abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:38:56 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_131841827
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml

Terechte klacht. Bruine bonen moeten ook worden afgeschaft net als zwartkijkers, maar die zijn toch al kleurenblind.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:40:54 #2
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_131841900
Twintig bezwaren maar liefst.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:41:32 #3
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_131841921
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:46:18 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_131842101
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:40 schreef TweeGrolsch het volgende:
Hoeveel breekt de VVD en PVDA af met weinig stemmers meer over ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:47:32 #5
391391 Basxt
~~WhatsApp Groepsbeheerder~~
pi_131842144
tong80 :D ;)
SOMEWHERE THERE IS A TREE, TIRELESSLY PRODUCING OXYGEN SO THAT YOU CAN STAY ALIVE. FIND IT AND APOLOGIZE.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:51:12 #6
9859 crew  Karina
Woman
pi_131842280
Daar gaat de schnabbel van Jeroen Krabbé.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:52:40 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_131842320
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:51 schreef Karina het volgende:
Daar gaat de schnabbel van Jeroen Krabbé.
[ afbeelding ]
Niks mis met dat paard.

pi_131842336
Wat een zieke triestheid :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_131842365
Belachelijk, blijkbaar durven we hier in Nederland niet meer te zeggen: "Dit hoort bij ONZE cultuur. We doen er niemand kwaad mee, dus laat dit stukje bij ons."
Oh wat zijn we bang om racisme verweten te krijgen!
pi_131842400
20 bezwaren, poeh poeh.
pi_131842402
De treurigheid. :|W
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_131842441
Ik heb zijn bezwaar een tijd geleden al gezien. Zijn sterkste punt is dat de gemeente Amsterdam niet tijdig een vergunning heeft aangevraagd voor het evenement.
pi_131842553
Het gezeik over zwarte piet ieder jaar is ook een traditie, inmiddels :T
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:59:39 #14
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_131842588
Nederlanders zien het graag anders maar zwarte Piet is eigenlijk ook discriminerend. Ik probeerde het eens een keer Engelse vrienden van me uit te leggen tijdens sinterklaasfeest en die geloofden hun oren en ogen niet. Maar ja men vindt het traditie en dan doen we maar net alsof het anders is of niet zo bedoelt ;)
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_131842639
Begint dat gezeik over Zwarte Piet nu al weer? :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:01:48 #16
189978 controlaltdelete
pi_131842658
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
:)
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_131842665
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:59 schreef controlaltdelete het volgende:
Nederlanders zien het graag anders maar zwarte Piet is eigenlijk ook discriminerend. Ik probeerde het eens een keer Engelse vrienden van me uit te leggen tijdens sinterklaasfeest en die geloofden hun oren en ogen niet. Maar ja men vindt het traditie en dan doen we maar net alsof het anders is of niet zo bedoelt ;)
Zwarte Piet is zwart door schoorsteenrook, duh. En vraag eens aan kinderen of ze Zwarte Piet als slaaf zien, wedden dat geen één kind ja zegt? Het is echt zo kwestie van mensen die te graag politiek correct willen zijn.
pi_131842668
Grappig. Wederom een voorbeeld waarbij degene die schreeuwt dat iets discriminatie is eigenlijk zelf degene is die het in stand houdt.
Conscience do cost.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:03:22 #19
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_131842712
Doe maar... Past perfect bij het huidige Amsterdam |:(
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:03:25 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_131842715
quote:
Mel C of B bij Paul de Leeuw. het wijf dat alles bij elkaar heeft geneukt. Die zwarte, maakte bezwaar. Kon niet zingen maar door haar voor een niet zwarte liker good looks mocht ze miljoenen verdienen. Die verdient ze nog door foto's te verkopen aan roddelbladen met haar "Netjes" getinte huid.

Bram. _O_

pi_131842722
En de Ouderenpartij maakt bezwaar tegen de promotie van het steeds langer doorwerken van Oude bejaarden personen...

Sinterklaas moet gewoon met pensioen kunnen gaan en zijn plaats kan best ingenomen worden door een jonger persoon die gewoon wat meer premie afdraagt, zodat sinterklaas iedere ochtend wat in zn schoentje kan vinden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:08:47 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_131842896
Had ik al tot morgen gezegd ?

Denk aan Americo op dierendag. :{

vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:09:54 #23
189978 controlaltdelete
pi_131842934
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:02 schreef Rezania het volgende:

[..]

Zwarte Piet is zwart door schoorsteenrook, duh. En vraag eens aan kinderen of ze Zwarte Piet als slaaf zien, wedden dat geen één kind ja zegt? Het is echt zo kwestie van mensen die te graag politiek correct willen zijn.
Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.
Natuurlijk zien kinderen het racistische tintje nog niet maar er zit toch iets niet zuivers aan.
pi_131843109
quote:
Dat politiek correcte geneuzel komt me ook wel de keel uit.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:16:31 #25
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_131843157
Het is helemaal niet racistisch, weet je wat racistisch is? dat nederlanders hun eigen cultuur niet mogen beleven.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:17:28 #26
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_131843196
Zwarte Piet = Krampus zoals ik net al postte.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_131843240
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:09 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.
Natuurlijk zien kinderen het racistische tintje nog niet maar er zit toch iets niet zuivers aan.
Zwarte piet is het slimme hulpje en de rechterhand van de goedheiligman. Hij weet het vaak zelfs beter dan sinterklaas en hij zou niet zonder hem kunnen.
Er is niks discriminerends aan zwarte piet. Hij is een volwaardig partner.
Misschien moet je je Engelse vrienden eens zwarte piet laten spelen? Al die blije kindergezichten, onafhankelijk van of ze er nu in geloven of niet, ze vinden het allemaal prachtig.. Dat heeft niets met discriminatie te maken maar alles met een volksfeest. Als kind associeerde ik ZP niet eens met zwarte mensen. En hoe kunnen buitenlanders (oh de ironie) een oordeel vellen over een traditie waar ze niet in zitten, waar ze niet alles vanaf weten en waarmee verder geen vlieg kwaad wordt gedaan?
pi_131843255
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:09 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Aan de afkomst van het figuur Zwarte Piet is wellicht iets niet zuiver, maar aan de beleving nu, de traditie nu én hoe het nu wordt uitgelegd is niets negatiefs. En daar gaat het om, lijkt me.

Ik hoop dat racisten het niet winnen en dat dit feest gewoon kan blijven voortbestaan in alle onschuld, zoals het nu is.

De enige mensen die hier moeite mee hebben zijn mensen die er zelf discriminerende gedachten op nahouden. Echt jammer, want zij maken er iets lelijks van. Juist door deze discussie ieder jaar op te gooien, zeker als die heftiger wordt, wordt van Zwarte Piet een beladen figuur gemaakt. Nog even zo doorgaan en dan moet het inderdaad afgeschaft. Niet door Zwarte Piet en/of het discriminerende karakter, maar door de klagers.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:22:18 #29
262 Re
Kiss & Swallow
pi_131843356
die gasten zouden een teruggeworpen moeten worden tot het slavendom, daarna mogen ze klagen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_131843380
Gelukkig zijn er nog mensen die zich bezig houden met dit soort belangrijke dingen. Dat zou ik nou nooit doen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:24:19 #31
189978 controlaltdelete
pi_131843418
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zwarte piet is het slimme hulpje en de rechterhand van de goedheiligman. Hij weet het vaak zelfs beter dan sinterklaas en hij zou niet zonder hem kunnen.
Er is niks discriminerends aan zwarte piet. Hij is een volwaardig partner.
Misschien moet je je Engelse vrienden eens zwarte piet laten spelen? Al die blije kindergezichten, onafhankelijk van of ze er nu in geloven of niet, ze vinden het allemaal prachtig.. Dat heeft niets met discriminatie te maken maar alles met een volksfeest. Als kind associeerde ik ZP niet eens met zwarte mensen. En hoe kunnen buitenlanders (oh de ironie) een oordeel vellen over een traditie waar ze niet in zitten, waar ze niet alles vanaf weten en waarmee verder geen vlieg kwaad wordt gedaan?
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
pi_131843468
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
Er staat toch 'is' in dat betoog? Hij spreekt in tegenwoordige tijd. Niemand betwist de afkomst, dat doet toch helemaal niet ter zake als het nu heel anders is?
pi_131843520
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:28:20 #34
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_131843548
Een subsidietrekker die een eeuwenoude traditie om zeep wil helpen, flikker toch op.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_131843591
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:28 schreef Dagonet het volgende:
Een subsidietrekker die een eeuwenoude traditie om zeep wil helpen, flikker toch op.
Een achterlijke traditie

Afschaffen die hap
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:30:48 #36
189978 controlaltdelete
pi_131843621
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:25 schreef Taurus het volgende:

[..]

Er staat toch 'is' in dat betoog? Hij spreekt in tegenwoordige tijd. Niemand betwist de afkomst, dat doet toch helemaal niet ter zake als het nu heel anders is?
Vind ik niet. Je houdt toch iets in stand met een racistisch randje, de grote goedzak de wijze heiligman is blank en zijn helpers zijn zwart. Blij dat ik geen kids heb om daar noodgedwongen aan mee te doen.
pi_131843640
Het zwarte piet gebeuren is ook achterlijk. Dat figuur gewoon weghalen en er verandert geen klap voor het feest zelf, maar het racistische element is wel verdwenen.
pi_131843662
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:30 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Vind ik niet. Je houdt toch iets in stand met een racistisch randje, de grote goedzak de wijze heiligman is blank en zijn helpers zijn zwart. Blij dat ik geen kids heb om daar noodgedwongen aan mee te doen.
Nee, nu spreek je jezelf tegen. Je houdt iets in stand zonder dat racistische randje. Dat lijkt me juist de bedoeling.
pi_131843729
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:31 schreef Fides het volgende:
Het zwarte piet gebeuren is ook achterlijk. Dat figuur gewoon weghalen en er verandert geen klap voor het feest zelf, maar het racistische element is wel verdwenen.
Natuurlijk verandert er dan iets. Dat is als Bert zonder Ernie. En van Ernie opeens Herman maken gaat ook niet werken hoor, dan takelt 't gewoon af. Dat hoeft voor jou niets te betekenen, maar er zijn veel mensen (en veel kinderen) voor wie dat buitengewoon jammer is.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:35:56 #40
189978 controlaltdelete
pi_131843789
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:32 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nee, nu spreek je jezelf tegen. Je houdt iets in stand zonder dat racistische randje. Dat lijkt me juist de bedoeling.
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
pi_131843794
quote:

[..]

Daarvoor weet ik eigenlijk niet voldoende van de geschiedenis van de de sinterklaastraditie. Ik weet wel dat er betwijfeld wordt of het wel echt een zwarte knecht was, of een verbastering van de de raven van Odin, bv. Er zijn verschillende ideeën over de oorsprong.
Maar hoe dan ook als dat nu is rechtgetrokken, dan is het toch goed?
ik denk niet dat het fair is om een traditie alleen op historische gronden te bljven afkeuren.
pi_131843811
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:53 schreef Haagshe_Harry het volgende:
Belachelijk, blijkbaar durven we hier in Nederland niet meer te zeggen: "Dit hoort bij ONZE cultuur. We doen er niemand kwaad mee, dus laat dit stukje bij ons."
Oh wat zijn we bang om racisme verweten te krijgen!
Dit. Duizend maal dit.
pi_131843813
quote:

[..]

Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.
pi_131843850
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
Natuurlijk niet, dat is een keuze in interpretatie. Het zijn helpers die zwart zijn door roet. De kadootjes worden door de schoorsteen gebracht. Nu kun je zeggen dat dat er aan de haren is bijgetrokken om het niet racistisch te maken, maar zo wordt het wel verteld. Het is part of the story.

Dat jij ervoor kiest om de racistische uitleg in stand te houden, begrijp ik niets van. En dat is nu net wat ik die klagers verwijt; waarom maak jij zoiets (weer) racistisch?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:38:27 #45
189978 controlaltdelete
pi_131843862
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Daarvoor weet ik eigenlijk niet voldoende van de geschiedenis van de de sinterklaastraditie. Ik weet wel dat er betwijfeld wordt of het wel echt een zwarte knecht was, of een verbastering van de de raven van Odin, bv. Er zijn verschillende ideeën over de oorsprong.
Maar hoe dan ook als dat nu is rechtgetrokken, dan is het toch goed?
ik denk niet dat het fair is om een traditie alleen op historische gronden te bljven afkeuren.
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstman met zijn elven en rendieren ofzo?
pi_131843883
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstamn met zijn elven en rendieren ofzo?
Maar waarom zou je dat willen als het racistische element allang verdwenen is?
pi_131843895
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Een achterlijke traditie

Afschaffen die hap
Alleen al vanwege jankerds, zoals jou en die Quincy, hoop ik dat die "achterlijke traditie" nog tot in lengte van dagen gevierd zal blijven worden...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_131843899
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstamn met zijn elven en rendieren ofzo?
Verdwijnen door de tand des tijds is iets anders. Verdwijnen door het beladen te maken is negatief, dan is het niet 'doodgebloed' maar weg geprotesteerd. Lijkt mij voor 'n kinder/familiefeest nogal overtrokken.
pi_131843903
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
Dit. Wat een kutfeest. Het enige goede aan Sinterklaas is dat ik dagelijks pepernoten en taai taai kan vreten op m'n werk
  Moderator / Miss SHO vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:40:03 #50
22592 crew  Ole
pi_131843909
FEE kan wel weer open :{
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:41:02 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_131843943
quote:
Ik ook niet, ik loop elke dag met een groot schild rond voor het geval dat mijn moeder me opeens aanvalt, kan echt niet vertrouwen na sinterklaas :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_131843948
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef Taurus het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, dat is een keuze in interpretatie. Het zijn helpers die zwart zijn door roet. De kadootjes worden door de schoorsteen gebracht. Nu kun je zeggen dat dat er aan de haren is bijgetrokken om het niet racistisch te maken, maar zo wordt het wel verteld. Het is part of the story.

Dat jij ervoor kiest om de racistische uitleg in stand te houden, begrijp ik niets van. En dat is nu net wat ik die klagers verwijt; waarom maak jij zoiets (weer) racistisch?
Owja, en ze krijgen ook kroeshaar, gouden oorbellen en 'moorse' kleding door de schoorsteen ofzo? Ik vind het moeilijk te ontkennen dat zwarte piet een 'neger' moet voorstellen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:41:36 #53
189978 controlaltdelete
pi_131843965
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dat willen als het racistische element allang verdwenen is?
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas :)
pi_131843976
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Alleen al vanwege jankerds, zoals jou en die Quincy, hoop ik dat die "achterlijke traditie" nog tot in lengte van dagen gevierd zal blijven worden...
Veel plezier met hopen dan
pi_131844067
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas :)
Hij is volwaardig partner van sinterklaas. Dan boeit de kleur toch niet meer?
pi_131844093
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef Fides het volgende:

[..]

Owja, en ze krijgen ook kroeshaar, gouden oorbellen en 'moorse' kleding door de schoorsteen ofzo? Ik vind het moeilijk te ontkennen dat zwarte piet een 'neger' moet voorstellen.
Hebben 'negers' volgens jou van dit soort pakjes aan? En gouden oorbellen in? Ik ontken niet dat dat figuur een afkomst heeft uit een tijd waarin racisme aan de orde van de dag was, ik zeg alleen dat dat racistische element nu een andere uitleg heeft gekregen. Die in elk boek en bij zowel volwassen als bij kinderen volledig geaccepteerd is, tegenstanders zijn nogmaals de enige mensen die dat racistische verhaal er maar bij willen betrekken.

Lekker gezellig.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:46:27 #57
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131844101
Ik denk niet dat ik ooit verkleed als zwarte piet verkleed ga in de VS, maar bij al dit soort dingen is het maar net welke draai je er zelf aan geeft. Ik kende in mijn gelovige tijd in ieder geval geen enkel kind die dacht dat het slaven negers waren.
pi_131844130
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:46 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Prima dat je dat zo ziet, maar laat zwarte piet er dan niet als een 19e eeuwse karikatuur van een neger eruit zien..
Hoe moet hij er dan uitzien volgens jou?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:48:30 #59
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_131844159
quote:

mensen die niet Nederlands zijn
Moeten zich niet bemoeien met een volksfeest waar ze niets van begrijpen.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_131844174
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:

[..]

Als iemand die eruit ziet als iemand die door schoorstenen klimt.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:49:25 #61
189978 controlaltdelete
pi_131844186
quote:

[..]

Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
pi_131844199
quote:

[..]

Jij vindt sinterklaas blijkbaar racistisch, da's jouw mening en en dat is verder dan ook geen enkel probleem. Er is echter geen mens of wet, die jou VERPLICHT sinterklaas te vieren...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_131844220
*zucht*

Kinderboek geschreven in 1845 (!!!), later vertaald naar het Nederlands als "Piet de Smeerpoets":

Moriaantje (dat is dus een Moor, uit Noord-Afrika, of uit Zuid-Spanje, want daar woonden vroeger ook Moren, en geen echte neger/zwarte) zo zwart als roet
ging eens wandelen zonder hoed
en de zon scheen op zijn bolletje
daarom droeg hij een parasolletje.

Maar wie zijn ook van de partij? Drie racistische etters die Moriaantje uitlachen om z'n huidskleur. "Haha, kijk, hij is zo zwart als inkt!" roepen ze.

Wie hebben we hier?

Sinterklaas!

De Sint is niet zo gediend van racisme. Moriaantje kan immers ook niks aan z'n huidskleur doen, zegt hij. En dus dompelt hij de racistische etters in een grote pot met zwarte inkt.

En wie is er nou zo zwart als inkt?

Dus wat nou, dat Sinterklaas een racistische connotatie zou hebben. Dan heb je er gewoon echt he-le-maal niks van begrepen. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2013 14:51:03 ]
pi_131844224
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:46 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Prima dat je dat zo ziet, maar laat zwarte piet er dan niet als een 19e eeuwse karikatuur van een neger eruit zien..
En waarom niet? Dat herinnert jou aan een tijd waarin je het zo moeilijk had in je moorse pakje in laten we zeggen 1850? :P Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.

Hoe dan ook, er valt van alles tegenin te brengen, maar waarom zou je.. Ik snap niet dat mensen het zo willen zien.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:51:01 #65
189978 controlaltdelete
pi_131844239
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Jij vindt sinterklaas blijkbaar racistisch, da's jouw mening en en dat is verder dan ook geen enkel probleem. Er is echter geen mens of wet, die jou VERPLICHT sinterklaas te vieren...
Doe ik ook niet, zeker dit jaar niet dan zit ik aan het strand ergens aan de Indische Oceaan :)
pi_131844265
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
Dus alle kleurtjes mogen behalve zwart? Ik vind het nogal discriminerend. :T
pi_131844288
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Peunage het volgende:
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:
"Zwarte piet is de assistent van Sinterklaas en is zwart door het roet uit de schoorstenen".

En al dat gezeik over dat er alleen 'zwarten' voor Sinterklaas werken:
A) Alle zwarte Pieten klimmen door schoorstenen.. dus ze worden allemaal zwart
B) Dan ook maar alle loondienst functies voor mensen met een donkere huidskleur afschaffen in Nederland?

Het feest bijstellen? Prima, maar afschaffen? Wat een kul, wat een aanval op de Nederlandse cultuur! Bijgesteld is het al behoorlijk. Zwarte Piet is niet meer alleen, maar met een hele groep. Zwarte Piet spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde allochtoon en we hebben ook vrouwelijke Zwarte Pieten. We zouden nog iets verder kunnen gaan door de schmink slordiger aan te brengen maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Nog tien jaar en we gaan kerken slopen omdat ze 'kwetsend' zouden zijn voor allochtonen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:53:36 #68
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_131844312
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zullen we al het topic openen over het afschaffen van particulier vuurwerk op oud en nieuw? Hebben we dat namelijk ook al vast weer gehad.

Of beter, misschien kan je het topic van vorig jaar gewoon hergebruiken. Even de data van de posts aanpassen en niemand ziet het verschil.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_131844423
quote:
hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
Dan ook maar nooit meer allochtonen aannemen.. dat is racistisch want dan zijn zij de 'werknemer' van de blanke 'werkgever'. |:(
pi_131844491
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:
"Zwarte piet is de assistent van Sinterklaas en is zwart door het roet uit de schoorstenen".

En al dat gezeik over dat er alleen 'zwarten' voor Sinterklaas werken:
A) Alle zwarte Pieten klimmen door schoorstenen.. dus ze worden allemaal zwart
B) Dan ook maar alle loondienst functies voor mensen met een donkere huidskleur afschaffen in Nederland?

Het feest bijstellen? Prima, maar afschaffen? Wat een kul, wat een aanval op de Nederlandse cultuur! Bijgesteld is het al behoorlijk. Zwarte Piet is niet meer alleen, maar met een hele groep. Zwarte Piet spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde allochtoon en we hebben ook vrouwelijke Zwarte Pieten. We zouden nog iets verder kunnen gaan door de schmink slordiger aan te brengen maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Nog tien jaar en we gaan kerken slopen omdat ze 'kwetsend' zouden zijn voor allochtonen.
+ dat de zwarte pieten over bovenmenselijke vaardigheden beschikken. Ieder gebouw kunnen beklimmen, , alles wat ieder kind zegt onthouden en documenteren, de namen weten van alle kinderen, met paard en al over daken rijden en van dak tot dak springen, geheel geruisloos en zonder brokken te maken, ongelookflijk snel cadeaus kunnen verpakken..
Dat is toch geen discriminatie meer? Het zijn bijna superhelden :P
pi_131844492
quote:
Ik zou al die andere kleuren mijden als de pest. Gekleurde rook/roet moet wel zwaar giftig zijn!
pi_131844499
quote:

[..]

Fo sho als een volbloed gangstah rapper...
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:01:02 #73
189978 controlaltdelete
pi_131844517
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan ook maar nooit meer allochtonen aannemen.. dat is racistisch want dan zijn zij de 'werknemer' van de blanke 'werkgever'. |:(
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sint :)
pi_131844569
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sint :)
Zijn idee is in landen als Zuid-Afrika en Zimbabwe doodnormaal. Maar dan niet in de zin van dat zwarten niet moeten worden aangenomen, maar dat blanke directeuren ontslagen moeten worden om plaats te maken. Maar het doel komt natuurlijk op hetzelfde neer.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2013 15:03:18 ]
pi_131844577
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Spatzmann het volgende:
Trek hem een overall aan en zwarte vegen over het gezicht en je bent klaar. Geen oorbellen, lipstick en andere rare dingen.
Ook schoorsteenvegers verkleden zich na hun werk. Zwarte Pieten ook. Alleen gaan zij zo vaak door schoorstenen dat ze het roet niet meer van hun huid afkrijgen.
Zwarte Piet heeft ook een komische rol; die van de nar. Daar zijn fel gekleurde kleren voor. Zwarte Piet in een overal.. Flikker toch op.
pi_131844594
quote:

[..]

Die vergelijking gaat sowieso niet werken. De werkvloer is niet bepaald rookvrij.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:04:24 #77
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_131844611
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:40 schreef TweeGrolsch het volgende:
pi_131844622
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Taurus het volgende:
Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.
Het kruis is echter bij een aantal gemeenten al van zijn mijter gehaald.. Zou ook aanstootgevend zijn.. :'( Een verbod op hoofddoekjes maakt diezelfde tegenstanders dan ook weer laaiend. :|W
pi_131844702
Links gelul altijd.
pi_131844706
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Taurus het volgende:

[..]

En waarom niet? Dat herinnert jou aan een tijd waarin je het zo moeilijk had in je moorse pakje in laten we zeggen 1850? :P Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.

Hoe dan ook, er valt van alles tegenin te brengen, maar waarom zou je.. Ik snap niet dat mensen het zo willen zien.
Die pakjes zijn ook niet het probleem. Ik snap alleen niet waarom die afrokapsels en rode lippen noodzakelijk zijn. Dat krijg je echt niet als je door de schoorsteen klimt.
signatuurloos
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:08:44 #81
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_131844729
quote:

[..]

Een achterlijke traditie

Afschaffen die hap
Net zoals de Islam en al die andere idiote religies
Schaf dat maar af, brengt meer narigheid dan plezier met zich mee.
Ik ben inmiddels overleden
pi_131844738
quote:
Jij bent niet echt snugger; onder dat roet zitten alle soorten, rassen en seksen. Volgens mij hebben we er zelfs homoseksuele en lesbische Pieten tussen lopen! *O*
pi_131844756
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De werkvloer is niet bepaald rookvrij.
_O-
pi_131844884
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:08 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Die pakjes zijn ook niet het probleem. Ik snap alleen niet waarom die afrokapsels en rode lippen noodzakelijk zijn. Dat krijg je echt niet als je door de schoorsteen klimt.
Ziet er wel veel mooier uit. Ik draag ook dagelijks lippenstift. :+ En wat de afrokapsels betreft; zo ziet 'ie er nu eenmaal uit. Ik weet niet of jij dagelijks donkere mensen ziet, maar die hebben allerlei soorten kapsels, net als jij en ik. Een afrokapsel is geloof ik de mode niet, nu.

Mijn punt is dat het gewoon een icoon is geworden, een figuur. En die ziet er nu eenmaal zo uit en lijkt op niemand. Je kunt toch niet serieus menen dat als je Umberto Tan of Prem of P Diddy of Snoop dogg of Lion of hoe die nu weer mag heten of Usain Bolt naast 'n zwarte piet zet, jij het verschil niet ziet. Of duidelijke overeenkomsten.
pi_131845013
Sinterklaas is gewoon het herinneren van wat de superieure Blanke man was.

[ Bericht 2% gewijzigd door De_Ilias op 04-10-2013 18:56:26 ]
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:20:26 #86
189978 controlaltdelete
pi_131845074
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:13 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ziet er wel veel mooier uit. Ik draag ook dagelijks lippenstift. :+ En wat de afrokapsels betreft; zo ziet 'ie er nu eenmaal uit. Ik weet niet of jij dagelijks donkere mensen ziet, maar die hebben allerlei soorten kapsels, net als jij en ik. Een afrokapsel is geloof ik de mode niet, nu.

Mijn punt is dat het gewoon een icoon is geworden, een figuur. En die ziet er nu eenmaal zo uit en lijkt op niemand. Je kunt toch niet serieus menen dat als je Umberto Tan of Prem of P Diddy of Snoop dogg of Lion of hoe die nu weer mag heten of Usain Bolt naast 'n zwarte piet zet, jij het verschil niet ziet. Of duidelijke overeenkomsten.
Nou zo'n afrokapsel begin je hier (A'dam) toch al wat vaker te zien. Zag er vandaag nog ene met zelfs zo'n kam erin zoals ze in de 70s ook deden :)
pi_131845091
quote:
Who cares hoe het was dat het ooit zo was is jammer maar om daar nu dingen voor te laten is ook gewoon enorm stom.
Zwarte piet zetten ze zeker bij het sinterklaasjournaal en de officiële intocht echt niet neer als dom, slaaf of wat dan ook.. Vroeger vroeger vroeger ja boeiend :r
pi_131845100
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:20 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Nou zo'n afrokapsel begin je hier (A'dam) toch al wat vaker te zien. Zag er vandaag nog ene met zelfs zo'n kam erin zoals ze in de 70s ook deden :)
Een kam er in? :? Een hanenkam? Gemixt met een afrokapsel?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:23:07 #89
189978 controlaltdelete
pi_131845164
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:21 schreef Taurus het volgende:

[..]

Een kam er in? :? Een hanenkam? Gemixt met een afrokapsel?
Zo'n kam speciaal voor afrohaar met van die brede pinnen.Vroeger zag je dat wel vaker.
pi_131845189
jij blijft wel goed in het verleden hangen met je vroeger! :D
pi_131845209
Begint dat policor gejank nu al? :D _O- :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:24:39 #92
189978 controlaltdelete
pi_131845214
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:23 schreef Pvoesss het volgende:
jij blijft wel goed in het verleden hangen met je vroeger! :D
Maar het was vandaag, in de tram.
pi_131845220
De collectieve slachtofferrol kan weer aangemeten worden hoor. Geen kind die hier in gelooft en het verband met slavernij zou leggen tenzij de ouders hen wijzer maken dan ze zouden moeten zijn op hun leeftijd.

Vind het uitdossen van de oude baas in overduidelijk katholieke kleding als 'kindervriend' ook wel wat ernstiger aangezien de mensen die daar slachtoffer van zijn wél nog in leven zijn itt de mensen die generaties van de slavernij afstaan.

Al zou het wél vanuit de overlevering een slaaf zijn geweest, tegenwoordig is er in hetgeen kinderen voorgeschoteld krijgen geen racistische noot te ontdekken. Ja de baas is wit en de hulpjes zwart maar ze zijn in alles gelijkwaardig en dát is wat telt (en kinderen wél meekrijgen).
pi_131845244
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:24 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Maar het was vandaag, in de tram.
Zat hij wel achterin?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:26:35 #95
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_131845274
En terecht!
pi_131845287
Wat een oetlullen
Ура для россии
pi_131845300
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:53 schreef Ouder1 het volgende:
Zo dacht ik zelf en de klas ook toen. Ik heb altijd zo gedacht en iets anders was nooit in me opgekomen tot dat er nieuws over is gekomen.

'zwarte mensen' dat mag ook niet meer gezegd worden toch in NL? :')
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:27:46 #98
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_131845304
quote:

[..]

Waarom is het racistisch als een blanke man zwarte mannen onder zich heeft werken?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:34:47 #99
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_131845550
quote:

[..]

In dat geval wil ik ook een BDSM-Piet in leer en latex en hoge hakken, kan dat geregeld worden? 14% van de Nederlanders doet aan SM, dus vreemd om die buiten te sluiten op zo'n belangrijk kinderfeest. :*
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:40:47 #100
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_131845785
quote:

[..]

Tijd voor een vrouwenquotum dus?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_131845791
Ah, het is weer oktober.
pi_131845926
wordt mijn pietendiploma straks niet meer erkend :{
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:48:35 #103
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131846082
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:40 schreef Specularium het volgende:
Ah, het is weer oktober.
Nog een maandje en we kunnen vuurwerk weer gaan verbieden!
pi_131846128
Ik zie het verband tussen een goed uitgevoerd toneelstuk tijdens een kinderfeest en racisme niet, maar dat zal wel aan mij liggen en heb ik een te nuchtere kijk op het leven.

Het blijft in iedere geval de leukste tijd van het jaar, zeker als je kinderen hebt.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 16:03:04 #105
117098 Hathor
Effe niet
pi_131846497
Echt ...elk jaar rond deze tijd komen al die randdebielen weer onder hun stenen vandaan gekropen om tegen een kinderfeestje aan te trappen en de racismekaart te spelen....ongelofelijk. :O
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_131847307
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:02 schreef Rezania het volgende:

[..]

sinterklaasje kom maar binnen met je KNECHT

knecht (zn): assistent, bediende, dienaar, dienstbode, hulpje, lakei, ondergeschikte

Nog net geen slaaf inderdaad
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_131847496
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Peunage het volgende:

[..]

probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende was
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_131847593
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende was
Vroeger was iedereen nog dom ;)
pi_131847747
quote:

[..]

Als blanke fabrieksarbeider of huismeid was je in de jaren '20 ook niet meer dan een domme arbeidskracht of bediende. Dan is er dus niets discriminerend aan dat óók zwarten soms slechts domme bedienden zijn. Immers waren zowel blanken als zwarten domme bedienden of knechten van hun 'baas'.
pi_131847868
zo kan je steeds verder gaan,
wij zijn ondergeschikte dienaren van de E.U.
afschaffen die bende.

zout toch op met dat gezeur.
het is een eeuwenoude traditie & feest.
al was het zo dat zwarte piet een slaaf was, wat dan nog.
in plaats van verbieden kun je de kinders beter de waarheid uitleggen en aangeven dat dat tegenwoordig niet meer zo is en fout is.
pi_131847879
quote:

[..]

Het gaat natuurlijk over deze tijd. :O Vroeger was er wel meer niet ok.
pi_131848082
Zeker weer de Surinamers die moeilijk doen ofzo
pi_131848135
We moeten vooral onze mooie Hollandse tradities opgeven 8)7

Vanaf nu alleen nog het suikerfeest vieren _O_
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_131848145
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:18 schreef De_Ilias het volgende:
Sinterklaas is gewoon het herinneren van de superieure Blanke man was.
http://kunst-en-cultuur.i(...)aanse-god-wodan.html

gewoon een gebruik van voor de kerstening
pi_131848184
quote:
Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend
Wie wordt er hier beledigd? Zwarte Piet?

quote:
en discriminerend
In hoeverre wordt Zwarte Piet anders behandeld in gelijke gevallen?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:35:38 #116
67670 Skv
Cynist.
pi_131849063
Mijn God zeg. Wat een gejank _O-
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_131849672
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:18 schreef De_Ilias het volgende:
Sinterklaas is gewoon het herinneren van de superieure Blanke man was.
Niks "herinneren" en "was", IS! 8-)
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:09:49 #118
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_131849902
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dit. Wat een kutfeest. Het enige goede aan Sinterklaas is dat ik dagelijks pepernoten en taai taai kan vreten op m'n werk
dat is inderdaad wel het grootste voordeel en speculaas uiteraard
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:10:48 #119
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_131849924
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:58 schreef arjan1112 het volgende:
Zeker weer de Surinamers die moeilijk doen ofzo
Denk eerder uit de hoek waar ook die BartSmit blertoeters vandaan komen...
pi_131850012
Dat jaarlijkse gejank over zwarte piet om doodziek van te worden! Als je er moeite mee hebt, ga je toch niet naar de intocht of schakel je over naar een andere zender? Pfff
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_131850206
Ik vind dat dit feest echt niet meer kan! Het stereotiepe beeld dat geschetst wordt is niet meer van deze tijd.

Oh ja. Ik bedoel natuurlijk dat niet iedere katholieke geestelijke kleine kinderen op schoot probeert te lokken met geschenkjes.
pi_131850482
20 :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131850560
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:23 schreef Peunage het volgende:
Gelukkig zijn er nog mensen die zich bezig houden met dit soort belangrijke dingen. Dat zou ik nou nooit doen.
De geschiedenis van de blanke slaven hoor je nooit wat over trouwens.

Het is wel een verzonnen knecht trouwens
quote:
"Sint Nicolaas en zijn Knecht"
Een boekje. De knecht was gekleed als page. en een page was een schildknaap van een ridder vanaf zijn zesde levensjaar
quote:
Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Page_%28jongen%29
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:39:35 #124
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_131850593
uiteindelijk zijn we gewoon allemaal racisten en discrimineren we , gelul ook altijd
There is only one religion
pi_131850647
Gelukkig dit jaar al in Oktober. Ik mis zwarte piet de rest van het jaar een beetje.

Discriminatie?
pi_131850663
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:49 schreef reddevil1408 het volgende:
Ik zie het verband tussen een goed uitgevoerd toneelstuk tijdens een kinderfeest en racisme niet, maar dat zal wel aan mij liggen en heb ik een te nuchtere kijk op het leven.
Precies! Ik snap die ophef echt niet. Ik heb als kind Zwarte Piet eigenlijk ook nooit geassocieerd met negers. Het was meer een soort sprookjes- of stripfiguur.
pi_131850733
Geef zwarte piet wat vlekken en dan is het klaar :')

Dan heeft niemand wat te zeiken.
pi_131850834
Wat een minderwardigheids complex hebben veel negers toch.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:55:03 #129
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_131850896
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:42 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Precies! Ik snap die ophef echt niet. Ik heb als kind Zwarte Piet eigenlijk ook nooit geassocieerd met negers. Het was meer een soort sprookjes- of stripfiguur.
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.

Denk ook dat het geen donkere mensen zijn die hier over vallen..
pi_131851004
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:55 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.

Vast wel joh, zitten ook zeikerds tussen. Het zijn net mensen.
pi_131851030
En in de zomermaanden zetten ze een tentje ergens op een marktplein en roken een jointje, en dat heet dan occupy'en.

Linkse wietrokende hippies :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:03:52 #132
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_131851061
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:55 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Want Quinsy Gario is een typisch Nederlandse naam?
http://framerframed.nl/wp(...)06/Quinsy-Gario1.jpg
quote:
Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft Theater-, Film- en Televisiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en is begonnen aan Comparative Women's Studies in Culture and Politics. Hij heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten dat twee wekelijks op Mart Radio wordt uitgezonden. Hij is lid van het Pan-Afrikaans kunstenaars collectief State of L3, het Antilliaans schrijverscollectief Simia Literario, redactielid van Andy's Art & Culture Market en redacteur bij Space Invaders. Van zijn hand zijn twee dichtbundels uitgekomen. In november 2011 won hij MC Theater's Hollandse Nieuwe Theatermakersprijs 2011. Een week later werd hij gearresteerd in Dordrecht voor zijn kunstproject Zwarte Piet Is Racisme. Op 30 oktober 2012 komt zijn nieuwste theaterstuk uit genaamd Geit In Blik bij Podium Mozaïek dat over de formatie van het nieuwe kabinet gaat.
Dit is dus zijn enige kans om bekend te worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 04-10-2013 19:42:40 ]
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_131851075
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[..]

Een Antiliaan die gearresteerd wordt, das zeldzaam :P
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:07:47 #134
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_131851134
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[..]

Ok, uitzonderingen daargelaten...
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:09:05 #135
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_131851162
quote:

[..]

Wat is daar racistisch aan dan? Mogen zwarten blanken niet helpen?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_131851289
quote:
Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten
Ik vind dat we dat eigenlijk moeten melden bij Art.1 want dat is natuurlijk pure discriminatie.. Een radioprogramma van een Antilliaan ROET in het eten noemen..

Kan écht niet hoor!! :(
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:14:55 #137
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_131851304
quote:

[..]

Maar de schoorsteen is zwart vanbinnen en niet kleurrijk als een regenboog.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_131852596
quote:

[..]

Een achterlijke traditie

Afschaffen die hap
Er is maar 1 ding achterlijk en ook nog hypocriet en het heeft te maken met een bepaalde godsdienst.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_131852661
quote:
Wie heeft daar nou last van, je krijgt kadootjes.. Is toch heel wat leuker dan besneden (pure mishandeling) worden als klein kind toch? Daar hoor ik nooit iemand over
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 20:05:56 #140
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_131852803
quote:

[..]

http://framerframed.nl/wp(...)06/Quinsy-Gario1.jpg

[..]

Grappig, ik lees z'n biografie als
quote:
Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft subsidie subsidie subsidie subsidie sponsoring subsidie studiefinanciering subsidie cultuursubsidie subsidiesubsidiesubsidie
Hand bijten die je voedt enzo.
pi_131853666
Veel gekker moet het niet meer worden.
pi_131853697
quote:
Hou op, schei uit! :{w
Toen ik erachter kwam dat mijn ouders me hadden voorgelogen over sinterklaas wou ik gelijk ook niet meer in god geloven. Sinterklaas had ik gezien tenslotte. God nog nooit.
Mijn pleegkinderen hebben altijd geweten dat sinterklaas een verklede man was. Ze genoten er desalniettemin met volle teugen van. Die voor de gekhouderij is dus niet echt nodig.
pi_131853761
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:03 schreef Hathor het volgende:
Echt ...elk jaar rond deze tijd komen al die randdebielen weer onder hun stenen vandaan gekropen om tegen een kinderfeestje aan te trappen en de racismekaart te spelen....ongelofelijk. :O
Precies, de crisis is nog lang niet erg genoeg blijkbaar. Godverjezus wat een treurnis.
Whatever...
pi_131853809
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Hou op, schei uit! :{w
Toen ik erachter kwam dat mijn ouders me hadden voorgelogen over sinterklaas wou ik gelijk ook niet meer in god geloven. Sinterklaas had ik gezien tenslotte. God nog nooit.
Mijn pleegkinderen hebben altijd geweten dat sinterklaas een verklede man was. Ze genoten er desalniettemin met volle teugen van. Die voor de gekhouderij is dus niet echt nodig.
Ha,ha precies. En het dan net zo spannend vinden en net zo hard schrikken als er op het raam wordt geklopt.
pi_131853884
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:35 schreef stalybridge het volgende:

[..]

Ha,ha precies. En het dan net zo spannend vinden en net zo hard schrikken als er op het raam wordt geklopt.
Ja echt wel! En of ze in de sfeer zitten hoor. :)
pi_131853919
quote:
Kamervragen over Sinterklaasintocht

DEN HAAG -
De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders gaat Kamervragen stellen over de Sinterklaasintocht in Amsterdam. De intocht ligt onder vuur vanwege de aanwezigheid van Zwarte Piet.

De partij noemt alle ophef 'multi-cul gezeur'. De aanwezigheid van Zwarte Piet is voor de 21 bezwaarmakers reden om in actie te komen. Zij vinden dit discriminerend. De bezwaarschriftencommissie van de gemeente buigt zich over 2 weken over de kwestie.
Het fenomeen Zwarte Piet ligt al langer onder vuur. Bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Amsterdam hield de politie enkele activisten aan die pamfletten uitdeelden waarop ze Zwarte Piet als racistisch betitelden.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Sinterklaas__.html
pi_131854522
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

sinterklaasje kom maar binnen met je KNECHT

knecht (zn): assistent, bediende, dienaar, dienstbode, hulpje, lakei, ondergeschikte

Nog net geen slaaf inderdaad
Assistent is verre van een slaaf.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:21:34 #148
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_131855796
Sint zat te denken wat hij Quincy eens zou schenken
Deze neger met sjacherijnig hoofd,
had hij al jaren publiciteit beloofd.
Maar quincy was te lui om te werken,
Dat kon Sint overal aan merken;
Subsidie hier, uitkering daar,
Van Quincy's luiheid werd sint helemaal naar.
Maar wacht, dacht de oude slavenbaas,
misschien een beetje overhaast.
Ik laat Quincy gewoon landelijk janken,
als rasneger tussen al die blanken.
Laat hem huilen en jammeren dat het echt niet meer kan:
een neger als slaaf van een blanke man.
Dan heeft Quincy publiciteit en wordt hij blij,
en wordt elke blanke beticht van slavernij.
"Nee", dacht sint. Dit gaat allemaal te ver.
Die zwarte was altijd de grote ster;
Ik betaal de kadoo's en hij maakt schone schijn,
alsof al die kadoos van hemzelf zijn.
Piet blijft zwart, dat kost geen centje pijn
Laat hem kapot vallen, dat jankende pietenzwijn.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_131855890
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Assistent is verre van een slaaf.
Precies. Elke keer die slachtofferrol induiken schiet niet op.
pi_131855969
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:21 schreef matthijst het volgende:
_O_
pi_131855992
quote:
:D
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:31:16 #152
9859 crew  Karina
Woman
pi_131856311
quote:
_O_

De Sint heeft gepost!
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 22:38:50 #153
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_131859931
Sinterklaas moet gewoon blijven. O+

Niets mis met Sinterklaas.

Quincy spoort niet. :{w
pi_131860153
burqas wel maar sinterklaas niet rara wat klopt er niet.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 00:20:02 #155
362590 Krabs2.0
Krabburgers
pi_131863881
quote:
Het geld heeft altijd gelijk. ~Eugène Krabs
pi_131866990
quote:
pi_131867023
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 22:42 schreef PrepperNL het volgende:
burqas wel maar sinterklaas niet rara wat klopt er niet.
Je penis.
pi_131867033
<O) 8}.
pi_131867041
Ik probeer de domheid van dit soort mensen te bevatten, lukt me niet zo goed.

Zwarte piet is op geen enkele manier discriminerend, hij is zwart vanwege de schoorsteen waar hij doorheen moet, ZO ZWART ALS ROET.

Ongelofelijk.
pi_131867046
Maar de schoorsteen is gebouwd door illegale Polen.

Krijg je dat weer.
pi_131867049
En ik heb Prem ook nog niet gehoord.

Prem, :').
pi_131867099
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 07:21 schreef Trebo het volgende:
Ik probeer de domheid van dit soort mensen te bevatten, lukt me niet zo goed.

Zwarte piet is op geen enkele manier discriminerend, hij is zwart vanwege de schoorsteen waar hij doorheen moet, ZO ZWART ALS ROET.

Ongelofelijk.
:') Over domheid gesproken.

pi_131867130
Mogen er geen echte negers als zwarte piet meelopen omdat dat racistisch zou zijn omdat het dan geen knechten maar zwarte slaven van de goedheiligman.
En dan is het weer racistisch omdat er geen negers mee mogen doen :)

Terwijl de echte racisten de mogolen zijn die alleen maar naar dekleur kijken inplaats van de mensen of zelfs het leerzame verhaal van de christelijke goeddoener.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 08:22:38 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131867215
quote:
9s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 07:24 schreef Specularium het volgende:
Maar de schoorsteen is gebouwd door illegale Polen.

Krijg je dat weer.
Niet goed afgewerkt ("Het was toch maar aan de binnenkant?!"), Piet blijft met z'n lip ergens achter haken, bloeden, et voila: de rode lippen verklaard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131867436
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:38 schreef tong80 het volgende:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Ik ben er lekker op tijd mee en het is al vaker gezegd, maar ik herhaal het nog maar...
20 bezwaren?
Kan je met 20 bezwaren al iets boycotten? FOK! die burgerinitiatieven waarvoor je tienduizenden handtekeningen voor nodig hebt, schrijf gewoon 20 bezwaren.

quote:
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Geen Zwarte Piet is ook beledigend
En Kerst is ook niet erg innovatief en creatief meer, ook afschaffen?
quote:
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
Begrip voor de bezwaren? Heeft Amsterdam dan zoveel moeite met evenementen die niet innovatief en creatief zijn?
quote:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml

Terechte klacht. Bruine bonen moeten ook worden afgeschaft net als zwartkijkers, maar die zijn toch al kleurenblind.

En wat dacht je van de witte bonen? Of chocolade met hun zwart/wit smaken.
En waarom noemen we de salmiaksmaak nog steeds zwart/wit?

Zwartkijkers? Bestaan die nog?

Nu vind ik Sinterklaas een waardeloze traditie en een onderdeel van onze cultuur waar ik helemaal niets mee heb, dus eigenlijk zou ik dit een goede verandering moeten vinden. Maar dat vind ik niet. Men moet toch wel met betere argumenten komen en... meer bezwaren, laten we zeggen nog een stuk of 9080.

[ Bericht 1% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 05-10-2013 10:07:20 ]
pi_131867906
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 07:52 schreef Fides het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Och god, komt het aangeprate schuldgevoel over de "uitbuiting van de kolonieën" ook weer om de hoek kijken... :')
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 oktober 2013 @ 10:02:32 #167
7889 tong80
Spleenheup
pi_131868020
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 08:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

Fok die burgerinitiatieven
Het is FOK!. Da's pas een terecht bezwaar.

pi_131868030
Wat 'n optocht.
pi_131868058
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 07:52 schreef Fides het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik vind het erg gezocht hoor.. Dat je je niet op mag maken als een 'coon' in de VS heeft te maken met de geschiedenis aldaar en is vanuit dat perspectief ook logisch.
De pruik dient idd. om onherkenbaar te zijn.
Negers zijn bruin, zwarte piet is zwart.
Tegenwoordig zie je zwarte piet nog maar zelden met een roe. Zowel sinterklaas als zwarte piet worden allang niet meer gebruikt om ongehoorzame kinderen bang te maken, laat staan dat er sprake is van bedreiging.
Zwarte piet wordt ook wel 'bonte harlekijn' genoemd. Hoezo slavenpak?
Jute zakken werden wel voor meer zaken gebruikt
Gouden oorbellen zijn niet uniek voor creolen.
Hoe zit het eigenlijk met de veren op de muts?

En dan nog ... Blijven huilen over zwarte piet vanuit een historische achtergrond blijft zwak.
Hij is allang een volwaardig partner van sinterklaas. Daarmee is het toch rechtgetrokken?
pi_131868086
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:02 schreef tong80 het volgende:

[..]

Het is FOK!. Da's pas een terecht bezwaar.

Aangepast :D
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 10:07:53 #171
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_131868087
quote:
Ik vind het kinderachtig. Er is niemand die Zwarte Pieten associeert met slaven. :N

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_131868807
Het probleem is dat we in NL aandacht schenken aan dit soort zeurend volk.

Daarnaast; als er een bevolkingsgroep in NL veel racisten bevat dan zijn het wel onze sterk aangepaste Medelanders.
pi_131868821
quote:
15s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:07 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik vind het kinderachtig. Er is niemand die Zwarte Pieten associeert met slaven. :N

:{²
Of sinterklaas met een goedgeefse turk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_131868825
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:57 schreef Isee het volgende:
Het probleem is dat we in NL aandacht schenken aan dit soort zeurend volk.

Daarnaast; als er een bevolkingsgroep in NL veel racisten bevat dan zijn het wel onze sterk aangepaste Medelanders.
Dat klopt helemaal, geen grotere racist dan de aangepaste Medelanders.

Het is echt te zielig voor woorden dat 20 mensen het plezier van duizenden mensen kunnen bederven.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:00:17 #175
362590 Krabs2.0
Krabburgers
pi_131868853
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:59 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal, geen grotere racist dan de aangepaste Medelanders.

Het is echt te zielig voor woorden dat 20 mensen het plezier van duizenden mensen kunnen bederven.
Alsof die 20 bezwaren ook maar iets doen. :')
pi_131868857
Dat er uberhaupt resources verspilt worden om dit soort flauwekul te behandelen zegt genoeg, er staat hier op 300 meter van mijn huis een moskee in aanbouw, als dit gewoon particulier gefinancieerd word zal het me reet roesten mits ze gewoon beschaaft zijn, als ze maar niet om 5 uur s'ochtends gaan lopen blerren vanuit hun torens.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_131869069
pffffffff ik heb altijd geleerd dat zwart piet zwart van roet is.......
stomme jaarlijks terugkerende discussie ook....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_131869099
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:00 schreef raptorix het volgende:
Dat er uberhaupt resources verspilt worden om dit soort flauwekul te behandelen zegt genoeg, er staat hier op 300 meter van mijn huis een moskee in aanbouw, als dit gewoon particulier gefinancieerd word zal het me reet roesten mits ze gewoon beschaaft zijn, als ze maar niet om 5 uur s'ochtends gaan lopen blerren vanuit hun torens.
Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.
Daarnaast moet je deze actie in een breder perspectief zien. Ik heb een paar van die gasten die hier achter zitten weleens gesproken, en het is heus niet zo heel bizar wat ze zeggen. Ik vind ze wel wat lichtgeraakt (maar ik kan niet anders dan bekennen dat er wel een racistisch element achter het Zwarte Piet figuur zit) en iets te aandachtsgeil, toch vind ik het ook prima dat iemand ons Nederlanders of wat minder mooie erfenissen uit ons (koloniale) verleden wijst.
Die reflex waar sommigen hier op dit forum (en elders) in schieten ("ga maar terug naar je eigen land", "ze zijn zelf de racisten", "Jankers!") vind ik ook wat treurig.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:17:30 #179
28167 matthijst
pi_131869140
21 klachten. Poepoe. Pas het aan voor heel het land. Fuck die gasten man. Attention whores.
pi_131869164
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting, dat kan je niet ontkennen. Het komt gewoon uit tijd dat dit nog geen issue was, en uit traditionele overwegingen is dit beeld grotendeels gehandhaafd.

Voor de multiculturele samenleving kraaide hier vrijwel geen haan naar, maar nu is het confronterend. Dat nakomelingen van slaven zich hierdoor gekleineerd voelen snap ik wel, ook al is het de intentie niet meer.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:24:29 #181
168739 Red_85
'echt wel'
pi_131869255
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting, dat kan je niet ontkennen. Het komt gewoon uit tijd dat dit nog geen issue was, en uit traditionele overwegingen is dit beeld grotendeels gehandhaafd.

Voor de multiculturele samenleving kraaide hier vrijwel geen haan naar, maar nu is het confronterend. Dat nakomelingen van slaven zich hierdoor gekleineerd voelen snap ik wel, ook al is het de intentie niet meer.
Nakomelingen van slaven maken daar dankbaar gebruik van door hun politieke correctheid om te toveren in aandacht en gratis geld.
150 jaar na de afschaffing. 'Mijn over over over grootmoeder moest katoenplukken voor een appel en een ei, ik wil excuses boehoe en zwarte piet is racisme.. boehoehoe'
Alsof wij de Fransen nog steeds om schadevergoedingen vragen voor de inval van Napoleon.

Te zielig voor woorden. Zelfs deze :') is een understatement.

Zwarte piet is zwart. En als je je aan irriteert beledigd door voelt, moet je lekker uit de buurt blijven en er niet aan mee doen.
Waarom moet een groep nu weer iets opleggen aan een andere groep?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:25:54 #182
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_131869278
quote:

Volgens mij heeft zwarte piet niks met negers te maken. Het heeft ermee te maken dat de pieten door de schoorsteen moeten en door het roet zwart worden. En wat als het niet zo was? Wat maakt het uit? Dat gezeik altijd. :r

Ze zouden het niet durven om het af te lasten, dat kunnen ze niet maken en dat weten ze zelf ook.
pi_131869347
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:25 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Volgens mij heeft zwarte piet niks met negers te maken. Het heeft ermee te maken dat de pieten door de schoorsteen moeten en door het roet zwart worden

_O-
Hahahahahaha, hoe krijg je van het door de schoorsteen kruipen ook kroeshaar en dikke lippen en creolenoorbellen? Dude, denk eens na zeg.
pi_131869396
O god, elk jaar weer ditzelfde gezeik door landverraders.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:34:52 #185
362590 Krabs2.0
Krabburgers
pi_131869438
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:32 schreef Scorpie het volgende:
Vuurpeleton gaat niet lukken, wat kan je er tegen doen.
pi_131869454
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:24 schreef Red_85 het volgende:
Alsof wij de Fransen nog steeds om schadevergoedingen vragen voor de inval van Napoleon.
Duitsland betaalt tot op de dag van vandaag aan Israël. In welke mate is de slavernij gecompenseerd? Ok, het is iets langer geleden maar je hoort nog vrijwel dagelijks over de holocaust. Gisteren nog in het nieuws dat er wel tig miljoen naar een concentratiekamp gaat.

Over de Trans-Atlantische slavenhandel hoor je veel minder terwijl dat in mijn optiek net zo erg was gezien de omvang en langdurige periode.

quote:
Zwarte piet is zwart. En als je je aan irriteert beledigd door voelt, moet je lekker uit de buurt blijven en er niet aan mee doen.
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?
pi_131869467
quote:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting
Nee. Gewoon nee. Dat jij die associatie maakt uit een of ander misplaatst schuldgevoel wil niet zeggen dat de rest van Nederland dat ook doet, of uberhaupt behoefte heeft aan moraalridders die even komen vertellen wat wel en niet goed is.
pi_131869468
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:32 schreef Scorpie het volgende:
Landverraders?
pi_131869484
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:35 schreef Ludd het volgende:
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?
Want er worden slavenliedjes gezonden, er worden slaven verhandeld op de markt, slaven worden gezweept en kinderen worden geleerd dat een slaaf hebben heel normaal is? Nee. Your argument is invalid.
pi_131869488
Pffff, dat mensen nog zin hebben om hier over te praten :{
pi_131869493
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee. Gewoon nee.
Dit kan je gewoon niet ontkennen. Als je dit geen racistische uiting vindt begrijp je niet wat die definitie behelst, of je bent een trol.

Je kan best discussiëren in hoeverre dit een probleem is hoor, maar ontkennen dat het een racistische uiting is slaat nergens op.
pi_131869507
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:37 schreef Ludd het volgende:

[..]

Dit kan je gewoon niet ontkennen. Als je dit geen racistische uiting vind begrijp je niet wat die definitie behelst, of je bent echt dom.

Je kan best discussiëren in hoeverre dit een probleem is hoor, maar ontkennen dat het een racistische uiting is slaat nergens op.
quote:
"Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens."
Brand maar los. Ik hoor graag waarom het een slecht iets is dat kindertjes worden geleerd dat negers zwart zijn of waarom Sinterklaas verboden zou moeten worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2013 11:40:31 ]
pi_131869531
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:39 schreef Scorpie het volgende:
rzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens." of waarom Sinterklaas verboden zou moeten worden.
Er wordt iemand geportretteerd op basis van zijn ras. Daar ben je het mee eens toch?

Door zijn kleding wordt ook duidelijk uiting gegeven aan het feit dat negers in die tijd als slaaf van blanken fungeerden.

Ik zeg overigens helemaal nergens dat Sinterklaas verboden moet worden, toch?
pi_131869547
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:40 schreef Ludd het volgende:

[..]

Er wordt iemand geportretteerd op basis van zijn ras. Daar ben je het mee eens toch?
Nee, de helpers van Sinterklaas worden afgebeeld als zijnde negers. Niet alle negers zijn de helpers van Sinterklaas, niet alle negers lopen rond in gekke pakjes en maillots en niet alle negers delen pakjes en snoep uit. Dat ben je met mij eens toch?

quote:
Door zijn kleding wordt ook duidelijk uiting gegeven aan het feit dat negers in die tijd als slaaf van blanken fungeerden.
Want de kleding die zwarte piet draagt is typische slavernij kleding? Daar heb je vast een bron van.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2013 11:42:42 ]
pi_131869549
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:15 schreef Fides het volgende:

[..]

Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.
Daarnaast moet je deze actie in een breder perspectief zien. Ik heb een paar van die gasten die hier achter zitten weleens gesproken, en het is heus niet zo heel bizar wat ze zeggen. Ik vind ze wel wat lichtgeraakt (maar ik kan niet anders dan bekennen dat er wel een racistisch element achter het Zwarte Piet figuur zit) en iets te aandachtsgeil, toch vind ik het ook prima dat iemand ons Nederlanders of wat minder mooie erfenissen uit ons (koloniale) verleden wijst.
Die reflex waar sommigen hier op dit forum (en elders) in schieten ("ga maar terug naar je eigen land", "ze zijn zelf de racisten", "Jankers!") vind ik ook wat treurig.
Je hebt helemaal gelijk. De ene kant is iets te licht geraakt en de andere kant probeert halsstarrig hun cultuur te verdedigen. Handen af van onze zwarte piet. Voor sommige is dit de enige keer dat ze voor een neger opkomen.

Ik denk dat de racistische elementen ,die zwarte piet idd kent, allang los gekoppeld zijn van het huidige feest.

In de kunstgeschiedenis is het leuk om te zien dat negers voor de slavernij heel menselijk worden afgebeeld en na de invoering van de slavernij word het steeds meer een karikatuur. Vergelijk bijv. Rubens met de New orleans jazz beeldjes of de geschminkte blanke in de vroege film of het karikaturale uiterlijk van zwarte Piet.

Rubens,

van de rest even geen voorbeeld
pi_131869603
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, de helpers van Sinterklaas worden afgebeeld als zijnde negers. Niet alle negers zijn de helpers van Sinterklaas
Jawel

quote:
niet alle negers lopen rond in gekke pakjes en maillots en niet alle negers delen pakjes en snoep uit.
Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.

quote:
Want de kleding die zwarte piet draagt is typische slavernij kleding? Daar heb je vast een bron van.
Het is kleding uit koloniale tijden die knechtjes van koloniale heersers droegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ludd op 05-10-2013 11:50:58 ]
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:48:32 #197
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131869661
Volgende maand: Ik wil vuurwerk verbieden!
Rond kerst: Deze instelling wil moslims niet beledigen en heeft daarom geen kerstboom!
Na de feestdagen: Extreem warme/koude winter we moeten wat doen aan klimaatverandering.

Its the circle of news.
pi_131869662
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:45 schreef Ludd het volgende:

[..]

Jawel

Oke, dan houdt de discussie hier op. Als jij werkelijk wilt beweren dat elke neger de helper van Sinterklaas is dan kunnen we niet verder. No hard feelings.
pi_131869691
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oke, dan houdt de discussie hier op. Als jij werkelijk wilt beweren dat elke neger de helper van Sinterklaas is dan kunnen we niet verder. No hard feelings.
Oops, verkeerd gelezen. Ik las dat niet alle zwarte pieten een knecht van Sinterklaas waren. Niet goed gelezen, my bad.
pi_131869749
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:50 schreef Ludd het volgende:

[..]

Oops, verkeerd gelezen. Ik las dat niet alle zwarte pieten een knecht van Sinterklaas weten. Niet goed gelezen, my bad.
Vooruit :P

quote:
Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.
De context 'vroeger' bestaat in het huidige Sinterklaasfeest niet meer. Daarom is het ook zo verdomd lastig om hierover te discussieren, want 99% van de Nederlanders heeft geen flauw benul van de herkomst van Sinterklaas, laat staan dat ze bewust de degradatie van negers tot slaven steunen. Iets wat de tegenstanders maar al te graag ons willen doen geloven.

Ik geloof niet dat er 1 kind is dat na het Sinterklaasfeest met de opvatting rondloopt dat alle negers eigenlijk slaven zijn van de blanke overheersers, en dat is volgens mij het sleutelwoord in dit hele gebeuren.

Daarnaast denk ik dat al die mensen die nu aanstoot aan het Sinterklaasfeest nemen een bepaald schuldgevoel hebben jegens vroeger en dat op deze manier proberen recht te breien.
  † In Memoriam † zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:54:45 #201
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_131869769
Krijg je met die werklozen en lanterfanters. Ze gaan zich vervelen en zien internet als hun spreekbuik om te brallen en zich heel wat te voelen.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 11:56:21 #202
168739 Red_85
'echt wel'
pi_131869806
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:35 schreef Ludd het volgende:

[..]

Duitsland betaalt tot op de dag van vandaag aan Israël. In welke mate is de slavernij gecompenseerd? Ok, het is iets langer geleden maar je hoort nog vrijwel dagelijks over de holocaust. Gisteren nog in het nieuws dat er wel tig miljoen naar een concentratiekamp gaat.

Door je de vrijheid terug te geven zodat je kunt doen en laten wat je wilt. Iedere aandachttrekkerij is hoerengedrag en misbruik maken van de situatie van je voorouders, voor je eigen gewin.
Over de ruggen van je eigen bloed nog wel.
quote:
Over de Trans-Atlantische slavenhandel hoor je veel minder terwijl dat in mijn optiek net zo erg was gezien de omvang en langdurige periode.

Europese joden in 1933: 10mln, doden in 1945 6 a 7mln over 12 jaar tijd...
Getransporteerde slaven: 11mln, doden 15% = 1.65mln over 350 jaar.

En iets wat mensen die nu nog bestaan, helder hebben meegemaakt tegenover iets dat alleen maar uit geschriften en van horen-zeggen is.
quote:
[..]

Op jou komt het over dat het een stereotype zwarte slaaf is. Voor ons is het een vrolijke hulp van een goedheiligman die aardig is voor koters. Een kind van 5 weet echt totaal niets en ziet ook echt niet dat het een neger is. Voor een kind is iedereen hetzelfde.

Aandachttrekkerij, goedkope. Over de rug van kleine kinderen en het bloed van je voorouders. Ziek zijn jullie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_131869925
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:45 schreef Ludd het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het is kleding uit koloniale tijden die knechtjes van koloniale heersers droegen.
Kleding die vroeger door een page werd gedragen dus.
quote:
"Sint Nicolaas en zijn Knecht"
Een boekje. De knecht was gekleed als page. en een page was een schildknaap van een ridder vanaf zijn zesde levensjaar
quote:
Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Page_%28jongen%29

St Niklaas zal vast knechten hebben gehad, maar het ware verhaal van de knecht is verzonnen in 1850
Men sprak niet over slaaf, maar knecht in page kleding. Als in een schildknaap.

St Niklaas was oorspronkelijk een Byzantijn trouwens. Die zullen er rond die tijd niet echt hebben gewoond hier vandaar dat de traditie wat witjes uitgevallen zal zijn. Misschien moet de Sint even onder de zonnebank gaan liggen, want ook Byzantijnen kunnen witte baarden krijgen wanneer oud.
quote:
Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië. Hij stierf op 6 december 342....[..] , de legende van de drie arme dochters die dankzij giften van Sint-Nicolaas konden trouwen, of de legende van het kind dat in het bad door Sint-Nicolaas werd behoed voor verbranding.[...].
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_131870027
Sinterklaas is wel een buitenlander. Weet de PVV dat wel?
pi_131870029
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:56 schreef Red_85 het volgende:
Op jou komt het over dat het een stereotype zwarte slaaf is. Voor ons is het een vrolijke hulp van een goedheiligman die aardig is voor koters.
Prima, ik heb alleen gezegd dat ik me voor kan stellen dat nakomeling van slaven hier aanstoot aan kunnen nemen, meer niet.

quote:
Een kind van 5 weet echt totaal niets en ziet ook echt niet dat het een neger is. Voor een kind is iedereen hetzelfde.
Dat is met zekerheid niet waar. Vrijwel iedereen kent wel de verhalen van kleine kinderen die een neger, rond Sinterklaas, aan zien voor zwarte Piet. Toch? Ik heb dit in ieder geval zelf wel eens gezien.

quote:
Over de rug van kleine kinderen en het bloed van je voorouders. Ziek zijn jullie.
Waar heb je het over? Nogmaals, ik heb alleen gezegd dat ik me voor kan stellen dat nakomeling van slaven hier aanstoot aan kunnen nemen, meer niet. :{

Waar heb je mij zien pleiten voor het afschaffen van Sinterklaas? Nergens.
pi_131870070
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:02 schreef paddy het volgende:

[..]

Kleding die vroeger door een page werd gedragen dus.

Dat sowieso. De typische kleding van zwarte piet strookt totaal niet met de tijd waarin Sint Nicolaas geleefd heeft.
  † In Memoriam † zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:11:06 #207
341203 3-voud
pi_131870091
Ik snap dit soort discussies niet.
Ludd heeft zijn standpunt al ingenomen. Die reageert niet eerder op alle argumenten tot ie er om heen kan draaien of verdraaien. En toch dat gemuggezift op miniscule details wat overgaat in eeuwig gedram.

Geef toch de voorkeur aan de ouderwetse aanpak:"Kom dicht te drammen, zoek wat nuttigs"
Begin eerst eens met die kabel door te knippen of de wifi te storen. Voor het gros is internet niet het beste idee voor hun ontwikkeling. We veranderen in 17 miljoen psychologen die zichzelf erg fucking importend vinden maar eigenlijk het hele sociale klimaat ondermijnen met dit geneuzel. Gelijk willen hebben staat voorop met de bescherming van een anoniem gezicht via internet.

Man man man...
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:13:53 #208
7889 tong80
Spleenheup
pi_131870137
Al was zwarte Piet een oorspronkelijke neger.

Wat is daar mis mee :?

Trouwste user 2022 zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:16:18 #209
7889 tong80
Spleenheup
pi_131870172
pi_131870178
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:11 schreef 3-voud het volgende:
Ik snap dit soort discussies niet.
Ludd heeft zijn standpunt al ingenomen.
En wat is dat standpunt volgens jou?
  † In Memoriam † zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:17:06 #211
341203 3-voud
pi_131870190
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:16 schreef Ludd het volgende:

[..]

En wat is dat standpunt volgens jou?
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:20:41 #212
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_131870263
De droef toeters weten niet eens waarom zwarte piet zwart is :')
pi_131870318
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:20 schreef Revolution-NL het volgende:
De droef toeters weten niet eens waarom zwarte piet zwart is :')
Iedereen zou pikzwart eindigen bij de eerste de beste gang door een schoonsteen. Of je van oorsprong zwart of blank bent. Dus niks discriminerend. :')
pi_131870709
Owja, dan schoorsteen verhaal weer :') Toch knap dat ze kroeshaar krijgen, rode lippen, etc. maar dan hun pakje wel schoon is :') Kom op zeg.
pi_131870773
Zwarte Piet moet gewoon blijven wat mij betreft in de huidige vorm, maar dat hele schoorsteenverhaal is toch wel de meest trieste politiek-correcte fabel om een slavendrijversverleden weg te poetsen.
pi_131870811
Hier trouwens een stuk van hoofdpiet Erik van Muiswinkel over het thema:

http://amsterdam.blog.nl/(...)warte-piet-discussie
pi_131870816
beginnen we hier nu alweer over? ik doe pas mee als het november is.

maar zwarte piet is natuurlijk wel racistisch.
pi_131870870
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:48 schreef Fides het volgende:
Owja, dan schoorsteen verhaal weer :') Toch knap dat ze kroeshaar krijgen, rode lippen, etc. maar dan hun pakje wel schoon is :') Kom op zeg.
Zwarte piet is allang niet meer ondergeschikt. Wat is het probleem met zijn komaf dan nog?
pi_131872023
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:15 schreef Fides het volgende:

[..]

De geschiedenis van de slavernij is bekend en mag gerust een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis genoemd worden, daar zal ook niemand een probleem mee hebben. Wat me echter wél stoort, is dat niet het volledige verhaal achter de slavernij en de omstandigheden in het Nederland van toen verteld wordt. Veel slaven waren nl. leden van stammen, die verslagen waren door andere stammen en waarbij de overwinnaars de verliezers doodleuk aan de "boze blanke man" verkochten. Bovendien waren de leefomstandigheden van het gros der Nederlanders in die tijd op zijn zachtst gezegd ook verre van florissant. Het fenomeen van "lijfeigene" bestond toen weliswaar niet meer, maar de veelal kleine boertjes vochten indertijd ook gewoon keihard voor hun bestaan. Het verhaal dat Nederland als geheel enorm verdiend heeft aan de slavernij is dan ook regelrechte propaganda...
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 14:07:07 #220
28167 matthijst
pi_131872376
Zwarte Piet is zwart omdat het een neger is, al hoorde ik pas van die antizwartepietennegers dat het woord neger ook beledigend is: je moet zwarte zeggen :D

Wat mij irriteert is dat je je als zwarte schijnbaar identificeert met een kroeskopnikker met knalrode lippen, gouden oorringen en een apenpakkie. Dan ben je volgens mij niet wijs.
Als blanke kan je dan bezwaar gaan maken tegen clowns.

Maar goed, gezien de staat van Nederland en de kuthippies in Amsterdam zal zwarte piet bij de aankomst wel wit zijn.

Zeiknegers zijn het.
pi_131872560
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 13:51 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

De geschiedenis van de slavernij is bekend en mag gerust een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis genoemd worden, daar zal ook niemand een probleem mee hebben. Wat me echter wél stoort, is dat niet het volledige verhaal achter de slavernij en de omstandigheden in het Nederland van toen verteld wordt. Veel slaven waren nl. leden van stammen, die verslagen waren door andere stammen en waarbij de overwinnaars de verliezers doodleuk aan de "boze blanke man" verkochten. Bovendien waren de leefomstandigheden van het gros der Nederlanders in die tijd op zijn zachtst gezegd ook verre van florissant. Het fenomeen van "lijfeigene" bestond toen weliswaar niet meer, maar de veelal kleine boertjes vochten indertijd ook gewoon keihard voor hun bestaan. Het verhaal dat Nederland als geheel enorm verdiend heeft aan de slavernij is dan ook regelrechte propaganda...
Ik vind dat het stammenoorlogverhaal de laatste tijd teveel als excuus wordt gebruikt. Juist hier wordt niet het volledige verhaal vertelt.

Het karakter en de aantallen van de slavernij veranderde volledig toen de Portugezen en Nederlanders zich er mee gingen bemoeien. Na een verloren strijd kon je slaaf worden, echter konden de rollen ook zo omdraaien als jou stam de volgende strijd won. Maar het belangrijkste verschil is dat Nederlanders er een industrie van maakten. Door de grote vraag en de Ashanti met vuurwapens te betalen veranderde de stammenstrijd in een klopjacht.
pi_131872859
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:16 schreef stalybridge het volgende:

[..]

Ik vind dat het stammenoorlogverhaal de laatste tijd teveel als excuus wordt gebruikt. Juist hier wordt niet het volledige verhaal vertelt.

Het karakter en de aantallen van de slavernij veranderde volledig toen de Portugezen en Nederlanders zich er mee gingen bemoeien. Na een verloren strijd kon je slaaf worden, echter konden de rollen ook zo omdraaien als jou stam de volgende strijd won. Maar het belangrijkste verschil is dat Nederlanders er een industrie van maakten. Door de grote vraag en de Ashanti met vuurwapens te betalen veranderde de stammenstrijd in een klopjacht.
Ze werden dus wel degelijk als slaaf gebruikt na een overwinning. En toen er wat aan te verdienen viel werd er meer oorlog gevoerd. De grootste misdadigers waren de mensen die ze tot slaaf maakten en verkochten. In heel veel gevallen waren dat toch de leiders van andere stammen. Ja, er zullen vast ook slaven ontvoerd zijn. Net als de blanke slaven die uit huis werden ontvoerd. als seksslavin of zich dood moesten werken (kregen nauwelijks eten)
Waarom heb ik dit trouwens nooit geleerd op school, terwijl de slavernij van afrikanen meer dan eens aan bod gekomen zijn. Ben ik te min omdat ik blank ben?

Java was het enige land wat maar heel weinig aan slavernij deed. Voor de rest is de hele wereld hier schuldig aan. Dat woord slaaf begint net zo irritant te worden als de holocaust.

Officieel is de slavernij overal afgeschaft, maar er zijn nu meer slaven dan in de tijd dat Slavenhaler speelt. Afrikaanse landen, Brazilië. Arabische landen etc etc speelt het nog steeds. Miljoenen mensen, onder wie heel veel kinderen en heel veel vrouwen, worden ook nu nog iedere dag misbruikt als slaven.

Piet is een helper, geen slaaf. Zo simpel is het bij hoe piet weggezet werd. Je kan het vergelijken als personeel en vriend ineen. Een schildknaap was ook een eerbaar beroep
pi_131873507
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 13:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
Aanvulling: Het was voor 'de blanken' niet mogelijk de binnenlanden in te trekken. Zij bleven derhalve in hun kust/haven forten. De stammen kwamen de slaven geheel uit eigen belang en eigen initiatief brengen. Niet onder druk van dwang van die blanken dus. Sterker nog; Toen de slavernij werd afgeschaft braken er bij diverse forten onlusten uit onder de stammen jegens de blanken omdat zij de slaven niet meer af wilden nemen.

Het zwart (slachtoffer) - wit (dader) verhaal komt hiermee in een heel ander daglicht te staan.

Het wordt hoog tijd dat de nakomelingen van de slaven eens bij hun eigen stammen om excuses en schadevergoedingen gaan aankloppen in plaats van stelselmatig bij de 'blanken'.
pi_131873558
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:16 schreef stalybridge het volgende:
Door de grote vraag veranderde de stammenstrijd in een klopjacht.
En die grote vraag kwam niet van de 'Ollanders' maar van de Amerikanen.. Vergeet niet dat de Nederlanders gewoon tussenhandelaren waren. Ze maakten niemand tot slaaf maar kochten op en verkochten door. Zowel het vraag als het aanbod verhaal kan je dus niet zo maar bij Nederland neerleggen. Dat is veel te kortzichtig.
pi_131873730
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En die grote vraag kwam niet van de 'Ollanders' maar van de Amerikanen.. Vergeet niet dat de Nederlanders gewoon tussenhandelaren waren. Ze maakten niemand tot slaaf maar kochten op en verkochten door. Zowel het vraag als het aanbod verhaal kan je dus niet zo maar bij Nederland neerleggen. Dat is veel te kortzichtig.
Dat beweerde ik ook niet. Hoewel het wel deels eigen vraag was door plantages in Suriname en toen nog Brazilië. Ik stelde enkel dat het karakter veranderde door de trans-Atlantische slavernij en dat de stammenstrijd teveel als excuus wordt gebruikt.
pi_131873734
quote:

[..]

Ben je nog niet meteen onschuldig in mijn ogen. Net als geen enkel land onschuldig is.
pi_131875194
Personeel met een kleurtje in dienst nemen is duidelijk discriminerend, ze mogen alleen de baas zijn.
pi_131875230
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:17 schreef stalybridge het volgende:
Dat beweerde ik ook niet. Hoewel het wel deels eigen vraag was door plantages in Suriname en toen nog Brazilië. Ik stelde enkel dat het karakter veranderde door de trans-Atlantische slavernij en dat de stammenstrijd teveel als excuus wordt gebruikt.
Je draait het om. De Afrikanen (en de nakomelingen van slaven) gebruiken de handel als smoes om zelf geen verantwoording te dragen. Het is pas sinds kort dat er wat tegengas wordt gegeven en er sporadisch eens naar de Afrikanen zelf gewezen wordt.
pi_131877694
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 16:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je draait het om. De Afrikanen (en de nakomelingen van slaven) gebruiken de handel als smoes om zelf geen verantwoording te dragen. Het is pas sinds kort dat er wat tegengas wordt gegeven en er sporadisch eens naar de Afrikanen zelf gewezen wordt.
Het gaat mij eerlijk gezegd nog niet eens zo zeer om de schuldvraag, als meer om het hameren op de slachtofferrol door nakomelingen van slaven. Er is immers op enig moment in de geschiedenis met vrijwel ieder "volk" wel een keer op een beestachtige wijze omgesprongen. De meeste voorouders van autochtone Nederlanders zullen in de middeleeuwen waarschijnlijk ook maar gewoon horige of lijfeigene geweest zijn, net zoals ze in latere eeuwen als goedkoop en vervangbaar productiemiddel misbruikt zijn. Hoe hard sommige afstammelingen van slaven ook zeuren, het gros der Nederlanders hoeft helemaal geen boete te doen als het om de slavernij gaat, omdat hun voorouders helemaal nooit in een positie verkeerd hebben dat ze daadwerkelijk van de slavernij geprofiteerd hebben.
pi_131877919
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 18:22 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Het gaat mij eerlijk gezegd nog niet eens zo zeer om de schuldvraag, als meer om het hameren op de slachtofferrol door nakomelingen van slaven. Er is immers op enig moment in de geschiedenis met vrijwel ieder "volk" wel een keer op een beestachtige wijze omgesprongen. De meeste voorouders van autochtone Nederlanders zullen in de middeleeuwen waarschijnlijk ook maar gewoon horige of lijfeigene geweest zijn, net zoals ze in latere eeuwen als goedkoop en vervangbaar productiemiddel misbruikt zijn. Hoe hard sommige afstammelingen van slaven ook zeuren, het gros der Nederlanders hoeft helemaal geen boete te doen als het om de slavernij gaat, omdat hun voorouders helemaal nooit in een positie verkeerd hebben dat ze daadwerkelijk van de slavernij geprofiteerd hebben.
De enige oplossing is een alliantie van de betrokken landen; In Afrika, Portugal, Nederland, GB, Brazilië, Argentinië, USA enz. Schade vergoeding door 3 gelijke delen. 1 voor de verkopers, 1 voor de handelaren , 1 voor de opkopers.
Ik denk dat Afrika er dan bekaaid en genaaid af gaat komen.
Uiteraard kan van 1 slaaf maar 1 totaal vergoeding worden betaald en niet maal zoveel nakomelingen.

Ach dat hele gezever is gewoon een methode om meer gratis geld te bemachtigen.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:10:48 #231
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131882159
Terecht.
pi_131882231
Ik snap wel dat die zwarten lopen te balen, in de sinterklaas periode.
Toen ik zelf met kleintjes over straat liep, en opeens op een straathoek een zwarte tegenkwam,
ging er een golfje van opwinding door ons heen: Oh! Zwarte Piet! ... O nee, toch niet...[schaamte!]
Zal wel vaker gebeuren ,neem ik aan.
uiteindelijk lukt altijd alles
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:24:02 #233
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_131882613
Ga maar op de FB pagina van Roet in heten zeggen dat je het niet met hem eens bent.
Je bericht wordt verwijderd en je bent meteen geblokt.
Zegt al genoeg lijkt me :r
pi_131883059
quote:

[..]

Klopt en "we" kochten die slaven van arabieren vooral uit turkije en marokko.
En zie je in amrika veel nabestaande uit de slaventijd omdat ze gewoon bleven leven, in de arabische wereld waar veeel langer en veeel meer zwarte slaven zijn gebruikt werden de slaven gedood als ze niet mee rnuttig waren.
Het is dan ook erg vreemd als arabieren positief gediscrimeneerd worden vanwege het slavenverleden.

En dan nog slecht 0.5% van de Nederlanders heeft ooit een slaaf gehad of verhandeld in die tijd. De meeste van die 0.5 waren analfabeten. Ik wens dan ook niet geassocieerd met die zeer kleine minderheid van analfabeten te worden.
pi_131883226
Haha, wat een wartaal.
pi_131884202
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:07 schreef Webschip het volgende:
Sinterklaas is wel een buitenlander. Weet de PVV dat wel?
Je hoort ook zoveel over Spanjaarden die ons overlast opleveren...... (Was Sint nu een Pool, Roemeen, Bulgaar, Albanees, Nigeriaan, Somalier, Kroaat, Servier, Antilliaan, enz..)
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 23:26:11 #237
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_131886869
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:07 schreef kawotski het volgende:

[..]

Je hoort ook zoveel over Spanjaarden die ons overlast opleveren...... (Was Sint nu een Pool, Roemeen, Bulgaar, Albanees, Nigeriaan, Somalier, Kroaat, Servier, Antilliaan, enz..)
Sinterklaas is/was een Turk toch ?
Of was hij alleen in Turkije begraven ?

:@
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 23:42:03 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131887329
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 23:26 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Geboren in Patara (ook Turkije), overleden in Myra.

Van Patara maar Myra stelt qua afstand niet veel voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131887998
Steeds. Maar. Weer.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  zondag 6 oktober 2013 @ 01:07:26 #240
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_131889490
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
pi_131889553
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:17 schreef paddy het volgende:

[..]

Ben je nog niet meteen onschuldig in mijn ogen. Net als geen enkel land onschuldig is.
De mensen die schuldig waren zijn allang dood. Of moeten we maar voor eeuwig WOII nadragen aan de Duitsers ?
pi_131890879
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De mensen die schuldig waren zijn allang dood. Of moeten we maar voor eeuwig WOII nadragen aan de Duitsers ?
Uiteraard mee eens.Had "was"moeten invullen i.p.v is.
pi_131890915
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 23:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Geboren in Patara (ook Turkije), overleden in Myra.

Van Patara maar Myra stelt qua afstand niet veel voor.
Was in die tijd nog het Byzantijnse rijk als ik het goed heb. Maar goed. Er komt dus weer een openbare hoorzitting dus waarschijnlijk speelt geld geen rol.

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 06-10-2013 03:35:52 ]
  zondag 6 oktober 2013 @ 09:58:47 #244
132605 kawotski
Il Dottore
pi_131892781
quote:

[..]

Ja, maar later geemigreerd naar Spanje met zijn boot ;)
  zondag 6 oktober 2013 @ 09:59:43 #245
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_131892800
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 09:58 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ja, maar later geemigreerd naar Spanje met zijn boot ;)
Deden meer Turken dat maar :P
  zondag 6 oktober 2013 @ 10:02:54 #246
28167 matthijst
pi_131892851
Wel jammer dat die zwarte (je mag geen neger zeggen) direct mensen bant op z'n facebookgroepje, of een half a4-tje aan tekst als standaard reply post als iemand zijn racismeverhaaltjes probeert te ontkrachten.

Standaard wikipedia als source, waar hij waarschijnlijk zelf elke dag een updateje doet. Kanloze jankkneus is het.
Mooi filmpje van Sinterklaas op Aruba, maar dan zegt die neger dat zwarten op Aruba hun geschiedenis niet kennen. Wat een fuckin droeftoeter :r
pi_131893111
Het grappige is dat Aruba grappig genoeg geen/nauwelijks slavernij kende (in tegenstelling tot Suriname/Curacao).
Verder mag hij 't toch gewoon racistisch vinden,ongedacht van wat andere mensen op Aruba er van vinden?
pi_131893207
Gemeente Amsterdam voert een psychologische oorlog tegen 'haar' burgers.
Men mis/gebruikt het sinterklaasfeest om nationalistische gevoelens inwoners op te krikken, en zo kan de politiek daar weer een slag uit slaan.
pi_131893286
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:23 schreef Synthercell het volgende:
Men mis/gebruikt het sinterklaasfeest om nationalistische gevoelens inwoners op te krikken, en zo kan de politiek daar weer een slag uit slaan.
:')
  zondag 6 oktober 2013 @ 10:45:34 #250
28167 matthijst
pi_131893612
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:18 schreef Fides het volgende:
Verder mag hij 't toch gewoon racistisch vinden,ongedacht van wat andere mensen op Aruba er van vinden?
Dat mag hij zeker, maar het is natuurlijk nogal kansloos om iedereen met een andere mening weg te zetten als racist of te bannen, als je zelf zo "vecht" om een einde aan dit maatschappelijke onrecht te maken.
Dictatoriaal bijna. En sneu.

En 21 klachten/3000 likes. Waar heb je het over op bijna 17.000.000 mensen.
Die neger moet gewoon niet zo janken. Als je vraagt wat het probleem precies is, of hij zich als neger identificeert met iemand met zululippen een kroeskop en gouden oorbellen, dan krijg je een lulverhaal dat het daar niet om gaat.

Neu, die zwarte, probeert in NL Amerikaanse toestanden aan te halen. Met z'n "blackface" gezeik. Straks ook geen neger meer, maar het "n-woord". En zwarte piet heet voortaan "getinte medelander". Nu alleen nog even alle liedjes en verhaaltjes aanpassen en klaar, weer wat historie uitgewist.
pi_131893639
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:23 schreef Synthercell het volgende:
Dus zelfs Sinterklaas ontkomt niet aan de flanken? :')
pi_131894645
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:45 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat mag hij zeker, maar het is natuurlijk nogal kansloos om iedereen met een andere mening weg te zetten als racist of te bannen, als je zelf zo "vecht" om een einde aan dit maatschappelijke onrecht te maken.
Dictatoriaal bijna. En sneu.

En 21 klachten/3000 likes. Waar heb je het over op bijna 17.000.000 mensen.
Die neger moet gewoon niet zo janken. Als je vraagt wat het probleem precies is, of hij zich als neger identificeert met iemand met zululippen een kroeskop en gouden oorbellen, dan krijg je een lulverhaal dat het daar niet om gaat.

Neu, die zwarte, probeert in NL Amerikaanse toestanden aan te halen. Met z'n "blackface" gezeik. Straks ook geen neger meer, maar het "n-woord". En zwarte piet heet voortaan "getinte medelander". Nu alleen nog even alle liedjes en verhaaltjes aanpassen en klaar, weer wat historie uitgewist.
Het feit dat jij hem (? of wie exact heb je 't) telkens 'die neger' en 'die zwarte' noemt vind ik ook niet echt in je voordeel spreken.
Die zoeloelippen, kroeskop en oorbellen is gewoon een ouderwetse (19-mid 20e eeuwse) karikatuur van een Afrikaan, sla de oude Kuifje er maar op na.
Tuurlijk overdrijft hij 't een beetje maar misschien is dat wel nodig om een keer een volwassen discussie over dit onderwerp te krijgen. Bovendien zijn er blijkbaar mensen in geinteresseerd, want op een of andere manier haalt 't iniatief ondanks de relatief kleine steun bij dee petitie en op de fb account toch elke keer het landelijk nieuws.
Over historie gesproken, ik vind juist dat we wat meer historisch besef moeten krijgen. Waarom is Zwarte Piet zo extreem belangrijk als 'cultureel erfgoed', maar slaan we de zwartere pagina's uit ons verleden vrijwel over bij de geschiedenisles?
  zondag 6 oktober 2013 @ 12:06:53 #253
28167 matthijst
pi_131895357
Ik noem hem telkens bewust die neger en die zwarte omdat hij zelf ook van overdrijven houdt.
Wie kaatst blabla.

Waarom mensen dit stukje cultuur willen verdedigen? Geen idee, persoonlijk haat ik jankerds. Zwart of wit.
pi_131895853
Not this shit again.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_131896048
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 11:34 schreef Fides het volgende:

[..]

Het feit dat jij hem (? of wie exact heb je 't) telkens 'die neger' en 'die zwarte' noemt vind ik ook niet echt in je voordeel spreken.
Die zoeloelippen, kroeskop en oorbellen is gewoon een ouderwetse (19-mid 20e eeuwse) karikatuur van een Afrikaan, sla de oude Kuifje er maar op na.
Tuurlijk overdrijft hij 't een beetje maar misschien is dat wel nodig om een keer een volwassen discussie over dit onderwerp te krijgen. Bovendien zijn er blijkbaar mensen in geinteresseerd, want op een of andere manier haalt 't iniatief ondanks de relatief kleine steun bij dee petitie en op de fb account toch elke keer het landelijk nieuws.
Over historie gesproken, ik vind juist dat we wat meer historisch besef moeten krijgen. Waarom is Zwarte Piet zo extreem belangrijk als 'cultureel erfgoed', maar slaan we de zwartere pagina's uit ons verleden vrijwel over bij de geschiedenisles?
Dit heeft niets meer met historisch besef te maken, het is een kinderfeest met 'n moraal: braaf zijn betekent kadootjes. Het belangrijkste lijkt me dat het een familiefeest is; gedichtjes, kadootjes voor elkaar kopen, veel snoepen en vooral leuk voor de kleintjes.

Dat is alles. Als je hier een historische betekenis aan wilt geven (en niet cultureel) wordt het inderdaad beladen, dat moet je dus helemaal niet willen. Waarom is het in godesnaam belangrijk om te weten waar dit vandaan komt? Het wordt al jaren op onschuldige en zeer uitbundige wijze gevierd, daar moeten we niets mee verder. Gewoon zo laten.

Ik zeg het nog maar eens; de enige die hier een gevoelige zaak van maken en er blijkbaar racistische gedachten op nahouden zijn die klagers zelf. In die kinderhoofdjes en in de hoofden van de ouders en van de juffen en meesters zitten geen rotte ideeën met betrekking tot het sinterklaasfeest.

En los hiervan; er zijn helemaal geen 'zwartere pagina's', we hoeven ons niet te schamen voor 'n mentaliteit van honderden jaren geleden. Armere blanke mensen waren in vergelijking met de tegenwoordige tijd in een ver verleden net zo goed de sjaak. De wereld was op nog veel meer terreinen niet mooi. Ik heb op de basisschool én op de middelbare school gewoon les gehad over slavernij, daar was niets geheimzinnigs aan. Laat staan dat dat ook maar enig verband heeft met het sinterklaasfeest zoals dat de afgelopen decennia wordt gevierd.
pi_131899295
quote:

[..]

Hij was daar iig bisschop.
pi_131900645
waaom mogen er eigenlijk geen witte pieten zijn? racistisch hoor.

beetje witte piet discrimineren.
  zondag 6 oktober 2013 @ 15:03:38 #258
28167 matthijst
pi_131900710
Witte pieten heten clowns?
pi_131930155
quote:

[..]

Nee jij ziet het verkeerd. Dit traditionele feest wordt al jaren lang gevierd en nooit is men gaan klagen. Dit is een trent van de laatste jaren. Het is racistisch om in een land te gaan wonen en daar de tradities willen veranderen. Als ik in bijv. Afrika ga wonen en ze doen daar een bepaalde traditie ga ik toch ook niet klagen dat er geen blanke aan mee doet.
Haters gonna hate.
pi_131930479
quote:
99s.gif Op maandag 7 oktober 2013 10:54 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]
Het is racistisch om in een land te gaan wonen en daar de tradities willen veranderen.
Euhm in NL worden natuurlijk geen allochtonen geboren?
pi_131930752
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:09 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Euhm in NL worden natuurlijk geen allochtonen geboren?
Ja ook natuurlijk, maar dat bedoelde ik er niet mee. Het is gewoon stom dat men zich daar nu ineens druk over gaat maken. Ik ga toch ook niet in een ander land moeilijk lopen doen bij hun tradities. Tradities zijn nu eenmaal land / cultuurgebonden en die krijg je erbij als je daar woont. En als je het niet leuk vind, dan vier je het toch niet.
Haters gonna hate.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:26:57 #262
28167 matthijst
pi_131930903
Typisch Nederland; tijd teveel, druk maken om onnozele dingen zoals een zwarte piet die zwart is. De neger heet nota bene "Piet", waar maak je je druk om. De knecht van Sinterklaas.

knecht (meervoud: knechten, knechts) 1(m) mannelijke bediende

Opeens komt de negro-fashionpolice voorbij en die gaat dan lopen janken over 100-jaar oude outfits en gouden oorringen. Of dat rode lipstick uit de tijd is in 2013.
pi_131930943
quote:
99s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Ik ga toch ook niet in een ander land moeilijk lopen doen bij hun tradities. Tradities zijn nu eenmaal land / cultuurgebonden en die krijg je erbij als je daar woont. En als je het niet leuk vind, dan vier je het toch niet.
En als je het als ouder niet zou waarderen, zou je je kids ook verbieden het te vieren bijv op school en het schoentje thuis te zetten?
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:37:02 #264
28167 matthijst
pi_131931192
Ik vind het vooral vermoeiend dat ze zo verontwaardigd doen als iemand zegt dat hij niks racistisch ziet in het sinterklaasfeest en dat ook nooit zo mheeft gezien. Dan krijg je als opmerking iets als: 'dat jij het niet zo ziet wil niet zeggen dat het niet zo is. Dit zijn de feiten, kijk maar op wikipedia'.
Alsof we hier in Nederland al honderden jaren KKK-feestjes houden waarbij de nikkers moeten werken voor de grote blanke sint.
Die chantageredenatie: als je vindt dat zwarte piet zwart moet blijven dan ben je een botte racist, een PVV-stemmer, en heb je het IQ van een etc, etc...

Volk is niet voor rede vatbaar, en publiciteit vergaren met een leus als "Zwarte Piet is racisme" lijkt mij niet de meest geschikte manier om medestanders te krijgen. Tenzij het grote doel natuurlijk is om in de media te komen, want dat lukt die attention whore aardig.
pi_131931491
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

En als je het als ouder niet zou waarderen, zou je je kids ook verbieden het te vieren bijv op school en het schoentje thuis te zetten?
Er zijn er genoeg die het thuis niet vieren en de kids op school gewoon mee laten doen. Zo kan je ook de kerstman afschaffen omdat hij een dierenbeul is en dat lilliputters zijn slaaf zijn.
Haters gonna hate.
pi_131931537
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:37 schreef matthijst het volgende:
Ik vind het vooral vermoeiend dat ze zo verontwaardigd doen als iemand zegt dat hij niks racistisch ziet in het sinterklaasfeest en dat ook nooit zo heeft gezien.
vrijheid van meningsuiting hè
pi_131932217
ok dus de zwarte piet is zwart door schoorsteenroet, zeggen meerdere mensen hier, maar waarom heeft bijna elke zwarte piet dan afro/krullend haar, is dat ook toeval? niet dat ik klaag over zwarte pieten en ik vind dit ook belachelijk maar dat ik vind het wel grappig dat ze allemaal afro haar hebben behalve die muziekpiet (maar kijk dan naar little richard) maar dus niet negroïde zijn

als je de sint door de schoorsteen douwde dan had hij ook niet ineens krullend haar, niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door .Masturbatron. op 07-10-2013 12:39:14 ]
pi_131932546
Hij is niet zwart van de rook, maar van het roet.
Los daarvan is het niet onwaarschijnlijk dat het van oorsprong best een moor was, daar die rijkelijk aanwezig waren op het iberisch schiereiland en omgeving als je een beetje in de geschiedenis duikt, maar waarom dat dan meteen minder of een slaaf zou moeten zijn?

Wees blij dat er twee "rassen" samen vertegenwoordigd zijn in een feest. Vind ik een positief voorbeeld.
Dat volwassenen er iets slechts van maken komt door hun eigen opvattingen. Maar die moeten ze niet door gaan geven aan hun kinderen die het concept van ongelijkheid op basis van kleur niet zouden moeten kennen.

Overigens zijn het voor kinderen net zulke sprookjesfiguren als een heks of een fee...
pi_131932876
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:24 schreef Alentejana het volgende:
Hij is niet zwart van de rook, maar van het roet.
Los daarvan is het niet onwaarschijnlijk dat het van oorsprong best een moor was, daar die rijkelijk aanwezig waren op het iberisch schiereiland en omgeving als je een beetje in de geschiedenis duikt, maar waarom dat dan meteen minder of een slaaf zou moeten zijn?

Wees blij dat er twee "rassen" samen vertegenwoordigd zijn in een feest. Vind ik een positief voorbeeld.
Dat volwassenen er iets slechts van maken komt door hun eigen opvattingen. Maar die moeten ze niet door gaan geven aan hun kinderen die het concept van ongelijkheid op basis van kleur niet zouden moeten kennen.

Overigens zijn het voor kinderen net zulke sprookjesfiguren als een heks of een fee...
oeps roet ja sorry even verkeerd getypt
ja ik vond sinterklaas ook nooit discriminerend toen ik jong was. je kunt duidelijk zien dat het blanke mannen in het zwart waren maar dat is uiteraard wat anders dan negroïde mannen. ja dan zou ik zeggen ho maar, maar dat is dus niet zo

misschien moeten ze die pieten voortaan gwn wat minder zwart kleuren? :P

hier is overigens een interessant artikel voor de 1% op fok die van lezen houdt
http://www.ninsee.nl/webl(...)tionale-Hitlergroet-
pi_131932925
Objectief stuk inderdaad :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_131933086
als dit andere tijden waren zou ik er meer bezwaar tegen hebben gehad, maar we leven nu in de moderne tijden, slavernij is al 150 jaar afgeschaft, dit is nederland en niet amerika, dus ik zou zeggen, kleur die pieten wat minder zwart maar houdt de zwarte pieten gwn zwart en klaag er verder niet over want aan het einde van de dag is het gwn een grijp naar het verleden wat betreft interpretatieve en esthetische onenigheid voor sommigen onder ons

maar dat is mijn mening maar. als sinterklaas eventueel wordt afgeschaft dan wordt het afgeschaft (of gewijzigd), ik zou het jammer vinden maar ik respecteer het uiteindelijke besluit mits de meerderheid van dit land ermee instemt
pi_131933098
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:24 schreef Alentejana het volgende:

2 rassen? of verkleedfeestje van 2 rassen? in een feest ook vertegenwoordigd door 2 rassen?
pi_131933236
quote:
maar dat is mijn mening maar. als sinterklaas eventueel wordt afgeschaft dan wordt het afgeschaft (of gewijzigd), ik zou het jammer vinden maar ik respecteer het uiteindelijke besluit mits de meerderheid van dit land ermee instemt
20 bezwaren, bijna een meerderheid.
pi_131933270
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:55 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

20 bezwaren, bijna een meerderheid.
lol
pi_131933330
negerzoenen mogen ook al niet meer, wie weet 7.gif
pi_131933389
Ik geef gewoon de sociale media en internet de schuld van dit gezeik om niks ; -tig jaar geleden was er nooit zo'n discussie die werkelijk waar ieder jaar gevoerd werd, maar nu kan iedere mongool zijn moment of fame meepikken dankzij het internet.

Het is gewoon met je botte harses in de belangstelling willen staan voor een erg groot publiek, meer is het niet.

Als het internet niet bestaan had dan is de kans vrij groot dat die Quinsy ook zijn muil had gehouden.
pi_131933502
Maar klopt het dat het verder terug in de tijd gevierd werd zonder zwarte Piet?
pi_131933652

[ Bericht 100% gewijzigd door Sunshine1982 op 07-10-2013 13:13:50 ]
pi_131933698
Wat een geouwehoer weer om niks. Het probleem is dat we het ons allemaal laten aanpraten en we gaan er nog mee in ook. Niks geen eigen mening, nee we luisteren gewoon naar anderen en we passen daar ons op aan. Kan ik ook wel gaan zeiken om blanke vla. Want ik lust helemaal geen vla.

In Belgie heb je het witte kinderbos. Ter herinnering aan alle gedode en vermiste kinderen. Aangezien daar ook vast donkere kindjes onder vallen, is er daar geen haan die daarnaar kraait.
pi_131934019
quote:

[..]

Al die anders gekleurde pieten komen duidelijk uit de koker van een stelletje geitenwollenkutmongolen.
pi_131934437
quote:
Gohhhhh dat lijkt wel racisme.
Maar dat kan toch niet ?
Er is helemaal geen racisme in Nederland ....
pi_131934514
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:23 schreef stekelzwijn het volgende:

[..]

Al die anders gekleurde pieten komen duidelijk uit de koker van een stelletje geitenwollenkutmongolen.
Blanke pieten, roze pieten, mahoniekleurige pieten, beige pieten. ?
Wat zijn mongolen ? Die mensen die in Mongolië wonen?
Die zouden best geiten kunnen houden en kleding maken van geitenwol. Leuk toh ?
pi_131934804
Ik als blanke heb ook groot bezwaar tegen het Sinterklaasfeest.
De blanke Sinterklaas wordt stigmatiserend neergezet als een demente blanke oude zak met pedo-neigingen, terwijl die Zwarte Pieten allemaal sportieve actieve regelaars zijn, die het werk doen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_131935198
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:48 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

2 rassen? of verkleedfeestje van 2 rassen? in een feest ook vertegenwoordigd door 2 rassen?
Hallo, rassen staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Of dat nou een groene elf en een paarse heks is, of een roze koningin met een blauwe vogel of een witte man in een jurk en een zwarte man in pofbroek... Diversiteit is altijd een goed voorbeeld, omdat die ook aanwezig is in de groepen waarin kinderen tegenwoordig leven. Dan moet je niet gaan zeiken over eventuele achtergronden die totaal niet bekend zijn bij kinderen.
Als ze allemaal wit zouden zijn, was dat weer een punt om over te vallen en als ze allemaal zwart zouden zijn ook. Dus wat wil men nu eigenlijk? Zo is het verdeeld, de zwarten zijn zelfs in de meerderheid, en nog is er gezeik?

Laat ze dan maar in alle kleuren van de regenboog schiminken, al het gezeik opgelost. Onee, dan zijn ze homo en homo´s mogen natuurlijk ook niet zo neergezet...

En niet om het een of ander, maar als mensen willens en wetens een kinderfeest willen verknallen, dan deugen die mensen gewoon niet. Het is onzin om te gaan zoeken naar waarom Zwarte Piet dit of dat zou zijn. Voor kinderen zijn ze gewoon "Zwarte Piet" en dat kon net zo goed "Groene Kees" zijn. Ze denken niet "neger piet", zwart is voor hen niet meer dan een kleur. Tot volwassenen zich ermee gaan bemoeien.

We hebben het ook nog steeds onterecht over "rood" haar.... Ook maar stennis over gaan maken?
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:07:10 #285
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_131935293
quote:

[..]

Ja, want als je een zwart hulpje hebt, ben je racistisch. Duidelijk.
Gelukkig mag het andersom wel en zien we in iedere Amerikaanse film of serie een zwarte president, een zwarte rechter en een zwarte politiecommissaris.

Echt, mensen zoals jij :')

quote:

[..]

Hahahahaha, de tering wat een naïviteit hier.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:08:54 #286
28167 matthijst
pi_131935345
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:48 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

vrijheid van meningsuiting hè
Zeker. Alleen beetje dictatoriaal gedrag als iemand het niet met ze eens is. Maar goed, lekker laten zwammen die stumperdjes denk ik. Al vrees ik dat de gemeente Amsterdam het allemaal oh zo erg vind dat er 21 klachten zijn binnengekomen.
pi_131935526
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Alentejana het volgende:
Zo is het verdeeld, de zwarten zijn zelfs in de meerderheid, en nog is er gezeik?
Wat een verering
quote:
Voor kinderen zijn ze gewoon "Zwarte Piet" en dat kon net zo goed "Groene Kees" zijn. Ze denken niet "neger piet", zwart is voor hen niet meer dan een kleur. Tot volwassenen zich ermee gaan bemoeien.

Het is niet door volwassenen bedacht om het zo te vieren?
Daar kan geen kind wat aan doen, lijkt me duidelijk.
pi_131935530
Aangezien het een kinderfeestje is, en het kinderen geen hol uitmaakt of een piet zwart, geel of groen is, waarom dan Zwarte Piet idd niet afschaffen ? Het is immers toch een commercieel bedenksel dat geen historische achtergrond heeft. Nou ja, die is er wel, maar dan van een enkele neger als knecht van Sinterklaas.De rest is er later bij verzonnen, vooral na WO 2.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:17:53 #289
28167 matthijst
pi_131935575
-

[ Bericht 99% gewijzigd door sp3c op 07-10-2013 14:43:10 ]
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:19:19 #290
28167 matthijst
pi_131935619
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Gohhhhh dat lijkt wel racisme.
Maar dat kan toch niet ?
Er is helemaal geen racisme in Nederland ....
Gebrek aan humor zie je inderdaad wel vaker bij die racismefetisjisten.
*O*
pi_131935742
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef gelly het volgende:
Aangezien het een kinderfeestje is, en het kinderen geen hol uitmaakt of een piet zwart, geel of groen is, waarom dan Zwarte Piet idd niet afschaffen ? Het is immers toch een commercieel bedenksel dat geen historische achtergrond heeft. Nou ja, die is er wel, maar dan van een enkele neger als knecht van Sinterklaas.De rest is er later bij verzonnen, vooral na WO 2.
Werd het nog verder in het verleden niet zonder zwarte Piet gevierd? Of klopt dat niet?
pi_131935768
Op welke grond zouden Zwarte Pieten moeten worden afgeschaft? Hoe moet dat de geschiedenis in gaan? "Door de groeiende buitenlandse invloed in Nederland mochten Zwarte Pieten niet meer bestaan?"
"Doordat de geschiedenis boeken nog eens werden doorgespit bleek..."

Begint er niemand over pedofilie en kindermisbruik, Katholieke kerk enzo?
Dierenbeulerij, zo´n paard het dak op laten gaan?
pi_131935806
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:24 schreef Alentejana het volgende:
Op welke grond zouden Zwarte Pieten moeten worden afgeschaft?
Wat is het bezwaar om ipv Zwarte Pieten, gewoon Pieten te doen ?
pi_131935822
quote:
Dierenbeulerij, zo´n paard het dak op laten gaan?
Thieme kom er maar in!
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:29:20 #295
28167 matthijst
pi_131935890
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef gelly het volgende:

[..]

Het gaat ze om de outfits: ze mogen geen gouden oorbellen, geen rode lippenstift, geen gekleurde outfits meer aan. En ze mogen uiteraard niet meer zwart zijn, maar random kleuren met roetveven op het gezicht.

Dat laatste kan ik wel inkomen, maar waarom de Frans Molenaar uithangen en meteen alles aan zwarte piet veranderen omdat 21 mensen in de spiegel kijken en daar schijnbaar iets zien staan dat lijkt op een zwarte piet?

Kan je als dronken Ier dan ook eisen dat clowns voortaan geen rode lippen, rooie pruik en rooie neus hebben?
pi_131935901
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef gelly het volgende:

[..]

En dan wel zwart? Of moeten ze dan ook wit? Dan discrimineer je weer, want waarom alleen witten, zijn die soms beter? ;)
Wat is het bezwaar tegen een woord ervoor? Het gaat om een bijnaam. Net als "Malle Pietje" "Schele Jan", "Rooie Truus" etc.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:34:00 #297
28167 matthijst
pi_131936009
Dat is het sneue: als het andersom was geweest:

Hadden ze lopen janken waarom er alleen maar witte pieten waren. Dan hadden er opeens zwarte pieten moeten komen, die dan in exact dezelfde outfits zouden rondhuppelen, waarover Quinsy nu loopt te janken.

Prachtig, als je zoveel vrije tijd hebt.
pi_131936072
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef anonymoussie het volgende:

Het is niet door volwassenen bedacht om het zo te vieren?
Daar kan geen kind wat aan doen, lijkt me duidelijk.
Elk feest is door volwassenen bedacht. Je punt is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')