abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128038916
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:19 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief.
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_128039110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben.
:D

vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
pi_128039295
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn."
Maar mijn veroordelen van mensen die anderen kwaad berokkenen heeft geen wraak als doel. Nee, het dient twee doelen: 1. voorbeeld stellen dat dit soort gedrag in de maatschappij niet getolereerd wordt, 2. indien grote kans op herhaling; verwijdering uit de maatschappij ter bescherming van onschuldigen.

Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_128040015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:30 schreef UltraR het volgende:

[quote] Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen.
Niet van toepassing. Je geloof niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.

Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
pi_128040959
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus.
Mij lijkt dat het er hier om gaat wie er is begonnen. Ik oordeel pas wanneer een diegene een ander kwaad heeft gedaan.

quote:
Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd.
En dat kan niemand
Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:15:04 #31
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128041229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:45 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

En dat kan niemand
Bullshit. Jij en jouw religie bepalen niet wat naastenliefde is. Zo'n slavenmoraal als die jij propageert is precies de achterlijke opium van het volk waar Marx (terecht) zo tegen ageerde.

"Nee mensen, niet opstand komen tegen onze misdaden, dat vind God niet oké. God vind je pas écht tof als je je door ons laat naaien, en ons dan nog steeds liefhebt! Heus waar!" :r

Daarnaast, als naastenliefde ook het liefhebben van je grootste vijanden is, en dat godje van jou heeft wel échte naastenliefde, waarom stuurt hij dan mensen (en engelen) in de hel? Zou hij die niet moeten liefhebben en gewoon naar de hemel moeten sturen?
pi_128041517
Vanuit wiens oogpunt gezien? De man die een wespennest bij een kinderspeelplein vernietigt is goed volgens onze normen, maar verachtelijk vanuit de ogen der wespen.

Vanuit menselijk standpunt is de God uit de Bijbel pretty much pure slechtheid. Sadistisch, haatzaaiend, moordend, onderdrukkend etc.
Vanuit zijn eigen oogpunt ? Geen idee.

Maar hem als "de vijand" zien is wel verstandig ;)
pi_128041599
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:07 schreef UltraR het volgende:

Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen.
Dat is geen liefde van jou voor de rest van de samenleving, dat is angst, veroordelend gedrag. Naasten liefde is als je deze persoon kunt vergeven en hem helpt bij zijn wandaden.

We moeten wel beetje onderscheid maken want ik heb het idee dat jij nu specifiek spreekt over extreme gevallen (seriemoordenaars noem maar op) maar ook deze mensen moeten we helpen en hen ook vergeven. Als je dat kan....

Verder eens met je. We moeten henzelf en de rest van de samenleving beschermen voor hun schadelijk gedrag
pi_128041644
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wijze rabbi :)
pi_128042448
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bullshit.
Inderdaad
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:48:15 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128042472
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Inderdaad
Waarom post je het dan?
pi_128043328
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom post je het dan?
Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:18:04 #38
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_128043489
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:13 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
pi_128043770
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'.
Het staat niet in het boekje het is MIJN mening. Ik vind het pas naastenliefde als je je ergste vijand die je zoveel pijn heeft gedaan kunt vergeven. DAN ben je geslaagd in je taak in liefde voor je naaste.
Iemand die alleen mensen lief heeft omdat anderen (hem) ook lief heeft is geen naasten liefde. Immers, wat heb je dan gewonnen? Het wordt pas moeilijk om iemand lief te hebben die je bespuugd, en vernederd heeft. Probeer dan maar eens die persoon liefde te geven en hem te vergeven.

Dat je goden erbij haalt vind ik jammer. Dat je mijn mening bullshit vind , prima, ik had het anders verwoord. Het zegt meer over jou denk ik maar.
Maar het is offtopic waar ik mee begonnen ben.

Ga verder met het OP
pi_128044525
Goed en kwaad zijn de meest subjectieve begrippen die maar denkbaar zijn. Volgens de Bijbel is God een extreem moordlustige, gewelddadige, perverse god. Christenen noemen dat goed, ik zou dat eerder intens kwaadaardig noemen.

Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
pi_128045856
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.

Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:

"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 20 juni 2013 @ 20:49:02 #42
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_128050126
Iedereen creëert zijn eigen God, dus ligt aan de persoon (dan wel massa) zelf.
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_128072141
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'.

Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei:

"I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition".
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan.
Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128072288
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 10:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht.

[..]

Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
pi_128072544
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan?
We kunnen het oneens zijn of spruitjes nou lekker of vies zijn, maar dat verandert niets aan het zintuig 'smaak' als fundament voor de eigenschap 'lekker of vies'.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:10:02 #46
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128072608
quote:

[..]

Dat beweert Dawkins dan ook niet. ;)

quote:

Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.

Je kunt de bijbelse god wel degelijk langs de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
pi_128072662
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat beweert Dawkins dan ook niet. ;)

[..]

Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door.
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:12:21 #48
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128072707
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes.
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
pi_128072736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker.
pi_128072814
quote:
Je kunt de bijbelse god wel degelijk naast de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend.
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief.
Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')