Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
Eigenlijk wel ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Wie heeft dat bepaald?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker.
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.quote:
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op.
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes.
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar.
Volgens mij zijn we het wel eens.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme.
Omdat spruitjes lekker zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes?
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het wel eens.
Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter?
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer?
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt?
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'.
Dat zei ik dus ook al eerder:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht?
Als het toch een kwestie is van 'smaakverschil', dan verdient de ene optie geen voorkeur boven de ander.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het wel eens.
Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard.
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?quote:
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord?
Is dat dan ergens op gebaseerd?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is.
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?quote:
Vind jij van niet dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is?
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?quote:
Vind jij van niet dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander?
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?quote:
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn?
Onverschilligheid dus.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting.
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de andere opvatting.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Onverschilligheid is totaal iets anders dan een persoonlijke opvatting.
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de ander opvatting.
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken?
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.
Jazeker. Jouw valkuil is om te denken dat die waarden absoluut en onafhankelijk van elk standpunt zijn. Het leven is niet zo zwart-wit als jij graag denkt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit.
Die vraag begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide?
Hoezo? Als je denkt dat dit analoog is aan mijn kritiek op jouw eerdere uitspraak zit je er goed naast.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit.
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.quote:
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?
Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.
Wat een rare vraag.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden.
Het antwoord daarop lijkt me evident 'nee'. Hij wil dit vervolgens doortrekken tot de conclusie 'ha, dan bestaan goed en slecht niet!' Maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening?
Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening.
Wat een rare vraag.
Nou, als objectieve begrippen bestaan 'lekker' en ' vies' dan ook niet. Wat dat betreft heeft hij gewoon gelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen?
Een betere vraag is:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan.
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies.
Nee natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid?
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.quote:
Ah, ja dan wel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies.
Valt God daar ook onder?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk.
Zonder datgene waarop spruitjes dat effect mogelijk hebben, nee. Met datgene waarop spruitjes mogelijk dat effect hebben, ja. Maar daarmee zijn ze dan nog steeds niet absoluut vies of lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een betere vraag is:
Hebben spruitjes een bepaalde eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |