Nee dus.quote:Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
-Iemand de energie geven om in naam van 'god' of 'Allah' een ander mens de keel af te snijden, noem ik geen goddelijke energie .quote:Op donderdag 20 juni 2013 08:55 schreef HFdude het volgende:
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is.
Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent....
Volgens mij zijn er geen goede definities van goed en kwaad. In de bijbel staat meermaals dat het Goede en het Kwade van God komt. Dat moet ook wel als je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dan valt het kwade daar ook onder.quote:Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Exact, een mooi voorbeeld van dualiteit. Mensen die de dualiteit ontstegen zijn (verlicht) zullen dit beamen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie.
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angstquote:Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Het gaat in de OP specifiek over de bijbelse god.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:10 schreef HFdude het volgende:
[..]
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst
Waar staat dit in de bijbel dan? volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf" de bijbel en koran zetten niet aan tot geweld. Dit zijn wederom de menselijke interpetaties gedreven door angst. En om op de OP terug te komen. Dit is niet goed, en niet slecht. Het IS.quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:19 schreef HFdude het volgende:
volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf"
Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.quote:Waar staat dit in de bijbel dan?
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.
Het blijft een feit dat de god uit het oude testament een uiterst jaloerse, egocentrische en wraakzuchtige god is. Als het Christendom het hele OT zou schrappen zou ik een stuk minder problemen ermee hebben. Maar dat doen er toch buitengewoon weinig.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:47 schreef HFdude het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.
Je strooit wel leugens rondquote:Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je strooit wel leugens rond
Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.
Lees ook eens Leviticus 19
Ontopic:
De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is
De vraag an sich die nergens op slaat.
G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om.
Ik heb je bericht verkeerd gelezen mijn exussesquote:Op donderdag 20 juni 2013 12:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.
Ik weet het, ernstige zaak hahaquote:Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt.
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.quote:Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.quote:Op donderdag 20 juni 2013 15:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de Alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.
Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard.
Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God.
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:19 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
Maar mijn veroordelen van mensen die anderen kwaad berokkenen heeft geen wraak als doel. Nee, het dient twee doelen: 1. voorbeeld stellen dat dit soort gedrag in de maatschappij niet getolereerd wordt, 2. indien grote kans op herhaling; verwijdering uit de maatschappij ter bescherming van onschuldigen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]![]()
vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Niet van toepassing. Je geloof niet.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:30 schreef UltraR het volgende:
[quote] Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
Mij lijkt dat het er hier om gaat wie er is begonnen. Ik oordeel pas wanneer een diegene een ander kwaad heeft gedaan.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet van toepassing. Je geloof niet.
[..]
Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.quote:Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Bullshit. Jij en jouw religie bepalen niet wat naastenliefde is. Zo'n slavenmoraal als die jij propageert is precies de achterlijke opium van het volk waar Marx (terecht) zo tegen ageerde.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet van toepassing. Je geloof niet.
[..]
Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Dat is geen liefde van jou voor de rest van de samenleving, dat is angst, veroordelend gedrag. Naasten liefde is als je deze persoon kunt vergeven en hem helpt bij zijn wandaden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 17:07 schreef UltraR het volgende:
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
Wijze rabbiquote:Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]![]()
vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
Het staat niet in het boekje het is MIJN mening. Ik vind het pas naastenliefde als je je ergste vijand die je zoveel pijn heeft gedaan kunt vergeven. DAN ben je geslaagd in je taak in liefde voor je naaste.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.
Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:
"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.
[..]
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
We kunnen het oneens zijn of spruitjes nou lekker of vies zijn, maar dat verandert niets aan het zintuig 'smaak' als fundament voor de eigenschap 'lekker of vies'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
Dat beweert Dawkins dan ook niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.
Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat beweert Dawkins dan ook niet.
[..]
Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.quote:Je kunt de bijbelse god wel degelijk naast de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
Eigenlijk wel ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Wie heeft dat bepaald?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.quote:
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.
Volgens mij zijn we het wel eens.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.
Omdat spruitjes lekker zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het wel eens.
Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.
Dat zei ik dus ook al eerder:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?
Als het toch een kwestie is van 'smaakverschil', dan verdient de ene optie geen voorkeur boven de ander.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het wel eens.
Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?quote:
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?
Is dat dan ergens op gebaseerd?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?quote:
Vind jij van niet dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?quote:
Vind jij van niet dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?quote:
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?
Onverschilligheid dus.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de andere opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Onverschilligheid is totaal iets anders dan een persoonlijke opvatting.
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de ander opvatting.
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Jazeker. Jouw valkuil is om te denken dat die waarden absoluut en onafhankelijk van elk standpunt zijn. Het leven is niet zo zwart-wit als jij graag denkt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit.
Die vraag begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Hoezo? Als je denkt dat dit analoog is aan mijn kritiek op jouw eerdere uitspraak zit je er goed naast.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.quote:
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?
Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.
Wat een rare vraag.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Het antwoord daarop lijkt me evident 'nee'. Hij wil dit vervolgens doortrekken tot de conclusie 'ha, dan bestaan goed en slecht niet!' Maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?
Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.
Wat een rare vraag.
Nou, als objectieve begrippen bestaan 'lekker' en ' vies' dan ook niet. Wat dat betreft heeft hij gewoon gelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?
Een betere vraag is:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.
Nee natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.quote:
Ah, ja dan wel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.
Valt God daar ook onder?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.
Zonder datgene waarop spruitjes dat effect mogelijk hebben, nee. Met datgene waarop spruitjes mogelijk dat effect hebben, ja. Maar daarmee zijn ze dan nog steeds niet absoluut vies of lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een bepaalde eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
En wat is een objectieve basis voor smaak als zintuig?quote:
Die vraag begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
En wat is een objectieve basis voor smaak als zintuig?
Heeft een eenhoorn verklarende eigenschappen?quote:
Vraag het 'm.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
Heeft een eenhoorn verklarende eigenschappen?
Hij neem daar even aan dat alle tongen hetzelfde zijn.. of zoiets.quote:
Precies net zoveel als die god van je.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
Heeft een eenhoorn verklarende eigenschappen?
Is er een link tussen onze smaakzintuig en de buitenwereld?quote:
Sorry, maar ik begrijp je vraag echt nog steeds niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is er een link tussen onze smaakzintuig en de buitenwereld?
Als het precies net zoveel is, dan geef je in feite een andere benaming voor God, namelijk 'eenhoorn'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies net zoveel als die god van je.
Onder de categorie 'eenhoorn'? Ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:28 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als het precies net zoveel is, dan geef je in feite een andere benaming voor God, namelijk 'eenhoorn'.
Als ik zeg dat X = Y, dan zeg ik in feite dat X een andere benaming is voor Y.
Maar mijn vraag is dus: Valt God daar ook onder?
Is de bittere smaak van spruitjes een gevolg van zijn chemische eigenschappen?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Sorry, maar ik begrijp je vraag echt nog steeds niet.
Ah, zo. Ja, ik denk het wel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is de bittere smaak van spruitjes een gevolg van zijn chemische eigenschappen?
Kunnen we dan zeggen dat de chemische eigenschappen van spruitjes de (materiële) oorzaak zijn voor de smaak 'lekker of vies'?quote:
Nee. Ze zijn de oorzaak van de bittere smaak. Wat iemand van die smaak vindt is een tweede.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kunnen we dan zeggen dat de chemische eigenschappen van spruitjes de (materiële) oorzaak zijn voor de smaak (lekker of vies)?
Juistquote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ze zijn de oorzaak van de bittere smaak. Wat iemand van die smaak vindt is een tweede.
Zo kunnen we dus ook zeggen dat God de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. En waar sloeg dit gesprek nou eigenlijk op?
Dan kunnen we ook zeggen dat de eenhoorn de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zo kunnen we dus ook zeggen dat God de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.
waarom schrijf je ' als je o bedoeld?quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:
[Ontopic:
De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is
De vraag an sich die nergens op slaat.
G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om.
Als 'eenhoorn' een andere benaming is voor God, prima. X=Y, dus geen probleem.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan kunnen we ook zeggen dat de eenhoorn de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede.
O wauw. Zijn we het er nu over eens dat 'god' en 'eenhoorn' in dezelfde categorie thuishoren? Dat ik dat nog mag meemaken!quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:41 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als 'eenhoorn' een andere benaming is voor God, prima. X=Y, dus geen probleem.
Lees maar nog een keer:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O wauw. Zijn we het er nu over eens dat 'god' en 'eenhoorn' in dezelfde categorie thuishoren? Dat ik dat nog mag meemaken!
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:28 schreef man1986 het volgende:
Als het precies net zoveel is, dan geef je in feite een andere benaming voor God, namelijk 'eenhoorn'.
Dan zijn we het met elkaar eens.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik zie het. Waanzinnig zeg. Dat had ik niet verwacht.
Leven zit vol met verassingen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op. Nou, die had ik niet aan zien komen. Ik ben er stil van.
Ik geloof niet in toeval.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je gelooft niet toevallig in eenhoorns hč?
Definieer 'eenhoorn'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Herstel: je gelooft niet in eenhoorns toch?
Ik geloof prima dat dat schilderij bestaat.quote:
En het dier?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik geloof prima dat dat schilderij bestaat.
Wat eenhoorns betreft ben ik een agnost.quote:
Komt ie: 'God' is 'eenhoorn' is 'bestaat waarschijnlijk niet'. Jouw woorden.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat eenhoorns betreft ben ik een agnost, neigend naar sterk atheisme.
Op voorwaarde dat 'God' gelijk is aan 'het dier' dat op de schilderij is afgebeeld, klopt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Komt ie: 'God' is 'eenhoorn' is 'bestaat waarschijnlijk niet'. Jouw woorden.
Mooi. Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp. Waarom zouden we rekening houden met de mening van iets wat zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:04 schreef man1986 het volgende:
[..]
Op voorwaarde dat 'God' gelijk is aan 'het dier' dat op de schilderij is afgebeeld, klopt.
Je hebt een vrije keuze om wel of geen rekening te houden met God.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mooi. Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp. Waarom zouden we rekening houden met de mening van iets wat zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
Ja, dat snap ik zelf ook wel. Maar waarom zou je daar voor kiezen als we het erover eens zijn dat hij zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je hebt een vrije keuze om wel of geen rekening te houden met God.
Hoe zijn we tot de conclusie gekomen dat Hij waarschijnlijk helemaal niet bestaat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik zelf ook wel. Maar waarom zou je daar voor kiezen als we het erover eens zijn dat hij zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
Toen we constateerden dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen en jij zei dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht dat er eenhoorns bestaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe zijn we tot de conclusie gekomen dat Hij waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
Ik heb niet gezegd dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen, maar jij.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toen we constateerden dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen en jij zei dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht dat er eenhoorns bestaan.
Dat X en Y voldoen aan hetzelfde criterium betekent niet dat ze equivalent zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:28 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar mijn vraag is dus: Valt God daar ook onder?
Nou niet terugkrabbelen hč!quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen, maar jij.
In dat geval hebben God en eenhoorns verschillende verklarende eigenschappen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat X en Y voldoen aan hetzelfde criterium betekent niet dat ze equivalent zijn.
Ik zou niet durven.quote:
Ehh, nee. Ze hebben geen van beide verklarende eigenschappen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
In dat geval hebben God en eenhoorns verschillende verklarende eigenschappen.
Nou ja, het mag wel, maar ik zou dat een beetje flauw vinden.quote:
Hoe kom je tot die conclusie?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee. Ze hebben geen van beide verklarende eigenschappen.
Ik zei:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, het mag wel, maar ik zou dat een beetje flauw vinden.
Maar waar wil je nu eigenlijk naartoe met dit topic?
Ik wou weten of de Bijbelse God goed of slecht is.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:27 schreef Jigzoz het volgende:
Maar waar wil je nu eigenlijk naartoe met dit topic?
Precies! En nu even ingevuld:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe kom je tot die conclusie?
[..]
Ik zei:
1) X = Y.
2) X bestaat niet
3) Dus Y bestaat ook niet.
Ah, nou, wat mij betreft is hij puur kwaadaardig.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik wou weten of de Bijbelse God goed of slecht is.
Er wordt, op dit moment, feitelijk niets mee verklaard.quote:
Klopt, op voorwaarde dat de definitie van God en 'eenhoorn' aan elkaar gelijk zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Precies! En nu even ingevuld:
1) Eenhoorn = God.
2) Eenhoorn bestaat niet
3) Dus God bestaat ook niet.
En buiten onze persoonlijke opvattingen om, is God dan nog steeds kwaadaardig?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, nou, wat mij betreft is hij puur kwaadaardig.
Van wie zullen we dan de opvatting eens gebruiken?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:47 schreef man1986 het volgende:
En buiten onze persoonlijke opvattingen om, is God dan nog steeds kwaadaardig?
Uiteraard, maar dan moet ik eerst weten wat je verstaat onder 'verklaring'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er wordt, op dit moment, feitelijk niets mee verklaard.
Als jij denkt met 1 van beide iets te kunnen verklaren... prima. Maar het is dan aan jou om dat te demonstreren.
Zullen we afspreken dat we vanaf nu de definities van Van Dale hanteren? Dat scheelt een hoop tijd.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef man1986 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan moet ik eerst weten wat je verstaat onder 'verklaring'.
Dat wil ik dus van jou weten.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Van wie zullen we dan de opvatting eens gebruiken?
Volgens Powerpuff-slechteriken is God best een toffe kerel:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Van wie zullen we dan de opvatting eens gebruiken?
Eh... Laten we die van Molurus gebruiken.quote:
Help eens. Is de God zoals die in de Bijbel wordt beschreven naar jouw mening goed- of kwaadaardig?quote:
Wat jij in feite aan Molurus vraagt is of hij spruitjes lekker of vies vindt. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:51 schreef Jigzoz het volgende:
Help eens. Is de God zoals die in de Bijbel wordt beschreven naar jouw mening goed- of kwaadaardig?
Hij reageert niet echt. Wie zullen we nu eens vragen?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat jij in feite aan Molurus vraagt is of hij spruitjes lekker of vies vindt. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Een objectief persoon misschien?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hij reageert niet echt. Wie zullen we nu eens vragen?
Iemand die buiten de menselijke opvattingen staat en dus niet afhankelijk is door onze mening.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mooi plan. Wie vinden we allebei objectief?
Dat gaat niet hč... Maar goed, zeg het maar. Wie moet dat dan zijn?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Iemand die buiten de menselijke opvattingen staat.
Is 1 + 1 nog steeds 2 ook als er geen mensen bestaan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat gaat niet hč... Maar goed, zeg het maar. Wie moet dat dan zijn?
Ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is 1 + 1 nog steeds 2 ook als er geen mensen bestaan?
Dus 1 + 1 is gelijk aan 2 ook buiten onze persoonlijke opvattingen om?quote:
Ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus 1 + 1 is gelijk aan 2 ook buiten onze persoonlijke opvattingen?
Hoe weet je dat?quote:
Dus we kunnen concluderen dat er weldegelijk zaken bestaan die onafhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als dat niet zo was, dan had er voor de mensheid maar een ding tegelijkertijd bestaan.
Ja, daar waren we het een paar uur geleden al over eens. Maar welke objectieve partij gaan we nou vragen of de Bijbelse God goed- of kwaadaardig is?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus we kunnen concluderen dat er weldegelijk zaken bestaan die onafhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen.
Net als 1 + 1 = 2.
Aan wie heb jij gevraagd of 1 + 1 gelijk is aan 2 buiten onze persoonlijke opvattingen om?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, daar waren we het een paar uur geleden al over eens. Maar welke objectieve partij gaan we nou vragen of de Bijbelse God goed- of kwaadaardig is?
Aan niemand. Ik heb het logisch beredeneerd.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Aan wie heb jij gevraagd of 1 + 1 gelijk is aan 2 buiten onze persoonlijke opvattingen om?
Maar jouw redenatie is je eigen persoonlijke opvatting, toch?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Aan niemand. Ik heb het logisch beredeneerd.
Nee, niet als het om logica gaat.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar jouw redenatie is je eigen persoonlijke opvatting, toch?
Is logica absoluut?quote:
Hoe weten we dat logica absoluut is?quote:
Hoe is logica te controleren?quote:
Door het honderdduizendmiljoenmiljard keer te herhalen.quote:
Kun je met behulp van logisch redeneren zeggen dat logica niet absoluut is? Waarom wel/niet?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Door het honderdduizendmiljoenmiljard keer te herhalen.
Hé, maak je punt nou maar, want dat gedraai om niks is nu wel weer genoeg geweest.
Nee, ik denk het niet. Maar maak je punt even.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kun je met behulp van logisch redeneren zeggen dat logica niet absoluut is? Waarom wel/niet?
Prima.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet. Maar maak je punt even.
Nee natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Prima.
Zou je dan even willen aannemen dat de Bijbelse God bestaat?
Ik vraag je niet om te geloven dat Hij bestaat.quote:
Ik hoef het alleen maar aan te nemen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik vraag je niet om te geloven dat Hij bestaat.
Nou, vooruit dan maar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:48 schreef man1986 het volgende:
For the sake of argument laten we ervan uit gaan dat Hij bestaat.
Ja, dan wel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:49 schreef man1986 het volgende:
Dus als God bestaat, bestaat Hij ook buiten onze persoonlijke opvattingen, ja of nee?
In dat opzicht is God objectief te noemen, aangezien Hij niet onder invloed is van onze persoonlijke opvattingen?quote:
Nee. Dan zou mijn kat ook objectief zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:52 schreef man1986 het volgende:
[..]
In dat opzicht is God objectief te noemen, aangezien Hij niet onder invloed is van onze persoonlijke opvattingen?
Dus jouw kat is goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Dan zou mijn kat ook objectief zijn.
Nee, mijn kat is kat. Ik vind 'm wel lief.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus jouw kat is goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?
Nee, God is God, ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus jouw kat is goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?
En is God goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting?
Dus als God Goed blijkt te zijn, dan is Hij Goed ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, God is God, ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.
Zo ver waren we nog niet. We waren nu bij: god is god ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus als God Goed blijkt te zijn, dan is Hij Goed ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.
En als God slecht blijkt te zijn, dan is Hij slecht ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.
Klopt?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om Goed te zijn?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo ver waren we nog niet. We waren nu bij: god is god ongeacht mijn persoonlijke opvattingen.
Afgaand op de Bijbel is het voor de Bijbelse God heel goed mogelijk om puur kwaadaardig te zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om Goed te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om slecht te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om allebei te zijn?
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om geen van beide te zijn?
Is dat volgens jouw persoonlijke opvatting of is dat iets wat daadwerkelijk in de Bijbel aangegeven wordt?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Afgaand op de Bijbel is het voor de Bijbelse God heel goed mogelijk om puur kwaadaardig te zijn.
Dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik vind massamoord, verkrachting, slavernij en dat soort dingen namelijk kwaadaardig. Maar inderdaad: het staat je vrij om daar anders over te denken.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is dat volgens jouw persoonlijke opvatting of is dat iets wat daadwerkelijk in de Bijbel aangegeven wordt?
God kan dus in essentie Goed blijken te zijn, maar jouw persoonlijke opvatting is dat Hij puur kwaadaardig is.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik vind massamoord, verkrachting, slavernij en dat soort dingen namelijk kwaadaardig. Maar inderdaad: het staat je vrij om daar anders over te denken.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus als God Goed blijkt te zijn, dan is Hij Goed ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.
En als God slecht blijkt te zijn, dan is Hij slecht ongeacht jouw persoonlijke opvattingen.
Klopt?
Dan moet je me eerst even uitleggen hoe massamoord en dergelijke goed kunnen zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
God kan dus in essentie Goed blijken te zijn, maar jouw persoonlijke opvatting is dat Hij puur kwaadaardig is.
Daarom:
[..]
'Massamoord is goed' heeft net zoveel waarde als 'massamoord is slecht'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan moet je me eerst even uitleggen hoe massamoord en dergelijke goed kunnen zijn.
Dat het slecht IS? Nee. Ik kan wel zeggen dat ik het slecht vind.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:53 schreef man1986 het volgende:
[..]
'Massamoord is goed' heeft net zoveel waarde als 'massamoord is slecht'.
De ene optie heeft geen voorkeur boven de andere.
Mijn vraag aan jouw dus: Kun je dan wel zeggen dat massamoord slecht is als er buiten onze opvattingen geen God zou bestaan?
En als de Bijbelse God wel zou bestaan, dan dient Hij als een objectieve maatstaf voor goed en slecht ongeacht onze persoonlijke opvattingen. Mee eens?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat het slecht IS? Nee. Ik kan wel zeggen dat ik het slecht vind.
Nee. Absoluut niet zelfs.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
En als de Bijbelse God wel zou bestaan, dan dient Hij als een objectieve maatstaf voor goed en slecht ongeacht onze persoonlijke opvattingen. Mee eens?
Waarom?quote:
Omdat hij volgens de Bijbel de meest verschrikkelijke dingen op zijn geweten heeft. Dus als hij echt zou bestaan, dan gaat het niet meer om een kwaadaardig boekpersonage, maar om de allergrootste misdadiger ooit.quote:
Volgens de Bijbel of volgens jouw persoonlijke opvattingen?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat hij volgens de Bijbel de meest verschrikkelijke dingen op zijn geweten heeft. Dus als hij echt zou bestaan, dan gaat het niet meer om een kwaadaardig boekpersonage, maar om de allergrootste misdadiger ooit.
In de Bijbel staat wat hij gedaan zou hebben en dat ik dat intens verwerpelijk vind is mijn eigen opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens de Bijbel of volgens jouw persoonlijke opvattingen?
Wordt er in de Bijbel ook de daden van de mensen genoemd die zich tegen God keren?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In de Bijbel staat wat hij gedaan zou hebben en dat ik dat intens verwerpelijk vind is mijn eigen opvatting.
Wat, homoseksueel zijn bijvoorbeeld? Nee, dat vind ik niet verwerpelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wordt er in de Bijbel ook de daden van de mensen genoemd die zich tegen God keren?
En vind jij de daden van deze mensen ook intens verwerpelijk?
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat, homoseksueel zijn bijvoorbeeld? Nee, dat vind ik niet verwerpelijk.
Vind jij homoseksueel zijn dan wel een reden om gedood te worden?
Hoho. Eerst jij. Vind jij homoseksueel zijn een goede reden om gedood te worden?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden?
De daad is een gruwel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoho. Eerst jij. Vind jij homoseksueel zijn een goede reden om gedood te worden?
Dood is onontkoombaar. Ons lichaam is tijdelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoho. Eerst jij. Vind jij homoseksueel zijn een goede reden om gedood te worden?
Ja, mooi verhaal, maar dat vroeg ik niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:50 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dood is onontkoombaar. Ons lichaam is tijdelijk.
Als wij naar ons lichaam kijken, dan komen we oog in oog met de realiteit van de dood.
Elke seconde gaan er duizenden cellen dood totdat de dag aanbreekt waarin het lichaam het zelf opgeeft.
Dus de vraag hierbij is niet óf en hoe mensen zullen sterven, maar wanneer. De klok tikt door.
Belangrijker dan het lichaam is de ziel.
Het lichaam kan sterven, maar de ziel heeft de mogelijkheid om eeuwig te leven.
Deze mogelijkheid is een werkelijkheid geworden in het leven van Jezus.
En iedereen kan de dood overwinnen als zij ervoor kiezen om Zijn offer te omarmen.
Wat vind ik van homoseksuelen? Die gaan ook dood, net als iedereen. Maar zij, net als iedereen, hebben de mogelijkheid om eeuwig leven te bezitten. Dat is de boodschap van vergeving, dat ongeacht je zonden die je hebt begaan in het leven je in Jezus' naam vergeven zult worden. Met als een leuk extraatje eeuwig leven bezitten in Gods Koninkrijk. Wat kost dit ons nou allemaal?
Het kost ons helemaal niets, want Jezus heeft de toegang tot Gods Koninkrijk al voor ons betaald.
Het ticket is helemaal gratis, maar zonder dit ticket heb je geen toegang tot het Koninkrijk. Het ticket is je goedkeuring, je validatie. Dat ticket is Jezus.
Ik heb mijn ticket en ik wens jullie dat ook van harte.
Je vergeet 1 ding. Het staat in de Tora , en het gebod is gericht aan het joodse volk, het is voor de joden dus verboden om seks te hebben met een man en met dieren.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar is het een goede reden om gedood te worden?
Maar is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je vergeet 1 ding. Het staat in de Tora , en het gebod is gericht aan het joodse volk, het is voor de joden dus verboden om seks te hebben met een man en met dieren.
De Tora geeft een heldere uitspraak dat homoseksualiteit geen aanvaardbare levensstijl of een werkelijke identiteit is wat dit gedrag streng verbiedt. Bovendien waarschuwt de Tora ons (joden ), met vooruitziende blik naar negatieve seculiere invloeden,Leviticus 20:23: “Volg niet de tradities van de landen die Ik voor jouw verschijning heen zendt''
De gevolgen van zonde is de dood, ongeacht of je homoseksueel bent of niet. Zonde leidt dus altijd tot de dood, of dat een natuurlijke dood is of dood door steniging is niet relevant. Dood is dood. Je kunt eventueel een bepaalde voorkeur hebben op de manier van doodgaan, maar meestal heb je dat niet in de hand. Feit is en blijft dat wij allen sterven, zowel homoseksuelen als heteroseksuelen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, mooi verhaal, maar dat vroeg ik niet.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden?
Je vraagt om mijn persoonlijke mening neem ik aan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden?
Volgens de Bijbel is zondigen onlosmakelijk verbonden met de dood.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar is homoseksualiteit zondigen een goede reden om gedood te worden?
Nee, nu ben ik nog helemaal niet. Is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden of niet? Gewoon ja of nee.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
De gevolgen van zonde is de dood, ongeacht of je homoseksueel bent of niet. Zonde leidt dus altijd tot de dood, of dat een natuurlijke dood is of dood door steniging is niet relevant. Dood is dood. Je kunt eventueel een bepaalde voorkeur hebben op de manier van doodgaan, maar meestal heb je dat niet in de hand. Feit is en blijft dat wij allen sterven, zowel homoseksuelen als heteroseksuelen.
Nu jij:
[..]
Dus jij en God verschillen wat dat betreft van mening. Dat is op zich wel interessant. Zijn er nog meer zaken waarin dat het geval is?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je vraagt om mijn persoonlijke mening neem ik aan?
Neen, absoluut niet
Zo zie ik het niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus jij en God verschillen wat dat betreft van mening.
Er is geen verschil, ik houd me aan de mitswotquote:Dat is op zich wel interessant. Zijn er nog meer zaken waarin dat het geval is?
Nu weet ik niet waarin het Oude Testament en de Torah precies van elkaar verschillen, maar uit het OT blijkt heel duidelijk dat homoseksualiteit volgens God een reden is om gedood te worden. Niet figuurlijk, maar echt letterlijk ter plekke afgemaakt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet.
[..]
Er is geen verschil, ik houd me aan de mitswot
Er staat in de OT ook de doodstraf op homoseksualiteit van mannenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nu weet ik niet waarin het Oude Testament en de Torah precies van elkaar verschillen, maar uit het OT blijkt heel duidelijk dat homoseksualiteit volgens God een reden is om gedood te worden. Niet figuurlijk, maar echt letterlijk ter plekke afgemaakt.
Maar als er in de Torah iets anders staat, dan zul je ongetwijfeld gelijk hebben.
Als er geen God zou bestaan, dan zou het uiteindelijk toch niets uitmaken of er homoseksuelen gedood worden.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, nu ben ik nog helemaal niet. Is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden of niet? Gewoon ja of nee.
Het maakt dus niets uit als homoseksuelen gedood worden. Evolutie is keihard, geen ontkomen aan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ben je nou diep aan het nadenken of durf je het niet eens te zijn met de Bijbelse God?
En volgens de Talmoed is dat dus reden voor het doden van zo iemand en daar ben je het niet mee eens. Zo goed?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Er staat in de OT ook de doodstraf op homoseksualiteit van mannen
Maar deze tekst is gericht naar de joodse volk, dat wilde ik zeggen
Volgens de Talmoed gaat het over anale seks.
Waarom geef je niet gewoon antwoord?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als er geen God zou bestaan, dan zou het uiteindelijk toch niets uitmaken of er homoseksuelen gedood worden.
We zijn niets anders dan organismen in de strijd om te overleven. Zij die niet overleven, zullen hun genen niet kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Daar is niets goeds of slechts aan te merken, het is gewoon zo.
[..]
Het maakt dus niets uit als homoseksuelen gedood worden. Evolutie is keihard, geen ontkomen aan.
Duidelijker kan ik het niet verwoorden. Er is niets mis met het doden van homoseksuelen als er geen God zou bestaan.quote:
Leuk dit. Jij komt met de veronderstelling dat God wel zou bestaan, maar wanneer het je niet uitkomt, dan bestaat God ineens weer niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Duidelijker kan ik het niet verwoorden. Er is niets mis met het doden van homoseksuelen als er geen God zou bestaan.
Ja, ik vind homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden.*quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Leuk dit. Jij komt met de veronderstelling dat God wel zou bestaan, maar wanneer het je niet uitkomt, dan bestaat God ineens weer niet.
Nog een keer: vind jij homoseksualiteit (ja, de daad dus) een goede reden om iemand te doden?
[ ] Ja
[ ] Nee
En wat vind jij? Objectief en subjectief gezien? Of een van beide. Ook best.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ja, ik vind homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden.*
Nee, ik vind homoseksualiteit geen goede reden om iemand te doden.*
*beide opties zijn subjectief gezien even veel waard.
Wat Skillsy vindt is zijn mening uiteraard. En dat geeft hij ook eerlijk toe:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:41 schreef Jigzoz het volgende:
Skillsy geeft tenminste eerlijk aan dat hij het met dat deel van het OT niet eens is. Prima toch?
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je vraagt om mijn persoonlijke mening neem ik aan?
Neen, absoluut niet
Precies. Ik heb daar respect voor. En nu jij. Wat vind jij?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat Skillsy vindt is zijn mening uiteraard. En dat geeft hij ook eerlijk toe:
[..]
Ik vind dat elke overtreding een straf moet hebben. Zonder straf zou het ook geen overtreding genoemd kunnen worden.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wat vind jij? Objectief en subjectief gezien? Of een van beide. Ook best.
Is homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik vind dat elke overtreding een straf moet hebben. Zonder straf zou het ook geen overtreding genoemd kunnen worden.
Heb geen mannelijke geslachtsverkeer (sodomie) met een man (Lev. 18:22) (CCN 116)quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En volgens de Talmoed is dat dus reden voor het doden van zo iemand en daar ben je het niet mee eens. Zo goed?
En nu moet zo iemand ineens wel weer dood? Wat is het nou?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:50 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb geen mannelijke geslachtsverkeer (sodomie) met een man (Lev. 18:22) (CCN 116)
Als het een gruwel in de ogen van de Eeuwige is dan dient deze persoon ,die van anale seks is beschuldigd, veroordeeld worden inderdaad.
Nu hebben we eindelijk een punt te pakken waarom je OP draait en nu weiger je er serieus op in te gaan. Beetje jammer. Het lijkt wel alsof je je schaamt voor het Woord van God.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik vind dat elke overtreding een straf moet hebben. Zonder straf zou het ook geen overtreding genoemd kunnen worden.
Wat niet leeft, kan ook niet gedood worden.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden?
Geef nou gewoon antwoord man. Of zeg iets als: dat durf ik niet te zeggen. Ook goed.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat niet leeft, kan ook niet gedood worden.
Wie niet in Christus is, is al dood.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geef nou gewoon antwoord man. Of zeg iets als: dat durf ik niet te zeggen. Ook goed.
Het gebeurd hedendagen helemaal niet meer Jigzoz.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En nu moet zo iemand ineens wel weer dood? Wat is het nou?
Man1986 schaamt zich voor de Bijbel. Begrijpelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wie niet in Christus is, is al dood.
Wie leeft, hoeft niet bang te zijn voor de dood.
Zijn homoseksuelen bang voor de dood?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Man1986 schaamt zich voor de Bijbel. Begrijpelijk.
Moses' wet veroordeelt ons tot de dood.quote:
Ja, dat geldt ook voor de holocaust.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:58 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het gebeurd hedendagen helemaal niet meer Jigzoz.
En dat over dat 'doden' is niet dat jij en ik dan maar een zwaard moet pakken maar er werd destijds wel hele proces aan vooraf gegaan.
Ja hoor. Ik zie alleen een stapel religies die oprechte liefde tot doodzonde verklaren. Ik vind dat nogal kwaadaardig.quote:Het zijn wetten/regels die G'd geven heeft aan het joodse volk en je mag geen seks hebben met een andere man punt. We kunnen dan wel gaan jammeren maar het is een opdracht.
Maar ik ga geen homo's doden. Ik keur zelfs hun gedrag niet af, teminste ik zeg het niet hardop. Ik vind niet dat ik mag oordelen over anderen, want immers wie ben ik?? Ik probeer zelf goed te leven. Snap je?
Geen idee. Ik heb het ze nog nooit gevraagd.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zijn homoseksuelen bang voor de dood?
Ja of nee?
Wie bang is voor de dood, heeft leven niet gekend.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb het ze nog nooit gevraagd.
Oké. Mag ik dan ook stellen dat ik het leven wel ken omdat ik niet bang ben voor de dood?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wie bang is voor de dood, heeft leven niet gekend.
Hoe bedoel je?quote:
Het maakt niet uit wat je ervan vindt want jij hebt deze opdracht(en) niet gekregenquote:Ja hoor. Ik zie alleen een stapel religies die oprechte liefde tot doodzonde verklaren. Ik vind dat nogal kwaadaardig.
Waar staat dat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
Moses' wet veroordeelt ons tot de dood.
Jezus' woord brengt ons tot leven.
Daar is ook een heel proces aan vooraf gegaan. Dat praat het absoluut niet goed. Dat is mijn punt.quote:
En al had ik 'm wel gehad, ik zou 'm lachend naast me neerleggen.quote:Het maakt niet uit wat je ervan vindt want jij hebt deze opdracht(en) niet gekregen
Lees je de Bijbel?quote:
Hu? Ik begrijp je nietquote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daar is ook een heel proces aan vooraf gegaan. Dat praat het absoluut niet goed. Dat is mijn punt.
Vrije wil Jigzozquote:En al had ik 'm wel gehad, ik zou 'm lachend naast me neerleggen.
Als de god van het oude testament bestaat en door het oude testament nauwkeurig wordt beschreven dan kun je wat mij betreft gerust stellen dat die god - afgezet tegen moderne menselijke moraliteit - behoorlijk kwaadaardig is.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Help eens. Is de God zoals die in de Bijbel wordt beschreven naar jouw mening goed- of kwaadaardig?
Wie niet bang is voor de dood, is niet vijandig tegenover God.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Mag ik dan ook stellen dat ik het leven wel ken omdat ik niet bang ben voor de dood?
Igen, en telkens als we die regenboog zien denken we aan het verbond die de Eeuwige heeft geslotenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:07 schreef CornflakesXL het volgende:
God liet toch iedereen verdrinken? Maar we kregen er wel een kleurrijk regenboogje voor terug..
Welja, laten we er een semantische discussie van maken.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:49 schreef man1986 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan moet ik eerst weten wat je verstaat onder 'verklaring'.
Dat is gek. Ik haat God en toch hou ik van het leven. Wat nu?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wie niet bang is voor de dood, is niet vijandig tegenover God.
God is de bron van leven en derhalve is iemand die van het leven houdt, houdt ook van God.
Homo's afslachten omdat ze homoseks hadden is net zo slecht als joden afslachten omdat ze joods zijn. Wat voor proces daar dan ook vooraf is gegaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:06 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hu? Ik begrijp je niet
[..]
Vrije wil Jigzoz
Als jij van het leven houdt, dan zou je open moeten staan voor de mogelijkheid van eeuwig leven.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is gek. Ik haat God en toch hou ik van het leven. Wat nu?
Jood zijn is geen zonde.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Homo's afslachten omdat ze homoseks hadden is net zo slecht als joden afslachten omdat ze joods zijn. Wat voor proces daar dan ook vooraf is gegaan.
Ho even. Net stelde je nog dat niet bang zijn voor de dood een voorwaarde is voor genieten van het leven.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als jij van het leven houdt, dan zou je open moeten staan voor de mogelijkheid van eeuwig leven.
Verwerp je het eeuwig leven, dan verwerp je het tijdelijk leven.
Verwerp je het tijdelijk leven, dan kies je logischerwijs voor de dood.
Kies je voor de dood, dan houd je niet van het leven.
Jij hebt je niet over zonden uit te spreken, want dat durf je als puntje bij paaltje komt niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jood zijn is geen zonde.
Homo zijn wel.
En als het iets uitmaakt: sommige joden zijn homos![]()
A leid tot B.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ho even. Net stelde je nog dat niet bang zijn voor de dood een voorwaarde is voor genieten van het leven.
Ik verwerp het tijdelijke leven niet. Ik vind dit leven prachtig. Het eeuwige leven vind ik een belachelijk concept.
God verwerpen leidt tot eeuwig leven verwerpen. Jouw keuze.quote:
Hahahaha! Prima. Doen we dat.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
God verwerpen leidt tot eeuwig leven verwerpen. Jouw keuze.
Neen want de joden hebben geen proces gehad. Beetje rare vergelijkingquote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Homo's afslachten omdat ze homoseks hadden is net zo slecht als joden afslachten omdat ze joods zijn. Wat voor proces daar dan ook vooraf is gegaan.
Wel hoor. Dat jij en ik het met de vorm van het proces niet eens zijn doet er niet toe.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:18 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Neen want de joden hebben geen proces gehad. Beetje rare vergelijking
In dat geval:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welja, laten we er een semantische discussie van maken.
Geef aan Ceasar...quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hahahaha! Prima. Doen we dat.
Homo's doodmaken leidt tot gevangenisstraf. Gods woord negeren leidt tot de hel. Wat nu?
Hebben joden tijdens de sjoa een proces gehad?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel hoor. Dat jij en ik het met de vorm van het proces niet eens zijn doet er niet toe.
Niet minder dan de inwoners van Sodom en Gomorra.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:21 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hebben joden tijdens de sjoa een proces gehad?
nee hoor.quote:
Telt een gewaarschuwd mens niet voor twee?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet minder dan de inwoners van Sodom en Gomorra.
Als ik je twee keer waarschuw, mag ik je dan doodmaken?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Telt een gewaarschuwd mens niet voor twee?
Die werden gewaarschuwd, en dan nog de vergelijking met de vernietiging Sodom en Gomorra en de vernietiging joden vind ik vreemd.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet minder dan de inwoners van Sodom en Gomorra.
Soms is 1x waarschuwen al voldoende.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik je twee keer waarschuw, mag ik je dan doodmaken?
Wat is daar vreemd aan dan? Een overheersende macht vindt dat er een groep mensen dood moet. Zo gezegd, zo gedaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:24 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Die werden gewaarschuwd, en dan nog de vergelijking met de vernietiging Sodom en Gomorra en de vernietiging joden vind ik vreemd.
die stad was berucht vanwege tal van misdaden en vuiligheid.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat is daar vreemd aan dan? Een overheersende macht vindt dat er een groep mensen dood moet. Zo gezegd, zo gedaan.
Nee hoor. Ik vergelijk het afslachten van onschuldigen met het afslachten van onschuldigen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef Skillsy het volgende:
[..]
die stad was berucht vanwege tal van misdaden en vuiligheid.
Dus jij vergelijkt joden met misdaden en vuiligheid?
Ceasar kan ook duiden op een titel. Titels leven niet, dus kunnen ook niet doodgaan.quote:
Misdadigers zijn onschuldig?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik vergelijk het afslachten van onschuldigen met het afslachten van onschuldigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |