abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129049448
Er zijn mensen die beweren dat het zeggen dat belasting diefstal is kortzichtig is. Maar is dit wel zo?

Misschien is het als je het heel juridisch gaat houden inderdaad geen diefstal, maar roof.

Natuurlijk is belasting nuttig, en zelfs noodzakelijk. Maar dat doet toch niets van het feit af dat het zeker een vorm van roof/diefstal is?

Als Wouter mijn geld afpakt en iedereen vindt het goed, er staat in een boek dat het geoorloofd is, hij redt er mensenlevens mee, betaalt er onderwijs voor je kinderen mee en geeft je korting op de trein, dan is er toch nog steeds sprake van roof?
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:45:14 #2
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_129049554
In b4 libertariërs.
pi_129049619
Nee. Het is afpersing.
pi_129049766
Vind van niet, teminste als er ook wat voor terug komt, lees er iets voor gedaan word wegen infra in het algemeen gezondheidszorg etc. etc.
Hier ik woon in een van de duurste gemeentes belasting meer als me lief is en hebben ook nog het lef om te vragen om zelf de stoep onkruid vrij te houden, ik doe dat natuurlijk al van mezelf uit.
Maar het feit dat ze vragen daar zou ik het alleen al voor willen vertikken.
pi_129049833
Tuurlijk belasting is prima.. hou wel van goede snelweg en viaducten
pi_129049841
Nee hoor. Het is een betaling voor het mogen wonen/werken in Nederland. Of vind je de rekening bij een hotel ook diefstal?
pi_129049881
En men kan zo wel luchtig alle Libertariërs op één hoop gooien omdat het zo'n "moet je kijken hoe dom dat stel nu weer is" onderwerp is, maar je raakt zo wel een heel wezenlijke vraag over wat het samenlevingsverband dat wij "staat" noemen nu eigenlijk inhoudt en onder welke voorwaarden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 16:51:18 ]
pi_129049897
Foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 16:51:14 ]
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:51:16 #9
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_129049904
Nee, het is een verplichte bijdrage voor de maatschappij...
Ik vind het niet erg, alleen wel waar het soms naartoe gaat, je speelt hier met het geld van je burgers en daar dien je voorzichtig en zorgvuldig mee om te gaan.
pi_129049997
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef theunderdog het volgende:

Natuurlijk is belasting nuttig, en zelfs noodzakelijk.
Zeker niet!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129050024
quote:
12s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:49 schreef Tja..1986 het volgende:
Nee hoor. Het is een betaling voor het mogen wonen/werken in Nederland. Of vind je de rekening bij een hotel ook diefstal?
Deze drogreden is nieuw voor mij, ik dacht dat ik ze allemaal al wel gehoord had. _O-
pi_129050088
er zit natuurlijk iets vreemds in, waarom eerst belasting betalen en vervolgens bv. onderwijs of wegen terugkrijgen.. dan is het toch logischer om gewoon gelijk je geld aan de school of de wegbeheerder te geven?
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:56:20 #13
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_129050177
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:46 schreef Pokkelmans het volgende:
Nee. Het is afpersing.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:59:22 #14
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_129050329
VOor een litertje peut of een pak shag ben je al snel 75% aan belasting en accijns (incl belasting over je accijns ja :') ) kwijt. Dit vind ik persoonlijk regelrechte diefstal en is enkel om de pot te spekken, maargoed, Nederland krijgt wat het verdiend. Veel mensen emigreren, en criminelen/ongeschoolden/gelukzoekers/vluchtelingen stromen het land binnen.

Ik hoop dat de huidige babyboomer generatie hier nog veel last van gaat krijgen. Dat ze maar kapot mogen rotten en niet verschoond worden in de tehuizen waar ze over enkele jaren zullen zitten (wat veroorzaakt wordt door hun eigen beleid en stem gedrag). Jaren lang als een schaap PVDA lopen stemmen zonder maar te kijken wat het effect van het beleid is.

De eerste kans die ik zie ben ik hier overigens ook weg (heel Europa wat mij betreft). Als eerlijke werkende burger heb je hier helemaal niks meer anders dan steeds maar groter wordende lasten die vervolgens weer doodleuk naar een doel stromen waar niemand het mee eens is behalve de bobo's boven in.

Ik heb er zelfs hard over zitten twijfelen om gewoon te kappen met werken (ondanks dat mijn werk leuk is). Ik wil immers niet iets steunen waar ik fundamenteel tegen ben, maargoed.. wat moet je anders..
To doom or not to doom
pi_129050352
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:53 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Deze drogreden is nieuw voor mij, ik dacht dat ik ze allemaal al wel gehoord had. _O-
Hoezo? Je hoeft hier niet te wonen hoor.
pi_129050417
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:59 schreef A-mineur het volgende:
VOor een litertje peut of een pak shag ben je al snel 75% aan belasting en accijns (incl belasting over je accijns ja :') ) kwijt. Dit vind ik persoonlijk regelrechte diefstal en is enkel om de pot te spekken, maargoed, Nederland krijgt wat het verdiend. Veel mensen emigreren, en criminelen/ongeschoolden/gelukzoekers/vluchtelingen stromen het land binnen.

Ik hoop dat de huidige babyboomer generatie hier nog veel last van gaat krijgen. Dat ze maar kapot mogen rotten en niet verschoond worden in de tehuizen waar ze over enkele jaren zullen zitten (wat veroorzaakt wordt door hun eigen beleid en stem gedrag). Jaren lang als een schaap PVDA lopen stemmen zonder maar te kijken wat het effect van het beleid is.

De eerste kans die ik zie ben ik hier overigens ook weg (heel Europa wat mij betreft). Als eerlijke werkende burger heb je hier helemaal niks meer anders dan steeds maar groter wordende lasten die vervolgens weer doodleuk naar een doel stromen waar niemand het mee eens is behalve de bobo's boven in.

Ik heb er zelfs hard over zitten twijfelen om gewoon te kappen met werken (ondanks dat mijn werk leuk is). Ik wil immers niet iets steunen waar ik fundamenteel tegen ben, maargoed.. wat moet je anders..
Veel Succes in Australie
pi_129050484
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:59 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Hoezo? Je hoeft hier niet te wonen hoor.
Dat klopt. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Protection_racket
pi_129050671
quote:

Je zal inderdaad een flink end weg moeten, want de meeste landen waar het "beter" lijkt, scherpen hun immigratiewetgeving aan, denk aan Zwitserland en de landen in Scandinavië. En als je maar de objectieve cijfers van bijvoorbeeld de WHO qua gezondheidszorg kijkt, staat Nederland toch beduidend vaak in de top10, en zo goed als altijd in de top 20 van alle andere statistieken, dus strikt genomen is het zo slecht nog niet hier. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_129050779
quote:
Rare vergelijking. Verhuizen naar het buitenland stel je nu dus gelijk aan bedreiging? Raar.
Los van het feit dat je hier niet hoeft te wonen hebben we ook nog democratisch gekozen voor ons belastingsysteem.
pi_129050780
quote:
VOor een litertje peut of een pak shag ben je al snel 75% aan belasting en accijns (incl belasting over je accijns ja :') ) kwijt. Dit vind ik persoonlijk regelrechte diefstal
Of het is diefstal, of het is geen diefstal, dat is niet afhankelijk van de hoogte van het bedrag of een percentage.
pi_129050835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:54 schreef arjan1212 het volgende:
er zit natuurlijk iets vreemds in, waarom eerst belasting betalen en vervolgens bv. onderwijs of wegen terugkrijgen.. dan is het toch logischer om gewoon gelijk je geld aan de school of de wegbeheerder te geven?
Zit wat in maar waar leeft het kabinet dan van vraag ik me af?
Mijn hebben ze in de geschiedenis les geleerd Piet Hein heeft veel gedaan voor het land, of geleerd?! dat was mijn oordeel ervan, dus geld zou er genoeg moeten zijn daar denk ik dan.
Of het het land was vraag ik me nu af of de koning toen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 17:10:32 ]
pi_129050913
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:08 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Rare vergelijking. Verhuizen naar het buitenland stel je nu dus gelijk aan bedreiging? Raar.
Nee, afpersing door de overheid gelijk aan afpersing door de mafia. Geld afnemen onder dwang omdat je in een bepaald gebied woont.

quote:
Los van het feit dat je hier niet hoeft te wonen hebben we ook nog democratisch gekozen voor ons belastingsysteem.
Ik heb daar geen goedkeuring voor gegeven, maar los daarvan: democratie legitimeert niets. Je maakt simpelweg inbreuk op iemands rechten. Als alle mensen bij jou in de straat morgen stemmen dat jij 90% van je geld moet afstaan, doe je dat dan ook? Er is immers democratisch voor gekozen, en als het je niet aanstaat kun je verhuizen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:11:29 #24
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_129050938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:06 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Je zal inderdaad een flink end weg moeten, want de meeste landen waar het "beter" lijkt, scherpen hun immigratiewetgeving aan, denk aan Zwitserland en de landen in Scandinavië. En als je maar de objectieve cijfers van bijvoorbeeld de WHO qua gezondheidszorg kijkt, staat Nederland toch beduidend vaak in de top10, en zo goed als altijd in de top 20 van alle andere statistieken, dus strikt genomen is het zo slecht nog niet hier. ;)
Nee, de leefomstandigheden zijn het probleem niet. Wat dat betreft zit het hier wel goed. Het constante gevoel van (figuurlijk) in je reet geneukt worden door een bestuurders/politici dat is mijn probleem. Ik gun zulke types geen stuiver extra ook al zouden ze dit jaar waarschijnlijk weer 2 ton+ krijgen.

Denk aan de zorg managers die wel flinke bonussen schrijven, maar de zorg tot op het bot uitkleden, om vervolgens ook weer een verhoging van de premie vast te stellen alvast voor het komende jaar. Zulke types mogen van mij direct terminaal krijgen. In deze categorie passen een hoop mensen die het voor het zeggen hebben. Als alles goed was zou het niemand interesseren wat zulke mensen verdienen, het is immers "goed". Want voor goed werk mag betaald worden, echter heerst er een smerige egoistische sfeer in de managers wereld.
To doom or not to doom
pi_129051020
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zit wat in maar waar leeft het kabinet dan van vraag ik me af?
Mijn hebben ze in de geschiedenis les geleerd Piet Hein heeft veel gedaan voor het land, of geleerd?! dat was mijn oordeel ervan, dus geld zou er genoeg moeten zijn daar denk ik dan.
Of het het land was vraag ik me nu af of de koning toen?
Op staatsscholen wordt iedereen verheerlijkt die de macht van de staat heeft vergroot.
pi_129051099
quote:

[..]

Het gaat niet zozeer om het systeem, maar om het principe. De staat neemt jou geld af onder dreiging van haar geweldsmonopolie.

Jij bent niet heer en meester over het stuk grond dat jij bewoont omdat jij via een (als beste verklaring) sociaal contract -waarvan niemand weet wat er precies in staat, wanneer het wordt gesloten en tot wanneer het loopt- bent gebonden aan een bepaalde groep anderen mensen die kennelijk zeggenschap hebben over jou en het stuk grond dat je bewoont. Zeggen dat je dan maar moet verhuizen miskent die schending van je zelfbeschikkings- en eigendomsrecht.
pi_129051194
Wacht maar af ik voorspel nog schone lucht belasting, Lolletje, maar het zou zomaar kunnen.
pi_129051263
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:16 schreef john2406 het volgende:
Wacht maar af ik voorspel nog schone lucht belasting, Lolletje, maar het zou zomaar kunnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emissiehandel
pi_129051276
pi_129051325
het grote nadeel van manders vind ik dat er een vvd-er is met precies dezelfde naam
pi_129051354
Ik ben er niet tegen hoor maar alles naar evenredigheid vind ik de weegschaal in balans dus.
pi_129051383
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:14 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het systeem, maar om het principe. De staat neemt jou geld af onder dreiging van haar geweldsmonopolie.

Jij bent niet heer en meester over het stuk grond dat jij bewoont omdat jij via een (als beste verklaring) sociaal contract -waarvan niemand weet wat er precies in staat, wanneer het wordt gesloten en tot wanneer het loopt- bent gebonden aan een bepaalde groep anderen mensen die kennelijk zeggenschap hebben over jou en het
stuk grond dat je bewoont. Zeggen dat je dan maar moet verhuizen miskent die schending van je zelfbeschikkings- en eigendomsrecht.
Anderzijds creëert de overheid ook de voorwaarden die nodig zijn om een mooi salaris te verdienen. Jouw loon is immers geen vanzelfsprekendheid. In een Afrikaans land, waar overheden nauwelijks investeren in hun land, is het een stuk lastiger om zoveel geld te verdienen.

Belasting werkt dus volgens het principe 'voor wat, hoort wat'.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_129051415
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee, afpersing door de overheid gelijk aan afpersing door de mafia. Geld afnemen onder dwang omdat je in een bepaald gebied woont.

[..]

Ik heb daar geen goedkeuring voor gegeven, maar los daarvan: democratie legitimeert niets. Je maakt simpelweg inbreuk op iemands rechten. Als alle mensen bij jou in de straat morgen stemmen dat jij 90% van je geld moet afstaan, doe je dat dan ook? Er is immers democratisch voor gekozen, en als het je niet aanstaat kun je verhuizen.
Aan de andere kant. De overheid heeft er ook voor gezorgd dat jij dat geld kunt verdienen. Als je maar ver genoeg terug gaat.

Maar even los daarvan: Wat zie jij als goed werkende alternatieven voor belastinggeld? Zaken moeten immers ergens van betaald worden.
pi_129051466
From Rollback: Repealing Big Government Before the Coming Fiscal Collapse by Thomas E. Wood..

In Anarchy, State, and Utopia (1974), Harvard philosopher Robert Nozick recounts what he calls the Tale of the Slave, and invites the reader to consider himself as the slave in the story. The story moves through nine stages.

First: You are a slave at the mercy of a brutal master, who forces you to work for his purposes and beats you arbitrarily.

Second: The master decides to beat you only for breaking the rules, and even grants you some free time.

Third: You are part of a group of slaves subject to this master. He decides, on grounds acceptable to everyone, how goods should be allocated among you all.

Fourth: The master requires his slaves to work only three days per week, granting them the other four days off. They can do as they wish during their free time.

Fifth: The master now allows the slaves to work wherever they wish. His main caveat is that they must send him three-sevenths of their wages, corresponding to the three days' worth of work they once had to do on his land every week. In an emergency he can force them to do his bidding once again, and he retains the power to alter the fraction of their wages to which he lays claim.

Sixth: The master grants all 10,000 of his slaves, except you, the right to vote. They can decide among themselves how much of their (and your) earnings to take and what outlets to fund with the money. They can decide what you are and are not allowed to do. We can suppose for the sake of argument that the master irrevocably grants this right to the 10,000 slaves. You now have 10,000 masters, or a single 10,000-headed master.

Seventh: You are granted the freedom to try and persuade the 10,000 to exercise their vast powers in a particular way. You still do not have the right to vote, but you can try to influence those who do.

Eighth: The 10,000 grant you the right to vote, but only to break a tie. You write down your vote, and if a tie should occur, they open it and record it. No tie has ever occurred.

Ninth: You are granted the right to vote. But functionally, it simply means, as in the eighth stage, that in case of a tie, which has never occurred, your vote carries the issue.

Nozick's question is this: at what stage between 1 and 9 did this become something other than the tale of a slave?

pi_129051524
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

[..]

Nee, want dat tast het gelijkheidsbeginsel aan. In gelijke gevallen wil ik gelijk behandeld worden. Als de overheid kiest voor 90% inkomstenbelasting vind ik dat prima als we daar iets goeds voor terugkrijgen. Is dat niet (genoeg) het geval dan verhuis ik inderdaad.
pi_129051548
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Anderzijds creëert de overheid ook de voorwaarden die nodig zijn om een mooi salaris te verdienen. Jouw loon is immers geen vanzelfsprekendheid. In een Afrikaans land, waar overheden nauwelijks investeren in hun land, is het een stuk lastiger om zoveel geld te verdienen.
Overheden kunnen niet investeren, elke euro die ze uitgeven wordt aan het productieve deel van de maatschappij onttrokken.
quote:
Dit is juist niet hoe belasting werkt, dit is hoe vrije handel werkt. Ik koop en brood en betaal de bakker,
pi_129051581
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:14 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Jij bent niet heer en meester over het stuk grond dat jij bewoont omdat jij via een (als beste verklaring) sociaal contract -waarvan niemand weet wat er precies in staat, wanneer het wordt gesloten en tot wanneer het loopt- bent gebonden aan een bepaalde groep anderen mensen die kennelijk zeggenschap hebben over jou en het stuk grond dat je bewoont. Zeggen dat je dan maar moet verhuizen miskent die schending van je zelfbeschikkings- en eigendomsrecht.
Klopt, eigendomsrecht heeft grenzen. Dat maakt het nog geen diefstal.
pi_129051593
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:23 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Nee, want dat tast het gelijkheidsbeginsel aan. In gelijke gevallen wil ik gelijk behandeld worden. Als de overheid kiest voor 90% inkomstenbelasting vind ik dat prima als we daar iets goeds voor terugkrijgen. Is dat niet (genoeg) het geval dan verhuis ik inderdaad.
Jij hebt niets te vinden, je moet gewoon betalen.
pi_129051646
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:24 schreef heiden6 het volgende:

Dit is juist niet hoe belasting werkt, dit is hoe vrije handel werkt. Ik koop en brood en betaal de bakker,

En zelfs daar betaal je balasting over ,en die bakker betaald belasting voor zijn meel etc. kan je nagaan hoeveel geld daar binnen moet komen?
pi_129051666
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

En zelfs daar betaal je balasting over ,en die bakker betaald belasting voor zijn meel etc. kan je nagaan hoeveel geld daar binnen moet komen?
Tientallen miljarden per jaar, alleen al in Nederland. :{
pi_129051694
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

En wat ze mis kunnen lopen als de koopkracht daald?
pi_129051732
quote:

[..]

Jij hebt niets te vinden, je moet gewoon betalen.
Dan is het gelijkheidsbeginsel blijkbaar afgeschaft en zal ik dus verhuizen.
pi_129051745
quote:

En van de belasting die die bakker en jij betalen worden zaken aangelegd die er essentieel voor zijn dat jij dat brood bij hem kon kopen (jouw en zijn opleiding, jullie wegen, jullie dijken, jullie politie etc.).
pi_129051752
quote:

[..]

Overheden kunnen niet investeren, elke euro die ze uitgeven wordt aan het productieve deel van de maatschappij onttrokken.

[..]

Met investeren doel ik vooral op het verzorgen van een goede infrastructuur, een veilige en schone leefomgeving, etc. Allerlei zaken die bijdragen aan een stabiel klimaat die ons allen de mogelijkheid biedt te floreren.

Maar wij gaan het niet eens worden. Jij bent namelijk libertarier en die zijn niet in staat nuance aan te brengen of zaken anders te bekijken.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:28:46 #45
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_129051771
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ja, maar wel nog meer bezuinigen bezuinigen en nog eens bezuinigen want de bodemloze put is nog niet vol :').
To doom or not to doom
pi_129051821
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dan is het gelijkheidsbeginsel blijkbaar afgeschaft en zal ik dus verhuizen.
Gewoon wachten zou ik doen , misschien neemt het water zich ooit terug wat het hem of haar is afgenomen?
Denk trouwens ook al langer over verhuizen hoor maar waarheen dat is het probleem warm of juist koud land.
pi_129051862
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En van de belasting die die bakker en jij betalen worden zaken aangelegd die er essentieel voor zijn dat jij dat brood bij hem kon kopen (jouw en zijn opleiding, jullie wegen, jullie dijken, jullie politie etc.).
Onder andere ja. Maar een met geweld afgedwongen monopolie is moreel verwerpelijk en al die diensten en producten zouden gewoon vrijwillig geregeld en betaald kunnen en moeten worden. :)

De staat produceert ook geen schoenen en voedsel.
pi_129051883
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Ja, maar wel nog meer bezuinigen bezuinigen en nog eens bezuinigen want de bodemloze put is nog niet vol :').
Er wordt niets bezuinigd. :)
pi_129051886
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:46 schreef Pokkelmans het volgende:
Nee. Het is afpersing.
Dat vind ik wel een goede.
pi_129051945
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:30 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Onder andere ja. Maar een met geweld afgedwongen monopolie is moreel verwerpelijk en al die diensten en producten zouden gewoon vrijwillig geregeld en betaald kunnen en moeten worden. :)

Ja, alles is terug te brengen tot een paar Nikes en een halfje bruin.
pi_129051946
Het is geen afpersing hoor vind ik het is geld op geld en nog eens geld op geld het hoort te draaien de munt pas dan brengt die geld op voor iedereen maar ik begin er niet mee.
pi_129051953
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:30 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Liever een werkend concept dat moreel een beetje grijs is dan allemaal moraal superieur een beetje op een houtje zitten bijten.
pi_129051964
quote:
Emissiehandel moet de hardcore marktfanaat juist aanspreken. Het gaat alleen mis bij de manier waarop de emissie-eenheden vastgesteld worden, maar voor de rest is het een goed principe.
pi_129051971
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:11 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Nee, de leefomstandigheden zijn het probleem niet. Wat dat betreft zit het hier wel goed. Het constante gevoel van (figuurlijk) in je reet geneukt worden door een bestuurders/politici dat is mijn probleem. Ik gun zulke types geen stuiver extra ook al zouden ze dit jaar waarschijnlijk weer 2 ton+ krijgen.

Denk aan de zorg managers die wel flinke bonussen schrijven, maar de zorg tot op het bot uitkleden, om vervolgens ook weer een verhoging van de premie vast te stellen alvast voor het komende jaar. Zulke types mogen van mij direct terminaal krijgen. In deze categorie passen een hoop mensen die het voor het zeggen hebben. Als alles goed was zou het niemand interesseren wat zulke mensen verdienen, het is immers "goed". Want voor goed werk mag betaald worden, echter heerst er een smerige egoistische sfeer in de managers wereld.
Kijk voor de gein eens waar je pensioenfonds allemaal in belegd namens jou, is openbare informatie, en te vinden op de site van het pensioenfonds in kwestie. Je zal verbaasd zijn als je ziet waar jij indirect allemaal van meeprofiteert.. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_129051982
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, alles is terug te brengen tot een paar Nikes en een halfje bruin.
Wie zegt dat?
pi_129052017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:32 schreef Tocadisco het volgende:

Liever een werkend concept dat moreel een beetje grijs is dan allemaal moraal superieur een beetje op een houtje zitten
Ja, want met geweld maak je dingen altijd beter. Dat blijkt ook wel, alles waar de overheid zich mee bemoeit wordt er zo veel beter op. _O-
pi_129052034
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wie zegt dat?
Vanwaar dan die vergelijking met schoenen en de bakker?
pi_129052040
quote:
Vreemd om dat aan te halen, het merendeel van de belasting wordt domweg geheven om inkomensverschillen te egaliseren, niet om problemen met collectieve actie glad te strijken.
pi_129052069
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met investeren doel ik vooral op het verzorgen van een goede infrastructuur, een veilige en schone leefomgeving, etc. Allerlei zaken die bijdragen aan een stabiel klimaat die ons allen de mogelijkheid biedt te floreren.

Maar wij gaan het niet eens worden. Jij bent namelijk libertarier en die zijn niet in staat nuance aan te brengen of zaken anders te bekijken.
1: Je zou zelfs kunnen stellen dat de overheid er indirect of zelfs direct voor zorgt dat jij en ik kunnen werken.

2: Ad hominem.
pi_129052078
Een discussie over hoe groot de overheid zou moeten zijn en hoeveel taken die op zich zou moeten nemen, vind ik een heel zinnige.

Pleiten voor een overheidsloze samenleving vind ik echter kortzichtig en naïef.
pi_129052093
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vanwaar dan die vergelijking met schoenen en de bakker?
Omdat jij blijkbaar het idee hebt dat dingen die de overheid nu doet, niet gedaan zouden worden als er geen overheid zou zijn. Alsof er dan geen wegen zouden zijn etc.
pi_129052095
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Vreemd om dat aan te halen, het merendeel van de belasting wordt domweg geheven om inkomensverschillen te egaliseren, niet om problemen met collectieve actie glad te strijken.
Klopt het wel allemaal wat daar staat?
pi_129052212
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Omdat jij blijkbaar het idee hebt dat dingen die de overheid nu doet, niet gedaan zouden worden als er geen overheid zou zijn. Alsof er dan geen wegen zouden zijn etc.
Waarschijnlijk zouden er dan maar vrij weinig wegen zijn, want de kosten voor het aanleggen van die weg wegen vrijwel nooit op tegen de voordelen voor jou als individu (of je moet er een tolpoortje bij gaan zetten om het terug te verdienen, maar het lijkt me niet dat je er vrolijk van wordt als je op weg van Eindhoven naar Amsterdam bij honderden verschillende tolpoortjes voor ieder zijn stukje weg moet gaan betalen).
pi_129052213
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:35 schreef KoosVogels het volgende:
Een discussie over hoe groot de overheid zou moeten zijn en hoeveel taken die op zich zou moeten nemen, vind ik een heel zinnige.

belasting inkomsten zijn nu 50% van de grote van de economie.

dat zou maar 25% moeten zijn, dus de overheid mag wel halveren
pi_129052244
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat beweer ik niet. Ik heb mijn visie op het libertarisme al in tal van andere topics gegeven en ga dat niet herhalen nu ik op m'n tel zit.
pi_129052303
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:35 schreef KoosVogels het volgende:

1: Eens.

2: Eens.
pi_129052307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:38 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zouden er dan maar vrij weinig wegen zijn, want de kosten voor het aanleggen van die weg wegen vrijwel nooit op tegen de voordelen voor jou als individu (of je moet er een tolpoortje bij gaan zetten om het terug te verdienen, maar het lijkt me niet dat je er vrolijk van wordt als je op weg van Eindhoven naar Amsterdam bij honderden verschillende tolpoortjes voor ieder zijn stukje weg moet gaan betalen).
Zo'n antiek inefficiënt systeem valt dan ook niet te verwachten, eerder een netwerk zoals voor mobiele telefonie, waarbij ook verschillende providers met elkaar samenwerken, grote investeringen doen in de infrastructuur en jij voor een appel en een ei in heel Nederland kunt bellen en maar 1 factuur krijgt.
pi_129052339
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is een behoorlijk pittige stellingname. Volgens mij is er (vrijwel) geen enkele overheidstaak die niet door een private instelling zou kunnen worden uitgevoerd. Daarbij zou dat de grond voor de belastingheffing nog niet rechtvaardig maken. Dat zou namelijk nog steeds berusten op dat vage, door niemand te duiden sociaal contract.

Maar mijn visie op het libertarisme schijnt ook wat afwijkend te zijn: ik zie namelijk enkel dat vage sociaal contract vervangen worden door een daadwerkelijk leesbaar privaat contract. Dat voor-wat-hoort-wat principe wordt volgens mij niet beter omarmd en verduidelijkt dan in een normale privaatrechtelijke overeenkomst. Dan noemen we belastingen lidmaatschapsgeld, staan de te verwachte diensten van "de overheid" keurig omschreven, en is er een legitieme grond om beide verplichtingen te laten vervullen.

quote:
Klopt, eigendomsrecht heeft grenzen. Dat maakt het nog geen diefstal.
Eh, eigendomsrecht is het meest omvattende recht dat iemand kan hebben op een zaak. Zodra je dat eigendomsrecht schendt is er sowieso sprake van een onrechtmatige daad.
pi_129052354
quote:

[..]

Zouden er bussen blijven rijden naar kleine dorpskernen bijvoorbeeld?
pi_129052366
quote:

[..]

Ik ben van mening de wegen zijn er voor de doorvoering van de producten die in de haven binnen komen en door gaan door heel Europa, maar ik ben maar ik.
Toen belgie dat stuk uitgegraven wou hebben bij zeeland geloof ik wouden ze terug trekken meen ik me te herinneren toen zei belgie dan laten we maar op alles of al het vrachtverkeer wat door belgie komt tol heffen dacht ik, is wat langer geleden dus ik weet het niet meer percies.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 17:45:08 ]
pi_129052469
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:42 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat is een behoorlijk pittige stellingname. Volgens mij is er (vrijwel) geen enkele overheidstaak die niet door een private instelling zou kunnen worden uitgevoerd. Daarbij zou dat de grond voor de belastingheffing nog niet rechtvaardig maken. Dat zou namelijk nog steeds berusten op dat vage, door niemand te duiden sociaal contract.

Maar mijn visie op het libertarisme schijnt ook wat afwijkend te zijn: ik zie namelijk enkel dat vage sociaal contract vervangen worden door een daadwerkelijk leesbaar privaat contract. Dat voor-wat-hoort-wat principe wordt volgens mij niet beter omarmd en verduidelijkt dan in een normale privaatrechtelijke overeenkomst. Dan noemen we belastingen lidmaatschapsgeld, staan de te verwachte diensten van "de overheid" keurig omschreven, en is er een legitieme grond om beide verplichtingen te laten vervullen.
Natuurlijk kan veel privaat worden geregeld. De vraag is echter of dat wenselijk is.

quote:
Eh, eigendomsrecht is het meest omvattende recht dat iemand kan hebben op een zaak. Zodra je dat eigendomsrecht schendt is er sowieso sprake van een onrechtmatige daad.
Eigendom is maar een verzinsel.
pi_129052473
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zo'n antiek inefficiënt systeem valt dan ook niet te verwachten, eerder een netwerk zoals voor mobiele telefonie, waarbij ook verschillende providers met elkaar samenwerken, grote investeringen doen in de infrastructuur en jij voor een appel en een ei in heel Nederland kunt bellen en maar 1 factuur krijgt.
En wie gaat iedereen dwingen om van dat ene netwerk gebruik te maken zodat je uiteindelijk ook maar één factuur krijgt?
pi_129052566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:46 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En wie gaat iedereen dwingen om van dat ene netwerk gebruik te maken zodat je uiteindelijk ook maar één factuur krijgt?
Wie dwingt jou om met een bepaalde telecomprovider zaken te doen?
pi_129052581
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Natuurlijk kan veel privaat worden geregeld. De vraag is echter of dat wenselijk is.

[..]

Eigendom is maar een verzinsel.
1) Ik denk van wel. Jij duidelijk van niet.

2) Ja, maar wel eentje die strikt noodzakelijk is voor een samenleving en economie die het niveau "primitief" overstijgen.
pi_129052662
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:49 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

1) Ik denk van wel. Jij duidelijk van niet.

2) Ja, maar wel eentje die strikt noodzakelijk is voor een samenleving en economie die het niveau "primitief" overstijgen.
Er is niets primitiefs aan een zekere mate van collectiviteit. Integendeel zelfs, denk ik.
pi_129052665
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wie dwingt jou om met een bepaalde telecomprovider zaken te doen?
Daar krijg je maar met één te maken en en daar krijg je dus ook maar één factuur van binnen, maar als iedereen in het land zijn eigen aparte netwerk heeft om de wegen in zijn omgeving van te bekostigen ontkom je er niet aan om die allemaal apart te moeten betalen.
pi_129052704
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:52 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Daar krijg je maar met één te maken en en daar krijg je dus ook maar één factuur van binnen, maar als iedereen in het land zijn eigen aparte netwerk heeft om de wegen in zijn omgeving van te bekostigen ontkom je er niet aan om die allemaal apart te moeten betalen.
Er zijn nu ook meerdere mobiele netwerken.

Het ligt ook niet zo voor de hand dat je zelf een individuele rekening krijgt. Hier zijn andere oplossingen voor de bedenken, als je mensen vrij laat om dat te doen zal dat ook gebeuren.
pi_129052724
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Er zijn nu ook meerdere mobiele netwerken.

Het ligt ook niet zo voor de hand dat je zelf een individuele rekening krijgt. Hier zijn andere oplossingen voor de bedenken, als je mensen vrij laat om dat te doen zal dat ook gebeuren.
Hoop je :D.
pi_129052753
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Er is niets primitiefs aan een zekere mate van collectiviteit. Integendeel zelfs, denk ik.
Misschien niet. Maar zonder het concept eigendom kun je niets kopen, verkopen of met enig recht blijven bezitten tegenover wie dan ook.
pi_129052758
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:54 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hoop je :D.
Ik snap werkelijk niet hoe iemand daar aan kan twijfelen.

Wat denk je nu zelf? Heb je enig idee hoe belangrijk wegen zijn? _O-

quote:
“So identified has the State become in the public mind with the provision of these services,” Rothbard laments, “that an attack on State financing appears to many people as an attack on the service itself.” The libertarian who wants to get the government out of a certain business is “treated in the same way as he would be if the government had, for various reasons, been supplying shoes as a tax-financed monopoly from time immemorial.”

If everyone had always gotten their shoes from the government, writes Rothbard, the proponent of shoe privatization would be greeted as a kind of lunatic. “How could you?” defenders of the status quo would squeal. “You are opposed to the public, and to poor people, wearing shoes! And who would supply shoes . . . if the government got out of the business? Tell us that! Be constructive! It’s easy to be negative and smart-alecky about government; but tell us who would supply shoes? Which people? How many shoe stores would be available in each city and town? . . . What material would they use? . . . Suppose a poor person didn’t have the money to buy a pair?”
pi_129052822
Who will pick the cotton when the slaves are freed?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_129052859
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik snap werkelijk niet hoe iemand daar aan kan twijfelen.

Het is toch vrij normaal dat je er niet blind op vertrouwd dat dat soort zaken vanzelf gebeuren?
pi_129052886
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het is toch vrij normaal dat je er niet blind op vertrouwd dat dat soort zaken vanzelf gebeuren?
Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, daarnaast, zie mijn vorige post.

Dat jij ergens je twijfels bij hebt geeft je niet het recht andere mensen ergens toe te dwingen.
pi_129053216
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:00 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, daarnaast, zie mijn vorige post.

Dat jij ergens je twijfels bij hebt geeft je niet het recht andere mensen ergens toe te dwingen.
In mijn eentje heb ik dat recht inderdaad niet, maar dat heeft Nederland als collectief wel (middels de Tweede Kamerverkiezingen). En aangezien er van de 9,5 miljoen stemmen maar 4000 naar de Libertarische Partij zijn gegaan lijkt het me niet zo dat ik de enige ben die er wel mijn twijfels bij heeft.
pi_129053321
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:11 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

In mijn eentje heb ik dat recht inderdaad niet, maar dat heeft Nederland als collectief wel
Nee. :)

Dit waanidee is wel de kern van het probleem. Dit is wat mensen jaar in jaar uit op school, en dag in dag uit op tv en in de krant wordt wijsgemaakt.
pi_129053471
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee. :)

Ja. De mensen is al sinds zijn ontstaan 200.000 jaar geleden een groepsdier, en als je in een groep leeft zul je nou eenmaal moeten accepteren dat er ook besluiten worden genomen waar je het niet mee eens bent of waar je geen directe profijt van hebt (dat doet de rest immers ook, er zijn vast en zeker ook zaken waar jij wel achter staat/profijt van hebt maar de rest niet).
pi_129053599
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ja. De mensen is al sinds zijn ontstaan 200.000 jaar geleden een groepsdier,
Dat betekent niet dat mensen een slaaf van het collectief hoeven te zijn.
pi_129053649
Uiteraard is belastingheffen an sich geen diefstal. De manier waarop en wat er vervolgens mee gebeurt is daarmee niet per definitie in orde.
pi_129053658
Natuurlijk is een mens een groepsdier. Maar dat staat redelijk los van het "collectieve belang".

Diefstal vind vrijwel iedereen immoreel, maar als de staat het doet dan is er opeens niets meer aan de hand. Een hele gekke inconsequente kronkel in het moreel-denken van heel veel mensen in mijn ogen.
pi_129053689
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:24 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat mensen een slaaf van het collectief hoeven te zijn.
Eens, maar belasting betalen maakt je nog geen slaaf.
pi_129053690
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:25 schreef NomanIW het volgende:
Uiteraard is belastingheffen an sich geen diefstal. De manier waarop en wat er vervolgens mee gebeurt is daarmee niet per definitie in orde.
Waarom is het an sich geen diefstal?
pi_129053734
gebeurt
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:26 schreef theunderdog het volgende:
Natuurlijk is een mens een groepsdier. Maar dat staat redelijk los van het "collectieve belang".

Diefstal vind vrijwel iedereen immoreel, maar als de staat het doet dan is er opeens niets meer aan de hand. Een hele gekke inconsequente kronkel in het moreel-denken van heel veel mensen in mijn ogen.
Niet alles is alleen een morele kwestie. Ik ben er helemaal voor dat mensen vanuit dat oogpunt kritisch zijn, maar in hutjes van stront en leem komt er weinig van de grond.
pi_129053742
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef theunderdog het volgende:
Er zijn mensen die beweren dat het zeggen dat belasting diefstal is kortzichtig is. Maar is dit wel zo?

Misschien is het als je het heel juridisch gaat houden inderdaad geen diefstal, maar roof.

Natuurlijk is belasting nuttig, en zelfs noodzakelijk. Maar dat doet toch niets van het feit af dat het zeker een vorm van roof/diefstal is?

Als Wouter mijn geld afpakt en iedereen vindt het goed, er staat in een boek dat het geoorloofd is, hij redt er mensenlevens mee, betaalt er onderwijs voor je kinderen mee en geeft je korting op de trein, dan is er toch nog steeds sprake van roof?
Leuk zeg, een semantische discussie starten!

Dit topic kan beter naar TTK verplaatst worden.
I feel kinda Locrian today
pi_129053753
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:27 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Eens, maar belasting betalen maakt je nog geen slaaf.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:22 schreef heiden6 het volgende:
From Rollback: Repealing Big Government Before the Coming Fiscal Collapse by Thomas E. Wood..

In Anarchy, State, and Utopia (1974), Harvard philosopher Robert Nozick recounts what he calls the Tale of the Slave, and invites the reader to consider himself as the slave in the story. The story moves through nine stages.

First: You are a slave at the mercy of a brutal master, who forces you to work for his purposes and beats you arbitrarily.

Second: The master decides to beat you only for breaking the rules, and even grants you some free time.

Third: You are part of a group of slaves subject to this master. He decides, on grounds acceptable to everyone, how goods should be allocated among you all.

Fourth: The master requires his slaves to work only three days per week, granting them the other four days off. They can do as they wish during their free time.

Fifth: The master now allows the slaves to work wherever they wish. His main caveat is that they must send him three-sevenths of their wages, corresponding to the three days' worth of work they once had to do on his land every week. In an emergency he can force them to do his bidding once again, and he retains the power to alter the fraction of their wages to which he lays claim.

Sixth: The master grants all 10,000 of his slaves, except you, the right to vote. They can decide among themselves how much of their (and your) earnings to take and what outlets to fund with the money. They can decide what you are and are not allowed to do. We can suppose for the sake of argument that the master irrevocably grants this right to the 10,000 slaves. You now have 10,000 masters, or a single 10,000-headed master.

Seventh: You are granted the freedom to try and persuade the 10,000 to exercise their vast powers in a particular way. You still do not have the right to vote, but you can try to influence those who do.

Eighth: The 10,000 grant you the right to vote, but only to break a tie. You write down your vote, and if a tie should occur, they open it and record it. No tie has ever occurred.

Ninth: You are granted the right to vote. But functionally, it simply means, as in the eighth stage, that in case of a tie, which has never occurred, your vote carries the issue.

Nozick's question is this: at what stage between 1 and 9 did this become something other than the tale of a slave?

pi_129053785
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:28 schreef NomanIW het volgende:
gebeurt

[..]

Niet alles is alleen een morele kwestie. Ik ben er helemaal voor dat mensen vanuit dat oogpunt kritisch zijn, maar in hutjes van stront en leem komt er weinig van de grond.
Heel de discussie omtrent "belasting" is moreel.

Zowel de pro als de anti argumenten.
pi_129053788
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom is het an sich geen diefstal?
Omdat van belastinggeld ook infrastructuur wordt ontwikkeld en onderhouden die jou überhaupt in staat stelt zuur te verdienen.
pi_129053827
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:28 schreef starla het volgende:

[..]

Waarom?
pi_129053880
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:29 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Omdat van belastinggeld ook infrastructuur wordt ontwikkeld en onderhouden die jou überhaupt in staat stelt zuur te verdienen.
Dit toont toch niet aan dat het geen diefstal is?
pi_129053883
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Heel de discussie omtrent "belasting" is moreel.

Zowel de pro als de anti argumenten.
Ik vind een vrije samenleving ook prima. Maar niet gaan huilen wanneer je staat te vechten opleven en dood.

Er zal naarmate een samenlevinkje zich ontwikkelt toch een zekere autoriteit moeten opstaan, wil je in betrekkelijke veiligheid kunnen bouwen.

Hoe dat georganiseerd zou moeten zijn is weer een ander verhaal.
pi_129053924
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat de OP niet prikkelt tot een discussie over of belastingheffing goed is, zo ja waarvoor? Zijn er andere oplossingen behoudens belasting te heffen om bepaalde volkszaken te financieren etc?

Het gaat om de definitie van roof. En je gebruikt hiervoor als ingang 'belasting'. Maar voor hetzelfde geld ging dit topic over: 'ik rijd te hard, krijg een bekeuring, is dat roof?'

Semantische discussies zijn nooit vruchtbare discussies.
pi_129053938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dit toont toch niet aan dat het geen diefstal is?
Niet? Er komt toch iets voor terug? Helaas kun je al die infrastructuur niet betalen van liefdadigheid.
pi_129053961
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:28 schreef starla het volgende:

[..]

Het slaat bovendien als een lul op een drumstel want juridisch gezien is belasting geen diefstal of roof, maar belasting.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_129053971
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het slaat bovendien als een lul op een drumstel want juridisch gezien is belasting geen diefstal of roof, maar belasting.
Dat daargelaten inderdaad.
pi_129054035
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:29 schreef heiden6 het volgende:

[..]

[..]

Leuk en wel, en ik begrijp het volkomen. Maar ik denk niet dat je snapt wat het betekent om werkelijk vrij te zijn.

Want de auteur vergeet voor het gemak dat eenwwetteloze omgeving voor veel mensen een vroegtijdig einde betekent.
pi_129054179
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Leuk en wel, en ik begrijp het volkomen. Maar ik denk niet dat je snapt wat het betekent om werkelijk vrij te zijn.

Want de auteur vergeet voor het gemak dat eenwwetteloze omgeving voor veel mensen een vroegtijdig einde betekent.
Niemand heeft het over een wetteloze samenleving, alleen een samenleving zonder heersers,

quote:
Just to give perspective on this incredible murder by government, if all these bodies were laid head to toe, with the average height being 5', then they would circle the earth ten times. Also, this democide murdered 6 times more people than died in combat in all the foreign and internal wars of the century. Finally, given popular estimates of the dead in a major nuclear war, this total democide is as though such a war did occur, but with its dead spread over a century.
20TH CENTURY DEMOCIDE
pi_129054354
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:33 schreef starla het volgende:

[..]

Omdat de OP niet prikkelt tot een discussie over of belastingheffing goed is, zo ja waarvoor? Zijn er andere oplossingen behoudens belasting te heffen om bepaalde volkszaken te financieren etc?

Het gaat om de definitie van roof. En je gebruikt hiervoor als ingang 'belasting'. Maar voor hetzelfde geld ging dit topic over: 'ik rijd te hard, krijg een bekeuring, is dat roof?'

Semantische discussies zijn nooit vruchtbare discussies.
Maak de discussie dan interessanter. Ik heb geen enkel probleem met een subtiele vorm van topic-kaping.

Zolang het maar wel over ongeveer hetzelfde onderwerp gaat. Als jij de discussie naar een hoger niveau kunt tillen, doe je ding ! ^O^
pi_129054411
Voor een helder statistisch betoog van de slachtoffers van geweld in historisch perspectief is the better Angels of our nature van Steven Pinker wel een aanrader. Ook the world until yesterday van Jared Diamond beschrijft aardig de verschillen tussen volkeren zonder overheid en die met een overheid. In het laatste geval ligt het percentage dodelijk slachtoffers van de totale bevolking ongeveer een factor vier lager.
pi_129054414
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Jij bekijkt alles enkel en alleen juridisch?

Belasting gaat op exact hetzelfde manier als roof, alleen heet het een belasting en de ander roof. Maar de basis is gewoon hetzelfde.
pi_129054431
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:28 schreef NomanIW het volgende:
gebeurt

[..]

Wie zegt dat het belastingsysteem daar als enige voor kan zorgen?
pi_129054469
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Monolith het volgende:
Voor een helder statistisch betoog van de slachtoffers van geweld in historisch perspectief is the better Angels of our nature van Steven Pinker wel een aanrader. Ook the world until yesterday van Jared Diamond beschrijft aardig de verschillen tussen volkeren zonder overheid en die met een overheid. In het laatste geval ligt het percentage dodelijk slachtoffers van de totale bevolking ongeveer een factor vier lager.
Interessant,

Al is dit natuurlijk niet een argument om de overheid de hemel in te prijzen.
pi_129054482
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij bekijkt alles enkel en alleen juridisch?

Belasting gaat op exact hetzelfde manier als roof, alleen heet het een belasting en de ander roof. Maar de basis is gewoon hetzelfde.
Lees je eigen OP nog eens goed. Jij bent degene die aankomt met de term juridisch. Ik corrigeer jouw onjuiste vaststelling slechts.
pi_129054485
[quote]1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:29 schreef NomanIW het volgende:

[..]

[/quote
Wie zegt dat een belastingsysteem als enige ervoor zorgt dat dit mogelijk is?
pi_129054526
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Interessant,

Al is dit natuurlijk niet een argument om de overheid de hemel in te prijzen.
Het was ook een reactie op de post van heiden over de horroreffecten van de overheid mbt oorlogen.
pi_129054532
Er is geen verschil tussen het betalen van 'pizzo' aan de maffia die er vervolgens voor zorgt dat inbrekers en winkeldieven , een baan als pooier en casino medewerker krijgen, en het betalen van belasting waarvan de staat de politie en gevangenissen betaald.
pi_129054534
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lees je eigen OP nog eens goed. Jij bent degene die aankomt met de term juridisch. Ik corrigeer jouw onjuiste vaststelling slechts.
Ahja.. verkeert geformuleerd inderdaad.

Roof en diefstal is dus strafbaar. Het is alleen niet strafbaar als de overheid het doet, en dan noemt men het voor het gemak maar belasting.
pi_129054562
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het was ook een reactie op de post van heiden over de horroreffecten van de overheid mbt oorlogen.
Ah, duidelijk.
pi_129054579
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Oorlogen zitten er juist niet bij. ;)

Dat had je geweten als je op de link had geklikt, of het geciteerde stukje had gelezen.
pi_129055073
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:53 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zeker niet!
Zeker wel. In bepaalde gevallen is het noodzakelijk.

Wat voor alternatief heb jij anders? Waarvan gaat met dan dingen betalen?
pi_129055412
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zeker wel. In bepaalde gevallen is het noodzakelijk.

Wat voor alternatief heb jij anders? Waarvan gaat met dan dingen betalen?
Op vrijwillige basis met andere mensen omgaan, zoals we in het dagelijks leven al doen?
pi_129056361
Geen belasting willen betalen zie ik als een vorm van 'rent-seeking', oftwel: wel willen profiteren van het werk van anderen zonder er zelf -op gelijk basis- aan bij te dragen. Sommigen zullen hun verantwoordelijkheid naar de samenleving kunnen dragen en vele anderen niet, belasting heft (mits goed ontworpen) deze scheefheid op.

In de VS is het geen belasting willen betalen een beetje doorgeslagen waardoor bijvoorbeeld alle inkomsten en uitgaven van de gemeente aan de bevolking voorgelegd moet worden. Wanneer die besluit dat de dienst openbare ruimte minder geld krijgt heeft de gemeente geen geld meer voor straatverlichting of het legen van vuilnisbakken in parken enz. enz. Nu zijn er dan wel weer mensen die een lantaarnpaal willen adopteren (bijv. een cheque naar de gemeente sturen waardoor het licht 3 maanden kan blijven branden). Dat klinkt mooi, iedereen kan vrijwillig geld geven aan de zaken die hij/zij persoonlijk belangrijk vindt. Maar het komt er in de praktijk op neer dat onder andere:
- zaken die geen direct effect voor (een deel van) de bevolking oplevert in de verdrukking komen
- wijken waar mensen het minder breed hebben er nog verder op achteruit gaan.

Mijns inziens (en sommige economische studies zijn het daarmee eens) werkt rent-seeking enorm bij aan het gat tussen arm en rijk, iets wat me geen vooruitgang lijkt.
pi_129056541
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:40 schreef cynicus het volgende:
Geen belasting willen betalen zie ik als een vorm van 'rent-seeking', oftwel: wel willen profiteren van het werk van anderen zonder er zelf -op gelijk basis- aan bij te dragen.
Totale doublespeak dit. Wat jij omschrijft is precies de 'publieke sector': parasiteren in plaats van iets bij te dragen.
pi_129057029
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Op vrijwillige basis met andere mensen omgaan, zoals we in het dagelijks leven al doen?
Heb jij door dat dit neer kan komen op dezelfde drogredenering als " belasting is democratisch gekozen"?
pi_129057052
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Heb jij door dat dit neer kan komen op dezelfde drogredenering als " belasting is democratisch gekozen"?
Hoe bedoel je?
pi_129057071
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:44 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Totale doublespeak dit. Wat jij omschrijft is precies de 'publieke sector': parasiteren in plaats van iets bij te dragen.
Huh?

Een waterschap zorgt niet voor droge voeten en dat ons aller stront gezuiverd wordt zodat onze leefomgeving geen stinkende zieke bende wordt? De gemeente onderhoudt de lokale infrastructuur niet, of zorgt niet voor zwakkeren in de samenleving, of haalt ons vuil op, voert ons stront af richting het waterschap?
De brandweer helpt niet bij het blussen of ongelukken?
De politie en rechters zorgen er niet voor dat we met z'n allen een ontzettende aso-maatschappij worden?
Bibliotheken hebben geen nut?
Enz.

Of je weet niet wat de publieke sector doet of je bent nog nat achter de oren...
pi_129057153
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Wat als de meerderheid van de bevolking nergens meer voor wilt betalen? Goed voor de economie en de maatschappij. ^O^
pi_129057241
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat als de meerderheid van de bevolking nergens meer voor wilt betalen? Goed voor de economie en de maatschappij. ^O^
Als je ergens niet voor wilt betalen, dan dwing je nu gewoon andere mensen dat te doen via de staat.

Als dat niet langer kan, kun je niet langer parasiteren.
pi_129057323
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Niemand heeft het over een wetteloze samenleving, alleen een samenleving zonder heersers,

[..]

20TH CENTURY DEMOCIDE
Wie gaat dan toezien op naleving van die wetten en hoe wordt dat gefinancierd?
pi_129057352
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:00 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als je ergens niet voor wilt betalen, dan dwing je nu gewoon andere mensen dat te doen via de staat.

Als dat niet langer kan, kun je niet langer parasiteren.
Het punt is is dat dwang misschien wel nodig is om een fatsoenlijke maatschappij te krijgen.

Als wij namelijk iedereen op vrijwillige basis laten betalen. Dan kan dat best wel eens negatieve gevolgen hebben. Stel nu dat niemand meer wilt betalen voor ouderen-zorg? Wat dan?
pi_129057430
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wie zegt dat het belastingsysteem daar als enige voor kan zorgen?
Oh het kan zeker anders, maar ik ben liever slaaf van een overheid dan slaaf van kapitaalconcentraties. Either way, iemand zal boven de partijen moeten staan.
pi_129057545
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het punt is is dat dwang misschien wel nodig is om een fatsoenlijke maatschappij te krijgen.
Zoiets kroms heb ik nog nooit gelezen. _O-

quote:
Als wij namelijk iedereen op vrijwillige basis laten betalen. Dan kan dat best wel eens negatieve gevolgen hebben. Stel nu dat niemand meer wilt betalen voor ouderen-zorg? Wat dan?
Ten eerste wordt dat veel goedkoper in een vrije markt, ten tweede vinden mensen het heel erg belangrijk dat ouderen goede zorg hebben, en ten derde als je niet je hele leven kaalgeplukt wordt kun je gewoon zelf sparen voor je oude dag. ^O^

quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:04 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Oh het kan zeker anders, maar ik ben liever slaaf van een overheid dan slaaf van kapitaalconcentraties. Either way, iemand zal boven de partijen moeten staan.
En waar gaan we die engelen vandaan halen dan? En wie houdt die dan weer in de gaten?
pi_129057599
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef arjan1212 het volgende:
Er is geen verschil tussen het betalen van 'pizzo' aan de maffia die er vervolgens voor zorgt dat inbrekers en winkeldieven , een baan als pooier en casino medewerker krijgen, en het betalen van belasting waarvan de staat de politie en gevangenissen betaald.
Daar hebben we de moderne democratie voor uitgevonden. Er is enige invloed uit te oefenen. Maar je ziet wel dat overheden in deze tijd van mondialisering ondergraven worden door het internationale bedrijfsleven.

Als dat doorzet kun je het net zo goed anders doen vind ik.
pi_129057619
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

[..]

Ten eerste wordt dat veel goedkoper in een vrije markt, ten tweede vinden mensen het heel erg belangrijk dat ouderen goede zorg hebben, en ten derde als je niet je hele leven kaalgeplukt wordt kun je gewoon zelf sparen voor je oude dag. ^O^

[..]

En waar gaan we die engelen vandaan halen dan? En wie houdt die dan weer in de gaten?
Engelen? Wut?

Jij gelooft echt dat mensen spontaan in harmonie zullen leven he? :D

Goeie!
pi_129057634
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:09 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Engelen? Wut?
'Boven de partijen staan'?
pi_129057666
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

[..]

[..]

1: Het is inderdaad goedkoper in een vrije markt.

2: Dat is irrelevant, het was dan ook een hypothese om iets duidelijk te maken.

3: Dat leegplukken valt ook wel weer mee. Mensen zouden echt geen miljonair zijn als ze geen belasting zouden betalen.
pi_129057679
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Volgens mij hetzelfde als die oudere zouden zeggen we hebben die kinderen gekregen kijk maar hoe je het regeld staat ik draai er niet voor op.
pi_129057712
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

2: Dat is irrelevant, het was dan ook een hypothese om iets duidelijk te maken.

3: Dat leegplukken valt ook wel weer mee. Mensen zouden echt geen miljonair zijn als ze geen belasting zouden betalen.
Als je niet je hele leven de helft van je inkomen kwijt bent, en er geen inflatie zou zijn maar deflatie zoals in een vrije markt het geval is, kun je echt wel een hoop bij elkaar sparen. In elk geval door mensen te dwingen ontstaat er niet ineens meer welvaart, integendeel.
pi_129057716
quote:
12s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:49 schreef Tja..1986 het volgende:
En wie bepaald dat de grond waarop je loopt van diegene die diegene is waaraan jij belasting betaald? In principe is iedereen met niks geboren. De wereld is van iedereen ;)
pi_129057728
quote:

[..]

Engelen? Wut?

Goeie!
Waarom is dat niet mogelijk?
pi_129057733
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

'Boven de partijen staan'?
Ja. Wie poogt te garanderen dat ik en mn legertje ongelikte beren 's nachts niet je dorp platbranden, je vrouwen en dochters zwangerverkrachten, je mannen doden en je poet jatten?
pi_129057751
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Volgens mij hetzelfde als die oudere zouden zeggen we hebben die kinderen gekregen kijk maar hoe je het regeld staat ik draai er niet voor op.
Ouderen mogen dus de tyfus krijgen.

Gewoon direct en eerlijk wezen graag..
pi_129057758
quote:

[..]

Engelen? Wut?

Goeie!
Nou, er zal altijd fraude en diefstal en geweld bestaan, maar daarom hoef je het nog niet te institutionaliseren. :*
pi_129057776
quote:

Deze post _O_
pi_129057782
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als je niet je hele leven de helft van je inkomen kwijt bent, en er geen inflatie zou zijn maar deflatie zoals in een vrije markt het geval is, kun je echt wel een hoop bij elkaar sparen. In elk geval door mensen te dwingen ontstaat er niet ineens meer welvaart, integendeel.
Heb je hier soms ook betrouwbare bronnen voor?
pi_129057791
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Ja. Wie poogt te garanderen dat ik en mn legertje ongelikte beren 's nachts niet je dorp platbranden, je vrouwen en dochters zwangerverkrachten, je mannen doden en je poet jatten?
De kans wordt in elk geval niet kleiner als we een instituut hebben waar we alle wapens concentreren zodat psychopaten zich daar vervolgens uit kunnen leven.
pi_129057805
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Heb je hier soms ook betrouwbare bronnen voor?
Ironisch of?
pi_129057824
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:14 schreef theunderdog het volgende:

Als je niet je hele leven de helft van je inkomen kwijt bent, en er geen inflatie zou zijn maar deflatie zoals in een vrije markt het geval is, kun je echt wel een hoop bij elkaar sparen. In elk geval door mensen te dwingen ontstaat er niet ineens meer welvaart, integende
Verdiep je eens in de economische geschiedenis.
pi_129057846
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Verdiep je eens in de economische geschiedenis.
Tja.. zo ken ik er nog wel een paar.

Economie is geen exacte wetenschap.. Heb je nu een bron voor je beweringen of niet?
pi_129057857
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Alleen als die markt echt vrij is en geen monopolie want die drijft de prijs op wanneer er geen toezichthouder is. Laat gezondheidszorg nou typisch zo'n monopoliegevoelige markt zijn net als energie en openbaar vervoer.
pi_129057860
quote:

[..]

Onze voorouders hebben dit gedaan. Althans, zou me niet verbazen als dit er langzaam doorgegooid werd net als het kwartje van Kok en de 21% btw :')
pi_129057881
Ik heb het idee dat dit topic nogal afdrijft.
pi_129057887
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:16 schreef cynicus het volgende:

[..]

Alleen als die markt echt vrij is en geen monopolie want die drijft de prijs op wanneer er geen toezichthouder is. Laat gezondheidszorg nou typisch zo'n monopoliegevoelige markt zijn net als energie en openbaar vervoer.
Waarom is gezondheidszorg een monopoliegevoelige markt?
pi_129057911
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:17 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik heb het idee dat dit topic nogal afdrijft.
Valt reuze mee.
pi_129057929
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Tja.. zo ken ik er nog wel een paar.

Economie is geen exacte wetenschap.. Heb je nu een bron voor je beweringen of niet?
Een bron voor het feit dat als niet de helft van je geld wordt afgepakt, je dan meer over hebt?

Of een bron voor het feit dat inflatie veroorzaakt wordt door de overheid, die een mopolie heeft op geld? _O-
pi_129057985
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nou, er zal altijd fraude en diefstal en geweld bestaan, maar daarom hoef je het nog niet te institutionaliseren. :*
Je hebt gewoon geen flauwe notie van wetteloosheid. Zoveel is duidelijk.

Als je werkelijk denkt dat het vanzelf wel goed komt en dat het maar een bijzaak is, raad ik je aan je eens te verdiepen in wat er gebeurt in gebieden waar het centraal gezag daadwerkelijk is weggevallen.
pi_129057986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:16 schreef cynicus het volgende:

[..]

Een markt is alleen vrij zonder zoiets als een toezichthouder. Als er geen staatsbemoeienis is, kan er ook geen structureel monopolie ontstaan.

In het theoretische geval dat dit wel zou gebeuren, zijn we weer terug bij af, want nu is er ook een monopolie.

Je pleit dus voor een monopolie ter voorkoming van een monopolie. :')

Voor dit soort onzin is echt jarenlange indoctrinatie nodig op staatsscholen, anders zou niemand hier intrappen. :D
pi_129058046
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Een volledig vrije markt is een utopie, aangezien die zichzelf op den duur opeet. Wellicht dat zoiets zou kunnen als we weer bij nul beginnen. Maar gezien de belangen die spelen, zelfs dan niet.
pi_129058056
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Valt reuze mee.
Het is nu meer libertariërtje bashen dan dat er nog enigszins inhoudelijk op de aanvankelijke stelling wordt in gegaan.
pi_129058100
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:22 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Een volledig vrije markt is een utopie, aangezien die zichzelf op den duur opeet. Wellicht dat zoiets zou kunnen als we weer bij nul beginnen. Maar gezien de belangen die spelen, zelfs dan niet.
Zichzelf op den duur opeet? Wat is dat nu weer voor een holle frase?
pi_129058104
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Aan de uitvoerende kant:
Je hebt een vertrouwensband met een huisarts, veel mensen vinden het dus niet fijn om elk jaar een nieuwe goedkopere huisarts uit te zoeken. Tandarts idem. Dat blijkt nu al wel uit de jaarcijfers. Bovendien, als er al heftige concurrentie zou zijn dan vraag ik me af of het wel zo verstandig is om een tandarts aan het werk te zetten die je net afgeknepen hebt. Een extra gaatje is zo gemaakt voor wat extra inkomsten. Gaan we om die paar centjes er nou echt mee op vooruit?

Aan de verzekerings kant:
In Nederland zijn bijna alle verzekeringen zijn in handen van twee bedrijven. Als er geen overheid is om eerlijke concurrentie te bewaken dan is cartelvorming, en dus hogere prijzen, een groot risico.

Voorbeelden te over voor markten met monopolies die niet werken als er geen toezicht gehouden wordt.
pi_129058118
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:20 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Een markt is alleen vrij zonder zoiets als een toezichthouder. Als er geen staatsbemoeienis is, kan er ook geen structureel monopolie ontstaan.
Wie het geld heeft kan andere partijen opkopen, hetgeen meer geld genereert, hetgeen het proces versnelt.
pi_129058149
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:24 schreef cynicus het volgende:

[..]

Aan de uitvoerende kant:
Je hebt een vertrouwensband met een huisarts, veel mensen vinden het dus niet fijn om elk jaar een nieuwe goedkopere huisarts uit te zoeken. Tandarts idem. Dat blijkt nu al wel uit de jaarcijfers. Bovendien, als er al heftige concurrentie zou zijn dan vraag ik me af of het wel zo verstandig is om een tandarts aan het werk te zetten die je net afgeknepen hebt. Een extra gaatje is zo gemaakt voor wat extra inkomsten. Gaan we om die paar centjes er nou echt mee op vooruit?

In Nederland zijn bijna alle verzekeringen zijn in handen van twee bedrijven. Als er geen overheid is om eerlijke concurrentie te bewaken dan is cartelvorming, en dus hogere prijzen, een groot risico.

Voorbeelden te over voor markten met monopolies die niet werken als er geen toezicht gehouden wordt.
_O-

De overheid heeft dit kartel juist gecreëerd en houdt het in stand.

Verder: wel eens gehoord van ooglaserbehandelingen?
pi_129058163
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:24 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Wie het geld heeft kan andere partijen opkopen, hetgeen meer geld genereert, hetgeen het proces versnelt.
Dan wordt het juist steeds lucratiever om je op die markt te begeven. ^O^

Maar stel je voor inderdaad dat er uiteindelijk maar 1 partij overblijft die kan vragen wat hij wil en dat je geen keus meer hebt om er zaken mee te doen.

O wacht, dat hebben we nu.
pi_129058173
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:20 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wat een onzin. Kijk, ik kan het ook :)

quote:
Voor dit soort onzin is echt jarenlange free-market indoctrinatie nodig op staatsscholen, anders zou niemand hier intrappen. :D
pi_129058192
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:26 schreef cynicus het volgende:

[..]

Wat een onzin.

[..]

_O-
pi_129058201
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:24 schreef cynicus het volgende:

[..]

Aan de uitvoerende kant:

Je word niet verplicht om de goedkoopste te kiezen. Er zullen allemaal andere factoren meewegen. Als jij liever bij je oude huisarts blijft en bereid bent af te zien van de goedkopere concurrent kan dat prima.

Als je het over zorgverzekeringen hebt is het gewoonweg niet waar. Daarbij is het in een volledig vrije markt gemakkelijk om, indien een bedrijf zichzelf boven de markt prijst, in het gat te springen.
pi_129058256
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:24 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Lekker geld verdienen dan toch? Bedrijfje oprichten in dezelfde markt, op laten kopen met winst. Ad infinitum.
pi_129058411
Het enige argument dat je tegen monopolievorming zou kunnen inbrengen is dat het door middel van schaalvoordelen onmogelijk wordt voor eventuele andere partijen om op concurrerend prijsniveau toe te treden tot de markt. Maar daar heb je als consument enkele baat bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 20:33:03 ]
pi_129058443
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:25 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dan wordt het juist steeds lucratiever om je op die markt te begeven. ^O^

Maar stel je voor inderdaad dat er uiteindelijk maar 1 partij overblijft die kan vragen wat hij wil en dat je geen keus meer hebt om er zaken mee te doen.

O wacht, dat hebben we nu.
Dan wordt het steeds lucratiever? Dan is er geen vrije markt meer :')

Een volledig vrije markt kan zichzelf niet in stand houden. Wanneer houden de marktliberalen eens op het lijk van Adam Smith te verkrachten?
pi_129058477
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:28 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Lekker geld verdienen dan toch? Bedrijfje oprichten in dezelfde markt, op laten kopen met winst. Ad infinitum.
En weg is je vrije markt. Hallo monopolie.
pi_129058516
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:33 schreef NomanIW het volgende:

[..]

Dan wordt het steeds lucratiever?
Ja, je kunt een bedrijf beginnen in die markt en het laten opkopen en een hoge prijs vragen. Het grotere bedrijf kan niet eindeloos blijven kopen. :')
pi_129058525
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:26 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]
Als je het over zorgverzekeringen hebt is het gewoonweg niet waar. Daarbij is het in een volledig vrije markt gemakkelijk om, indien een bedrijf zichzelf boven de markt prijst, in het gat te springen.
Dat gaat dus helemaal niet zo makkelijk: nog zonder klanten (en dus geen enkel onderhandelingsvoordeel) met elk ziekenhuis en elke huisarts een contract afsluiten waarmee je voordeliger bent dan de bestaande grootmachten.

Het is heel simpel om te roepen dat een markt met een monopolie kennelijk niet vrij genoeg is, maar dat gaat voorbij aan de realiteit dat het op sommige markten heel moeilijk is om uberhaupt binnen te komen.

Hetzelfde geldt voor openbaar vervoer: in een geheel vrije markt moet een nieuwe partij eerst een compleet spoor aanleggen, liefst een heel netwerk. Even een tweedehands treintje op de kop tikken en goedkoper dan de NS dezelfde dienst leveren is er in een vrije markt niet bij.
pi_129058593
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:35 schreef cynicus het volgende:

[..]

Dat gaat dus helemaal niet zo makkelijk: nog zonder klanten (en dus geen enkel onderhandelingsvoordeel) met elk ziekenhuis en elke huisarts een contract afsluiten waarmee je voordeliger bent dan de bestaande grootmachten.

Het is heel simpel om te roepen dat een markt met een monopolie kennelijk niet vrij genoeg is, maar dat gaat voorbij aan de realiteit dat het op sommige markten heel moeilijk is om uberhaupt binnen te komen.

Hetzelfde geldt voor openbaar vervoer: in een geheel vrije markt moet een nieuwe partij eerst een compleet spoor aanleggen, liefst een heel netwerk. Even een tweedehands treintje op de kop tikken en goedkoper dan de NS dezelfde dienst leveren is er in een vrije markt niet bij.
Drie keer raden wat daar de voornaamste reden van is?

Even een mobiel netwerk aanleggen doe je ook niet zomaar. Toch is daar wel degelijk concurrentie.

Auto's maken doe je ook niet zomaar.
pi_129058599
quote:

[..]

Of kartelvorming.
pi_129058641
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Of kartelvorming.
Maakt het ook des te aantrekkelijker om je op die markt te begeven. Hoge winstmarges leiden tot meer aanbod en een correctie in de prijzen.
pi_129058648
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:35 schreef cynicus het volgende:

[..]

Als de nieuwe toetreder niet goedkoper of efficiënter is dan de huidige aanbieder, wat is dan het probleem?
pi_129058687
quote:

[..]

Zoals eerder gezegd: wat is het probleem met één efficiënte en goedkoper aanbieder? Waarom zou je kunstmatig andere, minder efficiënte en duurdere ondernemingen in een markt houden? Voor de consument is het toch alleen maar voordelig?
pi_129058704
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Drie keer raden wat daar de voornaamste reden van is?

Even een mobiel netwerk aanleggen doe je ook niet zomaar. Toch is daar wel degelijk concurrentie.
Als marktwaakhonden niet in zouden grijpen was die concurrentie er al niet meer. Ook in de telecom consolideert alles zich tot enkele hele grote bedrijven: weg concurrentie.

quote:
Auto's maken doe je ook niet zomaar.
Idem. In de VS waren ooit ruim 30 autofabrikanten, nu nog maar 2 (3 als je Tesla meeneemt). Allemaal overgenomen door de grote twee: weg concurrentie.

Ga door :)
pi_129058785
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:38 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Maakt het ook des te aantrekkelijker om je op die markt te begeven. Hoge winstmarges leiden tot meer aanbod en een correctie in de prijzen.
Dit werkt uitstekend in eenvoudige markten. Wanneer het complexe producten betreft, wordt het al een stuk lastiger om 'even die markt' te betreden.

Je theorie snijdt tot op zekere hoogte zeker hout. Echter, ik denk dat de wens in jouw geval de vader is van de gedachte. Dat alles op z'n plaats valt wanneer we markten compleet dereguleren en belasting opheffen, neigt richting utopisch denken.
pi_129058845
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:39 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd: wat is het probleem met één efficiënte en goedkoper aanbieder? Waarom zou je kunstmatig andere, minder efficiënte en duurdere ondernemingen in een markt houden? Voor de consument is het toch alleen maar voordelig?
Jee, kun je niet zelf bedenken wat daar nadelen van zouden kunnen zijn? Los van het financiele verhaal?
pi_129058869
We hebben niet voor niets een NMa, die erop toeziet dat bedrijven niet een te groot marktaandeel veroveren.
pi_129058877
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:39 schreef cynicus het volgende:

[..]

Als marktwaakhonden niet in zouden grijpen was die concurrentie er al niet meer. Ook in de telecom consolideert alles zich tot enkele hele grote bedrijven: weg concurrentie.

[..]

Idem. In de VS waren ooit ruim 30 autofabrikanten, nu nog maar 2 (3 als je Tesla meeneemt). Allemaal overgenomen door de grote twee: weg concurrentie.

Ga door :)
We hebben het over een vrije markt. Daar is natuurlijk nu absoluut geen sprake van!

Verder, het idee dat je ambtenaren en externe controle nodig hebt om concurrentie te waarborgen is waanzin. Historisch gezien is heel veel van dat soort regelgeving en controle juist voortgekomen uit grote spelers op de markt die concurrentie willen bemoeilijken.
pi_129058882
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:43 schreef cynicus het volgende:

[..]

Jee, kun je niet zelf bedenken wat daar nadelen van zouden kunnen zijn? Los van het financiele verhaal?
Nee. Leg mij maar eens uit wat voor consumenten het probleem is met één efficiënte en goedkope aanbieder.
pi_129058902
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:44 schreef KoosVogels het volgende:
We hebben niet voor niets een NMa, die erop toeziet dat bedrijven niet een te groot marktaandeel veroveren.
Lekkere drogreden.
pi_129058903
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit werkt uitstekend in eenvoudige markten. Wanneer het complexe producten betreft, wordt het al een stuk lastiger om 'even die markt' te betreden.

Je theorie snijdt tot op zekere hoogte zeker hout. Echter, ik denk dat de wens in jouw geval de vader is van de gedachte. Dat alles op z'n plaats valt wanneer we markten compleet dereguleren en belasting opheffen, neigt richting utopisch denken.
Dat het beter wordt als je geweld gebruikt, lijkt me daar eerder een voorbeeld van.

Het is trouwens niet mijn theorie maar de economische realiteit.
pi_129058904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:44 schreef KoosVogels het volgende:
NMa = publieke sector = geen nut (volgens heiden6)
pi_129058943
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef cynicus het volgende:

[..]

Je zal geen enkele libertariër horen zeggen dat overheidstaken per definitie geen nut hebben.
pi_129058948
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef cynicus het volgende:

[..]

Richt alleen maar schade aan, marktverstoring en geldverspilling.
pi_129058989
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:44 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Lekkere drogreden.
Granted. Echter is een dergelijk instituut natuurlijk met een reden in het leven geroepen. En neen, niet enkel om ondernemers dwars te zitten.

Beetje nadenken en je begrijpt waarom.
pi_129058994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Je zal geen enkele libertariër horen zeggen dat overheidstaken per definitie geen nut hebben.
Het gaat ook helemaal niet om specifieke taken, maar om de vraag of je mensen mag dwingen ergens aan mee te doen of voor te betalen.

Mensen die denken dat een libertariër een hekel heeft aan de brandweer, omdat de brandweer nu onderdeel van de overheid is, die hebben er weinig van begrepen zeg maar. :')
pi_129059013
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat het beter wordt als je geweld gebruikt, lijkt me daar eerder een voorbeeld van.

Free market fundamentalisme faalt net zo hard als het communisme, dat is de economische realiteit.

Wat doe je in een vrije markt waar geen regulering is door de overheid met afval? Het verleden geeft je het antwoord....
pi_129059017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Geweld? Wat?
pi_129059018
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Granted. Echter is een dergelijk instituut natuurlijk met een reden in het leven geroepen. En neen, niet enkel om ondernemers dwars te zitten.

Om bureaucraten aan het werk te houden en controle uit te kunnen oefenen.
pi_129059057
Overigens kun je nauwelijks spreken van een economische realiteit. Economie is immers alles behalve een exacte wetenschap.
pi_129059064
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geweld? Wat?
quote:
Dat alles op z'n plaats valt wanneer we markten compleet dereguleren en belasting opheffen
Volgens jou is het beter om geweld te gebruiken (reguleren en belasting heffen), volgens mij komt daar niets positiefs uit.
pi_129059101
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Vecht die discussie maar met heiden6 uit. Je hebt mij het woord liberarier niet in de mond horen nemen.
pi_129059108
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:48 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kun je nauwelijks spreken van een economische realiteit. Economie is immers alles behalve een exacte wetenschap.
Dat klopt, maar er zijn wel bepaalde basisprincipes en met logica kom je een heel eind.
pi_129059129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:48 schreef heiden6 het volgende:

[..]

[..]

Volgens jou is het beter om geweld te gebruiken (reguleren en belasting heffen), volgens mij komt daar niets positiefs uit.
Ik versta iets anders onder geweld. Maar ik vrees dat wij op compleet andere golflengtes opereren.

Affijn, ik ga een biertje drinken.
pi_129059166
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:49 schreef KoosVogels het volgende:
ositiefs uit.
Ik versta iets anders onder geweld. Maar ik vrees dat wij op compleet andere golflengtes opereren.
Jij hanteert gewoon je eigen definities van woorden, dan zijn we inderdaad snel uitgepraat.

quote:
Affijn, ik ga een biertje drin
Lust ik ook al niet, maar proost. ;)
pi_129059240
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:49 schreef cynicus het volgende:

[..]

Vecht die discussie maar met heiden6 uit. Je hebt mij het woord liberarier niet in de mond horen nemen.
Je manier van redeneren leek dat in deze context te suggereren. Overigens heb je nog niet uitgelegd wat voor de consument nadelig zou zijn aan één efficiënte en goedkope aanbieder.
pi_129059300
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het vechten tegen monopolievorming is volgens mij meerdere stappen te vroeg voor daadwerkelijk misbruik van een eventuele machtspositie. En zoals ik eerder heb betoogd is er in feite niets mis met één efficiënte, goedkope aanbieder.
pi_129059481
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:53 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Het vechten tegen monopolievorming is volgens mij meerdere stappen te vroeg voor daadwerkelijk misbruik van een eventuele machtspositie. En zoals ik eerder heb betoogd is er in feite niets mis met één efficiënte, goedkope aanbieder.
Los daarvan, is het optuigen van een monopolie om te voorkomen dat er een monopolie ontstaat krankjorum.
pi_129059595
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Los daarvan, is het optuigen van een monopolie om te voorkomen dat er een monopolie ontstaat krankjorum.
Bedoel je nu de monopoliepositie van de NMa?
pi_129059719
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:59 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Bedoel je nu de monopoliepositie van de NMa?
Van de overheid in het algemeen, maar het ging eerder over de zorg bijvoorbeeld. We kunnen echt geen vrije markt hebben want straks krijgen we nog een monopolie. 8)7
pi_129059757
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:52 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Je manier van redeneren leek dat in deze context te suggereren. Overigens heb je nog niet uitgelegd wat voor de consument nadelig zou zijn aan één efficiënte en goedkope aanbieder.
Ok, gemist, draadjes lopen doorelkaar...

Onderandere:
- Beperking van keus (als bijv. AMD wegvalt bepaald Intel hoe snel de chip technologie gaat verlopen en welke kant die opgaat).
- Verslechtering van de dienst (een verzekeraar zal eisen dat je voor elke andere ingreep naar een ander ziekenhuis gaat i.p.v. de dichtstbijzijnde)

Maar ook hogere prijzen (bedrijven als SAP, Oracle e.d. vragen de hoofdprijs voor hun database producten). Dat een monopolie goedkoper is omdat het door schaalgrootte goedkoper kan opereren is een free-market sprookje. De praktijk leert dat als een bedrijf een hoge prijs kan vragen omdat er geen concurrent is, dat deze dit ook zal doen.

Als een nieuwe Wal-Mart ergens geopend wordt gaat het eerst de lokale kleine ondernemers kapot concurreren met lage prijzen en daarna moet de klant zijn spullen bij Wal-Mart halen en gaat de prijs omhoog.

Een bedrijf is bedoeld om geld te verdienen, niet om filantropisch te doen.
pi_129059763
Dit zie ik toevallig net:

quote:
Google moet meer aanpassingen in z'n zoekmachine doen om onder een boete van de Europese Commissie uit te komen. Dat zegt eurocommissaris Joaquin Almunia die over mededinging gaat.

Google beloofde in april z'n zoekmachine aan te passen om concurrenten een eerlijke kans te geven. Zo kregen gebruikers onder meer vaker links van concurrerende sites te zien. Ook werd er een duidelijker onderscheid gemaakt tussen zoekresultaten van Google's eigen diensten en die van concurrenten.

Getest
Concurrenten van Google, waaronder Microsoft, hebben de aanpassingen getest, maar ze zijn niet tevreden.

Ze zeggen dat mensen nog te veel naar de producten van Google worden geleid en niet naar sites van concurrenten. Daarnaast zouden de aanpassingen mensen juist in verwarring brengen.

Betere voorstellen
De Europese Commissie verwacht nu dat Google met betere voorstellen komt.

Europa doet al meer dan 3 jaar onderzoek naar Google.
http://nos.nl/artikel/530517-concurrenten-keuren-google-af.html

Je verzint het gewoon niet. |:( |:( |:(
pi_129059880
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:03 schreef cynicus het volgende:

[..]

Onderandere:
- Beperking van keus (als bijv. AMD wegvalt bepaald Intel hoe snel de chip technologie gaat verlopen en welke kant die opgaat).
- Verslechtering van de dienst (een verzekeraar zal eisen dat je voor elke andere ingreep naar een ander ziekenhuis gaat i.p.v. de dichtstbijzijnde)

Maar ook hogere prijzen (bedrijven als SAP, Oracle e.d. vragen de hoofdprijs voor hun database producten). Dat een monopolie goedkoper is omdat het door schaalgrootte goedkoper kan opereren is een free-market sprookje. De praktijk leert dat als een bedrijf een hoge prijs kan vragen omdat er geen concurrent is, dat deze dit ook zal doen.

Een bedrijf heeft toch de keuze andere software te gebruiken? Blijkbaar vinden bedrijven het toch veel geld waard.

Wat je verder zegt over schaalgrootte lijkt me eerder een socialistisch sprookje.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:10:27 #207
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129060081
Nee, belasting is het abonneegeld voor de Nederlandse samenleving.
pi_129060219
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:05 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Een bedrijf heeft toch de keuze andere software te gebruiken? Blijkbaar vinden bedrijven het toch veel geld waard.
Dat is wat anders. Het ging erom dat er beweerd werd dat monopolies goedkopere producten op zou leveren. Dit was een voorbeeld dat aangeeft dat die bewering niet op de realiteit gestoeld is.

quote:
Wat je verder zegt over schaalgrootte lijkt me eerder een socialistisch sprookje.
Oh? Ik dacht dat het een free-market sprookje was, want pokkelmans was degene die beweerde dat schaalgrootte automatisch goedkopere producten zou leveren....
pi_129060388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:13 schreef cynicus het volgende:

[..]

Dat is wat anders. Het ging erom dat er beweerd werd dat monopolies goedkopere producten op zou leveren. Dit was een voorbeeld dat aangeeft dat die bewering niet op de realiteit gestoeld is.

[..]

Oh? Ik dacht dat het een free-market sprookje was, want pokkelmans was degene die beweerde dat schaalgrootte automatisch goedkopere producten zou leveren....
Je maakt er nu iets heel anders van, dit is niet wat er werd gezegd.
pi_129060611
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:03 schreef cynicus het volgende:

[..]

Onderandere:

Als een nieuwe Wal-Mart ergens geopend wordt gaat het eerst de lokale kleine ondernemers kapot concurreren met lage prijzen en daarna moet de klant zijn spullen bij Wal-Mart halen en gaat de prijs omhoog.

Een bedrijf is bedoeld om geld te verdienen, niet om filantropisch te doen.
Maar dan ga je er vanuit dat er per definitie misbruik wordt gemaakt van een monopoliepositie. Indien een bedrijf zich producten of diensten boven een marktconforme waarde in de markt zit zal er ongetwijfeld vroeg of laat een slimme investeerder opstaan die een gat in de markt zit. Door zichzelf boven de marktwaarde te prijzen zet een monopolist juist de deur open voor concurrentie. De monopolist heeft er baat bij om zich tegen marktwaarde aan te bieden. Daarbij is het natuurlijk ook goed mogelijk voor mensen die liever een kleine ondernemer steunen, om die kleine ondernemer te steunen. Kennelijk vinden mensen echter die paar cent verschil in prijs opwegen tegen het belang van die kleine ondernemer. Dat kun je het systeem niet verwijten.
pi_129060625
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je maakt er nu iets heel anders van, dit is niet wat er werd gezegd.
Niet? Nou ja....
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:39 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:53 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Het idee dat zonder een toezichthouder (overheid) een monopolie een efficiente en goedkope aanbieder zal zijn is heerlijk romantisch maar helaas niet realistisch. Of geef een voorbeeld waar dit wel zo is.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:24:43 #212
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_129060784
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:10 schreef Hexagon het volgende:
Nee, belasting is het abonneegeld voor de Nederlandse samenleving.
Of je abonnee wil zijn daar wordt niet om gevraagd. Verder is die stelling natuurlijk flauwekul. Er is in iedere tijd een kaste die zich verrijkt ten koste van de burger. De adel en de kerk hebben een lange tijd dat voorrecht gehad en nu is het het leger van ambtenaren. Omdat ze je er iets voor teruggeven (wat je eigenlijk helemaal niet wil hebben) zou het geen roof heten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_129061401
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:22 schreef cynicus het volgende:

[..]

Niet? Nou ja....

[..]

[..]

Het idee dat zonder een toezichthouder (overheid) een monopolie een efficiente en goedkope aanbieder zal zijn is heerlijk romantisch maar helaas niet realistisch. Of geef een voorbeeld waar dit wel zo is.
Er zijn helaas geen voorbeelden van een werkelijk vrije markt.

Wat economisch gezien misschien het dichtste bij een werkelijk vrije markt komt is de internationale drugsmarkt. Let wel dat ik het hier zuiver over de marktverdeling heb. Zaken als geweld en prijsopdrijving wegens illegaliteit daargelaten. Feit is wel dat deze markt vrijwel geheel buiten overheidscontrole om functioneert (of moet functioneren). De prijzen zijn, met alle repressieve overheidsmaatregelen meegerekend, concurrerend te noemen. Er is een grote verscheidenheid aan aanbieders. Substitutiegoederen doen uitstekend hun werk. Verkrijgbaarheid is wijdverspreid. En zoals gezegd: de enige manier voor een leverancier om zijn marktpositie te behouden of uit te bereiden is door kwalitatief goed spul te leveren voor concurrerende prijzen.

Zo, en nu maar wachten op mensen die roepen dat ik de huidige internationale drugsmarkt als voorbeeld wil nemen voor mijn utopische samenleving.
pi_129061852
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:21 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maar dan ga je er vanuit dat er per definitie misbruik wordt gemaakt van een monopoliepositie.
Maar natuurlijk! Elk bedrijf zal gek zijn om niet een zo hoog mogelijke prijs te vragen die nog net niet zijn eigen ruiten ingooit.

quote:
Indien een bedrijf zich producten of diensten boven een marktconforme waarde in de markt zit zal er ongetwijfeld vroeg of laat een slimme investeerder opstaan die een gat in de markt zit.
Akkoord dat is mogelijk. Een beetje strateeg gooit dan tijdelijk de prijzen even naar beneden totdat de nieuwkomer (die noodgedwongen een hoge cashburn heeft om tot hetzelfde nivo te komen als de monopolist) failliet is of deze wordt opgekocht. Deze dingen gebeuren nu al dagelijks en als er geen NMa achtige instantie is wordt het alleen maar erger.
quote:
Door zichzelf boven de marktwaarde te prijzen zet een monopolist juist de deur open voor concurrentie.
Dat is een ingecalculeerd risico. Net niet hoog genoeg om het anderen makkelijk te maken, zou mijn strategie zijn als ik directeur was. Sterker nog, in de VS mogen aandeelhouders het bestuur naar huis sturen als die naar hun mening niet genoeg doen om de winst te maximaliseren.
quote:
De monopolist heeft er baat bij om zich tegen marktwaarde aan te bieden.
Die 'marktwaarde' is alleen niet hetzelfde als 'efficient en goedkoop' maar de hoogste prijs die hij kan vragen zonder zijn positie kwijt te raken.
quote:
Daarbij is het natuurlijk ook goed mogelijk voor mensen die liever een kleine ondernemer steunen, om die kleine ondernemer te steunen. Kennelijk vinden mensen echter die paar cent verschil in prijs opwegen tegen het belang van die kleine ondernemer. Dat kun je het systeem niet verwijten.
Precies. Mensen zijn niet zo rationeel en hebben heel veel moeite om lange termijn beslissingen te nemen die tegengesteld zijn aan de korte termijn en daarmee snijden ze zich uiteindelijk in de vingers. Daarom werken extreme ideologische systemen als free-market en communisme in de praktijk niet.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:56:23 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129062330
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:24 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Of je abonnee wil zijn daar wordt niet om gevraagd. Verder is die stelling natuurlijk flauwekul. Er is in iedere tijd een kaste die zich verrijkt ten koste van de burger. De adel en de kerk hebben een lange tijd dat voorrecht gehad en nu is het het leger van ambtenaren. Omdat ze je er iets voor teruggeven (wat je eigenlijk helemaal niet wil hebben) zou het geen roof heten.
Je wordt door je ouders aangemeld. Vanaf je 18e kun je besluiten op te zeggen.

Overigens is een groot deel van je inkomsten ook grotendeels afhankelijk van collectief gefinancierde processen en infrastructuur. In die zin is het niet betalen van belasting gewoon parasiteren.
pi_129062462
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:37 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]
* verhaal over de prachtige free-market van de drugshandel *
Financieel werkt het prachtig voor diegenen met macht, vooral de grote monopolies (bijv. zij die een drugslijn in beheer hebben)

Nadelen, zonder overheidsregulering:
- Moorden zijn gewoon om concurrentie uit te schakelen
- Zwakkeren worden uitgebuit
- Chemisch afval wordt in de natuur gedumpt, drinkwatervoorziening is in gevaar.

Afval is overigens de achilleshiel van de free-market ideologie. Immers, als er toch geen regels zijn dump je die chemische troep toch stiekem ergens in het bos of de sloot? Geeft je een financieel/concurrentie voordeel ten opzichte van je concurrent die wel netjes betaald voor de verwerking.

De echte libertarier zal het ongetwijfeld met me eens zijn: jouw vrijheid strekt tot het de vrijheid van een ander in het gedrang brengt. Oftwel, jouw afval zal niet iemand anders tot last zijn, dus een echte libertarier zal pleiten voor nette afhandeling van zijn afval. Maar hoe ziet een free-market fundamentalist dat?
pi_129062607
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:46 schreef cynicus het volgende:

[..]

Maar natuurlijk! Elk bedrijf zal gek zijn om niet een zo hoog mogelijke prijs te vragen die nog net niet zijn eigen ruiten ingooit.

[..]
En zolang het niet té hoog wordt, is het niet aantrekkelijk voor een concurrent en mist de consument dus ook niets.

quote:
Akkoord dat is mogelijk. Een beetje strateeg gooit dan tijdelijk de prijzen even naar beneden totdat de nieuwkomer (die noodgedwongen een hoge cashburn heeft om tot hetzelfde nivo te komen als de monopolist) failliet is of deze wordt opgekocht. Deze dingen gebeuren nu al dagelijks en als er geen NMa achtige instantie is wordt het alleen maar erger.
Ja, maar nogmaals: daar heeft de consument geen last van. Ervanuitgaande dat zodra de prijzen van de monopolist weer een onacceptabel niveau hebben bereikt er wederom een uitdager opstaat.

quote:
[..]

Dat is een ingecalculeerd risico. Net niet hoog genoeg om het anderen makkelijk te maken, zou mijn strategie zijn als ik directeur was. Sterker nog, in de VS mogen aandeelhouders het bestuur naar huis sturen als die naar hun mening niet genoeg doen om de winst te maximaliseren.

[..]

Die 'marktwaarde' is alleen niet hetzelfde als 'efficient en goedkoop' maar de hoogste prijs die hij kan vragen zonder zijn positie kwijt te raken.

Zie bovenstaande.

quote:
[..]

Precies. Mensen zijn niet zo rationeel en hebben heel veel moeite om lange termijn beslissingen te nemen die tegengesteld zijn aan de korte termijn en daarmee snijden ze zich uiteindelijk in de vingers. Daarom werken extreme ideologische systemen als free-market en communisme in de praktijk niet.
Hoe meer staatsinvloed, hoe meer het wél rationele individu wordt benadeeld door de maatregelen die de irrationele meerderheid, die -naar jouw woorden- moeite heeft met het maken van langetermijnsbeslissingen die tegengesteld zijn aan de korte termijnbelangen.
pi_129062718
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:58 schreef cynicus het volgende:

Immers, als er toch geen regels zijn dump je die chemische troep toch stiekem ergens in het bos of de sloot?
Natuurlijk, want dat vindt de eigenaar van het bos of de sloot prima.

Juist het hele idee dat er zo veel gebieden zijn die 'publiek bezit' zijn, zorgt voor enorm veel problemen op milieugebied. Tragedy of the commons. ;)
pi_129062760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:46 schreef cynicus het volgende:

Natuurlijk, mensen zijn te dom en kortzichtig om een pensioen af te sluiten, daarom moet je ze laten stemmen over het pensioen van andere mensen. _O-
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:06:11 #220
379943 Paper_Tiger
pi_129062834
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je wordt door je ouders aangemeld. Vanaf je 18e kun je besluiten op te zeggen.

Overigens is een groot deel van je inkomsten ook grotendeels afhankelijk van collectief gefinancierde processen en infrastructuur. In die zin is het niet betalen van belasting gewoon parasiteren.
Het niet betalen van belasting moet natuurlijk hand in hand gaan met het wel betalen voor diensten waar je gebruik van wil maken. Ik ben tegen gedwongen collectiviteit. Wil ik rijden over de weg dan betaal ik daar voor. Staat mijn auto een jaar in de garage dan betaal ik niks.
pi_129062847
quote:

[..]

Financieel werkt het prachtig voor diegenen met macht, vooral de grote monopolies (bijv. zij die een drugslijn in beheer hebben)

- Chemisch afval wordt in de natuur gedumpt, drinkwatervoorziening is in gevaar.

Afval is overigens de achilleshiel van de free-market ideologie. Immers, als er toch geen regels zijn dump je die chemische troep toch stiekem ergens in het bos of de sloot? Geeft je een financieel/concurrentie voordeel ten opzichte van je concurrent die wel netjes betaald voor de verwerking.

De echte libertarier zal het ongetwijfeld met me eens zijn: jouw vrijheid strekt tot het de vrijheid van een ander in het gedrang brengt. Oftwel, jouw afval zal niet iemand anders tot last zijn, dus een echte libertarier zal pleiten voor nette afhandeling van zijn afval. Maar hoe ziet een free-market fundamentalist dat?
Zoals ik al probeerde aan te geven beoog ik met het voorbeeld van de internationale drugshandel enkel de marktverdeling omdat deze markt het dichtst bij de werkelijke vrije markt komt. De concurrentie met geweld uitschakelen is ongeacht de marktverdeling gewoon dom en irrelevant voor het punt dat ik wou maken.

Uitbuiting van zwakkeren komt enkel voor indien zij zich laten uitbuiten (immers, een privaatrechtelijke overeenkomst wordt gesloten door een aanbod en het accepteren daarvan).

De vraag die je in zo'n situatie moet stellen is, wil ik als consument producten kopen van een bedrijf dat (chemisch) afval dumpt? Het is niet zo dat er plots geen onderzoeksjournalisten, belangenstichtingen en gutmenschen meer zijn in een libertarische samenleving.
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:08:28 #222
379943 Paper_Tiger
pi_129062915
quote:

[..]

Die ziet het precies zo. Uiteindelijk zijn het de klanten van de vervuiler die ervoor zullen kiezen geen producten meer af te nemen. Zou jij producten kopen van een vervuiler?
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:10:07 #223
379943 Paper_Tiger
pi_129062981
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:06 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Zoals ik al probeerde aan te geven beoog ik met het voorbeeld van de internationale drugshandel enkel de marktverdeling omdat deze markt het dichtst bij de werkelijke vrije markt komt. De concurrentie met geweld uitschakelen is ongeacht de marktverdeling gewoon dom en irrelevant voor het punt dat ik wou maken.

Uitbuiting van zwakkeren komt enkel voor indien zij zich laten uitbuiten (immers, een privaatrechtelijke overeenkomst wordt gesloten door een aanbod en het accepteren daarvan).

De vraag die je in zo'n situatie moet stellen is, wil ik als consument producten kopen van een bedrijf dat (chemisch) afval dumpt? Het is niet zo dat er plots geen onderzoeksjournalisten, belangenstichtingen en gutmenschen meer zijn in een libertarische samenleving.
De drugshandel heeft niet met een vrije markt te maken maar dan ook niets. Tenzij je vrije markt associeert met wetteloosheid.
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:11:02 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129063026
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het niet betalen van belasting moet natuurlijk hand in hand gaan met het wel betalen voor diensten waar je gebruik van wil maken. Ik ben tegen gedwongen collectiviteit. Wil ik rijden over de weg dan betaal ik daar voor. Staat mijn auto een jaar in de garage dan betaal ik niks.
Ik heb er een speciaal topic voor geopend
POL / Geen belasting is diefstal
pi_129063029
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:10 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De drugshandel heeft niet met een vrije markt te maken maar dan ook niets. Tenzij je vrije markt associeert met wetteloosheid.
Het is de markt die wat mij betreft het dichtst bij een niet door de overheid gereguleerde markt komt, juist vanwege het illegale karakter.
pi_129063053
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:11 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Het is de markt die wat mij betreft het dichtst bij een niet door de overheid gereguleerde markt komt, juist vanwege het illegale karakter.
Hoewel je juist om diezelfde reden uiteraard ook het tegengestelde kan betogen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:24:30 #227
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129063585
Goed zal mijn andere topic toch maar hier in zetten

Mijn stelling is dat mensen die geen belasting willen betalen ordinaire profiteurs zijn

quote:
Op Fok! duiken te pas en te onpas libertariers op die lopen te huilen over belasting op hun verdiende centjes Want zij hebben zo had gewerkt en dan moeten ze een percentage afstaan, boehoehoe. Het zou diefstal zijn. Maar eigenlijk is het omgekeerde waar.

Het idee dat veel libertariers van zichzelf hebben is echter dat ze die inkomsten helemaal aan zichzelf te danken hebben. Dat is natuurlijk gewoon dikke onzin en grootheidswaanzin. De inkomsten van iemand zijn volkomen relatief en gebaseerd op vele factoren binnen de samenleving. Om die inkomsten te genereren is een persoon in Nederland afhankelijk van allerlei zaken die collectief gefinancieerd zijn. Om de belangrijkste te noemen. Men is afhankelijk van:
-Een relatief veilig en stabiel land
-Een relatief gezonde en goed opgeleide bevolking
-Een goede infrastructuur
-Een prettig leefbare samenleving

Natuurlijk moet de belasting niet te hoog zijn. Het eigen aandeel van de inkomsten mag zeker rijkelijk beloond worden en bovendien is het aantal taken dat collectief geregeld moet worden beperkt. Maar het idee dat men volledig recht zou moeten hebben op inkomsten over arbeid is gebaseerd op nonsens. Je hebt het niet voor 100% aan jezelf te danken. In een lans als Somalie hadden ze niet dergelijke inkomste kunnen genereren.

Als je het zo bekijkt kun je dus de wens om geen belasting te betalen zien als ordinair profiteergedrag.

woensdag 17 juli 2013 @ 22:25:39 #228
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_129063650
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:24 schreef Hexagon het volgende:

Mijn stelling is dat mensen die geen belasting willen betalen ordinaire profiteurs zijn

[..]

Dat klopt. Kijk maar naar de top van het bedrijfsleven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_129063730
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hoe wil je dat precies uitvoeren? In iedere straat een tolpoortje? Bij iedere lantaarnpaal een betaalpunt? Bepaalde zaken kunnen alleen collectief geregeld worden
pi_129063950
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:27 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Hoe wil je dat precies uitvoeren? In iedere straat een tolpoortje? Bij iedere lantaarnpaal een betaalpunt? Bepaalde zaken kunnen alleen collectief geregeld worden
Er zijn prima constructies mogelijk die gebruiksvriendelijk zijn en niet door de overheid geregeld zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de infrastructuur van het internet, waar allerlei verschillende private aanbieders actief op zijn, er geen centraal gezag is, en toch vrijwel iedereen gemakkelijk en tegen relatief lage kosten gebruik van kan maken.

Daarbij is er volgens mij ook geen bezwaar tegen het collectiviteit, maar de gedwongen aard van een hoop collectieve regelingen. Een Onderlinge Waarborgmaatschappij heeft bijvoorbeeld ook een collectief karakter, maar is volledig vrijwillig.
pi_129064270
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarom kan belasting niet op vrijwillige basis?
pi_129064597
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dan is het geen belasting meer hè?
pi_129064688
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:46 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dan is het geen belasting meer hè?
:')
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:49:21 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129064710
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Omdat dat geen levensvatbaar model is om een samenleving mee te runnen. Als iedereen zelf maar bepaalt of en hoeveel hij bijdraagt.
pi_129064749
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Vrijwillige belasting is een contradictio in terminis.
pi_129064779
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat dat geen levensvatbaar model is om een samenleving mee te runnen. Als iedereen zelf maar bepaalt of en hoeveel hij bijdraagt.
Waarom niet?

Belangrijke zaken daar willen de meeste mensen toch wel voor betalen. Juist omdat men anders geen samenleving kan opbouwen.
pi_129064796
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kijk hoeveel er jaarlijks aan "goede doelen" wordt geschonken.
pi_129064842
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:50 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Vrijwillige belasting is een contradictio in terminis.
Weet ik, foutje van mijn kant.
pi_129064847
Daarbij zijn er een hoop overheidstaken waar private ondernemingen gewoon geld voor zouden kunnen vragen indien zij die taak op zich zouden nemen. Infrastructuur, onderwijs...
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:52:36 #240
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129064858
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom niet?

Belangrijke zaken daar willen de meeste mensen toch wel voor betalen. Juist omdat men anders geen samenleving kan opbouwen.
Nou dat besef leeft bij lang niet iedereen. Een hoop denken er nog steeds dat ze alles aan zichzelf te danken hebben. Dus een hoop mensen zul je echt moeten dwingen om hun bijdrage te doen.
pi_129064912
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou dat besef leeft bij lang niet iedereen. Een hoop denken er nog steeds dat ze alles aan zichzelf te danken hebben. Dus een hoop mensen zul je echt moeten dwingen om hun bijdrage te doen.
'Hun bijdrage', hun bijdrage aan wat? Oeverloos gezwets dit. Laat mensen gewoon betalen voor de diensten en producten die ze afnemen in plaats van de kosten op andere mensen af te wentelen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:54:17 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129064932
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:52 schreef Pokkelmans het volgende:
Daarbij zijn er een hoop overheidstaken waar private ondernemingen gewoon geld voor zouden kunnen vragen indien zij die taak op zich zouden nemen. Infrastructuur, onderwijs...
Alleen zijn die zaken net iets te ingewikkeld om aan iets met een dergelijk simpele reden van bestaan zoals een bedrijf over te laten.
pi_129065012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:53 schreef heiden6 het volgende:

[..]

'Hun bijdrage', hun bijdrage aan wat? Oeverloos gezwets dit. Laat mensen gewoon betalen voor de diensten en producten die ze afnemen in plaats van de kosten op andere mensen af te wentelen.
Maar wat men wetenschappelijk onderzoek? Onderzoek naar bijvoorbeeld medicijnen worden ook gedaan met belastinggeld toch?
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:56:41 #244
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065037
quote:

[..]

Bijdragen aan het feit dat Nederland het land is dat het is en niet een land is als Jemen of Somalie. Op die basis is een groot dele van jouw inkomen gebaseerd.

Juist door geen belasting te betalen zou je kosten op anderen afwentelen.
pi_129065064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar wat men wetenschappelijk onderzoek? Onderzoek naar bijvoorbeeld medicijnen worden ook gedaan met belastinggeld toch?
Volgens mij vooral door de farmaceutische industrie, die daar ook gewoon een belang bij heeft.
pi_129065107
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:56 schreef Hexagon het volgende:

Juist door geen belasting te betalen zou je kosten op anderen afwentelen.
Je draait de zaken gewoon om, als iemand het er niet mee eens is dat hij bestolen wordt is hij zelf de parasiet, in plaats van degene die probeert te stelen en parasiteren.

Echt knap hoe mensen zichzelf dit soort dingen wijs kunnen maken. :)
pi_129065114
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Alleen zijn die zaken net iets te ingewikkeld om aan iets met een dergelijk simpele reden van bestaan zoals een bedrijf over te laten.
Waarom? Dat lijkt misschien zo omdat je dat nu zo gewend bent. Iemand postte een aantal pagina's terug een citaat over schoenen, dat de strekking had dat mensen al gauw denken dat iets een overheidstaak moet zijn omdat we dat zo gewend zijn. Waarom zou een private instelling de infrastructuur niet op zich kunnen nemen? Waarom zouden private onderwijssystemen niet werken? Wat is er zo ingewikkeld dat alleen de overheid een werkbaar systeem zou kunnen maken?
pi_129065116
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Volgens mij vooral door de farmaceutische industrie, die daar ook gewoon een belang bij heeft.
Ja, natuurlijk hebben die daar belang bij. Maar dat neemt niet weg dat de farmaceutische industrie ook heel nuttig is in verband met onderzoek naar medicijnen enz.

Dus hoe doe we dit zonder belastinggeld?
pi_129065196
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk hebben die daar belang bij. Maar dat neemt niet weg dat de farmaceutische industrie ook heel nuttig is in verband met onderzoek naar medicijnen enz.

We?
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:01:05 #250
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065228
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je draait de zaken gewoon om, als iemand het er niet mee eens is dat hij bestolen wordt is hij zelf de parasiet, in plaats van degene die probeert te stelen en parasiteren.

Echt knap hoe mensen zichzelf dit soort dingen wijs kunnen maken. :)
Inderdaad, want jij wordt helemaal niet bestolen. Aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat jij jouw hele salaris volledig aan je eigen inspanningen te danken hebt. Het netto deel is de beloning voor jouw inspanningen. De afdracht is voor de basis waarop je die inkomsten uberhaupt kon verwerven. Jij wilt dus wel de baten en niet de lasten. Dan ben je dus parasitair bezig inderdaad.
pi_129065283
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:00 schreef heiden6 het volgende:

[..]

We?
Uh?

Het onderzoek naar medicijnen is van groot collectief belang lijkt mij zo.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:02:12 #252
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065287
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Waarom? Dat lijkt misschien zo omdat je dat nu zo gewend bent. Iemand postte een aantal pagina's terug een citaat over schoenen, dat de strekking had dat mensen al gauw denken dat iets een overheidstaak moet zijn omdat we dat zo gewend zijn. Waarom zou een private instelling de infrastructuur niet op zich kunnen nemen? Waarom zouden private onderwijssystemen niet werken? Wat is er zo ingewikkeld dat alleen de overheid een werkbaar systeem zou kunnen maken?
Omdat een overheid een andere doelstelling nastreett.
pi_129065307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Volgens mij snap ik je vraag niet, of snap jij niet hoe de farmaceutische industrie werkt.

Zolang mensen willen betalen voor een middel waar zij baat bij hebben, loont het voor farmaceuten om die producten te ontwikkelen en te produceren. Daar is helemaal geen belastinggeld voor nodig.
pi_129065321
'de afdracht is de basis waarop je die inkomsten überhaupt kon verwerven'

ben je wel goed snik ? of kan je een uitgebreider antwoord geven wat je met die zin bedoeld?
pi_129065332
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Inderdaad, want jij wordt helemaal niet bestolen.
Jawel.

quote:
Aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat jij jouw hele salaris volledig aan je eigen inspanningen te danken hebt.
Hetgeen iemand mij vrijwillig betaalt, is wat er onderling is afgesproken als vergoeding voor mijn inspanningen.

quote:
Het netto deel is de beloning voor jouw inspanningen.
Nee, het gehele salaris.

quote:
De afdracht is voor de basis waarop je die inkomsten uberhaupt kon verwerven.
Nee, de afdracht is wat er van het salaris wordt afgepakt onder dwang.

quote:
Jij wilt dus wel de baten en niet de lasten. Dan ben je dus parasitair bezig inderdaad.
Ik wil gewoon niet bestolen worden. ^O^
pi_129065361
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:02 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Volgens mij snap ik je vraag niet, of snap jij niet hoe de farmaceutische industrie werkt.

Zolang mensen willen betalen voor een middel waar zij baat bij hebben, loont het voor farmaceuten om die producten te ontwikkelen en te produceren. Daar is helemaal geen belastinggeld voor nodig.
Minder geld = toch minder onderzoek?
pi_129065368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Uh?

Het onderzoek naar medicijnen is van groot collectief belang lijkt mij zo.
Nou dan zal het wel goedkomen lijkt me.
pi_129065401
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Minder geld = toch minder onderzoek?
Minder geld? Hoezo minder geld? Elke euro die de overheid uitgeeft onttrekt waarde aan de productieve sector.
pi_129065433
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:02 schreef arjan1212 het volgende:

ben je wel goed snik ? of kan je een uitgebreider antwoord geven wat je met die zin bedoeld?
Ik stond er ook een beetje van te kijken, echt een heel bijzonder verzinsel weer.
pi_129065435
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat een overheid een andere doelstelling nastreett.
De overheid streeft net als private ondernemingen een zekere vorm van klanttevredenheid na. Je kan het wel op financieel voordeel gooien, maar dat is net zoveel afhankelijk van klanttevredenheid als het winnen van stemmen voor een democratisch gelegitimeerde overheid
pi_129065460
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Minder geld? Hoezo minder geld? Elke euro die de overheid uitgeeft onttrekt waarde aan de productieve sector.
Men kan nu onderzoek doen naar medicijnen door onder andere belastinggeld. Als je dat gaat afschaffen dan komt er ook minder onderzoek.

Daar is immers geld voor nodig toch?
pi_129065488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Men kan nu onderzoek doen naar medicijnen door onder andere belastinggeld. Als je dat gaat afschaffen dan komt er ook minder onderzoek.

De overheid kan geen waarde creëren...
pi_129065516
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Volgens mij is de bijdrage van overheden aan medisch onderzoek te verwaarlozen als je het vergelijkt met wat er via patenten wordt binnengeharkt. Mocht ik dat fout hebben dan ben je welkom om mij te corrigeren.
pi_129065517
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:06 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De overheid kan geen waarde creëren...
Hoe bedoel je dat?
pi_129065584
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Nou, zoals ik het zeg, de overheid creëert zelf geen waarde en elke euro die wordt uitgegeven, komt uit het productieve deel van de samenleving. Hoe minder belasting, inflatie en staatsschuld, hoe meer er dus over is om te investeren in bijvoorbeeld onderzoek.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:08:24 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065592
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Omdat een bedrijf tot doel heeft om winst te maken voor de eigenaren en de overheid tot doelstelling de ontwikkeling van een gebied en zijn inwoners. Daarmee kan de overheid neer lange termijn investeringen doen en is de mate van cashflow op de korte termijn minder van belang.

Bovendien kan een overheid onderwijs erg goedkoop aanbieden door het collectief te financieren. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter opgeleide bevolking waar bedrijven weer blij van worden. Datzelfde geld voor openbare wegen waarmee we alles kunnen bereiken. Ik denk niet dat iemand er blij van wordt om voor twaalf verschillende bedrijven te moeten betalen als je naar je werk moet.
pi_129065672
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:08 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nou, zoals ik het zeg, de overheid creëert zelf geen waarde en elke euro die wordt uitgegeven, komt uit het productieve deel van de samenleving. Hoe minder belasting, inflatie en staatsschuld, hoe meer er dus over is om te investeren in bijvoorbeeld onderzoek.
Hoezo?

Van wie moet dan het geld komen?
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:10:33 #268
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065693
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:02 schreef arjan1212 het volgende:

heiden heeft zijn baan/bedrijf of whatever ook voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat hij in Nederland is. Een land dat relatief veilig, gezond, goed opgeleid en goed leefbaar is. In een land als Jemen had hij het vermoedelijk niet voor elkaar gebokst.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:12:00 #269
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065782
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:08 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Aan die uitgaven heb ook jij je salaris deels te danken natuurlijk. Of zou je ook zo welvarend zijn in het oerwoud?
pi_129065799
in landen met een zwakke overheid zijn ondernemers juist veel rijker.. als carlos slim een duitser was geweest, was ie nooit zo rijk geworden.
pi_129065839
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoezo?

Van wie moet dan het geld komen?
Welk geld?
pi_129065860
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aan die uitgaven heb ook jij je salaris deels te danken natuurlijk. Of zou je ook zo welvarend zijn in het oerwoud?
Meen je dit nu serieus?
pi_129065869
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

heiden heeft zijn baan/bedrijf of whatever ook voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat hij in Nederland is. Een land dat relatief veilig, gezond, goed opgeleid en goed leefbaar is. In een land als Jemen had hij het vermoedelijk niet voor elkaar gebokst.
dat is allemaal ook wel mogelijk, als je alle belastingen halveerd
pi_129065899
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat een bedrijf tot doel heeft om winst te maken voor de eigenaren en de overheid tot doelstelling de ontwikkeling van een gebied en zijn inwoners. Daarmee kan de overheid neer lange termijn investeringen doen en is de mate van cashflow op de korte termijn minder van belang.

Bovendien kan een overheid onderwijs erg goedkoop aanbieden door het collectief te financieren. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter opgeleide bevolking waar bedrijven weer blij van worden. Datzelfde geld voor openbare wegen waarmee we alles kunnen bereiken. Ik denk niet dat iemand er blij van wordt om voor twaalf verschillende bedrijven te moeten betalen als je naar je werk moet.
Omdat je mogelijk over mijn vorige post heen hebt gelezen: De overheid streeft net als private ondernemingen een zekere vorm van klanttevredenheid na. Je kan het wel op financieel voordeel gooien, maar dat is net zoveel afhankelijk van klanttevredenheid als het winnen van stemmen voor een democratisch gelegitimeerde overheid.

Om daar aan toe te voegen dat dat natuurlijk ook voor de lange termijn net zo geldt: bedrijven doen ook lange termijnsinvesteringen omdat zij zich ook terdege bewust zijn van het feit dat enige welwillendheid creëren onder potentieel toekomstige werknemers door bijvoorbeeld studieverenigingen, workshops en andere educatieve evenementen te financieren, zich op termijn terugbetaalt.

Daarbij geloof ik niet dat zo'n situatie waarin je aan allerlei verschillende bedrijven moet betalen als je van je huis naar je werk rijdt ook maar in de buurt komt van de realiteit van een libertarische samenleving. Het is gewoon heel onpraktisch en er zijn veel logischere oplossingen. Kijk bijvoorbeeld al naar het internet: dit bericht gaat waarschijnlijk door de servers van tientallen, zo niet honderden verschillende private ondernemingen en uiteindelijk betaal ik gewoon een maandelijks bedrag aan mijn provider. Van alle rompslomp eromheen heb ik als consument geen last.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:14:14 #275
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065911
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Meen je dit nu serieus?
Ja
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:14:52 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129065946
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:13 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

dat is allemaal ook wel mogelijk, als je alle belastingen halveerd
De hoogte van de belastingen staat niet ter discussie maar de essentie.
pi_129065948
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:12 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Welk geld?
Voor onderzoek is toch geld nodig?
pi_129065951
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja hoor, de overheid kan het goedkoper dan in een vrije markt zou gebeuren, dit geloof je toch niet werkelijk zelf? De kosten voor onderwijs rijzen de pan uit en de resultaten worden helemaal niet beter.
pi_129065971
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Voor onderzoek is toch geld nodig?
Ja, natuurlijk. Ik snap echt niet wat je nu wilt zeggen.
pi_129066122
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Ik snap echt niet wat je nu wilt zeggen.
Jij beweerd dat zonder belastinggeld enkel en alleen maar meer geïnvesteerd kan worden in onderzoek.

Maar van welk geld moet dat dan betaalt worden? Belasting is immers geld. Het kan zijn dat ik lulkoek vertel hoor, maar corrigeer mij dan aub.
pi_129066208
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij beweerd dat zonder belastinggeld enkel en alleen maar meer geïnvesteerd kan worden in onderzoek.

Maar van welk geld moet dat dan betaalt worden? Belasting is immers geld. Het kan zijn dat ik lulkoek vertel hoor, maar corrigeer mij dan aub.
Belasting is geld wat onttrokken wordt, wat dus niet meer kan worden geïnvesteerd.

De overheid weet echt niet beter waar jouw geld aan moet worden besteed dan jij, en dat geldt ook voor bedrijven etc.
pi_129066357
universiteiten doen onderzoek. wat economisch gezien niet direct rendabel is, zoals een nieuw soort blikje cola dat wel is, en dat onderzoek van universiteiten komt dan gratis de bedrijven ten goede, op de langere termijn..

> goed gekeurd antwoord jongens?
pi_129066371
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Belasting is geld wat onttrokken wordt, wat dus niet meer kan worden geïnvesteerd.

De overheid weet echt niet beter waar jouw geld aan moet worden besteed dan jij, en dat geldt ook voor bedrijven etc.
Hoezo weet de overheid dat niet beter? Bepaalde religieuzen die zouden niet willen betalen voor wetenschappelijk-onderzoek.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:23:43 #284
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129066391
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:14 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Omdat je mogelijk over mijn vorige post heen hebt gelezen: De overheid streeft net als private ondernemingen een zekere vorm van klanttevredenheid na. Je kan het wel op financieel voordeel gooien, maar dat is net zoveel afhankelijk van klanttevredenheid als het winnen van stemmen voor een democratisch gelegitimeerde overheid.

Om daar aan toe te voegen dat dat natuurlijk ook voor de lange termijn net zo geldt: bedrijven doen ook lange termijnsinvesteringen omdat zij zich ook terdege bewust zijn van het feit dat enige welwillendheid creëren onder potentieel toekomstige werknemers door bijvoorbeeld studieverenigingen, workshops en andere educatieve evenementen te financieren, zich op termijn terugbetaalt.

Daarbij geloof ik niet dat zo'n situatie waarin je aan allerlei verschillende bedrijven moet betalen als je van je huis naar je werk rijdt ook maar in de buurt komt van de realiteit van een libertarische samenleving. Het is gewoon heel onpraktisch en er zijn veel logischere oplossingen. Kijk bijvoorbeeld al naar het internet: dit bericht gaat waarschijnlijk door de servers van tientallen, zo niet honderden verschillende private ondernemingen en uiteindelijk betaal ik gewoon een maandelijks bedrag aan mijn provider. Van alle rompslomp eromheen heb ik als consument geen last.
Klanttevredenheid is vaak maar een klein onderdeel. Natuurlijk wil de burger geen gaten in de weg en wil hij snel zijn paspoort. Maar een groote deel van het bestaansrecht van een overheid overstijgt die dagelijkse werkelijkheid. De belangrijkste taak van een overheid is imo het beheren en ontwikkelen van een gebied en zijn inwoners op basis van een democratisch gestuurde visie.

Bovendien bezitten overheden de autoriteit om bepaalde knopen te kunnen doorhakken die bedrijven niet hebben. Dat is bij het aanleggen van infrastructuur zeer essentieel.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:24:05 #285
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_129066417
Typisch een discussie voor mensen die houden van discussiëren om het discussiëren.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_129066478
de universiteit wageningen doet bijvoorbeeld onderzoek naar energie opwekking door middel van plantengroei op de oceaanbodem... dit komt dan over tientallen jaren ten goede aan de winst van shell en eneco
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:29:52 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129066699
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ja hoor, de overheid kan het goedkoper dan in een vrije markt zou gebeuren, dit geloof je toch niet werkelijk zelf? De kosten voor onderwijs rijzen de pan uit en de resultaten worden helemaal niet beter.
De overheid kan het in ieder geval bieden op een manier zodat iedereen er aan kan deelnemen. Dat is vast niet wat jij wilt. Maar voor het geheel van de samenleving uiteindelijk een prima invesering omdat mensen gemiddeld beter opgeleid zijn.
pi_129066766
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Klanttevredenheid is vaak maar een klein onderdeel. Natuurlijk wil de burger geen gaten in de weg en wil hij snel zijn paspoort. Maar een groote deel van het bestaansrecht van een overheid overstijgt die dagelijkse werkelijkheid. De belangrijkste taak van een overheid is imo het beheren en ontwikkelen van een gebied en zijn inwoners op basis van een democratisch gestuurde visie.

Bovendien bezitten overheden de autoriteit om bepaalde knopen te kunnen doorhakken die bedrijven niet hebben. Dat is bij het aanleggen van infrastructuur zeer essentieel.
Volgens mij is die democratisch gestuurde visie juist wat ik klanttevredenheid zou noemen. De dagen van een overheid met ontevreden burgers zijn doorgaans al geteld. Net zoals dat geldt voor bedrijven met ontevreden klanten.

Het bestaansrecht van een overheid is, althans wat ik uit de voornaamste filosofische werken heb weten destilleren, niet meer dan het beschermen van de rechten van haar burgers. Alle overige taken zijn optioneel. Friedman betoogt dat zelfs het beschermen van de rechten van burgers overgelaten moet kunnen worden aan private ondernemingen. Mijn eigen opvatting ligt ergens daar tussenin.

Daarbij zou het ontwikkelen van een gebied (markt) en zijn inwoners (werknemers) op basis van een democratisch gestuurde visie (klantgerichte visie) ook fantastisch van toepassing zijn op een hoop hedendaagse multinationals.

Kun je een voorbeeld geven van het doorhakken van "bepaalde" knopen wat bedrijven niet zouden kunnen doen? En dan vraag ik niet naar situaties waarin hen de autoriteit ontbreekt, maar waarvoor zo simpelweg niet capabel genoeg zouden zijn.
pi_129066785
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:24 schreef 2thmx het volgende:
Typisch een discussie voor mensen die houden van discussiëren om het discussiëren.
Daarom wil ik ook graag eens advocaat worden.
pi_129066810
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De overheid kan het in ieder geval bieden op een manier zodat iedereen er aan kan deelnemen. Dat is vast niet wat jij wilt. Maar voor het geheel van de samenleving uiteindelijk een prima invesering omdat mensen gemiddeld beter opgeleid zijn.
Dat laatste is een aanname.

Buiten dat is het nogal makkelijk om iedereen te bestelen, en vervolgens 'gratis' onderwijs aan te bieden (althan scholing) en dan jezelf op de borst te slaan dat het zo toegankelijk is.

De overheid kan nooit iets goedkoper dan de vrije markt, dus het wordt alleen maar toegankelijker, daarnaast hebben mensen gewoon een keuze en zal de opleidingskeuze van mensen ook heel anders zijn waardoor er bijvoorbeeld niet zo'n groot tekort aan technici zal zijn.
pi_129066933
Wanneer ik libertarisme denk, komt een Atlas Shrugged-achtige samenleving boven drijven in mijn gedachten.

Tsja, en dat zit ik, op z'n zachtst gezegd, gewoon niet zitten.
pi_129067199
quote:

[..]

Er ontbreekt alleen een klein detail in je prachtige plannen. Hoe wil je gaan zorgen voor de mensen die buiten het systeem vallen. Ik denk aan gehandicapten, mensen die zonder baan zitten, etc. Of hoe wil je omgaan met zieken. Zeg je gewoon glashard, "Sorry je kunt deze behandeling niet betalen, daar is het kamertje om dood te gaan"

Een samenleving valt of staat met de bereidheid van die samenleving om voor de "zwakkeren" op te komen. Ik garandeer je dat jouw samenleving binnen 10 jaar ten onder gaat simpelweg omdat de meeste mensen egoistische wezens zijn.
pi_129067260
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Er ontbreekt alleen een klein detail in je prachtige plannen. Hoe wil je gaan zorgen voor de mensen die buiten het systeem vallen. Ik denk aan gehandicapten, mensen die zonder baan zitten, etc. Of hoe wil je omgaan met zieken. Zeg je gewoon glashard, "Sorry je kunt deze behandeling niet betalen, daar is het kamertje om dood te gaan"

Een samenleving valt of staat met de bereidheid van die samenleving om voor de "zwakkeren" op te komen. Ik garandeer je dat jouw samenleving binnen 10 jaar ten onder gaat simpelweg omdat de meeste mensen egoistische wezens zijn.
Ik heb niet zo zeer plannen. :)
pi_129067263
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Als mensen werkelijk zo egoïstisch zijn, waarom houden ze dan het huidige systeem -dat volgens jou niet, althans minder, egoïstisch is- in stand?
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:43:15 #295
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129067276
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:31 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Volgens mij is die democratisch gestuurde visie juist wat ik klanttevredenheid zou noemen. De dagen van een overheid met ontevreden burgers zijn doorgaans al geteld. Net zoals dat geldt voor bedrijven met ontevreden klanten.
Die overheid blijft wel bestaan. Alleen komen er andere mensen aan het stuur. Die kunnen wel wat bijsturen. Maar uiteindelijk blijft het ook iets waarvan de wendbaarheid op korte termijn beperkt is.

quote:
Het bestaansrecht van een overheid is, althans wat ik uit de voornaamste filosofische werken heb weten destilleren, niet meer dan het beschermen van de rechten van haar burgers. Alle overige taken zijn optioneel. Friedman betoogt dat zelfs het beschermen van de rechten van burgers overgelaten moet kunnen worden aan private ondernemingen. Mijn eigen opvatting ligt ergens daar tussenin.
Ik zou beheer en ontwikkeling van gebieden daar graag aan willen toevoegen. Daarbij heb ik bescherming onder het kopje beheer geplaatst.

quote:
Daarbij zou het ontwikkelen van een gebied (markt) en zijn inwoners (werknemers) op basis van een democratisch gestuurde visie (klantgerichte visie) ook fantastisch van toepassing zijn op een hoop hedendaagse multinationals.
Welke integrale gebiedsonwikkelingen doen multinationals dan? Die ontwikkelen vooral op hetgeen hen winst kan opleveren.

quote:
Kun je een voorbeeld geven van het doorhakken van "bepaalde" knopen wat bedrijven niet zouden kunnen doen? En dan vraag ik niet naar situaties waarin hen de autoriteit ontbreekt, maar waarvoor zo simpelweg niet capabel genoeg zouden zijn.
Een bedrijf dat bijvoorbeeld een haven wil aanleggen kan niet bijvoorbeeld bewoners van een gebied gedwongen uitkopen.

Voeg daar nog aan toe dat de overheid ook integraal complexe infrastructuren kan ontwikkelen. Daardoor sluit het geheel allemaal wat beter op elkaar aan dan bij losse bedrijven die allemaal hun eigen belangetjes hebben en hun eigen ideetjes.
pi_129067295
Sociaal zwakkeren zijn, in de optiek van libertariers, afhankelijk van liefdadigheid.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:44:24 #297
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129067322
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef KoosVogels het volgende:
Wanneer ik libertarisme denk, komt een Atlas Shrugged-achtige samenleving boven drijven in mijn gedachten.

Tsja, en dat zit ik, op z'n zachtst gezegd, gewoon niet zitten.
Ik denk dan meer aan Mad Max 2. NIets moet, alles mag.
pi_129067346
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:42 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Als mensen werkelijk zo egoïstisch zijn, waarom houden ze dan het huidige systeem -dat volgens jou niet, althans minder, egoïstisch is- in stand?
Dat dus, zeer wonderbaarlijk, ik heb deze duscussie al 100x gevoerd en 100x dit bezwaar gehoord, werkelijk iedereen vindt het belangrijk dat er voor deze mensen gezorgd wordt en iedereen zegt hier vrijwillig wel aan bij te willen dragen. :)
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:45:11 #299
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129067363
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:43 schreef KoosVogels het volgende:
Sociaal zwakkeren zijn, in de optiek van libertariers, afhankelijk van liefdadigheid.
En dan met name liefdadigheid van anderen.
pi_129067390
Zou er overigings een discusie zijn geweest als ned niet bij de Euro was gegaan?
Belasting word naar mijn idee ja nou ook gebruikte voor die landen Griekenland of IJsland en misschien in de toekomst andere landen te helpen of denk of zie ik het verkeerd?
pi_129067408
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:32 schreef heiden6 het volgende:

[..]
De overheid kan nooit iets goedkoper dan de vrije markt, dus het wordt alleen maar toegankelijker, daarnaast hebben mensen gewoon een keuze en zal de opleidingskeuze van mensen ook heel anders zijn waardoor er bijvoorbeeld niet zo'n groot tekort aan technici zal zijn.

Noem mij dan eens een paar voorbeelden waaruit blijkt dat dat bij de laatste privatiserings projecten van de overheid de dingen daadwerkelijk goedkoper zijn geworden. Ik denk aan telefonie, het spoor, de energy sector en dergelijke. Ik zie alleen maar prijsstijgingen nadat iets geprivatiseerd is.
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:47:23 #302
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129067460
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:32 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat laatste is een aanname.

Buiten dat is het nogal makkelijk om iedereen te bestelen, en vervolgens 'gratis' onderwijs aan te bieden (althan scholing) en dan jezelf op de borst te slaan dat het zo toegankelijk is.

Tja leg het gemiddeld opleidingsniveau en het welvaatsniveau van de landen in de wereld eens naast elkaar zou ik zeggen.

Voor de rest is het nergens op gebaseerde retoriek van je. Waar gaan die bedrijven hun toegankelijkheid precies van financieren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')