Ah, op die fiets. Tja, handbakken worden zeldzaam, maar het is toch handig om je rijbewijs C (Ik neem aan dat je toch wel een keertje voor C op gaat) zonder code 78 (automaat) te halen.quote:Op woensdag 29 april 2015 19:33 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nee, automaat. Volgende keer rijden wordt dus in hun oude truck, die je in de spiegeling ziet, daar zit nog wel een handbak in.
Wat eigenlijk nergens op slaat, want ik heb nog nooit een personenauto gezien waar een stapel splitter in zat, en dat vereist toch écht wel een beetje handigheid en inzicht. Automatenbakken in vrachtwaggels vind ik sowieso kut. Misschien dat het in sommige gevallen wel eens praktisch kan zijn (stad), maar voor de rest vind ik het 200 keer niks.quote:Op donderdag 30 april 2015 03:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ah, op die fiets. Tja, handbakken worden zeldzaam, maar het is toch handig om je rijbewijs C (Ik neem aan dat je toch wel een keertje voor C op gaat) zonder code 78 (automaat) te halen.
Het schijnt steeds lastiger te worden met de lesauto's. De rijschoolhouders moeten hun materiaal wel af en toe vernieuwen, maar handbakken in vrachtauto's worden zeldzaam. Al heb ik wel eens ergens vernomen dat die exameneis voor een vol rijbewijs C, dus minus 78, komt te vervallen. Dus dat als je je B hebt gehaald in een handbak, je C ook automatisch zonder beperkingen is. Voor CE bestaat die regeling al. (Dus C zonder beperkingen = CE ook zonder beperkingen, ongeacht de versnellingsbak van de CE-lescombi)
Ben ik met je eens. Dan krijg je van die praktijken als in de jaren 50-60-70, toen een vrachtwagenrijbewijs iets was dat je "erbij deed" in een Opel Blitz (startklaar massa 3501 kg) en geen onderscheid was tussen automaat en handbak.quote:Op donderdag 30 april 2015 10:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat eigenlijk nergens op slaat, want ik heb nog nooit een personenauto gezien waar een stapel splitter in zat, en dat vereist toch écht wel een beetje handigheid en inzicht. Automatenbakken in vrachtwaggels vind ik sowieso kut. Misschien dat het in sommige gevallen wel eens praktisch kan zijn (stad), maar voor de rest vind ik het 200 keer niks.
Vraag mij af hoe dit bij Defensie zit. Daar rijden ze met 4-tonners met 6 versnellingen. Het militair rijbewijs kun je dan omzetten naar een burger C-rijbewijs zonder verdere beperkingen. Zonder dat je iets weet van split/stapel.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 07:16 schreef Ridocar het volgende:
De exameneis voor een handbak in een vrachtauto is trouwens acht voorwaartse versnellingen. Minder mag niet.
Vooruit is ook niet altijd alles.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 10:39 schreef Pap89 het volgende:
Rij meestal handbak, maar automaat vind ik zelf 100x relaxter.
Alleen achteruit rijden is klote, altijd wat schokkerig, zeker met een lege bakwagen.
Geen idee. Defensie heeft volgens mij hun eigen rijopleiding en examinering. Het enige dat het CBR meekrijgt van defensie zijn de categorieën die een militair op zijn groen rijbewijs heeft, en die worden gewoon 1 op 1 over gezet op het roze kaartje.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:21 schreef Schild het volgende:
[..]
Vraag mij af hoe dit bij Defensie zit. Daar rijden ze met 4-tonners met 6 versnellingen. Het militair rijbewijs kun je dan omzetten naar een burger C-rijbewijs zonder verdere beperkingen. Zonder dat je iets weet van split/stapel.
Dat staan die bakken van Daf vooral om bekend. Doorschakelen als je de put uitrijdt. Zie je 'm van 2 naar 4 gaan, valt de motor zowat dood, en de bak gaat weer terug naar 2 om van stilstand weer op te trekken. En het enige dat je daarvoor moet doen is op het gas gaan staanquote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:52 schreef vannelle het volgende:
[..]
Vooruit is ook niet altijd alles.
Rij je op een rotonde en de oplegger wringt in de bocht......zou je trekkracht door iets extra toeren te maken wel kunnen gebruiken.
Schakelt ie op.
Was idd een DAFquote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat staan die bakken van Daf vooral om bekend. Doorschakelen als je de put uitrijdt. Zie je 'm van 2 naar 4 gaan, valt de motor zowat dood, en de bak gaat weer terug naar 2 om van stilstand weer op te trekken. En het enige dat je daarvoor moet doen is op het gas gaan staan.
Ik heb mn C gehaald in een auto met 6 versnellingen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 07:16 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Dan krijg je van die praktijken als in de jaren 50-60-70, toen een vrachtwagenrijbewijs iets was dat je "erbij deed" in een Opel Blitz (startklaar massa 3501 kg) en geen onderscheid was tussen automaat en handbak.
De exameneis voor een handbak in een vrachtauto is trouwens acht voorwaartse versnellingen. Minder mag niet. Het boeit trouwens niet hoe de schakeling is (een Telligent van MB mag ook), als er maar een koppeling in zit (die op dat moment actief is).
Dit dus, daar heb ik mn C mee gehaald.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:21 schreef Schild het volgende:
[..]
Vraag mij af hoe dit bij Defensie zit. Daar rijden ze met 4-tonners met 6 versnellingen. Het militair rijbewijs kun je dan omzetten naar een burger C-rijbewijs zonder verdere beperkingen. Zonder dat je iets weet van split/stapel.
Defensie doet haar eigen ding, legt de nadruk op andere onderdelen. Terreinrijden bijvoorbeeld.quote:
Alle instructeurs en examinatoren zijn net zo opgeleid als hun cbr collegas. het terreinrijden is een los onderdeel van de rijopleiding. Je volgt ook eerst "gewoon" les op de burger manier, doet examen en pas dan volgt de militaire module Van doorgaans een week.quote:Op zondag 3 mei 2015 10:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Defensie doet haar eigen ding, legt de nadruk op andere onderdelen. Terreinrijden bijvoorbeeld.
Als Defensie daarom zes versnellingen genoeg vindt dan is dat zo. CBR heeft daar idd niks mee te maken.
De opleiding zal op de extra modules na niet zoveel verschillen, maar de voertuigeisen zullen wel afwijken. Nog een voorbeeld: Op die MB's en die walibi's zit doorgaans een fluo-oranje bord met "LES" erop, terwijl die blauwe bordjes-met-L op gewone lesvoertuigen verplicht zijn.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:34 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Alle instructeurs en examinatoren zijn net zo opgeleid als hun cbr collegas. het terreinrijden is een los onderdeel van de rijopleiding. Je volgt ook eerst "gewoon" les op de burger manier, doet examen en pas dan volgt de militaire module Van doorgaans een week.
De ironie.quote:
Bij een ex-werkgever van mij hadden we er een CF bij die tijdens het invoegen ineens van 12 naar 10 schakelde.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat staan die bakken van Daf vooral om bekend. Doorschakelen als je de put uitrijdt. Zie je 'm van 2 naar 4 gaan, valt de motor zowat dood, en de bak gaat weer terug naar 2 om van stilstand weer op te trekken. En het enige dat je daarvoor moet doen is op het gas gaan staan.
Ja, die "no shortcuts" had ik al gezien, maar later zag ik ook de tekst "join our team", vandaar. Lijkt me trouwens te gek om daar te werken. Weet je dat er in ieder geval één collega is die moeite heeft met het lezen van hoogtebeperkingen...quote:
lokquootjequote:
Ik ben niet 100% zeker, en het kan ook nog van staat tot staat verschillen, maar volgens mij moet je een CDL halen als je wilt rijden, eigenlijk dus een Amerikaans rijbewijs/chauffeursdiploma. Ik heb zelf in Amerika nooit met een vrachtwagen gereden dus geen ervaring mee eigenlijk.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:15 schreef sigme het volgende:
[..]
lokquootje
Ik dacht, misschien weet jij wel iets nuttigs te zeggen over het volgende geval.
Kennissen van mij gaan verhuizen naar de USA. Hun inventaris gaat in een zeecontainer die kant op. Nou vroegen zij zich af of mijn man, in bezit van een Nederlands groot rijbewijs, die container in de USA met een vrachtwagen van de haven naar hun nieuwe huis - een heel end verderop- mag rijden.
Ik meen dat jij wel wat weet over de combi vrachtwagentransport en USA, of had ik dat verkeerd onthouden? Als iemand anders er wat over weet is dat ook wellekom natuurlijk.
Thanx voor het meedenkenquote:Op zondag 14 juni 2015 19:20 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik ben niet 100% zeker, en het kan ook nog van staat tot staat verschillen, maar volgens mij moet je een CDL halen als je wilt rijden, eigenlijk dus een Amerikaans rijbewijs/chauffeursdiploma. Ik heb zelf in Amerika nooit met een vrachtwagen gereden dus geen ervaring mee eigenlijk.
Zal eens ff vlug googelen.
edit: http://www.drivers.com/article/1155/
Hier staat wat spul wat bovenstaand zou bevestigen, denk niet dat het kan maar ben nog altijd niet zeker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |