SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.24-06-2012:
19-06-2012:
Bekijk deze YouTube-videoForcefield City Bewoner
Nouja, januari 2011 begon de ellende, Juni 2012 kwam morsi pas. In de tussentijd had je de voor en tegenstanders van Mubarak die het met elkaar aan de stok kregen, en later in 2012 begon dit alweer. Echt rustig noem ik het nou ook weer nietquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:58 schreef leeell het volgende:
[..]
er is weinig loos geweest hoor de laatste tijd.
Ziet er niet echt licht uitquote:Op donderdag 4 juli 2013 02:12 schreef roislecxe het volgende:
Even offttopic hoor, hoe is het daar in hemelsnaam zo lichtVolgens dat plaatje in het vorige deel heel het bewoonde deel van het land, langs de Nijl naar beneden. En op CNN lijkt het ook wel gewoon overdag.
Nee daar niet echt nee... Kijk voor de gein maar es een minuutje CNN. Misschien gewoon andere belichting ofzo, geen idee.quote:Op donderdag 4 juli 2013 02:15 schreef Ataturko het volgende:
[..]
Ziet er niet echt licht uit
[ afbeelding ]
Ik gok op wederom Qatar of misschien zelfs China. VS iig nietquote:Op donderdag 4 juli 2013 02:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Kijken wie er nu tot president wordt gefraudeerd.
quote:At the very least Morsi should have been left to rule until presidential elections could be held at the end of this year. Now the fear is he could be seen as a martyr for democracy. Worse yet, his aggrieved supporters, of which there are millions, have vowed to fight this move.
His case could now resemble that of another democratically elected leader, Mohammad Mossadegh. Mossadegh was overthrown in 1953 in a coup by the CIA and MI6 after he nationalised the Anglo-Iranian oil company. His overthrow returned the Shah Mohammad Pahlavi to the throne and the resentment caused eventually led to the 1979 Islamic revolution. Mossadegh is held up as a hero in Iran, his name used by all sides on the political spectrum.
Onmogelijk, hij stookte de volk op en zette aan tot haat. Onmogelijk om door te gaan.quote:
Alexandria.quote:
Shokran habibi, mabrook 3aleena.quote:
Stap 2 om precies te zijn.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hehheh, gefeliciteerd!![]()
maar dit is pas stap 1 op een lange weg
Zeg dat maar tegen zijn miljoenen aanhangers.quote:Op donderdag 4 juli 2013 02:50 schreef MouzurX het volgende:
Morsi zal echt niet als held herinnerd worden hoor.
Ja want een president die niet rekening houdt met de rest van de bevolking die niet bij zijn partij hoort is echt "wat de mensen er naar hebben gemaakt"quote:Op donderdag 4 juli 2013 03:01 schreef De_Ilias het volgende:
Egypte, jullie hebben nog nooit een revolutie gehad. En die krijgen jullie nooit zolang het leger achter de schermen blijft. Achterlijk volk heeft gekozen voor achterlijkheid. Aub niet janken als er een burgeroorlog komt, jullie hebben het zelf er naar gemaakt.
Gefeliciteerd met jullie overwinning.quote:Op donderdag 4 juli 2013 02:34 schreef rakotto het volgende:
Net terug van feest.
Totaal niets gemerkt van de gevechten. De broederschap was alleen in Sidi Bishr - Wijk in Alexandria - aanwezig en daar zijn dus de gevechten uitgebroken zo te zien.
Dit hoort niet als een coup gezien te worden, want dit is door de volk zelf opgezet. De kanalen die afgesloten zijn, zijn allemaal Islamtisch en de reden daarvoor is het aanzetten tot haat. Dat is dus reden genoeg om ALLE Salafistische/Broederschap/Islamitische zenders af te sluiten. De gaven live aan dat Christenen dood moesten en dat het allemaal de schuld van Sjieten, Christenen, Communisten en Mubarak-aanhangers is. Zoiets blijft in de EU toch ook niet in de lucht? Volgens mij is de Manar van Hezbolah in Europa niet te vinden om precies dezelfde reden.
Morsi moest hoe dan ook afgezet worden nadat hij de volk tweemaal heeft bedreigd met een oorlog. In geen enkel scenario zou het mogelijk zijn om hem op zijn troon te houden.
De probleem van Morsi was ook dat hij niets deed aan de pro-Mubarak lui. Hij zocht ook niet naar oplossingen en hield zich totaal niet aan beloftes en was een keiharde leugenaar.
Sisi is ook een nieuw gezicht in Egypte en totaal anders dan Tantawi. Hij is flink bezig met een grote schoonmaak binnen het leger zelf en word gezien als iemand die het leger weer glorieus gaat maken.
Obama en co. zeggen nu ook te kijken of ze de miljarden steun gaan stoppen of niet omdat zij tegen militaire coups zijn. Maar nogmaals dit is geen militaire coup EN mocht de miljardensteun stopgezet worden, dan wordt hiermee de Camp David Accords geannuleerd en dus heb je geen vrede meer met Israel. En laat dat nou iets zijn wat Morsi en Mubarak populair maakte bij de Amerikanen. Poetin heeft al bekend gemaakt dat als Amerika de miljardensteun stop zet, dat zij het dan aan de Egyptenaren gaan geven. Dit kan als een goede broker zijn voor Syrie.
In ieder geval, de mensen op straat.Niet normaal, heb Egyptenaren nog nooit zo blij gezien. Niemand wacht op een dictatuur en wil echt het beste voor Egypte. De grote meerderheid is blij en nu gaat het echte werk beginnen. Ik verwacht wat onrust de komende paar dagen.
Laten we hopen dat het inderdaad beter wordt. Dank.quote:Op donderdag 4 juli 2013 02:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ha, leuk verhaal RakottoIk wens je nog veel plezier daar.
Nu maar hopen dat het eindelijk goed gaat komen met Egypte, maar ik vertrouw het leger niet. Toevallig moest ik vandaag een werkstuk inleveren... Over Egypte. Een slechter moment hadden ze niet kunnen uitkiezen voor me
Vandaag en/of gisteren heb ik omdat ik die dan op moet zoeken. Heb wel indirecte haat toespraken gezien tegen Christenen eergisteren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 02:50 schreef Ataturko het volgende:
@Rakotto
Onzin. Ik heb zowat de hele dag Masr 25 gevolgd en die is zonder reden uit de ether verwijderd. Heb je bewijs van vandaag/gister?
Ik weet dat de leger en politie totaal onbetrouwbaar zijn. Ik ben alleen blij dat dit fiasco snel beeindigd is. Een president/leider die de Jihad tegen zijn eigen volk oproept dient direct op te stapppen, vind je niet? Dit is gedaan voordat de leger hem afzette.quote:Op donderdag 4 juli 2013 02:50 schreef Aloulou het volgende:
Ik snap je vreugde rakotto maar zou als ik jou was op je hoede zijn, alle ingredienten zijn voor het leger aanwezig om in de oude rol te vervallen. Het is wel een coupe, ookal zijn er veel doe menen dat het legitiem is. Het ingrijpen van het leger roept veel moeilijke vragen op voor de toekomst aangeZien de Moslimbroeders niet uit Egypte verdwijnen opeens. Heeft de MB alle vrijheid om bij volgende verkiezingen mee te doen? Mag de MB in alle vrijheid kritiek blijven uiten op de move van het leger? Mogen kranten die deze actie van het leger bekritiseren dat openlijk verkondigen straks? Dit zijn vragen die als ze negatief worden beantwoord in 1 klap Egypte terugbrengen naar voor de revolutie tegen Mubarak: land waar je moet uitkijken wat je zegt ivm dictatuur. Ik heb geen vertrouwen erin, hier is ruimte die na de revolutie is gewonnen teruggegeven aan het leger nu. Moeilijke zaak aangezien als Morsi langer zo door had regeerd het nog verder uit de hand zou lopen. Maar tegelijkertijd is behalve positivisme er rationeel geen enkele reden aan te nemen om het leger het voordeel van de twijfel te geven. Je kan zeggen "maar dan staan we ook tegen hen op", maar dat doet het land weer slecht en de raag is of dat lukt.
Onderstaande verzen gelden net zo goed voor Mubarak, Morsi en de volgende Egyptische leider waarvan zijn achternaam met een M begint:quote:Op donderdag 4 juli 2013 03:21 schreef rakotto het volgende:
Mubarak en Morsi zijn totaal onvergelijkbaar en dat komt doordat Mubarak gewoon een tiran was
quote:Op donderdag 4 juli 2013 03:59 schreef Shawn het volgende:
[..]
Onderstaande verzen gelden net zo goed voor Mubarak, Morsi en de volgende Egyptische leider waarvan zijn achternaam met een M begint:
5/44 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn ongelovigen.
5/45 Zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard zijn onrechtvaardig.
5/47 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn zondaren.
Een opmerkelijke eerste pagina. Het is niet zo dat jullie daar een toneelstukje opvoeren voor de VS, en toch is dit het eerste wat een krant doet. Een bericht uitbrengen richting de president van de VS.quote:Op donderdag 4 juli 2013 03:21 schreef rakotto het volgende:
[..]
Laten we hopen dat het inderdaad beter wordt. Dank.
[..]
Vandaag en/of gisteren heb ik omdat ik die dan op moet zoeken. Heb wel indirecte haat toespraken gezien tegen Christenen eergisteren.
[..]
Ik weet dat de leger en politie totaal onbetrouwbaar zijn. Ik ben alleen blij dat dit fiasco snel beeindigd is. Een president/leider die de Jihad tegen zijn eigen volk oproept dient direct op te stapppen, vind je niet? Dit is gedaan voordat de leger hem afzette.
De politie is en blijft onbetrouwbaar en moet hard werken om alles weer goed te krijgen. Het leger schijnt beter te worden onder Sisi en ze hebben meerdere malen gezegd dat ze niet in de politiek willen omdat zij van hun fouten hebben geleerd in het verleden. We zullen zien tot hoever dat zal gaan, wat ik vandaag heb gemerkt op straat is dat men niet vergeten is hoe wreed het leger was en dat zal niet snel vergeven worden. Mochten er rare sprongen genomen worden door het leger, dan zal het volk hier tegen staan. Laat ik het zo zeggen, ik heb meer vetrouwen in de bevolking dan het leger. Men heeft geleerd van zijn fouten. Hopelijk.
Inmiddels zijn alle media mensen vrijgelaten van de gesloten zenders.
En is dit de voorkant van de Tahrir krant morgen. Check tekst helemaal bovenaan in het rood.
[ afbeelding ]
Je kunt het zo zien, Mubarak is precies op dezelfde wijze van zijn troon gestoten. Mubarak en Morsi zijn totaal onvergelijkbaar en dat komt doordat Mubarak gewoon een tiran was, maar toch zijn beiden door de wil van de bevolking afgezet en niet direct door het leger.
https://pbs.twimg.com/media/BOSD8A4CQAAWA_5.jpg:large
Mafkees.quote:Op donderdag 4 juli 2013 03:59 schreef Shawn het volgende:
[..]
Onderstaande verzen gelden net zo goed voor Mubarak, Morsi en de volgende Egyptische leider waarvan zijn achternaam met een M begint:
5/44 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn ongelovigen.
5/45 Zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard zijn onrechtvaardig.
5/47 En zij die niet regeren volgens hetgeen God heeft geopenbaard, zijn zondaren.
Revolutionaire openingspagina v de krant. Hoop het beste, een president die verenigt ipv verdeelt zodat Egypte stabieler kan worden en ook vertrouwen terugkeert ipv totaal uitblijft. Ben ook heel benieuwd hoe landen als Qatar, Amerika, Saudie Arabie en Rusland zich gan opstellen tegen het veranderde Egypte.quote:Op donderdag 4 juli 2013 03:21 schreef rakotto het volgende:
Ik weet dat de leger en politie totaal onbetrouwbaar zijn. Ik ben alleen blij dat dit fiasco snel beeindigd is. Een president/leider die de Jihad tegen zijn eigen volk oproept dient direct op te stapppen, vind je niet? Dit is gedaan voordat de leger hem afzette.
De politie is en blijft onbetrouwbaar en moet hard werken om alles weer goed te krijgen. Het leger schijnt beter te worden onder Sisi en ze hebben meerdere malen gezegd dat ze niet in de politiek willen omdat zij van hun fouten hebben geleerd in het verleden. We zullen zien tot hoever dat zal gaan, wat ik vandaag heb gemerkt op straat is dat men niet vergeten is hoe wreed het leger was en dat zal niet snel vergeven worden. Mochten er rare sprongen genomen worden door het leger, dan zal het volk hier tegen staan. Laat ik het zo zeggen, ik heb meer vetrouwen in de bevolking dan het leger. Men heeft geleerd van zijn fouten. Hopelijk.
Inmiddels zijn alle media mensen vrijgelaten van de gesloten zenders.
En is dit de voorkant van de Tahrir krant morgen. Check tekst helemaal bovenaan in het rood.
[ afbeelding ]
Je kunt het zo zien, Mubarak is precies op dezelfde wijze van zijn troon gestoten. Mubarak en Morsi zijn totaal onvergelijkbaar en dat komt doordat Mubarak gewoon een tiran was, maar toch zijn beiden door de wil van de bevolking afgezet en niet direct door het leger.
https://pbs.twimg.com/media/BOSD8A4CQAAWA_5.jpg:large
Kom je weer met misplaatste verzen aanzetten, al paar keer eerder hierop gereageerd maar dan reageer je opeens niet meer. Je bent misleidt, Anjem Choudary is een typische "teruggekeerde Moslim", voorheen een nobody zoals ons allen, die nu een baardje laat staan, "Islamitische kleding" draagt de hele dag en door wat verzen te citeren jonge fans heeft die nogal onder de indruk zijn van hem en als inspirator zien. Natuurlijk ontvangt die wel flink wat uitkeringen (benefits) van de Britse overheid aangezien hij niet fulltime werkzaam is, maar dat mag omdat het die verschrikkelijke ongelovigen zijnquote:Op donderdag 4 juli 2013 03:59 schreef Shawn het volgende:
Waar hebben ze wel democratie gebracht? Hun reportagesquote:Op donderdag 4 juli 2013 07:21 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Gaan ze nu democratie brengen in Qatar?
Ik begrijp de coup tegen Allende ook: Ordinair imperialistisch winstbejag in combinatie met machtshonger en een totaal gebrek aan geweten maakt dat er over massa's lijken wordt gegaan, om over de folteringen nog maar te zwijgen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:12 schreef CANARIS het volgende:
Een principieel ingesteld mens moet deze Coup natuurlijk afkeuren.
Mursi is demokratisch aan de macht gekomen en was hierdoor natuurlijk vele malen meer gelegitimeerd als al zijn voorgangers.
Ik ben echter niet principieel ingesteld. Ik ben pragmatisch en net als dat ik de coup tegen Allende in Chile wel begreep , begrijp ik de noodzaak van deze coup ook.
editquote:Op donderdag 4 juli 2013 09:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik begrijp de coup tegen Allende ook: Ordinair imperialistisch winstbejag in combinatie met machtshonger en een totaal gebrek aan geweten maakt dat er over massa's lijken wordt gegaan, om over de folteringen nog maar te zwijgen.
Oei, tegen het linkse been van schmerzie aan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:54 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik denk dat je je maar eens moet verdiepen in de Coup tegen Allende. Daar zat ook een president die tegen het volk aan het regeren was . Hij had het gehele parlament al verloren en ging per decreet regeren.......
Dat is juist het punt. Er is bijna altijd wrevel tussen het bewind en een deel van het volk voorafgaand aan een coup, en er is altijd wel wat steun uit het volk voor een coup. Dat is dus in geen enkel opzicht een reden om ter discussie te stellen of het wel een coup of een 'normale' coup is.quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:54 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik denk dat je je maar eens moet verdiepen in de Coup tegen Allende. Daar zat ook een president die tegen het volk aan het regeren was . Hij had het gehele parlament al verloren en ging per decreet regeren.......
Precies, coup is coup.quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik begrijp de coup tegen Allende ook: Ordinair imperialistisch winstbejag in combinatie met machtshonger en een totaal gebrek aan geweten maakt dat er over massa's lijken wordt gegaan, om over de folteringen nog maar te zwijgen.
Daar zou ik deze coup niet mee willen vergelijken. Een coup is het. Of het nou een coup is met voordelen of niet, het idee dat je in twijfel moet trekken of het wel een militaire coup is omdat een deel van het volk het steunt slaat natuurlijk nergens op. Puur propagandistisch gelul.
je moet toch wat, als de jonge democratie nog niet in staat is om regeringen te laten vallen, als ze er een zooitje van maken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is juist het punt. Er is bijna altijd wrevel tussen het bewind en een deel van het volk voorafgaand aan een coup, en er is altijd wel wat steun uit het volk voor een coup. Dat is dus in geen enkel opzicht een reden om ter discussie te stellen of het wel een coup of een 'normale' coup is.
Wat het een coup maakt is dat militair geweld of de dreiging daarmee de machtskwestie beslist.
Arabisch is een klank-taal, net als Chinees. De karakters stellen klanken voor, geen letters of lettergrepen die direct te vertalen zijn in andere talen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:57 schreef Hathor het volgende:
Effe Offtopic...maar waarom word er de ene keer Mursi geschreven en de andere keer Morsi? Wat is het nou?
Het schijnt dat er voor Arabische namen meerdere (correcte) manieren van spelling zijn. Zie bijvoorbeeld Ghadaffi, daar waren ook talloze varianten van.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:57 schreef Hathor het volgende:
Effe Offtopic...maar waarom word er de ene keer Mursi geschreven en de andere keer Morsi? Wat is het nou?
Het ging mij er vooral om dat een coup gewoon een coup is, dan kun je van alles van die coup vinden, en daarbij mee laten spelen wat een (groot) deel van het volk daarvan vindt, maar dat is geen reden om te doen alsof het wat anders is dan een coup.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:51 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je moet toch wat, als de jonge democratie nog niet in staat is om regeringen te laten vallen, als ze er een zooitje van maken.
het is gewoon een soort systeem, dat bijvoorbeeld turkije ook decennia lang heeft gehanteerd. het leger als bewaker van de democratie. als je democratie extreem bekijkt, is dat eigenlijk altijd zo, ook in nederland. alleen is het hier niet nodig.
ja het is en blijft een illegale noodgreep.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het ging mij er vooral om dat een coup gewoon een coup is, dan kun je van alles van die coup vinden, en daarbij mee laten spelen wat een (groot) deel van het volk daarvan vindt, maar dat is geen reden om te doen alsof het wat anders is dan een coup.
Daarnaast lijkt me de situatie van Turkije wat paradoxaal, iig die van vele jaren. Het leger daar beschermt de democratie maar tast die ook aan door de democratie te beperken tot de uitkomst van een seculiere staat. Maar je kunt ook redeneren dat een theocratische partij aan de macht de democratie per definitie bedreigt
Toch is het altijd een machtsfactor op de achtergrond die op de voorgrond dreigt te komen bij zekere ontwikkelingen, terwijl die geen democratische legitimatie heeft. Dus het lijkt me lastig dat democratisch te noemen.
De bevolking, door met 33 miljoen de straat op te gaan en het land plat te leggen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:16 schreef pokkerdepok het volgende:
dan is het ingrijpen van het leger dus niet ongewenst, als de democratie wordt bedreigd. ik denk zelfs dat het essentieel is. wie anders moet theocratisch ingestelde leiders een grens geven?
ja maar stel dat het leger niks had gedaan, dan had je misschien een burgeroorlog gekregen. er zijn ook miljoenen mensen die voor de andere kant zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De bevolking, door met 33 miljoen de straat op te gaan en het land plat te leggen.
Morsi klopt met de Arabische/Egyptische uitspraak.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:57 schreef Hathor het volgende:
Nee, jij bent degene die misleid is. Sterker nog, voordat ik die reactie plaatste ging ik helemaal terug naar onze discussie van maart waar jij met die link kwam om aan te tonen dat ik 'misleid' ben. Wat bleek? Jij bent misleidt, met je zwakke hadith van ibn Abbas die je gebruikt, en die toevallig ook wordt gebruik door tiran-aanbidders om hun tiran's positie te verstevigen, terwijl die tiran volgens de Koran een ongelovige is omdat ie niet regeert met de islam.quote:Op donderdag 4 juli 2013 05:49 schreef Aloulou het volgende:
Kom je weer met misplaatste verzen aanzetten, al paar keer eerder hierop gereageerd maar dan reageer je opeens niet meer. Je bent misleidt
Dat laatste klopt, een theocratische partij bedreigt de democratie. Maar waarom doet men alsof democratie heilig is en niet afgeschaft mag worden? Zoals ex-CIA agent Michael Scheuer heeft uitgelegd, wordt democratie door sommige moslims als afgoderij gezien. Wat men dus doet is hun democratische religie c.q. afgod opdringen aan die moslims. Waar dit op neerkomt is, je mag de islam niet implementeren in de praktijk, in Algerije niet, in Mali niet, in Egypte niet, en ook in Afghanistan mag het niet, alleen zij hebben 12 jaar voor hun rechten gestreden, dus het wordt afwachten hoe dat zal eindigen in Afghanistan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarnaast lijkt me de situatie van Turkije wat paradoxaal, iig die van vele jaren. Het leger daar beschermt de democratie maar tast die ook aan door de democratie te beperken tot de uitkomst van een seculiere staat. Maar je kunt ook redeneren dat een theocratische partij aan de macht de democratie per definitie bedreigt.
Vanaf 7:35 minuten:quote:At day’s end, the success of the United States and its allies in concluding their war with the Islamist movement depends on an adult assessment of the Muslim world. The basis of this analysis must be a realization that modernization, Westernization, and secularization are not interchangeable terms. The technological tools of the West are largely welcomed, admired, and used in the Muslim world—witness the wars in Iraq and Afghanistan—but continuing attempts to impose Westernization and privatization of religion will, at this point in history, remain a vibrant casus belli for Muslims and earn a fierce and martial resistance.
We must begin to recognize that while America’s neoconservative and progressive thinkers fallaciously prattle on about the Islamists being on the verge of Islamicizing the West, it is the West’s half-century campaign to impose and then maintain secularist tyrants on Muslim states that has supplied the main motivation for the growing number of Muslims who believe themselves and their faith to be at war against the West. Continued failure to make this simple and clear semantic distinction will bring the late Professor Huntington’s concept of a clash of civilizations much closer to fruition.
Michael Scheuer is a former senior CIA officer and an adjunct professor of security studies at Georgetown University. Bron
In het Islamtopic in subforum van Levenbeschouwing en religie hierop verder gaan? Is dat ok?quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:12 schreef Shawn het volgende:
Nee, jij bent degene die misleid is. Sterker nog, voordat ik die reactie plaatste ging ik helemaal terug naar onze discussie van maart waar jij met die link kwam om aan te tonen dat ik 'misleid' ben. Wat bleek? Jij bent misleidt, met je zwakke hadith van ibn Abbas die je gebruikt, en die toevallig ook wordt gebruik door tiran-aanbidders om hun tiran's positie te verstevigen, terwijl die tiran volgens de Koran een ongelovige is omdat ie niet regeert met de islam.
Wat valt er nog te proberen, als er niet te praten valt met Morsi? Je kent de MB, die gaan echt geen concessies doen met de oppositie. De grootheidswaanzin was gigantisch bij hun. Hopelijk zien ze nu een beetje het licht.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:35 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dit is niet goed voor Egypte omdat het feit blijft dat Morsi na jaren dictatuur vrij is gekozen, hoe verwoestend zijn politieke besluiten afgelopeb jaar ook zijn geweest. Dit gaat Egypte geen goed doen en ik denk dat he nu pas is begonnen. Wat mij betreft had echt alles moeten geprobeerd worden om deze coupe te voorkomen, en ik betwijfel of dat het geval is geweest. Bij de volgende erkiezingen mag de MB niet meer meedoen? En andere Islamisten? De MB is en blijft een factor in Egypte en die kan je niet buiten sluiten. Wat als ze weer aardig scoren na erkiezingen? Hoever moet het leger gaan om dit te voorkomen? Dreigt er een nieuwe dictatuur?
quote:Twitter vertaalt belangrijke tweets uit Egypte
Twitter vertaalt met het oog op de onrust in Egypte diverse belangrijke Egyptische accounts zodat de tweets ook in het Engels te lezen zijn.
De functionaliteit is onderdeel van een breder plan om vertalingen van tweets voor alle accounts mogelijk te maken. Twitter werkt daarvoor samen met Bing van Microsoft.
Diverse belangrijke Egyptische Twitter-accounts zijn per direct vertaald te volgen. Bij elke tweet die in het Arabisch geschreven is, staat dan een 'view translation'-knop. De knop is ingeschakeld vlak nadat het leger van Egypte een militaire staatsgreep heeft gepleegd en president Mohamed Mursi heeft afgezet. "Mensen van over de hele wereld kunnen zo beter begrijpen en volgen wat er gebeurt in Egypte", aldus Twitter.
Het bedrijf heeft een overzicht van alle te vertalen accounts online gezet. Berichten die door deze accounts geretweet worden zijn niet te vertalen.
Volgens het leger hebben 17 miljoen mensen tegen Morsi gedemonstreerd. Dat lijkt me al een overdreven getal van een partijdige instantie, waar haal jij die 33 miljoen vandaan?quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De bevolking, door met 33 miljoen de straat op te gaan en het land plat te leggen.
Dat ze op een democratische manier aan de macht is gekomen maakt hem nog niet democratisch. Hitler is ook ooit democratisch aan de macht gekomen. Het gaat er om wat hij daarna doet. Beloftes niet nakomen, stiekem een nieuwe grondwet door heen jassen, etc.quote:Op donderdag 4 juli 2013 15:21 schreef Shawn het volgende:
Fareed Zakaria heeft net @ CNN uitgelegd dat autoritaire regimes (zoals de Golflanden c.q. contrarevolutionairen) de staatsgreep in Egypte verwelkomen. Hij heeft aangegeven dat islamitische partijen in die regio niet hebben gereageerd omdat, zoals ik gisteren zei, dit als een aanval wordt gezien op de politieke islam. Zakaria gaf verder aan dat de islamisten nu zullen zeggen: we hebben het 'westerse systeem' geprobeerd, het resultaat is dat we d.m.v. een staatsgreep naar huis zijn gestuurd, nu gaan we het op een andere (gewelddadige) manier proberen.
Waren Morsi en de Moslimbroeders antidemocratisch zoals Hitler? Nee, naar mijn mening overduidelijk niet. Alleen wilden ze wel (zoals Chavez in Venezuele en vele andere landen) hun macht consolideren, dus alvast "veilig stellen" zodat ze aankomende decennia op democratische wijze (verkiezingen) het machtigste blok in Egypte zouden blijven. Voor mij is dat allemaal nog geen reden om een coupe te plegen, de legitimiteit nav verkiezingen staat voor mij boven het afzetten van een partij omdat het niet de ideale democratie bewandelt (consolideren van eigen macht bijv).quote:Op donderdag 4 juli 2013 15:31 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat ze op een democratische manier aan de macht is gekomen maakt hem nog niet democratisch. Hitler is ook ooit democratisch aan de macht gekomen. Het gaat er om wat hij daarna doet. Beloftes niet nakomen, stiekem een nieuwe grondwet door heen jassen, etc.
NOSquote:AU overweegt schorsing Egypte
Toegevoegd: donderdag 4 jul 2013, 13:36
Update: donderdag 4 jul 2013, 15:18
De Afrikaanse Unie (AU) overweegt om Egypte te schorsen. Dat meldt een bron binnen de AU aan persbureau Reuters.
Volgens de bron komt de Afrikaanse Unie vrijdag bijeen om de situatie in Egypte te bespreken. Het uitgangspunt van de unie is lidstaten te schorsen bij een niet-democratische machtswisseling.
Kritiek Turkije
De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Ahmet Davutoglu heeft forse kritiek op het afzetten van Morsi door het leger. Volgens hem gaat het om een onacceptabele militaire coup. Davutoglu zegt dat een democratisch gekozen regering alleen door het volk kan worden afgezet door middel van verkiezingen.
Een hoge fuctionaris van Qatar zei tegen Al Jazeera dat de oliestaat de wil van het Egyptische volk respecteert. Hij noemde Egypte nog steeds een leider in de islamitische en Arabische wereld.
NOSquote:Broederschap wil niet meeregeren
Toegevoegd: donderdag 4 jul 2013, 16:45
Update: donderdag 4 jul 2013, 16:50
De Moslimbroederschap van de afgezette president Morsi wil geen onderdeel uitmaken van een interim-regering. We werken niet mee met autoriteiten die illegaal aan de macht zijn gekomen, zei een bestuurder van de partij.
Morsi's opvolger Adli Mansour is inmiddels bij militair decreet aangesteld als president. Hij moet een voorlopige regering vormen en wil de Moslimbroederschap daarbij niet uitsluiten.
De nieuwe regering heeft volgens Mansour als eerste taak het uitschrijven van verkiezingen voor een president en een parlement.
NOSquote:Hoofd Broederschap gearresteerd
Toegevoegd: donderdag 4 jul 2013, 16:41
Update: donderdag 4 jul 2013, 16:43
Het hoofd van de Moslimbroederschap, Mohamed Badie, is gearresteerd, meldt de Egyptische justitie. Hij is opgepakt in een villa in een badplaats vlak bij de grens met Libië.
Badie's assistent Kairat Shater wordt nog gezocht.
Lijst
De tv-zender al-Jazeera maakte vannacht bekend dat het leger een lijst van 300 namen heeft opgesteld van mensen die worden gezocht.
Ze worden ervan beschuldigd dat ze hebben aangezet tot geweld tegen demonstranten bij het gebouw van de Moslimbroederschap in Caïro.
Verkiezingen
Shater is een rijke zakenman die wordt gezien als de beste politieke strateeg binnen de Moslimbroederschap. Shater was de presidentskandidaat van de Broederschap vorig jaar, maar hij moest zich terugtrekken vanwege een aantal veroordelingen.
Daarop nam Morsi zijn plaats in en won de verkiezingen.
3ajieb, Bijna de gehele Ummaah heeft de Athar van Ibn 3abaas geaccepteerd, (onder andere, ibno Taymiyah en ibn l Qayim) en jij veegt dat allemaal lekker met de vloer mee?quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:12 schreef Shawn het volgende:
[..]
Nee, jij bent degene die misleid is. Sterker nog, voordat ik die reactie plaatste ging ik helemaal terug naar onze discussie van maart waar jij met die link kwam om aan te tonen dat ik 'misleid' ben. Wat bleek? Jij bent misleidt, met je zwakke hadith van ibn Abbas die je gebruikt, en die toevallig ook wordt gebruik door tiran-aanbidders om hun tiran's positie te verstevigen, terwijl die tiran volgens de Koran een ongelovige is omdat ie niet regeert met de islam.
[..]
Dat laatste klopt, een theocratische partij bedreigt de democratie. Maar waarom doet men alsof democratie heilig is en niet afgeschaft mag worden? Zoals ex-CIA agent Michael Scheuer heeft uitgelegd, wordt democratie door sommige moslims als afgoderij gezien. Wat men dus doet is hun democratische religie c.q. afgod opdringen aan die moslims. Waar dit op neerkomt is, je mag de islam niet implementeren in de praktijk, in Algerije niet, in Mali niet, in Egypte niet, en ook in Afghanistan mag het niet, alleen zij hebben 12 jaar voor hun rechten gestreden, dus het wordt afwachten hoe dat zal eindigen in Afghanistan.
[..]
Vanaf 7:35 minuten:
Dan ben je gewoon anti-democratisch bezig. Misschien niet exact als hitler maar wel antidemocratisch a la Iran. Daar heb je ook verkiezingen maar kan je toch niet over een democratie spreken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Waren Morsi en de Moslimbroeders antidemocratisch zoals Hitler? Nee, naar mijn mening overduidelijk niet. Alleen wilden ze wel (zoals Chavez in Venezuele en vele andere landen) hun macht consolideren, dus alvast "veilig stellen" zodat ze aankomende decennia op democratische wijze (verkiezingen) het machtigste blok in Egypte zouden blijven.
Dat deugt ook niet.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:07 schreef Aloulou het volgende:
Alleen wilden ze wel (zoals Chavez in Venezuele en vele andere landen) hun macht consolideren, dus alvast "veilig stellen" zodat ze aankomende decennia op democratische wijze (verkiezingen) het machtigste blok in Egypte zouden blijven.
Morsi's beleid kan je echt niet vergelijken met Iran, een puur theocratische staat. De ideologie is ook anders. In Iran van Khomeini toen hij de macht nam werden alle niet-Islamitische oppositie toendertijd zoals monarchisten, communisten, socialisten keihard vervolgd en opgesloten. Iran is heel anders, een geestelijke (Islamitische jurist) moet het land leiden en geen enkele burger heeft daar enige instemming in. Daarom heet het wilayat al-faqih. In Egypte is dat geenszins het geval en ook de Moslimbroederideologie staat dat niet voor, zij staan voor een civil state (dawla madaniyya) ipv theocratische religieuze staat waar een geestelijke de touwtjes strak in handen heeft wat de grote lijnen betreft.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:32 schreef MouzurX het volgende:
Dan ben je gewoon anti-democratisch bezig. Misschien niet exact als hitler maar wel antidemocratisch a la Iran. Daar heb je ook verkiezingen maar kan je toch niet over een democratie spreken.
Klein verschillen maar wel aanwezig. Je kan democratie makkelijk misbruiken om je macht te consolideren zonder daarvoor direct en abrupt de hele democratische staatsvorm af te schaffen (a-la Hitler).quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:32 schreef MouzurX het volgende:
De stappen tussen mannetjes op allemaal posities plaatsen, de media beheersen en mensen oppakken die anders denken zijn sowieso heel klein.
De Moslimbroeders willen wel democratie, mensen moeten eens de verschillen tussen Islamisten kennen. De MB dacht alleen dat democratie sowieso betekende dat het grote deel van de Egyptenaren hen dan (onvoorwaardelijk) zou steunen vanwege het Islamitische karakter en grote binding (voorheen) met het gewone volk door allerlei liefdadigheid. Daarom komt deze klap zo hard aan, ondanks dat het leger een coupe heeft gepleegd.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:32 schreef MouzurX het volgende:
En Islam die geen democratie wilt, tsja dat wilde het christendom ook niet eerst, die hadden ook liever een staat regeert door de kerk. Uiteindelijk zal het midden-oosten toch ook steeds slimmer worden en dus zichzelf kritisch nadenken aanleren waarna de islam vanzelf marginaliseert net als de kerk hier in Europa. Of iig een situatie als in Amerika.
Niet deugen is wat anders dan ordinair direct de hele democratische staatsvorm afschaffen zodra je verkozen bent, zoals Hitler deed. Het is niet omdat "wij" Morsi en de Moslimbroeders "haten" dat we alles maar op een hoop moeten gooien.quote:
Dat komt dan mooi uit, want zo'n beetje de hele wereld is teleurgesteld in Obamaquote:Op donderdag 4 juli 2013 19:02 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Obama is teleurgesteld in SCAF
Van je maten moet je het hebbenquote:Op donderdag 4 juli 2013 19:25 schreef Drifter__ het volgende:
En de anderen soldaten stonden erbij en keken ernaar. Ga eens tering snel achteruit met de YPR's !!!
Fijn is dat, wordt je gelynched en je makkers doen niksquote:Op donderdag 4 juli 2013 19:25 schreef Drifter__ het volgende:
En de anderen soldaten stonden erbij en keken ernaar. Ga eens tering snel achteruit met de YPR's !!!
Ja want hij ziet het lijk al drijvenquote:Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoglu on Thursday said the army's overthrow of Egyptian President Mohamed Mursi was a "military coup", and "unacceptable".
quote:De Syrische president Bashar al-Assad meent dat de massale manifestaties tegen de afgezette Egyptische president Morsi het einde markeren van de politieke islam. Dat zegt hij in een interview met de Syrische krant As-Saoura, dat donderdag verschijnt.
‘Waar dan ook in de wereld, wie religie voor een politiek doeleinde gebruikt of om enkelen ten opzichte van anderen te bevoordelen, is gedoemd te falen’, aldus Assad. Enkele delen van het interview werden publiek gemaakt op zijn Facebook-pagina. Enkele uren daarvoor had zijn minister van Informatie, Omrane al-Zohbi, nog verklaard dat het vertrek van Morsi noodzakelijk was om de Egyptische crisis op te lossen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
Kan er verder niets over vinden helaas.quote:Op donderdag 4 juli 2013 19:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Fijn is dat, wordt je gelynched en je makkers doen niks
Hoe is het met ze afgelopen?
Ik vrees het ergste voor ze.quote:Op donderdag 4 juli 2013 19:53 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Kan er verder niets over vinden helaas.
Van Bashar al-Assad misschien nadat ie in de zee wordt gedumpt.quote:
Gaan ze weer rellen?quote:Op donderdag 4 juli 2013 19:57 schreef rakotto het volgende:
Tamarod: refuses arrest of MB leaders, refuses closure of TV stations, calls for Baradei as PM, calls for prosecutor general resignation.
Dat zijn MB-ers.quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:13 schreef UpsideDown het volgende:
Hoezo "maar ondertussen"? Ik zie alleen maar blije mensen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat maar.quote:
een woord: joden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:46 schreef Synthercell het volgende:
Nu de hoofdvraag: Hoe heeft men het Egyptische volk zo massaal weten te organiseren zonder dat zij dit in de gaten hebben gehad, en hebben? ....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |