sinterklaasje kom maar binnen met je KNECHTquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:02 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zwarte Piet is zwart door schoorsteenrook, duh. En vraag eens aan kinderen of ze Zwarte Piet als slaaf zien, wedden dat geen één kind ja zegt? Het is echt zo kwestie van mensen die te graag politiek correct willen zijn.
probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende wasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Peunage het volgende:
[..]
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.
Vroeger was iedereen nog domquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende was
Als blanke fabrieksarbeider of huismeid was je in de jaren '20 ook niet meer dan een domme arbeidskracht of bediende. Dan is er dus niets discriminerend aan dat óók zwarten soms slechts domme bedienden zijn. Immers waren zowel blanken als zwarten domme bedienden of knechten van hun 'baas'.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
probeer maar eens wat kinderboekjes uit de jaren 20-50 te vinden over sinterklaas bij een antiquair dan zul je zien dat het voor jouw tijd wel een domme bediende was
Het gaat natuurlijk over deze tijd.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
http://kunst-en-cultuur.i(...)aanse-god-wodan.htmlquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:18 schreef De_Ilias het volgende:
Sinterklaas is gewoon het herinneren van de superieure Blanke man was.
Wie wordt er hier beledigd? Zwarte Piet?quote:Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend
In hoeverre wordt Zwarte Piet anders behandeld in gelijke gevallen?quote:en discriminerend
Niks "herinneren" en "was", IS!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:18 schreef De_Ilias het volgende:
Sinterklaas is gewoon het herinneren van de superieure Blanke man was.
dat is inderdaad wel het grootste voordeel en speculaas uiteraardquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit. Wat een kutfeest. Het enige goede aan Sinterklaas is dat ik dagelijks pepernoten en taai taai kan vreten op m'n werk
Denk eerder uit de hoek waar ook die BartSmit blertoeters vandaan komen...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:58 schreef arjan1112 het volgende:
Zeker weer de Surinamers die moeilijk doen ofzo
De geschiedenis van de blanke slaven hoor je nooit wat over trouwens.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:23 schreef Peunage het volgende:
Gelukkig zijn er nog mensen die zich bezig houden met dit soort belangrijke dingen. Dat zou ik nou nooit doen.
Een boekje. De knecht was gekleed als page. en een page was een schildknaap van een ridder vanaf zijn zesde levensjaarquote:"Sint Nicolaas en zijn Knecht"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Page_%28jongen%29quote:Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families.
Precies! Ik snap die ophef echt niet. Ik heb als kind Zwarte Piet eigenlijk ook nooit geassocieerd met negers. Het was meer een soort sprookjes- of stripfiguur.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:49 schreef reddevil1408 het volgende:
Ik zie het verband tussen een goed uitgevoerd toneelstuk tijdens een kinderfeest en racisme niet, maar dat zal wel aan mij liggen en heb ik een te nuchtere kijk op het leven.
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:42 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies! Ik snap die ophef echt niet. Ik heb als kind Zwarte Piet eigenlijk ook nooit geassocieerd met negers. Het was meer een soort sprookjes- of stripfiguur.
Vast wel joh, zitten ook zeikerds tussen. Het zijn net mensen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:55 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.
Denk ook dat het geen donkere mensen zijn die hier over vallen..
Want Quinsy Gario is een typisch Nederlandse naam?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:55 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Jij en veel mensen denken idd zo. Maar er zijn altijd zeikerds die denken er anders over.
Denk ook dat het geen donkere mensen zijn die hier over vallen..
Dit is dus zijn enige kans om bekend te worden.quote:Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft Theater-, Film- en Televisiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en is begonnen aan Comparative Women's Studies in Culture and Politics. Hij heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten dat twee wekelijks op Mart Radio wordt uitgezonden. Hij is lid van het Pan-Afrikaans kunstenaars collectief State of L3, het Antilliaans schrijverscollectief Simia Literario, redactielid van Andy's Art & Culture Market en redacteur bij Space Invaders. Van zijn hand zijn twee dichtbundels uitgekomen. In november 2011 won hij MC Theater's Hollandse Nieuwe Theatermakersprijs 2011. Een week later werd hij gearresteerd in Dordrecht voor zijn kunstproject Zwarte Piet Is Racisme. Op 30 oktober 2012 komt zijn nieuwste theaterstuk uit genaamd Geit In Blik bij Podium Mozaïek dat over de formatie van het nieuwe kabinet gaat.
Een Antiliaan die gearresteerd wordt, das zeldzaamquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Want Quinsy Gario is een typisch Nederlandse naam?
[ afbeelding ]
[..]
Dit is dus zijn enige kans om bekend te worden.
Ok, uitzonderingen daargelaten...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Wat is daar racistisch aan dan? Mogen zwarten blanken niet helpen?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
Ik vind dat we dat eigenlijk moeten melden bij Art.1 want dat is natuurlijk pure discriminatie.. Een radioprogramma van een Antilliaan ROET in het eten noemen..quote:Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten
Maar de schoorsteen is zwart vanbinnen en niet kleurrijk als een regenboog.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
Er is maar 1 ding achterlijk en ook nog hypocriet en het heeft te maken met een bepaalde godsdienst.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een achterlijke traditie
Afschaffen die hap
Wie heeft daar nou last van, je krijgt kadootjes.. Is toch heel wat leuker dan besneden (pure mishandeling) worden als klein kind toch? Daar hoor ik nooit iemand overquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
Grappig, ik lees z'n biografie alsquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
http://framerframed.nl/wp(...)06/Quinsy-Gario1.jpg
[..]
Hand bijten die je voedt enzo.quote:Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft subsidie subsidie subsidie subsidie sponsoring subsidie studiefinanciering subsidie cultuursubsidie subsidiesubsidiesubsidie
Hou op, schei uit!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
Precies, de crisis is nog lang niet erg genoeg blijkbaar. Godverjezus wat een treurnis.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:03 schreef Hathor het volgende:
Echt ...elk jaar rond deze tijd komen al die randdebielen weer onder hun stenen vandaan gekropen om tegen een kinderfeestje aan te trappen en de racismekaart te spelen....ongelofelijk.
Ha,ha precies. En het dan net zo spannend vinden en net zo hard schrikken als er op het raam wordt geklopt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hou op, schei uit!![]()
Toen ik erachter kwam dat mijn ouders me hadden voorgelogen over sinterklaas wou ik gelijk ook niet meer in god geloven. Sinterklaas had ik gezien tenslotte. God nog nooit.
Mijn pleegkinderen hebben altijd geweten dat sinterklaas een verklede man was. Ze genoten er desalniettemin met volle teugen van. Die voor de gekhouderij is dus niet echt nodig.
Ja echt wel! En of ze in de sfeer zitten hoor.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:35 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ha,ha precies. En het dan net zo spannend vinden en net zo hard schrikken als er op het raam wordt geklopt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Sinterklaas__.htmlquote:Kamervragen over Sinterklaasintocht
DEN HAAG -
De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders gaat Kamervragen stellen over de Sinterklaasintocht in Amsterdam. De intocht ligt onder vuur vanwege de aanwezigheid van Zwarte Piet.
De partij noemt alle ophef 'multi-cul gezeur'. De aanwezigheid van Zwarte Piet is voor de 21 bezwaarmakers reden om in actie te komen. Zij vinden dit discriminerend. De bezwaarschriftencommissie van de gemeente buigt zich over 2 weken over de kwestie.
Het fenomeen Zwarte Piet ligt al langer onder vuur. Bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Amsterdam hield de politie enkele activisten aan die pamfletten uitdeelden waarop ze Zwarte Piet als racistisch betitelden.
Assistent is verre van een slaaf.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:31 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
sinterklaasje kom maar binnen met je KNECHT
knecht (zn): assistent, bediende, dienaar, dienstbode, hulpje, lakei, ondergeschikte
Nog net geen slaaf inderdaad
Precies. Elke keer die slachtofferrol induiken schiet niet op.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Assistent is verre van een slaaf.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 21:21 schreef matthijst het volgende:
Sint zat te denken wat hij Quincy eens zou schenken
Deze neger met sjacherijnig hoofd,
had hij al jaren publiciteit beloofd.
Maar quincy was te lui om te werken,
Dat kon Sint overal aan merken;
Subsidie hier, uitkering daar,
Van Quincy's luiheid werd sint helemaal naar.
Maar wacht, dacht de oude slavenbaas,
misschien een beetje overhaast.
Ik laat Quincy gewoon landelijk janken,
als rasneger tussen al die blanken.
Laat hem huilen en jammeren dat het echt niet meer kan:
een neger als slaaf van een blanke man.
Dan heeft Quincy publiciteit en wordt hij blij,
en wordt elke blanke beticht van slavernij.
"Nee", dacht sint. Dit gaat allemaal te ver.
Die zwarte was altijd de grote ster;
Ik betaal de kadoo's en hij maakt schone schijn,
alsof al die kadoos van hemzelf zijn.
Piet blijft zwart, dat kost geen centje pijn
Laat hem kapot vallen, dat jankende pietenzwijn.
Je penis.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 22:42 schreef PrepperNL het volgende:
burqas wel maar sinterklaas niet rara wat klopt er niet.
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:21 schreef Trebo het volgende:
Ik probeer de domheid van dit soort mensen te bevatten, lukt me niet zo goed.
Zwarte piet is op geen enkele manier discriminerend, hij is zwart vanwege de schoorsteen waar hij doorheen moet, ZO ZWART ALS ROET.
Ongelofelijk.
Niet goed afgewerkt ("Het was toch maar aan de binnenkant?!"), Piet blijft met z'n lip ergens achter haken, bloeden, et voila: de rode lippen verklaard.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:24 schreef Specularium het volgende:
Maar de schoorsteen is gebouwd door illegale Polen.
Krijg je dat weer.
Ik ben er lekker op tijd mee en het is al vaker gezegd, maar ik herhaal het nog maar...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:38 schreef tong80 het volgende:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Geen Zwarte Piet is ook beledigendquote:Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Begrip voor de bezwaren? Heeft Amsterdam dan zoveel moeite met evenementen die niet innovatief en creatief zijn?quote:Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
En wat dacht je van de witte bonen? Of chocolade met hun zwart/wit smaken.quote:http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
Terechte klacht. Bruine bonen moeten ook worden afgeschaft net als zwartkijkers, maar die zijn toch al kleurenblind.
Och god, komt het aangeprate schuldgevoel over de "uitbuiting van de kolonieën" ook weer om de hoek kijken...quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:52 schreef Fides het volgende:
[..]Over domheid gesproken.
[ afbeelding ]
Het is FOK!. Da's pas een terecht bezwaar.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Fok die burgerinitiatieven
Ik vind het erg gezocht hoor.. Dat je je niet op mag maken als een 'coon' in de VS heeft te maken met de geschiedenis aldaar en is vanuit dat perspectief ook logisch.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 07:52 schreef Fides het volgende:
[..]Over domheid gesproken.
[ afbeelding ]
Aangepastquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:02 schreef tong80 het volgende:
[..]
Het is FOK!. Da's pas een terecht bezwaar.
Ik vind het kinderachtig. Er is niemand die Zwarte Pieten associeert met slaven.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het gezeik over zwarte piet ieder jaar is ook een traditie, inmiddels
Of sinterklaas met een goedgeefse turk.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:07 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik vind het kinderachtig. Er is niemand die Zwarte Pieten associeert met slaven.²
Dat klopt helemaal, geen grotere racist dan de aangepaste Medelanders.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:57 schreef Isee het volgende:
Het probleem is dat we in NL aandacht schenken aan dit soort zeurend volk.
Daarnaast; als er een bevolkingsgroep in NL veel racisten bevat dan zijn het wel onze sterk aangepaste Medelanders.
Alsof die 20 bezwaren ook maar iets doen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal, geen grotere racist dan de aangepaste Medelanders.
Het is echt te zielig voor woorden dat 20 mensen het plezier van duizenden mensen kunnen bederven.
Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:00 schreef raptorix het volgende:
Dat er uberhaupt resources verspilt worden om dit soort flauwekul te behandelen zegt genoeg, er staat hier op 300 meter van mijn huis een moskee in aanbouw, als dit gewoon particulier gefinancieerd word zal het me reet roesten mits ze gewoon beschaaft zijn, als ze maar niet om 5 uur s'ochtends gaan lopen blerren vanuit hun torens.
Nakomelingen van slaven maken daar dankbaar gebruik van door hun politieke correctheid om te toveren in aandacht en gratis geld.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting, dat kan je niet ontkennen. Het komt gewoon uit tijd dat dit nog geen issue was, en uit traditionele overwegingen is dit beeld grotendeels gehandhaafd.
Voor de multiculturele samenleving kraaide hier vrijwel geen haan naar, maar nu is het confronterend. Dat nakomelingen van slaven zich hierdoor gekleineerd voelen snap ik wel, ook al is het de intentie niet meer.
Volgens mij heeft zwarte piet niks met negers te maken. Het heeft ermee te maken dat de pieten door de schoorsteen moeten en door het roet zwart worden. En wat als het niet zo was? Wat maakt het uit? Dat gezeik altijd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting, dat kan je niet ontkennen. Het komt gewoon uit tijd dat dit nog geen issue was, en uit traditionele overwegingen is dit beeld grotendeels gehandhaafd.
Voor de multiculturele samenleving kraaide hier vrijwel geen haan naar, maar nu is het confronterend. Dat nakomelingen van slaven zich hierdoor gekleineerd voelen snap ik wel, ook al is het de intentie niet meer.
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:25 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Volgens mij heeft zwarte piet niks met negers te maken. Het heeft ermee te maken dat de pieten door de schoorsteen moeten en door het roet zwart worden
Vuurpeleton gaat niet lukken, wat kan je er tegen doen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:32 schreef Scorpie het volgende:
O god, elk jaar weer ditzelfde gezeik door landverraders.
Duitsland betaalt tot op de dag van vandaag aan Israël. In welke mate is de slavernij gecompenseerd? Ok, het is iets langer geleden maar je hoort nog vrijwel dagelijks over de holocaust. Gisteren nog in het nieuws dat er wel tig miljoen naar een concentratiekamp gaat.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:24 schreef Red_85 het volgende:
Alsof wij de Fransen nog steeds om schadevergoedingen vragen voor de inval van Napoleon.
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?quote:Zwarte piet is zwart. En als je je aan irriteert beledigd door voelt, moet je lekker uit de buurt blijven en er niet aan mee doen.
Nee. Gewoon nee. Dat jij die associatie maakt uit een of ander misplaatst schuldgevoel wil niet zeggen dat de rest van Nederland dat ook doet, of uberhaupt behoefte heeft aan moraalridders die even komen vertellen wat wel en niet goed is.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:19 schreef Ludd het volgende:
Zwarte Piet is ook gewoon een racistische uiting
Landverraders?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:32 schreef Scorpie het volgende:
O god, elk jaar weer ditzelfde gezeik door landverraders.
Want er worden slavenliedjes gezonden, er worden slaven verhandeld op de markt, slaven worden gezweept en kinderen worden geleerd dat een slaaf hebben heel normaal is? Nee. Your argument is invalid.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:35 schreef Ludd het volgende:
Het gaat er niet om dat hij zwart is. Het gaan om een stereotypering van een zwarte slaaf. Dat onderscheid snap je toch?
Dit kan je gewoon niet ontkennen. Als je dit geen racistische uiting vindt begrijp je niet wat die definitie behelst, of je bent een trol.quote:
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:37 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dit kan je gewoon niet ontkennen. Als je dit geen racistische uiting vind begrijp je niet wat die definitie behelst, of je bent echt dom.
Je kan best discussiëren in hoeverre dit een probleem is hoor, maar ontkennen dat het een racistische uiting is slaat nergens op.
Brand maar los. Ik hoor graag waarom het een slecht iets is dat kindertjes worden geleerd dat negers zwart zijn of waarom Sinterklaas verboden zou moeten worden.quote:"Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens."
Er wordt iemand geportretteerd op basis van zijn ras. Daar ben je het mee eens toch?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:39 schreef Scorpie het volgende:
rzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens." of waarom Sinterklaas verboden zou moeten worden.
Nee, de helpers van Sinterklaas worden afgebeeld als zijnde negers. Niet alle negers zijn de helpers van Sinterklaas, niet alle negers lopen rond in gekke pakjes en maillots en niet alle negers delen pakjes en snoep uit. Dat ben je met mij eens toch?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:40 schreef Ludd het volgende:
[..]
Er wordt iemand geportretteerd op basis van zijn ras. Daar ben je het mee eens toch?
Want de kleding die zwarte piet draagt is typische slavernij kleding? Daar heb je vast een bron van.quote:Door zijn kleding wordt ook duidelijk uiting gegeven aan het feit dat negers in die tijd als slaaf van blanken fungeerden.
Je hebt helemaal gelijk. De ene kant is iets te licht geraakt en de andere kant probeert halsstarrig hun cultuur te verdedigen. Handen af van onze zwarte piet. Voor sommige is dit de enige keer dat ze voor een neger opkomen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:15 schreef Fides het volgende:
[..]
Verschil is dat dit feest natuurlijk gedeeltelijk publiek gefinancierd wordt. Lijkt me niet zo gek dat deze gasten hier dan bezwaar tegen maken als zij het aanstoot nemen aan bepaalde elementen van dit feestje.
Daarnaast moet je deze actie in een breder perspectief zien. Ik heb een paar van die gasten die hier achter zitten weleens gesproken, en het is heus niet zo heel bizar wat ze zeggen. Ik vind ze wel wat lichtgeraakt (maar ik kan niet anders dan bekennen dat er wel een racistisch element achter het Zwarte Piet figuur zit) en iets te aandachtsgeil, toch vind ik het ook prima dat iemand ons Nederlanders of wat minder mooie erfenissen uit ons (koloniale) verleden wijst.
Die reflex waar sommigen hier op dit forum (en elders) in schieten ("ga maar terug naar je eigen land", "ze zijn zelf de racisten", "Jankers!") vind ik ook wat treurig.
Jawelquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, de helpers van Sinterklaas worden afgebeeld als zijnde negers. Niet alle negers zijn de helpers van Sinterklaas
Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.quote:niet alle negers lopen rond in gekke pakjes en maillots en niet alle negers delen pakjes en snoep uit.
Het is kleding uit koloniale tijden die knechtjes van koloniale heersers droegen.quote:Want de kleding die zwarte piet draagt is typische slavernij kleding? Daar heb je vast een bron van.
Oke, dan houdt de discussie hier op. Als jij werkelijk wilt beweren dat elke neger de helper van Sinterklaas is dan kunnen we niet verder. No hard feelings.quote:
Oops, verkeerd gelezen. Ik las dat niet alle zwarte pieten een knecht van Sinterklaas waren. Niet goed gelezen, my bad.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, dan houdt de discussie hier op. Als jij werkelijk wilt beweren dat elke neger de helper van Sinterklaas is dan kunnen we niet verder. No hard feelings.
Vooruitquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:50 schreef Ludd het volgende:
[..]
Oops, verkeerd gelezen. Ik las dat niet alle zwarte pieten een knecht van Sinterklaas weten. Niet goed gelezen, my bad.
De context 'vroeger' bestaat in het huidige Sinterklaasfeest niet meer. Daarom is het ook zo verdomd lastig om hierover te discussieren, want 99% van de Nederlanders heeft geen flauw benul van de herkomst van Sinterklaas, laat staan dat ze bewust de degradatie van negers tot slaven steunen. Iets wat de tegenstanders maar al te graag ons willen doen geloven.quote:Wat doen ze dan? Overigens is die veelvoud aan zwarte Pieten betrekkelijk recent. Vroeger had je maar één zwarte piet. De persoonlijk knecht/slaaf van Sint Nicolaas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |