Ik ook niet, ik loop elke dag met een groot schild rond voor het geval dat mijn moeder me opeens aanvalt, kan echt niet vertrouwen na sinterklaasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
Owja, en ze krijgen ook kroeshaar, gouden oorbellen en 'moorse' kleding door de schoorsteen ofzo? Ik vind het moeilijk te ontkennen dat zwarte piet een 'neger' moet voorstellen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef Taurus het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, dat is een keuze in interpretatie. Het zijn helpers die zwart zijn door roet. De kadootjes worden door de schoorsteen gebracht. Nu kun je zeggen dat dat er aan de haren is bijgetrokken om het niet racistisch te maken, maar zo wordt het wel verteld. Het is part of the story.
Dat jij ervoor kiest om de racistische uitleg in stand te houden, begrijp ik niets van. En dat is nu net wat ik die klagers verwijt; waarom maak jij zoiets (weer) racistisch?
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar waarom zou je dat willen als het racistische element allang verdwenen is?
Veel plezier met hopen danquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:39 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Alleen al vanwege jankerds, zoals jou en die Quincy, hoop ik dat die "achterlijke traditie" nog tot in lengte van dagen gevierd zal blijven worden...
Hij is volwaardig partner van sinterklaas. Dan boeit de kleur toch niet meer?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
Hebben 'negers' volgens jou van dit soort pakjes aan? En gouden oorbellen in? Ik ontken niet dat dat figuur een afkomst heeft uit een tijd waarin racisme aan de orde van de dag was, ik zeg alleen dat dat racistische element nu een andere uitleg heeft gekregen. Die in elk boek en bij zowel volwassen als bij kinderen volledig geaccepteerd is, tegenstanders zijn nogmaals de enige mensen die dat racistische verhaal er maar bij willen betrekken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef Fides het volgende:
[..]
Owja, en ze krijgen ook kroeshaar, gouden oorbellen en 'moorse' kleding door de schoorsteen ofzo? Ik vind het moeilijk te ontkennen dat zwarte piet een 'neger' moet voorstellen.
Hoe moet hij er dan uitzien volgens jou?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:46 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Prima dat je dat zo ziet, maar laat zwarte piet er dan niet als een 19e eeuwse karikatuur van een neger eruit zien..
Moeten zich niet bemoeien met een volksfeest waar ze niets van begrijpen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
mensen die niet Nederlands zijn
Als iemand die eruit ziet als iemand die door schoorstenen klimt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hoe moet hij er dan uitzien volgens jou?
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Jij vindt sinterklaas blijkbaar racistisch, da's jouw mening en en dat is verder dan ook geen enkel probleem. Er is echter geen mens of wet, die jou VERPLICHT sinterklaas te vieren...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat racistische zou er niet meer zijn als de pieten niet meer zwart zouden zijn. Want voor mensen die niet Nederlands zijn komt het nog steeds aardig racistisch over ook al hebben we Piet aangepast, minder dom gemaakt, hij kan zelfs praten etc hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
En waarom niet? Dat herinnert jou aan een tijd waarin je het zo moeilijk had in je moorse pakje in laten we zeggen 1850?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:46 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Prima dat je dat zo ziet, maar laat zwarte piet er dan niet als een 19e eeuwse karikatuur van een neger eruit zien..
Doe ik ook niet, zeker dit jaar niet dan zit ik aan het strand ergens aan de Indische Oceaanquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Jij vindt sinterklaas blijkbaar racistisch, da's jouw mening en en dat is verder dan ook geen enkel probleem. Er is echter geen mens of wet, die jou VERPLICHT sinterklaas te vieren...
Dus alle kleurtjes mogen behalve zwart? Ik vind het nogal discriminerend.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Peunage het volgende:
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.
Zullen we al het topic openen over het afschaffen van particulier vuurwerk op oud en nieuw? Hebben we dat namelijk ook al vast weer gehad.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het gezeik over zwarte piet ieder jaar is ook een traditie, inmiddels
Dan ook maar nooit meer allochtonen aannemen.. dat is racistisch want dan zijn zij de 'werknemer' van de blanke 'werkgever'.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef controlaltdelete het volgende:
hij blijft de (zwarte) knecht/hulpje van blanke Klaas
+ dat de zwarte pieten over bovenmenselijke vaardigheden beschikken. Ieder gebouw kunnen beklimmen, , alles wat ieder kind zegt onthouden en documenteren, de namen weten van alle kinderen, met paard en al over daken rijden en van dak tot dak springen, geheel geruisloos en zonder brokken te maken, ongelookflijk snel cadeaus kunnen verpakken..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:
"Zwarte piet is de assistent van Sinterklaas en is zwart door het roet uit de schoorstenen".
En al dat gezeik over dat er alleen 'zwarten' voor Sinterklaas werken:
A) Alle zwarte Pieten klimmen door schoorstenen.. dus ze worden allemaal zwart
B) Dan ook maar alle loondienst functies voor mensen met een donkere huidskleur afschaffen in Nederland?
Het feest bijstellen? Prima, maar afschaffen? Wat een kul, wat een aanval op de Nederlandse cultuur! Bijgesteld is het al behoorlijk. Zwarte Piet is niet meer alleen, maar met een hele groep. Zwarte Piet spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde allochtoon en we hebben ook vrouwelijke Zwarte Pieten. We zouden nog iets verder kunnen gaan door de schmink slordiger aan te brengen maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Nog tien jaar en we gaan kerken slopen omdat ze 'kwetsend' zouden zijn voor allochtonen.
Ik zou al die andere kleuren mijden als de pest. Gekleurde rook/roet moet wel zwaar giftig zijn!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
Gewoon helemaal geen zwarte Pieten meer, weg met dat zwarte verhaal. Ik vond die gekleurde Pieten van een poos gelee niet eens zo gek maar vanuit de volwassenen kwam daar een hoop commentaar op zeg. Ik denk dat het voor kinderen niet eens zoveel uitmaakt, na 2 jaar weten ze al niet meer beter.
Fo sho als een volbloed gangstah rapper...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sintquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan ook maar nooit meer allochtonen aannemen.. dat is racistisch want dan zijn zij de 'werknemer' van de blanke 'werkgever'.
Zijn idee is in landen als Zuid-Afrika en Zimbabwe doodnormaal. Maar dan niet in de zin van dat zwarten niet moeten worden aangenomen, maar dat blanke directeuren ontslagen moeten worden om plaats te maken. Maar het doel komt natuurlijk op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sint
Ook schoorsteenvegers verkleden zich na hun werk. Zwarte Pieten ook. Alleen gaan zij zo vaak door schoorstenen dat ze het roet niet meer van hun huid afkrijgen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Spatzmann het volgende:
Trek hem een overall aan en zwarte vegen over het gezicht en je bent klaar. Geen oorbellen, lipstick en andere rare dingen.
Die vergelijking gaat sowieso niet werken. De werkvloer is niet bepaald rookvrij.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet. Bovendien moet de werkvloer een afspiegeling zijn van de maatschappij misschien ook een tip voor de Sint
Het kruis is echter bij een aantal gemeenten al van zijn mijter gehaald.. Zou ook aanstootgevend zijn..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Taurus het volgende:
Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.
Die pakjes zijn ook niet het probleem. Ik snap alleen niet waarom die afrokapsels en rode lippen noodzakelijk zijn. Dat krijg je echt niet als je door de schoorsteen klimt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
En waarom niet? Dat herinnert jou aan een tijd waarin je het zo moeilijk had in je moorse pakje in laten we zeggen 1850?Sinterklaas zelf ziet er toch ook niet hedendaags uit, daar wordt ook goed veel lol om gemaakt hoor. Ik hoor geen priester klagen.
Hoe dan ook, er valt van alles tegenin te brengen, maar waarom zou je.. Ik snap niet dat mensen het zo willen zien.
Net zoals de Islam en al die andere idiote religiesquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een achterlijke traditie
Afschaffen die hap
Jij bent niet echt snugger; onder dat roet zitten alle soorten, rassen en seksen. Volgens mij hebben we er zelfs homoseksuele en lesbische Pieten tussen lopen!quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De werkvloer is niet bepaald rookvrij.
Ziet er wel veel mooier uit. Ik draag ook dagelijks lippenstift.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:08 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Die pakjes zijn ook niet het probleem. Ik snap alleen niet waarom die afrokapsels en rode lippen noodzakelijk zijn. Dat krijg je echt niet als je door de schoorsteen klimt.
Nou zo'n afrokapsel begin je hier (A'dam) toch al wat vaker te zien. Zag er vandaag nog ene met zelfs zo'n kam erin zoals ze in de 70s ook dedenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:13 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ziet er wel veel mooier uit. Ik draag ook dagelijks lippenstift.En wat de afrokapsels betreft; zo ziet 'ie er nu eenmaal uit. Ik weet niet of jij dagelijks donkere mensen ziet, maar die hebben allerlei soorten kapsels, net als jij en ik. Een afrokapsel is geloof ik de mode niet, nu.
Mijn punt is dat het gewoon een icoon is geworden, een figuur. En die ziet er nu eenmaal zo uit en lijkt op niemand. Je kunt toch niet serieus menen dat als je Umberto Tan of Prem of P Diddy of Snoop dogg of Lion of hoe die nu weer mag heten of Usain Bolt naast 'n zwarte piet zet, jij het verschil niet ziet. Of duidelijke overeenkomsten.
Who cares hoe het was dat het ooit zo was is jammer maar om daar nu dingen voor te laten is ook gewoon enorm stom.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
Een kam er in?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:20 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nou zo'n afrokapsel begin je hier (A'dam) toch al wat vaker te zien. Zag er vandaag nog ene met zelfs zo'n kam erin zoals ze in de 70s ook deden
Zo'n kam speciaal voor afrohaar met van die brede pinnen.Vroeger zag je dat wel vaker.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:21 schreef Taurus het volgende:
[..]
Een kam er in?Een hanenkam? Gemixt met een afrokapsel?
Maar het was vandaag, in de tram.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:23 schreef Pvoesss het volgende:
jij blijft wel goed in het verleden hangen met je vroeger!
Zat hij wel achterin?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Maar het was vandaag, in de tram.
Zo dacht ik zelf en de klas ook toen. Ik heb altijd zo gedacht en iets anders was nooit in me opgekomen tot dat er nieuws over is gekomen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:53 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb het net even aan mijn jongste zoon (13) gevraagd. Geheel onbevangen zei hij:
"Zwarte piet is de assistent van Sinterklaas en is zwart door het roet uit de schoorstenen".
Waarom is het racistisch als een blanke man zwarte mannen onder zich heeft werken?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
In dat geval wil ik ook een BDSM-Piet in leer en latex en hoge hakken, kan dat geregeld worden? 14% van de Nederlanders doet aan SM, dus vreemd om die buiten te sluiten op zo'n belangrijk kinderfeest.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Tijd voor een vrouwenquotum dus?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |