abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128020424
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128020454
=edit=
Ow, laat dit dat alles, ik dacht dat het in ONZ stond. Nevermind.

Still, dat wijf had van die appel af moeten blijven :(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_128020561
Niet
pi_128020609
@vosss
De man was uiteindelijk de eindverantwoordelijke voor de zondeval en niet de vrouw. Maar dat is een ander onderwerp.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  donderdag 20 juni 2013 @ 01:51:07 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128020812
Ik ben van mening dat je mbv het oude en nieuwe testament niet een betrouwbare conclusie kan trekken dat god "the good guy" is. Ik zou ook claimen dat ik het goede was als ik mensen wilde manipuleren.

De vraag is dan. Is iets goed omdat god het zo heeft gedefinieerd of is iets goed ook buiten god om?

Volgens de TS dan natuurlijk want 2 miljard christenen, 2 miljard definities van god.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_128021446
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Nee dus.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:51:00 #7
325757 HFdude
Lancia fan, BMW rijder...
pi_128022915
God is zowel goed als het kwaad. God omvat alles, god is de creërende energie die het leven in dualiteit mogelijk maakt. Daarom moeten we ook dankbaar zijn voor het kwaad, als het kwaad er niet was zou het "Goede" ook niet bestaan en kunnen wij als menselijke zielen niet zelf onze keuzes hierin maken. En dit is precies de bedoeling van de evolutie van onze (menselijke)ziel.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:55:47 #8
325757 HFdude
pi_128022990
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is.

Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent....
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:30:15 #9
390547 Brabke
er is meer...
pi_128023664
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 08:55 schreef HFdude het volgende:
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is.

Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent....
-Iemand de energie geven om in naam van 'god' of 'Allah' een ander mens de keel af te snijden, noem ik geen goddelijke energie .
-Neen de god van de bijbel of de koran is onbevoegd om almachtig, al-goed of oneindig te zijn ; terwijl het 'absolute en logische' wel moeten bestaan zonder daar verdere definities of praedikaten aan toe te kennen .
-En dat wat het best in die logische evolutie past kan men dan ook 'goed' noemen, en wat daar vreemd in gaat 'kwaad' .

[ Bericht 4% gewijzigd door Brabke op 20-06-2013 09:36:09 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:32:05 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128023716
quote:
Volgens mij zijn er geen goede definities van goed en kwaad. In de bijbel staat meermaals dat het Goede en het Kwade van God komt. Dat moet ook wel als je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dan valt het kwade daar ook onder.

Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie.
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:44:40 #11
325757 HFdude
pi_128024005
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie.
Exact, een mooi voorbeeld van dualiteit. Mensen die de dualiteit ontstegen zijn (verlicht) zullen dit beamen.

De 1 zijn vrijheidsstrijder is de ander zijn terrorist, en andersom....
pi_128024301
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:10:28 #13
325757 HFdude
pi_128024557
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst
pi_128024594
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:10 schreef HFdude het volgende:

[..]

Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst
Het gaat in de OP specifiek over de bijbelse god.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:19:02 #15
325757 HFdude
pi_128024794
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Waar staat dit in de bijbel dan? volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf" de bijbel en koran zetten niet aan tot geweld. Dit zijn wederom de menselijke interpetaties gedreven door angst. En om op de OP terug te komen. Dit is niet goed, en niet slecht. Het IS.
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:36:48 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128025296
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:19 schreef HFdude het volgende:
volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf"
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.

quote:
Waar staat dit in de bijbel dan?
Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 20-06-2013 10:42:38 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:47:49 #17
325757 HFdude
pi_128025650
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.
pi_128026941
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:47 schreef HFdude het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.
Het blijft een feit dat de god uit het oude testament een uiterst jaloerse, egocentrische en wraakzuchtige god is. Als het Christendom het hele OT zou schrappen zou ik een stuk minder problemen ermee hebben. Maar dat doen er toch buitengewoon weinig.
pi_128029141
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.
Je strooit wel leugens rond
Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.
Lees ook eens Leviticus 19

Ontopic:
De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is
De vraag an sich die nergens op slaat.
G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om.
  donderdag 20 juni 2013 @ 12:36:35 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128029682
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Je strooit wel leugens rond
Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.
Lees ook eens Leviticus 19

Ontopic:
De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is
De vraag an sich die nergens op slaat.
G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om.
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.

Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt.
pi_128034194
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 12:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.
Ik heb je bericht verkeerd gelezen mijn exusses

quote:
Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt.
Ik weet het, ernstige zaak haha
Kun je meteen zien wanneer ik mobiel ben en wanneer niet ;)
pi_128036441
quote:
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.

Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard.

Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God.

[ Bericht 0% gewijzigd door Natural-Cool op 20-06-2013 18:02:27 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 15:32:07 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128036732
God is een mooie afspiegeling van z'n scheppers. Net als een mens is hij jaloers, kleinzerig, snel op de teentjes getrapt, machtsgeil, maar soms ook liefdevol, zorgzaam en vriendelijk.
  donderdag 20 juni 2013 @ 16:01:27 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128038037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:24 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de Alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.

Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard.

Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God.
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.
pi_128038782
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
pi_128038916
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:19 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
pi_128039110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
:D

vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
pi_128039295
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Maar mijn veroordelen van mensen die anderen kwaad berokkenen heeft geen wraak als doel. Nee, het dient twee doelen: 1. voorbeeld stellen dat dit soort gedrag in de maatschappij niet getolereerd wordt, 2. indien grote kans op herhaling; verwijdering uit de maatschappij ter bescherming van onschuldigen.

Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
pi_128040015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:30 schreef UltraR het volgende:

[quote] Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
Niet van toepassing. Je geloof niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.

Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
pi_128040959
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Mij lijkt dat het er hier om gaat wie er is begonnen. Ik oordeel pas wanneer een diegene een ander kwaad heeft gedaan.

quote:
Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:15:04 #31
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128041229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

En dat kan niemand
Bullshit. Jij en jouw religie bepalen niet wat naastenliefde is. Zo'n slavenmoraal als die jij propageert is precies de achterlijke opium van het volk waar Marx (terecht) zo tegen ageerde.

"Nee mensen, niet opstand komen tegen onze misdaden, dat vind God niet oké. God vind je pas écht tof als je je door ons laat naaien, en ons dan nog steeds liefhebt! Heus waar!" :r

Daarnaast, als naastenliefde ook het liefhebben van je grootste vijanden is, en dat godje van jou heeft wel échte naastenliefde, waarom stuurt hij dan mensen (en engelen) in de hel? Zou hij die niet moeten liefhebben en gewoon naar de hemel moeten sturen?
pi_128041517
Vanuit wiens oogpunt gezien? De man die een wespennest bij een kinderspeelplein vernietigt is goed volgens onze normen, maar verachtelijk vanuit de ogen der wespen.

Vanuit menselijk standpunt is de God uit de Bijbel pretty much pure slechtheid. Sadistisch, haatzaaiend, moordend, onderdrukkend etc.
Vanuit zijn eigen oogpunt ? Geen idee.

Maar hem als "de vijand" zien is wel verstandig ;)
pi_128041599
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:07 schreef UltraR het volgende:

Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
Dat is geen liefde van jou voor de rest van de samenleving, dat is angst, veroordelend gedrag. Naasten liefde is als je deze persoon kunt vergeven en hem helpt bij zijn wandaden.

We moeten wel beetje onderscheid maken want ik heb het idee dat jij nu specifiek spreekt over extreme gevallen (seriemoordenaars noem maar op) maar ook deze mensen moeten we helpen en hen ook vergeven. Als je dat kan....

Verder eens met je. We moeten henzelf en de rest van de samenleving beschermen voor hun schadelijk gedrag
pi_128041644
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wijze rabbi :)
pi_128042448
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bullshit.
Inderdaad
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:48:15 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128042472
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Inderdaad
Waarom post je het dan?
pi_128043328
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom post je het dan?
Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:18:04 #38
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128043489
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
pi_128043770
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
Het staat niet in het boekje het is MIJN mening. Ik vind het pas naastenliefde als je je ergste vijand die je zoveel pijn heeft gedaan kunt vergeven. DAN ben je geslaagd in je taak in liefde voor je naaste.
Iemand die alleen mensen lief heeft omdat anderen (hem) ook lief heeft is geen naasten liefde. Immers, wat heb je dan gewonnen? Het wordt pas moeilijk om iemand lief te hebben die je bespuugd, en vernederd heeft. Probeer dan maar eens die persoon liefde te geven en hem te vergeven.

Dat je goden erbij haalt vind ik jammer. Dat je mijn mening bullshit vind , prima, ik had het anders verwoord. Het zegt meer over jou denk ik maar.
Maar het is offtopic waar ik mee begonnen ben.

Ga verder met het OP
pi_128044525
Goed en kwaad zijn de meest subjectieve begrippen die maar denkbaar zijn. Volgens de Bijbel is God een extreem moordlustige, gewelddadige, perverse god. Christenen noemen dat goed, ik zou dat eerder intens kwaadaardig noemen.

Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
pi_128045856
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.

Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:

"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 20 juni 2013 @ 20:49:02 #42
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_128050126
Iedereen creëert zijn eigen God, dus ligt aan de persoon (dan wel massa) zelf.
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_128072141
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.

Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:

"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
pi_128072288
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.

[..]

Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
pi_128072544
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
We kunnen het oneens zijn of spruitjes nou lekker of vies zijn, maar dat verandert niets aan het zintuig 'smaak' als fundament voor de eigenschap 'lekker of vies'.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:10:02 #46
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128072608
quote:

[..]

Dat beweert Dawkins dan ook niet. ;)

quote:

Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.

Je kunt de bijbelse god wel degelijk langs de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
pi_128072662
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat beweert Dawkins dan ook niet. ;)

[..]

Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:12:21 #48
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128072707
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
pi_128072736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
pi_128072814
quote:
Je kunt de bijbelse god wel degelijk naast de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')