsestraat past.

Hebben niet blanke mensen dan pech en moeten die allemaal lopen of is er in de libertarische heilstaat toch nog een mogelijkheid dat zij zich kunnen verplaatsen.
--
pi_131931882
quote:

[..]

Maar hoort een flinke toename van discriminatie op basis van geloof, seksualteit, sekse of huidskleur dan wel bij het libertarisme? Immers dat is het directe gevolg van waar je voor pleit.
pi_131931920
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:00 schreef Hexagon het volgende:
De contacten tussen Orania en de LP doen suggereren dat er de nodige overlap in hun gedachtegoed zit. En het is wel eens mooi boven tafel te krijgen welke.
Wat heeft dat met het libertarisme zelf te maken wat die lui er nog meer voor ideeën op nahouden?
pi_131931939
quote:

[..]

Fijn is dat. Winkel en kroegen kunnen dus mensen met een kleutje weigeren als ze dat willen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:05:06 #60
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131931955
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar hoort een flinke toename van discriminatie op basis van geloof, seksualteit, sekse of huidskleur dan wel bij het libertarisme? Immers dat is het directe gevolg van waar je voor pleit.
Dat geloof ik dus ook. Het libertarisme kent natuurlijk veel zwakke plekken, maar dit is misschien wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.
--
pi_131931968
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Binnen de gemeenschap weert men gewoon zwarten en homo's. Dat is gewoon een stevige invloed en aangezien het ook vooral dat soort bewegingen zijn die zich op deze wijze willen organiseren pleit je daarmee dus voor uitbreiding van racisme en homohaat, dat is nogal wat...
Maar dat doen die gemeenschappen nu ook en ze kunnen ook nog eens de politiek zodanig beïnvloeden dat hun gedrag opeens wettelijk als normaal gezien kan worden

[..]

quote:
In de Amerikaanse praktijk (want daar gaat het in het geval Ron Paul even over) is het wel het praktische gevolg van het huwelijk exclusief bij de kerken neerleggen. Die kunnen (en moeten) inderdaad niet gedwongen worden, overheden kunnen wel gedwongen worden die huwelijken te respecteren.
Overheden zouden al niet eens horen te kijken naar het geslacht en hoort zich volledig neutraal op te stellen omtrent het huwelijk.

In een libertarische samenleving is het overigens ook vrij simpel om zelf een religie te starten.

quote:
En of je het nu leuk vindt of niet, dat is wel verdomde praktisch als het bijvoorbeeld over erfrecht gaat.
En waarom zou de overheid zich moeten bemoeien met erfrecht en dat de overheid al onderscheid maakt in erfrecht of je getrouwd bent of niet is trouwens racisme en bovendien ziekelijke bemoeizucht.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:06:28 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131932006
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat heeft dat met het libertarisme zelf te maken wat die lui er nog meer voor ideeën op nahouden?
Dat de uitdragers van libertarisme het blijkbaar prima vinden om met Orania geassocieerd te worden.

Het is zoiets als een SP'er die komt spreken op een congres van de Gouden dageraad omdat ze ook eurosceptisch zijn.
pi_131932020
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

je bent pleitbezorger van een ideologie waar vooral die racisten baat bij lijken te hebben. Dan is een waardeoordeel toch niet teveel gevraagd?
Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben, ze bestaan immers in het huidige systeem ook en in het huidige systeem hebben ze meer kans om hun ideologie op te dringen.
pi_131932079
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat de uitdragers van libertarisme het blijkbaar prima vinden om met Orania geassocieerd te worden.

Het is zoiets als een SP'er die komt spreken op een congres van de Gouden dageraad omdat ze ook eurosceptisch zijn.
Ja daarom zei ik ook, ik praat liever over het gedachtegoed zelf in plaats van over het dagelijks leven van mensen die ik niet ken.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:09:14 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131932088
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:06 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben, ze bestaan immers in het huidige systeem ook en in het huidige systeem hebben ze meer kans om hun ideologie op te dringen.
Dat laatste mag je uitleggen. De meest machtige entiteit in de samenleving (de Staat) is door tal van regelingen en wetten er aangebonden om racistische ideologieën tegen te gaan. Een bescherming die in een libertarische samenleving volledig ontbreekt en waar iedereen zijn discriminerende gang kan gaan.
--
pi_131932093
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

En hoe maakt dat de PVV libertarisch?
Ik heb slechts gezegd dat de PVV ook wel eens flirt met het libertarisme, dat is niet zo vreemd toch?

En ook andersom, de LP steunt blijkbaar niet alleen de apartheid maar ze steunt ook onze eigen extreem-rechtse club de PVV, zie:
http://www.libertarischep(...)ibertarische-partij/

quote:
Stap in de goede richting
„Afschaffen” is het dus nog niet helemaal wat de PVV voorstelt, en ‘Europa’ moet natuurlijk ‘EU’ zijn, maar toch zijn dit duidelijke stappen in de goede richting. Daarom steunt de LP dit initiatief, ook al gaat de PVV hiermee uiteraard nog niet ver genoeg.

En dit is ook wel een leuke voor de link tussen de LP en diverse extreme clubs waaronder de PVV
http://kafka.antenna.nl/?p=4374
pi_131932141
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Aangezien dat de hoofdactiviteit van die club is lijkt me dat niet van ondergeschikt belang als je een dergelijke club opzoekt...
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:11:04 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131932151
quote:

[..]

Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben
Ik wel. Er is namelijk geen autoriteit die het kan bestrijden of racistisch handelen moeilijk kan maken.
pi_131932177
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:10 schreef 99.999 het volgende:
Aangezien dat de hoofdactiviteit van die club is lijkt me dat niet van ondergeschikt belang als je een dergelijke club opzoekt...
ik doelde op de lui binnen de LP
pi_131932219
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

Maar dat doen die gemeenschappen nu ook en ze kunnen ook nog eens de politiek zodanig beïnvloeden dat hun gedrag opeens wettelijk als normaal gezien kan worden

[..]
Oh, hoe werkt dat dan nu binnen bijvoorbeeld Nederland?

[..]
quote:
Overheden zouden al niet eens horen te kijken naar het geslacht en hoort zich volledig neutraal op te stellen omtrent het huwelijk.

In een libertarische samenleving is het overigens ook vrij simpel om zelf een religie te starten.

[..]
Leuk maar daar heeft dat homostel wat in een zuidelijke VS-staat wil trouwen natuurlijk geen bal aan als Ron Paul zijn zin krijgt...
quote:
En waarom zou de overheid zich moeten bemoeien met erfrecht en dat de overheid al onderscheid maakt in erfrecht of je getrouwd bent of niet is trouwens racisme en bovendien ziekelijke bemoeizucht.
Heel leuk maar conflicten over erfrecht zijn er al millennia en zijn niet spontaan verdwenen als de overheid verdwijnt. Daarom is erkenning van bijvoorbeeld een huwelijksband gewoon verdomde praktisch...

Of denk je werkelijk dat alle conflicten over erfenissen plots zijn verdwenen in libertopia?
pi_131932269
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat geloof ik dus ook. Het libertarisme kent natuurlijk veel zwakke plekken, maar dit is misschien wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.
Ach, er zijn hier al tientallen van dergelijke zaken aangedragen waar de theorie faalt in het aanleveren van een redelijke uitleg. De een wat beter voor te stellen dan de ander maar er is eigenlijk geen praktisch punt wat echt goed uitgelegd lijkt te kunnen worden.
pi_131932302
quote:

[..]

Ik zie niet waarom racisten daar baat bij zullen hebben,
Zie bijvoorbeeld het Orania voorbeeld. Of de standpunten van een Ron Paul.
quote:
ze bestaan immers in het huidige systeem ook en in het huidige systeem hebben ze meer kans om hun ideologie op te dringen.
Hoeveel kans hebben ze binnen onze moderne westerse democratie dan precies?
Volgens mij aanzienlijk minder dan in een libertopia...
pi_131932312
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:11 schreef Hexagon het volgende:
Ik wel. Er is namelijk geen autoriteit die het kan bestrijden of racistisch handelen moeilijk kan maken.
Wat bedoel je eigenlijk precies met racisme als jij het erover hebt? Ik heb van drie verschillende definities gehoord: rassenhaat, het erkennen van rassenverschillen, of het anders (positief of negatief) behandelen van mensen puur op basis van ras.
pi_131932332
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat laatste mag je uitleggen. De meest machtige entiteit in de samenleving (de Staat) is door tal van regelingen en wetten er aangebonden om racistische ideologieën tegen te gaan.
De staat is juist in het verleden en heden de enige die racisme geïnstitutionaliseerd heeft en is bovendien weinig succesvol tegen individuele racisten.

quote:
Een bescherming die in een libertarische samenleving volledig ontbreekt en waar iedereen zijn discriminerende gang kan gaan.
Welke bescherming heb je nu dan? Als je gediscrimineerd word kun je de andere partij aanklagen/aangifte doen dat kan in een libertarische samenleving ook zeker als je in je vrijheid aangetast word en je kunt van de huidige situatie ook niet echt stellen dat het werkt maar je neemt in ieder geval de eventuele politieke invloed weg

Het word wel steeds meer duidelijker dat aanhangers van een (sterke) overheid een veel somberder beeld hebben van de mensheid.
pi_131932349
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat nou als ik als baas van het openbaar vervoer (volledig geprivatiseerd natuurlijk) in Amsterdam besluit dat ik alleen nog maar witte mensen in mijn bus en mijn trams wil hebben? Dit omdat witte mensen minder overlast veroorzaken dan mensen met een kleurtje, waarvan algemeen bekend is dat zij arm en crimineel zijn en stinken.

De busbanen en tramsporen zijn ook van mij (allemaal geprivatiseerd), dus 'kleurlingen' kunnen geen eigen openbaar vervoer oprichten. Dat sta ik niet toe en daar is simpelweg ook geen plek voor, aangezien er maar een tramspoor door de Leidsestraat past.

Hebben niet blanke mensen dan pech en moeten die allemaal lopen of is er in de libertarische heilstaat toch nog een mogelijkheid dat zij zich kunnen verplaatsen.
Dat is afhankelijk van de vorm libertarisme. In een minarchistisch systeem is er een minimale overheid die de grondrechten van de burgers en (de nakoming van) hun privaatrechtelijke verbintenissen moet waarborgen.

In een anarcho-kapitalistisch systeem is het mogelijk dat dat bedrijf is gebonden aan door de markt gegenereerd recht. Maar nog sterker is het feit dat het voeren van racistisch beleid slecht is voor de klandizie en dus de concurrentiepositie van het bedrijf. Niet alleen sluit je de gekleurde medemens uit, maar ook het verlichte deel van de niet-gediscrimineerde bevolking.

Daarbij vind ik het vreemd om over schijnvrijheid te spreken. Als ik als particulier weiger om een TV op marktplaats aan aan geïnteresseerde te verkopen, puur en alleen vanwege zijn huidskleur, dan kan ik dat nu ook doen.

quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom zou dat toenemen?
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En dat is precies wat de apartheid is
Daarom snap ik de link die men probeert te leggen tussen het libertarisme en apartheid niet.
pi_131932370
quote:

[..]

De wederkerigheid van betrekkingen in een samenleving werken denk ik sterker dan een "foei"-campagne van Sire.
pi_131932384
quote:

[..]

Kom op hexagon ik had inmiddels wel beter van je verwacht, wij zijn libertariers geen anarchisten.

Verdiep je nu eerst eens een beetje.
pi_131932393
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:11 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

ik doelde op de lui binnen de LP
ja ik ook. Blijkbaar is er een deel van de LP die graag met een dergelijke club in de slag gaat. Dat mag hoor en het zal ook niemand hier echt verbazen maar dan is het ook niet vreemd wanneer je er op wordt aangesproken... Immers de apartheidscomponent is het belangrijkste kenmerk van Orania.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:19:56 #79
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131932397
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, er zijn hier al tientallen van dergelijke zaken aangedragen waar de theorie faalt in het aanleveren van een redelijke uitleg. De een wat beter voor te stellen dan de ander maar er is eigenlijk geen praktisch punt wat echt goed uitgelegd lijkt te kunnen worden.
Ik denk dat het eerder een uitdaging is om één punt te noemen waar een libertarische aanpak in de praktijk daadwerkelijk tot een verbetering leidt. Er valt gewoon te veel op aan te merken.

Ook als je de website van de LP doorscrolt kom je dan ook niets tegen. Het blijft toch wel een beetje een intellectuele kneuzenkermis. Allemaal halfbakken theorieën en begrippen die door elkaar heen worden gebruikt, zonder dat de auteurs echt weten aan te tonen dat ze er enig begrip van hebben. Keukentafel filosofie van de ergste soort.
--
pi_131932466
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:19 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De wederkerigheid van betrekkingen in een samenleving werken denk ik sterker dan een "foei"-campagne van Sire.
pi_131932474
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

De staat is juist in het verleden en heden de enige die racisme geïnstitutionaliseerd heeft en is bovendien weinig succesvol tegen individuele racisten.

[..]
In hoeverre komt dit nu binnen Nederland voor?
quote:
Welke bescherming heb je nu dan? Als je gediscrimineerd word kun je de andere partij aanklagen/aangifte doen dat kan in een libertarische samenleving ook zeker als je in je vrijheid aangetast word en je kunt van de huidige situatie ook niet echt stellen dat het werkt maar je neemt in ieder geval de eventuele politieke invloed weg
Want, als je in de lijnbus of op straat geweigerd wordt in libertopia vanwege je huidskleur op basis waarvan moet je dan iemand aanklagen? men mag in zijn of haar eigendom toch eigen regels verzinnen?

quote:
Het word wel steeds meer duidelijker dat aanhangers van een (sterke) overheid een veel somberder beeld hebben van de mensheid.
Dat valt best mee. Maar ons vertrouwen in racisten en wapengekkies is gewoon niet zo groot dat we ze alle vrijheid willen geven. Dat jij denkt dat die figuren zonder overheid plots wel verstandig worden lijkt mij vrij naief...
pi_131932520
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:18 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]Waarom zou dat toenemen?
Omdat het nu vaak verboden is en dat ook gehandhaafd wordt. Dat valt weg in libertopia. Dus zal racisme en discriminatie weer toenemen. Ook al aangezien een redelijk deel van de aanhang van het libertarisme dat o.a. is juist omdat ze dan weer openlijk kunnen discrimineren op bv ras of seksualiteit.

quote:
Daarom snap ik de link die men probeert te leggen tussen het libertarisme en apartheid niet.
Tja, de LP zal toch, net als de PVV een gedachte hebben bij het opzoeken van zo'n apartheidsclub?

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 12:25:01 ]
pi_131932547
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En dit is ook wel een leuke voor de link tussen de LP en diverse extreme clubs waaronder de PVV
http://kafka.antenna.nl/?p=4374
Haha, Martijn Uittenboogaard.
pi_131932550
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, hoe werkt dat dan nu binnen bijvoorbeeld Nederland?
bijvoorbeeld het fiscaal belonen van bepaald gedrag.

[..]

[..]

quote:
Leuk maar daar heeft dat homostel wat in een zuidelijke VS-staat wil trouwen natuurlijk geen bal aan als Ron Paul zijn zin krijgt...
Hoezo niet? Als de overheid geen onderscheid meer maakt tussen geslacht kan dat homostel gewoon trouwen alleen niet in de kerk van Ron Paul

[..]

quote:
Heel leuk maar conflicten over erfrecht zijn er al millennia en zijn niet spontaan verdwenen als de overheid verdwijnt. Daarom is erkenning van bijvoorbeeld een huwelijksband gewoon verdomde praktisch...

Of denk je werkelijk dat alle conflicten over erfenissen plots zijn verdwenen in libertopia?
Nee die zullen ongetwijfeld niet verdwijnen maar erfrecht zou los moeten staan van getrouwd of niet en zoals ik al zei zou de overheid niet moeten kijken naar geslacht, jij vind blijkbaar dat geslacht er wel degelijk toe doet.
pi_131932570
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik denk dat het eerder een uitdaging is om één punt te noemen waar een libertarische aanpak in de praktijk daadwerkelijk tot een verbetering leidt. Er valt gewoon te veel op aan te merken.

Ook als je de website van de LP doorscrolt kom je dan ook niets tegen. Het blijft toch wel een beetje een intellectuele kneuzenkermis. Allemaal halfbakken theorieën en begrippen die door elkaar heen worden gebruikt, zonder dat de auteurs echt weten aan te tonen dat ze er enig begrip van hebben. Keukentafel filosofie van de ergste soort.
klopt, maar dit zal men nooit toegeven :).
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:26:22 #86
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131932588
Mag je in Libertopia kleine kinderen lastig vallen?
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:27:11 #87
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131932609
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:18 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van de vorm libertarisme. In een minarchistisch systeem is er een minimale overheid die de grondrechten van de burgers en (de nakoming van) hun privaatrechtelijke verbintenissen moet waarborgen.

In een anarcho-kapitalistisch systeem is het mogelijk dat dat bedrijf is gebonden aan door de markt gegenereerd recht. Maar nog sterker is het feit dat het voeren van racistisch beleid slecht is voor de klandizie en dus de concurrentiepositie van het bedrijf. Niet alleen sluit je de gekleurde medemens uit, maar ook het verlichte deel van de niet-gediscrimineerde bevolking.

Daarbij vind ik het vreemd om over schijnvrijheid te spreken. Als ik als particulier weiger om een TV op marktplaats aan aan geïnteresseerde te verkopen, puur en alleen vanwege zijn huidskleur, dan kan ik dat nu ook doen.
Ik heb het nu over vervoer. Ik zit in een machtspositie aangezien ik de middelen bezit waar anderen voor hun vervoer van afhankelijk zijn. Voor een concurrentiepositie hoef ik niet te vrezen aangezien ik een monopoly heb. Er is in de stad (letterlijk) maar ruimte voor een vervoerder. Er is geen autoriteit die mijn positie kan aantasten aangezien dat onwenselijke overheidsinmenging zou zijn.

Of mij bussen vol zitten met blanken mensen of met een mengelmoes maakt voor de omzet weinig uit. Vervoer is een goed waar een constante en blijvende vraag naar is, waarin ik in kan voorzien. Ik heb gewoon geen zin om kleurlingen te vervoeren aangezien dat te veel gezeik oplevert. Klaar. Die gaan maar lopen, of fietsen en als dat te ver is blijven ze gewoon thuis. Als zij daardoor niet naar school kunnen of kunnen werken dan is dat in beginsel niet mijn probleem.

Voor de nakoming van grondrechten heb je trouwens wel veel meer nodig dan een minimale overheid ;) Daar zet je dus direct een deur mee open om een uitgebreide overheid te doen ontstaan.
--
pi_131932610
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:19 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kom op hexagon ik had inmiddels wel beter van je verwacht, wij zijn libertariers geen anarchisten.

Verdiep je nu eerst eens een beetje.
Dit wisselt nogal per zogenaamde libertariër Chewie. Dat weet je zelf ook wel. Dat er meer varianten libertarisme zijn dan protestantse stromingen en dat ze stuk voor stuk zelf weer nieuwe definities verzinnen kunnen wij ook niks aan doen. Dan maar de grote gemene deler nemen.
pi_131932640
Maar goed, de nadelen blijven zich maar opstapelen. En toch blijven mensen volhouden. Koddig.
pi_131932668
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:25 schreef Chewie het volgende:

[..]

bijvoorbeeld het fiscaal belonen van bepaald gedrag.

[..]

[..]

[..]

Hoezo niet? Als de overheid geen onderscheid meer maakt tussen geslacht kan dat homostel gewoon trouwen alleen niet in de kerk van Ron Paul
En in de praktijk betekent dat dus dat het niet meer kan in grote gebieden. Het is gewoon een manier om vrouwen, homo's en zwarten rechten te ontzeggen die ze nu wel hebben. De conservatieve, christelijke, witte man is spekkoper bij het libertarisme want die mag lekker blijven onderdrukken...

quote:
Nee die zullen ongetwijfeld niet verdwijnen maar erfrecht zou los moeten staan van getrouwd of niet
helemaal geweldig hoor maar niet het geval in de praktijk en de wereld om je heen verdwijnt ook niet als lolbertarië tot stand komt...
quote:
en zoals ik al zei zou de overheid niet moeten kijken naar geslacht, jij vind blijkbaar dat geslacht er wel degelijk toe doet.
Waarom?
pi_131932670
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef 99.999 het volgende:
nieuwe definities verzinnen
zoals?
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:30:29 #92
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131932686
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb het nu over vervoer. Ik zit in een machtspositie aangezien ik de middelen bezit waar anderen voor hun vervoer van afhankelijk zijn. Voor een concurrentiepositie hoef ik niet te vrezen aangezien ik een monopoly heb. Er is in de stad (letterlijk) maar ruimte voor een vervoerder. Er is geen autoriteit die mijn positie kan aantasten aangezien dat onwenselijke overheidsinmenging zou zijn.

Of mij bussen vol zitten met blanken mensen of met een mengelmoes maakt voor de omzet weinig uit. Vervoer is een goed waar een constante en blijvende vraag naar is, waarin ik in kan voorzien. Ik heb gewoon geen zin om kleurlingen te vervoeren aangezien dat te veel gezeik oplevert. Klaar. Die gaan maar lopen, of fietsen en als dat te ver is blijven ze gewoon thuis. Als zij daardoor niet naar school kunnen of kunnen werken dan is dat in beginsel niet mijn probleem.

Voor de nakoming van grondrechten heb je trouwens wel veel meer nodig dan een minimale overheid ;) Daar zet je dus direct een deur mee open om een uitgebreide overheid te doen ontstaan.
Ja maar dan ga je met contracten werken waarin is vastgelegd wat je wel en niet mag......
pi_131932691
quote:

[..]

Dit wisselt nogal per zogenaamde libertariër Chewie. Dat weet je zelf ook wel. Dat er meer varianten libertarisme zijn dan protestantse stromingen en dat ze stuk voor stuk zelf weer nieuwe definities verzinnen kunnen wij ook niks aan doen. Dan maar de grote gemene deler nemen.
Uiteraard verschilt dat maar dit is zo'n beetje in elk topic over libertarisme ter sprake gekomen dus het is buitengewoon flauw om daar maar over door te blijven gaan.

Ik snap dat het lastig voor je is met een ideologie wat zoveel vrijheid geeft en dat je daarom het idee hebt dat er zoveel stromingen zijn.
pi_131932698
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:28 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, de nadelen blijven zich maar opstapelen. En toch blijven mensen volhouden. Koddig.
Gelovigen Koos, in de jaren 70 waren de meeste aanhangers hier vermoedelijk fanatieke communisten geweest.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:31:58 #95
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131932718
Ik mis TS met zijn gelul.
pi_131932721
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

zoals?
Ach waar niet over eigenlijk? Maar eigenlijk alles wat een beetje politiek relevant is valt wel op. Bijvoorbeeld met verzonnen definities voor socialisten en dergelijke.
pi_131932739
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach waar niet over eigenlijk? Maar eigenlijk alles wat een beetje politiek relevant is valt wel op. Bijvoorbeeld met verzonnen definities voor socialisten en dergelijke.
Ik let altijd goed op gebruik van definities want dat is heel belangrijk voor een discussie dus vandaar dat ik het vraag. Jammer dat je geen voorbeelden geeft.
pi_131932746
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:30 schreef Chewie het volgende:

[..]

Uiteraard verschilt dat maar dit is zo'n beetje in elk topic over libertarisme ter sprake gekomen dus het is buitengewoon flauw om daar maar over door te blijven gaan.
De verhouding tussen wel of geen (minimale) overheid is pakweg 50-50 bij de libertariers hier en daarnaast nog weer heel wat tussenstromingen.
quote:
Ik snap dat het lastig voor je is met een ideologie wat zoveel vrijheid geeft en dat je daarom het idee hebt dat er zoveel stromingen zijn.
:'), daar heeft het natuurlijk weer geen zak mee te maken.
pi_131932760
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En in de praktijk betekent dat dus dat het niet meer kan in grote gebieden. Het is gewoon een manier om vrouwen, homo's en zwarten rechten te ontzeggen die ze nu wel hebben. De conservatieve, christelijke, witte man is spekkoper bij het libertarisme want die mag lekker blijven onderdrukken...

[..]

helemaal geweldig hoor maar niet het geval in de praktijk en de wereld om je heen verdwijnt ook niet als lolbertarië tot stand komt...

[..]

Waarom?
Jezus christus op een paard hoe kom je toch bij zoveel onzin. Leer je dat bij de introductie cursus ambtenaren voor dummies?

De conservatief christelijke witte man is nog niet eens 1% van de wereldbevolking.
pi_131932767
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik let altijd goed op gebruik van definities want dat is heel belangrijk voor een discussie dus vandaar dat ik het vraag. Jammer dat je geen voorbeelden geeft.
Bijvoorbeeld het roepen dat alle huidige politieke partijen in Nederland socialistisch zijn. Dat is iets wat je regelmatig ziet.
pi_131932818
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat laatste mag je uitleggen. De meest machtige entiteit in de samenleving (de Staat) is door tal van regelingen en wetten er aangebonden om racistische ideologieën tegen te gaan. Een bescherming die in een libertarische samenleving volledig ontbreekt en waar iedereen zijn discriminerende gang kan gaan.
Jij ziet fiscale voordelen voor mensen die leven zoals de overheid het liefst ziet, blijkbaar getrouwd met 2 kinderen, niet als discriminatie?
pi_131932941
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:34 schreef 99.999 het volgende:
Bijvoorbeeld het roepen dat alle huidige politieke partijen in Nederland socialistisch zijn. Dat is iets wat je regelmatig ziet.
Ze zijn in ieder geval allemaal socialistisch in dat ze allemaal een behoorlijk grote verzorgingsstaat, sociale zekerheid, onderwijs, gezondheidszorg voor de armen, minimumloon en daarmee gepaarde hoge belastingen willen.

Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
pi_131933056
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Allereerst is het zeer onwaarschijnlijk dat je een monopoliepositie weet te bemachtigen, maar goed. Laten we stellen dát het je lukt om als enige vervoerder in een bepaalde regio actief te zijn. En dan bedoel ik ook echt álle vormen waarbij jij iemand anders een rit aan kan bieden. Bussen, treinen, trams, (fiets)taxi's en tuk-tuk's. En het liefst dan ook nog dat jij de straten, trambanen en rails
in prive-bezit hebt, zodat je nieuwe toetreders (die in het gat zullen springen van alle kleurlingen die jij weigert te bedienen) direct uit kan sluiten.

Dan laat je buiten beschouwing dat concurrentie zich niet tot één markt beperkt. Wordt het openbaar vervoer, om wat voor reden dan ook, niet meer toegankelijk voor een bepaalde groep: dan zal de vraag naar andere vormen van vervoer (auto's, fietsen) stijgen.

Bovendien creëer je met het uitsluiten van een groep een onbevredigde vraag. Slimme investeerders zullen daar in springen, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van alternatieve vormen van vervoer, of de aanleg van nieuwe wegen, die níet in jouw bezit zijn.

Uiteindelijk zullen die elementen jouw monopoliepositie aanvreten. De enige manier om duurzaam zo'n uitsluitend beleid te voeren is door 100% controle, over alle grond, en alle markten te hebben. En dan heb je dus een overheid.

quote:

[..]

Dit vind ik zo'n kinderachtig argument. Het is complete onzin dat er binnen welke politieke stroming dan ook meer eenduidigheid zou bestaan dan in het libetarisme. Binnen elke stroming heb je verschillende partijen, binnen die partijen weer verschillende scholen, binnen die scholen nog interne strubbelingen.

Het is juist prijzenswaardig dat de libertaristen hier vrij kunnen denken, en niet discussiëren aan de hand van een programmaboekje.
pi_131933219
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:40 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ze zijn in ieder geval allemaal socialistisch in dat ze allemaal een behoorlijk grote verzorgingsstaat, sociale zekerheid, onderwijs, gezondheidszorg voor de armen, minimumloon en daarmee gepaarde hoge belastingen willen.

Je noemt allemaal ook niet-socialistische punten op. Heel normaal voor rechtse partijen.
De vergissing is te denken dat niet-socialistische stromingen vreselijk a-sociaal zijn .
Libertairisme is een uitzondering daarop.
pi_131933237
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gelovigen Koos, in de jaren 70 waren de meeste aanhangers hier vermoedelijk fanatieke communisten geweest.
Tsja, een christen of moslim valt ook niet zomaar van z'n geloof.
pi_131933281
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Jij ziet fiscale voordelen voor mensen die leven zoals de overheid het liefst ziet, blijkbaar getrouwd met 2 kinderen, niet als discriminatie?
Niet als problematische discriminatie.
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:57:37 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131933282
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je eigenlijk precies met racisme als jij het erover hebt? Ik heb van drie verschillende definities gehoord: rassenhaat, het erkennen van rassenverschillen, of het anders (positief of negatief) behandelen van mensen puur op basis van ras.
Het uitsluiten van mensen op basis van ras is hier er meest kwalijke vorm. Iets dat Orania uitdraagt en wat de libertarische partij zelfs met een vriendschap ondersteunt.
pi_131933348
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

klopt, maar dit zal men nooit toegeven :).
Lekker gefundeerde kritiek ook.
pi_131933364
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het uitsluiten van mensen op basis van ras is hier er meest kwalijke vorm. Iets dat Orania uitdraagt en wat de libertarische partij zelfs met een vriendschap ondersteunt.
De libertarische partij ondersteunt de private samenleving op basis van vrijwillige samenwerking, niet de mogelijk racistische elementen hiervan.
pi_131933414
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

De libertarische partij ondersteunt de private samenleving op basis van vrijwillige samenwerking, niet de mogelijk racistische elementen hiervan.
Lekker makkelijk :')
pi_131933417
quote:

[..]

Er is in dezen nooit afgesproken met de benadeelden dat ze benadeeld worden. Er is dus helemaal geen sprake van vrijwilligheid.
pi_131933450
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:33 schreef Chewie het volgende:

De conservatief christelijke witte man is nog niet eens 1% van de wereldbevolking.
Lijkt me nonsens.
Wat denk je van 20% van de Nederlandse bevolking ?
4 miljoen mannen ofzo ?
pi_131933541
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker makkelijk :')
Iets waaruit het tegendeel blijkt?
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is in dezen nooit afgesproken met de benadeelden dat ze benadeeld worden. Er is dus helemaal geen sprake van vrijwilligheid.
Je draait het nu ook om. Het is een private samenleving ter behoud van een cultuur. Enkel aanhangers van die cultuur kunnen lid worden. Met anderen wordt geen overeenkomst aangegaan. Dat is contractsvrijheid.
pi_131933598
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:33 schreef Chewie het volgende:

En ze voelen zich bedreigd in hun machtspositie. Een kat in het nauw maakt nu eenmaal vreemde sprongen.

p.s. dat persoonlijke geneuzel mag je achterwege laten.
pi_131933619
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:40 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wanneer je je zelf verzonnen definities hanteert mogelijk wel inderdaad ;)
pi_131933642
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:57 schreef Hexagon het volgende:
Kernpunt van het libertarisme is individuele vrijheid (dus ook de vrijheid om te gaan met wie en uit te sluiten wie je wil). Dit mag niet verboden of verplicht worden door een overheid.

Maar precies zoals Pokkelmans zegt, je kan het wel of niet eens zijn met de gevolgen hiervan. Niet alles wat mensen in vrijheid doen wordt automatisch toegejuicht door alle libertariers. Zo ook in deze casus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wegenbouwer op 07-10-2013 15:38:18 ]
pi_131933675
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:45 schreef Pokkelmans het volgende:

Het is juist prijzenswaardig dat de libertaristen hier vrij kunnen denken, en niet discussiëren aan de hand van een programmaboekje.
Vrij kunnen denken? Maar dat vind ik wel een heel bijzonder argument. Het zijn allemaal argumenten uit de boekjes en weblogjes die aangedragen worden hier. Dat heeft toch niets met vrij kunnen denken te maken? Dat is gewoon ideologisch anderen napraten. Of zijn pakweg communisten wat jou betreft ook van die echte vrijdenkers? Of mensen die de bijbel letterlijk nemen?
pi_131933689
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:10 schreef 99.999 het volgende:
Wanneer je je zelf verzonnen definities hanteert mogelijk wel inderdaad
Die zaken die ik noem vind je geen socialistische elementen? Allemaal op basis van gelijkheid, gelijke kansen en 'eerlijk' delen.
pi_131933704
quote:

[..]

Lekker gefundeerde kritiek ook.
Je neemt een club als de LP wel serieus?
pi_131933713
quote:
11s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vrij kunnen denken? Maar dat vind ik wel een heel bijzonder argument. Het zijn allemaal argumenten uit de boekjes en weblogjes die aangedragen worden hier. Dat heeft toch niets met vrij kunnen denken te maken? Dat is gewoon ideologisch anderen napraten. Of zijn pakweg communisten wat jou betreft ook van die echte vrijdenkers? Of mensen die de bijbel letterlijk nemen?
Ik heb één flimpje gelinkt. De rest van mijn argumenten heb ik allemaal in eigen bewoording, en indien benodigd op een concreet geval toegesneden, gepost.
pi_131933719
quote:

[..]

Die zijn er integraal onderdeel van (en eigenlijk zelfs de reden om het op te zetten). Nogal een mager argument dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 13:16:15 ]
pi_131933740
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:07 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Iets waaruit het tegendeel blijkt?
Lekker makkelijk om je in woord te distantiëren van die racistische elementen terwijl je diezelfde elementen tegelijkertijd vrij baan geeft.
pi_131933750
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je neemt een club als de LP wel serieus?
Serieuzer dan loze kritiek waarover je vervolgens met gelijkgestemden gaat staan jubelen dat je de spijker op zijn kop hebt geraakt.
pi_131933770
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Die zaken die ik noem vind je geen socialistische elementen? Allemaal op basis van gelijkheid, gelijke kansen en 'eerlijk' delen.
Nee, niet echt eigenlijk. maar dat is dus ook mijn probleem met het zelf verzinnen van definities om het eigen straatje schoon te vegen, het zorgt vooral voor veel verwarring.
pi_131933787
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik heb één flimpje gelinkt. De rest van mijn argumenten heb ik allemaal in eigen bewoording, en indien benodigd op een concreet geval toegesneden, gepost.
Jij doet wel je best inderdaad. Maar er lopen hier nog een aantal exemplaren rond. Een flink deel daarvan citeert bijna letterlijk van allerlei dubieuze weblogjes.
pi_131933788
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker makkelijk om je in woord te distantiëren van die racistische elementen terwijl je diezelfde elementen tegelijkertijd vrij baan geeft.
Dat is het idee van tolerantie.

quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die zijn er integraal onderdeel van (en eigenlijk zelfs de reden om het op te zetten). Nogal en mager argument dus.
quote:
In tegenstelling tot wat er vaak gesteld wordt behoort tot de uitdrukkelijke eisen om Oraniër te worden, niet die van blanke te zijn. Er wonen dan ook niet-blanken.
pi_131933799
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij doet wel je best inderdaad. Maar er lopen hier nog een aantal exemplaren rond. Een flink deel daarvan citeert bijna letterlijk van allerlei dubieuze weblogjes.
En recht daaronder een citaat van mij :P
pi_131933809
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:14 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Serieuzer dan loze kritiek waarover je vervolgens met gelijkgestemden gaat staan jubelen dat je de spijker op zijn kop hebt geraakt.
ok, ik kan me bij zo'n partij namelijk maar moeilijk voorstellen dat je ze serieus neemt. Maar alles kan natuurlijk.
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:17:54 #129
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_131933836
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 00:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe enige vorm van samenwerking afbreuk kan doen aan een vrije markt.

[..]

Nu wel, wat mij betreft niet in een libertarische samenleving. Niet verboden, wel ongewenst voor de consument uiteraard.

[..]

Klopt, maar ik verwacht dat ze dit kartel nooit lang kunnen volhouden. Ten eerste zijn er (de dreiging van) nieuwe toetreders tot die markt, die nog eens extra geïnspireerd worden door de kunstmatig hoge prijzen van het kartel. Dat betekent immers dat er meer winst te behalen is.

Ten tweede heb je binnen het kartel ook spelers die gebaat zijn om de prijs stiekem iets te verlagen om daarmee meer klanten binnen te halen. Ook dit leidt tot instabiliteit van het kartel.
Volgens het marktmodel is het prijsmechanisme informatief en coordineert het als een onzichtbare hand de economische bedrijvigheid. Dit is het paradepaardje van het marktmodel.

Prijsafspraken tussen 'concurrenten' doorkruist dat. Je zou verwachten dat libertariers, die zwaar leunen op het prijsmechanisme, dit erkennen als een probleem. Maar nee.

Een ander sterk punt van het marktmodel is dat het informatie probleem van de centrale planner omzeilt wordt. Volgens marktfundamentalisten is dit informatie probleem voor een centrale planner onoplosbaar, maar de prijsmechanisme lost het automatisch op. Vervolgens wil Pokkelmans de consument verantwoord laten kopen. En ineens is het informatie probleem (dat je moeilijk kunt achterhalen wat er allemaal gebeurd en hoe je daar het beste op inspeelt) een simpel klusje voor iedere individu.

quote:
De klant is niet het kind, maar de ouders (of wie ook het kind wil laten besnijden). Die markt vind jij (ik ook trouwens) ongewenst omdat we dit een vorm van kindermishandeling vinden. Maar die markt is voor sommige culturen schijnbaar wel gewenst.

[..]

Ik zie nog steeds het verschil niet tussen die twee begrippen (objectiviteit en intersubjectiviteit) zoals jij ze gebruikt. Wat maakt de toetsbaarheid binnen de wetenschappelijke methode objectief? Dat deze werkt is toch ook 'slechts' een breed gedragen intersubjectieve mening?

[..]

Definieer je nu objectiviteit als "een uitspraak over de werkelijkheid"? Als ik zeg spruitjes zijn niet te vreten, dan is dat toch ook een uitspraak over de werkelijkheid. Toch zal niemand dit een objectief oordeel noemen.
Een typisch voorbeeld van een objectieve uitspraak is:

Het aarde heeft de vorm van een bol ipv een platte schijf.

quote:
Klopt, dit hoeft niet zo te zijn. Maar ik heb argumenten aangedragen om te denken dat dit wel zo is. De ene subjectieve voorstelling kan natuurlijk meer waarde hebben dan de andere.
Waarom kan de ene subjectieve voorstelling meer waarde hebben dan de andere? Dat kan alleen als er voldoende grond is voor objectiviteit.

De marktideologie zet zwaar in op subjectiviteit. De meeste mensen begrijpen wel dat oordelen afhankelijk zijn van degene die het oordeel velt.

Maar men gaat uit de weg wat de consequentie is van de stelling dat objectiviteit onmogelijk is. Als iedere objectiviteit onmogelijk is, dan is het marktmodel of het libertarisme ook niet te verdedigen als objectief beter, maar slechts te begrijpen als iemands voorkeur. Dan kun je dit hele topic wel stoppen. Over smaken valt niet te twisten.

quote:
Er zijn regels nodig die een vrije markt mogelijk maken, zoals het respecteren van andermans eigendom en het niet oplichten, als je dat bedoelt. Maar dit is geen ingrijpen in de vrije markt, zoals ik stelde.
Je gaat ervan uit dat een vrije markt een natuurlijke situatie is, maar dat is onaannemelijk.

quote:
Hoe ziet een planner beter dan de marktspelers dat een goed overgewaardeerd is? Waarom zou zijn mening beter zijn dan die van de markt? Toch niet omdat hij democratisch is gekozen mag ik hopen?
Omdat een marktspeler geen andere criterium van waarde kent dan de marktwaarde en zijn eigen subjectieve oordeel. En van die twee is de marktwaarde het superieure waardeoordeel, omdat daar vraag en aanbod van alle marktspelers in verwerkt is.

Maar objectief gezien zijn er nog andere criteria te bedenken. Bijvoorbeeld, of er veel voldoende woningen zijn voor alle woningzoekende. Of er veel mensen zijn die alleen woningen kopen als investering, in reactie op de jarenlange stijgende prijzen. Zo zijn er mensen die de ineenstorting van de onroerend goed bubble, waarmee de kredietcrisis begon, hebben voorspelt. Een centrale planner kan afstand nemen van een hype en de markt overgewaardeerd vinden. Terwijl volgens een echte marktgelover de markt per definitie altijd gelijk heeft.

quote:
Je kan het toch oneens zijn over andermans subjectieve oordeel en dit afkeuren. Daar is geen objectiviteit voor nodig.
Dat kan. Maar daarmee laat je buiten beschouwing dat objectieve feiten en logica ook een rol kunnen spelen. Als ik met mijn hamer op mijn duim sla, is dat heel wat anders dan als jij met jouw hamer op jouw duim slaat. Objectief gezien, is het niet zo duidelijk waarom het een beter is dan het ander.

Zo kun je geen probleem hebben met kinderarbeid, zolang het niet je eigen kinderen zijn. Geen probleem hebben met uitbuiting, als jij niet degene bent die wordt uitgebuit. Een subjectief oordeel dat verandert als je alleen de rollen van mensen verandert, terwijl de situatie gelijk blijft, is vreemd.

quote:
Ik verwacht dat als consumenten massaal tegen kinderarbeid zullen zijn en per se geen producten willen hebben die door kinderen zijn gemaakt, ze veel geld voor informatie over zullen hebben die daarmee te maken heeft. Ze willen dan dus meer betalen voor een product waarvan ze betrouwbare info hebben dat dit niet met kinderarbeid is gemaakt.

Ik denk dat het de meeste mensen gewoon weinig kan schelen en dat het daarom lijkt dat die info niet in de prijs zit. Maar mensen willen over het algemeen gewoon liever een goedkoop product.
Als mensen dit wel verantwoord willen doen, dan hebben ze een groot informatie probleem. Een etiketje dat zegt dat het product niet door kinderen is gemaakt, is onvoldoende. Want
- niet alle kinderarbeid is slecht
- kinderen zouden ook een zinnig alternatief moeten hebben, zoals onderwijs. Als het alternatief bestaat uit verhongeren, hebben ze er niets aan.
- de informatie op het label moet wel betrouwbaar zijn, en hoe controleer je dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 07-10-2013 16:47:12 ]
The view from nowhere.
pi_131933846
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:16 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

En recht daaronder een citaat van mij :P
:D.
pi_131933865
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:16 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is het idee van tolerantie.

[..]

[..]

Misschien moet je eens wat meer artikelen lezen over dat stadje in plaats van blindelings te vertrouwen op de woorden van die lui.
pi_131933901
Maar goed.

Beste libertariers, ik mag negers en Marokkanen weren uit mijn kroeg in Libertopia?
pi_131933941
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:15 schreef 99.999 het volgende:
Nee, niet echt eigenlijk. maar dat is dus ook mijn probleem met het zelf verzinnen van definities om het eigen straatje schoon te vegen, het zorgt vooral voor veel verwarring.
Volgens mij ben jij juist degene die voor verwarring zorgt door zelf een afwijkende definitie te willen gebruiken. Maar vertel, wat is de definitie van socialisme volgens jou?
pi_131933977
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:20 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij juist degene die voor verwarring zorgt door zelf een afwijkende definitie te willen gebruiken. Maar vertel, wat is de definitie van socialisme volgens jou?
In elk geval past binnen die definitie het idee dat alle Nederlandse partijen socialistisch zijn. Dat gaat hooguit (en zelfs dan niet helemaal) op voor de SP.
pi_131934005
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien moet je eens wat meer artikelen lezen over dat stadje in plaats van blindelings te vertrouwen op de woorden van die lui.
Ze zijn er in andere artikelen inderdaad vrij open over dat zwarten en homo's gewoon geweerd worden. Wonen mag als je je aansluit bij hun levensstijl.
pi_131934017
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:20 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In jullie optiek ben je al socialistisch als je de brandweer via de staat laat regelen.
pi_131934052
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed.

Beste libertariers, ik mag negers en Marokkanen weren uit mijn kroeg in Libertopia?
Ben je al eens met een groepje allochtonen op stap geweest in de hoofdstraat en een willekeurige stad in Nederland?
pi_131934053
quote:
2s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze zijn er in andere artikelen inderdaad vrij open over dat zwarten en homo's gewoon geweerd worden. Wonen mag als je je aansluit bij hun levensstijl.
Ze houden zelf vol dat ze niet racistisch zijn, maar in praktijk pakt dat toch heel anders uit.
pi_131934071
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed.

Ja... dat mag.... dat is jouw vrijheid.
Je mag ook de kelders volstouwen met slaven.
Af en toe eentje martelen en vermoorden.
Dat is niet strafbaar.

Boze burgers mogen de kroeg boycotten, dat is hun vrijheid.
Ze mogen jou veel geld bieden, de slaven opkopen. Slavenhandel mag ook
Met geweld de slaven bevrijden is ook niet verboden, maar dat is dwang dus en iemands vrijheid ontnemen dus de echte libertariër kan dat niet ondersteunen, volgens de theorie
pi_131934085
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ze houden zelf vol dat ze niet racistisch zijn, maar in praktijk pakt dat toch heel anders uit.
Met als geweldig argument wat ik ergens las dat er soms wel eens een zwarte monteur wordt gestuurd door het telecombedrijf en dat ze die dan niet tegenhouden bij de grens van het dorp.
pi_131934089
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ben je al eens met een groepje allochtonen op stap geweest in de hoofdstraat en een willekeurige stad in Nederland?
Dat is dus een ja. Ik mag selecteren op huidskleur. Mag ik homo's ook weren?
pi_131934137
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is dus een ja. Ik mag selecteren op huidskleur. Mag ik homo's ook weren?
In beginsel geldt: jouw huis, jouw regels. Dat is de uitgangspositie in een anarcho-kapitalistisch systeem, tot je je bindt een een LEA of een ander regelstellend orgaan. In een minarchistisch systeem zullen er gewoon overheidsregels zijn.
pi_131934181
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja hoor.... Was oergezellig.
pi_131934185
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:27 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

In beginsel geldt: jouw huis, jouw regels. Dat is de uitgangspositie in een anarcho-kapitalistisch systeem, tot je je bindt een een LEA of een ander regelstellend orgaan. In een minarchistisch systeem zullen er gewoon overheidsregels zijn.
Je beseft dat je dubieuze uitwassen daarmee in de hand werkt?
pi_131934228
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zoals?
pi_131934242
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:27 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

In beginsel geldt: jouw huis, jouw regels. Dat is de uitgangspositie in een anarcho-kapitalistisch systeem, tot je je bindt een een LEA of een ander regelstellend orgaan.
"regelstellend orgaan"
Zeg dan gewoon rechtuit dat dit een overheid is.
Doe niet zo schijnheilig. Liberalen hebben geen moeite met die erkenning.
pi_131934339
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

"regelstellend orgaan"
Zeg dan gewoon rechtuit dat dit een overheid is.
Doe niet zo schijnheilig. Liberalen hebben geen moeite met die erkenning.
het kan natuurlijk ook een kerkgenootschap zijn of een feodale heer die deze taak op zich neemt :+
pi_131934392
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:30 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Zoals?
Van racisten die openlijk haat preken en oproepen tot geweld tot een breed scala aan winkels en attracties die mensen met een kleurtje weigeren.

Iets wat de sociale samenhang niet bepaald bevordert.
pi_131934426
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
Je doet net of het hebben van een overheid die bijna alles regelt niet leidt tot dubieuze uitwassen.
pi_131934500
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Van racisten die openlijk haat preken en oproepen tot geweld tot een breed scala aan winkels en attracties die mensen met een kleurtje weigeren.

Iets wat de sociale samenhang niet bepaald bevordert.
Dus je denkt dat de enige reden dat die negers hier überhaupt niet omkomen van de honger is dat supermarkten worden gedwongen hen binnen te laten :'D?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')