lijkt inderdaad net of die het erom doet!quote:Op maandag 29 juli 2013 22:37 schreef Harde_Mepper het volgende:
Filmpje van de vrachtwagen die vandaag op de A50 is gekanteld.
Ik las op FB al geruchten dat hij onwel zou zijn geworden. Dan nog heb ik mijn twijfels: hij stuurt wel de bocht in, maar hij remt nergens af terwijl dat toch mijn eerste reactie zou zijn als ik niet goed zou worden: aan de kant met het ding.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 14:34 schreef gateway het volgende:
Laatste post:
[..]
lijkt inderdaad net of die het erom doet!
rangeren op eigen terrein is idd op out of scopequote:Op zaterdag 3 augustus 2013 17:59 schreef Barcaconia het volgende:
Laatste tijd moet ik veel met verschillende vrachtauto's rangeren op eigen terrein. Moet ik dan elke keer dat hoerige pasje erin duwen en wachten tot alles goed ingesteld is of mag ik gewoon zonder pasje rijden? Ik kom niet boven de 10kmpu uit en niet verder dan 100mtr elke keer.
Of kan ik em out-of-scope oid zetten? Zijn allemaal siemens tacho's.
Volgens mij is i.d.d. een gevalletje out of scopequote:Op zaterdag 3 augustus 2013 17:59 schreef Barcaconia het volgende:
Laatste tijd moet ik veel met verschillende vrachtauto's rangeren op eigen terrein. Moet ik dan elke keer dat hoerige pasje erin duwen en wachten tot alles goed ingesteld is of mag ik gewoon zonder pasje rijden? Ik kom niet boven de 10kmpu uit en niet verder dan 100mtr elke keer.
Of kan ik em out-of-scope oid zetten? Zijn allemaal siemens tacho's.
Ook op eigen terrein op Out of scope zetten..quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 17:59 schreef Barcaconia het volgende:
Laatste tijd moet ik veel met verschillende vrachtauto's rangeren op eigen terrein. Moet ik dan elke keer dat hoerige pasje erin duwen en wachten tot alles goed ingesteld is of mag ik gewoon zonder pasje rijden? Ik kom niet boven de 10kmpu uit en niet verder dan 100mtr elke keer.
Of kan ik em out-of-scope oid zetten? Zijn allemaal siemens tacho's.
Dat is niet waar, paar weken terug nog gecontroleerd en niets aan het handje als je stellig aangeeft dat er op de zaak wel eens voorgeladen of de auto verplaatst wordtquote:Op zondag 4 augustus 2013 10:50 schreef Ridocar het volgende:
Invoer voertuig [ok] OUT->begin [ok]
Dan krijg je wel meldingen maar dan komen ze niet in het lijstje gebeurtenissen.
Maar bij een collega ging het bijna mis. Er was buiten werktijd zijn auto verplaatst met out-of-scope, maar hij moest wel uit gaan leggen aan de Duitse autoriteiten toen ze 2 minuten rijtijd vonden die niet aan een kaart vastzat. Zelfs OOS mag blijkbaar niet in DE.
Hij moest ook zijn agenda laten zien. Het werd hem trouwens afgeraden om op deze manier zn auto te verplaatsen,omdat een eventuele collega van agent niet zo schappeljk zou kunnen zijn...quote:Op zondag 4 augustus 2013 11:59 schreef Redbaron het volgende:
[..]
Dat is niet waar, paar weken terug nog gecontroleerd en niets aan het handje als je stellig aangeeft dat er op de zaak wel eens voorgeladen of de auto verplaatst wordt
Dan is het dus per controleur verschillend, en ik denk ook dat je eigen houding tov de controleur meetelt.quote:Op zondag 4 augustus 2013 13:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hij moest ook zijn agenda laten zien. Het werd hem trouwens afgeraden om op deze manier zn auto te verplaatsen,omdat een eventuele collega van agent niet zo schappeljk zou kunnen zijn...
Je moet er wel je best voor doen. Eigenlijk maak je de gezelligheid zelf. Maar tegenwoordig wordt een planning heel strak gemaakt. Één file aan het begin van de week kan soms tot halverwege de week doorwerken, niet in de laatste plaats door de rijtijdenwet.quote:Op zondag 4 augustus 2013 15:26 schreef Iwanius het volgende:
Een algemene vraag van iemand die totaal niks weet van het hele vrachtwagen gebeuren:
Is de baan als chauffeur op een vrachtwagen die bijvoorbeeld veel op het buitenland rijdt nog steeds zo 'fantastisch als dat soms wordt beweert? Ik bedoel daarmee dat je zomers in een heerlijk gekoelde cabine zit met alles bij de hand, contact onderhoud met andere chauffeurs die je onderweg tegenkomt via je bakkie en het verder goed uitkijken is voor allerlei auto's die plotseling voor je opduiken op de weg.
Kortom goed geld verdienen en nog wat van de wereld zien.
Ja, met het verschil dat een buitenlandse chauffeur vaak tegen een veel lager uurtarief zijn werk doet. De levensstandaard van een gemiddelde Pool is een stuk lager. Geen wonder dat ze op een gegeven moment terugkomen met een steeds dikkere auto.quote:Op maandag 5 augustus 2013 16:24 schreef Iwanius het volgende:
Dank voor je uitleg.
Opvolgend of het echt zo is dat men tegenwoordig de baan verliest aan de veelal buitenlandse vrachwagenschauffeurs die vanwege de open grenzen nu ook in Nederland aanspraak kunnen maken op onze vrachten en bijbehorende uurlonen?
Tot je de boetes weet van de rij-tijden wet en de beperkingen en de stress in het werkquote:Op zondag 4 augustus 2013 15:26 schreef Iwanius het volgende:
Een algemene vraag van iemand die totaal niks weet van het hele vrachtwagen gebeuren:
Is de baan als chauffeur op een vrachtwagen die bijvoorbeeld veel op het buitenland rijdt nog steeds zo 'fantastisch als dat soms wordt beweert? Ik bedoel daarmee dat je zomers in een heerlijk gekoelde cabine zit met alles bij de hand, contact onderhoud met andere chauffeurs die je onderweg tegenkomt via je bakkie en het verder goed uitkijken is voor allerlei auto's die plotseling voor je opduiken op de weg.
Kortom goed geld verdienen en nog wat van de wereld zien.
invoer voertuig -> OUT werkt inderdaad, maar bij sommige wagens komt er dan OUT op het beginscherm, bij sommige komt er RIJDEN ZONDER KAART.quote:Op zondag 4 augustus 2013 10:50 schreef Ridocar het volgende:
Invoer voertuig [ok] OUT->begin [ok]
Dan krijg je wel meldingen maar dan komen ze niet in het lijstje gebeurtenissen.
Maar bij een collega ging het bijna mis. Er was buiten werktijd zijn auto verplaatst met out-of-scope, maar hij moest wel uit gaan leggen aan de Duitse autoriteiten toen ze 2 minuten rijtijd vonden die niet aan een kaart vastzat. Zelfs OOS mag blijkbaar niet in DE.
Heb ik ook vaak genoeg (ik moet ook combinaties rangeren, en ik ga niet overal die kaart insteken). Bij de ene zie je idd OUT staan, bij de andere die code 28, soms zelfs oranje 'T' op het dashboard, maar het zijn iig geen illegale handelingen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 18:45 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
invoer voertuig -> OUT werkt inderdaad, maar bij sommige wagens komt er dan OUT op het beginscherm, bij sommige komt er RIJDEN ZONDER KAART.
Geen idee of het dan dus goed gaat. Misschien kom ik er bij een controle nog eens achter..
quote:Duitsland kampt met truckerstekort
Duitse transporteurs kampen met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De situatie leidt in Europa's grootste economie tot hogere kosten voor zowel de transportbedrijven als hun klanten. De transportsector staat toch al onder druk door stijgende brandstofkosten en een toename van het aantal tolwegen.
,,Er is ernstig tekort aan chauffeurs in Duitsland. Het betekent dat wij meer salaris moeten betalen om chauffeurs te krijgen. En omdat de marges klein zijn, kunnen wij niet anders dan die extra kosten door te berekenen aan onze klanten'', aldus financieel directeur Gerard van Kesteren van Kühne & Nagel. Dit bedrijf heeft een vloot van 10.000 trucks en trailers en heeft onder andere BMW en Airbus als klant.
Het probleem wordt op termijn alleen maar groter door de vergrijzing. De komende 10 jaar gaat 40 procent van de truckchauffeurs met pensioen.
Nederland
In Nederland is nu nog geen sprake van een chauffeurstekort, maar dat dreigt er wel aan te komen. Ook hier als gevolg van de vergrijzing. Verwacht wordt dat vanaf 2015 10.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs nodig zijn, oplopend tot 50.000 in de jaren daarna.
Om problemen te voorkomen, startten ondernemers en vakbonden in de transport en logistiek dit voorjaar de campagne 'Hollands Goud' om scholieren en studenten alvast warm te maken voor een baan in de sector.
ANP
Goh, ze zien eindelijk het licht. Kosten doorberekenen aan de klanten i.p.v. het korten op het loon van de chauffeur. Als ze dat nou eens jaren eerder bedacht hadden.....quote:
dat hadden ze vast wel al gedaan, maar nu zal er bittere noodzaak aan te pas zijn gekomen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Goh, ze zien eindelijk het licht. Kosten doorberekenen aan de klanten i.p.v. het korten op het loon van de chauffeur. Als ze dat nou eens jaren eerder bedacht hadden.....
Dat komt ook door de klanten die rustig een concurrent opzoeken als 'ie drie dubbeltjes goedkoper is. Kwaliteit is al lang geen issue meer, laat staan een chauffeur die Nederlands spreekt...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Goh, ze zien eindelijk het licht. Kosten doorberekenen aan de klanten i.p.v. het korten op het loon van de chauffeur. Als ze dat nou eens jaren eerder bedacht hadden.....
Drie dubbeltjes?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat komt ook door de klanten die rustig een concurrent opzoeken als 'ie drie dubbeltjes goedkoper is. Kwaliteit is al lang geen issue meer, laat staan een chauffeur die Nederlands spreekt...
Dat klopt. Transporteurs die onder de marktconforme prijs gaan rijden helpen daar wel aan mee door die prijs te faciliteren.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat komt ook door de klanten die rustig een concurrent opzoeken als 'ie drie dubbeltjes goedkoper is. Kwaliteit is al lang geen issue meer, laat staan een chauffeur die Nederlands spreekt...
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:11 schreef Harde_Mepper het volgende:
C en code 95 is binnen... nu asap door met CE.
quote:Op vrijdag 6 september 2013 09:15 schreef Tha_Duck het volgende:
Weet niet of dit de juiste plaats is, maar jullie weten het vastIk kan zo snel geen foto vinden op Google
Sommige vrachtwagens hebben van die 'klapbare' laadkleppen. Die laadklep schuift dan weg onder het voertuig tijdens het rijden. Bij het scharnier zit in dat geval een metalen stang, ik vraag me nu al jaren af waarvoor die dient
goede vraag idd!quote:
Stobart heeft Walon BNL overgenomen (of heel Walon, maar dat weet ik niet zeker)quote:Op vrijdag 6 september 2013 09:56 schreef Gnittoo het volgende:
kwam gisteren een autotransporter van stobart tegen in damwoude, wist niet dat ze ook actief zijn in nederland.
heel Walon voor zover ik weetquote:Op vrijdag 6 september 2013 12:41 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Stobart heeft Walon BNL overgenomen (of heel Walon, maar dat weet ik niet zeker)
quote:
Dat is om het in/uitvouwen vd klep makkelijker te maken. Er komt een spanning op te staan waardoor de niet al te veel kracht hoeft te zetten..quote:Op vrijdag 6 september 2013 10:29 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
+1 voor jou!
Die stang bedoel ik, ik begrijp hem werkelijk niet.
Wist ik ook niet. Maar als de klep dus helemaal dicht-of opengeklapt is staat daar spanning op, en als 'ie rechtop staat is de veer in rust? (dus tweezijdige werking)quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:22 schreef Redbaron het volgende:
[..]
[..]
Dat is om het in/uitvouwen vd klep makkelijker te maken. Er komt een spanning op te staan waardoor de niet al te veel kracht hoeft te zetten..
Lastige vraag, ik ben zelf een jaar of 10 geleden gestopt omdat het eigenlijk niet meer leuk was, lange ritten verdwenen, avontuur was wel een beetje weg aan het gaan. Toen geprobeerd in de zorg aan de slag te gaan, niet gelukt en nu uit eindelijk wel weer achter het stuur van iets kleiners. Vervoer nu mensen met een verstandelijk en/of lichamelijke beperking voor een grote zorginstelling in het zuiden van het land.quote:Op zondag 4 augustus 2013 15:26 schreef Iwanius het volgende:
Een algemene vraag van iemand die totaal niks weet van het hele vrachtwagen gebeuren:
Is de baan als chauffeur op een vrachtwagen die bijvoorbeeld veel op het buitenland rijdt nog steeds zo 'fantastisch als dat soms wordt beweert? Ik bedoel daarmee dat je zomers in een heerlijk gekoelde cabine zit met alles bij de hand, contact onderhoud met andere chauffeurs die je onderweg tegenkomt via je bakkie en het verder goed uitkijken is voor allerlei auto's die plotseling voor je opduiken op de weg.
Kortom goed geld verdienen en nog wat van de wereld zien.
die stang is een kwart gedraaid, hoe het exact werkt weet ik niet maar als dat ding er niet zit moet je meer moeite doen om de klep in of uit te vouwen.quote:Op vrijdag 6 september 2013 15:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Wist ik ook niet. Maar als de klep dus helemaal dicht-of opengeklapt is staat daar spanning op, en als 'ie rechtop staat is de veer in rust? (dus tweezijdige werking)
Ik heb ook nog nooit met zo'n ding moeten rijden.
quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:22 schreef Redbaron het volgende:
[..]
[..]
Dat is om het in/uitvouwen vd klep makkelijker te maken. Er komt een spanning op te staan waardoor de niet al te veel kracht hoeft te zetten..
Sommigen passen ook net niet. Airco's van het dak en zo.quote:
de airco's die eraf gaan zijn nog het leukstquote:Op zaterdag 7 september 2013 11:59 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Sommigen passen ook net niet. Airco's van het dak en zo.Of het dak wordt net geschild.
Tegenwoordig heb je luchtgeveerde stoelen en daar passen geen chipszakken of bierblikjes meer onder.quote:Op zondag 15 september 2013 15:23 schreef Iwanius het volgende:
Even een vraag van een hele andere orde: Het beeld van vroeger is dat vrachwagenschauffeurs vaak ongezond eten,zeg maar het Johan Boskamp = veel frituur - menu. Is dat anno 2013 nog steeds zo of eet men tegenwoordig gezonder en liggen er geen lege pakken chips o.i.d. i.c.m. bierblikjes onder de chauffeursstoel en...neemt men tegenwoordig zelf meer van huis mee omdat het eten onderweg ook zo duur is geworden.
Iedere 5 jaar moet je medisch gekeurd worden als je je groot rijbewijs wilt houden. Buisje bloed is niet standaard, maar omdat het toch werd gevraagd heb ik maar ja gezegd.quote:Op zondag 15 september 2013 15:23 schreef Iwanius het volgende:
Even een vraag van een hele andere orde: Het beeld van vroeger is dat vrachwagenschauffeurs vaak ongezond eten,zeg maar het Johan Boskamp = veel frituur - menu. Is dat anno 2013 nog steeds zo of eet men tegenwoordig gezonder en liggen er geen lege pakken chips o.i.d. i.c.m. bierblikjes onder de chauffeursstoel en...neemt men tegenwoordig zelf meer van huis mee omdat het eten onderweg ook zo duur is geworden.
Ik mis minstens 12 pagina's met blote vrouwen!..quote:Op vrijdag 20 september 2013 08:48 schreef Alexxxxx het volgende:
Vannacht is er een nieuw chauffeursblad geïntroduceerd, helemaal gratiesj. http://www.bigtruck.nl/
wat vinden jullie er van?
Ik heb voor dit weekend de opdracht meegekregen vooral ook pitspoezen op de foto te zetten, hopelijk heb je in het oktobernummer meer gelukquote:Op vrijdag 20 september 2013 10:24 schreef Tism het volgende:
[..]
Ik mis minstens 12 pagina's met blote vrouwen!..
Da's best pittig als je net je rijbewijs hebt.quote:Op zaterdag 21 september 2013 08:48 schreef greavy het volgende:
Vrijdag de 13e september mijn CE gehaald, en nu CE + Code 95 in de pocket. Naast mijn huidige werk (Terminaltrekkerchauffeur) binnenkort beginnen in de winkeldistributie op zaterdag met mogelijkheid tot vast werk.
Idd..quote:Op zaterdag 21 september 2013 10:30 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Da's best pittig als je net je rijbewijs hebt.
Oke...nice!..quote:Op vrijdag 20 september 2013 21:26 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ik heb voor dit weekend de opdracht meegekregen vooral ook pitspoezen op de foto te zetten, hopelijk heb je in het oktobernummer meer geluk
Gefeliciteerd greavy!quote:Op zaterdag 21 september 2013 08:48 schreef greavy het volgende:
Vrijdag de 13e september mijn CE gehaald, en nu CE + Code 95 in de pocket. Naast mijn huidige werk (Terminaltrekkerchauffeur) binnenkort beginnen in de winkeldistributie op zaterdag met mogelijkheid tot vast werk.
Ik reed voor de Jumbo en het beroerdste filiaal was toch wel Groningen De Beren. Over de blinde kant, meer dan haaks om een donker gat in, waarbij je de inrit tegenover de winkel niet mocht gebruiken. Veel auto's en veel fietsers. Die fietsers waren allemaal kamikazepiloten. Er zijn meerdere malen fietsers en brommers noodgedwongen het magazijn ingereden omdat ze dachten nog wel even achter de trailer langs te kunnen,quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:32 schreef Tism het volgende:
[..]
Idd..Wat je zoal tegenkomt in van die kleine kutdorpjes als je naar zo een filiaal moet manoeuvreren met zo'n grote wagen is waanzinnig, soms staat het zweet me spontaan op de rug..
Hahaha..quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik reed voor de Jumbo en het beroerdste filiaal was toch wel Groningen De Beren. Over de blinde kant, meer dan haaks om een donker gat in, waarbij je de inrit tegenover de winkel niet mocht gebruiken. Veel auto's en veel fietsers. Die fietsers waren allemaal kamikazepiloten. Er zijn meerdere malen fietsers en brommers noodgedwongen het magazijn ingereden omdat ze dachten nog wel even achter de trailer langs te kunnen,![]()
Wat heb ik een hoop gevloekt. En dan kwam ik niet goed uit, dan kon je gerust overnieuw beginnen.
Ja, klopt. Maar ik ga de uitdaging aan. Ik reed al op de terminaltrekker voordat ik uberhaupt mijn theorie had voor C, laat staan praktijklessen gestart was.quote:Op zaterdag 21 september 2013 10:30 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Da's best pittig als je net je rijbewijs hebt.
Danku!quote:
Niemand op het idee gekomen het hek gewoon 20 cm op te schuiven?quote:Op zaterdag 21 september 2013 22:22 schreef greavy het volgende:
want bij onze terminaltrekker moet je de spiegel inklappen ivm het hek (die daar staat ivm de verbouwing)):
Jawel, maar dan kan het aannemersbedrijf niet aan dok 4 en 5 de gewenste verbouwing goed uitvoeren, dus is er geen ruimte over. Poten in- en uitdraaien lukt er inmiddels ook al niet meer :pquote:Op maandag 23 september 2013 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Niemand op het idee gekomen het hek gewoon 20 cm op te schuiven?
Dok 1 valt nog wel mee, vind ik persoonlijk. Maar je kan inderdaad maar beperkt corrigeren, dus moet je hem er recht in proberen te draaien, en omdat wij via een bocht (gelukkig niet over de dode kant) het dok ik moeten draaien, moet je vrijwel altijd 1 of 2x rechttrekken. Maar de ruimte maakt het er absoluut niet makkelijker op ...quote:Op maandag 23 september 2013 14:36 schreef vannelle het volgende:
Lekker krap die dock 1 trouwens.....
Moet je echt goed recht voor komen want corrigeren zit er niet in zo te zien.
Zelf ook van die docks meegemaakt en ben daar wel eens flink stom geweest.
Met moeite er in kunnen draaien maar ik had de deuren nog niet open.....![]()
Valt wel mee, ligt eraan voor wie of wat je rijdt.quote:Op zaterdag 21 september 2013 10:30 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Da's best pittig als je net je rijbewijs hebt.
Feli!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:35 schreef Harde_Mepper het volgende:
Nou, heb alles nu compleet. C en CE binnen. Over paar weekjes beginnen bij mijn nieuwe baan, chauffeur op bakwagen in de distributie.
Toch allemaal lekker rap gegaan.![]()
Daar maar eerst wat ervaring opdoen, en dan misschien een keertje verder gaan met trekker/oplegger werk.
Dat zou ik ook op internet zettenquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 22:26 schreef Dientje12 het volgende:
Hoe vaak nemen jullie eigenlijk pauze op een dag, alleen een keer 45 min of vaker?
Ik had gister of naja vandaag een dag van 28 uur__
Analoog wagen
Wat maakt het uitquote:Op zondag 6 oktober 2013 03:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat zou ik ook op internet zetten
ic, vreemd als je zo een baan kwijtraaktquote:Op zondag 6 oktober 2013 15:58 schreef Sounddragon het volgende:
Niet zo veel, maar je zou pas de derde hier in het topic zijn die daardoor zijn baan kwijt raakt. Maar be my guest hoor, freedom of speech en zulks![]()
Mjah, chauffeursvolk is blijkbaar niet zo slim dat ze zich realiseren dat een werkgever het niet zo grappig vindt als hun personeel op internet verkondigt dat ze hun reet afvegen met de rijtijdenwet, wat een voldongen economisch delict is.quote:Op zondag 6 oktober 2013 17:42 schreef Dientje12 het volgende:
[..]
ic, vreemd als je zo een baan kwijtraakt
Geen zorgenquote:Op zondag 6 oktober 2013 17:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, chauffeursvolk is blijkbaar niet zo slim dat ze zich realiseren dat een werkgever het niet zo grappig vindt als hun personeel op internet verkondigt dat ze hun reet afvegen met de rijtijdenwet, wat een voldongen economisch delict is.
Meer woorden ga ik er maar niet aan vuil maken
Omg..quote:Op zondag 6 oktober 2013 18:46 schreef Alexxxxx het volgende:
wie nog meer dan? kan me alleen RealZues herinneren? Die kreeg als kerstpakket zijn posts uit dit topic uitgeprint toch?
*account uit motteballen trektquote:Op zondag 6 oktober 2013 18:46 schreef Alexxxxx het volgende:
wie nog meer dan? kan me alleen RealZues herinneren? Die kreeg als kerstpakket zijn posts uit dit topic uitgeprint toch?
Wij hebben een BE-combi. Het opleggertje hing haast scheef achter de trekker. Ik had heel braaf beide handjes aan het stuur en die 170 pk waren net genoeg.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:23 schreef Tha_T het volgende:
In het busje ging het mooi heen en weer inderdaad
op m'n werk lag wel eens een truckstar wel een aardig blad.quote:32 titels onder strategische heroriëntatie
Mannen: Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor
Waarom zou je als nederlands bedrijf niet met een buitenlandse trailer mogen rijden?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zeg chauffeurs, ff een vraagje. Rijden met een trailer met buitenlands kenteken op een Nederlandse trekker mag niet, tenzij zelfde firma met vestigingen in beide landen. Maar hoe zit dat met bijv. huurtrailers? Krijg je daar ook gedonder mee, als je bijv. in de Antwerpse havens een trailer zou huren (containerframe, laten we het makkelijk houden) omdat je eigen achter blijft en daarmee een ritje naar het Rotterdamse doet?
Persoonlijk zou ik denk ik gewoon een witte plaat erop knallen om van alle gezeur af te zijn.
Dat vraag ik me ook af. Bij een vorige werkgever moesten wij koppelen in Belgie en dat was een Belgische trailer van dat bedrijf.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 19:45 schreef Redbaron het volgende:
[..]
Waarom zou je als nederlands bedrijf niet met een buitenlandse trailer mogen rijden?
Nederlandse trekker zou niet met een oplegger van buiten Nederland die niet aan dezelfde firma toebehoort mogen rijden binnen Nederland.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 19:45 schreef Redbaron het volgende:
Waarom zou je als nederlands bedrijf niet met een buitenlandse trailer mogen rijden?
Los van of je met een buitenlandse trailer mag rijden (wat volgens mij wel mag) is verhuur vrijgesteld van de normale wetten over BPM enzo. Dus ondanks dat jij niet met een pools kenteken in Nederland mag rondrijden in een normale auto mag je dat in een huurauto wèl.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zeg chauffeurs, ff een vraagje. Rijden met een trailer met buitenlands kenteken op een Nederlandse trekker mag niet, tenzij zelfde firma met vestigingen in beide landen. Maar hoe zit dat met bijv. huurtrailers? Krijg je daar ook gedonder mee, als je bijv. in de Antwerpse havens een trailer zou huren (containerframe, laten we het makkelijk houden) omdat je eigen achter blijft en daarmee een ritje naar het Rotterdamse doet?
Persoonlijk zou ik denk ik gewoon een witte plaat erop knallen om van alle gezeur af te zijn.
Mits je het aanvraagt en maximaal 1x 14 dagen per kenteken per kalenderjaar. Althans, dat zegt de belastingdienst op haar website.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 20:55 schreef Barcaconia het volgende:
Dus ondanks dat jij niet met een pools kenteken in Nederland mag rondrijden in een normale auto mag je dat in een huurauto wèl.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Mits je het aanvraagt en maximaal 1x 14 dagen per kenteken per kalenderjaar.
De belastingdienst vindt van niet: website BDquote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:08 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
In een huurauto niet, dat is vrijgesteld daarvan. Ik mag in Duitsland een auto huren en er hier mee rondrijden.
Als ik inderdaad een Duitse auto van een vriend wil rijden hier moet ik het op jouw wijze aanvragen.
Ik had al ge-edit, ik zag het iddquote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
De belastingdienst vindt van niet: website BD
Maargoed, nog steeds het punt: Mag je nou wel of niet met een buitenlandse trailer rijden als Nederlandse eigen rijder binnen de landsgrenzen?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik had al ge-edit, ik zag het idd
Waarom niet? Waar is je wetsartikel?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:15 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maargoed, nog steeds het punt: Mag je nou wel of niet met een buitenlandse trailer rijden als Nederlandse eigen rijder binnen de landsgrenzen?
Zo, dat is wel een heel kundige chauffeur.quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:20 schreef Anne het volgende:
Deze foto maakte een kennis van mij en nu wil ik niet blond overkomen en hem vragen waar het plateau wel voor bedoeld is, dus vraag ik het hier.
[ afbeelding ]
Ik snap dat die vrachtwagen er niet op hoort te staan (chapeau dat ie hem erop heeft gekregen trouwens), maar wat dan wel? Erachter zodat ie geladen of gelost kan worden door een heftruck?
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 6 november 2013 21:26 schreef Barcaconia het volgende:
Als jullie bij het tankstation een gehaktstaaf naar binnen duwen, hebben jullie het dan ook altijd over kutpolen met jullie collega's?
Valt mij altijd op.
Die zal vast thuis op de tafel zitten, met z'n voeten op de stoel...quote:Op woensdag 6 november 2013 19:38 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Zo, dat is wel een heel kundige chauffeur.!!!
Af en toe. Als je weet dat ze de helft van jouw salaris verdienen en steeds weer terugkomen met ieder keer een dikkere auto....quote:Op woensdag 6 november 2013 21:26 schreef Barcaconia het volgende:
Als jullie bij het tankstation een gehaktstaaf naar binnen duwen, hebben jullie het dan ook altijd over kutpolen met jullie collega's?
Valt mij altijd op.
Ja, als jullie daar interesse in hebben.quote:Op donderdag 7 november 2013 10:47 schreef Anne het volgende:
Hallo Tim en Joan,
worden de resultaten van het onderzoek hier uiteindelijk ook geplaatst?
Informatie over huidige systemen kunnen we niet vinden. De Vos Cuboliner is de enige die een beetje in de buurt komt.quote:Op donderdag 7 november 2013 10:52 schreef Alexxxxx het volgende:
Verstelbaar dak bestaat al. Om het systeem goed te laten voor aerodynamica moet je ook het cabinedak aanpassen (dat is bij de huidige trucks immers meestal net zo hoog als het trailerdak), dat zal de veiligheid niet ten goede komen.
Overigens, tot de jaren '70 had IEDERE truck een dak op de hoogte van de lading. Afzeilen noemden ze dat toen.
Bedankt!quote:Op donderdag 7 november 2013 11:28 schreef Ridocar het volgende:
Ingevuld.
Ik denk dat er best vraag is naar een dergelijk systeem, maar omdat zo'n beetje ieder vervoerder altijd tegen zijn wettelijke maxima aanhikt en brandstofverbruik (nog steeds) minder belangrijk is dan de mogelijkheden om zoveel mogelijk mee te kunnen nemen (afmetingen en gewicht) denk ik dat zo'n systeem alleen zin heeft als het geen extra ruimte inneemt, niet meer weegt en betrouwbaar genoeg is om jaren te kunnen blijven functioneren, ook in de handen van een vrachtwagenchauffeur, en sommigen kunnen lomp zijn.
Dit had ik misschien ook in de enquete kunnen zetten, maar toen kwam ik er nog niet op.
edit2: 1 zin, 5 regels.
Dat was ook mijn puntje van kritiek. Als er een idee is dat ongeveer iets is als 'we gaan het over innovatie bij vrachtauto's hebben', is het wel makkelijk om een beetje in te lezen over het beroep. Ik merk dat er weinig/geen vooronderzoek is geweest.quote:Op donderdag 14 november 2013 15:50 schreef vannelle het volgende:
Ik zou wel willen maar rij normaal gesproken met zeecontainers dus kan ik de enquete niet goed invullen.
De laadruimte van mijn bus heeft niet eens een dak.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:52 schreef JDude het volgende:
Ik zou best willen helpen maar mijn wannabe-vrachtwagentje is al maar 3,40 hoog en met het extra gewicht van een beweegbare dakconstructie blijft er waarschijnlijk geen laadvermogen meer over.
degene die de klompen op de treeplank laten staanquote:Op zaterdag 16 november 2013 15:59 schreef marjolein19 het volgende:
welke trucker rijd weleens op sokken?
gr.
Marjolein
o dus jij rijd op sokken witte of zwarte?quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:14 schreef Redbaron het volgende:
Ik heb de klompen op de treeplank staan, hoezo?
roze, waarop dit soort vragen?quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:06 schreef marjolein19 het volgende:
[..]
o dus jij rijd op sokken witte of zwarte?
Ik, alleen mijn linker voet, gassen en remmen doe ik met rechts + schoen aan..quote:Op zaterdag 16 november 2013 15:59 schreef marjolein19 het volgende:
welke trucker rijd weleens op sokken?
gr.
Marjolein
Niet te doen, als ik aan het rangeren ben spring ik iedere keer in en uit de auto. De pedalenbak wordt daar ook niet veel schoner van.quote:Op zaterdag 16 november 2013 15:59 schreef marjolein19 het volgende:
welke trucker rijd weleens op sokken?
gr.
Marjolein
Dat heb ik ook, maar dan een model later.quote:
quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:23 schreef Barcaconia het volgende:
We hebben slechte ervaringen met vrouwen in dit topic. Misschien blijkt Marjolein19 ook gewoon Henk43 te zijn.
Containerboeren plempen die dingen nogal eens ergens langs de weg om er een bak vanaf te plukken of te laden, dus op zich is het helemaal zo gek nog nietquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:31 schreef densmee het volgende:
er zijn nogal wat schamelwagens tegenwoordig waar een losse accu inzit waarmee de verlichting aan te zetten is.
Ik vond het in dit geval wel handigquote:Op woensdag 4 december 2013 01:18 schreef Barcaconia het volgende:
Containerboeren hangen sowieso graag alles vol lampjes.
heej die stond ook op Facebook bij Rijbewijs gekocht?quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:20 schreef Anne het volgende:
Deze foto maakte een kennis van mij en nu wil ik niet blond overkomen en hem vragen waar het plateau wel voor bedoeld is, dus vraag ik het hier.
[ afbeelding ]
Ik snap dat die vrachtwagen er niet op hoort te staan (chapeau dat ie hem erop heeft gekregen trouwens), maar wat dan wel? Erachter zodat ie geladen of gelost kan worden door een heftruck?
[ afbeelding ]
Daar heb ik ook gelest, doe ze maar de groeten..quote:Op maandag 7 april 2014 23:50 schreef stefkee3 het volgende:
Na bijna 3 jaar tobben, gaat het er nu echt van komen!
15 april intest bij keijbeck in Sittard !!
twitter:eenvandaag twitterde op maandag 28-04-2014 om 14:25:29Terugluisteren: Het inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gedeeltelijk afgeschaft. Verstandig of niet? http://t.co/pddoZ7vlXA reageer retweet
verstandig weet ik niet. Maar het gaat een boel ergernis schelen omdat men in Nederland niet meer harder durft dan 82quote:Op maandag 28 april 2014 14:54 schreef Tism het volgende:
twitter:eenvandaag twitterde op maandag 28-04-2014 om 14:25:29Terugluisteren: Het inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gedeeltelijk afgeschaft. Verstandig of niet? http://t.co/pddoZ7vlXA reageer retweet
En juist bij dat laatste gaat het probleem liggen. Niet iedereen gaat die ene hersencel gebruiken zodat men alsnog 24/7 gaat inhalen.quote:Op maandag 28 april 2014 15:34 schreef Tism het volgende:
Ik heb niet zo'n probleem met een inhaalverbod, mijn wagen rijdt niet harder dan 83 km/u en meestal ben ik één van de tragere gevallen..![]()
Vaak denk ik, op wegen waar geen inhaalverbod geldt, "Ach, laat maar zitten, ik blijf er wel achter...die ene kilometer per uur verschil in snelheid is gewoon irritant voor achteropkomend verkeer"
Waar ik wel vanaf zou willen zijn, zijn die bordjes onder zo'n inhaalverbodsbord met gezette tijden erop, die kunnen ze beter vervangen voor borden met de tekst "inhalen alleen wanneer de situatie het toelaat".
Ik ben mens en vakbekwaam genoeg om zelf te kunnen bepalen wanneer het veilig genoeg is, en of het de doorstroming belemmerd, of niet..
Nee doffe ellende, die paar kmh per uur verschil maakt het echt nietquote:Op maandag 28 april 2014 14:54 schreef Tism het volgende:
twitter:eenvandaag twitterde op maandag 28-04-2014 om 14:25:29Terugluisteren: Het inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gedeeltelijk afgeschaft. Verstandig of niet? http://t.co/pddoZ7vlXA reageer retweet
Ik ben vervangen door Anne.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 10:10 schreef gateway het volgende:
Hier al mensen die vervangen zijn Door Polen Roemenen of iets? Of valt het nog mee?
Glasbak reed mee, in een truck door Volvo ter beschikking gesteld.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:36 schreef Anne het volgende:
Indrukwekkende stille tocht wel.. Iemand nog meegereden?
Gunstig, want dat in colonne rijden kan ik echt niet tegen.quote:Op maandag 28 april 2014 14:54 schreef Tism het volgende:
twitter:eenvandaag twitterde op maandag 28-04-2014 om 14:25:29Terugluisteren: Het inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gedeeltelijk afgeschaft. Verstandig of niet? http://t.co/pddoZ7vlXA reageer retweet
Hij was heeeeeel snel leeg waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:05 schreef Tism het volgende:
Collega van mij moest vannacht voor het eerst naar een adresje waar je op een hellinkje moet lossen, nou ja, het is eerder een vals plat..![]()
Als je dat niet weet, en er vooral niet over nadenkt, en je komt daar gewoon aanrijden heb je een probleem met die rollende cargo van ons..![]()
3 keer raden wat er gebeurde..hihi..
Geen filmpje gemaaktquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:05 schreef Tism het volgende:
Collega van mij moest vannacht voor het eerst naar een adresje waar je op een hellinkje moet lossen, nou ja, het is eerder een vals plat..![]()
Als je dat niet weet, en er vooral niet over nadenkt, en je komt daar gewoon aanrijden heb je een probleem met die rollende cargo van ons..![]()
3 keer raden wat er gebeurde..hihi..
..quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Hij was heeeeeel snel leeg waarschijnlijk.
Er zijn wel foto's gemaakt van de schade, maar ik weet niet of ik die te pakken kan krijgen..quote:
Die fout heb ik ook 1 keer gemaaktquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:05 schreef Tism het volgende:
Collega van mij moest vannacht voor het eerst naar een adresje waar je op een hellinkje moet lossen, nou ja, het is eerder een vals plat..![]()
Bij een supermarkt hadden we ook zo'n adresje. Gelukkig hadden ze mij dat vertelde dus zette ik de containers dwars. Maar er zijn wel collega's geweest die de containers per tien tegelijk losten.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 17:03 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Die fout heb ik ook 1 keer gemaaktKon zelf 2 rijen containers tegenhouden.. die derde helaas niet, maar die bleef miraculeus aan een rekker vast hangen op de rij er naast..
Alleen tja, daar sta je dan he, om 05u met een kop van.. "oh shit.. en nu?"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja, beide persdagen. worden een paar drukke dagen weekend ervoor is de truckrace op Zolder, zit één dag tussenquote:
Nou. Vertel eens even wat meer over jezelf danquote:Op woensdag 19 november 2014 20:18 schreef VAS het volgende:
Zo! Beter. Wist niet dat er topic voor ons was.
Ga hier wel actief blijven
Als er met die auto's ook internationaal (zeker zuid-europa) gereden wordt: niet doen! Puur wettelijk gezien is het toegestaan om op eigen terrein OOS te rijden, maar bij controle zul je alles uit de kast moeten trekken om ook te bewijzen dat er op dat moment ook echt niet mee op de openbare weg gereden is en dat kan hele vervelende consequenties hebben. Als er tijdens onderhoud bij een garage OOS is gereden: altijd zorgen dat je er een papieren verklaring bij krijgt.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 17:59 schreef Barcaconia het volgende:
Laatste tijd moet ik veel met verschillende vrachtauto's rangeren op eigen terrein. Moet ik dan elke keer dat hoerige pasje erin duwen en wachten tot alles goed ingesteld is of mag ik gewoon zonder pasje rijden? Ik kom niet boven de 10kmpu uit en niet verder dan 100mtr elke keer.
Of kan ik em out-of-scope oid zetten? Zijn allemaal siemens tacho's.
twitter:_youhadonejob twitterde op woensdag 10-12-2014 om 16:48:52I think they supposed to leave the truck on the ground. http://t.co/rWntqGmKBo reageer retweet
normaal wel ja. Bisonkit als schotelvet gebruikt denk ikquote:Op vrijdag 12 december 2014 10:37 schreef fathank het volgende:
Maar dondert de trekker er dan niet gewoon onderuit?
Deed ik ook altijd als de vergrendeling niet goed werkte.quote:Op vrijdag 12 december 2014 12:32 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
normaal wel ja. Bisonkit als schotelvet gebruikt denk ik
Op FB zag ik de foto ook vanuit een andere hoek:quote:Op vrijdag 12 december 2014 10:33 schreef j669 het volgende:
Twistlocks vergeten los te draaien? Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat dit echt is. Als de machinist ziet dat de container niet los komt van het chassis gaat hij hem echt geen 15 meter liften...
Ah, je had vandaag een dagje op de kleine wagen. Handig in dat soort situaties.quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:23 schreef Tism het volgende:
Dit was de situatie waar ik vanochtend bij uitkwam, met mijn 14,50 meter lange, 2.55 meter brede en +/-25 ton zware dieselwaggel...godverdomme!..![]()
https://www.google.nl/map(...)BTVV0s0bZNWc0M5g!2e0
Moest aan de andere kan van het kanaal zijn..![]()
Ik moest wel ja..quote:Op dinsdag 16 december 2014 14:24 schreef vannelle het volgende:
Stiekem toch de brug over gegaan of kon dat niet qua gewicht?
Waarom heeft 'ie zijn eigen carport? Is dat handig als het regent ofzo?quote:
vrijwel alle techniek zit in het rek achter de cabine, zou zonde zijn als daar een flinke steen op valtquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Waarom heeft 'ie zijn eigen carport? Is dat handig als het regent ofzo?
Komt ergens op een site te rijden neem ik aan, want op de snelweg lijkt die antispoiler me niet echt ideaalquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:34 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
vrijwel alle techniek zit in het rek achter de cabine, zou zonde zijn als daar een flinke steen op valt
hij is te breed, te hoog en te zwaar voor de openbare wegquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Komt ergens op een site te rijden neem ik aan, want op de snelweg lijkt die antispoiler me niet echt ideaal
Dáár zijn ontheffingen nou voor bedoeldquote:Op donderdag 5 februari 2015 12:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
hij is te breed, te hoog en te zwaar voor de openbare weg
Nice; hadden ze geen doekoe voor ekte dumpers?quote:Op donderdag 5 februari 2015 12:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Deze gaat naar een mijn van Vale in Brazilië, samen met 9 broertjes.
maar een doorlopende ontheffing voor die kruiwagen ga je niet krijgen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 15:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dáár zijn ontheffingen nou voor bedoeld
[..]
Nice; hadden ze geen doekoe voor ekte dumpers?
Neuh, vast niet.. moet je niet hebben ook; dan moet je ook doorlopend werken, da's niksquote:Op donderdag 5 februari 2015 15:56 schreef densmee het volgende:
[..]
maar een doorlopende ontheffing voor die kruiwagen ga je niet krijgen.
Heb je cijfers van dat ding?quote:Op donderdag 5 februari 2015 12:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
hij is te breed, te hoog en te zwaar voor de openbare weg
jawel, maar deze GINAFs hun productiviteit is twee keer zo hoog als een ekte dumper in dezelfde gewichtsklasse, bij een gelijke levensduur.quote:Op donderdag 5 februari 2015 15:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dáár zijn ontheffingen nou voor bedoeld
[..]
Nice; hadden ze geen doekoe voor ekte dumpers?
jaquote:
Goed zicht rondom, maar wel beetje mager dashboard.quote:
quote:'Oplossing nodig voor chauffeursziekte'
Vooral veel chauffeurs hebben er last van: lichaamstrillingen die tot zware gezondheidsschade leiden, vooral aan de rug.
Binnenkort verschijnt hierover een nieuwe richtlijn van de vereniging van bedrijfsartsen NVAB.
In Radio EenVandaag een gesprek met Marjan Schaapman van de FNV en een chauffeur die vertelt welk effect lichaamstrilling heeft op hem.
http://www.eenvandaag.nl/(...)or_chauffeursziekte_
WTF?quote:
Je moet ook je dagelijkse rust invoeren/aantekenen..quote:Op zaterdag 21 maart 2015 01:42 schreef Ridocar het volgende:
-schop-
Vraagje: sinds begin maart hoef je geen attesten meer bij te hebben, maar moet je handmatig je rust in de digitach te kloppen of extra schijven invullen. Bij het laatste moet je op de achterkant een streep bij de rust te zetten. Moet ik ook handmatig de dagelijkse rust invullen of alleen de wekelijkse rust? Iemand?
Dankje. Ik was al bang dat ik verkeerd bezig was... (Ben ik nu de enige die met deze noobvraag zat?)quote:Op zaterdag 21 maart 2015 01:46 schreef Tism het volgende:
[..]
Je moet ook je dagelijkse rust invoeren/aantekenen..
quote:Frankrijk handhaaft op patronaal attest
9 maart 2015- Sjoerd Boot
Een Nederlandse vervoerder is gisteren in Frankrijk bekeurd voor het niet bij zich hebben van de verlofbrief voor twee momenten in de afgelopen maand. Dit betekent dat de Franse inspectie dus ondanks afschaffing van het patronaal attest alsnog verlangt dat chauffeurs het attest invullen voor dagen dat zij niet gewerkt hebben. TLN waarschuwt haar leden en adviseert nogmaals om zeker de eerste periode naast de handmatige invoer op de tachograaf ook nog de oude verlofbriefjes mee te geven. TLN heeft de Franse overheid gewezen op de afschaffing van het attest en gevraagd de handhaving hierop onmiddelllijk te stoppen (SB).
quote:Advies: neem patronaal attest mee.
Geplaatst op 06 Mrt 2015 om 17:37 uur
Het is aan te raden toch een patronaal attest aan boord te hebben op buitenlandse ritten na afwezigheid, ondanks het vervallen van de verplichting hiertoe per 2 maart.
Dat is de boodschap van Transport in Nood, een organisatie die buitenlandse boetes afhandelt voor Nederlandse chauffeurs en transportbedrijven. De organisatie zegt - ondanks het vervallen van de plicht om een patronaal attest of verklaring van activiteiten in te vullen - het volgende:
"Wij adviseren om toch altijd, voor de weekendrust die al genoten is, een patronaal attest mee te nemen. Transport In Nood voorziet grote moeilijkheden onderweg, omdat als vervanging van het patronaal attest de genoten rust- of verlofdagen vooraf in de digitale tachograaf ingebracht moeten worden."
"De verantwoordelijkheid komt daarmee grotendeels bij de chauffeur te liggen met alle gevolgen van dien. Aangezien veel transporteurs met de niet 'allernieuwste tachograaf' rijden, zijn vaak ook de invoer-mogelijkheden beperkt."
Neem je als chauffeur alsnog een patronaal attest mee, dan kunnen eventuele problemen voorkomen worden, zo redeneert men bij Transport in Nood. De organisatie heeft de afgelopen jaren veel onzinboetes voorbij zien komen vanwege het ontbreken van het partnaal attest of vakantiebriefje, of het verkeerd ingevuld hebben hiervan.
Nog veel onduidelijk
Navraag bij een gerenomeerde rijschool leert dat er nog veel onduidelijk is. Men durft zich überhaupt niet aan uitspraken te wagen omdat de ervaring leert dat controlediensten in verschillende landen er hun eigen intrepetaties van de regels op nahouden. Het advies van Transport in Nood lijkt daarom slim en om die reden publiceren wij nu dit nieuwsartikel. De komende periode doen we meer onderzoek naar wat wijsheid is.
Want ook op de vraag wat je moet doen als je met een schijvenauto rijdt, moet nog antwoord komen. In tegenstelling tot de digitacho kun je in een schijventacho geen gegevens invoeren. Vooralsnog lijkt ook hier het advies om een patronaal attest mee te nemen het beste.
Waarom verbaast het me niet dat Frankrijk weer anders moet doen. Die hebben volgens mij maar één missie: zoveel mogelijk bekeuringen uitschrijven.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 10:30 schreef Tism het volgende:
In het buitenland zijn er wel al flinke boetes uitgeschreven voor het niet bij hebben van de verlofbriefjes..
[..]
[..]
In het harnas gestorven. Als het geen misdrijf is zou het best een hartaanval kunnen zijn geweest. Schijnt vaker te gebeuren. Chauffeur gaat slapen en wordt gewoon niet meer wakker.quote:
Ik werk in Veenendaal, niet ver van hen vandaan. Dat het officieel niet mag staat buiten kijf, maar ze komen er écht wel mee op de openbare wegquote:Op donderdag 5 februari 2015 12:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
hij is te breed, te hoog en te zwaar voor de openbare weg
You lucky bastard!quote:Op woensdag 29 april 2015 15:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Zojuist eindelijk mijn eerste meters in een truck gemaakt. Nog geen half uur na aflevering van de truck in kwestie
[ afbeelding ]
Nee, automaat. Volgende keer rijden wordt dus in hun oude truck, die je in de spiegeling ziet, daar zit nog wel een handbak in.quote:Op woensdag 29 april 2015 18:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
You lucky bastard!
Maareh, is het een handbak? (Omdat ze zeldzaam zijn in nieuwe auto's)
Ah, op die fiets. Tja, handbakken worden zeldzaam, maar het is toch handig om je rijbewijs C (Ik neem aan dat je toch wel een keertje voor C op gaat) zonder code 78 (automaat) te halen.quote:Op woensdag 29 april 2015 19:33 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nee, automaat. Volgende keer rijden wordt dus in hun oude truck, die je in de spiegeling ziet, daar zit nog wel een handbak in.
Wat eigenlijk nergens op slaat, want ik heb nog nooit een personenauto gezien waar een stapel splitter in zat, en dat vereist toch écht wel een beetje handigheid en inzicht. Automatenbakken in vrachtwaggels vind ik sowieso kut. Misschien dat het in sommige gevallen wel eens praktisch kan zijn (stad), maar voor de rest vind ik het 200 keer niks.quote:Op donderdag 30 april 2015 03:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ah, op die fiets. Tja, handbakken worden zeldzaam, maar het is toch handig om je rijbewijs C (Ik neem aan dat je toch wel een keertje voor C op gaat) zonder code 78 (automaat) te halen.
Het schijnt steeds lastiger te worden met de lesauto's. De rijschoolhouders moeten hun materiaal wel af en toe vernieuwen, maar handbakken in vrachtauto's worden zeldzaam. Al heb ik wel eens ergens vernomen dat die exameneis voor een vol rijbewijs C, dus minus 78, komt te vervallen. Dus dat als je je B hebt gehaald in een handbak, je C ook automatisch zonder beperkingen is. Voor CE bestaat die regeling al. (Dus C zonder beperkingen = CE ook zonder beperkingen, ongeacht de versnellingsbak van de CE-lescombi)
Ben ik met je eens. Dan krijg je van die praktijken als in de jaren 50-60-70, toen een vrachtwagenrijbewijs iets was dat je "erbij deed" in een Opel Blitz (startklaar massa 3501 kg) en geen onderscheid was tussen automaat en handbak.quote:Op donderdag 30 april 2015 10:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat eigenlijk nergens op slaat, want ik heb nog nooit een personenauto gezien waar een stapel splitter in zat, en dat vereist toch écht wel een beetje handigheid en inzicht. Automatenbakken in vrachtwaggels vind ik sowieso kut. Misschien dat het in sommige gevallen wel eens praktisch kan zijn (stad), maar voor de rest vind ik het 200 keer niks.
Vraag mij af hoe dit bij Defensie zit. Daar rijden ze met 4-tonners met 6 versnellingen. Het militair rijbewijs kun je dan omzetten naar een burger C-rijbewijs zonder verdere beperkingen. Zonder dat je iets weet van split/stapel.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 07:16 schreef Ridocar het volgende:
De exameneis voor een handbak in een vrachtauto is trouwens acht voorwaartse versnellingen. Minder mag niet.
Vooruit is ook niet altijd alles.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 10:39 schreef Pap89 het volgende:
Rij meestal handbak, maar automaat vind ik zelf 100x relaxter.
Alleen achteruit rijden is klote, altijd wat schokkerig, zeker met een lege bakwagen.
Geen idee. Defensie heeft volgens mij hun eigen rijopleiding en examinering. Het enige dat het CBR meekrijgt van defensie zijn de categorieën die een militair op zijn groen rijbewijs heeft, en die worden gewoon 1 op 1 over gezet op het roze kaartje.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:21 schreef Schild het volgende:
[..]
Vraag mij af hoe dit bij Defensie zit. Daar rijden ze met 4-tonners met 6 versnellingen. Het militair rijbewijs kun je dan omzetten naar een burger C-rijbewijs zonder verdere beperkingen. Zonder dat je iets weet van split/stapel.
Dat staan die bakken van Daf vooral om bekend. Doorschakelen als je de put uitrijdt. Zie je 'm van 2 naar 4 gaan, valt de motor zowat dood, en de bak gaat weer terug naar 2 om van stilstand weer op te trekken. En het enige dat je daarvoor moet doen is op het gas gaan staanquote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:52 schreef vannelle het volgende:
[..]
Vooruit is ook niet altijd alles.
Rij je op een rotonde en de oplegger wringt in de bocht......zou je trekkracht door iets extra toeren te maken wel kunnen gebruiken.
Schakelt ie op.
Was idd een DAFquote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat staan die bakken van Daf vooral om bekend. Doorschakelen als je de put uitrijdt. Zie je 'm van 2 naar 4 gaan, valt de motor zowat dood, en de bak gaat weer terug naar 2 om van stilstand weer op te trekken. En het enige dat je daarvoor moet doen is op het gas gaan staan.
Ik heb mn C gehaald in een auto met 6 versnellingen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 07:16 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Dan krijg je van die praktijken als in de jaren 50-60-70, toen een vrachtwagenrijbewijs iets was dat je "erbij deed" in een Opel Blitz (startklaar massa 3501 kg) en geen onderscheid was tussen automaat en handbak.
De exameneis voor een handbak in een vrachtauto is trouwens acht voorwaartse versnellingen. Minder mag niet. Het boeit trouwens niet hoe de schakeling is (een Telligent van MB mag ook), als er maar een koppeling in zit (die op dat moment actief is).
Dit dus, daar heb ik mn C mee gehaald.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:21 schreef Schild het volgende:
[..]
Vraag mij af hoe dit bij Defensie zit. Daar rijden ze met 4-tonners met 6 versnellingen. Het militair rijbewijs kun je dan omzetten naar een burger C-rijbewijs zonder verdere beperkingen. Zonder dat je iets weet van split/stapel.
Defensie doet haar eigen ding, legt de nadruk op andere onderdelen. Terreinrijden bijvoorbeeld.quote:
Alle instructeurs en examinatoren zijn net zo opgeleid als hun cbr collegas. het terreinrijden is een los onderdeel van de rijopleiding. Je volgt ook eerst "gewoon" les op de burger manier, doet examen en pas dan volgt de militaire module Van doorgaans een week.quote:Op zondag 3 mei 2015 10:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Defensie doet haar eigen ding, legt de nadruk op andere onderdelen. Terreinrijden bijvoorbeeld.
Als Defensie daarom zes versnellingen genoeg vindt dan is dat zo. CBR heeft daar idd niks mee te maken.
De opleiding zal op de extra modules na niet zoveel verschillen, maar de voertuigeisen zullen wel afwijken. Nog een voorbeeld: Op die MB's en die walibi's zit doorgaans een fluo-oranje bord met "LES" erop, terwijl die blauwe bordjes-met-L op gewone lesvoertuigen verplicht zijn.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:34 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Alle instructeurs en examinatoren zijn net zo opgeleid als hun cbr collegas. het terreinrijden is een los onderdeel van de rijopleiding. Je volgt ook eerst "gewoon" les op de burger manier, doet examen en pas dan volgt de militaire module Van doorgaans een week.
De ironie.quote:
Bij een ex-werkgever van mij hadden we er een CF bij die tijdens het invoegen ineens van 12 naar 10 schakelde.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat staan die bakken van Daf vooral om bekend. Doorschakelen als je de put uitrijdt. Zie je 'm van 2 naar 4 gaan, valt de motor zowat dood, en de bak gaat weer terug naar 2 om van stilstand weer op te trekken. En het enige dat je daarvoor moet doen is op het gas gaan staan.
Ja, die "no shortcuts" had ik al gezien, maar later zag ik ook de tekst "join our team", vandaar. Lijkt me trouwens te gek om daar te werken. Weet je dat er in ieder geval één collega is die moeite heeft met het lezen van hoogtebeperkingen...quote:
lokquootjequote:
Ik ben niet 100% zeker, en het kan ook nog van staat tot staat verschillen, maar volgens mij moet je een CDL halen als je wilt rijden, eigenlijk dus een Amerikaans rijbewijs/chauffeursdiploma. Ik heb zelf in Amerika nooit met een vrachtwagen gereden dus geen ervaring mee eigenlijk.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:15 schreef sigme het volgende:
[..]
lokquootje
Ik dacht, misschien weet jij wel iets nuttigs te zeggen over het volgende geval.
Kennissen van mij gaan verhuizen naar de USA. Hun inventaris gaat in een zeecontainer die kant op. Nou vroegen zij zich af of mijn man, in bezit van een Nederlands groot rijbewijs, die container in de USA met een vrachtwagen van de haven naar hun nieuwe huis - een heel end verderop- mag rijden.
Ik meen dat jij wel wat weet over de combi vrachtwagentransport en USA, of had ik dat verkeerd onthouden? Als iemand anders er wat over weet is dat ook wellekom natuurlijk.
Thanx voor het meedenkenquote:Op zondag 14 juni 2015 19:20 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik ben niet 100% zeker, en het kan ook nog van staat tot staat verschillen, maar volgens mij moet je een CDL halen als je wilt rijden, eigenlijk dus een Amerikaans rijbewijs/chauffeursdiploma. Ik heb zelf in Amerika nooit met een vrachtwagen gereden dus geen ervaring mee eigenlijk.
Zal eens ff vlug googelen.
edit: http://www.drivers.com/article/1155/
Hier staat wat spul wat bovenstaand zou bevestigen, denk niet dat het kan maar ben nog altijd niet zeker.
Opticruise van Scania is ookquote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Bij een ex-werkgever van mij hadden we er een CF bij die tijdens het invoegen ineens van 12 naar 10 schakelde.Toerenteller tot ver in het blauwe gebied. Met die auto heb ik nooit meer op de automaat ingevoegd.
I-shift van Volvo daarentegen.
Van de drie pedaals semi-automaat was ik ook nooit zo'n liefhebber.quote:
Nul keer raden waarmee ik dagelijks op pad moet...quote:Op zondag 21 juni 2015 13:27 schreef WcPot het volgende:
[..]
Van de drie pedaals semi-automaat was ik ook nooit zo'n liefhebber.
Toch vind ik het ook wel handig op sommige momenten. Op een gladde ondergrond en tijdens manouvreren. Maar je vergeet hem wel snel in te trappen als je er niet op let.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nul keer raden waarmee ik dagelijks op pad moet...
Leuk bij een file. "Het is een automaar hoor" Ja, totdat je stil gaat staan.
Dat klopt, maar als ik zelf wel schakelen neem ik wel een handbak. Kan ik tenminste ook versnellingen overslaan.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:21 schreef BMWK111RS het volgende:
De AS-Tronic bak van DAF kan je ook in manual stand zetten, tenminste de CF waar ik op reed kon dat wel, is wel handig als je uit een put omhoog moet. Heb overigens weinig problemen gehad met de DAF, dat doortrekken tot in het blauw is standaard voor de AS-Tronic. DAF geeft aan dat de bak zelf het optimale schakelmoment kiest en zich geen zier aantrekt van "het nieuwe rijden". Heb de boordcomputer wel eens overgeschakeld naar verbruiksmeter en dan zag je het verbruik in bv de 2e versnelling stijgen, bij hoger toerental in de versnelling dalen en dan zodra het verbruik weer steeg schakelde de bak over. Toerentallen in de lagere versnellingen liepen regelmatig op tot net onder de rode zone.
Was vooral 's-ochtends vroeg met koude motor een feest, moest je héél rustig met het gaspedaal omgaan. Niet echt goed over nagedacht bij de firma DAF.
Da's waar. Bij het manoeuvreren is het handig. Maar dat is ook zo'n beetje het enige.quote:Op zondag 28 juni 2015 15:03 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Toch vind ik het ook wel handig op sommige momenten. Op een gladde ondergrond en tijdens manouvreren. Maar je vergeet hem wel snel in te trappen als je er niet op let.
Daarom stond het ding bij mij ook altijd in de standaard automaat-stand. Ik wilde alleen maar aangeven dat het in een situatie als geschetst, namelijk vol beladen uit een bouwput omhoog rijden, mogelijk is de AS-Tronic tijdelijk in handmatige stand te zetten, zodat jij de controle hebt over de schakelmomenten. Eenmaal boven aangekomen zet je de bak weer in automatische stand en kan je weer relaxt doortuffen.quote:Op zondag 28 juni 2015 15:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als ik zelf wel schakelen neem ik wel een handbak. Kan ik tenminste ook versnellingen overslaan.
Dafquote:Op zondag 28 juni 2015 21:30 schreef Ridocar het volgende:
Maar als je het zelf wilt regelen en geen verrassingen wilt:[ afbeelding ]
Dat gaat Benz winnen. Als je eens een Fernfahrer leest is het net of je een Benz reclamefolder aan het doorlezen bent.quote:
Ik ook niet. Ik zal al blij zijn als mijn nieuwe auto met airco en cruise control is.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 23:05 schreef Tism het volgende:
In zulke luxe waggels zal ik nooit gaan rijden bij mijn huidige werkgever..
Ik had een F2000 met defecte airco. Midden in de zomer.quote:Op zondag 16 augustus 2015 12:32 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik zal al blij zijn als mijn nieuwe auto met airco en cruise control is.
Ik rijd in een Iveco Daily en afgelopen 2 juli stond ik in een Volsperrung in Duitsland. Die warmte kreeg ik niet meer weg met rijwind.quote:Op zondag 16 augustus 2015 12:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had een F2000 met defecte airco. Midden in de zomer.
Gewoon zoveel zweten dat je niet meer hoeft te pissen.
Ik heb er geen eens een bekerhouder inzittenquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 23:05 schreef Tism het volgende:
In zulke luxe waggels zal ik nooit gaan rijden bij mijn huidige werkgever..
Ja..wij wel, maar die fungeert als asbak, want bij ons hebben ze de asbakken eruit gesloopt omdat we niet mogen roken op de werkplek (in de auto)..quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:55 schreef WcPot het volgende:
[..]
Ik heb er geen eens een bekerhouder inzitten
Als u uw rijbewijs kwijt bent, moet u bij de gemeente aangifte doen van vermissing. Hiervoor gaat u naar een Stadsloket. U kunt bij elk Stadsloket terecht.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 04:03 schreef Ridocar het volgende:
Vraagje, want google snapt mijn zoekopdracht niet:
Als je je rijbewijs kwijt bent (als in, gestolen, verloren, afgefakkeld), en je bent bang dat je staande gehouden wordt (met alle gevolgen van dien) ben je dan alsnog verplicht te rijden, of mag je ander werk doen? Of mag je werkgever, als je heel erg dwars gaat liggen, je eruit schoppen?
twitter:RTLnieuws twitterde op dinsdag 01-09-2015 om 09:05:29Een buschauffeur in Schaarsbergen heeft pech dat iemand zijn gestuntel filmde: http://t.co/0o5QIHrppo http://t.co/jk8UxBeBtP reageer retweet
Ik vind die Nicky Jansen van de busmaatschappij nogal erg stuntelig en onprofessioneel..quote:"Zeer stuntelig en onprofessioneel gedrag en het bewijs ligt er, dit kan gewoon niet. Daarom hebben we in een gesprek duidelijk gemaakt niet langer van zijn diensten gebruik te maken", zei woordvoerder Nicky Jansen van de busmaatschappij gisteren tegen de Gelderlander.
twitter:RTLnieuws twitterde op woensdag 02-09-2015 om 11:56:46Ken jij de regels? Onderzoek @ANWB : meeste autorijders zouden nu zakken voor theorie-examen http://t.co/0jHZQh8h0L reageer retweet
Ik heb de test ook even gedaan en ik ben geslaagd met 23 van de 25 punten die men kan behalen..quote:Kampioen, het blad van de ANWB, vroeg leden om een online theorie-examen in te vullen.
Van de 13.500 mensen die dat deden, zakten er ruim 10.000.
Kijk uit voor automobilisten in een Alfa Romeo en/of Kiarijders en bestuurders van een Mercedes-Benz, Daihatsu of Suzuki die kunnen zich beter nog maar even laten bijspijkeren.
Ik heb ook 23 uit 25 goed.quote:Op woensdag 2 september 2015 12:34 schreef Tism het volgende:
[..]twitter:RTLnieuws twitterde op woensdag 02-09-2015 om 11:56:46Ken jij de regels? Onderzoek @ANWB : meeste autorijders zouden nu zakken voor theorie-examen http://t.co/0jHZQh8h0L reageer retweet
Ik heb de test ook even gedaan en ik ben geslaagd met 23 van de 25 punten die men kan behalen..![]()
Wat je uiteraard moet verwachten van een beroepschauffeur..
Ik had de tractor met het inhaalverbod fout. Maar ik was toch echt overtuigd dat ik het juiste antwoord had ingevuld. (Ik bedoelde nee, maar bij de antwoorden had ik ja gekozen... anders had ik zeker een 100% score)quote:Op zaterdag 5 september 2015 21:06 schreef vannelle het volgende:
Ik had 25 uit de 25![]()
Maar lekker boeiuh, ruim voldoende is toch gewoon goed?
Welke hadden jullie fout als ik vragen mag?
Gokje: Kind <3 in een auto zonder gordels en die onverharde weg van rechts?
Inderdaad , die auto zonder gordels.quote:Op zaterdag 5 september 2015 21:06 schreef vannelle het volgende:
Ik had 25 uit de 25![]()
Maar lekker boeiuh, ruim voldoende is toch gewoon goed?
Welke hadden jullie fout als ik vragen mag?
Gokje: Kind <3 in een auto zonder gordels en die onverharde weg van rechts?
Deze 2 had ik ook fout..quote:Op zondag 6 september 2015 00:00 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Inderdaad , die auto zonder gordels.
En die agent.
Die met die tractor miste het onderbord "uitgezonderd landbouwvoertuigen"quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:31 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had de tractor met het inhaalverbod fout. Maar ik was toch echt overtuigd dat ik het juiste antwoord had ingevuld. (Ik bedoelde nee, maar bij de antwoorden had ik ja gekozen... anders had ik zeker een 100% score)
Maar sommige vragen waren gewoon instinkers. Die hoef je zelfs op het echte theorie-examen niet te verwachten.
was logisch, ze gooien er niet voor niks een leeftijdsgrens inquote:Op zondag 6 september 2015 00:00 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Inderdaad , die auto zonder gordels.
En die agent.
Bij die rotonde was de vraag ook "is dat verstandig?" Het CBR (en ANWB) vindt van wel.quote:Op zondag 6 september 2015 13:25 schreef Sounddragon het volgende:
22 van 25.
Fouten:
- knippers ipv gevarendriehoek; ik had 'nee', mag blijkbaar wel.
- knipperen bij driekwart rond; ik had B: alleen knipperen bij verlaten, ik knipper ook voor driekwartrond, maar dacht dat alleen bij verlaten dé regel was.
- de klapjosti die fietsend de VOP wil doen; hóef je niet voor te laten gaan.. ik had 'voor laten gaan' want als je hem voor zijn flikker rijdt ben je alsnog fout.
Ik vind ook van wel. MITS op een fatsoenlijke manier gedaan; je moet wel bijtijds switchen naar rechts knipperen, anders werkt het averechts.. als ik geen tegenliggers zie aankomen, knipper ik ook gewoon niet, want dan heeft het geen nut.quote:Op zondag 6 september 2015 15:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Bij die rotonde was de vraag ook "is dat verstandig?" Het CBR (en ANWB) vindt van wel.
Knippers mag idd gewoon tenzij je in een onoverzichtelijke bocht staat, dan moet je een driehoek plaatsen op minimaal 30 meter afstand.quote:Op zondag 6 september 2015 13:25 schreef Sounddragon het volgende:
22 van 25.
Fouten:
- knippers ipv gevarendriehoek; ik had 'nee', mag blijkbaar wel.
- knipperen bij driekwart rond; ik had B: alleen knipperen bij verlaten, ik knipper ook voor driekwartrond, maar dacht dat alleen bij verlaten dé regel was.
- de klapjosti die fietsend de VOP wil doen; hóef je niet voor te laten gaan.. ik had 'voor laten gaan' want als je hem voor zijn flikker rijdt ben je alsnog fout.
Heb je dat vaak? Tegenliggers op een rotonde?quote:Op zondag 6 september 2015 15:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vind ook van wel. MITS op een fatsoenlijke manier gedaan; je moet wel bijtijds switchen naar rechts knipperen, anders werkt het averechts.. als ik geen tegenliggers zie aankomen, knipper ik ook gewoon niet, want dan heeft het geen nut.
Volgens Anne krijg je er in .de gewoon een bon voor trouwens
Is de kat weer van huis ja?quote:Op zondag 6 september 2015 17:52 schreef vannelle het volgende:
[..]
Heb je dat vaak? Tegenliggers op een rotonde?
quote:ouw resultaten*
Van harte gefeliciteerd, je bent geslaagd
voor het Nationaal Kampioen Verkeersexamen!
Van de totaal 25 te behalen punten heb je er 24 behaald.
Een score van 25, 24, 23 of 22 punten houdt in dat je geslaagd bent.
Een score van 21 of minder betekent dat je bent gezakt.
Ben je benieuwd naar jouw resultaat pér vraag?
Op de volgende pagina zie je de antwoorden die jij hebt gegeven
met de goede antwoorden erbij.
quote:Je moet…
Jij gaf antwoord 3. hier rechts afslaan
En het goede antwoord is 2. Stoppen indien je de politiebeambte van voren nadert
Toelichting
Deze politiebeambte geeft een stopteken voor het verkeer dat hem van voren nadert.
Ze heeft gelijk. In Belgenland geeft merendeel van het volk standaard richting naar links aan, ongeacht welke afslag je neemt, in Duitsistan is links richting aangeven verboden en hier wordt richting naar links aangemoedigd.quote:Op zondag 6 september 2015 15:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vind ook van wel. MITS op een fatsoenlijke manier gedaan; je moet wel bijtijds switchen naar rechts knipperen, anders werkt het averechts.. als ik geen tegenliggers zie aankomen, knipper ik ook gewoon niet, want dan heeft het geen nut.
Volgens Anne krijg je er in .de gewoon een bon voor trouwens
Ga buitenspelen joh, naar kereltje.quote:Op zondag 6 september 2015 21:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, nog niet.
Logisch lezen is er wel, erg hè?
Jah, dat heeft ze wel vaker; logisch in deze, want ze heeft er gewoondquote:Op zondag 6 september 2015 21:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ze heeft gelijk. In Belgenland geeft merendeel van het volk standaard richting naar links aan, ongeacht welke afslag je neemt, in Duitsistan is links richting aangeven verboden en hier wordt richting naar links aangemoedigd.
Als we toch naar een uniforme Europese regelgeving gaan, begin dan hiermee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |