abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128567608

IamJan25.com - Videos en fotos van de revolutie in Egypte

Twitter - Al Jazeera - Al Jazeera Arabic - CNN - Euronews - France24 - Al Arabiya 1 2 - BBC Arabic - MSNBC - APTN -Bambusers - AJE+Twitter
RT Live
Staatstelevisie
Channel 25
CBC Egypt

Egypt Burning
Egypt: Seeds of change (Behind the scenes)
Activistenleider spreekt
Vranckx: Revolutie in Egypte
Video Report on the Battle for Tahrir (Heldin Salma @ minuut 38)
Wael Ghonim is Free!!! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
The Most AMAZING video on the internet #Egypt #jan25
Egyptian Revolution 2011 COMPLETE. World MUST MUST watch this. Freedom for All!
Egypt: A New Spirit of National Pride
#Jan25 Egypt - Omar Offendum
Dream With Me (Ehlam Ma'aya) - 25 Jan Revolution
Amazing: Egyptian Uprising
Sout Al Horeya (Voice of Freedom)
Egyptian Revolution 25 Jan The Story (schokkend!)
Mubarak is high (parodie)
Busje rijd over mensen heen :{

Fotoreeksen:
MO / Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden!!!! (Revolutie Egypte)
MO / Het helmentopic
GigaPica: Riot like an Egyptian
The Big Picture 1 2 3
TotallyCoolPix 1 2 3 4 5 6 7 8
Public Intelligence 1 2 3
Huffington Post 1 2 3 4
Exclusive Monitor photos of Egypt's turmoil
Photos From the Protests in Egypt
The Stand-Off in Egypt (TIME Magazine)
Rage Against The Regime
Foreign Policy 1 2 3
Guardian 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
David Degner
Andrew Burton 1 2 3 4
TIME 1 2 3 4 5 6 7
Three Weeks in Egypt - Alan Taylor
Cryptome 1 2 3 4 5 6
Al Ahram 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Egypt unrest and world reaction
1000 memories, de doden
Revolutieverhalen:
13 Days on Tahrir (Daily Mail)
Egypt's Rooftop Revolutionaries (AJE)
Revolutionary Logistics: The Tahrir Settlement (Slate Magazine)
The Hopeful Network: Meet the young cyberactivists who've been planning Egypt's uprising for years.

#190 #189 #188 #187 #186 #185 #184 #183 #182 #181
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24-06-2012:

19-06-2012:

Bekijk deze YouTube-video
Forcefield City Bewoner
pi_128567626
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juli 2013 01:58 schreef leeell het volgende:

[..]

er is weinig loos geweest hoor de laatste tijd.
Nouja, januari 2011 begon de ellende, Juni 2012 kwam morsi pas. In de tussentijd had je de voor en tegenstanders van Mubarak die het met elkaar aan de stok kregen, en later in 2012 begon dit alweer. Echt rustig noem ik het nou ook weer niet :P
Forcefield City Bewoner
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:04:57 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_128567660
politiek was het niet erg stabiel, in cairo merk je daar weinig van, die mensen regelen het zelf wel.

al is de afwezigheid van enige handhaving wel apart, maar door de sociale controle wordt dat ook wel ingevuld.

geen onveilige situaties of wat.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_128567727
Maar dan komt er over een aantal maanden weer een nieuwe, die ze binnen een jaar ook weer beu zijn, en dan begint het geintje weer van voor af aan.
Forcefield City Bewoner
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:10:59 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_128567748
er zijn weinig alternatieven ja, beter een federaal systeem zodat cairo/alexandrie los staat van de zuidelijkere / conservatieve delen.
pi_128567754
Kijken wie er nu tot president wordt gefraudeerd.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_128567770
Even offttopic hoor, hoe is het daar in hemelsnaam zo licht :P Volgens dat plaatje in het vorige deel heel het bewoonde deel van het land, langs de Nijl naar beneden. En op CNN lijkt het ook wel gewoon overdag.
Forcefield City Bewoner
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:15:44 #8
405222 Ataturko
Mussie Kemal
pi_128567825
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:12 schreef roislecxe het volgende:
Even offttopic hoor, hoe is het daar in hemelsnaam zo licht :P Volgens dat plaatje in het vorige deel heel het bewoonde deel van het land, langs de Nijl naar beneden. En op CNN lijkt het ook wel gewoon overdag.
Ziet er niet echt licht uit :P

pi_128567837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:15 schreef Ataturko het volgende:

[..]

Ziet er niet echt licht uit :P

[ afbeelding ]
Nee daar niet echt nee... Kijk voor de gein maar es een minuutje CNN. Misschien gewoon andere belichting ofzo, geen idee.

Edit: Niet die ouwe beelden die ze nu uitzenden :(
Forcefield City Bewoner
pi_128567877
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Kijken wie er nu tot president wordt gefraudeerd.
Ik gok op wederom Qatar of misschien zelfs China. VS iig niet
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
pi_128567880
NUUUUU DEZEEEEE :D :D :D :D :')
Forcefield City Bewoner
pi_128568061
quote:
At the very least Morsi should have been left to rule until presidential elections could be held at the end of this year. Now the fear is he could be seen as a martyr for democracy. Worse yet, his aggrieved supporters, of which there are millions, have vowed to fight this move.

His case could now resemble that of another democratically elected leader, Mohammad Mossadegh. Mossadegh was overthrown in 1953 in a coup by the CIA and MI6 after he nationalised the Anglo-Iranian oil company. His overthrow returned the Shah Mohammad Pahlavi to the throne and the resentment caused eventually led to the 1979 Islamic revolution. Mossadegh is held up as a hero in Iran, his name used by all sides on the political spectrum.
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:34:32 #13
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_128568064
Net terug van feest.

Totaal niets gemerkt van de gevechten. De broederschap was alleen in Sidi Bishr - Wijk in Alexandria - aanwezig en daar zijn dus de gevechten uitgebroken zo te zien.

Dit hoort niet als een coup gezien te worden, want dit is door de volk zelf opgezet. De kanalen die afgesloten zijn, zijn allemaal Islamtisch en de reden daarvoor is het aanzetten tot haat. Dat is dus reden genoeg om ALLE Salafistische/Broederschap/Islamitische zenders af te sluiten. De gaven live aan dat Christenen dood moesten en dat het allemaal de schuld van Sjieten, Christenen, Communisten en Mubarak-aanhangers is. Zoiets blijft in de EU toch ook niet in de lucht? Volgens mij is de Manar van Hezbolah in Europa niet te vinden om precies dezelfde reden.

Morsi moest hoe dan ook afgezet worden nadat hij de volk tweemaal heeft bedreigd met een oorlog. In geen enkel scenario zou het mogelijk zijn om hem op zijn troon te houden.

De probleem van Morsi was ook dat hij niets deed aan de pro-Mubarak lui. Hij zocht ook niet naar oplossingen en hield zich totaal niet aan beloftes en was een keiharde leugenaar.

Sisi is ook een nieuw gezicht in Egypte en totaal anders dan Tantawi. Hij is flink bezig met een grote schoonmaak binnen het leger zelf en word gezien als iemand die het leger weer glorieus gaat maken.

Obama en co. zeggen nu ook te kijken of ze de miljarden steun gaan stoppen of niet omdat zij tegen militaire coups zijn. Maar nogmaals dit is geen militaire coup EN mocht de miljardensteun stopgezet worden, dan wordt hiermee de Camp David Accords geannuleerd en dus heb je geen vrede meer met Israel. En laat dat nou iets zijn wat Morsi en Mubarak populair maakte bij de Amerikanen. Poetin heeft al bekend gemaakt dat als Amerika de miljardensteun stop zet, dat zij het dan aan de Egyptenaren gaan geven. Dit kan als een goede broker zijn voor Syrie.

In ieder geval, de mensen op straat. _O_ Niet normaal, heb Egyptenaren nog nooit zo blij gezien. Niemand wacht op een dictatuur en wil echt het beste voor Egypte. De grote meerderheid is blij en nu gaat het echte werk beginnen. Ik verwacht wat onrust de komende paar dagen.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:35:35 #14
137562 rakotto
pi_128568081
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:34 schreef Shawn het volgende:

[..]

Onmogelijk, hij stookte de volk op en zette aan tot haat. Onmogelijk om door te gaan.
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:46:54 #15
137562 rakotto
pi_128568201
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:12 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Ben je in Egypte? :P
Alexandria.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:13 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Veel plezier man!
Shokran habibi, mabrook 3aleena.

quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hehheh, gefeliciteerd! w/

maar dit is pas stap 1 op een lange weg
Stap 2 om precies te zijn. ;) De continuatie van de January 2011 revolutie. _O_ Zonder de 1500 doden die er gevallen zijn, zou dit onmogelijk geweest zijn. Iedereen hoort te weten dat Egypte geen dictator tolereert.
pi_128568227
Ha, leuk verhaal Rakotto w/ Ik wens je nog veel plezier daar.

Nu maar hopen dat het eindelijk goed gaat komen met Egypte, maar ik vertrouw het leger niet. Toevallig moest ik vandaag een werkstuk inleveren... Over Egypte. Een slechter moment hadden ze niet kunnen uitkiezen voor me :+
Incelfrikandel
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:50:04 #17
181126 MouzurX
Misschien?
pi_128568229
Morsi zal echt niet als held herinnerd worden hoor.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:50:15 #18
405222 Ataturko
Mussie Kemal
pi_128568232
@Rakotto

Onzin. Ik heb zowat de hele dag Masr 25 gevolgd en die is zonder reden uit de ether verwijderd. Heb je bewijs van vandaag/gister?
pi_128568235
Ik snap je vreugde rakotto maar zou als ik jou was op je hoede zijn, alle ingredienten zijn voor het leger aanwezig om in de oude rol te vervallen. Het is wel een coupe, ookal zijn er veel doe menen dat het legitiem is. Het ingrijpen van het leger roept veel moeilijke vragen op voor de toekomst aangeZien de Moslimbroeders niet uit Egypte verdwijnen opeens. Heeft de MB alle vrijheid om bij volgende verkiezingen mee te doen? Mag de MB in alle vrijheid kritiek blijven uiten op de move van het leger? Mogen kranten die deze actie van het leger bekritiseren dat openlijk verkondigen straks? Dit zijn vragen die als ze negatief worden beantwoord in 1 klap Egypte terugbrengen naar voor de revolutie tegen Mubarak: land waar je moet uitkijken wat je zegt ivm dictatuur. Ik heb geen vertrouwen erin, hier is ruimte die na de revolutie is gewonnen teruggegeven aan het leger nu. Moeilijke zaak aangezien als Morsi langer zo door had regeerd het nog verder uit de hand zou lopen. Maar tegelijkertijd is behalve positivisme er rationeel geen enkele reden aan te nemen om het leger het voordeel van de twijfel te geven. Je kan zeggen "maar dan staan we ook tegen hen op", maar dat doet het land weer slecht en de raag is of dat lukt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aloulou op 04-07-2013 02:55:28 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  donderdag 4 juli 2013 @ 02:51:13 #20
405222 Ataturko
Mussie Kemal
pi_128568243
quote:
10s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:50 schreef MouzurX het volgende:
Morsi zal echt niet als held herinnerd worden hoor.
Zeg dat maar tegen zijn miljoenen aanhangers.
pi_128568339
Egypte, jullie hebben nog nooit een revolutie gehad. En die krijgen jullie nooit zolang het leger achter de schermen blijft. Achterlijk volk heeft gekozen voor achterlijkheid. Aub niet janken als er een burgeroorlog komt, jullie hebben het zelf er naar gemaakt.
  donderdag 4 juli 2013 @ 03:05:25 #22
181126 MouzurX
Misschien?
pi_128568362
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 03:01 schreef De_Ilias het volgende:
Egypte, jullie hebben nog nooit een revolutie gehad. En die krijgen jullie nooit zolang het leger achter de schermen blijft. Achterlijk volk heeft gekozen voor achterlijkheid. Aub niet janken als er een burgeroorlog komt, jullie hebben het zelf er naar gemaakt.
Ja want een president die niet rekening houdt met de rest van de bevolking die niet bij zijn partij hoort is echt "wat de mensen er naar hebben gemaakt"
pi_128568410
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:34 schreef rakotto het volgende:
Net terug van feest.

Totaal niets gemerkt van de gevechten. De broederschap was alleen in Sidi Bishr - Wijk in Alexandria - aanwezig en daar zijn dus de gevechten uitgebroken zo te zien.

Dit hoort niet als een coup gezien te worden, want dit is door de volk zelf opgezet. De kanalen die afgesloten zijn, zijn allemaal Islamtisch en de reden daarvoor is het aanzetten tot haat. Dat is dus reden genoeg om ALLE Salafistische/Broederschap/Islamitische zenders af te sluiten. De gaven live aan dat Christenen dood moesten en dat het allemaal de schuld van Sjieten, Christenen, Communisten en Mubarak-aanhangers is. Zoiets blijft in de EU toch ook niet in de lucht? Volgens mij is de Manar van Hezbolah in Europa niet te vinden om precies dezelfde reden.

Morsi moest hoe dan ook afgezet worden nadat hij de volk tweemaal heeft bedreigd met een oorlog. In geen enkel scenario zou het mogelijk zijn om hem op zijn troon te houden.

De probleem van Morsi was ook dat hij niets deed aan de pro-Mubarak lui. Hij zocht ook niet naar oplossingen en hield zich totaal niet aan beloftes en was een keiharde leugenaar.

Sisi is ook een nieuw gezicht in Egypte en totaal anders dan Tantawi. Hij is flink bezig met een grote schoonmaak binnen het leger zelf en word gezien als iemand die het leger weer glorieus gaat maken.

Obama en co. zeggen nu ook te kijken of ze de miljarden steun gaan stoppen of niet omdat zij tegen militaire coups zijn. Maar nogmaals dit is geen militaire coup EN mocht de miljardensteun stopgezet worden, dan wordt hiermee de Camp David Accords geannuleerd en dus heb je geen vrede meer met Israel. En laat dat nou iets zijn wat Morsi en Mubarak populair maakte bij de Amerikanen. Poetin heeft al bekend gemaakt dat als Amerika de miljardensteun stop zet, dat zij het dan aan de Egyptenaren gaan geven. Dit kan als een goede broker zijn voor Syrie.

In ieder geval, de mensen op straat. _O_ Niet normaal, heb Egyptenaren nog nooit zo blij gezien. Niemand wacht op een dictatuur en wil echt het beste voor Egypte. De grote meerderheid is blij en nu gaat het echte werk beginnen. Ik verwacht wat onrust de komende paar dagen.
Gefeliciteerd met jullie overwinning.

Mijn vermoedens zijn bij deze bevestigd. Als Poetin deze gebeurtenissen goedkeurt, dan kan het niet fout zijn.
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
  donderdag 4 juli 2013 @ 03:21:19 #24
137562 rakotto
pi_128568466
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ha, leuk verhaal Rakotto w/ Ik wens je nog veel plezier daar.

Nu maar hopen dat het eindelijk goed gaat komen met Egypte, maar ik vertrouw het leger niet. Toevallig moest ik vandaag een werkstuk inleveren... Over Egypte. Een slechter moment hadden ze niet kunnen uitkiezen voor me :+
Laten we hopen dat het inderdaad beter wordt. Dank. *O*

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:50 schreef Ataturko het volgende:
@Rakotto

Onzin. Ik heb zowat de hele dag Masr 25 gevolgd en die is zonder reden uit de ether verwijderd. Heb je bewijs van vandaag/gister?
Vandaag en/of gisteren heb ik omdat ik die dan op moet zoeken. Heb wel indirecte haat toespraken gezien tegen Christenen eergisteren.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 02:50 schreef Aloulou het volgende:
Ik snap je vreugde rakotto maar zou als ik jou was op je hoede zijn, alle ingredienten zijn voor het leger aanwezig om in de oude rol te vervallen. Het is wel een coupe, ookal zijn er veel doe menen dat het legitiem is. Het ingrijpen van het leger roept veel moeilijke vragen op voor de toekomst aangeZien de Moslimbroeders niet uit Egypte verdwijnen opeens. Heeft de MB alle vrijheid om bij volgende verkiezingen mee te doen? Mag de MB in alle vrijheid kritiek blijven uiten op de move van het leger? Mogen kranten die deze actie van het leger bekritiseren dat openlijk verkondigen straks? Dit zijn vragen die als ze negatief worden beantwoord in 1 klap Egypte terugbrengen naar voor de revolutie tegen Mubarak: land waar je moet uitkijken wat je zegt ivm dictatuur. Ik heb geen vertrouwen erin, hier is ruimte die na de revolutie is gewonnen teruggegeven aan het leger nu. Moeilijke zaak aangezien als Morsi langer zo door had regeerd het nog verder uit de hand zou lopen. Maar tegelijkertijd is behalve positivisme er rationeel geen enkele reden aan te nemen om het leger het voordeel van de twijfel te geven. Je kan zeggen "maar dan staan we ook tegen hen op", maar dat doet het land weer slecht en de raag is of dat lukt.
Ik weet dat de leger en politie totaal onbetrouwbaar zijn. Ik ben alleen blij dat dit fiasco snel beeindigd is. Een president/leider die de Jihad tegen zijn eigen volk oproept dient direct op te stapppen, vind je niet? Dit is gedaan voordat de leger hem afzette.

De politie is en blijft onbetrouwbaar en moet hard werken om alles weer goed te krijgen. Het leger schijnt beter te worden onder Sisi en ze hebben meerdere malen gezegd dat ze niet in de politiek willen omdat zij van hun fouten hebben geleerd in het verleden. We zullen zien tot hoever dat zal gaan, wat ik vandaag heb gemerkt op straat is dat men niet vergeten is hoe wreed het leger was en dat zal niet snel vergeven worden. Mochten er rare sprongen genomen worden door het leger, dan zal het volk hier tegen staan. Laat ik het zo zeggen, ik heb meer vetrouwen in de bevolking dan het leger. Men heeft geleerd van zijn fouten. Hopelijk.

Inmiddels zijn alle media mensen vrijgelaten van de gesloten zenders.

En is dit de voorkant van de Tahrir krant morgen. Check tekst helemaal bovenaan in het rood.

Je kunt het zo zien, Mubarak is precies op dezelfde wijze van zijn troon gestoten. Mubarak en Morsi zijn totaal onvergelijkbaar en dat komt doordat Mubarak gewoon een tiran was, maar toch zijn beiden door de wil van de bevolking afgezet en niet direct door het leger.
https://pbs.twimg.com/media/BOSD8A4CQAAWA_5.jpg:large
pi_128568696
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 03:21 schreef rakotto het volgende:
Mubarak en Morsi zijn totaal onvergelijkbaar en dat komt doordat Mubarak gewoon een tiran was
Onderstaande verzen gelden net zo goed voor Mubarak, Morsi en de volgende Egyptische leider waarvan zijn achternaam met een M begint:

5/44 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn ongelovigen.
5/45 Zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard zijn onrechtvaardig.
5/47 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn zondaren.
pi_128568731
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 03:59 schreef Shawn het volgende:

[..]

Onderstaande verzen gelden net zo goed voor Mubarak, Morsi en de volgende Egyptische leider waarvan zijn achternaam met een M begint:

5/44 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn ongelovigen.
5/45 Zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard zijn onrechtvaardig.
5/47 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn zondaren.
:') _O-

Verveelt die onzin je nooit eigenlijk? :7
pi_128568735
quote:

[..]

Laten we hopen dat het inderdaad beter wordt. Dank. *O*

[..]

Vandaag en/of gisteren heb ik omdat ik die dan op moet zoeken. Heb wel indirecte haat toespraken gezien tegen Christenen eergisteren.

[..]

Ik weet dat de leger en politie totaal onbetrouwbaar zijn. Ik ben alleen blij dat dit fiasco snel beeindigd is. Een president/leider die de Jihad tegen zijn eigen volk oproept dient direct op te stapppen, vind je niet? Dit is gedaan voordat de leger hem afzette.

De politie is en blijft onbetrouwbaar en moet hard werken om alles weer goed te krijgen. Het leger schijnt beter te worden onder Sisi en ze hebben meerdere malen gezegd dat ze niet in de politiek willen omdat zij van hun fouten hebben geleerd in het verleden. We zullen zien tot hoever dat zal gaan, wat ik vandaag heb gemerkt op straat is dat men niet vergeten is hoe wreed het leger was en dat zal niet snel vergeven worden. Mochten er rare sprongen genomen worden door het leger, dan zal het volk hier tegen staan. Laat ik het zo zeggen, ik heb meer vetrouwen in de bevolking dan het leger. Men heeft geleerd van zijn fouten. Hopelijk.

En is dit de voorkant van de Tahrir krant morgen. Check tekst helemaal bovenaan in het rood.

[ afbeelding ]

Je kunt het zo zien, Mubarak is precies op dezelfde wijze van zijn troon gestoten. Mubarak en Morsi zijn totaal onvergelijkbaar en dat komt doordat Mubarak gewoon een tiran was, maar toch zijn beiden door de wil van de bevolking afgezet en niet direct door het leger.
Een opmerkelijke eerste pagina. Het is niet zo dat jullie daar een toneelstukje opvoeren voor de VS, en toch is dit het eerste wat een krant doet. Een bericht uitbrengen richting de president van de VS.

Zeer opmerkelijk.
pi_128568795
De nos meld dat er 2 moslimbroeders zijn opgepakt, dat er nog 300 opgepakt gaan worden en dat morsi ondervraagd word door de geheime dienst
pi_128568877
quote:

[..]

Mafkees.
  donderdag 4 juli 2013 @ 05:11:12 #30
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_128568926
Gewoon een president die dollars en euo's accepted (toeristme moet doorgaan).
Morsi was een lul. Egypte ligt economisch al redelijk plat en was, Beetje floating dankzij vakantiebestemingen.
  donderdag 4 juli 2013 @ 05:13:11 #31
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_128568980
quote:

[ afbeelding ]

Revolutionaire openingspagina v de krant. Hoop het beste, een president die verenigt ipv verdeelt zodat Egypte stabieler kan worden en ook vertrouwen terugkeert ipv totaal uitblijft. Ben ook heel benieuwd hoe landen als Qatar, Amerika, Saudie Arabie en Rusland zich gan opstellen tegen het veranderde Egypte.

quote:

Kom je weer met misplaatste verzen aanzetten, al paar keer eerder hierop gereageerd maar dan reageer je opeens niet meer. Je bent misleidt, Anjem Choudary is een typische "teruggekeerde Moslim", voorheen een nobody zoals ons allen, die nu een baardje laat staan, "Islamitische kleding" draagt de hele dag en door wat verzen te citeren jonge fans heeft die nogal onder de indruk zijn van hem en als inspirator zien. Natuurlijk ontvangt die wel flink wat uitkeringen (benefits) van de Britse overheid aangezien hij niet fulltime werkzaam is, maar dat mag omdat het die verschrikkelijke ongelovigen zijn ;)
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_128569009
Al Jazeera :')
  donderdag 4 juli 2013 @ 06:34:58 #34
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_128569074
En we gaan nog niet naar huis... *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_128569279
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 06:05 schreef Djibril het volgende:
Al Jazeera :')
Gaan ze nu democratie brengen in Qatar?
pi_128570006
Wat is precies het hervormingsplan wat nu op de tafel ligt?
pi_128570155
http://al-mashhad.com/Articles/294282.aspx

Grote vraag naar baardknipbeurten opeens.
Cool story, Hansel.
pi_128570341
Een principieel ingesteld mens moet deze Coup natuurlijk afkeuren.

Mursi is demokratisch aan de macht gekomen en was hierdoor natuurlijk vele malen meer gelegitimeerd als al zijn voorgangers.

Ik ben echter niet principieel ingesteld. Ik ben pragmatisch en net als dat ik de coup tegen Allende in Chile wel begreep , begrijp ik de noodzaak van deze coup ook. Mursi was druk bezig er een ontiegelijke puinhop van te maken , met Egypte als zelfbedieningswinkel voor zijn broederschap vriendjes en was ook nog eens druk bezig het leven voor alle niet moslims en niet sunnieten onmogenlijk te maken. Als klap op de vuurpijl natuurlijk het benoemen van die gek als gouveneur van Luxor.

Een mooie dag voor alle (na ja ... de meeste) Egyptenaren. Nu even afwachten waar de rit naar toe gaat.
pi_128570503
quote:
9s.gif Op donderdag 4 juli 2013 07:21 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Gaan ze nu democratie brengen in Qatar?
Waar hebben ze wel democratie gebracht? Hun reportages :') om te janken. Overduidelijk dat Qatar hier niet mee eens is.

En dan gaan ze tussen het nieuws en hen programma's reclame maken over hoe objectief en neutraal zij zijn :')

Al Jazeera Mubasher kantoor is trouwens gesloten door de leger.
pi_128570769
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 09:12 schreef CANARIS het volgende:
Een principieel ingesteld mens moet deze Coup natuurlijk afkeuren.

Mursi is demokratisch aan de macht gekomen en was hierdoor natuurlijk vele malen meer gelegitimeerd als al zijn voorgangers.

Ik ben echter niet principieel ingesteld. Ik ben pragmatisch en net als dat ik de coup tegen Allende in Chile wel begreep , begrijp ik de noodzaak van deze coup ook.
Ik begrijp de coup tegen Allende ook: Ordinair imperialistisch winstbejag in combinatie met machtshonger en een totaal gebrek aan geweten maakt dat er over massa's lijken wordt gegaan, om over de folteringen nog maar te zwijgen.

Daar zou ik deze coup niet mee willen vergelijken. Een coup is het. Of het nou een coup is met voordelen of niet, het idee dat je in twijfel moet trekken of het wel een militaire coup is omdat een deel van het volk het steunt slaat natuurlijk nergens op. Puur propagandistisch gelul.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_128571107
The lightening coup which Wednesday, July 3, overthrew President Mohamed Morsi put in reverse gear for the first time the Obama administration’s policy of sponsoring the Muslim Brotherhood movement as a moderate force for Arab rule and partner in its Middle East policies. DEBKAfile reveals that the Egyptian military could not have managed their clockwork coup without the aid of Saudi and Dubai intelligence and funding.

Saudi Arabia and the UAE threw their weight and purses behind Egypt’s generals aiming to put their first big spoke in the US-sponsored Arab Revolt (or Spring), after they failed to hold the tide back in Libya, Egypt and thus far Syria.

The coup leader, Defense Minister and army chief Gen. Abdel Fattah El-Sisi, had two more Saudi-Gulf commitments in his pocket, say DEBKAfile's Middle East sources:
1. Should the Obama administration cut off the annual US aid allocation of $1.3 billion, Saudi Arabia and the UAE would make up the military budget’s shortfall;
2. The Saudis, UAE and other Gulf nations, such as Bahrain and Kuwait, would immediately start pumping out substantial funds to keep the Egyptian economy running. The Egyptian masses would be shown that in a properly managed economy, they could be guaranteed a minimal standard of living and need not go hungry as many did under Muslim Brotherhood rule.

According to our sources, the Saudis and the UAE pledged to match the funds Qatar transferred to the Muslim Brotherhood’s coffers in Cairo in the past year, amounting to the vast sum of $13 billion.
This explains President Barack Obama’s caution Thursday morning, July 4, in his expression of deep concern over the ousting of the Egyptian president and the suspension of its constitution. He urged the military to restore government to civilian hands - without accusing them outright of a coup d’etat - and to “avoid arresting President Moris and his supporters.”

The US president refrained from cutting off aid to Egypt, now under military rule, only ordering his administration “to assess what the military's actions meant for US foreign aid to Egypt.”
Thursday morning, Washington ordered US diplomats and their families to leave Cairo at once, leaving just a skeleton staff at the embassy for emergencies. DEBKAfile: This step is only one symptom of the broad gulf developing between the Obama administration and Egypt’s post-coup administration headed by Defense Minister and coup leader Gen. El-Sisi
By means of the successful military putsch in Cairo, Saudi King Abdullah had his revenge for the toppling of his friend Hosni Mubarak in February 2011, for which he has never forgiven President
Obama whom he held responsible.

The Saudi-Gulf intervention in Egypt’s change of government also ushers in a new stage of the Arab Revolt for the Middle East. For the first time, a group of traditionally pro-US conservative Arab governments has struck out on its own to fill the leadership vacuum left by the Obama administration’s unwillingness to pursue direct initiatives in the savage Syrian civil war or forcibly preempt Iran’s drive for a nuclear bomb.

The removal of Muslim Brotherhood rule in Egypt has far-reaching ramifications for Israel. In the immediate term, it gives Israel some security relief – especially, easing the dangers posed from Sinai to its southern regions. The radical Palestinian Hamas, the Muslim Brotherhood offshoot which rules the Gaza Strip, has suffered the most damaging political and military setback in its history with the loss of its parent and patron in Cairo.

The big question facing Egypt’s still uncertain future is: Will Riyadh and the UAE follow through on their backing for Gen. Fattah El-Sisi, the most powerful man in Egypt today, and release the promised funds for rehabilitating the Egyptian economy?

http://www.debka.com/arti(...)e-for-Mubarak-ouster

Dit lijkt me zeer aannemelijk, ook gezien dat Sisi een deel van zijn leven in KSA heeft doorgebracht.
Daarnaast versterkt de reactie van KSA op deze coup namelijk dit artikel.(Ik zag het op het nieuws vanochtend, Al Jazeera :') )

Anyway, dit gaat een mooie standoff worden tussen Qatar en KSA en zal ook een effect hebben op Syrie. Want daar steunen Qatar de Islamieten terwijl KSA meer de corrupte Farouk brigades steunt.
pi_128571178
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 09:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik begrijp de coup tegen Allende ook: Ordinair imperialistisch winstbejag in combinatie met machtshonger en een totaal gebrek aan geweten maakt dat er over massa's lijken wordt gegaan, om over de folteringen nog maar te zwijgen.

edit
Ik denk dat je je maar eens moet verdiepen in de Coup tegen Allende. Daar zat ook een president die tegen het volk aan het regeren was . Hij had het gehele parlament al verloren en ging per decreet regeren.......
niet echt ontopic... sorry

[ Bericht 3% gewijzigd door CANARIS op 04-07-2013 10:21:07 ]
pi_128571194
debka!
pi_128571246
Land X dat een standoff met fucking Qatar heeft. :')
pi_128571831
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 09:54 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Ik denk dat je je maar eens moet verdiepen in de Coup tegen Allende. Daar zat ook een president die tegen het volk aan het regeren was . Hij had het gehele parlament al verloren en ging per decreet regeren.......
Oei, tegen het linkse been van schmerzie aan.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_128571872
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 09:54 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Dat is juist het punt. Er is bijna altijd wrevel tussen het bewind en een deel van het volk voorafgaand aan een coup, en er is altijd wel wat steun uit het volk voor een coup. Dat is dus in geen enkel opzicht een reden om ter discussie te stellen of het wel een coup of een 'normale' coup is.

Wat het een coup maakt is dat militair geweld of de dreiging daarmee de machtskwestie beslist.
  donderdag 4 juli 2013 @ 10:23:04 #47
pi_128571883
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 09:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar zou ik deze coup niet mee willen vergelijken. Een coup is het. Of het nou een coup is met voordelen of niet, het idee dat je in twijfel moet trekken of het wel een militaire coup is omdat een deel van het volk het steunt slaat natuurlijk nergens op. Puur propagandistisch gelul.
Precies, coup is coup.

Het verschil is dat deze coup door het volk geforceerd is. En het volk heeft het leger al een keer terug in z'n hok gekregen, dus er is hoop.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_128572039
Saudi Arabi stelt niks voor. Geef mij maar Qatar
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_128572658
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is juist het punt. Er is bijna altijd wrevel tussen het bewind en een deel van het volk voorafgaand aan een coup, en er is altijd wel wat steun uit het volk voor een coup. Dat is dus in geen enkel opzicht een reden om ter discussie te stellen of het wel een coup of een 'normale' coup is.

Wat het een coup maakt is dat militair geweld of de dreiging daarmee de machtskwestie beslist.
je moet toch wat, als de jonge democratie nog niet in staat is om regeringen te laten vallen, als ze er een zooitje van maken.
het is gewoon een soort systeem, dat bijvoorbeeld turkije ook decennia lang heeft gehanteerd. het leger als bewaker van de democratie. als je democratie extreem bekijkt, is dat eigenlijk altijd zo, ook in nederland. alleen is het hier niet nodig.
pi_128572806
Effe Offtopic...maar waarom word er de ene keer Mursi geschreven en de andere keer Morsi? Wat is het nou?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 4 juli 2013 @ 11:01:17 #51
pi_128572908
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:57 schreef Hathor het volgende:
Effe Offtopic...maar waarom word er de ene keer Mursi geschreven en de andere keer Morsi? Wat is het nou?
Arabisch is een klank-taal, net als Chinees. De karakters stellen klanken voor, geen letters of lettergrepen die direct te vertalen zijn in andere talen.

De karakters die "Mursi" voorstellen klinken dus ongeveer als Mursi, en hoe je dat in Latijns schrift opschrijft mag je helemaal zelf weten.
pi_128572910
quote:
Het schijnt dat er voor Arabische namen meerdere (correcte) manieren van spelling zijn. Zie bijvoorbeeld Ghadaffi, daar waren ook talloze varianten van.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128573021
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je moet toch wat, als de jonge democratie nog niet in staat is om regeringen te laten vallen, als ze er een zooitje van maken.
het is gewoon een soort systeem, dat bijvoorbeeld turkije ook decennia lang heeft gehanteerd. het leger als bewaker van de democratie. als je democratie extreem bekijkt, is dat eigenlijk altijd zo, ook in nederland. alleen is het hier niet nodig.
Het ging mij er vooral om dat een coup gewoon een coup is, dan kun je van alles van die coup vinden, en daarbij mee laten spelen wat een (groot) deel van het volk daarvan vindt, maar dat is geen reden om te doen alsof het wat anders is dan een coup.

Daarnaast lijkt me de situatie van Turkije wat paradoxaal, iig die van vele jaren. Het leger daar beschermt de democratie maar tast die ook aan door de democratie te beperken tot de uitkomst van een seculiere staat. Maar je kunt ook redeneren dat een theocratische partij aan de macht de democratie per definitie bedreigt

Toch is het altijd een machtsfactor op de achtergrond die op de voorgrond dreigt te komen bij zekere ontwikkelingen, terwijl die geen democratische legitimatie heeft. Dus het lijkt me lastig dat democratisch te noemen.
pi_128573280
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het ging mij er vooral om dat een coup gewoon een coup is, dan kun je van alles van die coup vinden, en daarbij mee laten spelen wat een (groot) deel van het volk daarvan vindt, maar dat is geen reden om te doen alsof het wat anders is dan een coup.

Daarnaast lijkt me de situatie van Turkije wat paradoxaal, iig die van vele jaren. Het leger daar beschermt de democratie maar tast die ook aan door de democratie te beperken tot de uitkomst van een seculiere staat. Maar je kunt ook redeneren dat een theocratische partij aan de macht de democratie per definitie bedreigt

Toch is het altijd een machtsfactor op de achtergrond die op de voorgrond dreigt te komen bij zekere ontwikkelingen, terwijl die geen democratische legitimatie heeft. Dus het lijkt me lastig dat democratisch te noemen.
ja het is en blijft een illegale noodgreep.
en deze democratieen blijken dus niet goed genoeg te zijn, als een verkozen leider zomaar stappen kan ondernemen om de democratie te beperken.

het is altijd een tere balans. religieuze partijen moeten ook beleid kunnen maken dat op religie gericht is, als ze verkozen worden. maar het systeem moet zo werken, dat al ze de macht verliezen bij de volgende verkiezingen, dat dat beleid ook gewoon weer afgeschaft kan worden. het democratische (seculiere) systeem is dus het allerbelangrijkste, en moet de meest extreme politiek kunnen weerstaan.
dan is het ingrijpen van het leger dus niet ongewenst, als de democratie wordt bedreigd. ik denk zelfs dat het essentieel is. wie anders moet theocratisch ingestelde leiders een grens geven?
  donderdag 4 juli 2013 @ 11:18:19 #55
pi_128573323
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 11:16 schreef pokkerdepok het volgende:

dan is het ingrijpen van het leger dus niet ongewenst, als de democratie wordt bedreigd. ik denk zelfs dat het essentieel is. wie anders moet theocratisch ingestelde leiders een grens geven?
De bevolking, door met 33 miljoen de straat op te gaan en het land plat te leggen.
pi_128573806
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juli 2013 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De bevolking, door met 33 miljoen de straat op te gaan en het land plat te leggen.
ja maar stel dat het leger niks had gedaan, dan had je misschien een burgeroorlog gekregen. er zijn ook miljoenen mensen die voor de andere kant zijn.

nu heb je een situatie waar er van alles kan gebeuren, maar uiteindelijk bepaald het leger nog steeds waar de grenzen liggen, en bewaard de orde in het land. zolang dat leger niet voor zichzelf begint, en de democratie in stand houdt, is dat prima.

wat je in trukije ook zag, is dat de islamisten na een aantal mislukte pogingen om via verkiezingen het land om te toveren in een islamitische staat, wel doorhadden dat ze zich aan de regels moesten houden. ze proberen het nog steeds (zie massa protesten nu) maar de seculiere staat blijft nog steeds intact. en ik denk dat het leger in turkije ook nog steeds bereid is om in te grijpen als ze weer te ver gaan.
pi_128575092
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is.

Zo´n staatsgreep moet je natuurlijk veroordelen , maar tergelijkertijd is iedereen wel heel erg blij DAT ze het hebben gedaan.
  donderdag 4 juli 2013 @ 12:12:33 #58
137562 rakotto
pi_128575193
quote:
Morsi klopt met de Arabische/Egyptische uitspraak.
pi_128575209
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 05:49 schreef Aloulou het volgende:
Kom je weer met misplaatste verzen aanzetten, al paar keer eerder hierop gereageerd maar dan reageer je opeens niet meer. Je bent misleidt
Nee, jij bent degene die misleid is. Sterker nog, voordat ik die reactie plaatste ging ik helemaal terug naar onze discussie van maart waar jij met die link kwam om aan te tonen dat ik 'misleid' ben. Wat bleek? Jij bent misleidt, met je zwakke hadith van ibn Abbas die je gebruikt, en die toevallig ook wordt gebruik door tiran-aanbidders om hun tiran's positie te verstevigen, terwijl die tiran volgens de Koran een ongelovige is omdat ie niet regeert met de islam.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarnaast lijkt me de situatie van Turkije wat paradoxaal, iig die van vele jaren. Het leger daar beschermt de democratie maar tast die ook aan door de democratie te beperken tot de uitkomst van een seculiere staat. Maar je kunt ook redeneren dat een theocratische partij aan de macht de democratie per definitie bedreigt.
Dat laatste klopt, een theocratische partij bedreigt de democratie. Maar waarom doet men alsof democratie heilig is en niet afgeschaft mag worden? Zoals ex-CIA agent Michael Scheuer heeft uitgelegd, wordt democratie door sommige moslims als afgoderij gezien. Wat men dus doet is hun democratische religie c.q. afgod opdringen aan die moslims. Waar dit op neerkomt is, je mag de islam niet implementeren in de praktijk, in Algerije niet, in Mali niet, in Egypte niet, en ook in Afghanistan mag het niet, alleen zij hebben 12 jaar voor hun rechten gestreden, dus het wordt afwachten hoe dat zal eindigen in Afghanistan.

quote:
At day’s end, the success of the United States and its allies in concluding their war with the Islamist movement depends on an adult assessment of the Muslim world. The basis of this analysis must be a realization that modernization, Westernization, and secularization are not interchangeable terms. The technological tools of the West are largely welcomed, admired, and used in the Muslim world—witness the wars in Iraq and Afghanistan—but continuing attempts to impose Westernization and privatization of religion will, at this point in history, remain a vibrant casus belli for Muslims and earn a fierce and martial resistance.

We must begin to recognize that while America’s neoconservative and progressive thinkers fallaciously prattle on about the Islamists being on the verge of Islamicizing the West, it is the West’s half-century campaign to impose and then maintain secularist tyrants on Muslim states that has supplied the main motivation for the growing number of Muslims who believe themselves and their faith to be at war against the West. Continued failure to make this simple and clear semantic distinction will bring the late Professor Huntington’s concept of a clash of civilizations much closer to fruition.

Michael Scheuer is a former senior CIA officer and an adjunct professor of security studies at Georgetown University. Bron
Vanaf 7:35 minuten:

pi_128575268
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 12:12 schreef Shawn het volgende:
Nee, jij bent degene die misleid is. Sterker nog, voordat ik die reactie plaatste ging ik helemaal terug naar onze discussie van maart waar jij met die link kwam om aan te tonen dat ik 'misleid' ben. Wat bleek? Jij bent misleidt, met je zwakke hadith van ibn Abbas die je gebruikt, en die toevallig ook wordt gebruik door tiran-aanbidders om hun tiran's positie te verstevigen, terwijl die tiran volgens de Koran een ongelovige is omdat ie niet regeert met de islam.
In het Islamtopic in subforum van Levenbeschouwing en religie hierop verder gaan? Is dat ok?
pi_128575612
Ik vind het best rustig nu, had wel meer vuurwerk verwacht. Of is de MB nog steeds knock out na die klap?
pi_128576736
edit

zinloos

[ Bericht 98% gewijzigd door CANARIS op 04-07-2013 14:16:13 ]
pi_128576890
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 23:35 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dit is niet goed voor Egypte omdat het feit blijft dat Morsi na jaren dictatuur vrij is gekozen, hoe verwoestend zijn politieke besluiten afgelopeb jaar ook zijn geweest. Dit gaat Egypte geen goed doen en ik denk dat he nu pas is begonnen. Wat mij betreft had echt alles moeten geprobeerd worden om deze coupe te voorkomen, en ik betwijfel of dat het geval is geweest. Bij de volgende erkiezingen mag de MB niet meer meedoen? En andere Islamisten? De MB is en blijft een factor in Egypte en die kan je niet buiten sluiten. Wat als ze weer aardig scoren na erkiezingen? Hoever moet het leger gaan om dit te voorkomen? Dreigt er een nieuwe dictatuur?
Wat valt er nog te proberen, als er niet te praten valt met Morsi? Je kent de MB, die gaan echt geen concessies doen met de oppositie. De grootheidswaanzin was gigantisch bij hun. Hopelijk zien ze nu een beetje het licht.

Eerst maar eens alle MB leiders door het rechtsysteem halen. Weet zeker dat daar heel wat rotte appels tussen zitten. Sowieso hebben ze samen met Hamas een grote rol gespeeld bij de massale gevangenisuitbraken tijdens de revo van 25 jan. Wie weet wat daar nog meer uitkomt? Mogelijk zelfs demonstranten vermoord? Stel dan dat heel wat leden celstraf krijgen, nou dan heeft de MB toch weer wat jaartjes nodig om te reorganiseren?

Overige Islamitische partijen mogen gewoon meedoen aan de komende verkiezingen. Daar heeft het leger niets over gezegd.

De militaire ingreep is vast illegaal en ondemocratisch, maar in mijn ogen was ie echt hard nodig.
pi_128576919
quote:
Twitter vertaalt belangrijke tweets uit Egypte
Twitter vertaalt met het oog op de onrust in Egypte diverse belangrijke Egyptische accounts zodat de tweets ook in het Engels te lezen zijn.

De functionaliteit is onderdeel van een breder plan om vertalingen van tweets voor alle accounts mogelijk te maken. Twitter werkt daarvoor samen met Bing van Microsoft.

Diverse belangrijke Egyptische Twitter-accounts zijn per direct vertaald te volgen. Bij elke tweet die in het Arabisch geschreven is, staat dan een 'view translation'-knop. De knop is ingeschakeld vlak nadat het leger van Egypte een militaire staatsgreep heeft gepleegd en president Mohamed Mursi heeft afgezet. "Mensen van over de hele wereld kunnen zo beter begrijpen en volgen wat er gebeurt in Egypte", aldus Twitter.

Het bedrijf heeft een overzicht van alle te vertalen accounts online gezet. Berichten die door deze accounts geretweet worden zijn niet te vertalen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_128579102
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juli 2013 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Volgens het leger hebben 17 miljoen mensen tegen Morsi gedemonstreerd. Dat lijkt me al een overdreven getal van een partijdige instantie, waar haal jij die 33 miljoen vandaan?
  donderdag 4 juli 2013 @ 14:26:00 #66
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_128579874
33 miljoen van 85 miljoen.
Onmogelijk.
  Moderator donderdag 4 juli 2013 @ 15:04:57 #67
8781 crew  Frutsel
pi_128581315

Geen idee of het recent is maar het zou van gisteren zijn :{
pi_128582146
Fareed Zakaria heeft net @ CNN uitgelegd dat autoritaire regimes (zoals de Golflanden c.q. contrarevolutionairen) de staatsgreep in Egypte verwelkomen. Hij heeft aangegeven dat islamitische partijen in die regio niet hebben gereageerd omdat, zoals ik gisteren zei, dit als een aanval wordt gezien op de politieke islam. Zakaria gaf verder aan dat de islamisten nu zullen zeggen: we hebben het 'westerse systeem' geprobeerd, het resultaat is dat we d.m.v. een staatsgreep naar huis zijn gestuurd, nu gaan we het op een andere (gewelddadige) manier proberen.
pi_128582616
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:21 schreef Shawn het volgende:
Fareed Zakaria heeft net @ CNN uitgelegd dat autoritaire regimes (zoals de Golflanden c.q. contrarevolutionairen) de staatsgreep in Egypte verwelkomen. Hij heeft aangegeven dat islamitische partijen in die regio niet hebben gereageerd omdat, zoals ik gisteren zei, dit als een aanval wordt gezien op de politieke islam. Zakaria gaf verder aan dat de islamisten nu zullen zeggen: we hebben het 'westerse systeem' geprobeerd, het resultaat is dat we d.m.v. een staatsgreep naar huis zijn gestuurd, nu gaan we het op een andere (gewelddadige) manier proberen.
Dat ze op een democratische manier aan de macht is gekomen maakt hem nog niet democratisch. Hitler is ook ooit democratisch aan de macht gekomen. Het gaat er om wat hij daarna doet. Beloftes niet nakomen, stiekem een nieuwe grondwet door heen jassen, etc.
pi_128584137
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:31 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dat ze op een democratische manier aan de macht is gekomen maakt hem nog niet democratisch. Hitler is ook ooit democratisch aan de macht gekomen. Het gaat er om wat hij daarna doet. Beloftes niet nakomen, stiekem een nieuwe grondwet door heen jassen, etc.
Waren Morsi en de Moslimbroeders antidemocratisch zoals Hitler? Nee, naar mijn mening overduidelijk niet. Alleen wilden ze wel (zoals Chavez in Venezuele en vele andere landen) hun macht consolideren, dus alvast "veilig stellen" zodat ze aankomende decennia op democratische wijze (verkiezingen) het machtigste blok in Egypte zouden blijven. Voor mij is dat allemaal nog geen reden om een coupe te plegen, de legitimiteit nav verkiezingen staat voor mij boven het afzetten van een partij omdat het niet de ideale democratie bewandelt (consolideren van eigen macht bijv).
Enige wat de coupe naar mijn mening enigszins zou rechtvaardigen is als het land echt op een nationale ramp afgaat zoals een burgeroorlog. Alleen in dit geval ben je in grijs gebied als je je afvraagt of dat bij Morsi voordat hij werd afgezet echt het geval was, of (nog) niet. Morsi's politieke wanbeleid staat buiten kijf, maar dat is niet de juiste discussie om een coupe te verantwoorden natuurlijk. Dan blijf je aan de gang namelijk.
  donderdag 4 juli 2013 @ 16:42:20 #71
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128585548
quote:
AU overweegt schorsing Egypte

Toegevoegd: donderdag 4 jul 2013, 13:36
Update: donderdag 4 jul 2013, 15:18

De Afrikaanse Unie (AU) overweegt om Egypte te schorsen. Dat meldt een bron binnen de AU aan persbureau Reuters.

Volgens de bron komt de Afrikaanse Unie vrijdag bijeen om de situatie in Egypte te bespreken. Het uitgangspunt van de unie is lidstaten te schorsen bij een niet-democratische machtswisseling.

Kritiek Turkije
De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Ahmet Davutoglu heeft forse kritiek op het afzetten van Morsi door het leger. Volgens hem gaat het om een onacceptabele militaire coup. Davutoglu zegt dat een democratisch gekozen regering alleen door het volk kan worden afgezet door middel van verkiezingen.

Een hoge fuctionaris van Qatar zei tegen Al Jazeera dat de oliestaat de wil van het Egyptische volk respecteert. Hij noemde Egypte nog steeds een leider in de islamitische en Arabische wereld.
NOS
Say what?
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:12:26 #72
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128586869
quote:
Broederschap wil niet meeregeren

Toegevoegd: donderdag 4 jul 2013, 16:45
Update: donderdag 4 jul 2013, 16:50

De Moslimbroederschap van de afgezette president Morsi wil geen onderdeel uitmaken van een interim-regering. We werken niet mee met autoriteiten die illegaal aan de macht zijn gekomen, zei een bestuurder van de partij.

Morsi's opvolger Adli Mansour is inmiddels bij militair decreet aangesteld als president. Hij moet een voorlopige regering vormen en wil de Moslimbroederschap daarbij niet uitsluiten.

De nieuwe regering heeft volgens Mansour als eerste taak het uitschrijven van verkiezingen voor een president en een parlement.
NOS

quote:
Hoofd Broederschap gearresteerd

Toegevoegd: donderdag 4 jul 2013, 16:41
Update: donderdag 4 jul 2013, 16:43

Het hoofd van de Moslimbroederschap, Mohamed Badie, is gearresteerd, meldt de Egyptische justitie. Hij is opgepakt in een villa in een badplaats vlak bij de grens met Libi.

Badie's assistent Kairat Shater wordt nog gezocht.

Lijst
De tv-zender al-Jazeera maakte vannacht bekend dat het leger een lijst van 300 namen heeft opgesteld van mensen die worden gezocht.

Ze worden ervan beschuldigd dat ze hebben aangezet tot geweld tegen demonstranten bij het gebouw van de Moslimbroederschap in Caro.

Verkiezingen
Shater is een rijke zakenman die wordt gezien als de beste politieke strateeg binnen de Moslimbroederschap. Shater was de presidentskandidaat van de Broederschap vorig jaar, maar hij moest zich terugtrekken vanwege een aantal veroordelingen.

Daarop nam Morsi zijn plaats in en won de verkiezingen.
NOS
Say what?
pi_128587239
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 12:12 schreef Shawn het volgende:

[..]

[..]

Dat laatste klopt, een theocratische partij bedreigt de democratie. Maar waarom doet men alsof democratie heilig is en niet afgeschaft mag worden? Zoals ex-CIA agent Michael Scheuer heeft uitgelegd, wordt democratie door sommige moslims als afgoderij gezien. Wat men dus doet is hun democratische religie c.q. afgod opdringen aan die moslims. Waar dit op neerkomt is, je mag de islam niet implementeren in de praktijk, in Algerije niet, in Mali niet, in Egypte niet, en ook in Afghanistan mag het niet, alleen zij hebben 12 jaar voor hun rechten gestreden, dus het wordt afwachten hoe dat zal eindigen in Afghanistan.

[..]

Vanaf 7:35 minuten:

3ajieb, Bijna de gehele Ummaah heeft de Athar van Ibn 3abaas geaccepteerd, (onder andere, ibno Taymiyah en ibn l Qayim) en jij veegt dat allemaal lekker met de vloer mee?

3aajieeeb..............
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:32:56 #74
181126 MouzurX
Misschien?
pi_128587838
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:07 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Waren Morsi en de Moslimbroeders antidemocratisch zoals Hitler? Nee, naar mijn mening overduidelijk niet. Alleen wilden ze wel (zoals Chavez in Venezuele en vele andere landen) hun macht consolideren, dus alvast "veilig stellen" zodat ze aankomende decennia op democratische wijze (verkiezingen) het machtigste blok in Egypte zouden blijven.
Dan ben je gewoon anti-democratisch bezig. Misschien niet exact als hitler maar wel antidemocratisch a la Iran. Daar heb je ook verkiezingen maar kan je toch niet over een democratie spreken.

De stappen tussen mannetjes op allemaal posities plaatsen, de media beheersen en mensen oppakken die anders denken zijn sowieso heel klein.

En Islam die geen democratie wilt, tsja dat wilde het christendom ook niet eerst, die hadden ook liever een staat regeert door de kerk. Uiteindelijk zal het midden-oosten toch ook steeds slimmer worden en dus zichzelf kritisch nadenken aanleren waarna de islam vanzelf marginaliseert net als de kerk hier in Europa. Of iig een situatie als in Amerika.
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:45:53 #75
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_128588357
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:07 schreef Aloulou het volgende:
Alleen wilden ze wel (zoals Chavez in Venezuele en vele andere landen) hun macht consolideren, dus alvast "veilig stellen" zodat ze aankomende decennia op democratische wijze (verkiezingen) het machtigste blok in Egypte zouden blijven.
Dat deugt ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 04-07-2013 17:51:14 ]
The view from nowhere.
pi_128590207
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:32 schreef MouzurX het volgende:
Dan ben je gewoon anti-democratisch bezig. Misschien niet exact als hitler maar wel antidemocratisch a la Iran. Daar heb je ook verkiezingen maar kan je toch niet over een democratie spreken.
Morsi's beleid kan je echt niet vergelijken met Iran, een puur theocratische staat. De ideologie is ook anders. In Iran van Khomeini toen hij de macht nam werden alle niet-Islamitische oppositie toendertijd zoals monarchisten, communisten, socialisten keihard vervolgd en opgesloten. Iran is heel anders, een geestelijke (Islamitische jurist) moet het land leiden en geen enkele burger heeft daar enige instemming in. Daarom heet het wilayat al-faqih. In Egypte is dat geenszins het geval en ook de Moslimbroederideologie staat dat niet voor, zij staan voor een civil state (dawla madaniyya) ipv theocratische religieuze staat waar een geestelijke de touwtjes strak in handen heeft wat de grote lijnen betreft.

Je kan als democratische partij echter wel beleid erop nahouden die de democratie uitholt, dat is niet nieuws en gebeurt overal wel, hoewel vooral ontwikkelingslanden. Venezuela van Chavez, Egypte van Morsi etc. Mediawetten aannemen en zo het media landschap beinvloeden en publieke opinie naar je hand zetten, zonder dat je de democratie als geheel in een keer afschaft. Je kan de democratie op slimme wijze manipuleren zoals de Moslimbroeders deden of Chavez in Venezuela om je macht te consolideren. Dan weet je in ieder geval (als het uitkomt) dat je de aankomende tien jaar regeert.

quote:
De stappen tussen mannetjes op allemaal posities plaatsen, de media beheersen en mensen oppakken die anders denken zijn sowieso heel klein.
Klein verschillen maar wel aanwezig. Je kan democratie makkelijk misbruiken om je macht te consolideren zonder daarvoor direct en abrupt de hele democratische staatsvorm af te schaffen (a-la Hitler).

quote:
En Islam die geen democratie wilt, tsja dat wilde het christendom ook niet eerst, die hadden ook liever een staat regeert door de kerk. Uiteindelijk zal het midden-oosten toch ook steeds slimmer worden en dus zichzelf kritisch nadenken aanleren waarna de islam vanzelf marginaliseert net als de kerk hier in Europa. Of iig een situatie als in Amerika.
De Moslimbroeders willen wel democratie, mensen moeten eens de verschillen tussen Islamisten kennen. De MB dacht alleen dat democratie sowieso betekende dat het grote deel van de Egyptenaren hen dan (onvoorwaardelijk) zou steunen vanwege het Islamitische karakter en grote binding (voorheen) met het gewone volk door allerlei liefdadigheid. Daarom komt deze klap zo hard aan, ondanks dat het leger een coupe heeft gepleegd.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:45 schreef deelnemer het volgende:
Dat deugt ook niet.
Niet deugen is wat anders dan ordinair direct de hele democratische staatsvorm afschaffen zodra je verkozen bent, zoals Hitler deed. Het is niet omdat "wij" Morsi en de Moslimbroeders "haten" dat we alles maar op een hoop moeten gooien.
pi_128590686
Obama is teleurgesteld in SCAF _O-
pi_128591522

En de anderen soldaten stonden erbij en keken ernaar. Ga eens tering snel achteruit met de YPR's !!! :(
pi_128591832
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:02 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Obama is teleurgesteld in SCAF _O-
Dat komt dan mooi uit, want zo'n beetje de hele wereld is teleurgesteld in Obama _O-
A murky, forgotten land.
pi_128591929
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:25 schreef Drifter__ het volgende:

En de anderen soldaten stonden erbij en keken ernaar. Ga eens tering snel achteruit met de YPR's !!! :(
Van je maten moet je het hebben :')
pi_128591934
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:25 schreef Drifter__ het volgende:

Fijn is dat, wordt je gelynched en je makkers doen niks :r

Hoe is het met ze afgelopen?
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 juli 2013 @ 19:51:40 #82
365082 IPA35
Patriarch
pi_128592497
Haha ik lach me stuk vandaag.

quote:
Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoglu on Thursday said the army's overthrow of Egyptian President Mohamed Mursi was a "military coup", and "unacceptable".
Ja want hij ziet het lijk al drijven _O- .

quote:
De Syrische president Bashar al-Assad meent dat de massale manifestaties tegen de afgezette Egyptische president Morsi het einde markeren van de politieke islam. Dat zegt hij in een interview met de Syrische krant As-Saoura, dat donderdag verschijnt.
‘Waar dan ook in de wereld, wie religie voor een politiek doeleinde gebruikt of om enkelen ten opzichte van anderen te bevoordelen, is gedoemd te falen’, aldus Assad. Enkele delen van het interview werden publiek gemaakt op zijn Facebook-pagina. Enkele uren daarvoor had zijn minister van Informatie, Omrane al-Zohbi, nog verklaard dat het vertrek van Morsi noodzakelijk was om de Egyptische crisis op te lossen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:7
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_128592569
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:36 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Fijn is dat, wordt je gelynched en je makkers doen niks :r

Hoe is het met ze afgelopen?
Kan er verder niets over vinden helaas. ;(
pi_128592655
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:53 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Kan er verder niets over vinden helaas. ;(
Ik vrees het ergste voor ze.
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 juli 2013 @ 19:57:21 #85
137562 rakotto
pi_128592711
Tamarod: refuses arrest of MB leaders, refuses closure of TV stations, calls for Baradei as PM, calls for prosecutor general resignation.
pi_128592978
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:51 schreef IPA35 het volgende:
Ja want hij ziet het lijk al drijven _O- .
Van Bashar al-Assad misschien nadat ie in de zee wordt gedumpt.

18:45
Een islamitische coalitie geleid door de Moslim Broederschap heeft opgeroepen tot grote protesten tegen de 'militaire coup tegen president Morsi'. Die zouden morgen in het hele land moeten plaatsvinden na het wekelijkse vrijdaggebed. De coalitie spreekt van een 'Vrijdag van de Afwijzing'.

17:47
De Tunesische president Moncef Marzouki verwerpt de militaire interventie in Egypte, en dringt er bij de nieuwe Egyptische leiding op aan om de veiligheid van de afgezette president Morsi te garanderen. Dat zei hij in een gezamenlijke persconferentie met de Franse president Franois Hollande.

17:40
De Franse president Hollande heeft in een verklaring gezegd dat 'het democratische proces in Egypte is stopgezet, en moet terugkeren.' Hij zei dat in een gezamenlijke persconferentie met de Tunesische president Moncef Marzouki in Tunis.

Het einde van de politieke islam volgens Bashar al-Assad? Het einde daarvan betekent het begin van de geradicaliseerde islam, als je ziet dat de gematigde Moslimbroeders aan het radicaliseren zijn:

16:57
Gehad Haddad, de woordvoerder van de Moslim Broederschap, heeft laten weten dat hij niet kan bevestigen waar hun gearresteerde leider zich momenteel bevindt. De Moslim Broederschap is nog niet in staat geweest om contact met hun leider op te nemen, zei Haddad tegenover verslaggevers.

Haddad voegde daaraan toe dat de Moslimbroeders de militaire coup veroordelen en van plan zijn 'te vechten met hun bloed' als dat nodig is.
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:06:08 #87
365082 IPA35
Patriarch
pi_128593069
Het is gewoon Game Over voor die Ikhwam mongolen.

Nietsbetekenende landen als Libi hebben ze dan misschien overgenomen maar het speelkwartiertjes is nu afgelopen. In Egypte buitengezet in in Syri sterven ze met bosjes tegelijk, Hama '82 is er niks bij.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_128593150
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:57 schreef rakotto het volgende:
Tamarod: refuses arrest of MB leaders, refuses closure of TV stations, calls for Baradei as PM, calls for prosecutor general resignation.
Gaan ze weer rellen?
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:09:56 #89
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_128593236
Mooi ingredint voor een burgeroorlog dit :|W
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:10:13 #90
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_128593247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:09 schreef xzaz het volgende:
Mooi ingredint voor een burgeroorlog dit :|W
Wat? Die oproep?
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:11:03 #91
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_128593278
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:10 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Wat? Die oproep?
De hele situatie.
pi_128593365
Het leger voert een mooi-weer-show op voor de toegestane tv-zenders:

Maar ondertussen:

donderdag 4 juli 2013 @ 20:13:59 #93
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128593402
Hoezo "maar ondertussen"? Ik zie alleen maar blije mensen?
Say what?
pi_128593514
quote:
5s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:13 schreef UpsideDown het volgende:
Hoezo "maar ondertussen"? Ik zie alleen maar blije mensen?
Dat zijn MB-ers.

SPOILER
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:19:43 #95
365082 IPA35
Patriarch
pi_128593600
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:17 schreef Bilge het volgende:

[..]

Dat zijn MB-ers.

Laat maar.
pi_128594349
Schandalig dat ze een heksenjacht zijn begonnen tegen de MB.
pi_128594465
pi_128594496

Turken zijn solidair..
pi_128594723
Nu de hoofdvraag: Hoe heeft men het Egyptische volk zo massaal weten te organiseren zonder dat zij dit in de gaten hebben gehad, en hebben?
Want geen enkele Egyptenaar heeft blijkbaar in de gaten dat zij werden georganiseert (de massa's in de straten laten die organisatie zien) Massa-organisatie, het overkwam hen zonder dat zij dit in de gaten hebben gehad. Maar je kan toch zien hoe het is gedaan, want de propaganda via de staatstelevisie was vooral veel angst-propaganda, probleempolitiek, verslechterde economie, veel politiek en problemen waardoor emotie massa omhoog gekrikt werd, en daardoor het verzet (betekent verdedigings mechanisme wat in werking komt, wat je niet in de gaten hebt, want het komt uit evolutie) Dit zorgde voor de drie revolts, en telkens komt dezelfde machthebber/heerser weer naar voren met andere poppentjes, nu met het leger. De Egyptenaar zal waarschijnlijk via een of andere hoge leger pief toegeproken worden, en daar zullen veel Egyptenaren een (grote) leider in gaan zien. Je kan het al op je vingers natellen wat er zal gebeuren met Egypte. Hun vrijheid is verder weg dan ooit, want die massa-organisatie laat dit zien. Mits iemand denkt dat dit gaat leiden tot hun vrijheid (dat zal dan voor de eerste keer zijn in de geschiedenis over de afgelopen paar duizend jaar gaan worden, het werd altijd een imperium of dictatuur zulke massale beweging in het volk. Rome, Duitsland en Noord Korea zijn de duidelijkste geweest.
Zal de Egyptenaar hetzelfde lot staan te wachten of gaat het volk op tijd inzien hoe massaal zij werden georganiseert over de afgelopen jaren, en hoe dit zo ver is kunnen komen? (in Turkije vroeg een meisje dit zich laatst wel af, als een van de weinigen, zij zei 'ik snap niet hoe dit ineens heeft kunnen gebeuren', na die rellen over een park)
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:52:12 #100
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128594987
quote:
5s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:46 schreef Synthercell het volgende:
Nu de hoofdvraag: Hoe heeft men het Egyptische volk zo massaal weten te organiseren zonder dat zij dit in de gaten hebben gehad, en hebben? ....
een woord: joden.
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:08:21 #101
pi_128595746
quote:
quote:
Brotherhood rank-and-file were fearful of what an army-backed regime might bring, and lamented the end of a year in which many Islamists had felt freer than they had in decades. "We were very proud to have our first Islamic president, who was doing his best to reform Egypt, despite all the objects being put in his way by the judiciary and the media," said Tarek Sebaei, a 21-year-old engineering student from Sharqiya, sitting on the fringes of the rally. "Now he's gone, we have major fears. We're worried the old regime figures coming back, and that they will renew the campaign against Islamists in Egypt. They will start to arrest us, and they will be more vicious this time because they were brought down."
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:08:53 #102
365082 IPA35
Patriarch
pi_128595778
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:52 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Waar is Nasser wanneer je hem nodig hebt?
pi_128595909
Onthoud het volgende:

Toen Egyptische militairen Mubarak hebben afgezet, deden ze het nadat ze een paar keer gepoogd hebben het volk te overtuigen om Mubarak nog een kans te geven. Zelfs Mubarak kreeg de kans het volk 2 of 3 keer (weet niet meer precies) toe te spreken in de hoop dat hij ze kan overtuigen. Maar het was tevergeefs. Het was al te laat. De muur van angst bij het volk was doorbroken.

Vandaag heeft het leger Morsi afgezet en gaf hem meteen een ultimatum van twee dagen. Het leger wilde duidelijk van hem afkomen. Wees dus niet naef als je denkt dat het leger het volk heeft gehoorzaamd. De militairen van Egypte zijn nog steeds hetzelfde als de militairen van Mubarak. Het enige wat er is veranderd is het ontslag van de legerchef Mohammed Hussein Tantawi. Wie nog in het leger zit zijn nog steeds grote bondgenoten van de VS en ze overleggen ook achter de gordijnen met hen over wat er beslist wordt. We weten met zijn allen dat de MB niet in de smaak viel bij zowel Isral als bij de VS.

Maar wat velen denk ik ook zijn vergeten is dat Morsi kritiek kreeg al vanaf dag n dat hij aan de macht was. Die kritiek is sindsdien letterlijk nooit opgehouden. De oppositie heeft veel ingespeeld op de angst bij de bevolking die bang is voor nog meer dictatuur en dat is wat o.a. Morsi ook genekt heeft. Morsi heeft die angst sterk onderschat.
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:16:00 #104
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128596096
Wanneer wordt deze Amir al Muminin in Marokko van zijn troon afgetrapt? Hoog tijd dat ook daar schoon schip wordt gemaakt :7

pi_128596279
quote:

[..]

Ben benieuwd wanneer de eerste mensen het daadwerkelijk op hen gaan afschuiven.
Cool story, Hansel.
pi_128596539
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:11 schreef Meki het volgende:
Onthoud het volgende:

Toen Egyptische militairen Mubarak hebben afgezet, deden ze het nadat ze een paar keer gepoogd hebben het volk te overtuigen om Mubarak nog een kans te geven. Zelfs Mubarak kreeg de kans het volk 2 of 3 keer (weet niet meer precies) toe te spreken in de hoop dat hij ze kan overtuigen. Maar het was tevergeefs. Het was al te laat. De muur van angst bij het volk was doorbroken.

Vandaag heeft het leger Morsi afgezet en gaf hem meteen een ultimatum van twee dagen. Het leger wilde duidelijk van hem afkomen. Wees dus niet naef als je denkt dat het leger het volk heeft gehoorzaamd. De militairen van Egypte zijn nog steeds hetzelfde als de militairen van Mubarak. Het enige wat er is veranderd is het ontslag van de legerchef Mohammed Hussein Tantawi. Wie nog in het leger zit zijn nog steeds grote bondgenoten van de VS en ze overleggen ook achter de gordijnen met hen over wat er beslist wordt. We weten met zijn allen dat de MB niet in de smaak viel bij zowel Isral als bij de VS.

Maar wat velen denk ik ook zijn vergeten is dat Morsi kritiek kreeg al vanaf dag n dat hij aan de macht was. Die kritiek is sindsdien letterlijk nooit opgehouden. De oppositie heeft veel ingespeeld op de angst bij de bevolking die bang is voor nog meer dictatuur en dat is wat o.a. Morsi ook genekt heeft. Morsi heeft die angst sterk onderschat.
:O

Want de MB liet echt haar tanden zien aan VS/Isral?
pi_128596541
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:16 schreef Aloulou het volgende:
Wanneer wordt deze Amir al Muminin in Marokko van zijn troon afgetrapt? Hoog tijd dat ook daar schoon schip wordt gemaakt :7

Hij is toch gay? Daarom ging hij toch zo snel trouwen?
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:30:09 #108
137562 rakotto
pi_128596744
quote:
10s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:07 schreef Bilge het volgende:

[..]

Gaan ze weer rellen?
Rellen? Niemand heeft gereld behalve de broederschap en co. in de laatste paar maanden waarin zij vredige demonstranten aanvielen.

Dit is door protesteren want de revolution is nooit opgehouden op 11 februari. Er wordt geprotesteerd totdat dit land schoon is gemaakt van de ex-regimes.
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:31:31 #109
8369 speknek
Another day another slay
pi_128596810
quote:
Onthoud het volgende:

Of het leger houdt net als in Turkije gewoon niet van Islamisten, om welke reden dan ook. Mubarak is feitelijk zo lang aan de macht geweest omdat de helft van het land en de rest van de wereld als de dood waren wat ervoor in de plaats zou komen (evenzo de andere dictators in de Arabische wereld).
Zelfs, of misschien wel juist, voor de moslimbroederschap bestond er veel vrees. Toen die zich de laatste tien jaar meer als een soort CDA groepering ging opstellen, kreeg je een detente en werd misschien wel daardoor de Arabische lente mogelijk gemaakt.

Nu het laatste jaar de Arabische lente meer en meer een Salafistische herfst aan het worden is, en Morsi alle wereldlijke (in de verkiezingstijd gepropageerde) punten liet schieten om maar vooral de macht te consolideren en een sterk Islamitische grondwet erdoorheen te drukken, krijgen de seculiere krachten, met het leger voorop, er wel genoeg van.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_128598276
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Of het leger houdt net als in Turkije gewoon niet van Islamisten, om welke reden dan ook. Mubarak is feitelijk zo lang aan de macht geweest omdat de helft van het land en de rest van de wereld als de dood waren wat ervoor in de plaats zou komen (evenzo de andere dictators in de Arabische wereld).
Zelfs, of misschien wel juist, voor de moslimbroederschap bestond er veel vrees. Toen die zich de laatste tien jaar meer als een soort CDA groepering ging opstellen, kreeg je een detente en werd misschien wel daardoor de Arabische lente mogelijk gemaakt.

Nu het laatste jaar de Arabische lente meer en meer een Salafistische herfst aan het worden is, en Morsi alle wereldlijke (in de verkiezingstijd gepropageerde) punten liet schieten om maar vooral de macht te consolideren en een sterk Islamitische grondwet erdoorheen te drukken, krijgen de seculiere krachten, met het leger voorop, er wel genoeg van.
Mwah. Wat er met de bevolking gebeurt, kan het leger weinig schelen. Dat ze de seculiere waarden beschermen, is een leuk praatje voor de buitenwereld, maar in feite handelt het leger slechts uit eigenbelang. De corrupte legerleiding wil natuurlijk wel haar machtspositie behouden, zodat ze door kunnen gaan met de zelfverrijking. Voor hen is dit niet zo ideologisch van aard.

Naar mijn mening is de progressie die Egypte geboekt heeft met de val van Mubarak tenietgedaan met deze militaire coup. Erg dom van de demonstranten om de ruimte te geven aan het leger dat met deze coup de mogelijkheid krijgt om meer macht naar zich toe te trekken. Egypte is weer terug bij af.
pi_128598410
quote:

Ondanks het feit dat Morocco het op vele terreinen zelfs ng slechter doet dan de meeste MENA-landen, zie ik dat niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd.

Iets met slaafs volk, handenkussers, persoonlijkheidscultus, o.i.d. Heb dit van meerdere Marokkanen in Marokko gehoord overigens.
  donderdag 4 juli 2013 @ 22:06:15 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_128598683
Ik zeg niet dat ze het voor het volk doen. Dan lees je mijn post verkeerd. Ik denk dat ze het doen omdat religieuzen een onvoorspelbare machtsgroepering zijn waar hun geweldsmonopolie niet zoveel vat opheeft als tegen wereldlijk gemotiveerde tegenstanders.

De strekking van mijn post was meer dat, even ongeacht hun motieven, het leger liever ingrijpt als islamisten hun machtsbasis uitbreiden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_128599999
quote:

[..]

Ik wil ze ook gelijk prikken, met hun tempels op hun hoofd :D
  donderdag 4 juli 2013 @ 22:59:48 #115
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_128601795
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 22:00 schreef Hierro het volgende:

[..]

Mwah. Wat er met de bevolking gebeurt, kan het leger weinig schelen. Dat ze de seculiere waarden beschermen, is een leuk praatje voor de buitenwereld, maar in feite handelt het leger slechts uit eigenbelang. De corrupte legerleiding wil natuurlijk wel haar machtspositie behouden, zodat ze door kunnen gaan met de zelfverrijking. Voor hen is dit niet zo ideologisch van aard.

Naar mijn mening is de progressie die Egypte geboekt heeft met de val van Mubarak tenietgedaan met deze militaire coup. Erg dom van de demonstranten om de ruimte te geven aan het leger dat met deze coup de mogelijkheid krijgt om meer macht naar zich toe te trekken. Egypte is weer terug bij af.
Progressie ? Zoals ik het een van de betogers hoorde uitdrukken : "van de Sharia kun je niet eten" ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:00:23 #116
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128601821
quote:
Islamisten Tunesi hekelen 'coup' Egypte

De islamistische partij Ennahda die in Tunesi aan de macht is heeft donderdag de machtsovername in Egypte veroordeeld. De partij spreekt in een verklaring van een 'flagrante coup'.

Ennahda is voortgekomen uit de Moslimbroederschap. De afgezette Egyptische president Mohamed Mursi is lid van de Egyptische tak van de Broederschap.

Ennahda kwam in Tunesi aan de macht na de opstand in 2011 waarbij president Zine El Abidine Ben Ali werd verdreven. De opstand in Tunesi was de aftrap voor de Arabische Lente die later in andere landen, waaronder Egypte, uitbrak.

In de verklaring veroordeelt Ennahda ook de arrestaties van leden van de Egyptische partij voor Vrijheid en Gerechtigheid - de politieke tak van de Moslimbroederschap - en de sluiting van kranten en tv-zenders die gelieerd zijn aan de Broederschap.

In tegenstelling tot de Egyptische broederschap regeert Ennahda samen met seculiere partijen.
NU.nl

Vooral deze zin:
In tegenstelling tot de Egyptische broederschap regeert Ennahda samen met seculiere partijen.
Say what?
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:02:03 #117
pi_128601910
quote:
Onthoud het volgende:

In de laatste jaren van Mubarak kreeg toch net de politie meer en meer macht toegeworpen ipv het leger ? (wellicht ook al omdat Mubarak door zijn leeftijd ook wel al voelde dat hij zijn grip op de legerleiding begon kwijt te spelen?)
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:03:38 #118
pi_128602002
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:00 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

NU.nl

Vooral deze zin:
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:00 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

NU.nl

Vooral deze zin:
Maar ze hebben in februari wel oppositieleider Chokri Belad laten ombrengen ...
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:05:21 #119
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128602117
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

[..]

Maar ze hebben in februari wel oppositieleider Chokri Belad laten ombrengen ...
Maar dat ging ook niet van harte, de kans dat er grootschalige rellen ontstaan met een chaos als gevolg is te groot om zoiets nog eens te doen.
Say what?
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:08:06 #120
pi_128602302
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:05 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Maar dat ging ook niet van harte, de kans dat er grootschalige rellen ontstaan met een chaos als gevolg is te groot om zoiets nog eens te doen.
Uiteraard, maar ik wil maar zeggen dat ze daar ook op de rand van een nieuwe revolutie gestaan hebben. Als premier Jebali toen niet was afgetreden had je wellicht in een vergelijkbare situatie met Egypte gezeten. Alleen lijkt het Tunesische leger zich wel afzijdiger te houden ...
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:13:24 #121
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_128602675
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:46 schreef Aloulou het volgende:
Niet deugen is wat anders dan ordinair direct de hele democratische staatsvorm afschaffen zodra je verkozen bent, zoals Hitler deed. Het is niet omdat "wij" Morsi en de Moslimbroeders "haten" dat we alles maar op een hoop moeten gooien.
Ik rechtvaardig de coupe niet, maar zie het als kiezen tussen twee kwaden. Geen van die machthebbers zijn democraten. Morsi was te gretig. Nu heeft het Egyptische volk heeft gekozen voor het grotere kwaad. Het leger zal de macht niet snel weer uit handen geven. Het Egyptische volk is verdeeld en laat zich tegen elkaar uitspelen. Religie is een splijtzwam gebleken.
The view from nowhere.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 00:13:14 #122
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128605749
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:13 schreef deelnemer het volgende:
Ik rechtvaardig de coupe niet, maar zie het als kiezen tussen twee kwaden. Geen van die machthebbers zijn democraten. Morsi was te gretig. Nu heeft het Egyptische volk heeft gekozen voor het grotere kwaad.Het leger zal de macht niet snel weer uit handen geven. Het Egyptische volk is verdeeld en laat zich tegen elkaar uitspelen. Religie is een splijtzwam gebleken.
Ik denk ook dat Egypte door deze coupe weer flink is teruggevallen terwijl na Mubarak er een periode was waar de macht echt bij het volk lag. Met de coupe trekt het leger weer strakker aan de touwtjes. Het probleem is ook dat de Moslimbroeders gewoon nog steeds een aanzienlijke aanhanger heeft, sowieso veel meer dan Al Baradaei bijv die naar voren wordt geschoven. De Moslimbroeders verdwijnen niet uit Egypte wat na de coupe voor het leger (en ieder die pro revolutie is) lastige vragen oproept: moet je ze verbieden? Wat als na 2 verkiezingen ze weer goed scoren bij verkiezingen? Heeft de MB recht om het leger vanwege haar coupe te bekritiseren of worden ze dan (door militair tribunaal?) vervolgd?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 00:28:09 #123
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_128606251
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 00:13 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik denk ook dat Egypte door deze coupe weer flink is teruggevallen terwijl na Mubarak er een periode was waar de macht echt bij het volk lag. Met de coupe trekt het leger weer strakker aan de touwtjes. Het probleem is ook dat de Moslimbroeders gewoon nog steeds een aanzienlijke aanhanger heeft, sowieso veel meer dan Al Baradaei bijv die naar voren wordt geschoven. De Moslimbroeders verdwijnen niet uit Egypte wat na de coupe voor het leger (en ieder die pro revolutie is) lastige vragen oproept: moet je ze verbieden? Wat als na 2 verkiezingen ze weer goed scoren bij verkiezingen? Heeft de MB recht om het leger vanwege haar coupe te bekritiseren of worden ze dan (door militair tribunaal?) vervolgd?
Egypte heeft vast onafhankelijke mensen die naar voren geschoven kunnen worden en het populaire protest kunnen voortzetten. Als de MB deze steunt zonder ze te bepalen, kan bij de volgende verkiezing een onafhankelijk partij en deel van de stemmen bemachtigen en een coalitie aangaan met de MB in ruil voor het presidentschap. De onafhankelijke partij kan de coupe bekritiseren, de MB matigen en de machtsovername door het leger voorkomen.

Ik verzin maar wat. Maar zijn er mogelijkheden te vinden als de MB creatief is en niet direct gaat voor zijn eigen politieke macht?

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 05-07-2013 00:45:35 ]
The view from nowhere.
pi_128607584
quote:

Moge Allaaah onze geliefde koning Mohammed de 6e behouden en beschermen tegen de vijanden, wij Marokkanen houden van ons land en wij houden van al aman (veiligheid) en wij zullen alles doen om Midden oosten achtige situaties tegen te gaan.

Marokko is dat achterlijke Misr nu wel voorbij gestreven!
  vrijdag 5 juli 2013 @ 01:43:35 #125
256666 leeell
I know you're lonely
pi_128607753
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 01:28 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Moge Allaaah onze geliefde koning Mohammed de 6e behouden en beschermen tegen de vijanden, wij Marokkanen houden van ons land en wij houden van al aman (veiligheid) en wij zullen alles doen om Midden oosten achtige situaties tegen te gaan.

+ smt
+ saw

als een echte fundi onmisbaar
pi_128607802
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 01:43 schreef leeell het volgende:

[..]

+ smt
+ saw

als een echte fundi onmisbaar
Ik begrijp je niet, dat zal wel aan mij liggen denk ik.
pi_128607959
quote:

[..]

Moge Allah onze geliefde koning Mohammed de 6e behouden en beschermen tegen de vijanden, wij Marokkanen houden van ons land en wij houden van al aman (veiligheid) en wij zullen alles doen om Midden oosten achtige situaties tegen te gaan.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 03:50:09 #128
137562 rakotto
pi_128608792
Ennnnnnnnnnnnnnnnn, het is begonnen.

Er zijn aanslagen gepleegd op het leger in Sinai. De military intelligence gebouw in Rafah is aangevallen met raketten. Checkpoints worden aangevallen en de bedoeinen zijn het leger aan het assisteren en bij Gura Airport en CSF camp ook in Rafah.

Dit gaat trouwens om de Egyptische Rafah. In Arish waren er ook gevechten.
pi_128609263
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:04 schreef Frutsel het volgende:

Geen idee of het recent is maar het zou van gisteren zijn :{

Frutsel postte het origineel van dit filmpje. Nu met analyse......wat vinden jullie? :{
  vrijdag 5 juli 2013 @ 07:59:21 #130
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_128609507
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 07:19 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Frutsel postte het origineel van dit filmpje. Nu met analyse......wat vinden jullie? :{
Zo te zien wordt er iemand door zijn hoofd geknald door iemand die achter hem staat?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_128610792
Precies. In het eerdere filmpje stond dat de politie op Morsi aanhangers schiet. Wat dus niet waar blijkt te zijn.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 09:38:47 #132
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128611044
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:08 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik wil maar zeggen dat ze daar ook op de rand van een nieuwe revolutie gestaan hebben. Als premier Jebali toen niet was afgetreden had je wellicht in een vergelijkbare situatie met Egypte gezeten. Alleen lijkt het Tunesische leger zich wel afzijdiger te houden ...
Inderdaad, toen de socialistische politicus in Tunesie was doodgeschoten had de oppositie een kans om de Nahda (Islamitische partij) regering dmv protesten ook af te laten treden. Bij zijn begrafenis waren honderdduizenden aanwezig, deels uit onvrede en boosheid maar ook om te laten zien dat men tegen politiek geweld is. De eerste politieke moord in de geschiedenis van het land en dus bracht het een grote schok teweeg (vergelijkbaar met moord op Fortuyn in NL).
Alleen Nahda heeft het slimmer aangepakt en na een crisis en maatschappelijke druk een reshuffle gedaan in de regering, aantal posities opgegeven zoals Justitie en aan onafhankelijken derden gegeven. Daarnaast reageert Nahda al vanaf het begin met twee seculiere centrumpartijen, ze zijn ook stuk pragmatischer dan de Moslimbroeders in Egypte overigens.

Het Tunesische leger is te klein (zo gehouden door Bourguiba en Ben Ali) om politieke besluiten af te dwingen. En vooralsnog lijkt het tevreden te zijn met die rol, bewaken van de grenzen en toezien op nationale veiligheid. Veel respect hebben ze onder het volk omdat Generaal Rachid Ammar (vorige week met pensioen) weigerde op demonstranten te schieten en de kant van het volk koos tegenover Ben Ali gedurende de 4 weken durende revolutie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Aloulou op 05-07-2013 09:56:06 ]
  vrijdag 5 juli 2013 @ 09:41:50 #133
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128611120
quote:

Jammer, dat slaafse van veel Marokkanen tegenover het koningshuis. Maar moeten jullie zelf weten hoor, als Marokkanen tevreden met de koning zijn is er niet veel aan de hand idd. Midden-Oosten taferelen is inderdaad niet vooruitgang, maar daarnaast kan je ook Tunesie als voorbeeld nemen waar de revolutie veel beter lijkt uit te pakken en niet is vervallen tot chaos. Hoeft dus niet altijd per definitie slecht te zijn, hoewel een opstand altijd wel een tijd naschokken heeft voor sowieso de economie en dus bredere samenleving. Maar soms moet je ff flink schoonmaken om erna flinke stappen vooruit te kunnen zetten. Marokkaanse koningshuis (en ja koning zelf ook) is ook corrupt namelijk en alle elite die eromheen hangt (makhzen) al eeuwen, door en door corrupt. Om corruptie te bestrijden tegen hen en koning zelf heb je helden (rijaaal ;) ) nodig, geen jaknikkers.

[ Bericht 12% gewijzigd door Aloulou op 05-07-2013 09:58:47 ]
  vrijdag 5 juli 2013 @ 09:50:57 #134
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128611328
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 00:28 schreef deelnemer het volgende:
Egypte heeft vast onafhankelijke mensen die naar voren geschoven kunnen worden en het populaire protest kunnen voortzetten. Als de MB deze steunt zonder ze te bepalen, kan bij de volgende verkiezing een onafhankelijk partij en deel van de stemmen bemachtigen en een coalitie aangaan met de MB in ruil voor het presidentschap. De onafhankelijke partij kan de coupe bekritiseren, de MB matigen en de machtsovername door het leger voorkomen.
Wel even verplaatsen naar de Egyptische politieke context en politiek van de MB afgelopen jaar:
- Flink gepolariseerd tussen links en rechts
- MB heeft geen enkele goodwill laten zien om haar principes te laten varen voor pragmatisme (waterbij de halalwijn)
- Door de coupe is de polarisatie naar een toppunt gestegen en zal aankomende tijd blijvend een probleem zijn vanwege het feit dat de president democratisch gekozen was voor het eerst in decennia
- MB's reactie op de coupe is duidelijk: wij zijn en blijven de legitieme winnaars van de verkiezingen en vechten alles dat dat afdoet aan.

De kans dat er een soort "nationale verzoening" tot stand komt is echt heel erg klein. Dat hoeft geen probleem te zijn als je de MB makkelijk opzij kan schuiven, maar daar zijn ze veel te groot voor in het hele land. Tis een grassroots organisation, geen splinter of elitepartijtje.

En laten we nou eerlijk zijn: zou jij als je verkiezingen wint en na een jaar het leger je afzet wel vervolgens wat ministers in een door het leger ingestelde overgangsregering zetten en laten deelnemen, ingesteld door de mensen die je jouw verkiezingswinst hebben afgenomen?
Als de MB zo een draai maakt zijn ze totaal ongeloofwaardig en geven ze zelf aan dat die hele verkiezing ook volgens hen maar een bijzaak is. Ik las dat men al aangaf de MB in een overgangsregering/interimregering posities te willen geven maar daar passen ze wel voor natuurlijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 00:28 schreef deelnemer het volgende:
Ik verzin maar wat. Maar zijn er mogelijkheden te vinden als de MB creatief is en niet direct gaat voor zijn eigen politieke macht?
Coupe op een gekozen president sluit in principe alle deuren voor de president en zijn partij. Als die partij te groot is heb je in de toekomst een blijvend probleem.
pi_128611454
quote:

[..]

Ik begrijp dat gebruik van veelvoudig het Majestatis Pluralis niet.
Bent U Mohammed de 6.?
pi_128611705
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:07:05 #137
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_128613548
*Volgt.... hoewel er een hoop geneuzel wordt gemeld.

De Actie van het leger is volgens mij legitiem en volgens de grondwet toepasbaar omdat Morsi maatregelen nam die gewoon niet door de beugel kunnen en de toets aan de grondwet niet doorstaan.

Het seculiere karakter van de ingreep onderschrijft dat ook. Alle partijen zijn vertegenwoordigd, inclusief een aantal Moslim organisaties. De MBH is ook uitgenodigd. Het geheel wordt geleid door een rechtssysteem dat evenzoveel seculiere karaktertrekken heeft en die zich bij herhaling niet heeft laten vormen door extremisme. In een land als Egypte is dit de minst smerige ingreep, die met een rust en voorbereiding is ingezet. Ik geloof ook in de uitspraak dat men het land terug wil geven aan het volk maar wel onder begeleiding. "Effe" een democratie starten is ondoenlijk omdat er teveel culturele/religieuze verschillen zijn, De MBH is van huis uit goed georganiseerd en alleen daarom hebben ze de verkiezingen gewonnen. Niet omdat 'het volk' daar nou zo bewust voor gekozen heeft. Het is dus zaak om de andere groeperingen ook goed te organiseren zodat er weer een evenwicht ontstaat, pas dan kun je een stabiele politiek voeren.

In 'de oude wereld' heeft het ook eeuwen geduurd voordat er een houdbaar evenwicht was en nog steeds is dat fragiel. Heb niet de illusie dat een lente dat even regelt voor die landen die sowieso een geforceerd ontstaan hebben. Eigenlijk niet meer dan logisch ook.
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_128614415

Nou, nou mensen. Wanneer gaan jullie Egypte in vuur en vlam zetten? Morsi is nog steeds niet bereikbaar en noch zijn 300 broeders. Maar nee we zijn dit wel van MB gewend, schreeuwen schreeuwen en nogmaals maar schreeuwen.
pi_128614594
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:29 schreef Djibril het volgende:

Nou, nou mensen. Wanneer gaan jullie Egypte in vuur en vlam zetten? Morsi is nog steeds niet bereikbaar en noch zijn 300 broeders. Maar nee we zijn dit wel van MB gewend, schreeuwen schreeuwen en nogmaals maar schreeuwen.
Schreeuwen en dreigen met en oproepen tot geweld. Zo kennen we ze weer.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 12:06:05 #140
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128615700
quote:
Veiligheidstroepen aangevallen in Egypte

Gewapende mannen hebben vrijdagochtend vroeg aanvallen gepleegd op posten van veiligheidstroepen op het Sina-schiereiland.

Een soldaat is daarbij overleden en twee raakten gewond, meldde de staatstelevisie van Egypte.

De slachtoffers vielen bij een raketaanval op een politiebureau in Rafah aan de grens met de Gazastrook. Het politiebureau ligt vlak bij een hoofdkwartier van de militaire inlichtingendienst. Eerder hadden aanvallers militaire posten bij de luchthaven van al-Arish met raketgranaten bestookt.

Bij de aanvallers zou het gaan om islamisten maar het is nog niet duidelijk of de aanslagen samenhangen met de staatsgreep waarbij woensdag president Mohamed Mursi werd afgezet.

Het Sina-schiereiland, dat tussen Egypte en de Gazastrook in ligt, is sinds de val van Hosni Mubarak een haven voor militante islamisten. Verder zijn er smokkelaars en Palestijnse militanten uit de Gazastrook actief.
NU.nl
Say what?
pi_128616063
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:34 schreef StateOfMind het volgende:
Schreeuwen en dreigen met en oproepen tot geweld. Zo kennen we ze weer.
Een staatsgreep plegen is ook geweld.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 12:25:20 #142
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_128616451
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 12:15 schreef Shawn het volgende:

[..]

Een staatsgreep plegen is ook geweld.
Niet per definitie
pi_128617327
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 12:25 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Niet per definitie
Ze zetten vliegtuigen, helikopters, tanks, gewapende soldaten, etc. in om een democratisch gekozen president af te zetten. Generaal Sisi is een moderne farao.

28/8 Indeed, Pharaoh and Haman and their soldiers were deliberate sinners.
28/39 And he was arrogant, he and his soldiers, in the land, without right, and they thought that they would not be returned to Us.
28/40 So We took him and his soldiers and threw them into the sea. So see how was the end of the wrongdoers.

Bovenstaande verzen uit de Koran heb ik al voorbij zien komen op Twitter van boze islamisten.
pi_128617399
Als ze uit wraak maar geen aanslagen gaan plegen. Want die waren er in het verleden regelmatig in Egypte.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 12:56:13 #145
405222 Ataturko
Mussie Kemal
pi_128617547
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 12:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
Als ze uit wraak maar geen aanslagen gaan plegen. Want die waren er in het verleden regelmatig in Egypte.
Dat zal denk ik zeker gaan gebeuren. Egypte zit vol met afval zoals de Salafisten.
pi_128617567
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 07:19 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

La hawla wa la quwattan illa billaah

Zulke mensen direct vermoorden.
Achterlijke mensen die mensen van achter neerknallen..
  vrijdag 5 juli 2013 @ 13:04:57 #147
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_128617855
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 12:48 schreef Shawn het volgende:

[..]

Ze zetten vliegtuigen, helikopters, tanks, gewapende soldaten, etc. in om een democratisch gekozen president af te zetten. Generaal Sisi is een moderne farao.

28/39 And he was arrogant, he and his soldiers, in the land, without right, and they thought that they would not be returned to Us.
28/40 So We took him and his soldiers and threw them into the sea. So see how was the end of the wrongdoers.

Bovenstaande verzen uit de Koran heb ik al voorbij zien komen op Twitter van boze islamisten.
Ik had het over de definitie van een staatsgreep. Deze is met name nogal netjes verlopen en Egypte kent een zijde staatsgreep ergens in 1952 meen ik. Een staatsgreep is niet per definitie gewelddadig is wat ik zei, niets meer, niets minder, maar we dwalen af. Natuurlijk gaat de MB reageren... hoe, dat is afwachten
  vrijdag 5 juli 2013 @ 13:52:29 #148
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_128619453
quote:

[..]

Elke keer als je dit soort verzen post, moet ik een beetje lachen.
pi_128620079
quote:

[..]

Salafisten zijn altijd boos. Ook als zij fout zitten. En een militaire coup is niet per definitie slecht.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:37:16 #150
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128621109
quote:
Opnieuw grote betogingen in Egypte

Opnieuw verzamelen Egyptenaren zich vrijdag op straat, maar dit keer om hun steun aan de woensdag afgezette president Mursi te betuigen.

De Moslim Broederschap riep donderdag op tot demonstraties na het vrijdaggebed.

Volgens nieuwszender al-Jazeera staan er vrijdag aan het begin van de middag al duizenden mensen op straat in Nasr City, een voorstad van Caro. Daar is ook het presidentieel paleis.

Het Egyptische leger heeft donderdag aangegeven de demonstraties te dulden. In een verklaring op Facebook liet de legerleiding weten het recht op protest te respecteren zolang de demonstraties de nationale veiligheid niet in gevaar brengen.
NU.nl
Say what?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:38:45 #151
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128621170
quote:
Afrikaanse Unie schorst Egypte

Toegevoegd: vrijdag 5 jul 2013, 13:29
Update: vrijdag 5 jul 2013, 14:06

De Afrikaanse Unie heeft Egypte geschorst als lid. Reden is het afzetten van de democratisch gekozen president Morsi, afgelopen woensdag.

Het is gebruikelijk dat de Afrikaanse Unie een land schorst als de grondwet wordt geschonden, zo staat in een verklaring. Ook schrijven de lidstaten dat Egypte pas weer wordt toegelaten als de democratie in het land is hersteld, maar ze zeggen niet met zo veel woorden dat Morsi moet terugkeren als president.

Alle Afrikaanse landen zijn lid van de Afrikaanse Unie, behalve Madagaskar, Mali en Marokko.
NOS
Say what?
pi_128621358
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:38 schreef UpsideDown het volgende:
Afrikaanse Unie schorst Egypte
Eens kijken of Washington net zo consistent zijn en de hulp aan Egypte schorsen, omdat ze volgens hun grondwet ook geen hulp mogen bieden aan staten waar de democratisch gekozen president ten val wordt gebracht d.m.v. een staatsgreep.
pi_128621429
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:43 schreef Shawn het volgende:

[..]

Eens kijken of Washington net zo consistent zijn en de hulp aan Egypte schorsen, omdat ze volgens hun grondwet ook geen hulp mogen bieden aan staten waar de democratisch gekozen president ten val wordt gebracht d.m.v. een staatsgreep.
Wat denk je zelf?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:24:23 #154
256666 leeell
I know you're lonely
pi_128623070
het gaat weer los :
quote:
resident Mohamed Morsi was removed from office and detained by the Egyptian military, who announced the constitution is suspended and new presidential elections will be held. Mass celebrations erupted across the country following the news.

12:50 GMT:

12:40 GMT: Morsi supporters have been attempting to break into a police building in the capital, according to local press. His backers flocked to the center of Cairo, with several activists heading for the University of Cairo as well as the headquarters of the presidential guard. Thousands have gathered at Rabaa Adaweya mosque, displaying visible upset at the police.

12:30 GMT: Egypt's newly reinstated prosecutor general has resigned. Abdel-Maguid Mahmoud, who was reinstated after Morsi's overthrow released a statement saying his actions were necessary to “avoid the embarrassment of making judicial decisions against those who removed me from office.”

On Thursday, Egyptian police arrested Muslim Brotherhood Supreme Guide Mohammed Badie, according to AFP, “at the request of the prosecution for inciting the killing of protesters,” an official told the agency.

Authorities have been rounding up group members, with a judicial source commenting that the prosecution would begin questioning members on Monday for “insulting the judiciary.”

12:10 GMT: Morsi's supporters have gathered on the streets of Cairo. Protesters are assembling in the Nasr city district according to RT's Paula Slier, with some 100 000 pro-Morsi protestors surrounding the outside of Raba al Adawia mosque.
pi_128623333
Egypte wat dachten jullie? Jullie worden de Somali van Noord Afrika, gefeliciteerd. En wij Marokkanen streven jullie voorbij, of wacht... Marokko is jullie al voorbij gegaan.
pi_128623390
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:30 schreef De_Ilias het volgende:
Egypte wat dachten jullie? Jullie worden de Somali van Noord Afrika, gefeliciteerd. En wij Marokkanen streven jullie voorbij, of wacht... Marokko is jullie al voorbij gegaan.
In wat is Marokko Egypte voorbij gestreefd?
pi_128623581
Goh, Egypte voorbijstreven. Hier heb je een pluim en een sticker.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:50:10 #158
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_128624129
quote:

[..]

Maar ze geven wel steun aan die terroristen in Syrie die bezig zijn met een slecht uitgevoerde staatsgreep.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:01:15 #159
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128624579
quote:
'Doden bij nieuwe betogingen Egypte'

Bij betogingen in Caro zijn vrijdag zeker drie doden en meerdere gewonden gevallen, nadat het leger het vuur opende op demonstranten.

Dat meldden verschillende media.

Het leger zou het vuur hebben geopend op voorstanders van voormalig president Mursi. Vrijdag verzamelden de voorstanders zich op straat om steun aan de afgezette president te tonen.

Volgens nieuwszender al-Jazeera staan er vrijdag aan het begin van de middag al duizenden mensen op straat in Nasr City, een voorstad van Caro. Daar is ook het presidentieel paleis.

Het Egyptische leger heeft donderdag aangegeven de demonstraties te dulden. In een verklaring op Facebook liet de legerleiding weten het recht op protest te respecteren zolang de demonstraties de nationale veiligheid niet in gevaar brengen.

Barricades
Buiten de Rabaa al-Adaweya moskee in Nasr City heeft het leger barricades opgeworpen en gepantserde voertuigen klaargezet. Vliegtuigen van het leger komen over, met rood-wit-zwarte rook achter zich aan, de kleuren van de Egyptische vlag. Dat krachtsvertoon heeft het leger de afgelopen dagen al vaker laten zien.

Ook in andere steden zijn mensen de straat opgegaan. In Alexandri, Luxor en Damanhur in de Nijldelta protesteren duizenden mensen.

De afgelopen weken kwam het meerdere malen tot botsingen tussen voor- en tegenstanders van Mursi. Daarbij vielen tientallen doden. Het leger zegt te willen voorkomen dat de groepen vrijdag met elkaar in botsing komen.
NU.nl

quote:
Leger beschiet aanhangers Morsi

Toegevoegd: vrijdag 5 jul 2013, 15:38
Update: vrijdag 5 jul 2013, 15:59

In Caro zijn drie aanhangers van de afgezette president Morsi doodgeschoten door veiligheidstroepen. Ooggetuigen zeggen dat militairen het vuur openden toen honderden mensen oprukten naar de kazerne waar Morsi vermoedelijk wordt vastgehouden.

Bij de kazerne van de Republikeinse Garde in de Egyptische hoofdstad staan militairen opgesteld die de betogers op afstand houden.

Grote demonstratie
De Moslimbroederschap had voor vandaag een grote demonstratie aangekondigd na het vrijdaggebed. In een wijk in het oosten van de stad verzamelden zich tienduizenden betogers, die leuzen schreeuwden tegen de interventie door het leger.

Het leger heeft vooraf laten weten dat demonstraties zijn toegestaan, als de nationale veiligheid maar niet in gevaar wordt gebracht.
NOS
Say what?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:02:22 #160
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_128624634
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:30 schreef De_Ilias het volgende:
Zegt n van de 'belgen van Noord Afrika' ;)

a) niet relevant
b) Egypte is groter in alles
c) Egypte heeft een BNP dat bijna 2 maal zo groot is als dat van Marokko
d) waar wil je heen met dit soort repliek in dit topic?
pi_128624751
Nou, begint lekker daar. Neem aan dat ze reden hadden om te schieten???
pi_128624820
Ik ben absoluut niet voor die moslimbroeders, maar als ze met honderden oprukken naar de kazerne waar Mursi vastzit kun je ze toch ook op andere manieren op afstand houden?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:07:14 #163
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128624873
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:06 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik ben absoluut niet voor die moslimbroeders, maar als ze met honderden oprukken naar de kazerne waar Mursi vastzit kun je ze toch ook op andere manieren op afstand houden?
Waarschijnlijk hebben ze eerst in de lucht geschoten en daarna over de menigte heen. Als ze dan nog niet terugtrekken zit er niks anders op.
Say what?
pi_128624890
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:38 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

NOS
Dus na de eerst volgende verkiezingen worden we weer toegelaten? :D
pi_128624918
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:07 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Waarschijnlijk hebben ze eerst in de lucht geschoten en daarna over de menigte heen. Als ze dan nog niet terugtrekken zit er niks anders op.
En ze hebben geen waterkanonnen of traangas? Dit is natuurlijk olie op het vuur zo.
pi_128624965
quote:

[..]

De Amerikaanse hulp is verplicht. Als onderdeel van de Camp Davidakkoorden.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:09:40 #167
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128624974
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:08 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

En ze hebben geen waterkanonnen of traangas? Dit is natuurlijk olie op het vuur zo.
Dat is meer voor politie en mobiele eenheid. Het leger loopt gewoon met geweren, al dan niet met rubberkogels.
Say what?
pi_128625345
Morsi aanhangers proberen met geweld het hoofdkwartier van de republican guard te betreden. Het leger vuurt waarschuwingsschoten af. Aanhangers blijven komen en er wordt zelfs geschoten vanuit hun kamp. Leger schiet gericht terug.

Ondertussen op het Rabaa Al-Adaweya plein(Nasr City): spreker roept op te vechten voor Morsi, omdat het leger op een vreedzaam protest heeft geschoten. :r
pi_128625655
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:06 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe dan? Vermanend toespreken? Als je een legerkazerne gaat bestormen, kan je er rekening mee houden dat je een kogel in je oog krijgt.

Gek land is het. Twee jaar geleden liep die achterlijke trut van een Monique Samuel nog blij te buikdansen bij Pauw en Witteman, als ode naar de democratie. :')
Ron Paul 2012
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:28:28 #170
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128625745
5 miljard aan hulp om de democratie te bevorderen _O_
pi_128625890
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:28 schreef Twiitch het volgende:
Zijn er nog eisen gesteld aan wat er met het geld is gedaan? Of dat we dat uberhaupt weten, wat er mee gedaan is?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:47:09 #172
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128626402
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:25 schreef Supersoep het volgende:
Gek land is het. Twee jaar geleden liep die achterlijke trut van een Monique Samuel nog blij te buikdansen bij Pauw en Witteman, als ode naar de democratie. :')
Say what?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:48:26 #173
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128626445
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Zijn er nog eisen gesteld aan wat er met het geld is gedaan? Of dat we dat uberhaupt weten, wat er mee gedaan is?
Gewoon dat zwarte gat ingestort natuurlijk!
pi_128626446
quote:
Ik zou haar wel doen, daar niet van. Maar de pretentie druipt er gewoon van af.
Ron Paul 2012
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:52:14 #175
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128626560
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Miljard EU-steun Egypte 'in zwart gat' verdwenen

NWS / EU heeft geen idee waar 1 miljard steun aan Egypte is gebleven
Say what?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 17:12:29 #176
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_128627220
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:48 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Ik zou haar wel doen, daar niet van. Maar de pretentie druipt er gewoon van af.
'Doen'? Wat bedoel je daarmee Soep?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 17:13:32 #177
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_128627253
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 17:12 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

'Doen'? Wat bedoel je daarmee Soep?
Ik denk dat hij bedoelt dat hij zijn stramme kabouter wel in haar grot naar diamanten zou laten zoeken.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 17:29:37 #178
339669 JerryWesterby
pi_128627833
Ik denk ook zoiets maar dan denk ik dat hij aan het verkeerde adres is, en dat hij beter zelf kan uitleggen hoe dat komt en zo. Ik denk ook dat er meer achter zit maar als hij daarover wil uitwijden dan horen we het wel.

Plus dat 'doen'. Dat zegt iets over iemand toch? 'Doen'?

OK, als dit een topic was over relatieproblemen dan zouden we er op ingaan en hem advies geven, maar in de context van revolutie in Egypte doet (doen?) het me aan andere dingen denken, zoals zekere mishandelingen op het Tahrir plein, en ik denk eerlijk gezegd dat hij daar ook aan denkt.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_128627925
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:02 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Zegt n van de 'belgen van Noord Afrika' ;)

a) niet relevant
b) Egypte is groter in alles
c) Egypte heeft een BNP dat bijna 2 maal zo groot is als dat van Marokko
d) waar wil je heen met dit soort repliek in dit topic?
Hij post iets verschrikkelijk doms, maar jij gaat er haast overheen. BNP in relatie tot populatie? Wat dat betreft ontlopen beide landen elkaar amper - kijken we naar de concentratie/verdeling van rijkdom dan is Egypte de klos. Maar goed, het boeit niet, hij trollde. Het enige waar hij gelijk in heeft is dat de relatieve rust in landen als Algerije en Marokko hen alleen goed heeft gedaan - en de zogenaamde revolutie Tunesie, Egypte en Libie in chaos heeft gestort.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mutant01 op 05-07-2013 17:39:34 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_128629104
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:28 schreef Twiitch het volgende:
Welke 5 miljard?
pi_128629396
quote:
Heb de mogelijk schokkende foto's achter een spoiler gezet. De dode die daar ligt heeft geen kogelwond op zn voorhoofd ofzo? wtf?

SPOILER
pi_128629434
Op nu.nl lijkt het of demonstranten elkaar lynchen op straat. Mogelijk dat het leger dus helemaal niet heeft geschoten.
pi_128629462
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 17:13 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoelt dat hij zijn stramme kabouter wel in haar grot naar diamanten zou laten zoeken.
Dit, dan wel een revolutie ontketenen in haar kazerne.
Ron Paul 2012
pi_128629615
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:35:20 #186
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128629698
CNN laat pro-morsi demo zien, incl live vertaling naar het Engels.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:46:00 #187
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128629999
sharifkouddous twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 16:21:13 BBC reporter @BowenBBC hit in the head with birdshot. He's ok. http://t.co/2ihAmOvpDL reageer retweet
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:50:40 #188
339669 JerryWesterby
pi_128630147
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:26 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Dit, dan wel een revolutie ontketenen in haar kazerne.
Eerlijk gezegd denk ik dat niet Soep. Eerlijk gezegd denk ik dat jij beter op de eerste de beste kameel af kan stappen.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:57:18 #189
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_128630365
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 17:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hij post iets verschrikkelijk doms, maar jij gaat er haast overheen. BNP in relatie tot populatie? Wat dat betreft ontlopen beide landen elkaar amper - kijken we naar de concentratie/verdeling van rijkdom dan is Egypte de klos. Maar goed, het boeit niet, hij trollde. Het enige waar hij gelijk in heeft is dat de relatieve rust in landen als Algerije en Marokko hen alleen goed heeft gedaan - en de zogenaamde revolutie Tunesie, Egypte en Libie in chaos heeft gestort.
Ik was niet in de veronderstelling dat wat ik riep iig inhoudelijk echt moest kloppen t.a.v. wat hij riep.

En aangezien Marokko een Monarchie sowieso moeilijk te vergelijken.

Het enige zinnige dat je kunt zeggen over deze fase in Noord Afrika en een beetje Midden Oosten is dat het te vroeg is om conclusies te trekken zoals ik eerder in een wel serieuze reactie al vertelde.

Egypte heeft veel voor, een rechtssysteem dat functioneert en redelijk seculier is en een Leger dat een vergelijkbare positie heeft. Daarnaast, wat hadden ze kunnen doen? de maatregelen die Morsi n voor n afkondigde heeft er al voor gezorgd dat buren elkaar niet meer vertrouwen, dat brood haast onbetaalbaar werd. Dat de fragiele vooruitgang voor vrouwen weer 20 jaar terug in de tijd is gegooid en zo verder. In plaats van wachten tot het volk de oorlog verklaarde hebben ze het enige gedaan wat op dit moment het minst slecht is. Hoe het af gaat lopen? misschien een nieuwe Mubarak, maar daar waren ze nog niet zo slecht mee af. Nogmaals, even een democratietje stichten is gewoon niet mogelijk. Het moet van binnenuit ontstaan, en niet opgelegd of geforceerd.
pi_128630452
Het is ook van binnenuit gegaan, maar dan nog gaat dat niet zomaar dat alle problemen binnen een jaar opgelost zijn.
Zo is dat hier ook niet gegaan.
pi_128630620
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:57 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Het enige zinnige dat je kunt zeggen over deze fase in Noord Afrika en een beetje Midden Oosten is dat het te vroeg is om conclusies te trekken zoals ik eerder in een wel serieuze reactie al vertelde.
Je ziet toch een duidelijk verschil in verloop tussen de landen in het Midden-Oosten en de Maghreb-landen. Met uitzondering van Libi. Ik vind het niet te vroeg om conclusies te trekken. Dit is duidelijk een teken dat democratie, in ieder geval in Egypte, heeft gefaald.

quote:
Egypte heeft veel voor, een rechtssysteem dat functioneert en redelijk seculier is en een Leger dat een vergelijkbare positie heeft.
Het leger heeft een heel andere rol, namelijk een politieke (en daarmee in mijn ogen een gevaarlijke rol).

quote:
Daarnaast, wat hadden ze kunnen doen? de maatregelen die Morsi n voor n afkondigde heeft er al voor gezorgd dat buren elkaar niet meer vertrouwen, dat brood haast onbetaalbaar werd. Dat de fragiele vooruitgang voor vrouwen weer 20 jaar terug in de tijd is gegooid en zo verder. In plaats van wachten tot het volk de oorlog verklaarde hebben ze het enige gedaan wat op dit moment het minst slecht is. Hoe het af gaat lopen? misschien een nieuwe Mubarak, maar daar waren ze nog niet zo slecht mee af. Nogmaals, even een democratietje stichten is gewoon niet mogelijk. Het moet van binnenuit ontstaan, en niet opgelegd of geforceerd.
Hij is gekozen, hij heeft fouten gemaakt zoals elk leider van een land deze maakt, hij diende maatregelen te nemen om de economie weer op gang te krijgen. Wat op zichzelf al een onmogelijke opgave is. Hij heeft bepaalde beloftes geuit die hij niet kon waarmaken, al was het vanwege de grootte van de puinhopen van Mubarak. Hij had op zijn minst de kans moeten krijgen om berhaupt zijn termijn af te maken. Deze gang van zaken zorgt ervoor dat een zeer groot deel van Egypte zich democratisch NIET gehoord voelt. Het enige wat hierop kan volgen is sektarisch geweld OF een volledig militaristisch regime, waarbij de onderdrukking vele male groter zal zijn dan onder Mubarak.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128630697
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je ziet toch een duidelijk verschil in verloop tussen de landen in het Midden-Oosten en de Maghreb-landen. Met uitzondering van Libi. Ik vind het niet te vroeg om conclusies te trekken. Dit is duidelijk een teken dat democratie, in ieder geval in Egypte, heeft gefaald.

[..]

Het leger heeft een heel andere rol, namelijk een politieke (en daarmee in mijn ogen een gevaarlijke rol).

[..]

Hij is gekozen, hij heeft fouten gemaakt zoals elk leider van een land deze maakt, hij diende maatregelen te nemen om de economie weer op gang te krijgen. Wat op zichzelf al een onmogelijke opgave is. Hij heeft bepaalde beloftes geuit die hij niet kon waarmaken, al was het vanwege de grootte van de puinhopen van Mubarak. Hij had op zijn minst de kans moeten krijgen om berhaupt zijn termijn af te maken. Deze gang van zaken zorgt ervoor dat een zeer groot deel van Egypte zich democratisch NIET gehoord voelt. Het enige wat hierop kan volgen is sektarisch geweld OF een volledig militaristisch regime, waarbij de onderdrukking vele male groter zal zijn dan onder Mubarak.
Eens. En het klopt niet dat dankzij Mursi de werkeloosheid hoog is en de lasten hoog. Dat is al vanaf de eerste revolutie en onrust in Egypte.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:08:23 #193
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128630757
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

[..]

[..]

De heer Morsi prefereerde vooralsnog symboolpolitiek om zijn aanhangers tevreden te stellen boven het cht aanpakken van de systematische problemen in Egypte en de Egyptische economie. Als je het belangrijker vindt om alcoholverkoop aan de banden te leggen dan iets aan de voedselprijzen te doen - om maar even een voorbeeld te noemen - dan heb je je prioriteiten niet op orde.
Cool story, Hansel.
pi_128630884
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:08 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

De heer Morsi prefereerde vooralsnog symboolpolitiek om zijn aanhangers tevreden te stellen boven het cht aanpakken van de systematische problemen in Egypte en de Egyptische economie. Als je het belangrijker vindt om alcoholverkoop aan de banden te leggen dan iets aan de voedselprijzen te doen - om maar even een voorbeeld te noemen - dan heb je je prioriteiten niet op orde.
Ik ben zeker geen Morsi-aanhanger. Zoals ik al zei heeft hij fouten gemaakt, dat neemt niet weg dat voor zijn handelen enige democratische legitimiteit aan ten grondslag ligt. In tegenstelling tot het handelen van het leger. Voor wat betreft de voedselprijzen kan ik je vertellen dat niemand daar wat aan kan doen, Morsi of geen Morsi. De voedselprijzen zijn overal hoog en fors stijgende. Je kan dan weer met allerlei staatssubsidies gaan strooien, om de prijzen (die internationaal worden bepaald) te dempen - maar dat ga je als land niet lang volhouden. Marokko doet het op dit moment en het kost per jaar iets van 5 miljard dollar. Na de Ramadan gaan de subsidies eraf (moet van het IMF, anders geen investeringen), dan verwacht ik ook forse demonstraties in Marokko (o.a. vanwege voedselprijzen). Ironisch is dat daar ook een Islamist aan de macht is.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:17:35 #195
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631040
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik ben zeker geen Morsi-aanhanger. Zoals ik al zei heeft hij fouten gemaakt, dat neemt niet weg dat voor zijn handelen enige democratische legitimiteit aan ten grondslag ligt. In tegenstelling tot het handelen van het leger. Voor wat betreft de voedselprijzen kan ik je vertellen dat niemand daar wat aan kan doen, Morsi of geen Morsi. De voedselprijzen zijn overal hoog en fors stijgende. Je kan dan weer met allerlei staatssubsidies gaan strooien, om de prijzen (die internationaal worden bepaald) te dempen - maar dat ga je als land niet lang volhouden. Marokko doet het op dit moment en het kost per jaar iets van 5 miljard dollar. Na de Ramadan gaan de subsidies eraf, dan verwacht ik ook forse demonstraties in Marokko (o.a. vanwege voedselprijzen). Ironisch is dat daar ook een Islamist aan de macht is.
Klopt, na decennialang een dictatuur die een groot deel van de lasten subsidieerde - er zijn nog altijd Egyptenaren die in Caro een flatje voor 25 dollar in de maand huren - is het ook niet vreemd dat voedselprijzen e.d. stijgen. In mijn optiek was hij echter vooral bezig met het veiligstellen van de toekomst van de MB in de Egyptische politiek en bleef er weinig over van het daadwerkelijk opnieuw opbouwen van Egypte als land.
Cool story, Hansel.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:18:14 #196
339669 JerryWesterby
pi_128631069
Typisch. Als er economische groei is claim je die (Erdogan), als er achteruitgang is kan je er niks aan doen (Morsi).
pi_128631083
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:17 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Klopt, na decennialang een dictatuur die een groot deel van de lasten subsidieerde - er zijn nog altijd Egyptenaren die in Caro een flatje voor 25 dollar in de maand huren - is het ook niet vreemd dat voedselprijzen e.d. stijgen. In mijn optiek was hij echter vooral bezig met het veiligstellen van de toekomst van de MB in de Egyptische politiek en bleef er weinig over van het daadwerkelijk opnieuw opbouwen van Egypte als land.
Hoe dan ook is dit een forse stap achteruit. Een democratisch gekozen leider laten afzetten door een ondemocratische factie (die zelf wl politieke belangen heeft) is toch wel het slechtste wat je kan doen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128631105
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:18 schreef JerryWesterby het volgende:
Typisch. Als er economische groei is claim je die (Erdogan), als er achteruitgang is kan je er niks aan doen (Morsi).
De economische achteruitgang was er lang voor Morsi er was.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:20:31 #199
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631134
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hoe dan ook is dit een forse stap achteruit. Een democratisch gekozen leider laten afzetten door een ondemocratische factie (die zelf wl politieke belangen heeft) is toch wel het slechtste wat je kan doen.
Klopt, vandaar dat ik mij eerder al afvroeg wanneer de eerste Egyptische bloggers en kritische journalisten achter de tralies zullen verdwijnen - de SCAF hield voorheen niet zo van kritiek.
Cool story, Hansel.
pi_128631160
Democratische legitimiteit van MB:

The Brotherhood's ballot-box victories
http://www.aljazeera.com/(...)375115031802932.html

MB = Muslim Brotherhood

Referendum, maart 2011 - 77% stemt Ja (MB = JA).
People's Assembly elections, november 2011 - 46% voor MB (grootste).
Shura Council elections, januari 2012 - 58% voor MB (grootste).
Presidentsverkiezingen, mei 2012 - 52% voor Morsi (MB).
Constitutional referendum, december 2012 - 77% stemt Ja (MB = JA).

Muslim Brotherhood aanhanger zegt dat de seculieren alleen maar sterk aanwezig zijn op 4 plekken (waaronder Cairo en Alexandri), MB zou in 24 van de 27 provincies de sterkste zijn.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:24:18 #201
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631246
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:21 schreef Shawn het volgende:
Democratische legitimiteit van MB:

The Brotherhood's ballot-box victories
http://www.aljazeera.com/(...)375115031802932.html

MB = Muslim Brotherhood

Referendum, maart 2011 - 77% stemt Ja (MB = JA).
People's Assembly elections, november 2011 - 46% voor MB (grootste).
Shura Council elections, januari 2012 - 58% voor MB (grootste).
Presidentsverkiezingen, mei 2012 - 52% voor Morsi (MB).
Constitutional referendum, december 2012 - 77% stemt Ja (MB = JA).

Muslim Brotherhood aanhanger zegt dat de seculieren alleen maar sterk aanwezig zijn op 4 plekken (waaronder Cairo en Alexandri), MB zou in 24 van de 27 provincies de sterkste zijn.
Laat Caro en Alexandri nou net de plaatsen zijn waar de meeste hoogopgeleide Egyptenaren wonen.
Cool story, Hansel.
pi_128631252
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:20 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Klopt, vandaar dat ik mij eerder al afvroeg wanneer de eerste Egyptische bloggers en kritische journalisten achter de tralies zullen verdwijnen - de SCAF hield voorheen niet zo van kritiek.
Het is eigenlijk een dubbele domme zet. Bij politiek falen van Morsi waren ze in n keer van de Islamisten af geweest. De truuk is juist dergelijke organisaties te laten regeren, verantwoordelijkheid te laten nemen en vervolgens (als ze het verpesten) uitzwaaien.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128631285
quote:
12s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:24 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Laat Caro en Alexandri nou net de plaatsen zijn waar de meeste hoogopgeleide Egyptenaren wonen.
De gebieden die dus voorgetrokken werden onder Mubarak. Des te logischer dat de anderen dan op MB stemmen.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:26:14 #204
339669 JerryWesterby
pi_128631304
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is eigenlijk een dubbele domme zet. Bij politiek falen van Morsi waren ze in n keer van de Islamisten af geweest. De truuk is juist dergelijke organisaties te laten regeren, verantwoordelijkheid te laten nemen en vervolgens (als ze het verpesten) uitzwaaien.
Dat is precies wat er nu gebeurd is.
pi_128631312
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:26 schreef JerryWesterby het volgende:
Dat is nu juist

[..]

Dat is precies wat er nu gebeurd is.
Nee, juist niet. Hij is niet democratisch afgestraft. Dat is ook bijna onmogelijk, rationeel gezien, na 1 jaar.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:28:12 #206
339669 JerryWesterby
pi_128631357
Nee, maar wel afgestraft.
En nee inderdaad, democratie is nog niet wat het zou moeten zijn in Egypte.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:28:50 #207
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631379
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De gebieden die dus voorgetrokken werden onder Mubarak. Des te logischer dat de anderen dan op MB stemmen.
Was ook een opmerking met een knipoog, Shawn een beetje stangen. Verder is het natuurlijk een typische trend die je overal ziet: grote steden: meer hoogopgeleiden, rijker, meer seculieren, enz. Platteland: de arme(re) mensen, achtergestelde gebieden, meer houvast aan religie, stemmen op een religieuze partij. Wij hebben ook nog altijd de bijbelgordel in Nederland.
Cool story, Hansel.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:31:25 #208
339669 JerryWesterby
pi_128631449
'Shawn' is trouwens gevlagd door de AIVD. Die hoef je niet te stangen, die gaat gestangd worden.
pi_128631494
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:28 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Was ook een opmerking met een knipoog, Shawn een beetje stangen. Verder is het natuurlijk een typische trend die je overal ziet: grote steden: meer hoogopgeleiden, rijker, meer seculieren, enz. Platteland: de arme(re) mensen, achtergestelde gebieden, meer houvast aan religie, stemmen op een religieuze partij. Wij hebben ook nog altijd de bijbelgordel in Nederland.
Is niet te vergelijken met NL.

Ik woon in het zuiden van het land in een klein dorp in een plattelandsgemeente en hier zijn ze helemaal niet gelovig of meer achtergesteld.
Er zijn zelfs onderzoeken geweest dat stedelingen ongelukkiger zijn en meer psychische problemen hebben. En prachtwijken zijn ook in grote steden.

In Egypte zijn ze op het platteland wel vaak achtergesteld, gaan kinderen niet naar school en zijn veel mensen analfabeet. Maar in de steden daar zijn ook veel problemen.
Het grootste probleem is dat het land zwaar overbevolkt is. De bevolking groeit toch met een miljoen per jaar? Dat is een tikkende tijdbom.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:32:47 #210
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631496
Sowieso moet men in Egypte nog even wennen aan de pasverworven vrijheid om te kunnen zeggen wat je denkt. Sommigen trekken dit iets te ver door en kunnen nu slechts hun eigen mening uitschreeuwen zonder oog op de ander, in plaats van de dialoog aan te gaan.
Cool story, Hansel.
pi_128631518
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:28 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik denk dat dit, zeker voor wat de Arabische landen betreft, een zeer simplistische visie is van de politieke realiteit. Achtergestelde gebieden zijn niet per definitie - conservatiever / dommer. Vaak zijn ze achtergesteld in de zin van infrastructuur (denk aan wegen, schoon water etc.) wat voor een bepaalde politieke visie zorgt die door Islamistische partijen goed vertolkt worden. Het zijn partijen die wat dat betreft meer op onvrede drijven dan op de religiositeit van de desbetreffende bevolking. Islamisten hebben zich eigenlijk vrij recentelijk pas echt in de politieke arena van de Arabische landen weten te mengen. En ze doen het zeker niet slecht qua stemmen - en dat is simpelweg een gevolg van het falen van de bestaande instituten.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:34:45 #212
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631542
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Is niet te vergelijken met NL.

Ik woon in het zuiden van het land in een klein dorp in een plattelandsgemeente en hier zijn ze helemaal niet gelovig of meer achtergesteld.
Er zijn zelfs onderzoeken geweest dat stedelingen ongelukkiger zijn en meer psychische problemen hebben. En prachtwijken zijn ook in grote steden.

In Egypte zijn ze op het platteland wel vaak achtergesteld, gaan kinderen niet naar school en zijn veel mensen analfabeet. Maar in de steden daar zijn ook veel problemen.
Het grootste probleem is dat het land zwaar overbevolkt is. De bevolking groeit toch met een miljoen per jaar? Dat is een tikkende tijdbom.
Zucht, ik trek ook geen directe vergelijking tussen de twee landen. Er wordt alleen zeker wel meer religieus gestemd dan in de grote steden.
Cool story, Hansel.
pi_128631583
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En wat als ze niet falen? Ik heb zelf helemaal niks met de MB maar ik zeg het nu zoals het is; de Moslimbroederschap is heel erg lang door alle machthebbers in Egypte onderdrukt. En dan ook echt hard onderdrukt. Dit is geen mening, het is gewoon een feit.

Het leek er op dat ze het onrecht wat ze al die tientallen jaren is aangedaan in 1 jaar probeerden recht te zetten. Ze zijn als het ware als een octopus die zijn lange tentakels over het gehele overheidsapparaat strekte en iedereen in een sterke greep hield.

Wat jij zei zou kunnen werken als ze daadwerkelijk iets voor Egypte deden. Maar wat ze het afgelopen jaar hebben gedaan was vooral voor het MB zelf. En ik denk dat veel Egyptenaren dit ook zo hebben ervaren.
pi_128631646
De hoge voedselprijzen worden indirect veroorzaakt door het westen die het toelaat dat beleggers de prijzen kunstmatig duur houden.

Het westen en Amerika gebruikt de voedsel als wapen om landen arm te houden en de overheid in hun macht te krijgen.
pi_128631668
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:36 schreef Peunage het volgende:
En wat als ze niet falen? Ik heb zelf helemaal niks met de MB maar ik zeg het nu zoals het is; de Moslimbroederschap is heel erg lang door alle machthebbers in Egypte onderdrukt. En dan ook echt hard onderdrukt. Dit is geen mening, het is gewoon een feit.

Het leek er op dat ze het onrecht wat ze al die tientallen jaren is aangedaan in 1 jaar probeerden recht te zetten. Ze zijn als het ware als een octopus die zijn lange tentakels over het gehele overheidsapparaat strekte en iedereen in een sterke greep hield.

Wat jij zei zou kunnen werken als ze daadwerkelijk iets voor Egypte deden. Maar wat ze het afgelopen jaar hebben gedaan was vooral voor het MB zelf. En ik denk dat veel Egyptenaren dit ook zo hebben ervaren.
Zolang de MB niet democratisch afgestraft wordt, dan niets. Het is wat dat betreft vrij logisch, dat systeem kennen wij hier in beginsel ook - en zo moet het ook zijn. Het kan in ieder geval nimmer zo zijn dat een ondemocratisch apparaat zelf even bepaalt wie wanneer faalt. We weten nu nog steeds niet wat de MB voor Egypte had kunnen betekenen (in positieve of negatieve zin) en juist die onwetendheid zal ertoe leiden dat veel Egyptenaren hen ALSNOG het voordeel van de twijfel zal geven.

Stel nu he, er zijn weer verkiezingen en de MB wint weer. Wat dan?
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:42:09 #216
339669 JerryWesterby
pi_128631739
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:38 schreef Meki het volgende:
De hoge voedselprijzen worden indirect veroorzaakt door het westen die het toelaat dat beleggers de prijzen kunstmatig duur houden.

Het westen en Amerika gebruikt de voedsel als wapen om landen arm te houden en de overheid in hun macht te krijgen.
Het is niet de voedsel maar het voedsel. De rest is ook onzin, zeg nou zelf.
pi_128631767
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zolang de MB niet democratisch afgestraft wordt, dan niets. Het is wat dat betreft vrij logisch, dat systeem kennen wij hier in beginsel ook - en zo moet het ook zijn. Het kan in ieder geval nimmer zo zijn dat een ondemocratisch apparaat zelf even bepaalt wie wanneer faalt. We weten nu nog steeds niet wat de MB voor Egypte had kunnen betekenen (in positieve of negatieve zin) en juist die onwetendheid zal ertoe leiden dat veel Egyptenaren hen ALSNOG het voordeel van de twijfel zal geven.

Nou ja, het was vrij duidelijk dat ze overal hun eigen mannetjes neerzetten.

Maar de MB gaat niet meer winnen ;) Daar durf ik geld op in te zetten.
pi_128631790
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:42 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Het is niet de voedsel maar het voedsel. De rest is ook onzin, zeg nou zelf.
[/quote]

Als je dit onzin noemt dan ken jij de werkelijkheid van deze wereld nog niet.
Verdiep je eens in het voedselprijzen die kunstmatig hoog worden gehouden om de bevolking als slaaf te maken.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:44:09 #219
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631797
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dan heeft Morsi hopelijk geleerd dat hij niet slechts zijn eigen achterban tevreden moet proberen te stellen.
Cool story, Hansel.
pi_128631802
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:43 schreef Peunage het volgende:

[..]

MB gaat zeker winnen maar niet meer met een megascore
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:44:54 #221
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631823
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:43 schreef Meki het volgende:

Verdiep je eens in het voedselprijzen die kunstmatig hoog worden gehouden om de bevolking als slaaf te maken.
Verdiep je eens in subsidies die benzine- en voedselprijzen kunstmatig laag houden.
Cool story, Hansel.
pi_128631850
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:43 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dat zal best, maar het interessant om een dergelijke hypothetische situatie neer te zetten. Weer een coup?
Allah Al Watan Al Malik
pi_128631871
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:44 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Verdiep je eens in subsidies die benzine- en voedselprijzen kunstmatig laag houden.
Ja heb ik dat al gedaan. Arabische en arme overheden moeten wel om de bevolking gerust te stellen. Maar die gaat er met de cash ervan door?

Wall street en de andere onrechtvaardige gierige mensen
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:47:05 #224
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128631894
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zal best, maar het interessant om een dergelijke hypothetische situatie neer te zetten. Weer een coup?
Gewoon weer 40 jaar lang martial law en een generaal die op het land let om de democratie te beschermen.
Cool story, Hansel.
pi_128631936
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:46 schreef Meki het volgende:

[..]

Ja heb ik dat al gedaan. Arabische en arme overheden moeten wel om de bevolking gerust te stellen. Maar die gaat er met de cash ervan door?

Wall street en de andere onrechtvaardige gierige mensen
Ik zal jou eens laten zien waarom voedselprijzen zo hoog zijn in Egypte. En nog veel hoger gaan worden.

Thats it....
pi_128631948
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:48 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Ik zal jou eens laten zien waarom voedselprijzen zo hoog zijn in Egypte. En nog veel hoger gaan worden.

[ afbeelding ]

Thats it....
Verdiep je eens meer in verschillende bronnen en kom uit je tunnelvisie
pi_128631958
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:48 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Thats it....
De voedselprijzen stijgen wereldwijd. En dat heeft niets met de bevolking van Egypte te maken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128632077
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:47 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Gewoon weer 40 jaar lang martial law en een generaal die op het land let om de democratie te beschermen.
Monarchie, de beste oplossing.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:53:50 #229
339669 JerryWesterby
pi_128632083
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:43 schreef Meki het volgende:

Het is de prijzen en niet het prijzen, tenzij je het als werkwoord bedoelt, en dat lijkt niet het geval te zijn.

En je samenzweringstheorie is te rudimentair om een reactie te verdienen.
pi_128632096
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:49 schreef Mutant01 het volgende:
De voedselprijzen stijgen wereldwijd. En dat heeft niets met de bevolking van Egypte te maken.
Natuurlijk wel. Meer vraag, hogere prijzen. Dat in andere landen de bevolking ook explodeert betekent niet dat Egypte slachtoffer is. Egypte doet zelf hard mee.

En Egypte is ook nog eens ontzettend kwetsbaar omdat het nvl woestijn is en dus eigenlijk haar populatie helemaal niet kan voeden. Voedselexporterende landen kunnen nog hun voedselexport cutten om hun eigen verhoogde vraag te voldoen.
pi_128632170
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:54 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Meer vraag, hogere prijzen. Dat in andere landen de bevolking ook explodeert betekent niet dat Egypte slachtoffer is. Egypte doet zelf hard mee.

En Egypte is ook nog eens ontzettend kwetsbaar omdat het nvl woestijn is en dus eigenlijk haar populatie helemaal niet kan voeden. Voedselexporterende landen kunnen nog hun voedselexport cutten om hun eigen verhoogde vraag te voldoen.
Het boeit in die zin helemaal niet of de bevolking van Egypte nu wel of niet groeit. Er zijn veel te veel andere factoren die prijsbepalend zijn, en Morsi is daar echt niet een van:

http://www.worldwatch.org/global-food-prices-continue-rise-0
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 19:59:52 #232
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_128632311
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Monarchie, de beste oplossing.
King Faroek heeft vast nog wel ergens een zoon of achterneef in Amerika zitten die wellicht genteresseerd is.
Cool story, Hansel.
pi_128632473
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het boeit in die zin helemaal niet of de bevolking van Egypte nu wel of niet groeit. Er zijn veel te veel andere factoren die prijsbepalend zijn, en Morsi is daar echt niet een van:

http://www.worldwatch.org/global-food-prices-continue-rise-0
Er staat niets in jouw bron dat ontkent dat een bevolkingsexplosie de voedselprijzen niet omhoog zou drijven. Het is ook simpele logica. Jouw bron is gwn een berichtje dat wat andere, kortere termijn en minder politiek gevoelige andere oorzaken noemt. Jouw "andere factoren" sluiten bevolkingsgroei achter voedselprijsverhoging totaal niet uit.

Het zou fijn zijn als je niet irrelevante lappen tekst neerpleurt die ik dan weer moet lezen.

Hier, ik zal je de moeite besparen door net alsof te doen dat ik expert ben, en ik zal gwn de google link neerpleuren.
https://www.google.co.uk/(...)ial&client=firefox-a
https://www.google.co.uk/(...)d+prices&gs_l=serp.3...159672.159672.0.159810.1.1.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.19.psy-ab.2Btb0rqQjVI&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.d2k&fp=839d9582418924f5&biw=1366&bih=665

[ Bericht 0% gewijzigd door Pharmacist op 05-07-2013 20:14:16 ]
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:04:17 #234
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_128632492
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 19:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Hij is niet democratisch afgestraft. Dat is ook bijna onmogelijk, rationeel gezien, na 1 jaar.
Heb je wel gevolgd welke maatregelen hij genomen heeft? Die broodprijs was overigens laag door een subsidie regeling die nu vervallen is. Noem dat symboolpolitiek, het heeft er voor gezorgd dat er weer miljoenen op de been kwamen. Diskwalificeer dat niet zo eventjes. Het leger heeft een bijna gedwongen keuze moeten maken en hopelijk kunnen we later terugkijken en zeggen dat het is meegevallen. Het gemak waarmee je conclusies trekt zegt eigenlijk al genoeg. Je zegt een jaar is te kort om Morsi goed te beoordelen of zelf te laten falen naar de democratie zet je in diezelfde periode op als volkomen mislukt.
pi_128633050
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:03 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Er staat niets in jouw bron dat ontkent dat een bevolkingsexplosie de voedselprijzen niet omhoog zou drijven. Het is ook simpele logica. Jouw bron is gwn een berichtje dat wat andere, kortere termijn en minder politiek gevoelige andere oorzaken noemt. Jouw "andere factoren" sluiten bevolkingsgroei achter voedselprijsverhoging totaal niet uit.

Het zou fijn zijn als je niet irrelevante lappen tekst neerpleurt die ik dan weer moet lezen.

Hier, ik zal je de moeite besparen door net alsof te doen dat ik expert ben, en ik zal gwn de google link neerpleuren.
https://www.google.co.uk/(...)ial&client=firefox-a
https://www.google.co.uk/(...)d+prices&gs_l=serp.3...159672.159672.0.159810.1.1.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.19.psy-ab.2Btb0rqQjVI&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.d2k&fp=839d9582418924f5&biw=1366&bih=665
Ik ontken het ook niet, ik zeg alleen dat het nu een irrelevante factor is. Al had Egypte 30 miljoen inwoners, de prijzen zullen alsnog hoog zijn omdat deze wereldwijd bepaalt worden. Vandaar mijn reactie. Een google op 'rising food prices' en je ziet dat de problemen overal van een soortgelijke orde zijn. Met het verschil dat de welvarende landen er wat minder van merken mede vanwege de financiele middelen die zij hebben.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128633180
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:04 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Heb je wel gevolgd welke maatregelen hij genomen heeft? Die broodprijs was overigens laag door een subsidie regeling die nu vervallen is. Noem dat symboolpolitiek, het heeft er voor gezorgd dat er weer miljoenen op de been kwamen. Diskwalificeer dat niet zo eventjes.
De broodprijs structureel verlagen - in 1 jaar - hoe wil je dat doen? Zoals ik zelf al zei, in Marokko gaat de subsidieregeling ook vervallen, net als in Egypte, echter na de Ramadan. Dit zijn geen bijzondere maatregelen, zeker niet gezien de ontwikkelingen wereldwijd. En dat Morsi een rare knakker was, dat ben ik met je eens.

quote:
Het leger heeft een bijna gedwongen keuze moeten maken en hopelijk kunnen we later terugkijken en zeggen dat het is meegevallen. Het gemak waarmee je conclusies trekt zegt eigenlijk al genoeg. Je zegt een jaar is te kort om Morsi goed te beoordelen of zelf te laten falen naar de democratie zet je in diezelfde periode op als volkomen mislukt.
Het leger maakt inderdaad een keuze - en dat is de crux van het verhaal. Ik wil nu constateren dat de democratie heeft gefaald inderdaad. Het heeft een jaartje geduurd, maar het is niet gelukt. Dat neemt niet weg dat het in de toekomst gewoon weer kan lukken. Ik ben geen fatalist.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mutant01 op 05-07-2013 20:26:45 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_128633463
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:
Ik ontken het ook niet, ik zeg alleen dat het nu een irrelevante factor is. Al had Egypte 30 miljoen inwoners, de prijzen zullen alsnog hoog zijn omdat deze wereldwijd bepaalt worden. Vandaar mijn reactie. Een google op 'rising food prices' en je ziet dat de problemen overal van een soortgelijke orde zijn. Met het verschil dat de welvarende landen er wat minder van merken mede vanwege de financiele middelen die zij hebben.
Well, het probleem voor Egypte en andere voedselimporterende landen is dat voedselproducerende landen eerst aan henzelf denken en dat oogsten per jaar verschillen. Dus, als er in een jaar een slechte oogst is zal een voedselexporterend land weinig minder zelf consumeren met als gevolg dat het effect op de export veel en veel groter is.

In 2010 had Rusland bijvoorbeeld een slechte oogst met als gevolg een ban op export van graan. Dan heeft natuurlijk enorme effecten op voedselprijzen, zeker als financiele aasgieren zich er nog eens mee gaan bemoeien door in voedsel te investeren. Volgens mij viel dit ook "toevallig" samen met de hongersnood in de hoorn van Afrika.
pi_128633775
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:27 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Well, het probleem voor Egypte en andere voedselimporterende landen is dat voedselproducerende landen eerst aan henzelf denken en dat oogsten per jaar verschillen. Dus, als er in een jaar een slechte oogst is zal een voedselexporterend land weinig minder zelf consumeren met als gevolg dat het effect op de export veel en veel groter is.

In 2010 had Rusland bijvoorbeeld een slechte oogst met als gevolg een ban op export van graan. Dan heeft natuurlijk enorme effecten op voedselprijzen, zeker als financiele aasgieren zich er nog eens mee gaan bemoeien door in voedsel te investeren. Volgens mij viel dit ook "toevallig" samen met de hongersnood in de hoorn van Afrika.
Precies. Dit maakt dat het probleem m.b.t. voedselprijzen niet n, twee, drie opgelost kan worden. Dus het is wat dat betreft vreemd om Morsi juist op dat punt hard te gaan bekritiseren. Je kan hooguit zeggen dat hij onmogelijke beloftes (gouden bergen) heeft gedaan en een deel van het Egyptische volk zo stom is geweest om daarin te geloven. Aan de andere kant - na een periode Mubarak is bijna alles beter.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:41:50 #239
pi_128634166
weskandar twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 20:31:25 If this is a military coup, why are MB protesters attacking civilians? reageer retweet
pi_128634351
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:34 schreef Mutant01 het volgende:
Precies. Dit maakt dat het probleem m.b.t. voedselprijzen niet n, twee, drie opgelost kan worden. Dus het is wat dat betreft vreemd om Morsi juist op dat punt hard te gaan bekritiseren. Je kan hooguit zeggen dat hij onmogelijke beloftes (gouden bergen) heeft gedaan en een deel van het Egyptische volk zo stom is geweest om daarin te geloven. Aan de andere kant - na een periode Mubarak is bijna alles beter.
Oh, ik heb eerder in dit topic al gezegd dat ik denk dat Morsi voor een onmogelijke taak stond en dat ik nu al medelijden heb met zijn opvolger. Ik ben eerder pro-Morsi dan tegen Morsi. Ik denk dat Morsi de middenweg was tussen de Al Nour mensen en de liberalen. Het is bijna onmogelijk zowel Al Nour supporters en de liberalen/Christenen tevreden te krijgen denk ik. Bovendien was Morsi gwn democratisch gekozen.

Anyway, ik denk denk landen als Egypte onzettend fucked zijn mbt grondstoffen. Het aantal mensen blijft groeien en de vraag naar grondstoffen blijft toenemen. Niet alleen mbt voedsel, maar ook drinkwater, energie en bouwmaterialen. En er zitten enorme hefbomen achter die fluctuaties omdat producerende landen hun eigen bevolking voorop stellen en door financiele aasgieren. Een kleine productievermindering of conflict kan zo tot een prijsverdubbeling leiden.
pi_128634410
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
weskandar twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 20:31:25 If this is a military coup, why are MB protesters attacking civilians? reageer retweet
Vreemd, want ik ben nu in contact met een Egyptenaar en die zegt gewoon dat beide facties elkaar in de haren vliegen (zowel pro - als anti morsi). Dus dat de MB specifiek burgers zou aanvallen.....is volgens mij nog niet aan de orde.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128634490
Een verkozen staatshoofd wordt afgezet door het leger, maar het is echt geen coup hoor! :')
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:49:21 #243
pi_128634557
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Vreemd, want ik ben nu in contact met een Egyptenaar en die zegt gewoon dat beide facties elkaar in de haren vliegen (zowel pro - als anti morsi). Dus dat de MB specifiek burgers zou aanvallen.....is volgens mij nog niet aan de orde.
Dus die facties zijn geen burgers?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:49:56 #244
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128634589
Nou, ziet er gezellig uit hoor. :{

http://rt.com/on-air/opposition-rally-egypt-morsi/
pi_128634651
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus die facties zijn geen burgers?
MB-ers zijn geen burgers? Je weet prima wat ik bedoel.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:51:13 #246
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128634669
BowenBBC twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 19:09:10 MB protestor shot dead by army http://t.co/j0z9cIXZPO reageer retweet
pi_128634761
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:49 schreef YazooW het volgende:

Zijn ze nou met molotov's naar elkaar aan het smijten.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:54:55 #248
339669 JerryWesterby
pi_128634868
Nee hoor, gewoon vuurwerk. Niet altijd het ergste denken.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:55:07 #249
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128634881
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zijn ze nou met molotov's naar elkaar aan het smijten.
Daar lijkt het wel op ja
pi_128634932
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Nee hoor, gewoon vuurwerk. Niet altijd het ergste denken.
Wel degelijk molotovs, en ik zie zelfs mensen schieten.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:56:34 #251
339669 JerryWesterby
pi_128634950
Zit tussen je oren.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:57:52 #252
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128635005
Is het niet de taak van het leger om het volk te beschermen? Waarom maken ze hier geen einde aan?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 20:58:47 #253
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128635049
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:57 schreef YazooW het volgende:
Is het niet de taak van het leger om het volk te beschermen? Waarom maken ze hier geen einde aan?
Op Al Jazeera concludeert iemand dat dit met opzet is, zodat de burgers het zelf 'uit kunnen vechten'.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:06:26 #254
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128635424
Peop = aan?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:09:41 #255
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128635562
Lastig om te beoordelen wie nou wie is. Ze lijken allemaal op elkaar.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:10:09 #256
38496 Perrin
pi_128635581
Zijn er geen vaandeldragers? :(
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:10:39 #257
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128635615
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:10 schreef Perrin het volgende:
Zijn er geen vaandeldragers? :(
Het is geen Occupy Gezi :P
pi_128635618
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:09 schreef YazooW het volgende:
Lastig om te beoordelen wie nou wie is. Ze lijken allemaal op elkaar.
Pro-Morsi zit onderaan het viaduct iig. En anti-Morsi zit iig op het achterste viaduct.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:11:55 #259
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128635674
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Pro-Morsi zit onderaan het viaduct iig. En anti-Morsi zit iig op het achterste viaduct.
Ik zie dat 1 groep nu de plek heeft overgenomen van de andere groep. Ze lopen nu in de richting van waar de camera staat. Zijn dat de pro-Morsi's?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:12:18 #260
38496 Perrin
pi_128635690
Net een school vissen zoals zo'n groep beweegt.. fascinerend.
pi_128635720
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:49 schreef YazooW het volgende:

Wie is nou wie op die stream?
A murky, forgotten land.
pi_128635735
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:11 schreef YazooW het volgende:

[..]

Ik zie dat 1 groep nu de plek heeft overgenomen van de andere groep. Ze lopen nu in de richting van waar de camera staat. Zijn dat de pro-Morsi's?
Ik zie alles alle kanten oplopen nu... Ik weet het nu ook niet meer.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:13:32 #263
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128635754
En nu rent het weer de andere kant op :P
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:13:54 #264
38496 Perrin
pi_128635774
Lekker met vuurwerk op elkaar schieten.. dat deed ik ook toen ik 13 jaar was :P
pi_128635788
Het wordt wel gewelddadiger in ieder geval.
Allah Al Watan Al Malik
pi_128635820
Zijn die ondersten, die net aan kwamen lopen Pro?
A murky, forgotten land.
pi_128635832
Wel frappant inderdaad dat er geen politie of leger te zien is...
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:15:31 #268
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128635856
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:15 schreef Mutant01 het volgende:
Wel frappant inderdaad dat er geen politie of leger te zien is...
Zijn wel heli's geloof ik....
pi_128635957
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:57 schreef YazooW het volgende:
Door erop te schieten? Dit moest een vreedzame machtsoverdracht, lees coup, zijn gesteund door het 'hele' volk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mathemaat op 05-07-2013 21:24:09 ]
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_128635971
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij lopen de pro-morsi mensen van de camera af.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:18:30 #271
306109 francoisdublanc
pi_128636011
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:17 schreef Mutant01 het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij lopen de pro-morsi mensen van de camera af.
Ja volgens mij ook, en de anti's rennen weg.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:24:13 #272
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128636277
Vanuit het punt waar de RT camera staat.

Pro Morsi beweegt van zuid naar noord
Anti Morsi van noord naar zuid
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:25:34 #273
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128636351
70% van de mensen onder de 27 in egypte? damn...
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:26:44 #274
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128636417
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:24 schreef YazooW het volgende:
Vanuit het punt waar de RT camera staat.

Pro Morsi beweegt van zuid naar noord
Anti Morsi van noord naar zuid
De stroom pro-morsi gaat maar door dan
pi_128636432
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat is ook n van de grootste problemen in de hele Arabische Wereld trouwens. Een gemiddeld enorm jonge bevolking waarbij de jeugdwerkloosheid ook nog hoog is.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:27:23 #276
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128636443
Precies als 2 jaar terug, lekker vrijdagmiddag/avond voor de computer livestreams bekijken. Oude tijden herleven.
Say what?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:27:25 #277
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128636444
De locatie op de RT stream is de 6th October Bridge. Dat is zowat om de hoek bij het Tahrir plein. Kan zijn dat die pro-Morsi mensen richting Tahrir gaan.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:27:48 #278
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128636467
AymanM twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 21:25:29 Warning!! Disturbing photo: dead man surround by protestors on corniche #egypt http://t.co/KJrMxn4Tl2 reageer retweet
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:28:57 #279
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128636525
Al-Jazeera is ook wel lekker bezig.
Ziggo kanaal 506 of anders http://www.aljazeera.com/watch_now/
pi_128636578
Het lijkt 'schoongeveegd' hier. Een kant heeft duidelijk 'gewonnen'.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:30:11 #281
38496 Perrin
pi_128636596
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Egypt's Ticking Population Bomb

Daar wordt wat afgewipt ;( gigantische bevolkingsgroei..
pi_128636617
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:27 schreef UpsideDown het volgende:
Precies als 2 jaar terug, lekker vrijdagmiddag/avond voor de computer livestreams bekijken. Oude tijden herleven.
Precies waar ik ook aan zat te denken. Hele veldslagen werden er toen gevoerd op exact dezelfde plek.
A murky, forgotten land.
pi_128636645
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:29 schreef Mutant01 het volgende:
Bevestiging op Aljazeera:

quote:
RT @SherineT Pro #Morsi have now pushed forward, onto the main bridge. Calmer in front of state TV now. #Egypt
Allah Al Watan Al Malik
pi_128636703
Verontrustende tweets daar op de website van Al Jazeera.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:32:58 #285
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128636764
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:29 schreef Mutant01 het volgende:
Even ja, maar kijk nu naar AJE. Ze worden nu weer teruggeduwd.

Edit, ander beeld alweer.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:33:41 #286
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128636804
Dus als de pro-Morsi mensen deze slag winnen, dan kunnen ze zo door richting Tahrir?
pi_128636810
307 gewonden in Alexandri.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:34:19 #288
306109 francoisdublanc
pi_128636854
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:33 schreef Strani het volgende:
Dus als de pro-Morsi mensen deze slag winnen, dan kunnen ze zo door richting Tahrir?
Ja, maar wat zou het? Oh laat maar, nog veel mensen daar.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:35:36 #289
38496 Perrin
pi_128636922
AJELive twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 21:30:58 MT @glcarlstrom Gunfire on Gamaa bridge by Cairo University mins ago, 3 ambulances just pulled up.Crowd of pro-Morsi protesters running back reageer retweet
AJELive twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 21:17:32 #Egypt Live Blog: There are reports of 307 people injured in #Alexandria, where clashes are still going on. http://t.co/pAgzkw613y reageer retweet
AJELive twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 21:15:58 RT @SherineT Total mayhem here at Maspero. Thousands against thousands. Street battles. People injured lying on the ground. reageer retweet
AJELive twitterde op vrijdag 05-07-2013 om 21:09:47 Watch Live: @SherineT says 'the situation is deteriorating very fast in #Cairo. Thousands of people are clashing.' http://t.co/uayXNPPMmw reageer retweet
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:35:36 #290
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128636923
Nu op de burg weer een grens. Ze gooien met molotovs
pi_128636933
En daar komen de anti's weer *O*
A murky, forgotten land.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:36:40 #292
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128636987
Ja, ze rukken nu snel op volgens mij?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:37:01 #293
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128637007
Nou..weer eens wat anders dan Sterren Springen, zo op de vrijdagavond.
pi_128637020
Kan je nagaan, dit is dus het beeld in slechts een klein deel van de stad. Geen beelden uit andere steden / provincies of wat dan ook... als je die tweets dan ziet...
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:37:13 #295
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128637023
Straks worden de Morsi-aanahgers nog als terroristen bestempeld en preventief geruimd zoals in Syri.
Say what?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:37:56 #296
38496 Perrin
pi_128637059
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:37 schreef Mutant01 het volgende:
Kan je nagaan, dit is dus het beeld in slechts een klein deel van de stad. Geen beelden uit andere steden / provincies of wat dan ook... als je die tweets dan ziet...
Je zult er maar met je gezin ergens middenin zitten :N
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:38:10 #297
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128637070
Afstand tussen Tahrir en de 6 Oktober brug is slechts 800 meter.

vrijdag 5 juli 2013 @ 21:38:53 #298
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_128637102
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:38 schreef YazooW het volgende:
Afstand tussen Tahrir en de 6 Oktober brug is slechts 800 meter.

[ afbeelding ]
Blijf het vreemd vinden. Op Tahrir lijkt niemand in panie te zijn oid. Je zou toch denken dat ze mee gingen naar de brug..
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:39:20 #299
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_128637126
Lopen ze nu naar de andere kant van de rivier?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:40:12 #300
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128637170
Oh ik dacht de hele tijd dat ze veel verder naar het oosten zitten, omdat die 6 Oktober-brug heel ver doorloopt kwa straatnaam en ik er van uit ging dat ze tussen Tahrir en Nasr City zaten.
pi_128637199
Gaan ze nu weer oorlogje voeren? Niet dat deze slimme mensen zich focussen op hun economie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')