Het gaat niet zozeer om het systeem, maar om het principe. De staat neemt jou geld af onder dreiging van haar geweldsmonopolie.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:08 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Rare vergelijking. Verhuizen naar het buitenland stel je nu dus gelijk aan bedreiging? Raar.
Los van het feit dat je hier niet hoeft te wonen hebben we ook nog democratisch gekozen voor ons belastingsysteem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emissiehandelquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:16 schreef john2406 het volgende:
Wacht maar af ik voorspel nog schone lucht belasting, Lolletje, maar het zou zomaar kunnen.
Anderzijds creëert de overheid ook de voorwaarden die nodig zijn om een mooi salaris te verdienen. Jouw loon is immers geen vanzelfsprekendheid. In een Afrikaans land, waar overheden nauwelijks investeren in hun land, is het een stuk lastiger om zoveel geld te verdienen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:14 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het systeem, maar om het principe. De staat neemt jou geld af onder dreiging van haar geweldsmonopolie.
Jij bent niet heer en meester over het stuk grond dat jij bewoont omdat jij via een (als beste verklaring) sociaal contract -waarvan niemand weet wat er precies in staat, wanneer het wordt gesloten en tot wanneer het loopt- bent gebonden aan een bepaalde groep anderen mensen die kennelijk zeggenschap hebben over jou en het
stuk grond dat je bewoont. Zeggen dat je dan maar moet verhuizen miskent die schending van je zelfbeschikkings- en eigendomsrecht.
Aan de andere kant. De overheid heeft er ook voor gezorgd dat jij dat geld kunt verdienen. Als je maar ver genoeg terug gaat.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee, afpersing door de overheid gelijk aan afpersing door de mafia. Geld afnemen onder dwang omdat je in een bepaald gebied woont.
[..]
Ik heb daar geen goedkeuring voor gegeven, maar los daarvan: democratie legitimeert niets. Je maakt simpelweg inbreuk op iemands rechten. Als alle mensen bij jou in de straat morgen stemmen dat jij 90% van je geld moet afstaan, doe je dat dan ook? Er is immers democratisch voor gekozen, en als het je niet aanstaat kun je verhuizen.
Nee, want dat tast het gelijkheidsbeginsel aan. In gelijke gevallen wil ik gelijk behandeld worden. Als de overheid kiest voor 90% inkomstenbelasting vind ik dat prima als we daar iets goeds voor terugkrijgen. Is dat niet (genoeg) het geval dan verhuis ik inderdaad.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee, afpersing door de overheid gelijk aan afpersing door de mafia. Geld afnemen onder dwang omdat je in een bepaald gebied woont.
[..]
Ik heb daar geen goedkeuring voor gegeven, maar los daarvan: democratie legitimeert niets. Je maakt simpelweg inbreuk op iemands rechten. Als alle mensen bij jou in de straat morgen stemmen dat jij 90% van je geld moet afstaan, doe je dat dan ook? Er is immers democratisch voor gekozen, en als het je niet aanstaat kun je verhuizen.
Overheden kunnen niet investeren, elke euro die ze uitgeven wordt aan het productieve deel van de maatschappij onttrokken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anderzijds creëert de overheid ook de voorwaarden die nodig zijn om een mooi salaris te verdienen. Jouw loon is immers geen vanzelfsprekendheid. In een Afrikaans land, waar overheden nauwelijks investeren in hun land, is het een stuk lastiger om zoveel geld te verdienen.
Dit is juist niet hoe belasting werkt, dit is hoe vrije handel werkt. Ik koop en brood en betaal de bakker,quote:Belasting werkt dus volgens het principe 'voor wat, hoort wat'.
Klopt, eigendomsrecht heeft grenzen. Dat maakt het nog geen diefstal.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:14 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het systeem, maar om het principe. De staat neemt jou geld af onder dreiging van haar geweldsmonopolie.
Jij bent niet heer en meester over het stuk grond dat jij bewoont omdat jij via een (als beste verklaring) sociaal contract -waarvan niemand weet wat er precies in staat, wanneer het wordt gesloten en tot wanneer het loopt- bent gebonden aan een bepaalde groep anderen mensen die kennelijk zeggenschap hebben over jou en het stuk grond dat je bewoont. Zeggen dat je dan maar moet verhuizen miskent die schending van je zelfbeschikkings- en eigendomsrecht.
Jij hebt niets te vinden, je moet gewoon betalen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Nee, want dat tast het gelijkheidsbeginsel aan. In gelijke gevallen wil ik gelijk behandeld worden. Als de overheid kiest voor 90% inkomstenbelasting vind ik dat prima als we daar iets goeds voor terugkrijgen. Is dat niet (genoeg) het geval dan verhuis ik inderdaad.
En zelfs daar betaal je balasting over ,en die bakker betaald belasting voor zijn meel etc. kan je nagaan hoeveel geld daar binnen moet komen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:24 schreef heiden6 het volgende:
Dit is juist niet hoe belasting werkt, dit is hoe vrije handel werkt. Ik koop en brood en betaal de bakker,
Tientallen miljarden per jaar, alleen al in Nederland.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
En zelfs daar betaal je balasting over ,en die bakker betaald belasting voor zijn meel etc. kan je nagaan hoeveel geld daar binnen moet komen?
En wat ze mis kunnen lopen als de koopkracht daald?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Tientallen miljarden per jaar, alleen al in Nederland.
Dan is het gelijkheidsbeginsel blijkbaar afgeschaft en zal ik dus verhuizen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jij hebt niets te vinden, je moet gewoon betalen.
En van de belasting die die bakker en jij betalen worden zaken aangelegd die er essentieel voor zijn dat jij dat brood bij hem kon kopen (jouw en zijn opleiding, jullie wegen, jullie dijken, jullie politie etc.).quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:24 schreef heiden6 het volgende:
Dit is juist niet hoe belasting werkt, dit is hoe vrije handel werkt. Ik koop en brood en betaal de bakker,
Met investeren doel ik vooral op het verzorgen van een goede infrastructuur, een veilige en schone leefomgeving, etc. Allerlei zaken die bijdragen aan een stabiel klimaat die ons allen de mogelijkheid biedt te floreren.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Overheden kunnen niet investeren, elke euro die ze uitgeven wordt aan het productieve deel van de maatschappij onttrokken.
[..]
Ja, maar wel nog meer bezuinigen bezuinigen en nog eens bezuinigen want de bodemloze put is nog niet volquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Tientallen miljarden per jaar, alleen al in Nederland.
Gewoon wachten zou ik doen , misschien neemt het water zich ooit terug wat het hem of haar is afgenomen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dan is het gelijkheidsbeginsel blijkbaar afgeschaft en zal ik dus verhuizen.
Onder andere ja. Maar een met geweld afgedwongen monopolie is moreel verwerpelijk en al die diensten en producten zouden gewoon vrijwillig geregeld en betaald kunnen en moeten worden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En van de belasting die die bakker en jij betalen worden zaken aangelegd die er essentieel voor zijn dat jij dat brood bij hem kon kopen (jouw en zijn opleiding, jullie wegen, jullie dijken, jullie politie etc.).
Er wordt niets bezuinigd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:28 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Ja, maar wel nog meer bezuinigen bezuinigen en nog eens bezuinigen want de bodemloze put is nog niet vol.
Ja, alles is terug te brengen tot een paar Nikes en een halfje bruin.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Onder andere ja. Maar een met geweld afgedwongen monopolie is moreel verwerpelijk en al die diensten en producten zouden gewoon vrijwillig geregeld en betaald kunnen en moeten worden.
De staat produceert ook geen schoenen en voedsel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |