Ik heb geen facebook.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:52 schreef rhubarbje het volgende:
Je vrienden kunnen toch prima contact met je houden zonder internet
Genoeg van mijn vrienden hebben geen facebook en/of geen smartfoon
wel een mobiel, dat dan weer wel
maar daar is prima omheen te werken
Ik vroeg iets.quote:
quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:12 schreef tong80 het volgende:
Ik vroeg iets.
Zit iedereen op facebook ?
quote:
Ik zat tot een paar maanden geleden ook niet op facebook. Dit is wat ik gemist had:quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik vroeg iets.
Zit iedereen op facebook ?
Jij hebt ook geen mobiel nodig. Als mensen jou willen bereiken moeten ze ff op Fok inloggen en je een DM sturen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:47 schreef tong80 het volgende:
Ik heb een half jaar geleden een mobieltje gekregen.
Heb hem één keer gebruikt. Om te testen of ie het deed.
Dat was het geval.
Goede zaak, ben blij dit te lezen want het zijn de techneuten die normaal gesproken de schakelaar bedienen van wat wel en niet kan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:18 schreef Luigi het volgende:
Ik kan haast niet geloven dat ik dit tik, maar ik denk dat je punt hebt, BG. Of in ieder geval, kan hebben. Het kromme hierin is juist dat 'de massa' ongelooflijk snel en gretig iets als sociale media omarmt en het in mijn beleving juist de techneuten (de zolderkamernerds van vroeger zeg maar) zijn die wat meer afstand proberen te bewaren. Heel veel van mijn IT collega's hebben namelijk geen Facebook (meer) en zien ook niks in de aanschaf van zo'n Google bril bijvoorbeeld. En dat heeft niets met merkenvoorkeur te maken maar meer met bewustwording van risico's op gebied van privacy en sociaal gedrag. Dat laatste is helemaal bizar natuurlijk, techneuten die zich zorgen maken over sociaal gedrag
.
Naar mijn idee zit het grote gevaar in het integreren van dergelijke technologische apparatuur in het lichaam. En Google Glass is wat dat betreft een eerste stap.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:18 schreef Luigi het volgende:
Ik kan haast niet geloven dat ik dit tik, maar ik denk dat je punt hebt, BG. Of in ieder geval, kan hebben. Het kromme hierin is juist dat 'de massa' ongelooflijk snel en gretig iets als sociale media omarmt en het in mijn beleving juist de techneuten (de zolderkamernerds van vroeger zeg maar) zijn die wat meer afstand proberen te bewaren. Heel veel van mijn IT collega's hebben namelijk geen Facebook (meer) en zien ook niks in de aanschaf van zo'n Google bril bijvoorbeeld. En dat heeft niets met merkenvoorkeur te maken maar meer met bewustwording van risico's op gebied van privacy en sociaal gedrag. Dat laatste is helemaal bizar natuurlijk, techneuten die zich zorgen maken over sociaal gedrag
.
Alsof je zonder internet geen sociale controle hebt. Minder direct dan wel, oké, maar het is niet zo alsof mensen in het pre-internet tijdperk ook constant zomaar te laat kwamen (misschien is juist het tegendeel wel waar omdat je niet even snel kon laten weten dat je later kwam). En je hebt nog altijd een mond om iemand te zeggen dat hij/zij iets fout doet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet.
Eigenlijk best bizar dat deze jongen blijkbaar denkt dat geen mobiele telefoon gelijk staat aan mensen niet meer hoeven te informeren dat een afspraak niet doorgaatquote:Op dinsdag 24 september 2013 15:00 schreef Koenholio het volgende:
Interessant wel, lijkt me erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om zelf te doen.
Alleen dit stuk vond ik nergens op slaan:
[..]
Alsof je zonder internet geen sociale controle hebt. Minder direct dan wel, oké, maar het is niet zo alsof mensen in het pre-internet tijdperk ook constant zomaar te laat kwamen (misschien is juist het tegendeel wel waar omdat je niet even snel kon laten weten dat je later kwam). En je hebt nog altijd een mond om iemand te zeggen dat hij/zij iets fout doet.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef HPLC het volgende:
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk
Vreemd? Moet jij zeggen als wij zo een beetje van dezelfde? generatie zijn.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Student Bram van Montfoort (26) leefde in 2012 zonder internet en mobiele telefoon. Deze week verschijnt zijn boek Een jaar offline. Dit meldt het AD.
Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.' Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'
'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Om de haverklap Facebook checken
In november 2011 maakte Van Montfoort, student aan de School voor Journalistiek in Utrecht, op de crowdfundingsite Nieuwspost bekend een jaar zonder internet en mobiele telefoon te willen leven. Als experiment, want hij merkte dat hij meer en meer online was. Om de haverklap checkte hij Facebook. En Twitter en Gmail en ook nog even YouTube om te kijken hoe vaak zijn filmpjes waren bekeken. Hij kon zich geen leven zonder internet voorstellen.
Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar. Na een interview in Het Parool, dat ook in een aantal regionale kranten werd geplaatst, stroomden de donateurs binnen.
Hij was verrast door het enthousiasme. 'Kennelijk had ik een zenuw geraakt en is het een onderwerp waarmee meer mensen bezig zijn. Er zijn ook anderen die een tijd offline zijn geweest, maar dan in het buitenland. Een Australische vrouw heeft met haar familie een winter zonder internet geleefd en een Duitse journalist van in de veertig heeft dat een half jaar gedaan. Maar in Nederland nog niemand.'
Dat merkte hij aan de media-aandacht. Hij kreeg verzoeken van het NOS Journaal, De wereld draait door en nog meer programma's om over zijn experiment te praten. Van Montfoort ging er niet op in, hij wilde het rustig aan doen. Hij wilde geen mediafenomeen worden, nog voordat hij één dag offline had geleefd. Hij was bang dat het project anders 'naar de klote' zou gaan.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-lang-offline.dhtml
Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.
Dat ook inderdaad.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:04 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Eigenlijk best bizar dat deze jongen blijkbaar denkt dat geen mobiele telefoon gelijk staat aan mensen niet meer hoeven te informeren dat een afspraak niet doorgaat![]()
Lijkt me toch een beetje gebrek aan manieren/opvoeding.
Dit is toch best bizar eigenlijk, ben blij dat ik nooit heb getoeterd over hoe ik leefquote:Dat merkte hij aan de media-aandacht. Hij kreeg verzoeken van het NOS Journaal, De wereld draait door en nog meer programma's om over zijn experiment te praten.
Jup, belafspraken, het tijdsverschil van 6 (winter) of 7 uur (zomer) in ogenschouw nemend.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:52 schreef rhubarbje het volgende:
Je vrienden kunnen toch prima contact met je houden zonder internet
Genoeg van mijn vrienden hebben geen facebook en/of geen smartfoon
wel een mobiel, dat dan weer wel
maar daar is prima omheen te werken
Hoe doet ze haar belastingen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
als het je niets oplevert...
ze spreekt nog steeds gewoon met mensen af, heeft een leuk leven, gaat er op uit etc
ze krijgt het zichzelf niet aangeleerd
We hebben haar wel eens een mobieltje gegeven maar ze snapt gewoon niet hoe het werkt en heeft geen zin om het te leren, dus dat ding is meteen in een la gegaan en er nooit meer uitgekomen
Mensen weten ook gewoon dat ze niet online is of mobiel te bereiken
Daar zijn ze snel genoeg aan gewent hoor
en als ik de OP goed begrijp krijgt hij ruzie vanwege 'niet sociaal gedrag': afspraken niet na komen, mensen laten staan, zijn berichten niet afluisteren/niet reageren
Dat is bij mijn schoonmoeder ook niet zo. Als ze een afspraak niet na komt of ze is te laat komt dat door iets wat er gebeurd is, niet omdat ze gewoon dacht 'ach laat ze maar wachten'
Mensen vertrouwen is jou vreemd?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:00 schreef Shreyas het volgende:
Niets bijzonders aan natuurlijk. Bovendien is het totaal niet te bewijzen dat hij een jaar offline is geweest.
Ga je gang. Probeer wel een uitgever te vinden ervoor.quote:Als je daarover een boek uitbrengt...![]()
Elke gemiddelde student maakt wel iets specialers mee, kunnen ze allemaal een boek gaan schrijven.
In dit geval wel jaquote:Op dinsdag 24 september 2013 19:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mensen vertrouwen is jou vreemd?
Ik ben geen student meer, niet mediageil en probeer niet op te scheppen over iets wat totaal niet bijzonder is.quote:Ga je gang. Probeer wel een uitgever te vinden ervoor.
Oh, wat geeft je die aanleiding?quote:
Als je geen student meer ben, kan je geen boek schrijven? Mediageil is de auteur per se niet en opscheppen maak jij ervan.quote:Ik ben geen student meer, niet mediageil en probeer niet op te scheppen over iets wat totaal niet bijzonder is.
Het is makkelijk gezegd dat je een jaar zonder internet/mobiel kan omdat het simpelweg niet te controleren is. Net zo makkelijk als een gemiddelde Fok!ker zou zeggen: Ik ben een jaar niet mijn zolderkamer af geweest...ja laat ik er een boek over schrijven. Ik bedoel, wellicht is het gelul, maar niemand kan het toch bewijzen. Zo iemand vertrouw je toch ook niet? Ik niet in ieder geval.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh, wat geeft je die aanleiding?
[..]
Als je geen student meer ben, kan je geen boek schrijven? Mediageil is de auteur per se niet en opscheppen maak jij ervan.
Het is overigens wel bijzonder. Hoelang was jouw langste tijd in de afgelopen 10 jaar zonder mobiele telefoon EN internetgebruik?
volgens mij is dat uitbesteedquote:
Het is -als je echt zo wantrouwend bent- wel te controleren. En ik kan je vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:09 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is makkelijk gezegd dat je een jaar zonder internet/mobiel kan omdat het simpelweg niet te controleren is. Net zo makkelijk als een gemiddelde Fok!ker zou zeggen: Ik ben een jaar niet mijn zolderkamer af geweest...ja laat ik er een boek over schrijven. Ik bedoel, wellicht is het gelul, maar niemand kan het toch bewijzen. Zo iemand vertrouw je toch ook niet? Ik niet in ieder geval.
De auteur werkte naast het project, studeerde, verhuisde, etc. etc. Hij heeft een bedrijfje dat vooral online diensten aanbiedt. Ja, het was een uitdaging, en precies daarover gaat het boek.quote:Ik heb een baan in de IT, dus ik kan niet anders, of ik moet ontslag nemen. Beetje dom om dat te doen in deze tijd. Maar als ik andere baan had, zou ik het prima kunnen.
Hoe kom je dááár nu weer bij?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:10 schreef Specularium het volgende:
En voor het gemak vindt ie daarom dat iedereen maar fout bezig is.
Zat ie gisteren te vertellen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kom je dááár nu weer bij?
Volgens mij heb je errrug slecht geluisterd. Waar had hij een mening over hoe "iedereen maar fout bezig is"?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:12 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zat ie gisteren te vertellen.
Not done wellicht, toch deed ie het.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:13 schreef Tha_Duck het volgende:
... en met een eigen bedrijf is het ook not done om niet bereikbaar te zijn mobiel.
Nog grotere kans dat het gelul. Het hele boek is gewoon fictie, nou ik hoop dat hij er veel van verkoopt. Hoe dan ook geen prestatie, niets bijzonders aan. En jij kan me vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam? Ben jij misschien die gast in kwestie ofzo?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is -als je echt zo wantrouwend bent- wel te controleren. En ik kan je vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam.
[..]
De auteur werkte naast het project, studeerde, verhuisde, etc. etc. Hij heeft een bedrijfje dat vooral online diensten aanbiedt. Ja, het was een uitdaging, en precies daarover gaat het boek.
Waarom ben jij zo wantrouwend naar mensen? Mensen die je helemaal niet kent?quote:
Ik ben hem niet nee.quote:Het hele boek is gewoon fictie, nou ik hoop dat hij er veel van verkoopt. Hoe dan ook geen prestatie, niets bijzonders aan. En jij kan me vertellen dat hij zijn zaak uiterst serieus nam? Ben jij misschien die gast in kwestie ofzo?
Ik zou failliet gaan, heb een hosting bedrijf en gebruik de mobiel voor signalisatie van storingen bijvoorbeeld. Zonder dat zou de boel een dag plat kinnen liggen. Dan heb ik na 3 keer geen klanten meer en vreet ik droog brood. En dan heb ik het nog niet over het niet kunnen beheren van de systemen zonder internet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Not done wellicht, toch deed ie het.
Hij veralgemeniseerde het, dat mensen niet meer luisteren of aandacht hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Volgens mij heb je errrug slecht geluisterd. Waar had hij een mening over hoe "iedereen maar fout bezig is"?
Nogmaals, niet naar ''mensen'' in het algemeen. Maar naar deze persoon wel. Dit is namelijk niet te controleren en nogmaals zó makkelijk gezegd. Je kan zoveel dingen verzinnen die je doet of laat zonder het te checken. Ik leef een jaar zonder stroom, zonder gas, zonder vervoermiddel, vul maar in....slaat nergens op.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:15 schreef El_Matador het volgende:
Waarom ben jij zo wantrouwend naar mensen? Mensen die je helemaal niet kent?
Dat is al iets heel anders.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:18 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hij veralgemeniseerde het, dat mensen niet meer luisteren of aandacht hebben.
Je kent hem niet, maar gelooft hem bij voorbaat niet. Lijkt me onprettig leven, maar ga je gang.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nogmaals, niet naar ''mensen'' in het algemeen. Maar naar deze persoon wel. Dit is namelijk niet te controleren en nogmaals zó makkelijk gezegd. Je kan zoveel dingen verzinnen die je doet of laat zonder het te checken. Ik leef een jaar zonder stroom, zonder gas, zonder vervoermiddel, vul maar in....slaat nergens op.
Het is bijzonder in de context:quote:En nee het is niet bijzonder. Er zijn gereformeerde gezinnen die geen televisie, computer of mobiele telefoon hebben. En genoeg 65+ mensen die ook geen internet of mobiel hebben en niet eens weten hoe het werkt. Ik ken er zelfs een paar.
Dat is dan weer jammer. Hij komt dus alleen afspraken na ivm de sociale controle, en niet omdat het netjes is en het een afspraak is. Wat een eikel om anderen zomaar te laten wachten, omdat hij kennelijk belangrijker is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'
Niemand kent de schrijvers van de Bijbel en er zijn toch genoeg mensen die hen bij voorbaat niet geloven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je kent hem niet, maar gelooft hem bij voorbaat niet. Lijkt me onprettig leven, maar ga je gang.
Jij mag het bijzonder vinden, ik vind het totaal niet bijzonder.quote:Het is bijzonder in de context:
- iemand die opgegroeid is met internet
- iemand die 5 uur per dag op internet surfde
- iemand die studeert, een eigen bedrijf heeft, verhuist, reist, etc.
- iemand die zich niet afsluit voor de maatschappij, maar juist er (nog meer) actief aan deelneemt
Het is sowieso makkelijk, het vereist een kleine aanpassing en je bent er zo aan gewend. Het is totaal geen opgave, doe niet zo dom.quote:In een hutje op de hei gaan zitten en geen GSM of internet hebben is makkelijk. Als je 65 bent en niet anders gekend hebt, ook.
Als jongere volledig in het leven staan, zonder GSM of internet (waar mensen erop rekenden dat je het WEL had), is een heel andere opgave.
Ik heb tot mijn 22ste zonder internet gedaan en nog langer zonder mobiel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Student Bram van Montfoort (26) leefde in 2012 zonder internet en mobiele telefoon. Deze week verschijnt zijn boek Een jaar offline. Dit meldt het AD.
Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.' Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'
Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |