Hoewel je juist om diezelfde reden uiteraard ook het tegengestelde kan betogen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:11 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het is de markt die wat mij betreft het dichtst bij een niet door de overheid gereguleerde markt komt, juist vanwege het illegale karakter.
quote:Op Fok! duiken te pas en te onpas libertariers op die lopen te huilen over belasting op hun verdiende centjes Want zij hebben zo had gewerkt en dan moeten ze een percentage afstaan, boehoehoe. Het zou diefstal zijn. Maar eigenlijk is het omgekeerde waar.
Het idee dat veel libertariers van zichzelf hebben is echter dat ze die inkomsten helemaal aan zichzelf te danken hebben. Dat is natuurlijk gewoon dikke onzin en grootheidswaanzin. De inkomsten van iemand zijn volkomen relatief en gebaseerd op vele factoren binnen de samenleving. Om die inkomsten te genereren is een persoon in Nederland afhankelijk van allerlei zaken die collectief gefinancieerd zijn. Om de belangrijkste te noemen. Men is afhankelijk van:
-Een relatief veilig en stabiel land
-Een relatief gezonde en goed opgeleide bevolking
-Een goede infrastructuur
-Een prettig leefbare samenleving
Natuurlijk moet de belasting niet te hoog zijn. Het eigen aandeel van de inkomsten mag zeker rijkelijk beloond worden en bovendien is het aantal taken dat collectief geregeld moet worden beperkt. Maar het idee dat men volledig recht zou moeten hebben op inkomsten over arbeid is gebaseerd op nonsens. Je hebt het niet voor 100% aan jezelf te danken. In een lans als Somalie hadden ze niet dergelijke inkomste kunnen genereren.
Als je het zo bekijkt kun je dus de wens om geen belasting te betalen zien als ordinair profiteergedrag.
Dat klopt. Kijk maar naar de top van het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:24 schreef Hexagon het volgende:
Goed zal mijn andere topic toch maar hier in zetten
Mijn stelling is dat mensen die geen belasting willen betalen ordinaire profiteurs zijn
[..]
Hoe wil je dat precies uitvoeren? In iedere straat een tolpoortje? Bij iedere lantaarnpaal een betaalpunt? Bepaalde zaken kunnen alleen collectief geregeld wordenquote:Op woensdag 17 juli 2013 22:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het niet betalen van belasting moet natuurlijk hand in hand gaan met het wel betalen voor diensten waar je gebruik van wil maken. Ik ben tegen gedwongen collectiviteit. Wil ik rijden over de weg dan betaal ik daar voor. Staat mijn auto een jaar in de garage dan betaal ik niks.
Er zijn prima constructies mogelijk die gebruiksvriendelijk zijn en niet door de overheid geregeld zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de infrastructuur van het internet, waar allerlei verschillende private aanbieders actief op zijn, er geen centraal gezag is, en toch vrijwel iedereen gemakkelijk en tegen relatief lage kosten gebruik van kan maken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:27 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Hoe wil je dat precies uitvoeren? In iedere straat een tolpoortje? Bij iedere lantaarnpaal een betaalpunt? Bepaalde zaken kunnen alleen collectief geregeld worden
Waarom kan belasting niet op vrijwillige basis?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:24 schreef Hexagon het volgende:
Goed zal mijn andere topic toch maar hier in zetten
Mijn stelling is dat mensen die geen belasting willen betalen ordinaire profiteurs zijn
[..]
Dan is het geen belasting meer hè?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom kan belasting niet op vrijwillige basis?
Omdat dat geen levensvatbaar model is om een samenleving mee te runnen. Als iedereen zelf maar bepaalt of en hoeveel hij bijdraagt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom kan belasting niet op vrijwillige basis?
Vrijwillige belasting is een contradictio in terminis.quote:
Waarom niet?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat dat geen levensvatbaar model is om een samenleving mee te runnen. Als iedereen zelf maar bepaalt of en hoeveel hij bijdraagt.
Kijk hoeveel er jaarlijks aan "goede doelen" wordt geschonken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat dat geen levensvatbaar model is om een samenleving mee te runnen. Als iedereen zelf maar bepaalt of en hoeveel hij bijdraagt.
Weet ik, foutje van mijn kant.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Vrijwillige belasting is een contradictio in terminis.
Nou dat besef leeft bij lang niet iedereen. Een hoop denken er nog steeds dat ze alles aan zichzelf te danken hebben. Dus een hoop mensen zul je echt moeten dwingen om hun bijdrage te doen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom niet?
Belangrijke zaken daar willen de meeste mensen toch wel voor betalen. Juist omdat men anders geen samenleving kan opbouwen.
'Hun bijdrage', hun bijdrage aan wat? Oeverloos gezwets dit. Laat mensen gewoon betalen voor de diensten en producten die ze afnemen in plaats van de kosten op andere mensen af te wentelen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou dat besef leeft bij lang niet iedereen. Een hoop denken er nog steeds dat ze alles aan zichzelf te danken hebben. Dus een hoop mensen zul je echt moeten dwingen om hun bijdrage te doen.
Alleen zijn die zaken net iets te ingewikkeld om aan iets met een dergelijk simpele reden van bestaan zoals een bedrijf over te laten.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:52 schreef Pokkelmans het volgende:
Daarbij zijn er een hoop overheidstaken waar private ondernemingen gewoon geld voor zouden kunnen vragen indien zij die taak op zich zouden nemen. Infrastructuur, onderwijs...
Maar wat men wetenschappelijk onderzoek? Onderzoek naar bijvoorbeeld medicijnen worden ook gedaan met belastinggeld toch?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
'Hun bijdrage', hun bijdrage aan wat? Oeverloos gezwets dit. Laat mensen gewoon betalen voor de diensten en producten die ze afnemen in plaats van de kosten op andere mensen af te wentelen.
Bijdragen aan het feit dat Nederland het land is dat het is en niet een land is als Jemen of Somalie. Op die basis is een groot dele van jouw inkomen gebaseerd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
'Hun bijdrage', hun bijdrage aan wat? Oeverloos gezwets dit. Laat mensen gewoon betalen voor de diensten en producten die ze afnemen in plaats van de kosten op andere mensen af te wentelen.
Volgens mij vooral door de farmaceutische industrie, die daar ook gewoon een belang bij heeft.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar wat men wetenschappelijk onderzoek? Onderzoek naar bijvoorbeeld medicijnen worden ook gedaan met belastinggeld toch?
Je draait de zaken gewoon om, als iemand het er niet mee eens is dat hij bestolen wordt is hij zelf de parasiet, in plaats van degene die probeert te stelen en parasiteren.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:56 schreef Hexagon het volgende:
Juist door geen belasting te betalen zou je kosten op anderen afwentelen.
Waarom? Dat lijkt misschien zo omdat je dat nu zo gewend bent. Iemand postte een aantal pagina's terug een citaat over schoenen, dat de strekking had dat mensen al gauw denken dat iets een overheidstaak moet zijn omdat we dat zo gewend zijn. Waarom zou een private instelling de infrastructuur niet op zich kunnen nemen? Waarom zouden private onderwijssystemen niet werken? Wat is er zo ingewikkeld dat alleen de overheid een werkbaar systeem zou kunnen maken?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen zijn die zaken net iets te ingewikkeld om aan iets met een dergelijk simpele reden van bestaan zoals een bedrijf over te laten.
Ja, natuurlijk hebben die daar belang bij. Maar dat neemt niet weg dat de farmaceutische industrie ook heel nuttig is in verband met onderzoek naar medicijnen enz.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Volgens mij vooral door de farmaceutische industrie, die daar ook gewoon een belang bij heeft.
We?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk hebben die daar belang bij. Maar dat neemt niet weg dat de farmaceutische industrie ook heel nuttig is in verband met onderzoek naar medicijnen enz.
Dus hoe doe we dit zonder belastinggeld?
Inderdaad, want jij wordt helemaal niet bestolen. Aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat jij jouw hele salaris volledig aan je eigen inspanningen te danken hebt. Het netto deel is de beloning voor jouw inspanningen. De afdracht is voor de basis waarop je die inkomsten uberhaupt kon verwerven. Jij wilt dus wel de baten en niet de lasten. Dan ben je dus parasitair bezig inderdaad.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je draait de zaken gewoon om, als iemand het er niet mee eens is dat hij bestolen wordt is hij zelf de parasiet, in plaats van degene die probeert te stelen en parasiteren.
Echt knap hoe mensen zichzelf dit soort dingen wijs kunnen maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |