Inderdaad. Ben ook benieuwd hoe hij dat met zijn studie deed. Al is het maar opgeven voor vakken ofzo wat tegenwoordig alleen digitaal kan bij de meeste studies.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef HPLC het volgende:
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk
Ik ken er 1. Die heeft het een jaar gedaan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Hoezo is dat vreemd? Ken jij mensen die de afgelopen jaren zonder mobiel en internet hebben gedaan? Mensen die 'normaal' functioneren in de maatschappij doen dat niet.
Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Hoezo is dat vreemd? Ken jij mensen die de afgelopen jaren zonder mobiel en internet hebben gedaan? Mensen die 'normaal' functioneren in de maatschappij doen dat niet.
En dat. Ben benieuwd naar zijn boek.quote:
Dit dus.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.
En die mensen hebben ook gewoon een baan enzo? Wat voor werk dan?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef rhubarbje het volgende:
Vreemd dat het uniek is ja
mijn schoonouders leven zo al hun hele leven
Werkt ook prima (vooral ook omdat ze afspraken wel gewoon na komen)
Mijn schoonvader wel jaquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:35 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
En die mensen hebben ook gewoon een baan enzo? Wat voor werk dan?
Nee, dat heeft hij niet. Tijdens het project kwam ie erachter dat een Amerikaan het een half jaar had gedaan,quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:36 schreef MPC60 het volgende:
Hij heeft dit idee gejat van een Amerikaanse journalist.
Die gast was al in mei een jaar offline, hij heeft het idee gewoon gejat. Sorry je maatje is niet bijzonder.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat heeft hij niet. Tijdens het project kwam ie erachter dat een Amerikaan het een half jaar had gedaan,
In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet. Heel veel info is alleen via internet te krijgen. (Sport)verenigingen sturen geen post meer/hebben geen clubblad meer, bedrijven sturen rekeningen digitaal. Veel info is alleen nog op internet te krijgen. Wil je een studie doen? Opgeven voor vakken kan alleen via internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.
Ofterwijl, ze maken er wel gebruik van alleen laten het een ander opknappen. Dat vind ik niet tellen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Mijn schoonvader wel ja
die heeft een eigen bedrijf in een sector waar dat prima kan
heel soms moet er iets perse via internet en dan doet een van de kinderen dat
No shit, dat geldt voor bijna iedereen boven de 40.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:38 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb het grootste deel van mijn leven zonder internet en mobiel gedaan.. en ik leef nog steeds!
Natuurlijk, iemand die jij niet kent heeft iets gejat.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Die gast was al in mei een jaar offline, hij heeft het idee gewoon gejat. Sorry je maatje is niet bijzonder.
Ben erg benieuwd welke sector dat dan is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Mijn schoonvader wel ja
die heeft een eigen bedrijf in een sector waar dat prima kan
heel soms moet er iets perse via internet en dan doet een van de kinderen dat
Kan prima. Doen wat collega's van mij ook. Geen probleem.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet.
Hij kwam 6 weken naar Colombia, en sprak nauwelijks Spaans... Zonder gsm, zonder internet. Ja, heb wel es ruzie gehad.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet. Heel veel info is alleen via internet te krijgen. (Sport)verenigingen sturen geen post meer/hebben geen clubblad meer, bedrijven sturen rekeningen digitaal. Veel info is alleen nog op internet te krijgen. Wil je een studie doen? Opgeven voor vakken kan alleen via internet.
Ik zeg niet dat je niet normaal bent, ik zeg dat je niet 'normaal' (wat voor norm/gemiddelde staat) kunt functioneren in de maatschappij. Dat is gewoon waar. Bewijst die gast uit de OP ook aangezien hij regelmatig ruzie had erdoor.
dat zou ik met je eens zijn als het elke week of elke maand isquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:40 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ofterwijl, ze maken er wel gebruik van alleen laten het een ander opknappen. Dat vind ik niet tellen.
Inderdaad, als je geen baan hebt en/of actief verenigingsleven moet het nog wel te doen zijn. Blijft wel de vraag over waarom je het zou willen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:43 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat zou ik met je eens zijn als het elke week of elke maand is
maar het komt neer op een keer of 2 per jaar
En dan hou je nog mijn schoonmoeder over die daar los van staat en ook prima functioneert verder
Onzin, mijn ouders hadden geen mobiel en geen internet en zij functioneerden prima.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Ze hoeven nooit te mailen voor hun werk? Nooit info van internet nodig? Zijn niet lid (of hun kinderen) van een (sport)vereniging?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:42 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Kan prima. Doen wat collega's van mij ook. Geen probleem.
Met pensioen neem ik aan? Nog lid van een (sport)vereniging?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:46 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Onzin, mijn ouders hadden geen mobiel en geen internet en zij functioneerden prima.
Hun kinderen doen aan sport en nee thuis hoeven ze niet te mailen voor hun werk. Info kun je ook ergens anders vinden dan op het internet. Ooit gehoord van papier?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:47 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ze hoeven nooit te mailen voor hun werk? Nooit info van internet nodig? Zijn niet lid (of hun kinderen) van een (sport)vereniging?
als het je niets oplevert...quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:45 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Inderdaad, als je geen baan hebt en/of actief verenigingsleven moet het nog wel te doen zijn. Blijft wel de vraag over waarom je het zou willen.
Ehmmm... ook zonder mobiel en internet kun je afspraken toch gewoon nakomen? Veel (privé) afspraken die ik maak doe ik gewoon mondeling en die kom ik gewoon na. Internet of een mobiel nodig hebben voor sociale controle en sociaal gedragquote:Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.
Alles wat hij normaal via e-mail, whatsapp of sms verstuurde ging die nu via de post doen? En anderen die hem hiervoor ook nog geld toestoppen?quote:Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar.
En als je een kéér iets wil weten van het internet functioneer je niet in de maatschappij? Je kunt die drol beter weer intrekken, het begint steeds harder te stinken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Met pensioen neem ik aan? Nog lid van een (sport)vereniging?
Jij doet nooit iets voor ze op internet?
Ja, nee, nee.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Met pensioen neem ik aan? Nog lid van een (sport)vereniging?
Jij doet nooit iets voor ze op internet?
Hij "doet" niks, dat maak jij ervan. Studeren, werken en leven in Amsterdam zonder internet of GSM is niet makkelijk. En nog minder voor je sociale omgeving...quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ehmmm... ook zonder mobiel en internet kun je afspraken toch gewoon nakomen? Veel (privé) afspraken die ik maak die ik gewoon mondeling en die kom ik gewoon na. Internet of een mobiel nodig hebben voor sociale controle en sociaal gedrag
[..]
Alles wat hij normaal via e-mail, whatsapp of sms verstuurde ging die nu via de post doen? En anderen die hem hiervoor ook nog geld toestoppen?![]()
Ok, toegeven, vanwege mijn werk kan ik niet echt zonder internet, veel zaken gaan via e-mail en digitale agenda en veel zoekwerk is ook op internet. Daarnaast is internet privé natuurlijk ook leuk, maar zeker niet een eerste levensbehoefte (en een mobiel al helemaal niet). De persoon uit de OP (niet tong, maar de beschreven persoon)doet alsof dit bijna onmogelijk is en als je het doet dat je dan een sociaal wrak wordt, wat gewoon onzin is.
Ah, ze gebruiken dus wel internet op hun werk. Volgens mij heb je dit topic niet helemaal goed gelezen gast. Het gaat over het niet gebruiken van internet (en mobiele telefoon). Niet over het niet prive gebruiken daarvan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Hun kinderen doen aan sport en nee thuis hoeven ze niet te mailen voor hun werk. Info kun je ook ergens anders vinden dan op het internet. Ooit gehoord van papier?
Ook zonder internet kunnen zij hun werkzaamheden uitvoeren. Je stelling is gewoon incorrect. Sterker nog, ik ken een manager van het bedrijfbureau van mijn vorige bedrijf die weigert te werken met internet en mobiele telefoons. Gaat hem prima af, hij zal sterven zonder ooit op internet geweest te zijn zegt hij.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:51 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ah, ze gebruiken dus wel internet op hun werk. Volgens mij heb je dit topic niet helemaal goed gelezen gast. Het gaat over het niet gebruiken van internet (en mobiele telefoon). Niet over het niet prive gebruiken daarvan.
En in dat bedrijfsbureau werken allemaal mensen voor hem die in zijn opdracht gebruik maken van internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:53 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ook zonder internet kunnen zij hun werkzaamheden uitvoeren. Je stelling is gewoon incorrect. Sterker nog, ik ken een manager van het bedrijfbureau van mijn vorige bedrijf die weigert te werken met internet en mobiele telefoons. Gaat hem prima af, hij zal sterven zonder ooit op internet geweest te zijn zegt hij.
So? Hij functioneert binnen de maatschappij. Net als zo veel mensen die ik ken zonder internet. Je stelling stinkt gewoon. Je hebt geen gelijk en dat zal je ook niet krijgen. Never.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:55 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
En in dat bedrijfsbureau werken allemaal mensen voor hem die in zijn opdracht gebruik maken van internet.
Kan prima.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:55 schreef El_Matador het volgende:
Je kan niet naar de VS vliegen, zonder internet.
Nee dus. Je moet je aanmelden, minstens 72 uur voor vertrek. Alleen via internet.quote:
Dat heb ik er niet van gemaakt, ik zeg ook dat het niet handig is werk, maar uitspraken als "Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had" en "Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet" slaan gewoon nergens op. Ook heb je niet ¤2500 aan briefpapier en postzegels nodig voor zo'n project, vroeger deden mensen ook niet alles op de post wat ze nu naar elkaar e-mail, whatsappen en sms'en.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hij "doet" niks, dat maak jij ervan. Studeren, werken en leven in Amsterdam zonder internet of GSM is niet makkelijk. En nog minder voor je sociale omgeving...
mensen zullen dan bewuster omgaan met afspraken gok ikquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:55 schreef El_Matador het volgende:
Je kan niet naar de VS vliegen, zonder internet.
"hey, ik kan vandaag toch niet", 15 minuten voor je afspraak, gaat ook niet.
Inschrijven voor tentamens, bankzaken, etc. Ga er maar aan staan.
Ik daag je uit het een maand vol te houden.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat heb ik er niet van gemaakt, ik zeg ook dat het niet handig is werk, maar uitspraken als "Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had" en "Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet" slaan gewoon nergens op. Ook heb je niet ¤2500 aan briefpapier en postzegels nodig voor zo'n project, vroeger deden mensen ook niet alles op de post wat ze nu naar elkaar e-mail, whatsappen en sms'en.
Leuk om te kijken tegen wat voor praktische problemen je aanloopt als je echt geen internet wilt gebruiken (ook niet op werk/universiteit), maar overdrijven is ook een vak.
helemaal mee eensquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat heb ik er niet van gemaakt, ik zeg ook dat het niet handig is werk, maar uitspraken als "Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had" en "Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet" slaan gewoon nergens op. Ook heb je niet ¤2500 aan briefpapier en postzegels nodig voor zo'n project, vroeger deden mensen ook niet alles op de post wat ze nu naar elkaar e-mail, whatsappen en sms'en.
Leuk om te kijken tegen wat voor praktische problemen je aanloopt als je echt geen internet wilt gebruiken (ook niet op werk/universiteit), maar overdrijven is ook een vak.
Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen aanpassen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:56 schreef HyperViper het volgende:
[..]
So? Hij functioneert binnen de maatschappij. Net als zo veel mensen die ik ken zonder internet. Je stelling stinkt gewoon. Je hebt geen gelijk en dat zal je ook niet krijgen. Never.
mijn schoonmoeder is nog geen 60quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:02 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen aanpassen.
Nope kan ook via een vaste telefoon.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee dus. Je moet je aanmelden, minstens 72 uur voor vertrek. Alleen via internet.
Dat is inderdaad veranderd in de tussentijd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:00 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
mensen zullen dan bewuster omgaan met afspraken gok ik
Bankzaken kunnen ook nog prima offline, bij mij op school hoef je niet in te schrijven voor tentamens
En ik ben 2 jaar geleden nog naar de VS gevlogen zonder dat te doen
maar misschien hebben ze dat veranderd
Nee jongen. Hij is op de ambassade zelf geweest.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:05 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Nope kan ook via een vaste telefoon.
Over 30 jaar kun je misschien ook niet meer functioneren zonder een chip in je lichaam. Wie weet. Nu kunnen mensen in ieder geval prima functioneren zonder internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:02 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen aanpassen.
Ik zeg toch ook dat ik het voor mijn werk nodig heb en het privé ook 'leuk' is? Ik zie dus niet in waarom ik het uit zou moeten proberen, de problemen waar je tegen aan loopt zie ik zelf namelijk ook wel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik daag je uit het een maand vol te houden.
Werk, studie, sociaal leven en praktische zaken als bank en verzekeringen, verhuizingen, etc.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:02 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen geen behoefte hebben om zich aan te aanpassen.
De verplichte ESTA-aanvraag bestaat al wel wat langer dan twee jaar. Dus op de een of andere manier moet het toch een keer gebeurd zijn. Tenzij je via het reisbureau geboekt hebt en zij het voor je gedaan hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:00 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
mensen zullen dan bewuster omgaan met afspraken gok ik
Bankzaken kunnen ook nog prima offline, bij mij op school hoef je niet in te schrijven voor tentamens
En ik ben 2 jaar geleden nog naar de VS gevlogen zonder dat te doen
maar misschien hebben ze dat veranderd
Hoevaak worden afspraken, die achteraf niet zo vast bleken, niet in het laatste kwartier afgezegd?quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik het voor mijn werk nodig heb en het privé ook 'leuk' is? Ik zie dus niet in waarom ik het uit zou moeten proberen, de problemen waar je tegen aan loopt zie ik zelf namelijk ook wel.
Het enige wat ik zeg is dat deze persoon het wel erg overdrijft met dat je afspraken niet meer nakomt, dat je geen sociale controle meer hebt, etc. Die problemen komen niet door het ontbreken van internet of een mobiel, maar door hoe sociaal je ingesteld bent. Ik kom mijn afspraken gewoon na, of ze nu digitaal (werk meestal) of mondeling (privé vaak) gemaakt zijn. Iemand hoeft me niet te mailen of bellen om me aan zulke dingen te herinneren. De persoon uit de OP overdrijft deze zaken gewoon óf heeft gewoon een verkeerde/andere instelling.
ik vind afspraken niet nakomen geen flexibiliteitquote:Op dinsdag 24 september 2013 10:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoevaak worden afspraken, die achteraf niet zo vast bleken, niet in het laatste kwartier afgezegd?
Die jongen is journalist, studeert en heeft een actief sociaal leven. Al die afspraken staan ineens (dat was vroeger ook zo), gewoon vast.
Je raakt een heel stuk flexibiliteit kwijt, en je sociale omgeving nog meer.
Colombia zou niks voor jou zijn.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:12 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik vind afspraken niet nakomen geen flexibiliteit
maar goed, ik erger me er ook kapot aan als iemand een kwartier voor een afspraak zou bedenken dat het toch niet uit komt
of dat ze te laat komen omdat ze nog even expeditie robinson af wilde kijken
met mij is een afspraak een afspraak
te laat komen kan, als je band lek is of zo. Niet omdat je gewoon te laat weg bent gegaan
Vind ik ook. Afspraak is bij mij afspraak. Te laat komen erger ik me al aan, op het laatste moment afzeggen om een lullig iets is gewoon not done. Als er echt iets dringends is (ongeluk, familie-omstandigheden) dan zijn er vaak ook andere mogelijkheden voor contact op te nemen (gewone telefoon) en anders hoor je het achteraf wel, maar dat is in misschien 1 op de 1000 gevallen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:12 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik vind afspraken niet nakomen geen flexibiliteit
maar goed, ik erger me er ook kapot aan als iemand een kwartier voor een afspraak zou bedenken dat het toch niet uit komt
of dat ze te laat komen omdat ze nog even expeditie robinson af wilde kijken
met mij is een afspraak een afspraak
te laat komen kan, als je band lek is of zo. Niet omdat je gewoon te laat weg bent gegaan
En Zwitserland zou niks voor jou zijn. Totaal niet boeiend, want daar gaat het niet om hier.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Colombia zou niks voor jou zijn.
Dit dus. Vreselijk lijkt me dat.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:54 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik gebruik mijn mobiel ook haast nooit en heb um vaker niet bij me dan wel. Ik vind het alleen handig als ik op reis ga om even naar thuisfront te bellen. Vrienden van me klagen er wel eens over maar ik wil juist niet overal en altijd voor jan en alleman bereikbaar zijn.
Je kan er ook gewoon voor kiezen niet op te nemen. Heb mijn telefoon bijna altijd bij me, maar soms neem ik gewoon niet op, en vaak neem ik bepaalde mensen niet op. Je legt te keuze bij jezelf op die manier ipv bij het wel of niet hebben van een stukje techniek.quote:
Toch geeft het rust als je de optie gewoon niet hebtquote:Op dinsdag 24 september 2013 10:47 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Je kan er ook gewoon voor kiezen niet op te nemen. Heb mijn telefoon bijna altijd bij me, maar soms neem ik gewoon niet op, en vaak neem ik bepaalde mensen niet op. Je legt te keuze bij jezelf op die manier ipv bij het wel of niet hebben van een stukje techniek.
wie weet is hij vorig jaar begonnenquote:Op dinsdag 24 september 2013 10:55 schreef Veldkamp het volgende:
Met 26 jaar nog steeds student aan een HBO voor journalistiek? Schiet een beetje op.
Kan ook wel. Toch zou ik als 26-jarige maar eens gaan werken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:57 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
wie weet is hij vorig jaar begonnen
Totaal geen last van.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Toch geeft het rust als je de optie gewoon niet hebt
ik zet vaak bewust mijn laptop niet aan bijvoorbeeld
anders ga je toch maar fokken en blijf je weer hangen
beetje beperkt en beetje lullig om dan van die kortzichtige posts te doen hequote:Op dinsdag 24 september 2013 11:01 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Kan ook wel. Toch zou ik als 26-jarige maar eens gaan werken.
Als je 26 jaar bent en een tweede Universitaire master afrondt is het logisch.
In de Verenigde Staten, België, Spanje en Verenigd Koninkrijk zijn ze dan al bezig met hun doctoraat (promoveren/PhD).
In Duitsland en Luxemburg zijn studenten ook door de vroegere dienstplicht en 19-jarige leeftijd van schoolverlating ook vaak wat ouders.
Maar slechts een journalistieke bachelor op een HBO op 26-jarige leeftijd nog? Ga dan in elk geval werken en studeer deeltijd.....
Goed dat is mijn indruk.
dat doet het reisburo gewoonquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee dus. Je moet je aanmelden, minstens 72 uur voor vertrek. Alleen via internet.
Ik zou graag geen smartphone, mobiele telefoon, geen auto enz. hebben. Scheelt me dan enorm veel geld.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:16 schreef MrBadGuy het volgende:
20 jaar geleden was het ook zeer onhandig (en met sommige banen zelfs onmogelijk) als je geen gewone telefoon had en er geen gebruik van kon maken, maar er waren toen ook nog gewoon mensen zonder telefoon. Voor veel mensen (en met sommige banen) is het ook onmogelijk om zonder auto te zitten, maar er zijn ook genoeg mensen die er niet een hebben.
Het hangt gewoon enorm van je baan/studie, levensfase en instelling af of je deze zaken écht nodig hebt. Zonder mobiele telefoon zou ik prima kunnen, als ik geen gebruik meer mag maken van internet dan mag ik binnenkort wel een andere baan zoeken.
Ja maar dan word je er wel mee geconfronteerd dat dat ding gaat trillen en afgaat of dat er weer eens een voicemail wordt ingesproken van bel me terug wat ik juist niet wil en geen zin in heb. Ik vind het vaak lekker zo en wil juist niet overal mobiel zijn of achtervolgt worden door weet ik veel wie op mijn telefoon.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:47 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Je kan er ook gewoon voor kiezen niet op te nemen. Heb mijn telefoon bijna altijd bij me, maar soms neem ik gewoon niet op, en vaak neem ik bepaalde mensen niet op. Je legt te keuze bij jezelf op die manier ipv bij het wel of niet hebben van een stukje techniek.
Ik luister mijn voicemail bijna nooit af, ze bellen maar terug. Beller heeft mij blijkbaar nodig. Behalve bij werkmobiel, dat is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:11 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ja maar dan word je er wel mee geconfronteerd dat dat ding gaat trillen en afgaat of dat er weer eens een voicemail wordt ingesproken van bel me terug wat ik juist niet wil en geen zin in heb. Ik vind het vaak lekker zo en wil juist niet overal mobiel zijn of achtervolgt worden door weet ik veel wie op mijn telefoon.
Hij wil gewoon geld hebben. Vandaar ook dat boek. Anders had hij wel een blog bijgehouden. Onee, dat kan niet zonder internet..quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:13 schreef Sapstengel het volgende:
Waarom heeft hij 2500 euro nodig, dat zijn wel heel veel postzegels.
Nou dan kun je dat ding toch net zo goed thuis laten? Over het algemeen als mensen hun telefoon bij zich hebben checken ze toch once in a while hun telefoon hoor, misschien jij niet maar het gros wel. Het lijkt tegenwoordig dwangmatisch gedrag als je om je heen kijkt, zie je mensen haast alleen maar met hun mobiel in de weer waar je ook gaat.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:16 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik luister mijn voicemail bijna nooit af, ze bellen maar terug. Beller heeft mij blijkbaar nodig. Behalve bij werkmobiel, dat is een ander verhaal.
En ik word dan ook niet achtvolgd omdat ik zelf bepaal of ik op mijn telefoon kijk, of hij nou trilt of niet (beltoon staat altijd uit).
Ja precies, is wel 200/maand. En met het geld wat je bespaart op internet en telefoon erbij kun je prima leven als student.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:18 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Hij wil gewoon geld hebben. Vandaar ook dat boek. Anders had hij wel een blog bijgehouden. Onee, dat kan niet zonder internet..
Wat is daar vreemd aan. Wanneer 50 jaar geleden iemand ging leven als 100 jaar geleden zou dit op dat moment ook als uniek worden gezien.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Tuurlijk kijk ik wel eens op mijn telefoon, omdat ik dat wil. Ik heb mijn telefoon vooral bij mij voor als ik iemand wil bellen/contacten of iets op internet wil opzoeken. Dat is iets anders dan altijd bereikbaar zijn. Dat heeft niets te maken met het meenemen van de telefoon, maar met wel of niet opnemen/reageren.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:21 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nou dan kun je dat ding toch net zo goed thuis laten? Over het algemeen als mensen hun telefoon bij zich hebben checken ze toch once in a while hun telefoon hoor, misschien jij niet maar het gros wel. Het lijkt tegenwoordig dwangmatisch gedrag als je om je heen kijkt, zie je mensen haast alleen maar met hun mobiel in de weer waar je ook gaat.
Wat een klootzak.quote:'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Als ik een van die vrienden was had ik hem een brief gestuurdquote:
Bij mijn ouders is het net andersom: Soms kom ik bij ze op visite maar dan ga ik na een kopje koffie ook maar weer omdat ze het veel te druk hebben met social media en spelletjes. En maar klagen over mijn jongere broertjes en zusjes die dezelfde symptomen hebben!quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:03 schreef kwiwi het volgende:
Mijn oma en schoonouders hebben ook geen internet en mobiel, maar wel een erg druk sociaal leven en komen hun afspraken gewoon na. Het is misschien uniek voor een twintiger, maar niet voor mensen ouder dan een jaar of 60.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:35 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Als ik een van die vrienden was had ik hem een brief gestuurd
Zo van: 9 maart 2013 hadden wij afgesproken maar je bent niet op komen dagen. Gaarne spoedig reactie.
Gewoon aanspreken die handel
Ja en die 2500 euro is gewoon een slimme zet om alvast de eerste werkloze maanden na de studie door te komen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:07 schreef Seam het volgende:
Student, 26, hbo, journalistiek.
Toen was ik er wel klaar mee.
Ja en er dan een boek over schrijven he, veel media aandacht genererenquote:Op dinsdag 24 september 2013 12:13 schreef Tchock het volgende:
Ik snap niet helemaal wat het nut hier van is. Wil hij aantonen hoe diep internet in onze maatschappij is geworteld? Want daar heb je niet zo'n project voor nodig. Wilde hij ontdekken of het lastig of mogelijk was zonder internet te leven? Dat had iedereen ook van te voren wel kunnen zeggen.
Het is een beetje als uitroepen dat je zonder fossiele brandstoffen gaat leven en overal naartoe fietst. Je zit enkel jezelf maar dwars en loopt tegen grote problemen aan maar een echt statement maken... nee.
sorry ?? mijn ouders functioneren heel normaal in de maatschappijquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Idd, dat gelul van niet normaal functionerenquote:Op dinsdag 24 september 2013 10:03 schreef kwiwi het volgende:
Mijn oma en schoonouders hebben ook geen internet en mobiel, maar wel een erg druk sociaal leven en komen hun afspraken gewoon na. Het is misschien uniek voor een twintiger, maar niet voor mensen ouder dan een jaar of 60.
Ik heb geen facebook.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:52 schreef rhubarbje het volgende:
Je vrienden kunnen toch prima contact met je houden zonder internet
Genoeg van mijn vrienden hebben geen facebook en/of geen smartfoon
wel een mobiel, dat dan weer wel
maar daar is prima omheen te werken
Ik vroeg iets.quote:
quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:12 schreef tong80 het volgende:
Ik vroeg iets.
Zit iedereen op facebook ?
quote:
Ik zat tot een paar maanden geleden ook niet op facebook. Dit is wat ik gemist had:quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik vroeg iets.
Zit iedereen op facebook ?
Jij hebt ook geen mobiel nodig. Als mensen jou willen bereiken moeten ze ff op Fok inloggen en je een DM sturen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:47 schreef tong80 het volgende:
Ik heb een half jaar geleden een mobieltje gekregen.
Heb hem één keer gebruikt. Om te testen of ie het deed.
Dat was het geval.
Goede zaak, ben blij dit te lezen want het zijn de techneuten die normaal gesproken de schakelaar bedienen van wat wel en niet kan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:18 schreef Luigi het volgende:
Ik kan haast niet geloven dat ik dit tik, maar ik denk dat je punt hebt, BG. Of in ieder geval, kan hebben. Het kromme hierin is juist dat 'de massa' ongelooflijk snel en gretig iets als sociale media omarmt en het in mijn beleving juist de techneuten (de zolderkamernerds van vroeger zeg maar) zijn die wat meer afstand proberen te bewaren. Heel veel van mijn IT collega's hebben namelijk geen Facebook (meer) en zien ook niks in de aanschaf van zo'n Google bril bijvoorbeeld. En dat heeft niets met merkenvoorkeur te maken maar meer met bewustwording van risico's op gebied van privacy en sociaal gedrag. Dat laatste is helemaal bizar natuurlijk, techneuten die zich zorgen maken over sociaal gedrag
.
Naar mijn idee zit het grote gevaar in het integreren van dergelijke technologische apparatuur in het lichaam. En Google Glass is wat dat betreft een eerste stap.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:18 schreef Luigi het volgende:
Ik kan haast niet geloven dat ik dit tik, maar ik denk dat je punt hebt, BG. Of in ieder geval, kan hebben. Het kromme hierin is juist dat 'de massa' ongelooflijk snel en gretig iets als sociale media omarmt en het in mijn beleving juist de techneuten (de zolderkamernerds van vroeger zeg maar) zijn die wat meer afstand proberen te bewaren. Heel veel van mijn IT collega's hebben namelijk geen Facebook (meer) en zien ook niks in de aanschaf van zo'n Google bril bijvoorbeeld. En dat heeft niets met merkenvoorkeur te maken maar meer met bewustwording van risico's op gebied van privacy en sociaal gedrag. Dat laatste is helemaal bizar natuurlijk, techneuten die zich zorgen maken over sociaal gedrag
.
Alsof je zonder internet geen sociale controle hebt. Minder direct dan wel, oké, maar het is niet zo alsof mensen in het pre-internet tijdperk ook constant zomaar te laat kwamen (misschien is juist het tegendeel wel waar omdat je niet even snel kon laten weten dat je later kwam). En je hebt nog altijd een mond om iemand te zeggen dat hij/zij iets fout doet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet.
Eigenlijk best bizar dat deze jongen blijkbaar denkt dat geen mobiele telefoon gelijk staat aan mensen niet meer hoeven te informeren dat een afspraak niet doorgaatquote:Op dinsdag 24 september 2013 15:00 schreef Koenholio het volgende:
Interessant wel, lijkt me erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om zelf te doen.
Alleen dit stuk vond ik nergens op slaan:
[..]
Alsof je zonder internet geen sociale controle hebt. Minder direct dan wel, oké, maar het is niet zo alsof mensen in het pre-internet tijdperk ook constant zomaar te laat kwamen (misschien is juist het tegendeel wel waar omdat je niet even snel kon laten weten dat je later kwam). En je hebt nog altijd een mond om iemand te zeggen dat hij/zij iets fout doet.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef HPLC het volgende:
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk
Vreemd? Moet jij zeggen als wij zo een beetje van dezelfde? generatie zijn.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Student Bram van Montfoort (26) leefde in 2012 zonder internet en mobiele telefoon. Deze week verschijnt zijn boek Een jaar offline. Dit meldt het AD.
Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.' Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'
'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Om de haverklap Facebook checken
In november 2011 maakte Van Montfoort, student aan de School voor Journalistiek in Utrecht, op de crowdfundingsite Nieuwspost bekend een jaar zonder internet en mobiele telefoon te willen leven. Als experiment, want hij merkte dat hij meer en meer online was. Om de haverklap checkte hij Facebook. En Twitter en Gmail en ook nog even YouTube om te kijken hoe vaak zijn filmpjes waren bekeken. Hij kon zich geen leven zonder internet voorstellen.
Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar. Na een interview in Het Parool, dat ook in een aantal regionale kranten werd geplaatst, stroomden de donateurs binnen.
Hij was verrast door het enthousiasme. 'Kennelijk had ik een zenuw geraakt en is het een onderwerp waarmee meer mensen bezig zijn. Er zijn ook anderen die een tijd offline zijn geweest, maar dan in het buitenland. Een Australische vrouw heeft met haar familie een winter zonder internet geleefd en een Duitse journalist van in de veertig heeft dat een half jaar gedaan. Maar in Nederland nog niemand.'
Dat merkte hij aan de media-aandacht. Hij kreeg verzoeken van het NOS Journaal, De wereld draait door en nog meer programma's om over zijn experiment te praten. Van Montfoort ging er niet op in, hij wilde het rustig aan doen. Hij wilde geen mediafenomeen worden, nog voordat hij één dag offline had geleefd. Hij was bang dat het project anders 'naar de klote' zou gaan.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-lang-offline.dhtml
Dat ook inderdaad.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:04 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Eigenlijk best bizar dat deze jongen blijkbaar denkt dat geen mobiele telefoon gelijk staat aan mensen niet meer hoeven te informeren dat een afspraak niet doorgaat![]()
Lijkt me toch een beetje gebrek aan manieren/opvoeding.
Dit is toch best bizar eigenlijk, ben blij dat ik nooit heb getoeterd over hoe ik leefquote:Dat merkte hij aan de media-aandacht. Hij kreeg verzoeken van het NOS Journaal, De wereld draait door en nog meer programma's om over zijn experiment te praten.
Jup, belafspraken, het tijdsverschil van 6 (winter) of 7 uur (zomer) in ogenschouw nemend.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:52 schreef rhubarbje het volgende:
Je vrienden kunnen toch prima contact met je houden zonder internet
Genoeg van mijn vrienden hebben geen facebook en/of geen smartfoon
wel een mobiel, dat dan weer wel
maar daar is prima omheen te werken
Hoe doet ze haar belastingen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
als het je niets oplevert...
ze spreekt nog steeds gewoon met mensen af, heeft een leuk leven, gaat er op uit etc
ze krijgt het zichzelf niet aangeleerd
We hebben haar wel eens een mobieltje gegeven maar ze snapt gewoon niet hoe het werkt en heeft geen zin om het te leren, dus dat ding is meteen in een la gegaan en er nooit meer uitgekomen
Mensen weten ook gewoon dat ze niet online is of mobiel te bereiken
Daar zijn ze snel genoeg aan gewent hoor
en als ik de OP goed begrijp krijgt hij ruzie vanwege 'niet sociaal gedrag': afspraken niet na komen, mensen laten staan, zijn berichten niet afluisteren/niet reageren
Dat is bij mijn schoonmoeder ook niet zo. Als ze een afspraak niet na komt of ze is te laat komt dat door iets wat er gebeurd is, niet omdat ze gewoon dacht 'ach laat ze maar wachten'
Mensen vertrouwen is jou vreemd?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:00 schreef Shreyas het volgende:
Niets bijzonders aan natuurlijk. Bovendien is het totaal niet te bewijzen dat hij een jaar offline is geweest.
Ga je gang. Probeer wel een uitgever te vinden ervoor.quote:Als je daarover een boek uitbrengt...![]()
Elke gemiddelde student maakt wel iets specialers mee, kunnen ze allemaal een boek gaan schrijven.
In dit geval wel jaquote:Op dinsdag 24 september 2013 19:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mensen vertrouwen is jou vreemd?
Ik ben geen student meer, niet mediageil en probeer niet op te scheppen over iets wat totaal niet bijzonder is.quote:Ga je gang. Probeer wel een uitgever te vinden ervoor.
Oh, wat geeft je die aanleiding?quote:
Als je geen student meer ben, kan je geen boek schrijven? Mediageil is de auteur per se niet en opscheppen maak jij ervan.quote:Ik ben geen student meer, niet mediageil en probeer niet op te scheppen over iets wat totaal niet bijzonder is.
Het is makkelijk gezegd dat je een jaar zonder internet/mobiel kan omdat het simpelweg niet te controleren is. Net zo makkelijk als een gemiddelde Fok!ker zou zeggen: Ik ben een jaar niet mijn zolderkamer af geweest...ja laat ik er een boek over schrijven. Ik bedoel, wellicht is het gelul, maar niemand kan het toch bewijzen. Zo iemand vertrouw je toch ook niet? Ik niet in ieder geval.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh, wat geeft je die aanleiding?
[..]
Als je geen student meer ben, kan je geen boek schrijven? Mediageil is de auteur per se niet en opscheppen maak jij ervan.
Het is overigens wel bijzonder. Hoelang was jouw langste tijd in de afgelopen 10 jaar zonder mobiele telefoon EN internetgebruik?
volgens mij is dat uitbesteedquote:
Het is -als je echt zo wantrouwend bent- wel te controleren. En ik kan je vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:09 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is makkelijk gezegd dat je een jaar zonder internet/mobiel kan omdat het simpelweg niet te controleren is. Net zo makkelijk als een gemiddelde Fok!ker zou zeggen: Ik ben een jaar niet mijn zolderkamer af geweest...ja laat ik er een boek over schrijven. Ik bedoel, wellicht is het gelul, maar niemand kan het toch bewijzen. Zo iemand vertrouw je toch ook niet? Ik niet in ieder geval.
De auteur werkte naast het project, studeerde, verhuisde, etc. etc. Hij heeft een bedrijfje dat vooral online diensten aanbiedt. Ja, het was een uitdaging, en precies daarover gaat het boek.quote:Ik heb een baan in de IT, dus ik kan niet anders, of ik moet ontslag nemen. Beetje dom om dat te doen in deze tijd. Maar als ik andere baan had, zou ik het prima kunnen.
Hoe kom je dááár nu weer bij?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:10 schreef Specularium het volgende:
En voor het gemak vindt ie daarom dat iedereen maar fout bezig is.
Zat ie gisteren te vertellen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kom je dááár nu weer bij?
Volgens mij heb je errrug slecht geluisterd. Waar had hij een mening over hoe "iedereen maar fout bezig is"?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:12 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zat ie gisteren te vertellen.
Not done wellicht, toch deed ie het.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:13 schreef Tha_Duck het volgende:
... en met een eigen bedrijf is het ook not done om niet bereikbaar te zijn mobiel.
Nog grotere kans dat het gelul. Het hele boek is gewoon fictie, nou ik hoop dat hij er veel van verkoopt. Hoe dan ook geen prestatie, niets bijzonders aan. En jij kan me vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam? Ben jij misschien die gast in kwestie ofzo?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is -als je echt zo wantrouwend bent- wel te controleren. En ik kan je vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam.
[..]
De auteur werkte naast het project, studeerde, verhuisde, etc. etc. Hij heeft een bedrijfje dat vooral online diensten aanbiedt. Ja, het was een uitdaging, en precies daarover gaat het boek.
Waarom ben jij zo wantrouwend naar mensen? Mensen die je helemaal niet kent?quote:
Ik ben hem niet nee.quote:Het hele boek is gewoon fictie, nou ik hoop dat hij er veel van verkoopt. Hoe dan ook geen prestatie, niets bijzonders aan. En jij kan me vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam? Ben jij misschien die gast in kwestie ofzo?
Ik zou failliet gaan, heb een hosting bedrijf en gebruik de mobiel voor signalisatie van storingen bijvoorbeeld. Zonder dat zou de boel een dag plat kinnen liggen. Dan heb ik na 3 keer geen klanten meer en vreet ik droog brood. En dan heb ik het nog niet over het niet kunnen beheren van de systemen zonder internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Not done wellicht, toch deed ie het.
Hij veralgemeniseerde het, dat mensen niet meer luisteren of aandacht hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Volgens mij heb je errrug slecht geluisterd. Waar had hij een mening over hoe "iedereen maar fout bezig is"?
Nogmaals, niet naar ''mensen'' in het algemeen. Maar naar deze persoon wel. Dit is namelijk niet te controleren en nogmaals zó makkelijk gezegd. Je kan zoveel dingen verzinnen die je doet of laat zonder het te checken. Ik leef een jaar zonder stroom, zonder gas, zonder vervoermiddel, vul maar in....slaat nergens op.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:15 schreef El_Matador het volgende:
Waarom ben jij zo wantrouwend naar mensen? Mensen die je helemaal niet kent?
Dat is al iets heel anders.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:18 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hij veralgemeniseerde het, dat mensen niet meer luisteren of aandacht hebben.
Je kent hem niet, maar gelooft hem bij voorbaat niet. Lijkt me onprettig leven, maar ga je gang.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nogmaals, niet naar ''mensen'' in het algemeen. Maar naar deze persoon wel. Dit is namelijk niet te controleren en nogmaals zó makkelijk gezegd. Je kan zoveel dingen verzinnen die je doet of laat zonder het te checken. Ik leef een jaar zonder stroom, zonder gas, zonder vervoermiddel, vul maar in....slaat nergens op.
Het is bijzonder in de context:quote:En nee het is niet bijzonder. Er zijn gereformeerde gezinnen die geen televisie, computer of mobiele telefoon hebben. En genoeg 65+ mensen die ook geen internet of mobiel hebben en niet eens weten hoe het werkt. Ik ken er zelfs een paar.
Dat is dan weer jammer. Hij komt dus alleen afspraken na ivm de sociale controle, en niet omdat het netjes is en het een afspraak is. Wat een eikel om anderen zomaar te laten wachten, omdat hij kennelijk belangrijker is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Niemand kent de schrijvers van de Bijbel en er zijn toch genoeg mensen die hen bij voorbaat niet geloven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je kent hem niet, maar gelooft hem bij voorbaat niet. Lijkt me onprettig leven, maar ga je gang.
Jij mag het bijzonder vinden, ik vind het totaal niet bijzonder.quote:Het is bijzonder in de context:
- iemand die opgegroeid is met internet
- iemand die 5 uur per dag op internet surfde
- iemand die studeert, een eigen bedrijf heeft, verhuist, reist, etc.
- iemand die zich niet afsluit voor de maatschappij, maar juist er (nog meer) actief aan deelneemt
Het is sowieso makkelijk, het vereist een kleine aanpassing en je bent er zo aan gewend. Het is totaal geen opgave, doe niet zo dom.quote:In een hutje op de hei gaan zitten en geen GSM of internet hebben is makkelijk. Als je 65 bent en niet anders gekend hebt, ook.
Als jongere volledig in het leven staan, zonder GSM of internet (waar mensen erop rekenden dat je het WEL had), is een heel andere opgave.
Ik heb tot mijn 22ste zonder internet gedaan en nog langer zonder mobiel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Student Bram van Montfoort (26) leefde in 2012 zonder internet en mobiele telefoon. Deze week verschijnt zijn boek Een jaar offline. Dit meldt het AD.
Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.' Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'
De Bijbel (NT) is in 300 na Christus geschreven, het is niet dat ik ze niet geloof; ze waren er alleen niet bij tijdens de gebeurtenissen in het oude Judea.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Niemand kent de schrijvers van de Bijbel en er zijn toch genoeg mensen die hen bij voorbaat niet geloven.
Prima.quote:Jij mag het bijzonder vinden, ik vind het totaal niet bijzonder.
Dan bij deze de uitnodiging het zelf eens een maand te proberen. Als het geen opgave is, kun je het dus zo.quote:Het is sowieso makkelijk, het vereist een kleine aanpassing en je bent er zo aan gewend. Het is totaal geen opgave, doe niet zo dom.
Massaal verdwalen zonder gps?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:29 schreef Maron het volgende:
Het gemak en de voordelen van internet, een mobiele telefoon, of smartphone, Facebook, mobiel bankieren, en de rest..heb ik leren waarderen, maar het heeft lang geduurd voordat ik het kon accepteren als een 'normaal' iets..
Ik was in het begin bang om er afhankelijk van te worden, dus wilde ik er niet aan..
Als je met de tijd mee wilt gaan, dan zal je er vroeg of laat toch niet onderuit komen..
Het enige wat me tegenstaat is dat, als er b.v 10 mensen in de trein of bus zitten, en die normaliter een gesprekje met elkaar aanknopen, nu alle 10 met met het mobieltje in hun hand, bezig zijn met contacten op afstand..op elke plaats en in iedere situatie is dat hetzelfde...
Maar wat als er een of meerdere satellieten uitvallen, door welke reden dan ook...wat doen we dan..?
Dat zal me aan m'n reet roesten. Maar het feit dat ik in de kroeg zit met vrienden of bij hen thuis en dan die klotetelefoon tevoorschijn moet komen, daar snap ik niets van.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:29 schreef Maron het volgende:
Het enige wat me tegenstaat is dat, als er b.v 10 mensen in de trein of bus zitten, en die normaliter een gesprekje met elkaar aanknopen, nu alle 10 met met het mobieltje in hun hand, bezig zijn met contacten op afstand..op elke plaats en in iedere situatie is dat hetzelfde...
Wat ik bedoel is, als iemand iets onzinnigs of onwaarschijnlijks beweerd dat niet te controleren is, dan hoef je de persoon niet eens te kennen om hem bij voorbaat niet te geloven. Misschien ben jij het type dat mensen blind vertrouwt, ik niet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De Bijbel (NT) is in 300 na Christus geschreven, het is niet dat ik ze niet geloof; ze waren er alleen niet bij tijdens de gebeurtenissen in het oude Judea.
[..]
Prima.
[..]
Dan bij deze de uitnodiging het zelf eens een maand te proberen. Als het geen opgave is, kun je het dus zo.
Ik ben niet het type dat mensen blind vertrouwt. De auteur van dit boek vertrouw ik echter met mijn leven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is, als iemand iets onzinnigs of onwaarschijnlijks beweerd dat niet te controleren is, dan hoef je de persoon niet eens te kennen om hem bij voorbaat niet te geloven. Misschien ben jij het type dat mensen blind vertrouwt, ik niet.
Ah, je moet ontslag nemen, valt dat onder "het is niet bijzonder, het kan makkelijk, slechts een kleine aanpassing"?quote:Als ik het een maand wil volhouden, dan moet ik dus ontslag nemen, dat vind ik het niet waard want de banen liggen niet voor het oprapen momenteel en mijn rekeningen moeten gewoon betaald worden.
Misschien omdat je hem in het echt kent of een bepaald percentage van zijn winst vangt als je hier voor hem komt lobbyen/reclame maken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben niet het type dat mensen blind vertrouwt. De auteur van dit boek vertrouw ik echter met mijn leven.
Nee nogal wiedes, hij was eigen baas met zijn eigen bedrijf. Je bent trouwens niet dom, maar gewoon gekleurd bezig en niet objectief. Je bent duidelijk erg bevooroordeeld en steekt je hand voor de auteur in het vuur. Hier steekt veel meer achter, wellicht een goede vriend van je of familielid.quote:Ah, je moet ontslag nemen, valt dat onder "het is niet bijzonder, het kan makkelijk, slechts een kleine aanpassing"?
De auteur nam geen ontslag, integendeel.
Jup.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien omdat je hem in het echt kent
Hoe kom je daar toch bij? Je bent dus weer wantrouwend aangelegd. Ik heb een prima baan, heb echt geen geld van een boek nodig.quote:of een bepaald percentage van zijn winst vangt als je hier voor hem komt lobbyen/reclame maken.
Is iemand die je niet kent direct wantrouwen wel objectief dan?quote:Nee nogal wiedes, hij was eigen baas met zijn eigen bedrijf. Je bent trouwens niet dom, maar gewoon gekleurd bezig en niet objectief. Je bent duidelijk erg bevooroordeeld en steekt je hand voor de auteur in het vuur. Hier steekt veel meer achter, wellicht een goede vriend van je of familielid.
Dit zegt genoeg, sorry dat ik dat niet eerder door had. Dan hadden we een hoop tijd bespaardquote:
Waarom "zegt dat genoeg"?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit zegt genoeg, sorry dat ik dat niet eerder door had. Dan hadden we een hoop tijd bespaard
"Wij van Wc-eend adviseren... Wc-eend"quote:
Ik adviseer niets?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
"Wij van Wc-eend adviseren... Wc-eend"
Het zegt dat je bent niet objectief bent en dus bevooroordeeld.
Nee je adviseert niets, snap je de boodschap wel of?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik adviseer niets?
Ik vraag me af waar jouw wantrouwen toch vandaan komt. Hoop dat het in je dagelijks leven niet zo ernstig is.
Alles en iedereen gaat er van uit dat je een computer en/of internet hebt..quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Massaal verdwalen zonder gps?
Ik ben regelmatig niet bereikbaar. Sleep echt niet overal mijn mobiel mee naartoe.
Ik vind het zeer storend dat jongere mensen verwachten dat iedereen, altijd bereikbaar is.
Stromannenconclusie. Ik ben erg kritisch, net zo goed tegen hem. Heb je enig idee hoe frustrerend het is, in een land waar een afspraak om 16:00 makkelijk 17:15 kan worden, te reizen en samenleven met iemand die onbereikbaar is en de taal nauwelijks spreekt?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee je adviseert niets, snap je de boodschap wel of?
Ik wil er mee aangeven dat je ''aan zijn kant'' staat omdat je hem in het echt kent. Je bent dus totaal kritisch.
Dat heb ik zelfs gedaan, toen ik in Brazilië was vijf jaar terug had ik nog niet eens een mobiel. Jeetje, vind je dat al frustrerend en moeilijk? Een vriend van me was een half jaar terug in India, mobiel was na een paar dagen kapot, heeft vier weken zonder gereisd. Groepsactiviteiten moesten ook gedaan worden zonder mobiel, dus hij was ook onbereikbaar. Kan prima. Ik zal hem adviseren ook een boek te schrijvenquote:Op dinsdag 24 september 2013 20:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Stromannenconclusie. Ik ben erg kritisch, net zo goed tegen hem. Heb je enig idee hoe frustrerend het is, in een land waar een afspraak om 16:00 makkelijk 17:15 kan worden, te reizen en samenleven met iemand die onbereikbaar is en de taal nauwelijks spreekt?
Dat is een optie, in mij ogen minder waarschijnlijk.quote:Er is niet "zijn kant" en "een andere kant". Hij beschrijft ervaringen, daar is geen "andere kant" aan.
Een wingman? Ik zit al 5,5 jaar op FOK!, kende hem toen al een jaar of 6. Echt, waar je al die negativistische, veroordelende, wantrouwende kritiek toch vandaan haalt?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:07 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat heb ik zelfs gedaan, toen ik in Brazilië was vijf jaar terug had ik nog niet eens een mobiel. Jeetje, vind je dat al frustrerend en moeilijk? Een vriend van me was een half jaar terug in India, mobiel was na een paar dagen kapot, heeft vier weken zonder gereisd. Groepsactiviteiten moesten ook gedaan worden zonder mobiel, dus hij was ook onbereikbaar. Kan prima. Ik zal hem adviseren ook een boek te schrijven
[..]
Dat is een optie, in mij ogen minder waarschijnlijk.
Een andere optie is dat hij gewoon wat bij elkaar verzint, dat hij dagen, weken, maanden zonder internet/telefoon heeft geleefd, terwijl hij gewoon wel internet/telefoon heeft gebruikt en dus die ervaringen helemaal niet heeft...kunnen we toch niet controleren.
Vervolgens schrijft hij een boekje, regelt even een paar wingmen die op een forum gaan verkondigen dat het allemaal echt waar is, echt is gebeurd en zeer zwaar was en zeer moeilijk, zodat we nog meer bewondering krijgen voor onze ''held'' die iets alledaags heeft gepresteerd wat noch uniek, noch bijzonder is en niet echt gebeurd.
Ik ken de schrijver niet, ik ken jou ook niet, de waarschijnlijkheid van beide opties is me om het even. Iedereen mag geloven wat hij wil toch?
Ik zeg dat niet, ik zeg niet dat je een wingman bent, ik schets een scenario en zeg dat zo een optie voor de buitenwereld niet uitgesloten kan worden. Voor mij zijn beide opties even waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een wingman? Ik zit al 5,5 jaar op FOK!, kende hem toen al een jaar of 6. Echt, waar je al die negativistische, veroordelende, wantrouwende kritiek toch vandaan haalt?
"het is niet echt gebeurd". En dan noem jij mij niet objectief?
Idd daar word ik ook schijtziek van. Ook dat afspraken regelen via facebook of de whatsapp. Gewoon communiceren lukt de meeste al niet meer. Effe bellen of langs komen. Vooruitgang noemt men dat..nee het is de desintegratie van de menselijke soort. Sociale media laat me niet lachen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat zal me aan m'n reet roesten. Maar het feit dat ik in de kroeg zit met vrienden of bij hen thuis en dan die klotetelefoon tevoorschijn moet komen, daar snap ik niets van.
Da's wat ik ook bedoel..en het ergste is nog dat die jonge "smart-asses" doen en denken alsof ze het zelf allemaal hebben uitgevonden..quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:31 schreef jasparon het volgende:
[..]
Idd daar word ik ook schijtziek van. Ook dat afspraken regelen via facebook of de whatsapp. Gewoon communiceren lukt de meeste al niet meer. Effe bellen of langs komen. Vooruitgang noemt men dat..nee het is de desintegratie van de menselijke soort. Sociale media laat me niet lachen.
Ja ook totaal geen respect meer, alsof ze de hele wereld al hebben veroverd. Verplicht militaire dienst weer invoeren!quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:42 schreef Maron het volgende:
[..]
Da's wat ik ook bedoel..en het ergste is nog dat die jonge "smart-asses" doen en denken alsof ze het zelf allemaal hebben uitgevonden..
(ik durf het bijna niet te be-amen..;) maar een soort van sociale dienstplicht zou jongeren kunnen leren waar ze zelf ooit ( en dat is sneller dan ze denken) voor komen te staan..quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:25 schreef jasparon het volgende:
[..]
Ja ook totaal geen respect meer, alsof ze de hele wereld al hebben veroverd. Verplicht militaire dienst weer invoeren!
Nope.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:24 schreef rhubarbje het volgende:
Ah daar is die 2500 euro heen gegaan: op bezoek naar colombia
Aha goeie, laat ze maar luiers gaan vervangen in het bejaardenhuis, 18 jaar? Eerst maar eens 14 maanden sociale dienstplicht, allemaal zonder uitzondering. Oproepen kan nu makkelijk met internet :-) toch nog een voordeel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:31 schreef Maron het volgende:
[..]
(ik durf het bijna niet te be-amen..;) maar een soort van sociale dienstplicht zou jongeren kunnen leren waar ze zelf ooit ( en dat is sneller dan ze denken) voor komen te staan..
Jahh..maar durf dat maar eens openlijk op een forum neer te knallen..je wordt afgemaakt..quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:46 schreef jasparon het volgende:
[..]
Aha goeie, laat ze maar luiers gaan vervangen in het bejaardenhuis, 18 jaar? Eerst maar eens 14 maanden sociale dienstplicht, allemaal zonder uitzondering. Oproepen kan nu makkelijk met internet :-) toch nog een voordeel.
als iemand mij geld geeft om iets mee te doen en ik blijk het niet nodig te hebben dan neem ik het niet aan of geef ik het terugquote:Op dinsdag 24 september 2013 21:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nope.
Waar komt al die veroordeling en negativiteit toch vandaan? De focus op een bedrag (dat hij niet gevraagd heeft, maar wat het crowdfunden heeft opgeleverd, iets fundamenteel anders), het ongeloof.
Als jullie in het echte leven ook zo zijn, dan houd ik mijn hart vast.
Hij heeft niet gecrowdfund voor postzegels maar voor zijn project. Geen internet kost echt veel meer dan wel internet. Het boek beschrijft dat.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:59 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
als iemand mij geld geeft om iets mee te doen en ik blijk het niet nodig te hebben dan neem ik het niet aan of geef ik het terug
en je kunt mij echt net wijsmaken dat hij (naast het bedrag wat hij bespaard heeft op telefoon/internet kosten) 2500 euro aan briefpapier en postzegels heeft uitgegeven
Het is "opportunist", maar dat is hij niet. Hoe kan dat nou op je overkomen na 1 stukje tekst? Heb je de uitzending van P&W gezien? Daar issie langer aan het woord.quote:de persoon in de OP komt op mij over als een opertunist die nogmaals een slaatje probeert te slaan uit zijn ervaring
en een niet zo'n sociale opertunist met zijn 'als ik al iets leuks doe dan laat ik andere mensen gewoon zitten'
Ja en? Wat is het punt dat je probeert te maken? Ik heb tot mijn 17e zonder internet gedaan en tot mijn 18e zonder mobiel (jaren 90).quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb tot mijn 22ste zonder internet gedaan en nog langer zonder mobiel.
Maar ja, ik heb nog zwart/wit tv gezien, moeten opstaan om een andere zender op te zetten, telex en telefax gebruikt leren werken met word perfect. En we hadden een antenne op het dak, zoals iedereen.
*zucht* Ik word oud.
Dat is ook niet zo heel bijzonder als je toch bijna altijd thuis zit en iedereen jou dus op jouw vaste-/huistelefoon kan bereiken he?quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:56 schreef BaajGuardian het volgende:
Nou betaal mij ook maar 2500 euro dan gezien ik al 15 jaar zonder mobiel [..] leef.
Het slaat inderdaad nergens op, het is helemaal niet bijzonder wat die gast heeft gedaan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:23 schreef LXIV het volgende:
Heel raar artikel in de OP vind ik. Ze doen alsof hij een expeditie naar de Noordpool heeft gemaakt oid.
Zijn projectquote:Op dinsdag 24 september 2013 22:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hij heeft niet gecrowdfund voor postzegels maar voor zijn project. Geen internet kost echt veel meer dan wel internet. Het boek beschrijft dat.
Ja iedereen die het niet met jou en je heldhaftig vriendje eens is die deugd niet in het echte leven en is een wantrouwend persoon die nergens iets van snapt, toch?quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:32 schreef El_Matador het volgende:
Waar komt al die veroordeling en negativiteit toch vandaan? De focus op een bedrag (dat hij niet gevraagd heeft, maar wat het crowdfunden heeft opgeleverd, iets fundamenteel anders), het ongeloof.
Als jullie in het echte leven ook zo zijn, dan houd ik mijn hart vast.
Ja ik kende er 1.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik moest mij vroeger inschrijven voor tentamens bij het Bureau Examens aan de Jodenbreestraat in Amsterdam. Die plek werd automatisch een ontmoetingsplek, want ook leuke studentes kwamen daar langs om zich in te laten schrijvenquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:30 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Inderdaad. Ben ook benieuwd hoe hij dat met zijn studie deed. Al is het maar opgeven voor vakken ofzo wat tegenwoordig alleen digitaal kan bij de meeste studies.
Wie ben jij om te bepalen of ik er een voorstelling van kan maken of niet? En als je mijn leeftijd kent, dan weet je ineens hoe ik in het leven sta? En dan weet je hoe veel of hoe weinig inspanning me het zou kosten wanneer ik zonder internet en GSM leef. Je blaast wel erg hoog van toren.quote:Op dinsdag 24 september 2013 23:15 schreef El_Matador het volgende:
Je hebt er geen voorstelling van Shreyas. Ik weet niet hoe oud je bent, maar hoe kan jij (en ikzelf) als fervent FOK!ker nou beweren, dat je "zonder enige inspanning, prestatieloos" een JAAR zonder internet EN zonder GSM kan.
Ik weet wat het inhoud, wat de gevolgen zijn en wat het betekent, dus deze opsomming is overbodigquote:Met je hele leven doorleven, op de hoogte blijven van wat je vrienden meemaken, studeren, werken, verhuizen (en dat regelen), op reis gaan (niks geen Skyscanner.net of ov9292.nl), afspraken nakomen, etc.
Nee ik noem het geen project, nogmaals ik kan het prima, natuurlijk vereist het offers en wordt het op sommige momenten lastig. Ik kiest er bewust voor om die offers niet te brengen, maar natuurlijk kan ik het. Iedereen kan het. Je kan alleen niet ieders situatie vergelijken met die van dat vriendje van jequote:Dat noem jij geen project? Dat noem jij geen prestatie? Als het dat echt niet is, dan kan jij het ook. Met gemak, zoals je zelf zegt. Maar je baan dan? Ja, daar ga je al.
Man oh man, zoiets onderneemt? Het is geen onderneming, het iets kleins, net zoals ik met de fiets van Groningen naar Maastricht rijd. Dat kost wellicht nog meer inspanning. Ik juich en niet toe dus, kap het niet af, ik geloof het inderdaad niet maar dat is mijn goedrecht. Niemand klaagt, maar kritiek mag altijd.quote:Het feit alleen al dat iemand, die dat niet hoeft te doen, zoiets onderneemt, zou in Nederland toegejuicht en niet afgekapt of erger -niet geloofd- moeten worden. Juist een creatief, ondernemend Nederland kan concurreren op de wereldmarkt. In de status quo blijven zitten, en kijken hoe de rest van de wereld je voorbijrent (want dat gebeurt), en klagen, klagen en klagen (maar niets dóen), dat kan ook.
Dus je steekt je kop boven het maaiveld uit als je een jaar zonder internet en GSM leeft? Ik vind het nogmaals niets bijzonders, Jan met de korte achternaam kan het ook prima, het is geen prestatie ofzo. Hij heeft inderdaad geen reis naar de Noordpool gemaakt of is de wereld rond gezeild zoals Laura Dekker. Het is een salonheld, ik vriendenkring een hele piet, maar landelijk gezien stelt hij weinig voor, althans naar mijn mening.quote:Mensen die hun kop boven het maaiveld steken worden in Nederland gehaat, beschuldigd van leugens, gedowngrade, weggehoond.
Door mensen die op een forumpje lopen te kloten.
Ik heb meer respect en bewondering voor mensen die 10 jaar hebben gerookt en dan een jaar stoppen. Of mensen die vanaf hun 11e overgewicht hebben en op een leeftijd van 25 een dieet starten en het volhouden en zo 60 kilo afvallen. Als je het zo bekijkt kan iedereen wel een boek schrijvenquote:Op woensdag 25 september 2013 00:20 schreef El_Matador het volgende:
Jij rekent hem pretenties aan die hij niet heeft. Het is juist een heel bescheiden jongen. Hij ziet het niet als een prestatie, maar dat ís het natuurlijk wel.
Hij ziet het als een mooie levenservaring en een mooi boek erover.
Hem nog steeds niet geloven, echt, ik kan er niet bij. Dat je zo negatief kan denken over mensen (die je niet kent).
Dat kán dus ook.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:21 schreef Shreyas het volgende:
Als je het zo bekijkt kan iedereen wel een boek schrijven![]()
En jij kan het niet eens een week. Grote broek trek je aan.quote:Een jaar geen internet en GSM, come on, get real, dat is echt totaal geen prestatie.
Dat weet jij niet. Gedurfde conclusie gebaseerd op niets. En dan beweer jij dat andere mensen negatief denken, erg hypocriet van je. Nogmaals ik wil het niet, ik kies ervoor om een ander leven te leiden, mag ik? Maar dat zegt niets over hoe makkelijk/moeilijk het is en of ik er wel/niet capable voor ben. Maar jij mag denken wat je wilt natuurlijkquote:Op woensdag 25 september 2013 00:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat kán dus ook.
[..]
En jij kan het niet eens een week. Grote broek trek je aan.
Jij zegt zelf dat je het niet kan "vanwege je werk". Ik ook niet nee. Dus kan het niet.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:25 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat weet jij niet. Gedurfde conclusie gebaseerd op niets. En dan beweer jij dat andere mensen negatief denken, erg hypocriet van je. Nogmaals ik wil het niet, ik kies ervoor om een ander leven te leiden, mag ik? Maar dat zegt niets over hoe makkelijk/moeilijk het is en of ik er wel/niet capable voor ben. Maar jij mag denken wat je wilt natuurlijk
Ten eerste, hij heeft een hele andere levenssituatie dan ik. Ten tweede, ik hoef mijn leven niet om te gooien. Ten derde, ik kan het wel, ik kies er voor om het niet te doen omdat ik zo een leven niet wil leiden.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij zegt zelf dat je het niet kan "vanwege je werk". Ik ook niet nee. Dus kan het niet.
OF; je moet je leven er helemaal voor omgooien. En daarin zit hem de prestatie; dat heeft hij niet gedaan.
Wat houd je tegen. Het kan inderdaad.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ten eerste, hij heeft een hele andere levenssituatie dan ik. Ten tweede, ik hoef mijn leven niet om te gooien. Ten derde, ik kan het wel, ik kies er voor om het niet te doen omdat ik zo een leven niet wil leiden.
Ik kan ook een drugsverslaafde worden, dan kan ik mijn werk ook vaarwel zeggen en gooi ik mijn leven om. Goh wat een prestatie, boekje schrijven en gaan cashen?
Voor een wielrenner is een ritje Groningen-Maastricht een matige prestatie.quote:Nogmaals het is geen prestatie, iedereen kan het. Het feit dat je het een hele prestatie vindt zegt al genoeg over jezelf. Genoeg dingen zijn een veel grotere prestatie dan dat. Zoals ik al aangaf, fietstocht van Groningen --> Maastricht, stoppen met roken/drinken na verslaving. Afvallen in een jaar tijd of een TU studie doen in 5 jaar. Die laatste punten hebben nog maatschappelijk nut ook.
Ik vraag me eigenlijk af waarom je je er zo druk om maakt dat andere mensen het geen prestatie vinden en een irrelevant experiment. Ik reken niemand erop af, ik vind alleen totaal niet bijzonder wat hij heeft gedaan. Ook niet voor zijn situatie die jij beschrijf over dat hij student is een eigen bedrijf heeft, etc. Dat mag ik vinden, net zoals jij het bewonderenswaardig mag vinden.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:48 schreef El_Matador het volgende:
En als ik zeg dat hij het zélf niet als een prestatie (waar je hem dus niet op hoeft af te rekenen en ook niet te vergelijken met prestaties die wel of niet zijn gedaan zoals stoppen met roken of naar Maastricht fietsen) ziet, maar als een mooi experiment, ben je bereid mij te geloven of moet ik vragen of hij zich hier aanmeldt?
Prima.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:56 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af waarom je je er zo druk om maakt dat andere mensen het geen prestatie vinden en een irrelevant experiment. Ik reken niemand erop af, ik vind alleen totaal niet bijzonder wat hij heeft gedaan. Ook niet voor zijn situatie die jij beschrijf over dat hij student is een eigen bedrijf heeft, etc. Dat mag ik vinden, net zoals jij het bewonderenswaardig mag vinden.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik vind het ook helemaal niet bijzonder, eerder nogal dom om jezelf beperkingen op te leggen.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]kap nou toch man, natuurlijk is het tegenwoordig wat minder makkeljk om zonder internet te leven (zonder mobiel zou uberhaupt geen enkele belemmering mogen vormen) maar het is echt geen godsonmogelijke opgave ofzo fuck. Dat we dit bijzonder vinden vind ik bijna schokkend.
Dit.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]kap nou toch man, natuurlijk is het tegenwoordig wat minder makkeljk om zonder internet te leven (zonder mobiel zou uberhaupt geen enkele belemmering mogen vormen) maar het is echt geen godsonmogelijke opgave ofzo fuck. Dat we dit bijzonder vinden vind ik bijna schokkend.
Natuurlijk is het niet onmogelijk in letterlijke zin, maar lastig is het wel. Ik ben student, als ik zonder internet zou willen leven moet ik met mijn studie stoppen. Ik ben benieuwd hoe veel internetlozen hun baan zouden verliezen.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:03 schreef Metro2005 het volgende:
Tja wat internet betreft heb je wellicht gelijk (al mis ik het totaal niet als ik bv op vakantie ben oid) maar zonder mobiel... de maatschappij zou een stuk mooier zijn zonder dat iedereen de hele dag met zijn smoel naar zijn mobiel zit te staren.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:14 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik vind het ook helemaal niet bijzonder, eerder nogal dom om jezelf beperkingen op te leggen.
er is een verschil tussen mobiel en smartphone hequote:Op woensdag 25 september 2013 13:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja wat internet betreft heb je wellicht gelijk (al mis ik het totaal niet als ik bv op vakantie ben oid) maar zonder mobiel... de maatschappij zou een stuk mooier zijn zonder dat iedereen de hele dag met zijn smoel naar zijn mobiel zit te staren.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:13 schreef Tchock het volgende:
Het is een beetje als uitroepen dat je zonder fossiele brandstoffen gaat leven en overal naartoe fietst. Je zit enkel jezelf maar dwars en loopt tegen grote problemen aan maar een echt statement maken... nee.
Goede kans dat je geen gezin hebt en niet buiten je woonplaats werkt. Goed gegokt?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]! hee ik heb ook geen auto en fiets ook overal heen, hoe is dat een groot probleem?
En nee ik woon niet vlakbij mijn werk ofzo
Dat is ook maar hoe je er mee omgaat. Vind het nogal triets dat als je hem bij je hebt dat je hem ook maar moet gebruiken. Dat dwangmatige gebruik is net zoiets als dikke mensen die maar ongezond blijven eten.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja wat internet betreft heb je wellicht gelijk (al mis ik het totaal niet als ik bv op vakantie ben oid) maar zonder mobiel... de maatschappij zou een stuk mooier zijn zonder dat iedereen de hele dag met zijn smoel naar zijn mobiel zit te staren.
Ik heb geen gezin maar werk wel buiten mijn woonplaats, (woon in Spijkenisse, werk in Schiedam)quote:Op woensdag 25 september 2013 14:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Goede kans dat je geen gezin hebt en niet buiten je woonplaats werkt. Goed gegokt?
Helaas is het vaak wel zo dat als mensen zo'n ding bij zich hebben ze hem ook op de een of andere manier dwangmatig moeten gebruiken.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:24 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat is ook maar hoe je er mee omgaat. Vind het nogal triets dat als je hem bij je hebt dat je hem ook maar moet gebruiken. Dat dwangmatige gebruik is net zoiets als dikke mensen die maar ongezond blijven eten.
Dat lijkt me een veel interessanter project. Alles met verpakkingen moet je gaan mijden. Moet je je eigen moestuintje gaan onderhouden en eventuele energie uit biomassa halen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:13 schreef Tchock het volgende:
Ik snap niet helemaal wat het nut hier van is. Wil hij aantonen hoe diep internet in onze maatschappij is geworteld? Want daar heb je niet zo'n project voor nodig. Wilde hij ontdekken of het lastig of mogelijk was zonder internet te leven? Dat had iedereen ook van te voren wel kunnen zeggen.
Al zou je het minder extreem doen: een half jaar zonder auto bv zou voor heel veel mensen als een onoverkomelijk probleem vormen. of een half jaar zonder stroom en gas van het net lijkt me ook interessant.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:56 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat lijkt me een veel interessanter project. Alles met verpakkingen moet je gaan mijden. Moet je je eigen moestuintje gaan onderhouden en eventuele energie uit biomassa halen.
En medicijnen mogen ook niet meer ivm verpakking, condooms niet, gereedschappen niet. Fiets moet van hout zijn of zo.
Wanneer Brammetje iets nodig heeft van een ander is zijn flutexperiment natuurlijk niet meer van belang.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.'
Ah, hij gaat dus enkel respectvol om met de tijd van een ander wanneer deze hem er op aan kan spreken.quote:'Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken.'
Ja, zo simpel ligt het. Kijk maar naar het verleden.quote:'Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Ik zit helemaal niet bijna altijd thuis en die huistelefoon heb ik ook net anderhalf jaar oid, en daarnaast word ik daar mischien 1x per maand op gebeld ofzo.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo heel bijzonder als je toch bijna altijd thuis zit en iedereen jou dus op jouw vaste-/huistelefoon kan bereiken he?
Gister de film keetje tippel gezien en ik verlang best weer terug naar die tijd (niet de armoede overigens laat dat duidelijk zijn) van sfeer en simpelheid, niet een chaos van informatie die je van alle kanten aanvliegt, gewoon gezonde simpelheid.quote:Op donderdag 26 september 2013 13:35 schreef gembirdv2 het volgende:
En dit is nieuws omdat? Ik had net zo goed een boek kunnen schrijven want ik zat jaren zonder mobiel en internet. Het verschil? 0,0
Dit vind ik toch echt een asociale gedachtegang. Dat je een uurtje later komt, oké, kan gebeuren. Twee uurtjes later, nou bel even. Maar dat je gewoon niet komt opdagen onder het motto: "HAHA! JE KAN ME LEKKER TOCH NIET BEREIKEN!quote:'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken.'
Ik vind dat ook fijn en zit dagelijks op internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
...
Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn.
Belachelijk nonargument van die vriendin. Newsflash: je vriend is blijkbaar een eikel.quote:Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.'
Goede conclusie.quote:Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'
Alweer een aanwijzing dat student in kwestie gewoon een klootzak is. 15 jaar terug was ik gewoon op tijd en dat zonder zelfs mobiele telefoons. Gaat er iets mis had ik het fatsoen me te schamen voor een gemiste afspraak, zelfs was dat niet mijn schuld.quote:'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had.
Je schofterigheid op sociale controle afschuiven,quote:Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Wat de fuck is dit dan? Zonder internet, zonder mobiel leven levert je een direct geldwinst op dat de eventuele kosten voor bovenstaande --voor zover uberhaupt nodig-- meer dan goed maakt. Ordinair bedelen met een kutexcuus. Kansloos dat mensen er nog in meegaan ook.quote:...
Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar. Na een interview in Het Parool, dat ook in een aantal regionale kranten werd geplaatst, stroomden de donateurs binnen.
...
Ben met je ens dat er over het algemeen onnodig negatief gereageerd wordt tegenwoordig, maar wat kun je voor positiefs melden over dit bericht?quote:Op donderdag 26 september 2013 14:43 schreef Luigi het volgende:
Ook een teken van deze tijd dat we alleen maar bezig zijn negativiteit te zoeken in zo'n nieuwsbericht..
Heel hard eens, blij dat je het opmerkt. En dat over iemand die men hier niet eens kent. De rondhangers op een forumpje op internet.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:43 schreef Luigi het volgende:
Ook een teken van deze tijd dat we alleen maar bezig zijn negativiteit te zoeken in zo'n nieuwsbericht..
Welk gedrag?quote:Op donderdag 26 september 2013 17:11 schreef Alentejana het volgende:
Het gaat niet om de persoon, maar om het gedrag dat hij zelf omschrijft.
Neutraal? Je gebruikt het woord "smoes".quote:Als er neutraal had gestaam :"Wat vind je van niet online zijn als smoes gebruiken?"
quote:en "wat vind je van een jaar lang off line blijven?" had je dezelfde soort reacties gehad.
volgens mij is dat al vaak genoeg benoemdquote:
Mensen met een GSM sturen een 10 minuten voor de afspraak een smsje; "nee, ik kan toch niet meer vandaag". Dat is effectief hetzelfde, want je kunt de auteur niet bereiken en dus weet hij van niets.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:11 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
volgens mij is dat al vaak genoeg benoemd
niet bereikbaar zijn gelijk stellen aan afspraken niet na hoeven komen als je geen zin hebt
Een JAAR. Ik geef het je te doen.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:11 schreef BaajGuardian het volgende:
Wel wat voor te zeggen dat als je opgegroeid bent met en niet anders kent je jezelf natuurlijk een hele hippe vind als je een jaartje zonder doet
Terwijl dat doodnormaal is voor 70% van de wereld. (vroeger 100% !!!!!)
Lieverd ik heb 40% van mn leven offline geleefd. Nu net 9 jaar internet oid.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een JAAR. Ik geef het je te doen.
Ja en dat vind ik net zo debielquote:Op donderdag 26 september 2013 18:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mensen met een GSM sturen een 10 minuten voor de afspraak een smsje; "nee, ik kan toch niet meer vandaag". Dat is effectief hetzelfde, want je kunt de auteur niet bereiken en dus weet hij van niets.
Precies. Vroegah kon dat dus ook, omdat de samenleving erop ingericht was. Toen was het niet moeilijk om offline te leven. Nu hoeft het ook niet moeilijk te zijn, als je tenminste in een hutje op de hei gaat wonen.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:27 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Lieverd ik heb 40% van mn leven offline geleefd. Nu net 9 jaar internet oid.
En daarnaast heb ik in mn hele leven 3 jaar lang een mobiel gehad, en dat is 15 jaar geleden.
Jij hebt zo'n rustig leven dat er nooit iets tussen afspraken door komt/dubbele afspraken/je moet kiezen tussen 2 afspraken?quote:Op donderdag 26 september 2013 18:30 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja en dat vind ik net zo debiel
De meeste mensen zullen gewoon tegen hun vrienden zeggen, hé, ik vind het heel tof hier, maar ik heb nog een afspraak staan... dus ander keertje verder?quote:Op donderdag 26 september 2013 18:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mensen met een GSM sturen een 10 minuten voor de afspraak een smsje; "nee, ik kan toch niet meer vandaag". Dat is effectief hetzelfde, want je kunt de auteur niet bereiken en dus weet hij van niets.
Nee hoor... Een beetje rekening houden met elkaar..quote:Op donderdag 26 september 2013 18:38 schreef El_Matador het volgende:
Niet iedereen behandelt afspraken hetzelfde inderdaad. Ik ben er ook veel makkelijker mee, en daarom woon ik ook in het juiste land.
Nogal onterecht om iemand slechts daarop (het hebben van een andere instelling) af te branden.
Eens. En die feedback heb ik hem dan ook veelvuldig gegeven.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:42 schreef blondetrien het volgende:
Niks afbranden, rekening houden met.
Nee ik kan plannenquote:Op donderdag 26 september 2013 18:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij hebt zo'n rustig leven dat er nooit iets tussen afspraken door komt/dubbele afspraken/je moet kiezen tussen 2 afspraken?
En afspraken blijven op dezelfde tijd? Altijd?quote:
Het is niet het hebben van een andere instelling, het is doen alsof het de moeite is een boek te schrijven hoe lastig het is om voortaan te doen wat andere mensen altijd al doen: normaal omgaan met afsprakenquote:Op donderdag 26 september 2013 18:38 schreef El_Matador het volgende:
Niet iedereen behandelt afspraken hetzelfde inderdaad. Ik ben er ook veel makkelijker mee, en daarom woon ik ook in het juiste land.
Nogal onterecht om iemand slechts daarop (het hebben van een andere instelling) af te branden.
Ja over het algemeen welquote:Op donderdag 26 september 2013 18:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En afspraken blijven op dezelfde tijd? Altijd?
In het woelige Amsterdam is het anders.
"Doen alsof" is jouw interpretatie.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:59 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Het is niet het hebben van een andere instelling, het is doen alsof het de moeite is een boek te schrijven hoe lastig het is om voortaan te doen wat andere mensen altijd al doen: normaal omgaan met afspraken
Die vergelijking gaat alleen op als je voor je dagelijkse werk/studie/bezigheden ook drugs nodig zou hebben (zoals het internet). Hij heeft niet alleen Facebook en Twitter/FOK! de deur uitgedaan (cold turkey afkicken), maar ALLES. Dat is ff een ander verhaal. Probeer maar iets te regelen zonder internet, een bankzaak, een verzekering afsluiten, etc. etc.quote:Op donderdag 26 september 2013 19:25 schreef Alentejana het volgende:
En ja, misschien is het achteraf voor iemand van deze generatie een hele prestatie omdat je het wellicht kunt vergelijken met clean blijven van drugs.
Bingo, vandaar het boek. Ik ben benieuwd.quote:Maar goed, het is maar een tipje van de sluier, misschien heeft hij ook wel ontzettend postieve goed dingen gedaan
ja het is mijn interpretatie en mijn meningquote:Op donderdag 26 september 2013 19:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Doen alsof" is jouw interpretatie.
Die jongen deed een project, een jaar lang, en schreef er erna een boek over.
"Normaal omgaan met afspraken" is ook al jouw interpretatie, jouw mening geprojecteerd op een ander. Iedereen heeft andere manieren van omgaan met afspraken.
Ja, het kan.quote:Op donderdag 26 september 2013 20:05 schreef Alentejana het volgende:
Ik regel nog steeds mijn bankzaken zonder internet. Ik ga gewoon een bank binnen...Zelfde voor verzekeringen etc. Elk bedrijf heeft ook kantoren waar je terecht kunt.
Ik regel helemaal niets via internet eigenlijk. en als het om handel gaat, kan dat ook via een ouderwetse telefoon.
Alles wat je op internet kunt zoeken voor je studie bv, kun je ook in boeken vinden of vragen aan mensen die er verstand van hebben.
Er is altijd gestudeerd en gewerkt zonder internet, en het is niet zo dat de oude middelen verdwenen zijn.
Mocht iemand het boek lezen en daar een en ander uit vertellen dan komen daar dan wel weer reacties op die misschien anders zijn. Maar we kunnen in een topic alleen uitgaan van wat er in de OP staat... (of wat iemand toelicht, maar deze persoon zit er zelf niet bij) en dat geeft nu eenmaal de reacties zoals ze er nu zijn...
Wie zegt dat het niet kan? Natuurlijk kan het, dat heeft de schrijver wel bewezen. Maar juist aaaaal die dingen die je je nu niet realiseert (want je hébt internet), die zijn het lastigste.quote:Op donderdag 26 september 2013 21:01 schreef Alentejana het volgende:
Ja, en?
Inspannen kan tegenwoordig niet meer? Stel dat je slank en fit blijft met frisse hersenen? Errug!
Die NIEMAND van zijn leeftijd zich realiseert. En zelfs voor oudere mensen, zoals jij en ik, is het bijzonder moeilijk het aangeleerde gemak ineens te laten varen. En daar zit hem de kneep.quote:Op donderdag 26 september 2013 21:06 schreef Alentejana het volgende:
Die HIJ zich niet realiseert. (Oudere mensen zijn opgegroeid met dingen zonder regelen.)
Zou iedereen verplicht eens moeten doen, plus een jaartje buitenland.
Af en toe een hotspot pakken de mens is tegenwoordig zo verwendquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet. Heel veel info is alleen via internet te krijgen. (Sport)verenigingen sturen geen post meer/hebben geen clubblad meer, bedrijven sturen rekeningen digitaal. Veel info is alleen nog op internet te krijgen. Wil je een studie doen? Opgeven voor vakken kan alleen via internet.
Ik zeg niet dat je niet normaal bent, ik zeg dat je niet 'normaal' (wat voor norm/gemiddelde staat) kunt functioneren in de maatschappij. Dat is gewoon waar. Bewijst die gast uit de OP ook aangezien hij regelmatig ruzie had erdoor.
Wat vrijwel de hele wereld van 15-35 ís, tegenwoordig, mamacita...quote:Op donderdag 26 september 2013 21:19 schreef Alentejana het volgende:
Je mist dingen alleen als je afhankelijk bent geworden.
Dit dus nog maar een keer. Pure verslaving.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 02:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat vrijwel de hele wereld van 15-35 ís, tegenwoordig, mamacita...
Van die mensen die hun telefoon niet los kunnen laten, tijdens de lunch, tijdens een gesprek.... in Portugese dorpjes zal dat wellicht íetsje anders zijn dan in Amsterdam of Bogota?
De jongeren zitten hier ook gewoon aan hun foontje geplakt hoor. De portugezen hebben gemiddeld meer mobiele telefoons dan welk volk dan ook, geloof ik zelfs, in elk geval staan ze bovenin de lijst.quote:En ja, misschien is het achteraf voor iemand van deze generatie een hele prestatie omdat je het wellicht kunt vergelijken met clean blijven van drugs.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:04 schreef Alentejana het volgende:
[..]
[..]
Het is gewoon inderdaad SCHANDALIG dat het een prestatie is. Dat het maar een hoop mensen tot nadenken zal brengen.
Het heten niet voor niks smartphones en nemen taken over van mensen, maar in plaats van dat mensen dat zien als een extra, nemen ze het voor lief en elimineren ze initiatief uit hun persoonlijkheid.quote:Op donderdag 26 september 2013 19:25 schreef Alentejana het volgende:
Je hoeft geen afspraak te maken als je je er toch niet aan gaat houden.
Ik woon dus ook in zo´n land waarneen en ander losser is, maar dan zegt men ook "ik vind je wel" of "ik kom morgen " (zonder tijd).
Ik heb heel snel geleerd om voor niemand echt thuis te blijven, of als het wel belangrijk is, thuis van alles te gaan doen, in elk geval er niet echt op wachten, de kans is nl redelijk groot dat ze niet of laat komen opdagen. Maar dat is prima.
Maar in Nederland was het zo, in elk geval voordat ik wegging in 1999, dat men een tijd zei bij een afspraak en dat je dan wel verwacht werd rond die tijd op te komen draven, anders werd men ongerust.
Die ongerustheid hoef je een ander niet aan te doen. Je kunt best rekening houden met elkaar.
En ja, iederen kan anders met afspraken omgaan, een en ander heeft met normen en waarden te maken, maar dat wil niet zeggen dat men nooit een mening vanuit andere normen en waarden mag plaatsen.
Ik zie niemand zeggen "en ik heb gelijk, zo is het" ik zie alleen staan wat ze er van vinden. Daar zijn we vrij in.
En ja, misschien is het achteraf voor iemand van deze generatie een hele prestatie omdat je het wellicht kunt vergelijken met clean blijven van drugs.
Maar wat er hier genoemd wordt over hoe hij er mee omgaat vind ik zelf gewoon niet positief. Ik lees ook van mensen die off line gaan leven en dan hele andere dingen noemen, en niet als een soort "ik doe waar ik zin in heb en de rest kan schijt krijgen " Japie gaan leven, maar zich inzetten om juist meer betrokken te zijn in de samenleving, dat vind ik persoonlijk meer bewonderingswaardig.
Maar goed, het is maar een tipje van de sluier, misschien heeft hij ook wel ontzettend postieve goed dingen gedaan, maar het zegt wel iets over iemand als hij geen rekening houdt met anderen.
Overigens is mijn moeder iemand die rustig een afspraak laat lopen omdat ze wat leukers tegenkomt en dan ook niet afzegt ofzo en daarom erger ik me misschien extra aan dat gedrag. Het is wat kleuters doen. Volwassenheid brengt mee dat je in kunt schatten wat de gevolgen van je daden zijn. Gebruik die capaciteit dan.
Of is het zo dat de computer zelfs het denken vervangt?
Mijn ouders hebben geen pinpas, zijn net een jaar actief op internet en delen 1 mobiele telefoon om 1 keer per jaar eens mee te bellen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:36 schreef TLC het volgende:
[..]
sorry ?? mijn ouders functioneren heel normaal in de maatschappij
Afgezien van de winkel inderdaad kun je ook gewoon cash ophalen bij de bank en dan thuis in de kluis.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:40 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe kan je nou leven zonder pinpas ?
Hebben ze een winkel ofzo
Klopt, maar dat is een kwestie van plannen... als je het al 50 jaar niet anders gewend bent is dat niet zo'n issue ;-) Daarbij acceptgiro's enzo worden ook nog steeds geaccepteerd. Cash betalen in de winkel wordt wel wat minder, maar je kunt nog steeds behoorlijk veel met cash doen. Zeker je uitgaven zijn een heel stuk inzichtelijker dan als je alles pintquote:Op woensdag 12 maart 2014 08:55 schreef arjan1112 het volgende:
Doen banken tegenwoordig nogal moeilijk over, dan moet je 2 dagen van te voren bellen leggen ze het klaar enz.
Ook kan je niet meer een betaalopdracht in de brievenbus gooien; dacht dat je dan eerst moet komen melden dat je een brief gaat sturen via het postkantoor met een postzegel o.i.d
Ik kan gewoon met mijn paspoort en creditcard (als ik die heb) geld opnemen bij elke bank ter wereld.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:55 schreef arjan1112 het volgende:
Doen banken tegenwoordig nogal moeilijk over, dan moet je 2 dagen van te voren bellen leggen ze het klaar enz.
Ook kan je niet meer een betaalopdracht in de brievenbus gooien; dacht dat je dan eerst moet komen melden dat je een brief gaat sturen via het postkantoor met een postzegel o.i.d
Klopt. Veel prettiger.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:58 schreef Ceased2Be het volgende:
Zeker je uitgaven zijn een heel stuk inzichtelijker dan als je alles pint
Het ging er even om wat je moet doen als je geen creditcard en pinpas hebtquote:Op woensdag 12 maart 2014 08:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik kan gewoon met mijn paspoort en creditcard (als ik die heb) geld opnemen bij elke bank ter wereld.
Pinnen doe ik ook nooit, ik betaal altijd cash. Wel pinnen om geld te trekken uiteraard.
WAAAT?? Tuurlijk wel. Sowieso voor winkels en bedrijven. Winkels leveren groot geld in en kopen (dat kost geld) kleingeld.quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:03 schreef arjan1112 het volgende:
Banken in Nederland hebben geen geld meer op voorraad, althans veel banken
Als je contant geld wilt hebben moet je een afspraak maken.quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
WAAAT?? Tuurlijk wel. Sowieso voor winkels en bedrijven. Winkels leveren groot geld in en kopen (dat kost geld) kleingeld.
Toch niet van je eigen rekening? Je kan toch naar de balie gaan met je pinpas en je paspoort en geld opnemen?quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:06 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Als je contant geld wilt hebben moet je een afspraak maken.
Nou, ik denk dat jij het beter weet dan ik. Ik verbaas me als het echt niet meer kan.quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:08 schreef arjan1112 het volgende:
Nou weet ik het niet meer.
Laat ook maar.
Die bij m'n pa in het dorp wel hoor, al is het alleen al van alle winkeliers die er met hun koffertjes geld in gaan leveren. Pas bij bedragen > x 1000 euro moet je een afspraak maken omdat het niet op voorraad is.quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
WAAAT?? Tuurlijk wel. Sowieso voor winkels en bedrijven. Winkels leveren groot geld in en kopen (dat kost geld) kleingeld.
Ik heb zelf de proef op de som genomen; van 29 november tot 29 januari 2 maanden zonder GSM (normaal: smartphone) geleefd. Voor de duidelijkheid; ik heb een drukke internationale baan met veel verantwoordelijkheden en communicatie. Geen (ongewilde) bijstandstrekker op de bank. Mijn collega's waren er ook niet zo blij mee, zeg maar.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik daag je uit het een maand vol te houden.
Werk, studie, sociaal leven en praktische zaken als bank en verzekeringen, verhuizingen, etc.
Ik heb de Galaxy S5 besteld, en ga hem elke dag gebruiken !quote:Op dinsdag 18 maart 2014 03:03 schreef arjan1112 het volgende:
ik heb juist een smartphone gekocht, gebruik hem 1 keer per week ofzo
Dat is noch mijn boodschap, noch die van de schrijver van het boek.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 03:42 schreef Spartagek het volgende:
Ik ga me niet afzonderen omdat er stel idioten de mening is toegedaan dat phone=slecht=asociaal ..
Nee jouw boodschap is duidelijk, noemen ze gewoon sluikreclame ....quote:Op dinsdag 18 maart 2014 05:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is noch mijn boodschap, noch die van de schrijver van het boek.
manifest ??quote:Op dinsdag 18 maart 2014 03:42 schreef Spartagek het volgende:
[..]
Ik heb de Galaxy S5 besteld, en ga hem elke dag gebruiken !
Gewoon een gelukkig, sociaal en empatische gebruiker die zijn leven reguleert, en de situatie inschat mbt gebruik en misbruik.
We bepalen zelf de mate van contact en reactie, en als ik porno, nu.nl of facebook wil bekijken is dat MIJN keuze, feestje, bbq of begrafenis ... Wat een opwinding over een non-issue.
Bereikbaarheid is een keuze, ik heb mijn telefoon 24/24 voor handen, maar ik bepaal zelf of ik direct antwoord, of dat er een periode overheen gaat.
Mensen die gaan zitten pushen op antwoord ( Whatsapp / Facebook zijn daar notoir in ) die krijgen al héél snel mijn manifesto te zien.
tijdens een lopend gesprek kan je redelijk vlot antwoord verwachten dat is een beleefdheidsvorm, maar als je me zomaar uit het niets een bericht stuurt, kan het wel eens zijn dat het een uur of zelfs 12u kan duren voor er antwoord is.
Is het belangrijk weet men me te bereiken buiten deze kanalen, telefoon is over het algemeen wel het snelste !
Verdraagzaamheid, DAT is het grootste probleem, iedereen die zonodig een ander moet veroordelen / beoordelen op hun gedrag.
Ik ga me niet afzonderen omdat er stel idioten de mening is toegedaan dat phone=slecht=asociaal ..
Regelmatig zo'n gek gehad, die me voor paal wilde zetten omdat ik iets op FB had gezet, terwijl ik aan het werk zou moeten zijn, met daaraan een eensgelijke dialoog over het asociale karakter van FB.
vervolgens vergat hij dat er ( al dan niet onbewust ) 100én aanvragen voorl evens, games en andere shit op zijn contacten afgevuurd waren ....
Verbeter de wereld, begin bij jezelf !
De fiscus (door die eendagskwal Joop Wijn op Financiën) heeft mij gedwongen om op internet aangiftes te moeten doen, Anders had ik misschien ook nog geen internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:38 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb het grootste deel van mijn leven zonder internet en mobiel gedaan.. en ik leef nog steeds!
Ik ken er een heleboel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik heb zelf ook nog niet de meerwaarde van zo'n apparaat kunnen ontdekken. Mensen noemen mij soms wel eens ouderwets voor het niet hebben van een smartphone maar ik kan werkelijk waar bijna geen enkele reden bedenken voor het gebruik ervan. Alleen de toepassing van Google Maps zou mijn leven wellicht ietwat verrijken maar om daarvoor mijzelf te committeren tot allerlei constructies m.b.t. abonnementen vind ik dan ook weer zo onzinnig.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 03:03 schreef arjan1112 het volgende:
ik heb juist een smartphone gekocht, gebruik hem 1 keer per week ofzo
Ik vond het ook best raar. Internet en mobiele telefoon heb je toch gewoon nodig voor je studie/werk?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.
Wat is de wereld toch hard veranderd tijdens 15 jaar digitale revolutie!quote:Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden.
Ik zou het knapper vinden als iemand knapper is dan ik als student op die leeftijd.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:17 schreef Nielsch het volgende:
Ik zou het knapper vinden als iemand een jaar lang volledig online zou leven...
Dat kan toch helemaal niet gekkie! Je bent zelf niet digitaal!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:17 schreef Nielsch het volgende:
Ik zou het knapper vinden als iemand een jaar lang volledig online zou leven...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |