Hoeveel breekt de VVD en PVDA af met weinig stemmers meer over ?quote:
Niks mis met dat paard.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:51 schreef Karina het volgende:
Daar gaat de schnabbel van Jeroen Krabbé.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het gezeik over zwarte piet ieder jaar is ook een traditie, inmiddels
Zwarte Piet is zwart door schoorsteenrook, duh. En vraag eens aan kinderen of ze Zwarte Piet als slaaf zien, wedden dat geen één kind ja zegt? Het is echt zo kwestie van mensen die te graag politiek correct willen zijn.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:59 schreef controlaltdelete het volgende:
Nederlanders zien het graag anders maar zwarte Piet is eigenlijk ook discriminerend. Ik probeerde het eens een keer Engelse vrienden van me uit te leggen tijdens sinterklaasfeest en die geloofden hun oren en ogen niet. Maar ja men vindt het traditie en dan doen we maar net alsof het anders is of niet zo bedoelt
Mel C of B bij Paul de Leeuw. het wijf dat alles bij elkaar heeft geneukt. Die zwarte, maakte bezwaar. Kon niet zingen maar door haar voor een niet zwarte liker good looks mocht ze miljoenen verdienen. Die verdient ze nog door foto's te verkopen aan roddelbladen met haar "Netjes" getinte huid.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:59 schreef controlaltdelete het volgende:
Nederlanders zien het graag anders maar zwarte Piet is eigenlijk ook discriminerend. Ik probeerde het eens een keer Engelse vrienden van me uit te leggen tijdens sinterklaasfeest en die geloofden hun oren en ogen niet. Maar ja men vindt het traditie en dan doen we maar net alsof het anders is of niet zo bedoelt
Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:02 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zwarte Piet is zwart door schoorsteenrook, duh. En vraag eens aan kinderen of ze Zwarte Piet als slaaf zien, wedden dat geen één kind ja zegt? Het is echt zo kwestie van mensen die te graag politiek correct willen zijn.
Dat politiek correcte geneuzel komt me ook wel de keel uit.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:59 schreef controlaltdelete het volgende:
Zwarte piet is het slimme hulpje en de rechterhand van de goedheiligman. Hij weet het vaak zelfs beter dan sinterklaas en hij zou niet zonder hem kunnen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:09 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.
Natuurlijk zien kinderen het racistische tintje nog niet maar er zit toch iets niet zuivers aan.
Aan de afkomst van het figuur Zwarte Piet is wellicht iets niet zuiver, maar aan de beleving nu, de traditie nu én hoe het nu wordt uitgelegd is niets negatiefs. En daar gaat het om, lijkt me.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:09 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.
Natuurlijk zien kinderen het racistische tintje nog niet maar er zit toch iets niet zuivers aan.
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zwarte piet is het slimme hulpje en de rechterhand van de goedheiligman. Hij weet het vaak zelfs beter dan sinterklaas en hij zou niet zonder hem kunnen.
Er is niks discriminerends aan zwarte piet. Hij is een volwaardig partner.
Misschien moet je je Engelse vrienden eens zwarte piet laten spelen? Al die blije kindergezichten, onafhankelijk van of ze er nu in geloven of niet, ze vinden het allemaal prachtig.. Dat heeft niets met discriminatie te maken maar alles met een volksfeest. Als kind associeerde ik ZP niet eens met zwarte mensen. En hoe kunnen buitenlanders (oh de ironie) een oordeel vellen over een traditie waar ze niet in zitten, waar ze niet alles vanaf weten en waarmee verder geen vlieg kwaad wordt gedaan?
Er staat toch 'is' in dat betoog? Hij spreekt in tegenwoordige tijd. Niemand betwist de afkomst, dat doet toch helemaal niet ter zake als het nu heel anders is?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
Een achterlijke traditiequote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:28 schreef Dagonet het volgende:
Een subsidietrekker die een eeuwenoude traditie om zeep wil helpen, flikker toch op.
Vind ik niet. Je houdt toch iets in stand met een racistisch randje, de grote goedzak de wijze heiligman is blank en zijn helpers zijn zwart. Blij dat ik geen kids heb om daar noodgedwongen aan mee te doen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er staat toch 'is' in dat betoog? Hij spreekt in tegenwoordige tijd. Niemand betwist de afkomst, dat doet toch helemaal niet ter zake als het nu heel anders is?
Nee, nu spreek je jezelf tegen. Je houdt iets in stand zonder dat racistische randje. Dat lijkt me juist de bedoeling.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:30 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je houdt toch iets in stand met een racistisch randje, de grote goedzak de wijze heiligman is blank en zijn helpers zijn zwart. Blij dat ik geen kids heb om daar noodgedwongen aan mee te doen.
Natuurlijk verandert er dan iets. Dat is als Bert zonder Ernie. En van Ernie opeens Herman maken gaat ook niet werken hoor, dan takelt 't gewoon af. Dat hoeft voor jou niets te betekenen, maar er zijn veel mensen (en veel kinderen) voor wie dat buitengewoon jammer is.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:31 schreef Fides het volgende:
Het zwarte piet gebeuren is ook achterlijk. Dat figuur gewoon weghalen en er verandert geen klap voor het feest zelf, maar het racistische element is wel verdwenen.
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:32 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, nu spreek je jezelf tegen. Je houdt iets in stand zonder dat racistische randje. Dat lijkt me juist de bedoeling.
Daarvoor weet ik eigenlijk niet voldoende van de geschiedenis van de de sinterklaastraditie. Ik weet wel dat er betwijfeld wordt of het wel echt een zwarte knecht was, of een verbastering van de de raven van Odin, bv. Er zijn verschillende ideeën over de oorsprong.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
Dit. Duizend maal dit.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:53 schreef Haagshe_Harry het volgende:
Belachelijk, blijkbaar durven we hier in Nederland niet meer te zeggen: "Dit hoort bij ONZE cultuur. We doen er niemand kwaad mee, dus laat dit stukje bij ons."
Oh wat zijn we bang om racisme verweten te krijgen!
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, dat is een keuze in interpretatie. Het zijn helpers die zwart zijn door roet. De kadootjes worden door de schoorsteen gebracht. Nu kun je zeggen dat dat er aan de haren is bijgetrokken om het niet racistisch te maken, maar zo wordt het wel verteld. Het is part of the story.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstman met zijn elven en rendieren ofzo?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daarvoor weet ik eigenlijk niet voldoende van de geschiedenis van de de sinterklaastraditie. Ik weet wel dat er betwijfeld wordt of het wel echt een zwarte knecht was, of een verbastering van de de raven van Odin, bv. Er zijn verschillende ideeën over de oorsprong.
Maar hoe dan ook als dat nu is rechtgetrokken, dan is het toch goed?
ik denk niet dat het fair is om een traditie alleen op historische gronden te bljven afkeuren.
Maar waarom zou je dat willen als het racistische element allang verdwenen is?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstamn met zijn elven en rendieren ofzo?
Alleen al vanwege jankerds, zoals jou en die Quincy, hoop ik dat die "achterlijke traditie" nog tot in lengte van dagen gevierd zal blijven worden...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een achterlijke traditie
Afschaffen die hap
Verdwijnen door de tand des tijds is iets anders. Verdwijnen door het beladen te maken is negatief, dan is het niet 'doodgebloed' maar weg geprotesteerd. Lijkt mij voor 'n kinder/familiefeest nogal overtrokken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstamn met zijn elven en rendieren ofzo?
Dit. Wat een kutfeest. Het enige goede aan Sinterklaas is dat ik dagelijks pepernoten en taai taai kan vreten op m'n werkquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
Ik ook niet, ik loop elke dag met een groot schild rond voor het geval dat mijn moeder me opeens aanvalt, kan echt niet vertrouwen na sinterklaasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
Owja, en ze krijgen ook kroeshaar, gouden oorbellen en 'moorse' kleding door de schoorsteen ofzo? Ik vind het moeilijk te ontkennen dat zwarte piet een 'neger' moet voorstellen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef Taurus het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, dat is een keuze in interpretatie. Het zijn helpers die zwart zijn door roet. De kadootjes worden door de schoorsteen gebracht. Nu kun je zeggen dat dat er aan de haren is bijgetrokken om het niet racistisch te maken, maar zo wordt het wel verteld. Het is part of the story.
Dat jij ervoor kiest om de racistische uitleg in stand te houden, begrijp ik niets van. En dat is nu net wat ik die klagers verwijt; waarom maak jij zoiets (weer) racistisch?
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar waarom zou je dat willen als het racistische element allang verdwenen is?
Veel plezier met hopen danquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Alleen al vanwege jankerds, zoals jou en die Quincy, hoop ik dat die "achterlijke traditie" nog tot in lengte van dagen gevierd zal blijven worden...
Hij is volwaardig partner van sinterklaas. Dan boeit de kleur toch niet meer?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
Hebben 'negers' volgens jou van dit soort pakjes aan? En gouden oorbellen in? Ik ontken niet dat dat figuur een afkomst heeft uit een tijd waarin racisme aan de orde van de dag was, ik zeg alleen dat dat racistische element nu een andere uitleg heeft gekregen. Die in elk boek en bij zowel volwassen als bij kinderen volledig geaccepteerd is, tegenstanders zijn nogmaals de enige mensen die dat racistische verhaal er maar bij willen betrekken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef Fides het volgende:
[..]
Owja, en ze krijgen ook kroeshaar, gouden oorbellen en 'moorse' kleding door de schoorsteen ofzo? Ik vind het moeilijk te ontkennen dat zwarte piet een 'neger' moet voorstellen.
Hoe moet hij er dan uitzien volgens jou?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:46 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Prima dat je dat zo ziet, maar laat zwarte piet er dan niet als een 19e eeuwse karikatuur van een neger eruit zien..
Moeten zich niet bemoeien met een volksfeest waar ze niets van begrijpen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
mensen die niet Nederlands zijn
Als iemand die eruit ziet als iemand die door schoorstenen klimt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hoe moet hij er dan uitzien volgens jou?
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Jij vindt sinterklaas blijkbaar racistisch, da's jouw mening en en dat is verder dan ook geen enkel probleem. Er is echter geen mens of wet, die jou VERPLICHT sinterklaas te vieren...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
En waarom niet? Dat herinnert jou aan een tijd waarin je het zo moeilijk had in je moorse pakje in laten we zeggen 1850?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:46 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Prima dat je dat zo ziet, maar laat zwarte piet er dan niet als een 19e eeuwse karikatuur van een neger eruit zien..
Doe ik ook niet, zeker dit jaar niet dan zit ik aan het strand ergens aan de Indische Oceaanquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Jij vindt sinterklaas blijkbaar racistisch, da's jouw mening en en dat is verder dan ook geen enkel probleem. Er is echter geen mens of wet, die jou VERPLICHT sinterklaas te vieren...
Dus alle kleurtjes mogen behalve zwart? Ik vind het nogal discriminerend.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Peunage het volgende:
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.
Zullen we al het topic openen over het afschaffen van particulier vuurwerk op oud en nieuw? Hebben we dat namelijk ook al vast weer gehad.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dan ook maar nooit meer allochtonen aannemen.. dat is racistisch want dan zijn zij de 'werknemer' van de blanke 'werkgever'.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
+ dat de zwarte pieten over bovenmenselijke vaardigheden beschikken. Ieder gebouw kunnen beklimmen, , alles wat ieder kind zegt onthouden en documenteren, de namen weten van alle kinderen, met paard en al over daken rijden en van dak tot dak springen, geheel geruisloos en zonder brokken te maken, ongelookflijk snel cadeaus kunnen verpakken..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:
"Zwarte piet is de assistent van Sinterklaas en is zwart door het roet uit de schoorstenen".
En al dat gezeik over dat er alleen 'zwarten' voor Sinterklaas werken:
A) Alle zwarte Pieten klimmen door schoorstenen.. dus ze worden allemaal zwart
B) Dan ook maar alle loondienst functies voor mensen met een donkere huidskleur afschaffen in Nederland?
Het feest bijstellen? Prima, maar afschaffen? Wat een kul, wat een aanval op de Nederlandse cultuur! Bijgesteld is het al behoorlijk. Zwarte Piet is niet meer alleen, maar met een hele groep. Zwarte Piet spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde allochtoon en we hebben ook vrouwelijke Zwarte Pieten. We zouden nog iets verder kunnen gaan door de schmink slordiger aan te brengen maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Nog tien jaar en we gaan kerken slopen omdat ze 'kwetsend' zouden zijn voor allochtonen.
Ik zou al die andere kleuren mijden als de pest. Gekleurde rook/roet moet wel zwaar giftig zijn!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
Fo sho als een volbloed gangstah rapper...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sintquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan ook maar nooit meer allochtonen aannemen.. dat is racistisch want dan zijn zij de 'werknemer' van de blanke 'werkgever'.
Zijn idee is in landen als Zuid-Afrika en Zimbabwe doodnormaal. Maar dan niet in de zin van dat zwarten niet moeten worden aangenomen, maar dat blanke directeuren ontslagen moeten worden om plaats te maken. Maar het doel komt natuurlijk op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sint
Ook schoorsteenvegers verkleden zich na hun werk. Zwarte Pieten ook. Alleen gaan zij zo vaak door schoorstenen dat ze het roet niet meer van hun huid afkrijgen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Spatzmann het volgende:
Trek hem een overall aan en zwarte vegen over het gezicht en je bent klaar. Geen oorbellen, lipstick en andere rare dingen.
Die vergelijking gaat sowieso niet werken. De werkvloer is niet bepaald rookvrij.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sint
Het kruis is echter bij een aantal gemeenten al van zijn mijter gehaald.. Zou ook aanstootgevend zijn..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Taurus het volgende:
Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.
Die pakjes zijn ook niet het probleem. Ik snap alleen niet waarom die afrokapsels en rode lippen noodzakelijk zijn. Dat krijg je echt niet als je door de schoorsteen klimt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
En waarom niet? Dat herinnert jou aan een tijd waarin je het zo moeilijk had in je moorse pakje in laten we zeggen 1850?Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.
Hoe dan ook, er valt van alles tegenin te brengen, maar waarom zou je.. Ik snap niet dat mensen het zo willen zien.
Net zoals de Islam en al die andere idiote religiesquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een achterlijke traditie
Afschaffen die hap
Jij bent niet echt snugger; onder dat roet zitten alle soorten, rassen en seksen. Volgens mij hebben we er zelfs homoseksuele en lesbische Pieten tussen lopen!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De werkvloer is niet bepaald rookvrij.
Ziet er wel veel mooier uit. Ik draag ook dagelijks lippenstift.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:08 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Die pakjes zijn ook niet het probleem. Ik snap alleen niet waarom die afrokapsels en rode lippen noodzakelijk zijn. Dat krijg je echt niet als je door de schoorsteen klimt.
Nou zo'n afrokapsel begin je hier (A'dam) toch al wat vaker te zien. Zag er vandaag nog ene met zelfs zo'n kam erin zoals ze in de 70s ook dedenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:13 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ziet er wel veel mooier uit. Ik draag ook dagelijks lippenstift.En wat de afrokapsels betreft; zo ziet 'ie er nu eenmaal uit. Ik weet niet of jij dagelijks donkere mensen ziet, maar die hebben allerlei soorten kapsels, net als jij en ik. Een afrokapsel is geloof ik de mode niet, nu.
Mijn punt is dat het gewoon een icoon is geworden, een figuur. En die ziet er nu eenmaal zo uit en lijkt op niemand. Je kunt toch niet serieus menen dat als je Umberto Tan of Prem of P Diddy of Snoop dogg of Lion of hoe die nu weer mag heten of Usain Bolt naast 'n zwarte piet zet, jij het verschil niet ziet. Of duidelijke overeenkomsten.
Who cares hoe het was dat het ooit zo was is jammer maar om daar nu dingen voor te laten is ook gewoon enorm stom.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
Een kam er in?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:20 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nou zo'n afrokapsel begin je hier (A'dam) toch al wat vaker te zien. Zag er vandaag nog ene met zelfs zo'n kam erin zoals ze in de 70s ook deden
Zo'n kam speciaal voor afrohaar met van die brede pinnen.Vroeger zag je dat wel vaker.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:21 schreef Taurus het volgende:
[..]
Een kam er in?Een hanenkam? Gemixt met een afrokapsel?
Maar het was vandaag, in de tram.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:23 schreef Pvoesss het volgende:
jij blijft wel goed in het verleden hangen met je vroeger!
Zat hij wel achterin?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Maar het was vandaag, in de tram.
Zo dacht ik zelf en de klas ook toen. Ik heb altijd zo gedacht en iets anders was nooit in me opgekomen tot dat er nieuws over is gekomen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:53 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:
"Zwarte piet is de assistent van Sinterklaas en is zwart door het roet uit de schoorstenen".
Waarom is het racistisch als een blanke man zwarte mannen onder zich heeft werken?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
In dat geval wil ik ook een BDSM-Piet in leer en latex en hoge hakken, kan dat geregeld worden? 14% van de Nederlanders doet aan SM, dus vreemd om die buiten te sluiten op zo'n belangrijk kinderfeest.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Tijd voor een vrouwenquotum dus?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
sinterklaasje kom maar binnen met je KNECHTquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:02 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zwarte Piet is zwart door schoorsteenrook, duh. En vraag eens aan kinderen of ze Zwarte Piet als slaaf zien, wedden dat geen één kind ja zegt? Het is echt zo kwestie van mensen die te graag politiek correct willen zijn.
probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende wasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Peunage het volgende:
[..]
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.
Vroeger was iedereen nog domquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende was
Als blanke fabrieksarbeider of huismeid was je in de jaren '20 ook niet meer dan een domme arbeidskracht of bediende. Dan is er dus niets discriminerend aan dat óók zwarten soms slechts domme bedienden zijn. Immers waren zowel blanken als zwarten domme bedienden of knechten van hun 'baas'.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende was
Het gaat natuurlijk over deze tijd.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
http://kunst-en-cultuur.i(...)aanse-god-wodan.htmlquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:18 schreef De_Ilias het volgende:
Sinterklaas is gewoon het herinneren van de superieure Blanke man was.
Wie wordt er hier beledigd? Zwarte Piet?quote:Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend
In hoeverre wordt Zwarte Piet anders behandeld in gelijke gevallen?quote:en discriminerend
Niks "herinneren" en "was", IS!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:18 schreef De_Ilias het volgende:
Sinterklaas is gewoon het herinneren van de superieure Blanke man was.
dat is inderdaad wel het grootste voordeel en speculaas uiteraardquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit. Wat een kutfeest. Het enige goede aan Sinterklaas is dat ik dagelijks pepernoten en taai taai kan vreten op m'n werk
Denk eerder uit de hoek waar ook die BartSmit blertoeters vandaan komen...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:58 schreef arjan1112 het volgende:
Zeker weer de Surinamers die moeilijk doen ofzo
De geschiedenis van de blanke slaven hoor je nooit wat over trouwens.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:23 schreef Peunage het volgende:
Gelukkig zijn er nog mensen die zich bezig houden met dit soort belangrijke dingen. Dat zou ik nou nooit doen.
Een boekje. De knecht was gekleed als page. en een page was een schildknaap van een ridder vanaf zijn zesde levensjaarquote:"Sint Nicolaas en zijn Knecht"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Page_%28jongen%29quote:Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families.
Precies! Ik snap die ophef echt niet. Ik heb als kind Zwarte Piet eigenlijk ook nooit geassocieerd met negers. Het was meer een soort sprookjes- of stripfiguur.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:49 schreef reddevil1408 het volgende:
Ik zie het verband tussen een goed uitgevoerd toneelstuk tijdens een kinderfeest en racisme niet, maar dat zal wel aan mij liggen en heb ik een te nuchtere kijk op het leven.
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:42 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies! Ik snap die ophef echt niet. Ik heb als kind Zwarte Piet eigenlijk ook nooit geassocieerd met negers. Het was meer een soort sprookjes- of stripfiguur.
Vast wel joh, zitten ook zeikerds tussen. Het zijn net mensen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:55 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.
Denk ook dat het geen donkere mensen zijn die hier over vallen..
Want Quinsy Gario is een typisch Nederlandse naam?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:55 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.
Denk ook dat het geen donkere mensen zijn die hier over vallen..
Dit is dus zijn enige kans om bekend te worden.quote:Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft Theater-, Film- en Televisiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en is begonnen aan Comparative Women's Studies in Culture and Politics. Hij heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten dat twee wekelijks op Mart Radio wordt uitgezonden. Hij is lid van het Pan-Afrikaans kunstenaars collectief State of L3, het Antilliaans schrijverscollectief Simia Literario, redactielid van Andy's Art & Culture Market en redacteur bij Space Invaders. Van zijn hand zijn twee dichtbundels uitgekomen. In november 2011 won hij MC Theater's Hollandse Nieuwe Theatermakersprijs 2011. Een week later werd hij gearresteerd in Dordrecht voor zijn kunstproject Zwarte Piet Is Racisme. Op 30 oktober 2012 komt zijn nieuwste theaterstuk uit genaamd Geit In Blik bij Podium Mozaïek dat over de formatie van het nieuwe kabinet gaat.
Een Antiliaan die gearresteerd wordt, das zeldzaamquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Want Quinsy Gario is een typisch Nederlandse naam?
[ afbeelding ]
[..]
Dit is dus zijn enige kans om bekend te worden.
Ok, uitzonderingen daargelaten...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Wat is daar racistisch aan dan? Mogen zwarten blanken niet helpen?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik vind dat we dat eigenlijk moeten melden bij Art.1 want dat is natuurlijk pure discriminatie.. Een radioprogramma van een Antilliaan ROET in het eten noemen..quote:Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten
Maar de schoorsteen is zwart vanbinnen en niet kleurrijk als een regenboog.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Er is maar 1 ding achterlijk en ook nog hypocriet en het heeft te maken met een bepaalde godsdienst.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een achterlijke traditie
Afschaffen die hap
Wie heeft daar nou last van, je krijgt kadootjes.. Is toch heel wat leuker dan besneden (pure mishandeling) worden als klein kind toch? Daar hoor ik nooit iemand overquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Grappig, ik lees z'n biografie alsquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
http://framerframed.nl/wp(...)06/Quinsy-Gario1.jpg
[..]
Hand bijten die je voedt enzo.quote:Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft subsidie subsidie subsidie subsidie sponsoring subsidie studiefinanciering subsidie cultuursubsidie subsidiesubsidiesubsidie
Hou op, schei uit!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Precies, de crisis is nog lang niet erg genoeg blijkbaar. Godverjezus wat een treurnis.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:03 schreef Hathor het volgende:
Echt ...elk jaar rond deze tijd komen al die randdebielen weer onder hun stenen vandaan gekropen om tegen een kinderfeestje aan te trappen en de racismekaart te spelen....ongelofelijk.
Ha,ha precies. En het dan net zo spannend vinden en net zo hard schrikken als er op het raam wordt geklopt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hou op, schei uit!![]()
Toen ik erachter kwam dat mijn ouders me hadden voorgelogen over sinterklaas wou ik gelijk ook niet meer in god geloven. Sinterklaas had ik gezien tenslotte. God nog nooit.
Mijn pleegkinderen hebben altijd geweten dat sinterklaas een verklede man was. Ze genoten er desalniettemin met volle teugen van. Die voor de gekhouderij is dus niet echt nodig.
Ja echt wel! En of ze in de sfeer zitten hoor.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:35 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ha,ha precies. En het dan net zo spannend vinden en net zo hard schrikken als er op het raam wordt geklopt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Sinterklaas__.htmlquote:Kamervragen over Sinterklaasintocht
DEN HAAG -
De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders gaat Kamervragen stellen over de Sinterklaasintocht in Amsterdam. De intocht ligt onder vuur vanwege de aanwezigheid van Zwarte Piet.
De partij noemt alle ophef 'multi-cul gezeur'. De aanwezigheid van Zwarte Piet is voor de 21 bezwaarmakers reden om in actie te komen. Zij vinden dit discriminerend. De bezwaarschriftencommissie van de gemeente buigt zich over 2 weken over de kwestie.
Het fenomeen Zwarte Piet ligt al langer onder vuur. Bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Amsterdam hield de politie enkele activisten aan die pamfletten uitdeelden waarop ze Zwarte Piet als racistisch betitelden.
Assistent is verre van een slaaf.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:31 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
sinterklaasje kom maar binnen met je KNECHT
knecht (zn): assistent, bediende, dienaar, dienstbode, hulpje, lakei, ondergeschikte
Nog net geen slaaf inderdaad
Precies. Elke keer die slachtofferrol induiken schiet niet op.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Assistent is verre van een slaaf.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 21:21 schreef matthijst het volgende:
Sint zat te denken wat hij Quincy eens zou schenken
Deze neger met sjacherijnig hoofd,
had hij al jaren publiciteit beloofd.
Maar quincy was te lui om te werken,
Dat kon Sint overal aan merken;
Subsidie hier, uitkering daar,
Van Quincy's luiheid werd sint helemaal naar.
Maar wacht, dacht de oude slavenbaas,
misschien een beetje overhaast.
Ik laat Quincy gewoon landelijk janken,
als rasneger tussen al die blanken.
Laat hem huilen en jammeren dat het echt niet meer kan:
een neger als slaaf van een blanke man.
Dan heeft Quincy publiciteit en wordt hij blij,
en wordt elke blanke beticht van slavernij.
"Nee", dacht sint. Dit gaat allemaal te ver.
Die zwarte was altijd de grote ster;
Ik betaal de kadoo's en hij maakt schone schijn,
alsof al die kadoos van hemzelf zijn.
Piet blijft zwart, dat kost geen centje pijn
Laat hem kapot vallen, dat jankende pietenzwijn.
Je penis.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 22:42 schreef PrepperNL het volgende:
burqas wel maar sinterklaas niet rara wat klopt er niet.
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:21 schreef Trebo het volgende:
Ik probeer de domheid van dit soort mensen te bevatten, lukt me niet zo goed.
Zwarte piet is op geen enkele manier discriminerend, hij is zwart vanwege de schoorsteen waar hij doorheen moet, ZO ZWART ALS ROET.
Ongelofelijk.
Niet goed afgewerkt ("Het was toch maar aan de binnenkant?!"), Piet blijft met z'n lip ergens achter haken, bloeden, et voila: de rode lippen verklaard.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:24 schreef Specularium het volgende:
Maar de schoorsteen is gebouwd door illegale Polen.
Krijg je dat weer.
Ik ben er lekker op tijd mee en het is al vaker gezegd, maar ik herhaal het nog maar...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:38 schreef tong80 het volgende:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Geen Zwarte Piet is ook beledigendquote:Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Begrip voor de bezwaren? Heeft Amsterdam dan zoveel moeite met evenementen die niet innovatief en creatief zijn?quote:Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
En wat dacht je van de witte bonen? Of chocolade met hun zwart/wit smaken.quote:http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
Terechte klacht. Bruine bonen moeten ook worden afgeschaft net als zwartkijkers, maar die zijn toch al kleurenblind.
Och god, komt het aangeprate schuldgevoel over de "uitbuiting van de kolonieën" ook weer om de hoek kijken...quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:52 schreef Fides het volgende:
[..]Over domheid gesproken.
[ afbeelding ]
Het is FOK!. Da's pas een terecht bezwaar.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Fok die burgerinitiatieven
Ik vind het erg gezocht hoor.. Dat je je niet op mag maken als een 'coon' in de VS heeft te maken met de geschiedenis aldaar en is vanuit dat perspectief ook logisch.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:52 schreef Fides het volgende:
[..]Over domheid gesproken.
[ afbeelding ]
Aangepastquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:02 schreef tong80 het volgende:
[..]
Het is FOK!. Da's pas een terecht bezwaar.
Ik vind het kinderachtig. Er is niemand die Zwarte Pieten associeert met slaven.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Of sinterklaas met een goedgeefse turk.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:07 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik vind het kinderachtig. Er is niemand die Zwarte Pieten associeert met slaven.²
Dat klopt helemaal, geen grotere racist dan de aangepaste Medelanders.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:57 schreef Isee het volgende:
Het probleem is dat we in NL aandacht schenken aan dit soort zeurend volk.
Daarnaast; als er een bevolkingsgroep in NL veel racisten bevat dan zijn het wel onze sterk aangepaste Medelanders.
Alsof die 20 bezwaren ook maar iets doen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal, geen grotere racist dan de aangepaste Medelanders.
Het is echt te zielig voor woorden dat 20 mensen het plezier van duizenden mensen kunnen bederven.
Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:00 schreef raptorix het volgende:
Dat er uberhaupt resources verspilt worden om dit soort flauwekul te behandelen zegt genoeg, er staat hier op 300 meter van mijn huis een moskee in aanbouw, als dit gewoon particulier gefinancieerd word zal het me reet roesten mits ze gewoon beschaaft zijn, als ze maar niet om 5 uur s'ochtends gaan lopen blerren vanuit hun torens.
Nakomelingen van slaven maken daar dankbaar gebruik van door hun politieke correctheid om te toveren in aandacht en gratis geld.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting, dat kan je niet ontkennen. Het komt gewoon uit tijd dat dit nog geen issue was, en uit traditionele overwegingen is dit beeld grotendeels gehandhaafd.
Voor de multiculturele samenleving kraaide hier vrijwel geen haan naar, maar nu is het confronterend. Dat nakomelingen van slaven zich hierdoor gekleineerd voelen snap ik wel, ook al is het de intentie niet meer.
Volgens mij heeft zwarte piet niks met negers te maken. Het heeft ermee te maken dat de pieten door de schoorsteen moeten en door het roet zwart worden. En wat als het niet zo was? Wat maakt het uit? Dat gezeik altijd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting, dat kan je niet ontkennen. Het komt gewoon uit tijd dat dit nog geen issue was, en uit traditionele overwegingen is dit beeld grotendeels gehandhaafd.
Voor de multiculturele samenleving kraaide hier vrijwel geen haan naar, maar nu is het confronterend. Dat nakomelingen van slaven zich hierdoor gekleineerd voelen snap ik wel, ook al is het de intentie niet meer.
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:25 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Volgens mij heeft zwarte piet niks met negers te maken. Het heeft ermee te maken dat de pieten door de schoorsteen moeten en door het roet zwart worden
Vuurpeleton gaat niet lukken, wat kan je er tegen doen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:32 schreef Scorpie het volgende:
O god, elk jaar weer ditzelfde gezeik door landverraders.
Duitsland betaalt tot op de dag van vandaag aan Israël. In welke mate is de slavernij gecompenseerd? Ok, het is iets langer geleden maar je hoort nog vrijwel dagelijks over de holocaust. Gisteren nog in het nieuws dat er wel tig miljoen naar een concentratiekamp gaat.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:24 schreef Red_85 het volgende:
Alsof wij de Fransen nog steeds om schadevergoedingen vragen voor de inval van Napoleon.
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?quote:Zwarte piet is zwart. En als je je aan irriteert beledigd door voelt, moet je lekker uit de buurt blijven en er niet aan mee doen.
Nee. Gewoon nee. Dat jij die associatie maakt uit een of ander misplaatst schuldgevoel wil niet zeggen dat de rest van Nederland dat ook doet, of uberhaupt behoefte heeft aan moraalridders die even komen vertellen wat wel en niet goed is.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting
Landverraders?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:32 schreef Scorpie het volgende:
O god, elk jaar weer ditzelfde gezeik door landverraders.
Want er worden slavenliedjes gezonden, er worden slaven verhandeld op de markt, slaven worden gezweept en kinderen worden geleerd dat een slaaf hebben heel normaal is? Nee. Your argument is invalid.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:35 schreef Ludd het volgende:
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?
Dit kan je gewoon niet ontkennen. Als je dit geen racistische uiting vindt begrijp je niet wat die definitie behelst, of je bent een trol.quote:
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:37 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dit kan je gewoon niet ontkennen. Als je dit geen racistische uiting vind begrijp je niet wat die definitie behelst, of je bent echt dom.
Je kan best discussiëren in hoeverre dit een probleem is hoor, maar ontkennen dat het een racistische uiting is slaat nergens op.
Brand maar los. Ik hoor graag waarom het een slecht iets is dat kindertjes worden geleerd dat negers zwart zijn of waarom Sinterklaas verboden zou moeten worden.quote:"Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens."
Er wordt iemand geportretteerd op basis van zijn ras. Daar ben je het mee eens toch?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:39 schreef Scorpie het volgende:
rzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens." of waarom Sinterklaas verboden zou moeten worden.
Nee, de helpers van Sinterklaas worden afgebeeld als zijnde negers. Niet alle negers zijn de helpers van Sinterklaas, niet alle negers lopen rond in gekke pakjes en maillots en niet alle negers delen pakjes en snoep uit. Dat ben je met mij eens toch?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:40 schreef Ludd het volgende:
[..]
Er wordt iemand geportretteerd op basis van zijn ras. Daar ben je het mee eens toch?
Want de kleding die zwarte piet draagt is typische slavernij kleding? Daar heb je vast een bron van.quote:Door zijn kleding wordt ook duidelijk uiting gegeven aan het feit dat negers in die tijd als slaaf van blanken fungeerden.
Je hebt helemaal gelijk. De ene kant is iets te licht geraakt en de andere kant probeert halsstarrig hun cultuur te verdedigen. Handen af van onze zwarte piet. Voor sommige is dit de enige keer dat ze voor een neger opkomen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:15 schreef Fides het volgende:
[..]
Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.
Daarnaast moet je deze actie in een breder perspectief zien. Ik heb een paar van die gasten die hier achter zitten weleens gesproken, en het is heus niet zo heel bizar wat ze zeggen. Ik vind ze wel wat lichtgeraakt (maar ik kan niet anders dan bekennen dat er wel een racistisch element achter het Zwarte Piet figuur zit) en iets te aandachtsgeil, toch vind ik het ook prima dat iemand ons Nederlanders of wat minder mooie erfenissen uit ons (koloniale) verleden wijst.
Die reflex waar sommigen hier op dit forum (en elders) in schieten ("ga maar terug naar je eigen land", "ze zijn zelf de racisten", "Jankers!") vind ik ook wat treurig.
Jawelquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, de helpers van Sinterklaas worden afgebeeld als zijnde negers. Niet alle negers zijn de helpers van Sinterklaas
Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.quote:niet alle negers lopen rond in gekke pakjes en maillots en niet alle negers delen pakjes en snoep uit.
Het is kleding uit koloniale tijden die knechtjes van koloniale heersers droegen.quote:Want de kleding die zwarte piet draagt is typische slavernij kleding? Daar heb je vast een bron van.
Oke, dan houdt de discussie hier op. Als jij werkelijk wilt beweren dat elke neger de helper van Sinterklaas is dan kunnen we niet verder. No hard feelings.quote:
Oops, verkeerd gelezen. Ik las dat niet alle zwarte pieten een knecht van Sinterklaas waren. Niet goed gelezen, my bad.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, dan houdt de discussie hier op. Als jij werkelijk wilt beweren dat elke neger de helper van Sinterklaas is dan kunnen we niet verder. No hard feelings.
Vooruitquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:50 schreef Ludd het volgende:
[..]
Oops, verkeerd gelezen. Ik las dat niet alle zwarte pieten een knecht van Sinterklaas weten. Niet goed gelezen, my bad.
De context 'vroeger' bestaat in het huidige Sinterklaasfeest niet meer. Daarom is het ook zo verdomd lastig om hierover te discussieren, want 99% van de Nederlanders heeft geen flauw benul van de herkomst van Sinterklaas, laat staan dat ze bewust de degradatie van negers tot slaven steunen. Iets wat de tegenstanders maar al te graag ons willen doen geloven.quote:Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.
Door je de vrijheid terug te geven zodat je kunt doen en laten wat je wilt. Iedere aandachttrekkerij is hoerengedrag en misbruik maken van de situatie van je voorouders, voor je eigen gewin.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:35 schreef Ludd het volgende:
[..]
Duitsland betaalt tot op de dag van vandaag aan Israël. In welke mate is de slavernij gecompenseerd? Ok, het is iets langer geleden maar je hoort nog vrijwel dagelijks over de holocaust. Gisteren nog in het nieuws dat er wel tig miljoen naar een concentratiekamp gaat.
Europese joden in 1933: 10mln, doden in 1945 6 a 7mln over 12 jaar tijd...quote:Over de Trans-Atlantische slavenhandel hoor je veel minder terwijl dat in mijn optiek net zo erg was gezien de omvang en langdurige periode.
Op jou komt het over dat het een stereotype zwarte slaaf is. Voor ons is het een vrolijke hulp van een goedheiligman die aardig is voor koters. Een kind van 5 weet echt totaal niets en ziet ook echt niet dat het een neger is. Voor een kind is iedereen hetzelfde.quote:[..]
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?
Kleding die vroeger door een page werd gedragen dus.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:45 schreef Ludd het volgende:
[..]
[..]
Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.
[..]
Het is kleding uit koloniale tijden die knechtjes van koloniale heersers droegen.
Een boekje. De knecht was gekleed als page. en een page was een schildknaap van een ridder vanaf zijn zesde levensjaarquote:"Sint Nicolaas en zijn Knecht"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Page_%28jongen%29quote:Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families.
quote:Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië. Hij stierf op 6 december 342....[..] , de legende van de drie arme dochters die dankzij giften van Sint-Nicolaas konden trouwen, of de legende van het kind dat in het bad door Sint-Nicolaas werd behoed voor verbranding.[...].
Prima, ik heb alleen gezegd dat ik me voor kan stellen dat nakomeling van slaven hier aanstoot aan kunnen nemen, meer niet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:56 schreef Red_85 het volgende:
Op jou komt het over dat het een stereotype zwarte slaaf is. Voor ons is het een vrolijke hulp van een goedheiligman die aardig is voor koters.
Dat is met zekerheid niet waar. Vrijwel iedereen kent wel de verhalen van kleine kinderen die een neger, rond Sinterklaas, aan zien voor zwarte Piet. Toch? Ik heb dit in ieder geval zelf wel eens gezien.quote:Een kind van 5 weet echt totaal niets en ziet ook echt niet dat het een neger is. Voor een kind is iedereen hetzelfde.
Waar heb je het over? Nogmaals, ik heb alleen gezegd dat ik me voor kan stellen dat nakomeling van slaven hier aanstoot aan kunnen nemen, meer niet.quote:Over de rug van kleine kinderen en het bloed van je voorouders. Ziek zijn jullie.
Dat sowieso. De typische kleding van zwarte piet strookt totaal niet met de tijd waarin Sint Nicolaas geleefd heeft.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:02 schreef paddy het volgende:
[..]
Kleding die vroeger door een page werd gedragen dus.
Het is wel een verzonnen knecht trouwens
En wat is dat standpunt volgens jou?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:11 schreef 3-voud het volgende:
Ik snap dit soort discussies niet.
Ludd heeft zijn standpunt al ingenomen.
Iedereen zou pikzwart eindigen bij de eerste de beste gang door een schoonsteen. Of je van oorsprong zwart of blank bent. Dus niks discriminerend.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:20 schreef Revolution-NL het volgende:
De droef toeters weten niet eens waarom zwarte piet zwart is
Zwarte piet is allang niet meer ondergeschikt. Wat is het probleem met zijn komaf dan nog?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:48 schreef Fides het volgende:
Owja, dan schoorsteen verhaal weerToch knap dat ze kroeshaar krijgen, rode lippen, etc. maar dan hun pakje wel schoon is
Kom op zeg.
De geschiedenis van de slavernij is bekend en mag gerust een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis genoemd worden, daar zal ook niemand een probleem mee hebben. Wat me echter wél stoort, is dat niet het volledige verhaal achter de slavernij en de omstandigheden in het Nederland van toen verteld wordt. Veel slaven waren nl. leden van stammen, die verslagen waren door andere stammen en waarbij de overwinnaars de verliezers doodleuk aan de "boze blanke man" verkochten. Bovendien waren de leefomstandigheden van het gros der Nederlanders in die tijd op zijn zachtst gezegd ook verre van florissant. Het fenomeen van "lijfeigene" bestond toen weliswaar niet meer, maar de veelal kleine boertjes vochten indertijd ook gewoon keihard voor hun bestaan. Het verhaal dat Nederland als geheel enorm verdiend heeft aan de slavernij is dan ook regelrechte propaganda...quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:15 schreef Fides het volgende:
[..]
Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.
Daarnaast moet je deze actie in een breder perspectief zien. Ik heb een paar van die gasten die hier achter zitten weleens gesproken, en het is heus niet zo heel bizar wat ze zeggen. Ik vind ze wel wat lichtgeraakt (maar ik kan niet anders dan bekennen dat er wel een racistisch element achter het Zwarte Piet figuur zit) en iets te aandachtsgeil, toch vind ik het ook prima dat iemand ons Nederlanders of wat minder mooie erfenissen uit ons (koloniale) verleden wijst.
Die reflex waar sommigen hier op dit forum (en elders) in schieten ("ga maar terug naar je eigen land", "ze zijn zelf de racisten", "Jankers!") vind ik ook wat treurig.
Ik vind dat het stammenoorlogverhaal de laatste tijd teveel als excuus wordt gebruikt. Juist hier wordt niet het volledige verhaal vertelt.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 13:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De geschiedenis van de slavernij is bekend en mag gerust een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis genoemd worden, daar zal ook niemand een probleem mee hebben. Wat me echter wél stoort, is dat niet het volledige verhaal achter de slavernij en de omstandigheden in het Nederland van toen verteld wordt. Veel slaven waren nl. leden van stammen, die verslagen waren door andere stammen en waarbij de overwinnaars de verliezers doodleuk aan de "boze blanke man" verkochten. Bovendien waren de leefomstandigheden van het gros der Nederlanders in die tijd op zijn zachtst gezegd ook verre van florissant. Het fenomeen van "lijfeigene" bestond toen weliswaar niet meer, maar de veelal kleine boertjes vochten indertijd ook gewoon keihard voor hun bestaan. Het verhaal dat Nederland als geheel enorm verdiend heeft aan de slavernij is dan ook regelrechte propaganda...
Ze werden dus wel degelijk als slaaf gebruikt na een overwinning. En toen er wat aan te verdienen viel werd er meer oorlog gevoerd. De grootste misdadigers waren de mensen die ze tot slaaf maakten en verkochten. In heel veel gevallen waren dat toch de leiders van andere stammen. Ja, er zullen vast ook slaven ontvoerd zijn. Net als de blanke slaven die uit huis werden ontvoerd. als seksslavin of zich dood moesten werken (kregen nauwelijks eten)quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:16 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ik vind dat het stammenoorlogverhaal de laatste tijd teveel als excuus wordt gebruikt. Juist hier wordt niet het volledige verhaal vertelt.
Het karakter en de aantallen van de slavernij veranderde volledig toen de Portugezen en Nederlanders zich er mee gingen bemoeien. Na een verloren strijd kon je slaaf worden, echter konden de rollen ook zo omdraaien als jou stam de volgende strijd won. Maar het belangrijkste verschil is dat Nederlanders er een industrie van maakten. Door de grote vraag en de Ashanti met vuurwapens te betalen veranderde de stammenstrijd in een klopjacht.
Aanvulling: Het was voor 'de blanken' niet mogelijk de binnenlanden in te trekken. Zij bleven derhalve in hun kust/haven forten. De stammen kwamen de slaven geheel uit eigen belang en eigen initiatief brengen. Niet onder druk van dwang van die blanken dus. Sterker nog; Toen de slavernij werd afgeschaft braken er bij diverse forten onlusten uit onder de stammen jegens de blanken omdat zij de slaven niet meer af wilden nemen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 13:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
De geschiedenis van de slavernij is bekend en mag gerust een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis genoemd worden, daar zal ook niemand een probleem mee hebben. Wat me echter wél stoort, is dat niet het volledige verhaal achter de slavernij en de omstandigheden in het Nederland van toen verteld wordt. Veel slaven waren nl. leden van stammen, die verslagen waren door andere stammen en waarbij de overwinnaars de verliezers doodleuk aan de "boze blanke man" verkochten. Bovendien waren de leefomstandigheden van het gros der Nederlanders in die tijd op zijn zachtst gezegd ook verre van florissant. Het fenomeen van "lijfeigene" bestond toen weliswaar niet meer, maar de veelal kleine boertjes vochten indertijd ook gewoon keihard voor hun bestaan. Het verhaal dat Nederland als geheel enorm verdiend heeft aan de slavernij is dan ook regelrechte propaganda...
En die grote vraag kwam niet van de 'Ollanders' maar van de Amerikanen.. Vergeet niet dat de Nederlanders gewoon tussenhandelaren waren. Ze maakten niemand tot slaaf maar kochten op en verkochten door. Zowel het vraag als het aanbod verhaal kan je dus niet zo maar bij Nederland neerleggen. Dat is veel te kortzichtig.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:16 schreef stalybridge het volgende:
Door de grote vraag veranderde de stammenstrijd in een klopjacht.
Dat beweerde ik ook niet. Hoewel het wel deels eigen vraag was door plantages in Suriname en toen nog Brazilië. Ik stelde enkel dat het karakter veranderde door de trans-Atlantische slavernij en dat de stammenstrijd teveel als excuus wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En die grote vraag kwam niet van de 'Ollanders' maar van de Amerikanen.. Vergeet niet dat de Nederlanders gewoon tussenhandelaren waren. Ze maakten niemand tot slaaf maar kochten op en verkochten door. Zowel het vraag als het aanbod verhaal kan je dus niet zo maar bij Nederland neerleggen. Dat is veel te kortzichtig.
Ben je nog niet meteen onschuldig in mijn ogen. Net als geen enkel land onschuldig is.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En die grote vraag kwam niet van de 'Ollanders' maar van de Amerikanen.. Vergeet niet dat de Nederlanders gewoon tussenhandelaren waren. Ze maakten niemand tot slaaf maar kochten op en verkochten door. Zowel het vraag als het aanbod verhaal kan je dus niet zo maar bij Nederland neerleggen. Dat is veel te kortzichtig.
Je draait het om. De Afrikanen (en de nakomelingen van slaven) gebruiken de handel als smoes om zelf geen verantwoording te dragen. Het is pas sinds kort dat er wat tegengas wordt gegeven en er sporadisch eens naar de Afrikanen zelf gewezen wordt.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:17 schreef stalybridge het volgende:
Dat beweerde ik ook niet. Hoewel het wel deels eigen vraag was door plantages in Suriname en toen nog Brazilië. Ik stelde enkel dat het karakter veranderde door de trans-Atlantische slavernij en dat de stammenstrijd teveel als excuus wordt gebruikt.
Het gaat mij eerlijk gezegd nog niet eens zo zeer om de schuldvraag, als meer om het hameren op de slachtofferrol door nakomelingen van slaven. Er is immers op enig moment in de geschiedenis met vrijwel ieder "volk" wel een keer op een beestachtige wijze omgesprongen. De meeste voorouders van autochtone Nederlanders zullen in de middeleeuwen waarschijnlijk ook maar gewoon horige of lijfeigene geweest zijn, net zoals ze in latere eeuwen als goedkoop en vervangbaar productiemiddel misbruikt zijn. Hoe hard sommige afstammelingen van slaven ook zeuren, het gros der Nederlanders hoeft helemaal geen boete te doen als het om de slavernij gaat, omdat hun voorouders helemaal nooit in een positie verkeerd hebben dat ze daadwerkelijk van de slavernij geprofiteerd hebben.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 16:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je draait het om. De Afrikanen (en de nakomelingen van slaven) gebruiken de handel als smoes om zelf geen verantwoording te dragen. Het is pas sinds kort dat er wat tegengas wordt gegeven en er sporadisch eens naar de Afrikanen zelf gewezen wordt.
De enige oplossing is een alliantie van de betrokken landen; In Afrika, Portugal, Nederland, GB, Brazilië, Argentinië, USA enz. Schade vergoeding door 3 gelijke delen. 1 voor de verkopers, 1 voor de handelaren , 1 voor de opkopers.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het gaat mij eerlijk gezegd nog niet eens zo zeer om de schuldvraag, als meer om het hameren op de slachtofferrol door nakomelingen van slaven. Er is immers op enig moment in de geschiedenis met vrijwel ieder "volk" wel een keer op een beestachtige wijze omgesprongen. De meeste voorouders van autochtone Nederlanders zullen in de middeleeuwen waarschijnlijk ook maar gewoon horige of lijfeigene geweest zijn, net zoals ze in latere eeuwen als goedkoop en vervangbaar productiemiddel misbruikt zijn. Hoe hard sommige afstammelingen van slaven ook zeuren, het gros der Nederlanders hoeft helemaal geen boete te doen als het om de slavernij gaat, omdat hun voorouders helemaal nooit in een positie verkeerd hebben dat ze daadwerkelijk van de slavernij geprofiteerd hebben.
Klopt en "we" kochten die slaven van arabieren vooral uit turkije en marokko.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je hoort ook zoveel over Spanjaarden die ons overlast opleveren...... (Was Sint nu een Pool, Roemeen, Bulgaar, Albanees, Nigeriaan, Somalier, Kroaat, Servier, Antilliaan, enz..)quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:07 schreef Webschip het volgende:
Sinterklaas is wel een buitenlander. Weet de PVV dat wel?
Sinterklaas is/was een Turk toch ?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 22:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Je hoort ook zoveel over Spanjaarden die ons overlast opleveren...... (Was Sint nu een Pool, Roemeen, Bulgaar, Albanees, Nigeriaan, Somalier, Kroaat, Servier, Antilliaan, enz..)
Geboren in Patara (ook Turkije), overleden in Myra.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 23:26 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Sinterklaas is/was een Turk toch ?
Of was hij alleen in Turkije begraven ?
De mensen die schuldig waren zijn allang dood. Of moeten we maar voor eeuwig WOII nadragen aan de Duitsers ?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Ben je nog niet meteen onschuldig in mijn ogen. Net als geen enkel land onschuldig is.
Uiteraard mee eens.Had "was"moeten invullen i.p.v is.quote:Op zondag 6 oktober 2013 01:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De mensen die schuldig waren zijn allang dood. Of moeten we maar voor eeuwig WOII nadragen aan de Duitsers ?
Was in die tijd nog het Byzantijnse rijk als ik het goed heb. Maar goed. Er komt dus weer een openbare hoorzitting dus waarschijnlijk speelt geld geen rol.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 23:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geboren in Patara (ook Turkije), overleden in Myra.
Van Patara maar Myra stelt qua afstand niet veel voor.
Ja, maar later geemigreerd naar Spanje met zijn bootquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 23:26 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Deden meer Turken dat maarquote:Op zondag 6 oktober 2013 09:58 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ja, maar later geemigreerd naar Spanje met zijn boot
quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:23 schreef Synthercell het volgende:
Gemeente Amsterdam voert een psychologische oorlog tegen 'haar' burgers.
Men mis/gebruikt het sinterklaasfeest om nationalistische gevoelens inwoners op te krikken, en zo kan de politiek daar weer een slag uit slaan.
Dat mag hij zeker, maar het is natuurlijk nogal kansloos om iedereen met een andere mening weg te zetten als racist of te bannen, als je zelf zo "vecht" om een einde aan dit maatschappelijke onrecht te maken.quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:18 schreef Fides het volgende:
Verder mag hij 't toch gewoon racistisch vinden,ongedacht van wat andere mensen op Aruba er van vinden?
Dus zelfs Sinterklaas ontkomt niet aan de flanken?quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:23 schreef Synthercell het volgende:
Gemeente Amsterdam voert een psychologische oorlog tegen 'haar' burgers.
Men mis/gebruikt het sinterklaasfeest om nationalistische gevoelens inwoners op te krikken, en zo kan de politiek daar weer een slag uit slaan.
Het feit dat jij hem (? of wie exact heb je 't) telkens 'die neger' en 'die zwarte' noemt vind ik ook niet echt in je voordeel spreken.quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:45 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat mag hij zeker, maar het is natuurlijk nogal kansloos om iedereen met een andere mening weg te zetten als racist of te bannen, als je zelf zo "vecht" om een einde aan dit maatschappelijke onrecht te maken.
Dictatoriaal bijna. En sneu.
En 21 klachten/3000 likes. Waar heb je het over op bijna 17.000.000 mensen.
Die neger moet gewoon niet zo janken. Als je vraagt wat het probleem precies is, of hij zich als neger identificeert met iemand met zululippen een kroeskop en gouden oorbellen, dan krijg je een lulverhaal dat het daar niet om gaat.
Neu, die zwarte, probeert in NL Amerikaanse toestanden aan te halen. Met z'n "blackface" gezeik. Straks ook geen neger meer, maar het "n-woord". En zwarte piet heet voortaan "getinte medelander". Nu alleen nog even alle liedjes en verhaaltjes aanpassen en klaar, weer wat historie uitgewist.
Dit heeft niets meer met historisch besef te maken, het is een kinderfeest met 'n moraal: braaf zijn betekent kadootjes. Het belangrijkste lijkt me dat het een familiefeest is; gedichtjes, kadootjes voor elkaar kopen, veel snoepen en vooral leuk voor de kleintjes.quote:Op zondag 6 oktober 2013 11:34 schreef Fides het volgende:
[..]
Het feit dat jij hem (? of wie exact heb je 't) telkens 'die neger' en 'die zwarte' noemt vind ik ook niet echt in je voordeel spreken.
Die zoeloelippen, kroeskop en oorbellen is gewoon een ouderwetse (19-mid 20e eeuwse) karikatuur van een Afrikaan, sla de oude Kuifje er maar op na.
Tuurlijk overdrijft hij 't een beetje maar misschien is dat wel nodig om een keer een volwassen discussie over dit onderwerp te krijgen. Bovendien zijn er blijkbaar mensen in geinteresseerd, want op een of andere manier haalt 't iniatief ondanks de relatief kleine steun bij dee petitie en op de fb account toch elke keer het landelijk nieuws.
Over historie gesproken, ik vind juist dat we wat meer historisch besef moeten krijgen. Waarom is Zwarte Piet zo extreem belangrijk als 'cultureel erfgoed', maar slaan we de zwartere pagina's uit ons verleden vrijwel over bij de geschiedenisles?
Hij was daar iig bisschop.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 23:26 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Nee jij ziet het verkeerd. Dit traditionele feest wordt al jaren lang gevierd en nooit is men gaan klagen. Dit is een trent van de laatste jaren. Het is racistisch om in een land te gaan wonen en daar de tradities willen veranderen. Als ik in bijv. Afrika ga wonen en ze doen daar een bepaalde traditie ga ik toch ook niet klagen dat er geen blanke aan mee doet.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Euhm in NL worden natuurlijk geen allochtonen geboren?quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:54 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Het is racistisch om in een land te gaan wonen en daar de tradities willen veranderen.
Ja ook natuurlijk, maar dat bedoelde ik er niet mee. Het is gewoon stom dat men zich daar nu ineens druk over gaat maken. Ik ga toch ook niet in een ander land moeilijk lopen doen bij hun tradities. Tradities zijn nu eenmaal land / cultuurgebonden en die krijg je erbij als je daar woont. En als je het niet leuk vind, dan vier je het toch niet.quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:09 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Euhm in NL worden natuurlijk geen allochtonen geboren?
En als je het als ouder niet zou waarderen, zou je je kids ook verbieden het te vieren bijv op school en het schoentje thuis te zetten?quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ik ga toch ook niet in een ander land moeilijk lopen doen bij hun tradities. Tradities zijn nu eenmaal land / cultuurgebonden en die krijg je erbij als je daar woont. En als je het niet leuk vind, dan vier je het toch niet.
Er zijn er genoeg die het thuis niet vieren en de kids op school gewoon mee laten doen. Zo kan je ook de kerstman afschaffen omdat hij een dierenbeul is en dat lilliputters zijn slaaf zijn.quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
En als je het als ouder niet zou waarderen, zou je je kids ook verbieden het te vieren bijv op school en het schoentje thuis te zetten?
vrijheid van meningsuiting hèquote:Op maandag 7 oktober 2013 11:37 schreef matthijst het volgende:
Ik vind het vooral vermoeiend dat ze zo verontwaardigd doen als iemand zegt dat hij niks racistisch ziet in het sinterklaasfeest en dat ook nooit zo heeft gezien.
oeps roet ja sorry even verkeerd getyptquote:Op maandag 7 oktober 2013 12:24 schreef Alentejana het volgende:
Hij is niet zwart van de rook, maar van het roet.
Los daarvan is het niet onwaarschijnlijk dat het van oorsprong best een moor was, daar die rijkelijk aanwezig waren op het iberisch schiereiland en omgeving als je een beetje in de geschiedenis duikt, maar waarom dat dan meteen minder of een slaaf zou moeten zijn?
Wees blij dat er twee "rassen" samen vertegenwoordigd zijn in een feest. Vind ik een positief voorbeeld.
Dat volwassenen er iets slechts van maken komt door hun eigen opvattingen. Maar die moeten ze niet door gaan geven aan hun kinderen die het concept van ongelijkheid op basis van kleur niet zouden moeten kennen.
Overigens zijn het voor kinderen net zulke sprookjesfiguren als een heks of een fee...
2 rassen? of verkleedfeestje van 2 rassen? in een feest ook vertegenwoordigd door 2 rassen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 12:24 schreef Alentejana het volgende:
Wees blij dat er twee "rassen" samen vertegenwoordigd zijn in een feest. Vind ik een positief voorbeeld.
Dat volwassenen er iets slechts van maken komt door hun eigen opvattingen. Maar die moeten ze niet door gaan geven aan hun kinderen die het concept van ongelijkheid op basis van kleur niet zouden moeten kennen.
20 bezwaren, bijna een meerderheid.quote:maar dat is mijn mening maar. als sinterklaas eventueel wordt afgeschaft dan wordt het afgeschaft (of gewijzigd), ik zou het jammer vinden maar ik respecteer het uiteindelijke besluit mits de meerderheid van dit land ermee instemt
lolquote:Op maandag 7 oktober 2013 12:55 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
20 bezwaren, bijna een meerderheid.
Al die anders gekleurde pieten komen duidelijk uit de koker van een stelletje geitenwollenkutmongolen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Gohhhhh dat lijkt wel racisme.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 21:21 schreef matthijst het volgende:
Blanke pieten, roze pieten, mahoniekleurige pieten, beige pieten. ?quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:23 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Al die anders gekleurde pieten komen duidelijk uit de koker van een stelletje geitenwollenkutmongolen.
Hallo, rassen staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Of dat nou een groene elf en een paarse heks is, of een roze koningin met een blauwe vogel of een witte man in een jurk en een zwarte man in pofbroek... Diversiteit is altijd een goed voorbeeld, omdat die ook aanwezig is in de groepen waarin kinderen tegenwoordig leven. Dan moet je niet gaan zeiken over eventuele achtergronden die totaal niet bekend zijn bij kinderen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 12:48 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
2 rassen? of verkleedfeestje van 2 rassen? in een feest ook vertegenwoordigd door 2 rassen?
Ja, want als je een zwart hulpje hebt, ben je racistisch. Duidelijk.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Hahahahaha, de tering wat een naïviteit hier.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zeker. Alleen beetje dictatoriaal gedrag als iemand het niet met ze eens is. Maar goed, lekker laten zwammen die stumperdjes denk ik. Al vrees ik dat de gemeente Amsterdam het allemaal oh zo erg vind dat er 21 klachten zijn binnengekomen.quote:
Wat een vereringquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef Alentejana het volgende:
Zo is het verdeeld, de zwarten zijn zelfs in de meerderheid, en nog is er gezeik?
Het is niet door volwassenen bedacht om het zo te vieren?quote:Voor kinderen zijn ze gewoon "Zwarte Piet" en dat kon net zo goed "Groene Kees" zijn. Ze denken niet "neger piet", zwart is voor hen niet meer dan een kleur. Tot volwassenen zich ermee gaan bemoeien.
Gebrek aan humor zie je inderdaad wel vaker bij die racismefetisjisten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gohhhhh dat lijkt wel racisme.
Maar dat kan toch niet ?
Er is helemaal geen racisme in Nederland ....
Werd het nog verder in het verleden niet zonder zwarte Piet gevierd? Of klopt dat niet?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef gelly het volgende:
Aangezien het een kinderfeestje is, en het kinderen geen hol uitmaakt of een piet zwart, geel of groen is, waarom dan Zwarte Piet idd niet afschaffen ? Het is immers toch een commercieel bedenksel dat geen historische achtergrond heeft. Nou ja, die is er wel, maar dan van een enkele neger als knecht van Sinterklaas.De rest is er later bij verzonnen, vooral na WO 2.
Wat is het bezwaar om ipv Zwarte Pieten, gewoon Pieten te doen ?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:24 schreef Alentejana het volgende:
Op welke grond zouden Zwarte Pieten moeten worden afgeschaft?
Thieme kom er maar in!quote:Dierenbeulerij, zo´n paard het dak op laten gaan?
Het gaat ze om de outfits: ze mogen geen gouden oorbellen, geen rode lippenstift, geen gekleurde outfits meer aan. En ze mogen uiteraard niet meer zwart zijn, maar random kleuren met roetveven op het gezicht.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat is het bezwaar om ipv Zwarte Pieten, gewoon Pieten te doen ?
En dan wel zwart? Of moeten ze dan ook wit? Dan discrimineer je weer, want waarom alleen witten, zijn die soms beter?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:26 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat is het bezwaar om ipv Zwarte Pieten, gewoon Pieten te doen ?
Elk feest is door volwassenen bedacht. Je punt is?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef anonymoussie het volgende:
Het is niet door volwassenen bedacht om het zo te vieren?
Daar kan geen kind wat aan doen, lijkt me duidelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |