Nee, het is zelfs zeer waarschijnlijk dat ik een monopoly positie verwerf. Dit omdat de infrastructuur (rails en busbanen) een natuurlijke monopoly behelzen. Als er geen splitsing hoeft te zijn dus vervoerder en beheerder (zoals in Nederland door de staat wel wordt afgedwongen) dan is de beheerder direct ook monopolist op het vervoer.quote:Op maandag 7 oktober 2013 12:45 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Allereerst is het zeer onwaarschijnlijk dat je een monopoliepositie weet te bemachtigen, maar goed. Laten we stellen dát het je lukt om als enige vervoerder in een bepaalde regio actief te zijn. En dan bedoel ik ook echt álle vormen waarbij jij iemand anders een rit aan kan bieden. Bussen, treinen, trams, (fiets)taxi's en tuk-tuk's. En het liefst dan ook nog dat jij de straten, trambanen en rails
in prive-bezit hebt, zodat je nieuwe toetreders (die in het gat zullen springen van alle kleurlingen die jij weigert te bedienen) direct uit kan sluiten.
Dan laat je buiten beschouwing dat concurrentie zich niet tot één markt beperkt. Wordt het openbaar vervoer, om wat voor reden dan ook, niet meer toegankelijk voor een bepaalde groep: dan zal de vraag naar andere vormen van vervoer (auto's, fietsen) stijgen.
Waar willen zij die wegen dan gaan aanleggen? Er is geen ruimtequote:Bovendien creëer je met het uitsluiten van een groep een onbevredigde vraag. Slimme investeerders zullen daar in springen, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van alternatieve vormen van vervoer, of de aanleg van nieuwe wegen, die níet in jouw bezit zijn.
Uiteindelijk zullen die elementen jouw monopoliepositie aanvreten. De enige manier om duurzaam zo'n uitsluitend beleid te voeren is door 100% controle, over alle grond, en alle markten te hebben. En dan heb je dus een overheid.
Grappig dat jij daarmee komt, die vind dat eigen boeren eerst moeten, die de EU markt gesloten wilt houden voor boeren uit Afrika hun producten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je beseft dat je dubieuze uitwassen daarmee in de hand werkt?
Altijd weer dat wijzen naar anderen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:37 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je doet net of het hebben van een overheid die bijna alles regelt niet leidt tot dubieuze uitwassen.
Altijd weer dat jij-bakken. Hoe verandert dat ook maar iets aan mijn punt?quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Grappig dat jij daarmee komt, die vind dat eigen boeren eerst moeten, die de EU markt gesloten wilt houden voor boeren uit Afrika hun producten.
Iets met potten en ketelsquote:Op maandag 7 oktober 2013 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Altijd weer dat jij-bakken. Hoe verandert dat ook maar iets aan mijn punt?
Dat is niet wijzen naar anderen, dat is de plus- en minpunten van twee situaties tegen elkaar afwegen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
Altijd weer dat wijzen naar anderen.
Zeg gewoon in duidelijke bewoordingen dat racisme geen probleem is in Libertopia.
Ik constateer slechts dat Koos hier gilt over het beperken van vrijheden van anderen en dit als verwijt ziet maar daar zelf absoluut niet vies van is.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zou je voor de verandering ook eens inhoudelijk op de vraag van Koos in willen gaan?
Bescherming van de eigen markt is niet gedreven door racisme.quote:
Maar jij vindt het prima dat jij wordt geweigerd in een kroeg in Libertopia omdat je een rugridder bent?quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik constateer slechts dat Koos hier gilt over het beperken van vrijheden van anderen en dit als verwijt ziet maar daar zelf absoluut niet vies van is.
Ja, je probeert er weer andere zaken bij te halen in plaats van gewoon in te gaan op de discussie. Probeer dat eens niet te doen aub.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik constateer slechts dat Koos hier gilt over het beperken van vrijheden van anderen en dit als verwijt ziet maar daar zelf absoluut niet vies van is.
Buitensluiten is buitensluiten, racisme of bescherming van markt is slechts een excuus om anderen in eigen belang buiten te sluiten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bescherming van de eigen markt is niet gedreven door racisme.
Bij jou zit er schijnbaar niets tussen een actie van een ander prima vinden en iemand opsluiten vanwege een actie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
Maar jij vindt het prima dat jij wordt geweigerd in een kroeg in Libertopia omdat je een rugridder bent?
Het eigenbelang lijkt me nou juist een hoeksteen van het libertarisme.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Buitensluiten is buitensluiten, racisme of bescherming van markt is slechts een excuus om anderen in eigen belang buiten te sluiten.
De problematiek is in de praktijk ook redelijk beperkt. De supermarkten liggen vol met producten die een link hebben met bijvoorbeeld Afrika. Het gaat bij beperkingen nog om een redelijk beperkt aantal producten (bijvoorbeeld bananen en suiker om wat voormalige koloniën te helpen) en die beperkingen liggen gelukkig ook flink onder vuur.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bescherming van de eigen markt is niet gedreven door racisme.
Overigens las ik onlangs dat de EU wel te porren is voor het afbreken van handelsbarrieres, maar dat men daar in Afrika niet zo voor is te porren. Voor wat, hoort wat immers.
Vrijheid is de hoeksteen van het libertarismequote:Op maandag 7 oktober 2013 13:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Het eigenbelang lijkt me nou juist een hoeksteen van het libertarisme.
Je hebt natuurlijk helemaal geen gelijk. Gedwongen collectiviteit staat hoog in het vaandel bij je merk ik. De groenteboer die naast de AH zit kan je zo ook omschrijven als freerider omdat hij meeprofiteert van de aanzuigende werking van de grootgrutter.quote:Op maandag 7 oktober 2013 07:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ok, je geeft dus gewoon toe dat ik gelijk heb. Dank daarvoor en de volgende keer hoef je dus ook niet zo moeilijk te doen.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga je nog wat doen aan dat gescheld van Koos, duke?
Hoezo? De kans is groot dat hij meer huur betaalt voor die gunstige locatie?quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk helemaal geen gelijk. Gedwongen collectiviteit staat hoog in het vaandel bij je merk ik. De groenteboer die naast de AH zit kan je zo ook omschrijven als freerider omdat hij meeprofiteert van de aanzuigende werking van de grootgrutter.
De vrijheid om anderen te molesteren, bijvoorbeeld? Ik noem het "zelfverdediging".quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vrijheid is de hoeksteen van het libertarisme
Neequote:Op maandag 7 oktober 2013 13:57 schreef Reya het volgende:
[..]
De vrijheid om anderen te molesteren, bijvoorbeeld? Ik noem het "zelfverdediging".
Schijnvrijheid is de hoeksteen an het libertarismequote:Op maandag 7 oktober 2013 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vrijheid is de hoeksteen van het libertarisme
Ik voel me beperkt door jouw vrijheid van meningsuiting.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee
Jouw vrijheid eindigt waar hij die van anderen beperkt.
Je bepaalt zelf met wie je omgaat in een vrije samenleving. De reden daarvan kies je zelf.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Altijd weer dat wijzen naar anderen.
Zeg gewoon in duidelijke bewoordingen dat racisme geen probleem is in Libertopia.
Zolang je maar geen geweld initieert.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:00 schreef KoosVogels het volgende:
Je hebt in ieder geval de vrijheid om anderen te discrimineren. Dat is wel zo prettig.
We hebben het niet over een vriendengroepje, maar over bijvoorbeeld kroegeigenaren die mensen weren vanwege hun huidskleur. Dat moet dus kunnen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je bepaalt zelf met wie je omgaat in een vrije samenleving. De reden daarvan kies je zelf.
Ja maar als die goedkoopste en snelste manier wegvalt blijft hun vraag onbevredigd. Die zullen hun heil zoeken in alternatieven, die buiten "jouw" markt vallen, of een nieuwe aanbieder weten te overtuigen toe te treden tot "jouw" markt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, het is zelfs zeer waarschijnlijk dat ik een monopoly positie verwerf. Dit omdat de infrastructuur (rails en busbanen) een natuurlijke monopoly behelzen. Als er geen splitsing hoeft te zijn dus vervoerder en beheerder (zoals in Nederland door de staat wel wordt afgedwongen) dan is de beheerder direct ook monopolist op het vervoer.
Hiervoor hoef ik niet eens alle vormen van vervoer in bezit te hebben. Alleen het openbaar vervoer is al voldoende. Als je bekend bent met de verkeerssituatie in Amsterdam dan weet je dat de ruimte voor alternatieven vormen van vervoer zeer beperkt tot niet bestaand is. Een stijging in autoverkeer maakt mij weinig uit. Het verkeer zit dan muur en muurvast, alleen mijn busbanen (Waarmee ik trouwens ook een belangrijke positie verwerf met betrekking tot de tunnels) zijn vrij van verkeer.
Daarnaast is de vraagprijs van een taxi per KM aanzienlijk hoger dan wat een metro per KM vraagt. De kans is klein dat de meeste burgers over de financiële middelen beschikken om hun OV verkeer te vervangen door alternatief vervoer. Er is dus geen andere markt.
[..]
Waar willen zij die wegen dan gaan aanleggen? Er is geen ruimteInvesteerders kunnen willen wat zij willen, niet in Amsterdam.
Ik hoef geen 100% controle te hebben. Als ik alleen al de beheerder ben is dat meer dan voldoende. De burger heeft geen enkele mogelijkheid om inspraak te hebben op mijn beleid. Mijn beleid kan gevormd zijn op basis van verschillende uitgangspunten. Het belangrijkste wapen dat de consument heeft (exit strategie, dus niet kopen) is geen optie omdat ik een dienst aanbied (betaalbaar vervoer) die de burger wel moet aannemen. Mensen gaan niet voor hun plezier met de metro, maar omdat het de goedkoopste en snelste manier is naar hun eindbestemming.
We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Myph. het volgende:
Grappig hoe sommigen pretenderen dat Libertariërs pro-apartheid zijn. Mensen als Thomas Sowell liggen op dit moment dubbel van het lachen, juist om dit soort ridicule uitspraken.
Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving
Ieder mag zijn eigen regels maken op zijn eigen grondgebied wat mij betreft, mits men zich houdt aan het NAP. (Non-Agressie Principe).
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het huwelijk, ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat homo's niet kunnen & mogen trouwen, (Ja dit gebeurt in overheidstopia![]()
) Maar, ik het ook niet eens met mensen die zeggen dat homo's overal moeten kunnen trouwen.
Wij nemen de 3e positie in, de staat heeft niks in het huwelijk te zoeken, dwing instituties niet om homo's wel of niet te trouwen, dat kunnen ze prima zelf uitmaken.
Apartheid suggereert al een geïnstitutionaliseerd karakter. Dat past sowieso niet in een libertarische samenleving.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Hoezo? zijn wij verantwoordelijk voor andermans intuïtie en gedrag? Nee. Iemand die dus zoiets wil zal zich bij veel mensen niet populair maken, bij een enkele wel. Nou, who cares?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We beweren niet dat libertariers pro-Apartheid zijn, enkel dat ze Apartheid vrij baan geven.
Ook dat.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:06 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Apartheid suggereert al een geïnstitutionaliseerd karakter. Dat past sowieso niet in een libertarische samenleving.
Dat lijkt me toch niet juist; Apartheid impliceert dwingend optreden van overheidswege, en libertariërs zijn nou juist tegen elke vorm van overheid gekant.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen: ze gedogen segregatie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:07 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet juist; Apartheid impliceert dwingend optreden van overheidswege, en libertariërs zijn nou juist tegen elke vorm van overheid gekant.
Leg dan eens uit waarom prominente libertariers op bezoek gaan bij een pro apartheids beweging?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Myph. het volgende:
Grappig hoe sommigen pretenderen dat Libertariërs pro-apartheid zijn. Mensen als Thomas Sowell liggen op dit moment dubbel van het lachen, juist om dit soort ridicule uitspraken.
Oftewel libertariers vinden discriminatie gewoon prima. Ze zijn immers zelf het slachtoffer niet dus laat het ze onverschillig.quote:Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving
Ieder mag zijn eigen regels maken op zijn eigen grondgebied wat mij betreft, mits men zich houdt aan het NAP. (Non-Agressie Principe).
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het huwelijk, ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat homo's niet kunnen & mogen trouwen, (Ja dit gebeurt in overheidstopia![]()
) Maar, ik het ook niet eens met mensen die zeggen dat homo's overal moeten kunnen trouwen.
Wij nemen de 3e positie in, de staat heeft niks in het huwelijk te zoeken, dwing instituties niet om homo's wel of niet te trouwen, dat kunnen ze prima zelf uitmaken.
Prima.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:06 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Apartheid suggereert al een geïnstitutionaliseerd karakter. Dat past sowieso niet in een libertarische samenleving.
Ik zou eerder zeggen dat ze discriminatie an sich niet als geweld beschouwen, en om die reden tolereren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen: ze gedogen segregatie.
Wat heb ik met de LP te maken? Helemaal niets. Vraag het ze zelf maar.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Leg dan eens uit waarom prominente libertariers op bezoek gaan bij een pro apartheids beweging?
[..]
Oftewel libertariers vinden discriminatie gewoon prima. Ze zijn immers zelf het slachtoffer niet dus laat het ze onverschillig.
Leg eens uit waarom jij niet optreed tegen discriminerende uitingen hier?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Leg dan eens uit waarom prominente libertariers op bezoek gaan bij een pro apartheids beweging?
[..]
Oftewel libertariers vinden discriminatie gewoon prima. Ze zijn immers zelf het slachtoffer niet dus laat het ze onverschillig.
Juist. En dat lijkt mij wat twijfelachtig.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:10 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen dat ze discriminatie an sich niet als geweld beschouwen, en om die reden tolereren.
Even afgezien van dat ik onderscheid op irrelevante eigenschappen belachelijk en contraproductief acht, zou ik daar nog niet het zwaarst aan tillen. In een perfect libertarische samenleving zou zoiets toch nooit institutionaliseren, en geïsoleerd racisme bestaat nu ook al wel.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juist. En dat lijkt mij wat twijfelachtig.
Waarmee je het dus gewoon toestaat.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:12 schreef Myph. het volgende:
Laat ik wel zeggen dat ik discriminatie niet propageer, maar het hebben van zulke ideen lijkt me niet strafbaar. Zolang ze maar niet op andere mensen worden opgedrongen d.m.v. geweld. Lijkt me helder.
Het hebben van ideeën is niet strafbaar, dat begrijp. Het gaat mij om de implementatie van die ideeën.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:12 schreef Myph. het volgende:
Laat ik wel zeggen dat ik discriminatie niet propageer, maar het hebben van zulke ideen lijkt me niet strafbaar. Zolang ze maar niet op andere mensen worden opgedrongen d.m.v. geweld. Lijkt me helder.
Ja hoor. Succes met de klandizie verder.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Prima.
Maar je mag dus wel homo's en zwarten weren uit jouw restaurant of kroeg.
Op die vraag wordt telkens omslachtig gereageerd.
Ja, negatieve vrijheid is ook vrijheid, punt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarmee je het dus gewoon toestaat.
Fijn die "vrijheid"
Dat gebeurt nu ook al wel, natuurlijk. Probeer jij maar eens aan te tonen dat je een baan niet hebt gekregen vanwege je huidskleur.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het hebben van ideeën is niet strafbaar, dat begrijp. Het gaat mij om de implementatie van die ideeën.
Anders gezegd; je mag als ondernemer selecteren op discriminatoire gronden?
Wat mij betreft wel, de vraag is of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren. Echter, mocht het zo zijn, dan accepteert de ondernemer dus ook slechte publicatie en minder inkomsten. We leven wel in de 21e eeuw hé.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het hebben van ideeën is niet strafbaar, dat begrijp. Het gaat mij om de implementatie van die ideeën.
Anders gezegd; je mag als ondernemer selecteren op discriminatoire gronden?
Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid isquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:14 schreef Myph. het volgende:
[..]
Ja, negatieve vrijheid is ook vrijheid, punt.
Uiteraard, maar slechts in beperkte mate, omdat er wetgeving bestaat die discriminatie moet verbieden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Even afgezien van dat ik onderscheid op irrelevante eigenschappen belachelijk en contraproductief acht, zou ik daar nog niet het zwaarst aan tillen. In een perfect libertarische samenleving zou zoiets toch nooit institutionaliseren, en geïsoleerd racisme bestaat nu ook al wel.
Wat is volgens jou dan 'echte' vrijheid? Vrijheid om gebruik te maken van andermans spullen? Vrijheid om iemand in elkaar te rossen als je daar zin in hebt?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:
Het is steeds duidelijker dat het schijnvrijheid is
Ieders vrijheid eindigt wanneer andermans in het geding komt, dat gebaseerd op het NAP.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als er iets "schijn" is, zijn het wel al die politici die menen met Sirespotjes en symboolwetgeving discriminatie uit te kunnen bannen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als de staat niets in het huwelijk te zoeken heeft, ben ik erg benieuwd naar wat jij onder het huwelijk verstaat? Bij welke institutie moet ik dan trouwen mocht ik dat willen? Hoe is dat geregeld? Welke bescherming krijg ik? Wat als mijn vrouw wil scheiden maar ik niet?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Myph. het volgende:
Enfin, dan op punt twee wat betreft discriminatie: Persoonlijk moet je kunnen discrimineren, of dat een goede keuze is, moet je zelf maar uitmaken. Laten we niet schijnheilig gaan doen of het nu allemaal zo goed gaat in Overheidstopia, discriminatie aan de lopende band door wet en regelgeving
Enig idee hoe duur een metrotunnel graven is?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja maar als die goedkoopste en snelste manier wegvalt blijft hun vraag onbevredigd. Die zullen hun heil zoeken in alternatieven, die buiten "jouw" markt vallen, of een nieuwe aanbieder weten te overtuigen toe te treden tot "jouw" markt.
De openbaar-vervoersmarkt is niet afgebakend. Wordt het openbaar vervoer ontoegankelijk, dan worden fietsen, auto's, teleconferentiemiddelen en bezorgdiensten relatief aantrekkelijker.
Binnen die markt creëer je de mogelijkheid voor een nieuwe toetreder om plots zo'n 50% van de markt in handen te krijgen (de gekleurde medemens in Amsterdam). Dat maakt een aantrekkelijke vooruitzicht voor het graven van een nieuw metrotunneltje, desnoods het aanleggen van een kabelbaantje.
Euh.. dit gaat lijnrecht tegen de volledige economische wetenschap in. Als jij deze stelling kan verdedigen heb je denk ik een nobelprijs te pakken. Dit is wel middelbare school economie waar wij het nu over hebben.quote:Een monopoliepositie kan je zonder overheid alleen handhaven door effectief aan de vraag van de markt te voldoen. Racistische elementen horen daar niet bij.
Ja, dat snap ik. Maar door dergelijke discriminatie dan maar vrij spel te geven, lijkt mij geen stap in de goede richting.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu ook al wel, natuurlijk. Probeer jij maar eens aan te tonen dat je een baan niet hebt gekregen vanwege je huidskleur.
Het is onhaalbaar: net als het communisme, de oudere broer, gaat het uit van onwaarschijnlijke premissen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is onhaalbaar?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:20 schreef Reya het volgende:
Het is onhaalbaar: net als het communisme, de oudere broer, gaat het uit van onwaarschijnlijke premissen.
Vrijheid is in mijn ogen het leven in een stabiele en gestructureerde samenleving waarbij men beschermd wordt tegen machtsmisbruik, willekeur, racisme en armoede.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan 'echte' vrijheid? Vrijheid om gebruik te maken van andermans spullen? Vrijheid om iemand in elkaar te rossen als je daar zin in hebt?
Lijkt me helder dat je huwelijkse voorwaarden opstelt met z'n 2'n. Ja welke institutie? Welke je maar wil zou ik zeggen. Laat dat even over aan de mensen die daar verstand van hebben. Wat mij betreft mag je met z'n 10'n trouwen, who cares. Zolang je het contract maar nakomt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als de staat niets in het huwelijk te zoeken heeft, ben ik erg benieuwd naar wat jij onder het huwelijk verstaat? Bij welke institutie moet ik dan trouwen mocht ik dat willen? Hoe is dat geregeld? Welke bescherming krijg ik? Wat als mijn vrouw wil scheiden maar ik niet?
[..]
De vrijheid van negers komt aardig in het geding bij jouw libertarische idealen. Mogen ze zomaar uit de kroeg geweigerd worden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:18 schreef Myph. het volgende:
[..]
Ieders vrijheid eindigt wanneer andermans in het geding komt, dat gebaseerd op het NAP.
Vrijheid is het tegenovergestelde van dwang. En daarmee is het hoofdstuk uit wat mij betreft.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vrijheid is in mijn ogen het leven in een stabiele en gestructureerde samenleving waarbij men beschermd wordt tegen machtsmisbruik, willekeur, racisme en armoede.
Dat alles heeft het libertarisme niet. Dat vind alles wel best. Zolang men geen belasting hoeft te betalen en men denkt daar meer van te kunnen consumeren.
Ja dus? Gebeurt nu ook al hoor. Wake up! Wat denk je van al die leeftijdsinstanties?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vrijheid van negers komt aardig in het geding bij jouw libertarische idealen. Mogen ze zomaar uit de kroeg geweigerd worden.
Ah, de vrijheid van een zorgeloze kindertijd hoort ook al niet tot die van de llibertariers. Ouders die ze met 10 willen uithuwelijken hebben vrij spel gekregen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Myph. het volgende:
[..]
Lijkt me helder dat je huwelijkse voorwaarden opstelt met z'n 2'n. Ja welke institutie? Welke je maar wil zou ik zeggen. Laat dat even over aan de mensen die daar verstand van hebben. Wat mij betreft mag je met z'n 10'n trouwen, who cares. Zolang je het contract maar nakomt.
Mooi zo, de beste manier om machtsmisbruik en willekeur van de overheid en armoede veroorzaakt door de overheid tegen te gaan is het libertarisme.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Hexagon het volgende:
Vrijheid is in mijn ogen het leven in een stabiele en gestructureerde samenleving waarbij men beschermd wordt tegen machtsmisbruik, willekeur, racisme en armoede.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah, de vrijheid van een zorgeloze kindertijd hoort ook al niet tot die van de llibertariers. Ouders die ze met 10 willen uithuwelijken hebben vrij spel gekregen.
Dat wil zeggen dat het goed is volgens jou?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:24 schreef Myph. het volgende:
[..]
Ja dus? Gebeurt nu ook al hoor. Wake up! Wat denk je van al die leeftijdsinstanties?
Ja, dit soort oneliners daar komen we dus nergens mee.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Mooi zo, de beste manier om machtsmisbruik en willekeur van de overheid en armoede veroorzaakt door de overheid tegen te gaan is het libertarisme.
Waarom niet? Ik snap alle heisa niet zo. Waarom zou een ondernemer dat doen, als hij kapot gepubliceerd gaat worden en veel inkomsten mis zal lopen. Rationeel denken in 3 2 1..quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat wil zeggen dat het goed is volgens jou?
Mooi, dan negeer ik voortaan ook jouw oneliners.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:27 schreef Hexagon het volgende:
Ja, dit soort oneliners daar komen we dus nergens mee.
Je bent inmiddels wel aardig door de mand gevallen. Vrijheid is bij jou gereduceerd tot jouw eigen belangen. De rest kan wat jou betreft blijkbaar doodvallen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef Myph. het volgende:
[..]Jij denkt teveel in rechten, beetje triest.
En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:21 schreef Myph. het volgende:
[..]
Lijkt me helder dat je huwelijkse voorwaarden opstelt met z'n 2'n. Ja welke institutie? Welke je maar wil zou ik zeggen. Laat dat even over aan de mensen die daar verstand van hebben. Wat mij betreft mag je met z'n 10'n trouwen, who cares. Zolang je het contract maar nakomt.
Tuurlijk eigenbelangen, duh. Je kunt enkel hopen op compassie met anderen, maar een zorg is het zeker niet. Je hebt weer een blinddoek op. Libertariërs zijn vaak hele behulpzame mensen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je bent inmiddels wel aardig door de mand gevallen. Vrijheid is bij jou gereduceerd tot jouw eigen belangen. De rest kan wat jou betreft blijkbaar doodvallen.
Voor velen hier lijkt me wel. Die denken zoveel in rechten en structuren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
een kleinere overheid is onhaalbaar?
Contracten zijn tussen twee partijen, daar heb jij als derde partij niet veel tot niets mee te maken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.
En nog leuker, wat als ik contracten die andere mensen gesloten heb ik niet erken? Wat als twee homo's beweren met elkaar getrouwd te zijn en ik hun huwelijk niet als rechtsgeldig erken?
Kapot gepubliceerd. Ook al zo'n typisch fabeltje.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:27 schreef Myph. het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik snap alle heisa niet zo. Waarom zou een ondernemer dat doen, als hij kapot gepubliceerd gaat worden en veel inkomsten mis zal lopen. Rationeel denken in 3 2 1..
Ja, da's jouw probleem als je zo'n contract tekent lijkt me. Dat 2e ligt er inderdaad aan wat rechtsgeldigheid is, en tot hoever die reikt, per regio.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
En wat als ik het contract niet nakom? Dit is trouwens ook een probleem bij alle andere contracten die ik getekend heb.
En nog leuker, wat als ik contracten die andere mensen gesloten heb ik niet erken? Wat als twee homo's beweren met elkaar getrouwd te zijn en ik hun huwelijk niet als rechtsgeldig erken?
Dus, nobody gives a fuck. Dus waar hebben we het nog over dan?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kapot gepubliceerd. Ook al zo'n typisch fabeltje.![]()
Bedrijven als Ryanair, Exxonmobil, BP en Monsanto zijn na een lawine negatieve berichtgeving nog steeds niet kapot.
Maar dat is ook niet vreemd aangezien het jou werkelijk een worst zal zijn wat ze doen.
Moeten ze kapot of is een verandering van hun manier van ondernemen ook goed?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bedrijven als Ryanair, Exxonmobil, BP en Monsanto zijn na een lawine negatieve berichtgeving nog steeds niet kapot.
Maar dat is ook niet vreemd aangezien het jou werkelijk een worst zal zijn wat ze doen.
Preies die denken in rehten en structuren die er voor zijn ingericht om machtsmisbruik en willekeur te voorkomen. Iets wat jij inderdaad vast niet leuk vind.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:32 schreef Myph. het volgende:
[..]
Voor velen hier lijkt me wel. Die denken zoveel in rechten en structuren.Ze zullen dan ook wel gebaat zijn bij een grote overheid.
Jaja..quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Preies die denken in rehten en structuren die er voor zijn ingericht om machtsmisbruik en willekeur te voorkomen. Iets wat jij inderdaad vast niet leuk vind.
Veranderen is prima maar er is blijkbaar niet echt een noodzaak toe.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moeten ze kapot of is een verandering van hun manier van ondernemen ook goed?
Als niemand nog ergens naar omkijkt doet iedereen wat ie wil. En een anarchie creëren is niet iets wat werkt, het speelt machtsmisbruik in de hand.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:34 schreef Myph. het volgende:
[..]
Dus, nobody gives a fuck. Dus waar hebben we het nog over dan?
Euh.. de overheid als derde partij? Hier snap ik nu even helemaal niets meer van. De overheid had toch niets te maken met het huwelijk?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Contracten zijn tussen twee partijen, daar heb jij als derde partij niet veel tot niets mee te maken.
Een huwelijk is een contract tussen twee personen en een derde partij, de overheid.
Ergo, wat heb jij te oordelen over deze contracten, waar ben jij gevraagd deze te erkennen of niet?
Helemaal duidelijk nu. Zolang jij er persoonlijk geen last van hebt doet iedereen maar waar die zin in heeft. Tot je zelf natuurlijk een keer de pineut bent.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:34 schreef Myph. het volgende:
[..]
Dus, nobody gives a fuck. Dus waar hebben we het nog over dan?
Hoe vind je dan dat vliegtuigen handelen, is dat ook discriminerend? (Ieder voor gewicht een verschillende prijs), En wat denk je van inkomensafhankelijke politiek, ook discriminerend of niet?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veranderen is prima maar er is blijkbaar niet echt een noodzaak toe.
Nou, ik denk dat je geen afgestudeerd jurist hoef te zijn om enig kennis te hebben van wat het belang van rechtsgeldigheid en rechtszekerheid is. Maar daar denken libertariers niet heel erg over na of wel?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:34 schreef Myph. het volgende:
[..]
Ja, da's jouw probleem als je zo'n contract tekent lijkt me. Dat 2e ligt er inderdaad aan wat rechtsgeldigheid is, en tot hoever die reikt, per regio.
Shell heeft zijn bedrijfsvoering flink veranderd na de Brent Sparquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veranderen is prima maar er is blijkbaar niet echt een noodzaak toe.
Je moet per individu kijken. Die heeft simpele grondrechten, het NAP lijkt me een prima factor om de vrijheidsgrens aan te tonen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helemaal duidelijk nu. Zolang jij er persoonlijk geen last van hebt doet iedereen maar waar die zin in heeft. Tot je zelf natuurlijk een keer de pineut bent.
Wat snap je er niet aan dat een huwelijk een contract met 3 partijen is?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. de overheid als derde partij? Hier snap ik nu even helemaal niets meer van. De overheid had toch niets te maken met het huwelijk?
En natuurlijk is het belangrijk. Als je een huwelijk aangaat vindt er een verandering plaats in je rechtspositie. Een van de redenen dat mensen zoveel heisa maken om dat hele trouwenOp het moment dat die verandering door partijen niet erkend wordt kan dit tot een veelvoud van problemen leiden. Daarom zie bijvoorbeeld ook dat homoseksuelen het belangrijk vinden om met elkaar te kunnen trouwen. Een samenlevingscontract tekenen kan elke aap wel.
Ligt er een beetje aan wat voor Libertariër. Minarchist of Voluntarist is nog wel een verschil betreft de rechtsorde.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat je geen afgestudeerd jurist hoef te zijn om enig kennis te hebben van wat het belang van rechtsgeldigheid en rechtszekerheid is. Maar daar denken libertariers niet heel erg over na of wel?
Het wegkijken bij schelden op homo'squote:Op maandag 7 oktober 2013 14:38 schreef Myph. het volgende:
[..]
Hoe vind je dan dat vliegtuigen handelen, is dat ook discriminerend? (Ieder voor gewicht een verschillende prijs), En wat denk je van inkomensafhankelijke politiek, ook discriminerend of niet?
Waarom zou ik jouw samenwerking nodig hebben? Aangezien jij de helft van de klanten uitsluit, kan ik die tot mijn toekomstige klantenkring rekenen. Ik kan een hogere prijs rekenen want bij jou kunnen ze toch niet terecht. Met dat in het vooruitzicht kan ik vast wat investeerders verleiden om een tunneltje voor te schieten en wat burgers af te kopen. Zeker als die burgers vervolgens ook nog eens de, voor hun voorheen afwezige, mogelijkheid tot snel, goedkoop openbaar vervoer in het vooruitzicht kan stellen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Enig idee hoe duur een metrotunnel graven is?Juist, zo aantrekkelijk is dat niet. Zeker als daar geen cent uit de collectieve middelen aan mee betaald wordt. Daarnaast zit je dan ook nog eens met dat je daarvoor meewerking nodig hebt van de gehele stad Amsterdam. De grond waar je doorheen wil graven is in handen van maar liefst 700.000 verschillende mensen, met wie je vervolgens individueel moet gaan onderhandelen.
Lekker geregeld. Mijn medewerking (als grootste ov bedrijf) krijg je in ieder geval niet, wat in de praktijk jouw metrotunnel al een praktische onmogelijkheid maakt.
Je kan een natuurlijk monopolie hebben,quote:[..]
Euh.. dit gaat lijnrecht tegen de volledige economische wetenschap in. Als jij deze stelling kan verdedigen heb je denk ik een nobelprijs te pakken. Dit is wel middelbare school economie waar wij het nu over hebben.
Als ik beheerder en eigenaar ben van de infrastructuur waar alle vervoerders gebruik van moet maken. Hoe kan ik dan niet mijn monopoliepostie behouden? Ik weiger alle andere vervoerders de toegang tot mijn netwerk behalve mijn eigen. Deze komt met allerlei eisen aanzetten waar de klant wel aan moet voldoen want zij hebben vervoer nodig.
De alternatieve middelen van vervoer zijn in hun aard niet zo concurrerend als de het type vervoer dat ik aanbied. In Amsterdam is er geen ruimte op de wegen waardoor men niet met de auto kan (wat trouwens ook aanzienlijk duurder is dan het ov) en de benenwagen/fiets/brommer blijft over. Vormen van vervoer die ook hun beperkingen kennen in tijd en geld. Als ov aanbieder heb ik geen maatschappelijke doelstelling maar een commerciële. Wat betekent dat ik het minimum aan rendabel vervoer aanbiedt (een bus gaat eens in het uur i.p.v elke 10 minuten, tegen de hoofdprijs en alleen blanken mogen mee).
Nee wat mij betreft moet er wel iets geregeld worden betreffende de rechtssubjectiviteit van personen. Dat vond ik een interessant punt omdat daarover nogal verschillende opvattingen bestaan binnen het libertarisme. Ouders kunnen hun kinderen niet binden, kinderen tot een bepaalde leeftijd zichzelf niet. Daar komt een minimale overheid voor van pas.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah, de vrijheid van een zorgeloze kindertijd hoort ook al niet tot die van de llibertariers. Ouders die ze met 10 willen uithuwelijken hebben vrij spel gekregen.
Minarchisten pleiten voor een minimale overheid die de een rechtsprekende functie heeft bij tekortkoming in de nakoming. Anarcho-kapitalisten rekenen op "right enforcement agencies" (die we in dit topic structureel "law" enforcement agencies hebben genoemd) voor het behartigen van de belangen van klanten, en bij ongebonden individuen op het principe van wederkerigheid.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad, men kan moeilijk meer outside the box denken. Op school en in de media is het natuurlijk ook nooit ter sprake gekomen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:32 schreef Myph. het volgende:
Voor velen hier lijkt me wel. Die denken zoveel in rechten en structuren.Ze zullen dan ook wel gebaat zijn bij een grote overheid.
Nogmaals: enig idee hoe duur zo'n tunneltje isquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:45 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Waarom zou ik jouw samenwerking nodig hebben? Aangezien jij de helft van de klanten uitsluit, kan ik die tot mijn toekomstige klantenkring rekenen. Ik kan een hogere prijs rekenen want bij jou kunnen ze toch niet terecht. Met dat in het vooruitzicht kan ik vast wat investeerders verleiden om een tunneltje voor te schieten en wat burgers af te kopen. Zeker als die burgers vervolgens ook nog eens de, voor hun voorheen afwezige, mogelijkheid tot snel, goedkoop openbaar vervoer in het vooruitzicht kan stellen.
Waarom zou ik enkel commerciële belangen hebben? Dat is irrationeel. Ik heb alleen een commerciële doelstelling. Uit economisch oogpunt wil ik winst maken, uit mijn afkeer tegen kleurlingen en ander tuig wil ik graag alleen witte mensen bedienen, daarnaast wil ik geen enkele moeite meer doen dan strikt noodzakelijk is om een dienst te leveren die men afneemt. Aangezien ik toch een monopolie heb en daarom nauwelijks tot geen last heb van concurrenten die een gelijkwaardige dienst kunnen leveren binnen mijn regio hoef ik bijster weinig moeite te doen.quote:Je kan een natuurlijk monopolie hebben,
Als je werkelijk enkel commerciële belangen hebt zou je 100% van de vraag willen bedienen. Onbevredigde vraag is verleidelijk voor potentiële nieuwe toetreders doordat je winst laat liggen.
Klinkt als een Nozickiaanse verwijzing. Solidariteit is trouwens niet het begrip waar je opzoek naar bent in dit voorbeeld. Met het begrip sociale rechtvaardigheid kom je wellicht al een heel eind verder als je de 'overheid' in dit voorbeeld als de dief beschouwdquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
Ja, en hoe verhoudt zich dat tot de rechtsorde?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Minarchisten pleiten voor een minimale overheid die de een rechtsprekende functie heeft bij tekortkoming in de nakoming. Anarcho-kapitalisten rekenen op "right enforcement agencies" (die we in dit topic structureel "law" enforcement agencies hebben genoemd) voor het behartigen van de belangen van klanten, en bij ongebonden individuen op het principe van wederkerigheid.
Zoals ik al zei: een huwelijk brengt een verandering in iemand zijn rechtspositie mee die meer gevolgen heeft dan alleen tussen de twee die het huwelijk is aangegaan. Daarom vinden mensen het zo belangrijk dat een huwelijk een samenleving erkend wordt. In tal van situaties maakt het uit of iemand wel of niet gehuwd is.quote:Waarom zou jij iemand anders' huwelijk moeten erkennen?
outside the box denken is leuk enzo...... maar teveel outside is niet meer praktisch en dan is het nutteloos.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Inderdaad, men kan moeilijk meer outside the box denken. Op school en in de media is het natuurlijk ook nooit ter sprake gekomen.
Voor libertaire theorie isquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:59 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, en hoe verhoudt zich dat tot de rechtsorde?
[..]
Zoals ik al zei: een huwelijk brengt een verandering in iemand zijn rechtspositie mee die meer gevolgen heeft dan alleen tussen de twee die het huwelijk is aangegaan. Daarom vinden mensen het zo belangrijk dat een huwelijk een samenleving erkend wordt. In tal van situaties maakt het uit of iemand wel of niet gehuwd is.
Het hoeft ook niet perse een metrotunnel te zijn. Zoals ik zei kan het net zo goed aan kabelbaan zijn. Als er geld te verdienen valt is er wel iemand die iets verzint.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nogmaals: enig idee hoe duur zo'n tunneltje isWellicht interessant om eens te gaan kijken naar de NZ-lijn. Je hebt meer kapitaal nodig dan de meeste mensen hebben en het betaalt zich pas in de loop van een eeuw terug. Geen rationeel mens die daar geld in zou willen steken als zij het tegen mijn goedlopende doch zwaar racistische onderneming op moeten nemen.
Omdat ik aanneem dat jij je monopolie in stand wil houden. Stel je voor dat er aanvankelijk een kabelbaantje loopt dat wél kleurlingen accepteert. Die kunnen lekker verdienen en op den duur van jouw monopoliepositie gaan snoepen. Het uitsluiten van betalende klanten maakt dat je een hele hoop gederfde winst hebt.quote:[..]
Waarom zou ik enkel commerciële belangen hebben? Dat is irrationeel. Ik heb alleen een commerciële doelstelling. Uit economisch oogpunt wil ik winst maken, uit mijn afkeer tegen kleurlingen en ander tuig wil ik graag alleen witte mensen bedienen, daarnaast wil ik geen enkele moeite meer doen dan strikt noodzakelijk is om een dienst te leveren die men afneemt. Aangezien ik toch een monopolie heb en daarom nauwelijks tot geen last heb van concurrenten die een gelijkwaardige dienst kunnen leveren binnen mijn regio hoef ik bijster weinig moeite te doen.
Dat ís de rechtsorde. Hier heb ik ontstaan van materieel en formeel recht, zoals Friedman het voor zich ziet (op een vrije markt), uitgelegd. In dit geval toegespitst op het strafrecht, maar voor privaatrecht zal het ook ongeveer zo gaan.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:59 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, en hoe verhoudt zich dat tot de rechtsorde?
In een libertarische samenleving niet. Privaatrechtelijke overeenkomsten vormen de basis van alle betrekkingen, en die worden op persoonlijke titel aangegaan. Als je, om wat voor reden dan ook, de partner van iemand wenst te betrekken in de rechtsgevolgen daarvan, dan zul je die met naam moeten noemen.quote:[..]
Zoals ik al zei: een huwelijk brengt een verandering in iemand zijn rechtspositie mee die meer gevolgen heeft dan alleen tussen de twee die het huwelijk is aangegaan. Daarom vinden mensen het zo belangrijk dat een huwelijk een samenleving erkend wordt. In tal van situaties maakt het uit of iemand wel of niet gehuwd is.
Het is die man zijn kroeg. Als hij alleen blanke SGP stemmers in zijn kroeg wil dan is dat zijn zaak. Ik persoonlijk zal daar dan niet komen omdat ik ook vrienden heb met een andere huidskleur en we gaan stappen met zijn allen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We hebben het niet over een vriendengroepje, maar over bijvoorbeeld kroegeigenaren die mensen weren vanwege hun huidskleur. Dat moet dus kunnen?
Ryanair zal dan ondanks alle gemopper nog zo slecht niet zijn Exxon en BP zijn oliebedrijven daar zeikt iedereen over maar iedereen wil dan ook weer een volle tank en het bestuur van de laatste is gewoon de Amerikaanse overheid.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik dacht dat alleen struisvogels hun kop in de grond staken. Ga eens naar buiten man. Multiculti = apartheid. Hele bevolkingsgroepen gaan alleen maar met de eigen "soort" om.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je mag ook blanken weigeren. Waarom ga je ervan uit dat het de negers zouden zijn die ergens niet in mogen? Wat snap je niet aan vrije associatie?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vrijheid van negers komt aardig in het geding bij jouw libertarische idealen. Mogen ze zomaar uit de kroeg geweigerd worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.a man convinced against his will is of the same opinion still
Ik roep meerdere malen niet bij te willen dragen aan dingen waar ik zelf niet voor kies. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld?quote:Op maandag 7 oktober 2013 07:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je roept zelf meerdere malen niet bij te willen dragen. Komt daar commentaar op dan krijg ik dit lulverhaal..
Maar goed maak het eens concreet, wat draag je bij? En wat maakt dat meer dan genoeg?
Klopt. Het libertarisme ziet uitsluiting niet als een vorm van geweld of dwang.quote:Op maandag 7 oktober 2013 12:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat geloof ik dus ook. Het libertarisme kent natuurlijk veel zwakke plekken, maar dit is misschien wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.
Wat is uitsluiting? Uitsluiting van wat?quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Het libertarisme ziet uitsluiting niet als een vorm van geweld of dwang.
Gefeliciteerd, je bent geslaagd voor je libertarische examen! Je hebt een 9 gehaald. Je hebt van de 50 vragen 42 goed en 8 verkeerd beantwoord.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
Zo. De cursus libertarisme http://www.hoevrijdenkjij.nl/index.php
Nee. Kinderen zijn het privé bezit van hun ouders, want zij hebben het kind namelijk gemaakt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 12:26 schreef betyar het volgende:
Mag je in Libertopia kleine kinderen lastig vallen?
Een mens kan geen bezit zijnquote:Op maandag 7 oktober 2013 16:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee. Kinderen zijn het privé bezit van hun ouders, want zij hebben het kind namelijk gemaakt.
Dat geld wordt niet gestolen. Het brutobedrag is ook maar gebaseerd op het systeem waar we in leven. In feite wordt een belangrijk deel van je salaris door de samenleving verdiend en daar is de belasting de contributie aan.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
BP een Amerikaans staatsbedrijfquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ryanair zal dan ondanks alle gemopper nog zo slecht niet zijn Exxon en BP zijn oliebedrijven daar zeikt iedereen over maar iedereen wil dan ook weer een volle tank en het bestuur van de laatste is gewoon de Amerikaanse overheid.
Diefstal.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
quote:
quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je mag ook blanken weigeren. Waarom ga je ervan uit dat het de negers zouden zijn die ergens niet in mogen? Wat snap je niet aan vrije associatie?Fijne "vrijheid" allemaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar in feite keuren liberariers racisme dus gewoon goed. Alleen dat al maakt het een immoreel gedachtegoed.
Als je daar tegen ageert zou je ook tegen contractsvrijheid en vrijheid van vereniging moeten ageren. Ik mag kiezen met wie ik een overeenkomst aanga, en met wie niet. Ik mag een vereniging oprichten met discriminerende principes, en mensen uitsluiten van lidmaatschap van die vereniging.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Fijne "vrijheid" allemaal
Maar in feite keuren liberariers racisme dus gewoon goed. Alleen dat al maakt het een immoreel gedachtegoed.
Daar zijn in Nederland duidelijke regels over. Kunnen wellicht niet waterdicht gehandhaaft worden maar toch wel redelijk.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:37 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Als je daar tegen ageert zou je ook tegen contractsvrijheid en vrijheid van vereniging moeten ageren. Ik mag kiezen met wie ik een overeenkomst aanga, en met wie niet. Ik mag een vereniging oprichten met discriminerende principes, en mensen uitsluiten van lidmaatschap van die vereniging.
Ach, als koos mij uitmaakt voor een rugridder kijken jij en duke ook de andere kant opquote:Op maandag 7 oktober 2013 17:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar zijn in Nederland duidelijke regels over. Kunnen wellicht niet waterdicht gehandhaaft worden maar toch wel redelijk.
En dat is een stuk beter dan jullie ideaal waarbij je straffeloos mag zeggen "omdat je een nikker bent mag je de bus niet in"
Dat is allemaal symboolpolitiek en verandert feitelijk niets aan de situatie. De contractsvrijheid blijft, dus je kan nog steeds niet worden gedwongen om zaken te doen met iemand, maar je mag het alleen niet op een bepaalde manier zeggen omdat we dat allemaal niet netjes vinden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar zijn in Nederland duidelijke regels over. Kunnen wellicht niet waterdicht gehandhaaft worden maar toch wel redelijk.
En dat is een stuk beter dan jullie ideaal waarbij je straffeloos mag zeggen "omdat je een nikker bent mag je de bus niet in"
Opmerkingen over het modbeleid graag in andere topicsquote:Op maandag 7 oktober 2013 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach, als koos mij uitmaakt voor een rugridder kijken jij en duke ook de andere kant op
Gaat niet om het modbeleid, is een illustratie dat discriminerende opmerkingen waar jij je zegt over op te winden gewoon kunnen als het vriendje koos is.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Opmerkingen over het modbeleid graag in andere topics
Het is niet waterdicht maar voor veel zaken werkt het. Je mag geen "Turken mogen er niet in" bord op je winkel hangen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:45 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Dat is allemaal symboolpolitiek en verandert feitelijk niets aan de situatie. De contractsvrijheid blijft, dus je kan nog steeds niet worden gedwongen om zaken te doen met iemand, maar je mag het alleen niet op een bepaalde manier zeggen omdat we dat allemaal niet netjes vinden.
Een kabelbaan speciaal voor de negers.. Jaja.. Als het niet zo droevig was, was het eigenlijk lachwekkend geweest.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet perse een metrotunnel te zijn. Zoals ik zei kan het net zo goed aan kabelbaan zijn. Als er geld te verdienen valt is er wel iemand die iets verzint.
Monopolievorming is ook momenteel een probleem. Het uitsluiten van klanten kan om een veelvoud van redenen gebeuren. Niet elke betalende klant is een klant die je ook wenst te hebben. Marokkanen kunnen best wel een paar honderd euro uitgeven op een stapavond, dat neemt niet weg dat horeca bazen zij in hun tent willen hebben.quote:Omdat ik aanneem dat jij je monopolie in stand wil houden. Stel je voor dat er aanvankelijk een kabelbaantje loopt dat wél kleurlingen accepteert. Die kunnen lekker verdienen en op den duur van jouw monopoliepositie gaan snoepen. Het uitsluiten van betalende klanten maakt dat je een hele hoop gederfde winst hebt.
Ergens staat mij vaag bij dat ik al eens gereageerd heb op de visie van Friedman op dit gebied. Laat ik het zo zeggen: het rammelt aan alle kanten. Een middelbare schoolleerling komt waarschijnlijk met een beter uitgewerkt idee op te proppen als deze wat mag bedenken.quote:Dat ís de rechtsorde. Hier heb ik ontstaan van materieel en formeel recht, zoals Friedman het voor zich ziet (op een vrije markt), uitgelegd. In dit geval toegespitst op het strafrecht, maar voor privaatrecht zal het ook ongeveer zo gaan.
Ja, en hoe snel denk je dat je tegen grenzen aanloopt? Het privaatrecht is om een reden maar een relatief klein rechtsgebied als je het vergelijkt met het publiekrecht. Zonder het publiekrecht ben je als samenleving nergens, privaatrecht kan zelfs als het zou willen het niet vervangen.quote:In een libertarische samenleving niet. Privaatrechtelijke overeenkomsten vormen de basis van alle betrekkingen, en die worden op persoonlijke titel aangegaan. Als je, om wat voor reden dan ook, de partner van iemand wenst te betrekken in de rechtsgevolgen daarvan, dan zul je die met naam moeten noemen.
Ja, maar 'zaken doen' heeft verder er weinig mee te maken. Als jij geen brood wil verkopen aan mensen met rood haar of een kleurtje mag je er best van proberen af te maken met een smoesje. Als het structureel gebeurt loop je al vrij snel tegen de lamp.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:45 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Dat is allemaal symboolpolitiek en verandert feitelijk niets aan de situatie. De contractsvrijheid blijft, dus je kan nog steeds niet worden gedwongen om zaken te doen met iemand, maar je mag het alleen niet op een bepaalde manier zeggen omdat we dat allemaal niet netjes vinden.
In hoeverre dat jou een beter gevoel geeft als je ziet dat de ondernemer om een of andere flutreden alsnog weigert zaken met hen te doen,quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is niet waterdicht maar voor veel zaken werkt het. Je mag geen "Turken mogen er niet in" bord op je winkel hangen bijvoorbeeld.
In jouw uiterst onwaarschijnlijke situatie waarin een monopolist in al het openbaar vervoer weigert de gekleurde mede mens een dienst te leveren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Een kabelbaan speciaal voor de negers.. Jaja.. Als het niet zo droevig was, was het eigenlijk lachwekkend geweest.
En als jij niet de enige aanbieder bent jaag je potentiële klanten in de armen van de concurrent. Je schiet als ondernemer in je eigen voet, en daarom zal het geen groot probleem vormen.quote:[..]
Monopolievorming is ook momenteel een probleem. Het uitsluiten van klanten kan om een veelvoud van redenen gebeuren. Niet elke betalende klant is een klant die je ook wenst te hebben. Marokkanen kunnen best wel een paar honderd euro uitgeven op een stapavond, dat neemt niet weg dat horeca bazen zij in hun tent willen hebben.
Nou, probeer dat eens te onderbouwen.quote:Het verleden (maar ook zeker het heden!) laat zien dat de beginselen die wij in de Westerse wereld huldigen (vrijheid en gelijkheid) niet vanzelfsprekend zijn. Een libertarische staat ondermijnt deze fundamentele normen eerder dan deze er een bijdrage aanlevert.
Holle frase, geen onderbouwing.quote:Ergens staat mij vaag bij dat ik al eens gereageerd heb op de visie van Friedman op dit gebied. Laat ik het zo zeggen: het rammelt aan alle kanten. Een middelbare schoolleerling komt waarschijnlijk met een beter uitgewerkt idee op te proppen als deze wat mag bedenken.
Holle frase, geen onderbouwing.quote:Je miskent het belang en de werking van het recht als je denkt dat het een commodity is. Niet alleen is dat hopeloos naief (op het aandoenlijke af) het tekent ook dat je een essentieel aspect van de werking van onze huidige maatschappij niet goed begrepen hebt. Hoeft aan de ene kant geen ramp te zijn, maar aan de andere kant zegt dat wel weer wat.
Ja, kasten vol bestuursrecht om het logge geheel dat zich tot in de nauwste krochten het dagelijks leven heeft gewrongen enigszins te laten functioneren ja. In een anarcho-kapitalistische samenleving is er geen overheid, en dus geen publiekrecht nodig.quote:[..]
Ja, en hoe snel denk je dat je tegen grenzen aanloopt? Het privaatrecht is om een reden maar een relatief klein rechtsgebied als je het vergelijkt met het publiekrecht. Zonder het publiekrecht ben je als samenleving nergens, privaatrecht kan zelfs als het zou willen het niet vervangen.
Maak maar een topicnote aan als het gebeurt of ga in de feedback klagen als we het niet goed doen. Maar in dit topic is het gewoonweg niet relevant.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaat niet om het modbeleid, is een illustratie dat discriminerende opmerkingen waar jij je zegt over op te winden gewoon kunnen als het vriendje koos is.
Jij wrijft dit al te graag libertariers aan in deze discussie, het gedogen van apartheid, etc. Maar zelf doe je het
Je weet dat dit jarenlang in veel landen praktijk is geweest of niet? Maar goed, inderdaad een zeer onwaarschijnlijke situatie. Wat jij wil.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:13 schreef Pokkelmans het volgende:
In jouw uiterst onwaarschijnlijke situatie waarin een monopolist in al het openbaar vervoer weigert de gekleurde mede mens een dienst te leveren.
Nogmaals. Welke concurrenten? De nadelen van een monopolie is echt middelbare schoolstof economie,quote:En als jij niet de enige aanbieder bent jaag je potentiële klanten in de armen van de concurrent. Je schiet als ondernemer in je eigen voet, en daarom zal het geen groot probleem vormen.
Jij hebt echt geen idee wat het publiekrecht nog meer doet of wel?quote:Ja, kasten vol bestuursrecht om het logge geheel dat zich tot in de nauwste krochten het dagelijks leven heeft gewrongen enigszins te laten functioneren ja. In een anarcho-kapitalistische samenleving is er geen overheid, en dus geen publiekrecht nodig.
Waarom proberen veel van de zogenaamde libertariers toch elke keer van die volstrekt stupide vergelijkingen op te dringen? Dat is bijna nog irritanter dan elke keer die zelfverzonnen definities gebruikenquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Oh, het complotdenken, dat kan er ook nog wel bij.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Inderdaad, men kan moeilijk meer outside the box denken. Op school en in de media is het natuurlijk ook nooit ter sprake gekomen.
Wat draag jij bij en wat maakt dat meer dan genoeg?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik roep meerdere malen niet bij te willen dragen aan dingen waar ik zelf niet voor kies. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld?
Dus doe nog een poging zonder mijn woorden te verdraaien.
Ja, geïnstitutionaliseerd. Door een overheid...quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Je weet dat dit jarenlang in veel landen praktijk is geweest of niet? Maar goed, inderdaad een zeer onwaarschijnlijke situatie. Wat jij wil.
Ah, ik meende dat je zei dat een monopoliepositie "geen" probleem was in je voorbeeld. Misschien moet ik minder vooringenomen lezen.quote:[..]
Nogmaals. Welke concurrenten? De nadelen van een monopolie is echt middelbare schoolstof economie,
Jawel hoor. Ruwweg 5% staatsrecht, 10% strafrecht, en de rest kan je vullen met oeverloos bestuursrecht.quote:[..]
Jij hebt echt geen idee wat het publiekrecht nog meer doet of wel?
http://www.daviddfriedman.com/The_Machinery_of_Freedom_.pdfquote:Kijk, ik wil best reageren op dat gebabbel van Friedman en zijn visie op het recht. Maar dat is dusdanig slecht uitgewerkt dat er gewoon nog niet op te reageren valt. Wellicht als je een link hebt waar het duidelijker staat kunnen wij er wat mee.
Nee, door entiteiten binnen een samenleving. Er is geen reden om aan te nemen dat deze entiteiten verdwijnen wanneer een overheid niet meer zou bestaan. Het wordt voor deze groeperingen enkel gemakkelijker gemaakt om hun wil door te voeren. In plaats van de staat heb je dan enkel nog goederen nodig.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:27 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, geïnstitutionaliseerd. Door een overheid...
Een monopoliepositie is altijd een probleem, maar niet altijd te voorkomen. Dat noemen wij dus een zogenaamde 'natuurlijke monopolie'. Als er maar (fysiek) ruimte is voor 1 aanbieder of 1 beheerder dan ontkom je niet aan een monopolie.quote:Ah, ik meende dat je zei dat een monopoliepositie "geen" probleem was in je voorbeeld. Misschien moet ik minder vooringenomen lezen.
In een vrije markt is een monopoliepositie enkel te handhaven door efficiënt aan de vraag van de markt te voldoen, zolang deze geen misbruik van haar positie maakt. Daarom heb ik ook eerder in deze reeks al eens gesteld dat kartels bijvoorbeeld in principe geen probleem zouden zijn. Misschien moet je eerst wat meer terug lezen, anders wordt het voor mij waarschijnlijk weer een herhaling van zetten.
Topquote:
Het is zeer relevant, en volkomen ontopic.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maak maar een topicnote aan als het gebeurt of ga in de feedback klagen als we het niet goed doen. Maar in dit topic is het gewoonweg niet relevant.
Moreel gezien acht ik een bijdrage van 0% aan de maatschappij genoeg. Zolang je maar voor jezelf zorg draagt en/of de producten/diensten die je afneemt vergoed.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat draag jij bij en wat maakt dat meer dan genoeg?
Het zou voor de balans inderdaad geen kwaad kunnen als hier ook een mod zou zijn die geen bloedhekel heeft aan het libertarisme.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is zeer relevant, en volkomen ontopic.
Er is helemaal geen sprake van een bloedhekel aan het libertarisme... Er is wel sprake van een kritische houding en dat is gezien de aard van de ideologie niet meer dan logisch. De agressie komt eigenlijk exclusief van de zogenaamde libertariers...quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het zou voor de balans inderdaad geen kwaad kunnen als hier ook een mod zou zijn die geen bloedhekel heeft aan het libertarisme.
De laatste die jij noemde. Monsantoquote:
Nu zo'n beetje elke user je hiervan beticht heeft is het wellicht een idee eens de hand in eigen boezem te steken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van een bloedhekel aan het libertarisme... Er is wel sprake van een kritische houding en dat is gezien de aard van de ideologie niet meer dan logisch. De agressie komt eigenlijk exclusief van de zogenaamde libertariers...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |