abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129058687
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:33 schreef NomanIW het volgende:

[..]

En weg is je vrije markt. Hallo monopolie.
Zoals eerder gezegd: wat is het probleem met één efficiënte en goedkoper aanbieder? Waarom zou je kunstmatig andere, minder efficiënte en duurdere ondernemingen in een markt houden? Voor de consument is het toch alleen maar voordelig?
pi_129058704
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Drie keer raden wat daar de voornaamste reden van is?

Even een mobiel netwerk aanleggen doe je ook niet zomaar. Toch is daar wel degelijk concurrentie.
Als marktwaakhonden niet in zouden grijpen was die concurrentie er al niet meer. Ook in de telecom consolideert alles zich tot enkele hele grote bedrijven: weg concurrentie.

quote:
Auto's maken doe je ook niet zomaar.
Idem. In de VS waren ooit ruim 30 autofabrikanten, nu nog maar 2 (3 als je Tesla meeneemt). Allemaal overgenomen door de grote twee: weg concurrentie.

Ga door :)
pi_129058785
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:38 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Maakt het ook des te aantrekkelijker om je op die markt te begeven. Hoge winstmarges leiden tot meer aanbod en een correctie in de prijzen.
Dit werkt uitstekend in eenvoudige markten. Wanneer het complexe producten betreft, wordt het al een stuk lastiger om 'even die markt' te betreden.

Je theorie snijdt tot op zekere hoogte zeker hout. Echter, ik denk dat de wens in jouw geval de vader is van de gedachte. Dat alles op z'n plaats valt wanneer we markten compleet dereguleren en belasting opheffen, neigt richting utopisch denken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_129058845
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:39 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd: wat is het probleem met één efficiënte en goedkoper aanbieder? Waarom zou je kunstmatig andere, minder efficiënte en duurdere ondernemingen in een markt houden? Voor de consument is het toch alleen maar voordelig?
Jee, kun je niet zelf bedenken wat daar nadelen van zouden kunnen zijn? Los van het financiele verhaal?
pi_129058869
We hebben niet voor niets een NMa, die erop toeziet dat bedrijven niet een te groot marktaandeel veroveren.
pi_129058877
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:39 schreef cynicus het volgende:

[..]

Als marktwaakhonden niet in zouden grijpen was die concurrentie er al niet meer. Ook in de telecom consolideert alles zich tot enkele hele grote bedrijven: weg concurrentie.

[..]

Idem. In de VS waren ooit ruim 30 autofabrikanten, nu nog maar 2 (3 als je Tesla meeneemt). Allemaal overgenomen door de grote twee: weg concurrentie.

Ga door :)
We hebben het over een vrije markt. Daar is natuurlijk nu absoluut geen sprake van!

Verder, het idee dat je ambtenaren en externe controle nodig hebt om concurrentie te waarborgen is waanzin. Historisch gezien is heel veel van dat soort regelgeving en controle juist voortgekomen uit grote spelers op de markt die concurrentie willen bemoeilijken.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129058882
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:43 schreef cynicus het volgende:

[..]

Jee, kun je niet zelf bedenken wat daar nadelen van zouden kunnen zijn? Los van het financiele verhaal?
Nee. Leg mij maar eens uit wat voor consumenten het probleem is met één efficiënte en goedkope aanbieder.
pi_129058902
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:44 schreef KoosVogels het volgende:
We hebben niet voor niets een NMa, die erop toeziet dat bedrijven niet een te groot marktaandeel veroveren.
Lekkere drogreden.
pi_129058903
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit werkt uitstekend in eenvoudige markten. Wanneer het complexe producten betreft, wordt het al een stuk lastiger om 'even die markt' te betreden.

Je theorie snijdt tot op zekere hoogte zeker hout. Echter, ik denk dat de wens in jouw geval de vader is van de gedachte. Dat alles op z'n plaats valt wanneer we markten compleet dereguleren en belasting opheffen, neigt richting utopisch denken.
Dat het beter wordt als je geweld gebruikt, lijkt me daar eerder een voorbeeld van.

Het is trouwens niet mijn theorie maar de economische realiteit.
pi_129058904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:44 schreef KoosVogels het volgende:
NMa = publieke sector = geen nut (volgens heiden6)
pi_129058943
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef cynicus het volgende:

[..]

Je zal geen enkele libertariër horen zeggen dat overheidstaken per definitie geen nut hebben.
pi_129058948
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef cynicus het volgende:

[..]

Richt alleen maar schade aan, marktverstoring en geldverspilling.
pi_129058989
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:44 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Lekkere drogreden.
Granted. Echter is een dergelijk instituut natuurlijk met een reden in het leven geroepen. En neen, niet enkel om ondernemers dwars te zitten.

Beetje nadenken en je begrijpt waarom.
pi_129058994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Je zal geen enkele libertariër horen zeggen dat overheidstaken per definitie geen nut hebben.
Het gaat ook helemaal niet om specifieke taken, maar om de vraag of je mensen mag dwingen ergens aan mee te doen of voor te betalen.

Mensen die denken dat een libertariër een hekel heeft aan de brandweer, omdat de brandweer nu onderdeel van de overheid is, die hebben er weinig van begrepen zeg maar. :')
pi_129059013
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat het beter wordt als je geweld gebruikt, lijkt me daar eerder een voorbeeld van.

Free market fundamentalisme faalt net zo hard als het communisme, dat is de economische realiteit.

Wat doe je in een vrije markt waar geen regulering is door de overheid met afval? Het verleden geeft je het antwoord....
pi_129059017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Geweld? Wat?
pi_129059018
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Granted. Echter is een dergelijk instituut natuurlijk met een reden in het leven geroepen. En neen, niet enkel om ondernemers dwars te zitten.

Om bureaucraten aan het werk te houden en controle uit te kunnen oefenen.
pi_129059057
Overigens kun je nauwelijks spreken van een economische realiteit. Economie is immers alles behalve een exacte wetenschap.
pi_129059064
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geweld? Wat?
quote:
Dat alles op z'n plaats valt wanneer we markten compleet dereguleren en belasting opheffen
Volgens jou is het beter om geweld te gebruiken (reguleren en belasting heffen), volgens mij komt daar niets positiefs uit.
pi_129059101
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Vecht die discussie maar met heiden6 uit. Je hebt mij het woord liberarier niet in de mond horen nemen.
pi_129059108
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:48 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kun je nauwelijks spreken van een economische realiteit. Economie is immers alles behalve een exacte wetenschap.
Dat klopt, maar er zijn wel bepaalde basisprincipes en met logica kom je een heel eind.
pi_129059129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:48 schreef heiden6 het volgende:

[..]

[..]

Volgens jou is het beter om geweld te gebruiken (reguleren en belasting heffen), volgens mij komt daar niets positiefs uit.
Ik versta iets anders onder geweld. Maar ik vrees dat wij op compleet andere golflengtes opereren.

Affijn, ik ga een biertje drinken.
pi_129059166
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:49 schreef KoosVogels het volgende:
ositiefs uit.
Ik versta iets anders onder geweld. Maar ik vrees dat wij op compleet andere golflengtes opereren.
Jij hanteert gewoon je eigen definities van woorden, dan zijn we inderdaad snel uitgepraat.

quote:
Affijn, ik ga een biertje drin
Lust ik ook al niet, maar proost. ;)
pi_129059240
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:49 schreef cynicus het volgende:

[..]

Vecht die discussie maar met heiden6 uit. Je hebt mij het woord liberarier niet in de mond horen nemen.
Je manier van redeneren leek dat in deze context te suggereren. Overigens heb je nog niet uitgelegd wat voor de consument nadelig zou zijn aan één efficiënte en goedkope aanbieder.
pi_129059300
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het vechten tegen monopolievorming is volgens mij meerdere stappen te vroeg voor daadwerkelijk misbruik van een eventuele machtspositie. En zoals ik eerder heb betoogd is er in feite niets mis met één efficiënte, goedkope aanbieder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')