abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131893639
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:23 schreef Synthercell het volgende:
Gemeente Amsterdam voert een psychologische oorlog tegen 'haar' burgers.
Men mis/gebruikt het sinterklaasfeest om nationalistische gevoelens inwoners op te krikken, en zo kan de politiek daar weer een slag uit slaan.
Dus zelfs Sinterklaas ontkomt niet aan de flanken? :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_131894645
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:45 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat mag hij zeker, maar het is natuurlijk nogal kansloos om iedereen met een andere mening weg te zetten als racist of te bannen, als je zelf zo "vecht" om een einde aan dit maatschappelijke onrecht te maken.
Dictatoriaal bijna. En sneu.

En 21 klachten/3000 likes. Waar heb je het over op bijna 17.000.000 mensen.
Die neger moet gewoon niet zo janken. Als je vraagt wat het probleem precies is, of hij zich als neger identificeert met iemand met zululippen een kroeskop en gouden oorbellen, dan krijg je een lulverhaal dat het daar niet om gaat.

Neu, die zwarte, probeert in NL Amerikaanse toestanden aan te halen. Met z'n "blackface" gezeik. Straks ook geen neger meer, maar het "n-woord". En zwarte piet heet voortaan "getinte medelander". Nu alleen nog even alle liedjes en verhaaltjes aanpassen en klaar, weer wat historie uitgewist.
Het feit dat jij hem (? of wie exact heb je 't) telkens 'die neger' en 'die zwarte' noemt vind ik ook niet echt in je voordeel spreken.
Die zoeloelippen, kroeskop en oorbellen is gewoon een ouderwetse (19-mid 20e eeuwse) karikatuur van een Afrikaan, sla de oude Kuifje er maar op na.
Tuurlijk overdrijft hij 't een beetje maar misschien is dat wel nodig om een keer een volwassen discussie over dit onderwerp te krijgen. Bovendien zijn er blijkbaar mensen in geinteresseerd, want op een of andere manier haalt 't iniatief ondanks de relatief kleine steun bij dee petitie en op de fb account toch elke keer het landelijk nieuws.
Over historie gesproken, ik vind juist dat we wat meer historisch besef moeten krijgen. Waarom is Zwarte Piet zo extreem belangrijk als 'cultureel erfgoed', maar slaan we de zwartere pagina's uit ons verleden vrijwel over bij de geschiedenisles?
  zondag 6 oktober 2013 @ 12:06:53 #253
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_131895357
Ik noem hem telkens bewust die neger en die zwarte omdat hij zelf ook van overdrijven houdt.
Wie kaatst blabla.

Waarom mensen dit stukje cultuur willen verdedigen? Geen idee, persoonlijk haat ik jankerds. Zwart of wit.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_131895853
Not this shit again.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_131896048
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 11:34 schreef Fides het volgende:

[..]

Het feit dat jij hem (? of wie exact heb je 't) telkens 'die neger' en 'die zwarte' noemt vind ik ook niet echt in je voordeel spreken.
Die zoeloelippen, kroeskop en oorbellen is gewoon een ouderwetse (19-mid 20e eeuwse) karikatuur van een Afrikaan, sla de oude Kuifje er maar op na.
Tuurlijk overdrijft hij 't een beetje maar misschien is dat wel nodig om een keer een volwassen discussie over dit onderwerp te krijgen. Bovendien zijn er blijkbaar mensen in geinteresseerd, want op een of andere manier haalt 't iniatief ondanks de relatief kleine steun bij dee petitie en op de fb account toch elke keer het landelijk nieuws.
Over historie gesproken, ik vind juist dat we wat meer historisch besef moeten krijgen. Waarom is Zwarte Piet zo extreem belangrijk als 'cultureel erfgoed', maar slaan we de zwartere pagina's uit ons verleden vrijwel over bij de geschiedenisles?
Dit heeft niets meer met historisch besef te maken, het is een kinderfeest met 'n moraal: braaf zijn betekent kadootjes. Het belangrijkste lijkt me dat het een familiefeest is; gedichtjes, kadootjes voor elkaar kopen, veel snoepen en vooral leuk voor de kleintjes.

Dat is alles. Als je hier een historische betekenis aan wilt geven (en niet cultureel) wordt het inderdaad beladen, dat moet je dus helemaal niet willen. Waarom is het in godesnaam belangrijk om te weten waar dit vandaan komt? Het wordt al jaren op onschuldige en zeer uitbundige wijze gevierd, daar moeten we niets mee verder. Gewoon zo laten.

Ik zeg het nog maar eens; de enige die hier een gevoelige zaak van maken en er blijkbaar racistische gedachten op nahouden zijn die klagers zelf. In die kinderhoofdjes en in de hoofden van de ouders en van de juffen en meesters zitten geen rotte ideeën met betrekking tot het sinterklaasfeest.

En los hiervan; er zijn helemaal geen 'zwartere pagina's', we hoeven ons niet te schamen voor 'n mentaliteit van honderden jaren geleden. Armere blanke mensen waren in vergelijking met de tegenwoordige tijd in een ver verleden net zo goed de sjaak. De wereld was op nog veel meer terreinen niet mooi. Ik heb op de basisschool én op de middelbare school gewoon les gehad over slavernij, daar was niets geheimzinnigs aan. Laat staan dat dat ook maar enig verband heeft met het sinterklaasfeest zoals dat de afgelopen decennia wordt gevierd.
pi_131899295
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 23:26 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Sinterklaas is/was een Turk toch ?
Of was hij alleen in Turkije begraven ?

:@
Hij was daar iig bisschop.
pi_131900645
waaom mogen er eigenlijk geen witte pieten zijn? racistisch hoor.

beetje witte piet discrimineren.
  zondag 6 oktober 2013 @ 15:03:38 #258
28167 matthijst
pi_131900710
Witte pieten heten clowns?
pi_131930155
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:35 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Jij ziet het verkeerd. Het blijft racistisch vanwege de de blanke sint met al zijn zwarte (!!!) helpers.
Nee jij ziet het verkeerd. Dit traditionele feest wordt al jaren lang gevierd en nooit is men gaan klagen. Dit is een trent van de laatste jaren. Het is racistisch om in een land te gaan wonen en daar de tradities willen veranderen. Als ik in bijv. Afrika ga wonen en ze doen daar een bepaalde traditie ga ik toch ook niet klagen dat er geen blanke aan mee doet.
Haters gonna hate.
pi_131930479
quote:
99s.gif Op maandag 7 oktober 2013 10:54 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]
Het is racistisch om in een land te gaan wonen en daar de tradities willen veranderen.
Euhm in NL worden natuurlijk geen allochtonen geboren?
pi_131930752
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:09 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Euhm in NL worden natuurlijk geen allochtonen geboren?
Ja ook natuurlijk, maar dat bedoelde ik er niet mee. Het is gewoon stom dat men zich daar nu ineens druk over gaat maken. Ik ga toch ook niet in een ander land moeilijk lopen doen bij hun tradities. Tradities zijn nu eenmaal land / cultuurgebonden en die krijg je erbij als je daar woont. En als je het niet leuk vind, dan vier je het toch niet.
Haters gonna hate.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:26:57 #262
28167 matthijst
pi_131930903
Typisch Nederland; tijd teveel, druk maken om onnozele dingen zoals een zwarte piet die zwart is. De neger heet nota bene "Piet", waar maak je je druk om. De knecht van Sinterklaas.

knecht (meervoud: knechten, knechts) 1(m) mannelijke bediende

Opeens komt de negro-fashionpolice voorbij en die gaat dan lopen janken over 100-jaar oude outfits en gouden oorringen. Of dat rode lipstick uit de tijd is in 2013.
pi_131930943
quote:
99s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:21 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Ik ga toch ook niet in een ander land moeilijk lopen doen bij hun tradities. Tradities zijn nu eenmaal land / cultuurgebonden en die krijg je erbij als je daar woont. En als je het niet leuk vind, dan vier je het toch niet.
En als je het als ouder niet zou waarderen, zou je je kids ook verbieden het te vieren bijv op school en het schoentje thuis te zetten?
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:37:02 #264
28167 matthijst
pi_131931192
Ik vind het vooral vermoeiend dat ze zo verontwaardigd doen als iemand zegt dat hij niks racistisch ziet in het sinterklaasfeest en dat ook nooit zo mheeft gezien. Dan krijg je als opmerking iets als: 'dat jij het niet zo ziet wil niet zeggen dat het niet zo is. Dit zijn de feiten, kijk maar op wikipedia'.
Alsof we hier in Nederland al honderden jaren KKK-feestjes houden waarbij de nikkers moeten werken voor de grote blanke sint.
Die chantageredenatie: als je vindt dat zwarte piet zwart moet blijven dan ben je een botte racist, een PVV-stemmer, en heb je het IQ van een etc, etc...

Volk is niet voor rede vatbaar, en publiciteit vergaren met een leus als "Zwarte Piet is racisme" lijkt mij niet de meest geschikte manier om medestanders te krijgen. Tenzij het grote doel natuurlijk is om in de media te komen, want dat lukt die attention whore aardig.
pi_131931491
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:28 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

En als je het als ouder niet zou waarderen, zou je je kids ook verbieden het te vieren bijv op school en het schoentje thuis te zetten?
Er zijn er genoeg die het thuis niet vieren en de kids op school gewoon mee laten doen. Zo kan je ook de kerstman afschaffen omdat hij een dierenbeul is en dat lilliputters zijn slaaf zijn.
Haters gonna hate.
pi_131931537
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:37 schreef matthijst het volgende:
Ik vind het vooral vermoeiend dat ze zo verontwaardigd doen als iemand zegt dat hij niks racistisch ziet in het sinterklaasfeest en dat ook nooit zo heeft gezien.
vrijheid van meningsuiting hè
pi_131932217
ok dus de zwarte piet is zwart door schoorsteenroet, zeggen meerdere mensen hier, maar waarom heeft bijna elke zwarte piet dan afro/krullend haar, is dat ook toeval? niet dat ik klaag over zwarte pieten en ik vind dit ook belachelijk maar dat ik vind het wel grappig dat ze allemaal afro haar hebben behalve die muziekpiet (maar kijk dan naar little richard) maar dus niet negroïde zijn

als je de sint door de schoorsteen douwde dan had hij ook niet ineens krullend haar, niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door .Masturbatron. op 07-10-2013 12:39:14 ]
pi_131932546
Hij is niet zwart van de rook, maar van het roet.
Los daarvan is het niet onwaarschijnlijk dat het van oorsprong best een moor was, daar die rijkelijk aanwezig waren op het iberisch schiereiland en omgeving als je een beetje in de geschiedenis duikt, maar waarom dat dan meteen minder of een slaaf zou moeten zijn?

Wees blij dat er twee "rassen" samen vertegenwoordigd zijn in een feest. Vind ik een positief voorbeeld.
Dat volwassenen er iets slechts van maken komt door hun eigen opvattingen. Maar die moeten ze niet door gaan geven aan hun kinderen die het concept van ongelijkheid op basis van kleur niet zouden moeten kennen.

Overigens zijn het voor kinderen net zulke sprookjesfiguren als een heks of een fee...
pi_131932876
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:24 schreef Alentejana het volgende:
Hij is niet zwart van de rook, maar van het roet.
Los daarvan is het niet onwaarschijnlijk dat het van oorsprong best een moor was, daar die rijkelijk aanwezig waren op het iberisch schiereiland en omgeving als je een beetje in de geschiedenis duikt, maar waarom dat dan meteen minder of een slaaf zou moeten zijn?

Wees blij dat er twee "rassen" samen vertegenwoordigd zijn in een feest. Vind ik een positief voorbeeld.
Dat volwassenen er iets slechts van maken komt door hun eigen opvattingen. Maar die moeten ze niet door gaan geven aan hun kinderen die het concept van ongelijkheid op basis van kleur niet zouden moeten kennen.

Overigens zijn het voor kinderen net zulke sprookjesfiguren als een heks of een fee...
oeps roet ja sorry even verkeerd getypt
ja ik vond sinterklaas ook nooit discriminerend toen ik jong was. je kunt duidelijk zien dat het blanke mannen in het zwart waren maar dat is uiteraard wat anders dan negroïde mannen. ja dan zou ik zeggen ho maar, maar dat is dus niet zo

misschien moeten ze die pieten voortaan gwn wat minder zwart kleuren? :P

hier is overigens een interessant artikel voor de 1% op fok die van lezen houdt
http://www.ninsee.nl/webl(...)tionale-Hitlergroet-
pi_131932925
Objectief stuk inderdaad :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_131933086
als dit andere tijden waren zou ik er meer bezwaar tegen hebben gehad, maar we leven nu in de moderne tijden, slavernij is al 150 jaar afgeschaft, dit is nederland en niet amerika, dus ik zou zeggen, kleur die pieten wat minder zwart maar houdt de zwarte pieten gwn zwart en klaag er verder niet over want aan het einde van de dag is het gwn een grijp naar het verleden wat betreft interpretatieve en esthetische onenigheid voor sommigen onder ons

maar dat is mijn mening maar. als sinterklaas eventueel wordt afgeschaft dan wordt het afgeschaft (of gewijzigd), ik zou het jammer vinden maar ik respecteer het uiteindelijke besluit mits de meerderheid van dit land ermee instemt
pi_131933098
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:24 schreef Alentejana het volgende:

2 rassen? of verkleedfeestje van 2 rassen? in een feest ook vertegenwoordigd door 2 rassen?
pi_131933236
quote:
maar dat is mijn mening maar. als sinterklaas eventueel wordt afgeschaft dan wordt het afgeschaft (of gewijzigd), ik zou het jammer vinden maar ik respecteer het uiteindelijke besluit mits de meerderheid van dit land ermee instemt
20 bezwaren, bijna een meerderheid.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_131933270
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:55 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

20 bezwaren, bijna een meerderheid.
lol
pi_131933330
negerzoenen mogen ook al niet meer, wie weet 7.gif
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo