Waarom schoffeer je mensen met een handicap die gewoon gaan werken en zelf de kost verdienen.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. Kom nooit buiten, ben werkloos en heb nog nooit gesproken met directeuren van sociale diensten. Ook sociale werkplaatsen zijn mij onbekend.
Maar ik moet bekennen: ik heb nog nooit een verhaal gemaakt over een bedrijf dat uitsluitend mongolen in dienst heeft.
Bijvoorbeeld en tijdens de braderie en de koopzondag met activiteiten in de stad.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Op 5 december zijn er dus een paar winkeliers freerider omdat ze geen lid willen zijn van de winkeliersvereniging.
Dan stel je niet de juiste vragen. Wat snap je niet aan een volledig gedecentraliseerde maatschappij?quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:36 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, onze libertarische vrienden hebben onze vragen weer vakkundig vermeden.
Nee.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld en tijdens de braderie en de koopzondag met activiteiten in de stad.
Maar goed, een simpel voorbeeldje. Hopelijk dringt het een beetje door.
Als je een opvallende stelling hebt mag je die onderbouwen. Dat doe ik ook gewoon.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom moet een ander altijd iets onderbouwen en doe je het zelf nooit? Hij praat als een socialist en wil alles collectief geregeld zien via de staat dus dan zal hij het wel zijn.
Uiteraard, zal gelooftechnisch wel weer beter uitkomen.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:36 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, onze libertarische vrienden hebben onze vragen weer vakkundig vermeden.
Waarom niet?quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom schoffeer je mensen met een handicap die gewoon gaan werken en zelf de kost verdienen.
Zie hierboven hoe jij je stellingen onderbouwt. Het erge is dat je zelf nog schijnt te denken dat je echt inhoudelijk aan het discussiëren bent.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je een opvallende stelling hebt mag je die onderbouwen. Dat doe ik ook gewoon.
Moet zeggen dat van jouw onderbouwing overigens weinig lijkt te kloppen.
Ze hebben het voor elkaar. Net zolang geluld tot weer een ander punt werd aangesneden. Jammer.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld en tijdens de braderie en de koopzondag met activiteiten in de stad.
Maar goed, een simpel voorbeeldje. Hopelijk dringt het een beetje door.
Weet niet, maar du_kie's voorbeeld klopte gewoon. Dat zou jij als ondernemer moeten kunnen beamen. Of zit jouw zaak geïsoleerd van andere restaurants of winkels?quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zie hierboven hoe jij je stellingen onderbouwt. Het erge is dat je zelf nog schijnt te denken dat je echt inhoudelijk aan het discussiëren bent.
Dat je een freerider bent als je niet meebetaald aan relikwieën uit de jaren 70. Stomme winkeliers die sinds die tijd niet verder zijn gekomen dan die stomme braderie de fanfare op zondag en die Sinterklaas. Ik zou betalen als ze dat nooit meer deden.quote:
Ik heb geen toonbankverkoop.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet niet, maar du_kie's voorbeeld klopte gewoon. Dat zou jij als ondernemer moeten kunnen beamen. Of zit jouw zaak geïsoleerd van andere restaurants of winkels?
Als het je niet zint lees je het gewoon niet meer.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:46 schreef Belabor het volgende:
Ieder denkt Stefan Molyneux te zijn en elkaar maar te aan te moeten vallen op de manier van debatteren in plaats van op de inhoud in te gaan.
Of is het nou daadwerkelijk nodig dat deze vreselijke discussie nog een 13e deel moet doorlopen?
Horeca-ondernemers hebben hetquote:
Oh nee, ik vind het wel vermakelijk. Nergens zoveel leedvermaak in een discussie als in een libertarische discussie.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als het je niet zint lees je het gewoon niet meer.
Wil je alsjeblieft niet liegen.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt heb net een weekend opgeofferd als vrijwilliger om een stel pubers een geweldig weekend te bieden. Maar je maatje kandij hier geeft gewoon aan niet bij te willen dragen.
Ik trek mijn statement in, na aanleiding van veel standpunten die ik van hem voorbij heb zien komen vond ik hem een socialist.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onderbouw eens waarom Koos een socialist zou zijn?
Ik zie niet in hoe enige vorm van samenwerking afbreuk kan doen aan een vrije markt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:52 schreef deelnemer het volgende:
Er zijn grenzen aan de samenwerking tussen concurrenten, als je een vrije markt wilt hebben.
Nu wel, wat mij betreft niet in een libertarische samenleving. Niet verboden, wel ongewenst voor de consument uiteraard.quote:Prijsafspraken zijn een verboden vorm van samenwerking.
Klopt, maar ik verwacht dat ze dit kartel nooit lang kunnen volhouden. Ten eerste zijn er (de dreiging van) nieuwe toetreders tot die markt, die nog eens extra geïnspireerd worden door de kunstmatig hoge prijzen van het kartel. Dat betekent immers dat er meer winst te behalen is.quote:De beperkte samenwerking leidt tot vormen van marktfalen. Volledige samenwerking leidt tot kartels, die het prijsmechanisme buitenspel zetten.
De klant is niet het kind, maar de ouders (of wie ook het kind wil laten besnijden). Die markt vind jij (ik ook trouwens) ongewenst omdat we dit een vorm van kindermishandeling vinden. Maar die markt is voor sommige culturen schijnbaar wel gewenst.quote:Een markt in vrouwenbesnijdenis kan ongewenst zijn, daar de klant een minderjarige kind is.
Ik zie nog steeds het verschil niet tussen die twee begrippen (objectiviteit en intersubjectiviteit) zoals jij ze gebruikt. Wat maakt de toetsbaarheid binnen de wetenschappelijke methode objectief? Dat deze werkt is toch ook 'slechts' een breed gedragen intersubjectieve mening?quote:Je kunt ook effectief aderlatingen uitvoeren of heksen verbranden. Objectief gezien zijn er geen aanwijzingen dat dit zinnige activiteiten zijn. Maar intersubjectief kan daarover brede overeenstemming bestaan. En zo wordt objectiviteit een belangrijk begrip om dit onderscheid te kunnen maken.
[..]
In de wetenschap gebruikt men toestbaarheid als criterium. Een meerderheidsstandpunt is geen goed criterium voor objectiviteit.
Definieer je nu objectiviteit als "een uitspraak over de werkelijkheid"? Als ik zeg spruitjes zijn niet te vreten, dan is dat toch ook een uitspraak over de werkelijkheid. Toch zal niemand dit een objectief oordeel noemen.quote:Jij claimt dat het marktmodel het efficiëntste is in het alloceren van productiemiddelen. Dat is een uitspraak over de werkelijkheid. Als je niet in objectiviteit gelooft, dan is je claim niet meer dan een subjectief oordeel.
Klopt, dit hoeft niet zo te zijn. Maar ik heb argumenten aangedragen om te denken dat dit wel zo is. De ene subjectieve voorstelling kan natuurlijk meer waarde hebben dan de andere.quote:De wet van vraag en aanbod is behoort tot de logica van het marktmodel. Volgens jou berust dat alleen op de gedeelde subjectieve voorstelling van mensen. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Er zijn regels nodig die een vrije markt mogelijk maken, zoals het respecteren van andermans eigendom en het niet oplichten, als je dat bedoelt. Maar dit is geen ingrijpen in de vrije markt, zoals ik stelde.quote:Een vrije markt is aan regels gebonden die door een overheid worden gesteld en afgedwongen.
Hoe ziet een planner beter dan de marktspelers dat een goed overgewaardeerd is? Waarom zou zijn mening beter zijn dan die van de markt? Toch niet omdat hij democratisch is gekozen mag ik hopen?quote:Niet altijd. Want de centrale planner staat buiten het marktsysteem. Een centrale planner kan dus zien dat een goed overgewaardeerd is. Binnen het marktsysteem heeft de markt altijd gelijk.
Je kan het toch oneens zijn over andermans subjectieve oordeel en dit afkeuren. Daar is geen objectiviteit voor nodig.quote:Pas als mensen hun verantwoordelijkheden breder opvatten dan alleen eigen verantwoordelijkheid, moet je goed weten wat er aan de hand is. Want wat is verantwoordelijkheid zonder een correcte voorstelling van zaken? Objectiviteit is daarom een noodzakelijk begrip om deze verantwoordelijkheid te kunnen formuleren.
Het marktmodel is volledig relativistisch. In het marktmodel is kinderarbeid, af te doen met de stelling dat ieder probleem een subjectief oordeel is.
Ik verwacht dat als consumenten massaal tegen kinderarbeid zullen zijn en per se geen producten willen hebben die door kinderen zijn gemaakt, ze veel geld voor informatie over zullen hebben die daarmee te maken heeft. Ze willen dan dus meer betalen voor een product waarvan ze betrouwbare info hebben dat dit niet met kinderarbeid is gemaakt.quote:Een consument die daar anders over denkt, moet veel meer weten dan de prijs van een product. Hij moet weten of een producent wel of geen kinderarbeid gebruikt, en daarover juiste informatie verstrekt. Dat is informatie die niet in de prijs zit, waardoor het prijsmechanisme niet meer werkt.
Vertel eens, wat kan er dan kleiner. En waarom sommige dingen wel, en sommige niet?quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben geen socialist en werk gewoon in de private sector. Ondernemend ben ik binnen ons bedrijf, voor mijn werkgever.
Maar no worries, binnen een paar jaar ben ik ongetwijfeld zzp'er.
Oh, en ook ik ben voor een kleinere overheid. Ik ga alleen niet zover als het libertarisme.
Maar ik begrijp je behoefte om te framen.
Als iemand de meerwaarde van Sinterklaas niet ziet voor zijn onderneming dan is dat zijn zaak.quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Horeca-ondernemers hebben het
doorgaans ook niet zo op de genoemde freeriders. Dat is tenminste wat ik van hen te horen krijg.
Ok, je geeft dus gewoon toe dat ik gelijk heb. Dank daarvoor en de volgende keer hoef je dus ook niet zo moeilijk te doenquote:Op zondag 6 oktober 2013 22:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat je een freerider bent als je niet meebetaald aan relikwieën uit de jaren 70. Stomme winkeliers die sinds die tijd niet verder zijn gekomen dan die stomme braderie de fanfare op zondag en die Sinterklaas. Ik zou betalen als ze dat nooit meer deden.
Je roept zelf meerdere malen niet bij te willen dragen. Komt daar commentaar op dan krijg ik dit lulverhaal..quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wil je alsjeblieft niet liegen.
Ik wil niet verplicht worden tot bijdrage. Ik draag aan meer dan genoeg dingen vrijwillig bij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |