abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128020424
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128020454
=edit=
Ow, laat dit dat alles, ik dacht dat het in ONZ stond. Nevermind.

Still, dat wijf had van die appel af moeten blijven :(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_128020561
Niet
pi_128020609
@vosss
De man was uiteindelijk de eindverantwoordelijke voor de zondeval en niet de vrouw. Maar dat is een ander onderwerp.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  donderdag 20 juni 2013 @ 01:51:07 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128020812
Ik ben van mening dat je mbv het oude en nieuwe testament niet een betrouwbare conclusie kan trekken dat god "the good guy" is. Ik zou ook claimen dat ik het goede was als ik mensen wilde manipuleren.

De vraag is dan. Is iets goed omdat god het zo heeft gedefinieerd of is iets goed ook buiten god om?

Volgens de TS dan natuurlijk want 2 miljard christenen, 2 miljard definities van god.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_128021446
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Nee dus.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:51:00 #7
325757 HFdude
Lancia fan, BMW rijder...
pi_128022915
God is zowel goed als het kwaad. God omvat alles, god is de creërende energie die het leven in dualiteit mogelijk maakt. Daarom moeten we ook dankbaar zijn voor het kwaad, als het kwaad er niet was zou het "Goede" ook niet bestaan en kunnen wij als menselijke zielen niet zelf onze keuzes hierin maken. En dit is precies de bedoeling van de evolutie van onze (menselijke)ziel.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:55:47 #8
325757 HFdude
pi_128022990
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is.

Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent....
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:30:15 #9
390547 Brabke
er is meer...
pi_128023664
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 08:55 schreef HFdude het volgende:
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is.

Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent....
-Iemand de energie geven om in naam van 'god' of 'Allah' een ander mens de keel af te snijden, noem ik geen goddelijke energie .
-Neen de god van de bijbel of de koran is onbevoegd om almachtig, al-goed of oneindig te zijn ; terwijl het 'absolute en logische' wel moeten bestaan zonder daar verdere definities of praedikaten aan toe te kennen .
-En dat wat het best in die logische evolutie past kan men dan ook 'goed' noemen, en wat daar vreemd in gaat 'kwaad' .

[ Bericht 4% gewijzigd door Brabke op 20-06-2013 09:36:09 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:32:05 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128023716
quote:
Volgens mij zijn er geen goede definities van goed en kwaad. In de bijbel staat meermaals dat het Goede en het Kwade van God komt. Dat moet ook wel als je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dan valt het kwade daar ook onder.

Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie.
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:44:40 #11
325757 HFdude
pi_128024005
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie.
Exact, een mooi voorbeeld van dualiteit. Mensen die de dualiteit ontstegen zijn (verlicht) zullen dit beamen.

De 1 zijn vrijheidsstrijder is de ander zijn terrorist, en andersom....
pi_128024301
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:10:28 #13
325757 HFdude
pi_128024557
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst
pi_128024594
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:10 schreef HFdude het volgende:

[..]

Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst
Het gaat in de OP specifiek over de bijbelse god.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:19:02 #15
325757 HFdude
pi_128024794
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Waar staat dit in de bijbel dan? volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf" de bijbel en koran zetten niet aan tot geweld. Dit zijn wederom de menselijke interpetaties gedreven door angst. En om op de OP terug te komen. Dit is niet goed, en niet slecht. Het IS.
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:36:48 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128025296
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:19 schreef HFdude het volgende:
volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf"
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.

quote:
Waar staat dit in de bijbel dan?
Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 20-06-2013 10:42:38 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:47:49 #17
325757 HFdude
pi_128025650
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.
pi_128026941
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:47 schreef HFdude het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.
Het blijft een feit dat de god uit het oude testament een uiterst jaloerse, egocentrische en wraakzuchtige god is. Als het Christendom het hele OT zou schrappen zou ik een stuk minder problemen ermee hebben. Maar dat doen er toch buitengewoon weinig.
pi_128029141
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.
Je strooit wel leugens rond
Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.
Lees ook eens Leviticus 19

Ontopic:
De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is
De vraag an sich die nergens op slaat.
G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om.
  donderdag 20 juni 2013 @ 12:36:35 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128029682
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Je strooit wel leugens rond
Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.
Lees ook eens Leviticus 19

Ontopic:
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.

Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt.
pi_128034194
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 12:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.
Ik heb je bericht verkeerd gelezen mijn exusses

quote:
Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt.
Ik weet het, ernstige zaak haha
Kun je meteen zien wanneer ik mobiel ben en wanneer niet ;)
pi_128036441
quote:
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.

Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard.

Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God.

[ Bericht 0% gewijzigd door Natural-Cool op 20-06-2013 18:02:27 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 15:32:07 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128036732
God is een mooie afspiegeling van z'n scheppers. Net als een mens is hij jaloers, kleinzerig, snel op de teentjes getrapt, machtsgeil, maar soms ook liefdevol, zorgzaam en vriendelijk.
  donderdag 20 juni 2013 @ 16:01:27 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128038037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:24 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de Alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.

Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard.

Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God.
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.
pi_128038782
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
pi_128038916
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:19 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
pi_128039110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
:D

vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
pi_128039295
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Maar mijn veroordelen van mensen die anderen kwaad berokkenen heeft geen wraak als doel. Nee, het dient twee doelen: 1. voorbeeld stellen dat dit soort gedrag in de maatschappij niet getolereerd wordt, 2. indien grote kans op herhaling; verwijdering uit de maatschappij ter bescherming van onschuldigen.

Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
pi_128040015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:30 schreef UltraR het volgende:

[quote] Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
Niet van toepassing. Je geloof niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.

Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
pi_128040959
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Mij lijkt dat het er hier om gaat wie er is begonnen. Ik oordeel pas wanneer een diegene een ander kwaad heeft gedaan.

quote:
Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:15:04 #31
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128041229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

En dat kan niemand
Bullshit. Jij en jouw religie bepalen niet wat naastenliefde is. Zo'n slavenmoraal als die jij propageert is precies de achterlijke opium van het volk waar Marx (terecht) zo tegen ageerde.

"Nee mensen, niet opstand komen tegen onze misdaden, dat vind God niet oké. God vind je pas écht tof als je je door ons laat naaien, en ons dan nog steeds liefhebt! Heus waar!" :r

Daarnaast, als naastenliefde ook het liefhebben van je grootste vijanden is, en dat godje van jou heeft wel échte naastenliefde, waarom stuurt hij dan mensen (en engelen) in de hel? Zou hij die niet moeten liefhebben en gewoon naar de hemel moeten sturen?
pi_128041517
Vanuit wiens oogpunt gezien? De man die een wespennest bij een kinderspeelplein vernietigt is goed volgens onze normen, maar verachtelijk vanuit de ogen der wespen.

Vanuit menselijk standpunt is de God uit de Bijbel pretty much pure slechtheid. Sadistisch, haatzaaiend, moordend, onderdrukkend etc.
Vanuit zijn eigen oogpunt ? Geen idee.

Maar hem als "de vijand" zien is wel verstandig ;)
pi_128041599
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:07 schreef UltraR het volgende:

Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
Dat is geen liefde van jou voor de rest van de samenleving, dat is angst, veroordelend gedrag. Naasten liefde is als je deze persoon kunt vergeven en hem helpt bij zijn wandaden.

We moeten wel beetje onderscheid maken want ik heb het idee dat jij nu specifiek spreekt over extreme gevallen (seriemoordenaars noem maar op) maar ook deze mensen moeten we helpen en hen ook vergeven. Als je dat kan....

Verder eens met je. We moeten henzelf en de rest van de samenleving beschermen voor hun schadelijk gedrag
pi_128041644
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wijze rabbi :)
pi_128042448
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bullshit.
Inderdaad
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:48:15 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128042472
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Inderdaad
Waarom post je het dan?
pi_128043328
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom post je het dan?
Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:18:04 #38
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128043489
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
pi_128043770
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
Het staat niet in het boekje het is MIJN mening. Ik vind het pas naastenliefde als je je ergste vijand die je zoveel pijn heeft gedaan kunt vergeven. DAN ben je geslaagd in je taak in liefde voor je naaste.
Iemand die alleen mensen lief heeft omdat anderen (hem) ook lief heeft is geen naasten liefde. Immers, wat heb je dan gewonnen? Het wordt pas moeilijk om iemand lief te hebben die je bespuugd, en vernederd heeft. Probeer dan maar eens die persoon liefde te geven en hem te vergeven.

Dat je goden erbij haalt vind ik jammer. Dat je mijn mening bullshit vind , prima, ik had het anders verwoord. Het zegt meer over jou denk ik maar.
Maar het is offtopic waar ik mee begonnen ben.

Ga verder met het OP
pi_128044525
Goed en kwaad zijn de meest subjectieve begrippen die maar denkbaar zijn. Volgens de Bijbel is God een extreem moordlustige, gewelddadige, perverse god. Christenen noemen dat goed, ik zou dat eerder intens kwaadaardig noemen.

Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
pi_128045856
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.

Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:

"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 20 juni 2013 @ 20:49:02 #42
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_128050126
Iedereen creëert zijn eigen God, dus ligt aan de persoon (dan wel massa) zelf.
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_128072141
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.

Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:

"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
pi_128072288
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.

[..]

Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
pi_128072544
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
We kunnen het oneens zijn of spruitjes nou lekker of vies zijn, maar dat verandert niets aan het zintuig 'smaak' als fundament voor de eigenschap 'lekker of vies'.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:10:02 #46
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128072608
quote:

[..]

Dat beweert Dawkins dan ook niet. ;)

quote:

Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.

Je kunt de bijbelse god wel degelijk langs de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
pi_128072662
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat beweert Dawkins dan ook niet. ;)

[..]

Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:12:21 #48
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128072707
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
pi_128072736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
pi_128072814
quote:
Je kunt de bijbelse god wel degelijk naast de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
pi_128072894
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
pi_128072982
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:

[..]

De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Eigenlijk wel ja.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 11:20:22 ]
pi_128073011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.
Wie heeft dat bepaald?
pi_128073032
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:20 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wie heeft dat bepaald?
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.
pi_128073083
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.
pi_128073118
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.
pi_128073158
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.
pi_128073212
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.
Volgens mij zijn we het wel eens.

Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
pi_128073347
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Omdat spruitjes lekker zijn. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_128073439
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?
pi_128073655
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?
pi_128073775
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?
pi_128073869
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.
pi_128074054
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?
Als het toch een kwestie is van 'smaakverschil', dan verdient de ene optie geen voorkeur boven de ander.
pi_128074143
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?
Als het toch een kwestie is van 'smaakverschil', dan verdient de ene optie geen voorkeur boven de ander.
Dat zei ik dus ook al eerder:

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

pi_128074285
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zei ik dus ook al eerder:

[..]

Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?
pi_128074469
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.
pi_128075011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.
Is dat dan ergens op gebaseerd?
pi_128075080
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:14 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is dat dan ergens op gebaseerd?
Wat is ergens op gebaseerd?
pi_128075172
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat is ergens op gebaseerd?
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?
pi_128075239
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?
Vind jij van niet dan?
pi_128075419
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vind jij van niet dan?
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?
pi_128075427
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:25 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?
Vind jij van niet dan?
pi_128075548
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vind jij van niet dan?
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?
pi_128075572
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.
pi_128075618
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.
Onverschilligheid dus.
pi_128075640
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Onverschilligheid dus.
Nee. Onverschilligheid is totaal iets anders dan een persoonlijke opvatting.
pi_128075851
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Onverschilligheid is totaal iets anders dan een persoonlijke opvatting.
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de andere opvatting.
pi_128076020
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:37 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de ander opvatting.
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?
pi_128076166
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:47:11 #81
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128076255
quote:

[..]

Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit. :r

quote:

[..]

Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
Jazeker. Jouw valkuil is om te denken dat die waarden absoluut en onafhankelijk van elk standpunt zijn. Het leven is niet zo zwart-wit als jij graag denkt.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:48:39 #82
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128076318
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit. :Z
pi_128076450
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit. :Z
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit. ;)
pi_128076455
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

Die vraag begrijp ik niet.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:52:36 #85
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128076524
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit. ;)
Hoezo? Als je denkt dat dit analoog is aan mijn kritiek op jouw eerdere uitspraak zit je er goed naast.

Zonder X bestaat X niet... lijkt me vrij triviaal.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:56:36 #86
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128076725
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.

Het antwoord daarop lijkt me evident 'nee'. Hij wil dit vervolgens doortrekken tot de conclusie 'ha, dan bestaan goed en slecht niet!' Maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
pi_128076781
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?

Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.

Wat een rare vraag.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:59:18 #88
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128076836
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?

Wat een rare vraag.
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
pi_128076864
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het antwoord daarop lijkt me evident 'nee'. Hij wil dit vervolgens doortrekken tot de conclusie 'ha, dan bestaan goed en slecht niet!' Maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat een rare vraag.
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?
pi_128076878
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Nou, als objectieve begrippen bestaan 'lekker' en ' vies' dan ook niet. Wat dat betreft heeft hij gewoon gelijk.
pi_128076902
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.
pi_128076909
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een bepaalde eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
pi_128076920
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.
pi_128076950
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?
pi_128076978
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?
Nee natuurlijk niet.
pi_128077039
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet.
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.
pi_128077065
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:05 schreef man1986 het volgende:

[..]

Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.
Ah, ja dan wel.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:08:05 #98
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128077113
Een almachtige schepper is niet goed of slecht, omdat letterlijk al zijn verrichtingen volledig arbitrair zijn.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_128077546
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.
Valt God daar ook onder?
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19:06 #100
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128077560
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een bepaalde eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
Zonder datgene waarop spruitjes dat effect mogelijk hebben, nee. Met datgene waarop spruitjes mogelijk dat effect hebben, ja. Maar daarmee zijn ze dan nog steeds niet absoluut vies of lekker.

Dat spruitjes op verschillende mensen verschillende effecten kunnen hebben gaat er bij jou kennelijk maar moeilijk in.
pi_128077563
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, ja dan wel.
En wat is een objectieve basis voor smaak als zintuig?
pi_128077568
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Valt God daar ook onder?
Valt een eenhoorn daar ook onder?
pi_128077585
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:19 schreef man1986 het volgende:

[..]

En wat is een objectieve basis voor smaak als zintuig?
pi_128077587
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Valt een eenhoorn daar ook onder?
Heeft een eenhoorn verklarende eigenschappen?
pi_128077603
quote:

[..]

Vraag het 'm.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:20:04 #106
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128077606
quote:

[..]

Hij neem daar even aan dat alle tongen hetzelfde zijn.. of zoiets. :{
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:20:45 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128077636
quote:

[..]

Precies net zoveel als die god van je. ;)
pi_128077756
quote:

[..]

Is er een link tussen onze smaakzintuig en de buitenwereld?
pi_128077778
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is er een link tussen onze smaakzintuig en de buitenwereld?
Sorry, maar ik begrijp je vraag echt nog steeds niet.
pi_128077947
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Precies net zoveel als die god van je. ;)
Als het precies net zoveel is, dan geef je in feite een andere benaming voor God, namelijk 'eenhoorn'.
Als ik zeg dat X = Y, dan zeg ik in feite dat X een andere benaming is voor Y.

Maar mijn vraag is dus: Valt God daar ook onder?
pi_128078071
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:28 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als het precies net zoveel is, dan geef je in feite een andere benaming voor God, namelijk 'eenhoorn'.

Onder de categorie 'eenhoorn'? Ja.
pi_128078095
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Sorry, maar ik begrijp je vraag echt nog steeds niet.
Is de bittere smaak van spruitjes een gevolg van zijn chemische eigenschappen?
pi_128078111
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is de bittere smaak van spruitjes een gevolg van zijn chemische eigenschappen?
Ah, zo. Ja, ik denk het wel.
pi_128078251
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, zo. Ja, ik denk het wel.
Kunnen we dan zeggen dat de chemische eigenschappen van spruitjes de (materiële) oorzaak zijn voor de smaak 'lekker of vies'?
pi_128078340
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Kunnen we dan zeggen dat de chemische eigenschappen van spruitjes de (materiële) oorzaak zijn voor de smaak (lekker of vies)?
Nee. Ze zijn de oorzaak van de bittere smaak. Wat iemand van die smaak vindt is een tweede.
pi_128078369
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Ze zijn de oorzaak van de bittere smaak. Wat iemand van die smaak vindt is een tweede.
Juist :)
pi_128078402
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:37 schreef man1986 het volgende:

[..]

Juist :)
Oké. En waar sloeg dit gesprek nou eigenlijk op?
pi_128078446
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. En waar sloeg dit gesprek nou eigenlijk op?
Zo kunnen we dus ook zeggen dat God de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.
pi_128078473
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zo kunnen we dus ook zeggen dat God de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.
Dan kunnen we ook zeggen dat de eenhoorn de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.
pi_128078480
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:

[Ontopic:
waarom schrijf je ' als je o bedoeld?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_128078521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan kunnen we ook zeggen dat de eenhoorn de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.
Als 'eenhoorn' een andere benaming is voor God, prima. X=Y, dus geen probleem.
pi_128078565
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:41 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als 'eenhoorn' een andere benaming is voor God, prima. X=Y, dus geen probleem.
O wauw. Zijn we het er nu over eens dat 'god' en 'eenhoorn' in dezelfde categorie thuishoren? Dat ik dat nog mag meemaken!
pi_128078636
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O wauw. Zijn we het er nu over eens dat 'god' en 'eenhoorn' in dezelfde categorie thuishoren? Dat ik dat nog mag meemaken!
Lees maar nog een keer:

quote:
pi_128078657
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:44 schreef man1986 het volgende:

[..]

Lees maar nog een keer:

[..]

Ja, ik zie het. Waanzinnig zeg. Dat had ik niet verwacht.
pi_128078696
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:44 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik zie het. Waanzinnig zeg. Dat had ik niet verwacht.
Dan zijn we het met elkaar eens.
pi_128078743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan zijn we het met elkaar eens.
Het lijkt er wel op. Nou, die had ik niet aan zien komen. Ik ben er stil van.
pi_128078839
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het lijkt er wel op. Nou, die had ik niet aan zien komen. Ik ben er stil van.
Leven zit vol met verassingen.
pi_128078950
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Leven zit vol met verassingen.
Je gelooft niet toevallig in eenhoorns hč?
pi_128079077
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je gelooft niet toevallig in eenhoorns hč?
Ik geloof niet in toeval.
pi_128079106
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik geloof niet in toeval.
Herstel: je gelooft niet in eenhoorns toch?
pi_128079143
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Herstel: je gelooft niet in eenhoorns toch?
Definieer 'eenhoorn'.
pi_128079192
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:56 schreef man1986 het volgende:

[..]

Definieer 'eenhoorn'.
pi_128079227
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik geloof prima dat dat schilderij bestaat.
pi_128079278
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik geloof prima dat dat schilderij bestaat.
En het dier?
pi_128079328
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En het dier?
Wat eenhoorns betreft ben ik een agnost.
pi_128079383
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat eenhoorns betreft ben ik een agnost, neigend naar sterk atheisme.
Komt ie: 'God' is 'eenhoorn' is 'bestaat waarschijnlijk niet'. Jouw woorden.
pi_128079454
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Komt ie: 'God' is 'eenhoorn' is 'bestaat waarschijnlijk niet'. Jouw woorden.
Op voorwaarde dat 'God' gelijk is aan 'het dier' dat op de schilderij is afgebeeld, klopt.
pi_128079512
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:04 schreef man1986 het volgende:

[..]

Op voorwaarde dat 'God' gelijk is aan 'het dier' dat op de schilderij is afgebeeld, klopt.
Mooi. Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp. Waarom zouden we rekening houden met de mening van iets wat zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
pi_128079629
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mooi. Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp. Waarom zouden we rekening houden met de mening van iets wat zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
Je hebt een vrije keuze om wel of geen rekening te houden met God.
pi_128079675
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:09 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je hebt een vrije keuze om wel of geen rekening te houden met God.
Ja, dat snap ik zelf ook wel. Maar waarom zou je daar voor kiezen als we het erover eens zijn dat hij zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
pi_128079732
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik zelf ook wel. Maar waarom zou je daar voor kiezen als we het erover eens zijn dat hij zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
Hoe zijn we tot de conclusie gekomen dat Hij waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
pi_128079888
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe zijn we tot de conclusie gekomen dat Hij waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
Toen we constateerden dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen en jij zei dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht dat er eenhoorns bestaan.
pi_128080002
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toen we constateerden dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen en jij zei dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht dat er eenhoorns bestaan.
Ik heb niet gezegd dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen, maar jij.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 14:18:27 #144
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128080056
quote:

[..]

Dat X en Y voldoen aan hetzelfde criterium betekent niet dat ze equivalent zijn.
pi_128080170
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen, maar jij.
Nou niet terugkrabbelen hč!
pi_128080232
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat X en Y voldoen aan hetzelfde criterium betekent niet dat ze equivalent zijn.
In dat geval hebben God en eenhoorns verschillende verklarende eigenschappen.
pi_128080253
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou niet terugkrabbelen hč!
Ik zou niet durven.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 14:26:29 #148
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128080376
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

In dat geval hebben God en eenhoorns verschillende verklarende eigenschappen.
Ehh, nee. Ze hebben geen van beide verklarende eigenschappen.
pi_128080401
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik zou niet durven.
Nou ja, het mag wel, maar ik zou dat een beetje flauw vinden.

Maar waar wil je nu eigenlijk naartoe met dit topic?
pi_128080663
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee. Ze hebben geen van beide verklarende eigenschappen.
Hoe kom je tot die conclusie?

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou ja, het mag wel, maar ik zou dat een beetje flauw vinden.

Ik zei:
1) X = Y.
2) X bestaat niet
3) Dus Y bestaat ook niet.

Jij zei:
1) X = X.
2) Y = Y.
3) Dus X en Y bestaan niet.

Met X = God en Y = eenhoorn.
Welke conclusie is juist, denk je?
pi_128080810
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:27 schreef Jigzoz het volgende:
Ik wou weten of de Bijbelse God goed of slecht is.
pi_128080939
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Ik zei:
1) X = Y.
2) X bestaat niet
3) Dus Y bestaat ook niet.
Precies! En nu even ingevuld:

1) Eenhoorn = God.
2) Eenhoorn bestaat niet
3) Dus God bestaat ook niet.
pi_128080947
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:37 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik wou weten of de Bijbelse God goed of slecht is.
Ah, nou, wat mij betreft is hij puur kwaadaardig.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 14:42:42 #154
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128081019
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Er wordt, op dit moment, feitelijk niets mee verklaard.

Als jij denkt met 1 van beide iets te kunnen verklaren... prima. Maar het is dan aan jou om dat te demonstreren.
pi_128081166
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Precies! En nu even ingevuld:

1) Eenhoorn = God.
2) Eenhoorn bestaat niet
3) Dus God bestaat ook niet.
Klopt, op voorwaarde dat de definitie van God en 'eenhoorn' aan elkaar gelijk zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, nou, wat mij betreft is hij puur kwaadaardig.
En buiten onze persoonlijke opvattingen om, is God dan nog steeds kwaadaardig?
pi_128081241
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:47 schreef man1986 het volgende:
En buiten onze persoonlijke opvattingen om, is God dan nog steeds kwaadaardig?
Van wie zullen we dan de opvatting eens gebruiken?
pi_128081264
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er wordt, op dit moment, feitelijk niets mee verklaard.

Als jij denkt met 1 van beide iets te kunnen verklaren... prima. Maar het is dan aan jou om dat te demonstreren.
Uiteraard, maar dan moet ik eerst weten wat je verstaat onder 'verklaring'.
pi_128081305
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zullen we afspreken dat we vanaf nu de definities van Van Dale hanteren? Dat scheelt een hoop tijd.
pi_128081309
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat wil ik dus van jou weten.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 14:51:16 #160
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128081317
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens Powerpuff-slechteriken is God best een toffe kerel:

pi_128081321
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat wil ik dus van jou weten.
Eh... Laten we die van Molurus gebruiken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:42 schreef Molurus het volgende:
Help eens. Is de God zoals die in de Bijbel wordt beschreven naar jouw mening goed- of kwaadaardig?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 14:54:18 ]
pi_128082006
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:51 schreef Jigzoz het volgende:
Help eens. Is de God zoals die in de Bijbel wordt beschreven naar jouw mening goed- of kwaadaardig?
Wat jij in feite aan Molurus vraagt is of hij spruitjes lekker of vies vindt. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
pi_128082072
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:10 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat jij in feite aan Molurus vraagt is of hij spruitjes lekker of vies vindt. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Hij reageert niet echt. Wie zullen we nu eens vragen?
pi_128082087
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hij reageert niet echt. Wie zullen we nu eens vragen?
Een objectief persoon misschien?
pi_128082106
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:12 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een objectief persoon misschien?
Mooi plan. Wie vinden we allebei objectief?
pi_128082123
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mooi plan. Wie vinden we allebei objectief?
Iemand die buiten de menselijke opvattingen staat en dus niet afhankelijk is door onze mening.
pi_128082146
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:13 schreef man1986 het volgende:

[..]

Iemand die buiten de menselijke opvattingen staat.
Dat gaat niet hč... Maar goed, zeg het maar. Wie moet dat dan zijn?
pi_128082171
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat gaat niet hč... Maar goed, zeg het maar. Wie moet dat dan zijn?
Is 1 + 1 nog steeds 2 ook als er geen mensen bestaan?
pi_128082215
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:14 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is 1 + 1 nog steeds 2 ook als er geen mensen bestaan?
Ja.
pi_128082279
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja.
Dus 1 + 1 is gelijk aan 2 ook buiten onze persoonlijke opvattingen om?
pi_128082290
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus 1 + 1 is gelijk aan 2 ook buiten onze persoonlijke opvattingen?
Ja.
pi_128082305
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja.
Hoe weet je dat?
pi_128082333
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
Als dat niet zo was, dan had er voor de mensheid maar een ding tegelijkertijd bestaan.
pi_128082435
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als dat niet zo was, dan had er voor de mensheid maar een ding tegelijkertijd bestaan.
Dus we kunnen concluderen dat er weldegelijk zaken bestaan die onafhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen.
Net als 1 + 1 = 2.
pi_128082474
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:21 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus we kunnen concluderen dat er weldegelijk zaken bestaan die onafhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen.
Net als 1 + 1 = 2.
Ja, daar waren we het een paar uur geleden al over eens. Maar welke objectieve partij gaan we nou vragen of de Bijbelse God goed- of kwaadaardig is?
pi_128082556
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, daar waren we het een paar uur geleden al over eens. Maar welke objectieve partij gaan we nou vragen of de Bijbelse God goed- of kwaadaardig is?
Aan wie heb jij gevraagd of 1 + 1 gelijk is aan 2 buiten onze persoonlijke opvattingen om?
pi_128082695
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Aan wie heb jij gevraagd of 1 + 1 gelijk is aan 2 buiten onze persoonlijke opvattingen om?
Aan niemand. Ik heb het logisch beredeneerd.
pi_128082736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Aan niemand. Ik heb het logisch beredeneerd.
Maar jouw redenatie is je eigen persoonlijke opvatting, toch?
pi_128082749
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar jouw redenatie is je eigen persoonlijke opvatting, toch?
Nee, niet als het om logica gaat.
pi_128082758
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, niet als het om logica gaat.
Is logica absoluut?
pi_128082774
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is logica absoluut?
Ja. Daarom heet het logica.
pi_128082806
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Daarom heet het logica.
Hoe weten we dat logica absoluut is?
pi_128082840
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:30 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe weten we dat logica absoluut is?
Omdat het controleerbaar is.
pi_128082988
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat het controleerbaar is.
Hoe is logica te controleren?
pi_128083065
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe is logica te controleren?
Door het honderdduizendmiljoenmiljard keer te herhalen.

Hé, maak je punt nou maar, want dat gedraai om niks is nu wel weer genoeg geweest.
pi_128083342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Door het honderdduizendmiljoenmiljard keer te herhalen.

Hé, maak je punt nou maar, want dat gedraai om niks is nu wel weer genoeg geweest.
Kun je met behulp van logisch redeneren zeggen dat logica niet absoluut is? Waarom wel/niet?
pi_128083420
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:43 schreef man1986 het volgende:

[..]

Kun je met behulp van logisch redeneren zeggen dat logica niet absoluut is? Waarom wel/niet?
Nee, ik denk het niet. Maar maak je punt even.
pi_128083486
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, ik denk het niet. Maar maak je punt even.
Prima.

Zou je dan even willen aannemen dat de Bijbelse God bestaat?
pi_128083504
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Prima.

Zou je dan even willen aannemen dat de Bijbelse God bestaat?
Nee natuurlijk niet.
pi_128083535
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet.
Ik vraag je niet om te geloven dat Hij bestaat.
For the sake of argument laten we ervan uit gaan dat Hij bestaat.
pi_128083566
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik vraag je niet om te geloven dat Hij bestaat.
Ik hoef het alleen maar aan te nemen. :)
pi_128083606
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:48 schreef man1986 het volgende:
For the sake of argument laten we ervan uit gaan dat Hij bestaat.
Nou, vooruit dan maar.
pi_128083615
Dus als God bestaat, bestaat Hij ook buiten onze persoonlijke opvattingen, ja of nee?
pi_128083630
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:49 schreef man1986 het volgende:
Dus als God bestaat, bestaat Hij ook buiten onze persoonlijke opvattingen, ja of nee?
Ja, dan wel.
pi_128083730
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dan wel.
In dat opzicht is God objectief te noemen, aangezien Hij niet onder invloed is van onze persoonlijke opvattingen?
pi_128083765
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:52 schreef man1986 het volgende:

[..]

In dat opzicht is God objectief te noemen, aangezien Hij niet onder invloed is van onze persoonlijke opvattingen?
Nee. Dan zou mijn kat ook objectief zijn.
pi_128083922
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Dan zou mijn kat ook objectief zijn.
Dus jouw kat is goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?
En is God goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?
pi_128084031
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee, mijn kat is kat. Ik vind 'm wel lief.

Nou... Heel eerlijk gezegd moest ik huilen toen hij een keer heel ziek was, dus misschien is 'wel lief' een beetje te zwak uitgedrukt.
pi_128084070
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

En is God goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?
Nee, God is God, ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 16:01:49 ]
pi_128084266
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, God is God, ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.
Dus als God Goed blijkt te zijn, dan is Hij Goed ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.
En als God slecht blijkt te zijn, dan is Hij slecht ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.

Klopt?
pi_128084443
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus als God Goed blijkt te zijn, dan is Hij Goed ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.
En als God slecht blijkt te zijn, dan is Hij slecht ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.

Klopt?
Zo ver waren we nog niet. We waren nu bij: god is god ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.
pi_128085433
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zo ver waren we nog niet. We waren nu bij: god is god ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om Goed te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om slecht te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om allebei te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om geen van beide te zijn?
pi_128085567
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is het mogelijk voor de Bijbelse God om Goed te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om slecht te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om allebei te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om geen van beide te zijn?
Afgaand op de Bijbel is het voor de Bijbelse God heel goed mogelijk om puur kwaadaardig te zijn.
pi_128085628
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Afgaand op de Bijbel is het voor de Bijbelse God heel goed mogelijk om puur kwaadaardig te zijn.
Is dat volgens jouw persoonlijke opvatting of is dat iets wat daadwerkelijk in de Bijbel aangegeven wordt?
pi_128085677
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

Is dat volgens jouw persoonlijke opvatting of is dat iets wat daadwerkelijk in de Bijbel aangegeven wordt?
Dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik vind massamoord, verkrachting, slavernij en dat soort dingen namelijk kwaadaardig. Maar inderdaad: het staat je vrij om daar anders over te denken.
pi_128085774
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik vind massamoord, verkrachting, slavernij en dat soort dingen namelijk kwaadaardig. Maar inderdaad: het staat je vrij om daar anders over te denken.
God kan dus in essentie Goed blijken te zijn, maar jouw persoonlijke opvatting is dat Hij puur kwaadaardig is.
Daarom:
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Klopt?
pi_128085793
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:42 schreef man1986 het volgende:

[..]

God kan dus in essentie Goed blijken te zijn, maar jouw persoonlijke opvatting is dat Hij puur kwaadaardig is.
Daarom:

[..]

Dan moet je me eerst even uitleggen hoe massamoord en dergelijke goed kunnen zijn.
pi_128086141
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan moet je me eerst even uitleggen hoe massamoord en dergelijke goed kunnen zijn.
'Massamoord is goed' heeft net zoveel waarde als 'massamoord is slecht'.
De ene optie heeft geen voorkeur boven de andere.

Mijn vraag aan jouw dus: Kun je dan wel zeggen dat massamoord slecht is als er buiten onze opvattingen geen God zou bestaan?
pi_128086198
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:53 schreef man1986 het volgende:

[..]

'Massamoord is goed' heeft net zoveel waarde als 'massamoord is slecht'.
De ene optie heeft geen voorkeur boven de andere.

Mijn vraag aan jouw dus: Kun je dan wel zeggen dat massamoord slecht is als er buiten onze opvattingen geen God zou bestaan?
Dat het slecht IS? Nee. Ik kan wel zeggen dat ik het slecht vind.
pi_128086482
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat het slecht IS? Nee. Ik kan wel zeggen dat ik het slecht vind.
En als de Bijbelse God wel zou bestaan, dan dient Hij als een objectieve maatstaf voor goed en slecht ongeacht onze persoonlijke opvattingen. Mee eens?
pi_128086502
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

En als de Bijbelse God wel zou bestaan, dan dient Hij als een objectieve maatstaf voor goed en slecht ongeacht onze persoonlijke opvattingen. Mee eens?
Nee. Absoluut niet zelfs.
pi_128086516
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Absoluut niet zelfs.
Waarom?
pi_128086579
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:02 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat hij volgens de Bijbel de meest verschrikkelijke dingen op zijn geweten heeft. Dus als hij echt zou bestaan, dan gaat het niet meer om een kwaadaardig boekpersonage, maar om de allergrootste misdadiger ooit.
pi_128086703
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat hij volgens de Bijbel de meest verschrikkelijke dingen op zijn geweten heeft. Dus als hij echt zou bestaan, dan gaat het niet meer om een kwaadaardig boekpersonage, maar om de allergrootste misdadiger ooit.
Volgens de Bijbel of volgens jouw persoonlijke opvattingen?
pi_128086735
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Volgens de Bijbel of volgens jouw persoonlijke opvattingen?
In de Bijbel staat wat hij gedaan zou hebben en dat ik dat intens verwerpelijk vind is mijn eigen opvatting.
pi_128086864
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

In de Bijbel staat wat hij gedaan zou hebben en dat ik dat intens verwerpelijk vind is mijn eigen opvatting.
Wordt er in de Bijbel ook de daden van de mensen genoemd die zich tegen God keren?
En vind jij de daden van deze mensen ook intens verwerpelijk?
pi_128086903
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wordt er in de Bijbel ook de daden van de mensen genoemd die zich tegen God keren?
En vind jij de daden van deze mensen ook intens verwerpelijk?
Wat, homoseksueel zijn bijvoorbeeld? Nee, dat vind ik niet verwerpelijk.

Vind jij homoseksueel zijn dan wel een reden om gedood te worden?
pi_128087036
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat, homoseksueel zijn bijvoorbeeld? Nee, dat vind ik niet verwerpelijk.

Vind jij homoseksueel zijn dan wel een reden om gedood te worden?
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden?
pi_128087106
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:16 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoho. Eerst jij. Vind jij homoseksueel zijn een goede reden om gedood te worden?
pi_128087548
Nou, da's toch niet zo'n heel moeilijke vraag?
pi_128088121
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoho. Eerst jij. Vind jij homoseksueel zijn een goede reden om gedood te worden?
De daad is een gruwel.
pi_128088188
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dood is onontkoombaar. Ons lichaam is tijdelijk.
Als wij naar ons lichaam kijken, dan komen we oog in oog met de realiteit van de dood.
Elke seconde gaan er duizenden cellen dood totdat de dag aanbreekt waarin het lichaam het zelf opgeeft.
Dus de vraag hierbij is niet óf en hoe mensen zullen sterven, maar wanneer. De klok tikt door.

Belangrijker dan het lichaam is de ziel.
Het lichaam kan sterven, maar de ziel heeft de mogelijkheid om eeuwig te leven.
Deze mogelijkheid is een werkelijkheid geworden in het leven van Jezus.
En iedereen kan de dood overwinnen als zij ervoor kiezen om Zijn offer te omarmen.

Wat vind ik van homoseksuelen? Die gaan ook dood, net als iedereen. Maar zij, net als iedereen, hebben de mogelijkheid om eeuwig leven te bezitten. Dat is de boodschap van vergeving, dat ongeacht je zonden die je hebt begaan in het leven je in Jezus' naam vergeven zult worden. Met als een leuk extraatje eeuwig leven bezitten in Gods Koninkrijk. Wat kost dit ons nou allemaal?

Het kost ons helemaal niets, want Jezus heeft de toegang tot Gods Koninkrijk al voor ons betaald.
Het ticket is helemaal gratis, maar zonder dit ticket heb je geen toegang tot het Koninkrijk. Het ticket is je goedkeuring, je validatie. Dat ticket is Jezus.

Ik heb mijn ticket en ik wens jullie dat ook van harte.
pi_128088679
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:50 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dood is onontkoombaar. Ons lichaam is tijdelijk.
Als wij naar ons lichaam kijken, dan komen we oog in oog met de realiteit van de dood.
Elke seconde gaan er duizenden cellen dood totdat de dag aanbreekt waarin het lichaam het zelf opgeeft.
Dus de vraag hierbij is niet óf en hoe mensen zullen sterven, maar wanneer. De klok tikt door.

Belangrijker dan het lichaam is de ziel.
Het lichaam kan sterven, maar de ziel heeft de mogelijkheid om eeuwig te leven.
Deze mogelijkheid is een werkelijkheid geworden in het leven van Jezus.
En iedereen kan de dood overwinnen als zij ervoor kiezen om Zijn offer te omarmen.

Wat vind ik van homoseksuelen? Die gaan ook dood, net als iedereen. Maar zij, net als iedereen, hebben de mogelijkheid om eeuwig leven te bezitten. Dat is de boodschap van vergeving, dat ongeacht je zonden die je hebt begaan in het leven je in Jezus' naam vergeven zult worden. Met als een leuk extraatje eeuwig leven bezitten in Gods Koninkrijk. Wat kost dit ons nou allemaal?

Het kost ons helemaal niets, want Jezus heeft de toegang tot Gods Koninkrijk al voor ons betaald.
Het ticket is helemaal gratis, maar zonder dit ticket heb je geen toegang tot het Koninkrijk. Het ticket is je goedkeuring, je validatie. Dat ticket is Jezus.

Ik heb mijn ticket en ik wens jullie dat ook van harte.
Ja, mooi verhaal, maar dat vroeg ik niet.
pi_128088686
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:48 schreef Skillsy het volgende:

[..]

De daad is een gruwel.
Maar is het een goede reden om gedood te worden?
pi_128088818
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar is het een goede reden om gedood te worden?
Je vergeet 1 ding. Het staat in de Tora , en het gebod is gericht aan het joodse volk, het is voor de joden dus verboden om seks te hebben met een man en met dieren.

De Tora geeft een heldere uitspraak dat homoseksualiteit geen aanvaardbare levensstijl of een werkelijke identiteit is wat dit gedrag streng verbiedt. Bovendien waarschuwt de Tora ons (joden ), met vooruitziende blik naar negatieve seculiere invloeden,Leviticus 20:23: “Volg niet de tradities van de landen die Ik voor jouw verschijning heen zendt''
pi_128088877
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Je vergeet 1 ding. Het staat in de Tora , en het gebod is gericht aan het joodse volk, het is voor de joden dus verboden om seks te hebben met een man en met dieren.

De Tora geeft een heldere uitspraak dat homoseksualiteit geen aanvaardbare levensstijl of een werkelijke identiteit is wat dit gedrag streng verbiedt. Bovendien waarschuwt de Tora ons (joden ), met vooruitziende blik naar negatieve seculiere invloeden,Leviticus 20:23: “Volg niet de tradities van de landen die Ik voor jouw verschijning heen zendt''
Maar is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden?
pi_128088878
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, mooi verhaal, maar dat vroeg ik niet.
De gevolgen van zonde is de dood, ongeacht of je homoseksueel bent of niet. Zonde leidt dus altijd tot de dood, of dat een natuurlijke dood is of dood door steniging is niet relevant. Dood is dood. Je kunt eventueel een bepaalde voorkeur hebben op de manier van doodgaan, maar meestal heb je dat niet in de hand. Feit is en blijft dat wij allen sterven, zowel homoseksuelen als heteroseksuelen.

Nu jij:
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:16 schreef man1986 het volgende:

[..]

pi_128088976
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden?
Je vraagt om mijn persoonlijke mening neem ik aan?

Neen, absoluut niet
pi_128088979
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar is homoseksualiteit zondigen een goede reden om gedood te worden?
Volgens de Bijbel is zondigen onlosmakelijk verbonden met de dood.
Of dat een natuurlijke dood is of niet is niet relevant.
pi_128088994
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:15 schreef man1986 het volgende:

[..]

De gevolgen van zonde is de dood, ongeacht of je homoseksueel bent of niet. Zonde leidt dus altijd tot de dood, of dat een natuurlijke dood is of dood door steniging is niet relevant. Dood is dood. Je kunt eventueel een bepaalde voorkeur hebben op de manier van doodgaan, maar meestal heb je dat niet in de hand. Feit is en blijft dat wij allen sterven, zowel homoseksuelen als heteroseksuelen.

Nu jij:

[..]

Nee, nu ben ik nog helemaal niet. Is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden of niet? Gewoon ja of nee.
pi_128089028
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Neen, absoluut niet
Dus jij en God verschillen wat dat betreft van mening. Dat is op zich wel interessant. Zijn er nog meer zaken waarin dat het geval is?
pi_128089262
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus jij en God verschillen wat dat betreft van mening.
Zo zie ik het niet.

quote:
Dat is op zich wel interessant. Zijn er nog meer zaken waarin dat het geval is?
Er is geen verschil, ik houd me aan de mitswot
pi_128089346
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zo zie ik het niet.

[..]

Er is geen verschil, ik houd me aan de mitswot
Nu weet ik niet waarin het Oude Testament en de Torah precies van elkaar verschillen, maar uit het OT blijkt heel duidelijk dat homoseksualiteit volgens God een reden is om gedood te worden. Niet figuurlijk, maar echt letterlijk ter plekke afgemaakt.

Maar als er in de Torah iets anders staat, dan zul je ongetwijfeld gelijk hebben.
pi_128089508
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:17 schreef man1986 het volgende:

Ben je nou diep aan het nadenken of durf je het niet eens te zijn met de Bijbelse God?
pi_128089599
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nu weet ik niet waarin het Oude Testament en de Torah precies van elkaar verschillen, maar uit het OT blijkt heel duidelijk dat homoseksualiteit volgens God een reden is om gedood te worden. Niet figuurlijk, maar echt letterlijk ter plekke afgemaakt.

Maar als er in de Torah iets anders staat, dan zul je ongetwijfeld gelijk hebben.
Er staat in de OT ook de doodstraf op homoseksualiteit van mannen
Maar deze tekst is gericht naar de joodse volk, dat wilde ik zeggen

Volgens de Talmoed gaat het over anale seks.
pi_128089610
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, nu ben ik nog helemaal niet. Is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden of niet? Gewoon ja of nee.
Als er geen God zou bestaan, dan zou het uiteindelijk toch niets uitmaken of er homoseksuelen gedood worden.
We zijn niets anders dan organismen in de strijd om te overleven. Zij die niet overleven, zullen hun genen niet kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Daar is niets goeds of slechts aan te merken, het is gewoon zo.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ben je nou diep aan het nadenken of durf je het niet eens te zijn met de Bijbelse God?
Het maakt dus niets uit als homoseksuelen gedood worden. Evolutie is keihard, geen ontkomen aan.
pi_128089706
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:35 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Er staat in de OT ook de doodstraf op homoseksualiteit van mannen
Maar deze tekst is gericht naar de joodse volk, dat wilde ik zeggen

Volgens de Talmoed gaat het over anale seks.
En volgens de Talmoed is dat dus reden voor het doden van zo iemand en daar ben je het niet mee eens. Zo goed?
pi_128089719
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als er geen God zou bestaan, dan zou het uiteindelijk toch niets uitmaken of er homoseksuelen gedood worden.
We zijn niets anders dan organismen in de strijd om te overleven. Zij die niet overleven, zullen hun genen niet kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Daar is niets goeds of slechts aan te merken, het is gewoon zo.

[..]

Het maakt dus niets uit als homoseksuelen gedood worden. Evolutie is keihard, geen ontkomen aan.
Waarom geef je niet gewoon antwoord?
pi_128089753
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom geef je niet gewoon antwoord?
Duidelijker kan ik het niet verwoorden. Er is niets mis met het doden van homoseksuelen als er geen God zou bestaan.
pi_128089839
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Duidelijker kan ik het niet verwoorden. Er is niets mis met het doden van homoseksuelen als er geen God zou bestaan.
Leuk dit. Jij komt met de veronderstelling dat God wel zou bestaan, maar wanneer het je niet uitkomt, dan bestaat God ineens weer niet.

Nog een keer: vind jij homoseksualiteit (ja, de daad dus) een goede reden om iemand te doden?

[ ] Ja
[ ] Nee

Skillsy geeft tenminste eerlijk aan dat hij het met dat deel van het OT niet eens is. Prima toch?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 18:45:22 ]
pi_128089969
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Leuk dit. Jij komt met de veronderstelling dat God wel zou bestaan, maar wanneer het je niet uitkomt, dan bestaat God ineens weer niet.

Nog een keer: vind jij homoseksualiteit (ja, de daad dus) een goede reden om iemand te doden?

[ ] Ja
[ ] Nee
Ja, ik vind homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden.*
Nee, ik vind homoseksualiteit geen goede reden om iemand te doden.*

*beide opties zijn subjectief gezien even veel waard.
pi_128089993
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ja, ik vind homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden.*
Nee, ik vind homoseksualiteit geen goede reden om iemand te doden.*

*beide opties zijn subjectief gezien even veel waard.
En wat vind jij? Objectief en subjectief gezien? Of een van beide. Ook best.
pi_128090017
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:41 schreef Jigzoz het volgende:
Skillsy geeft tenminste eerlijk aan dat hij het met dat deel van het OT niet eens is. Prima toch?
Wat Skillsy vindt is zijn mening uiteraard. En dat geeft hij ook eerlijk toe:
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Neen, absoluut niet
pi_128090035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat Skillsy vindt is zijn mening uiteraard. En dat geeft hij ook eerlijk toe:

[..]

Precies. Ik heb daar respect voor. En nu jij. Wat vind jij?
pi_128090070
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En wat vind jij? Objectief en subjectief gezien? Of een van beide. Ook best.
Ik vind dat elke overtreding een straf moet hebben. Zonder straf zou het ook geen overtreding genoemd kunnen worden.
pi_128090100
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik vind dat elke overtreding een straf moet hebben. Zonder straf zou het ook geen overtreding genoemd kunnen worden.
Is homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden?
pi_128090141
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En volgens de Talmoed is dat dus reden voor het doden van zo iemand en daar ben je het niet mee eens. Zo goed?
Heb geen mannelijke geslachtsverkeer (sodomie) met een man (Lev. 18:22) (CCN 116)
Als het een gruwel in de ogen van de Eeuwige is dan dient deze persoon ,die van anale seks is beschuldigd, veroordeeld worden inderdaad. Vergelijk het maar met onze wet. Ook wij mogen niet doden. In Amerika worden mensen zelf ook gedood omdat ze anderen hebben gedood

Binnen het (Orthodoxe) Jodendom geldt het levensmotto: Hoe kan ik de Eeuwige zo goed mogelijk dienen en hoe kan ik het beste Zijn Tora onderhouden?

Om even het verschil aan te duiden met het christendom: Daar is het belangrijkste levensmotto: Hoe kan ik gered/behouden worden (van de hel). Het verschil tussen Joods en Christelijk denken zit er in het beginsel niet dat er verschil van mening is over de identiteit van de messias maar het verschil zit in deze verschillende levensmotto's
Binnen het Joods denken gaat het er dus meer om wat je doet dan om wat je geloofd
pi_128090218
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:50 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Heb geen mannelijke geslachtsverkeer (sodomie) met een man (Lev. 18:22) (CCN 116)
Als het een gruwel in de ogen van de Eeuwige is dan dient deze persoon ,die van anale seks is beschuldigd, veroordeeld worden inderdaad.
En nu moet zo iemand ineens wel weer dood? Wat is het nou?
pi_128090283
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nu hebben we eindelijk een punt te pakken waarom je OP draait en nu weiger je er serieus op in te gaan. Beetje jammer. Het lijkt wel alsof je je schaamt voor het Woord van God.
pi_128090293
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Is homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden?
Wat niet leeft, kan ook niet gedood worden.
pi_128090320
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat niet leeft, kan ook niet gedood worden.
Geef nou gewoon antwoord man. Of zeg iets als: dat durf ik niet te zeggen. Ook goed.
pi_128090375
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Geef nou gewoon antwoord man. Of zeg iets als: dat durf ik niet te zeggen. Ook goed.
Wie niet in Christus is, is al dood.
Wie leeft, hoeft niet bang te zijn voor de dood.
pi_128090431
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En nu moet zo iemand ineens wel weer dood? Wat is het nou?
Het gebeurd hedendagen helemaal niet meer Jigzoz.
En dat over dat 'doden' is niet dat jij en ik dan maar een zwaard moet pakken maar er werd destijds wel hele proces aan vooraf gegaan.
Het zijn wetten/regels die G'd geven heeft aan het joodse volk en je mag geen seks hebben met een andere man punt. We kunnen dan wel gaan jammeren maar het is een opdracht.

Maar ik ga geen homo's doden. Ik keur zelfs hun gedrag niet af, teminste ik zeg het niet hardop. Ik vind niet dat ik mag oordelen over anderen, want immers wie ben ik?? Ik probeer zelf goed te leven. Snap je?
pi_128090443
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wie leeft, hoeft niet bang te zijn voor de dood.
Man1986 schaamt zich voor de Bijbel. Begrijpelijk.
pi_128090474
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Man1986 schaamt zich voor de Bijbel. Begrijpelijk.
Zijn homoseksuelen bang voor de dood?
Ja of nee?
pi_128090479
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Leg eens uit?
pi_128090532
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Leg eens uit?
Moses' wet veroordeelt ons tot de dood.
Jezus' woord brengt ons tot leven.
pi_128090546
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:58 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Het gebeurd hedendagen helemaal niet meer Jigzoz.
En dat over dat 'doden' is niet dat jij en ik dan maar een zwaard moet pakken maar er werd destijds wel hele proces aan vooraf gegaan.
Ja, dat geldt ook voor de holocaust.
quote:
Het zijn wetten/regels die G'd geven heeft aan het joodse volk en je mag geen seks hebben met een andere man punt. We kunnen dan wel gaan jammeren maar het is een opdracht.

Maar ik ga geen homo's doden. Ik keur zelfs hun gedrag niet af, teminste ik zeg het niet hardop. Ik vind niet dat ik mag oordelen over anderen, want immers wie ben ik?? Ik probeer zelf goed te leven. Snap je?
Ja hoor. Ik zie alleen een stapel religies die oprechte liefde tot doodzonde verklaren. Ik vind dat nogal kwaadaardig.
pi_128090563
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zijn homoseksuelen bang voor de dood?
Ja of nee?
Geen idee. Ik heb het ze nog nooit gevraagd.
pi_128090585
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Geen idee. Ik heb het ze nog nooit gevraagd.
Wie bang is voor de dood, heeft leven niet gekend.
pi_128090609
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:02 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wie bang is voor de dood, heeft leven niet gekend.
Oké. Mag ik dan ook stellen dat ik het leven wel ken omdat ik niet bang ben voor de dood?
pi_128090619
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat geldt ook voor de holocaust.
Hoe bedoel je?

quote:
Ja hoor. Ik zie alleen een stapel religies die oprechte liefde tot doodzonde verklaren. Ik vind dat nogal kwaadaardig.
Het maakt niet uit wat je ervan vindt want jij hebt deze opdracht(en) niet gekregen :P
pi_128090650
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

Moses' wet veroordeelt ons tot de dood.
Jezus' woord brengt ons tot leven.
Waar staat dat?
pi_128090682
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:03 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Daar is ook een heel proces aan vooraf gegaan. Dat praat het absoluut niet goed. Dat is mijn punt.

quote:
Het maakt niet uit wat je ervan vindt want jij hebt deze opdracht(en) niet gekregen :P
En al had ik 'm wel gehad, ik zou 'm lachend naast me neerleggen.
pi_128090705
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:03 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Waar staat dat?
Lees je de Bijbel?
pi_128090758
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Daar is ook een heel proces aan vooraf gegaan. Dat praat het absoluut niet goed. Dat is mijn punt.
Hu? Ik begrijp je niet

quote:
En al had ik 'm wel gehad, ik zou 'm lachend naast me neerleggen.
Vrije wil Jigzoz
pi_128090776
God liet toch iedereen verdrinken? Maar we kregen er wel een kleurrijk regenboogje voor terug..
pi_128090778
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:05 schreef man1986 het volgende:

[..]

Lees je de Bijbel?
Ja
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:07:04 #269
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128090779
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als de god van het oude testament bestaat en door het oude testament nauwkeurig wordt beschreven dan kun je wat mij betreft gerust stellen dat die god - afgezet tegen moderne menselijke moraliteit - behoorlijk kwaadaardig is.
pi_128090789
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Mag ik dan ook stellen dat ik het leven wel ken omdat ik niet bang ben voor de dood?
Wie niet bang is voor de dood, is niet vijandig tegenover God.
God is de bron van leven en derhalve is iemand die van het leven houdt, houdt ook van God.
pi_128090827
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:07 schreef CornflakesXL het volgende:
God liet toch iedereen verdrinken? Maar we kregen er wel een kleurrijk regenboogje voor terug..
Igen, en telkens als we die regenboog zien denken we aan het verbond die de Eeuwige heeft gesloten
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:08:45 #272
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128090867
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef man1986 het volgende:

[..]

Welja, laten we er een semantische discussie van maken.
pi_128090886
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wie niet bang is voor de dood, is niet vijandig tegenover God.
God is de bron van leven en derhalve is iemand die van het leven houdt, houdt ook van God.
Dat is gek. Ik haat God en toch hou ik van het leven. Wat nu?
pi_128091015
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:06 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hu? Ik begrijp je niet

[..]

Vrije wil Jigzoz
Homo's afslachten omdat ze homoseks hadden is net zo slecht als joden afslachten omdat ze joods zijn. Wat voor proces daar dan ook vooraf is gegaan.
pi_128091141
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is gek. Ik haat God en toch hou ik van het leven. Wat nu?
Als jij van het leven houdt, dan zou je open moeten staan voor de mogelijkheid van eeuwig leven.
Verwerp je het eeuwig leven, dan verwerp je het tijdelijk leven.
Verwerp je het tijdelijk leven, dan kies je logischerwijs voor de dood.
Kies je voor de dood, dan houd je niet van het leven.
pi_128091174
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Homo's afslachten omdat ze homoseks hadden is net zo slecht als joden afslachten omdat ze joods zijn. Wat voor proces daar dan ook vooraf is gegaan.
Jood zijn is geen zonde.
Homo zijn wel.
En als het iets uitmaakt: sommige joden zijn homos :P
pi_128091203
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:14 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als jij van het leven houdt, dan zou je open moeten staan voor de mogelijkheid van eeuwig leven.
Verwerp je het eeuwig leven, dan verwerp je het tijdelijk leven.
Verwerp je het tijdelijk leven, dan kies je logischerwijs voor de dood.
Kies je voor de dood, dan houd je niet van het leven.
Ho even. Net stelde je nog dat niet bang zijn voor de dood een voorwaarde is voor genieten van het leven.

Ik verwerp het tijdelijke leven niet. Ik vind dit leven prachtig. Het eeuwige leven vind ik een belachelijk concept.
pi_128091234
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:15 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jood zijn is geen zonde.
Homo zijn wel.
En als het iets uitmaakt: sommige joden zijn homos :P
Jij hebt je niet over zonden uit te spreken, want dat durf je als puntje bij paaltje komt niet.
pi_128091235
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ho even. Net stelde je nog dat niet bang zijn voor de dood een voorwaarde is voor genieten van het leven.

Ik verwerp het tijdelijke leven niet. Ik vind dit leven prachtig. Het eeuwige leven vind ik een belachelijk concept.
A leid tot B.
pi_128091254
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

A leid tot B.
Wat leidt tot wat?
pi_128091271
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat leidt tot wat?
God verwerpen leidt tot eeuwig leven verwerpen. Jouw keuze.
pi_128091315
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

God verwerpen leidt tot eeuwig leven verwerpen. Jouw keuze.
Hahahaha! Prima. Doen we dat.

Homo's doodmaken leidt tot gevangenisstraf. Gods woord negeren leidt tot de hel. Wat nu?
pi_128091316
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Neen want de joden hebben geen proces gehad. Beetje rare vergelijking O-)
pi_128091350
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:18 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Neen want de joden hebben geen proces gehad. Beetje rare vergelijking O-)
Wel hoor. Dat jij en ik het met de vorm van het proces niet eens zijn doet er niet toe.
pi_128091353
quote:
13s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welja, laten we er een semantische discussie van maken.
In dat geval:
God is een verklaring voor de wonderen van Jezus.
Ga nou niet zeuren om een definitie van wonderen etc. want ik heb geen zin in een semantische discussie :P .
pi_128091426
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hahahaha! Prima. Doen we dat.

Homo's doodmaken leidt tot gevangenisstraf. Gods woord negeren leidt tot de hel. Wat nu?
Geef aan Ceasar...
pi_128091431
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wel hoor. Dat jij en ik het met de vorm van het proces niet eens zijn doet er niet toe.
Hebben joden tijdens de sjoa een proces gehad?
pi_128091442
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:21 schreef man1986 het volgende:

[..]

Geef aan Ceasar...
Die is dood.
pi_128091462
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:21 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hebben joden tijdens de sjoa een proces gehad?
Niet minder dan de inwoners van Sodom en Gomorra.
pi_128091466
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Die is dood.
nee hoor.
pi_128091485
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

nee hoor.
O, ja. Elvis ook niet.
pi_128091504
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Telt een gewaarschuwd mens niet voor twee?
pi_128091526
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Telt een gewaarschuwd mens niet voor twee?
Als ik je twee keer waarschuw, mag ik je dan doodmaken?
pi_128091582
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Die werden gewaarschuwd, en dan nog de vergelijking met de vernietiging Sodom en Gomorra en de vernietiging joden vind ik vreemd.
pi_128091594
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als ik je twee keer waarschuw, mag ik je dan doodmaken?
Soms is 1x waarschuwen al voldoende.
pi_128091617
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:24 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Die werden gewaarschuwd, en dan nog de vergelijking met de vernietiging Sodom en Gomorra en de vernietiging joden vind ik vreemd.
Wat is daar vreemd aan dan? Een overheersende macht vindt dat er een groep mensen dood moet. Zo gezegd, zo gedaan.
pi_128091640
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:25 schreef man1986 het volgende:

[..]

Soms is 1x waarschuwen al voldoende.
Oké. Als ik je een keer waarschuw, mag je ik je dan doodmaken?
pi_128091701
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat is daar vreemd aan dan? Een overheersende macht vindt dat er een groep mensen dood moet. Zo gezegd, zo gedaan.
die stad was berucht vanwege tal van misdaden en vuiligheid.

Dus jij vergelijkt joden met misdaden en vuiligheid?
pi_128091721
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef Skillsy het volgende:

[..]

die stad was berucht vanwege tal van misdaden en vuiligheid.

Dus jij vergelijkt joden met misdaden en vuiligheid?
Nee hoor. Ik vergelijk het afslachten van onschuldigen met het afslachten van onschuldigen.
pi_128091750
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, ja. Elvis ook niet.
Ceasar kan ook duiden op een titel. Titels leven niet, dus kunnen ook niet doodgaan.
pi_128091781
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik vergelijk het afslachten van onschuldigen met het afslachten van onschuldigen.
Misdadigers zijn onschuldig?

Even offtopic, ken jij het boek The exodus case van Dr. Lennart Moller?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')