Daar krijg je maar met één te maken en en daar krijg je dus ook maar één factuur van binnen, maar als iedereen in het land zijn eigen aparte netwerk heeft om de wegen in zijn omgeving van te bekostigen ontkom je er niet aan om die allemaal apart te moeten betalen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:49 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wie dwingt jou om met een bepaalde telecomprovider zaken te doen?
Er zijn nu ook meerdere mobiele netwerken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Daar krijg je maar met één te maken en en daar krijg je dus ook maar één factuur van binnen, maar als iedereen in het land zijn eigen aparte netwerk heeft om de wegen in zijn omgeving van te bekostigen ontkom je er niet aan om die allemaal apart te moeten betalen.
Hoop jequote:Op woensdag 17 juli 2013 17:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Er zijn nu ook meerdere mobiele netwerken.
Het ligt ook niet zo voor de hand dat je zelf een individuele rekening krijgt. Hier zijn andere oplossingen voor de bedenken, als je mensen vrij laat om dat te doen zal dat ook gebeuren.
Misschien niet. Maar zonder het concept eigendom kun je niets kopen, verkopen of met enig recht blijven bezitten tegenover wie dan ook.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is niets primitiefs aan een zekere mate van collectiviteit. Integendeel zelfs, denk ik.
Ik snap werkelijk niet hoe iemand daar aan kan twijfelen.quote:
quote:“So identified has the State become in the public mind with the provision of these services,” Rothbard laments, “that an attack on State financing appears to many people as an attack on the service itself.” The libertarian who wants to get the government out of a certain business is “treated in the same way as he would be if the government had, for various reasons, been supplying shoes as a tax-financed monopoly from time immemorial.”
If everyone had always gotten their shoes from the government, writes Rothbard, the proponent of shoe privatization would be greeted as a kind of lunatic. “How could you?” defenders of the status quo would squeal. “You are opposed to the public, and to poor people, wearing shoes! And who would supply shoes . . . if the government got out of the business? Tell us that! Be constructive! It’s easy to be negative and smart-alecky about government; but tell us who would supply shoes? Which people? How many shoe stores would be available in each city and town? . . . What material would they use? . . . Suppose a poor person didn’t have the money to buy a pair?”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
Het is toch vrij normaal dat je er niet blind op vertrouwd dat dat soort zaken vanzelf gebeuren?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:55 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet hoe iemand daar aan kan twijfelen.
Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, daarnaast, zie mijn vorige post.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is toch vrij normaal dat je er niet blind op vertrouwd dat dat soort zaken vanzelf gebeuren?
In mijn eentje heb ik dat recht inderdaad niet, maar dat heeft Nederland als collectief wel (middels de Tweede Kamerverkiezingen). En aangezien er van de 9,5 miljoen stemmen maar 4000 naar de Libertarische Partij zijn gegaan lijkt het me niet zo dat ik de enige ben die er wel mijn twijfels bij heeft.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:00 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, daarnaast, zie mijn vorige post.
Dat jij ergens je twijfels bij hebt geeft je niet het recht andere mensen ergens toe te dwingen.
Nee.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In mijn eentje heb ik dat recht inderdaad niet, maar dat heeft Nederland als collectief wel
Ja. De mensen is al sinds zijn ontstaan 200.000 jaar geleden een groepsdier, en als je in een groep leeft zul je nou eenmaal moeten accepteren dat er ook besluiten worden genomen waar je het niet mee eens bent of waar je geen directe profijt van hebt (dat doet de rest immers ook, er zijn vast en zeker ook zaken waar jij wel achter staat/profijt van hebt maar de rest niet).quote:
Dat betekent niet dat mensen een slaaf van het collectief hoeven te zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja. De mensen is al sinds zijn ontstaan 200.000 jaar geleden een groepsdier,
Eens, maar belasting betalen maakt je nog geen slaaf.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat mensen een slaaf van het collectief hoeven te zijn.
Waarom is het an sich geen diefstal?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:25 schreef NomanIW het volgende:
Uiteraard is belastingheffen an sich geen diefstal. De manier waarop en wat er vervolgens mee gebeurt is daarmee niet per definitie in orde.
Niet alles is alleen een morele kwestie. Ik ben er helemaal voor dat mensen vanuit dat oogpunt kritisch zijn, maar in hutjes van stront en leem komt er weinig van de grond.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:26 schreef theunderdog het volgende:
Natuurlijk is een mens een groepsdier. Maar dat staat redelijk los van het "collectieve belang".
Diefstal vind vrijwel iedereen immoreel, maar als de staat het doet dan is er opeens niets meer aan de hand. Een hele gekke inconsequente kronkel in het moreel-denken van heel veel mensen in mijn ogen.
Leuk zeg, een semantische discussie starten!quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef theunderdog het volgende:
Er zijn mensen die beweren dat het zeggen dat belasting diefstal is kortzichtig is. Maar is dit wel zo?
Misschien is het als je het heel juridisch gaat houden inderdaad geen diefstal, maar roof.
Natuurlijk is belasting nuttig, en zelfs noodzakelijk. Maar dat doet toch niets van het feit af dat het zeker een vorm van roof/diefstal is?
Als Wouter mijn geld afpakt en iedereen vindt het goed, er staat in een boek dat het geoorloofd is, hij redt er mensenlevens mee, betaalt er onderwijs voor je kinderen mee en geeft je korting op de trein, dan is er toch nog steeds sprake van roof?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:27 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Eens, maar belasting betalen maakt je nog geen slaaf.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:22 schreef heiden6 het volgende:
From Rollback: Repealing Big Government Before the Coming Fiscal Collapse by Thomas E. Wood..
In Anarchy, State, and Utopia (1974), Harvard philosopher Robert Nozick recounts what he calls the Tale of the Slave, and invites the reader to consider himself as the slave in the story. The story moves through nine stages.
First: You are a slave at the mercy of a brutal master, who forces you to work for his purposes and beats you arbitrarily.
Second: The master decides to beat you only for breaking the rules, and even grants you some free time.
Third: You are part of a group of slaves subject to this master. He decides, on grounds acceptable to everyone, how goods should be allocated among you all.
Fourth: The master requires his slaves to work only three days per week, granting them the other four days off. They can do as they wish during their free time.
Fifth: The master now allows the slaves to work wherever they wish. His main caveat is that they must send him three-sevenths of their wages, corresponding to the three days' worth of work they once had to do on his land every week. In an emergency he can force them to do his bidding once again, and he retains the power to alter the fraction of their wages to which he lays claim.
Sixth: The master grants all 10,000 of his slaves, except you, the right to vote. They can decide among themselves how much of their (and your) earnings to take and what outlets to fund with the money. They can decide what you are and are not allowed to do. We can suppose for the sake of argument that the master irrevocably grants this right to the 10,000 slaves. You now have 10,000 masters, or a single 10,000-headed master.
Seventh: You are granted the freedom to try and persuade the 10,000 to exercise their vast powers in a particular way. You still do not have the right to vote, but you can try to influence those who do.
Eighth: The 10,000 grant you the right to vote, but only to break a tie. You write down your vote, and if a tie should occur, they open it and record it. No tie has ever occurred.
Ninth: You are granted the right to vote. But functionally, it simply means, as in the eighth stage, that in case of a tie, which has never occurred, your vote carries the issue.
Nozick's question is this: at what stage between 1 and 9 did this become something other than the tale of a slave?
Heel de discussie omtrent "belasting" is moreel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:28 schreef NomanIW het volgende:
gebeurt
[..]
Niet alles is alleen een morele kwestie. Ik ben er helemaal voor dat mensen vanuit dat oogpunt kritisch zijn, maar in hutjes van stront en leem komt er weinig van de grond.
Omdat van belastinggeld ook infrastructuur wordt ontwikkeld en onderhouden die jou überhaupt in staat stelt zuur te verdienen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is het an sich geen diefstal?
Waarom?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:28 schreef starla het volgende:
[..]
Leuk zeg, een semantische discussie starten!
Dit topic kan beter naar TTK verplaatst worden.
Dit toont toch niet aan dat het geen diefstal is?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:29 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Omdat van belastinggeld ook infrastructuur wordt ontwikkeld en onderhouden die jou überhaupt in staat stelt zuur te verdienen.
Ik vind een vrije samenleving ook prima. Maar niet gaan huilen wanneer je staat te vechten opleven en dood.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Heel de discussie omtrent "belasting" is moreel.
Zowel de pro als de anti argumenten.
Omdat de OP niet prikkelt tot een discussie over of belastingheffing goed is, zo ja waarvoor? Zijn er andere oplossingen behoudens belasting te heffen om bepaalde volkszaken te financieren etc?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |