abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131840657
quote:
Wie in de nieuwe radicaalrechtse partijen in Europa een herlevend fascisme ziet, vecht de vorige oorlog uit, schrijft columnist Meindert Fennema.

Geen van deze radicaalrechtse partijen verwerpt nu nog de parlementaire democratie. Wie in dit nieuwe nationalisme een herlevend fascisme ziet of een nieuwe vorm van antisemitisme,vecht de vorige oorlog uit
Er was weer een relletje op het Binnenhof en in Buitenhof. Martin Bosma en een aantal PVV-Kamerleden liepen tijdens de Algemene Beschouwingen met een Prinsenvlag op hun revers. Oranje-wit-blauw in plaats van rood-wit-blauw.

Het was de vlag die in de Tachtigjarige Oorlog werd gebruikt door de opstandelingen. De vlag werd een symbool van de Nederlandse onafhankelijkheidsstrijd en bij de Unie van Utrecht werd het de officiële vlag.

Oranje-Blanje-Bleu
In het interbellum ontstond er ruzie over deze vlag, omdat hij werd gebruikt door aanhangers van de Groot-Nederlandse gedachte en door de NSB. In reactie daarop besloot minister-president Hendrik Colijn in 1937 bij koninklijk besluit het rood-wit- blauw tot nationale driekleur te maken. Die vlag stamde overigens ook uit de Tachtigjarige Oorlog en was in de Franse tijd tot officiële vlag gemaakt. Het rood-wit-blauw was de kleur van de patriotten.

Koningin Wilhelmina werd dus gedwongen haar familiekleur in te ruilen voor de vlag van de door de Oranjes gehate patriotten. En net nu dat allemaal is vergeten, komt de PVV weer met dat Oranje-Blanje-Bleu op de proppen.

De PVV zoekt al enige tijd naar een nieuw nationalistisch verhaal dat afsteekt tegen het in haar ogen flets geworden officiële nationalisme. Tijdens het proces-Wilders heeft Wilders zich heel nadrukkelijk geplaatst in de traditie van Hugo de Groot, Johan van Oldenbarnevelt en de gebroeders De Witt. Vier nationale helden die door de Oranjes zijn vervolgd en vermoord. Nu tapt de PVV weer uit een heel ander vaatje.

In de ban van de Groot-Nederlandse gedachte
PVV-ideoloog Martin Bosma is al enige jaren in de ban van de Groot-Nederlandse gedachte: een culturele unie tussen Nederland en Nederlandssprekende groepen buiten Nederland: Belgisch Vlaanderen en de Afrikaner gemeenschap in Zuid-Afrika. De prinsenvlag is daarvan het symbool.

Al in 2011 had Martin Bosma een aantal posters van de Prinsenvlag besteld en die uitgedeeld onder zijn collega-Tweede Kamerleden van de PVV. Het leidde tot een heel klein opstootje. Ditmaal was het raak! De prinsenvlag haalde het programma Buitenhof.

Martin Bosma incasseert nu de publicitaire agio van zijn vondst. Hij plaatste de PVV in zijn Schijnelite van de Valsemunters (2011) in de traditie van Willem Drees sr, maar nu ook in die van de beroemde historicus Pieter Geyl, schrijver van De geschiedenis van de Nederlandse stam en aanhanger van de Groot-Nederlandse gedachte. Geyl pleitte destijds ook voor een herwaardering van de rol van het huis van Oranje in onze vaderlandse geschiedenis.

De Oranjes, betoogde hij in Oranje en Stuart, 1641-1672, hadden vaak het eigenbelang boven het nationaal belang geplaatst. Die visie is sinds de recente onthullingen over de belastingmoraal van de Oranjes meer geaccepteerd. Nieuw is dat de kritiek op het koningshuis van rechts komt, en niet van links. Zie Wilders' kritiek op onze multicultikoningin Máxima en haar linkse lakeien.

Anti-EU-politiek
Dit zoeken naar een nieuw nationalistisch elan past bij de anti-EU-politiek die de PVV voorstaat. Daarom zoekt Wilders ook toenadering tot andere nationalistische partijen in Europa. Een nationalistische Internationale heeft nu meer kans van slagen dan voor de oorlog, omdat die zich richt tegen een gemeenschappelijk vijand: Brussel. Dick Pels - altijd dol op paradoxen - beweerde in De Groene Amsterdammer van 18 september dat zo'n Europese Internationale van rechtse nationalisten de politieke integratie in de EU onbedoeld verder stuwt. Dat is misschien wel waar, maar op langere termijn is deze bundeling van rechts-nationalisme voor het Europese project ook gevaarlijk.

Geert Wilders beschuldigen van filosemitisme, zoals Evelien Gans deed in Buitenhof, is triest. Zijn Israël-standpunten komen niet voort uit schuldgevoel, maar uit angst voor de islamisten. Als Israël door Hamas en zijn bondgenoten onder de voet wordt gelopen, zal Europa het volgende doelwit van de radicale moslims zijn, zo denkt Wilders. Hij beschouwt een aanval op Israël als een aanval op het Westen. Dat is een politieke opvatting die mogelijk ook door Evelien Gans wordt gedeeld. Men kan die visie ook bestrijden, maar Wilders filosemiet noemen, is ver bezijden de waarheid.

Nieuw-rechtse organisaties in Europa
Het verzet tegen de Europese Unie gaat in landen als Frankrijk en Oostenrijk al terug tot de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. In 1996 publiceerde het Front National een snijdende kritiek op de Brusselse bureaucratie onder de titel l'Europe folle. Dat was ten tijde van de gekkekoeienziekte. Het boek zou nu geen enkel opzien meer baren.

Tegelijkertijd hebben het Vlaams Blok, het Front National en de FPÖ zich de afgelopen decennia ontwikkeld van neo-fascistische naar nieuw-rechtse organisaties. Het antikapitalisme en anti-Amerikanisme is uit hun programma's verdwenen en vervangen door islamofobie en anti-Europeanisme. Geen van deze radicaalrechtse partijen verwerpt nu nog de parlementaire democratie. Wie in dit nieuwe nationalisme een herlevend fascisme ziet of een nieuwe vorm van antisemitisme,vecht de vorige oorlog uit.

Hij verliest uit het oog dat het antisemitisme tegenwoordig veel meer leeft in de moslimgemeenschap dan in de achterban van de PVV.
Bron

In de column van Fennema komen een aantal opvallende zaken aan bod. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Klopt zijn conclusie of is de PVV daadwerkelijk een vernieuwde Centrum Democratische partij zoals velen het zien.

Punt 1:
quote:
Geen van deze radicaalrechtse partijen verwerpt nu nog de parlementaire democratie. Wie in dit nieuwe nationalisme een herlevend fascisme ziet of een nieuwe vorm van antisemitisme,vecht de vorige oorlog uit.
Punt 2:
quote:
Een nationalistische Internationale heeft nu meer kans van slagen dan voor de oorlog, omdat die zich richt tegen een gemeenschappelijk vijand: Brussel.
Punt 3:
quote:
Geert Wilders beschuldigen van filosemitisme, zoals Evelien Gans deed in Buitenhof, is triest. Zijn Israël-standpunten komen niet voort uit schuldgevoel, maar uit angst voor de islamisten.
Punt 4:
quote:
Hij verliest uit het oog dat het antisemitisme tegenwoordig veel meer leeft in de moslimgemeenschap dan in de achterban van de PVV.
Snijden zijn stellingen enigszins hout of probeert Fennema het ingewikkelder te maken dan dat het is?

Wat denken jullie?
pi_131840867
Ik vind het een zwak stuk en bovendien een beetje jammer dat Fennema panisch alle honken probeert af te dekken. Alle kritiekpunten die worden aangevoerd tegen de PVV, probeert hij te vergoelijken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:18:34 #3
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131841078
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind het een zwak stuk en bovendien een beetje jammer dat Fennema panisch alle honken probeert af te dekken. Alle kritiekpunten die worden aangevoerd tegen de PVV, probeert hij te vergoelijken.
Dit dus.
En de pvv is gewoon fascistisch als de neten en heeft daarnaast ook nog wat tekenen van een sekte.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_131841083
Hij maakt het helemaal niet ingewikkeld maar weer supersimpel voor mensen die in hokjes willen denken.

Nog steeds een domme column dus.

Totaal voorbijgaand aan de extreme standpunten van Wilders over moslims of de toenemende islamofobie in de Europese gemeenschappen, maar wel even in je laatste zin benadrukken dat moslims joden haten.

Vermoeiend wel.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_131841400
En Wilders mag dan wel geen racist, homohater en antisemiet zijn, de mensen waarmee hij samenwerkt in Europa zijn dat wel. Dat was ook het hele punt. Ook daar wil meneer Fennema niets van weten.

Hij doet alsof dat allemaal in het verleden hoort bij die bewegingen maar dat klopt gewoon niet.

Dit is nog twee jaar geleden.

En het 70 puntenplan dat door de Belgische rechter als racistisch is bestempeld en de rechter het Vlaams Blok heeft doen laten ontbinden staat nog steeds in de kast bij Filip de Winter: http://nl.wikipedia.org/wiki/70_puntenplan

Hij liet het ook vol trots zien een paar jaar geleden, een tijd nadat hij het Vlaams Belang had opgericht. Heeft hij ook nooit afstand van genomen.

We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_131841471
Dat laatste zinnetje vond ik ook wel opvallend en ik snap niet helemaal de toegevoegde waarde als je zijn column leest. Ik geloof ook niet dat Wilders/PVV filosemitisch is maar ik begrijp dan nog steeds die laatste zin niet. Gelijk een column als dom afdoen vind ik ook weer iets te gemakkelijk eigenlijk. Fennema wil de PVV als extreem nationalistisch framen en de discriminerende factoren naar de achtergrond drukken. Volgens mij gaan extreem nationalistisch denken en xenofobie hand in hand. En dat punt laat hij bewust of onbewust liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2013 13:28:35 ]
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:36:12 #7
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_131841738
quote:
Tegelijkertijd hebben het Vlaams Blok, het Front National en de FPÖ zich de afgelopen decennia ontwikkeld van neo-fascistische naar nieuw-rechtse organisaties.

[...]

Wie in dit nieuwe nationalisme een herlevend fascisme ziet of een nieuwe vorm van antisemitisme,vecht de vorige oorlog uit.
Dit is inderdaad gewoon niet waar. De PVV is redelijk uniek in het feit dat ze moslims, oost-europeanen etc. willen weren uit NL, maar Joden en Israel verheerlijken. De andere ''nieuw-rechtse'' partijen zitten doorgaans vol met antisemieten.
pi_131841766
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:26 schreef De_Coulance het volgende:
En Wilders mag dan wel geen racist, homohater en antisemiet zijn, de mensen waarmee hij samenwerkt in Europa zijn dat wel. Dat was ook het hele punt. Ook daar wil meneer Fennema niets van weten.
Niet alleen in Europa. Ook gewoon binnen zijn eigen partij :).
pi_131841899
Zoals wie dan ? Martin Bosma ? Joram van Klaveren ?

zeg het maar ?
pi_131841959
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:36 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dit is inderdaad gewoon niet waar. De PVV is redelijk uniek in het feit dat ze moslims, oost-europeanen etc. willen weren uit NL, maar Joden en Israel verheerlijken. De andere ''nieuw-rechtse'' partijen zitten doorgaans vol met antisemieten.
Daarnaast snap ik het ook niet helemaal wat hij met nieuw nationalisme bedoelt, want extreem nationalisme is volgens mij een kenmerk van fascisme.
pi_131842036
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:40 schreef arjan1112 het volgende:
Zoals wie dan ? Martin Bosma ? Joram van Klaveren ?

zeg het maar ?
Inmiddels alweer met ruzie vertrokken maar dit is een aardig voorbeeld.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-als-adviseur.dhtml
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:50:51 #12
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131842267
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Inmiddels alweer met ruzie vertrokken maar dit is een aardig voorbeeld.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-als-adviseur.dhtml
Ik heb altijd het idee gehad dat wilders praatjes over discriminatie van homo's ook alleen maar voor de show zijn en niets anders dan een middel om lekker te keer te kunnen gaan tegen moslims(zoals veel dat bij hem is). Als het over moslimhaat door joden of christenen gaat houdt hij zijn lippen natuurlijk stijf op elkaar.

Wat ik ook altijd leuk vind om te vermelden is dat we hier in Noord Brabant een dorp hebben, Sint Willebrord genaamd. En het leuke aan sint Willebrord is is dat het een PVV-bolwerk is van heb ik me jou daar, maar dat er meer (zware)criminaliteit is dan in de doorsnee zwarte wijk in de Randstad.
pi_131842290
een brabants wiettelers dorp mja..
pi_131842332
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik heb altijd het idee gehad dat wilders praatjes over discriminatie van homo's ook alleen maar voor de show zijn en niets anders dan een middel om lekker te keer te kunnen gaan tegen moslims(zoals veel dat bij hem is). Als het over moslimhaat door joden of christenen gaat houdt hij zijn lippen natuurlijk stijf op elkaar.

Wat ik ook altijd leuk vind om te vermelden is dat we hier in Noord Brabant een dorp hebben, Sint Willebrord genaamd. En het leuke aan sint Willebrord is is dat het een PVV-bolwerk is van heb ik me jou daar, maar dat er meer (zware)criminaliteit is dan in de doorsnee zwarte wijk in de Randstad.
Is wel een apart oord inderdaad :P.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:53:34 #15
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131842357
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:51 schreef arjan1112 het volgende:
een brabants wiettelers dorp mja..
Niet alleen wiet, ook wapens, allerlei soorten geweld, bankroven etc etc
Allemaal pvvee.
pi_131842421
Zo te lezen spoort die fennema niet. En de nsb'ers zwaaiden naar hartelust met de prinsenvlag en nu doet Bosma het ook samen met zijn maatjes. Zie daar de overeenkomst, soort zoekt soort.

Hoe mooi die vlag ook is (ja ik vind m ook mooi), die staat symbool voor verraad en moord en dat zou ik niet op m'n revers willen hebben. Bosma wel. Zegt genoeg over zijn partij

Wat moeten al onze oorlogsveteranen die nu op leeftijd zijn wel niet denken/voelen als ze zien dat een politicus van nu open en bloot met een prinsenvlag staat te sodemieteren? Hij moet zich schamen
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:58:09 #17
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131842531
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:55 schreef _Lily_ het volgende:
Zo te lezen spoort die fennema niet. En de nsb'ers zwaaiden naar hartelust met de prinsenvlag en nu doet Bosma het ook samen met zijn maatjes. Zie daar de overeenkomst, soort zoekt soort.

Hoe mooi die vlag ook is (ja ik vind m ook mooi), die staat symbool voor verraad en moord en dat zou ik niet op m'n revers willen hebben. Bosma wel. Zegt genoeg over zijn partij
En we hebben natuurlijk ook die meeuw. Dat ze die bij de NSB ook heel mooi vonden wil natuurlijk helemaaaaaaal niks zeggen :')
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:04:27 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_131842750
Slap excuusstuk van Fennema. If it walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck, you should call it a duck.
Yankee go home!
pi_131843692
Toch mooi hoe jullie alles zo omlullen en tegenspreken zodat het in jullie straatje past :')

Nog wel een column uit jullie favoriete linkse krant :D
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:40:58 #20
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131843939
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:33 schreef admiraal_anaal het volgende:
Toch mooi hoe jullie alles zo omlullen en tegenspreken zodat het in jullie straatje past :')

Nog wel een column uit jullie favoriete linkse krant :D
Ik schijt gewoon graag op de pvv en haar sekteleden. :)
pi_131843960
De Volkskrant is noch links noch mijn favoriete krant. Ze laten gewoon alle meningen horen. Niets mis mee overigens.

Deden rechtse media als de Telegraaf en Geenstijl dat maar.
pi_131843996
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:28 schreef Tem het volgende:
Dat laatste zinnetje vond ik ook wel opvallend en ik snap niet helemaal de toegevoegde waarde als je zijn column leest. Ik geloof ook niet dat Wilders/PVV filosemitisch is maar ik begrijp dan nog steeds die laatste zin niet. Gelijk een column als dom afdoen vind ik ook weer iets te gemakkelijk eigenlijk. Fennema wil de PVV als extreem nationalistisch framen en de discriminerende factoren naar de achtergrond drukken. Volgens mij gaan extreem nationalistisch denken en xenofobie hand in hand. En dat punt laat hij bewust of onbewust liggen.
Ja dom is een beetje gechargeerd, maar ik vind het niet heel indrukwekkend zo.

Ik snap best dat hij geen zin heeft in Melkert-achtige discussies, maar hij probeert teveel weg te wuiven naar mijn idee.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:43:38 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_131844029
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:55 schreef _Lily_ het volgende:

Maar de vlag staat ook symbool voor de Nederlandse opstand tegen Spanje. Het was de vlag van de republiek en je geeft ermee aan tegenstander te zijn van het koningshuis.

Het is maar net voor welke uitleg je kiest natuurlijk.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:02:00 #24
104871 remlof
Europees federalist
pi_131844543
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:43 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Maar de vlag staat ook symbool voor de Nederlandse opstand tegen Spanje. Het was de vlag van de republiek en je geeft ermee aan tegenstander te zijn van het koningshuis.

Bij voorkeur die die nog in het geheugen gegrift staat van nu nog levende personen.
Yankee go home!
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:10:37 #25
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131844800
quote:

[..]

Maar in combinatie met de meeuw in het pvv-logo is natuurlijk allemaal wel een beetje twijfelachtig.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:20:45 #26
56749 BlaZ
pi_131845080
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Maar in combinatie met de meeuw in het pvv-logo is natuurlijk allemaal wel een beetje twijfelachtig.
De meeuw is natuurlijk gewoon een symbool voor "vrijheid". Maar ze hadden hier beter voor een andere vogel kunnen kiezen inderdaad, een adelaar of een roodborstje ofzo.
pi_131845179
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De meeuw is natuurlijk gewoon een symbool voor "vrijheid". Maar ze hadden hier beter voor een andere vogel kunnen kiezen inderdaad, een adelaar of een roodborstje ofzo.
Is er geen vogeltje waar de boze moslims graag een stoofpotje van maken en die daarom bedreigd wordt met uitsterven?
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:24:22 #28
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131845204
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk waarom ze dat niet hebben gedaan, want ik neem aan dat zelfs bij de pvv wel mensen met een beetje hersenen zitten.
pi_131845275
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk waarom ze dat niet hebben gedaan, want ik neem aan dat zelfs bij de pvv wel mensen met een beetje hersenen zitten.
'Een beetje prikkelen' zou Fennema het noemen.
pi_131847322
Zou leuk voor de discussie zijn als er wat PVV-sympathisanten komen uitleggen waarom Fennama wel gelijk heeft en dat het geen nationalistische partij met veel fascistische kenmerken betreft.
pi_131847464
romantikus rob en opendiscussie enz die komen nog wel denk ik , tem

ik ben zelf niet echt tegen de pvv maar ook niet voor'

beetje zeiken tegen mensen die tegen de pvv zijn is wel weer leuk
pi_131847731
Feit blijft dat de PVV helemaal niet democratisch georganiseerd is en de cultuur, zoals zij vinden dat die moet zijn, stelt boven de vrijheid van het individu. Daarnaast een verheerlijking van geweld, met o.a. schieten met scherp, zwaarder straffen en dus een repressieve manier van het handhaven van de wetten. Genoeg kenmerken om van een fascistische partij te spreken. Om van democratie te spreken moet men in mijn ogen ook oog hebben voor minderheden en hun belangen en moet men ruimte bieden aan andere geluiden. Met het willen schrappen van subsidie aan groepen die het niet eens zijn met de PVV of instellingen die iets organiseren wat hun niet past kun je niet spreken van een democratische partij.
pi_131847804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:45 schreef Wespensteek het volgende:
Feit blijft dat de PVV helemaal niet democratisch georganiseerd
Ja je moet het doen zoals de lpf en de ouderen partijen enz. dan blijf je als partij overeind..
pi_131847832
quote:
en de cultuur, zoals zij vinden dat die moet zijn, stelt boven de vrijheid van het individu.
??
pi_131847859
quote:
Daarnaast een verheerlijking van geweld, met o.a. schieten met scherp, zwaarder straffen en dus een repressieve manier van het handhaven van de wetten. Genoeg kenmerken om van een fascistische partij te spreken.
Hoezo ? Er zijn zoveel partijen die voor een harde aanpak van criminelen zijn.
pi_131847896
quote:
Om van democratie te spreken moet men in mijn ogen ook oog hebben voor minderheden en hun belangen en moet men ruimte bieden aan andere geluiden. Met het willen schrappen van subsidie aan groepen die het niet eens zijn met de PVV of instellingen die iets organiseren wat hun niet past kun je niet spreken van een democratische partij.
De pvv hoor je toch nooit over homo's gehandicapten en dergelijke ?

Wat is er mis mee om voor een kleine overheid te zijn ?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 16:53:09 #37
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_131847911
Ik vond die laatste zinnen nou net wat het hele artikel diskwalificeerde. Fascisme kenmerkt zich niet door antisemitisme. Nazisme wel. Dat de PVV geen antisemitisme kent, wil niet zeggen dat het geen fascistische partij is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 16:55:54 #38
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131847985
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:50 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Misschien bent u de Stadscommando's van de PVV vergeten?
pi_131848015
Ach man.. de stadscommando's dat zijn gewoon een soort sociaal werkers
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:00:33 #40
66444 Lord_Vetinari
pi_131848131
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:56 schreef arjan1112 het volgende:
Ach man.. de stadscommando's dat zijn gewoon een soort sociaal werkers
Het in de knieën schieten van voetbalhooligams dan?
pi_131848137
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Misschien bent u de Stadscommando's van de PVV vergeten?
Of SGP die voor de doodstraf is
pi_131848168
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het in de knieën schieten van voetbalhooligams dan?
Dat komt er wel bij in de buurt ja
pi_131848333
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:05 schreef Tem het volgende:
Snijden zijn stellingen enigszins hout of probeert Fennema het ingewikkelder te maken dan dat het is?
Fennema zwamt langer uit zijn nek, gewoon negeren.
En "Zijn Israël-standpunten komen niet voort uit schuldgevoel, maar uit angst voor de islamisten."
Vergeet hij even dat Wilders geen angst heeft voor de islamisten?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:17:25 #44
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_131848596
Houzee, pee vee vee.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:29:51 #45
56749 BlaZ
pi_131848920
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vond die laatste zinnen nou net wat het hele artikel diskwalificeerde. Fascisme kenmerkt zich niet door antisemitisme. Nazisme wel. Dat de PVV geen antisemitisme kent, wil niet zeggen dat het geen fascistische partij is.
Ach Arabieren zijn ook Semieten. Het is niet zozeer het antisemitisme maar het biologisch racisme dat Nazisme kenmerkt.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:36:08 #46
56749 BlaZ
pi_131849079
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:31 schreef Tem het volgende:
Zou leuk voor de discussie zijn als er wat PVV-sympathisanten komen uitleggen waarom Fennama wel gelijk heeft en dat het geen nationalistische partij met veel fascistische kenmerken betreft.
Ik ben het eens met Fennema, maar ik vind de PVV wel een fascistische partij
pi_131849177
quote:
Geert Wilders beschuldigen van filosemitisme, zoals Evelien Gans deed in Buitenhof, is triest. Zijn Israël-standpunten komen niet voort uit schuldgevoel, maar uit angst voor de islamisten. Als Israël door Hamas en zijn bondgenoten onder de voet wordt gelopen, zal Europa het volgende doelwit van de radicale moslims zijn, zo denkt Wilders. Hij beschouwt een aanval op Israël als een aanval op het Westen. Dat is een politieke opvatting die mogelijk ook door Evelien Gans wordt gedeeld. Men kan die visie ook bestrijden, maar Wilders filosemiet noemen, is ver bezijden de waarheid.
Dat is me nogal een aanname. De feiten wijzen echter in een andere richting, namelijk dat Wilders betaald wordt uit het buitenland om angst voor moslims te propageren ten bate van Israels Lebensraumpolitiek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_131852904
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 16:50 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Een schietverplichting willen laten uitvaardigen zodat politie agenten moeten schieten vind ik wel degelijk zeer vergaande geweldpleging.
pi_131852966
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:08 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Een schietverplichting willen laten uitvaardigen zodat politie agenten moeten schieten vind ik wel degelijk zeer vergaande geweldpleging.
Hoe bedoel je ? alle poltie agenten mogen toch schieten
pi_131853979
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:09 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je ? alle poltie agenten mogen toch schieten
Nu mag de agent maar de PVV wou een schiet verplichting, als de agent niet schiet wordt die agent dan fout en de PVV wil dat vooraf wordt vastgelegd wanneer geschoten moet worden.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 20:43:44 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_131854149
de israelische klauwen moeten eens uit nederland blijven, het is niet zo dat een mafketelbende als de pvv het antwoord is op de landverraders welk de kabinetten hebben uitgemaakt. Het word tijd dat mensen eens de rug naar de gehele politiek draaien in plaats van hoop te houden dat er nu toch echt een partij is die er wel voor het volk is, heb je niet veel graafwerk voor nodig overigens.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_131854802
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:00 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Of SGP die voor de doodstraf is
Jij bent niet de slimste, hè?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:00:40 #53
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_131854843
Ik vind Geert Wilders vooral een gestoorde gek.
Totaal de moeite niet waard om inhoudelijk over te discussiëren.

Mensen die daar op stemmen doen gewoon niet meer mee en als je er op stemt "omdat 'ie wel een paar punten heeft" sta je helemaal de rest van het jaar in de hoek.

Verder ben ik vooral blij dat ik mijn eeuwige wijsheid met jullie mocht delen en hierbij mag vereeuwigen. :)
pi_131855900
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:39 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nu mag de agent maar de PVV wou een schiet verplichting, als de agent niet schiet wordt die agent dan fout en de PVV wil dat vooraf wordt vastgelegd wanneer geschoten moet worden.
Dat is nu toch ook zo? Is er geen schietinstruktie momenteel dan ?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:38:17 #55
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_131856721
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:24 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Dat is nu toch ook zo? Is er geen schietinstruktie momenteel dan ?
Agenten zijn bij mijn weten niet verplicht te schieten.
pi_131856851
Ja als een crimineel je met een ak-47 beschiet moet je niet terugschieten ofzo? whaha
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:42:11 #57
56749 BlaZ
pi_131856907
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Ja als een crimineel je met een ak-47 beschiet moet je niet terugschieten ofzo? whaha
Dan kun je als politieagent beter niet terugschieten inderdaad, met die proppenschieter van ze begin je niks tegen een AK-47
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:46:42 #58
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_131857126
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Je wilt deze discussie serieus aan?
pi_131867307
quote:

Wat denken jullie?
Alle anti pvv propaganda veroorzaakt maar een ding, oppositie/tegenstand, en dat is ook weer organisatie van vele burgers. Al die veroorzaakte, dus kunstmatige organisatie is niet goed voor de vrijheid.
pi_131867451
wel een enigsinds naief stukje, vond ik.

al die partijen in europa die het anti semitisme hebben losgelaten en zogenaamd democratisch zijn nu, zijn overgestapt op moslim en immigranten haat, en hitler begon ook als democraat.

en dat wilders bijvoorbeeld de oranje-wit-blauwe vlag zo leuk vind, betekend inderdaad niet dat ie dus een NSBer is. maar het betekend wel dat ie om soortgelijke redenen als de NSB die vlag verkiest boven de officiele vlag van nederland, denk ik. je zou je toch wel zorgen kunnen gaan maken over hoeveel respect ze hebben voor onze huidige staat en staatsvormen. het doet me denken aan het vlaams blok/ belang, die de vlaamse vlag verkiest boven de belgische.. sterker nog, dit soort eng alternatieve vlaggedrag zie je bij bijna alle nationalistische partijen die niet veel goeds van plan zijn. en wilders, mild of niet, schaart zich met veel plezier onder deze noemer.
pi_131867473
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:00 schreef pokkerdepok het volgende:
wel een enigsinds naief stukje, vond ik.

al die partijen in europa die het anti semitisme hebben losgelaten en zogenaamd democratisch zijn nu, zijn overgestapt op moslim en immigranten haat, en hitler begon ook als democraat.

Hitler was ook een socialist. Dus alle socialistische partijen dan maar afschaffen?
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 09:16:54 #62
66444 Lord_Vetinari
pi_131867582
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hitler was ook een socialist. Dus alle socialistische partijen dan maar afschaffen?
Hitler was zeer zeker géén socialist.
pi_131867601
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hitler was zeer zeker géén socialist.
Dan heb jij zeer zeker niks van Hitler gelezen.

Hij was leider van de NationaalSocialistische Duitse Arbeiderspartij
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 09:24:13 #64
66444 Lord_Vetinari
pi_131867641
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

_O-

Woehahahahahahahaha!

Jij bent grappig. Dom, maar wel grappig.

Tipje: lees eens iets over (het lot van) de gebroeders Strasser. En kom dan nog eens met droge ogen beweren dat Hitler socialist was.
pi_131867659
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

_O-

Woehahahahahahahaha!

Jij bent grappig. Dom, maar wel grappig.

Tipje: lees eens iets over (het lot van) de gebroeders Strasser. En kom dan nog eens met droge ogen beweren dat Hitler socialist was.
Een dom iemand die mij dom noemt, altijd triest.
Tipje: Lees gewoon Mein Kampf, misschien ook Hitler's tafelgesprekken.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 09:26:36 #66
66444 Lord_Vetinari
pi_131867664
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ja, en Oost Duitsland was de Duitse Democratische Republiek. En De PVV is de Partij Voor de Vrijheid. Geloof jij alle labels?
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 09:31:50 #67
66444 Lord_Vetinari
pi_131867701
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:26 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Een dom iemand die mij dom noemt, altijd triest.
Tipje: Lees gewoon Mein Kampf, misschien ook Hitler's tafelgesprekken.
Tipje: lees eens iets OVER Hitler en de nazis. Bijvoorbeeld Kershaw. Of Knopp. Of Joachimsthaler. Of Shirer. Of een van de andere honderdduizenden boeken. Mein Kampf was een propagandaboek. Dacht je nou echt, dat wat daarin staat 100% de visie van Hitler is? Heb je het 21 punten plan wel eens gelezen? Heb je wel eens bedacht dat Hitler misschien wel gewoon zo slim was om in zijn propaganda dingen te zetten die zoveel mogelijk mensen aantrokken, vanuit alle hoeken?
Geloof jij daadwerkelijk de propaganda van politieke partijen? Geloof jij daadwerkelijk dat de nazis ooit van plan zijn geweest beleid uit te voeren op socialistische grondslag?
pi_131867705
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, en Oost Duitsland was de Duitse Democratische Republiek. En De PVV is de Partij Voor de Vrijheid. Geloof jij alle labels?
Jij niet nee, maar je negeert iets belangrijkers, lees Mein Kampf nou maar en probeer dan nog te beweren dat Hitler geen socialist was. PvdA en SP zijn nu socialistische partijen, alleen omdat de SP extremer is, betekent dat niet dat de PvdA dan geen socialistische partij meer is.
Dan waren de Strassers extreme socialisten die niet keken naar de nationalistische belangen, Hitler wel, maar dan blijft Hitler nog steeds Socialist. Zie Mein Kampf.
pi_131867774
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

nee, ik zeg toch niet dat alle democratische partijen moeten worden afgeschaft? ik zeg alleen dat democratisch zijn niet garandeerd dat je gedachtengoed in de haak is.
pi_131867784
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tipje: lees eens iets OVER Hitler en de nazis. Bijvoorbeeld Kershaw. Of Knopp. Of Joachimsthaler. Of Shirer. Of een van de andere honderdduizenden boeken. Mein Kampf was een propagandaboek. Dacht je nou echt, dat wat daarin staat 100% de visie van Hitler is? Heb je het 21 punten plan wel eens gelezen? Heb je wel eens bedacht dat Hitler misschien wel gewoon zo slim was om in zijn propaganda dingen te zetten die zoveel mogelijk mensen aantrokken, vanuit alle hoeken?
Geloof jij daadwerkelijk de propaganda van politieke partijen? Geloof jij daadwerkelijk dat de nazis ooit van plan zijn geweest beleid uit te voeren op socialistische grondslag?
Jij wel, ik niet.

Maar ik verbaas mij over het feit dat je Mein Kampf wegzet als totale propaganda (dus totale leugen) en dan maar vindt dat we alleen OVER Hitler kunnen lezen (alsof dat 100% waarheid is). Alsof we alleen de visie van Hitler 100% kunnen lezen in boeken van anderen en niet in de boeken van Hitler zelf.
En natuurlijk heb ik mij wel eens bedacht dat Hitler misschien wel gewoon zo slim was om in zijn propaganda dingen te zetten die zoveel mogelijk mensen aantrokken, vanuit alle hoeken. Maar vanuit die theorie zouden we Hitler ook niet eens een nationalist kunnen noemen. Of ben jij er ook zo één die het niet kan hebben dat Hitler een socialist was en daarom alles argumenten daarvoor als leugen bestempelt en alleen alles gelooft wanneer Hitler niet als socialist wordt bestempeld om zo maar niet je idealistisch droombeeld over socialisme te hoeven aanpassen?
pi_131867789
quote:

[..]

hitler noemde zn stroming socialistisch om stemmen en aanhang van de communisten weg te kapen. hij is nooit van plan geweest daarwerkelijk een socialistisch systeem op te zetten.
pi_131867798
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, ik zeg toch niet dat alle democratische partijen moeten worden afgeschaft? ik zeg alleen dat democratisch zijn niet garandeerd dat je gedachtengoed in de haak is.
Alle huidige Nederlandse Politieke Partijen zijn democratisch. Waarom zou je alleen je twijfels plaatsen bij de PVV? Plaats dan eerder je twijfels bij pro-EU partijen, die tolereren een ongekozen president van de EU.
pi_131867810
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hitler noemde zn stroming socialistisch om stemmen en aanhang van de communisten weg te kapen. hij is nooit van plan geweest daarwerkelijk een socialistisch systeem op te zetten.
Hitler was niet het ware socialisme, dus was hij geen socialist. Alsof ik met Protestanten over de Christelijkheid van Katholieken praat.

En Mao en Stalin waren zeker ook nooit van plan geweest een socialistisch systeem op te zetten?
pi_131867850
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Alle huidige Nederlandse Politieke Partijen zijn democratisch. Waarom zou je alleen je twijfels plaatsen bij de PVV? Plaats dan eerder je twijfels bij pro-EU partijen, die tolereren een ongekozen president van de EU.
ach ik heb ook zo mn twijfels bij de huidige VVD..
maar de PVV is natuurlijk twijfelachtig, dat heeft vele redenen die jij ook vast wel kent. het is een eenmans partij, wilders anti- islam politiek, anti-immigranten, nationalistisch, aanpappen met echt foute partners in europa, fortuyn verheerlijken, ga zo maar door.

en ja, ik heb ook wat tegen op de staat europa. heel eng.
pi_131867868
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ach ik heb ook zo mn twijfels bij de huidige VVD..
maar de PVV is natuurlijk twijfelachtig, dat heeft vele redenen die jij ook vast wel kent. het is een eenmans partij, wilders anti- islam politiek, anti-immigranten, nationalistisch, aanpappen met echt foute partners in europa, fortuyn verheerlijken, ga zo maar door.

fortuyn verheerlijken? Nooit opgemerkt, maar wat is daar mis mee? De rest van de politieke partijen proberen hoofdstuk Fortuyn uit onze geschiedenis te schrijven. Alsof ze allemaal een Officer Barbrady zijn.

Maar de PVV is om de redenen die jij noemt nog steeds niet twijfelachtig, bovendien zijn je genoemde redenen een behoorlijke verdraaiing van de feiten. Alsof je de propaganda van andere partijen gelooft.

[ Bericht 19% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 05-10-2013 09:58:57 ]
pi_131867911
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hitler was niet het ware socialisme, dus was hij geen socialist. Alsof ik met Protestanten over de Christelijkheid van Katholieken praat.

En Mao en Stalin waren zeker ook nooit van plan geweest een socialistisch systeem op te zetten?
als je een dictator blijkt te zijn, dan ben je dus geen socialist. in de USSR heeft stalin het socialistisch systeem beeindigd door alle macht naar zich toe te trekken en al zn tegenstanders te vermoorden. die macht heeft ie nooit meer losgelaten.
met wat fantasie kan je hem nog wel een communist noemen, maar dan wel een die nooit aanstalte heeft gemaakt om het systeem zo te hervormen dat de absolute macht weer kan worden losgelaten. het tegenovergestelde, eigenlijk.
pi_131867915
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

fortuyn verheerlijken?
ja. laatst nog, op zijn protest in den haag.
pi_131868047
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:53 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

[b][b][b]als je een dictator blijkt te zijn, dan ben je dus geen socialist.[/b][/b][/b] in de USSR heeft stalin het socialistisch systeem beeindigd door alle macht naar zich toe te trekken en al zn tegenstanders te vermoorden. die macht heeft ie nooit meer losgelaten.
met wat fantasie kan je hem nog wel een communist noemen, maar dan wel een die nooit aanstalte heeft gemaakt om het systeem zo te hervormen dat de absolute macht weer kan worden losgelaten. het tegenovergestelde, eigenlijk.
Jawel hoor, een socialistische dictator.
Socialisme heeft nu eenmaal dictators voortgebracht en daarmee heeft het socialisme nu eenmaal vele miljoenen doden op zijn naam staan. Op het punt dat ze dictator werden, zijn ze echt niet ineens 'iets anders' of 'nationalistisch' geworden. Wanneer deze redenering wordt gehanteerd bij Christenen en hun Katholieke Kerk hebben mensen daar ook geen moeite mee.
pi_131868065
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja. laatst nog, op zijn protest in den haag.
Hoe?
En wat is daar dan op tegen? (als je het dan verheerlijking kan noemen)
pi_131868077
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:48 schreef pokkerdepok het volgende:
Dus dan zijn alle voorstanders van de EU toch enger dan alle tegenstanders?
pi_131868203
Lang leve de EU.
pi_131869724
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Jawel hoor, een socialistische dictator.
Socialisme heeft nu eenmaal dictators voortgebracht en daarmee heeft het socialisme nu eenmaal vele miljoenen doden op zijn naam staan. Op het punt dat ze dictator werden, zijn ze echt niet ineens 'iets anders' of 'nationalistisch' geworden. Wanneer deze redenering wordt gehanteerd bij Christenen en hun Katholieke Kerk hebben mensen daar ook geen moeite mee.
jammer, want dan begrijp je er dus gewoon niet veel van.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:05 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hoe?
En wat is daar dan op tegen? (als je het dan verheerlijking kan noemen)
door zn aanhangers voo te houden wat een geweldige man hij was.
en ik had behoorlijk wat tegen op pim fortuyn. maar jij misschien niet hoor, dat kan.
de man wou de basis van onze grondwet afschaffen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 10:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dus dan zijn alle voorstanders van de EU toch enger dan alle tegenstanders?
niet per se.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:03:03 #83
104871 remlof
Europees federalist
pi_131869940
Hitler was een socialist, ja natuurlijk :')

Hitler was een gore fascist en de vraag in dit topic is of Wilders er ook een is.
Yankee go home!
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 13:00:51 #84
262 Re
Kiss & Swallow
pi_131870932
Wien Neerlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Wiens hart voor land en koning gloeit
Verheff' de zang als wij:
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 13:52:53 #85
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_131872058
Hij stell' met ons, vereend van zin, Met onbeklemde borst,
Het godslievend feestlied in voor Vaderland en Vorst!
pi_131872109
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Hitler geen socialist?

quote:
De verzorgingsstaat werd geconsolideerd en iets uitgebreid. Om te stimuleren dat kinderen middelbaar onderwijs voltooiden alvorens de arbeidsmarkt op te gaan, werden kinderbijslag en wezenuitkering tot het achttiende jaar uitbetaald. De oudedagsvoorziening werd verbeterd, in de vorm van een verplichte verzekering voor een lijfrente. Verder werden er allerlei maatregelen genomen om te komen tot een Duitsland zonder klassen of kasten, zoals Hitler in 1934 verkondigde. In dat verband was de instelling van de arbeidsdienst in 1935 heel belangrijk. Zoals Mao in de jaren zestig en zeventig de studentjes op het platteland liet zwoegen om het boerenleven te leren kennen, moest de arbeidsdienst standsverschillen in Duitsland wegnemen. Iedere jongeman tussen de 18 en 25 moest verplicht een half jaartje in arbeidsdienst; voor jonge vrouwen was de arbeidsdienst tot 1939 nog vrijwillig. De jongelui maakten voor een loon dat nauwelijks boven uitkeringsniveau lag moerassen droog en woeste gronden rijp voor de ploeg. Konstantin Hierl, leider van de arbeidsdienst, meende: Er is geen betere manier om de sociale kloof, de klassenhaat en de klassenhoogmoed te overwinnen dan als de zoon van de fabrieksdirecteur en de jonge fabrieksarbeider in hetzelfde uniform hun eredienst verrichten voor volk en vaderland.
quote:
Nivellering en sociale mobiliteit waren belangrijk voor de nationaal-socialisten. In de Weimarrepubliek was hoger onderwijs een privilege voor de oude elite geweest. Hitler liet staatsscholen stichten waar in zijn woorden herkomst, titel, stand en vermogen geen rol speelden en die de kans boden dat ook de armste jongen tot iedere positie kan opklimmen als hij de kwaliteiten daarvoor in zich heeft. In 1938 kwam er ook een soort colloquium doctum: wie niet de vereiste diplomas bezat, doorgaans omdat nederige afkomst een studie aan een hogere burgerschool onmogelijk had gemaakt, kon toch met een beurs een universitaire studie volgen. De partij, de Hitlerjugend en de Bund Deutscher Mädel boden ook volop mogelijkheden voor mensen uit de arbeidersklasse en lagere middenklasse om hun sociale positie te verbeteren. Voor de machtsovername werd het officierskorps van het leger gerekruteerd uit kringen van de Pruisische elite; Hitler gooide de deur open voor de lagere sociale klassen. Er werden in het leger ook uitgebreide scholingsmogelijkheden gecreëerd zodat militairen de kwalificaties voor promotie of een goede baan in de burgermaatschappij konden verwerven.

[ Bericht 67% gewijzigd door arjan1112 op 05-10-2013 14:01:26 ]
pi_131873605
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 13:55 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Hitler geen socialist?

[..]

[..]

tering zeg, dat ik dat dan nog moet gaan uitleggen...
hitler nivelleerde, en hief de adelijke stand op, zodat iedereen zich op kon werken? behalve als je jood homo zigeuner of gehandicapt was, en nog een hele lijst van mensen die ineens tot de ultieme onderklasse behoorde. en als je in de nazi incroud zat, hoorde je bij de uber- elite. dat is geen socialisme, dat is facisme. hij verving het ene systeem waarin er klassen bestonden, voor een ander, veel erger.

in een puur communistisch systeem, gebaseerd op socialisme, is iedereen gelijk, en is er geen elite, en uiteindelijk zelfs geen regering. mensen besturen zichzelf dan, de laatste fase van socialisme is een soort anarchistische heilstaat waar iedereen zich netjes aan de gelijkheids beginselen houdt, en iedereen voor het groter geheel werkt, wat dan vervolgens ook iedereen de vruchten daarvan opleverd. iedereen.
de dictatoriale fase in communisme is een tijdelijk, noodzakelijk kwaad, waarin een kern van idealisten de samenleving omvormt tot het ideaal. daarin ligt besloten dat elk communistisch systeem gefaald heeft, omdat in die fase er altijd wel iemand is die misbruik maakt van die totale macht, en het systeem beeindigd en een permanente dictatuur begint, die net doet alsof dat ideal er ooit nog aankomt.

zo ook de nationaal socialisten, met het verschil dat ze het nationale element toevoegde, omdat heel duitsland verschikkelijk vernederd was na de 1ste wereldoorlog en mensen snakte naar nationale trots.
pi_131873717
Daarom is het huidige systeem met de vrije markt en best vaak een regering met sociaal-democraten erin, gewoon het beste
pi_131874220
De PVV is geen herlevend fascisme.
Maar bepaalde denkpatronen zijn wel herlevend rechtsconservatisme en het fascisme was een vertakking van die boom.
Je kunt betogen dat het nationalistisch/cultureel fundamentalisme waar de PVV aan meebouwt een voedingsbodem is voor Breivik.... en die is wel een herlevend fascist.

PVV is voor redding van de Nederlandse cultuur toch ?
Maar cultuurzorg is tegelijk een linkse hobby voor hen.
Wel Kamervragen stellen over een sint met zijn zwartepietknecht in Amsterdam, maar geen bal interesse in de vernietiging van 700.000 boeken ed van het Tropenmuseum.
Die dit moet doen omdat de bibliotheek geen geld meer krijgt door Rutte I en de PVV .
http://amsterdam.groenlin(...)heek+Tropeninstituut
pi_131874294
Waarom redden de universiteiten die boeken niet ?
pi_131874326
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:11 schreef pokkerdepok het volgende:

hitler nivelleerde, en hief de adelijke stand op,
Die rijke standen werden helemaal niet opgeheven.
Adel bleef hun titel houden en hun rijkdom. Net als andere kapitalisten.
Behalve de Joden.... Die waren volgens rechtse tradities foute lieden.
Die nivellering is ook een sprookje van jou.
Zeker verloren rijke mensen door de oorlog bezittingen. Door bommen enzo.
Maar de gewone mensen verloren veel meer .
Of je bedoelt dat sommige rijke mensen echt alles verloren door het oorlogsgeweld en toen waren ze ook arme mensen . Maar dat komt dan door de geallieerden.
pi_131874344
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:42 schreef arjan1112 het volgende:
Waarom redden de universiteiten die boeken niet ?
geen geld ? men moet ook bezuinigen?
en de bovenmodale salarissen zijn heilig ?
pi_131874374
Wel goed dat GroenLinks dat aankaart.. er komt vast wel op één of andere miraculeuze wijze een oplossing.. rijke particulieren, europese of provinciale subsidie enz
pi_131875577
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die rijke standen werden helemaal niet opgeheven.
Adel bleef hun titel houden en hun rijkdom. Net als andere kapitalisten.
Behalve de Joden.... Die waren volgens rechtse tradities foute lieden.
Die nivellering is ook een sprookje van jou.
Zeker verloren rijke mensen door de oorlog bezittingen. Door bommen enzo.
Maar de gewone mensen verloren veel meer .
Of je bedoelt dat sommige rijke mensen echt alles verloren door het oorlogsgeweld en toen waren ze ook arme mensen . Maar dat komt dan door de geallieerden.
ik reageerde op iemand die dat beweerde, ik beweer dat niet zelf. je reageert op de verkeerde post.
ik zette er zelfs een vraagteken achter om te laten zien dat ik de bewering in twijfel trek.
pi_131875618
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:38 schreef Bluesdude het volgende:
Maar bepaalde denkpatronen zijn wel herlevend rechtsconservatisme en het fascisme was een vertakking van die boom.
Je kunt betogen dat het nationalistisch/cultureel fundamentalisme waar de PVV aan meebouwt een voedingsbodem is voor Breivik.... en die is wel een herlevend fascist.

Wel Kamervragen stellen over een sint met zijn zwartepietknecht in Amsterdam, maar geen bal interesse in de vernietiging van 700.000 boeken ed van het Tropenmuseum.
Die dit moet doen omdat de bibliotheek geen geld meer krijgt door Rutte I en de PVV .
die boeken worden vast niet gelijk vernietigd, eerst verkocht als iemand ze wil hebben.
maar verder is het ontzettend triets natuurlijk. zeker van de PVV, die zo vadelands lievend zegt te zijn.
pi_131875928
Dat het museum van Hugo de Groot dicht zou gaan vond ik veel erger

ze blijven nu toch open geloof ik
pi_131888153
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 11:52 schreef pokkerdepok het volgende:
jammer, want dan begrijp je er dus gewoon niet veel van.
Kan ik ook zeggen, maar doe ik niet enkel omdat je anders denkt.

quote:
door zn aanhangers voo te houden wat een geweldige man hij was.
en ik had behoorlijk wat tegen op pim fortuyn. maar jij misschien niet hoor, dat kan.
de man wou de basis van onze grondwet afschaffen.
Pim was ook een geweldige man. Werd eens tijd dat men dat durft te zeggen.
De basis van onze grondwet afschaffen? Wat een onzin, dan is er toch echt iets mis met jouw vermogen om iets te kunnen begrijpen, in ieder geval wat betreft Pim. Zet je je 1e stelling in ieder geval mee in een ander daglicht.

De basis van onze grondwet is dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld zou moeten worden en niemand een streepje voor of achter krijgt, daar wilde Pim niks aan veranderen. Maarja, wat maakt het uit wat Pim wilde, hij is de dood ingejaagd en de dader loopt binnenkort weer vrij rond. Schandalig dat je de leugens, die toen over Pim werden verspreid, gelooft.
quote:
niet per se.
Dus op persoonlijke willekeur bestempel jij mensen of partijen wel of niet als eng ?
pi_131888215
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:03 schreef remlof het volgende:
Hitler was een socialist, ja natuurlijk :')

Hitler was een gore fascist en de vraag in dit topic is of Wilders er ook een is.
Lees Mein Kampf nu maar voordat je me confronteert met je gebrek aan kennis (en vocabulaire).
pi_131888267
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:11 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

tering zeg, dat ik dat dan nog moet gaan uitleggen...
hitler nivelleerde, en hief de adelijke stand op, zodat iedereen zich op kon werken? behalve als je jood homo zigeuner of gehandicapt was, en nog een hele lijst van mensen die ineens tot de ultieme onderklasse behoorde. en als je in de nazi incroud zat, hoorde je bij de uber- elite. dat is geen socialisme, dat is facisme. hij verving het ene systeem waarin er klassen bestonden, voor een ander, veel erger.

in een puur communistisch systeem, gebaseerd op socialisme, is iedereen gelijk, en is er geen elite, en uiteindelijk zelfs geen regering. mensen besturen zichzelf dan, de laatste fase van socialisme is een soort anarchistische heilstaat waar iedereen zich netjes aan de gelijkheids beginselen houdt, en iedereen voor het groter geheel werkt, wat dan vervolgens ook iedereen de vruchten daarvan opleverd. iedereen.
de dictatoriale fase in communisme is een tijdelijk, noodzakelijk kwaad, waarin een kern van idealisten de samenleving omvormt tot het ideaal. daarin ligt besloten dat elk communistisch systeem gefaald heeft, omdat in die fase er altijd wel iemand is die misbruik maakt van die totale macht, en het systeem beeindigd en een permanente dictatuur begint, die net doet alsof dat ideal er ooit nog aankomt.

zo ook de nationaal socialisten, met het verschil dat ze het nationale element toevoegde, omdat heel duitsland verschikkelijk vernederd was na de 1ste wereldoorlog en mensen snakte naar nationale trots.
Moeilijk voor je om te accepteren dat Hitler deels gewoon socialist was?
pi_131888378
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:38 schreef Bluesdude het volgende:

Nee, Hier in NL is links een voedingsbodem voor moordenaars van rechts.

Maar 700.000 boeken? Over wat?
pi_131888469
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 16:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

die boeken worden vast niet gelijk vernietigd, eerst verkocht als iemand ze wil hebben.
maar verder is het ontzettend triets natuurlijk. zeker van de PVV, die zo vadelands lievend zegt te zijn.
Sorry hoor, maar zijn al die 700.000 boeken dan Nederlands? Het is erg lang geleden dat ik het Tropenmuseum heb bezocht, maar er staat mij niks bij van literatuur van Hollandse bodem. Kan natuurlijk van alles veranderd zijn...
pi_131889174
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 00:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar zijn al die 700.000 boeken dan Nederlands? Het is erg lang geleden dat ik het Tropenmuseum heb bezocht, maar er staat mij niks bij van literatuur van Hollandse bodem. Kan natuurlijk van alles veranderd zijn...
Ik neem aan dat een grote meerderheid van de documenten in het Nederlands zijn.
Maar maakt dat veel uit dan ?
Als die andere documenten gerelateerd zijn aan de Nederlandse geschiedenis, dan is het nog steeds Nederlands cultureel erfgoed. En als niet -- in duits, frans, engels- dan is het wel Europees cultureel erfgoed.
De politiek heeft het bewaren altijd mogelijk gemaakt en nu laat het in een klap alles vallen.
Politiek loopt weg....en onttrekt zich aan de zorgplicht. Niet eens een afbouwprogram opgesteld.
En de PVV zogenaamd een verdediger van de Nederlandse cultuur holt voorop in dat weglopen.
Stupid nieuw nationalistisch elan .... Lijkt wel fraude.
pi_131889271
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 00:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als die andere documenten gerelateerd zijn aan de Nederlandse geschiedenis, dan is het nog steeds Nederlands cultureel erfgoed. En als niet -- in duits, frans, engels- dan is het wel Europees cultureel erfgoed.
De politiek heeft het bewaren altijd mogelijk gemaakt en nu laat het in een klap alles vallen.
Politiek loopt weg....en onttrekt zich aan de zorgplicht. Niet eens een afbouwprogram opgesteld.
En de PVV zogenaamd een verdediger van de Nederlandse cultuur holt voorop in dat weglopen.
Als ja
pi_131889377
quote:

[..]

nou als het europees is... dan kunnen ze europese subsidie aanvragen zoals ik al eerder zei.
pi_131889392
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 00:56 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Als ja
En dan ?
Als het niet Nederlands erfgoed dan is vernietiging wel okeee ?
pi_131889426
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:01 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

nou als het europees is... dan kunnen ze europese subsidie aanvragen zoals ik al eerder zei.
Dat weet ik niet.
Maar volgens de berichten loopt het uit op vernietiging van 700.000 stukken.
Ik zou zo denken. Dumpt het allemaal in sterke dozen en kratten op het binnenhof en dan leg je de verantwoordelijkheid terug bij de politiek.
pi_131889854
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dan ?
Als het niet Nederlands erfgoed dan is vernietiging wel okeee ?
Nou dan hoef je in ieder geval vals te doen door te zeggen dat PVV op fraude lijkt.
pi_131890030
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:26 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nou dan hoef je in ieder geval vals te doen door te zeggen dat PVV op fraude lijkt.
Ik zei dat het nationalisme van de PVV op fraude lijkt.
Druk zwaaien met een omstreden vlag om oude glorie uit het verleden aan te prijzen en de Nederlandse cultuur te enhancen..... en anderzijds het conserveren van dat verleden afbreken.
Das mooiweernationalisme....... Net doen alsof
pi_131890056
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik zei dat het nationalisme van de PVV op fraude lijkt.
Druk zwaaien met een omstreden vlag om oude glorie uit het verleden aan te prijzen en de Nederlandse cultuur te enhancen..... en anderzijds het conserveren van dat verleden afbreken.
Das mooiweernationalisme....... Net doen alsof
Dat weet je dus nog niet
pi_131890078
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 00:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Kan ik ook zeggen, maar doe ik niet enkel omdat je anders denkt.

[..]
das aardig. ik heb het je al uitgelegd. als jij dan nog steeds per se wil denken dat stalin en hitler socialisten waren, dan weet ik hetook niet meer.
quote:
Pim was ook een geweldige man. Werd eens tijd dat men dat durft te zeggen.
De basis van onze grondwet afschaffen? Wat een onzin, dan is er toch echt iets mis met jouw vermogen om iets te kunnen begrijpen, in ieder geval wat betreft Pim. Zet je je 1e stelling in ieder geval mee in een ander daglicht.

De basis van onze grondwet is dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld zou moeten worden en niemand een streepje voor of achter krijgt, daar wilde Pim niks aan veranderen. Maarja, wat maakt het uit wat Pim wilde, hij is de dood ingejaagd en de dader loopt binnenkort weer vrij rond. Schandalig dat je de leugens, die toen over Pim werden verspreid, gelooft.

hij wilde artikel 1 afschaffen, het discriminatie beginsel. daar is onze grondwet op gebaseerd, en dat is essentieel voor onze cultuur en geschiedenis.
ik zou niet weten wat ik daar verkeerd aan begrijp, dus leg maar uit.
quote:
Dus op persoonlijke willekeur bestempel jij mensen of partijen wel of niet als eng ?
of partijen voor of tegen europa zijn,is niet alles bepalend. dat is maar een issue. en dan kan je ook nog op allerlei verschillende manieren voor europa zijn.
  zondag 6 oktober 2013 @ 01:45:41 #111
395200 deadprez
One more rail
pi_131890085
Als we gewoon op dezelfde manier met de PVV omgaan als dat we destijds met Janmaat omgingen hadden we al deze problemen nooit gehad.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_131890090
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 00:17 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Moeilijk voor je om te accepteren dat Hitler deels gewoon socialist was?
ik ben zelf niet eens een socialist, dus of ie het was of niet interesserd me niet heel veel.
maar hij was het niet. hij deed alsof.
pi_131890113
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 00:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

die liggen in de archieven, niet in de tentoonstellingsruimten. het museum is maar een deel van het hele instituut.
en het is een belangrijke collectie, daar is iedereen het wle over eens geloof ik, behalve wat domme politici.
  zondag 6 oktober 2013 @ 01:48:44 #114
395200 deadprez
One more rail
pi_131890114
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:46 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik ben zelf niet eens een socialist, dus of ie het was of niet interesserd me niet heel veel.
maar hij was het niet. hij deed alsof.
Net als dat Wilders momenteel socialistische standpunten misbruikt. Het zorgt voor zetels. Uiteindelijk is het allemaal loze, populistische praat.
Stop the violence
Down with the hate
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_131890139
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat weet je dus nog niet
Jazeker wel.. Die bibliotheek de nek omdraaien was een besluit van het kabinet Rutte I.
Dit besluit werd van harte gesteund door de PVV, die cultuur foute linkse hobbies vond.
En nu nog steeds interesseert de PVV zich niet voor het behoud van dit glorierijk cultureel erfgoed
pi_131890157
quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:45 schreef deadprez het volgende:
Als we gewoon op dezelfde manier met de PVV omgaan als dat we destijds met Janmaat omgingen hadden we al deze problemen nooit gehad.
denk het niet, in belgie hebben ze het zo geprobeerd met vlaams blok, heeft ook niet gewerkt.
janmaat was ook wel een heel erge mongool, die man vond helemaal niemand sympathiek. en hij was overduidelijk gerelatieerd aan extreem rechts. nederlanders houden niet van nazis.
  zondag 6 oktober 2013 @ 01:54:50 #117
395200 deadprez
One more rail
pi_131890182
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

denk het niet, in belgie hebben ze het zo geprobeerd met vlaams blok, heeft ook niet gewerkt.
janmaat was ook wel een heel erge mongool, die man vond helemaal niemand sympathiek. en hij was overduidelijk gerelatieerd aan extreem rechts. nederlanders houden niet van nazis.
Wilders lijkt ook steeds meer de "echte" extreemrechtse kant op te gaan. Helaas heeft hij meer charisma dan een Janmaat en dat slaat natuurlijk aan bij het stemvee.
Stop the violence
Down with the hate
pi_131890275
is het nog leuk bij de afa , deadprez
pi_131892233
Wanneer je kijkt naar de definitie van fascisme komen er een groot aantal punten overeen met de PVV.

- Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen.
- Het fascisme minacht contemporaine conservatieve instellingen.
- Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, voor zover dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde.
- Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven.
- Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur.
- Het fascisme streeft naar een totalitaire staat -- de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
- Het fascisme is extreem nationalistisch.
- Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.
- Het fascisme berust in hoofdzaak op de maatschappelijke middenklasse.
- Het fascisme streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.

Wanneer je de PVV daadwerkelijk kan duiden als een fascistische partij, zijn er dan eigenlijk wettelijke consequenties voor dergelijke partijen.
pi_131892274
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 09:20 schreef Tem het volgende:
Wanneer je kijkt naar de definitie van fascisme komen er een groot aantal punten overeen met de PVV.

- Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen.
- Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, voor zover dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde.
- Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven.
- Het fascisme streeft naar een totalitaire staat -- de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
- Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.
- Het fascisme streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.

Wanneer je de PVV daadwerkelijk kan duiden als een fascistische partij, zijn er dan eigenlijk wettelijke consequenties voor dergelijke partijen.
Mooi :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_131892314
quote:

het meeste is gewoon niet van toepassing op de pvv
pi_131892320
Volges mij juist wel, 7 punten minimaal.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2013 09:30:04 ]
pi_131892375

pvv? nee

- Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur

pvv? nee

Het fascisme streeft naar een totalitaire staat -- de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.

pvv? nee, ze willen juist helemaal geen controle, alles moet wegbezuinigd worden

- Het fascisme minacht contemporaine conservatieve instellingen

Wat is dit ?

oke dan kom ik ook aan 6 of 7.. maar dat zegt nog niet dat de pvv werkelijk fascistisch is
pi_131892478
Als jij 7 van de 10 kenmerken van depressie hebt moet je toch echt in therapie of aan de pillen van de dokter.
pi_131892973
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Werkt prima anders.
pi_131893000
de PVV
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 09:40 schreef Tem het volgende:
Als jij 7 van de 10 kenmerken van depressie hebt moet je toch echt in therapie of aan de pillen van de dokter.
ja maar de PVV mist wel een aantal van de belangrijkste punten. het willen beginnen van een dictatuur en volledige controle over mensen willen.

maar ik vind het al erg genoeg dat een partij zonder enige schaamte op zoveel punten die kant op gaat.
pi_131893007
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:10 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Werkt prima anders.
Ja maar dat komt door Bart de Wever of niet
pi_131893068
Hoeveel van die punten zijn van toepassing op:

De Verenigde Staten

Rusland

en

De Europese Unie
pi_131893188
Op de EU in ieder geval geen.
pi_131893373
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:11 schreef pokkerdepok het volgende:
de PVV

[..]

ja maar de PVV mist wel een aantal van de belangrijkste punten. het willen beginnen van een dictatuur en volledige controle over mensen willen.

maar ik vind het al erg genoeg dat een partij zonder enige schaamte op zoveel punten die kant op gaat.
Nou, die controle zit er toch wel aardig in volgens mij. Ze willen overal camera's, stadscommando's etc etc.
  zondag 6 oktober 2013 @ 10:32:23 #131
104871 remlof
Europees federalist
pi_131893379
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:22 schreef KoosVogels het volgende:
Op de EU in ieder geval geen.
Uiteraard niet, de Europese samenwerking is juist ontstaan als reactie op het fascisme.
Yankee go home!
pi_131893393
Dat is meer de VVD met die camera's e.d
pi_131893407
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:33 schreef arjan1112 het volgende:
PVV is van de harde aanpak en repressie.
pi_131893409
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:33 schreef arjan1112 het volgende:
De PVV wil nota bene camera's in de operatiekamer.
pi_131893426
wat ?
pi_131893451
Maar weet iemand toevallig of een fascistische partij bij wet verboden is?
pi_131893457
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:34 schreef arjan1112 het volgende:
wat ?
http://www.gelderlander.n(...)%ABnecheck-1.3872163

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2013 10:36:52 ]
pi_131893499
Daar gaat het toch godverdomme niet om, of jij er niets mis mee vindt.
pi_131893528
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:39 schreef Tem het volgende:
Daar gaat het toch godverdomme niet om, of jij er niets mis mee vindt.
Je bent hier echt alleen maar tegen omdat het een PVV voorstel is.

Heb je het wel gelezen ?
pi_131893636
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:40 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Je bent hier echt alleen maar tegen omdat het een PVV voorstel is.

Heb je het wel gelezen ?
Ik ben er tegen dat iedereen maar overal met camera's gecontroleerd moet worden of in de gaten moet worden gehouden. Daar zit iets fundamenteel mis. En ik ben er niet tegen omdat het een PVV voorstel is en ja ik heb het artikel gelezen. Al die regeltjes maakt het voor personeel namelijk niet meer werkbaar, kijk maar naar al die regelgeving in de kinderopvang e.d. Laat die mensen gewoon hun werk doen en vertrouw daar eens een beetje op. Dit is alleen een ziekelijke doorgeslagen manier van controleren.
pi_131893674
cp '86 is ooit verboden dus ja je kan partijen verbieden.
pi_131893744
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:32 schreef Tem het volgende:

[..]

Nou, die controle zit er toch wel aardig in volgens mij. Ze willen overal camera's, stadscommando's etc etc.
de echte facisten zouden het gewoon doen, die stadscommando's.. en dan lekker terroriseren. kijk maar naar de gouden dagenraad in griekenland, bijvoorbeeld.
pi_131893771
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de echte facisten zouden het gewoon doen, die stadscommando's.. en dan lekker terroriseren. kijk maar naar de gouden dagenraad in griekenland, bijvoorbeeld.
Zou dat niet precies ook hier kunnen plaatsvinden als Nederland in dezelfde positie zou zitten als Griekenland?
pi_131893774
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:36 schreef Tem het volgende:
ja. criminele organisatie die als doel heeft de democratie omver te werpen.
pi_131893877
Ok, maar dat gaat wel een beetje ver.
pi_131896263
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:36 schreef Tem het volgende:
Nee..... niet verboden.
Zie NVU
http://www.nvu.info/

Indertijd werd de NSB ook niet verboden voor de oorlog. Maar wel na de oorlog.
En niet op grond van de ideologie, maar omdat ze actief de Duitse bezetters steunden .
Landverraad enzo
pi_131896638
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 10:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja. criminele organisatie die als doel heeft de democratie omver te werpen.
Nee.. daarom is dat clubje niet verboden
quote:
Het Openbaar Ministerie maakte onderwijl werk van de aanklacht uit 1995 en vroeg aan de rechter om vast te stellen dat CP'86 geen politieke partij meer was, maar een criminele organisatie. Op 30 september 1997 werd door de Hoge Raad het toenmalige hoofdbestuur en oud-voorzitter Wijngaarden samen met de partij veroordeeld als criminele organisatie die zich stelselmatig schuldig maakte aan het aanzetten tot vreemdelingenhaat, wat het einde betekende voor de CP'86.
wikipedia

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 06-10-2013 13:37:19 ]
pi_131897042
goed stukje hierover:

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Extreemrechts/maatregelen.html

quote:
Verschillende maatregelen komen in aanmerking: het korten van subsidies, het beperken van zendtijd op radio en tv, het ontnemen van kiesrecht. De uiterste maatregel is een partijverbod. De aantrekkingskracht van deze optie wordt echter getemperd door het besef dat partijverboden zo ongeveer het eerste middel zijn waarnaar een dictatuur grijpt. Bij de behandeling van een nieuwe wet over het verbieden van rechtspersonen in 1984 stelde de toenmalige minister van Justitie, Korthals Altes, de vrijheid van meningsuiting dan ook nadrukkelijk voorop. Dit grondrecht moet ook in zware tijden worden hooggehouden. Het is immers de waarborg voor het uiten van politieke wensen. Hoe verwerpelijk bepaalde ideeën ook zijn, voor de minister bleef het uitgangspunt: ,,Over dergelijke pleidooien moet de kiezer oordelen, niet de rechter.''
quote:
Toch is er een manier om tot verbod van een organisatie te komen: artikel 140 van het Wetboek van Strafrecht. Dat betreft het lidmaatschap van een criminele organisatie. Een strafvervolging op grond van deze bepaling richt zich op het misdadige doel van een samenwerkingverband en niet op de individuele delicten van individuele leden. Historisch gezien was artikel 140 bedoeld tegen roversbenden, maar het is in de moderne tijd vooral bekend geworden door toepassing op groepen krakers. Er is ook kritiek op dit artikel, omdat de bewijslast voor het geheel lager zou zijn dan de optelsom van de individuele aandelen. In 1995 kwam de rechtbank in Amsterdam mede op grond van artikel 140 tot een veroordeling van bestuursleden van CP'86.
  zondag 6 oktober 2013 @ 15:47:35 #150
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131902061
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:41 schreef De_Coulance het volgende:
De Volkskrant is noch links noch mijn favoriete krant. Ze laten gewoon alle meningen horen. Niets mis mee overigens.

Deden rechtse media als de Telegraaf en Geenstijl dat maar.
Volkskrant vind ik wel de beste krant in Nederland.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 12:11:13 #151
104871 remlof
Europees federalist
pi_131965860
Evelien Gans reageert weer op Fennema in de Volkskrant: 'Door PVV'ers gedragen Prinsenvlag symboliseert politiek van uitsluiting'

Fennema relativeert buitensporig. De oranje-blanje-bleu-Prinsenvlag waar de PVV mee prijkt, zou een betrekkelijk onschuldig nationalistisch symbool zijn. Alsof die vlag in de huidige context niet allereerst model staat voor een radicale politiek van uitsluiting, en in die zin aansluit bij de NSB en aanverwante organisaties. Alsof PVV-ideoloog Martin Bosma niet de hoop uitsprak dat de Prinsenvlag zou wapperen boven van de 'islam bevrijd' gebied.
Yankee go home!
pi_131966734
quote:

[..]

Om een of andere reden geloof ik niet dat stormfront op PVV bijeenkomsten met de vlag zwaait om de geuzen te eren.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 13:06:24 #153
56749 BlaZ
pi_131967216
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:46 schreef Grouch het volgende:

[..]

Om een of andere reden geloof ik niet dat stormfront op PVV bijeenkomsten met de vlag zwaait om de geuzen te eren.
De vlag waar ze mee zwaaien is ook niet zo relevant, in de loop van de geschiedenis hebben vele symbolen verschillende betekenissen gehad.

Beter kijken we naar de standpunten van stormfront zelf en beoordelen we de organisatie daarop.
pi_131969014
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 13:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De vlag waar ze mee zwaaien is ook niet zo relevant, in de loop van de geschiedenis hebben vele symbolen verschillende betekenissen gehad.

Beter kijken we naar de standpunten van stormfront zelf en beoordelen we de organisatie daarop.
Nog beter -- om ontopic te blijven--
Wat symboliseert die vlag voor stormfronttypjes en wat symboliseert het voor PVV'ers die ermee lopen?
  Moderator dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:01:49 #155
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_131972252
Als het er uit ziet als stront, als het ruikt naar stront, dan is het waarschijnlijk ook stront.
pi_132060241
Reactie van Fennema.

quote:
De huidige discussie over moslims is in zijn argumentatieve structuur identiek aan de oude discussie over het communisme, schrijft columnist Meindert Fennema.

ik heb nooit beweerd dat de oranje-blanje-bleu vlag een betrekkelijk onschuldig nationalistisch symbool is: ik beschouw geen enkel nationalistisch symbool als 'betrekkelijk onschuldig'.

De vraag waarom in Joodse kringen het antisemitisme onder Arabieren wordt weggewuifd, moet niet aan een taalkundige maar aan een psycholoog worden voorgelegd.
In reactie op mijn analyse van de pogingen van Martin Bosma om de PVV een nieuw nationalistisch elan te geven, reageerde Arnon Grunberg afgelopen maandag met een fascinerende Voetnoot. Hij beweert dat de PVV geheel ten onrechte vreest dat een aanval van de Hamas en Hezbollah op Israël slechts een eerste stap is in de strijd van de radicale moslims. 'Wilders (...) begrijpt het Midden-Oosten niet. Hamas en Hezbollah hebben alleen regionale ambities.'

Wij hoeven ons in Europa dus geen zorgen te maken over radicale moslims. Wel over anderen. 'Of je het nu nieuw-rechts noemt of niet, wie vandaag de moslims haat, haat morgen de Joden.' Grunberg maakt in twee alinea's twee interessante observaties. De laatste (wie vandaag de moslims haat, haat morgen de Joden) is een uiting van een diepe angst, de eerste (Hamas en Hezbollah hebben alleen regionale ambities) is een bezwering van die angst. Wij hoeven ons geen zorgen te maken over de Jodenhaat onder moslims, want die is lokaal van aard. Het idee van Israël als 'kanarie in de kolenmijn' is absurd, maar het idee dat de PVV die vandaag op moslims jaagt, morgen de Joden te grazen neemt, is een feit.

Onschuldig nationalistisch symbool
Het betoog van Evelien Gans komt op hetzelfde neer. Zij schrijft in de Volkskrant van dinsdag: 'Wilders gebruikt 'de Jood' als legitimatie. Al eeuwenlang hebben verschillende groepen de Joden ingezet om de eigen positie en standpunten kracht bij te zetten. Joden dienden als lichtend voorbeeld, als waarschuwing of belichaming van het ultieme kwaad. Wilders' PVV past in dit rijtje.' Wat zij hier nu precies beweert, is mij volslagen onduidelijk, maar wie wil kan er in lezen dat Wilders behoort in het rijtje van mensen dat in het Jodendom het ultieme kwaad ziet.

En zij vervolgt dan: 'Fennema relativeert buitensporig. De oranje-blanje-bleu-Prinsenvlag waar de PVV mee prijkt, zou een betrekkelijk onschuldig nationalistisch symbool zijn. Alsof die vlag in de huidige context niet allereerst model staat voor een radicale politiek van uitsluiting, en in die zin aansluit bij de NSB en aanverwante organisaties. Alsof PVV-ideoloog Martin Bosma niet de hoop uitsprak dat de Prinsenvlag zou wapperen boven van de 'islam bevrijd' gebied.' Hier wordt islamofobie gelijk gesteld met Jodenhaat.

Terzijde: ik heb nooit beweerd dat de oranje-blanje-bleu vlag een betrekkelijk onschuldig nationalistisch symbool is: ik beschouw geen enkel nationalistisch symbool als 'betrekkelijk onschuldig'. Ook al heeft Gans de uitspraak van Martin Bosma verzonnen, met de kop van haar artikel 'Prinsenvlag symboliseert politiek van uitsluiting' ben het volledig eens.

Communistenangst
Het debat doet denken aan de discussie over het communisme die in Nederland tot 25 jaar geleden gevoerd werd. Veel socialisten meenden toen dat het communisme weliswaar geen democratisch systeem was, maar dat de communistenangst (communistenfobie, zou men nu zeggen) volkomen onterecht was en bovendien gevaarlijk.

Communisten hadden slechts regionale ambities. Het idee dat de communisten uit waren op de wereldheerschappij getuigde van een ziekelijk anticommunisme. Socialisten en progressieve christenen lieten zien dat de anticommunisten overal in de wereld aan de verkeerde kant stonden: in Zuid-Afrika waren het verdedigers van de Apartheid, in de VS waren de anticommunisten ook verdedigers van de rassensegregatie en in Europa waren anticommunisten veelal antisemiet.

Tegelijkertijd werden de misdaden van de communisten gerelativeerd. Niet iedereen ging zover als Bas de Gaay Fortman (die zag zelfs in het bewind van Ceaucescu vooral positieve elementen) of prof. Wertheim (die verdedigde de culturele revolutie in China), maar de communisten voorstellen als massamoordenaars, dat ging heel veel mensen veel te ver. Als je dat deed was je een cryptofascist.

Omgekeerd wezen de geharnaste bestrijders van het communisme er destijds op dat het communisme in veel opzichten gelijk stond aan het fascisme. Wie in deze discussie een gematigder positie innam, werd door beide kampen verafschuwd. De huidige discussie over moslims is in zijn argumentatieve structuur identiek aan de oude discussie over het communisme. In de grote hoeveelheid reacties op mijn column van vorige week wordt dat pijnlijk duidelijk.

Reageerders
'Brave Hendrik' leest, net zoals vele andere linkse reageerders, in mijn analyse een verdediging van de PVV. 'Misschien berust de overstap van het communisme naar het neo-conservatisme en het (crypto-)fascisme op een psychologische wetmatigheid. Mogelijk is het een kwestie van temperament, van iets te veel cholerische sappen en zo. Of misschien is het een kwestie van eenvoudige dialectiek..? Hoe dan ook, de fellow-travelers, de ontkenners, de ideologische hoeren en de opportunisten, die te midden van het tumult doof blijven voor het stampen van de laarzen, die vormen de 5de colonne van het kwaad.'

Molly Veenstra ziet het zo: 'Het begrip antisemitisme behoeft vernieuwing. Een antisemiet is namelijk niet tegen joden, maar tegen Semieten. Semieten zijn de nakomelingen van Sem, dat zijn de Joden én ...de Arabieren.'

De vraag waarom in Joodse kringen het antisemitisme onder Arabieren wordt weggewuifd, moet niet aan een taalkundige maar aan een psycholoog worden voorgelegd.
bron
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:38:41 #157
66444 Lord_Vetinari
pi_132060676
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:12 schreef Tem het volgende:
Reactie van Fennema.

[..]

bron
Ik vind meneer Fennema eng. Een beetje draaien en kronkelen om toch zijn gelijk maar te halen, terwijl zijn basis premisse gewoon verkeerd is.
pi_132060714
Ik snap gewoon niet waarom Fennema de discussie zo graag naar moslims wil trekken. Daar gaat het al elke dag over. Ik denk dat niemand ontkent dat er anti-semitisme is in de islmatische gemeenschap.

Maar zo gauw iemand terechte kritiek heeft in de media op de PVV, krijgen we dit soort dingen. Ja maar moslims!!! Vermoeiend.
pi_132060769
En ik denk dat jullie niet zo moeten happen op getroll
pi_132060785
Mijn kipfilet opmerking was best grappig. Althans, als je de keuringsdienst van waarde had gezien.
pi_132060836
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:43 schreef 99.999 het volgende:
En ik denk dat jullie niet zo moeten happen op getroll
Gewoon wat gedachtenwisselingen op de vrijdagochtend. ;)
pi_132061099
Is mn post gedelete? Het was natuurlijk een verwijzing naar de Kristallnacht, waar het 'vernieuwde nationalistisch elan' van Hitler vorm kreeg..
pi_132061164
quote:
Ik begrijp dit zinnetje niet. Ik wist niet dat het in Joodse kringen wordt weggewuifd. Voor de rest vind ik het een beetje warrig verhaal aangezien hij zelf zegt:

quote:
Ook al heeft Gans de uitspraak van Martin Bosma verzonnen, met de kop van haar artikel 'Prinsenvlag symboliseert politiek van uitsluiting' ben het volledig eens.
Wat wil hij nou zeggen? In eerste instantie zegt hij dat de PVV een beetje recalcitrant is en men er niet zo zwaar aan moet tillen en nu zegt hij dat dat ze eigenlijk wel politiek van uitsluiting propageren.
pi_132092740
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Dit dus.
En de pvv is gewoon fascistisch als de neten en heeft daarnaast ook nog wat tekenen van een sekte.
Mensen die het fascisme als een scheldwoord gebruiken voor mensen waar ze het niet mee eens zijn :')

Het fascisme is een specifieke politieke stroming, je kunt de PVV net zo goed communisten, liberalen of wat dan ook noemen.
Ga eens over de stromingen van het fascisme lezen en je zult zien dat de PVV helemaal niet fascistisch is, maar gewoon reactionair met wat (licht-)nationalistische opvattingen.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 06:43:03 #165
225540 Pugg
Friends forever
pi_132093005
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 03:01 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Mensen die het fascisme als een scheldwoord gebruiken voor mensen waar ze het niet mee eens zijn :')

Het fascisme is een specifieke politieke stroming, je kunt de PVV net zo goed communisten, liberalen of wat dan ook noemen.
Ga eens over de stromingen van het fascisme lezen en je zult zien dat de PVV helemaal niet fascistisch is, maar gewoon reactionair met wat (licht-)nationalistische opvattingen.
Zet een bril op en je gehoorappelraat wat harder.
pi_132094348
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 03:01 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

wel knap als je de overeenkomsten niet ziet...
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:43:44 #167
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132094648
quote:
de definitie van fascisme
En deze lijst komt uit het woord van god?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132094672
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:43 schreef Morendo het volgende:

[..]

En deze lijst komt uit het woord van god?
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:46:11 #169
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132094685
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:45 schreef Tem het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Heb je zelf een lijstje zitten knutselen? Chapeau!
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:47:45 #170
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132094699
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:18 schreef De_Coulance het volgende:
Totaal voorbijgaand aan de extreme standpunten van Wilders over moslims of de toenemende islamofobie in de Europese gemeenschappen,
Ja, maar als ik hier in dit topic lees ontwaar ik ook een groeiende fascismofobie. :O
pi_132094703
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:46 schreef Morendo het volgende:

[..]

Heb je zelf zitten knutselen? Chapeau!
Nee, hoor. Kan je gewoon opzoeken, Bijdehand.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:48:55 #172
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132094712
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:47 schreef Tem het volgende:

[..]

Nee, hoor. Kan je gewoon opzoeken, Bijdehand.
Is gewoon een mening, geen internationaal afgesproken standaard of zo.
pi_132094714
Heb je nog wat interessants toe te voegen, Morendo. Of kom je gewoon even tof doen?
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:51:15 #174
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132094739
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:49 schreef Tem het volgende:
Heb je nog wat interessants toe te voegen, Morendo. Of kom je gewoon even tof doen?
Al mij posts zijn interessant. Zoek de definitie maar op, en check het aan de zes kenmerken. 100% score.
pi_132095143
Nou poeh, Nobelprijs voor Morendo! Dat wij dit niet inzagen allemaal.
pi_132098257
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wel knap als je de overeenkomsten niet ziet...
Noem dan eens de overeenkomsten op.
pi_132098397
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:49 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Noem dan eens de overeenkomsten op.
post #119, pagina 5. hebben we het al uitgebreid over gehad.
quote:

pi_132098513
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

[..]

Dit is natuurlijk een heel subjectieve lijst. Ga eens Mussolini of Mosley lezen en je wat verdiepen in onder andere het corporatisme. En de PVV is niet eens 'extreem-nationalistisch', ze zijn zeer licht-nationalistisch.

Vraag het echte fascisten wat ze van partijen zoals de PVV vinden en ze zullen je vertellen dat het slechts 'neoconservatieven' zijn.
pi_132098633
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:58 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een heel subjectieve lijst. Ga eens Mussolini of Mosley lezen en je wat verdiepen in onder andere het corporatisme. En de PVV is niet eens 'extreem-nationalistisch', ze zijn zeer licht-nationalistisch.

Vraag het echte fascisten wat ze van partijen zoals de PVV vinden en ze zullen je vertellen dat het slechts 'neoconservatieven' zijn.
echte facisten zijn tuig dus die ga ik helemaal niets vragen.

en ik zei overeenkomsten, ik heb ook al geschreven dat de PVV niet echt facistisch is. maar ze gaan wel aardig die kant op.
en ik vind ze behoorlijk nationalistisch. alleen niet miliairistisch.
pi_132098652
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

[..]

Of de PVV nu fascistisch 'is' of niet, het fascisme zelf is natuurlijk een constructie waarvan verschillende definities rondzwerven. Zo'n definitie doet geen recht aan verschillen tussen partijen, en wie bepaalt welke definitie sluitend is?

Volgens de gangbare definities was de NSB zeker in de beginperiode niet nationaalsocialistisch maar 'gewoon' fascistisch - terwijl de partij nota bene de Nationaal-Socialistische beweging heette! - en was het Zwart Front, dat fel tegen het nationaalsocialisme was, wél behoorlijk nationaalsocialistisch en minder fascistisch.

Definities vervormen per definitie de werkelijkheid.
pi_132098706
Ja, joh ga er een lekker technische discussie van maken. Er zijn een aantal kenmerken van fascisme zoals in dat staartje waar de PVV aan voldoet. Dat mag je wat mij betreft ontkennen, mensen ontkennen wel gekkere zaken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2013 14:07:17 ]
pi_132098761
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:04 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Of de PVV nu fascistisch 'is' of niet, het fascisme zelf is natuurlijk een constructie waarvan verschillende definities rondzwerven. Zo'n definitie doet geen recht aan verschillen tussen partijen, en wie bepaalt welke definitie sluitend is?

Volgens de gangbare definities was de NSB zeker in de beginperiode niet nationaalsocialistisch maar 'gewoon' fascistisch - terwijl de partij nota bene de Nationaal-Socialistische beweging heette! - en was het Zwart Front, dat fel tegen het nationaalsocialisme was, wél behoorlijk nationaalsocialistisch en minder fascistisch.

Definities vervormen per definitie de werkelijkheid.
het hoeft ook niet sluitend of allesomvattend te zijn. maar het geeft wel een beeld. alle facistische stromingen die er geweest zijn, waren ook allemaal anders. dit is logisch, omdat alles bepaald wordt door wat psychopatische leiders, die maling hebben aan wat anderen vinden. wilders vertoont aardig wat trekjes van zulke types, maar dna op een manier die binnen onze belevingswereld past, op het randje van wat acceptabel is in nederland. dat kan je opovatten als dus niet gevaarlijk, maar dat kan je ook zien als sluuw zijn en weten hoe ver je kan gaan.
pi_132099477
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:58 schreef Veldmeijer het volgende:

. En de PVV is niet eens 'extreem-nationalistisch', ze zijn zeer licht-nationalistisch.

Dat "zeer licht nationalistisch" is bagatelliseren. Gematigde rechtse en linkse stromingen zijn zeer licht nationalistisch... en daarbinnen geldt.. hoe rechtser hoe meer nationalistischer, hoe meer monoculturalistisch ( VVD-stroming die Rita Verdonk als leider wilde).
De PVV slaat door en kun je gerust nationalistisch noemen. Niet het woordje extreem toevoegen. Gelukkig niet.... hoewel bepaald uitspraken van PVV'ers wel extreem te noemen zijn... bijv het idee van kopvoddentax. Maar misschien is extreemachtig monoculturalistisch hiervoor een meer exacte omschrijving.
pi_132099713
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat "zeer licht nationalistisch" is bagatelliseren. Gematigde rechtse en linkse stromingen zijn zeer licht nationalistisch... en daarbinnen geldt.. hoe rechtser hoe meer nationalistischer, hoe meer monoculturalistisch ( VVD-stroming die Rita Verdonk als leider wilde).
De PVV slaat door en kun je gerust nationalistisch noemen. Niet het woordje extreem toevoegen. Gelukkig niet.... hoewel bepaald uitspraken van PVV'ers wel extreem te noemen zijn... bijv het idee van kopvoddentax. Maar misschien is extreemachtig monoculturalistisch hiervoor een meer exacte omschrijving.
Überhaupt klopt het 'rechts-links' systeem al lang niet meer. Het grappige en relevante daarvan in deze discussie is dat echte fascisten aan zowel 'links' als 'rechts' een hekel hebben. Ze noemen zich dan ook vaak 'Third Positionists'
pi_132099940
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:55 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Überhaupt klopt het 'rechts-links' systeem al lang niet meer. Het grappige en relevante daarvan in deze discussie is dat echte fascisten aan zowel 'links' als 'rechts' een hekel hebben. Ze noemen zich dan ook vaak 'Third Positionists'
Maar goed, Wilders heeft natuurlijk zowel zeer linkse als zeer rechtse standpunten. Wat dat aangaat heeft hij een hekel aan alle gevestigde partijen.
pi_132100211
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:55 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Überhaupt klopt het 'rechts-links' systeem al lang niet meer.
Mensen veranderen, stromingen veranderen.
Maar je kunt nog steeds een links-rechts indeling gebruiken, wel uitkijken waar je mee bezig bent. In mijn voorbeeld zette ik gematigd links en gematigd rechts onder 1 noemer, om te schetsen dat die groep niet homogeen is en diverse stromingen kent..... en een benaderingswijze daarvan is nog steeds een link-rechts insteek

quote:
Het grappige en relevante daarvan in deze discussie is dat echte fascisten aan zowel 'links' als 'rechts' een hekel hebben.
Dat was vroeger (90-60 jaar terug) ook al zo, met de nadruk op extra grote hekel aan 'links' .

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 12-10-2013 15:30:49 ]
pi_132100380
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen veranderen, stromingen veranderen.
Maar je kunt nog steeds een links-rechts indeling gebruiken, maar wel uitkijken waar je mee bezig bent. In mijn voorbeeld zette ik gematigd links en gematigd rechts onder 1 noemer, om te schetsen dat die groep niet homogeen is en diverse stromingen kent..... en een benaderingswijze daarvan is nog steeds een link-rechts insteek

[..]

Dat was vroeger (90-60 jaar terug) ook al zo, met de nadruk op extra grote hekel aan 'links' .
Dus zie jij liberalen (zoals de VVD) als rechts? En hoe zie je dan fascisten? Extreem-rechts? Dat klopt dan toch helemaal niet, fascisten zijn een hele andere soort dan liberalen, en dus niet een 'extremere' vorm daarvan.

Heel simpel: Als een fascist meer hekel heeft aan een sociaaldemocraat dan aan een liberaal dan is dat geen echte fascist. Echte fascisten hebben evenveel hekel aan invloed van buitenaf in de vorm van immigratie als aan invloed van buitenaf door de consumptiemaatschappij en grote buitenlandse firma's. Een fascist heeft een hekel aan de vrije markt omdat het 'gedegenereerde' en buitenlandse cultuur/muziek/kunst toelaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Veldmeijer op 12-10-2013 15:28:38 ]
pi_132100706
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:23 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Dus zie jij liberalen (zoals de VVD) als rechts? En hoe zie je dan fascisten? Extreem-rechts? Dat klopt dan toch helemaal niet, fascisten zijn een hele andere soort dan liberalen, en dus niet een 'extremere' vorm daarvan.
De basisdefinitie van 'rechts' is echt niet liberaalzijn.

quote:
Heel simpel: Als een fascist meer hekel heeft aan een sociaaldemocraat dan aan een liberaal dan is dat geen echte fascist.
???
Herlees de geschiedenis. Fascisten van damals hadden het extra gemunt op sociaal-democraten en communisten. Liberalen was ook een vijand, omdat die te slap waren tov van links. O.a door parlementaire democratie te willen die veel ruimte geeft aan links.

quote:
. Een fascist heeft een hekel aan de vrije markt omdat het 'gedegenereerde' en buitenlandse cultuur/muziek/kunst toelaat.
Welnee..... fascisten erkende de vrijemarkteconomie als beste economisch systeem, maar de kapitalisten moesten wel door de staat gecontroleerd worden.
Liberalen en christenen van toen én nu vinden dat ook. Maar fascisten geloven meer in befehl ist befehl, iedereen koppen dicht en doorwerken. Ook zeer normale arbeidsmoraal in kapitalistische bedrijven overigens
pi_132100834
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:23 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Heel simpel: Als een fascist meer hekel heeft aan een sociaaldemocraat dan aan een liberaal dan is dat geen echte fascist. Echte fascisten hebben evenveel hekel aan invloed van buitenaf in de vorm van immigratie als aan invloed van buitenaf door de consumptiemaatschappij en grote buitenlandse firma's. Een fascist heeft een hekel aan de vrije markt omdat het 'gedegenereerde' en buitenlandse cultuur/muziek/kunst toelaat.
de VVD heeft een grote ontzettend conservatieve tak. dat is rechts. weinig regels en regering betekend voor hun terug in de tijd naar een klasse systeem.
de neo-liberalen kun je progressief noemen, en in het midden qua links-rechts, maar dan meer richting die facistische kant dan richting anarchisme. tegenwoordig noemen we dat vook rechts, en rechts-extremistisch. anarchisten zijn links- extremistisch, terwijl ook die volledig los staan van de politiek, net als facisten, en niet perse links of rechts zijn.

verwarrend, en rechts- links is anders geworden dan vroeger, maar de hele maatschappij is ook anders geworden en stromingen zijn doorgegroeid.
hoe we het nu indelen is ook best duidelijk.
van rechts naar links: facistisch, PVV, VVD, christenen, D66 /\ PVDA, groenlinks, SP, archistisch.
pi_132100901
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:42 schreef pokkerdepok het volgende:

van rechts naar links: facistisch, PVV, VVD, christenen, D66 /\ PVDA, groenlinks, SP, archistisch.
Maar zo beweer je dat het fascisme een extremere vorm is van D66 :')
Fascisten horen sowieso niet op de links-rechts lijn.
pi_132106595
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:45 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Maar zo beweer je dat het fascisme een extremere vorm is van D66 :')
Fascisten horen sowieso niet op de links-rechts lijn.
dat zijn ze ook :)
pi_132106781
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:11 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat zijn ze ook :)
...Serieus? :')

Vele idealen van D66 staan haaks op het fascisme, D66 gaat uit van het individu, fascisme van het collectief. D66 is redelijk economisch liberaal, het fascisme is corporatistisch. Enzovoort.

Ik heb even de opvatting van D66 opgezocht:

1. Vertrouw op de eigen kracht van mensen
Wij vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen.

2. Denk en handel internationaal
Samenlevingen zijn op steeds meer verschillende manieren met elkaar verbonden. Wij staan open voor de gehele wereld en sluiten niemand uit.

3. Beloon prestatie en deel de welvaart
Mensen zijn niet gelijk, wél gelijkwaardig. Mensen zijn verschillend en wij willen dat de overheid ruimte laat voor die verschillen.

4. Streef naar een duurzame en harmonieuze samenleving
Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen.

5. Koester de grondrechten en gedeelde waarden
De fundamentele waarden van onze samenleving zijn vrijheid voor en gelijkwaardigheid van ieder mens, ongeacht opvattingen, geloof, seksuele geaardheid, gerichtheid of herkomst.

Dat staat werkelijk allemaal haaks op de leer van het fascisme...
pi_132115663
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:18 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

...Serieus? :')

Vele idealen van D66 staan haaks op het fascisme, D66 gaat uit van het individu, fascisme van het collectief. D66 is redelijk economisch liberaal, het fascisme is corporatistisch. Enzovoort.

Ik heb even de opvatting van D66 opgezocht:

1. Vertrouw op de eigen kracht van mensen
Wij vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen.

2. Denk en handel internationaal
Samenlevingen zijn op steeds meer verschillende manieren met elkaar verbonden. Wij staan open voor de gehele wereld en sluiten niemand uit.

3. Beloon prestatie en deel de welvaart
Mensen zijn niet gelijk, wél gelijkwaardig. Mensen zijn verschillend en wij willen dat de overheid ruimte laat voor die verschillen.

4. Streef naar een duurzame en harmonieuze samenleving
Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen.

5. Koester de grondrechten en gedeelde waarden
De fundamentele waarden van onze samenleving zijn vrijheid voor en gelijkwaardigheid van ieder mens, ongeacht opvattingen, geloof, seksuele geaardheid, gerichtheid of herkomst.

Dat staat werkelijk allemaal haaks op de leer van het fascisme...
facisme gaat niet voor het colectief, ze gaan voor onderdrukking. dat is wat anders.

ik denk dat je het vanuit de andere kant moet bekijken.
op links zitgen de socialisten, die met regulering de hele bevolking welvaremnd wil maken.
liberalen steunen een kleinere groep, de mensen die het hebben gemaakt, d66 is nog socialer dan VVD, PVV kun je van zeggen dat die deels sociaal, maar ook deels erg asociaal zijn. facisten zijn ultiem asociaal.

ja ik heb het niet verzonnen hoor, hoe ze tegenwoording links en rechts indelen..
pi_132120991
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 03:56 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

facisme gaat niet voor het colectief, ze gaan voor onderdrukking. dat is wat anders.

ik denk dat je het vanuit de andere kant moet bekijken.
op links zitgen de socialisten, die met regulering de hele bevolking welvaremnd wil maken.
liberalen steunen een kleinere groep, de mensen die het hebben gemaakt, d66 is nog socialer dan VVD, PVV kun je van zeggen dat die deels sociaal, maar ook deels erg asociaal zijn. facisten zijn ultiem asociaal.

ja ik heb het niet verzonnen hoor, hoe ze tegenwoording links en rechts indelen..
:') Sorry, maar ik kan je niet langer serieus nemen. Je kunt niet eens 'fascisten' spellen man, je gebruikt geen hoofdletters of iets dergelijks, en dan beweren dat 'facisme gaat niet voor het colectief, ze gaan voor onderdrukking.'. Is dat een serieuze reactie?

Ik weet echt niet hoe ik hierop moet reageren, snap je wat het 'collectief' betekent? Heb je enige kennis van de politieke stromingen en begrippen die daarbij worden gebruikt?

Oh ja, tegenwoordig delen ze 'links en rechts' niet meer in, ze gebruiken een assenstelsel met links-rechts, reactionair-progressief.
pi_132121129
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:06 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

:') Sorry, maar ik kan je niet langer serieus nemen. Je kunt niet eens 'fascisten' spellen man, je gebruikt geen hoofdletters of iets dergelijks, en dan beweren dat 'facisme gaat niet voor het colectief, ze gaan voor onderdrukking.'. Is dat een serieuze reactie?

Ik weet echt niet hoe ik hierop moet reageren, snap je wat het 'collectief' betekent? Heb je enige kennis van de politieke stromingen en begrippen die daarbij worden gebruikt?
je weet toch dat ze iemand als jou een spel nazi noemen, he?

en als je dan toch reageert, zeg dan gewoon wat je wil zeggen, ipv een vaag neerbuigend verhaaltje met vragen. volgens mij snap je er zelf niet veel van.
pi_132121315
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je weet toch dat ze iemand als jou een spel nazi noemen, he?

en als je dan toch reageert, zeg dan gewoon wat je wil zeggen, ipv een vaag neerbuigend verhaaltje met vragen. volgens mij snap je er zelf niet veel van.
Kijk nou toch man, je kunt niet eens fatsoenlijk Nederlands. Ik weet echt niet meer hoe ik erop moet reageren, dus ik leg het maar zo uit:

D66 kernwaarden:

Individu, vrijheid, globalisme, gelijkheid, respect, vrijemarkteconomie

Fascistische kernwaarden:

Collectief, (ultra)nationalisme, militarisme, corporatisme

En dan nog maar even het politieke assenstelsel dat ze tegenwoordig gebruiken (inclusief in het onderwijs):

pi_132121443
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:18 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Kijk nou toch man, je kunt niet eens fatsoenlijk Nederlands. Ik weet echt niet meer hoe ik erop moet reageren, dus ik leg het maar zo uit:

D66 kernwaarden:

En dan nog maar even het politieke assenstelsel dat ze tegenwoordig in de scholen gebruiken:

[ afbeelding ]
een amerikaans kaartje, lol. alsof dat hier hetzelfde is.

en gast, als je niet weet hoe je moet reageren, reageer dan gewoon niet. je snapt niet eens wat ik met mijn opmerking over collectief bedoelde, zoveel is duidelijk.
facisme is geen systeem voor de mensen, ze organiseren het wel als collectief, maar het is niets anders dan onderdrukking van dat collectief, van iedereen. de realiteit is dus dat het helemaal geen collectief systeem is, maar een systeem voor een superkleine elite van de machtigste mensen, die alles hebben, en de rest heeft gewoon niets te zeggen.

en ik had al uitgelegd, dat in nederland we links-rechts nog het meest beoordelen naarmate hoe socialistisch een partij is. en dan komt D66 gewoon iets rechts van het midden uit.
pi_132121459
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:18 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

D66 kernwaarden:

En dan nog maar even het politieke assenstelsel dat ze tegenwoordig gebruiken (inclusief in het onderwijs):

[ afbeelding ]
nu nog even in dat dingetje de nederlandse politieke partijen invullen
pi_132121507
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:23 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

nu nog even in dat dingetje de nederlandse politieke partijen invullen
dat kaartje heeft werkelijk helemaal niets met het nederlandse politieke stelsel te maken..
pi_132121517
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:23 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

een amerikaans kaartje, lol. alsof dat hier hetzelfde is.

en gast, als je niet weet hoe je moet reageren, reageer dan gewoon niet. je snapt niet eens wat ik met mijn opmerking over collectief bedoelde, zoveel is duidelijk.
facisme is geen systeem voor de mensen, ze organiseren het wel als collectief, maar het is niets anders dan onderdrukking van dat collectief, van iedereen. de realiteit is dus dat het helemaal geen collectief systeem is, maar een systeem voor een superkleine elite van de machtigste mensen, die alles hebben, en de rest heeft gewoon niets te zeggen.
Dat kaartje gebruiken ze ook op de Nederlandse scholen. Hier heb je een Nederlandse versie:

quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:25 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat kaartje heeft werkelijk helemaal niets met het nederlandse politieke stelsel te maken..
Oh vandaar dat ze die in het Nederlandse onderwijs ook gebruiken.
pi_132121566
Als je dit ziet is het best vreemd dat het cda zo moeilijk deed over samenwerking met de pvv, want ze staan gewoon dicht bij elkaar.
pi_132121609
De Libertarische partij staat boven de VVD naast d66
pi_132121611
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:26 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Dat kaartje gebruiken ze ook op de Nederlandse scholen. Hier heb je een Nederlandse versie:

[ afbeelding ]

[..]

leg die kaartjes eens over elkaar heen, lol.
in ieder geval een slag naar rechts draaien dan, die eerste. verder betekent liberaal niet hetselfde als libertairian, en is ons rechts in amerika nog steeds links.

en dit tweede kaartje, kijk nou eens waar D66 staat? juist. iets rechts van het midden, zoals ik dus zei.
pi_132121638
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

leg die kaartjes eens over elkaar heen, lol.
in ieder geval een slag naar rechts draaien dan, die eerste. verder betekent liberaal niet hetselfde als libertairian, en is ons rechts in amerika nog steeds links.

en dit tweede kaartje, kijk nou eens waar D66 staat? juist. iets rechts van het midden, zoals ik dus zei.
Ja maar totaal niet vergelijkbaar met de PVV of het fascisme dus. Ze zijn misschien economisch vergelijkbaar, maar hun sociale beleid is tegenovergesteld.
pi_132121729
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:31 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Ja maar totaal niet vergelijkbaar met de PVV of het fascisme dus. Ze zijn misschien economisch vergelijkbaar, maar hun sociale beleid is tegenovergesteld.
op bepaalde vlakken dus wel degelijk vergelijkbaar, ander stonden ze niet daar.

maar ik snap niet dat jij dan dus denkt dat de PVV in het verlengde van D66 ligt, als ze allebei rechts zouden zijn. ik heb dat ook helemaal niet beweerd, ik heb alleen gezegd dat D66 en PVV beiden aan de rechterkant staan. natuurlijk zijn ze verder heel verschillend, en is D66 niet een voorloper van het fascisme, lol.
pi_132121754
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

op bepaalde vlakken dus wel degelijk vergelijkbaar, ander stonden ze niet daar.

maar ik snap niet dat jij dan dus denkt dat de PVV in het verlengde van D66 ligt, als ze allebei rechts zouden zijn. ik heb dat ook helemaal niet beweerd, ik heb alleen gezegd dat D66 en PVV beiden aan de rechterkant staan. natuurlijk zijn ze verder heel verschillend, en is D66 niet een voorloper van het facisme, lol.
Dat heb ik ook juist nooit beweerd, ik zeg juist dat fascisme niet uit te drukken valt met een rechts-links lijn. Overigens staat de PVV economisch links en sociaal reactionair.
pi_132121853
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:35 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

Dat heb ik ook juist nooit beweerd, ik zeg juist dat fascisme niet uit te drukken valt met een rechts-links lijn. Overigens staat de PVV economisch links en sociaal reactionair.
in onze democratie, noemen we de politieke tak van het fascisme extreem rechts. dat is dus de kant van het fascisme dat binnen de democratie opereert.

op jouw kaartje staat de PVV in het midden, economisch. dat klopt wel denk ik, omdat ze net zoveel rechtse als linkse punten hebben. populistisch heet dat, iedereen binnen proberen te halen.
pi_132122097
Nee, dat klopt natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat D66, CU, SGP en het CDA in enige mate, populistische partijen zijn. En bijvoorbeeld een partij als de SP niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2013 13:51:20 ]
pi_132122314
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:26 schreef Veldmeijer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[..]

eigenlijk zijn er maar 2 coalities mogelijk pvda/sp/GroenLinks en pvv/cda/sgp + vvd ChristenUnie en d66 staan te ver van beide blokken af
pi_132122555
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:49 schreef Tem het volgende:
Nee, dat klopt natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat D66, CU, SGP en het CDA in enige mate, populistische partijen zijn. En bijvoorbeeld een partij als de SP niet.
ligt er net aan welke bevolkingsgroepen ze bedienen. in principe is elke partij natuurlihjk populistisch, maar dan wel naar hun doelgroep toe. je bent pas echt populistisch als je overal stemmen vandaan wil trekken, zonder dat je eigenlijk in de issues bent geinteresseerd.
pi_132125519
quote:
Het grote verschil tussen communisme (dat zich nu al tientallen jaren socialisme noemt omdat de term communisme besmet is geraakt door alles wat er in het Oostblok en in Azië gebeurd is) en nationaalsocialisme is dat het communisme internationaal geörienteerd is en het nationaalsocialisme zich uitsluitend op het eigen volk richt.
De leuze bij Bruin was "Volk ohne Raum" en bij Rood was het "Proletariërs aller landen verenigt U". Het is niet eens een geval van "les extrèmes se touchent", want ze zitten, wat hun doelen betreft heel dicht bij elkaar.

De nazi's hebben in 1933 in Duitsland voet aan de grond gekregen omdat het land na de Eerste Wereldoorlog verarmd was en de nationale trots een flinke deuk gekregen had: ze betaalden zich scheel aan reparaties (vooral aan Frankrijk), de werkloosheid was enorm en de oorlog had Duitsland grotendeels verwoest. In Rusland was de rode revolutie het antwoord op eeuwenlange uitbuiting en onderdrukking van het volk. Dat volk had in beide gevallen geen idee dat ze van de regen in de drup terechtkwamen.

Stalin en Hitler waren van hetzelfde laken een pak. De vijand was bij de communisten de adel en de eigen burgerij, en in het geval van Hitler het internationale jodendom en de "Untermenschen" in de omringende landen.
Elke dictatuur heeft immers een vijandbeeld nodig waar de frustratie van de meerderheid zich tegen kan richten.
Kijk je naar onze hedendaagse politiek dan denk ik dat iemand als Roemer (de erfgenaam van alle, al dan niet radicale, linkse splinterpartijen), en Wilders (de spreekbuis van nationalistisch rechts) veel méér gemeen hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Bijvoorbeeld: het "volk" éérst. Bij de één is de vijand de graaiende kapitalist (en multinational) en bij de ander de profiterende bloedzuigende buitenlander die ons door de EU opgedrongen wordt - via garanties voor de schulden van andere landen en via de open grenzen en het stimuleren van arbeids- en uitkeringsmigratie.
Ik heb wel eens eerder gezegd: als die twee elkaar politiek zouden kunnen vinden dan moge god ons bijstaan: ze hebben beide de potentie om onze vrijheden aan banden te leggen en zich tot totalitaire regimes te ontwikkelen. Het raakpunt zou dan om te beginnen de "rijke buitenlander" kunnen zijn, en daarna, om het volk aan het lijntje te houden, de "rijken" enerzijds en de "buitenlanders" anderzijds.
In beide gevallen zou het na verloop van tijd gedaan zijn met de parlementaire democratie. Zodra het "volk" meer doorkrijgt wat er gaande is neemt namelijk de beknotting en de onderdrukking evenredig toe en worden er nieuwe vijanden bedacht die dan weer bestreden moeten worden. De intellectuelen, de pers, de ondernemers...

Kijk maar naar de demokratische kenmerken van beide partijen in de interne omgang met elkaar: daar zitten aardig wat overeenkomsten. Bij de SP is het de partijraad die met een ijzeren vuist zijn politiek actieve leden ideologisch en financiëel in het gareel houdt en bij de PVV is het Wilders zelf die geen inspraak duldt. Democratie? Vergeet het maar. Het gaat om de macht over "het volk", om niets anders. Net als vroeger. Ik zou bijna zeggen: net als altijd als "het volk" ontevreden is. De kunst is dan slechts om de krachten die vrijkomen te bundelen en voor je eigen doeleinden te gebruiken.

http://www.iex.nl/Forum/T(...)lisatie.aspx#7200310
pi_132248798
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

die liggen in de archieven, niet in de tentoonstellingsruimten. het museum is maar een deel van het hele instituut.
en het is een belangrijke collectie, daar is iedereen het wle over eens geloof ik, behalve wat domme politici.
Belangrijk? Wat is belangrijk?
pi_132248872
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jazeker wel.. Die bibliotheek de nek omdraaien was een besluit van het kabinet Rutte I.
Dit besluit werd van harte gesteund door de PVV, die cultuur foute linkse hobbies vond.
En nu nog steeds interesseert de PVV zich niet voor het behoud van dit glorierijk cultureel erfgoed
Hier spreek je jezelf tegen.
pi_132248954
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 01:44 schreef pokkerdepok het volgende:
das aardig. ik heb het je al uitgelegd. als jij dan nog steeds per se wil denken dat stalin en hitler socialisten waren, dan weet ik hetook niet meer.
Ik wist niet dat jij de antwoorden had, joh.

quote:
hij wilde artikel 1 afschaffen, het discriminatie beginsel. daar is onze grondwet op gebaseerd, en dat is essentieel voor onze cultuur en geschiedenis.
ik zou niet weten wat ik daar verkeerd aan begrijp, dus leg maar uit.
Die uitleg had ik je gegeven op pagina 4 en je nam het mee in je quote.

quote:
of partijen voor of tegen europa zijn,is niet alles bepalend. dat is maar een issue. en dan kan je ook nog op allerlei verschillende manieren voor europa zijn.
voor de één maar een issue, voor de ander de reden voor of tegen een partij te zijn.
pi_132249660
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 01:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

voor de één maar een issue, voor de ander de reden voor of tegen een partij te zijn.
voor mij dus niet...
  donderdag 17 oktober 2013 @ 06:48:42 #216
366229 Oldie57
Neoliberalisme Macht Frei
pi_132250181
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:05 schreef Tem het volgende:

[..]

Bron

In de column van Fennema komen een aantal opvallende zaken aan bod. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Klopt zijn conclusie of is de PVV daadwerkelijk een vernieuwde Centrum Democratische partij zoals velen het zien.
Fennema heeft geen gelijk. De PVV is een soort van nazi-partij.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 07:22:28 #217
225540 Pugg
Friends forever
pi_132250319
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 06:48 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Heb ik Fennema niet voor nodig, enge racisten zijn het .
pi_132250364
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 06:48 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zo zeker. Je zegt dit wel vaker.
pi_132252405
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 01:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

[..]

Hier spreek je jezelf tegen.
Hoezo ?
pi_132265800
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo ?
Dus je grijpt gewoon van alles aan om tegen de PVV te gaan trappen. Ook wanneer je niet eens zeker bent van de feiten.
pi_132265845
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 07:22 schreef Pugg het volgende:

[..]

Heb ik Fennema niet voor nodig, enge racisten zijn het .
Nooit heb ik PVVer gesproken die voldoet aan de definitie van enge racist.
pi_132268974
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dus je grijpt gewoon van alles aan om tegen de PVV te gaan trappen. Ook wanneer je niet eens zeker bent van de feiten.
leg het eens goed uit.
Hoezo spreek ik mezelf tegen ?
pi_132274517
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 18:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

leg het eens goed uit.
Hoezo spreek ik mezelf tegen ?
Je zegt: Als die andere documenten gerelateerd zijn aan de Nederlandse geschiedenis
(dat aspect zat ik niet voor niets te accentueren)
En je zegt: En nu nog steeds interesseert de PVV zich niet voor het behoud van dit glorierijk cultureel erfgoed

Dus je weet niet eens zeker om wat voor documenten het gaat, maar toch oordeel jij dat PVV zich niet interesseert voor behoud van cultureel erfgoed.

De documenten kunnen dus ook heel goed niet gerelateerd zijn aan de Nederlandse geschiedenis en/of niet van waarde voor behoud.
pi_132275028
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 20:48 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Je zegt: Als die andere documenten gerelateerd zijn aan de Nederlandse geschiedenis
(dat aspect zat ik niet voor niets te accentueren)
En je zegt: En nu nog steeds interesseert de PVV zich niet voor het behoud van dit glorierijk cultureel erfgoed
Ik ken al die documenten niet. Ik ga ervan uit dat alles gerelateerd is aan de Nederlandse geschiedenis, maar idd ik weet dat niet zeker. Ik gebruikte het woordje 'als'... niet om mijn onzekerheid uit te drukken.
Zover ik de berichten begreep is alles gerelateerd aan de Nederlandse geschiedenis en mocht dat een voorbarige conclusie zijn dan is het zeker nog steeds Europees cultureel erfgoed.
Ik zie de tegenspraak niet.
pi_132275737
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 20:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik ken al die documenten niet. Ik ga ervan uit dat alles gerelateerd is aan de Nederlandse geschiedenis, maar idd ik weet dat niet zeker. Ik gebruikte het woordje 'als'... niet om mijn onzekerheid uit te drukken.
Zover ik de berichten begreep is alles gerelateerd aan de Nederlandse geschiedenis en mocht dat een voorbarige conclusie zijn dan is het zeker nog steeds Europees cultureel erfgoed.
Ik zie de tegenspraak niet.
En daar maak je eerste fout... Je moet er niet aannemen dat alles gerelaterd is aan de Nederlandse geschiedenis.
En de PVV kan dus heel goed van mening zijn dat het niet of niet voldoende is gerelateerd aan de Nederlandse geschiedenis.
pi_132275916
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Inderdaad. PVV'ers zijn doorgaans zeer intelligente mensen met een genuanceerde kijk op zaken.
pi_132276364
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

En de PVV kan dus heel goed van mening zijn dat het niet of niet voldoende is gerelateerd aan de Nederlandse geschiedenis.
Welnee.... het was gewoon een bezuinigingspost voor de VVD, CDA en de PVV onder Rutte I
Hupsakee ...... schrappen die handel.
Wilders zelf had het over linkse hobbies in de culturele sector die hij verafschuwde.
De PVV was toen en nu nog steeds niet geïnteresseerd hoe het verder moet.
Ze maken zich liever druk over de intocht van de Sint in Amsterdam, vandaar hun Kamervragen daarover
pi_132277328
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
Welnee.... het was gewoon een bezuinigingspost voor de VVD, CDA en de PVV onder Rutte I
Hupsakee ...... schrappen die handel.
Wilders zelf had het over linkse hobbies in de culturele sector die hij verafschuwde.
De PVV was toen en nu nog steeds niet geïnteresseerd hoe het verder moet.
Ze maken zich liever druk over de intocht van de Sint in Amsterdam, vandaar hun Kamervragen daarover
Weet je eigenlijk de reden waarom dat een bezuinigingspost was? Of geloof je liever je eigen verhaal?
pi_132277467
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Weet je eigenlijk de reden waarom dat een bezuinigingspost was? Of geloof je liever je eigen verhaal?
Dat het een bezuinigingspost was , was onder Rutte I al bekend.
En de reden is --- zoals altijd-- de begroting rondkrijgen, niet teveel uitgeven.
Rutte en co hebben nooit iets gezegd dat deze bibliotheek geen Nederlands cultureel erfgoed is ofzo.
Ze hebben simpelweg geschrapt.... 1,2,3... rode streep er door heen... en zich onttrokken aan hun verantwoordelijkheid. Dat doet de politiek nog steeds.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 06:49:19 #230
225540 Pugg
Friends forever
pi_132285082
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Inderdaad. PVV'ers zijn doorgaans zeer intelligente mensen met een genuanceerde kijk op zaken.
_O- _O- _O-
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:57:09 #231
66444 Lord_Vetinari
pi_132287234
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En daar maak je eerste fout... Je moet er niet aannemen dat alles gerelaterd is aan de Nederlandse geschiedenis.
Ik ben er geweest, meerdere malen. En het merendeel is wel degelijk gerelateerd aan de Nederlandse geschiedenis.
pi_132291655
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik ben er geweest, meerdere malen. En het merendeel is wel degelijk gerelateerd aan de Nederlandse geschiedenis.
Dat is jouw mening, maar ik weet dat jouw mening bevooroordeeld is. Ik hoor het liever van iemand die er neutraal in staat.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:45:32 #233
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132291762
Het is iig cultureel erfgoed, dan valt het te betwisten of het ons christelijk en joods erfgoed is waar de PVV zo voor staat
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:49:35 #234
66444 Lord_Vetinari
pi_132291860
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat is jouw mening, maar ik weet dat jouw mening bevooroordeeld is. Ik hoor het liever van iemand die er neutraal in staat.
Sorry? Mijn mening over of iets op Nederlandse geschiedenis betrekking heeft is bevooroordeeld? Spoor jij wel helemaal? Of ben je zo paranoia, dat je denkt dat ik mijn vakinzichten laat beinvloeden door politiek, puur omdat het over de PVV gaat? |:(
pi_132291909
Rob stemt PVV. Dan weet je wel hoe laat het is.
pi_132292533
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Sorry? Mijn mening over of iets op Nederlandse geschiedenis betrekking heeft is bevooroordeeld? Spoor jij wel helemaal? Of ben je zo paranoia, dat je denkt dat ik mijn vakinzichten laat beinvloeden door politiek, puur omdat het over de PVV gaat? |:(
Ik heb jouw reacties vaker gelezen, doe nou niet zo verbaasd.
pi_132293825
Een mooie column en daar kan ik mijzelf ook zeker in vinden. Ben er trouwens ook achter gekomen dat een ander extremistische organisatie de Prinsenvlag gebruikt. Ziehier:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:45:56 #238
66444 Lord_Vetinari
pi_132295378
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik heb jouw reacties vaker gelezen, doe nou niet zo verbaasd.
Ja, en wat heeft dat met mijn vakkennis over bepaalde zaken te maken?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:51:26 #239
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_132300825
Iemand hier bekend met het boekje van Robin te Slaa over fascisme en Wilders? Wat vond u ervan?
pi_132300861
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:51 schreef Nibb-it het volgende:
Iemand hier bekend met het boekje van Robin te Slaa over fascisme en Wilders? Wat vond u ervan?
is mij niet bekend, maar wat vind je er zelf van dan
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:55:09 #241
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_132300910
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:52 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

is mij niet bekend, maar wat vind je er zelf van dan
Ik vind er niks van want ik moet het nog lezen. Was alleen benieuwd naar meningen erover.
pi_132326767
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, en wat heeft dat met mijn vakkennis over bepaalde zaken te maken?
Stand-up Comedy?
pi_132327235
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik wel, met enige regelmaat.
pi_132327294
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik wel, met enige regelmaat.
wat een toeval dan.
pi_132327321
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

wat een toeval dan.
Net zo toevallig als dat PVV-ers moslims tegenkomen die er extremistische visies op nahouden.
pi_132327372
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Net zo toevallig als dat PVV-ers moslims tegenkomen die er extremistische visies op nahouden.
Denk het niet, Moslims zijn er namelijk over de hele wereld itt PVVers.
pi_132327430
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Denk het niet, Moslims zijn er namelijk over de hele wereld itt PVVers.
PVV-soortigen zijn er over de hele wereld. Nog afgezien van het feit dat het niets afdoet aan mijn redenering, aangezien we het over Nederland hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2013 16:57:02 ]
pi_132327496
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

PVV-soortigen zijn er over de hele wereld. Nog afgezien van het feit dat het niets afdoet aan mijn redenering, aangezien we het over Nederland hebben.
maar die bestormen geen ambassade wanneer ze een cartoon ofzo
pi_132327571
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

maar die bestormen geen ambassade wanneer ze een cartoon ofzo
Goed tegenargument. :')
pi_132327632
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Goed tegenargument. :')
Om tegenargumenten te kunnen geven, moet je eerst argumenten geven. En dat heb jij niet gedaan.
pi_132327679
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Om tegenargumenten te kunnen geven, moet je eerst argumenten geven. En dat heb jij niet gedaan.
Nee klopt, het bevreemd mij derhalve des te meer dat je met dit soort gewauwel komt als reactie op mijn constatering. Immers je quote mij, maar je praat over iets heel anders dan waar het in de oorspronkelijke post over gaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2013 17:06:00 ]
pi_132327911
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee klopt, het bevreemd mij derhalve des te meer dat je met dit soort gewauwel komt als reactie op mijn constatering. Immers je quote mij, maar je praat over iets heel anders dan waar het in de oorspronkelijke post over gaat.
Voor gewauwel moet je in de spiegel kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')