Zwarte piet is het slimme hulpje en de rechterhand van de goedheiligman. Hij weet het vaak zelfs beter dan sinterklaas en hij zou niet zonder hem kunnen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:09 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.
Natuurlijk zien kinderen het racistische tintje nog niet maar er zit toch iets niet zuivers aan.
Aan de afkomst van het figuur Zwarte Piet is wellicht iets niet zuiver, maar aan de beleving nu, de traditie nu én hoe het nu wordt uitgelegd is niets negatiefs. En daar gaat het om, lijkt me.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:09 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zo zijn er meer theorieen: ZP zou een demoon zijn geweest, of een afstammeling van de zwarte raven of toch een zwart slaafje die door de heiligman zou zijn gekocht.
Natuurlijk zien kinderen het racistische tintje nog niet maar er zit toch iets niet zuivers aan.
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zwarte piet is het slimme hulpje en de rechterhand van de goedheiligman. Hij weet het vaak zelfs beter dan sinterklaas en hij zou niet zonder hem kunnen.
Er is niks discriminerends aan zwarte piet. Hij is een volwaardig partner.
Misschien moet je je Engelse vrienden eens zwarte piet laten spelen? Al die blije kindergezichten, onafhankelijk van of ze er nu in geloven of niet, ze vinden het allemaal prachtig.. Dat heeft niets met discriminatie te maken maar alles met een volksfeest. Als kind associeerde ik ZP niet eens met zwarte mensen. En hoe kunnen buitenlanders (oh de ironie) een oordeel vellen over een traditie waar ze niet in zitten, waar ze niet alles vanaf weten en waarmee verder geen vlieg kwaad wordt gedaan?
Er staat toch 'is' in dat betoog? Hij spreekt in tegenwoordige tijd. Niemand betwist de afkomst, dat doet toch helemaal niet ter zake als het nu heel anders is?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
Een achterlijke traditiequote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:28 schreef Dagonet het volgende:
Een subsidietrekker die een eeuwenoude traditie om zeep wil helpen, flikker toch op.
Vind ik niet. Je houdt toch iets in stand met een racistisch randje, de grote goedzak de wijze heiligman is blank en zijn helpers zijn zwart. Blij dat ik geen kids heb om daar noodgedwongen aan mee te doen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er staat toch 'is' in dat betoog? Hij spreekt in tegenwoordige tijd. Niemand betwist de afkomst, dat doet toch helemaal niet ter zake als het nu heel anders is?
Nee, nu spreek je jezelf tegen. Je houdt iets in stand zonder dat racistische randje. Dat lijkt me juist de bedoeling.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:30 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je houdt toch iets in stand met een racistisch randje, de grote goedzak de wijze heiligman is blank en zijn helpers zijn zwart. Blij dat ik geen kids heb om daar noodgedwongen aan mee te doen.
Natuurlijk verandert er dan iets. Dat is als Bert zonder Ernie. En van Ernie opeens Herman maken gaat ook niet werken hoor, dan takelt 't gewoon af. Dat hoeft voor jou niets te betekenen, maar er zijn veel mensen (en veel kinderen) voor wie dat buitengewoon jammer is.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:31 schreef Fides het volgende:
Het zwarte piet gebeuren is ook achterlijk. Dat figuur gewoon weghalen en er verandert geen klap voor het feest zelf, maar het racistische element is wel verdwenen.
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:32 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, nu spreek je jezelf tegen. Je houdt iets in stand zonder dat racistische randje. Dat lijkt me juist de bedoeling.
Daarvoor weet ik eigenlijk niet voldoende van de geschiedenis van de de sinterklaastraditie. Ik weet wel dat er betwijfeld wordt of het wel echt een zwarte knecht was, of een verbastering van de de raven van Odin, bv. Er zijn verschillende ideeën over de oorsprong.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Dat is ie inmiddels geworden door de jaren heen gelukkig, maar voorheen was Zwarte Piet toch echte de domme zwarte kracht van Sinterklaas die nog niet eens behoorlijk kon praten en werd gecorrigeerd door st Nicolaas. Door de tijd is dat bijgedraaid maar van oorsprong had het toch echt een racistisch tintje.
Dit. Duizend maal dit.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:53 schreef Haagshe_Harry het volgende:
Belachelijk, blijkbaar durven we hier in Nederland niet meer te zeggen: "Dit hoort bij ONZE cultuur. We doen er niemand kwaad mee, dus laat dit stukje bij ons."
Oh wat zijn we bang om racisme verweten te krijgen!
Als kind heb ik de zwarte pieten nooit zo ervaren. Ze kwamen eerder als een stel gekke clowns over dan een domme zwarte kracht.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:24 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, dat is een keuze in interpretatie. Het zijn helpers die zwart zijn door roet. De kadootjes worden door de schoorsteen gebracht. Nu kun je zeggen dat dat er aan de haren is bijgetrokken om het niet racistisch te maken, maar zo wordt het wel verteld. Het is part of the story.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstman met zijn elven en rendieren ofzo?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daarvoor weet ik eigenlijk niet voldoende van de geschiedenis van de de sinterklaastraditie. Ik weet wel dat er betwijfeld wordt of het wel echt een zwarte knecht was, of een verbastering van de de raven van Odin, bv. Er zijn verschillende ideeën over de oorsprong.
Maar hoe dan ook als dat nu is rechtgetrokken, dan is het toch goed?
ik denk niet dat het fair is om een traditie alleen op historische gronden te bljven afkeuren.
Maar waarom zou je dat willen als het racistische element allang verdwenen is?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstamn met zijn elven en rendieren ofzo?
Alleen al vanwege jankerds, zoals jou en die Quincy, hoop ik dat die "achterlijke traditie" nog tot in lengte van dagen gevierd zal blijven worden...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een achterlijke traditie
Afschaffen die hap
Verdwijnen door de tand des tijds is iets anders. Verdwijnen door het beladen te maken is negatief, dan is het niet 'doodgebloed' maar weg geprotesteerd. Lijkt mij voor 'n kinder/familiefeest nogal overtrokken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:38 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Er zijn wel meer tradities die door de tand des tijds verdwijnen wat is daar mis mee? Daar komt wel weer wat anders voor in plaats, de kerstamn met zijn elven en rendieren ofzo?
Dit. Wat een kutfeest. Het enige goede aan Sinterklaas is dat ik dagelijks pepernoten en taai taai kan vreten op m'n werkquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat liegen tegen je kinderen heb ik altijd een rare traditie gevonden. Nadat ik erachter kwam dat Sinterklaas helemaal niet bestond heb ik m'n ouders nooit meer echt kunnen vertrouwen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |