abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2013 @ 09:21:06 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_131504197
Student Bram van Montfoort (26) leefde in 2012 zonder internet en mobiele telefoon. Deze week verschijnt zijn boek Een jaar offline. Dit meldt het AD.

Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.' Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'

'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'

Om de haverklap Facebook checken
In november 2011 maakte Van Montfoort, student aan de School voor Journalistiek in Utrecht, op de crowdfundingsite Nieuwspost bekend een jaar zonder internet en mobiele telefoon te willen leven. Als experiment, want hij merkte dat hij meer en meer online was. Om de haverklap checkte hij Facebook. En Twitter en Gmail en ook nog even YouTube om te kijken hoe vaak zijn filmpjes waren bekeken. Hij kon zich geen leven zonder internet voorstellen.

Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar. Na een interview in Het Parool, dat ook in een aantal regionale kranten werd geplaatst, stroomden de donateurs binnen.

Hij was verrast door het enthousiasme. 'Kennelijk had ik een zenuw geraakt en is het een onderwerp waarmee meer mensen bezig zijn. Er zijn ook anderen die een tijd offline zijn geweest, maar dan in het buitenland. Een Australische vrouw heeft met haar familie een winter zonder internet geleefd en een Duitse journalist van in de veertig heeft dat een half jaar gedaan. Maar in Nederland nog niemand.'

Dat merkte hij aan de media-aandacht. Hij kreeg verzoeken van het NOS Journaal, De wereld draait door en nog meer programma's om over zijn experiment te praten. Van Montfoort ging er niet op in, hij wilde het rustig aan doen. Hij wilde geen mediafenomeen worden, nog voordat hij één dag offline had geleefd. Hij was bang dat het project anders 'naar de klote' zou gaan.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-lang-offline.dhtml

Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_131504340
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk :P
pi_131504346
Hoezo is dat vreemd? Ken jij mensen die de afgelopen jaren zonder mobiel en internet hebben gedaan? Mensen die 'normaal' functioneren in de maatschappij doen dat niet.
pi_131504376
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef HPLC het volgende:
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk :P
Inderdaad. Ben ook benieuwd hoe hij dat met zijn studie deed. Al is het maar opgeven voor vakken ofzo wat tegenwoordig alleen digitaal kan bij de meeste studies.
pi_131504391
Heeft die studievertraging opgelopen?
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:32:44 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_131504418
Zonder mobiel zou geen probleem zijn, ik heb er pas sinds een jaar eentje.
Zonder internet zou ik me toch erg onthand en vervreemd voelen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:33:45 #7
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_131504436
Respect voor die man.
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_131504457
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Hoezo is dat vreemd? Ken jij mensen die de afgelopen jaren zonder mobiel en internet hebben gedaan? Mensen die 'normaal' functioneren in de maatschappij doen dat niet.
Ik ken er 1. Die heeft het een jaar gedaan.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131504462
Vreemd dat het uniek is ja
mijn schoonouders leven zo al hun hele leven
Werkt ook prima (vooral ook omdat ze afspraken wel gewoon na komen)
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131504473
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.
pi_131504479
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:33 schreef Unmountable het volgende:
Respect voor die man.
En dat. Ben benieuwd naar zijn boek. ^O^
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_131504481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.
Dit dus.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_131504489
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef rhubarbje het volgende:
Vreemd dat het uniek is ja
mijn schoonouders leven zo al hun hele leven
Werkt ook prima (vooral ook omdat ze afspraken wel gewoon na komen)
En die mensen hebben ook gewoon een baan enzo? Wat voor werk dan?
pi_131504499

dinsdag 24 september 2013 @ 09:36:37 #15
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_131504502
Hij heeft dit idee gejat van een Amerikaanse journalist.

http://www.theverge.com/2(...)without-the-internet :+
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_131504522
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

En die mensen hebben ook gewoon een baan enzo? Wat voor werk dan?
Mijn schoonvader wel ja
die heeft een eigen bedrijf in een sector waar dat prima kan

heel soms moet er iets perse via internet en dan doet een van de kinderen dat
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131504527
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:36 schreef MPC60 het volgende:
Hij heeft dit idee gejat van een Amerikaanse journalist.
Nee, dat heeft hij niet. Tijdens het project kwam ie erachter dat een Amerikaan het een half jaar had gedaan,

pi_131504534
Ik heb het grootste deel van mijn leven zonder internet en mobiel gedaan.. en ik leef nog steeds!
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:39:21 #19
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_131504568
quote:
18s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, dat heeft hij niet. Tijdens het project kwam ie erachter dat een Amerikaan het een half jaar had gedaan,
Die gast was al in mei een jaar offline, hij heeft het idee gewoon gejat. Sorry je maatje is niet bijzonder.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_131504570
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.
In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet. Heel veel info is alleen via internet te krijgen. (Sport)verenigingen sturen geen post meer/hebben geen clubblad meer, bedrijven sturen rekeningen digitaal. Veel info is alleen nog op internet te krijgen. Wil je een studie doen? Opgeven voor vakken kan alleen via internet.
Ik zeg niet dat je niet normaal bent, ik zeg dat je niet 'normaal' (wat voor norm/gemiddelde staat) kunt functioneren in de maatschappij. Dat is gewoon waar. Bewijst die gast uit de OP ook aangezien hij regelmatig ruzie had erdoor.
pi_131504574
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Mijn schoonvader wel ja

Ofterwijl, ze maken er wel gebruik van alleen laten het een ander opknappen. Dat vind ik niet tellen.
pi_131504591
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:38 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb het grootste deel van mijn leven zonder internet en mobiel gedaan.. en ik leef nog steeds!
No shit, dat geldt voor bijna iedereen boven de 40.
pi_131504603
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Die gast was al in mei een jaar offline, hij heeft het idee gewoon gejat. Sorry je maatje is niet bijzonder.
Natuurlijk, iemand die jij niet kent heeft iets gejat.

Dwaas. :')

pi_131504614
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Mijn schoonvader wel ja

Ben erg benieuwd welke sector dat dan is.
pi_131504641
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet.
Kan prima. Doen wat collega's van mij ook. Geen probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')