abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2013 @ 09:21:06 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_131504197
Student Bram van Montfoort (26) leefde in 2012 zonder internet en mobiele telefoon. Deze week verschijnt zijn boek Een jaar offline. Dit meldt het AD.

Het klonk als een ludiek experiment - een jaar zonder internet en mobiele telefoon - maar Bram van Montfoort zette meer op het spel dan hem lief was. Hij merkte dat hij doorschoot in zijn ouderwetse manier van leven. 'Ik vond het op een gegeven moment erg fijn om niet altijd bereikbaar te zijn. Vrienden en mijn vriendin werden boos op me, ze vonden me een extremist geworden. Ze zeiden: 'Je luistert soms dagen je antwoordapparaat niet af, terwijl wij jou willen bereiken. En als jij ons wilt spreken, kan dat meteen omdat wij altijd bereikbaar zijn.' Toen besefte ik dat je je niet helemaal van de samenleving kunt afkeren.'

'Maar ik vond het lekker om me als een blaadje met de wind te laten meewaaien. Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.'

Om de haverklap Facebook checken
In november 2011 maakte Van Montfoort, student aan de School voor Journalistiek in Utrecht, op de crowdfundingsite Nieuwspost bekend een jaar zonder internet en mobiele telefoon te willen leven. Als experiment, want hij merkte dat hij meer en meer online was. Om de haverklap checkte hij Facebook. En Twitter en Gmail en ook nog even YouTube om te kijken hoe vaak zijn filmpjes waren bekeken. Hij kon zich geen leven zonder internet voorstellen.

Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar. Na een interview in Het Parool, dat ook in een aantal regionale kranten werd geplaatst, stroomden de donateurs binnen.

Hij was verrast door het enthousiasme. 'Kennelijk had ik een zenuw geraakt en is het een onderwerp waarmee meer mensen bezig zijn. Er zijn ook anderen die een tijd offline zijn geweest, maar dan in het buitenland. Een Australische vrouw heeft met haar familie een winter zonder internet geleefd en een Duitse journalist van in de veertig heeft dat een half jaar gedaan. Maar in Nederland nog niemand.'

Dat merkte hij aan de media-aandacht. Hij kreeg verzoeken van het NOS Journaal, De wereld draait door en nog meer programma's om over zijn experiment te praten. Van Montfoort ging er niet op in, hij wilde het rustig aan doen. Hij wilde geen mediafenomeen worden, nog voordat hij één dag offline had geleefd. Hij was bang dat het project anders 'naar de klote' zou gaan.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-lang-offline.dhtml

Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_131504340
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk :P
pi_131504346
Hoezo is dat vreemd? Ken jij mensen die de afgelopen jaren zonder mobiel en internet hebben gedaan? Mensen die 'normaal' functioneren in de maatschappij doen dat niet.
pi_131504376
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef HPLC het volgende:
Erg knap. Zonder mobiel red ik wel een jaar, maar zonder internet... Onmogelijk :P
Inderdaad. Ben ook benieuwd hoe hij dat met zijn studie deed. Al is het maar opgeven voor vakken ofzo wat tegenwoordig alleen digitaal kan bij de meeste studies.
pi_131504391
Heeft die studievertraging opgelopen?
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:32:44 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_131504418
Zonder mobiel zou geen probleem zijn, ik heb er pas sinds een jaar eentje.
Zonder internet zou ik me toch erg onthand en vervreemd voelen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:33:45 #7
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_131504436
Respect voor die man.
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_131504457
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Hoezo is dat vreemd? Ken jij mensen die de afgelopen jaren zonder mobiel en internet hebben gedaan? Mensen die 'normaal' functioneren in de maatschappij doen dat niet.
Ik ken er 1. Die heeft het een jaar gedaan.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131504462
Vreemd dat het uniek is ja
mijn schoonouders leven zo al hun hele leven
Werkt ook prima (vooral ook omdat ze afspraken wel gewoon na komen)
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131504473
quote:
Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.
pi_131504479
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:33 schreef Unmountable het volgende:
Respect voor die man.
En dat. Ben benieuwd naar zijn boek. ^O^
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_131504481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:21 schreef tong80 het volgende:
Toch vreemd dat dit als uniek wordt ervaren.
Dit dus.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_131504489
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef rhubarbje het volgende:
Vreemd dat het uniek is ja
mijn schoonouders leven zo al hun hele leven
Werkt ook prima (vooral ook omdat ze afspraken wel gewoon na komen)
En die mensen hebben ook gewoon een baan enzo? Wat voor werk dan?
pi_131504499

dinsdag 24 september 2013 @ 09:36:37 #15
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_131504502
Hij heeft dit idee gejat van een Amerikaanse journalist.

http://www.theverge.com/2(...)without-the-internet :+
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_131504522
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

En die mensen hebben ook gewoon een baan enzo? Wat voor werk dan?
Mijn schoonvader wel ja
die heeft een eigen bedrijf in een sector waar dat prima kan

heel soms moet er iets perse via internet en dan doet een van de kinderen dat
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_131504527
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:36 schreef MPC60 het volgende:
Hij heeft dit idee gejat van een Amerikaanse journalist.
Nee, dat heeft hij niet. Tijdens het project kwam ie erachter dat een Amerikaan het een half jaar had gedaan,

pi_131504534
Ik heb het grootste deel van mijn leven zonder internet en mobiel gedaan.. en ik leef nog steeds!
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:39:21 #19
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_131504568
quote:
18s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, dat heeft hij niet. Tijdens het project kwam ie erachter dat een Amerikaan het een half jaar had gedaan,
Die gast was al in mei een jaar offline, hij heeft het idee gewoon gejat. Sorry je maatje is niet bijzonder.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_131504570
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:34 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Want zonder internet en mobiel ben je niet normaal? Jij bent wel een volgertje he? Schaam je.
In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet. Heel veel info is alleen via internet te krijgen. (Sport)verenigingen sturen geen post meer/hebben geen clubblad meer, bedrijven sturen rekeningen digitaal. Veel info is alleen nog op internet te krijgen. Wil je een studie doen? Opgeven voor vakken kan alleen via internet.
Ik zeg niet dat je niet normaal bent, ik zeg dat je niet 'normaal' (wat voor norm/gemiddelde staat) kunt functioneren in de maatschappij. Dat is gewoon waar. Bewijst die gast uit de OP ook aangezien hij regelmatig ruzie had erdoor.
pi_131504574
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Mijn schoonvader wel ja

Ofterwijl, ze maken er wel gebruik van alleen laten het een ander opknappen. Dat vind ik niet tellen.
pi_131504591
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:38 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb het grootste deel van mijn leven zonder internet en mobiel gedaan.. en ik leef nog steeds!
No shit, dat geldt voor bijna iedereen boven de 40.
pi_131504603
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Die gast was al in mei een jaar offline, hij heeft het idee gewoon gejat. Sorry je maatje is niet bijzonder.
Natuurlijk, iemand die jij niet kent heeft iets gejat.

Dwaas. :')

pi_131504614
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:37 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Mijn schoonvader wel ja

Ben erg benieuwd welke sector dat dan is.
pi_131504641
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet.
Kan prima. Doen wat collega's van mij ook. Geen probleem.
pi_131504645
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:39 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

In de huidige maatschappij kan je gewoon niet 'normaal' functioneren zonder internet. Heel veel info is alleen via internet te krijgen. (Sport)verenigingen sturen geen post meer/hebben geen clubblad meer, bedrijven sturen rekeningen digitaal. Veel info is alleen nog op internet te krijgen. Wil je een studie doen? Opgeven voor vakken kan alleen via internet.
Ik zeg niet dat je niet normaal bent, ik zeg dat je niet 'normaal' (wat voor norm/gemiddelde staat) kunt functioneren in de maatschappij. Dat is gewoon waar. Bewijst die gast uit de OP ook aangezien hij regelmatig ruzie had erdoor.
Hij kwam 6 weken naar Colombia, en sprak nauwelijks Spaans... Zonder gsm, zonder internet. Ja, heb wel es ruzie gehad. :D

pi_131504658
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:40 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ofterwijl, ze maken er wel gebruik van alleen laten het een ander opknappen. Dat vind ik niet tellen.
dat zou ik met je eens zijn als het elke week of elke maand is
maar het komt neer op een keer of 2 per jaar

En dan hou je nog mijn schoonmoeder over die daar los van staat en ook prima functioneert verder
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_131504697
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:43 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

dat zou ik met je eens zijn als het elke week of elke maand is
maar het komt neer op een keer of 2 per jaar

En dan hou je nog mijn schoonmoeder over die daar los van staat en ook prima functioneert verder
Inderdaad, als je geen baan hebt en/of actief verenigingsleven moet het nog wel te doen zijn. Blijft wel de vraag over waarom je het zou willen.
pi_131504713
quote:
Onzin, mijn ouders hadden geen mobiel en geen internet en zij functioneerden prima.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_131504717
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:42 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Kan prima. Doen wat collega's van mij ook. Geen probleem.
Ze hoeven nooit te mailen voor hun werk? Nooit info van internet nodig? Zijn niet lid (of hun kinderen) van een (sport)vereniging?
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2013 @ 09:47:58 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_131504731
Ik heb een half jaar geleden een mobieltje gekregen.

Heb hem één keer gebruikt. Om te testen of ie het deed.

Dat was het geval.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_131504736
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:46 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Onzin, mijn ouders hadden geen mobiel en geen internet en zij functioneerden prima.
Met pensioen neem ik aan? Nog lid van een (sport)vereniging?
Jij doet nooit iets voor ze op internet?
pi_131504743
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:47 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ze hoeven nooit te mailen voor hun werk? Nooit info van internet nodig? Zijn niet lid (of hun kinderen) van een (sport)vereniging?
Hun kinderen doen aan sport en nee thuis hoeven ze niet te mailen voor hun werk. Info kun je ook ergens anders vinden dan op het internet. Ooit gehoord van papier?
pi_131504745
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:45 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Inderdaad, als je geen baan hebt en/of actief verenigingsleven moet het nog wel te doen zijn. Blijft wel de vraag over waarom je het zou willen.
als het je niets oplevert...
ze spreekt nog steeds gewoon met mensen af, heeft een leuk leven, gaat er op uit etc
ze krijgt het zichzelf niet aangeleerd

We hebben haar wel eens een mobieltje gegeven maar ze snapt gewoon niet hoe het werkt en heeft geen zin om het te leren, dus dat ding is meteen in een la gegaan en er nooit meer uitgekomen

Mensen weten ook gewoon dat ze niet online is of mobiel te bereiken
Daar zijn ze snel genoeg aan gewent hoor

en als ik de OP goed begrijp krijgt hij ruzie vanwege 'niet sociaal gedrag': afspraken niet na komen, mensen laten staan, zijn berichten niet afluisteren/niet reageren
Dat is bij mijn schoonmoeder ook niet zo. Als ze een afspraak niet na komt of ze is te laat komt dat door iets wat er gebeurd is, niet omdat ze gewoon dacht 'ach laat ze maar wachten'
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_131504746
quote:
Als ik met een vriend op stap was en het was leuk, dan bleef ik nog wat langer. Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had. Niemand kon me toch bereiken. Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet. Mensen sturen je later geen brief om je dat alsnog duidelijk te maken.
Ehmmm... ook zonder mobiel en internet kun je afspraken toch gewoon nakomen? Veel (privé) afspraken die ik maak doe ik gewoon mondeling en die kom ik gewoon na. Internet of een mobiel nodig hebben voor sociale controle en sociaal gedrag :')

quote:
Van Montfoort had 2500 euro nodig - voor enveloppen, briefpapier en postzegels - en dat geld had hij snel bij elkaar.
Alles wat hij normaal via e-mail, whatsapp of sms verstuurde ging die nu via de post doen? En anderen die hem hiervoor ook nog geld toestoppen? :D

Ok, toegeven, vanwege mijn werk kan ik niet echt zonder internet, veel zaken gaan via e-mail en digitale agenda en veel zoekwerk is ook op internet. Daarnaast is internet privé natuurlijk ook leuk, maar zeker niet een eerste levensbehoefte (en een mobiel al helemaal niet). De persoon uit de OP (niet tong, maar de beschreven persoon ;) )doet alsof dit bijna onmogelijk is en als je het doet dat je dan een sociaal wrak wordt, wat gewoon onzin is.
pi_131504754
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

En als je een kéér iets wil weten van het internet functioneer je niet in de maatschappij? Je kunt die drol beter weer intrekken, het begint steeds harder te stinken.
pi_131504770
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ja, nee, nee.
pi_131504789
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ehmmm... ook zonder mobiel en internet kun je afspraken toch gewoon nakomen? Veel (privé) afspraken die ik maak die ik gewoon mondeling en die kom ik gewoon na. Internet of een mobiel nodig hebben voor sociale controle en sociaal gedrag :')

[..]

Alles wat hij normaal via e-mail, whatsapp of sms verstuurde ging die nu via de post doen? En anderen die hem hiervoor ook nog geld toestoppen? :D

Ok, toegeven, vanwege mijn werk kan ik niet echt zonder internet, veel zaken gaan via e-mail en digitale agenda en veel zoekwerk is ook op internet. Daarnaast is internet privé natuurlijk ook leuk, maar zeker niet een eerste levensbehoefte (en een mobiel al helemaal niet). De persoon uit de OP (niet tong, maar de beschreven persoon ;) )doet alsof dit bijna onmogelijk is en als je het doet dat je dan een sociaal wrak wordt, wat gewoon onzin is.
Hij "doet" niks, dat maak jij ervan. Studeren, werken en leven in Amsterdam zonder internet of GSM is niet makkelijk. En nog minder voor je sociale omgeving...

pi_131504801
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:48 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Hun kinderen doen aan sport en nee thuis hoeven ze niet te mailen voor hun werk. Info kun je ook ergens anders vinden dan op het internet. Ooit gehoord van papier?
Ah, ze gebruiken dus wel internet op hun werk. Volgens mij heb je dit topic niet helemaal goed gelezen gast. Het gaat over het niet gebruiken van internet (en mobiele telefoon). Niet over het niet prive gebruiken daarvan.
pi_131504865
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:51 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ah, ze gebruiken dus wel internet op hun werk. Volgens mij heb je dit topic niet helemaal goed gelezen gast. Het gaat over het niet gebruiken van internet (en mobiele telefoon). Niet over het niet prive gebruiken daarvan.
Ook zonder internet kunnen zij hun werkzaamheden uitvoeren. Je stelling is gewoon incorrect. Sterker nog, ik ken een manager van het bedrijfbureau van mijn vorige bedrijf die weigert te werken met internet en mobiele telefoons. Gaat hem prima af, hij zal sterven zonder ooit op internet geweest te zijn zegt hij.
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:54:18 #41
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_131504880
Ik gebruik mijn mobiel ook haast nooit en heb um vaker niet bij me dan wel. Ik vind het alleen handig als ik op reis ga om even naar thuisfront te bellen. Vrienden van me klagen er wel eens over maar ik wil juist niet overal en altijd voor jan en alleman bereikbaar zijn.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_131504912
quote:
4s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:53 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Ook zonder internet kunnen zij hun werkzaamheden uitvoeren. Je stelling is gewoon incorrect. Sterker nog, ik ken een manager van het bedrijfbureau van mijn vorige bedrijf die weigert te werken met internet en mobiele telefoons. Gaat hem prima af, hij zal sterven zonder ooit op internet geweest te zijn zegt hij.
En in dat bedrijfsbureau werken allemaal mensen voor hem die in zijn opdracht gebruik maken van internet.
pi_131504914
Je kan niet naar de VS vliegen, zonder internet.

"hey, ik kan vandaag toch niet", 15 minuten voor je afspraak, gaat ook niet.

Inschrijven voor tentamens, bankzaken, etc. Ga er maar aan staan.

pi_131504930
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:55 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

En in dat bedrijfsbureau werken allemaal mensen voor hem die in zijn opdracht gebruik maken van internet.
So? Hij functioneert binnen de maatschappij. Net als zo veel mensen die ik ken zonder internet. Je stelling stinkt gewoon. Je hebt geen gelijk en dat zal je ook niet krijgen. Never.
pi_131504940
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:55 schreef El_Matador het volgende:

Kan prima.
pi_131504952
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:57 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Kan prima.
Nee dus. Je moet je aanmelden, minstens 72 uur voor vertrek. Alleen via internet.

pi_131504973
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:50 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hij "doet" niks, dat maak jij ervan. Studeren, werken en leven in Amsterdam zonder internet of GSM is niet makkelijk. En nog minder voor je sociale omgeving...
Dat heb ik er niet van gemaakt, ik zeg ook dat het niet handig is werk, maar uitspraken als "Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had" en "Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet" slaan gewoon nergens op. Ook heb je niet ¤2500 aan briefpapier en postzegels nodig voor zo'n project, vroeger deden mensen ook niet alles op de post wat ze nu naar elkaar e-mail, whatsappen en sms'en.

Leuk om te kijken tegen wat voor praktische problemen je aanloopt als je echt geen internet wilt gebruiken (ook niet op werk/universiteit), maar overdrijven is ook een vak.
pi_131505008
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:55 schreef El_Matador het volgende:

"hey, ik kan vandaag toch niet", 15 minuten voor je afspraak, gaat ook niet.

Inschrijven voor tentamens, bankzaken, etc. Ga er maar aan staan.
mensen zullen dan bewuster omgaan met afspraken gok ik
Bankzaken kunnen ook nog prima offline, bij mij op school hoef je niet in te schrijven voor tentamens

En ik ben 2 jaar geleden nog naar de VS gevlogen zonder dat te doen
maar misschien hebben ze dat veranderd
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_131505030
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat heb ik er niet van gemaakt, ik zeg ook dat het niet handig is werk, maar uitspraken als "Jammer dan voor degene met wie ik op dat moment een afspraak had" en "Zonder internet of mobiele telefoon heb je ook niet meer de sociale controle, waardoor je erop kunt worden gewezen dat je iets fout doet" slaan gewoon nergens op. Ook heb je niet ¤2500 aan briefpapier en postzegels nodig voor zo'n project, vroeger deden mensen ook niet alles op de post wat ze nu naar elkaar e-mail, whatsappen en sms'en.

Leuk om te kijken tegen wat voor praktische problemen je aanloopt als je echt geen internet wilt gebruiken (ook niet op werk/universiteit), maar overdrijven is ook een vak.
Ik daag je uit het een maand vol te houden.

Werk, studie, sociaal leven en praktische zaken als bank en verzekeringen, verhuizingen, etc.

pi_131505034
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

helemaal mee eens
ik vind het ook behoorlijk asociaal klinken
en als mensen zo met mij omgaan (met of zonder internet) zou ik dat niet pikken

verder heeft hij toch geen internetabbo en telefoon te betalen? daar kun je veel postzegels van kopen hoor
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_131505036
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:56 schreef HyperViper het volgende:

[..]

So? Hij functioneert binnen de maatschappij. Net als zo veel mensen die ik ken zonder internet. Je stelling stinkt gewoon. Je hebt geen gelijk en dat zal je ook niet krijgen. Never.
Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen aanpassen.
pi_131505067
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:02 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen aanpassen.
mijn schoonmoeder is nog geen 60
ja oke, dat is niet piepjong meer maar ook geen oudje

en ik ben het met je eens hoor, dat het moeilijker en moeilijker gaat worden
maar doen alsof het een 'unieke situatie' is, is behoorlijk overdreven
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:03:59 #53
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_131505079
Mijn oma en schoonouders hebben ook geen internet en mobiel, maar wel een erg druk sociaal leven en komen hun afspraken gewoon na. Het is misschien uniek voor een twintiger, maar niet voor mensen ouder dan een jaar of 60.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_131505105
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee dus. Je moet je aanmelden, minstens 72 uur voor vertrek. Alleen via internet.
Nope kan ook via een vaste telefoon.
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:06:00 #55
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_131505120
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:00 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Bankzaken kunnen ook nog prima offline, bij mij op school hoef je niet in te schrijven voor tentamens

Dat is inderdaad veranderd in de tussentijd.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_131505121
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:05 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Nope kan ook via een vaste telefoon.
Nee jongen. Hij is op de ambassade zelf geweest.

pi_131505132
quote:

[..]

Over 30 jaar kun je misschien ook niet meer functioneren zonder een chip in je lichaam. Wie weet. Nu kunnen mensen in ieder geval prima functioneren zonder internet.
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:07:27 #58
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_131505154
Student zijn zonder internet is tegenwoordig praktisch onmogelijk. Alles gaat via email en online omgevingen volgens mij.
pi_131505155
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik daag je uit het een maand vol te houden.

Werk, studie, sociaal leven en praktische zaken als bank en verzekeringen, verhuizingen, etc.
Ik zeg toch ook dat ik het voor mijn werk nodig heb en het privé ook 'leuk' is? Ik zie dus niet in waarom ik het uit zou moeten proberen, de problemen waar je tegen aan loopt zie ik zelf namelijk ook wel.

Het enige wat ik zeg is dat deze persoon het wel erg overdrijft met dat je afspraken niet meer nakomt, dat je geen sociale controle meer hebt, etc. Die problemen komen niet door het ontbreken van internet of een mobiel, maar door hoe sociaal je ingesteld bent. Ik kom mijn afspraken gewoon na, of ze nu digitaal (werk meestal) of mondeling (privé vaak) gemaakt zijn. Iemand hoeft me niet te mailen of bellen om me aan zulke dingen te herinneren. De persoon uit de OP overdrijft deze zaken gewoon óf heeft gewoon een verkeerde/andere instelling.
pi_131505186
quote:

[..]

Er zijn nu misschien nog wat uitzonderingen te vinden. Over 30 jaar is er niemand meer die functioneert binnen de maatschappij zonder internet. De uitzonderingen nu zijn oudjes die zich niet kunnen geen behoefte hebben om zich aan te aanpassen.
pi_131505190
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:00 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

De verplichte ESTA-aanvraag bestaat al wel wat langer dan twee jaar. Dus op de een of andere manier moet het toch een keer gebeurd zijn. Tenzij je via het reisbureau geboekt hebt en zij het voor je gedaan hebben.
pi_131505238
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook dat ik het voor mijn werk nodig heb en het privé ook 'leuk' is? Ik zie dus niet in waarom ik het uit zou moeten proberen, de problemen waar je tegen aan loopt zie ik zelf namelijk ook wel.

Het enige wat ik zeg is dat deze persoon het wel erg overdrijft met dat je afspraken niet meer nakomt, dat je geen sociale controle meer hebt, etc. Die problemen komen niet door het ontbreken van internet of een mobiel, maar door hoe sociaal je ingesteld bent. Ik kom mijn afspraken gewoon na, of ze nu digitaal (werk meestal) of mondeling (privé vaak) gemaakt zijn. Iemand hoeft me niet te mailen of bellen om me aan zulke dingen te herinneren. De persoon uit de OP overdrijft deze zaken gewoon óf heeft gewoon een verkeerde/andere instelling.
Hoevaak worden afspraken, die achteraf niet zo vast bleken, niet in het laatste kwartier afgezegd?

Die jongen is journalist, studeert en heeft een actief sociaal leven. Al die afspraken staan ineens (dat was vroeger ook zo), gewoon vast.

Je raakt een heel stuk flexibiliteit kwijt, en je sociale omgeving nog meer.

pi_131505262
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoevaak worden afspraken, die achteraf niet zo vast bleken, niet in het laatste kwartier afgezegd?

Die jongen is journalist, studeert en heeft een actief sociaal leven. Al die afspraken staan ineens (dat was vroeger ook zo), gewoon vast.

Je raakt een heel stuk flexibiliteit kwijt, en je sociale omgeving nog meer.
ik vind afspraken niet nakomen geen flexibiliteit
maar goed, ik erger me er ook kapot aan als iemand een kwartier voor een afspraak zou bedenken dat het toch niet uit komt
of dat ze te laat komen omdat ze nog even expeditie robinson af wilde kijken

met mij is een afspraak een afspraak
te laat komen kan, als je band lek is of zo. Niet omdat je gewoon te laat weg bent gegaan
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_131505313
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:12 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

maar goed, ik erger me er ook kapot aan als iemand een kwartier voor een afspraak zou bedenken dat het toch niet uit komt

te laat komen kan, als je band lek is of zo. Niet omdat je gewoon te laat weg bent gegaan
Colombia zou niks voor jou zijn. _O-

pi_131505349
20 jaar geleden was het ook zeer onhandig (en met sommige banen zelfs onmogelijk) als je geen gewone telefoon had en er geen gebruik van kon maken, maar er waren toen ook nog gewoon mensen zonder telefoon. Voor veel mensen (en met sommige banen) is het ook onmogelijk om zonder auto te zitten, maar er zijn ook genoeg mensen die er niet een hebben.

Het hangt gewoon enorm van je baan/studie, levensfase en instelling af of je deze zaken écht nodig hebt. Zonder mobiele telefoon zou ik prima kunnen, als ik geen gebruik meer mag maken van internet dan mag ik binnenkort wel een andere baan zoeken.
pi_131505418
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:12 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Vind ik ook. Afspraak is bij mij afspraak. Te laat komen erger ik me al aan, op het laatste moment afzeggen om een lullig iets is gewoon not done. Als er echt iets dringends is (ongeluk, familie-omstandigheden) dan zijn er vaak ook andere mogelijkheden voor contact op te nemen (gewone telefoon) en anders hoor je het achteraf wel, maar dat is in misschien 1 op de 1000 gevallen.
pi_131505497
Maar goed, die jongen uit de OP moet de boel natuurlijk wel wat overdrijven want niemand gaat een boek kopen (als er al een boek mee te vullen is) over dat je bankzaken via internet regelen wel handig is en dat je niet meer naar de VS kunt zonder 72 uur van te voren online in te checken
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:25:42 #68
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_131505607
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:15 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Colombia zou niks voor jou zijn. _O-
En Zwitserland zou niks voor jou zijn. Totaal niet boeiend, want daar gaat het niet om hier.
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2013 @ 10:28:47 #69
7889 tong80
Spleenheup
pi_131505717
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:54 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik gebruik mijn mobiel ook haast nooit en heb um vaker niet bij me dan wel. Ik vind het alleen handig als ik op reis ga om even naar thuisfront te bellen. Vrienden van me klagen er wel eens over maar ik wil juist niet overal en altijd voor jan en alleman bereikbaar zijn.
Dit dus. Vreselijk lijkt me dat.

pi_131506290
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:28 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dit dus. Vreselijk lijkt me dat.

Je kan er ook gewoon voor kiezen niet op te nemen. Heb mijn telefoon bijna altijd bij me, maar soms neem ik gewoon niet op, en vaak neem ik bepaalde mensen niet op. Je legt te keuze bij jezelf op die manier ipv bij het wel of niet hebben van een stukje techniek.
pi_131506453
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:47 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Je kan er ook gewoon voor kiezen niet op te nemen. Heb mijn telefoon bijna altijd bij me, maar soms neem ik gewoon niet op, en vaak neem ik bepaalde mensen niet op. Je legt te keuze bij jezelf op die manier ipv bij het wel of niet hebben van een stukje techniek.
Toch geeft het rust als je de optie gewoon niet hebt

ik zet vaak bewust mijn laptop niet aan bijvoorbeeld
anders ga je toch maar fokken en blijf je weer hangen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:55:37 #72
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_131506509
Met 26 jaar nog steeds student aan een HBO voor journalistiek? Schiet een beetje op.
pi_131506558
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:55 schreef Veldkamp het volgende:
Met 26 jaar nog steeds student aan een HBO voor journalistiek? Schiet een beetje op.
wie weet is hij vorig jaar begonnen :?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:01:30 #74
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_131506657
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:57 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wie weet is hij vorig jaar begonnen :?
Kan ook wel. Toch zou ik als 26-jarige maar eens gaan werken.

Als je 26 jaar bent en een tweede Universitaire master afrondt is het logisch.

In de Verenigde Staten, België, Spanje en Verenigd Koninkrijk zijn ze dan al bezig met hun doctoraat (promoveren/PhD).

In Duitsland en Luxemburg zijn studenten ook door de vroegere dienstplicht en 19-jarige leeftijd van schoolverlating ook vaak wat ouders.

Maar slechts een journalistieke bachelor op een HBO op 26-jarige leeftijd nog? Ga dan in elk geval werken en studeer deeltijd.....

Goed dat is mijn indruk.
pi_131506674
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:53 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Toch geeft het rust als je de optie gewoon niet hebt

ik zet vaak bewust mijn laptop niet aan bijvoorbeeld
anders ga je toch maar fokken en blijf je weer hangen
Totaal geen last van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: