Nee dus.quote:Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
-Iemand de energie geven om in naam van 'god' of 'Allah' een ander mens de keel af te snijden, noem ik geen goddelijke energie .quote:Op donderdag 20 juni 2013 08:55 schreef HFdude het volgende:
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is.
Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent....
Volgens mij zijn er geen goede definities van goed en kwaad. In de bijbel staat meermaals dat het Goede en het Kwade van God komt. Dat moet ook wel als je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dan valt het kwade daar ook onder.quote:Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Exact, een mooi voorbeeld van dualiteit. Mensen die de dualiteit ontstegen zijn (verlicht) zullen dit beamen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie.
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angstquote:Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Het gaat in de OP specifiek over de bijbelse god.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:10 schreef HFdude het volgende:
[..]
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst
Waar staat dit in de bijbel dan? volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf" de bijbel en koran zetten niet aan tot geweld. Dit zijn wederom de menselijke interpetaties gedreven door angst. En om op de OP terug te komen. Dit is niet goed, en niet slecht. Het IS.quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:59 schreef UltraR het volgende:
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens.
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:19 schreef HFdude het volgende:
volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf"
Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.quote:Waar staat dit in de bijbel dan?
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens.
Het blijft een feit dat de god uit het oude testament een uiterst jaloerse, egocentrische en wraakzuchtige god is. Als het Christendom het hele OT zou schrappen zou ik een stuk minder problemen ermee hebben. Maar dat doen er toch buitengewoon weinig.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:47 schreef HFdude het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven.
Je strooit wel leugens rondquote:Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde.
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je strooit wel leugens rond
Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.
Lees ook eens Leviticus 19
Ontopic:
De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is
De vraag an sich die nergens op slaat.
G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om.
Ik heb je bericht verkeerd gelezen mijn exussesquote:Op donderdag 20 juni 2013 12:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper.
Ik weet het, ernstige zaak hahaquote:Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt.
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.quote:Op donderdag 20 juni 2013 01:35 schreef man1986 het volgende:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.quote:Op donderdag 20 juni 2013 15:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de Alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven.
Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard.
Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God.
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over.
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:19 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
Maar mijn veroordelen van mensen die anderen kwaad berokkenen heeft geen wraak als doel. Nee, het dient twee doelen: 1. voorbeeld stellen dat dit soort gedrag in de maatschappij niet getolereerd wordt, 2. indien grote kans op herhaling; verwijdering uit de maatschappij ter bescherming van onschuldigen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]![]()
vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Niet van toepassing. Je geloof niet.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:30 schreef UltraR het volgende:
[quote] Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
Mij lijkt dat het er hier om gaat wie er is begonnen. Ik oordeel pas wanneer een diegene een ander kwaad heeft gedaan.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet van toepassing. Je geloof niet.
[..]
Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.quote:Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Bullshit. Jij en jouw religie bepalen niet wat naastenliefde is. Zo'n slavenmoraal als die jij propageert is precies de achterlijke opium van het volk waar Marx (terecht) zo tegen ageerde.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet van toepassing. Je geloof niet.
[..]
Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Dat is geen liefde van jou voor de rest van de samenleving, dat is angst, veroordelend gedrag. Naasten liefde is als je deze persoon kunt vergeven en hem helpt bij zijn wandaden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 17:07 schreef UltraR het volgende:
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
Wijze rabbiquote:Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]![]()
vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
Het staat niet in het boekje het is MIJN mening. Ik vind het pas naastenliefde als je je ergste vijand die je zoveel pijn heeft gedaan kunt vergeven. DAN ben je geslaagd in je taak in liefde voor je naaste.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.
Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:
"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.
[..]
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
We kunnen het oneens zijn of spruitjes nou lekker of vies zijn, maar dat verandert niets aan het zintuig 'smaak' als fundament voor de eigenschap 'lekker of vies'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
Dat beweert Dawkins dan ook niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.
Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat beweert Dawkins dan ook niet.
[..]
Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.quote:Je kunt de bijbelse god wel degelijk naast de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
Eigenlijk wel ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Wie heeft dat bepaald?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.quote:
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.
Volgens mij zijn we het wel eens.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.
Omdat spruitjes lekker zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het wel eens.
Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.
Dat zei ik dus ook al eerder:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?
Als het toch een kwestie is van 'smaakverschil', dan verdient de ene optie geen voorkeur boven de ander.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het wel eens.
Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?quote:
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?
Is dat dan ergens op gebaseerd?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?quote:
Vind jij van niet dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?quote:
Vind jij van niet dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?quote:
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?
Onverschilligheid dus.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de andere opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Onverschilligheid is totaal iets anders dan een persoonlijke opvatting.
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de ander opvatting.
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Jazeker. Jouw valkuil is om te denken dat die waarden absoluut en onafhankelijk van elk standpunt zijn. Het leven is niet zo zwart-wit als jij graag denkt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit.
Die vraag begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Hoezo? Als je denkt dat dit analoog is aan mijn kritiek op jouw eerdere uitspraak zit je er goed naast.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.quote:
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?
Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.
Wat een rare vraag.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Het antwoord daarop lijkt me evident 'nee'. Hij wil dit vervolgens doortrekken tot de conclusie 'ha, dan bestaan goed en slecht niet!' Maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?
Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.
Wat een rare vraag.
Nou, als objectieve begrippen bestaan 'lekker' en ' vies' dan ook niet. Wat dat betreft heeft hij gewoon gelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?
Een betere vraag is:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.
Nee natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.quote:
Ah, ja dan wel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.
Valt God daar ook onder?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.
Zonder datgene waarop spruitjes dat effect mogelijk hebben, nee. Met datgene waarop spruitjes mogelijk dat effect hebben, ja. Maar daarmee zijn ze dan nog steeds niet absoluut vies of lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een bepaalde eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |