En weer verder.quote:
Al een paar jaar loste ik mondjesmaat wat extra af. De niet-aftrekbare lening t.b.v. de provisie voor het hypotheekadvies bijvoorbeeld. Stelde maandelijks niet heel veel voor, en zette eerlijk gezegd ook geen echte zoden aan de dijk. Maar extra aflossen was mij in ieder geval niet vreemd.
Sinds ongeveer een jaar ben ik duidelijk fanatieker aan het aflossen. In eerste instantie vooral op grond van mijn eigen gezond verstand (mijn inkomen zal de komende jaren vooral afnemen, en dus heb ik er een groot belang bij om de vaste lasten naar beneden te krijgen). Maar ik ben ook meegenomen door de flow die bovenstaand boek creëerde.
Inmiddels heb ik van aflossingsvrije gedeelte 19 procent afgelost. Ben ik best trots op. Want eerlijk is eerlijk, het is een beetje zoals afvallen: je hebt een lange adem nodig (of een winnend lot), en je hebt soms het idee dat je met een skelter naar Spanje onderweg bent.
Maar ja, de maandlasten lopen wel elke maand een klein stukje terug, Daar word ik dan weer blij van
Zijn er andere fanatieke extra aflossers hier? Hoe gaat het bij jullie?
-edit-
Verder lezen over dit onderwerp?
http://spaarcentje.blogspot.nl/
of
http://www.watkosteengezin.nl/ (die lossen wel met bákken af, dat haal ik echt niet!)
Wat?quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Ik geloof alleen wel dat er nog iets is als je meer aflost dan je aflossingvrije deel ivm kapitaalopbouw en vermogensbelasting maar dat zien we dan wel weer.
Uiteraard kun je dat zelf kiezen (of: dat kon je...van box 1 naar box 3). Het stomme is dat nogal weinig adviseurs dat vragen en er gewoon een KEW van maken, 'omdat dat fiscaal zo lekker is', terwijl dat gewoon iets is dat overlegd moet worden.quote:Op maandag 17 juni 2013 18:34 schreef Deetch het volgende:
Kun je kiezen dan in welke box je je spaarverzekering zet? Ik ben volgens mij best slim maar van deze financiele business heb ik weiig kaas gegeten, het is allemaal zo onoverzichtelijk.
Ja, dat is dus zo'n typische hypotheekboeren-fout. Niet iedereen gaat immers voor 'zoveel mogelijk HRA' (er zijn ook mensen die het liefst netto in z'n totaliteit, over de gehele looptijd, zo min mogelijk betalen aan de bankquote:Op maandag 17 juni 2013 18:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard kun je dat zelf kiezen (of: dat kon je...van box 1 naar box 3). Het stomme is dat nogal weinig adviseurs dat vragen en er gewoon een KEW van maken, 'omdat dat fiscaal zo lekker is', terwijl dat gewoon iets is dat overlegd moet worden.
O, ik moest hem even drie keer lezen! Na een jaar zijn je maandlasten met ¤ 50 gezakt! Dat is ongeveer ¤ 10.000 aflossen (ja, hangt af van je rentepercentage).quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Per jaar zakken mijn maandelijkse hypotheeklasten met ongeveer 50,-- per maand.
Wat voor hypotheek heb je? (Misschien heb je dat al in een eerder topic gezet, maar heb ik dat niet meer op m'n netvlies).quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Per jaar zakken mijn maandelijkse hypotheeklasten met ongeveer 50,-- per maand. Dat geld kan ik dan weer gebruiken om extra af te lossen dus zo is het een zichzelf versterkend proces.![]()
Ik geloof alleen wel dat er nog iets is als je meer aflost dan je aflossingvrije deel ivm kapitaalopbouw en vermogensbelasting maar dat zien we dan wel weer.
Nee, inderdaad niet. Ik neem mezelf kwalijk dat ik me er pas vrij laat in heb verdiept. Achteraf hoor. Maar ik vond mezelf altijd vreselijk blont in dit soort dingen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:22 schreef blomke het volgende:
Wat ik zie, is dat mensen met allerlei soorten van (bank)spaarhypotheken, er voor beginnen te kiezen om gedurende de looptijd, al af te lossen op de hypotheekschuld. Blijkbaar begint het probleem van "huis onder water staan" en je spaargeld in een star product gezet te hebben, i.p.v. af te lossen, nu de prijzen gestaag dalen en blijven dalen, breed door te dringen. Maar daar heeft de hypotheekadviseur waarschijnlijk nooit op gewezen.
Je mag het eindbedrag niet verhogen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:33 schreef zwarteweduwe het volgende:
Even voor mijn begrip nog @blomke,
als ik dus eerder dan over de afgesproken 30 jaar af wil van mijn KEW en bijbehorende lening, dan:
1. stort ik nu bij in mijn KEW met de mededeling dat het niet bedoeling is dat mijn maandlasten daarna omlaag gaan, maar dat de bijstorting bedoeld is om een hoger eindbedrag te behalen (en hierbij let ik ook nog op de 1:7 bandbreedte);
2. en/of los ik extra af op de lening.
In beide gevallen heb ik eerder dan over de looptijd mijn einddoel bereikt (= lening = KEW spaarpot). Dan ga ik naar de bank, en zeg: los het een maar met het ander af.
Met de randvoorwaarde dat de KEW 20 jaar of langer heeft gelopen, omdat je vrijstelling anders (te) klein is.
Snap ik het zo?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde het anders:quote:Op maandag 17 juni 2013 19:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je mag het eindbedrag niet verhogen.
Als het zo makkelijk is, waarom zijn er dan een boek en 3 topics over?quote:Op maandag 17 juni 2013 07:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Ksten verlagen is vele malen makkelijker dan je inkomsten verhogen. Voor het tweede ben je namelijk afhankelijk van de arbeidsmarkt, en die is op dit moment niet zo rooskleurig. Ook ben je afhankelijk van je werkgever, die zal ook niet zitten te springen om je een salarisverhoging te geven.
Mijn werk is toch heel anders dan "omrijden" of "bezuinigen op energie". Hoe wel het werk wel met energie te maken heeftquote:Op maandag 17 juni 2013 20:18 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
De energie die nu verspeeld wordt door te zoeken naar goedkope dingen (om rijden voor de makro, douche-timer installeren![]()
, etc) kan veel beter worden gebruikt om net een tandje extra te geven op je werk.
Ik zie heel veel kantoormensen die kansen laten schieten, omdat ze om 16u29 naar huis gaan en/of parttime werken. Ik klaag niet hoor, des te meer mogelijkheden zijn er voor mijquote:Op maandag 17 juni 2013 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn werk is toch heel anders dan "omrijden" of "bezuinigen op energie". Hoe wel het werk wel met energie te maken heeft.
Nu ik begrijpen jou. Maar een kantorbaan is ook typisch om om 16:29 naar huis te gaanquote:Op maandag 17 juni 2013 20:36 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik zie heel veel kantoormensen die kansen laten schieten, omdat ze om 16u29 naar huis gaan en/of parttime werken.
95% van de mensen heeft een kantoorbaanquote:Op maandag 17 juni 2013 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu ik begrijpen jou. Maar een kantorbaan is ook typisch om om 16:29 naar huis te gaan.
Hoe dan?quote:Op maandag 17 juni 2013 20:39 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Je moet het zelf leuk maken
Die zullen er vast wel zijn. Maar ik geef het liefst netto zo min mogelijk uit, dus als ik moet kiezen tussen X aan de overheid, of X min 20% aan de bank, dan wordt het X - 20%.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Niet iedereen gaat immers voor 'zoveel mogelijk HRA' (er zijn ook mensen die het liefst netto in z'n totaliteit, over de gehele looptijd,zo min mogelijk betalen aan de bank) maar dat lijkt dus altijd wel het uitgangspunt.
Wanneer ben je voor het laatst buiten geweestquote:Op maandag 17 juni 2013 20:39 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
95% van de mensen heeft een kantoorbaan![]()
Wowquote:Op maandag 17 juni 2013 18:16 schreef Deetch het volgende:
Het heeft wel even pijn gedaan want ik had mezelf op een strilt consumptie-dieet gezet met zakgeld enzo
Het is dichter in de buurt van ¤ 20k per jaar aflossen (ivm HRA), maar dat strookt niet met de ¤ 20k in 3 jaar (of Deetch bedoelde 3 jaar ieder jaar ¤ 20k).quote:Op maandag 17 juni 2013 19:23 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
O, ik moest hem even drie keer lezen! Na een jaar zijn je maandlasten met ¤ 50 gezakt! Dat is ongeveer ¤ 10.000 aflossen (ja, hangt af van je rentepercentage).
Goed werk hoor!
Kosten verlagen heb je zelf direct invloed op, daarom zijn daar topics over, om daar informatie over in te winnen. bij inkomsten verhogen ben je afhankelijk van een derde, en iedere boerenlul kan bedenken dat je door hard te werken eerder in aanmerking komt voor promotie danwel salarisverhoging.quote:Op maandag 17 juni 2013 20:18 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk is, waarom zijn er dan een boek en 3 topics over?
De energie die nu verspeeld wordt door te zoeken naar goedkope dingen (om rijden voor de makro, douche-timer installeren![]()
, etc) kan veel beter worden gebruikt om net een tandje extra te geven op je werk.
Maargoed ik begrijp ook dat niet iedereen <30 en hoogopgeleid is, net zo goed dat ook niet iedereen kán besparen op alle punten.
Die bank is inmiddels waarschijnlijk óók "de overheid", of niet soms?quote:Op maandag 17 juni 2013 21:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zullen er vast wel zijn. Maar ik geef het liefst netto zo min mogelijk uit, dus als ik moet kiezen tussen X aan de overheid, of X min 20% aan de bank, dan wordt het X - 20%.
Juist. Ingewikkelder is het niet.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het maakt mij geen reet uit of ik nu aan de bank of aan de belastingdienst betaal, maar ik hou het totale bedrag graag zo laag mogelijk. En dat is toch echt een kwestie van eens eventjes narekenen.
22 jaar geleden waarschijnlijk wel, maar tijden veranderen he. De hypotheekrente was toen een tikje hoger...quote:Ik vind het persoonlijk vrij vreemd dat mensen het zo "fijn" vinden om die optimale HRA te vangen, terwijl ze uiteindelijk veel meer betalen aan de bank...
Totale onzin. Dat ligt helemaal aan je hypotheekrente, en wat je daarvan terugkrijgt, en het rendement wat je zelf (al dan niet door sparen/beleggen) kunt halen.quote:het is nog steeds zo dat hoe hoog je belastingaftrek ook is, je uiteindelijk toch echt nog steeds het meeste zelf betaalt.
Inderdaad. Zal me een bestseller geworden zijn zeg.quote:(had ik dat boek maar geschreven...)
Precies. Nogmaals, ik ben absoluut niet tegen aflossen, zeker als je het aan discipline ontbreekt, maar het is gewoon niet waar.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Juist. Ingewikkelder is het niet.
[..]
22 jaar geleden waarschijnlijk wel, maar tijden veranderen he. De hypotheekrente was toen een tikje hoger...
[..]
Totale onzin. Dat ligt helemaal aan je hypotheekrente, en het rendement wat je zelf (al dan niet door sparen/beleggen) kunt halen.
[..]
Inderdaad. Zal me een bestseller geworden zijn zeg.
Juist. En vergeet niet dat er altijd wat kan gebeuren wat je niet voorzien hebt.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:46 schreef 44pje het volgende:
[..]
Precies. Nogmaals, ik ben absoluut niet tegen aflossen, zeker als je het aan discipline ontbreekt, maar het is gewoon niet waar.
Mijn eigen voorbeeld:
Tot aan de VRH grens is het voor mij financieel voordeliger om niet af te lossen wanneer ik een rendement van 2,55% op mijn spaargeld weet te halen.
Boven de VRH grens is dit 3,75%
Wanneer we 52% belasting gaan betalen wordt het (incl. VRH) 3,3%.
Op een spaardeposito kan je nu tot 3,85% krijgen voor 10 jaar vast. Dan kan ik over 10 jaar alsnog kiezen om mijn hypotheek af te lossen en de winst in mijn zak te steken.
Zekers. Juist in díe tijd werd door hypotheekboeren het sprookje verkocht dat "huizenprijzen nooit meer zouden dalen, enzovoorts. "quote:Op maandag 17 juni 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
22 jaar geleden waarschijnlijk wel, maar tijden veranderen he. De hypotheekrente was toen een tikje hoger...
Oh ja?quote:Totale onzin. Dat ligt helemaal aan je hypotheekrente, en wat je daarvan terugkrijgt, en het rendement wat je zelf (al dan niet door sparen/beleggen) kunt halen.
Dat ben ik met je eens, maar als ik het her-en-der zo lees, is de wiskunde het niet met je eens.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
De beste hypotheek = GEEN hypotheek. Is gewoon een waarheid als een koe.
Resultaten uit het verleden....quote:Op maandag 17 juni 2013 23:36 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar als ik het her-en-der zo lees, is de wiskunde het niet met je eens.
Als je bijv. de laatste ton van je hypotheek open laat staan, en met je geld niet aflost maar belegt, dan zul je daar historisch gezien geld aan overhouden.
De kans is groot dat als je ipv aflossen het geld op spaardeposito's had gezet, je nu net zo *zowat *gratis* woonde en daarnaast nog een paar (tien)duizend euro extra had op je spaarrekeningquote:Op maandag 17 juni 2013 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Zekers. Juist in díe tijd werd door hypotheekboeren het sprookje verkocht dat "huizenprijzen nooit meer zouden dalen, enzovoorts. "
Natuurlijk.
[..]
Oh ja?
Ik woon inmiddels zowat *gratis*, doordat ik mijn destijds gekochte tent inmiddels heb afbetaald.
Vind ik persoonlijk best fijn.![]()
De beste hypotheek = GEEN hypotheek. Is gewoon een waarheid als een koe.
Snap ik.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:36 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar als ik het her-en-der zo lees, is de wiskunde het niet met je eens.
Als je bijv. de laatste ton van je hypotheek open laat staan, en met je geld niet aflost maar belegt, dan zul je daar historisch gezien geld aan overhouden.
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat dat te maken zou KUNNEN hebben met of het rendabeler is om wel of niet af te lossen.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Zekers. Juist in díe tijd werd door hypotheekboeren het sprookje verkocht dat "huizenprijzen nooit meer zouden dalen, enzovoorts. "
Natuurlijk.
En? Als je dat geld in plaats van afgelost had, verstandig opzij had gezet had je ook 'gratis' gewoond schat ik zo. Non argument.quote:Oh ja?
Ik woon inmiddels zowat *gratis*, doordat ik mijn destijds gekochte tent inmiddels heb afbetaald.
Vind ik persoonlijk best fijn. Kan ook lekker sparen van het uitgespaarde bedrag wat ik anders maandelijks kwijt zou zijn aan de bank.![]()
Laten we het maar niet over koeien hebben...quote:De beste hypotheek = GEEN hypotheek. Is gewoon een waarheid als een koe.
Dit zegt genoeg over jouw kennis over genoemde kwestie lijkt me zo.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat dat te maken zou KUNNEN hebben met of het rendabeler is om wel of niet af te lossen.
Daar hebben namelijk de huizenprijzen geen fuck mee te maken. Wat er wel mee te maken heeft is tegen hoeveel procent je geleend hebt, voor wat voor periode, en wat het huidige rendement is wat je zelf kunt behalen.
Nu even dapper zijn he...quote:Op maandag 17 juni 2013 23:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit zegt genoeg over jouw kennis over genoemde kwestie lijkt me zo.
Ga lekker lenen, jôh.
Tophypotheekje lijkt me aan jou wel besteed. En zeker ook aan de bank!
"Bij vlagen zinvol?"
Ik kijk uit maar die 'vlaag'.
60% spaarverzekering 40% aflossingvrij, totaal bedrag was 150 (nog zo'n voordeel van in Groningen wonen)quote:Op maandag 17 juni 2013 19:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat voor hypotheek heb je? (Misschien heb je dat al in een eerder topic gezet, maar heb ik dat niet meer op m'n netvlies).
Toen ik mijn DUO en lopend kredie afloste 150 eu per maand, sindsdien wat verhoogt, maar als je eenmaal ontwent bent blijk je helemaal niet zo veel meer nodig te hebbenquote:Op maandag 17 juni 2013 21:47 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wow![]()
Dit is feitelijk wat ik vorige maand begonnen ben. Ik ben 500 euro per maand gaan aflossen, en heb een paar budgetten aangelegd, o.a. voor de kroeg, voor uit eten, en voor hobby.
Bij elkaar 250 "speelgeld". Hoeveel gebruik jij daarvoor?
En in die jaren, waar ben je tegenaan gelopen qua minderen van willekeurige uitgaven?
Net zoals dat iedere boerenlul kan bedenken dat als je de CV in de winter een paar graadjes kouder zet, je een hoop kunt besparen. Iedereen weet het, maar toch is er blijkbaar een boek voor nodig. Iedereen weet dat er mogelijkheden zijn voor meer inkomsten, maar (bijna) niemand maakt er gebruik van, of durft het niet, in onzekere tijden - de werkgevers zijn de lachende derde.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Kosten verlagen heb je zelf direct invloed op, daarom zijn daar topics over, om daar informatie over in te winnen. bij inkomsten verhogen ben je afhankelijk van een derde, en iedere boerenlul kan bedenken dat je door hard te werken eerder in aanmerking komt voor promotie danwel salarisverhoging.
Ik begrijp je gezonde verstand! Maar, jij vergeet 1 ding! Namelijk dat een gulden toen, ongeveer net zoveel is als een euro nu (22 jr later). Maw waar jij vroeger 2000 gulden verdiende, zal het nu 2000 euro zijn. Nog even los van salarisstijging en huizenprijsstijging/daling. Dat betekent dat je niet eenvoudigweg de totale lasten over 30 jaar kan pakken en delen door 30, hier moet de inflatiecorrectie nog overheen. (omdat je inkomen ieder jaar stijgt met 1,5-2%, maar de hypotheek blijft gelijk, dus ieder jaar worden je woonlasten iets lager).quote:Op maandag 17 juni 2013 22:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Die bank is inmiddels waarschijnlijk óók "de overheid", of niet soms?
Wat ik bedoelde te zeggen is dit:
Zo'n 22 jaar geleden kochten mijn toenmalige echtgenoot en ik ons eerste hutje, waar een hypotheek van maar liefst 45K (omgerekend in euro's dus) mee gemoeid was. De hypotheekboer probeerde ons een spaarconstructie over 30 jaar aan te smeren, anders zouden we vanwege de HRA "fiscaal een dief van onze portemonnee zouden zijn".
Jaja. Ik trok de rekenmachine erbij en kwam al snel tot de conclusie dat de hele boel in 20 jaar in annuïteiten - daadwerkelijk afbetalen dus - ons uiteindelijk netto-in-totaal (dus inclusief HRA-"voordeel") een x-keer een 5-cijferig bedragje aan betaalde kosten in ons voordeel zou schelen.
Het maakt mij geen reet uit of ik nu aan de bank of aan de belastingdienst betaal, maar ik hou het totale bedrag graag zo laag mogelijk. En dat is toch echt een kwestie van eens eventjes narekenen, en je niet blind staren op "optimale HRA, hijg hijg".
Ik vind het persoonlijk vrij vreemd dat mensen het zo "fijn" vinden om die optimale HRA te vangen, terwijl ze uiteindelijk in totaal veel meer betalen aan de bank... het is nog steeds zo dat hoe hoog je belastingaftrek ook is, je uiteindelijk toch echt nog steeds het meeste zelf betaalt.
(had ik dat boek maar geschreven...)
No worries, het is idd 20k in drie jaar en afgelopen jaar vlak voor en na de jaargrens ook nog eens af heb gelost op de hypotheek (12K in totaal) omdat ik een financiële meevaller had en de auto heb verkocht (blijkt dat ik hem eigenlijk niet nodig heb). En omdat ik geen schuld bij IBG of bank had bleef er ook meer geld over om te sparen voor aflossen. Dus nogmaals een zelfversterkend effect.quote:Op maandag 17 juni 2013 21:48 schreef 44pje het volgende:
[..]
Het is dichter in de buurt van ¤ 20k per jaar aflossen (ivm HRA), maar dat strookt niet met de ¤ 20k in 3 jaar (of Deetch bedoelde 3 jaar ieder jaar ¤ 20k).
Sorry, ik kon het niet laten![]()
Precies, en geen schuld is natuurlijk een prachtige situatie om je nu in te bevinden. Ik ben ook begonnen omdat ik het gevoel heb (denk ik net als jij) dat ik dan wat meer rust heb.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:
In mijn geval gaat het erom om mijn maandelijkse lasten zo laag mogelijk te krijgen en te houden aangezien ik in het verleden goed geboerd heb, maar nu helaas werkloos ben en vanwege mijn leeftijd weinig kans meer maak op een (goed) betaalde baan.
Ik heb een beetje het idee dat als je die stap eenmaal gemaakt heb, je eigenlijk een soort inenting krijgt. Dus je wordt een beetje immuun voor verleidingen, omdat je als gewoonte hebt om dan direct te denken "mwah prijzig laat maar".quote:Op maandag 17 juni 2013 23:57 schreef Deetch het volgende:
Toen ik mijn DUO en lopend kredie afloste 150 eu per maand, sindsdien wat verhoogt, maar als je eenmaal ontwent bent blijk je helemaal niet zo veel meer nodig te hebben
Wees je bewust van alles wat je uitgeeft. in het begin pinde ik mijn "zakgeld" cash en zag ik dus precies wat ik met mijn geld deed. Hou goed bij wanneer je wat waarvoor uitgeeft (een kasboek zeg maar) en wees kritisch op jezelf.quote:Op maandag 17 juni 2013 21:47 schreef Hallmark het volgende:
[..]
En in die jaren, waar ben je tegenaan gelopen qua minderen van willekeurige uitgaven?
yep, en als je dan toch eens een (grote) aanschaf doet heb je er goed over nagedacht en er extra veel lol van.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:23 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik heb een beetje het idee dat als je die stap eenmaal gemaakt heb, je eigenlijk een soort inenting krijgt. Dus je wordt een beetje immuun voor verleidingen, omdat je als gewoonte hebt om dan direct te denken "mwah prijzig laat maar".
Hoewel de toon van de discussie wat naar wordt, heeft bijvlagenzinvol hierin wel gelijk.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit zegt genoeg over jouw kennis over genoemde kwestie lijkt me zo.
Ga lekker lenen, jôh.
Tophypotheekje lijkt me aan jou wel besteed. En zeker ook aan de bank!
"Bij vlagen zinvol?"
Ik kijk uit maar die 'vlaag'.
Je hoeft niet te beleggen hoor, meestal is bij de bank voor 5 jaar vastzetten genoeg om geld over te houden.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:36 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wat ik met mijn post bedoelde is dat je waarschijnlijk niet alles hebt meegenomen in je berekening van de ¤50 per maand lastenvermindering. Ik vermoed dat je de spaarrente en de HRA niet hebt meegenomen, dat geeft een vertekenend beeld natuurlijkquote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
No worries, het is idd 20k in drie jaar en afgelopen jaar vlak voor en na de jaargrens ook nog eens af heb gelost op de hypotheek (12K in totaal) omdat ik een financiële meevaller had en de auto heb verkocht (blijkt dat ik hem eigenlijk niet nodig heb). En omdat ik geen schuld bij IBG of bank had bleef er ook meer geld over om te sparen voor aflossen. Dus nogmaals een zelfversterkend effect.
Inmiddels is het meer en meer een principe dan een financiële kwestie, gewoon om te kijken waar je je allemaal los van kunt maken. Volgend jaar is het plan om een windmolen (-deel) te kopen zodat ik "eigen" stroom heb omdat ik helaas geen toestemming van de VvE heb gekregen voor zonnepanelen.
Dat heet speculeren met geleend geld. En die 10 jaar vaste rente voor 4% klinkt leuk, maar wat is je rendement als de rente in de eerste 5 jaar verdubbeld en je een hypotheek met flexibele rente hebt. Want vaak kunnen deze constructies met zulke grote verschillen in rente alleen door een hypotheek met flexibele rente. Waarom zou je met dat geld dan eigenlijk nog genoegen nemen met die scamele 4% rente als je het belegt kan je wel 10 % halen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 07:30 schreef 44pje het volgende:
Anders gezegd: Als iemand je aanbiedt om ¤10k te lenen voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 2%, terwijl je hetzelfde geld meteen vast kunt zetten voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 4%, zou je het dan doen?
Goeie tips, ik ben al met een aantal zaken begonnen maar ben nog niet zo ver.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:31 schreef Deetch het volgende:
Wees je bewust van alles wat je uitgeeft.
Goede kwaliteit spullen (kleding, eten) mogen wat kosten, een merk echter niet. (500 eu per jaar)
Je noemt nou een paar dingen. Waar ben je nu precies in geïnteresseerd?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:01 schreef kevert het volgende:
Zijn er hier eigenlijk ook mensen die niet aflossen?
Er zullen er toch ook genoeg zijn zonder tophypotheek die niet dwangmatig aan het aflossen zijn?
Vind het een mooi streven hoor het aflossen en zeker als je huis onderwater staat maar geldt dit alleen voor mensen die snel weer een ander huis willen kopen of ook voor mensen die hun droomhuis hebben gevonden en hier heel hun leven willen wonen.
Ja, of nog lager.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:05 schreef kevert het volgende:
nou de mensen die hier aan het aflossen zijn, zijn dit mensen met een tophypotheek of ook mensen die bijv op 80% van de waarde van hun huis zitten?
Ik zit op 62% nu.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:05 schreef kevert het volgende:
nou de mensen die hier aan het aflossen zijn, zijn dit mensen met een tophypotheek of ook mensen die bijv op 80% van de waarde van hun huis zitten?
Waarom zou je alleen een huis aflossen waar je heel je leven in wilt wonen, wat is jou logica daar achter?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:01 schreef kevert het volgende:
Vind het een mooi streven hoor het aflossen en zeker als je huis onderwater staat maar geldt dit alleen voor mensen die snel weer een ander huis willen kopen of ook voor mensen die hun droomhuis hebben gevonden en hier heel hun leven willen wonen.
Dat verschilt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:07 schreef kevert het volgende:
Is het doel dan ook totale aflossing of zeg maar 50%?
Bijleenregelingquote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou je alleen een huis aflossen waar je heel je leven in wilt wonen, wat is jou logica daar achter?
Ik zit op 74,5% van mijn 100% aflossingsvrije hypotheek en doe er niks meer aan voorlopig. Alleen als er echt geld over is stop ik het er weer in.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:05 schreef kevert het volgende:
Oh, de bankspaar reken ik niet mee.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:15 schreef kevert het volgende:
Ik zit nu op 77% en heb ook nog niets afgelost, langzaam loopt wel mijn bankspaar bedrag op.
Ben wel van plan om jaarlijks mijn HRA erin te stoppen maar dat is ook het enige.
Niet in het berekenen van percentage dat op de hypotheek is afgelost, want virtueel telt niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:17 schreef kevert het volgende:
Ik ook niet maar het loopt wel op.
Aan de andere kant waarom zou je het niet meerekenen het is toch geld wat gebruikt wordt om uiteindelijk een deel van je hypotheek af te lossen
Nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Je moet toch ook nog rekening houden dat als je hypotheek onder de woz komt, de overwaarde meetelt voor de vermogensbelasting? Of is dit onzin / niet noemenswaardig?
Dit is een reden voor mij om niet veel verder af te lossen.
Krijg je dan ook dubbele aftrek bij een onderwaarde.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Je moet toch ook nog rekening houden dat als je hypotheek onder de woz komt, de overwaarde meetelt voor de vermogensbelasting? Of is dit onzin / niet noemenswaardig?
Maar het is nog niet afgelost.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:17 schreef kevert het volgende:
Aan de andere kant waarom zou je het niet meerekenen het is toch geld wat gebruikt wordt om uiteindelijk een deel van je hypotheek af te lossen
De eigen woning is vrijgesteld in box 3quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Dat is inderdaad onzinquote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Betaal je dan zo weinig / ontvang je dan zoveel rente dat het de moeite loont om niet af te lossen?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:40 schreef daanko het volgende:
Ik zit wel met twee hypotheken, dan had het wellicht daar mee te maken.
En dan specifiek over de aflossing op het huis waar ik niet in woon, neem ik dan aan.
Sparen = speculerenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 08:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat heet speculeren met geleend geld. En die 10 jaar vaste rente voor 4% klinkt leuk, maar wat is je rendement als de rente in de eerste 5 jaar verdubbeld en je een hypotheek met flexibele rente hebt. Want vaak kunnen deze constructies met zulke grote verschillen in rente alleen door een hypotheek met flexibele rente. Waarom zou je met dat geld dan eigenlijk nog genoegen nemen met die scamele 4% rente als je het belegt kan je wel 10 % halen.
Ik betaal me juist aan beide hypotheken scheel.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Betaal je dan zo weinig / ontvang je dan zoveel rente dat het de moeite loont om niet af te lossen?
Wanneer je rente op je hypotheek een kortere vaste rente periode heeft als de depostito's die 10 jaar vast staan is dat wel degelijk speculeren.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:42 schreef 44pje het volgende:
Sparen = speculerenDat wist ik niet, ik dacht dat ik met mijn geld op de spaarrekening niet aan het speculeren was.
Dan weet ik wel wat de reden is dat je niet (verder) aflost.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:45 schreef daanko het volgende:
[..]
Ik betaal me juist aan beide hypotheken scheel.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Dat geeft wel een vertekenend beeld.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet in het berekenen van percentage dat op de hypotheek is afgelost, want virtueel telt niet.
Nee, de eigen woning staat überhaupt niet in box 3. Deze staat in box 1.quote:
Wat was hier onduidelijk aan dan?:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je rente op je hypotheek een kortere vaste rente periode heeft als de depostito's die 10 jaar vast staan is dat wel degelijk speculeren.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 07:30 schreef 44pje het volgende:
[..]
Anders gezegd: Als iemand je aanbiedt om ¤10k te lenen voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 2%, terwijl je hetzelfde geld meteen vast kunt zetten voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 4%, zou je het dan doen?
[..]
Ook de eerste eigen woning zonder hypotheek valt in box 1quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is inderdaad onzin![]()
Een woning waar je HRA voor krijgt valt niet onder vermogen.
En wel meerekenen en dan beweren dat je al x% hebt afgelost geeft geen vertekenend beeld?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:48 schreef 44pje het volgende:
Dat is geneuze
[..]
Dat geeft wel een vertekenend beeld.
Volgens die redenatie los ik ook 0,0 af op mijn hypotheek, terwijl ik over 20 tot 30 jaar wel mijn hypotheek volledig aflos.
Daar is niets onduidelijk aan, maar zulke aanbieding komen niet vaak voor. Jij rekent met netto rentes waarbij we weten dat de 52% tarief op dit moment al nog langzaam afgebouwd wordt. En ik er rekening mee houdt dat de overheid zelfs het tarief op den duur maximaliseert op 30%.quote:
Ja, dat is toch de letterlijke uitleg van een vrijstelling in box 3. Hij staat er nooit in. Dat er 'inkomsten' uit de eigen woning zijn welke in box 1 horen doet daar niks aan af.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, de eigen woning staat überhaupt niet in box 3. Deze staat in box 1.
Ja dat van die rente klopt wel, al krijg je in plaats daarvan meer rente op je bankspaar (dat is het hele idee ervan).quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wel meerekenen en dan beweren dat je al x% hebt afgelost geeft geen vertekenend beeld?
Het is een kwestie van zorgvuldig formuleren. Je spaart dus voor aflossing. Dat is wat anders dan al afgelost hebben. Al was het maar omdat je natuurlijk al die tijd rente blijft betalen.
Dit komt juist heel erg vaak voor en ik reken daarom juist met 42% tarief en met realistische vaste hypotheekrente.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar is niets onduidelijk aan, maar zulke aanbieding komen niet vaak voor. Jij rekent met netto rentes waarbij we weten dat de 52% tarief op dit moment al nog langzaam afgebouwd wordt. En ik er rekening mee houdt dat de overheid zelfs het tarief op den duur maximaliseert op 30%.
Een vrijstelling is wat anders dan 'er niet in staan'. De eerste 21.000 euro is vrijgesteld van heffing. Maar hij hoort wel degelijk in box 3.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:23 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ja, dat is toch de letterlijke uitleg van een vrijstelling in box 3. Hij staat er nooit in. Dat er 'inkomsten' uit de eigen woning zijn welke in box 1 horen doet daar niks aan af.
Maar die voorbeelden zijn toch net even andersquote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een vrijstelling is wat anders dan 'er niet in staan'. De eerste 21.000 euro is vrijgesteld van heffing. Maar hij hoort wel degelijk in box 3.
Je belastbaar inkomen is niet vrijgesteld in box 3, hij staat er simpelweg niet in, net zoals het aanmerkelijk belang (om maar een paar voorbeelden te geven).
Nee. De eigen woning is fiscaal wel echt iets anders dan 'een woning'. Die staat in box 1; niet omdat hij vrijgesteld is in box 3, maar omdat hij belast wordt in box 1.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
Maar die voorbeelden zijn toch net even anders
In box 3 staan al je woningen in bezit, behalve je eigen woning/hoofdverblijf.
Mijn hypotheekrente is 5.1% voor 20 jaar vast. En mijn spaargeld ondanks mijn jaarlijkse aflossing zit boven de VRH heffing.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:24 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ja dat van die rente klopt wel, al krijg je in plaats daarvan meer rente op je bankspaar (dat is het hele idee ervan).
[..]
Dit komt juist heel erg vaak voor en ik reken daarom juist met 42% tarief en met realistische vaste hypotheekrente.
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat het voor jou ook geldt. Hoe hoog is je hypotheekrente en wat is de looptijd? Dan reken ik het je voor.
Men denkt juist teveel in lange termijn waarbij men zich rijk rekent met inflatie, en schulden die straks zogenaamd aan het eind van de looptijd met 1 jaar salaris af te tikken zouden moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
Aanname is belastingschijf 42% (52%)quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn hypotheekrente is 5.1% voor 20 jaar vast. En mijn spaargeld ondanks mijn jaarlijkse aflossing zit boven de VRH heffing.
Klopt ookquote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:08 schreef Basp1 het volgende:
Bigbank, dat klinkt bijna als bigfrank.
Nee ik vertrouw mijn geld sowieso niet toe aan buitenlandse banken in vreemde landen. Het drama met icesave zijn we na 4 jaar alweer vergeten.
quote:Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Daarnaast los ik af omdat ik na 15 jaar lage lasten wil, en liever de overheid sponsor dan de banken die ons toch wel keer op keer naaien... (doet de overheid ook, maar zo bespaart de overheid weer iets, en als we dat met z'n allen doen, hoeft er weer minder bezuinigd te worden, waardoor ik er uiteindelijk iets minder op achteruit ga dan verwacht)
Ik denk juist in lange termijn, ik heb een 30-jaren plan om mijn hypotheek af te lossen. Ik zie niet in waarom ik nu dingen zou moeten laten om in 15 jaar af te lossen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Wat ik niet begrijp is het volgende, als ik in 30 jaar aflos betaal ik mijn huis ruim 3 keer als ik alles meereken incl HRA. als ik dit in 15 jaar doe, waar ik dus druk mee bezig ben, betaal ik nog niet eens 2 keer het bedrag wat mijn huis koste...
Daarnaast los ik af omdat ik na 15 jaar lage lasten wil, en liever de overheid sponsor dan de banken die ons toch wel keer op keer naaien... (doet de overheid ook, maar zo bespaart de overheid weer iets, en als we dat met z'n allen doen, hoeft er weer minder bezuinigd te worden, waardoor ik er uiteindelijk iets minder op achteruit ga dan verwacht)
Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
Het ene sluit het andere niet noodzakelijk uit.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:37 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ik denk juist in lange termijn, ik heb een 30-jaren plan om mijn hypotheek af te lossen. Ik zie niet in waarom ik nu dingen zou moeten laten om in 15 jaar af te lossen.
Wat ik blijf denken: misschien val ik over 15 jaar wel om....en dan heb ik al die tijd zuinig geleefd. Mijn vader draaide elk dubbeltje om, had een mooi pensioen opgebouwd, hypotheek op zijn 62e afbetaald, mooie spaarrekening en is op zijn 63e overleden....net met pensioen. Dan zou het echte genieten beginnen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:37 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ik denk juist in lange termijn, ik heb een 30-jaren plan om mijn hypotheek af te lossen. Ik zie niet in waarom ik nu dingen zou moeten laten om in 15 jaar af te lossen.
gwn jezelf volle bak in de schulden steken tog. Dan heb je lkkr boven je stand geleefd en niemand die je erop aan zal spreken want jij bent doodquote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:03 schreef exode het volgende:
[..]
Wat ik blijf denken: misschien val ik over 15 jaar wel om....en dan heb ik al die tijd zuinig geleefd. Mijn vader draaide elk dubbeltje om, had een mooi pensioen opgebouwd, hypotheek op zijn 62e afbetaald, mooie spaarrekening en is op zijn 63e overleden....net met pensioen. Dan zou het echte genieten beginnen.
En zo ken ik helaas meer verhalen....
Ik probeer een tussenweg te vinden tussen verstandig te leven en te genieten.
Zo, jij gaat even lekker volledig de andere kant op...als ik omval komt mijn vriendin niets tekort....En volle bak in de schulden steken? Apart dat je die vertaling maakt uit mijn post...of betekent verstandig in jouw woordenboek: zoveel mogelijk schulden maken?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
gwn jezelf volle bak in de schulden steken tog. Dan heb je lkkr boven je stand geleefd en niemand die je erop aan zal spreken want jij bent dood
#YOLO
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:12 schreef exode het volgende:
[..]
Zo, jij gaat even lekker volledig de andere kant op...als ik omval komt mijn vriendin niets tekort....En volle bak in de schulden steken? Apart dat je die vertaling maakt uit mijn post...of betekent verstandig in jouw woordenboek: zoveel mogelijk schulden maken?
Is alles bij jou zo zwart en wit?
Bang is een groot woord, ik zie veel mensen die nu zuinig leven in de trant van 'Later geniet ik wel'. Ik probeer het beide te doen. Zowel sparen als genieten. Het is waar je prioriteiten liggen, wij zouden meer kunnen sparen, maar doen het bewust niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]was geen serieuze post
Maar als je zo bang bent om vroegtijdig te sterven, kan je jezelf beter goed in de schulden werken (boven je stand leven) dan lekker sparen en schulden afbetalen (zuinig leven)
Je hebt genieten en genieten natuurlijk. Sommige mensen genieten van verstandig levenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:03 schreef exode het volgende:
[..]
Wat ik blijf denken: misschien val ik over 15 jaar wel om....en dan heb ik al die tijd zuinig geleefd. Mijn vader draaide elk dubbeltje om, had een mooi pensioen opgebouwd, hypotheek op zijn 62e afbetaald, mooie spaarrekening en is op zijn 63e overleden....net met pensioen. Dan zou het echte genieten beginnen.
En zo ken ik helaas meer verhalen....
Ik probeer een tussenweg te vinden tussen verstandig te leven en te genieten.
Klopt, als je in 15 jaar je hypotheek aflost dan heb je automatisch 15 jaar later ook je hypotheek afgelostquote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:56 schreef Fogel het volgende:
[..]
Het ene sluit het andere niet noodzakelijk uit.
Fogel bedoelt dat het niet perse hoeft te zijn dat je jezelf niks meer kunt gunnen icm in 15 jaar aflossen. Je kunt ook hypotheek aflossen en gewoon een leuk leven hebben. Het is niet perse zo dat je op een houtje hoeft te bijtenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:32 schreef 44pje het volgende:
[..]
Klopt, als je in 15 jaar je hypotheek aflost dan heb je automatisch 15 jaar later ook je hypotheek afgelost
Je kan ook genieten zonder geld uit te geven. 't is maar net wat je leuk vindt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:18 schreef exode het volgende:
[..]
Ik probeer het beide te doen. Zowel sparen als genieten. Het is waar je prioriteiten liggen, wij zouden meer kunnen sparen, maar doen het bewust niet.
Zo makkelijk kan genieten zijn! Daar is echt geen ruim budget voor nodig. Vergeet kamperen in de bergen niet. Dé ultieme vakantie-ervaringquote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:16 schreef koentje123 het volgende:
Persoonlijk, geniet ik van sociaal contact (kost: drank/hapjes als ze bij mij thuis langskomen), lopen (gratis), lezen (bib abonnement, gratis), reizen (hitchiking en couchsurfen brengt je al ver)
Mijn eigen ervaring dat het went om minder geld uit geven, past hier wel goed bij.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:07 schreef Hallmark het volgende:
Dat is een zodanig goed gedocumenteerd verschijnsel dat er een Wikipedia artikel over is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_treadmill
Na jaren als een debiel geld uitgeven, vind ik het nu wel aardig om te kijken of het minder kan. Of "genieten van het leven" ook kan zonder directe relatie met geld.
Het is een uiting van mijn verbazing over zoveel koopwoede.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:13 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Dat is de tip voor de camping?Of een kwalificatie van mijn gestolde koopwoede?
Of allebei?
Dat inderdaadquote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Fogel bedoelt dat het niet perse hoeft te zijn dat je jezelf niks meer kunt gunnen icm in 15 jaar aflossen. Je kunt ook hypotheek aflossen en gewoon een leuk leven hebben. Het is niet perse zo dat je op een houtje hoeft te bijten
Exact, het is persoonlijk. Wat voor jou een zegen is, kan voor een ander een verschrikking zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:16 schreef koentje123 het volgende:
Je kan ook genieten zonder geld uit te geven. 't is maar net wat je leuk vindt.
Persoonlijk, geniet ik van sociaal contact (kost: drank/hapjes als ze bij mij thuis langskomen), lopen (gratis), lezen (bib abonnement, gratis), reizen (hitchiking en couchsurfen brengt je al ver)
Dat dus.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 23:04 schreef Fogel het volgende:
(en als je wel op een houtje moet bijten doe je wat mij betreft wat verkeerd, als je er op wil bijten, naja, niet mijn probleem)
Begreep ik wel hoorquote:Op dinsdag 18 juni 2013 23:04 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dat inderdaad
(en als je wel op een houtje moet bijten doe je wat mij betreft wat verkeerd, als je er op wil bijten, naja, niet mijn probleem)
Vanaf begin dit jaar kun je niet meer zomaar het eindkapitaal van je bankspaarhypotheek ophogen. Je mag extra storten, maar dat leidt dan tot óf een kortere looptijd (houd in dat geval in de gaten dat een minimale looptijd nodig is om volledig gebruik te kunnen maken van de belastingvrije drempels), óf tot een lagere standaard maandelijkse inleg (houd in dat geval in de gaten dat je binnen de noodzakelijke bandbreedte blijft).quote:Op woensdag 19 juni 2013 07:50 schreef sheonlydreams86 het volgende:
of sneller sparen op het bankspaar deel
Nee, een paar honderdduizend euro zou wel wat te gek zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2013 08:43 schreef Arcee het volgende:
Ik snap eigenlijk nog steeds niet goed waarom mensen een paar honderdduizend euro willen betalen om van een paar honderd euro maandlasten af te zijn.
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen hun hele leven een schuld van een hypotheek willen houden, andere schulden betaal je toch ook af.quote:Op woensdag 19 juni 2013 08:43 schreef Arcee het volgende:
Ik snap eigenlijk nog steeds niet goed waarom mensen een paar honderdduizend euro willen betalen om van een paar honderd euro maandlasten af te zijn.
Omdat je die paar - wat jij noemt honderdduizend - euro sowieso een keer moet gaan betalen. Tenzij je na dertig jaar nog tegen de volledige aflossingsvrije lening wilt gaan zitten aankijken. Terwijl je dan geen HRA meer hebt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 08:43 schreef Arcee het volgende:
Omdat je anders een schuld hebt voor de rest van je leven, inclusief je nabestaandenquote:Op woensdag 19 juni 2013 08:43 schreef Arcee het volgende:
Hierom dus ook, des te eerder je huis hebt afbetaald des te eerder je rustig aan kunt doen met werken, met pensioen kunt gaan, veel vakantie kunt pakken, etc.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:16 schreef borisz het volgende:
Ik heb kennissen die hebben geen kinderen, groot huis, normaal geleefd. Huis afbetaald en zitten daardoor met lage maandlasten. Daarbij verhuren ze de zolder en een andere kamer(hebben een eigen ingang). Met dat geld wat ze van de huur binnen krijgen en pensioen(of welke andere regeling ook) heeft hun doen besluiten om met hun 50ste te stoppen met werken.
Hun inkomen is nu modaal en zeer lage lasten en geen gekke dingen doen zijn ze zes maanden per jaar op vakantie en doen ze waar ze zin in hebben. Ideaal hoor dat leven.
Ik kreeg gisteren mijn PME pensioen overzicht, 5,1% gekort, maar er stond nog wel steeds 65 jaar qua pensioenleeftijd op de papieren.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:24 schreef zwarteweduwe het volgende:
En omdat de pensioenleeftijd een soort luchtspiegeling aan het worden is: steeds als je denkt dat je er bijna bent, moet je nog nét even langer door.
Tenzij je financieel onafhankelijk bent dan dus.
Ik bedoelde inderdaad een kortere looptijd.quote:Op woensdag 19 juni 2013 07:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Vanaf begin dit jaar kun je niet meer zomaar het eindkapitaal van je bankspaarhypotheek ophogen. Je mag extra storten, maar dat leidt dan tot óf een kortere looptijd (houd in dat geval in de gaten dat een minimale looptijd nodig is om volledig gebruik te kunnen maken van de belastingvrije drempels), óf tot een lagere standaard maandelijkse inleg (houd in dat geval in de gaten dat je binnen de noodzakelijke bandbreedte blijft).
Ik geniet van makkelijke en goedkope dingen en gooi er af en toe net iets teveel geld tegenaan. (Nou ja teveel, ik kan het betalen)quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:16 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Je kan ook genieten zonder geld uit te geven. 't is maar net wat je leuk vindt.
Vorige week hoorde ik al 71.5 jaar als pensioenleeftijd voor de huidige generatie startersquote:Op woensdag 19 juni 2013 10:24 schreef zwarteweduwe het volgende:
En omdat de pensioenleeftijd een soort luchtspiegeling aan het worden is: steeds als je denkt dat je er bijna bent, moet je nog nét even langer door.
Tenzij je financieel onafhankelijk bent dan dus.
Je moet ook gewoon genieten van het leven, je leeft ook nu en niet pas nadat een hypotheek is afgelost. En als je ook nog een andere schuld hebt, zoals je studieschuld, is het logisch dat je een keuze daarin moet maken qua aflossen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:10 schreef exode het volgende:
[..]
Ik geniet van makkelijke en goedkope dingen en gooi er af en toe net iets teveel geld tegenaan. (Nou ja teveel, ik kan het betalen)
Hitchiking en crowdsurfen moet ik niet aan denken. Kamperen vind ik wel weer geweldig. Grootste 'probleem' is dat ik graag reis en dan met name naar Amerika. Dat geef ik niet graag op....zeker niet om in mijn hypotheek te stoppen.
MAAR ik ga me zeker eens verdiepen in het aflossen van de hypotheek schuld. Maar bij ons ligt de prio nu bij de DUO schuld en de spaarrekening nog verder opkrikken.
Is het niet logischer om de prioriteit te leggen bij de schuld waar je de meeste rente over betaalt?quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:10 schreef exode het volgende:
MAAR ik ga me zeker eens verdiepen in het aflossen van de hypotheek schuld. Maar bij ons ligt de prio nu bij de DUO schuld en de spaarrekening nog verder opkrikken.
DUO kan je inderdaad het langst laten liggenquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:35 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Is het niet logischer om de prioriteit te leggen bij de schuld waar je de meeste rente over betaalt?
dat kan best de DUO zijn. Ik betaal nu 2,39% rente. Als je een beetje een lage hypotheekrente hebt kan het best wel eens voordeliger zijn om de studieschuld af te lossenquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:35 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Is het niet logischer om de prioriteit te leggen bij de schuld waar je de meeste rente over betaalt?
Dat kan best ja. De vraag diende er ook enigszins toe om daarachter te komenquote:Op woensdag 19 juni 2013 14:06 schreef Blik het volgende:
[..]
dat kan best de DUO zijn. Ik betaal nu 2,39% rente. Als je een beetje een lage hypotheekrente hebt kan het best wel eens voordeliger zijn om de studieschuld af te lossen
Je moet geld geven aan de zaken waaraan je waarde hecht, en aan al de rest zo weinig mogelijk, omdat de invloed op je geluk bij de eerste categorie groter is.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Je moet ook gewoon genieten van het leven, je leeft ook nu en niet pas nadat een hypotheek is afgelost. En als je ook nog een andere schuld hebt, zoals je studieschuld, is het logisch dat je een keuze daarin moet maken qua aflossen.
Aan de Drôme in de Provence. Boerenkamping aan de voet van de Dauphiné Alpen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:02 schreef zwarteweduwe het volgende:
iemand nog een supertip voor een goedkope camping, bij voorkeur in Frankrijk?
De rente is nu belachelijk laag bij DUO, maar wij willen die schuld nog wat lager hebben, zeker omdat die rente maar voor een aantal jaar is vastgezet. We hebben de afgelopen jaren veel afgelost, toen was de rente 4,7%. Soms kies je voor je gevoel ipv verstand (hoogste rente).quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:06 schreef Blik het volgende:
[..]
dat kan best de DUO zijn. Ik betaal nu 2,39% rente. Als je een beetje een lage hypotheekrente hebt kan het best wel eens voordeliger zijn om de studieschuld af te lossen
Huh, daar staat toch een woning tegenover? Tenzij je bang bent om na 30 jaar nog een onderwaarde te hebben, maar dat lijkt me verre van realistisch.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:02 schreef Blik het volgende:
Omdat je anders een schuld hebt voor de rest van je leven, inclusief je nabestaanden
Ja, maar van een huis kan je niks kopenquote:Op woensdag 19 juni 2013 17:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh, daar staat toch een woning tegenover?
Exact. Dus liever 250K schuld en een huis die die schuld dekt, EN 250K op de bank, dan die 250K aflossen, een schuldenvrij huis hebben en niks op de bank.quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:51 schreef hugecooll het volgende:
Ja, maar van een huis kan je niks kopen
Maar wie garandeert mij dat die 250K daar na 30 jaar nog steeds staat ? Na alle onrust in de bankenwereld van de laatste 5 jaar is dat voor mij helemaal niet vanzelfsprekend dat dat altijd goed zal blijven gaan (Icesave, DSB, Cyprus etc) ....quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact. Dus liever 250K schuld en een huis die die schuld dekt, EN 250K op de bank, dan die 250K aflossen, een schuldenvrij huis hebben en niks op de bank.
Je bent toch tot 100K per rekening gegarandeerd? Je moet natuurlijk niet zo dom zijn om alles op 1 rekening te zetten, dan kun je beter aflossen. Pak gewoon 10 rekeningen bij verschillende banken.quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:21 schreef fripper het volgende:
Maar wie garandeert mij dat die 250K daar na 30 jaar nog steeds staat ? Na alle onrust in de bankenwereld van de laatste 5 jaar is dat voor mij helemaal niet vanzelfsprekend dat dat altijd goed zal blijven gaan (Icesave, DSB, Cyprus etc) ....
Per saldo maakt dat geen reet uit, maar ik voel me wel beter met een flinke buffer, dan met een minimale buffer. Maar goed, ieder zijn meug.quote:Met een kleine schuld en een klein banksaldo voel ik me een stuk beter dan met een grote schuld en een groot banksaldo ...
Bijkomend punt is, dat je met geen mogelijkheid de hypotheekrentestand over 15 jaar kunt voorspellen. Is ie dan 10%, zeg je "ben ik blij aan aflossing te hebben gedaan". Is ie dan 0% (en waarom niet), denk je "waar maak ik me druk over. Schuld kost me niets"quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:21 schreef fripper het volgende:
Maar wie garandeert mij dat die 250K daar na 30 jaar nog steeds staat ? Na alle onrust in de bankenwereld van de laatste 5 jaar is dat voor mij helemaal niet vanzelfsprekend dat dat altijd goed zal blijven gaan (Icesave, DSB, Cyprus etc) ....
Met een kleine schuld en een klein banksaldo voel ik me een stuk beter dan met een grote schuld en een groot banksaldo ...
quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:51 schreef blomke het volgende:
Bijkomend punt is, dat je met geen mogelijkheid de hypotheekrentestand over 15 jaar kunt voorspellen. Is ie dan 10%, zeg je "ben ik blij aan aflossing te hebben gedaan". Is ie dan 0% (en waarom niet), denk je "waar maak ik me druk over. Schuld kost me niets"
En daar betaal je vervolgens iedere maand netjes rente over zonder dat je nog recht op HRA.quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact. Dus liever 250K schuld en een huis die die schuld dekt, EN 250K op de bank, dan die 250K aflossen, een schuldenvrij huis hebben en niks op de bank.
En over je spaartegoed vang je ook iedere maand rente...quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:40 schreef Blik het volgende:
En daar betaal je vervolgens iedere maand netjes rente over zonder dat je nog recht op HRA.
Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.quote:Nee, dan los ik liever af en zo langzaam financiele vrijheid te verkrijgen
De rente op mijn hypotheek is stukken hoger dan de spaarrente. Ik verdien meer op aflossen dan sparenquote:Op woensdag 19 juni 2013 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En over je spaartegoed vang je ook iedere maand rente...
[..]
Voor mij is het vaak andersom. Dus nogmaals(!): ' Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'quote:Op woensdag 19 juni 2013 20:11 schreef Blik het volgende:
De rente op mijn hypotheek is stukken hoger dan de spaarrente. Ik verdien meer op aflossen dan sparen
Dat bedoel ik dus met "het is geheel van persoon tot persoon verschillend" en mede "omdat je niet weeet wat de rente over 15 jaar is" -> is er geen algemeen advies te geven.quote:Op woensdag 19 juni 2013 20:11 schreef Blik het volgende:
De rente op mijn hypotheek is stukken hoger dan de spaarrente. Ik verdien meer op aflossen dan sparen
Je kunt ook een gezonde spaarbuffer aanhouden én aflossen tegelijkertijd. Ik heb meer dan genoeg spaargeld, het surplus aan spaargeld los ik mee af.quote:Op woensdag 19 juni 2013 20:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Voor mij is het vaak andersom. Dus nogmaals(!): ' Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'
(Overigens, zelfs al zou ik wat duurder uit zijn (wat tot nu toe niet het geval is, en aflossen kan altijd nog), dan is een buffer me meer waard dan een aangepraat 'goed gevoel' wat slechts op iets 'tussen je oren' gebaseerd is. Maar dat geheel terzijde.)
Juist.quote:Op woensdag 19 juni 2013 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met "het is geheel van persoon tot persoon verschillend" en mede "omdat je niet weeet wat de rente over 15 jaar is" -> is er geen algemeen advies te geven.
Dat klopt natuurlijk, iedere situatie is andersquote:Op woensdag 19 juni 2013 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met "het is geheel van persoon tot persoon verschillend" en mede "omdat je niet weeet wat de rente over 15 jaar is" -> is er geen algemeen advies te geven.
Stel je hebt een schuld van 200K, en daar staat een woning van 400K tegenover. (Niet ondenkbaar over 30 jaar...)quote:Op woensdag 19 juni 2013 20:57 schreef Blik het volgende:
En waarom aflossen is gebaseerd op iets wat tussen mijn oren zou zitten ontgaat me compleet. Een schuld aflossen is iets geks en tegennatuurlijks?
Omdat ik rente betaal over die 200k, en over 30 jaar krijg je sowieso geen HRA meer. Dus wordt het heel erg lastig, zo niet onmogelijk, om de spaarrente te laten compenseren voor de hypotheekrente. En als ik dat zou aflossen heb ik dus 400k overwaarde. En ik laat de 1.2% vermogensrendementsheffing dan nog buiten beschouwing.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Stel je hebt een schuld van 200K, en daar staat een woning van 400K tegenover. (Niet ondenkbaar over 30 jaar...)
Waarom zou je dan aflossen? Je hebt al 200K overwaarde, waarom dan nog 200K van je banksaldo eraan spenderen????
Dan kun je toch altijd nog je hypotheek in 1 keer aflossen? Wie weet stond je hypotheekrente vast tegen 30 jaar, en werd de spaarrente vele procenten hoger. Of er komt een flinke inflatie, waardoor je huidige hypotheek ineens van de huidige (voorbeeld) 4 jaarsalarissen, nog maar een half jaar salaris is.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:07 schreef Blik het volgende:
Omdat ik rente betaal over die 200k, en over 30 jaar krijg je sowieso geen HRA meer.
Je stelt voor om het topic te sluiten?quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:14 schreef blomke het volgende:
Dit soort discussies is al oeverloos gevoerd. Laten we dat heen - en - weer gezever over wel-niet aflossen en "de situatie over 30 jaar" niet opnieuw oprakelen.
Misschien moet je even teruglezen, maar ik beantwoord gewoon een vraag van jou.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Evengoed weet ik niet wie je nu probeert te overtuigen? Jezelf? Zoals gezegd: 'Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'
quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:20 schreef Pap89 het volgende:
Hypotheekvrij, gaat dus niet over het niet aflossen van de hypotheek
quote:Op woensdag 19 juni 2013 20:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Je kunt ook een gezonde spaarbuffer aanhouden én aflossen tegelijkertijd. Ik heb meer dan genoeg spaargeld, het surplus aan spaargeld los ik mee af.
En waarom aflossen is gebaseerd op iets wat tussen mijn oren zou zitten ontgaat me compleet. Een schuld aflossen is iets geks en tegennatuurlijks?
Je beantwoord de vraag slechts vanuit jouw referentiekader, dus nogmaals (4e keer?): 'Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:22 schreef Blik het volgende:
Misschien moet je even teruglezen, maar ik beantwoord gewoon een vraag van jou.
Wat als...wie weet..blabla.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan kun je toch altijd nog je hypotheek in 1 keer aflossen? Wie weet stond je hypotheekrente vast tegen 30 jaar, en werd de spaarrente vele procenten hoger. Of er komt een flinke inflatie, waardoor je huidige hypotheek ineens van de huidige (voorbeeld) 4 jaarsalarissen, nog maar een half jaar salaris is.
Ook in dat geval heb ik het geld in de tussentijd liever tot mijn beschikking om het mee te kunnen laten groeien met de inflatie, i.p.v. de waarde ervan vast te leggen in bakstenen.
Evengoed weet ik niet wie je nu probeert te overtuigen? Jezelf? Zoals gezegd: 'Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'
Zo simpel is het inderdaad. Ik los zo min mogelijk af, en spaar zelf het deel wat afgelost zou moeten worden wel. (Iets met discipline enzo...)quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat als...wie weet..blabla.
Het is heel simpel: dan los jij toch lekker niet af.
Ja, dat is idd zo.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:35 schreef blomke het volgende:
Het zal nu niet zo 1-2-3 aan de orde zijn, maar bedenk ook dat als je halverwege de rit zeg 50% van je hypotheek af wilt lossen met box 3 spaargeld, je wel eens een flinke hap boeterente moet betalen. Dat voorkom je door al eerder in een aantal sub_stappen, af te lossen.
Yup. en als je 100% af wil lossen is de boete nog hoger...quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:35 schreef blomke het volgende:
Het zal nu niet zo 1-2-3 aan de orde zijn, maar bedenk ook dat als je halverwege de rit zeg 50% van je hypotheek af wilt lossen met box 3 spaargeld, je wel eens een flinke hap boeterente moet betalen. Dat voorkom je door al eerder in een aantal sub_stappen, af te lossen.
Gekukkig heb jij daar je spaargeld voor staan.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
en als voordeel dat ik over 25 jaar niet mijn woning hoef in te leveren in ruil voor AOW en zorg.
Dat ligt maar net aan je hypotheekvoorwaarden en de huidige hypotheekrentestand....quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:38 schreef capricia het volgende:
Ja, dat is idd zo.
Mensen die roepen dat ze alles kunnen aflossen als ze willen, zien vaak die boeterente over het hoofd.
Je kunt niet zomaar op een willekeurig gekozen moment boetevrij de helft of zo aflossen.
Als jij je vraag aan mij specifiek stelt dan beantwoord ik die vraag vanuit mijn referentiekader. Je vroeg nergens of ik de voors en tegens op een rijtje kon zettenquote:Op woensdag 19 juni 2013 21:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je beantwoord de vraag slechts vanuit jouw referentiekader, dus nogmaals (4e keer?): 'Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'
Maakt het toch minder flexibel. En dan ben je met al je spaargeld na vijf jaar nog maar op de helft...quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. en als je 100% af wil lossen is de boete nog hoger...![]()
Kom op hee, even realistisch nadenken aub. Dan doe je dat in 5 jaar a 10%
Gekukkig kan ik die van de bank halen. Mijn huis laten verdwijnen komt minder makkelijk gekukkig uit.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:39 schreef obolos het volgende:
Gekukkig heb jij daar je spaargeld voor staan.
Dan moet je vooral gaan huren.quote:Op woensdag 19 juni 2013 08:43 schreef Arcee het volgende:
Precies.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat ligt maar net aan je hypotheekvoorwaarden en de huidige hypotheekrentestand....
Idd zegquote:Op woensdag 19 juni 2013 21:39 schreef obolos het volgende:
[..]
Gekukkig heb jij daar je spaargeld voor staan.
Mijn advies aan jou: Aflossen. tot je erbij neervalt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:41 schreef capricia het volgende:
Precies.
Overgeleverd aan de willekeur van de rentestanden...
Dat wil ik dus zo min mogelijk.
Dus dan ga je opeens alles opnemen en onder je matras stoppen? dat is wel fijn voor je inflatiecorrectie en je risicospreidingquote:Op woensdag 19 juni 2013 21:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gekukkig kan ik die van de bank halen. Mijn huis laten verdwijnen komt minder makkelijk gekukkig uit.
Wat ben je weer aardig.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn advies aan jou: Aflossen. tot je erbij neervalt.
Grapjas.De eerste die aan de beurt zijn, zijn de mensen met overwaarde. Die kunnen die overwaarde namelijk niet meer opnemen/ergens aan uitgeven.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:42 schreef Blik het volgende:
Idd zeg
Als ze al dergelijke eisen zouden gaan stellen als je een overwaarde hebt, dan zijn de mensen met spaargeld als eerste aan de beurt
Dank voor je advies.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn advies aan jou: Aflossen. tot je erbij neervalt.
wat betreft spaargeld, telt die 50k grens niet eens. Dus of je dan zo blij moet zijn?quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grapjas.De eerste die aan de beurt zijn, zijn de mensen met overwaarde. Die kunnen die overwaarde namelijk niet meer opnemen/ergens aan uitgeven.
Je weet overigens dat _nu al_ als je bijstand aanvraagt, en je overwaarde hoger is dan 50K, je geen bijstand meer krijgt maar een lening? Toch?
Er wordt dan gewoon een hypotheekrecht op je woning gevestigd, jij krijgt je bijstand, en daarna als je weer een baan hebt kun je alles terugbetalen.
Succes met je aflossen, en de zorg en de AOW in de toekomst.
Wat denk jij dat makkelijker is? Je overwaarde laten verdwijnen (en dus voorkomen dat de staat tegen wil en dank je huis opeet) of je spaartegoed? Nou?quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:49 schreef capricia het volgende:
wat betreft spaargeld, telt die 50k grens niet eens. Dus of je dan zo blij moet zijn?
Ja hoor. Je trekt gewoon je ton spaargeld van de bank en je krijgt gewoon je bijstandsuitkering! Easy peasy!quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat denk jij dat makkelijker is? Je overwaarde laten verdwijnen (en dus voorkomen dat de staat tegen wil en dank je huis opeet) of je spaartegoed? Nou?
Ik hou niet zo van oplichting. Maar jij wel kennelijk?quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat denk jij dat makkelijker is? Je overwaarde laten verdwijnen (en dus voorkomen dat de staat tegen wil en dank je huis opeet) of je spaartegoed? Nou?
Ik heb persoonlijk graag dat de rente naar 20% gaatquote:Op woensdag 19 juni 2013 21:48 schreef capricia het volgende:
Al gaat de rente straks naar 8%, hier geen probleem.
Volgens mij 10%, maar dat zou ik na moeten zoeken. (Heeft geen zin @themoment, niet aflossen is momenteel voordeliger)quote:Vraag aan jou: hoeveel mag jij boetevrij aflossen per jaar, gedurende de looptijd? Was hier eerst 10%, maar dat hebben we op 20% laten zetten. Was geen probleem gelukkig.
Die kijken hooguit 12 maanden terug toch?quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:53 schreef Lienekien het volgende:
Ja hoor. Je trekt gewoon je ton spaargeld van de bank en je krijgt gewoon je bijstandsuitkering! Easy peasy!
Absoluut.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:54 schreef capricia het volgende:
Ik hou niet zo van oplichting. Maar jij wel kennelijk?
Stel je voor dat je voor het gebruik van aan jou verleende zorg zelf zou moeten betalen. Daar heb je toch 'de maatschappij' voor.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Succes met je aflossen, en de zorg en de AOW in de toekomst.
Ja, reken er maar op dat ze gek zijn bij de sociale dienst en geen inzage hebben in de gegevens van de belastingdienst.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die kijken hooguit 12 maanden terug toch?
Dus van die 250K even zelf 12 maanden a 800,- voorschieten (dat is 10K....) en klaar is Klara. Ik zie het probleem niet.
Al hebben ze dat, so what? Staat er ergens in de wet dat het verboden is om 250K in een jaar uit te geven? Dan graag het betreffende wetsartikel...quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:57 schreef Lienekien het volgende:
Ja, reken er maar op dat ze gek zijn bij de sociale dienst en geen inzage hebben in de gegevens van de belastingdienst.
Beetje kort door de bocht, maar dat zijn we van je gewend!quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Al hebben ze dat, so what? Staat er ergens in de wet dat het verboden is om 250K in een jaar uit te geven? Dan graag het betreffende wetsartikel...
Puntje bij paaltje: Als je heel je leven jezelf de tering werkt, mag je alles zelf betalen. Doe je heel je leven niks, behalve op de bank hangen en bier zuipen, dan wordt alles voor je betaald, inclusief je bijstand, je AOW, en je zorg.
Wie heeft het over fraude? Ik kan toch die 250K opnemen, uitgeven aan giften aan mijn kinderen, paar cruises nemen, enz enz. tot ik na 12 maanden niks meer heb? En dan pas een uitkering aanvragen? Dan verschil ik in niets met een ander die niets heeft en toch alles krijgt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:59 schreef Blik het volgende:
Dus de oplossing is fraude plegen?
En als dat niet werkt beroof je gewoon een bank om je hypotheek vervolgens wel af te lossen?
Als je over 20 jaar rond kan komen van een krantenwijk, wat kan je dan nog gebeuren?quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Stel je hebt een schuld van 200K, en daar staat een woning van 400K tegenover. (Niet ondenkbaar over 30 jaar...)
Waarom zou je dan aflossen? Je hebt al 200K overwaarde, waarom dan nog 200K van je banksaldo eraan spenderen????
Prima, dan kun je daar natuurlijk de bonnetjes van overleggen?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wie heeft het over fraude? Ik kan toch die 250K opnemen, uitgeven aan giften aan mijn kinderen, paar cruises nemen, enz enz. tot ik na 12 maanden niks meer heb? En dan pas een uitkering aanvragen? Dan verschil ik in niets met een ander die niets heeft en toch alles krijgt.
Wettelijk gezien volstrekt legaal.
En helaas geen tegenargument. Maar dat ben ik ook van je gewend.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:02 schreef Lienekien het volgende:
Beetje kort door de bocht, maar dat zijn we van je gewend!
Wat voor tegenargument?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En helaas geen tegenargument. Maar dat ben ik ook van je gewend.
Uiteraard, dat mag.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wie heeft het over fraude? Ik kan toch die 250K opnemen, uitgeven aan giften aan mijn kinderen, paar cruises nemen, enz enz. tot ik na 12 maanden niks meer heb? En dan pas een uitkering aanvragen? Dan verschil ik in niets met een ander die niets heeft en toch alles krijgt.
Wettelijk gezien volstrekt legaal.
Als het moet wel, geen probleem, zeg maar wat je er op wilt hebben staan. Maar waarom zou je dat moeten overleggen als je al 12 maanden geen vermogen hebt?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:03 schreef Lienekien het volgende:
Prima, dan kun je daar natuurlijk de bonnetjes van overleggen?
Waarom ga je trouwens niet gewoon leven van die 250.000 euro?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als het moet wel, geen probleem, zeg maar wat je er op wilt hebben staan. Maar waarom zou je dat moeten overleggen als je al 12 maanden geen vermogen hebt?
Jij stelt toch dat ik kort door de bocht ben? Als jij al niet kunt aangeven hoe je daarbij komt...quote:
Nee sorry, je hebt een ijzersterke financiële planning voor de toekomst. Echt geen speld tussen te krijgen. Wij moeten ons allemaal gaan schamen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij stelt toch dat ik kort door de bocht ben? Als jij al niet kunt aangeven hoe je daarbij komt...
quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:08 schreef Lienekien het volgende:
Waarom ga je trouwens niet gewoon leven van die 250.000 euro?
Mijn planning is in orde hoor, maak je geen zorgenquote:Op woensdag 19 juni 2013 22:10 schreef Lienekien het volgende:
Nee sorry, je hebt een ijzersterke financiële planning voor de toekomst. Echt geen speld tussen te krijgen. Wij moeten ons allemaal gaan schamen.
Ehm, je wou het opmaken en een uitkering aanvragen?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Ehmmm.. De bedoeling is JUIST om er van te gaan leven...
Dat gaat dus niet als
a) Die 250K stompzinnig vast zit in een huis en
b) Zodra ik of mijn vrouw wat mankeer de overheid de overwaarde van dat huis gaat confisqueren...
Maar nogmaals (als ik in herhaling val moet je het maar zeggen.........) : 'Als jou dat beter lijkt, gewoon doen.'
Mijn planning is in orde, hoor. Daar heb je nog geen gaten in geschoten.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn planning is in orde hoor, maak je geen zorgen![]()
En je hoeft je niet te schamen. Als tegenprestatie zal ik over 20 jaar niet tegen je zeggen ' I told you so...'
quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:15 schreef Lienekien het volgende:
Ehm, je wou het opmaken en een uitkering aanvragen?
Wellicht val ik in herhaling: ' Mijn advies aan jou: Aflossen. tot je erbij neervalt.'quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:17 schreef Lienekien het volgende:
Mijn planning is in orde, hoor. Daar heb je nog geen gaten in geschoten.
Ja, precies. En dan vind je jouw scenario veel beter dan een afgelost huis hebben.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Hoe kom je daarbij, waar zeg ik dat?
Ik geef alleen aan dat ik niet weet wat de toekomst brengt. Ik zeg wel dat ALS je een bijstandsuitkering nodig hebt er nu al verrekend wordt met je overwaarde, dus je hoeft niet de lagere school afgemaakt te hebben om te kunnen beseffen dat het straks met de zorg en de AOW dezelfde kant opgaat. Kun je mooi je huis opeten. Omdat je zo fanatiek afgelost hebt.![]()
Waar heb ik gezegd dat ik aflos tot ik erbij neerval? Hm?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wellicht val ik in herhaling: ' Mijn advies aan jou: Aflossen. tot je erbij neervalt.'
(Verder nadenken is aan jou kennelijk toch niet besteedt.Sorry...)
Ik ga het hierbij laten. Veel plezier met je afgeloste huis in de toekomst. Ik gun je het allerbeste, en vele tonnen overwaarde, maar voordat je kinderen er aanspraak op kunnen maken is de waarde waarschijnlijk nul door de extra hypothecaire verplichtingen voor je zorg en AOW.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:20 schreef Lienekien het volgende:
Ja, precies. En dan vind je jouw scenario veel beter dan een afgelost huis hebben.
Gefeliciteerd. Ben heel blij voor je. Echt, dat meen ik.
Ja, lijkt me heel goed.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ga het hierbij laten. Veel plezier met je afgeloste huis in de toekomst. Ik gun je het allerbeste, en vele tonnen overwaarde, maar voordat je kinderen er aanspraak op kunnen maken is de waarde waarschijnlijk nul door de extra hypothecaire verplichtingen voor je zorg en AOW.
En het voordeel van gelijk hebben is dat je het niet a la minuut hoeft te krijgen...
Waar stel ik dat jij dat gezegt hebt?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:21 schreef Lienekien het volgende:
Waar heb ik gezegd dat ik aflos tot ik erbij neerval? Hm?
Leg het dan nog een keer uit voor mij die het niet snapt...quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wellicht val ik in herhaling: ' Mijn advies aan jou: Aflossen. tot je erbij neervalt.'
(Verder nadenken is aan jou kennelijk toch niet besteedt.Sorry...)
Je neemt zomaar aan dat ik aflos, lieverd!quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waar stel ik dat jij dat gezegt hebt?![]()
![]()
![]()
![]()
Nee, dat was mijn advies aan jou. Wat jij daarmee doet moet je zelf weten...quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:27 schreef Lienekien het volgende:
Je neemt zomaar aan dat ik aflos, lieverd!
Als je dat niet snapt, na al die posts, gewoon aflossen. Zoveel mogelijk. Alles komt goed. Heus.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:26 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp echt niet wat je er mee wint door niet af te lossen.
Wat aardig.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, dat was mijn advies aan jou. Wat jij daarmee doet moet je zelf weten...
Gelukkig ben je bij vlagen zinvol. Wanneer komen de zinvolle vlagen?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je dat niet snapt, na al die posts, gewoon aflossen. Zoveel mogelijk. Alles komt goed. Heus.
We blijven hopen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:32 schreef Fogel het volgende:
[..]
Gelukkig ben je bij vlagen zinvol. Wanneer komen de zinvolle vlagen?
Ik ben de rotste niet hoor.quote:
Er blijft gelukkig nog genoeg over.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ben de rotste niet hoor.![]()
Maar recht = recht en krom = krom. Je moet me geen statements in mijn mond leggen die ik niet gebruikt heb.
Sorry, maar ik denk dat dat voor jou wat te hoog gegrepen is.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:32 schreef Fogel het volgende:
Gelukkig ben je bij vlagen zinvol. Wanneer komen de zinvolle vlagen?
Je kunt het dus niet uitleggen ?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je dat niet snapt, na al die posts, gewoon aflossen. Zoveel mogelijk. Alles komt goed. Heus.
Dank je voor je implicatie dat je nog niks zinvols hebt gezegd in dit topicquote:Op woensdag 19 juni 2013 22:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry, maar ik denk dat dat voor jou wat te hoog gegrepen is.
Niet op jouw niveau nee. Sorry.quote:
Je weet wat implicatie betekent? Volgens mij sla je volledig de plank mis.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:37 schreef Fogel het volgende:
Dank je voor je implicatie dat je nog niks zinvols hebt gezegd in dit topic
Dus je post in een topic over aflossen alleen voor mensen op jouw niveau?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet op jouw niveau nee. Sorry.
Ehm nee. Maar als je niet in staat bent posts begrijpend te lezen, wat doe je dan hier? Slaap lekker.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:47 schreef capricia het volgende:
Dus je post in een topic over aflossen alleen voor mensen op jouw niveau?
Begijpend?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:50 schreef Lienekien het volgende:
Ach, het begijpend lezen wordt ook nog even van stal gehaald.
quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Anyway...
Godzijdank zijn er toch nog mensen die zoveel mogelijk gaan aflossen, zodat ik later niet indirect voor hun zorgkosten en AOW moet gaan opdraaien (klaplopers zijn er al genoeg, dus graag zoveel mogelijk aflossen, bij voorbaat dank)
De mensen die beter slapen met een afbetaald huis van 250K en 50K op de bank, wens ik welterusten, en de mensen die beter slapen met een openstaande hypotheek van 125K op een huis van 250K, en 175K op de bank, idem dito.
Moeilijker is het niet.
Daar moet nog een r tussen. Dat snap jij natuurlijk best!quote:
Uiteraard. Als je het topic even aandachtig doorleest dan weet je zelf ook wel dat ik het wel snap. Dat is het probleem niet. Die mensen die nog in de ontkennende fase zitten echter....quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:56 schreef Lienekien het volgende:
Daar moet nog een r tussen. Dat snap jij natuurlijk best!
Laat een ander nou eens in zijn waarde.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Uiteraard. Als je het topic even aandachtig doorleest dan weet je zelf ook wel dat ik het wel snap. Dat is het probleem niet. Die mensen die nog in de ontkennende fase zitten echter....
Nou, ik kan je vertellen dat mijn begrijpend lezen op een dusdanig niveau is dat ik onze hypotheekverstrekker bepaalde passages uit de hypotheekakte heb laten voorlezen, waaruit bleek dat wij gelijk hadden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehm nee. Maar als je niet in staat bent posts begrijpend te lezen, wat doe je dan hier? Slaap lekker.
NEE. Zelf sparen is mijn devies. Niet klakkeloos in die bakstenen storten, dat kan altijd nog.(!!!)quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:04 schreef capricia het volgende:
Gewoon je schuld volledig laten staan is je devies. Slaap lekker.
Welke ontkennende fase?quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Uiteraard. Als je het topic even aandachtig doorleest dan weet je zelf ook wel dat ik het wel snap. Dat is het probleem niet. Die mensen die nog in de ontkennende fase zitten echter....
Als je boete wilt betalen, wel ja.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
NEE. Zelf sparen is mijn devies. Niet klakkeloos in die bakstenen storten, dat kan altijd nog.(!!!)
Slaap lekker.
Dat heb ik vroeger ook wel eens gedacht maar het is eigenlijk het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 19 juni 2013 08:43 schreef Arcee het volgende:
Als ik een huis heb ter waarde van 250K, en een hypotheek van 150K, en daarboven een eigen vermogen van 250K, welke schuld heb ik dan volgens jou?quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:07 schreef capricia het volgende:
Welke ontkennende fase?
Dat het lekker is om geen schulden te hebben?
Onzin. Als je 250K op je rekening hebt staan levert dat je ook rente op.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:08 schreef By1 het volgende:
Dat heb ik vroeger ook wel eens gedacht maar het is eigenlijk het tegenovergestelde.
Je hebt voor de rest van je leven ieder jaar, die rentekosten niet meer. Daarnaast heb je die schuld niet meer als hypotheek stopt.
Maar dat heb jij niet, volgens mij.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik een huis heb ter waarde van 250K, en een hypotheek van 150K, en daarboven een eigen vermogen van 250K, welke schuld heb ik dan volgens jou?
Ik werk al sinds 2000 niet meer. Toen werd werken voor mij een misdrijf door de prachtige wetgeving in NL. Geen probleem, je kunt hem krijgen waar je hem hebben wilt. Gewoon omdat ik het kan. En nu?quote:
Leuke getalletjes staan daar, klinkt allemaal mooi. Neem aan dat jullie allebei een leuk bedrag verdienen krijgen van je werkgever. Er zijn gewoon tig redenen om af te lossen maar ook om niet af te lossen. Zelf blij dat ik dat de 1e 10 jaar vooral niet ge.daan heb. Heeft mij veel geld gescheeld toen ik ging scheiden. Nu wel aflossen of sparende, op de BVZ manier, om een gedeelte weg te werken welke nodig was voor die scheiding. Wat ik daarna doe zie ik dan wel. Eerst lekker doorsparen en investeren etc etc.quote:
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo isquote:Op woensdag 19 juni 2013 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Als je 250K op je rekening hebt staan levert dat je ook rente op.
Nee, en ook niet dat het wel zo is.quote:
Als je zegt dat het onzin is en dan met argument komt dat je ergens anders ook rente krijgt dan zeg ik dat ik ook niet heb gezegd dat je ergens anders geen rente krijgtquote:Op woensdag 19 juni 2013 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, en ook niet dat het wel zo is.![]()
Je punt ook alweer?
Dat snap ik wel. Maar je gaat van te voren in je leven niet uit van een scheiding, toch? Je gaat niet trouwen met het idee 'hoe kom ik hier zo voordelig mogelijk van af'.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:41 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Leuke getalletjes staan daar, klinkt allemaal mooi. Neem aan dat jullie allebei een leuk bedrag verdienen krijgen van je werkgever. Er zijn gewoon tig redenen om af te lossen maar ook om niet af te lossen. Zelf blij dat ik dat de 1e 10 jaar vooral niet ge.daan heb. Heeft mij veel geld gescheeld toen ik ging scheiden. Nu wel aflossen of sparende, op de BVZ manier, om een gedeelte weg te werken welke nodig was voor die scheiding. Wat ik daarna doe zie ik dan wel. Eerst lekker doorsparen en investeren etc etc.
Ow... Dus je statement dat je hypotheek je geld kost, (ondanks dat je zelf een X-bedrag hebt uitstaan tegen een bepaalde rente), houdt geen stand? Aangezien je alleen in je eigen richting rekent....quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:52 schreef By1 het volgende:
Als je zegt dat het onzin is en dan met argument komt dat je ergens anders ook rente krijgt dan zeg ik dat ik ook niet heb gezegd dat je ergens anders geen rente krijgt
Nee daar ga je idd niet vanuit nee als het dan zover is wil je er wel zo goedkoop vanaf natuurlijk. Geeft mij wel ideeen in mijn hoofd, moet ik zeggen, over vervolg relaties maar goed daar zijn we nog niet toe aan trouwen. Idd was ik de kostwinner ja al die tijd.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat snap ik wel. Maar je gaat van te voren in je leven niet uit van een scheiding, toch? Je gaat niet trouwen met het idee 'hoe kom ik hier zo voordelig mogelijk van af'.
En als ik jouw verhaal lees ben jij kostwinner geweest, al die tijd.
Klopt dat?
De vraag is: waar krijg je meer rente op je spaargeld - 1,2% dan je netto aan rente over je hyp betaalt?quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:52 schreef By1 het volgende:
[..]
Als je zegt dat het onzin is en dan met argument komt dat je ergens anders ook rente krijgt dan zeg ik dat ik ook niet heb gezegd dat je ergens anders geen rente krijgt
quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef capricia het volgende:
De vraag is: waar krijg je meer rente op je spaargeld - 1,2% dan je netto aan rente over je hyp betaalt?
Antwoord: bijna nergens.
Ik denk dat dit soort vraagstukken altijd lastig zijn als de inbreng qua geld niet (redelijk) gelijk verdeeld is.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nee daar ga je idd niet vanuit nee als het dan zover is wil je er wel zo goedkoop vanaf natuurlijk. Geeft mij wel ideeen in mijn hoofd, moet ik zeggen, over vervolg relaties maar goed daar zijn we nog niet toe aan trouwen. Idd was ik de kostwinner ja al die tijd.
Dat verschil vind ik niet de moeite waard als je inzet flexibiliteit is (dat is toch zo bij jou?).quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Weleens van 20 of 30 jaar rentevaste periode's gehoord? Combineer dat eens met 10 jaars termijndeposito's
Welk verschil? Weet jij de rentestanden? En ja, wat is er niet flexibel aan het elk jaar afsluiten van een 10 jaars termijndeposito? Dan komt er toch op een gegeven moment elk jaar 1 vrij? Die je dan kunt gebruiken om af te lossen, of om opnieuw weg te zetten?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:05 schreef capricia het volgende:
Dat verschil vind ik niet de moeite waard als je inzet flexibiliteit is (dat is toch zo bij jou?).
Doe jij dit?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welk verschil? Weet jij de rentestanden? En ja, wat is er niet flexibel aan het elk jaar afsluiten van een 10 jaars termijndeposito? Dan komt er toch op een gegeven moment elk jaar 1 vrij? Die je dan kunt gebruiken om af te lossen, of om opnieuw weg te zetten?
Is het echt allemaal hogere wiskunde?? Nee toch, hoop ik...
Nee hoor, ik reken niet alleen in mijn eigen richting. Ik geef alleen aan dat je als je aflost ieder jaar het bedrag uitspaart dat je minder aan hypotheekrente hoeft te betalen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ow... Dus je statement dat je hypotheek je geld kost, (ondanks dat je zelf een X-bedrag hebt uitstaan tegen een bepaalde rente), houdt geen stand? Aangezien je alleen in je eigen richting rekent....
Dat werkt wellicht voor jou, maar echt niet voor iedereen hoor.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:11 schreef By1 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik reken niet alleen in mijn eigen richting. Ik geef alleen aan dat je als je aflost ieder jaar het bedrag uitspaart dat je minder aan hypotheekrente hoeft te betalen.
Dat zeg ik alleen. Daarmee zeg ik niet dat je geen rente zou krijgen als je het op een spaarrekening zou zetten ipv af te lossen.
Het is niet voor of tegen (discussie). Ik geef alleen aan dat een voordeel van aflossen is dat je ieder jaar minder hoge hypotheeklasten hebt. Als je dat onzin vindt dan klopt dat niet want het is juist wat ik zeg
Ik geef aan dat het een voordeel is. Niet dat het werkt voor mij of dat iedereen dit moet doen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat werkt wellicht voor jou, maar echt niet voor iedereen hoor.
Het is wel gewoon een feit dat dat wel werkt voor iedereen want het is namelijk gewoon zo. Dat je eventueel een betere constructie hebt, zoals jij, maakt dat nog geen waarheid.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat werkt wellicht voor jou, maar echt niet voor iedereen hoor.
Leuk dat je dat aangeeft, maar als mijn hypotheekrente nou 3% is (variabel), waarover ik netto dus 52% korting krijg en dus eigenlijk 1,44% rente betaal. En op een termijndepositito 3 a 4% krijg. Waar is jouw voordeel dan?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:19 schreef By1 het volgende:
Ik geef aan dat het een voordeel is. Niet dat het werkt voor mij of dat iedereen dit moet doen.
Nogmaals, ik probeer niemand te overtuigen, het is geen discussie (voor of tegen), ik geef alleen aan dat het een voordeel is als je aflost dat je dan ieder jaar die hypotheekrente niet hoeft te betalen
Nee, het is an sich niet raar.quote:
Nee.Dat werkt niet voor IEDEREEN. Kan niet, bestaat niet, gaat niet gebeuren. Sim-pel.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:19 schreef Tikbalang het volgende:
Het is wel gewoon een feit dat dat wel werkt voor iedereen want het is namelijk gewoon zo. Dat je eventueel een betere constructie hebt, zoals jij, maakt dat nog geen waarheid.
Om jouw voordeel te hebben, moet je wel flink wat spaargeld hebben, al vanaf het aangaan van de hypotheek. Dat heeft niet iedereen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Leuk dat je dat aangeeft, maar als mijn hypotheekrente nou 3% is (variabel), waarover ik netto dus 52% korting krijg en dus eigenlijk 1,44% rente betaal. En op een termijndepositito 3 a 4% krijg. Waar is jouw voordeel dan?
Onzin, je kunt in plaats van 1000,- op je hypotheek aflossen, ook gewoon 1000,- vastleggen in een termijndeposito hoor.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:28 schreef Lienekien het volgende:
Om jouw voordeel te hebben, moet je wel flink wat spaargeld hebben, al vanaf het aangaan van de hypotheek. Dat heeft niet iedereen.
Helaas krijg jij die hyp.rente niet. Ook niet variabel.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Leuk dat je dat aangeeft, maar als mijn hypotheekrente nou 3% is (variabel), waarover ik netto dus 52% korting krijg en dus eigenlijk 1,44% rente betaal. En op een termijndepositito 3 a 4% krijg. Waar is jouw voordeel dan?
Dat is wat anders.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, het kan. Daar heb je gelijk in.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin, je kunt in plaats van 1000,- op je hypotheek aflossen, ook gewoon 1000,- vastleggen in een termijndeposito hoor.
Maar dan ben je niet meer zo flexibel.. En dat was toch een van de gróte voordelen van niet aflossen..? Dat je direct over je geld kon beschikken....quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, het kan. Daar heb je gelijk in.
Hoezo ga jij nou beweren dat er hypotheken zijn waar als je iets aflost dat je dan meer rente gaat betalen ofzo. Voor iedereen geldt je lost af je betaald minder rente. Dat is toch iets heel anders dan of dat de goedkoopste optie is de ja dan wel nee.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee.Dat werkt niet voor IEDEREEN. Kan niet, bestaat niet, gaat niet gebeuren. Sim-pel.
Pffff.. Het was maar een voorbeeld om even aan te geven dat het zo simpel niet werkt.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:32 schreef capricia het volgende:
Helaas krijg jij die hyp.rente niet. Ook niet variabel.
En het is maar de vraag of jij 52% belasting betaalt.
Daarnaast vergeet je de vermogensheffing. Of heb je niet zoveel vermogen?
quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:36 schreef capricia het volgende:
Maar dan ben je niet meer zo flexibel.. En dat was toch een van de gróte voordelen van niet aflossen..? Dat je direct over je geld kon beschikken....
Huh?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:39 schreef Tikbalang het volgende:
Hoezo ga jij nou beweren dat er hypotheken zijn waar als je iets aflost dat je dan meer rente gaat betalen ofzo. Voor iedereen geldt je lost af je betaald minder rente. Dat is toch iets heel anders dan of dat de goedkoopste optie is de ja dan wel nee.
Dat snap ik helemaal en ga daarin ook gewoon me je mee. Het is alleen dat (en ik zeg nergens dat dat goedkoper is) als je 1000 euro aflost met een 4% hypotheek je 40 euro rente minder betaald per jaar maar ook niet meer of minder.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh?
Je snapt hopelijk dat als je een hypotheek hebt die voor 30 jaar vaststaat @ 3%, waarover je nog 52% terugkrijgt, je op het moment dat je 9% spaarrente krijgt (iets overdreven, om de kans dat je het begrijpt te verruimen) dat het geld wat je NIET aflost, meer opbrengt dan het geld wat je WEL aflost?
Hoop ik.... Please
150K hèquote:Op woensdag 19 juni 2013 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik een huis heb ter waarde van 250K, en een hypotheek van 150K, en daarboven een eigen vermogen van 250K, welke schuld heb ik dan volgens jou?
Het is niet dat FOK een andere afspiegeling is van NL. In bepaalde topics zitten gewoon mensen die hun zaakje al wat jaren op orde hebben. Of zeg jij dit soort dingen ook in jong of zoiets van "lijkt wel alsof op FOK iedereen 14 is."quote:Op donderdag 20 juni 2013 08:48 schreef kevert het volgende:
Het topic krijgt weer een hoop superieur gehalte, zoals Ajax (wij zijn Ajax wij zijn de beste!![]()
) en bijv. geloofsovertuigingen
Iedereen moet lekker doen waar hij / zij zich prettig voelt, je bent niet beter als je aflost en je bent niet beter als je niet aflost. Enige wat je moet doen is kijken naar je eigen situatie en daarop inspelen.
Lijkt wel of FOK een hele andere afspiegeling is van NL, bijna niemand heeft hier schulden, verdienen minimaal 2 tot 3x modaal (salaris topic) en iedereen is een expert. Kom op man beetje realiteit mag ook wel.
Maar dan nog is het zo dat dit niet voor iedereen het juiste is!!quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:05 schreef Tikbalang het volgende:
Het is niet dat FOK een andere afspiegeling is van NL. In bepaalde topics zitten gewoon mensen die hun zaakje al wat jaren op orde hebben. Of zeg jij dit soort dingen ook in jong of zoiets van "lijkt wel alsof op FOK iedereen 14 is."
Niet in dit topic, hoor.quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:14 schreef kevert het volgende:
[..]
Maar dan nog is het zo dat dit niet voor iedereen het juiste is!!
En nee zoiets zeg ik niet maar als je alles naleest dan lijkt het of hier alleen maar mensen zitten die alles voor elkaar hebben en alleen het juiste doen.
simpel voorbeeld: als iemand roept ik wil mijn hypotheek ophogen voor een verbouwing, zeg dakterras, dan krijgt ie gelijk te horen; en dat moet je niet doen, je moet sparen, schulden zijn voor losers en bla bla bla terwijl niemand even vraagt wat zijn financiële situatie is.
Als je dat wilt doen, het verhoogt de waarde van je huis en je leefgenot. Waarom zouden wij dan aangeven dat je het niet moet doen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:14 schreef kevert het volgende:
[..]
Maar dan nog is het zo dat dit niet voor iedereen het juiste is!!
En nee zoiets zeg ik niet maar als je alles naleest dan lijkt het of hier alleen maar mensen zitten die alles voor elkaar hebben en alleen het juiste doen.
simpel voorbeeld: als iemand roept ik wil mijn hypotheek ophogen voor een verbouwing, zeg dakterras, dan krijgt ie gelijk te horen; en dat moet je niet doen, je moet sparen, schulden zijn voor losers en bla bla bla terwijl niemand even vraagt wat zijn financiële situatie is.
Voorbeeld komt ook niet uit dit topic. In dit topic (en lees maar terug) is het zo dat als je niet aflost dat je niet goed bezig bent.quote:
Je ziet hier toch juist veel discussie?quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:19 schreef kevert het volgende:
[..]
Voorbeeld komt ook niet uit dit topic. In dit topic (en lees maar terug) is het zo dat als je niet aflost dat je niet goed bezig bent.
Aan de andere kant misschien moet ik dit topic dan ook niet lezenmaar vind de denkwijze van anderen wel leuk om te lezen.
Dat is nou precies waar de discussie over gaat. Een ieder vind zijn manier van doen het juiste. En zelfs zo niet, dan gewoon volhouden van wel, want dat is ook leuk. Als iedereen het met elkaar eens zal zijn zou het maar een beetje saai zijn, denk ik zo hier.quote:
Eens!quote:Op donderdag 20 juni 2013 08:48 schreef kevert het volgende:
Het topic krijgt weer een hoop superieur gehalte, zoals Ajax (wij zijn Ajax wij zijn de beste!![]()
) en bijv. geloofsovertuigingen
Iedereen moet lekker doen waar hij / zij zich prettig voelt, je bent niet beter als je aflost en je bent niet beter als je niet aflost. Enige wat je moet doen is kijken naar je eigen situatie en daarop inspelen.
Lijkt wel of FOK een hele andere afspiegeling is van NL, bijna niemand heeft hier schulden, verdienen minimaal 2 tot 3x modaal (salaris topic) en iedereen is een expert. Kom op man beetje realiteit mag ook wel.
Dat is waar, mijn vraag is wat kort door de bocht maar ik ben daar gewoon benieuwd naar.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:28 schreef Lienekien het volgende:
Dat is voor iedereen hier weer anders.
Voor mij is het als volgt:quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:24 schreef exode het volgende:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is:
Wat voor keuzes maak je waardoor je de hypotheek aflost?
Daar ben ik echt nieuwsgierig naar. Ik weet wat wij moeten laten om het te kunnen naast het sparen: minder op vakantie, minder uitgeven aan 'leuke dingen' en minder DUO aflossen.
Of voelt het voor jullie niet als 'dingen laten'?
Dat is ook wel weer waar!!quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:37 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is nou precies waar de discussie over gaat. Een ieder vind zijn manier van doen het juiste. En zelfs zo niet, dan gewoon volhouden van wel, want dat is ook leuk. Als iedereen het met elkaar eens zal zijn zou het maar een beetje saai zijn, denk ik zo hier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |